+ All Categories
Home > Documents > Vijnana Bhairava Tantra Vol2 - Osho

Vijnana Bhairava Tantra Vol2 - Osho

Date post: 04-Nov-2015
Category:
Upload: manole-gabriela
View: 101 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
Description:
Cele 112 tehnici de meditatie comentate de Osho
272
Transcript

OSHO

VIJNANA BHAIRAVATANTRA

CARTEA SECRET ESENIAL A CII TANTRICE

VOL IIEditura Ram1997

Traducere: Sorin Voinea

Adaptarea textului: Angela Mayer i Marius Petre Coperta: Gabriela Popa

Copyright Osho International FoundationTitlul n limba francez:

"Vijnana Bhairava Tantra - Les livres des secrets"

Toate drepturile asupra acestei lucrri aparin editurii RAM

CUPRINSCap. 17 Cteva tehnici de stop . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . pag. 5

Cap. 18 Meninerea faptelor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . pag. 21

Cap. 19 O tehnic pentru tipul intelectual

i una pentru tipul sentimental . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .pag. 36

Cap. 20 Iubirea de rnd i cea a unui Buddha . . . . . . . . . . . . . . . . . .pag. 52

Cap. 21 Trei tehnici legate de privire . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . pag..65

Cap. 22 Deblocarea celui de-"al treilea ochi" . . . . . . . . . . . . . . . . . . pag. 80

Cap. 23 Alte tehnici legate de privire . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . pag. 94

Cap. 24 ndoiala sau credina, viaa sau moartea:

baza diferitelor ci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .pag. 108

Cap. 25 De la cuvinte spre sunete pure, spre fiin . . . . . . . . . . . . .pag. 124

Cap. 26 Acceptarea vrfurilor i vilor . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .pag. 141

Cap. 27 Starea fr de sunete, plin de sunete

i trezirea total . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . pag. 155

Cap. 28 Meditaia: o nlnuire a reprimrilor . . . . . . . . . . . . . . . . .pag. 169

Cap. 29 Metode pentru eliminarea minii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . pag. 185

Cap. 30 Abandonarea n plcerile sexuale

i abandonarea ctre un maestru . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . pag. 200

Cap. 31 De la sunet la tcerea interioar . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .pag. 215

Cap. 32 Tantra - calea druirii . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .pag. 231

Cap. 33 Spiritualitatea actului sexual tantric . . . . . . . . . . . . . . . . . .pag. 245

Cap. 34 Orgasmul cosmic prin Tantra . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .pag. 258

17. CTEVA TEHNICI DE STOP8.XII.1972, Bombay

SUTRE:

25. Chiar n momentul n care simi impulsul de a face ceva, oprete-te!

26. Cnd apare o dorin, fii contient de existena ei. Apoi, brusc, renun la ea.

27. Umbl pn la epuizare si apoi, cznd la pmnt, n aceast cdere fii total.

Viaa are dou stri: cea a fiinrii i cea a aciunii. Tu exiti. Natura ta esenial este pura Existen. Ea se afl mereu cu tine; nu trebuie s faci nimic pentru a o obine. Este deja acolo, tu eti ea. Nu este vorba de posedare, ntre tine i ea nu exist nici mcar o mic distan - eti aceea. Tu eti Existena. Aciunea este o realizare, o ndeplinire. Realizarea pentru care te lupi exist deja acolo. Dac acionezi, se va ntmpla ceva; dac nu acionezi, ea va fi dezvluit. Fiina exist.

Pentru a supravieui trebuie s faci multe. i pe msur ce acionezi mai mult, aceast aciune devine o barier n calea cunoaterii Fiinei. Activitatea pe care o depui este circumferina ta - trieti n ea, nu poi tri fr aceasta. Dar este doar o circumferin, nu este centrul tu. Ceea ce ai i obii este rezultatul activitii tale. i astfel, centrul este nghiit, este ngrdit de activitate i de rsplata activitii.

Primul lucru care trebuie notat nainte de a ptrunde n aceste tehnici este urmtorul: orice deii nu este Fiina ta i orice faci sau poi face nu este Fiina ta. Fiina precede toate aciunile i toate rezultatele acestora. ns mintea este constant implicat n aciune i posesiune. Fiina ta exist dincolo de minte. Modul de a penetra n acest centru a reprezentat ntotdeauna esena tuturor religiilor. Aceasta a fost cutarea celor interesai de cunoaterea realitii fundamentale a existenei umane, a esenei ultime, a substanei fiinei. Pn cnd nu nelegi aceast diferen dintre circumferin i centru nu vei f capabil s nelegi sutrele pe care le vom discuta azi.

Noteaz distincia. Orice ai - bani, cunoatere, prestigiu, orice - nu eti tu. Le ai, ele sunt averile tale, dar tu eti diferit de ele. n al doilea rnd, orice faci nu eti tu. Poi face sau nu poi face ceva. De exemplu, rzi, dar poi s rzi sau poi s nu rzi. Alergi - poi sau nu s alergi. Dar tu exiti i nu mai poi alege asta. Tu deja exiti.

Aciunea este o alegere. Poi sau nu s o faci. Poi sau nu s faci acel ceva. Poi deveni un sfnt sau un ho, dar i sfinenia i hoia ta sunt tot nite aciuni. Le poi alege, le poi schimba ntre ele. Un sfnt poate deveni un ho i un ho poate deveni un sfnt. ns nu aceasta este fiina ta - ea precede sfinenia sau hoia pe care o ai.

Pentru a putea realiza ceva trebuie ca tu s exiti acolo; altminteri nu poi face nimic. Cine alearg? Cine rde? Cine fur? Cine devine un sfnt? Fiina trebuie s precead toate activitile. Activitatea poate fi aleas, dar nu i fiina. Fiina este cea care alege; nu este alesul i tu nu poi s o alegi pe cea care alege - ea exist deja i nu mai poi face nimic. ine minte: posesiunile, aciunile, sunt la fel cum este circumferina pentru un cerc; dar aici tu eti centrul.

Acest centru este sinele sau atman sau cum vrei s l denumeti. Acest centru este esena, este punctul tu cel mai interior. Cum se poate ajunge la el? Pn cnd nu este atins, pn cnd nu este realizat i cunoscut nu se poate atinge eterna stare de beatitudine, nu se poate cunoate nemurirea, nu se poate cunoate divinul.

Pn cnd nu este realizat acest centru, omul va rmne n mizerie i suferin. Circumferina este iadul. Aceste tehnici sunt nite mijloace prin care se poate ptrunde n acest centru.

25. Chiar n momentul n care simi impulsul de a face ceva, oprete-te!

Toate aceste tehnici urmresc oprirea n mijloc. George Gurdjieff a fcut ca aceste tehnici s fie foarte cunoscute n Occident, dar el totui nu cunoscuse Vijnana Bhairava Tantra. El a nvat aceste tehnici de la unii lama buditi din Tibet. A lucrat cu aceste tehnici n Occident i muli, foarte muli cuttori au ajuns s realizeze centrul prin ele. El le-a denumit exerciii de stop, dar sursa lor este Vijnana Bhairava Tantra.

Buditii au nvat din Vijnana Bhairava, sufitii de asemenea au nvat i au mprumutat multe lucruri din ea. De fapt aceasta st la baza tuturor tehnicilor cunoscute n lume.

Gurdjieff a folosit aceste tehnici ntr-un mod foarte simplu. De exemplu, le spunea elevilor si s danseze. Un grup de 20 de oameni dansa i le spunea la un moment dat: Stop! - moment n care ei trebuiau s se opreasc total. Oricum i-ar fi prins aceast pauz, trebuiau s se opreasc. Nu mai aveau voie s fac nici un fel de modificare, nici un fel de schimbare. Dac aveai un picior ridicat i unul pus pe pmnt, trebuia s rmi aa. Dac cineva cdea, nu trebuia s coopereze cu cderea. Dac aveai ochii deschii trebuiau s rmn deschii. Nu i mai puteai nchide. Dac ei se nchid singuri, asta era altceva, dar n ceea ce te privete tu te-ai oprit i ai devenit o stan de piatr.

n aceste activiti, n dans, n timpul unei micri, dac te opreti brusc apare un hiatus. Aceast oprire subit a ntregii activiti te divide n dou:

corpul i tu. Brusc te opreti. Corpul are tendina s se mai mite. El se afla n micare, avea un impuls. Corpul nu este pregtit pentru aceast oprire brusc. Simi imediat c mai are tendina s fac ceva, dar tu te-ai oprit. Acolo apare un hiatus. Simi trupul ca pe ceva diferit de tine, care are un impuls de micare. i deoarece tu te-ai oprit i nu mai cooperezi cu el, cu activitatea sa, cu impulsul su, atunci devii separat de el.

Dar te poi pcli. O ct de mic cooperare i acel hiatus nu se va mai produce. De exemplu, te simi neconfortabil i ghidul tu spiritual i-a spus Stop!". Tu ai auzit cuvtul su, dar mai faci o micare pentru ca s te simi confortabil i de-abia apoi te opreti. Atunci se pierde ntreaga esen a tehnicii. Cnd auzi Stop!, trebuie s te opreti imediat i s nu mai faci nimic.

Poate c poziia este incomod i te temi c vei cdea i i vei rupe oasele. Acum nu mai trebuie s te ngrijoreze nimic. Dac te ngrijorezi, atunci vei da gre, te vei amgi. Hiatusul este creat de aceast oprire brusc. Corpul este cel care se oprete i cel care comand oprirea este centrul; circumferina i centrul sunt separate. n aceast oprire brusc te poi simi pentru prima dat pe tine nsui: i poi simi centrul.

Gurdjieff a folosit aceast tehnic pentru a-i ajuta pe muli oameni. Metoda poate fi folosit n multe feluri. Dar mai nti trebuie s i nelegi mecanismul - este simplu. Te afli n activitate i atunci uii complet de tine; activitatea devine centrul ateniei tale.

Cineva apropiat a murit i plngi i suferi pentru asta. Atunci ai uitat complet de tine. Cel care a murit a devenit centrul i n jurul acestui centru se desfoar toat aceast activitate - plnsul, suferina, tristeea. Dac atunci i spun brusc Stop!" i te opreti complet, n acea clip vei fi complet ndeprtat de corp i de acea activitate. Cnd te afli ntr-o activitate, tu eti complet absorbit n aceasta. Oprirea brusc schimb situaia i te scoate din activitate, iar atunci vei fi aruncat imediat n centru.

ns ce facem noi n astfel de situaii? De fiecare dat srim de la o activitate la alta. Trecem de la A la B i de la B la C. Dimineaa cnd te trezeti ncepe activitatea. Acum vei fi activ ntreaga zi. Vei realiza multe activiti i nu vei fi inactiv nici chiar pentru o clip. Cum s fii inactiv? Este dificil. i dac ncerci s fii inactiv, atunci chiar acest efort va fi o activitate.

Muli ncearc s fie inactivi. Stau n postura lui Buddha i ncearc s fie inactivi. Dar cum s acionezi s fii inactiv n non-aciune? Deci poi converti inactivitatea ntr-o activitate. Te poi fora s fii tcut i linitit, dar aceasta este tot o activitate a minii. De aceea, muli ncearc s ptrund n meditaie, dar nu ajung nicieri - deoarece meditaia lor este tot o activitate. Tu poi schimba totul.... Dac nainte fredonai o melodie oarecare, acum cni un cntec devoional, un bhajan. Acum vei cnta mai lent dect nainte, dar este tot o activitate. Alergi, te plimbi, citeti - acestea sunt nite activiti.Te poi chiar ruga: este tot o activitate.Treci de la una la alta.

Noaptea cnd te culci nc eti activ. Din acest motiv apar visele: ai adormit, dar activitatea nc mai exist. n subcontient nc eti activ - posezi, alergi, caui tot felul de lucruri. Visarea nseamn, de fapt, o continuare a activitii pe alt plan, deoarece eti obosit n fizic.

Doar cteodat, pentru cteva momente - iar aceste clipe au devenit din ce n ce mai rare pentru omul modern. Dar aceast inactivitate este incontient. Tu nu mai eti contient, ci eti cufundat ntr-un somn adnc. Atunci activitatea a ncetat i nu mai exist nici un fel de circumferin. Acum te afli n centru, dar nu eti contient de acest lucru.

De aceea hinduii au spus ntotdeauna c samadhi, extazul final i sushupti, somnul profund fr vise, sunt similare - i nu exist dect o singur diferen ntre ele. Dar aceast diferen este major: contientizarea. n somnul profund te afli n centrul fiinei tale, dar eti incontient, iar n extazul ultim, n samadhi, n meditaia final te afli de asemenea tot n acel centru, dar eti pe deplin contient. Aceasta este diferena, ns este o mare diferen deoarece atunci cnd te afli incontient n centru nu te ajut la mare lucru. Dimineaa te vei simi mai proaspt, mai vital, mai viu, dar viaa i va rmne neschimbat.

n samadhi intri pe deplin contient, iar odat ce ptrunzi contient n centru tu nu vei mai fi la fel. Acum vei ti cine eti. n acel moment vei ti c posesiunile, aciunile tale se desfoar doar la periferie; c ele nu sunt natura ta esenial.

Mecanismul acestor tehnici de stop te arunc brusc n inactivitate. Atunci vei nelege c dac ncerci s devii inactiv, chiar aceast ncercare te face s fii activ. Deci nu mai ncerca, ci fii brusc inactiv. Acesta este sensul tehnicii Stop! Alergi, iar eu spun: Stop! Nu ncerca nimic, doar oprete-te! Dac ncerci, pierzi esena. De exemplu, stai aici i eu i spun stop, atunci rmi aa cum te-a prins comanda mea; nu pierde nimic, ci doar oprete-te brusc. Dac ncerci s te aezi mai confortabil i spui: Gata, acum m opresc - atunci ai pierdut. Spontaneitatea este cheia, deci nu ncerca s mai faci nimic - doar stop!

Poi ncerca oriunde. Faci baie - brusc comand-i stop i oprete-te. Chiar dac aceasta se va ntmpla doar pentru o singur clip, tot vei simi c n tine se petrece un fenomen diferit. Atunci eti aruncat n centru i brusc totul se oprete - nu numai corpul. Cnd trupul se oprete total, atunci se oprete i mintea. Cnd spui Stop! nu mai respira. Las totul s se opreasc...nici o respiraie, nici un fel de micare a corpului. Rmi pentru un singur moment n acea oprire i vei simi c ai ptruns brusc n centru. O singur strfulgerare a acestui fenomen va face miracole, este ceva revoluionar. Acesta te va transforma i pe zi ce trece vei avea tot mai multe licriri ale centrului. De aceea, inactivitatea nu trebuie practicat. Folosete-o n mod brusc, spontan. Pentru aceasta este bun un maestru, deoarece aceste tehnici sunt de grup. Gurdjieff le-a folosit pe grupuri de oameni, deoarece cnd eti singur te poi amgi foarte repede. Mai nti te aezi confortabil i apoi spui: Stop! Sau chiar dac nu ai fcut nici un fel de pregtiri contiente pentru oprire, aceste pregtiri pot s existe n subcontient i apoi vei spune: Acum m pot opri. Dac oprirea este fcut de minte, dac este ceva plnuit, atunci tehnica nu mai are nici un fel de efect. De aceea este bun ntr-un grup. Acolo se afl lng tine un maestru i el spune Stop! El va observa momentele cnd te a afli n poziii incomode i astfel se va produce licrirea, va aprea un fulger.

Activitatea poate fi practicat; inactivitatea nu poate fi - iar dac o practici atunci aceast inactivitate va deveni un alt fel de activitate. Poi fi inactiv doar n mod spontan, brusc. Uneori cnd conduci o main poi avea brusc sentimentul c se poate ntmpla un accident - o alt main se apropie de maina ta i se poate produce tamponarea dintr-un moment n altul. Atunci brusc, mintea se oprete, respiraia se oprete, totul se oprete. De multe ori n astfel de situaii poi fi aruncat n centru. ns poi pierde aceast centrare chiar i n timpul unui accident.

Odat mi s-a ntmplat s trec printr-un astfel de accident de main, mpreun cu mine mai erau nc trei persoane, dar acestea nu au perceput nimic, au pierdut aceast ans. Maina s-a rsturnat de pe un pod ntr-o albie de ru, un ru secat. Maina era rsturnat i toi au nceput s plng.

O femeie care se afla lng mine a nceput s plng i s se jeleasc: Sunt moart! Sunt moart!

I-am spus: Dac ai fi fost moart, atunci nu ar mai fi fost nimeni aici care s poat spune acest lucru.Dar ea tremura i spunea: "Sunt moart! Ce o s se ntmple cu copiii mei?" Chiar i dup ce am scos-o afar din main spunea acelai lucru: Am murit! Ce vor face copiii mei? i-a trebuit cel puin o jumtate de or ca s se calmeze.

Ea a pierdut esena evenimentului. Putea folosi aceast situaie periculoas pentru a avea o trire excepional: ea ar fi putut opri brusc totul. i de fapt, nu puteai face nimic n acea situaie. Maina cdea de pe pod, iar activitatea nu mai era necesar. Nu se mai putea face nimic. ns mintea poate crea orice fel de activitate. Ea s-a gndit la copiii ei i a nceput s plng - Sunt moart! A fost pierdut un moment foarte important. n situaii periculoase mintea se oprete automat. De ce? Pentru c este un mecanism care poate funciona doar cu lucruri de rutin - doar cu ceea ce a fost antrenat sa fac.

Nu i poi antrena mintea pentru accidente, deoarece atunci acestea nu ar mai putea fi numite accidente. Dac ai repetat ceva, dac eti pregtit pentru ceva, dac tii c se va ntmpla un lucru, atunci acela nu va fi un accident. Accidentul arat c mintea nu era pregtit s fac nimic - acel ceva aprea att de brusc din necunoscut nct mintea nu mai poate face nimic. Ea nu este pregtit, nu este antrenat pentru asta. Ea se va opri pn n momentul n care i vei da s lucreze din nou ceea ce cunoate.

Femeia aceea care plngea dup copiii ei nu era deloc atent la ceea ce se ntmpl. Nu era nici mcar contient c triete. Momentul prezent nu se afl n atenia contiinei sale. Ea s-a ndeprtat de situaia prezent spre alte lucruri - spre copii, spre moarte. A evadat de acolo. n ceea ce privete atenia ei, aceasta a fugit complet de acea situaie. Dar n ceea ce privete situaia, nimeni nu putea face nimic - puteai fi doar contient. Orice se ntmpla, se ntmpla. Puteai doar s fii contient. n ceea ce privete momentul prezent, ce poi face ntr-un accident? Acesta deja te depete i mintea nu este pregtit pentru el. Mintea nu mai poate funciona deci se oprete.De aceea, situaiile periculoase pentru anumite persoane sunt foarte atractive: acestea pot deveni momente meditative. Dac i conduci maina cu 90 de mile pe or, apoi treci la 100 de mile, apoi la 110, la 120, la un moment dat va aprea o situaie n care se poate ntmpla orice i tu nu mai poi face nimic. Acum maina nu mai este controlat, ea nu se mai afl n controlul tu i atunci mintea este depit, ea nu este pregtit pentru asta i nu mai poate funciona. Acesta este fiorul i senzaia care i-o poate da viteza - acolo apare o tcere interioar i eti aruncat brusc n centru. Aceste tehnici te ajut s ajungi n centru fr s treci prin vreun accident sau pericol. Dar ine minte c nu le poi practica. La ce m refer cnd spun asta? ntr-un fel le poi practica: te poi opri brusc; fr s te pregteti. Nu trebuie s te gndeti dinainte i s spui: La ora 12 fix m voi opri. Atunci cnd nu eti pregtit permite-i necunoscutului s apar. Mic-te spre necunoscut, spre neprevzut, fr s ai vreo cunoatere despre el. Aceasta este tehnica: Chiar n momentul n care simi impulsul de a face ceva, oprete- te! Se mai poate i altfel. De exemplu, ai impulsul de a strnuta. Simi c i apare strnutul, simi cum vine. Acum va aprea un moment n care nu mai poi face nimic - strnutul se va produce. Dar chiar la nceputul senzaiei, atunci cnd simi c i apare un strnut, n momentul n care devii contient de el, stop! Ce poi face? Poi opri strnutul? Dac ncerci s l opreti acesta se va produce mai repede, deoarece oprirea va face mintea s fie mai contient de el i vei simi mai mult senzaia strnutului. Vei deveni mai sensibil, ntreaga ta atenie este acolo i aceast atenie va ajuta strnutul s se produc mai rapid. Va deveni ceva de nesuportat. Nu poi opri strnutul n mod direct, dar te poi opri pe tine.

Ce poi face? Simi senzaia de apariie a strnutului: stop! Nu ncerca s opreti strnutul, ci oprete-te pe tine. Nu face nimic. Stai nemicat i nu mai respira. Oprete-te pentru un moment i vei simi c impulsul dispare, se ntoarce napoi. n aceast dispariie a impulsului este eliberat o energie subtil care este folosit pentru a merge spre centru, deoarece n strnut se elibereaz energie - n orice impuls se petrece asta.

Impulsul este ncrcarea cu o energie pe care momentan nu o poi folosi sau absorbi. Aceasta tinde s ias, vrea s fie aruncat afar - caui o uurare. De aceea te simi bine dup ce strnui. Nu s-a ntmplat nimic, ci doar ai eliberat o energie care era o povar, care te apsa. Acum aceasta nu se mai afl acolo i eti uurat - atunci simi o subtil relaxare interioar. De aceea fiziologi precum Pavlov, B.F. Skinner i alii, spun c sexul este asemntor strnutului. Ei spun c, din punct de vedere fiziologic, sexul este la fel ca strnutul. Eti saturat de energie i vrei s te eliberezi de ea, vrei s o arunci afar. Odat ce aceasta este eliberat, mecanismul tu se simte relaxat, nu mai eti mpovrat. Atunci te simi pe moment bine. Dar mai exist i posibilitatea ca n loc s arunci acea energie, s o foloseti pentru binele tu. ns pentru aceasta trebuie s ajungi s o controlezi. Aceast senzaie de bine este doar o eliberare din punctul de vedere al fiziologilor i n ceea ce privete fiziologia ei au dreptate Oricnd ai un impuls, chiar n momentul n care simi impulsul de a face ceva, oprete-te! Poi face asta nu numai cu un impuls fiziologic, ci cu orice fel de impuls.

De exemplu, doreai s bei un pahar cu ap. Ai atins paharul, apa brusc stop. Las mna acolo, dorina de a bea, setea, las totul s rmn n interior i tu oprete-te complet. Paharul este n exterior i setea n interior; mna este pe pahar, ochii sunt aintii la pahar - oprete-te brusc. Nu mai este nici un fel de respiraie i nici o micare, eti ca i mort. Acel impuls - setea - va elibera o energie i aceast energie este folosit pentru a merge spre centru. De ce? Deoarece orice impuls este o micare spre exterior. ine minte: impulsul este energie care se mic n afar.

Mai ine minte nc un lucru: energia se afl mereu n micare - ori intr ori iese. Nu poate fi niciodat static. Acestea sunt legile. Dac le nelegi, atunci mecanismul tehnicii va fi simplu. Energia se afl mereu n micare. Ea nu poate fi static - ori intr ori iese. Dac este static, atunci nu este energie.

Cnd i apare un impuls, orice fel de impuls, nseamn c energia se mic n afar. De aceea mna se duce spre pahar - te-ai dus n exterior. A aprut o dorin de a face ceva. Toate activitile sunt nite micri din interior spre exterior - micri dinuntru spre n afar. Atunci cnd te opreti brusc, energia nu poate rmne static n tine. Tu ai devenit static, dar ea nu poate fi static i mecanismul care o ndrepta spre exterior s-a oprit i el. Deci ce mai poate face? Nimic altceva dect s se ndrepte spre interior. Energia nu poate fi static. Ieea afar i tu te-ai oprit, mecanismul s-a oprit - ns mai exist mecanismul care o poate conduce spre centru. Atunci se va duce spre interior.

Tu i converteti i i schimbi energia n fiecare moment fr s fii contient de acest lucru. Eti furios i vrei s bai pe cineva sau s distrugi ceva, s fii violent - atunci ncearc tehnica. Du-te la soie, la copil, la un prieten, la oricine i mbrieaz i srut acea persoan. nainte erai furios i vroiai s distrugi ceva - mintea era destructiv, iar energia se ndrepta spre violen. n acea clip arat dragoste n loc de furie.

La nceput vei simi c este doar o prefctorie. Te vei ntreba: Cum a putea eu iubi? Acum sunt furios! Cum a putea iubi n acest moment?' Dar nu cunoti mecanismul. n acel moment vei putea iubi foarte profund, deoarece acolo a aprut energia - ea a ajuns la un punct n care dorete s fie exprimat i are nevoie de micare. Dac ncepi s iubeti pe cineva, atunci acea energie se va ndrepta spre iubire i vei simi o afluen energetic cum poate nu ai mai simit niciodat.

Exist persoane care cred c nu pot iubi dect dac se nfurie sau dac devin violente. Sunt oameni care nu pot ptrunde ntr-o iubire profund dect dac energia lor se mic n mod violent. Poate nu ai observat, dar se ntmpl zilnic: cuplurile se bat nainte de a face dragoste. Soii i soiile se bat, se ceart, sunt violeni i apoi fac dragoste i cu siguran nu au neles ce s-a ntmplat. Atunci totul se va transforma ntr-un automatism - dup ce se vor bate vor face dragoste, iar cnd nu se bat nu vor putea s fac dragoste.

n India, sunt anumite sate unde soiile nc sunt btute; dac un brbat nceteaz s i mai bat soia, aceasta va ti c iubirea lui pentru ea a disprut. El nu se mai lupt i aceasta arat c nu mai iubete. Bineinteles c acesta este un mod primitiv de a nelege iubirea.

De ce? De ce este asociat violena cu iubirea? Deoarece aceeai energie se poate mica n dimensiuni diferite. O poi denumi iubire sau ur. Acestea par opuse, dar nu sunt deoarece n fiecare exist aceeai energie. Deci o persoan care devine incapabil de ur, devine incapabil i de iubire - este vorba despre iubirea pe care o definesc oamenii ca fiind iubire. O persoan care nu poate fi violent devine incapabil de iubirea pe care o cunosc toi. Un Buddha iubete, dar este o iubire total diferit. De aceea, Buddha o denumete ca fiind compasiune; nu o numete niciodat iubire ca s nu existe confuzia cu ceea ce numesc oamenii iubire. Aceasta este mai aproape de compasiune dect de iubire, deoarece iubirea cunoscut de tine implic violen, ur, mnie.

Energia se poate mica, ea i poate schimba direciile. Aceeai energie care poate deveni iubire, poate deveni ur. i aceeai energie se poate mica i n interior, dar pentru aceasta oricnd ai impulsul de a face ceva, stop! Iar aceasta nu este suprimare. Nu reprimi nimic - doar te joci cu energia i astfel i cunoti metodele de lucru. Dar ine minte: impulsul trebuie s fie real, autentic; altminteri nu se va ntmpla nimic.

De exemplu, nu i este sete, dar te duci la pahar s bei ap i apoi te opreti brusc. Nu se va ntmpla nimic, deoarece nu are ce s se ntmple - nc de la nceput energia nu se mica. Simi dragoste fa de soie, so, prieten. Ai vrut s mbriezi, s srui pe cineva - stop! Dar impulsul trebuie s existe n mod autentic. Dac acesta nu exista i vroiai doar s consolezi pe cineva sau vroiai s srui pentru c se atepta acest lucru de la tine, atunci nu se va ntmpla nimic, deoarece n interior nu se mica nimic. Deci ine minte c, n primul rnd, impulsul trebuie s fie autentic. Energia se mic doar printr-un impuls real i cnd acesta este oprit brusc, ea rmne n suspensie. Neavnd unde s se mai mite, se ntoarce n interior. Nu poate rmne acolo.

Dar noi suntem att de fali nct nimic nu mai pare a fi real. Fiecare mnnc datorit orei i nu datorit foamei. Deci, dac te opreti nu se va ntmpla nimic, deoarece acolo nu exista un impuls real, nu exista cu adevrat foamea. Nu se mica nici un fel de energie. De aceea, dac iei masa mereu la ora 13, atunci vei ncepe s simi foamea n jurul acelei ore, ns aceast foame este fals; este doar un obicei, un automatism. Corpului nu i este foame. Dac nu mnnci atunci vei simi c i lipsete ceva, dar dac poi sta nc o or fr s mnnci vei uita de foame i aceasta va disprea.

Adevrata senzaie de foame va crete din ce n ce mai mult. Dac foamea era real, atunci la ora 14 i va fi mai foame. Dac era fals, atunci la ora dou vei uita de ea. De fapt, foamea nu va mai exista. Chiar dac vei vrea s mnnci nu i va fi foame. Foamea aceea era doar ceva fals, era doar o senzaie mecanic. Acolo nu se mica nici un fel de energie i doar mintea era cea care i spunea c acum este ora mesei.Dac te simi somnoros, stop! Dar senzaia trebuie s fie real: aceasta este problema. i este o problema pentru noi cei din zilele prezente, nu i pentru cei din vremea lui Shiva. Cnd Vijnana Bhairava Tantra a fost dezvluit pentru prima oar, nu existau astfel de probleme. Atunci omul era autentic, umanitatea era real, pur, nu exista nimic fals n ea. Acum totul este fals. Tu pretinzi c iubeti, pretinzi c eti suprat. Continui s pretinzi mereu cte ceva i uii dac acel lucru este fals sau real. Nu spui niciodat ce este cu adevrat n tine, nu te exprimi niciodat. Exprimi doar ce nu exist. Urmrete- te i vei ajunge s cunoti acest lucru.

Spui ceva i simi exact contrariul. De fapt, vroiai s spui cu totul altceva, dar dac spui ceea ce este real, atunci nu te vei mai ncadra n societate - deoarece ntreaga societate este fals i ntr-o astfel de societate nu poi exista dect ca o persoan fals. Cu ct eti mai lefuit, cu att devii mai fals i dac, vrei s devii real vei simi o incompatibilitate, o inadaptabilitate.

Datorit societii false a aprut sihstria, renunarea. Buddha a prsit societatea doar pentru c aceasta era negativ - ntr-o societate fals nu poi fi real. Sau vei fi mereu n conflict, risipindu-i mereu energia. Deci prseti falsul, irealul, pentru a putea fi real. Acesta a fost motivul principal al renunrii.

Dar privete-te s vezi ct de ireal eti. Privete-i mintea: spui ceva, dar simi exact invers. Simultan spui ceva n minte i altceva n exterior. De aceea, dac te opreti din ceva ireal, tehnica nu va fi de ajutor. Deci gsete ceva autentic n tine i ncearc s te opreti. Nu chiar totul este ireal, mai sunt lucruri reale. Din fericire oricine este real cteodat: n anumite momente oricine este real. Atunci te poi opri.

Te simi furios. Eti gata s distrugi ceva, eti gata s i bai copilul sau pe cineva: atunci stop! ns nu aciona prin raiune: Furia este ceva ru i trebuie s m opresc!" Nu spune: Aceasta nu va ajuta copilul cu nimic, deci trebuie s m opresc" Nu este nevoie de nici un fel de raionament, pentru c dac faci acest lucru atunci energia a trecut n plan. Acesta este un mecanism interior. Cnd spui: Nu trebuie s mi bat copilul, deoarece nu l va ajuta cu nimic i n plus, nu este bine nici pentru mine i nici pentru el", este ceva fr rost i nu va ajuta la nimic - atunci aceeai energie care devenea furie devine acum raiune. Acum ai considerat totul i energia descrete - ea s-a ndreptai spre raiune, a devenii gndire. Atunci te opreti, dar nu mai exist nici o energie care s se mite. Cnd simi furia nu o lua n considerare, nu te gndi la ea c este bun sau rea; nu gndi deloc. Adu-i aminte brusc de tehnic, i: stop! Furia este energie pur ... nici rea, nici bun. Poate deveni bun sau rea - asta depinde de rezultat i nu de energie. Poate deveni rea dac distruge ceva, dac devine destructiv. Ea poate deveni ns i un extaz minunat dac se mic n interior i te duce, te arunc spre centru; poate deveni o floare. Energia este doar o energie - pur, inocent, neutr. Erai gata s faci ceva - nu gndi, doar oprete-te i rmi aa; n acea clip vei avea o strfulgerare a centrului interior. Vei uita de periferie i i va aprea n fa centrul tu.

Chiar n momentul n care simi impulsul a face ceva, oprete-te! Practic i ine minte trei lucruri... Unul este urmtorul: s o realizezi doar cnd n tine apare un impuls real. Al doilea, nu te gndi la oprire, doar oprete-te. i al treilea: ateapt! Cnd te-ai oprit, nu mai respira, nu mai mica - ateapt i vezi ce se ntmpl. Cnd spun s atepti, nu vreau s spun s ncerci s te gndeti la centrul interior. Dac faci asta, vei pierde. Nu te gndi la sine, la atman. Nu te gndi c acum trebuie s apar strfulgerarea. Nu gndi, doar ateapt. Las impulsul, energia s se mite singur. Dac ncepi s te gndeti la Brahman, sau la Atman sau la centru, atunci energia se va canaliza ctre aceast gndire.

Poi irosi foarte uor energia interioar. Un singur gnd este ndeajuns pentru a i da o direcie; apoi vei continua s gndeti. Cnd spun stop, nseamn s te opreti total, complet. Nu se mai mic nimic, ca i cum s-ar fi oprit tot timpul. Acolo nu mai exist nici o micare - eti doar tu! n aceast existen simpl va exploda brusc centrul. 26. Cnd apare o dorina, fii contient de existena ei. Apoi, brusc, renun la ea.Aceasta este puin diferit fa de tehnica anterioar. Cnd apare o dorin, fii contient de ea. Apoi, brusc, renun la ea. Simi o dorin - de iubire, de sex, de mncare, orice - atunci fii contient. Cnd sutra spune s fii contient nu nelege prin asta s te gndeti la ea sau s o analizezi dac este bun sau rea, ci doar s fii contient - ce este ea.

Apare n minte o dorin sexual. Spui: Este ceva ru. Aceasta ns nu este contientizare. Ai fost nvat c acel lucru este ru i astfel nu contientizezi pe deplin dorina, ci scripturile, trecutul - nvtorii, moralitii. Nu iei n considerare dorina n sine, ci altceva: condiionarea ta, educaia, cultura, civilizaia, religia - orice, dar nu dorina.

A aprut n minte o simpl dorin. Nu implica trecutul, educaia, condiionarea; nu face nici un fel de evaluri. Doar contientizeaz dorina - ce este ea. Dac mintea poate fi curat de tot ce are, de tot ce i-a dat societatea, prinii - educaia, cultura - dac este splat complet, dorina sexual tot va aprea. Aceasta va iei la suprafa, deoarece ea nu este ceva dat de societate. Este ceva biologic, ceva inerent ie.

De exemplu, dac un copil este crescut fr s l nvee nimeni s vorbeasc, el nu va cunoate nici un fel de limbaj. Limbajul este un fenomen social; acesta trebuie nvat. Chiar dac nimeni nu-i vorbete despre sex, cnd va veni momentul potrivit, copilul tot va simi dorina sexual. Sexul nu este un fenomen social, este ceva biologic. Dorina va aprea la maturitate. Nu este social, este biologic - ceva profund, care se afl n celulele tale.

Datorit faptului c ai fost nscut din sex, fiecare celul este sexual, corpul este constituit din celule sexuale. Dorina aceasta va aprea mereu i nu poate disprea dect atunci cnd dispari din punct de vedere biologic. Aceast dorin se afl mereu nuntru. Cnd un copil este nscut, n interiorul su exist dorina sexual i este nevoie doar de timp pentru ca aceasta s i fac apariia. Cnd corpul va ajunge matur ea va aprea indiferent dac eti nvat c sexul este iadul sau raiul, c este un pcat sau o virtute - va iei la suprafa indiferent ce ai fost nvat.

Vechile tradiii i religii, n special cea cretin, predic mpotriva sexului. Noile micri ale hipioilor au nceput s mearg n sens opus acestei nvturi. Ei spun c sexul este ceva bun, extatic, c sexul este singurul lucru real de pe pmnt. Dar ambele sunt doar nite nvaturi. Nu i cntari dorina dup nite nvturi. Doar contientizeaz-o n deplina ei puritate - aa cum este ea, un fapt. Nu o interpreta.

A contientiza nu nseamn a interpreta, ci doar a privi asupra unui fapt - aa cum este el. Dorina exist: privete-o direct i imediat. Nu implica gndurile i ideile tale, deoarece nici unul dintre acestea nu este al tu. Totul i-a fost dat, totul este ceva mprumutat. Nici un gnd nu este original - nici un gnd nu poate fi original. Nu implica gndirea, ci doar privete dorina - ce este ea, ca i cum nu ai ti nimic despre ea. ntlnete-o! Stai n faa ei! Iat ce se nelege prin a contientiza.

Cnd apare o dorina, contientizeaz-o. Doar privete acel fapt - ce este el. Din pcate acesta este unul dintre cele mai dificile lucruri. Comparativ, aterizarea pe Lun sau cucerirea Everestului este ceva foarte simplu. Aterizarea pe Lun este un fenomen foarte complex - dar totui este nimic n comparaie cu contientizarea activitilor minii, deoarece mintea este implicat n tot ce faci. Privete cuvntul.... Dac spun 'sex'. n momentul n care l spun, deja te-ai decis dac eti pentru sau mpotriva lui. n momentul n care spun 'sex deja ai interpretat: Nu este bun. Este un pcat. Sau spui: Acesta este ceva bun. Acum ai interpretat chiar i cuvntul.

Cnd a fost publicat cartea De la Sex la Supracontiin, multe persoane au venit i mi-au spus, Te rog, schimb titlul. Cuvntul sex i-a tulburat - i nici mcar nu citiser cartea. ns acelai lucru mi l-au cerut i cei care o citiser.

De ce? Chiar acest cuvnt i d o interpretare. Mintea este att de interpretativ nct dac spun suc de lmie deja ai nceput s salivezi. Ai interpretat cuvintele. n aceste cuvinte - suc de lmie - nu este nimic care s conin lmie, dar totui saliva ncepe s curg. Dac mai atept cteva momente va trebui s vd cum nghii n sec. Mintea a interpretat. Nici chiar fa de cuvinte nu poi sta detaat, fr s le interpretezi. Va fi foarte dificil s stai deoparte i s nu interpretezi dorina care apare: va fi dificil s rmi doar un observator calm i linitit, care doar privete un fapt.

Dac spun: Omul acesta este musulman - hindusul deja s-a gndit c acel om este ru. Dac spun: Omul acesta este cretin - evreul deja a decis c acela nu este bun. Este ndeajuns s fie rostit cuvntul evreu i n mintea unui cretin deja a aprut interpretarea; tradiionalul, ideea convenional i face apariia. Omul nu este luat n considerare, ci trebuie impus asupra sa vechea interpetare existent.

Fiecare cretin este diferit. Fiecare musulman este diferit, este un individ unic. Nu l poi judeca pe acesta n funcie de ali musulmani pe care i-ai cunoscut. Poi concluziona c toi hinduii pe care i-ai ntlnit sunt ri, dar acest hindus nu face parte din experiena ta. l judeci i pe el conform experienelor tale trecute. Nu interpreta, interpretarea nu nseamn contientizare. Ea nseamn s fii atent doar la acest fapt. Rmi cu faptul n sine.

Rishii, nelepii au spus c sexul este ru. Poate c a fost ru pentru ei: nu ai de unde s tii asta. Tu acum ai cu tine o dorin, o dorin proaspt. Ia-o n considerare, privete la ea, fii atent la ea. Apoi, brusc, renun la ea.Aceast tehnic are dou pri. Prima, rmi cu faptul - fii atent i contient de ce se ntmpl. Cnd simi o dorin sexual, ce se ntmpl n tine? Observ cum te nfierbni, cum ncepi s tremuri, cum ncepe s se strecoare n tine ceva care parc ncepe s te posede. Simte, consider. Nu judeca n nici un fel, doar ptrunde n acest fapt - faptul dorinei sexuale. Nu spune c este ceva ru!

Dac spui asta, atunci contientizarea s-a oprit, ai nchis singur ua. Acum faa ta nu mai este ndreptat spre dorin, ci stai cu spatele la ea. Te-ai ndeprtat. Ai pierdut un moment n care puteai s ptrunzi adnc n stratul biologic al fiinei tale. n acest moment te agti de stratul social, care se afl cel mai la suprafa.

Sexul este mai profund dect shastra - scripturile - deoarece este ceva biologic. Dac toate scripturile pot fi distruse - i pot fi, au fost de multe ori distruse - atunci interpretarea ta se va pierde. Sexul ns va rmne; el este mai profund. Nu implica n el lucruri superficiale. Doar consider faptul i ptrunde n interior i simte ce se ntmpl n tine. Ce s-a ntmplat cu unii nelepi, cu Mahavira, cu Mahomed, nu are importan. Ce se ntmpl cu tine n acest moment? n acest moment viu, ce se ntmpl cu tine?

Contientizeaz, observ. i apoi cea de-a doua parte...este ntr-adevr minunat. Shiva spune: Apoi, brusc, renun la ea.ine minte - Brusc. Nu spune: ''Aceasta este ceva ru i voi renuna la ea. Nu voi mai avea o astfel de idee sau dorin. Este un pcat i voi suprima acest ru. '' Atunci, acolo va aprea o reprimare i nu o stare meditativ a minii. Iar suprimarea este creat de propria minte. Reprimarea este psihologic. Tulburi ntregul mecanism i suprimi energii care pot iei la suprafa n orice zi. Energia este acolo, tu doar ai ascuns-o, ai suprimat-o. Ea nu a ieit n afar i nici nu a intrat n interior, doar s-a dat la o parte. V atepta i se va perverti, iar problema fundamental a omului const chiar n aceast energie pervertit. Bolile psihologice sunt efecte ale acestei energii pervertite. Aceasta va lua forme i aspecte de neimaginat i va ncerca s se exprime iari. i cnd o face te va conduce la o suferin foarte mare, deoarece ntr-o astfel de form pervertit nu exist nici un fel de satisfacie. Iar pervertit nu poate rmne, va trebui s o exprimi. Suprimarea creeaz perversiunea. Aceast sutra nu este interesat de suprimare. Nu spune s controlezi, nu spune s suprimi, ci spune: Brusc, renuna la ea.

Ce poi face? Dorina exist i tu ai luat-o n considerare. Dac ai fcut acest lucru, atunci nu va fi dificil-partea a doua va fi foarte uoar. Dac nu ai considerat-o, atunci privete-i mintea. Mintea va gndi: Asta este bine. Este minunat dac putem renuna brusc la dorina sexual. '' Atunci ai vrea s o faci, dar aici nu se pune problema dac i place sau nu s o faci. Poate c plcerea ta nici nu este a ta, poate c este a societii, ori poate c este doar o veche tradiie. Mai nti contientizeaz i nu crea vreo plcere sau neplcere fa de ea. Doar consider-o i apoi partea a doua va fi foarte uoar - poi renuna la dorin.

Cum s renuni? Cnd ai contientizat n totalitate un lucru, renunarea va fi la fel de uoar ca i cum ai lsa s cad o hrtie din mn. Renuna la ea.... Ce se va ntmpla? O dorin pe care nu ai reprimat-o va merge spre exterior, apare la suprafa; ntreaga ta fiin este tulburat de ea. Atunci cnd consideri o dorin fr s o interpretezi, ntreaga ta fiin va deveni acea dorin.Cnd apare sexul iar tu nu eti nici mpotriv i nici pentru el, dac doar l priveti, atunci ntreaga ta fiin se va implica n acesta. O singur dorin sexual devine o flacr. ntreaga ta fiin se va concentra n acea flacr ca i cum ai fi devenit total sexual. Iar flacra nu se va afla doar n centrul sexual, ci se va rspndi n tot corpul. Fiecare fibr a corpului tu va tremura. Pasiunea va deveni o flacr. Acum renun la ea. Nu lupta cu ea, ci doar spune pur i simplu: Renun la ea.

Ce se va ntmpla? Cnd poi spune simplu: Renun la ea - acolo se produce o separare. Corpul tu - trupul plin de pasiune, plin de acea dorin sexual - i tu, devenii doi. Brusc, ntr-un moment se formeaz doi poli separai. Corpul freamt de pasiune i centrul este tcut observnd ce se petrece. Acolo nu mai exist nici un fel de conflict, este doar o separare - ine minte. n lupt nu eti separat. Cnd lupi eti una cu obiectul cu care te afli n conflict. Cnd ai renunat eti separat. Acum poi privi ca i cum acolo ar fi altcineva i nu tu.

Unul din prietenii mei a stat alturi de mine muli ani. Era un fumtor nrit i a tot ncercat, ca fiecare fumtor de altfel, s renune la fumat. ntr-o diminea era decis: Acum nu voi mai fuma - dar pn seara revenea la obicei. Atunci ncepea s se simt vinovat i cteva zile nu mai avea curajul s mai ncerce s se lase de fumat. Dup aceasta uita ce s-a ntmplat. n alt zi repeta: De astzi nu voi mai fuma - iar eu rdeam cnd l auzeam, deoarecc acelai lucru se ntmplase de nenumrate ori. Dup un timp, el nsui s-a sturat de tot acest cerc vicios.

Se ntreba ce s fac. Mi-a cerut sfatul i i-am spus: Nu mai fi mpotriva fumatului - acesta este primul lucru care trebuie facut. Fumeaz i fii cu fumatul. Timp de apte zile nu mai fi mpotriva lui; f asta.

El a rspuns mirat: Ce tot spui? Am fost mpotriv i nu am reuit s m las i acum mi spui s nu mai fiu mpotriv. Atunci nseamn c nu mai exist nici o posibilitate s renun la el.

I-am spus: Ai ncercat printr-o atitudine dumnoas i ai dat gre. Acum ncearc i altfel - printr-o atitudine prietenoas. Nu mai fi mpotriv timp de apte zile. A ntrebat imediat: i dup asta voi putea s m las?

Aa c i-am zis: Atunci este la fel...nc mai eti dumanul lui. Nu te mai gndi deloc s renuni la el. Cum ar putea cineva s se gndeasc s renune la prietenul su? Timp de apte zile uit de aceast renunare. Stai i coopereaz cu el, fumeaz ct de adnc poi, ct de contient poi. Cnd fumezi uit de orice altceva: devino fumatul. Fii linitit i ntr-o profund comuniune cu el. Timp de apte zile fumeaz ct vrei i nu te mai gndi s te lai. Aceste apte zile ale sale s-au transformat n contientizare. El a putui privi actul fumatului. Nu mai era mpotriva sa i acum a putut s l priveasc.Cnd eti mpotriva a ceva, cnd lupi cu ceva sau cineva, atunci nu mai poi privi nimic altceva. Chiar aceast mpotrivire devine o barier. Tu nu poi contientiza.... Cum ai putea fi contient de un duman? Nici nu poi s l priveti n ochi; este dificil s te afli n faa sa. Poi privi profund doar n ochii celui sau celei pe care o iubeti; atunci poi ptrunde adnc. Altminteri ochii nu se ntlnesc aproape niciodat.A privit profund acel fapt. n acele apte zile a contientizat fumatul. Neavnd o atitudine de mpotrivire energia s-a putut afla acolo, mintea s-a aflat acolo i totul a devenit o meditaie. El a trebuit s coopereze, a trebuit s devin fumtorul. Dup apte zile a uitat s mi mai spun ce a rezolvat. M ateptam s vin i s m ntrebe: Acum au trecut cele apte zile. Cum m pot lsa? Uitase complet de aceste apte zile. Au trecut trei sptmni i apoi l-am ntrebat: Ai uitat?

A zis: Experiena a fost att de minunat nct nici nu mai vreau s m gndesc la altceva. Este ceva minunat i pentru prima dat nu m mai lupt cu acest fapt. Doar simt ce se ntmpl cu mine. I-am spus: Acum oricnd simi dorina de a fuma, renun pur i simplu. El nu m-a mai ntrebat cum s renune, doar a contientizat faptul i totul a devenit ca o joac de copil, n care nu mai exista nici un conflict. i am mai continuat: Cnd mai simi iari nevoia de a fuma, fii contient de acel fapt, privete-l i apoi renun. la igarea n mn, oprete-te pentru un moment i apoi las-o. Permite-i s cad i odat cu cderea igrii permite-i i dorinei s cad n interior.

Nu m-a mai ntrebat ce s fac, deoarece contientizarea l-a fcut capabil s renune. i ine minte c dac nu poi renuna, dac nu eti capabil de asta, atunci nseamn c nu ai contientizat acel fapt. nseamn c ai fost mpotriva sa, nseamn c te-ai gndit mereu cum s te lai. Atunci ns nu poi renuna la el. Cnd nevoia apare brusc i tu renuni la ea, energia face un salt n interior. Tehnica este aceeai, doar dimensiunea difer: Cnd apare o dorin, fii contient de ea. Apoi, brusc, renun ta ea.27. Umbl pn la epuizare i apoi, cznd la pmnt, n aceast cdere fii total.

La fel! Aceast tehnic de stop este asemntoare cu celelalte dou. Umbl pn la epuizare. Alearg n cerc, sri, danseaz, apoi alearg din nou pn cnd te extenuezi - pn cnd simi c nu mai poi face nici mcar un singur pas. Dar va trebui s nelegi c mintea va ncerca s te amgeasc, ea i va spune c eti epuizat. Nu da atenie minii. Continu s dansezi, s alergi sau s sri. Continu! Mintea i va spune c acum eti complet epuizat i c nu mai poi face nimic. ns continu s alergi pn cnd simi - nu pn cnd gndeti, ci pn cnd simi - c ntregul corp este epuizat, pn cnd: Un singur pas dac mai fac m voi prbui. Cnd simi c nu te mai poi mica, c ntregul corp a devenit greu i este complet epuizat, atunci, n aceast cdere, fii total. Atunci cazi! ine minte c trebuie s fii att de obosit nct cderea s se produc de la sine. Dac continui vei cdea. Ai atins limita - eti gata s te prbueti. Atunci aceast sutra spune s cazi i n aceast cdere fii total.Iat esena tehnicii: cnd cazi, fii total. Ce se nelege prin aceasta? Nu te prbui cnd i spune mintea - primul lucru. Nu plnui; nu ncerca s te aezi sau s te ntinzi pe pmnt. Cazi ca un ntreg, ca i cum ntregul trup este un bloc are cade. i nu trebuie s l faci tu s cad; dac o faci, atunci va exista o divizare: tu, cel care l face s cad i corpul care cade. Atunci nu eti ntreg, ci fragmentat, divizat. Cazi ca un ntreg; d-i drumul total. i ine minte, cazi! Nu aranja asta. Prbuete-te ca un mort. n aceast cdere fii total. Dac poi cdea n acest fel, atunci i vei simi pentru prima dat ntreaga ta fiin. i vei simi pentru prima dat centrul - nu divizat, ci ntreg, unit.

Cum se poate petrece acest lucru? Corpul are trei straturi de energie. Unul este pentru treburile zilnice i este foarte repede epuizat. Acesta este doar pentru munca de rutin. Al doilea este pentru situaiile de urgen - el este mai profund. Acesta este folosit doar atunci cnd te afli ntr-o stare de urgen. Iar al treilea este energia cosmic care este infinit. Primul poate fi foarte repede epuizat. Dac i spun s alergi, dup trei sau patru ture vei spune: Am obosit." Dar de fapt nu te simi obosit - doar este epuizat primul strat. Dimineaa se epuizeaz mai greu; seara se va consuma foarte repede, deoarece l-ai folosit ntreaga zi. Acum el are nevoie de reparaii; trebuie sa dormi profund. Atunci acesta poate lua iari energie din rezervorul cosmic i astfel va putea iari lucra. El este primul strat.

Dac i spun s alergi seara, mi vei rspunde: M simt somnoros i nu pot alerga." ns cnd altcineva va striga: i-a luat foc casa. Brusc somnolena va disprea. Nu va mai exista nici un fel de oboseal, te simi proaspt i vei ncepe s fugi. Ce s-a ntmplat? Erai obosit, dar aceast situaie de urgen te-a pus n contact cu cel de-al doilea strat de energie i astfel ai devenit iari proaspt. Acesta este cel de-al doilea strat care trebuie epuizat. Primul strat este epuizat foarte repede. Continu! Te vei simi obosit, dar continu. i n cteva momente va aprea o nou energie, care i va alunga orice stare de oboseal.

Muli vin i spun: Pare ceva miraculos s putem face att de multe cnd ne aflm ntr-o tabr de meditaie. Dimineaa, timp de o or, facem o meditaie activ. Apoi, dup amiaza i seara o repetm. Meditm trei ore pe zi. Muli au fost convini c nu pot medita n acest ritm mai mult de o zi. Dar nimeni nu obosete. De ce? Deoarece ei se afl n contact cu al doilea strat de energie.

Dar singur vei obosi. Cnd primul strat se va irosi vei spune: Acum sunt obosit. ns ntr-un grup de cinci sute de oameni care mediteaz, vei gndi: Nimeni nu a obosit, deci pot s mai continui un pic.

Aceast activitate de grup i d un impuls i astfel ajungi mai repede la cel de-al doilea strat. Iar acesta este foarte mare - este un strat de urgen. Cnd i el este epuizat, doar atunci te afli n contact cu sursa, cu cosmicul, infinitul. Vei fi att de obosit nct vei gndi: Asta este peste puterile mele." ns este doar ceva peste puterile primului strat. i cnd acesta se termin te vei simi epuizat. Cnd se termin i cel de-al doilea strat vei simi: Dac mai continui voi muri." Muli vin i mi spun c ori de cte ori ating o meditaie profund se sperie i simt: mi este fric. Se pare c voi muri. Nu pot ptrunde

mai departe. M apuc o team care mi d senzaia c voi muri i nu voi mai putea iei din aceast meditaie.

Acesta este momentul cel mai potrivit - clipa n care ai nevoie de curaj. Puin curaj i vei ptrunde n cel de-al treilea strat, n cel mai profund i infinit strat. Aceast tehnic te va ajuta foarte uor s ptrunzi n oceanul de energie cosmic: Umbl pn la epuizare i apoi cznd la pmnt, n aceast cdere, fii total. Iar n clipa n care te vei prbui total, vei fi pentru prima dat ntreg, unit, nefragmentat. Mintea i divizrile ei vor disprea, iar acolo va rsri pentru prima dat fiina indivizibil.

18. MENINEREA FAPTELOR

9.XII.1972, Bombay

NTREBRI:1. Este tolerana n exprimare o apropiere de autenticitate?

2. De ce uneori cel care stopeaz furia sau sexul se simte tulburat?

3. Dac n timpul unui impuls autentic nu exist contientizare, atunci cum te mai poi opri?

4. Nu este iniierea i graia druit de un maestru mai important dect tehnicile? Cum o poi primi?

1. Asear ai spus c omul modern a devenit neautentic n exprimarea furiei, violenei, sexului, etc. Mai spui c n India tnra generaie este mai puin violent n exprimarea emoiilor dect generaia occidental. Asta nseamn cumva c tineretul occidental devine mai autentic n exprimare? Este deci libertatea exprimrii sexului sau furiei o maturitate, o apropiere de autenticitatea exprimrii strilor emoionale?

Trebuiesc luate n considerare multe lucruri. Unul este urmtorul: autentic nseamn s fii total real, faptic. Ideologiile, teoriile, doctrinele te distorsioneaz i i creeaz o fals personalitate. Tu ai multe fee cultivate i nu eti ceea ce ari. Pierzi realitatea i continui s joci mereu teatru. Viaa ta devine mai puin vie i mai mult un joc, n care pui n scen ceva anume, nu sufletul tu real, ci educaia, cultura, societatea, civilizaia. Omul poate fi cultivat i cu ct este mai cultivat, cu att este mai puin real.

Realitatea este sufletul tu necultivat, neatins de societate. Dar poate fi ceva periculos. Dac un copil este lsat singur, el va ajunge ca un animal. Va fi autentic, dar va fi ca un animal; nu va deveni un om. Deci nu este posibil; aceast alternativ nu se mai ia n discuie. Nu putem lsa un copil singur; trebuie s facem ceva i orice vom face, vom tulbura eu-l real. i vom da copilului noi fee i noi mti pe care s le poarte. El va deveni un om, dar va deveni un actor - nu va fi real. Dac l lai singur va fi autentic i real, ns nu va fi un om. Deci nvtura este un ru necesar, va trebui s l condiionm i sa l cultivm. Atunci el devine un om, dar ireal.

O a treia posibilitate se deschide odat cu aceste tehnici de meditaie. Toate metodele de meditaie sunt de fapt nite decondiionri. Prin ele te lipseti de tot ce i-a dat societatea, ns atunci nu vei mai fi ca un animal. Atunci vei fi ceva mai mult dect un om: un supraom - real, nu un animal.

Cum se ntmpl acest lucru? Unui copil trebuie s i se dea educaie. Nu exist vreo posibilitate prin care s poat fi lsat singur. Dac faci asta el nu va deveni niciodat un om, va fi precum un animal. Va fi real, dar va pierde dimensiunea contiinei care se deschide omului. Deci va trebui s l facem om, astfel devenind ireal.

De ce devine ireal? Deoarece i se impune totul din exterior, nuntru rmnnd doar un animal. Noi i impunem umanitatea. Astfel este divizat n dou. Acum, n interior triete animalul, iar n exterior omul. De aceea, orice faci i orice spui este o frnicie. Va trebui s pstrezi o fa care i-a fost dat i simultan va trebui s satisfaci i animalul interior. Acest lucru creeaz probleme i fiina devine necinstit. Cu ct eti mai idealist, cu att va trebui s fii mai puin onest, deoarece idealul va spune: F cutare lucru - iar animalul, fiina primitiv va dori s fac exact contrariul.

Ce se poate face ntr-o astfel de situaie? Omul va ncepe s se amgeasc; i va pstra o fa fals i va continua s triasc ca un animal. Chiar aa se ntmpl. Ai o via sexual, dar nu vorbeti niciodat de ea. Vorbeti ns de brahmacharya, de abstinen, de celibat. Viaa ta sexual este mpins n ntuneric - i acest lucru l faci nu numai fa de societate sau familie, ci chiar i fa de mintea ta contient. mpingi n ntuneric adevrul ca i cum nici nu ar face parte din fiina ta. Dar totui continui s faci lucruri fa de care eti mpotriv, deoarece biologicul tu nu poate fi schimbat doar prin educaie.

ine minte: motenirea ta - celulele biologice, structura ta - nu poae fi schimbat doar printr-o educaie ideologic. Nici o coal i nici o ideologie nu poate schimba animalul interior. Doar o tehnic tiinific poate transforma fiina interioar. Ajutorul nvturilor morale nu vor fi de folos n schimbarea total a contiinei tale interioare - pentru aceasta te va ajuta doar o tehnic tiinific. Doar atunci nu vei mai fi divizat i vei deveni o unitate.

Animalul este singur, este unitar; sfntul este i el singur i unitar. Omul este dublu deoarece se afl la mijloc, ntre sfnt i animal - sau poi spune ntre Dumnezeu i cine. Omul se afl la mijloc. nuntru rmne un cine, iar n afar pretinde c este Dumnezeu. Aceast atitudine creeaz o tensiune i totul devine fals. Poi decade i poi deveni un animal, atunci vei fi mai autentic ca un om. Dar vei pierde mult, mult prea mult - vei pierde posibilitatea de a deveni Dumnezeu.

Animalul nu poate deveni Dumnezeu, deoarece el nu are nici un fel de probleme care s le depeasc. ine minte, animalul nu poate deveni Dumnezeu, deoarece acolo nu exist nimic care s fie transformat. Animalul este linitit i mpcat cu el nsui - nu exist nici un fel de conflict, nu este nici o problem i nu este nici o nevoie de transcendere. Animalul nu este nici mcar contient, este incontient n mod autentic. Dar el este autentic, chiar dac autenticitatea sa este incontient. Nici un animal nu poate mini - este imposibil. ns aceasta nu se datoreaz faptului c el are o moralitate; animalele

nu pot mini deoarece acestea nu sunt contiente de posibilitatea faptului c cineva poate s fie fals.

Ele nu pot tri dect n adevr, dar acest adevr este o sclavie. Un animal trebuie s fie n adevr, dar nu pentru c el a ales asta, ci pentru c nu poate alege alt alternativ. Nu exist alt alternativ; poate fi doar el nsui. Nu exist nici o posibilitate prin care s devin fals, deoarece nu este contient de faptul c poate alege.

Omul este contient de posibiliti i de aceea doar el poate fi mincinos. Aceasta este o maturitate, o evoluie. Omul poate fi mincinos deoarece poate fi i adevrat. El poate alege. Animalele trebuiesc s fie n adevr, ns aceasta este sclavia i nu libertatea lor. Dac tu eti n adevr, acest lucru este o realizare deoarece puteai fi n minciun. Posibilitatea rmne deschis, dar nu ai ales-o pe aceasta, ci pe cealalt. Iat ce nseamn o alegere contient.

Bineneles c atunci omul se va afla mereu n dificultate. Alegerea este ntotdeauna dificil i mintea vrea mereu s aleag ceva mai uor de fcut. Mintea vrea s aib ceva fr s treac prin nici un fel de obstacole. Este uor s mini; este uor s fii fals. Este uor s pari iubitor, dar a fi iubitor este ntr-adevr foarte dificil. O faad fals se poate crea extrem de facil; ns o fiin autentic este foarte dificil. Deci omul alege ceea ce este simplu i uor, ceea ce poate fi fcut fr nici un fel de efort i sacrificiu.

Odat cu omul, a aprut n existen i libertatea. Animalele sunt doar nite sclavi. Prin om apare n existen libertatea, alegerea - iar apoi, dificultile i anxietile. Odat cu omul apare i falsul, neadevrul. Poi pcli. Pn aici acesta este un ru necesar.

Omul nu poate fi simplu i pur precum animalele, dar poate ajunge mai presus dect ele; exist ns i posibilitatea de a cobor. El poate fi mai inocent i mai pur, dar nu poate fi la fel de inocent ca ele. Inocena animalelor este incontient, iar omul a devenit contient. Omul are dou posibilii: poate continua s fie fals i s existe constant divizat i n conflict cu el nsui; sau poate deveni contient de ntreg fenomenul care i s-a petrecut i atunci poate decide s nu mai fie fals. Poate renuna la tot ce este fals. Poate sacrifica falsitatea i rezultatele acesteia i va deveni din nou autentic.

O astfel de autenticitate este calitativ diferit de cea a unui animal. Animalul este incontient. El nu poate face nimic - el este forat de natur s fie autentic. Cnd un om decide s fie autentic, atunci nimeni nu l foreaz s fac asta; dimpotriv, totul l foreaz s fie neautentic - societatea, cultura, totul n jurul lui i impune falsitatea. El decide s fie autentic. Aceast decizie creeaz sinele i aceast decizie i d o libertate pe care nu o poate atinge nici un animal i nici un om fals.

ine minte, oricnd mini sau amgeti, eti forat s faci asta. Nu este alegerea ta, nu este o alegere real. De ce mini? Datorit consecinelor, datorit societii: dac vei spune adevrul vei suferi. Atunci mini i astfel scapi de suferin.

De fapt, societatea te-a forat s mini; aceasta nu a fost alegerea ta. Dac spui adevrul, aceasta este alegerea ta, nimeni nu te foreaz s o faci.

Totul te foreaz s mini, s fii necinstit. Acest lucru este mai confortabil, mai convenabil, mai sigur. Dac spui adevrul ptrunzi n nesiguran, n pericole, ns este alegerea ta. Prin aceast alegere te apropii pentru prima dat de centrul esenial, divin, al fiinei tale.

Deci autenticitatea animalului i cea a omului sunt calitativ diferite - aceasta din urm este o alegere contient. Un buddha este o unitate. El este ca un animal, dar cu o singur diferen: el este simplu, pur i inocent precum un animal, ns este deplin contient. Acum totul este o alegere contient: atent, contient. ntrebarea sun astfel: nseamn atunci c tineretul occidental devine mai autentic? ntr-un sens, aa este. Devine mai autentic deoarece merge spre stadiul animalelor. Aceasta nu este o alegere. De fapt, este cel mai uor curs - s cazi. Tineretul occidental este mai autentic dect cel oriental, deoarece se ndreapt mai repede spre stadiul animal. Tineretul oriental este fals. Comportamentul lor este o faad - nu este real, ci fals. ns acestea dou nu sunt singurele alternative.

Tineretul oriental este fals, cultivat, forat s fie ireal. Tineretul occidental s-a revoltat mpotriva acestui lucru i astfel s-au ndreptat spre autenticitatea animalului. De aceea, sexul i violena atrage din ce n ce mai mult tineretul din Vest. ntr-un fel ei sunt mai autentici, dar n alt sens pierd o mare posibilitate.

Un buddha i un hippie care se revolt fac acelai lucru, dar aceste revoltri sunt diferite; calitatea difer. Un buddha se revolt mpotriva condiionrii, depind-o - el merge spre o unitate mai nalt dect cea a animalului i omului. Tu te poi revolta i poi merge spre condiia animal. Atunci mergi tot spre o unitate, ns aceasta se afl sub condiia uman.

ntr-un fel revolta este bun - deoarece odat intrat n minte, atunci nu va fi departe ziua n care se va realiza faptul c aceast revolt este regresiv. Este nevoie de o revolt progresiv. Deci, mai devreme sau mai trziu, tineretul occidental va nelege c revolta lor este bun, dar direcia este greit. Atunci va fi posibil ca n Occident s se nasc o nou umanitate.

n acest sens, falsitatea din Orient nu este bun de nimic. Este mai bine s fii autentic, revoltat, deoarece unei mini care se afl n revolt nu i va trebui mult timp ca s realizeze faptul c direcia este greit. Dar un tineret fals poate dinui milenii ntregi fr s devin contient de posibilitatea revoltei i transcenderii. ns dintre acestea dou nu merit s fie aleas nici una; adevrata cale este a treia alternativ.

Omul trebuie s se revolte mpotriva condiionrii i s treac mai departe. Dac decazi, atunci se poate s i plac revolta, dar aceast revolt este distructiv - nu creativ. Religia este revolta cea mai profund, dar poate c tu nu o consideri astfel. Noi considerm religia un lucru foarte ortodox - ca pe ceva convenional, tradiional. Nu este aa. Religia este cel mai revoluionar lucru din contiina uman, deoarece ea te poate conduce spre o unitate care este mai nalt dect cea a omului i a animalului. Aceste tehnici se ocup tocmai de aceast revolt.

Cnd Shiva afirm s fii autentic, el nu spune s continui s trieti fals.Fii contient de persoana ta fals, de mtile, de feele tale - i apoi fii autentic.

Realizeaz modul n care exiti! Adevrata problem este aceea c omul se amgete singur. Vorbeti despre compasiune... n India se vorbete foarte mult despre compasiune, despre non-violen i fiecare crede c nu este violent, dar dac priveti faptele i aciunile fiecruia vezi numai violen. ns el nu este contient de aceasta. Omul poate fi violent chiar i n non-violena sa. Dac ncearc s i foreze pe alii s urmeze non-violena, aceasta este violen. A fi autentic nseamn s nelegi i s realizezi care este starea real a minii tale - nu principiile, nu ideile, ci starea actual a minii. Care este starea minii tale? Eti violent? Eti furios?

Iat ce nelege Shiva prin autenticitate: Cunoate-i realul, fapticitatea ta, deoarece numai un fapt poate fi schimbat. Dac vrei s te transformi, atunci trebuie s i cunoti faptele. Nu poi schimba o ficiune. Eti violent i gndeti c de fapt eti non-violent - ntr-o asemenea situaie nu exist nici o posibilitate de transformare. Aceast non-violen nu se afl nicieri i deci nu o poi schimba. Iar acolo exist violena, dar nu eti contient de ea i atunci cum ai putea s o schimbi?

Mai nti cunoate faptele, aa cum sunt ele. Cum? ntlnete-le fr s le interpretezi. De aceea sutra, de ieri spunea: contientizeaz. Apare servitorul tu - ia n considerare modul cum l priveti pe acesta. Acum a aprut n camer eful tu - observ felul n care l priveti. Ai aceeai atitudine fa de servitor ca i fa de ef? Ochii i sunt la fel sau exist o diferen? Dac este o diferen, atunci eti un om violent.

Tu nu priveti omul, fiina uman. Privirea ta este o interpretare. Dac este bogat l priveti ntr-un anumit fel; dac este srac l vei privi altfel. Privirea ta este doar o balan care cntrete aurul. Dac cel la care te uii este srac, privirea ta are o violen subtil n ea, este o privire degradant, insulttoare. Dac acela este bogat, atunci acolo exist o apreciere subtil. n tot ce faci exist o interpretare, o preocupare, o grij.

Eti suprat pe fiul sau fiica ta i afirmi c de fapt eti suprat pentru binele sau de dragul lor. Ptrunde adnc n interior; ia n considerare ceea ce afirmi i vezi dac este adevrat. Fiul nu te-a ascultat i eti suprat. Spui c vrei s l transformi pentru binele lui. Privete n interior i ia n considerare acest fapt. Este oare adevrat c te gndeti la binele lui sau doar te simi insultat c nu te-a ascultat? Te simi rnit, deoarece fiul nu i-a dat ascultare. Ego-ul tu este rnit. Deci eti suprat pentru c i-a rnit ego-ul i n continuare pretinzi c, nu acesta este motivul suprrii - afirmi c te gndeti la binele lui i de aceea eti suprat. Acesta este singurul motiv. Tu eti un tat iubitor i suprarea nu exist deloc n tine. Cum ar putea exista? Tu l iubeti foarte mult, dar pentru c a luat-o pe un drum greit, din iubire pentru el, vrei s l determini s se transforme i de aceea doar te prefaci c eti suprat. Doar pretinzi asta pentru a-l ajuta.Oare acesta este adevrul? Doar pretinzi sau te simi rnit c nu te-a ascultat? i eti att de sigur c ceea ce i spui este adevrat i corect? Ptrunde adnc n tine privete faptul, ia-l n considerare - i fii authentic.

Dac te simi doar jignit c nu te-a ascultat, atunci cunoate, nelege c de aceea te simi rnit i acela este motivul suprrii. Asta nseamn s fii autentic.

Atunci poi face multe ca s te transformi, deoarece faptele pot fi schimbate; ficiunile nu pot fi schimbate. Ptrunde adnc n tine, n orice faci sau gndeti. Scoate la suprafa faptele reale i nu lsa ca acestea s fie colorate de interpretri i de cuvinte.

Dac exist aceast considerare, atunci vei deveni autentic. Aceast autenticitate nu va fi asemntoare cu a unui animal, ci va fi ca aceea a unui sfnt, deoarece cu ct i cunoti mai mult urenia, cu att mai mult i vei cunoate violena i cu att mai mult vei ptrunde n interiorul faptelor tale, devenind contient de tot non-sensul pe care l faci, iar atunci cu att mai mult te va ajuta contientizarea aceasta. Urenia din tine va disprea, se va terge, deoarece nu mai poate exista cnd devii contient de ea.

Dac vrei s continui vechea poveste, atunci nu mai fi contient i creeaz o faad frumoas, n jurul ureniei tale. n acel moment vei vedea doar frumuseea, iar urenia va rmne ascuns fr s poat fi vzut n mod direct. Dar toi ceilali o vor vedea - asta este problema. Fiul va vedea c tatl nu este suprat de dragul lui; va observa c tatl su este suprat deoarece el nu l-a ascultat i se simte jignit - fiul va simi imediat acest lucru. Nu i poi ascunde urenia. Pe aceasta nu o poi ascunde dect de tine. Privirea ta va arta oricui violena existent n interior. Te poi pcli doar pe tine c eti plin de compasiune.

Din aceast cauz fiecare se crede o fiin superioar i nimeni altcineva nu este de acord cu el. Soia, copiii ti nu sunt de acord c tu eti o fiin superioar; prietenii nu sunt de acord, nimeni nu este de acord cu aceasta.

n Rusia exist un proverb care spune c dac oricine i-ar deschide comptet mintea, atunci n ntreaga lume nu ar mai exista nici mcar patru prieteni. Imposibil! Orice ar gndi prietenul tu despre tine, el nu i spune. De aceea, prietenia continu. Dar vei continua s v brfii pe la spate. Nimeni nu spune n mod cinstit ce gndete, deoarece atunci nu ar mai exista nici un fel de prietenie. De ce? Nimeni nu este de acord cu tine i motivul este urmtorul: nu te poi pcli dect pe tine, pe nimeni altcineva. Doar amgirea de sine este posibil.

i cnd crezi c i pcleti pe alii, nu vei face altceva dect s te pcleti pe tine. Poate c alii pretind sau se prefac c au fost pclii, deoarece sunt momente n care este convenabil s joci acest rol. Vorbeti cuiva despre mreia ta.... Mult lume face acest lucru direct sau indirect, vorbete despre superioritatea i mreia sa. Poate c altcineva este de acord cu el; poate c este ceva benefic pentru el i atunci pretinde c este pclit de tine, dar n sinea lui te cunoate cine eti.

Tu nu poi pcli pe cineva dect dac acela este pregtit s accepte aceasta - acesta este primul lucru. Iat ce neleg eu prin autenticitate: adu-i aminte de fapticitatea ta, de realul tu. Sorteaz-l mereu; observ interpretrile, arunc-le i privete-te aa cum eti. S nu i fie fric deoarece acolo vei gsi mult urenie. Dac i este fric, atunci nu vei fi capabil s o schimbi. Dac exist, accept-o; ia-o n considerare.Acesta este nelesul considerrii: s priveti ceva n totala sa goliciune. Mergi n jurul faptului, ptrunde n rdcina sa, analizeaz-l; vezi de ce se afl acolo, observ cum l ajui s existe acolo, cum l hrneti, cum l protejezi, cum a crescut. Privete-i urenia, violena, ura, furia - privete-le cum le-ai protejat i cum le-ai ajutat s creasc. Privete rdcinile; uit-te la tot fenomenul care se petrece n interior.

Shiva spune c dac poi considera ceva n mod total, atunci poi renuna imediat, chiar n acel moment, deoarece tu erai cel care l proteja. Tu ai fost cel care l-a ajutat s prind rdcini. Este chiar propria ta creaie. l poi arunca imediat - chiar acum. l poi prsi i nu mai este nici o nevoie s te uii dup el. Dar nainte de a face aceasta trebuie s i cunoti mecanismul, complexitatea sa, ce este el, cum l ajui n fiecare moment.

Dac cineva te insult, cum reacionezi? Te-ai gndit vreodat ca acea persoan poate s aib dreptate? Atunci privete! El poate avea dreptate. Exist posibilitatea s aib dreptate, deoarece el se afl n afar i te poate observa mai bine.

Deci nu reaciona. Ateapt! Spune-i: Voi lua n considerare ceea ce mi-ai spus. M-ai insultat i m voi gndi la acest lucru. Poate c ai dreptate. Dac ai, i voi mulumi. Dac voi descoperi c ai greit, atunci i voi spune." Dar nu reaciona: reacia este diferit.

n loc s reacionez i voi spune: Ateapt i vino dup apte zile. Voi lua n considerare ceea ce ai spus - poate c ai dreptate. M voi pune n locul tu i m voi observa; voi crea o distan. i cer s m lai s observ dac ai sau nu dreptate. Este foarte drgu din partea ta s mi spui acest lucru, voi privi la faptul despre care vorbeti. Dac simt c ai dreptate i voi mulumi i dac simt c greeti, atunci i voi spune c ai greit. ns ce sens are s reacionezi?

M insuli - atunci ce s fac? La rndul meu te insult imediat i scap de contientizare - am reacionat. Tu m-ai insultat pe mine i eu pe tine.

i ine minte, reacia nu poate fi niciodat adevrat i corect. Niciodat! Dac m insuli, creezi posibilitatea ca eu s m nfurii i s mi pierd contientizarea. Voi afirma ceva ce nu am gndit niciodat despre tine. Chiar n acel moment, datorit insultelor tale, reacionez ntr-un mod violent. Poate c o clip mai trziu m voi ci.

Nu reaciona - consider faptele. i dac considerarea ta este total, atunci poi elimina orice. St n puterea ta. Tot ce se afl n interior exist doar pentru c te agi de acel lucru. Dar poi renuna imediat la el i acolo nu va exista nici un fel de reprimare - ine minte. Cnd ai contientizat un fapt, acolo nu va mai exista niciodat suprimarea. Ori i va place i l vei continua ori nu i va place i vei renuna la el.

2. n conformitate cu tehnica de asear, atunci cnd apare furia, violena, sexul, etc., acestea trebuiesc contientizate i apoi trebuie renunat brusc la ele. Dar cnd cineva face acest lucru se simte nelinitit si tulburat. Care sunt cauzele acestor stri negative?

Nu exist dect o singur cauz: contientizarea ta nu este total. Fiecare vrea s renune la furie, fr s o neleag; oricine vrea s renune la sex, fr s l neleag. i nu exist revoluie fr nelegere. Vei crea mai multe probleme i mai multe suferine. Nu te gndi s renuni la nimic, ci gndete-te cum s poi nelege ceea ce nu i place - nelegere, nu renunare. Nu este nici o nevoie s te gndeti s renuni la ceva. Singura cerin este nelegerea total. Dac ai neles ceva n totalitate, atunci va urma transformarea. Dac este ceva bun pentru tine, pentru fiina ta, atunci acel lucru se va dezvolta. Dac este ceva ru, va disprea. Deci lucrul real este nu s renuni, ci s nelegi. De ce te gndeti s renuni la furie? De ce? Deoarece ai fost nvat mereu c furia nu este bun. Dar tu ai neles-o ca fiind ceva ru? Ai ajuns tu la o concluzie personal - prin propria ta introspecie - care s i arate c furia nu este bun? Dac ai ajuns la aceast concluzie prin cutare interioar, atunci nu mai este nevoie s renuni la ea - aceasta va fi deja disprut. Este ndeajuns cunoaterea negativitii ei. Atunci vei fi un om diferit.

Dar tu te gndeti mereu s renuni, s prseti. De ce? Deoarece alii spun c furia nu este bun i eti influenat de ceea ce spun alii. Atunci vei continua s te gndeti c aceasta nu este benefic, dar vor continua s existe momente cnd vei fi totui furios.

n acest mod este creat o minte dubl: rmi furios i totui te gndeti c nu este bine. Aceasta este neautenticitatea. Dac crezi c furia este bun, atunci rmi n ea i nu mai afirma c este ceva ru. Sau dac spui c este negativ, atunci ncearc s nelegi dac este propria realizare sau doar spusele altcuiva.

Fiecare crede c sufer datorit altora. Cineva afirm c ceva este bun i altcineva spune c este ru, iar aceste idei i se ntipresc n minte. Familia, societatea fac acest lucru i apoi ajungi, ntr-o zi, doar s urmezi ideile altora. Iar diferena dintre natura ta i ideile altora cauzeaz o ruptur; devii schizofrenic. ntre ceea ce vei face i ce vei crede vor exista numai contradicii. Acest lucru creeaz vinovia. Fiecare se simte vinovat. ns nu nseamn c oricine este vinovat - fiecare se simte astfel tocmai datorit acestui mecanism.

Toat lumea i spune c furia nu este bun, dar nimeni nu i-a spus cum s o poi cunoate. Toi spun c sexul este ru. Toi spun i predic mpotriva sexului, dar nimeni nu spune ce este i cum poate fi cunoscut. ntreab-l pe tatl tu i vei vedea cum ncepe s se neliniteasc. Va spune: Nu mai vorbi despre astfel de lucruri rele! Dar aceste lucruri aa-zis rele sunt fapte reale. Nici chiar tatl tu nu a putut scpa de el; altminteri nu te-ai mai fi nscut. Tu eti un fapt real. i orice ar spune tatl tu despre sex, nici el nu a putut scpa de acesta. Dar se va simi nelinitit cnd i pui ntrebri, deoarece nici lui nu i-a spus nimeni nimic: prinii si nu i-au rspuns niciodat de ce este sexul un lucru ru.

De ce? i cum s l cunoti? Cum s ptrunzi adnc n el? Nimeni nu i va spune, toi vor continua doar s eticheteze: un lucru este bun i altul este ru Aceast etichetare creeaz suferina i iadul.

Deci ine minte un lucru - pentru orice cuttor adevrat acesta este un lucru fundamental care trebuie neles: rmi cu faptele tale, ncearc s le cunoti. Nu i permite societii s i impun ideologia asupra ta. Nu te privi prin ochii altora. Tu ai ochi; nu eti orb. Folosete-i ochii! Asta nseamn contientizare. Iar dac tu eti contient, atunci nu va mai fi nici o problem.ntrebarea sun astfel: Dar cnd cineva practic acest lucru se simte nelinitit i tulburat. Vei simi aa ceva doar dac nu ai contientizat cu adevrat faptele; te vei simi nelinitit, deoarece aceea este o reprimare subtil. Tu deja tii c furia este ceva ru. Dac eu i spun s o contientizezi, tu acionezi doar pentru a scpa sau a renuna la ea. Acea renunare este mereu prezent n mintea ta.

Venise aici un btrn, avea 60 de ani. Este un om foarte religios - chiar genul de conductor religios. El a nvat muli oameni i a scris multe cri. Este un moralist i acum mi spune: Tu eti singura persoan cruia i pot dezvlui problemele mele reale. Cum pot scpa de sex?"

i l-am auzit de multe ori vorbind despre suferina produs de sex. A scris cri despre acest subiect, chiar i-a torturat copiii cu aceste idei. Dac vrei s torturezi pe cineva, atunci cea mai bun metod este moralitatea - este cel mai uor truc. Prin aceasta creezi imediat sentimentul de vinovie. Este cea mai subtil tortur. Vorbete despre brahmacharya i vei crea vinovie, deoarece este foarte dificil s fii pe deplin abstinent. Iar cnd vorbeti despre aa ceva i cel care te ascult nu poate urma spusele tale, atunci se va simi vinovat.

Ai creat sentimentul de vinovie; acum poi tortura. L-ai fcut pe cellalt s se simt inferior, l-ai degradat. Acum acesta nu va mai fl niciodat linitit. El va continua s triasc n sex i se va simi vinovat. Se va gndi mereu la brahmacharya i nu va ti ce s fac. Mintea sa se va gndi la bramacharya i corpul va tri n sex. Astfel se va ndrepta mpotriva corpului su i va gndi: Eu nu sunt corpul. Acest trup este ceva ru. i odat ce ai creat sentimentul de vinovie n cineva, atunci ai otrvit i distrus o minte.

Acel btrn venise i ntrebase cum poate scpa de sex, ns i-am spus mai nti s fie contient de acest fapt - deja pierduse mult. Acum energia sa sexual este epuizat i este necesar un efort mai mare pentru a o putea contientiza. Cnd energia este prezent din abunden, atunci poi deveni foarte uor contient de sex. Exist o perioad a vieii cnd este foarte puternic i nu este dificil s l simi sau s l observi. Acest om la 60 de ani, slbit i bolnav, va ntlni multe dificulti n contientizarea sexului. Cnd era tnr se gndea la brahmacharya. Nu a putut tri n acest mod la care s-a gndit - a avut cinci copii. Iar acum se gndete ce poate face n privina sexului. I-am spus s fie contient de sex - s i uite nvturile, s i ard crile i s nu mai spun la nimeni nimic despre sex atta timp ct el nu l cunoate. M-a ntrebat: i dac ncerc s fiu contient de el, n cte zile voi putea scpa? Astfel funcioneaz mintea. Este gata s fie contient, ns doar pentru a scpa de sex.I-am rspuns: Dac tu nu eti contient de el, atunci cine se decide s renune la acesta? Cum concluzionezi c sexul este ceva ru? Iei asta de bun i att? Nu este oare nevoie s l descoperi n interiorul tu? Nu te gndi s renuni la nimic. Renunarea nu este dect o forare, o impunerea ideilor altora asupra ta. Fii individual. Nu i permite societii s te domine, nu fi un sclav. Tu ai ochi, ai contiin, i poi observa sexul, furia sau altele. Folosete-i contiina, ochii. Fii contient. Gndete-te c eti singur. Nu mai exist nimeni care s te nvee ceva. Ce vei face? ncepe chiar de la nceput, de la ABC i ptrunde n interior. Fii total contient. Nu decide dinainte, nu te grbi, nu trage nite concluzii pripite. Dac poi ajunge la o concluzie prin contientizare, atunci aceea va deveni o transformare. n acea clip nu vei mai simi nici un fel de nelinite i tulburare acolo nu va mai exista nici o reprimare. Doar atunci poi renuna cu adevrat la ceva. Eu nu spun s fii contient pentru a renuna. ine minte ce spun: dac eti contient poi renuna la orice.

Nu face din contientizare o tehnic prin care s renuni. Renunarea este doar o consecin. Dac eti contient poi renuna la orice, dar totui te poi decide s nu renuni; nu este o necesitate. Poi s te decizi s nu renuni. Sexul exist - dac devii pe deplin contient de acesta poi decide s nu renuni la el. Dac iei decizia cu deplin contientizare, atunci sexul are frumuseea sa. Iar cnd printr-o profund contientizare te decizi s renuni la el, de asemenea i aceast atitudine are frumuseea sa.

ncearc s m nelegi: orice apare, orice se ntmpl prin contientizare este minunat i orice se ntmpl prin necontientizare este mereu urt. Dej aceea, clugrii aa-zis abstineni sunt uri. ntregul lor mod de via esteg respingtor. Aceast abstinen nu a aprut ca o consecin, nu este un efect al cutarii.

Privete o persoan precum D.H. Lawrence. Exprimarea energiei sale sexuale este minunat, este ceva mult mai frumos dect celibatul unor clugri - deoarece aciunile sale sunt efectul contientizrii. Printr-o cutare interioar a ajuns la concluzia c nu va renuna la sex. A acceptat acest fapt; n acea clip nu mai exist nici un fel de vinovie. Mai degrab, energia sa sexual a devenit glorioas. Aa c o persoan precum D.H. Lawrence, pe deplin contient de sex, acceptndu-l, trind cu acesta, are o frumusee a sa.

Un Mahavira, pe deplin contient de faptul c vrea s renune, are i acesta frumuseea sa. Ambii sunt magnifici - D.H. Lawrence i Mahavira. Ambii sunt minunai! Dar frumuseea nu este a sexului sau a renunrii la sex - frumuseea este a contientizrii.

i acest lucru trebuie mereu inut minte - c nu este neaprat nevoie s ajungi la aceeai concluzie ca Buddha. Poate c nu vei ajunge la aceeai concluzie ca Mahavira; acest lucru nu este o necesitate. Dac exist o necesitate, atunci aceasta este a contientizrii. Cnd eti pe deplin contient, orice i se ntmpl este minunat, este divin.

Privete la nelepii din trecut: Shiva este lng Parvati. Parvati st n poala sa ntr-un gest de profund iubire. Nu i-l poi imagina pe Mahavira sau pe Buddha ntr-o astfel de postur - imposibil! Jainitii nu l accept pe Rama ca fiind un avatar, ca pe o ncarnare a divinului, deoarece triete cu Sita. Datorit faptului c are contacte sexuale, jainitii l consider un om mre, un mahamanava, dar nu un avatar. Este un mare om, dar totui un om - i doar pentru simplul fapt c lng el mai este prezent o femeie. Cnd lng tine se afl o prezen feminin, contrapartea ta, nu poi depi stadiul de om. Aceasta afirm jainitii, c Rama a fost un mare om, dar care nu a trecut dincolo de uman. La hindui, observi c nu vorbesc niciodat de Mahavira - ei nu l-au menionat pe acesta n nici o carte - deoarece pentru mintea hindus, brbatul fr femeie este doar o jumtate, este doar un fragment i nu un ntreg. Rama singur nu este un ntreg de aceea hinduii l numesc, Sitaram - pun mai nti femeia. Ei nu vor spune niciodat Ramsita", ci Sitaram. Spun Radhakrishna. Ei pun mai nti femeia, deoarece brbatul este nscut din femeie, singur nefiind un ntreg. Devine complet doar prin femeie.

Nici un zeu hindus nu se afl singur. Jumtatea fiecruia este acolo. Sitaram este ntregul; Radhakrishna este ntregul. Krishna singur este doar o jumtate. Nu este nici o nevoie pentru Rama s renune la Sita i pentru Krishna s renune la Radha. De ce? Deoarece ei sunt pe deplin contieni.

Nu poi gsi un om mai contient ca Shiva, dar totui el o ine pe Parvati n poala sa. Acest lucru creeaz probleme. Atunci cine are dreptate? Buddha sau Shiva? Problemele apar deoarece nu suntem contieni de faptul c fiecare nflorete n mod individual. Buddha i Shiva sunt pe deplin contieni, dar c se ntmpl ca Buddha s renune la ceva n contientizarea sa - este alegerea sa. Se ntmpl ca Shiva s accepte totul n contientizarea sa. Amndoi se afl n acelai punct de realizare, de contientizare, dar exprimarea lor difer.

Nu te nchide n nici un ablon. Nimeni nu tie ce se va ntmpla atunci cnd te vei trezi. Nu decide c renuni la una sau la alta, nainte de a deveni contient. Nu decide - cci nimeni nu tie ce va urma. Ateapt! Fii contient i permite-i fiinei tale s nfloreasc. Nimeni nu tie ce se va ntmpla. La fiecare exist o posibilitate necunoscut a nfloririi. i nu este nici o nevoie s urmezi pe cineva - orice imitare este periculoas, este destructiv, este o sinucidere. Ateapt!

Aceste tehnici te fac s devii contient. Iar atunci poi accepta sau renuna la orice. Cnd nu eti contient, ine minte ce se ntmpl: nu poi nici accepta i nici renuna. Sexul exist n tine - nu l poi accepta total i nici nu poi renuna la el. Eu spun ori s accepi i s uii ori s renuni i s uii.

Dar nu poi face nici una dintre acestea dou; le vei face mereu pe amndou. l vei accepta i apoi te vei gndi s renuni la el - i acest cerc vicios va continua n permanen. Dup actul sexual te vei gndi pentru un timp s renuni la el. De fapt, nu faci altceva dect s rectigi energie. Dup ce o vei reobine, vei ncepe s te gndeti din nou la el. i n acest fel vei continua toat viaa. Acelai lucru s-a petrecut timp de foarte multe viei. Cnd devii pe deplin contient, doar atunci te poi decide. Ori l accepi - iar aceast acceptare are frumuseea sa - ori renuni la el - i aceast renunare are frumuseea sa.

Un lucru este sigur: cnd eti contient nu mai exist nici o problem. Decizia ta este total i problema dispare. Dar dac te simi nelinitit i tulburat, aceasta arat c nu ai luat n considerare acel fapt, nseamn c nu eti contient.

Deci fii mai contient. Consider mai mult faptul - mai profund, mai individual, fr concluziile altora.

3. Cnd un impuls este autentic nu sunt contient de el. Cum pot atunci exersa tehnica de Stop!?

Este o ntrebare foarte semnificativ. Este uor s opreti orice lucru fals, dar este dificil s opreti ceva atunci cnd este autentic. Cnd furia este real vei uita complet de Stop! Cnd este fals i vei aminti de tehnic i o poi face. ns acolo nu exist nici un fel de energie. O poi opri, dar nu va avea nici un efect. Cnd furia este real, doar n acel moment energia se afl acolo i dac te opreti energia se va ndrepta spre interior.

Deci ce se poate face? ncerc s nu fii direct contient de furie, ci ncepe cu lucruri mai uoare. Te plimbi - fii contient de asta. Nu ncepe cu furia, ci cu lucruri mai uoare. Mergi - fii contient. Apoi, brusc, oprete-te din mers. ncepe cu lucruri mai uoare i apoi treci la cele mai complexe. Nu sri direct spre sex - acesta este ceva foarte subtil i ai nevoie de o profund contientizare.

Deci mai nti creeaz contientizarea pentru lucruri mai uoare. Te plimbi, faci baie, i este foame, i este sete - ncepe cu astfel de lucruri comune. Eti gata s spui ceva cuiva: Stop! Chiar n mijlocul frazei. Eti gata s repei aceeai poveste pe care ai mai spus-o de o mie de ori i cu care ai mai plictisit o grmad de oameni. ncepi: Era odat un rege... Stop! ncepe cu lucruri foarte uoare.

Este o musc pe capul tu i eti gata s o alungi cu mna: Stop! Las musca acolo i oprete mna. Practic cu lucruri uoare astfel ca s poi simi contient oprirea. Apoi treci la ceva mai complex.

Furia este un fenomen foarte complex; ncepe cu un lucru mecanic. n fiecare diminea te scoli din pat. Ai observat? Peti n fiecare diminea n acelai mod. Dac te-ai obinuit s pui jos piciorul drept, atunci acesta va fi mereu primul. Mine diminea cnd acest picior este gata s peasc, oprete-te i las-l pe stngul s se mite.

Practic prima dat cu lucruri uoare; prin ele te vei dezva de obiceiuri, de toate lucrurile mecanice pe care le nfaptuiai. Piciorul drept este mereu primul care l ncali: Stop! Orice...orice poate fi folosit. Gsete ceva - cu ct este mai uor, cu att mai bine. i cnd poi controla aceste lucruri uoare, cnd te poi opri brusc i poi simi contientizarea, atunci i va aprea un calm i o linite minunat. Timp de o secund explodeaz acolo o tcere interioar. Gurdjieff obinuia s i antreneze discipolii cu lucruri foarte simple. De exemplu, cnd vorbeti dai din cap. Atunci i-ar zice: Spune acelai lucru i nu mai da din cap." Acesta este un obicei mecanic. Eu spun ceva i n acelai timp fac un gest cu mna. Gurdjieff mi-ar spune: Cnd vorbeti nu mai face acest gest cu mna - ine minte asta. F orice alt gest dar ine minte: nu mai f acest gest n momentul n care spui ceva anume. Fii contient de el.Folosete orice - orice! ncepi ntotdeauna o conversaie n acelai mod - nu mai ncepe aa. Cineva spune ceva i tu ai mereu un rspuns mecanic - nu mai rspunde aa, spune orice altceva. Sau dac ai nceput deja s spui asta, atunci oprete-te n mijloc. Oprete-te brusc. ncearc acest lucru i doar cnd simi c ai controlul asupra acestor lucruri simple poi trece la altele mai complexe.

Iat unul din trucurile de baz ale minii - ea i va spune mereu s treci direct la lucruri complexe. Atunci vei da gre i nu vei mai ncerca din nou s practici; deoarece tii c nu poi face aa ceva. Dar acesta este un truc al minii. i va spune: Bun, acum tii c acest exerciiu nu funcioneaz atunci cnd eti furios i nervos. Astfel nu l vei mai ncerca.

ncearc cu lucruri mai reci; nu ncepe direct cu cele fierbini. i cnd poi face asta cu lucruri reci, te vei putea ndrepta spre cele calde. Simte calea cu pai treptai i nu te grbi; altminteri nu se va ntmpla i nu vei realiza nimic.

4. Dup ce am ascultat att de multe tehnici din Vijnana Bhairava Tantra, ncep s simt c ua interioar nu poate fi deschis prin tehnici, ci acest lucru depinde de iniierea i graia dat de un maestru. Nu este adevrat? Cum i cnd poate cineva deveni capabil s primeasc iniierea?

De fapt, graia unui maestru este tot o tehnic. Doar prin schimbarea cuvintelor nu se schimb nimic. Pentru aceasta este necesar devoiunea. Poi primi graia unui maestru doar dac te abandonezi, iar abandonul este o tehnic. Dac nu tii cum s te abandonezi, atunci nu vei putea primi nici un fel de graie. De fapt, graia nu este dat, ci este primit. Nimeni nu i-o poate oferi, doar o poi primi. Graia se revars mereu din fiina celui iluminat. Ea este acolo, aceasta este natura sa.

Aa cum o lamp arde i radiaz lumin, tot aa o persoan iluminat radiaz graie. Acesta nu este un efort. Ea se afl acolo i curge fr nici un fel de efort. Dac o poi primi, atunci o vei primi. Dac nu o poi primi, atunci nu o vei primi.

Poate prea paradoxal, dar este adevrul : graia nu este dat de maestru, ci este primit de discipol. Deci cum poi s fii un discipol? Aceasta este tot o tehnic. Cum s te abandonezi? Cum s devii receptiv? Abandonul este cel mai dificil lucru. Tu nu i poi abandona furia i tristeea, atunci cum ai putea s i abandonezi fiina total? Nu poi drui lucuri inutile i nu poi renuna la bolile tale, atunci cum ai putea s te abandonezi pe tine nsui?

Devoiunea este o druire total. Lai totul n minile maestrului. i spui: Eu nu mai exist. Acum doar tu eti - f orice vrei. Iar cnd atepi fr s te duci s l ntrebi mereu ce va avea de gnd s fac cu tine, nseamn c te-ai abandonat. Acolo nu mai este nimic de ntrebat. La momentul potrivit se va ntmpla ceea ce trebuie. Dar cum s faci asta?

Pentru aceasta este de asemenea nevoie de o foarte profund contientizare. n mod normal, oamenii stupizi cred c devoiunea este foarte uoar. Este o prostie. Ei cred c dac te duci i atingi picioarele unui maestru te-ai druit. Nu gndi c dac ai fcut aceasta nseamn c te-ai devotat lui. Abandonul este o atitudine interioar. Aceasta te elimin pe tine, uii complet de tine. Acolo doar maestrul rmne, tu nu mai eti. Doar maestrul exist.

Acest lucru nu se poate realiza dect printr-o contientizare foarte profund. Ce este aceast contientizare? Ea va aprea dac practici aceste tehnici i simi totui c eti neputincios. Dar nu spune c eti neputincios nainte de a le ncerca - atunci acest lucru va fi ceva fals. Mai nti practic-le n mod autentic. Dac se ntmpl ca ele s te ajute, atunci nu mai este nevoie de abandon; vei fi transformat. Dac le faci n mod autentic, real i nu te pcleti pe tine i totui nu se ntmpl nimic, atunci te vei simi neputincios. Vei simi: Singur nu pot face nimic. Dac acest sentiment de neputin te ptrunde adnc, vei fi capabil de abandon - dar nu nainte.

Te simi neputincios? Nimeni nu se simte neputincios. Nimeni nu se simte neajutorat! Fiecare spune: Eu pot face ceva. Dac vreau, pot. nc nu fac nimic deoarece nu vreau. Fiecare gndete c dac vrea s fac ceva, va face; fiecare gndete: n momentul n care doresc s practic, o voi face. Singurul motiv pentru care nu ncep nimic este pentru c nc nu doresc acest lucru.Nimeni nu se simte neputincios. Dac i spune cineva c te poi realiza prin graia unui maestru, vei crede c eti pregtit pentru a primi graia. Dac este vorba s practici tu nsui ceva spui c nu vrei s faci acel lucru, iar dac este vorba s primeti ceva spui imediat: Bun! Dac acel lucru poate fi primit de la cineva, sunt gata s o primesc chiar n aceast clip. Dar nu eti neputincios, ci eti doar lene i asta este o mare diferen. Prin lenevie nu se poate primi nici un fel de graie. Doar dup ce ai depus toate eforturile i te simi neputincios, doar atunci poate aprea graia. i neputina nu face parte din lenevie. Neputina apare doar acelora care depun mult efort. Cnd ai fcut totul i totui nu s-a ntmplat nimic, atunci te vei simi neputincios. Doar atunci te poi abandona cuiva. n acel moment abandonul tu va deveni o tehnic.

Aceasta este ultima tehnic, ns oamenii o ncearc prima. Este ultima. Cnd nu se ntmpl nimic dup ce ncerci tot ce poi i te vei izbi doar de o neputin permanent, dac i pierzi toate speranele i ego-ul i se mprtie, atunci vei ti c nu se poate face nimic de unul s


Recommended