CALCULATOR ŞTIINŢIFIC
SHARP EL-W531H
Cod produs: 775842
Manual de utilizare Introducere Vă mulțumim pentru achiziționarea acestui calculator ştiințific de la Sharp, model EL‐W531/ W531G/W531H/W535. Păstrați manualul de utilizare pentru consultare ulterioară. Indicații:
- unele modele descrise în acest manual nu sunt disponibile în anumite țări - calculatorul foloseşte drept punct zecimal un punct.
Instrucțiuni de utilizare Nu purtați calculatorul în buzunarul de la spate al pantalonilor căci se poate distruge atunci când
vă aşezați. Țineți calculatorul departe de călduri extreme, de ex. cea emanată de bordul unei maşini sau de
un calorifer. Evitați mediile cu umiditate mare sau pline de praf. Produsul nu este protejat contra apei, de aceea evitați situațiile în care umiditatea este mare.
Protejați aparatul de apă, ploaie, apă stropită, suc, cafea, aburi, etc. Curățați produsul cu o lavetă moale, uscată. Nu folosiți cârpe umede sau soluții de curățare. Aveți grijă ca produsul să nu cadă pe jos; nu manevrați aparatul în forță. Nu aruncați niciodată bateriile în foc. Țineți departe bateriile de mâinile copiilor. Producătorul îşi rezervă dreptul de a aduce îmbunătăți produsului, inclusiv accesoriilor, fără o
notificare prealabilă. NOTĂ Sharp vă recomandă să notați separat pe o hârtie toate datele importante stocate în calculator.
În anumite condiții specifice, datele stocate pe orice calculator se pot pierde sau se pot modifica. Sharp nu‐şi asumă responsabilitatea pentru pierderea datelor din motive ce țin de utilizarea
eronată a aparatului, reparații, defecțiuni, înlocuirea bateriilor, utilizarea produsului după descărcarea bateriilor sau orice alte cauze de acest gen. Sharp nu‐şi asumă responsabilitatea pentru daunele economice sau materiale rezultate în urma
utilizării improprii a aparatului şi accesoriilor sale.
Pagina | 2
Apăsați butonul „RESET” (aflat în partea posterioară a calculatorului) cu vârful unui pix sau al unui obiect asemănător în următoarele cazuri:
- atunci când folosiți prima dată calculatorul - după schimbarea bateriei - pentru a şterge tot conținutul memoriei - atunci când apar distorsiuni în funcționare şi niciuna din taste nu mai funcționează
Nu folosiți obiecte cu vârfuri ascuțite sau care se pot rupe. Vă rugăm să rețineți că la acționarea butonului „RESET” se pierd toate datele stocate. Dacă sunt necesare operațiuni de întreținere pentru acest produs, ele pot fi efectuate doar de către reprezentanții Sharp, un atelier service recomandat de Sharp sau un serviciu clienți Sharp. Carcasă fixă
Îndepărtați carcasa fixă trăgând‐o cu degetele în jos aşa cum se vede în imagine.
Display
Pagina | 3
În timp ce utilizați calculatorul simbolurile nu sunt afişate simultan. Sunt afişate numai simbolurile necesare pentru aplicația utilizată sau exemplele oferite în acest
manual.
Indică faptul că în direcția arătată sunt disponibile şi alte informații. 2ndF Apare atunci când se apasă pe . Funcțiile afişate în portocaliu sunt acum
active. HYP Indică faptul că a fost apăsat, funcțiile hiperbolice sunt acum active.
Atunci când sunt apăsate , pe ecran apar simbolurile „2ndF HYP”, iar funcțiile hiperbolice inverse sunt active.
ALPHA Indică faptul că , sau au fost apăsate iar datele din memorie şi datele statistice pot fi rechemate.
DEG/RAD/GRAD Indică unități unghiulare. BUSY Apare în timpul realizării unui calcul. W‐VIEW Indică faptul că editorul WriteView a fost selectat. M Indică faptul că o valoare numerică a fost stocată în memoria independentă
(M). ENG/SCI/FIX/N2/N1 Indică notația utilizată la afişarea unei valori şi modificările în meniul „SET
UP”. N1 este afişat pe ecran ca şi „NORM1”, iar N2 ca şi „NORM2”. Înainte de a utiliza calculatorul Înainte de prima utilizare a calculatorului apăsați tasta „RESET” (în partea posterioară a calculatorului) cu vârful unui pix sau cu un obiect asemănător. Setarea contrastului ecranului Apăsați , apoi sau pentru a seta contrastul. În încheiere apăsați . Oprirea şi pornirea Pentru a porni calculatorul apăsați . Datele afişate când ați oprit calculatorul apar din nou pe ecran. Pentru a opri calculatorul apăsați . Sisteme de notație utilizate În acest manual de utilizare, operațiile‐cheie sunt descrise după cum urmează:
Determinarea ℮x
Determinarea In Determinarea E Pentru utilizarea funcțiilor marcate cu portocaliu deasupra unei taste trebuie să apăsați înainte
tasta . Când specificați memoria, apăsați înainte tasta . Cifrele pentru introducerea valorilor nu sunt reprezentate ca şi taste, ci ca numere obişnuite. Funcțiile marcate cu gri lângă taste sunt active în anumite moduri de funcționare.
Pagina | 4
Editor WriteView şi Editor Line În modul de funcționare NORMAL acest calculator dispune de doi editori: WriteView şi Line. Aceştia pot fi selectați din meniul SET‐UP.
Editorul WriteView (Standard) Editorul Line Notă: În anumite exemple de calcul, unde este afişat simbolul , operarea tastelor şi rezultatele calculelor sunt afişate aşa cum ar apărea în editorul Line. Ştergerea datelor introduse şi a memoriei
*1. Apăsați şi apoi selectați o memorie pentru a şterge o memorie variabilă. *2. Memorie definită (vezi „Calcule de memorie”): *3. Date statistice (date introduse). *4. Vezi „Tasta ştergere memorie”. *5. Se şterge la schimbarea sub‐modurilor de utilizare în modul de funcționare STAT. Tasta ştergere memorie Apăsați pentru afişarea meniului. Pentru a activa setările de afişare apăsați .
Parametrii sunt setați în modul următor: - Unitate unghiulare: DEG - Tip afişare: NORM1 - Bază N: DEC
Pagina | 5
Pentru a şterge simultan toate variabilele şi memoriile (A‐F, M, X, Y, D1‐D4, ANS şi STAT) apăsați .
Pentru resetarea calculatorului apăsați . Prin operațiunea de resetare se şterg toate datele stocate şi se restabilesc setările implicite ale calculatorului. Introducerea, afişarea şi editarea ecuațiilor Editor WriteView Introducere şi afişare În modul WriteView, puteți introduce şi afişa fracții sau anumite funcții aşa cum ar apărea ele în forma scrisă. Indicații: Editorul WriteView poate fi folosit numai în modul de funcționare NORMAL. Dacă o ecuație este complexă, afişarea rezultatului poate trece dincolo de marginea vizibilă a
ecranului. Pentru afişarea întregii ecuații apăsați sau pentru a vă întoarce la ecranul pentru editare. Afişarea rezultatelor calculelor Când este posibil, rezultatele calculelor sunt afişate cu fracții, π şi √. Când apăsați tasta afişarea va trece prin următoarele moduri de afişare: Fracții mixte (cu şi fără π) → fracții improprii (cu şi fără π) → numere zecimale Fracții proprii (cu şi fără π) → numere zecimale Numere iraționale (rădăcină pătrată, fracții cu rădăcină pătrată) → numere zecimale
Indicații: În următoarele cazuri, rezultatele calculelor pot fi afişate cu √:
- operații aritmetice şi calcule de memorie - calcule trigonometrice
În cazul calculelor trigonometrice, când introduceți valori precum cele indicate în tabelul de mai jos, rezultate pot fi afişate cu √.
Valoare introdusă DEG Multiplu de 15 RAD
Multiplu de 1
12π
GRAD Multiplu de
503
Rezultatele calculelor se pot extinde dincolo de marginea afişajului. Puteți vedea aceste părți
neafişate dacă apăsați sau (în funcție de partea care este ascunsă, dreapta sau stânga). Fracțiile proprii/improprii sunt convertite şi afişate ca şi numere zecimale, dacă numărul de cifre
pentru o valoare este mai mare de 9. În cazul fracțiilor mixte, numărul maxim al cifrelor ce se pot afişa (inclusiv numere întregi) este 8. Dacă numărul cifrelor unui numitor dintr‐un rezultat fracționar pentru care se foloseşte π este
mai mare de 3, rezultatul este convertit şi afişat ca un număr zecimal.
Pagina | 6
Editor Line Introducere şi afişare În modul Line, puteți introduce şi afişa ecuațiile linie cu linie. Indicații: Pe ecran pot fi afişate simultan maxim 3 linii de text. Dacă lungimea ecuației depăşeşte 3 rânduri, atunci se poate întâmpla ca rezultatul să nu mai
poată fi afişat. Dacă doriți să vedeți restul ecuației apăsați sau pentru a vă întoarce la ecranul pentru editare. În editorul Line, rezultatele calculelor sunt afişate în format zecimal.
Editarea ecuațiilor Dacă imediat după obținerea unui rezultat apăsați pe ajungeți la capătul ecuației, iar prin apăsarea pe la începutul acesteia. Apăsați , , sau pentru a mişca cursorul. Apăsați sau pentru a muta cursorul la începutul sau finalul unei ecuații. În editorul WriteView, puteți folosi tastele sau pentru a muta cursorul sus sau jos, de ex. între numărător şi numitor. Tasta înapoi şi ştergere Pentru a şterge un număr sau o funcție, mişcați cursorul în partea dreaptă a acesteia şi apoi apăsați
. Puteți şterge un număr sau o funcție în cazul în care cursorul este direct pe acestea şi apoi apăsând pe . Funcția „Multi‐line playback” Acest calculator are o funcție care permite rechemarea ecuațiilor şi rezultatelor precedente în modul de funcționare NORMAL. Memoria stochează maxim 340 de semne. Atunci când memoria este plină, ecuațiile memorate sunt şterse începând cu cea mai veche, pentru a crea spațiu. Apăsați tasta pentru a afişa ecuația precedentă. La o nouă apăsare pe tasta va fi afişată ecuația introdusă anterior ecuației amintite mai sus (după întoarcerea la ecuația precedentă, apăsați pe pentru a vizualiza ecuațiile în ordine). În plus, cu tasta puteți sări la cea mai veche ecuație, iar cu tasta la cea mai nouă. Pentru a edita o ecuație după rechemarea ei pe ecran apăsați sau . Memoria „multi‐line” va fi ştearsă prin următoarele operații: , modificarea modului de
funcționare, RESET, conversie baza N, conversie unitate unghiulară, schimbarea editorului şi ştergerea memoriei. Ecuațiile cu un singur rezultat au nevoie de spațiu pentru alte 11 semne, pentru ca memoria să
păstreze rezultatul. În plus față memoria necesară pentru stocarea unei ecuații, editorul WriteView are nevoie de
spațiu în memorie pentru afişarea acesteia pe ecran. Țineți cont şi de faptul că ecuațiile includ de asemenea şi instrucțiunile finale ale calculului, ca de
exemplu „=”. Nivele de prioritate în calcul Acest calculator efectuează operațiile în funcție de următoarele priorități:
1. Fracții (1 4 , etc.) 2. Funcții precedate de argumentul lor ( x ‐1, x 2, n!, etc.)
Pagina | 7
3. x ‐1, x√ 4. Înmulțirea implicită a unei valori stocate (2Y, etc.) 5. Funcții urmate de argumentul lor (sin, cos, etc.)
6. Înmulțirea implicită a unei funcții (2sin 30, A14, etc.)
7. nCr, nPr 8. ×, ÷ 9. +, ‐ 10. AND 11. OR, XOR, XNOR 12. =, M+, M‐, rθ M, ►DEG, ►RAD, ►GRAD, DATA, CD, → xy , şi alte semne finale folosite în calcule. În cazul utilizării parantezelor, calculele din paranteze au prioritate față de orice alte calcule.
Setările inițiale Alegerea modului de funcționare Modul de funcționare NORMAL: Utilizat pentru efectuarea de operații aritmetice şi calcule cu funcții. Modul de funcționare STAT: Utilizat pentru efectuarea de operații statistice. Modul de funcționare DRILL: Utilizat pentru a exersa operații matematice şi tabla înmulțirii. Meniul SET UP Apăsați pentru a afişa meniul SET UP. Apăsați pentru a ieşi din meniul SET UP. Determinarea unei unități unghiulare Pot fi specificate următoarele trei unități unghiulare (grade, radiani şi grade centezimale): DEG (°) RAD (rad) GRAD (g) Selectarea tipului de afişare şi a numărului pozițiilor zecimale Pentru afişarea rezultatelor calculelor există cinci tipuri de afişare: două setări pentru virgula flotantă (NORM1 şi NORM2), virgulă fixă (FIX), notarea ştiințifică (SCI) şi notarea tehnică (ENG). Când apăsați (FIX) sau (ENG) pe ecran apare „TAB(0‐9)?”, iar
numărul pozițiilor zecimale (TAB) poate fi setat la o valoare cuprinsă între 0 şi 9. Când apăsați (SCI) pe ecran apare „SIG(0‐9)?”, iar numărul de cifre semnificative
poate fi setat la o valoare cuprinsă între 0 şi 9. La introducerea cifrei 0 afişarea este comutată pentru 10 cifre.
Pagina | 8
Setarea virgulei flotante în cazul notării ştiințifice În sistemul virgulă flotantă există două tipuri de afişare: NORM1 (Standard) şi NORM2. În notarea ştiințifică, un număr este automat afişat în afara intervalului presetat: NORM1 ( ) : 0,000000001 ≤ │x│ ≤ 9.999.999.999 NORM2 ( ) : 0,01 ≤ │x│ ≤ 9.999.999.999
Selectarea editorului În modul de funcționare NORMAL sunt disponibili doi editori: WriteView‐Editor (W‐VIEW): (Standard) Line‐Editor (LINE):
Setarea contrastului ecranului Pentru a ajusta contrastul, apăsați , apoi sau . Apăsați pentru a ieşi din meniu. Metode pentru introducere şi suprascriere Când utilizați editorul Line, puteți schimba modul de introducere între „INSERT” (mod implicit) şi „OVERWRITE” (suprascriere). După ce ați comutat pe „OVERWRITE” (apăsând ), cursorul triunghiular devine dreptunghiular, iar numărul sau funcția de sub cursor vor fi suprascrise pe măsură ce introduceți date. Calcule ştiințifice Apăsați pentru a selecta modul NORMAL. În fiecare exemplu, apăsați prima dată pentru a şterge afişarea. Dacă nu este altfel
precizat, exemplele de calcul sunt efectuate în editorul WriteView cu modul de afişare standard .
Operații aritmetice Paranteza de închidere înainte de sau poate fi omisă.
Calcule cu constante În cazul calculelor cu constante, termenul sumei devine o constantă. Scăderea şi împărțirea sunt
realizate în acelaşi mod. În cazul înmulțirii, deînmulțitul devine o constantă. În cazul calculelor cu constante, constanta este afişată ca şi K.
Funcții Consultați exemplele de calcul pentru fiecare funcție în parte. În editorul Line sunt folosite următoarele simboluri:
∴pentru a indica expresia unei puteri ( , , ).
pentru a separa numerele întregi, numărătorii şi numitorii ( , ). Când folosiți sau în editorul Line, valorile sunt introduse în felul următor:
logn (bază, valoare) abs valoare
Pagina | 9
Funcția „Random” (aleatoriu) Această funcție are patru setări. Această funcție nu poate fi selectată când utilizați funcția N‐base
(baza‐N). Pentru a genera mai multe numere aleatorii într‐o succesiune apăsați . Apăsați pentru a ieşi.
Numere aleatorii Un număr pseudo‐aleatoriu cu trei cifre de la 0 la 0,999 poate fi generat prin apăsarea pe
. Notă: în editorul WriteView rezultatul va fi o fracție sau 0. Cuburi aleatorii Pentru a simula rostogolirea unui cub, puteți genera un număr întreg aleatoriu între 1 şi 6 apăsând pe . Monedă aleatorie Pentru a simula „aruncarea cu banul”, 0 (cap) sau 1 (pajură) pot fi generate aleatoriu apăsând pe
. Numere întregi aleatorii Un număr întreg aleatoriu cuprins între 0 şi 99 poate fi generat apăsând pe . Conversia unităților unghiulare De fiecare dată când sunt apăsate, unitatea unghiulară se schimbă în ordine. Calcule cu memoria Calculele cu memoria pot fi efectuate în modurile NORMAL şi STAT. Memoria temporară (A‐F, X şi Y) Apăsați şi o tastă variabilă pentru a stoca o valoare în memorie. Apăsați şi o tastă variabilă pentru a rechema această valoare. Pentru a introduce o variabilă într‐o ecuație, apăsați iar apoi o tastă variabilă. Memoria independentă (M) În plus față de funcțiile oferite de memoria temporară, o valoare poate fi adunată sau scăzută dintr‐o valoare deja memorată. Apăsați pentru a şterge memoria independentă (M). Memoria pentru ultimul rezultat (ANS) Rezultatul unui calcul obținut prin apăsarea pe sau pe orice alt semn de finalizare a unui calcul este stocat automat în memoria pentru ultimul rezultat. Notă: Rezultatele calculelor din funcțiile specificate mai jos sunt stocate automat în memoria X sau Y,
înlocuind orice valoare existentă. → rθ , → xy : memoria X ( r sau x ), memoria Y (θ sau y ) Două valori x dintr‐un calcul de regresie pătratică în modul STAT: memoria X (1:), memoria Y (2:)
Folosind sau sunt rechemate valorile stocate până la 14 cifre. Memorie definibilă (D1‐D4) În memoriile definibile (D1‐D4) puteți stoca funcții sau operații. Pentru a stoca o funcție sau operație apăsați , apoi o tastă pentru memoria definibilă
( sau ), apoi operația pe care doriți să o stocați. Operațiile legate de meniu, ca de exemplu , nu pot fi stocate. Apăsați pe pentru a vă întoarce la afişarea anterioară.
Pagina | 10
Pentru a rechema o funcție sau operație stocate apăsați tasta de memorie corespunzătoare. Rechemarea unei funcții stocate nu va conduce la niciun rezultat, dacă funcția rechemată nu poate fi folosită în contextul respectiv. Orice funcții sau operații stocate într‐o memorie definibilă vor fi înlocuite când introduceți altele
noi în respectiva memorie. Nu puteți stoca funcții sau operații în memoria definibilă când afişați şi corectați un set de date în
modul STAT. Calcule în lanț Rezultatul unui calcul precedent poate fi folosit pentru următorul calcul. Însă, acest rezultat nu poate fi rechemat după introducerea mai multor instrucțiuni de calcul. Calcule cu fracții Operațiile aritmetice şi calculele cu memoria pot fi efectuate utilizând fracții. În modul NORMAL, conversia între un număr zecimal şi o fracție poate fi efectuată apăsând pe . Indicații: Fracțiile proprii/improprii sunt convertite şi afişate ca şi numere zecimale, dacă numărul de cifre
pentru o valoare este mai mare de 9. În cazul fracțiilor mixte, numărul maxim al cifrelor ce se pot afişa (inclusiv numere întregi) este 8. Pentru conversia unei valori sexagesimale într‐o fracție, convertiți prima dată valoarea
sexagesimală apăsând pe . Operații în sistem binar, pental, octale, zecimal şi hexazecimal Operații (în baza N) Conversii între numerele din baza N pot fi efectuate în modul NORMAL. Cele patru operații aritmetice de bază, calculele cu paranteze şi calculele cu memoria pot fi de asemenea efectuate împreună cu operații logice AND, OR, NOT, NEG, XOR şi XNOR cu numere binare, pentale, octale şi hexazecimale. Conversia în fiecare sistem în parte se efectuează cu următoarele taste:
(apare „BIN”); (apare „PEN”); (apare „OCT”); (apare „HEX”) („BIN”, „PEN”, „OCT” şi „HEX” dispar)
Notă: Numerele hexazecimale A‐F sunt introduse prin apăsarea pe
şi . În sistemele binar, pental, octal şi hexazecimal nu pot fi introduse părți fracționare. Când un număr zecimal care are o parte fracționară este convertit într‐un număr binar, pental, octal sau hexazecimal, partea fracționară va fi eliminată. La fel, dacă rezultatul unui calcul binar, pental, octal sau hexazecimal include o parte fracționară, aceasta va fi eliminată. În sistemele binar, pental, octal sau hexazecimal, numerele negative sunt afişate ca şi complement.
Pagina | 11
Calcule decimale, sexagesimale şi ale timpului Pot fi realizate conversii între numerele zecimale şi sexagesimale. În plus, operațiile aritmetice de bază şi calculele cu memoria pot fi efectuate folosind sistemul sexagesimal. Notația sexagesimală este după cum urmează:
Conversia coordonatelor Înainte de a efectua un calcul, selectați unitatea unghiulară. Rezultatul calculului este stocat automat în memoria X şi Y ( r sau x în memoria X şi θ sau y în
memoria Y). Rezultatele conversiilor coordonatelor sunt afişate ca numere zecimale chiar şi în editorul Write‐
View.
Funcția de modificare Rezultatele calculelor zecimale sunt realizate intern în notația ştiințifică, cu până la maxim 14 cifre în mantisă. Întrucât rezultatele calculelor sunt afişate conform tipului de afişare iar numărul de zecimale este indicat, rezultatele calculului intern poate fi diferit față de cel de pe ecran. Utilizând funcția de modificare , valorile interne sunt convertite în aşa fel încât să corespundă rezultatelor de pe ecran. Astfel, valorile afişate fi apoi folosite, fără alte modificări, pentru calcule ulterioare. Când folosiți editorul WriteView, dacă rezultatul calculului este afişat cu fracții sau numere
iraționale, apăsați pentru a converti rezultatul într‐o formă zecimală. Calcule statistice Calculele statistice pot fi efectuate în modul STAT. În modul STAT există 8 sub‐moduri. Apăsați , iar apoi tasta numerică ce corespunde alegerii dumneavoastră.
: statistici cu o singură variabilă : regresie liniară : regresie pătratică : regresie exponențială Euler : regresie logaritmică : regresie a puterii : regresie inversă : regresie exponențială generală
Pagina | 12
Calcule statistice şi variabile Pentru fiecare calcul statistic în parte, pot fi obținute următoarele statistici (verificați tabelul de jos) Calcule statistice cu o singură variabilă Statistici de la (1). Calcule cu regresii liniare Statistici de la (1) şi (2). În plus, estimare y pentru un anumit x (valoare estimată `y ) şi estimare x pentru un anumit y (valoare estimată `x ). Calcule cu regresii pătratice
Statistici de la (1) şi (2) şi coeficienții , ,a b c pentru formula de regresie pătratică ( 2y a bx cx= + + ). Pentru calcule cu regresii pătratice, coeficientul de corelare ( r ) nu poate fi obținut. Când există două valori `x , fiecare valoare va fi afişată cu „1:” sau „2:” şi stocată separat în memoria X şi Y. Calcule cu regresii exponențiale Euler, regresii logaritmice, regresii de putere, regresii inverse şi regresii exponențiale generale Statistici de la (1) şi (2). În plus, estimare y pentru un anumit x şi estimare x pentru un anumit y . (Deoarece înainte de a efectua calculul calculatorul converteşte fiecare formulă într‐o formulă de regresie liniară, el obține toate statisticile, cu excepția coeficienților a şi b , din datele convertite şi nu din cele introduse).
(1)
X media eşantioanelor (date x )
sx abatere standard a eşantionului (date x )
xσ abatere standard a populației (date x )
n numărul eşantioanelor
x∑ suma eşantioanelor (date x )
2x∑ suma pătratelor eşantioanelor (date x )
(2)
Y media eşantioanelor (date y )
sy abatere standard a eşantionului (date y )
yσ abatere standard a populației (date y )
y∑ suma eşantioanelor (date y )
2y∑ suma pătratelor eşantioanelor (date y )
xy∑ suma produselor eşantioanelor ( ,x y )
r coeficient de corelare
a coeficient ecuație regresie
b coeficient ecuație regresie
c coeficient ecuație regresie pătratică
Pagina | 13
Folosiți şi pentru a efectua un calcul cu variabile în modul STAT. nu funcționează în modul STAT.
Introducerea şi corectarea datelor Înainte de a introduce noi date, ştergeți conținutul memoriei. Introducerea datelor Date cu o singură variabilă Data Data frecvență (pentru a introduce multipli ai aceleiaşi date) Date cu două variabile Data x data y Data x data y frecvență (pentru a introduce multipli ai aceloraşi date x şi y ) Indicații: Pot fi introduse până la 100 de elemente de date. În cazul datelor cu o singură variabilă, elementul unei date care nu are o frecvență atribuită este numărat ca un element, în timp ce dacă are o frecvență atribuită este numărat ca un set de date cu două elemente. În cazul datelor cu două variabile, un set de date care nu are o frecvență atribuită este socotită ca având două elemente, în timp ce dacă are o frecvență atribuită este socotită ca un set de date cu trei elemente. Corecția datelor Pentru corecția înainte de a apăsa pe , imediat după introducerea unei date:
Ştergeți datele incorecte cu , apoi introduceți datele corecte. Pentru corecția după apăsarea pe :
Folosiți şi pentru a afişa setul de date introdus înainte. Apăsați pentru a afişa seturile de date în succesiune crescătoare (primul afişat este cel mai vechi). Pentru a afişa în succesiune descrescătoare (primul afişat este ultimul introdus) apăsați . Apăsați sau pentru a mişca cursorul spre începutul sau finalul setului de date. Fiecare set de date este afişat cu „X” , „Y” sau „F”
Afişați şi mişcați cursorul la datele ce trebuie modificate utilizând tastele sau , introduceți datele corecte şi apoi apăsați sau .
Pagina | 14
Pentru a şterge un set de date, afişați şi mişcați cursorul la datele ce trebuie şterse utilizând tastele sau , apoi apăsați . Setul de date va fi şters. Pentru a insera un set de date noi, apăsați pentru a ieşi din ecranul ce afişează
precedentele date introduse, introduceți noile date şi apoi apăsați . Formule pentru calcul statistic
Tip Formula de regresie
Linear y a bx= +
Pătratic 2y a bx cx= + +
Exponențial Euler bxy a e= ⋅
Logaritmic a b+ ⋅ In x
Putere by a x= ⋅
Invers 1y a bx
= +
Exponențial general xy a b= ⋅
O eroare va apare dacă: Valoarea absolută a unui rezultat parțial sau a unui rezultat final este egală sau mai mare de 1 x
10100. Numitorul este zero. S‐a încercat calcularea unei rădăcini pătrate pentru un număr negativ. Nu există nicio soluție în calculul unei regresii pătratice.
Modul „DRILL” (exerciții matematice) Math drill: Problemele matematice cu numere întregi pozitive şi 0 sunt afişate aleatoriu. Există şi posibilitatea de a selecta numărul întrebărilor şi tipul operatorilor. Tabla înmulțirii: Întrebările de pe fiecare rând al tablei înmulțirii (1‐12) sunt afişate succesiv sau aleator. Pentru a ieşi din modul DRILL apăsați şi selectați un alt mod de funcționare. Utilizarea Math Drill şi a tablei înmulțirii („X table”) 1. Apăsați pentru Math Drill sau pentru tabla înmulțirii. 2. Math Drill: utilizați sau pentru a selecta numărul întrebărilor (25, 50 sau 100) Tabla înmulțirii: utilizați sau pentru a selecta un rând din tabla înmulțirii (de la 1 la 12) 3. Math Drill: utilizați sau pentru a selecta tipul operatorului pentru întrebare (+, ‐, x, ÷ sau +‐x÷). Tabla înmulțirii: utilizați sau pentru a selecta o succesiune („Serial” sau „Random”). 4. Apăsați pentru a începe.
Pagina | 15
Când utilizați Math Drill sau tabla înmulțirii, întrebările sunt alese aleatoriu şi nu sunt repetate, decât doar din întâmplare. 5. Introduceți răspunsul dumneavoastră. Apăsați sau pentru a şterge numărul introdus şi apoi introduceți rezultatul corect. 6. Apăsați .
Dacă răspunsul este corect, apare şi este afişată următoarea întrebare. Dacă răspunsul este greşit apare şi este afişată aceeaşi întrebare. Acest lucru va fi considerat
ca un răspuns incorect. Dacă apăsați fără să introduceți un răspuns, rezultatul corect este afişat iar apoi
următoarea întrebare. Acest lucru va fi considerat ca un răspuns incorect. 7. Continuați să răspundeți la întrebări şi să apăsați pe . 8. După ce ați terminat, apăsați ; numărul şi procentajul răspunsurilor corecte va fi afişat. 9. Apăsați pentru a vă reîntoarce la primul ecran al exercițiului actual. Exemple pentru Math Drill
Exemple pentru tabla înmulțirii
Pagina | 16
Domeniul întrebărilor pentru exercițiile matematice Pentru fiecare operator domeniul întrebărilor arată astfel: + Operator pentru adunare: „0 + 0” până la „20 + 20”. − Operator pentru scădere: „0 – 0” până la „20 – 20”; rezultatele sunt numere întregi pozitive
şi 0. x Operator pentru înmulțire: „1 x 0” sau „0 x 1” până la „12 x 12”. ÷ Operator pentru împărțire: „0 ÷ 1” până la „144 ÷ 12”; rezultatele sunt numere întregi
pozitive de la 1 la 12 şi 0; deîmpărțiți până la 144 şi împărțitori până la 12. +− x÷ Operatori micşti: întrebări afişate din toate domeniile de mai sus. Erori şi domenii de calcul Erori În cazul în care o operație depăşeşte domeniile de calcul admise sau dacă se efectuează o operație ilegală din puct de vedere matematic, o eroare va apărea. Când apare o eroare, prin apăsarea pe
sau cursorul va fi automat în locul din ecuație unde se află eroarea. Editați ecuația sau apăsați pentru a şterge ecuația. Coduri şi tipuri de erori ERROR 01: eroare de sintaxă S‐a încercat efectuarea unei operații invalide.
ERROR 02: eroare de calcul Valoarea absolută a unui rezultat intermediar sau final al unui calcul depăşeşte 10100. S‐a încercat o împărțire cu 0 (sau un calcul intermediar a dat 0). Domeniul de calcul admis a fost depăşit în timpul efectuării unui calcul.
ERROR 03: eroare de intercalare Numărul disponibil pentru memoria de lucru a fost depăşit (există 10 memorii de lucru pentru
valori numerice şi 64 pentru instrucțiuni de calcul).
ERROR 04: depăşire de date Limita de 100 de date a fost depăşită în modul STAT.
Mesaje de atenționare Cannot delete! Data selectată nu poate fi ştearsă prin apăsarea pe sau în editorul WriteView.
În acest exemplu, ştergeți exponentul înainte de a încerca să ştergeți parantezele. Cannot call! Funcția sau operația stocată în memoria definibilă (D1 sau D4) nu poate fi rechemată.
Ex. S‐a încercat rechemarea unei variabile statistice din modul NORMAL. Buffer full! Ecuația (inclusiv orice instrucțiune finală de calcul) depăşeşte memoria buffer pentru datele
introduse (159 de semne în editorul WriteView sau 161 de semne în editorul Line). O ecuație nu poate depăşi memoria sa maximă pentru datele introduse.
Pagina | 17
Domenii de calcul În interiorul domeniilor specificate, calculatorul are o precizie de ±1 până la a 10‐a cifră a
mantisei. Totuşi, în timpul unor calcule progresive, o eroare de calcul creşte odată cu acumularea erorilor pentru fiecare calcul în parte (acest lucru este valabil şi pentru yx, x√ , n!, ex, In, etc., unde calculele progresive sunt realizate intern). În plus, erorile de calcul sunt mai mari şi se acumulează în apropierea unor puncte de inflexiune sau puncte singulare ale unei funcții. Domeniile de calcul
±10‐99 la ±9,999999999 x 1099 sau 0 Dacă valoarea absolută a unei date introduse sau rezultatul intermediar ori final al unui calcul este mai mic de 10‐99, valoarea este considerată 0 în calcule şi afişare. Afişarea rezultatelor utilizând √ Rezultatele calculelor pot fi afişate cu √ dacă sunt îndeplinite toate condițiile următoarele: Când rezultatele intermediare şi finale de calcul sunt afişate în forma următoare:
±a be
±c df
Când fiecare coeficient face parte din următoarele domenii: 1 ≤ a < 100; 1 < b < 1,000; 0 ≤ c < 100; 1 ≤ d < 1,000; 1 ≤ e < 100; 1 ≤ f < 100 Când numărul termenilor dintr‐un rezultat intermediar sau final al unui calcul dacă este 1 sau 2.
Notă: Rezultatul a doi termeni fracționari ce includ √ va fi redus la un numitor comun. Schimbarea bateriilor Instrucțiuni privind schimbarea bateriilor Utilizarea improprie a bateriilor poate duce la scurgeri sau chiar explozie. Respectați următoarele instrucțiuni: Asigurați‐vă că noua baterie este corespunzătoare. Când inserați bateria, respectați polaritatea corectă. Bateria inclusă în calculator a fost introdusă din fabricație şi este posibil să se descarce mai
repede față de durata de viață înscrisă la datele tehnice Ştergerea conținutului memoriei Când bateria este înlocuită, conținutul memoriei este şters. De asemenea, memoria se poate şterge şi când calculatorul se defectează sau este reparat. Vă rugăm să notați toate datele importante stocate în memoria aparatului pentru a evita pierderea lor în cazul unei ştergeri accidentale. Când trebuie schimbată bateria: Modelele EL‐W531/W531H/W531HA/W535: Atunci când afişajul are un contrast slab, chiar dacă contrastul a fost setat. Modelul EL‐W531G: Dacă afişajul are un contrast slab sau nu apare nimic pe ecran când este apăsat în condiții de iluminare slabă. Atenționări Dacă substanțele care curg dintr‐o baterie ajung în contact cu ochii pot provoca daune serioase.
Într‐un astfel de caz, spălați ochii cu apă curată şi mergeți imediat la doctor.
Pagina | 18
Dacă substanțele care curg dintr‐o baterie ajung în contact cu pielea sau hainele, spălați‐le imediat cu apă curată. Scoateți bateria când nu folosiți calculatorul o perioadă mai lungă de timp, pentru a evita
eventualele daune provocate de scurgerea bateriei. Nu lăsați bateria descărcată în calculator. Nu lăsați bateriile la îndemâna copiilor. În cazul unei manevrări improprii a bateriei există risc de explozie. Nu aruncați bateriile în foc, deoarece există pericolul unei explozii.
Procedura de schimbare a bateriilor 1. Opriți calculatorul apăsând pe . 2. Îndepărtați cele două şuruburi (fig. 1). 3. Glisați uşor capacul compartimentului bateriilor şi ridicați‐l pentru a‐l îndepărta. 4. EL‐W531/W531G/W535: Îndepărtați bateria uzată cu ajutorul unui pix sau a unui obiect asemănător (fig. 2). EL‐W531H/ W531HA: Îndepărtați bateria uzată 5. EL‐W531/W531G/W535: Inserați o baterie nouă respectând polaritatea corectă. EL‐W531H/W531HA: Inserați o baterie nouă respectând polaritatea corectă (fig. 3). 6. Reaşezați capacul compartimentului bateriilor şi puneți la loc şuruburile. 7. Apăsați tasta RESET (în partea posterioară a aparatului) cu un pix sau alt obiect asemănător. 8. Ajustați contrastul ecranului (vezi capitolul „Ajustarea contrastului ecranului”). Asigurați‐vă că afişajul de pe ecran este identic cu cel din imaginea de mai jos. Dacă nu este aşa,
scoateți şi inserați bateria, iar apoi verificați din nou ecranul.
Funcția deconectare automată Pentru a prelungi durata de viață a bateriei, calculatorul se deconectează automat dacă timp de 10 min. nu a fost apăsată nicio tastă.
Pagina | 19
Date tehnice Tipuri de calcule calcule ştiințifice, statistice etc. Tipuri de exerciții exerciții matematice şi tabla înmulțirii Ecran LCD, 96 × 32 Afişarea rezultatelor: Mantisa: 10 cifre Exponent: 2 cifre Calcule interne mantise de până la 14 cifre Operații în rezolvare 64 de calcule/10 valori numerice Alimentare:
EL‐W531/W535 1,5 V/DC, 1 baterie alcalină (LR44 sau similară) EL‐W531G celule solare integrate
1,5 V/DC, 1 baterie alcalină (LR44 sau similară) pentru backup EL‐W531H/W531HA 1,5 V/DC, 1 baterie mangan (tip AAA sau R03)
Consum energie: W531/W531H/W531HA/W535 0,00011 W Durata de funcționare (variază în funcție de utilizare şi alți factori):
EL‐W531/W535 circa 3.000 ore când afişează continuu 55555. la 25°C EL‐W531G circa 3.000 ore când afişează continuu 55555. la 25°C, numai
cu baterii alcaline EL‐W531H/W531HA circa 17.000 ore când afişează continuu 55555. la 25°C
Temperatura de funcționare 0°C‐40°C Dimensiuni 79,6 × 161,5 × 15,5 mm Greutate:
EL‐W531/W535 circa 100 g (cu baterie) EL‐W531G circa 102 g (cu baterie) EL‐W531H/W531HA circa 107 g (cu baterie)
Accesorii 1 baterie (instalată), manual de utilizare şi carcasă fixă Evacuarea produselor electrice şi electronice uzate
În scopul ocrotirii şi îmbunătățirii calității mediului înconjurător, al protejării sănătății omului şi al utilizării resurselor naturale cu prudență şi în mod rațional, consumatorul este solicitat să predea produsul devenit inutilizabil la orice punct de colectare şi reciclare din localitatea de domiciliu, conform reglementărilor legale în vigoare. Logo‐ul reprezentând o pubelă cu roți barată cu două linii în formă de X indică faptul că
produsul face obiectul unei colectări separate, la un centru de colectare şi reciclare a produselor electronice şi nu laolaltă cu gunoiul menajer. Evacuarea bateriilor/acumulatoarelor uzate Consumatorul final este obligat prin lege (Legea nr. 426/2001 privind regimul deşeurilor) să returneze bateriile şi bateriile reîncărcabile uzate. Aruncarea lor laolaltă cu deşeurile menajere este interzisă! Bateriile/bateriile reîncărcabile care conțin substanțe periculoase sunt marcate prin simbolul pubelei cu roți barate. Simbolul indică faptul că aruncarea produsului în locurile de depozitare a gunoiului menajer este interzisă. Simbolurile chimice pentru respectivele substanțe periculoase sunt: Cd = cadmiu, Hg = mercur, Pb = plumb.
Pagina | 20
Vă puteți debarasa de bateriile/bateriile reîncărcabile uzate, în mod gratuit, la orice punct de colectare din localitatea dumneavoastră, la filialele noastre sau oriunde se comercializează baterii sau baterii reîncărcabile. Vă respectați astfel obligațiile legale şi contribuiți la protejarea mediului înconjurător!
PENTRU MAI MULTE INFORMAŢII
DESPRE CALCULATOARE ŞTIINŢIFICE Vizitaţi site-ul.
http://sharp-world.com/calculator/
Aceste instrucțiuni de utilizare reprezintă o publicație a German Electronics SRL (Sucevei nr.14/201, Oradea, România) şi Sharp Electronics Europe GmbH (Sonninstraße 3, D‐20097 Hamburg, Germania).
www.germanelectronics.ro Toate drepturile, inclusiv traducerea, sunt rezervate. Reproducerea integrală sau parțială, prin orice metode, cum ar fi fotocopierea, filmarea sau capturarea în sisteme electronice de procesare a datelor, necesită aprobarea prealabilă din partea German Electronics SRL sau Sharp Electronics GmbH.
Prezentul manual reprezintă datele tehnice ale produsului în momentul tipăririi. Producătorul îşi rezervă dreptul de a opera modificări de natură tehnică în procesul de fabricație.
© 2010 German Electronics SRL
EXEMPLE DE CALCUL CALCULATION EXAMPLES
1 U
2 3⎯ + ⎯ = 5 4
j 2 W 5 r + W 3 r 4 =
31 ⎯ 20
U 23 ⎯ 20
U 1.15
U 31 ⎯ 20
P3 × P5 = * 3 r k * 5 = H15
U 3.872983346
P2 ÷ 3 + P5 ÷ 5 = * 2 r z 3 + * 5 r z 5 =
3Q5+5Q2⎯15
U 0.918618116
sin 45 = v 45 = Q2 ⎯ 2
U 0.707106781
2cos−1 0.5 [rad] = J 0 1 2 @ ^ 0.5 =
2⎯J 3
U 2.094395102
2 u d
@ Z 0.
① 3(5 + 2) = 3 ( 5 + 2 ) = 21.
② 3 × 5 + 2 = 3 k 5 + 2 = 17.
③ (5 + 3) × 2 = ( 5 + 3) k 2 = 16.
→ ① @ u 21.
→ ② d 17.
→ ③ d 16.
→ ② u 17.
3 J
o100000 ÷ 3 =
[NORM1]j 100000 z 3 = 33'333.33333
→ [FIX: TAB 2] J 1 0 2 33'333.33
→ [SCI: SIG 2] J 1 1 2 3.3b04
→ [ENG: TAB 2] J 1 2 2 33.33b03
→ [NORM1] J 1 3 33'333.33333
(123)1⎯4 = ( 12 m 3
r ) m 1 W 4 = 6.447419591
o ( 12 m 3 ) m 1 W 4 = 6.447419591
83 = 8 @ 1 = 512.
p49 − 4p81 = * 49 r & 4 @ D 81 = 4.
o * 49 & 4 @ D 81 = 4.
3p27 = @ q 27 = 3.
4! = 4 @ B = 24.
10P3 = 10 @ e 3 = 720.
5C2 = 5 @ c 2 = 10.
500 × 25% = 500 k 25 @ a 125.
120 ÷ 400 = ?% 120 z 400 @ a 30.
500 + (500 × 25%) = 500 + 25 @ a 625.
400 − (400 × 30%) = 400 & 30 @ a 280.
| 5 − 9 | = @ W 5 & 9 = 4.
o @ W ( 5 & 9 ) =
4.
•• Domeniul rezultatelor la funcţiile trigonometrice inverse
θ = sin−1 x, θ = tan−1 x θ = cos−1 x
DEG −90 ≤ θ ≤ 90 0 ≤ θ ≤ 180
RAD − π⎯2 ≤ θ ≤ π⎯2 0 ≤ θ ≤ π
GRAD −100 ≤ θ ≤ 100 0 ≤ θ ≤ 200
7 ]
90° → [rad] j 90 @ ] 1 ⎯ J 2
→ [g] @ ] 100.
→ [°] @ ] 90.
sin−1 0.8 = [°] @ w 0.8 = 53.13010235
→ [rad] @ ] 0.927295218
→ [g] @ ] 59.03344706
→ [°] @ ] 53.13010235
8 ; t x m M < I J K L
8 × 2 ⇒ M j 8 k 2 x M 16.
24 ÷ (8 × 2) = 24 z ; M = 11 ⎯ 2
(8 × 2) × 5 = ; M k 5 = 80.
ROMÂNÃENGLISH
EL-W531EL-W531GEL-W531HEL-W531HAEL-W535
o3 ÷ 1000 =
[NORM1] j 3 z 1000 = 0.003
→ [NORM2] J 1 4 3.b-03
→ [NORM1] J 1 3 0.003
4 + & k z ( ) S `
45 + 285 ÷ 3 = j 45 + 285 z 3 = 140.
18 + 6⎯ =15 − 8
( 18 + 6 ) z (15 & 8 =
33 ⎯ 7
42 × −5 + 120 = 42 k S 5 + 120 = -90
(5 × 103) ÷ (4 × 10−3) = 5 ` 3 z 4 ` S 3 = 1'250'000.
5
34 + 57 = 34 + 57 = 91.
45 + 57 = 45 = 102.
68 × 25 = 68 k 25 = 1'700.
68 × 40 = 40 = 2'720.
6 v $ t w ^ y s H > i l O " V Y Z A 1 * m D q B e c a W H
@ P 0 0.
sin 60 [°] = j v 60 =Q3⎯2
U 0.866025403
cos π⎯4
[rad] = J 0 1 $ s W 4 =
Q2⎯2
U 0.707106781
tan−1 1 [g] = J 0 2 @ y 1 = 50.
J 0 0
(cosh 1.5 + sinh 1.5)2 = j ( H $ 1.5 + H v 1.5 ) A = 20.08553692
5tanh−1 ⎯ = 7
@ > t ( 5 z 7 ) = 0.895879734
ln 20 = i 20 = 2.995732274
log 50 = l 50 = 1.698970004
log2 16384 = @ O 2 r 16384 = 14.
o @ O 2 H 16384 ) = 14.
e3 = @ " 3 = 20.08553692
1 ÷ e = 1 z ; V = 0.367879441
101.7 = @ Y 1.7 = 50.11872336
1 1⎯ + ⎯ = 6 7
6 @ Z + 7 @ Z =
13⎯42
U 0.309523809
8−2 − 34 × 52 = 8 m S 2 r & 3 m 4 r k 5 A =
63-2024 ⎯ 64
U 129599- ⎯ 64
U -2'024.984375
o 8 m S 2 & 3 m 4 k 5 A = -2'024.984375
U -2024m63m64
U -129599m64
1.25 + 2⎯5
= 1.25 + 2 W 5 = 131 ⎯ 20
U33⎯20
U 1.65
o 1.25 + 2 W 5 = 1.65
U 1m13m20
U 33m20
* 4m5m6 = 54 ⎯ 6
11 z r g h / d n 4 p x C
DEC (25) → BIN j @ / 25 @ z BIN 11001
HEX (1AC) @ h 1AC
→ BIN @ z BIN 110101100
→ PEN @ r PEN 3203
→ OCT @ g OCT 654
→ DEC @ / 428.
(1010 − 100) × 11 =[BIN]
@ z ( 1010 & 100) k 11 = BIN 10010
BIN (111) → NEG d 111 = BIN 1111111001
HEX (1FF) + OCT (512) =
@ h 1FF @ g + 512 = OCT 1511
HEX (?) @ h HEX 349
2FEC − 2C9E ⇒ M1
+) 2000 − 1901 ⇒ M2— M =
j x M @ h 2FEC & 2C9E m HEX 34E
2000 &1901 m HEX 6FF
t M j x M
HEX A4D
1011 AND 101 = [BIN]
@ z 1011 4 101 = BIN 1
5A OR C3 = [HEX]
@ h 5A p C3 = HEX DB
NOT 10110 = [BIN]
@ z n 10110 = BIN 1111101001
24 XOR 4 = [OCT]
@ g 24 x 4 = OCT 20
B3 XNOR 2D = [HEX]
@ h B3 C 2D = HEX FFFFFFFF61
→ DEC @ / -159.
12 [ :
7°31’49.44” → [10] j 7 [ 31 [ 49.44 @ :
6637 ⎯ 1250
123.678 → [60] 123.678 @ : 123(40q40.8"
3h 30m 45s + 6h 45m 36s = [60]
3 [ 30 [ 45 + 6 [ 45 [ 36 = 10(16q21."
1234°56’12” + 0°0’34.567” = [60]
1234 [ 56 [ 12 + 0 [ 0 [ 34.567 = 1234(56q47."
3h 45m – 1.69h = [60]
3 [ 45 & 1.69 = @ : 2(3q36."
sin 62°12’24” = [10] v 62 [ 12 [ 24 = 0.884635235
13 u E H
( x = 6y = 4 → ( r =
θ = [°]j 6 H 4 @ u
r:{:
7.211102551 33.69006753
( r = 14θ = 36 [°] → ( x =
y =14 H 36 @ E
X:Y:
11.32623792 8.228993532
0 ⇒ M j x M 0.
$150 × 3 ⇒ M1
+) $250: M1 + 250 ⇒ M2
−) M2 × 5%
– M =
150 k 3 m 450.
250 m 250.
t M k 5 @ a @ M 35.
t M 665.
$1 = ¥110 (110 ⇒ Y) 110 x Y 110.
¥26,510 = $? 26510 z t Y = 241.
$2,750 = ¥? 2750 k t Y = 302'500.
r = 3 cm (r ⇒ Y) 3 x Y 3.
πr2 = ?s ; Y A = U 28.27433388
24⎯ 4 + 6 =
22 ⎯ 5 …(A)
24 z ( 4 + 6 ) =
22 ⎯ 5
3 × (A) + 60 ÷ (A) = 3 k ; < + 60 z ; < =
132 ⎯ 5
sinh−1 ⇒ D1 x I @ > v
sinh−1 0.5 = I 0.5 = 0.481211825
9
6 + 4 = ANS j 6 + 4 = 10.
ANS + 5 = + 5 = 15.
8 × 2 = ANS 8 k 2 = 16.
ANS2 = A = 256.
44 + 37 = ANS 44 + 37 = 81.
ANS = * = 9.
10 W k
1 43 ⎯ + ⎯ = 2 3
j 3 @ k 1 d 2 r + W 4 d 3 =
54 ⎯ 6
U29⎯6
U 4.833333333
o 3 W 1 W 2 + 4 W 3 = *4m5m6
U 29m6
U 4.833333333
102⎯3 = @ Y 2 W 3 = 4.641588834
( 7⎯5 )5
= 7 W 5 r m 5 =16807⎯3125
o 7 W 5 m 5 = 16807m3125
1⎯83 = @ q 1 W 8 =
1⎯2
64⎯225
= * 64 W 225 =8⎯15
23⎯34 = 2 @ 1 W 3 m 4 =
8⎯81
o 2 @ 1 W ( 3 m 4 ) = 8m81
1.2⎯2.3
= 1.2 W 2.3 =12⎯23
1°2’3”⎯2
= 1 [ 2 [ 3 W 2 = 0(31q1.5"
1 × 103⎯2 × 103
= 1 ` 3 W 2 ` 3 =1⎯2
7 ⇒ A j 7 x A 7.
4⎯A
= 4 W ; A =4⎯7
14 n J
→ [FIX, TAB = 1] j J 1 0 1 0.0
5 ÷ 9 = ANS 5 z 9 =5⎯9
U 0.6
ANS × 9 = k 9 = *1 5.0
5 z 9 =5⎯9
U 0.6
→ [MDF] @ n3⎯5
ANS × 9 = k 9 = *2 25 ⎯ 5
U U 5.4
→ [NORM1] J 1 3 5.4
*1 5⎯9
× 9 = 5.5555555555555 × 10−1 × 9
*2 3⎯5
× 9 = 0.6 × 9
15 _ H R v p c g o Q G s i j h f a b S V U
DATA95
80
80757575
50
b 1 0 @ Z
S#a# 0 [SD]
0.
95 _ DATA SET= 1.
80 _ DATA SET= 2.
_ DATA SET= 3.
75 H 3 _ DATA SET= 4.
50 _ DATA SET= 5.
x– = t R x–= 75.71428571
σx = t p σx= 12.37179148
n = t c n= 7.
Σx = t g Σx= 530.
Σx2 = t o Σx2= 41'200.
sx = t v sx= 13.3630621
sx2 = A = sx2= 178.5714286
(95 − x– )⎯ × 10 + 50 = sx
( 95 & ; R ) z ; v k 10 + 50 = 64.43210706
DATAx y
2
2
12
212121
15
5
5
24
404040
25
b 1 1S#a# 1 [LINE]
0.
2 H 5 _ DATA SET= 1.
_ DATA SET= 2.
12 H 24 _ DATA SET= 3.
21 H 40 H 3 _
DATA SET= 4.
15 H 25 _ DATA SET= 5.
a = t a a= 1.050261097
b = t b b= 1.826044386
r = t f r= 0.995176343
sx = t v sx= 8.541216597
sy = t G sy= 15.67223812
x = 3 → y´ = ? 3 @ U 3y´ 6.528394256
y = 46 → x´ = ? 46 @ V 46x´ 24.61590706
DATAx y
12
8
5
23
15
41
13
2
200
71
b 1 2S#a# 2 [QUAD]
0.
12 H 41 _ DATA SET= 1.
8 H 13 _ DATA SET= 2.
5 H 2 _ DATA SET= 3.
23 H 200 _ DATA SET= 4.
15 H 71 _ DATA SET= 5.
a = t a a= 5.357506761
b = t b b= -3.120289663
c = t S c= 0.503334057
x = 10 → y´ = ? 10 @ U 10y´ 24.4880159
y = 22 → x´ = ? 22 @ V22x´1:2:
9.63201409-3.432772026
16 _ H u d #
DATA20
30
40
40
50
↓
DATA30
45
45
45
60
b 1 0S#a# 0 [SD]
0.
20 _ DATA SET= 1.
30 _ DATA SET= 2.
40 H 2 _ DATA SET= 3.
50 _ DATA SET= 4.
d @ # DATA SET= 3.
d d d 45 _ X: 45.
3 _ F:■ 3.
d 60 _ X: 60.
17
x– = Σx⎯n σx = Σx2 − nx–2
⎯n
sx = Σx2 − nx–2⎯n − 1
Σx = x1 + x2 + … + xnΣx2 = x1
2 + x22 + … + xn
2
y– = Σy⎯n σy =
Σy2 − ny–2
⎯n
sy = Σy2 − ny–2
⎯n − 1
Σxy = x1y1 + x2y2 + … + xnynΣy = y1 + y2 + … + ynΣy2 = y1
2 + y22 + … + yn
2
18
Function keysTaste functii
Display
Bu�er space*
Memorie bu�er*
@ Z □−1 1
A □2 1
@ 1 □3 1
m □□ 5
@ O log□(□) 7
@ " e□ 5
@ Y 10□ 5
* P□ 5
@ q 3P□ 5
@ D □P□ 7
W / @ k □⎯□ 7
@ W |□| 5
( ) ( ) 4
* The amount of memory used for the sake of display in the WriteView editor, measured in characters (excluding entered values, denoted in the chart by “□”).
* Cantitatea de memorie utilizata pentru afisajul în editorul Write-View, masurata în semne (exclusiv valorile introduse,
notate în tabel prin “q”)).*her für die Anzeige in WriteView Editor verwendete
Speicherplatz, gemessen in Zeichen (ohne die eingegebenen Werte, die in der Tabelle mit „□“ markiert sind).□□□
□□
* A WriteView szerkesztő megjelenítési műveleteire használatos memóriaterület, karakterben kifejezve (az ábrán „□” karakterrel jelölt beviteli értékeket nem számítva).
Množství paměti využívané pro účely zobrazení v editoru WriteView, vyjádřené počtem znaků (vyjma zadaných hodnot, označených v grafu znakem „□“).
e, ”□” □ „□“
NOT
BIN: 1000000000 ≤ x ≤ 1111111111 0 ≤ x ≤ 111111111PEN: 2222222223 ≤ x ≤ 4444444444 0 ≤ x ≤ 2222222221OCT: 4000000000 ≤ x ≤ 7777777777 0 ≤ x ≤ 3777777777HEX: FDABF41C01 ≤ x ≤ FFFFFFFFFF 0 ≤ x ≤ 2540BE3FE
NEG
BIN: 1000000001 ≤ x ≤ 1111111111 0 ≤ x ≤ 111111111PEN: 2222222223 ≤ x ≤ 4444444444 0 ≤ x ≤ 2222222222OCT: 4000000001 ≤ x ≤ 7777777777 0 ≤ x ≤ 3777777777HEX: FDABF41C01 ≤ x ≤ FFFFFFFFFF 0 ≤ x ≤ 2540BE3FF
* n, r: integer / număr întreg
19
Function
Functie
Dynamic range
Domeniu dinamic
sin x, cos x, tan x
DEG: | x | < 1010
(tan x : | x | ≠ 90(2n − 1))*
RAD: | x | < π⎯
180 × 1010
(tan x: | x | ≠ π⎯2 (2n − 1))*
GRAD: | x | < 10⎯9 × 1010
(tan x: | x | ≠ 100(2n − 1))*
sin–1 x, cos–1 x | x | ≤ 1
tan–1 x, 3Px | x | < 10100
ln x, log x, loga x 10–99 ≤ x < 10100, 10–99 ≤ a < 10100 (a ≠ 1)
yx
• y > 0: −10100 < x log y < 100
• y = 0: 0 < x < 10100
• y < 0: x = n
(0 < | x | < 1: 1⎯x = 2n − 1, x ≠ 0)*,
−10100 < x log | y | < 100
xPy
• y > 0: −10100 < 1⎯x log y < 100 (x ≠ 0)
• y = 0: 0 < x < 10100
• y < 0: x = 2n − 1(0 < | x | < 1:
1⎯x = n, x ≠ 0)*,
−10100 < 1⎯x log | y | < 100
ex −10100 < x ≤ 230.2585092
10x −10100 < x < 100
sinh x, cosh x, tanh x | x | ≤ 230.2585092
sinh–1 x | x | < 1050
cosh–1 x 1 ≤ x < 1050
tanh–1 x | x | < 1
x2 | x | < 1050
x3 | x | < 2.15443469 × 1033
Px 0 ≤ x < 10100
x–1 | x | < 10100 (x ≠ 0)
n! 0 ≤ n ≤ 69*
nPr
0 ≤ r ≤ n ≤ 9999999999*n!⎯
(n − r)! < 10100
nCr
0 ≤ r ≤ n ≤ 9999999999*0 ≤ r ≤ 69
n!⎯(n − r)! < 10100
↔DEG, D°M’S 0°0’0.00001” ≤ | x | < 10000°
x, y → r, θ x2 + y2 < 10100
r, θ → x, y
0 ≤ r < 10100
DEG: | θ | < 1010
RAD: | θ | < π⎯
180 × 1010
GRAD: | θ | < 10⎯9 × 1010
DRG▶DEG → RAD, GRAD → DEG: | x | < 10100
RAD → GRAD: | x | < π⎯2 × 1098
→ DEC→ BIN→ PEN→ OCT→ HEXANDORXORXNOR
DEC: | x | ≤ 9999999999BIN: 1000000000 ≤ x ≤ 1111111111 0 ≤ x ≤ 111111111PEN: 2222222223 ≤ x ≤ 4444444444 0 ≤ x ≤ 2222222222OCT: 4000000000 ≤ x ≤ 7777777777 0 ≤ x ≤ 3777777777HEX: FDABF41C01 ≤ x ≤ FFFFFFFFFF 0 ≤ x ≤ 2540BE3FF