+ All Categories
Home > Documents > Viorel Boleantu Paima

Viorel Boleantu Paima

Date post: 06-Nov-2015
Category:
Upload: simona-pop
View: 75 times
Download: 5 times
Share this document with a friend
Description:
religie
83
Transcript
  • Text de Adrian Negru

  • Editura autorului

    Panciova

    Lector:

    Tiparul:

    Tiraj:

    Maria Miclea

    ROMARK

    200 exemplare

    PREZENTAREA ARTISTIC, TEHNOREDACTAREAI PROCESAREA COMPUTERIZAT

    Dimitrie Miclea

    VIORELBOLEANUPAIMA

  • Soiei i fiicei mele

  • u ntotdeauna se poate lua tot n considerare.

    Imensitatea descurajeaz. Dincolo de orizontul

    privirii totdeauna rmne un plus de simire i

    frumos care mai trziu devine realitate. Toate socotelile

    se bazeaz pe presupuneri nedefinite i parial raionale.

    Cnd se ia totul la msur se ajunge la capt nainte de

    capt, pn nu se face nici primul pas. Micarea prin

    Cosmos ca i cltoritul pe suprafaa Pmntului, nu

    cunoate nici o linie dreapt. Permanent ne legnm, ne

    nconvoiem i ne ntoarcemacolo de unde amplecat.Nu

    ntotdeauna ajungem unde am planificat ci dimpotriv

    acolo unde ne duc mprejurrile, vizibile i invizibile.

    7

  • Cine a vzut multe, multe a neles. Nu se avnt

    fr rost acolo unde nu trebuie.A acionat fr a atepta

    succes, folos sau noroc, este un gest demn de o fiin

    imposibil care se numete ,,omul. ,,S fie aceea ce nu

    poate fi, a exclamat acela care, dup toate regulile

    raionalitii, nu a avut condiii nici pentru via i nici

    pentru cntec. Dar, a trit i a cntat mai mult dect noi

    toi.

    Viorel Boleanu - Paima, un contraechilibru al

    comarului care ne nconjoar. Artist adevrat, retras,

    rezistent la capriciile comerului i critici, consecvent i

    devotat artei, acioneaz ca o contiin agitat. Poziia

    lui social este modest iar influena asupra opiniei

    publice despre art este minimalizat. Totui, fora

    moral a izolrii proprii este att demare nct numai de

    la ea se poate atepta o credin pur n misiunea

    umanist a artei.

    Povestea despre Viorel Boleanu - Paima este cu

    totul neobinuit. Autodidact, dar eclect excelent, sub

    influena luminilor Parisului a ncercat s se ridice pe

    piedestalul rezervat pentru cei puini care au intrat n

    tainele profunde ale arte. Plecat din Banat, tot n Banat

    s-a ntors.

    8

  • Fiecare drum are un sfrit n sensul c se termin

    acolo de unde a nceput. Acest capt de drum

    simbolizeaz pentru Paima ceva mai mult: un nou

    nceput, o nou aventur al crei sfrit nu se poate

    ntrezri. n esen, o nou ptrundere n art, o ncercare

    de a destinui tainele nedestinuite, de a deslui ceea ce

    a rmas nedesluit. Paima a intrat n cercul magig din

    care numai poate iei.

    9

  • aima, porecl pe care predecesorii d-lui Viorel

    Boleanu nu au apreciat-o. D-lui a acceptat-o ca

    un simbol de recunoatere, ca un sinonim pentru

    ceva ieit din comun.Aa i zic stenii dar i prietenii i

    cei de breasl i cei de fiecare zi.

    Viorel Boleanu - Paima s-a nscut la 1 august, anul

    Domnului 1924, ntr-o familie de comerciani cu pete,

    lucru neobinuit, avnd n vedere c aproape de Satu

    Nou nu curge nici un ru. O alt preocupare a familiei

    Boleanu a fost cojocritul, ndeletnicire foarte apreciat

    la bneni. Nu este vorba numai demeseria propriu-zis

    ci i de o variant a artei decorative cu elemente preluate

    din folclorul bnean. Anume, cojoacele, burdicele i

    folarele erau ornamentate cu a colorat i cu ir, cu

    panglici din piele de capr, vopsite cu vopsea natural.

    Aceste mici ornamente s-au nchegat n adevate

    simfonii de culori i forme, ceea ce necesita un talent

    aparte.De specificat c nu oricine putea face acest lucru.

    Satu Nou

    10

  • Probabil c Paima de la predecesorii si a motenit

    dragostea fa de art i fa de frumosul care ne

    nconjoar i pe care nu l-a descoperit nmsura dorit.

    Primele patru clase le termin n satul natal,

    nvtoare fiindu-i d-na Mrioara jenariu. Urmeaz

    nc dou clase la nvtoarea Elena Drencia. Situaia

    material modest a prinilor si a influenat asupra

    ntreruperii colarizrii n care sens preocuparea

    principal a lui Viorel Boleanu devine agricultura, pe

    modestamoie a prinilor.

    Curiozitatea, care se pare c era genetic nfipt n

    crezul membrilor familiei Boleanu, nu l las s devin

    un simplu ran inert. Tnrului Paima i place s adune

    fel de fel de obiecte aruncate: diverse piese, ceasuri

    vechi, chei, ntr-un cuvnt, tot ceea ce nu era util. Curios

    din fire, Viorel Boleanu - Paima i-a petrecut iernile n

    atelierul maestrului Petru Marici, autodidact care s-a

    evideniat prin repararea acordeoanelor i a altor

    instrumente muzicale. Lipsa braelor de munc n

    familia Boleanu i face pe Paima s se ntoarc din nou

    acas i s se ocupe cumunca cmpului.

    Cstoriile premature att de obinuite la

    romnii bneni nainte de cel de al Doilea rzboi

    mondial, i determin pe prini s insiste ca Paima s11

  • cstoreasc. Aadar, tnrul adolescent se nsoar la

    vrsta de 18 ani. Dup terminarea celui de al Doilea

    rzboi mondial, neajunsurile au nceput s bat la uile

    ranilor. Srcia cumplit se strecura prin oase precum

    crivul. Paima, nemulumit cu starea de fapt, cu viaa

    obinuit i monotonia de fiecare zi, pleac clandestin

    din ar i peste Italia, ajunge n Frana, n anul 1956,

    ara promis, un adevrat paradis pentru aventurile

    spiritului, acel Eldorado visat de tnrul de atunci.

    12

  • arisul, oraul luminilor, al artei universale,

    centrul tuturor ntmplrilor. Poei, filosofi,

    actori, pictori, sculptori, o aglomeraie din toat

    lumea, Turnul Babel n Europa. Paima prea ca un

    grunte de gru n lanurile culturii europene. Un

    grunte, iscoditor cu viermele artistic ascuns adnc n

    subcontient. Primul post de munc l-a obinut prin

    intemediul Crucii Roii la ,,Citroene . Munc fizic

    grea i obositoare. Limba i-a fost cel mai mare

    obstacol. Tcerea imunca i erau prieteni nedesprii.

    Viaa aremulte cotituri i omul se epuizeaz n cutarea

    norocului. Paima, ns a avut fericirea ca norocul s l

    gseasc.Angajndu-se pe post de curier la cunoscutul

    arhitect Jaques Carlu, autorul palatului Chaillot,

    distribuie planurile arhitectonice pe anterele din Paris

    i din mprejurime. ndemnatic cumm era a reparat un

    aparat xeros al patronului iar acesta, vznd c n faa

    sa are un omcu inerese n ndeletniciri multilaterale, l

    13

    Parisul

  • 14

    avanseaz n serviciu i i d un salariu onorabil. And

    maimult timp liber, Paima se plimb prin Paris, vizitnd

    atelierele artitilor.A fcut i primele ncercri n desen,

    spontane fr a fi influenat de cineva. Patronul i-a

    analizat desenele i a simit imediat c n Paima exist

    ceva nedescoperit, ceva ascuns ce trebuia s ias la

    iveal. Imediat l-a transferat la secia pentru decorri

    interioare iar artistul nostru se ocup cu rvn s

    studieze operele contemporanilor dar i capodoperele

    predecesorilorManet,Monne,, Pissaro,Degas, Lautrec.

    Montparnas, Pigalle, Monmartre, centrul

    universului artistic. Centrul centrelor. Artiti mici i

    mari, cunoscui i anonimi, toi n cutarea gloriei i-au

    desfurat evalelte ca s rpeasc farmecul iluziilor.

    Paima se amestec cu ei, deseneaz, picteaz,

    sculpteaz... Vine cu ncercri reuite i mai puin

    reuite. Perseverent pn la drzenie, Paima absoarbe

    cu o sete de pustiu tot ce vede, tot ce l nconjoar.

    Colecia d-lui Paima ajunge la un numr

    remarcabil de lucrri. D-l Carlu l ndeamn s se

    prezinte la expoziii. Soia patronului, d-na Carlu, la

    rndul ei pictori apreciat, insist ca Paima s expun.

    Ambii se prezint n Cartierul Latin. Criticii vd

    lucrrile, le apreciaz, ziarele scriu despre acest

  • 15

    evenimente iar n faa d-lui Paima se deschide calea care

    duce spre piedestalul artistic.

    Salonul de toamn din Grand Palais. ,,

    .

    Succes remarcabil care pe Paima l scoate din

    anonimat. i deschide uile galeriile pariziene.Alt dat,

    tot n cadrul Salonului de toamn, n concurena a peste

    1800 artiti, Paima obine o diplom special pentru

    sculptur. Evident Viorel Boleanu a nceput s urce pe

    treptele ce dus spre Parnas, elul spre care muli se

    ndreapt dar numai cei alei ajung.

    ,,

    .

    Anul 1967, apogeul antierelor navale franceze.

    Vaporul transoceanic ,,France.Ungigant desvrit al

    Au grand

    Palais ou le Salon dautomne vient d etre inaugur par

    M.Jaques Duhamel, ministre des Affaires culturelles, a

    t particulierement remarqu un buste monumental de

    la grande artiste peintre, Anne Carlu, rcemment leve

    a la dignit de comandeur des Arts el Lettres. Cette

    uvre a t ralise par la sculpteur niois Viorel, qui a

    ddicac ce buste a son matre

    Quand au cintisme prsnt par Denise Ren,

    invit comme Galerie - pilote - cest une des

    innovations du Salon - il marque une rupture

    traditionnelle, telle que la conoit Viorel Boljanac, par

    exemple pour le buste de Carlu

  • 16

    tehnologiei moderne, un ora care plutete pe ap. Se

    public un concurs pentru decorarea capelei, se cere de

    la candidai ca altarul s fie rezolvat n tehnica vitrail.

    Paima concureaz i obine dreptul de a realiza acest

    proiect grandios. Apare ns un obstacol de nerezolvat.

    Paimanu are cetenie francez.

    Doamna Carlu accept s l ajute aa c timp de

    ase luni d-l Paima lucreaz insistent pentru a realiza

    acest vitrail enorm, de peste 30 metri ptrai. Dup zece

    ani, vaporul, fiind nerentabil, este vndut arabilor.

    Paima insist la ,, ca arabii ca

    mohamedani s nu distrug lucrarea sa. Contractul i

    oblig pe noii proprietari s pstreze interiorul n

    ntregime. Soarta vaporului ,, este cunoscut.

    Astzi este ancorat ntr-un port din Suedia i transformat

    ntr-un liceu.

    Dup moartea d-lui Carlu, Paima se angajeaz ca

    portar laUNESCO iar la vrsta de 65 de ani ca pensionar

    se rentoarce la Satu Nou. Dup ce a nconjurat lumea a

    ajuns din nou la punctul de plecare.

    Transatlantic

    France

  • 17

    juns acas Paima se pune s picteze cu un elan de

    invidiat. De sub penelul maestrului ncep s

    apar mici capodopere, adevrate rapsodii de

    culori. Se niruiesc forme abstracte, imagini reale bine

    nchegate. Peisaje, portrete, naturi statice, pline de via

    real i real. Ciobanii din copilrie se amestec cu

    vedee din Frana, mnstiri din Romnia. Credina

    bneanului n Dumnezeu este nespus de mare. Aa se

    face c pe pnzele bneanului Paima apar portretele

    patriarhilor, mitropoliilor i cu era de neles,

    Eminescu, geniul literaturii romne. Galeria celor

    nemuritori n penelul d-lui Paima.

    Zi cu zi, noapte cu noapte, inspirat de tot ce l

    nconjoar, de tot ce se aude i vede, Viorel Boleanu-

    Paima picteaz, deseneaz, sculpteaz. Casa lui devine

    unmuzeu nminiatur ale crui ui sunt deschise pentru

    toi oamenii deDumnezeu, pentru iubitorii de art dar i

    pentru trectorii care se opresc din ntmplare. Pentru

    Satu Nou

  • fiecare o vorb bun i un pahar de vin rou ca cinoberul

    de pe pnzele sale.

    Amintiri. Din nou i revin n memorie Parisul,

    Montparnasul, Monmartre... Acolo, i vede prietenii

    printre artiti cu renume internaional: Macavoi, Janio,

    Colamarini, Gilioli,ManeCats, Poliacov, Belmondo. n

    felul acesta Paima se avnt n sfera creaiei cu care a

    fcut un legmnt indestructibil.

    18

  • Resum

    Viorel Boleancu Paima. Il a parcouru un grand chemin danssa vie de Satu Nou jusqua Paris, et puis de paris Satu Nou. Il estentr dans ce cerclemargique don't il ne peut plus sortir. Le cercleuniversel dart tortueux. Paima, le ma

    s

    tre du dessin, sculpture,peinture, inventeur dont l prit inquiet ne dort jamais.

    Paima vit une vie riche. Il la vit en abondance comme il ne

    l a jamais pouvait r ver dans sa jeunesse. On a accompli le r ve

    est devenu r alit . Il en vient vivre en abondance les grandeurs

    de Paris, go ter l amer et la douceur de Montparnasse,

    Monmartre, se lier d amiti avec Anne Carlu, la c lebre femme

    peintre fran aise, faire la connaissance de Macavoi, Janio,Colamarini,Gilioli,MonneCats, Poliacov,Belmondo.

    Beaucoup d expositions, innombrables uvres, sculptures,

    bustes, modeles connus et inconnus. Le Salon d automne du

    Grand Palais, Galerie du Quartier Latin. Des succesremarcabvles. Ensuite le vitrail sur le bateau transoc anique,,France . Une reconnaissance que les braves mourants peuvent

    l attendre toute la vie.

    Paima est rentr au lieu de son d part. Un d part fructueux,

    cr atif. Les r sultats son vizibles. Beaucoup d uvres,

    d expositions. la presse et la t l vision suivant son volution,mais il s assure un lieu honorable dans la culture deBanat. la r citsur Paima aurais de la place dans une simple phrase: ,,Momorianostri durobit si vitameruimus .

    Traducerea rezumatului n limba francez

    prof.AnaArdeleanu

    20

  • Rezime

    Viorel Boleancu - Paima preao je veliki ivotni put, odBanatskog Novog sela do Pariza a zatim opet do Novog Sela.Uao je u veliki magini krug iz koga se ne moe izai,univerzalni krug umetnosti. Paima, majstor crteaa, skulpture,slikarstva, izumitelj iji je nemirni duh uvek budan.

    Paima ivi svoj duhovno bogati ivot. ivot kakav nijemogao da sanja u svojoj mladosti. Ispunio se san mladia izNovog Sela, san koji je bio sanjan esto puta a uvek nedosanjan.Ali, san je postao java. Stigao je da u uiva u svetlima Pariza, dakua gorinu i strast Montparnasa, Monmartra, da bude prijateljsa Anom Karlu, slavnom francuskom slikarkom, da upoznaMakavoja, ania, Kolamarinija, ijolija, mane Katsa,Poljakova, Belmonda.

    Mnogobrojne izlobe, veliki broj radova, skulpture, slike,poznati i nepoznati modeli. Jesenji Salon u Grand Pale. Galerija uLatinskom kvartu. Niu se uspesi i priznanja. Zatim, vitratransokeanskog broda ,, , priznanje koje obini smrtnici nemogu doekati za ceo ivot.

    Paima je opet u rodnom selu, stigao je na poetku svog puta.Ali, jedan novi poetak, plodan i kreativan. Rezultati suoigledni. Ponovo izlobe, mnogobrojni radovi. tampa itelevizija prate njegovo stvaralatvo a Paima polako ali sigurnozauzima poasno mesto u banatskoj kulturi.

    Umesto zakljuka, cela pria o Paimi mogla bi stati u jednojjedinoj reenici:

    ,, .

    Frans

    Memoria nostri durobit si vita meruimus

    21

  • Ilustraii

  • Ciobanul (1960)ulei pe pnz (116x80)

    1

    25

  • TEOCTISTPatriarhul Bisericii Ortodoxe Romne (1997)

    ulei pe pnz (180x82)

    26

  • Nicolae Corneanu, Mitropolitul Banatului (1996)ulei pe pnz (116x80)

    27

  • Luceafrul poeziei romneti (1990)ulei pe pnz (45x38)

    28

  • Binecuvmtat eti Tu printre femei (199 )ulei pe pnz ( x38)

    1

    60

    29

  • Destinul (19 )ulei pe pnz ( x )

    60

    55 44

    30

  • M Godineu cu fica eime (1970)pastel (64x50)

    31

  • M NATTAme (1965)pastel (116x80)

    32

  • Mo Ciota, pcurarul (19 )6 x 0)

    89

    desen, mine de plumb ( 5 5

    33

  • Pribeagul (1960ulei pe pnz ( 5 54

    )

    6 x )

    34

  • Minerul credincios (1962)ulei pe pnz (73x60)

    35

  • Portret de feti (1990)ulei pe pnz (45x38)

    8

    36

  • Clovnul (1982)ulei pe pnz (100x93)

    9

    37

  • Comedia uman (1971)ulei pe pnz (116x81)

    10

    38

  • Autoportret (1960)

    39

  • Doamne de ce...? (19 )77

    40

  • Odihn lng pahar (19 )96

    41

  • El strig: pene, pene... pe strada noastr (196 )9

    42

  • Ce vrei, vijelie (19 )77

    43

  • Jacque Carlu, France, bust monumental (1960)

    44

  • M NATTA, Nice France (1971)me

    45

  • Paul Luis Wailer, bust monumental (1971)

    46

  • Anne Carlu, France, bust monumental (1960)

    47

  • Sf.Petru susinut de credin nainteaz pe apctre Domnul Iisus Hristos, vitraliu pe altarul

    capelei vaporului transatlantic France (6,00x2,80)

    11

    48

  • Scaunul din tronul Arhieresc al Biserici din

    Satu Nou (1995) sculptat din lemn i aurit (180x80)

    12

    49

  • 50

    Crucea cu icoana Pogorrea Sfntului Duh

    sculptat n lemn i aurit/ icoana - ulei pe pnz

    (1993)

    (100x70)

    12

  • 51

    Mare este puterea crucii Tale, Doamne (1989)ulei pe pnz (60x47)

    14

  • 52

    Sfnta Mnstire Cozia, (1991)ulei pe pnz (80x60)

    15

  • Catedrala ortodox a Rentregirii neamului

    din Alba Iulia (1991) ulei pe pnz (80x60)

    16

    53

  • i sta de-a Dreapta Tatlui (1963)ulei pe pnz (180x100)

    54

  • Zoril (1989)ulei pe pnz (74x50)

    17

    55

  • Treieratul la sat (1989)ulei pe pnz (74x50)

    18

    56

  • Mama i tata n faa casei (1997)ulei pe pnz (65x45)

    19

    57

  • La trei hotare (1997)ulei pe pnz (66x40)

    20

    58

  • Toamna (1973)ulei pe pnz (80x60)

    59

  • Ciobnia (1960)ulei pe pnz (100x49)

    21

    60

  • Sat de munte - Lantosc, Frana (1966)ulei pe pnz (1,46x89)

    61

  • Roiana (19 7)ulei pe pnz ( x )

    9

    61 45

    62

  • Crciuma la trei hotare (1997)ulei pe pnz (66x46)

    63

  • Urmele lui tata pe zpad (1960)ulei pe pnz (65x54)

    64

  • Ora maritim - Menton, Frana (1967)ulei pe pnz (130x97)

    24

    65

  • Sighetul din preajma Ofcei (1996)ulei pe pnz (60x50)

    66

  • Panselue n vaza albastr (199 )ulei pe pnz ( x )

    7

    45 28

    67

  • Buchet de maci (199 )ulei pe pnz (6 x 5)

    1

    5 4

    68

  • Flori de primvar pe fa de mas roie (1997)ulei pe pnz (70x50)

    26

    69

  • Piglu cu flori (1991)ulei pe pnz (80x60)

    27

    70

  • Vaza de cristal cu flori (199 )ulei pe pnz ( x )

    7

    66 41

    27

    71

  • Lalele n vas de cupru (1991)ulei pe pnz ( 0 x )11 75

    27

    72

  • Hibiscus n fereastr (199 )ulei pe pnz ( x )

    7

    65 45

    27

    73

  • Porumbelul lui Noe (1996)ulei pe pnz (116x80)

    74

  • Anul dou mi i... (1985)ulei pe pnz (116x81)

    29

    75

  • Zodiacul(1960)ulei pe pnz (105x98)

    30

    76

  • 30

    Bufni( 5x )tempera 6 52

    77

  • Bufni( 5x )tempera 6 52

    30

    78


Recommended