+ All Categories
Home > Documents > 1 Comunica Re

1 Comunica Re

Date post: 10-Nov-2015
Category:
Upload: ana-milea
View: 237 times
Download: 3 times
Share this document with a friend
23
Coord.: prof. Muscaş Ana, prof. Muscaş Viorel ● Tehnici de comunicare moral-religioasă ● Anul III - 2010 ● Nr. 4 (6) SECŢIUNEA I: COMUNICARE Tipuri de comunicare interumană Prof. Băican Carmen – Diana Școala cu clasele I – VIII „Dacia”, Oradea Comunicarea non-verbală Limbajul non – verbal se uneşte cu limbajul verbal pentru comunicarea unui mesaj corect. Expresiile psihice următoare reflectă stările de spirit cel mai frecvent exprimate în limbajul non – verbal: surâsul(indică o persoană amicală deschisă discuţiei), braţele încrucişate(denotă o atitudine negativă), mâinile pe masă(indică faptul că persoana este gata de acţiune), a fi aşezat pe scaun, mâinile încrucişate la ceafă sau tot corpul înclinat pe spate(reprezintă atitudinea tipică patronului în biroul său care este tentat să-şi delimiteze teritoriul), persoanele care îşi freacă dosul mâinilor din când în când are adesea ceva de ascuns, persoanele care îşi freacă palmele mâinilor sunt pe cale de a realiza o bună acţiune. Deşi relaţiile inter-umane comunicarea verbală ocupă locul cel mai important, în comportamentul uman sunt folosite şi alte moduri diferite de comunicare, care nu folosesc limba vorbită, scrisă. Comunicarea tactilă Este o comunicare posibilă numai în cadrul comunicării inter-personale. Această formă de a transmite un mesaj(semnal) este comună şi lumii animale. Cercetătorii au stabilit diferite clase de atingeri, dintre care amintesc următoarele: 1. Atingeri care transmit emoţii pozitive, mângâierea, atingerea ca semnificaţie consolatoare, atingerea de încurajare, atingerea liniştitoare, comunică afecţiunea, aprecierea şi au un efect pozitiv asupra stării de spirit a receptorului. 2. Atingeri ”de control”, în această categorie sunt incluse acele semnale tactile care au rolul de a orienta comportamentul sau atitudinea, o asemenea atingere poate atenţiona cu discreţie, poate sugera un îndemn sau din potrivă, o reţinere, în respect cu comunicarea verbală sau cu altă acţiune. 3. Atingerea ”rituală” – atingeri cu semnificaţie magică, în spaţiul religios, cât şi atingeri specifice spaţiului profund, care şi-au pierdut vechile sugestii, transmiterea harului prin atingeri de la preot la preot sau de la preot la credincios, atingerea cu un obiect sacru, atingerea cu rol taumaturgic, păstrează caracterul ritual; strângerea mâinii în semn de salut, lovirea palmei drepte a două persoane în semn de urare de succes sau de felicitare sunt atingeri care transmit implicarea, deşi uneori se golesc de sens şi devin pur formale. Comunicarea gestuală – kinezică La fel ca şi comunicarea tactilă, comunicarea prin gesturi poate reprezenta o completare, o accentuare sau o contrazicere a comunicării. Aducând un spor de expresivitate, gestul este folosit cu precădere în comunicarea artistică. Gesturile cu valoare comunicaţională pot fi grupate în mai multe categorii: - Emblemele – acestea sunt mişcări care se substituie comunicării verbale şi formează un limbaj constituit dintr-un număr mare de gesturi, care semnifică sunete ori cuvinte şi compensează imposibilitatea de exprimare verbală în anumite situaţii, exemplele curente se referă la codurile surdo-muţilor, iar în domeniul artistic, la practicanţii pantomimei. - Ilustratorii – sunt gesturi de însoţire şi montare a comunicării verbale uneori spontane, universale şi au fost inventariate în cadrul mai multor categorii: ”bastoanele”, pictografele, kinetografele, mişcările deictice, mişcările ritmice, ilustratorii emblematici. - Gesturile de reglaj – mişcările capului, ale feţei, mai rar ale mâinilor, pentru o sugerare solicitarea de a se vorbi mai tare, mai încet, mai rar, mai repede, mai puţin. - Mişcările afective – sunt expresii ale stării de spirit, sunt folosite pentru a comunica trăiri, reacţii. - Adaptorii – gesturi de toaletă, de corectare a ţinutei, de control a comportamentului în societate. 12
Transcript
  • Coord.: prof. Musca Ana, prof. Musca Viorel Tehnici de comunicare moral-religioas Anul III - 2010 Nr. 4 (6)

    SECIUNEA I: COMUNICARE

    Tipuri de comunicare interuman

    Prof. Bican Carmen Diana coala cu clasele I VIII Dacia, Oradea

    Comunicarea non-verbal Limbajul non verbal se unete cu limbajul verbal pentru comunicarea unui mesaj corect.

    Expresiile psihice urmtoare reflect strile de spirit cel mai frecvent exprimate n limbajul non verbal: sursul(indic o persoan amical deschis discuiei), braele ncruciate(denot o atitudine negativ), minile pe mas(indic faptul c persoana este gata de aciune), a fi aezat pe scaun, minile ncruciate la ceaf sau tot corpul nclinat pe spate(reprezint atitudinea tipic patronului n biroul su care este tentat s-i delimiteze teritoriul), persoanele care i freac dosul minilor din cnd n cnd are adesea ceva de ascuns, persoanele care i freac palmele minilor sunt pe cale de a realiza o bun aciune. Dei relaiile inter-umane comunicarea verbal ocup locul cel mai important, n comportamentul uman sunt folosite i alte moduri diferite de comunicare, care nu folosesc limba vorbit, scris.

    Comunicarea tactilEste o comunicare posibil numai n cadrul comunicrii inter-personale. Aceast form de a

    transmite un mesaj(semnal) este comun i lumii animale. Cercettorii au stabilit diferite clase de atingeri, dintre care amintesc urmtoarele:

    1. Atingeri care transmit emoii pozitive, mngierea, atingerea ca semnificaie consolatoare, atingerea de ncurajare, atingerea linititoare, comunic afeciunea, aprecierea i au un efect pozitiv asupra strii de spirit a receptorului.

    2. Atingeri de control, n aceast categorie sunt incluse acele semnale tactile care au rolul de a orienta comportamentul sau atitudinea, o asemenea atingere poate ateniona cu discreie, poate sugera un ndemn sau din potriv, o reinere, n respect cu comunicarea verbal sau cu alt aciune.

    3. Atingerea ritual atingeri cu semnificaie magic, n spaiul religios, ct i atingeri specifice spaiului profund, care i-au pierdut vechile sugestii, transmiterea harului prin atingeri de la preot la preot sau de la preot la credincios, atingerea cu un obiect sacru, atingerea cu rol taumaturgic, pstreaz caracterul ritual; strngerea minii n semn de salut, lovirea palmei drepte a dou persoane n semn de urare de succes sau de felicitare sunt atingeri care transmit implicarea, dei uneori se golesc de sens i devin pur formale.

    Comunicarea gestual kinezic La fel ca i comunicarea tactil, comunicarea prin gesturi poate reprezenta o completare, o

    accentuare sau o contrazicere a comunicrii. Aducnd un spor de expresivitate, gestul este folosit cu precdere n comunicarea artistic.

    Gesturile cu valoare comunicaional pot fi grupate n mai multe categorii:- Emblemele acestea sunt micri care se substituie comunicrii verbale i formeaz un limbaj

    constituit dintr-un numr mare de gesturi, care semnific sunete ori cuvinte i compenseaz imposibilitatea de exprimare verbal n anumite situaii, exemplele curente se refer la codurile surdo-muilor, iar n domeniul artistic, la practicanii pantomimei.

    - Ilustratorii sunt gesturi de nsoire i montare a comunicrii verbale uneori spontane, universale i au fost inventariate n cadrul mai multor categorii: bastoanele, pictografele, kinetografele, micrile deictice, micrile ritmice, ilustratorii emblematici.

    - Gesturile de reglaj micrile capului, ale feei, mai rar ale minilor, pentru o sugerare solicitarea de a se vorbi mai tare, mai ncet, mai rar, mai repede, mai puin.

    - Micrile afective sunt expresii ale strii de spirit, sunt folosite pentru a comunica triri, reacii.

    - Adaptorii gesturi de toalet, de corectare a inutei, de control a comportamentului n societate.

    12

  • Coord.: prof. Musca Ana, prof. Musca Viorel Tehnici de comunicare moral-religioas Anul III - 2010 Nr. 4 (6)

    - Gesturi obiecte pot interveni n comunicare n unele situaii obiecte cum ar fi: batiste, earfe, plrii pentru semn de salut sau desprire ori pentru semnalizarea unei prezene.

    Comunicarea prin situareUn alt gest de comunicare non-verbal este comunicarea prin situare. O persoan care nu

    dorete s fie abordat se plaseaz ntr-o zon retras, extrem sau marginal artnd c nu este disponibil, o persoan interesat s fie remarcat se plaseaz i se mic n centrul aciunii comunicndu-i disponibilitatea.

    Bibliografie:1) Chiriacescu, Adriana Comunicare interuman, Editura ASE, Bucureti, 20032) Boutaud, Jean Jacques Comunicare, semiotic i semne publicitare Teorii modele i

    aplicaii, Editura Tritonic, 2005

    13

  • Coord.: prof. Musca Ana, prof. Musca Viorel Tehnici de comunicare moral-religioas Anul III - 2010 Nr. 4 (6)

    Inteligena emoional n educaia copiilor

    Educ.Dulu GetaG.P.P. nr. 52 Oradea

    Bine sau ru, trim n era ntrebrilor, iar secretul pentru a rspunde la ntrebrile copiilor nu este de a oferi imediat un rspuns.Secretul const n a predica mai puin i a asculta mai mult; n a spune mai puin i a arta mai mult, n a nlocui autoritatea de printe cu persuasiunea intern; n a forma caracterul copilului pornind dinspre interior, nu n a-l impune.

    Dup vrsta de 3 ani putem ncepe s ,,antrenm copiii pentru a-i ajuta s fie mai responsabili. n loc de ,, Punei cciula i mnuile i putem ntreba: ,, De ce mai ai nevoie pentru a merge la grdini?. Spunndu-le n mod constant copiilor ceea ce trebuie s fac, nu i ajutm s i dezvolte ncrederea n forele proprii i responsabilitatea.

    Cnd copilul plnge sau se smiorcie, va fi mult mai bine dac i spunem ,,Pari suprat dect dac i cerem s se opreasc.

    Exist o multime de lucruri interesante pentru copii, iar ei vor cere multe dintre acestea. Refuzul, va da prilejul copiilor s aib de a face cu dezamgirea, s nvee s i controleze impulsurile. Copiii care primesc ntotdeauna ceea ce doresc nu sunt foarte fericii.

    Implicai-v copiii, nc de mici, n sarcinile gospodreti! Copiii care au fost implicai n realizarea sarcinilor gospodreti de la o vrst fraged tind s fie mai fericii i s aib mai mult succes n via.De ce? nc de mici, ei nva c sunt o parte important a familiei. Ei i doresc s fac parte din familie i s simt c sunt valoroi.

    Au nevoie de joac, nu de timp petrecut n faa unui ecran. Pentru dezvoltarea creativitii i a ndemnrii n rezolvarea problemelor, permitei-le s se joace liber. Majoritatea mesajelor transmise prin mass-media actual vor da lecii copiilor despre consumism, sarcasm i violen. Ceea ce nva de la prini i cadre didactice sau din joaca liber, ofer baza unei viitoare inteligene emoionale.

    Stabilii scopurile emoionale n cadrul familiei, cum ar fi: fr strigte, far porecle, respectul acordat tuturor etc. Familiile care discut despre scopurile lor au mari anse de a fi contiente de acestea i de a le atinge. Ca printe trebuie s ,, faci cum zici. Amintii-v ct de important este s rspundei calm i raional n cazul n care copilul greete ceva.

    Un coeficient de inteligen mare este minunat, ns un coeficient mare de inteligen emoional este de dorit.Transformai aceste idei n obiceiuri zilnice i vei oferi copiilor,cea mai mare ans posibil pentru a deveni nite aduli fericii, productivi i responsabili.

    BibliografieBonchi Elena (coordonator) ,,Dezvoltarea uman , Editura Imprimeriei de Vest, Oradea 2000

    14

  • Coord.: prof. Musca Ana, prof. Musca Viorel Tehnici de comunicare moral-religioas Anul III - 2010 Nr. 4 (6)

    Dislalia i terapia ei

    Prof. Farkas Melinda Centru colar Pentru Educaie Incluziv Nr. 1, Oradea

    Tulburrile de limbaj constituie o barier in comunicarea cu cei din jur. Datorit importanei limbajului n structurarea i desfurarea proceselor cognitive, orice afectare a acestuia ar putea influena calitatea operaiilor gndirii, relaiile cu cei din jur i structura personalitii copilului.

    Dislalia este tulburarea de pronunie ( de articulare ) provocat de afeciuni organice sau funcionale ale organelor periferice ale vorbirii i care const n imposibilitatea emiterii corecte a unuia sau mai multor sunete ( combinaii de sunete ). La copilul anteprecolar, este de natur fiziologic, ca urmare a nedezvoltrii suficiente a aparatului fonoarticulator i a sistemelor cerebrale implicate n actul vorbirii. Sunetele nu sunt toate la fel de afectate. Cele mai frecvent afecate sunt cele care apar mai trziu n vorbirea copiilor: vibranta r, africantele c,g,t i siflantele s, z, uertoarele s, j, consoanele b, d, t, m, n, dintre vocale a, e, u.Datele din literatura de specialitate cu privire la frecvena dislaliilor difer de la autor la autor, nu numai de specificul limbii, dar i n funcie de exigena celui care diagnosticheaz. Astfel, Sheridan este de prere c la vrsta de 5 ani dislaliile sunt n proporie de 26% la fete i 34% la biei, iar la opt ani 15% la fete i 16% la biei.Terapia dislaliei

    Metodele i procedeele folosite n corectarea dislaliei, ca i a celorlalte tulburri de vorbire, trebuie selectate i adaptate specificului fiecrei tulburri i copil n parte. Terapia cuprinde metode i procedee cu caracter general i metode i procedee specifice.n categoria metodelor i procedeelor generale sunt cuprinse:- gimnastica i miogimnastica corpului i a organelor care particip la realizarea pronuniei;- educarea respiraiei i a echilibrului dintre inspir i expir;- educarea auzului fonematic;- educarea personalitii, nlturarea negativismului fa de vorbire i a unor tulburri comportamentale.Etapele, metodele i procedeele specifice de corectare a sunetelor sunt, dup E. Jurcu i N. Jurcu (1989), urmtoarele:

    1. Emiterea sunetului2. Consolidarea sunetului3. Diferenierea sunetului4. Automatizarea sunetului

    n etapa emiterii sunetului se recurge n mod curent la metoda demonstraiei articulatorii n faa oglinzii logopedice, la exerciiu (articulatoriu i fonatoriu), la comparaie, precum i la metoda derivrii sunetului nou din sunete corect emise anterior. Metoda demonstraiei articulatorii. Emiterea sunetului se face, la nceput, numai cu concursul analizatorilor vizuali kinestezic, logopedul folosindu-se de unul din materialele sale de baz oglinda logopedic. n faa ei, el demonstreaz copilului care este poziia corect a organelor articulatorii participante la elaborarea sunetului n cauz i i explic modul de execuie al micrilor, punnd un accent particular pe poziia limbii, buzelor, dinilor i maxilarelor. Dup ce a urmrit atent demonstraia logopedului, copilul repet singur n faa oglinzii toate micrile articulatorii, pn ajunge la fixarea lor kinestezic tactil. Exerciiile cu onomatopee atractive i plcute copiilor joac un rol nsemnat n dezvoltarea auzului fonematic.Exerciii pentru emiterea sunetelor cu ajutorul onomatopeelor:

    Sunetul Onomatopee Indicaii privind locul i modul de articulare a sunetelorS Gnsacul suprat:

    Chemarea pisicii:S s s limba, cu apexul (sau vrful) ct mai ascuit,

    se sprijin la baza incisivilor inferiori , pe

    15

  • Coord.: prof. Musca Ana, prof. Musca Viorel Tehnici de comunicare moral-religioas Anul III - 2010 Nr. 4 (6)

    Sunetul Onomatopee Indicaii privind locul i modul de articulare a sunetelorFusul:Sirena:Albina:

    Piss piss

    Sfrr sfrr

    alveole buzele sunt ntredeschise, cu comisurile trase n pri

    Sunetul se consider a fi elaborat numai atunci cnd copilul stpnete deplin, att motric ct i acustic, ntre cele dou laturi existnd strnse raporturi de interdependen.

    Etapa consolidrii sunetelor , de acum emise, presupune efectuarea repetat a unei serii de exerciii ct mai variate, menite a contribui la statornicia deprinderilor de pronunie corect. Metoda exerciiilor contribuie la consolidarea sunetului n cele mai diverse combinaii articulatorii: silabe directe, indirecte, intermediare, logatomi (cuvinte artificiale, monolisabice, fr semnificaie, formate din trei sunete: consoana vocal consoan), grupe consonantice, cuvinte monosilabice, bisilabice, polisilabice. Toate acestea trebuie s aib sunetul problem poziionat diferit: iniial, medial i final. Se trece apoi la propoziii simple, propoziii dezvoltate, fraze, respectnd principiile efortului minim. Etapa de consolidare a pronuniei corecte reprezint momentul introducerii sunetului nou n vorbirea curent a copilului. La colar consolidarea sunetului nou se face i citit scris. Sunetele emise cu ajutorul onomatopeelor se consolideaz prin coarticularea (asocierea) n:1. Silabe:Silabe directe: sa se i so suSilabe indirecte: as es is os usSilabe intermediare: asa ese isi oso usu2. Cuvinte cu s iniial:Monosilabice: sa sac; se sec; i simt;Bisilabice: sa sal; se sete; i sit; so sob; su sutPolisilabice: sa sabie; se secar; i silab; so solarul; su - supune3. Cuvinte cu s median4. Cuvinte cu s final5. Propoziii: simple ex: Sandu st.

    dezvoltate: Sanda scrie frumos.6. Fraze care pot fi nchegate n scurte povestiri, ntmplri etc.

    Etapa diferenierii sunetelor este impus de necesitatea dezvoltrii auzului fonematic, a capacitii de difereniere fonematic, deficitar la muli dintre copiii dislalici. Aceast etap mai este reclamat i de faptul c unele sunete au foarte apropiate locul i modul de articulare i, de aceea, exist posibilitatea de a le confunda (s z, f v, p b etc.).exerciiul i comparaia sunt dou dintre metodele cele mai des folosite n acest scop.

    n etapa automatizrii vorbirii se folosesc metodele : metoda exerciiilor de pronunie: a unor propoziii simple n care sunetul deficitar e prezent n cuvinte la nceput, la mijloc i n final; a unor sintagme cu partea iniial, final constant sau n care sunetul deficitar are o frecven mare; exerciii de memorare a poeziilor , ghicitorilor, proverbelor, povestirea dup imagini, filme, plane; conversaia pe diverse teme; compunerea pe teme date sau liber.

    Bibliografie

    Ghergu, A.,Sinteze de psihopedagogie special, Editura Polirom, Iai, 2005.Verza E., Dislalia i terapia ei, Editura Didactic i Pedagogic, Bucureti, 1977.Jurcu N., Jurcu. E., Cum vorbesc copii notri, Editura Dacia, Cluj-Napoca, 1989.

    16

  • Coord.: prof. Musca Ana, prof. Musca Viorel Tehnici de comunicare moral-religioas Anul III - 2010 Nr. 4 (6)

    Educaia pentru o comunicare eficient

    nv. Gherghel Danielacoala cu cls. I-VIII Haieu, comuna Snmartin

    Nevoia i necesitatea de comunicare sunt atribute ale oamenilor. Comunicarea nseamn schimburi de comportamente, conduite, cunotine, imagini, gesturi care trebuie s aib un sens i o semnificaie. Rezult de aici o varietate a tipurilor de comunicare, pornind de la comunicarea cultural pn la comunicarea pedagogic, de la comunicarea simbolic pn la comunicarea verbal, de la comunicarea ierarhic pn la comunicarea reciproc. Cea care ne intereseaz este comunicarea didactic. Comunicarea pedagogic sau educaional presupune participarea la aciune a unor grupuri variate de locuitori de la nivelul unei clase, la microgrupuri sau echipe, de la un singur elev la colectiviti mai ample. Astfel se impune s se realizeze o pregtire a elevilor pentru educarea n spiritul unei comunicri eficiente, care s angajeze un maxim randament relaional. Este vorba de o asumare reciproc a respectului fa de componenii care intr n relaionare comunicativ. n coala primar se manifest cu preponderen dou tipuri de comunicare didactic: oral (putem vorbi de,, pedagogia oralitii) i scris ( caz n care putem vorbi de ,, pedagogia scrisului). Pedagogia oralitii se refer la nvarea comunicrii orale prin intermediul vorbirii. Astfel se impune o educaie prin comunicarea oral, iar coala are o parte din atribuiile acesteia. Metodologia privind comunicarea prin oralitate are n vedere receptarea mesajelor orale, adic ascultarea i nelegerea; precum i exprimarea mesajelor orale, adic vorbirea i educarea limbajului. Cele dou componente constituie obiective cadru pentru disciplina limba i literatura romn. Reorganiznd sistemul privind educarea pentru comunicarea oral, se pot identifica cteva cerine exprimate n termeni comportamentali. Acestea in de o educaiei a relaiei ntre interlocutori, care s se bazeze pe respect reciproc, de a asculta ceea ce spune emitorul, de a permite receptorului s devin, la rndul su emitor, precum i s se comporte verbal n spiritul unei bune relaii umane. Pentru o educare a strategiei comunicrii elevii trebuie s aib capacitatea:

    - s relaioneze verbal prompt, fr blocaje atunci cnd situaia comunicativ o cere;- s dispun de o pronunare corespunztoare, precum i un limbaj adecvat, propriu i figurat;- s stpneasc structurile, intuitive i logice, de organizare a unui discurs;- s aib coeren, concizie, claritate, logic n replicile verbale cu partenerii i interlocutorii;- s povesteasc respectnd ordinea desfurrii faptelor narative;- s expun oral un punct de vedere despre o situaie, despre un text lecturat, despre un

    eveniment observat. Formarea elevului ca orator ncepe nc din clasele primare. Trebuie s amintim aici o serie de caracteristici ale verbalitii fr de care nu se poate forma un bun orator : claritatea( exprimarea limpede i corect), acurateea exprimrii, empatia ( a te pune n situaia interlocutorului i a sesiza reaciile acestuia la exprimarea i ideile interlocutorului), sinceritatea, contactul vizual. Un alt element care ine de educarea comunicrii orale se refer la calitatea vocii. Elevii vor fi nvai s i controleze vocea n funcie de situaia dat. Vorbirea este intercondiionat de ascultare. n nvmnt, relaiile dintre vorbire i ascultare implic o serie de parteneriate: educator-elev, elevi- educator, educator- elevi, elev-elevi, elevi- elev.Aceste relaii implic o respectare a regulilor jocului dintre vorbire-ascultare-tcere i invers.Cert este c elevii trebuie nvai s asculte cu atenie. De asemenea n oralitate un rol important l are non-verbalul, adic vocea, respiraia, privirea, gestica, ntr-un cuvnt ,,limbajul trupului. Menirea fundamental a colii vizeaz formarea, contientizarea i exersarea unor forme de realizare a comunicrii orale, dar i mecanismele prin care ascultarea i scrierea se manifest i se mplinesc. Textul este cel care asigur comunicarea scris, acesta putnd fi recepionat sau elaborat. n clasele I i a II-a , alturi de grupa pregtitoare aparin ciclului de achiziii fundamentale, se

    17

  • Coord.: prof. Musca Ana, prof. Musca Viorel Tehnici de comunicare moral-religioas Anul III - 2010 Nr. 4 (6)

    formeaz capacitile de scriere ( nvarea literelor, a scrierii cuvintelor, propoziiilor, frazelor scurte). n clasele urmtoare scrierea capt caracter automatizat, exersndu-se pe texte variate (la citit) i prin intermediul procesului scrierii. Elevilor li se formeaz deprinderi i capaciti de scriere corect, logic, frumoas i expresiv. Putem astfel concluziona c n procesul de nvmnt ntlnim o comunicare interuman complex.

    18

  • Coord.: prof. Musca Ana, prof. Musca Viorel Tehnici de comunicare moral-religioas Anul III - 2010 Nr. 4 (6)

    Comunicarea nonverbal (studiu)

    prof. Cornelia Lil Liceul Teoretic Novaci, jud. Gorj

    Comunicarea nonverbal este cumulul de mesaje, care nu sunt exprimate prin cuvinte i care pot fi decodificate, crend nelesuri. Aceste semnale pot repeta, contrazice, nlocui, completa sau accentua mesajul transmis prin cuvinte.

    De cte ori comunicm, noi trimitem n exterior mesaje i prin intermediul altor mijloace. Chiar atunci cnd nu scriem sau vorbim, noi totui comunicm ceva, uneori neintenionat. Evident, noi putem utiliza imagini pentru a ne comunica mesajul, fie pentru a nlocui cuvintele sau, mai important, pentru a ntri mesajul verbal. Dar, voluntar, sau involuntar, cnd vorbim, comunicm de asemenea prin: expresia feei - un zmbet, o ncruntare; gesturi- micarea minilor i a corpului pentru a explica sau accentua mesajul verbal; poziia corpului- modul n care stm, n picioare sau aezai; orientarea- dac stm cu faa sau cu spatele ctre interlocutor; proximitatea- distana la care stm fa de interlocutor, n picioare sau aezai; contactul vizual- dac privim interlocutorul sau nu, ct i intervalul de timp n care l privim; contactul corporal- o btaie uoar pe spate, prinderea umerilor; micri ale corpului- pentru a indica aprobarea/dezaprobarea sau pentru a ncuraja interlocutorul s continue; aspectul exterior- nfiarea fizic sau alegerea vestimentaiei; aspectele nonverbale ale vorbirii- variaii ale nlimii sunetelor, tria lor i rapiditatea vorbirii, calitatea i tonul vocii (denumite uneori paralimbaj); aspectele non-verbale ale scrisului- scrisul de mn, aezare, organizare, acuratee i aspectul vizual general;

    Ansamblul elementelor non-verbale ale comunicrii este uneori denumit metacomunicare (cuvntul grecesc meta nseamn dincolo sau n plus). Metacomunicarea este deci ceva n plus fa de comunicare i trebuie s fim totdeauna contieni de existena sa. Ali autori (R. Birdwhistell, A.A. Pease, M. Dinu) vorbesc despre limbajul tcerii, limbajul spaiului i limbajul corpului (ultimul inglobnd majoritatea indicilor amintii nainte). Tcerea, departe de a fi lips de comunicare, este ncrcat cu profunde semnificaii comunicative.

    Cnd suntem stingherii netiind rspunsul la o ntrebare, noi comunicm implicit ceva. Aceast tcere e deosebit de tcerea omului plictisit sau de tcerea meditativului, de tcerea impus prin reducerea la tcere sau de tcerea preveztoare.

    Tcerea se leag de ascultare i de recepionarea corect a mesajelor. Folosind-o cu pricepere, putem stimula comunicarea crend interlocutorului posibilittea de a-i exprima ideile sau sentimentele care, altfel, ar fi rmas ascunse. ncurajnd rspunsurile, tcerea se dovede a fi un puternic instrument de comunicare, prin care putem obine un profit intelectual i social maxim din fiecare interaciune comunicaional, innd seama i de ponderea pe care o are tcerea n acest tip de interaciuni.

    Astfel, studiile privind activitile pe care le desfoar de-a lungul unei zile membrii gulerelor albe (mediile intelectuale) americane arat c apte minute din zece acetia sunt angajai ntr-o form de comunicare (N. Stanton, 1995). Activitile cu profil de comunicare sunt distribuite astfel:

    Acest proporie poate fi diferit la alte segmente de populaie a cror ocupaie implic ntr-o msur mai mic scrisul sau cititul. Dar ponderea ascultrii se menine prioritar i n aceste cazuri, ascultarea, cel puin sub aspect cantitativ, aflndu-se n fruntea manifestrilor noastre comunicaionale. Ea reprezint o verig extrem de important a lanului comunicaional, fiind o

    19

  • Coord.: prof. Musca Ana, prof. Musca Viorel Tehnici de comunicare moral-religioas Anul III - 2010 Nr. 4 (6)

    condiie esenial a receptrii corecte a mesajului. Dac mesajul nu este recepionat corect, el nu reprezint dect un simplu zgomot de fond.

    Exist pericolul ca, fie individul s se gndesc la altceva n timpul ascultrii, fie s se gndeasc la propriul su rspuns, neglijnd ascultarea eficient.

    Ascultarea nu e un proces pasiv, ci presupune nelegerea, interpretarea i integrarea informaiei primite n modele de cunoatere proprii. Limbajul spaiului Acesta face obiectul de studiu al proxemicii, disciplin nou, fundat de Eduard

    Hall n anii '60 ai secolului nostru. Ea studiaz proprietile educaionale ale spaiului, precum i modalitile de folosire optim a acestor proprieti.Ideea de la care se pornete este c orice individ are tendina de a-i revendica un spaiu al

    su, spaiul din jurul trupului su, pe care-l marcheaz imaginar, l consider drept spaiul su personal, ca o prelungire a propriului su trup. nclcarea acestui spaiu lezeaz profund individul, crend disconfort, stnjeneal i chiar stri conflictuale. Fiecare individ tinde s menin o distan ntre el i celelalte persoane sau lucruri. i creaz un spaiu-tampon de o anumit marime, form sau grad de permeabilitate, care are importante funcii psihosociale: de protecie, intimitate, siguran, odihn, reverie.

    n limbaj curent se spune: l ine la distan sau prieten apropiat, ilustrnd faptul c relaiile interumane se pot exprima spaial. Pentru persoanele strine sau neagreate pstrm un spaiu mai mare n jurul nostru, pentru persoanele apropiate sau iubite reducem acest spaiu pn la anulare. Fiecare tip de relaie presupune o distan caracteristic ntre indivizi, orice nclcare genernd stress i blocaje de comunicare.

    n plan mai general, modul n care folosim spaiul de comunicare are determinaii culturale i sociale specifice. n lumea afacerilor, de exemplu, spaiul este n relaie direct cu rangul individului: pe msur ce avanseaz n funcie, cresc dimensiunile biroului su.n privina spaiului familial (al casei de locuit), accesul persoanelor strine este extrem de selectiv, n funcie de tipul de relaii pe care acestea le au cu propriatarul. Unele persoane sunt primite doar n vestibul, altele n buctrie, altele n sufragerie sau altele n dormitor.Spaiul personal, bula de aer ce-l nconjoar pe om, s-a bucurat de cea mai mare atenie din partea cercettorilor. Situaiile de aglomeraie din autobuz, lift, la cinema, cnd zonele intime ne sunt invadate de necunoscui, ne creaz iritate i stnjeneal.Modalitatea non-verbal a comunicrii este frecvent ntrebuinat n procesele de insruire, nvmnt, art dramatic, i n medicin.

    Exist corelaii ntre mesajul verbal i cel non-verbal transmis de individ. Cnd ntre cele dou mesaje exist dicordan, oamenii au tendina s se bizuie pe mesajul non-verbal ntruct este, de regul, mai sincer, mai puin supus controlului contient.

    Bibliografie:

    1. Creu T., Psihologia vrstelor, edit. Credis, Bucureti, 20012. Piaget, J., Psihologia copilului, Bucureti, EDP, 19703. Osterrieth P., Introducere n psihologia copilului, E.D.P., Bucureti, 1976

    20

  • Coord.: prof. Musca Ana, prof. Musca Viorel Tehnici de comunicare moral-religioas Anul III - 2010 Nr. 4 (6)

    Aspecte psihologice ale comunicrii nvtor-elev

    Prof. Mare FloareLiceul de Art, Oradea

    Multe influene negative asupra procesului didactic se produc din cauza unei comunicri deficitare ntre elevi i cadrul didactic. Fiecare dintre noi are elevi care deranjeaz ora, iar prima reacie este, de obicei una nepotrivit.

    Comunicarea asertiv s-a dezvoltat ca o modalitate de adaptare eficient la situaii conflictuale interpersonale. Deoarece n clas apar i situaii conflictuale, cadrul didactic trebuie s posede abiliti de comunicare asertiv. nvarea deprinderilor de asertivitate este facilitat de contrastarea ei cu cele dou modele comportamentale opuse, pasivitatea i agresivitatea.

    Scenariu de modificare a comportamentelor nonasertive

    Metode adecvate Metode neadecvate

    DE

    SCR

    IE Descrie n mod obiectiv comportamentul.Utilizeaz termeni simpli, concrei n exprimare.Descrie timpul, locul i frecvena comportamentului.Descrie comportamentul, nu motivele acestuia.

    Descrie reacia ta emoional.

    Folosete termeni abstraci, vagi.

    Generalizeaz Tot timpul faci aa.Identific motivele comportamentului sau inteniile celuilalt.

    EXPR

    IM Exprim-i emoiile.

    Exprim emoiile fr s faci judeci asupra celuilalt.Exprim emoiile ntr-o manier pozitiv.

    Focalizeaz-te asupra comportamentului i nu asupra persoanei.

    Neag emoiile.Declaneaz explozii emoionale.

    Exprim emoiile ntr-o manier negativ, judecnd interlocutorul.

    Atac persoana i nu comportamentul ei.

    SPEC

    IFIC

    Solicit schimbarea comportamentului.Solicit o schimbare secvenial.Solicit una sau cel mult dou schimbri comportamentale.Specific comportamentele concrete care trebuie modificate.Solicit schimbarea comportamentului care poate fi schimbat, pentrun care interlocutorul are resurse de schimbare.Specific ce comportament eti dispus s l schimbi pentru a facilita comunicarea.

    Se fac numai aluzii la schimba-rea comportamentului.Solicit o schimbare prea mare.Solicit prea multe schimbri.

    Solicit schimbri de caractersau de personalitate.Ignor nevoile celuilalt.

    Consider c doar cellalt trebuie s se schimbe.

    21

  • Coord.: prof. Musca Ana, prof. Musca Viorel Tehnici de comunicare moral-religioas Anul III - 2010 Nr. 4 (6)

    CO

    NSE

    CIN

    E Specific clar consecinele comportamentului.Ofer o ntrire pozitiv pentru schimbarea comportamentului.Stabilete ntrirea adecvat persoanei i comportamentului.Stabilete o ntrire adecvat pentru a menine schimbarea comportamentului.Stabilete consecinele negative ale comportamentului indezirabil.

    Nu ofer nici o recompens schimbrii comportamentului.Utilizeaz pedeapsa asupra interlocutorului.Stabileti recompense n funcie de nevoile tale.Stabileti recompense neadecvate persoanei i comportamentului.

    Foloseti ameninarea ca metod de schimbare a comportamentului.

    Limbajul la persoana a doua (,,Ai ntrziat!, ,,i-ai nclcat promisiunea!, ,,Iar vorbeti nentrebat!) reprezint o comunicare agresiv, care duce de cele mai multe ori la amplificarea conflictelor. Limbajul asertiv, responsabil, utilizeaz trei componente: descrierea comportamentului, exprimarea propriilor emoii i sentimente ca i consecin a comportamentului interlocutorului i formularea consecinelor comportamentului asupra propriei persoane. Exemple: ,,Dac cineva ntrzie la prima or mi fac probleme c pierde cteva minute din ora de matematic sau de limba romn i s-ar putea s nu mai neleag lecia nou.; ,,Dac unii vorbesc cu colegii n timpul orei, m tem c, din cauza neateniei, rspunsurile lor nu vor fi de foarte bineetc.

    Evident c trebuie s existe nite limite de comportament clar precizate i respectate. Se obinuiete acum s stabilm regulile clasei mpreun cu elevii, doar c, vrnd fiecare s se exprime, gsesc extrem de multe, ceea ce face dificil stocarea lor n memorie i, deci, respectarea lor. Un motto al clasei ar putea fi: ,,S ne comportm astfel nct s ne fie bine nou, celor din jur i tuturor lucrurilor. Acesta este uor de reinut, i permite copilului s se autocontroleze, i poate fi punctul de plecare pentru blazonul clasei, care s creeze sentimentul apartenenei la grup, alturi de alte gesturi sau cuvinte codificate pe care doar clasa i nvtorul le tie. De exemplu ridicarea stiloului cnd au terminat de realizat o cerin sau cuvintele ,,Semaforul arat verde/rou, ceea ce nseamn c elevii pot s nceap sau s continue activitatea desfurat, respectiv c trebuie s se opreasc din activitatea desfurat.

    Iat i cteva expresii care pot fie s zideasc, fie s distrug valoarea personal.Cuvinte care distrug Cuvinte care zidescDe ce ai fcut asta?Nu poi s faci niciodat ceva bun?M scoi din srite!Ai primit ce-ai meritat.

    O s-i par ru!

    Vorbeti tot timpul. N-ai de gnd s taci odat?

    Dac vei continua s te pori astfel, oamenii i vor spune btuul.

    Dac vrei te ajut s repari ce ai stricat.Spune-mi ce simi?

    Ce ai vrea s faci astzi?Johnny te-a lovit, pentru c i tu l-ai lovit pe el. Ce poi face data viitoare, ca nimeni s nu mai sufere?nainte de a face aa ceva, gndete-te la ce s-ar putea ntmpla!Este timpul s faci linite, dar te voi ascul-ta imediat ce programul se va ncheia.Oamenilor nu le place s-i bruschez i s-i mpingi.Data viitoare ncearc doar s le vorbeti.

    BIBLIOGRAFIE1. Bban, Adriana (coord.) - ,,Consiliere educaional, Imprimeria ,,Ardealul, Cluj-Napoca, 2001.2. Brzea, Cezar, Cuco, Constantin (coord.) ,,Psihopedagogie pentru examenele de definitivare i grade didactice, Polirom, Iai, 1998;3. C.N.C., ,,Ghid metodologic pentru aplicarea programelor de limba i literatura romn, editat de S. C. Aramis Print, Bucureti, 2002;

    22

  • Coord.: prof. Musca Ana, prof. Musca Viorel Tehnici de comunicare moral-religioas Anul III - 2010 Nr. 4 (6)

    Copiii i limbajele iubirii

    inst. Murean IoanaG.P.P. nr. 52 Oradea

    Toi oamenii i doresc s fie fericii, iubii, mplinii. Nevoia de iubire este la baza tuturor celorlalte nevoi. nvarea modului de a primi i a drui iubire este esenial pentru dezvoltarea pozitiv a omenirii. Psihologii au ajuns la concluzia c nevoia de afeciune este o nevoie uman primordial. La copii se observ cel mai uor nevoia de iubire. Dac nu e iubit, copilul poate rmne inhibat din punct de vedere emoional. Fr s ating un nivel emoional necesar de maturitate, copilul nu poate face fa cu succes startului colar. De aceea, n etapa precolaritii, noi, educatoarele, trebuie s pregtim copiii pentru coal i din punct de vedere emoional.

    Dup dr. Gary Chapman exist cinci ,,limbaje emoionale de baz ale iubirii, cinci modaliti prin care adulii, adolescenii, copiii, i exprim i neleg iubirea. Acestea sunt: cuvintele de ncurajare, timpul acordat, darurile, serviciile i mngierile. Aceste limbaje au i ele la rndul lor mai multe ,,dialecte. Se tie c n copilrie fiecare individ i dezvolt anumite tipare afective. Unii copii se simt iubii, dorii, ncurajai, alii se simt descurajai, neiubii, nedorii. Unii se subapreciaz alii au o prere bun despre ei. Dr. Ross Campbell, psihiatru specializat n tratarea problemelor copiilor i adolescenilor, observ: ,,n interiorul fiecrui copil exist un ,, rezervor afectiv care de-abia ateapt s fie umplut cu iubire. Atunci cnd un copil se simte cu adevrat iubit, el se va dezvolta normal; dar cnd rezervorul este gol, copilul va adopta un comportament nedorit. n mare msur, acest comportament necuviincios este motivat de dorina arztoare de a umple ,, rezervorul iubirii.

    Copiii care se simt iubii, apreciai i vor dezvolta un anumit limbaj al iubirii ce este n concordan cu modul n care prinii, educatorii, semenii lor, cei din jur, l-au manifestat fa de ei. i ceilali copii, care nu se simt iubii, ncurajai, dorii, i vor dezvolta un limbaj al iubirii, dar acesta va fi defectuos, aa cum muli copii nva greit anumite cuvinte sau au un vocabular redus. Nu nseamn c ei nu-i vor putea dezvolta un limbaj de iubire corect, dar va necesita mai mult efort dect pentru cei care au crescut ntr-un mediu sntos i plin de afeciune.

    Copiii, ca i adulii, se comport armonios cnd ,,rezervorul lor este plin de iubire. Fr iubire, copilul nu va putea ajunge un adult responsabil, ci va fi un om cu handicapuri din punct de vedere afectiv i social. Comportamentul necuviincios al copilului nseamn, de fapt, o cutare pe un drum greit a iubirii care le lipsete; nseamn c vor s atrag atenia asupra lor s determine reacii ale celor din jur.

    Vorbind cu copiii n cele cinci limbaje ale iubirii i nvm i pe ei s vorbeasc la fel, i ajutm, de fapt, s devin mai sensibili la nevoile celorlali. Prin puterea exemplului nostru, a iubirii, cred c n final, copiii vor ajunge la vrsta adult capabili s-i arate iubirea n ct mai diverse forme. Atunci ei vor fi nite aduli excepionali.

    Bibliografie: Dr. Gary Chapman, ,, Cele cinci limbaje ale iubirii, Editura Curtea Veche, Bucureti, 2000Dr. Ross Campbell; Gary Chapman, ,,Cele cinci limbaje de iubire ale copiilor , Editura

    Curtea Veche, Bucureti, 2001,,Revista nvmntului precolar nr.3/ 2007 Editura Coresi, Bucureti, 2007

    23

  • Coord.: prof. Musca Ana, prof. Musca Viorel Tehnici de comunicare moral-religioas Anul III - 2010 Nr. 4 (6)

    Jocul i rolul lui n dezvoltarea copilului

    Prof. Oniga Olimpia G.P.N Tinca

    Jocurile i distraciile sunt mai intense la vrstele copilriei i tinereii.tim cu toii c copii de vrst ante sau precolar se joac tot timpul. Aceasta le confer conduitelor lor mult flexibilitate i mai ales le dezvolt imaginaia i creativitatea; tot prin joc este exprimat i gradul de dezvoltare psihic. Spunem de multe ori : aceasta datorit unei exagerate antrenri n distracii care conduce la o personalitate nematur, pueril. Jocul presupune un plan, fixarea unui scop i fixarea anumitor reguli, ca n final s se poat realiza o anumit aciune ce produce satisfacie. Prin joc se afirm eul copilului, personalitatea sa. Adultul se afirm prin intermediul activitilor pe care le desfoar, dar copilul nu are alt posibilitate de afirmare dect cea a jocului. Mai trziu, el se poate afirma i prin activitate colar. Activitatea colar se valorific prin note, acestea se sumeaz n medii, rezultatul final al nvrii fiind tardiv din punct de vedere al evalurii, pe cnd jocul se consum ca activitate crend bucuria i satisfacia aciunii ce o cuprinde.

    Copiii care sunt lipsii de posibilitatea de a se juca cu alti copii de vrst asemnatoare fie din cauz c nu sunt obinuii, fie din cauz ca nu au cu cine, ramn nedezvoltai din punct de vedere al personalitii. Jocul ofer copiilor o sum de impresii care contribuie la nbogirea cunotinelor despre lume i via, totodat mrete capacitatea de nelegere a unor situaii complexe, creeaz capaciti de reinere stimulnd memoria, capaciti de concentrare, de supunere la anumite reguli, capaciti de a lua decizii rapide, de a rezolva situaii - problem, ntr - un cuvnt dezvolt creativitatea. Fiecare joc are reguli. Atunci cnd un copil vrea s se joace cu un alt grup de copii, el accept regulile n mod deliberat, voit. Cu alte cuvinte, el va accepta normele stabilite, adoptate i respectate de grupul respectiv nainte ca el s intre n joc.

    Pentru omul adult, jocul provoac plcere, distreaz, amuz, contribuind mai ales la reenergizarea sa. Contribuie decisiv i la anularea oboselii, fiind n acest caz un element de psihoterapie.

    Pentru copil, jocul presupune de cele mai multe ori, pe lnga consumul nervos chiar i la cele mai simple jocuri, i efort fizic, spre deosebire de persoanele adulte unde acesta lipsete cu desvrire. Vom vedea foarte des copii jucndu-se fotbal, sau plimbndu-se cu bicicleta, i nu jucnd table sau ah pe o banc dintr-un loc linitit aa cum fac de obicei adulii.

    Unele jocuri sunt complicate, altele sunt mai simple. n funcie de vrst i de capacitatea de nelegere i aciune, copilul manifest preferine diferite pentru joc, pe msura trecerii de la o etap la alta a dezvoltrii psihice. Copilul mic tinde s participe la jocurile celor mari, dar de multe ori nu reuete s se integreze condiiilor impuse de joc. Un copil cu o personalitate mai puternic nu se resemneaz, ci depune eforturi pentru a face fa.

    Exist cteva lucruri de remarcat: n primul rnd, jocul fortific un copil din punct de vedere fizic, i imprim gustul performanelor precum i mijloacele de a le realiza. n al doilea rnd, jocul creeaz deprinderi pentru lucrul n echip, pentru sincronizarea aciunilor proprii cu ale altora, n vederea atingerii unui scop comun. Un al treilea rnd, jocul provoac o stare de bun dispoziie, de voie bun, oferindu-i omului posibilitatea de a uita pentru un timp de toate celelalte i de a se distra, dndu-i parc mai mult poft de via.

    BIBLIOGRAFIE : Dumitra Gherghina ,,Doina Serban -,,Limba romana prin joc ,Editura Didactica Nova ,Craiova ,2005. Schiopu,U-Probleme psihologice ale jocului si distractiilor E.D.P.Bucuresti 1970.

    24

  • Coord.: prof. Musca Ana, prof. Musca Viorel Tehnici de comunicare moral-religioas Anul III - 2010 Nr. 4 (6)

    Metode interactive i rolul lor n lrgirea capacitii de exprimare oral a elevilor din ciclul primar

    nv. Pap Rita S08 Tad

    Una din problemele actuale ale nvmntului romnesc o reprezint slaba capacitate de exprimare oral, liber a elevilor.

    Copilul din ziua de azi are la dispoziie calculatorul cu toat tehnica sa, fiind fascinat de cantitatea mare de informaii pe care i-o furnizeaz, jocuri nsoite de efecte audio-vizuale deosebite, fapt care l plaseaz pe locul nti n topul preferinelor, n detrimentul crii care pierde teren pe zi ce trece.

    Dei copiii au un bagaj mai mare de cunotine comparativ cu cei din generaiile trecute, l valorific destul de greu, nefiind n stare s realizeze conexiuni ntre date, capacitatea de analiz, sintez, abstractizare, generalizare las de dorit.

    Unul din motivele pentru care s-a ajuns aici este faptul c, stnd n faa calculatorului, copilul vine n contact cu o multitudine de informaii , toate ntr-o form destul de concis. Imaginile se perind rapid, curiozitatea lui l determin s treac repede de la o secven la alta, nelsndu-i timp, s reflecte la cele citite, s le interpreteze, s-i dezvolte spiritul critic.

    Pe de alt parte, cum am mai amintit, ceea ce citete este ntr-o form mult mai concis dect mesajele transmise prin cri.

    Din acest motiv este mult mai greu s le comprimi, s rezumi ceea ce are deja caracteristicile unui rezumat.

    Pentru a veni n sprijinul elevilor, cadrele didactice se strduiesc s gseasc acele metode care s completeze lacunele elevilor, s le formeze acele deprinderi de care au nevoie pentru a se putea descurca n via, formndu-le totodat capacitatea de autoeducaie, educaie permanent.

    Metodele care corespund ateptrilor noastre, ale nvtorilor, sunt cele aa numite activ - participative, deosebit de eficiente n dezvoltarea sprijinului critic, a capacitii de a se argumenta, de a esenializa coninutul mesajelor cu care elevii vin n contact.

    Predarea interactiv centrat pe elev are n centrul ateniei elevul, cadrul didactic ndrum i urmrete ca elevul s nvee participnd ct mai mult n actul de predare.

    A sugera tuturor cadrelor s insiste mai mult pe exprimarea oral, liber a elevilor pentru a iei din impasul n care ne aflm cunotine multe, dar elevi cu capaciti reduse de abordare, chiar i aplicare. S se pun accent mai mare pe valorificarea lor.

    n continuare vom descrie cteva din aceste metode venind n sprijinul dasclilor debutani cu exemple practice care i va ajuta s le aplice n cadrul leciilor, n orice etap a ei. Aceste metode i au originea n cele clasice, folosite de zeci de generaii, dar mbogite pentru a corespunde cerinelor actuale ale nvmntului modern.

    1. Ciorchinele este o metod accesibil ciclului primar i de eficien maxim.

    ntocmind scheme cu elevii, li se sistematizeaz cunotinele, se fixeaz mai bine, vor fi mai durabile. Elevilor le este mai uor s rein o schem dect un coninut vast.

    Aceast metod asigur un suport pe baza cruia se pot purta discuii cu elevii.

    25

  • Coord.: prof. Musca Ana, prof. Musca Viorel Tehnici de comunicare moral-religioas Anul III - 2010 Nr. 4 (6)

    Limba romn clasa a III a

    tefan cel Mare

    Voievodul Moldovei

    viteaz ambiios om cretin

    chipe voinic

    c

    Aceste scheme ne ofer posibilitatea de a realiza transdisciplinaritate i interdisciplinaritate.

    Modul de organizare poate fi frontal sau n echip.

    Ciorchinele ( Word-map, reeaua cu semnificaii ) : Se scrie un cuvnt / tem n mijlocul tablei sau a foii de hrtie Se noteaz toate ideile care le vin n minte n legtur cu tema respectiv n jurul acestuia,

    trgndu-se linii ntre acestea i cuvntul iniial Pe msur ce se scriu idei noi, se trag linii ntre toate ideile care par a fi conectate Activitatea se oprete cnd se epuizeaz toate ideile

    Limba romn Substantivul clasa a III a

    Substantivul

    26

    Conducea ara A luptat cu turciiI-a nvins pe turci de cele mai multe ori

    Dei a fost nfrnt de cteva ori , nu i-a pierdut sperana

    A construit mnstiri

    fiine lucruri fenomene ale naturii

    persoane plante animale rechizite unelte polei nea ploaiee

  • Coord.: prof. Musca Ana, prof. Musca Viorel Tehnici de comunicare moral-religioas Anul III - 2010 Nr. 4 (6)

    tiine ale naturii Apa, izvor de sntate clasa a III-a

    Stri de agregare

    2. Cubul Realizarea unui cub pe a crui fee sunt scrise cuvintele: descrie, compar, analizeaz,

    asociaz, aplic, argumentez Anunarea temei / subiectului pus n discuie mprirea clasei n ase grupe, fiecare examinnd tema dintr-o perspectiv:- descrie: culori, forme, mrimi etc.- compar : ce este asemntor ? ce este diferit ?- analizeaz: spune din ce este fcut, din ce se compune?- asociaz: la ce te ndeamn s te gndeti?- Argumenteaz: pro sau contra i enumer o serie de motive care vin n sprijinul

    afirmaiei tale Reflectarea final i mprirea ei celorlalte grupe Afiarea formei finale pe tabl sau pe pereii clasei

    Cunoterea mediului / Limba Romn Bradul clasa a II a

    Pornind de la tema Bradul elevii vor fi grupai n ase grupe, fiecare grup avnd o sarcin de lucru. Unii vor descrie bradul, grupa a doua va nota cu ce este asemntor sau diferit, grupa a treia l va analiza, grupa a patra l va asocia cu forma de relief, animale care triesc n pdurile de conifere, grupa a cincea va nota la ce pot folosi cunotinele noi, iar ultima grup va argumenta enumernd motivele pentru care nvm despre brad.

    3. Bulgrele de zpad mprirea grupului n echipe de 7- 8 persoane Enumerai tema

    apa lichid apa lichid ap gazoas apa solid

    fierbere condensare ngheare topire

    ap gazoas ap lichidap lichid ap lichid

    27

    apa lichid

    evaporare

    ap gazoas

  • Coord.: prof. Musca Ana, prof. Musca Viorel Tehnici de comunicare moral-religioas Anul III - 2010 Nr. 4 (6)

    Fiecare membru noteaz ideea pe un post-it, pe care-l pune n centrul mesei Fiecare membru citete toate ideile i le ierahizeaz.Se rein primele 2-3. Se reunete tot grupul cu cele 3 idei de la fiecare i repet algoritmul, astfel se vor

    reine doar ideile considerate relevante.

    Geografie Ci de comunicaie- clasa a IV a

    nvtorul le prezint elevilor cu mijloacele de transport. Fiecare elev va nota nota pe un post-it importana mijloacelor de transport. Ei vor citi toate ideile i le vor ierarhiza.

    4. tiu vreau s tiu am nvat

    tiu Vreau s tiu Am nvatFaptele, evenimentele pe care le cunoatei deja referitor la perspectiva modern n educaie

    Acele aspecte, detalii pe care ai dori s le aflai

    Completai aceast coloan.

    Geografie Vegetaia i fauna Romniei clasa a IV a

    Elevii vor nota ce tiu despre plantele i animalele din ara noastr, n coloana a doua vor nota ce ar dori s stie, iar n coloana a treia cunotinele pe care le-au nsuit dup predarea leciei.

    5. Eseu de 5 minuteSe aplic la sfritul leciei.Se cer elevilor dou lucruri:

    - s scrie un lucru pe care l-au nvat din lecia respectiv;- s formuleze o ntrebare pe care o au n legtur cu tema abordat.

    Limba i literatura romn Ciuboelele ogarului de C. Gruia Clasa a II a

    Elevii vor scrie un lucru pe care l-au neles din lecie n ora respectiv ( recunoterea personajelor care particip la o aciune ) i vor formula o ntrebare pe care o au n legtur cu tema abordat ( De ce a pltit iepurele n locul ogarului? etc. ).

    Bibliografie

    1. Bogdan Balan, Stefan Boncu, Andrei Cosmovici, Psihopedagogie pentru examenele de definitivat i gradul II didactic, Editura Polirom, Iai, 1988.

    2. Coneliu Crciun, Metodica predrii limbii romne n nvmntul primar, Editura Emia, Deva, 2007.

    3. Maria Eliza Dulam, Metodologie didactic, Editura Clusium, Cluj-Napoca, 2006.4. Gheorghe Toma ( coordonator ), Psihopedagogie precolar i colar

    definitivat i gradul II didactic, Ministerul Educaiei i Cercetrii, Bucureti, 2005.

    28

  • Coord.: prof. Musca Ana, prof. Musca Viorel Tehnici de comunicare moral-religioas Anul III - 2010 Nr. 4 (6)

    Comunicarea eficientprof. Garofia Pop

    Liceul Teoretic Onisifor Ghibu Oradea

    Comunicarea uman este esena legturilor interumane exprimat prin capacitatea de a descifra permanent sensul contactelor sociale realizate cu ajutorul simbolurilor i al semnificaiilor social- generale, n vederea obinerii stabilitii ori a unor modificri de comportament individual sau la nivel de grup.( oitu L.; 1997)

    Comunicarea ideal este aceea n care tot ce se emite poate s fie i recepionat. Acest lucru este greu de realizat, dar nu nseamn c de fiecare dat se nregistreaz numai pierderi, ci pot aprea i plusuri, dependente de cmpul de referin al primitorului i de contextul recepionrii. La receptor pot aprea sensuri noi, neexistente n intenia sursei, mbogind sfera noiunilor cu noi sensuri.

    Este foarte important s comunicm deschis( n familie, la coal). Atunci cnd familia este unit, exist i o bun relaie ntre membri, iar comunicarea i implicit educarea copiilor este mai eficient. Unele subiecte sunt mai incomode sau mai dificil de discutat cu copiii dect altele. n acelai timp, despre aceste subiecte, adesea importante, conteaz mai mult s primim informaii reale sau semnificative de la copii: ce cred cu adevrat, ce simt, ce i atrage, de ce le este team, ce preocupri au etc. Astfel ne este mai uor s i orientm n luarea deciziilor.

    Obiceiuri pozitive de comunicareAtunci cnd i vorbim copilului:

    i spunem clar motivul pentru care vrem s vorbim cu el, ce anume ne ngrijoreaz i ce vrem s fac n continuare.

    Vorbim despre o singur problem de comportament, nu amestecm subiectele. Ne centrm pe situaia prezent, vorbim despre comportamentul care ne deranjeaz acum.

    Nu i reprom i alte comportamente, care ne-au deranjat n trecut. Evitm s cdem ntr-o avalan de nvinuiri.

    Spunem copilului cum ne face s ne simim comportamentul lui. i explicm n ce situaie ne pune comportamentul lui.

    Verificm dac am fost nelei. n cazul n care nu ne-a neles bine vom explica acelai lucru, cu alte cuvinte.

    ncurajm copilul s-i exprime punctul de vedere sau opinia. i dm posibilitatea s vorbeasc! Facem pauze, i lsm suficient timp s neleag, s se gndeasc i apoi s ne rspund.

    Punem ntrebri potrivite! Folosim propoziii deschise care invit la dialog( Pari suprat azi, neleg c) Folosim un limbaj simplu i cald, evitm ameninrile, jignirile, cuvintele dure Nu ridicm tonul! ncercm s-i vorbim despre experiene personale, similare cu ale lui. Crem o atmosfer n care copilul s se simt confortabil. Limbajul non-verbal este uor de

    neles de copil, aa c e bine s fim ateni la tonul vocii, la privire, la expresia feei, la poziia corpului, la gesturi etc.

    Atunci cnd ascultm ce ne spune copilul: Ascultm cu atenie! ncercm s ne dm seama ce l preocup cu adevrat. Suntem ateni. Ne uitm n ochii copilului, l aprobm dnd din cap etc. Suntem nelegtori Rezumm din cnd n cnd mesajul copilului pentru a-i arta c am neles i pentru a

    verifica dac am neles bine Avem rbdare i l ascultm pn la capt nainte de a-i rspunde. Ne concentrm pe coninut, nu pe form. ncercm s ignorm greelile gramaticale sau de

    comportament. Ceea ce vrea s ne spun e mai important.

    29

  • Coord.: prof. Musca Ana, prof. Musca Viorel Tehnici de comunicare moral-religioas Anul III - 2010 Nr. 4 (6)

    Linitea e de aur n conversaie. Cellalt e mai interesat de propria sa persoan dect de noi. Cel mai bucuros este cnd i aude propria voce, deci s-l ascultm cu simpatie. Dac tot vrem s-l ctigm de partea noastr trebuie s-i acordm ntreaga atenie, ascultndu-l. Fiecare om are o dorin profund de a fi ascultat, pentru c aceasta l face s se simt mai bine i mai important.

    Atunci cnd ne manifestm ca un asculttor activ, i facem un compliment celeilalte persoane, chiar fr s rostim un singur cuvnt. Dac o ascultm n timp ce vorbete despre ceea ce crede ea c este important, o cucerim repede i topim gheaa care exist adesea n cazul unor prime ntlniri.

    Obiceiuri negative de comunicareAtunci cnd i vorbim copilului: Generalizm, i reprom ce ne deranjeaz n general la comportamentul lui. Criticm copilul n loc s-i criticm comportamentul, Ne enervm, ridicm vocea, strigm pentru a ne face auzii. Acuzm, nvinuim, insultm copilul, l facem de ruine, l ameninm, l umilim. Facem presupuneri, ghicim Suntem ironici.Atunci cnd ascultm copilul: Nu suntem ateni. Ne gndim la dou lucruri n acelai timp. Nu avem rbdare s ascultm pn la capt.A vorbi este uor, nu ns a comunica. Cu bunvoin, cu efort, cu perseveren fiecare dintre

    noi poate deveni un foarte bun partener de discuii. Trebuie s nvm permanent cum s vorbim copiilor dac vrem s ne asculte i cum s-i ascultm pentru ca ei s ne vorbeasc.

    Bibliografie:Eu i copilul meu, Brour pentru prini realizat n cadrul proiectului RO- 0047Faber,Adele, Mazlish, Elaine - Cum s vorbim copiilor dac vrem s ne asculte i cum s-i ascultm dac vrem ca ei s ne vorbeasc, Ed. Teora, 2008Marcu, Vasile, Filimon, Letiia (coord.)- Psihopedagogie pentru formarea profesorilor, Ed. Univ. din Oradea, 2003Pease, Allan, Garner, Alan - Limbajul vorbirii, Ed. Polimark, 1998oitu, L. - Comunicare i aciune, Imprimeria Institutului European pentru Cooperare Cultural- tiinific, Iai, 1997

    30

  • Coord.: prof. Musca Ana, prof. Musca Viorel Tehnici de comunicare moral-religioas Anul III - 2010 Nr. 4 (6)

    Dorina

    prof. Dorina UrsanS08 nr. 16, Oradea

    Era 20 iulie n mijlocul verii. O zi nsorit se anuna la ferma Todor. Marius tocmai s-a trezit. Era un puti de 12 ani, cu pr brunet i ochii albatri. Cea mai mare dorin a lui era s vad marea i s se blceasc cu dragii lui prieteni. Pe la zece dimineaa, Todor Marius iei afar n parc. Acolo l vzu pe George, cel mai bun prieten al lui : - Hei, Marius! Bun! - Bun, George! - Tocmai am venit de la mare acum o saptmn. Am multe lucruri s-i spun. Nici nu tiu de unde s ncep. - ncepe cu nceputul, zise Marius calm. - Marea e minunat! Valurile au fost uriae!Pescruii , erau zeci de pescrui i multe bancuri de petisori mici. Tata a prins o meduz ct capul meu i ... - Bun , biei! Ce facei? i ntrerupse Andra, o prieten bun.

    - George mi-a povestit despre vacana lui la mare, zise Marius.- i eu am fost la mare! spuse Andrada.- Ce ti-a plcut? ntreab George.- Pi, apusul, a fost incredibil, soarele rou se reflecta n apa limpede. Cerul a devenit rou

    spre portocaliu.- Pare minunat, aproba Marius.- Da, ntr-adevr, nu prea auzi asta de la un biat!- E mai special, spuse George rznd.- Trebuie s plec, am multe de fcut, explic Marius.- Bine, ne mai vedem. Pa!- Pa Andra, pa George!Dup cteva ore, Marius se ntlni cu verioara lui mai mare, Raluca, care i-a povestit despre

    activitile copiilor la mare. Au discutat despre faimoasele scoici ale mrii, au mai vorbit despre distracia de a cltori pe meleagurile ndeprtate ale Mrii Negre. Raluca i mai povesti cum l ngropase pe fratele ei n nisip sau cum l-a nvat s clreasc valurile nspumate ale mrii cu ajutorul unei plci care dup cteva ncercri prea c prinde aripi.

    Dup desprirea de Raluca n mintea lui Marius nu mai aveau loc alte gnduri dect acela de a ajunge i el s se plimbe descul pe nisipul fierbinte, iar valurile mrii s-l dezmierde cu mngierile lor. Mergnd vistor spre cas, ddu nas n nas cu Luca, care abia ntors dintr-o tabar colar de pe malul mrii, ncepu s-i povesteasc despre importana meninerii cureniei pe plaje. Marius absorbea fiecare cuvnt rostit de Luca ca un burete. Puin nedumerit, Marius l ntrerupe pe Luca.

    - Cum ai meninut curenia pe plaj? l ntreb Marius.- Fiecare dintre noi am avut o poriune de unde adunam toate mizeriile. Le-am sortat i

    depozitat ntr-un anume loc, dinainte stabilit, urmnd ca o parte din ele s fie reciclate.- O idee minunat s ajui n acest mod natura, care trebuie s aduc zmbete pe buzele

    multor copii de acum nainte, aprob Marius.- Vreau s-i spun c ceea ce am fcut noi este doar o pictur de ap czut n mare, dar

    dac fiecare din noi i-ar da seama de importana pstrrii naturii curate, i ar ajuta i ei am putea crea un ocean n mare.

    ntr-un trziu , Luca i lua rmas bun de la Marius dar nu nainte de a-l ateniona de importana unui mediu curat, n care oamenii, animalele i plantele s poate coexista nca mult timp de acum ncolo.

    Seara, ajuns acas, Marius s-a ntins n pat.Parinii lui au venit lng el.

    31

  • Coord.: prof. Musca Ana, prof. Musca Viorel Tehnici de comunicare moral-religioas Anul III - 2010 Nr. 4 (6)

    - Ce ai fcut azi, Marius? ntreb mama.- Prietenii mi-au povestit despre vacana lor la mare.- Hai s-i povestim i noi.- Ce vrei s tii? l ntreb tatl.- A vrea s tiu despre foloasele pe care ni le aduce marea.- Bine, de exemplu din mare se scoate sare. Apa mrii este mediul de via pentru diverse

    vieti; de la peti mari pn la corali strlucitori, spuse mama.- Interesant, zise Marius.- Aerul de la mare este sntos pentru plmni, iar marea ca ansamblu este un loc de

    agrement.- S nu uitm de vapoarele care navigheaz pe mare transportnd mrfuri dintr-un capt n

    altul al lumii, adaug tatl. O mare parte din aerul curat vine de la alge i sarea din ap, pe care briza mrii o aduce i o poart pn adnc pe uscat. Petii i alte vieti din ap sunt hran pentru oameni.

    - Uau! Ct mi-a dori s merg i eu la mare! Mcar o dat, te rog mami!- Toate la timpul lor, dragule! Noapte bun! i ur mama.- Noapte bun ! spuse Marius.Marius a adormit imediat i n acea noapte a avut ca n fiecare noapte un vis minunat. Se

    fcea c era la mare. nota mpreun cu doi delfini , care erau cei mai buni prieteni ai lui, iar la gt avea un colier din cei mai strlucitori corali pe care i-a vzut vreodat. Apa era violet , cu reflexii multicolore create de razele fierbini ale soarelui , iar nisipul era albastru i cerul era de culoare verde brodat cu nori pufoi , argintii care aveau cele mai diferite i nstrunice forme. Dup ce a ieit din mare se ntinse pe nisip i se bronza n culoarea roz cu pete aurii i cu linii albastre pline de stelue de culoarea copacilor, care trebuie s spun c erau de un rou strlucitor. De asemenea i imagina c era dus pe sus de briza uoar a mrii.

    S-a trezit. A nceput s se mbrace i a pornit ntr-o plimbare prin ora. Plimbndu-se se lovi de o fat cu pr lung i blond.

    - Bun! sunt Marius.- M numesc Angela, ncntat de cunotin.

    Dup ce au nceput s se cunoasc s-au pus pe povestit i au continuat aa pn seara trziu. Au devenit prieteni foarte buni. De atunci s-au ntlnit n fiecare zi.

    ntr-o zi Angela i spuse: - Peste o sptmn merg ntr-o tabr la mare.- Ct mi-a dori s merg i eu!- Nu ai fost niciodat la mare? ntreb Angela fcnd ochii mari.- Nu! spuse Marius.- Poi s vii i tu dac vrei.- Desigur, s-i ntreb pe prini.- Ne vedem mine. Pa!- Pa, Angela!Prinii au fost de acord, spre marea fericire a lui Marius. i ei s-au bucurat c fiul lor pleac

    la mare.nainte s mearg n tabr, Marius s-a ntlnit cu un vechi coleg de scoal, care din vorb

    n vorb i-a spus c a citit ntr-o carte despre adncurile mrii. Deoarece Marius urma s mearg n tabr la mare era foarte interesat i curios despre aceste lucruri. Sebi, c aa l chema pe colegul lui, i-a povestit c n mare sunt multe vieti i plante minunate. El mpreun cu mai muli copii au fcut scufundri. Acolo au vzut multe lucruri spectaculoase. notau cu petii i delfinii iar meduzele fceau un mic dans n jurul lor. Coralii de toate culorile le ncntau privirile de fiecare dat. A fost minunat. Cei doi i luar rmas bun iar Marius a plecat ncntat i fascinat n acelai timp, cu gndul c i el va putea vedea toate acestea n scurt timp.

    Ajuns n mult dorita tabar, Marius i-a ndeplinit visul, unul care s-a dovedit a fi total diferit de ceea ce i nchipuise el. n primele momente vznd acea imensitate de ap, abia c putu

    32

  • Coord.: prof. Musca Ana, prof. Musca Viorel Tehnici de comunicare moral-religioas Anul III - 2010 Nr. 4 (6)

    respira i articula vreun sunet. El se uita n larg i ncerca s vad unde se termina infinitul. Se gndea ce bine ar fi s fie unul dintre acei pescrui pe care tocmai i zri i care parc ncercau s-i povesteasc cte ceva din aventurile lor din largul mrii. Cnd s-i revin respiraia i glasul observ undeva n larg un grup de delfini care se ntreceau n salturi, de parc i spuneau bine ai venit.ntr-adevr era un vis dar altul dect cel pe care l avuse acas. Era mult, mult mai frumos.

    El nu tia c aceste lucruri erau doar o mic parte din ceea ce avea s-l atepte. mpreun cu ceilali copii, din tabr, a avut parte de zeci de jocuri i activitti, de care pn atunci nici mcar nu tia sau nu credea c pot fi att de distractive i educative. Au fcut concurs de ridicat castele de nisip, concursuri de not i multe alte jocuri educative.

    S-au distrat pe cinste! Cnd s-a ntors acas le-a povestit tuturor despre minunata vacan i despre ct de fascinant poate fi marea cu frumuseile ei!

    (lucrarea elevei Ciursai Carla , clasa a V-a A, coala cu clasele I-VIII Numrul 16, profesor coordonator Ursan Dorina premiat la Concursul Internaional Copiii i marea- creaie literar)

    33

  • Coord.: prof. Musca Ana, prof. Musca Viorel Tehnici de comunicare moral-religioas Anul III - 2010 Nr. 4 (6)

    Mobilitile Comenius, oportunitate de mbuntire a calitii colare

    Inst. Carmen VoineaCentrul colar Pentru Educaie Incluziv nr.1 Sibiu

    Comenius este prima component a Programului de nvare pe Tot Parcursul Vieii. Acest program a fost lansat de Agenia Naional pentru Programe Comunitare n Domeniul Educaiei i Formrii Profesionale (ANPCDEFP) i se adreseaz cadrelor didactice din nvmntul preuniversitar, avnd ca scop mbuntirea calitii educaiei colare prin participarea acestora la stagii de formare continu, ntr-o alt ar european.

    La nceputul lunii august, am participat la activitile desfurate n cadrul mobilitii individuale Comenius,, ICT for collaborative, Project-based, Teaching and Learning'( ICT n predare i nvare prin colaborare bazat pe proiect), n Malta. Stagiul a fost organizat de ctre Smart Solutions LTD, condusa de ctre prof.Emil Vassalo. Am optat pentru acest curs de formare deoarece am constatat c voi dobndi noi cunotine i abiliti, perfecionandu-mi, n acelai timp, competenele de limb englez.Nevoile mele de formare s-au axat, n principal pe mbuntirea competenelor de utilizare a tehnologiilor IT multimedia, potenialul pe care TIC le ofer n activitatea de predare, nvare, colaborare i generare de proiecte.

    Cursul s-a desfurat pe parcursul a 6 zile, timp n care am nvat cum s crem i s folosim bloguri, platforme digitale, Wikis, Prezi, Concept Mapping sau cum s crem animaii cu ajutorul softului Monkey Jam etc. Ne-am dezvoltat, astfel, abilitatea de a utilize cunotinele IT dobndite, n activitatea de predare, abilitatea de a crea i administra un blog i alte tipuri de reele pentru nvarea colaborativ, abilitatea de a folosi metode, limbaje i unelte pentru a crea animaii i povestiri digitale.

    Pe ntreaga perioad, activitile au fost deosebit de interesante, fiind completate de vizitarea Maltei i organizarea unor seri n diferite restaurant tradiionale, care au evideniat bogia cultural, dar i cldura poporului maltez.

    Acest stagiu de formare este, de departe cel mai reuit, din ntrega mea carier didactic. Beneficiile activitii de formare s-au realizat pe trei planuri:

    - Dezvoltarea pe plan profesional, prin mbogirea cunotinelor despre utilizarea noilor tehnologii, n activitatea colar, necesare unui nvmnt de calitate, n vederea integrrii acestuia n cel european

    - Stabilirea unor proiecte colaborative cu profesori din alte ri- Cunoaterea culturii i sistemului de nvmnt al altor state.Participarea mea la acest stagiu reprezint, in primul rnd o reuit personal, dar i un

    impuls, pentru colegii mei, de a accesa aceste tipuri de formare profesional. De aceea, consider c, cel puin pentru unul din urmtoarele motive, fiecare cadru didactic ar trebui s ncerce s aplice pentru astfel de programe:

    - Posibilitatea de a participa la un curs de formare ntr-un cadru european, alturi de specialiti din alte ri

    - Familiarizarea cu nouti din domeniul de specialitate (metode de predare i evaluare, direcii de cercetare, practici manageriale)

    - Perfecionarea unei limbi strine- Identificarea de parteneri pentru derularea de proiecte cu finanare european- Vizitarea unei alte ri, cunoaterea unor culturi diferite

    34

    Limbajul spaiului Acesta face obiectul de studiu al proxemicii, disciplin nou, fundat de Eduard Hall n anii '60 ai secolului nostru. Ea studiaz proprietile educaionale ale spaiului, precum i modalitile de folosire optim a acestor proprieti.Dorina


Recommended