+ All Categories
Home > Documents > Tutorial Sesiuni

Tutorial Sesiuni

Date post: 16-Jul-2015
Category:
Upload: ciobanu-gabriel
View: 410 times
Download: 11 times
Share this document with a friend

of 26

Transcript

CUM SA CREEZI O SESIUNE

Pentru cei ce doresc sa joace Trainz intr-un mod mult mai real , si sa dea si realism rutelor pe care le fac, cu mai multe trenuri, cu semnale si macaze functionale si care se schimba singure, nu doar sa plimbe un singur tren pe o ruta, va voi prezenta in acest tutorial cateva idei despre cum se poate face o sesiune, pentru ca primesc multe intrebari legate de acest lucru. In primul rand, ca sa faci o sesiune simpla sau complexa necesita ceva timp, rabdare si putina logica.O data ce ati invatat sa le faceti insa nu vi se va mai parea asa de greu. Cele mai importante lucruri sunt: - semnalizarea sa fie corecta; - semnalele sa fie legate intre ele; - semnalele sa fie denumite; - macazele sa fie denumite intr-un mod logic si usor de identificat; - mecanicii sa aibe comenzi logice care sa nu se suprapuna si sa nu se amestece; - jocul sa aibe comenzi logice care sa nu se suprapuna si sa nu se amestece; - setarile sesiunii sa fie corect facute.

NU DENUMITI DOUA MACAZE LA FEL ! NU DENUMITI DOUA SEMNALE LA FEL !

Am structurat acest tutorial in doua parti, o prima parte in care vom invata sa ne pregatim "terenul" pentru a face o sesiune, si o parte in care vom invata cum sa facem trenurile sa mearga pe ruta noastra si sa faca ce vrem noi.

Acest tutorial este destinat tuturor jucatorilor de Trainz Simulator si prezinta in detaliu pasii pentru crearea sau modificarea unei sesiuni astfel incat procedeul sa fie inteles si de utilizatorii experimentati precum si de incepatori. Va rog sa acceptati faptul ca se pot strecura greseli tehnice sau de exprimare. Daca doriti clarificari sau sa faceti comentarii legate de acest tutorial va rog sa o faceti aici http://forum.trainzro.com/viewtopic.php?f=18&t=2066 Multumesc. Autor: Ionut Chircu - @RTS 2011

Partea I - setarea semnalelor si a macazelor.

Consideram ca ruta are semnalele pozitionate corect. In orice caz, daca dorim sa cream o sesiune este posibil sa fie necesara adaugarea de semnale invizibile pentru ca trenurile care merg automat sa functioneze si sa respecte comenzile date de noi. Pentru a numi un semnal selectam categoria "Trackside" si acolo dam click pe "?" - Define Name sau tasta N

Dupa ce am selectat Define Name dam click pe semnalul pe care dorim sa il denumim. O fereastra ca in imaginea de mai jos va aparea.

In aceasta fereastra vom introduce in campul Name numele semnalului. Eu am ales pentru acest tutorial urmatoarea "codificare" AXn unde A reprezinta numele garii, X capatul X al garii (in realitate toate garile au asa numitele capete X si Y) si n numarul semnalului.

ATENTIE ! NUMELE DIN CAMPUL "NAME" TREBUIE SA FIE UNIC ! NU CONFUNDATI NUMELE DIN CAMPUL "NAME" CU NUMELE AFISAT AL SEMNALULUI ! Puteti alege orice litera/litere pentru a denumi semnalul, de exemplu eu am folosit pe una din rutele mele BV pentru gara Brasov sau PR pentru gara Predeal. Ok, dupa ce am dat un nume semnalului, va trebui sa introducem si numele afisat al semnalului. Pentru asta dam click in aceeasi fereastra pe textul "Select". Pentru ca ne dorim ca ruta sa fie cat mai reala vom scrie X1.

ATENTIE ! NUMELE SEMNALELOR PRECUM SI NUMELE AFISATE ALE SEMNALELOR RAMAN SALVATE NUMAI IN SESIUNE . PENTRU A LE PASTRA TREBUIE SALVATA SESIUNEA ! Puteti introduce mai multe nume afisate ale semnalelor care sa fie la fel. De exemplu in gara A puteti avea semnale cu nume afisat X1, X2, Y1 etc, si aceleasi nume afisate sa apara si in gara B, C, D etc. Insa numele din campul "Name" trebuie sa fie diferite.

Dupa ce ati completat acest pas, nu inchideti fereastra de configurare si alegeti "DTV standard CFR". Dati click pe textul DTV cu prevedere Extinsa si alegeti "DTV standard CFR".

Dupa ce am denumit toate semnalele trebuie sa le legam intre ele. Pentru asta dam click pe textul "Leaga semnalul curent in schema de semnalizare" si apoi pe "Reconstituire totala schema de semnalizare" (eu asa fac, cred insa ca este suficient un click pe Reconstituire totala schema de semnalizare").

Dupa ce vom seta semnalizarea trebuie sa ne usuram putin munca viitoare asa ca vom da si macazelor niste nume mai logice decat acele "Junction 123456". Vom da iarasi click pe "?" din categoria "Trackside" si apoi pe unul din macaze. Pentru acest tutorial am ales urmatoarea codificare MAn, M de la macaz, A numele garii si n numarul macazului. Deasemenea am decis ca intr-unul din capete sa pun numere pare si in celalalt impare insa asta nu are o mare relevanta.

Cand am denumit toate macazele si semnalele de pe ruta ne putem concentra asupra sesiunii in sine. Uneori aceste setari le puteti gasi gata facute in rute, de exemplu eu am facut asta in ruta Predeal - Brasov disponibila pe www.trainzro.com , ruta contine si o sesiune unde sunt pastrate si setarile semnalelor, dupa cum am mentionat mai sus. Cateva recomandari de final: Nu alegeti aceleasi nume pentru semnale si macaze; Denumiti toate semnalele de pe ruta si legati-le intre ele; Salvati des sesiunea pentru a nu va pierde munca , numele macazelor si ale semnalelor raman doar in sesiune nu si in ruta . Daca doriti sa editati aceste setari editati sesiunea, nu ruta.

Partea a II-a - crearea sesiunii

Daca pana aici a fost partea usoara, acum incepe partea grea a crearii unei sesiuni A. SESIUNI SIMPLE Mai intai sa ne familiarizam putin cu fereastra de unde schimbam setarile sesiunii si ale mecanicilor de tren de pe ruta noastra. Pentru asta vom deschide meniul Edit Session Rules

Fereastra care se deschide arata asa.

Aceasta este fereastra standard a unei sesiuni. Ea poate fi modificata prin adaugarea de reguli noi, dar asta vom detalia mai tarziu. Acum vom deschide Startup Options . Click pe Startup Options si apoi click pe butonul Edit. Aici puteti gasi setari de baza ale sesiunii, cum ar fi ora de incepere a sesiunii, vremea, unitatile de masura, etc. Sa detaliem putin: Current control method puteti alege daca doriti sa conduceti trenul in modul DCC (comenzi simple) sau in modul Cab (comenzi avansate). Daca lasati Ask User la inceptul sesiunii va aparea acea fereastra unde va trebui sa alegeti intre cele doua metode de control . Show in-game help daca aceasta optiune este bifata veti vedea pe tot parcursul rutei sagetile de directie ale macazelor. Aceasta optiune poate fi dezactivata si in timpul jocului dand un click pe semnul de intrebare din meniul din bara de sus.

Set Derailment realism to - in functie de alegerea voastra trenul poate deraia in curbe la viteze prea mari, sau daca macazele nu sunt schimbate corect, sau nu deraiaza deloc (None) Asadar aceasta prima fereastra arata asa

Dupa ce am ales optiunile pe care le dorim (putem sa nu facem nicio schimbare) mergem mai departe. Alegem Driver Setup si dam click pe butonul Edit. Daca am pus una sau mai multe locomotive pe ruta noastra, fereastra va arata asa

In cazul de fata eu am pus 3 locomotive in sesiune, drept urmare apar 3 mecanici. Daca doriti sa schimbati mecanicul puteti da click pe numele lui, daca doriti sa schimbati ce locomotiva conduce dati click pe numele locomotivei, daca doriti sa renuntati de tot la un mecanic dati click pe Remove

In principiu, mecanicii sunt alocati automat la adaugarea unei locomotive pe o ruta. In cazul in care acest lucru nu se intampla si fereastara arata asa

dati click pe Add another driver selectati orice mecanic din lista, dati OK, si apoi dati click pe Vehicle pentru a aloca respectivul mecanic unei locomotive. Repetati pentru fiecare locomotiva care doriti sa aibe mecanic.

ATENTIE ! DACA O LOCOMOTIVA NU ARE MECANIC NU VA PUTEA EXECUTA COMENZILE DATE DE VOI ! Trecem acum mai departe la meniul Driver Command. Acesta este cel mai important meniu dintre toate. De aici va puteti alege ce comenzi doriti sa puteti da mecanicului. De exemplu, daca doriti ca mecanicul X sa dea o goarna inainte de plecare, comanda Horn trebuie mai intai bifata aici, in cazul in care nu este bifata ea nu va aparea in comenzile posibile ale unui mecanic. ATENTIE ! TOATE ACESTE COMENZI SUNT CONSIDERATE CA OBIECTE SEPARATE IN JOC. DACA NU LE AVETI INSTALATE NU VA VOR APAREA IN ACEST MENIU ! Sa aruncam o scurta privire asupra celor mai importante comenzi (in acest tutorial vom folosi doar cateva din aceste comenzi, cele mai frecvente, pentru a va familiariza cu ele) Selectam Driver Command si dam click pe butonul Edit. O fereastra noua apare si de aici selectam urmatoarele:

Dupa ce am selectat aceste comenzi dam OK si ne intoarcem la fereastra principala cu optiunile sesiunii.

Acum vom incerca sa facem o sesiune foarte simpla unde trenul va indeplini automat niste comenzi. Pentru o mai buna intelegere a procedeului va recomand sa downloadati fisierul de la ultima pagina , care contine ruta, o sesiune si dependentele acestora , pe baza carora s-a creat acest tutorial, si sa faceti singuri o sesiune urmand pasii descrisi aici. In acest tutorial au fost folosite locomotiva 40-0801-7 si vagonul 20-49 030-1 ambele disponibile pe siteul ro-trainz.weebly.com Pasul 1. Punem pe linie o locomotiva (vagoanele nu sunt necesare) si ne asiguram ca sageata verde este indreptata catre directia in care vrem ca locomotiva sa mearga.

Pasul 2. Ne asiguram ca macazele de pe TOT parcursul trenului sunt setate pe directiile pe care dorim ca trenul sa mearga. De exemplu daca vom dori ca trenul sa ajunga la linia 1 a unei gari dar macazul este setat sa duca spre linia 2, trenul se va opri sau nu va merge deloc ! Pasul 3. Verificam semnalele. In cazul de fata, semnalul are culoare verde ceea ce inseamna ca linia este libera si semnalizata corect si macazele sunt setate pe directia de mers a trenului.

Pasul 4. Intram in optiunile sesiunii, click pe Driver Command si click pe Edit. Aceasta fereastra se va deschide. Pentru a da comenzi mecanicului, vom da click pe sageata mica verde.

In functie de ce comenzi am selectat in meniul Driver Command (vezi pagina 11 a acestui tutorial) meniul va aparea diferit. Pasul 5. Acum vom incepe sa dam comenzi mecanicului! Primul lucru pe care dorim sa il faca este sa ridice pantograful.

Aici vom alege optiunea 2 - rear (schedule) . In functie de modelul de locomotiva si directia acesteia comanda poate fi 1 front (schedule) dar pentru acest tutorial vom folosi comanda 2 rear. Dupa ce pantograful a fost ridicat vrem ca trenul sa astepte un anumit timp in gara, sa zicem 30 de secunde. Dam din nou click pe sageata mica verde (observati ca sageata mica verde s-a mutat dupa ordinul deja dat de ridicare a pantografului) si selectam Wait for X > 30 seconds

Acum vrem ca trenul sa dea un semnal de atentionare pentru ca urmeaza sa plece din gara. Din nou click pe sageata verde, mergem pe Hornz si selectam. Sa recapitulam putin ordinele deja date (vezi poza)

ATENTIE ! MECANICUL VA INDEPLINI COMENZILE IN EXACT ACEEASI ORDINE IN CARE AU FOST DATE ! IN CAZUL IN CARE UNA DIN COMENZI NU POATE FI INDEPLINITA NU VA TRECE MAI DEPARTE LA URMATOARELE COMENZI !

Dupa ce trenul da goarna, vom introduce din nou un scurt timp de asteptare, de 5 secunde, repetand procedeul de mai sus Wait for X > 5 seconds dupa care ii dam ordinul de a pleca intr-un anumit punct. Pentru asta va trebui sa punem pe sine un TrackMarker. Inchidem ferestra cu optiunile sesiunii dand click pe OK si deschidem categoria TrackMark Mode si selectam primul element sub forma de sageata rosie Track Marker pe care il punem undeva pe sina. Eu am ales in acest tutorial sa il pun inainte de ultimul semnal BLA. (TrackMark-ul nu se vede in timpul jocului)

Din aceeasi categorie TrackMark Mode puteti misca, roti si redenumi TrackMarker-ul. Eu l-am redenumit TM1 pentru mai multa usurinta. Acum revenim la comenzile mecanicului. Ultima comanda data a fost Wait for X > 5 seconds. Acum vom introduce comanda Drive To Trackmark si vom selecta singurul TrackMark disponibil momentan pe harta si anume TM1.

De ce am introdus comanda Wait for X > 5 seconds ? Pentru ca in lipsa ei , mecanicul va executa simultan cele doua comenzi Hornz si Drive To Trackmark. Adica va pleca aproape in acelasi timp dupa ce comanda Hornz va fi executata ceea ce scade din realismul sesiunii. Cand vom rula sesiunea, vom observa trenul indeplinind toate comenzile date de noi. Trenul o data ajuns la TM1 se va opri iar sesiunea va lua sfarsit. Asadar, asa se face o sesiune simpla, chiar extrem de simpla. In continuare puteti citi un tutorial mai detaliat despre sesiunile complexe, unde macazele se schimba in functie de ore, de trecerea trenurilor, schimbarea automata a vremii in functie de pozitia trenului pe harta si multe altele. Pana una alta, le recomand celor care doresc sa invete sa faca sesiuni sa parcurga acest tutorial pentru a se familiariza cu conceptele folosite si pentru a putea intelege tutorialul mai departe.

Succes!

B . SESIUNI COMPLEXE In aceasta a doua parte vom invata cum facem sesiuni mai complicate decat prima, cu mai multe trenuri. Pentru inceput, sa vedem cum facem ca doua trenuri sa interactioneze. Avem in aceeasi gara A, doua trenuri: un marfar si un personal. Vrem ca Personalul sa plece primul din gara si apoi Marfarul, fiecare in directia lui dupa cum se vede in poza de mai jos.

Pentru asta vom da comenzi simple trenului Personal, aceleasi ca in capitolul anterior.

Pantograph State > 2 - rear (schedule) Wait for X > 30 seconds Hornz Wait for X > 5 seconds Drive To Trackmark > TM1 Apoi vom da comenzi trenului Marfar. Dar inainte de a da si trenului Marfar comenzi similare, trebuie sa punem un Trigger (declansator) in fata trenului Personal. Acest Trigger il gasim tot in cateogira TrackMark Mode.

Pozitionam Triggerul in fata trenului Personal, astfel inca sa treaca, estimativ, cateva secunde pana ce acest tren personal va trece peste declansator (ca si TrackMark-ul, Trigger-ul nu se vede in timpul jocului)

Am pozionat Triggerul in dreptul semnalelor de iesire si l-am denumit D1. Acum sa mergem sa dam comenzile mecanicului de pe trenul de marfa. Bineinteles, primul lucru pe care dorim sa il faca este sa ridice pantograful. Pantograph State > 2 - rear (schedule) Dupa ce ii dam aceasta comanda, ii vom spune sa astepte ca declansatorul (trigger-ul) D1 sa fie atins de locomotiva 40-0801-7 , cea care trage trenul personal in tutorialul nostru.

Comanda este Wait for Trigger Command , selectam apoi din lista declansatorul dorit, in cazul de fata este unul singur D1, si apoi selectam locomotiva ce trebuie sa atinga acel declansator pentru ca marfarul sa inceapa sa isi indeplineasca comenzile., in cazul de fata locomotiva 40-0801-7. Trenul marfar nu va incepe sa isi indeplineasca ordinele pana ce acel Trigger nu este atins de locomotiva mentionata ! Dupa cum puteti observa, trenurile au comenzi similare, doar ca marfarul depinde de plecarea personalului.

In felul acesta, folosind Triggere (Declansatoare de comenzi) puteti face ca mai multe trenuri sa interactioneze. De exemplu, pe o ruta cu linie dubla, unde voi conduceti Trenul X pe linia 1 dar vreti ca un alt Tren Y sa treaca pe langa voi in timpul mersului pe linia 2. Pentru asta, puneti un declansator pe linia 1 in fata trenului X condus de voi, iar trenului Y ii dati comanda sa astepte ca Trenul X sa atinga declansatorul si apoi sa plece intr-un anumit punct de pe linia 2. Atentie insa, nu puneti declansatorul prea aproape de trenul Y care asteapta, altfel riscati sa treceti cu trenul X pe langa un tren Y ce abia se misca, el va avea nevoie de ceva timp pentru a ajunge la viteza stablita. Bun, acum ca ati invatat si ce fac Triggerele si cum le puteti folosi, sa dezvoltam putin sesiunea si sa implicam si niste macaze

In poza de mai sus, avem gara A cu cele 3 linii ale sale, linia 1, 2 si 3 marcate pe poza. Pe linia 1 se afla Trenul Marfar (il voi numi MF) , pe linia 2 se afla Trenul Personal 1 (il voi numi TP1) pe care il conduceti voi, iar din directia sagetii rosii va veni Trenul Personal 2 (il voi numi TP2). Voi conduceti TP1, insa nu puteti pleca deoarece semnalul este rosu, in fata fiind un alt tren, TP2, iar macazul MA4 este schimbat astfel incat TP2 sa intre la linia 3. Cum puteti face ca macazul MA4 sa se schimbe automat, dupa trecerea TP2, dand astfel verde lui TP1? Iata cum: Pasul 1: Pe linia 3 unde va veni TP2 adaugam un Trigger asa cum am invatat anterior. Il punem undeva unde sa fim siguri ca tot trenul TP2 a trecut de macaze si il denumim D2. Adaugam desemenea si un TrackMarker pe care il denumim TM3. Trenul Personal 2 (TP2) va avea comanda de a merge pana la TM3 si acolo se va opri, dar in aceleasi timp va atinge si Triggerul D2. Va veti intreba Si ce daca atinge acel Trigger D2?. Aflam imediat.

Pasul 2: Dupa ce ati asezat TM3 si D2 deschideti din nou meniul Edit Session Options. Aici dati click pe butonul Add si cautati Trigger Rule. Selectati si click pe OK.

Acum fereastra principala Edit Session va arata astfel :

Observati ca acel Trigger Rule a fost adaugat in lista. Il selectati si dati click pe Edit . In fereastra care va aparea, dati click pe textul None Selected din dreptul textului Trigger si selectati noul Trigger D2.

Dati OK, apoi dati click pe Add Train si selectati locomotiva Trenului Personal 2 (TP2), in acest tutorial ea este 400670-6.

Dati apoi iarasi click pe OK. Acum ati spus jocului (de data asta ati dat comanda jocului nu mecanicului) ca in momentul in care Triggerul D2 va fi atins de trenul TP2 urmeaza sa se intample ceva. Ghiciti ce Pasul 3. Da, ati ghicit. In momentul in care TP2 va atinge acel Trigger D2 se va schimba macazul MA4, cel care nu ne lasa sa plecam din gara. Cum facem asta? Ne intoarcem in fereastra principala Edit Session. Dam click pe Add, cautam si selectam Set Junctions, apoi click pe OK , dupa cum se vede si in poza de mai jos

Acum fereastra noastra principala ar trebui sa arate asa:

Insa daca arata asa nu este bine. De ce? Pentru ca regula Set Junctions trebuie subordonata regulii Trigger Rule ! Cum o subordonam? Simplu. Selectam regula Set Junctions si apoi dam un click pe sageata dreapta ( Indent) astfel incat regula Set Junctions sa arate ca in poza de mai jos, miscata putin spre dreapta si imediat sub regula Trigger Rule

Care este diferenta? Diferenta este ca daca nu subordonam regula Set Junctions regulii Trigger Rule, atunci macazul va fi schimbat la inceputul sesiunii, fara ca jocul sa mai astepte atingerea Triggerului D2. Daca subordonam regula Set Junctions, atunci macazul va fi schimba DOAR la atingerea Triggerului D2 de catre trenul specificat.

Acum trebuie sa ii spunem insa jocului si ce macaz trebuie sa schimbe, pentru ca nu ne poate citi gandurile

Pentru a face asta dam click pe Set Junctions, apoi click pe Edit. Dupa cum puteti observa si in poza de mai jos, macazul MA4 este setat pe directia STANGA, pentru ca TP2 sa poata intra la linia 3 liniile 1 si 2 fiind ocupate. Dupa ce TP2 intra la linia 3 vrem ca macazul MA4 sa se schimbe pe DREAPTA .

Dam click pe Add Junction si selectam macazul MA4. Veti observa ca macazul va aparea in lista de macaze.

Dam apoi click pe textul click to select si alegem directia Right (dreapta) . Am setat directia macazului, apoi dam click pe OK, si inca o data pe OK. Acum am spus jocului ca in momentul in care TP2 atinge Triggerul D2 sa schimbe macazul MA4 de pe stanga pe dreapta. In momentul de fata, sesiunea este gata si o puteti rula pentru a vedea rezultatele Trebuie sa adaug ca Trenului Personal TP1, cel care asteapta venirea lui TP2, i-am pus comanda Wait until not red in loc de Wait For X > 30 seconds. Adica mecanicul va astepta pana cand semnalul nu mai este rosu, ceea ce se intampla cand macazul MA4 se schimba de pe stanga pe dreapta.

Cateva mentiuni care trebui facute: Daca doriti sa eliminati o comanda data mecanicului, tineti mouse-ul apasat pe cerculetul cu comanda si trageti cerculetul in afara chenarului bej. Astfel comanda este stearsa. Daca doriti sa introduceti comenzi intre alte doua comenzi date mecanicului, puneti mouse-ul intre cerculetele cu comenzi. Acea sageata mica verde va aparea, puteti da click pe ea si introduce comanda dorita.

In final, va mai spun ca niste sesiuni complexe necesita mai mult timp de verificare decat de creeare. Ce v-am prezentat in acest tutorial sunt lucruri de baza dar in acelasi timp destul de utile. Chiar daca pare un tutorial stuf os, procedeul in sine este destul de simplu, mie nu mi-a luat mai mult de 10 minute pentru a face aceasta sesiune , cunoscand deja toate setarile care trebuiesc facute. Bineinteles, pe o ruta mai mare o sesiune de genul acesta necesita mult mai mult timp insa si rezultatele sunt mult mai bune. Deasemenea plecand de la aceste cunostine de baza puteti dezvolta si mai mult sesiunea. Sper ca acest tutorial v-a fost de folos. Inca o data, pare complicat dar nu este, cu atentie si rabdare puteti sa faceti rutele mult mai reale si mai spectaculoase decat pana acum. Niste sesiuni interesante pot schimba total fata unei rute. In Trainz se pot face foarte multe lucruri, trebuie doar studiat putin si invatat. Cine vrea sa invete ceva din acest tutorial bine, cine nu sa fie sanatos .

SFARSIT


Recommended