+ All Categories
Home > Documents > Un nou Ev Mediu - cdn4.libris.ro nou Ev Mediu - Nikolai Berdiaev.pdf · NIKOLAI BERDIAEV UN NOU EV...

Un nou Ev Mediu - cdn4.libris.ro nou Ev Mediu - Nikolai Berdiaev.pdf · NIKOLAI BERDIAEV UN NOU EV...

Date post: 27-Oct-2019
Category:
Upload: others
View: 85 times
Download: 6 times
Share this document with a friend
6
Copertd: lonu! Ardeleanu-Paici Tehnoredqctorz Rodica Boacd Eseul UN NOU EV MEDIU a fost preluat din volumul ap5rut la Tipografia ArhidiecezanX - Sibiu, 1936 NIKOLAI BERDIAEV UN NOU EV MEDIU Trqducere: Morio Vqrtic oMUL trMAS|NA Trqducere: losif E. Noghiu EseuloMUL sIMASINAafostpreluatdin volumur UN NOU EV MEDIU ap[rut la Editura Minerva - Cluj, 1936 @ 2076 Editura Paideia Piala Unirii nr. 1, sector J Bucuresti, Rominia tel.: 027.376.82.10 e-mail: [email protected] www.paideia.ro www.cadourialese.rcr rsBN 978-606-7 48-121 -1 paldeta
Transcript
Page 1: Un nou Ev Mediu - cdn4.libris.ro nou Ev Mediu - Nikolai Berdiaev.pdf · NIKOLAI BERDIAEV UN NOU EV MEDIU Trqducere: Morio Vqrtic oMUL trMAS|NA Trqducere: losif E. Noghiu EseuloMUL

Copertd: lonu! Ardeleanu-PaiciTehnoredqctorz Rodica Boacd

Eseul UN NOU EV MEDIU a fost preluat din volumul

ap5rut la Tipografia ArhidiecezanX - Sibiu, 1936

NIKOLAI BERDIAEV

UN NOU EV MEDIUTrqducere: Morio Vqrtic

oMUL trMAS|NATrqducere: losif E. Noghiu

EseuloMUL sIMASINAafostpreluatdin volumur UN NOU EV MEDIUap[rut la Editura Minerva - Cluj, 1936

@ 2076 Editura PaideiaPiala Unirii nr. 1, sector J

Bucuresti, Rominiatel.: 027.376.82.10

e-mail: [email protected]

www.cadourialese.rcr

rsBN 978-606-7 48-121 -1 paldeta

Page 2: Un nou Ev Mediu - cdn4.libris.ro nou Ev Mediu - Nikolai Berdiaev.pdf · NIKOLAI BERDIAEV UN NOU EV MEDIU Trqducere: Morio Vqrtic oMUL trMAS|NA Trqducere: losif E. Noghiu EseuloMUL

monstruoosd perversiune, devine un nou sclqv

q ceeq ce eloboreqzd, sclqv ol ocestei mqini core

q devenit societote gi core degenereqzd in mod

insensibil. Libereqz6 pe om, subiugd spiritul

noturii ;i pe cel ol societdlii - oceostd tripldproblemd revine rub dou6 ospecte mereu noi;icu o urgenld mereu crescdndd. Nu poote fi

rezolvotd decdt printr-o congtiinld cqre vq pune

pe om deosupro noturii 9i o societdlii, cqre uq

pune sufletul umqn deosupro tuturor forlelor

sociqle gi cosmice, core ii vor fi supuse. Ceeo ce

libereozd pe om trebuie sd fie occeptqt, ceeq ce

il oserve;te trebuie sd deq deoporte. Acest

qdev6r privind pe om, demnitqteq 9i vocolio ii

runt inerente crqtinismului, ceeo ce nu s-ct mqni-

festqt suficient 1i de cqre o fost derfigurot.

Drumul libertdlii definitive o omului, ol impli-

nirii vocoliei sqle e drumul spre regotul lui

Dumnezeu, cqre nu e numoi regqtul cerurilor, ci

;i regotul pdm6ntului 1i ol universului tronsfi-

gurot.

724

Revoltq creqturii

225

tcl7

Cuprins

UN NOU EV MEDIU ........5

Prefold

sFARSrruL RENA5TERil .......

NOUL EV MEDIU

REFLECTil ASUPRA REVOLUTEI RU5E........ t07

DEMOCRATIA, SOCIALISMUL

STTEOCRATTA

oMUL SrMAtrNA .....183

Prolog Iq trqducere

PRoBLEMA ESCATOLOGICA tI METAFIZrcAA TEHNICII ...........189

Porqdoxul fundqmentolOrgonism ;i orgonizolie...-..-...-..................194

.lsl

Page 3: Un nou Ev Mediu - cdn4.libris.ro nou Ev Mediu - Nikolai Berdiaev.pdf · NIKOLAI BERDIAEV UN NOU EV MEDIU Trqducere: Morio Vqrtic oMUL trMAS|NA Trqducere: losif E. Noghiu EseuloMUL

o NouA REALTTATE ...................2o1

Problemo lpirituold.... ...........2o3

Reoclio romonticd .................2O8

ADEVARATUL PERICOL AL TEHNICII ...........21I

TEHNICA SI SUFLETUL ......................................21s

2j26

Page 4: Un nou Ev Mediu - cdn4.libris.ro nou Ev Mediu - Nikolai Berdiaev.pdf · NIKOLAI BERDIAEV UN NOU EV MEDIU Trqducere: Morio Vqrtic oMUL trMAS|NA Trqducere: losif E. Noghiu EseuloMUL

SFARSITUL RENA'TERil

I

impdrlireo clqsicd q lstoriei in trei pdrli -veche, medievqld gi modernd - vo fiin curdndpdrdsitd; eo se vq exclude din cdrlile noostre destudiu. lstoriq contemporond se isprdvqte ;i iotdcd incepe o erd necunoscutd, cdreiq vq trebui sdise deq un nume.lntr-qdevdr, suntem iqitidincqdrul lstoriei. E un fopt cqre s-q fdcut simfit, 1i

inc6 destul de ocut, cdnd o izbucnit rdzboiulmondiql. Pentru cei de qtunci, cqre erqu mqiclqrvdzdtori, ero evident cd o intoorcere lqexistenlo burghezd si lini;titd de dinqinteqcqtqstrofei qr fi un lucru imposibil. Ritmul lstorieise schimbd: el devine cotostrofic.

Oqmenii core presimleou viitorul ovequ demult conltiinfo cd erou iminente cotostrofe gi

distrugeou simptomele spirituole sle ocestorq,sub oporenlele unei vieli lini;tite ;i bine intoc-mite. Aceqsto pentru cd evenimentele se desfd-goord in reqlitqteq spiritului inqinte de q se

mqniferto in reqlitoteq externd q lrtoriei. A fostcevo cldtinot gi distrus in sufletul omului modern,inqinte de o se fi zguduit ;i distrus vqlorile sqleistorice. !i foptul cd ozi intreEul univers intrd in

Page 5: Un nou Ev Mediu - cdn4.libris.ro nou Ev Mediu - Nikolai Berdiaev.pdf · NIKOLAI BERDIAEV UN NOU EV MEDIU Trqducere: Morio Vqrtic oMUL trMAS|NA Trqducere: losif E. Noghiu EseuloMUL

disolulie nu trebuie sd-i mire pe cei cqre qu fost

otenli lq trqnsformdrile spiritului.in zilele noostre se pore cd vechile;i seculorele

temelii qle lumii moderne se clotind. Tot ce inEuropo pdreo stqbilizot prin obiceise deploseozd.

tn nicio porte -;idespre orice orfivorbo - nuse mqirimte pdmdntultqre sub picioore, terenule vulconic;itoote erupliile sunt posibile;iin sens

mqteriql, liin sens spirituol. Lumeq veche, Eu-ropo Centrold se losd cd;tigotd de o lume noud:Extremul Occident - inlelegdnd Americo, squ

Extremul Orient - inlelegdnd loponio, misteri-oosd pentru noi ;i oproope fontomoticd, co gi

Chinq. fidin oddnculvechii Europe se ridic6 ele-mentele dezldnfuite, core rdstoornd temeliile pe

core se cttezqse culturq sq imbdtrdnitd, intr-oneintreruptd continuitote cu Antichitqteo.

Ar fitrebuit sd fii miop pentru q nego cd civi-lizolio europeond ero pe punctul de q troversoo crizd, cqre trebuio sd oibd istoriceqte o impor-tonld mondiold ;i qle cdrei urmdri r-or pierdeintr-un viitor indepdrtot ;i indeterminobil. Ar fifost copildresc ;i superficiol sd-!iinchipui cd s-orfi putut opri prin mijlooce exterioore oceostdvertiginoosd mipore de devostore, cdreio-i e ror-titd vecheq noqstrd lume pdcdtoosd, pentru orevenl cu micischimbdri,lo violotrecutd de dino-inte de rdzboi gi de revolutio rusd. P6trundemin regotul necunoscutului ;i netrditului;i intrdmin elfdrd bucurie, fdrd speronld luminoosd. Vii-toruleintunecqt. Nu moi putem credein teoriileprogresului, core ou sedus secolul ol XIX-leo fi invirtuteq cdrorq viitorul opropiot or trebui sd fietotdequno moi bun, mqi frumos, moi pldcutdecdt trecutul core se duce. Noi suntem moi

degrqbd inclinoli o crede cd mqi binele, moifrumosul, moi pldcutul se gdsesc nu in viitor, ciin etemitqte, ;i cd ele erou de osemeneq in trecut,intrucdt trecutul se impdrtd;eq din eternitote ;ind;teo din etern.

Rdmdne de explicot oceqstd crizd o ciuilizolieieuropene, deschisd de mult din diferite pdrti gi

core qzi e in opogeul monifestdrii sqle. lstoriomodemd core se incheie q fost conceputd in epo-co Renolterii. Asistdm lo sfdr;itul Renogterii.

Culmile culturii, tot ce erq creolie omeneqscdin impdrdlio qrtei, cq ;i in o gdndirii, fdcequ demult sd se ghiceoscd o epuizore o Reno;terii, coun fel de sfdrgit ol uneiintregi epoci mondiole.Aceqstd urmdrire invergunotd de noi cdi de creq-

lie ero o vdditd probd o sfdrgitului Reno;terii.Dqr ceeq ce se petrece pe culmeo vielii se rds-frdnge ;i in oddncul ei. in fondul chior ol vieliisociole se prepord de qsemeneo sfdr;itul Reno;-terii. Cdci Renostereq inseomnd un tip completol,,senzofiei universului" ;i ol culturii, gi nu numoiun qnsqmblu de creoliieminente. Violo omului,violo popoorelor sunt un intreg orgonism ieror-hic, in core sunt legote inseporobil funcliile supe-rioqre ;i inferioore. E o legdturd intre ceeo ce se

petrece pe indllimile vielii spirituole;iin oddnculvieliimoteriqle o societdfii. Aso cd sfdr;itul Re-nqterii e ;i el sfdr;itul unei intregi ere istorice - qintregii lstorii contemporone - ;i nu numqi stin-gereq uneio sou q oltei forme istorice.

Sfdr;itul Renolterii e tocmoi sfdr;itul qcestui

umqnism cqre-iserueq drept bozd spirituold. Or,umonismul nu erq decdt o renoptere oAntichitdlii, o noud morqld gi o dezvoltore o

;tiinlelor;iortelory el mqiercl un nou sentiment

Page 6: Un nou Ev Mediu - cdn4.libris.ro nou Ev Mediu - Nikolai Berdiaev.pdf · NIKOLAI BERDIAEV UN NOU EV MEDIU Trqducere: Morio Vqrtic oMUL trMAS|NA Trqducere: losif E. Noghiu EseuloMUL

olvielii;io noud legdturd cu universul; qcesteoqpdrurd in ouroro timpurilor moderne pentru odeterminq lstoriq. Iotd cd qcest nou sentimentql uietii si qceqrtd noud legdturd cu universulou ojuns lo sfdr;itul lor toote posibilitdlile lor suntsleite. 5-o mers pdnd lo copdtu! cdilorumonirmului ;i Reno;terii; nu se moi pooteinqintq pe oceste cdi.

in fond, intreogo lstorie modernd q fost o dio-lecticd imqnentd de qutorevelofie, opoide quto-negolie o ocelorosi principii core motivqserdinflorireq sq. Sentimentul umonist ol uielii ;i-opierdut de mult prospefimeo, s-o epuizot;i numoi poote fi incercqt op potetic co in zileletinerei efervescenie q umonismului. in qddnculumqnismului qu izbucnit controdiclii distrugd-toqre; un scepticism morbid i-o minqt energio.Credinlo in om ;iin oddnc. Eo condurese lstoriomodernd, dqr oceqstq r'q ins6rcinqt s-o distrugd.Liberul vogobondoj ql omului, nemqicunoscdndnici o outoritote superioord, n-o int6rit credinloin elinsuf; din contrd: o sldbit iremediqbiloceostdcredinld 9i o compromis con;tiintq pe cqre ooveo despre identitoteo so.

Umonismul n-q intdrit, ci o sldbit pe om; ocestct

e deznoddmdntul porodoxql ol Istoriei moderne.De-o curmezisul outoqfirmdrii sole, omul s-opierdut tn loc sd se gdseoscd. Docd omul euro-peon q intrqtin Istoriq modemd plin deincrederein sine insu;i ;i ?n puterile sole creotoqre; doc6totul,in quror<r qcesteiepoci,ii pdreo cd depindede qrto so, cdreio nu-i vedeo nici frontiere, nicilimite - qcum el iese din qceqstq, pentru q pd-trundeintr-o epocd necunoscutd, cu o more des-curojore: cu credinlo sq sfdrdmotd - credinfo

pe cqre o qveq in propriile sole forle ;iin putereoiscusinlei sole -, omeninlot de pericolul de o1ipierde pentru totdequno sdmburele personoli-tdlii sole. Ah, nu e deloc strdlucit omul ie;it dinlstoriq modernd! fi ce trogicd neosemdnqreintreinceputul ;i sfdrgitul qcestei Istorii! Preq multesperonle ou fort distruse. lmogineo chior q omu-lui q fost intunecotd. fi spiritele inzestrote cuoorecore intuilie s-qrintoorce cu pldcerein EvulMediu, pentru o-i cere inopoi odevdrotele originiole vielii omenegti - pentru q-i cere inopoi peom, intr-un cuvdnt. Timpul nostru e timp dedecddere rpirituold, nu de ridicqre. Nu noi qmputeo repeto cuvintele pe cqre le-q rostit UlrichHutten tn zorii lstoriei moderne ,,Spiritele s-outrezit. E bine de trdit." lstorio modernd e o intre-prindere core n-q reulit, cqre n'o glorificqt peom, cum l-o ldsqt sd ndddjduioscd. Fdgdduinleleumqnismului nu qu fost finute. Omulinceqrcd ooboseqld imensd lie cu totul gqtq sd se rprijinepe orice fel de colectivism, in cqre or dispdreodefinitiu individuqlitoteo omeneorcd. Omul nu-sipoote indurq pdrdsireo, singurdtoteo.

il

Cu Reno;tereo, forlele omuluiqu fost ldsotefdrd nici un frdu, ;ijocul lor impetuos o creqt onoud cultur4 o intemeiqt o noud htorie. Adicdtootd culturq qcestei epoci mondiqle, core - ingcoli - e numitd,,lstorio timpurilor moderne,', cuexperienlo libertdlii omenegti. Omul nou o vrutsd fie outorul gi stdpdnul vieliisole, fdrd ojutorulde Sus, indiferent fold de soncliunile divine.


Recommended