+ All Categories
Home > Documents > Tutorial - Totul Despre Crearea Unei Activitati

Tutorial - Totul Despre Crearea Unei Activitati

Date post: 21-Jul-2015
Category:
Upload: george-dragan
View: 308 times
Download: 4 times
Share this document with a friend
78
 Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activit ăţi Pagina 1 din 78 Ver. 3 Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activit ăţi Mihai Eftimie Demult m-au tot tras al ţii de urechi (şi până la urmă m-am tras şi singur) să încerc să fac un tutorial despre crearea de activităţi, nu doar să prezint activit ăţile şi gata! Mi-a fost greu (şi lene) să fac aşa ceva până acum, dar, de când Lucian a trecut site-ul şi forumul pe ‚naţional’, ideea îmi tot bâzâia prin cap. Paginile în română, însă, mi-au dat imboldul final. Ce-mi mai lipsea? Timp să fac mai multe odată (nu toţi suntem  Napoleon Bonaparte) şi chef să scriu explicaţiile. Cu prima parte nu a fost foarte greu, am întârziat cu crearea unei activităţi şi am f ăcut imortalizări ale ecranului pentru fiecare pas din elaborare. Cu a doua mă (z)bat acum. Dacă îmi va ieşi sau nu… asta o veţi judeca voi când vă ve ţi apuca de lucrat o activitate de la zero dup ă instrucţiunile de mai jos. „Ce zicea, dom’le?! Unde spune de pasul ăsta, că eu nu găsesc nicio explicaţie!”  Nu-i nimic! Nimeni nu s-a născut învăţat şi nici nu a reuşit să le ştie pe toate, şi cu atât mai puţin eu! Dacă descoperiţi vreun aspect lăsat de izbelişte sau uitat, semnalizaţi-mi şi corectăm împreună. Cu roşu voi marca informaţiile critice pentru ca totul să meargă f ăr ă probleme în acel  punct al creării activit ăţii. Cu verde cursiv ve  ţ i reg ă  si sugestiile  şi sfaturile ajut ătoare. Cu text îngroşat vor fi trecute denumirile în engleză ale opţiunilor, aşa cum le găsiţi în meniurile jocului.
Transcript

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activitiMihai Eftimie Demult m-au tot tras alii de urechi (i pn la urm m-am tras i singur) s ncerc s fac un tutorial despre crearea de activiti, nu doar s prezint activitile i gata! Mi-a fost greu (i lene) s fac aa ceva pn acum, dar, de cnd Lucian a trecut site-ul i forumul pe naional, ideea mi tot bzia prin cap. Paginile n romn, ns, mi-au dat imboldul final. Ce-mi mai lipsea? Timp s fac mai multe odat (nu toi suntem Napoleon Bonaparte) i chef s scriu explicaiile. Cu prima parte nu a fost foarte greu, am ntrziat cu crearea unei activiti i am fcut imortalizri ale ecranului pentru fiecare pas din elaborare. Cu a doua m (z)bat acum. Dac mi va iei sau nu asta o vei judeca voi cnd v vei apuca de lucrat o activitate de la zero dup instruciunile de mai jos. Ce zicea, domle?! Unde spune de pasul sta, c eu nu gsesc nicio explicaie! Nu-i nimic! Nimeni nu s-a nscut nvat i nici nu a reuit s le tie pe toate, i cu att mai puin eu! Dac descoperii vreun aspect lsat de izbelite sau uitat, semnalizai-mi i corectm mpreun. Cu rou voi marca informaiile critice pentru ca totul s mearg fr probleme n acel punct al crerii activitii. Cu verde cursiv vei regsi sugestiile i sfaturile ajuttoare. Cu text ngroat vor fi trecute denumirile n englez ale opiunilor, aa cum le gsii n meniurile jocului.

Pagina 1 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

S purcedem, aadar! Activitile se creeaz cu Activity Editor. Acesta vine inclus n Train Simulator. l gsii urmrind imaginea de mai jos.

Aa arat fereastra principal a Editors & Tools.

Pagina 2 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

i aa arat editorul de activiti.

Pagina 3 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Toate creaiile au fost, la nceput, un mare gol. La fel i a noastr! Dar nu ne dm btui, nu? Ca s facem o activitate nou, mergem n meniul File i alegem New

Pagina 4 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Trebuie s selectm ruta. O s v dau drept exemplu o activitate a mea pentru Romnia 1.

Pagina 5 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Activitatea trebuie s poarte un nume Display name.

Eu i-am spus, simplu, Intarzieri. Atenie! Nu tiu cum se comport jocul dac introducei diacritice ori semne de punctuaie n numele activitii sau al traficului ori garniturilor (consists)! Sugestia mea ar fi s v limitai doar la setul latin de baz de litere i cifre.

Pagina 6 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Ei, se pare c am pus fundaia noii creaii avem deja acces la harta rutei, la toate meniurile i opiunile. De aici ncep discuiile i explicaiile, fr de care nu putei construi nimic n noua activitate. Harta se poate mica n orice direcie innd tasta stnga a mausului apsat i deplasndu-l ca i cum am avea palma pe o hrtie. Dac mut palma la stnga, va muta odat cu ea i hrtia v-ai prins deja! De asemenea, putei mica harta i cu sgeile din fereastra Tools. Avei acolo i dou butoane pentru Zoom In i Zoom Out. Vrem s vedem n detaliu o gar sau un macaz tasta dreapta a mausului apsat i acesta plimbat n sus i n jos pe hart. Zoom In i Zoom Out. n dreapta sus avem un panou care ne ofer acces la cteva opiuni definitorii pentru activitatea noastr: Display name se vede c regsim titlul activitii. Difficulty: aici vom defini gradul de dificultate al activitii noastre (uor, mediu sau greu). Cum tim nc destul de vag ce intenionm s facem, l lsm neschimbat. Duration: timpul (estimativ) ct dureaz activitatea (ore i minute). Nici asta nu tim. Edit activity description: butonul deschide o fereastr n care se completeaz o descriere a activitii n cteva fraze scurte. Descrierea este vizibil n Train Simulator, n dreapta jos, atunci cnd selectai activitatea ce urmeaz s o jucai.Pagina 7 din 78 Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Edit activity brief: un buton ce deschide o fereastr n care vom scrie un rezumat al activitii, cel pe care juctorul l va vedea n momentul n care a intrat n activitate. Aici putem pune mult mai multe i detaliate amnunte dect n activity description. Atenie! Pentru ca o activitate s poat fi jucat n Train Simulator, cele dou descrieri (activity description i activity brief) trebuie s conin cel puin un caracter fiecare. Mai jos avem un set de opiuni care privesc partea din activitate ce i revine juctorului: Player service: ca n realitate, reprezint serviciul pe care l execut juctorul (remorcheaz vagoane, face manevre sau respect un itinerar ori nite timpi de mers). Exist o list derulant cu serviciile deja existente pentru ruta noastr. New creeaz un nou serviciu, Edit modific unul deja existent (dac l-am selectat, n prealabil), Use as template ne permite s construim un nou serviciu pornind de la unul deja existent selectat din lista derulant iar Delete face exact ce scrie! Atenie! n Activity editor nu exist undo aa c tot ce facei (inclusiv tergerea) sunt pe bune i fr cale de ntoarcere! Edit timetable ne permite (dup ce am stabilit serviciul juctorului) s calculm timpii de mers, dac este o activitate de pasageri. Dac nu avem opriri n staii, nu avem nici timpi de mers. Aici este loc de un truc: uneori editorul nu arat n mod real ncrucirile trenurilor, aa cum rezult ele din timpii de mers stabilii de noi. Atunci, cum tim dinainte dac un tren de marf, care n-are vreo oprire, se va intersecta la momentul i locul dorite de noi cu un alt tren? Foarte simplu: bifm staia n care vrem s aib loc acea ncruciare de trenuri. tiind ora la care cellalt tren trece prin acea staie putem s jonglm cu ora de pornire a mrfarului nostru astfel nct s ajung i el la aceeai or (sau mai devreme ori mai trziu, funcie de interesul nostru) n acea staie. Apoi, pentru a pstra realismul, debifm oprirea mrfarului nostru n staia respectiv. Cu View work order putem vedea, stabili i modifica sarcinile pe care le are de efectuat juctorul n activitate (asamblat garnituri, luat sau lsat vagoane pe o linie sau alta etc.), fr de care activitatea nu se ncheie cu succes. Fuel status reprezint ncrcarea cu combustibil i ap (coal i water) a locomotivei cu abur sau cu motorin (diesel) a locomotivei diesel. Dac vrem ca juctorul s efectueze i o rencrcare a rezervoarelor, va trebui s lsm ceva mai puin de 100% ncrcarea i s ne asigurm c n rut exist puncte de reumplere (pompe) active (implicit, ele sunt inactive). Dac nu vrem ca juctorul s fac o alimentare i lsm 100% ncrcarea cu combustibil ori ap. Start time este ora la care ncepe activitatea i serviciul juctorului, n format de 24h. Implicit, este pus ora 12.Pagina 8 din 78 Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Sfat: De ora de pornire a activitii este legat i ora de pornire a tuturor celorlalte trenuri astfel c, dac modificai pe parcursul crerii activitii ora de pornire, vei modifica implicit cu acelai cuantum de timp i orele de pornire ale celorlalte trenuri din activitate. Aadar, ora de ncepere a activitii trebuie gndit i stabilit NAINTE de a pune orice fel de trafic. Rubrica de conditions and hazards ne permite s stabilim anotimpul (season) i vremea (weather), precum i procentul n care s survin ntlnirile ntmpltoare (hazard freq) cu animale (animals) i oameni (people). Realitatea este urmtoarea: nu jocul face vreo loterie unde i cnd s apar oameni sau animale ci autorul rutei stabilete puncte n care pune animale sau oameni (statici sau n micare) iar procentele acestea i spun jocului cte din acele puncte vor fi populate i cte vor fi ascunse. Dac autorul nu a stabilit animale sau oameni, opiunile sunt inactive. Traffic pattern reprezint, de fapt, traficul pe care juctorul l va ntlni n activitate. Butoanele au aceleai funcii ca i la crearea serviciului juctorului. n partea de jos a editorului se regsete un tabel centralizator cu semnalele defecte, zonele cu restricie de vitez i pompele de combustibil. Dac n activitate ai activat vreuna din aceste opiuni (semnale defecte, restricii de vitez etc.), n fiecare categorie este disponibil i cte un buton pentru anularea opiunilor, ba chiar i un buton care le face pe toate odat (Reset all fixed objects).

Pagina 9 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Odat parcuri primii pai n crearea activitii, apare i harta rutei. Dup cum vedei, este plin de texte cu litere mici, linii gri, puncte negre, verzi i roii i cu liniue verzi i albastre. Ce reprezint fiecare ? Textele v semnaleaz prezena unei staii; dac vei mri gradul de detaliere al hrii (cu Zoom In, n-ai uitat, nu?) vei vedea c exist cte un text pentru fiecare platform (peron pentru pasageri) i siding (linie secundar de ncrcare, descrcare i garare pentru vagoanele de marf). Liniile gri sunt de fapt liniile de cale ferat (toate) din ruta respectiv. Peroanele sunt ncadrate de liniue diagonale albastre trasate, n staii, peste liniile gri (de cale ferat), iar liniile secundare de garare sunt ncadrate de acelai tip de liniue, dar verzi. Punctele negre reprezint capetele de linii dar i macazurile iar cele roii i verzi sunt semafoarele (cele verzi reprezint blocurile de linie automat, care trec pe stop doar cnd blocul de linie urmtor n direcia semnalizat este ocupat de un tren).

Pagina 10 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Sunt cam multe informaii prezente n hart, nu credei? Dar ele sunt cu mult mai multe! Le putei descoperi pe toate accesnd meniul View. Acolo putei alege s vedei delimitrile peroanelor - Platforms sau/i numele acestora - Platform names, delimitrile liniilor de garare - Sidings sau/i numele acestora - Siding names, semnalele - Signals, kilometrii sau milele - Mileposts (harta devine aproape ilizibil n acel moment), punctele de alimentare cu combustibil - Fuel Points, zonele cu limitri de vitez - Restricted Speed Zones, trasele (nu, nu e o greeal, aa sunt denumite parcursurile trenurilor) ntregului trafic - Traffic paths (vor aprea n roz) sau/i parcursul traseului selectat - Selected timetable path, informaii despre garnituri (statice sau n micare) - Service info i punctele de start i final ale tuturor traselor din activitate - Path points.

Pagina 11 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

n meniul Window gsii opiuni de a afia, n afar de Tools, i alte ferestre: cea de aciuni - Action events window, de timp - Time events window i de loc - Location events window. Cu ajutorul acestor ferestre putei crea jaloane pe care juctorul s le respecte (s preia sau s lase vagoane, s i se afieze un mesaj la o anumit or sau ntr-un anumit loc etc.).

Pagina 12 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Noiunile introductive fiind discutate, haidei s intrm n aciune! Mai nti, s completm Activity description text i Activity briefing text pentru c, fr ele, activitatea nu va fi funcional. Punem, pur i simplu, o liter, s fie de umplutur. Le vom edita mai trziu cu textul dorit, funcie de ideile ce ne vin pe parcurs. Aceste ferestre nu au buton de Save sau Close aa c le nchidem pur i simplu i textul lor va fi salvat.

Pagina 13 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Piesa de rezisten crearea serviciului juctorului. Putem alege dintre cele existente deja n lista Player service sau putem crea unul nou (New). Haidei s pornim unul nou!

Pagina 14 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Apare o nou fereastr n care trebuie s completm numele serviciului i numele sub care acesta va fi afiat de acum ncolo printre celelalte servicii create (dintre care am fi putut alege n pasul anterior). Eu i-am dat numele activitii pentru a-l putea recunoate uor: Intarzieri. Expected player performance nu tiu exact ce rol are pentru serviciul juctorului (din cte am mai citit pe alte forumuri, nu prezint relevan dect pentru serviciile controlate de simulator) deci l lsm la 75. Start speed i End speed sunt vitezele, n km/h, pe care le are trenul la nceputul activitii i pentru ca activitatea s ia sfrit. Dac trenul pornete dintr-o gar i ajunge n alta le putei lsa la 0. Un exemplu de activitate n care juctorul preia trenul din mers este Murder on the Orient Express din ruta Europe 2. Trebuie apoi s alegem garnitura (Consist) pe care o va conduce juctorul i trasa (Path) pe care va merge (sau s crem unele noi). Dac tot construim ceva s o facem cap-coad, ce zicei? Aadar

Pagina 15 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

..crem garnitura: apsm New i ne trezim cu o nou fereastr. S alegem o locomotiv din cele disponibile n calculatorul nostru. Eu am vrut una diesel. Evident, nu vei alege o locomotiv electric ntr-o rut neelectrificat!

Pagina 16 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Dublu clic pe ea cu mausul sau tragem imaginea ei cu mausul din locul n care se afl n zona albastr din josul ferestrei, aa cum indic sgeata roie din imaginea de mai jos. Acolo se va forma garnitura noastr. Dac nu ne place materialul rulant (fie el i un vagon) ales, tergerea lui din garnitur se face foarte simplu, prin tragerea lui cu mausul peste acel simbol al unei cuple (aa cum este indicat de sgeata albastr din aceeai imagine).

Poate v ntrebai ce nseamn fiecare iconi din dreptul numelui fiecrui material rulant n parte. Ei bine, semnific faptul c respectivul material rulant este o locomotiv activ (pot exista i locomotive care se comport ca vagoane au for de traciune zero), sau arat tipul de circuit de frn (una sau dou conducte) nu putei cupla material rulant cu diferite tipuri de circuite de frn ci numai dac au circuite identice, iar reprezint tipul de cuplare al vagonului/locomotivei respective (automatic, bar sau lan) exist material rulant care posed mai multe tipuri de cuplare (automatic i bar sau automatic i lan). i aici se menine regula c nu putei cupla vagoane sau locomotive cu bar cu unele cu lan. Putei cupla numai bar-bar sau lan-lan. Numai cele care prezint (i) cupla automatic pot fi legate ntre ele fr probleme.

Pagina 17 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

S mergem mai departe. Locomotivei i-am ataat cteva vagoane de marf pentru a realiza garnitura noastr. Am ales 3 vagoane de cereale pentru scopul activitii noastre.

Pagina 18 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Vagoanele sunt introduse n garnitura noastr n acelai mod ca i locomotiva. Garnitura noastr capt nume pentru fiierul de pe hard-disk i un nume sub care va fi vizibil n joc (eu le pun de obicei identice pentru a nu m ncurca): CFR 80 + 3 Uagps. Este bine s denumii ct mai clar i concis astfel nct, atunci cnd alegei garnituri dintre cele disponibile pentru a crea o alt activitate, s nu rscolii din nou tot Consist editor-ul pentru a vedea compunerea trenului.

Am terminat cu garnitura. Apsm butonul Save & exit pentru a prsi editorul de garnituri.

Pagina 19 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Pasul urmtor? Trasa trenului nostru. Adic Path, cum o denumete simulatorul. Evident, crem una nou!

i aici ni se vor cere dou nume: unul al fiierului creat pe hard-disk (Path name) i unul al trasei (Path display name), aa cum va fi afiat n joc, printre celelalte pathuri, de acum nainte.

Pagina 20 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Dup ce am completat cele dou nume intrm n editorul propriu-zis de trase. Completm cmpurile Starting location i Ending location. Acestea reprezint punctele de pornire i de sfrit ale traseului nostru. Numai c ele nu au nicio legtur cu punctele reale de pornire i sfrit ci sunt, pur i simplu, nite texte ajuttoare pe care noi le scriem. La fel de bine putem pune acolo a i b, simulatorul nu se va supra. Cmpul Path display name este deja completat de editorul de activiti cu numele ales de noi cu cteva secunde mai devreme. N-ai uitat cum se mut harta, nu?

Pagina 21 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Am stabilit punctul de pornire al activitii mele la Bucureti Basarab, aa c vom ajunge acolo prin micri combinate de deplasare i mrire a scalei hrii. Fereastra editorului de trase (Path editor) va rmne deschis pe tot parcursul editrii trasei. Dac ne incomodeaz, o putem deplasa n afara zonei n care lucrm. O tras ncepe cu punctul de start. Pentru asta ducem harta la mrirea maxim prin zoom in astfel nct s putem distinge clar fiecare linie n parte. Pentru activitile cu trenuri de persoane vom porni, n general, de la un peron (zona dintre dou liniue diagonale albastre ntr-o staie, mai inei minte?) i vom stabili punctul de start innd cont c acolo se va afla ultimul vagon al garniturii i astfel nct toat garnitura s se ncadreze pn la semaforul de ieire din staie (eventual se poate plasa punctul de start cu civa metri napoia peronului). Noi avem un tren de marf, aa c ar fi mai bine dac am pleca de pe o linie de garare (siding), marcat cu verde. Exact aa vom i face! Punem mausul pe o asemenea linie i facem clic-dreapta. Din meniul care apare alegem Place start point. Apare un cerc plin albastru n acel loc, iar, n direcia n care va merge trenul, linia gri devine marcat cu verde. Dac sensul nu ne convine, mergem pe punctul albastru i, tot cu clic-dreapta, alegem din meniul aprut Toggle start direction. Vom vedea c sensul de mers se va schimba aa cum dorim noi.

Pagina 22 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Punctul de pornire (ca i cel de sfrit) poate fi deplasat pe linie, nainte sau napoi, pentru ca toat garnitura s se ncadreze n lungimea peronului. Acest lucru se poate face doar pe bucata de linie respectiv, fr a depi vreun macaz. Dac suntei pui n situaia de a trece cu punctul de start dincolo de un macaz, pentru ca garnitura s se ncadreze n staie, va trebui s tergei punctul de start (i implicit trasa respectiv) i s l creai din nou n locul dorit, aadar verificai cu atenie dac garnitura nu este prea lung nainte de a trece la alte etape n crearea activitii. tergerea unui punct de start se face prin accesarea aceluiai meniu cu mausul i alegnd Remove start point. S considerm c am stabilit corect punctul de start i c vrem ca trenul nostru s traverseze ncruciarea de linii de la ieirea spre Bucureti Nord, pentru a se ncadra pe sensul corect de mers. Urmrim trasa noastr i, la macazul pentru selectarea sensului aflat la ieirea din staie, apsm butonul dreapta al mausului i alegem din meniu Take other exit.

Pagina 23 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Vom vedea imediat cum trasa noastr nu mai merge nainte ci trece pe linia alturat. La fel putem proceda i n cazul n care vrem ca trenul s intre ntr-o abatere ntr-o staie sau s schimbe direcia de mers (spre exemplu, la derivaia spre Sinaia).

Astfel putem direciona trenul nostru pn la staia dorit. Cnd considerm c am terminat trasa pe care o va urma juctorul, alegem din acelai meniu ce apare la clic dreapta al mausului opiunea Place end point.

Pagina 24 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Apare nc un cerc plin albastru iar noi putem apsa butonul Leave path editor n fereastra editorului de trase. Evident c vom alege s salvm modificrile fcute! Dac aveam un tren de persoane puneam punctul de sfrit al trasei fie la un capt de linie, fie imediat dup peronul ultimei staii n care vrem s opreasc. Faptul c nu putem selecta opriri n prima i/sau ultima staie a trasei noastre ne indic, pentru trenurile de persoane, faptul c peronul acelei staii nu este complet ncadrat n tras (punctul de sfrit se afl n dreptul peronului) sau locomotiva depete peronul staiei de plecare (punctul de start este prea aproape de semaforul de ieire al staiei de plecare iar locomotiva i eventual cteva vagoane sunt n afara staiei).

Aa dup cum vedei, am ales s duc trenul pn la Sighioara Triaj. Intriga activitii va fi una simpl: tractarea unor vagoane cu cereale pentru a se putea face fina pentru pinea de a doua zi de pe masa sighiorenilor. Este ceva critic doar n aparen, pentru c intenionez ca juctorul s nu se simt niciun moment stresat c trebuie s respecte nite timpi.

Pagina 25 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Juctorul l-am aranjat nu credei c ar fi frumos nu doar s se plimbe cu acele vagoane? Poate adoarme la comenzi i ajunge cu tot cu fin pe strzile oraului! Scutete sighiorenii de grija pinii la micul dejun! Nu, aa ceva nu vom lsa s se ntmple pentru c i vom pune i nite trafic de nfruntat. Dar cum tim cnd s pornim acel trafic pentru a se intersecta n grile dorite de noi? Am scris mai sus c vom trata mrfarul ca pe un tren de persoane i i vom stabili cteva opriri orientative pentru noi. La final vom terge aceste staionri, pentru a nu confrunta juctorul cu opriri la peron ale mrfarului. Odat salvat trasa, se revine automat la editorul de servicii. Sub tras regsim toate grile prin care trenul trece pe o linie cu peron (nu vei vedea numele grilor prin care ai ales s trecei trenul pe o abatere care nu are peron pentru pasageri). Bifm cteva staii importante: Bucureti Nord, Ploieti Vest etc. i apsm butonul OK. Editorul de servicii se nchide. Cu asta am terminat de configurat serviciul juctorului.

Pagina 26 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

S vedem timpii. Apsm butonul Edit Timetable. Apare o fereastr mic n care regsim staiile pe care le-am bifat pentru opriri, numai c toi timpii sunt cei de start ai activitii (mai exact ora 12, pentru c nu am modificat-o nc). Butonul Recalculate this ne ajut s obinem un mers al trenului nostru i orele de oprire n gri. Alturi de aceti timpi se observ o coloan cu performana pe care trebuie s o ating juctorul pentru a se ncadra n mersul calculat de simulator. Valoarea implicit pentru fiecare interval este 75 (unde 100 semnific faptul c juctorul nostru nu face absolut nicio greeal i merge perfect din punctul de vedere al simulatorului adic atinge viteza maxim permis pe acel tronson n cteva secunde i o menine pn cnd trebuie s decelereze, tot n cteva secunde, pentru a opri n staia urmtoare) dar se poate modifica prin dublu-clic cu mausul pe fiecare valoare n parte. Putei vedea i estima influena modificrii fcute dac apsai din nou Recalculate this.

Atenie! Numrul din cmpul Performace are efect retroactiv. Altfel spus, valoarea din dreptul staiei Buteni se aplic timpului n care juctorul trebuie s ajung de la Ploieti Vest la Buteni, iar cea din dreptul Predealului timpului n care juctorul trebuie s ajung de la Buteni la Predeal.

Pagina 27 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Cum tim ce valoare s introducem la performan? Nu e foarte greu de ghicit, iar experiena pe care o acumulai n timp v va dicta destul de bine ce valoare s tastai. Ideea de la care trebuie s pornii este i cea pe care se bazeaz simulatorul: simularea realitii, pclirea ochiului. n acest caz, noi trebuie s pclim simulatorul astfel nct s reproduc realitatea. Cum facem asta? Simplu! Lund n considerare vitezele medii (km/h) cu care circul trenurile pe diverse secii, funcie i de tipul trenului. Iat un tabel orientativ: Tren Secie Vitez Personal Electrif. Neelectrif. 60 40 Rang superior Electrif. Neelectrif. 90 70 Mrfar Electrif. Neelectrif. 70 60

Aadar, putem afla timpul necesar unui tren personal pentru a parcurge, n ruta Romnia 1 versiunea 2, ntre Bucureti Nord i Ploieti Vest (aprox. 4 km): 4 minute! Simulatorul calculeaz n jurul a 3 minute pentru o performan de 75. Reducnd aceast performan la 40 vom obine un timp rezonabil, uor de respectat de ctre orice juctor. Iat toate valorile orientative: 30 pentru a fi siguri c oricine se va putea ncadra n timpii de parcurs sau n cazul n care trebuie efectuate i manevre (schimbare de locomotiv) urmate de reluarea parcursului; 40 pentru intervalele dintre dou staii n care trebuie ncetinit pentru a intra n abatere; 50 pentru o activitate lejer n care nici nu adormi nici nu trebuie s mergi la limita de vitez; 60 pentru trenuri fr prea multe opriri (accelerate, rapide) i care nu intr n abateri; peste 60 dac vrei ca juctorul s mearg la limita de vitez pe secia respectiv sau conduce un tren de marf, fr opriri. Pentru c nu intenionm s oprim transportul de fin, lsm performana la 75 i nchidem fereastra Timetable. Ora de pornire este, ns, tot 12.

Pagina 28 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

S imaginm o intrig de sear, cu o or destul de avansat i trafic destul care vine spre Bucureti. S zicem c stabilim ora (Start Time) 21:25 pentru plecare, sezonul (Season) toamn iar vremea (Weather) senin. Punem i durata activitii (Duration) cam o or. Dac vei vrea s vedei din nou mersul trenului cu Edit timetable vei observa c a fost adaptat deja la noua or de plecare.

Activitile cu trenuri de persoane se ncheie de obicei n momentul n care se d semnalul de plecare din ultima staie n care trenul a avut oprire. Exist i activiti cu trenuri de persoane care iau sfrit ntre dou staii, ntr-un punct ales de creatorul activitii. Activitile cu trenuri de marf sau garnituri care nu au opriri n staii la peroane se termin acolo unde creatorul a ales s plaseze evenimentul de ncheiere cu succes a activitii.

Pagina 29 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Pentru ca juctorul nostru s nu se trezeasc n situaia neplcut de a ajunge la sfritul trasei, iar activitatea s nu i se termine, vom seta un punct n care va avea loc evenimentul final: completarea cu succes a activitii. Acesta trebuie s se afle n cadrul trasei, nainte de punctul terminus al acesteia, aa cum a fost stabilit de ctre noi. Pentru asta mergem n preajma End point, mrim gradul de detaliere al hrii i facem clic-dreapta cu mausul pe trasa noastr (marcat cu verde). Alegem opiunea Place location event.

Pagina 30 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Apare o nou fereastr de dialog n care trebuie s definim proprietile evenimentului ce are loc. Alegem din lista derulant opiunea Complete Activity succesfully, bifm Train must stop i apsm butonul OK. Astfel, juctorul nostru va trebui s opreasc n acea zon pentru ca activitatea s ia sfrit.

Pagina 31 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Aceeai fereastr ne ofer posibilitatea s ntiinm juctorul prin mesaje. Alegem Display a message din lista cu opiuni i apoi cu Edit message putem scrie un text care i va fi prezentat juctorului cnd va ajunge n acel punct din tras.

Pagina 32 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Mesajul sau orice alt opiune pot s fie legate de o locaie sau de un anume timp. Pentru asta exist fereastra de evenimente-timp (Time events window) n meniul Window.

Pentru ca evenimentele-timp s funcioneze aa cum ne dorim, timpul n care acestea au loc trebuie calculat pornind de la momentul i nu de la ora la care pornete activitatea. Astfel, dac activitatea noastr pornete la ora 21:25 i noi vrem ca la ora 22 s se afieze un mesaj, timpul pe care l vom trece la proprietile evenimentului-timp din imaginea de deasupra va fi 0 ore 35 minute 0 secunde (adic evenimentul va avea loc la 35 minute de la nceputul activitii).

Pagina 33 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Am ajuns la crearea traficului (Traffic Pattern). Putem alege unul existent din lista derulant sau putem crea noi unul nou. Ghicii ce vom alege? Apsm New i completm Traffic pattern name i Display name. Ne-am obinuit deja, nu?

Pagina 34 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

O nou fereastr se deschide, cu titlul Traffic pattern. Avem opiunea de a selecta din lista cu servicii deja create (Select service) sau s crem unul nou. Oare de ce nu v surprind aceste variante?!

Pagina 35 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Numai c, de data asta, nu vom mai alege s construim un serviciu nou deoarece operaiunea este identic cu cea descris mai sus pentru serviciul juctorului. Ne vom mulumi s introducem servicii gata create pentru alte activiti. S alegem serviciul Euronight, creat de Edy.

Pagina 36 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Dac vrem s ne informm din ce este compus garnitura serviciului i ce tras urmeaz, trebuie s apsm butonul Edit. Apare fereastra editorului de servicii, cu care deja ne-am obinuit. Att garnitura ct i trasa au butoane proprii de editare pentru a putea vedea detaliile fiecreia.

Nu uitai s NU salvai modificrile, dac facei vreuna din greeal, altfel dai peste cap i alte activiti ce conin acel serviciu! Dac dorii s creai un trafic sau un serviciu nou, ori o garnitur sau o tras nou, pornind de la unele deja existente, selectai Use as template i salvai sub un nou nume, apoi facei modificrile dorite.

Pagina 37 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Odat edificai asupra serviciului, nchidem editorul de servicii i, n fereastra Traffic pattern, selectm acel serviciu din lista i apsm butonul Insert selected service. Simulatorul ne va cere ora la care s intre n scen acel serviciu.

S introducem o or orientativ (n format de 24 ore), astfel nct s se ncrucieze cu garnitura noastr pe la nceputul activitii. Ora 20 este destul de potrivit i o tastm n primul cmp al ferestrei de dialog apoi apsm OK.

Pagina 38 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Traficul nostru va conine serviciul Euronight cu ora de start 20.

Pagina 39 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Un clic-dreapta cu mausul pe serviciu ne ofer dou posibiliti: s schimbm ora de start sau s-l tergem.

Pagina 40 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Cu clic stnga de maus pe serviciu se deschide mersul trenului respectiv, exact cum am fcut cu Edit timetable pentru serviciul juctorului. Observai ora 20 pentru toate staiile n care trenul are opriri.

Pagina 41 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Butonul Recalculate this rezolv problema.

Astfel, observm c trenul pleac un pic cam trziu pentru a ajunge s se ncrucieze cu garnitura noastr undeva ntre Ploieti Vest i Cmpina.

Pagina 42 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Nu-i nimic, clic-dreapta cu mausul pe serviciu i devansm startul cam cu o jumtate de or.

Pagina 43 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Acum pare a fi n regul, comparnd cu mersul garniturii juctorului.

Pagina 44 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

La fel se procedeaz i pentru introducerea restului de servicii dorite n traficul activitii. Evident, nu vom mai introduce servicii n trafic dup ora la care ne ateptm ca activitatea s se ncheie. Iat cum arat la final acesta.

Pagina 45 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

A venit timpul s verificm dac tot ce am construit pn acum se comport aa cum am dorit noi. Pentru asta mergem n meniul Tools i selectm singura opiune disponibil: Verify starting state. Timpul va fi setat la momentul n care activitatea noastr pornete i simulatorul va calcula rapid dac trasa serviciului nostru nu pornete dintr-un loc n care se afl o garnitur staionar. Vom fi imediat atenionai printr-un mesaj:

Nu ne rmne dect s cercetm garnitura bucluca i s o ndeprtm. Pentru a vedea cum se desfoar activitatea noastr i ncrucirile va trebui s apelm la opiunile din partea de jos a editorului de activiti.

Pagina 46 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Apsm butonul Time i completm, n fereastra de dialog care apare, ora (n format de 24 h), minutul i chiar secunda din care vrem s derulm activitatea. Putem verifica astfel activitatea numai de la un anumit punct ncolo, pentru a remedia o situaie nedorit descoperit. Noi suntem nc la nceputul verificrilor aa c vom alege ora de start a activitii - 21:25.

Pagina 47 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Dup cteva secunde, n care simulatorul calculeaz mersul celorlalte trenuri introduse de noi n activitate ca trafic, vom vedea situaia existent n rut la momentul n care juctorul i intr n pine.

Pagina 48 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Putem apsa butonul Play pentru a vedea cum se deruleaz activitatea, numai c va trebui s ateptm cam mult pentru a o vedea pn la capt dac este lung. Noroc cu creatorii simulatorului care au introdus Time acceleration! Putem alege din lista derulant viteza cu care s ruleze activitatea noastr, ntre 1x i 128x (adic de 128 ori mai repede dect n timpul real). Numai c la viteza maxim de derulare simulatorul nu mai reproduce real deplasarea trenurilor n activitate. Apar abateri (chiar mari), de aceea v recomand 32x sau 64x ca acceleraii rezonabile de timp (pentru 64x o secund real corespunde la ceva mai mult de un minut din activitate, deci o or din activitate va trece ntr-un minut real). Noi vom seta la 32x acceleraia timpului.

Pagina 49 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Apsm butonul Play i totul ncepe s se mite ca un carusel n ruta noastr. Pentru a avea permanent imaginea real am bifat opiunile Traffic paths, Selected timetable path, Service info i Path points. Sper c nu ai adormit citind i v mai aducei aminte c le gsii n meniul View, da? Fiecare tren are un indicativ, identic cu cel din traficul pe care tocmai l-ai alctuit, iar cel notat cu player cred c tii al cui tren este. Vrei o veste i mai bun? Putei reveni din mers la orice acceleraie dorii pentru a observa detaliile unor ncruciri de trenuri, staionri la semnal n ateptare, blocaje etc. i, n plus, putei oricnd mri sau micora scara detaliilor cu Zoom In i Zoom Out (s nu-mi spunei c nu mai tii cum le activai din fereastra Tools sau cu mausul!). Mai vrei? Nicio problem, mai avem! Butonul Play devine Stop n timp ce noi asistm uimii la degringolada din activitate i, ai ghicit, l putem folosi oricnd pentru a nghea situaia ce se desfoar pe monitorul calculatorului. Mai mult, odat oprit n loc, derularea activitii se poate relua din exact acel punct, apsnd butonul redevenit ntre timp Play!

Dac observm c nu totul decurge conform celor gndite de noi putem oricnd opri derularea i edita ora de start a serviciilor din traficul activitii pentru a se ncrucia ntre ele sau cu serviciul juctorului exact acolo unde vrem i cnd vrem noi. Nu ne rmne dect s testm din nou dac totul decurge aa cum am plnuit.

Pagina 50 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Multe nu ne-au mai rmas de fcut. Trebuie s editm textele din Activity description

i Activity briefing.

Pagina 51 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Nu trebuie s uitm s editm i serviciul juctorului, mai exact trasa lui, pentru a debifa staiile n care am stabilit opriri. Odat configurat traficul i ncrucirile cu trenurile din trafic, aceste opriri orientative nu ne mai sunt necesare. Mai avem ceva de fcut? Pi s salvm munca?! Meniul File, alegem Save i vom fi solicitai s introducem un nume pentru activitatea noastr. O numim tot Intarzieri, aa cum i-am dat numele i n Activity Editor. Putem salva de mai multe ori activitatea noastr pe parcurs ce o construim pentru c editorul are un obicei cam prost, acela de a iei n decor cnd ne e lumea mai drag i construcia activitii mai n toi. Nu stric s facei salvri ct mai dese, mai ales nainte de a aduga noi elemente n activitate, precum servicii sau garnituri statice. Compute and Save ne ajut s salvm activitatea, cu tot cu calculele simulatorului pentru mersul celorlalte trenuri introduse de noi n activitate ca trafic, la momentul n care juctorul i preia trenul. Astfel se scutete timp preios cu calculatul la fiecare lansare a activitii respective n joc.

Pagina 52 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Cum facem activitatea disponibil i celorlali membri ai comunitii? Simplu, alegnd Package Activity din acelai meniu.

Pagina 53 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Din nou ni se va cere un nume sub care vom regsi n directorul Activities din ruta noastr un fiier cu extensia apk care conine, pe lng activitatea propriu-zis, traficul, serviciile i trasele ei, i toate garniturile folosite n ea, n micare sau staionare.

Pagina 54 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Cu activitatea n sine am terminat, acum s trecem la cteva amnunte care o pot completa. Cum setm un punct de ntoarcere funcional ? Dup ce am stabilit trasa, punctele de ntoarcere se fac foarte uor. Clic-dreapta cu mausul pe parcursul marcat cu verde i alegem Reverse point.

Pagina 55 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

n acel moment trasa iniial nu mai prezint continuitate ci se oprete n acel punct si i schimb sensul (se ntoarce).

Pagina 56 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Pentru a putea reveni la direcia iniial de mers trebuie intercalat un alt punct de ntoarcere n acest nou parcurs.

Pagina 57 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

n acest moment parcursul face un fel de zig-zag (vizibil, mai ales, dac ntre cele dou puncte de ntoarcere trenul s-a aflat ntr-o abatere).

Pagina 58 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Punctul de ntoarcere are i el cteva secrete. Astfel, pentru a fi activat, trebuie s treac de el doar primul material rulant din garnitur (n general, locomotiva) deci trebuie s ne asigurm c i restul trenului a trecut de macazul care va comuta la schimbarea nspre napoi a direciei de mers a trenului.

Pagina 59 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Invers, pentru punctele de ntoarcere care sunt abordate de trenul care merge napoi, primul material rulant din garnitur (adic ultimul vagon) este cel care le activeaz.

Pagina 60 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Mai sus am pomenit de garnituri staionare. Ele dau farmec unei activiti, mai ales c sunt o simulare n plus a realitii. Cum se adaug activitii o garnitur staionar? Mai simplu dect explic eu i ntr-un timp mai scurt dect v este necesar s citii ce am scris eu aici. Direct n editorul de activiti facei clic-dreapta cu mausul pe o linie, acolo unde vrei s plasai o garnitur staionar i alegei din meniul care apare opiunea Place consist.

Pagina 61 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

O nou fereastr aprut ne ofer posibilitatea s crem una nou, dup modelul deja discutat, sau s alegem din lista derulant o garnitur gata creat. S alegem din list.

Pagina 62 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Iat i garnitura aprut pe linia aleas. Mare grij ca acea linie s fie gri nu roz sau verde altfel fie trenurile din trafic fie juctorul vor lovi garnitura noastr staionar.

Pagina 63 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Din nou cu clic-dreapta cu mausul putem alege din meniul aprut s schimbm direcia garniturii (Toggle consist direction), s vedem proprietile garniturii sau s o tergem din activitate (nu i din joc!).

Pagina 64 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Restriciile de vitez aduc nc un plus de realism unei activiti i se pot realiza i foarte uor: Direct n editorul de activiti facei clic-dreapta cu mausul pe o linie, acolo unde vrei s nceap zona cu restricie de vitez i alegei din meniul care apare opiunea Define Restricted Speed Zone (start). n acel loc apare un stegule rou.

Pagina 65 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Mausul este plimbat apoi de-al lungul liniei pn n punctul n care dorim s existe restricia de vitez.

Pagina 66 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Cnd am fcut clic cu mausul poriunea cu restricie de vitez este definit.

Viteza restricionat nu poate fi stabilit din activitate, ea este stabilit de ctre autorul rutei i definit n proprietile rutei. O zon cu restricie de vitez include doar o bucat de linie dintre dou macazuri consecutive; nu poate trece dincolo de un macaz, dar pot fi definite restricii de vitez separate nainte i dup un macaz.

Pagina 67 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Cum se pot defini semnale defecte? Prin clic-dreapta cu mausul pe un semafor (sau exact n dreptul lui) direct n editorul de activiti. Meniul care apare ne permite s defectm acel semafor (Toggle signal failed).

Pagina 68 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Acel semafor nu va mai indica nimic n activitatea noastr dar, pentru a trece de el, trebuie s cerem permisiunea dispecerului, cu tasta TAB. Iat cum apare ntr-o activitate un semnal defect.

Pagina 69 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

n rutele n care exist puncte de alimentare (Refuel Points) n rut i dorim ca juctorul s efectueze o umplere a rezervorului cu motorin al locomotivei diesel sau a celui de ap, pentru locomotivele cu aburi, va trebui, pe lng stabilirea trasei locomotivei/trenului pe lng acel punct de alimentare, s i modificm parametrii acelei pompe. Pentru asta, mai nti trebuie s identificm pompele dup simbolul lor (de obicei, acestea se gsesc n depouri sau n staii).

Pagina 70 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Cu clic-dreapta de maus pe simbol apare un meniu n care alegem Properties.

Pagina 71 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

n noua fereastr aprut se observ starea implicit n care se afl toate pompele n simulator: coninut 0% fluid (ap sau motorin)! Este acum clar de ce, dac nu modificm acest parametru implicit, juctorul nu va fi n stare s aprovizioneze locomotiva la pomp!

Pagina 72 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Debifm opiunea Default i tragem cu mausul cursorul pn la procentul dorit de umplere (n cazul de mai jos, 100%).

Atenie! Numai pompa selectat va avea parametrii modificai, restul pompelor din rut rmn cu opiunea implicit, adic goale! Pentru a le umple va trebui s editm parametrii fiecrei pompe n parte! Sfat: n activitate, pentru a umple rezervorul de la pomp, trebuie poziionat locomotiva cu zona de admisie exact n dreptul pompei, altfel nu vei putea alimenta rezervorul. Zona de admisie o gsii prin ncercri, plimbnd puin cte puin locomotiva prin dreptul pompei, oprind-o i apsnd tasta T. Pentru a nu sta cu degetul pe tasta tot timpul ct dureaz umplerea putei activa o opiune ascuns a jocului: innd apsat tasta T apsai una din tastele Shift timp de cteva secunde apoi eliberai pe rnd tasta T i tasta Shift. Umplerea rezervorului va continua singur. Pentru a opri procesul de umplere este suficient s apsai scurt tasta T.

Pagina 73 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Probleme i soluii ale acestoraIat o list cu privire la diversele probleme cu care ne putem confrunta la crearea unei activiti i soluiile gsite de comunitatea MSTS mondial. Cu timpul, sper ca aceast list s devin exhaustiv i s ofere rspuns la majoritatea problemelor ntlnite. Simptom: Editorul de activiti nu funcioneaz. La deplasarea hrii rutei sau la ncercarea de a amplasa garnituri statice editorul se nchide afind mesajul de eroare. Soluie: placa video are chipset ATI sau nVidia. Va trebui s setai adncimea de culoare la Medium (16 bit) i salvai preferinele. Pentru a avea acces la aceste opiuni mergei n Panoul de control (Control Panel) la Afiare (Display) sau facei clic dreapta ntr-o zon liber din Spaiul de lucru (Desktop) i alegei, n meniul aprut, Proprieti (Properties) apoi panoul Setri (Settings), aa cum se vede n imaginea de mai jos.

Simptom: Crearea garniturilor. Cum tim dac locomotiva noastr este suficient de puternic pentru a trage numrul de vagoane dorit de noi? Soluie: Lund n calcul i dac avem de parcurs doar teren plat sau cu mici decliviti ori de urcat/cobort decliviti de 15-25 putem stabili nite limite orientative. Le regsii mai jos:Pagina 74 din 78 Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Locomotiva LE 5100 LDE 2100 LDH 1250

es Nr. vag. cltori Nr. vag. marf 20 30 10 20 5 10

Munte Nr. vag. cltori Nr. vag. marf 15 15 7 10 3 5

Aceste cifre sunt absolut orientative i sunt gndite n urmtoarele condiii: garnitura cu vagoanele de cltori s ating fr probleme 80 km/h (100 km/h n cazul traciunii electrice) iar garnitura cu vagoane de marf pline s poat atinge i menine 60 km/h. De asemenea, este luat n calculul estimativ i o marj de siguran mare, astfel nct orice locomotiv romneasc din MSTS s poat tracta fr probleme acel numr de vagoane menionat. Simptom: La crearea activitilor nu sunt vizibile n fereastr garniturile staionare plasate i/sau butonul Play nu are niciun efect. Soluie: Trebuie editat registry Windows. Urmai exact paii de mai jos: Rulai regedit. (Start->Run->tastai regedit i apsai OK) Cutai n registry dup HWRenderer. (Ctrl-F n fereastra regedit i tastai HWRenderer n cmpul de cutare. Bifai doar opiunea keys) Cnd HWRenderer este gsit, n panoul din dreapta al ferestrei selectai toate poziiile (innd Shift apsat) care ncep cu AE_ Apsai tasta Delete pentru a le terge pe toate Pornii editorul de activiti, ncrcai o activitate i bifai n meniul View->service info n meniul Tools apsai Verify starting state Garniturile trebuie acum s apar n fereastr. Simptom: Editorul de activiti nu calculeaz timpii de mers ai unei activiti. Soluii: Trasa (path) creat nu este bine realizat. Dac are puncte de ntoarcere (reverse point) (de exemplu, juctorul pleac cu o garnitur de care se decupleaz pe drum (ntr-o gar) i apoi trebuie s fac schimbri de sens de mers) problema trebuie cutat acolo. Simulatorul nu tie c activitatea implic modificri n garnitur i consider c toat garnitura iniial trece peste macazul care se schimb apoi la inversarea sensului de mers. Pentru identificarea cauzei se face un test n editorul de activiti: se stabilete timpul la ora la care juctorul trebuie s schimbe sensul de mers. Dac trenul dispare din activitate n momentul n care ar trebui s dea napoi problema a fost diagnosticat. Soluia este mutarea (prin tragere cu mausul) punctului de ntoarcere astfel nct simulatorul s poat ncadra toat garnitura pe acea poriune de linie de dup macaz nainte de a-i schimba sensul de mers. Situaia delicat apare dac, prin deplasarea punctului de ntoarcere, trebuie trecut de alt macaz pentru ca toat garnitura s ncap... n acel moment trebuie refcut toat trasa pentru c nu un punct de ntoarcere, odat stabilit, nu poate depi, prin tragere manual, un macaz, exact precum punctele de start sau sfrit ale trasei.Pagina 75 din 78 Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Simptom: La despachetarea unei activiti din format .apk simulatorul afieaz eroarea Failed to open package. Soluie: Se descarc i ruleaz Tsunpack-fix de la http://www.activitysimulatorworld.net/Les_utilitaires/TSUnpack-Fix..htm

Pagina 76 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Cu asta sper c am epuizat prezentarea tuturor opiunilor majore oferite de editorul de activiti pentru crearea i editarea unei activiti. Istoria versiunilor: Versiunea a II-a: am inut cont de sugestiile primite privind evitarea ambiguitilor ntre text i imaginea ilustrativ nsoitoare i le-am grupat pe ct posibil. De asemenea, am renunat la cteva fraze generale i am actualizat lista cu opiunile existente pentru crearea de activiti n rutele romneti deja lansate. Versiunea a III-a: am creat o nou seciune privind probleme ntlnite la crearea activitilor i soluiile pentru ele. Aici au fost mutate sau adugate probleme discutate pe forumul train-sim.ro V doresc succes n munca de realizare a unor activiti ct mai complexe i realistice!

Pagina 77 din 78

Ver. 3

Tutorial: (aproape) totul despre crearea unei activiti

Acest tutorial reunete informaii personale, culese din internet sau aflate de la colegii forumiti. El este dedicat tuturor membrilor comunitii MSTS Romnia! Mulumiri speciale: Lucian Florea pentru aprecieri i feed-back Florin Vidican, Cristian Barda, tefan Medeleanu, Eduard Gabriel Obretin, Florin Tuic, Ctlin Nedelu pentru sugestiile i ideile oferite, direct sau indirect, precum i pentru rutele create n ale cror hri am putut realiza instantaneele pentru acest tutorial. Orice sugestie, observaie sau propunere de mbuntire poate fi adresat ctre [email protected] La realizarea acestui material au fost folosite urmtoarele programe comerciale sau freeware: Paint (inclus n Windows XP Professional ediia 2002) Microsoft Word (inclus n Office 2003) XnView 1.90 Microsoft Train Simulator 1.2 (ediia 2002) Acrobat Distiller 6.0 Tutorialul se ncadreaz n domeniul public pentru opere intelectuale i se supune regulilor acestuia: orice informaie coninut poate fi folosit, decompilat i recompilat fr nicio limitare sau restricie, fr a fi obligatorie menionarea sursei i fr a fi nevoie de un acord prealabil al autorului, n orice scop educaional, recreativ, documentar sau comercial. PD Public Domain Mihai Eftimie, 2007

Pagina 78 din 78

Ver. 3


Recommended