+ All Categories
Home > Documents > TETRAPOLIS (orasul fara strazi) · Orasul este alcatuit din multiple secvente spatiale, de treceri,...

TETRAPOLIS (orasul fara strazi) · Orasul este alcatuit din multiple secvente spatiale, de treceri,...

Date post: 01-Jan-2020
Category:
Upload: others
View: 22 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
5
TETRAPOLIS (orasul fara strazi) In primul semestru te-ai familiarizat cu notiunile esentiale ale regulilor de compozitie arhitecturala: directia, ponderea, echilibrul, ierarhia, simetria/asimetria, ritmul, dar si cu cateva modalitati de operare; substractia, aditia, aglomerarea. Pastrand aceste notiuni vii si esentiale discursului tau, iti vei dezvolta abilitatile de modelare spatiala prin introducerea unor concepte noi. Speculand particularitatile diferitelor modalitati de perceptie, vei intelege rolul luminii in spatiu si relatia ei cu diferitele materiale pe care le vei studia (piatra, caramida, lemn, metal, textil) vei negocia cu traseul, cu relatia corpului cu spatiul, cu apropierile vizuale si tactile, cu sonoritatile spatiale. Vei intra asadar in lumea poetica a fenomenelor, a expresiei subiective, vei defini atmosfera spatiului, utilizand materialul, lumina si senzatiile perceptive. In acelasi timp vom introduce primele concepte de urbanism, de pozitionare in spatiu si pe teren, urmarind cateva reguli simple de vecinatate. Vei aprofunda toate aceste concepte teritoriale in cadrul mai complex al anului doi, cand vei studia casa in natura si in oras. Este asadar un prim exercitiu in care vom simula munca in echipa, esentiala meseriei noastre. De dialogul dintre voi va depinde astfel atat succesul vostru, individual, cat si al grupelor in care activati. Cele patru grupe vor fi intr-o competie creativa. Noi, ca si indrumatori si simpli arbitri ai acestui proces, il vom observa cu atentie, vom discerne calitativ argumentele si vom lua decizii in consecinta, care va vor afecta mai mult sau mai putin proiectele. In acest sens, pe perioada semestrului doi va propunem un joc de simulare. Misiunea acestui joc este de a construi un oras, in care fiecare grupa va construi un cartier. In acest oras, ca si in orice alt oras de altfel, exista doua tipuri de forte, orizontale si verticale. Cele orizontale sunt generate de dialogul comunitar, de procesul de negociere in care veti fi cu totii implicati. Ele definesc spatiul urmarind un bun comun tuturor. Acolo unde dialogul este slab, argumentele sunt la fel de slabe, iar comunitatea nu va rezista fortelor verticale. Acestea vor fi exercitate de noi, legiuitorii acestui spatiu. Comportamentul nostru poate sa fie asadar despotic, daca comunitatea voastra va fi slaba sau, dimpotriva, democratic, daca vom gasi in voi un partener de dialog. Sunt relatii de echilibru si rapoarte de putere ce se vor stabili in timp, de-a lungul exercitiului. ORASUL Orasul vostru va fi modelat pe un teren dat (plansa de 10x10 patrate de 5x5m) Fiecare din voi va trebui sa va asezati pe acest teren avand la dispozitie patru unitati de spatiu, pozitionate in una din configuratiile de mai jos. Fiecare va primi o astfel de configuratie in urma unei trageri la sorti. O unitate de spatiu corespunde unui modul al plansei de joc de 5x5m. Configuratia va definii spatiul pe care va trebui sa il amenajezi. Orasul vostru are doua etape de dezvoltare. Etapa 1 este orizontala si dureaza 6 saptamani si va utiliza materiale tectonice, piatra, caramida, prin procese de aditie si excavatie. Etapa 2 este verticala, se suprapune primeia, dureaza 5 saptamani si va utiliza materiale usoare (lemn, metal, textil) in scheme compozitional/ structurale scheletale. Acesta etapa va fi explicitata in momentul lansarii. Aceasta etapa o continua pe prima. TETRAPOLIS (REGULI GENERALE): (saptamanile 1 si 2) Orasul este alcatuit din multiple secvente spatiale, de treceri, de directii de miscare (orizontale, verticale, ascendente, descendente), de puncte de vedere, de zone de respiro. Toate sunt negociate prin relatia bazica de determinare ce exista intre spatiul public si cel privat. La randul vostru, va trebui sa stabiliti un echilibru intre cele doua. Sa spunem doar ca fiecare dintre voi va trebui sa aibe acces liber si neingradit la comunitate si ca acest acces se va rezolva prin trasee si spatii publice. Va trebui sa va generati aceste trasee, prin donarea unui modul al spatiului vostru domeniului public. El va fi in continuare al vostru, il veti amenaja ca parte integranta a conceptului vostru spatial insa va fi accesibil tuturor, fiind astfel o posibila cale de transfer intre vecini. Este un proces de planificare ce depinde in mod direct de prezenta voastra in cadrul atelierului si de abilitatile voastre de dialog. O negociere in care puteti fi individualisti sau puteti lucra in echipa. In functie de abilitatile de negociere va veti defini astfel configuratii mai mult sau mai putin FACULTATEA DE ARHITECTURĂ TIMIȘOARA Anul I ATELIERUL DE PROIECTARE Semestrul 2 2012-2013 Colectivul de profesori al anului 1: Cristian Blidariu, Brîndușa Havași, Mirel Drăgan, Ovidiu Micșa, Claudiu Toma, Vladimir Obradovici, Marius Găman, Alexandru Cozma, Andreea Simici [email protected] arhitectura1tm.wordpress.com www.facebook.com/ArhitecturaI www.arh.upt.ro Traian Lalescu 2/A 300223 Timișoara România +40 0256 404 021 1/5
Transcript

TETRAPOLIS (orasul fara strazi)In primul semestru te-ai familiarizat cu notiunile esentiale ale regulilor de compozitie arhitecturala: directia, ponderea, echilibrul, ierarhia, simetria/asimetria, ritmul, dar si cu cateva modalitati de operare; substractia, aditia, aglomerarea. Pastrand aceste notiuni vii si esentiale discursului tau, iti vei dezvolta abilitatile de modelare spatiala prin introducerea unor concepte noi. Speculand particularitatile diferitelor modalitati de perceptie, vei intelege rolul luminii in spatiu si relatia ei cu diferitele materiale pe care le vei studia (piatra, caramida, lemn, metal, textil) vei negocia cu traseul, cu relatia corpului cu spatiul, cu apropierile vizuale si tactile, cu sonoritatile spatiale. Vei intra asadar in lumea poetica a fenomenelor, a expresiei subiective, vei de�ni atmosfera spatiului, utilizand materialul, lumina si senzatiile perceptive. In acelasi timp vom introduce primele concepte de urbanism, de pozitionare in spatiu si pe teren, urmarind cateva reguli simple de vecinatate. Vei aprofunda toate aceste concepte teritoriale in cadrul mai complex al anului doi, cand vei studia casa in natura si in oras. Este asadar un prim exercitiu in care vom simula munca in echipa, esentiala meseriei noastre. De dialogul dintre voi va depinde astfel atat succesul vostru, individual, cat si al grupelor in care activati. Cele patru grupe vor � intr-o competie creativa. Noi, ca si indrumatori si simpli arbitri ai acestui proces, il vom observa cu atentie, vom discerne calitativ argumentele si vom lua decizii in consecinta, care va vor afecta mai mult sau mai putin proiectele. In acest sens, pe perioada semestrului doi va propunem un joc de simulare. Misiunea acestui joc este de a construi un oras, in care �ecare grupa va construi un cartier. In acest oras, ca si in orice alt oras de altfel, exista doua tipuri de forte, orizontale si verticale. Cele orizontale sunt generate de dialogul comunitar, de procesul de negociere in care veti � cu totii implicati. Ele de�nesc spatiul urmarind un bun comun tuturor. Acolo unde dialogul este slab, argumentele sunt la fel de slabe, iar comunitatea nu va rezista fortelor verticale. Acestea vor � exercitate de noi, legiuitorii acestui spatiu. Comportamentul nostru poate sa �e asadar despotic, daca comunitatea voastra va � slaba sau, dimpotriva, democratic, daca vom gasi in voi un partener de dialog. Sunt relatii de echilibru si rapoarte de putere ce se vor stabili in timp, de-a lungul exercitiului.

ORASULOrasul vostru va � modelat pe un teren dat (plansa de 10x10 patrate de 5x5m) Fiecare din voi va trebui sa va asezati pe acest teren avand la dispozitie patru unitati de spatiu, pozitionate in una din con�guratiile de mai jos. Fiecare va primi o astfel de con�guratie in urma unei trageri la sorti. O unitate de spatiu corespunde unui modul al plansei de joc de 5x5m. Con�guratia va de�nii spatiul pe care va trebui sa il amenajezi. Orasul vostru are doua etape de dezvoltare. Etapa 1 este orizontala si dureaza 6 saptamani si va utiliza materiale tectonice, piatra, caramida, prin procese de aditie si excavatie. Etapa 2 este verticala, se suprapune primeia, dureaza 5 saptamani si va utiliza materiale usoare (lemn, metal, textil) in scheme compozitional/ structurale scheletale. Acesta etapa va � explicitata in momentul lansarii. Aceasta etapa o continua pe prima.

TETRAPOLIS (REGULI GENERALE): (saptamanile 1 si 2)Orasul este alcatuit din multiple secvente spatiale, de treceri, de directii de miscare (orizontale, verticale, ascendente, descendente), de puncte de vedere, de zone de respiro. Toate sunt negociate prin relatia bazica de determinare ce exista intre spatiul public si cel privat. La randul vostru, va trebui sa stabiliti un echilibru intre cele doua. Sa spunem doar ca �ecare dintre voi va trebui sa aibe acces liber si neingradit la comunitate si ca acest acces se va rezolva prin trasee si spatii publice. Va trebui sa va generati aceste trasee, prin donarea unui modul al spatiului vostru domeniului public. El va � in continuare al vostru, il veti amenaja ca parte integranta a conceptului vostru spatial insa va � accesibil tuturor, �ind astfel o posibila cale de transfer intre vecini. Este un proces de plani�care ce depinde in mod direct de prezenta voastra in cadrul atelierului si de abilitatile voastre de dialog. O negociere in care puteti � individualisti sau puteti lucra in echipa. In functie de abilitatile de negociere va veti de�ni astfel con�guratii mai mult sau mai putin

reusite, ale caror relatii vizuale, de acces, si dinamica spatiala vor �, la randul lor, afectate. In acest oras indrumatorii tai de atelier vor � administratorii, arbitrii, judecatorii, legiuitorii si preotii acestui oras. Fiecare grup de asistenti va avea o misiune speciala, pe care o vei a�a in timpul jocului. In baza acestei misiuni si ca raspuns la argumentele pe care le veti folosi in primele faze ale jocului pentru a va sustine comunitatile, ei va vor indica directiile jocului.

CUM ESTE CONFIGURAT SPATIUL MEU DE JOC ?Con�guratia de patru module pe care o veti primii va de�ni spatiul in care veti opera arhitectural pentru urmatoarele trei luni. Este un spatiu care va � de�nit in totalitatea lui ca un pavilion al simturilor. Traseul ce il vei realiza prin cele patru module de joc va specula prin diferitele modalitati de percetie trecerea de la spatiul public la cel privat. Vei realiza astfel o suita de spatii inchise sau deschise acoperite sau nu urmarind trei mari zone, zona publica, zona semipublica si zona privata. Vei genera in mod obligatoriu un spatiu acoperit de min. 20mp ce va � in relatie atat cu zona semipublica cat si cu cea privata. Logica interna de functionare, si secventa acestor spatii va � determinata de con�guratia primita si de vecinatati (relationate prin modulul public), si de traseul intern. Vom discuta toate conceptele de fundamentare a temei din timp, la cursul de teoria arhitecturii.Ti se vor atribui, prin tragere la sorti, doua din trei artefacte (un loc de stat/banca, un copac, o fantana). Din cele doua, unul va � oferit orasului in spatiul public, altul va � pastrat in sfera privata. In momentul in care va veti de�ni relatiile de tangenta cu spatiul public va trebui sa nu alaturati prin repetitie aceste elemente. Aceste artefacte vor da caracter spatiilor voastre. Un copac este mai mult decat o constructie organica cu frunze si trunchi, el are o pozitie, o foma si un volum, imprima o directie spatiului din jurul lui, este cinetic dar produce si sunet prin miscarea in vant, umbreste, are un miros, o cromatica speci�ca anotimpului etc. O banca este un loc de stat, o platforma de observatie, dar si de socializare intima. O fantana este un dinamic loc al intalnirii, ce introduce apa ca element viu al comunitatii. Ganditi-va la toate aceste aspecte cand va con�gurati spatiile din jurul artefactelor. Ele nu sunt simple piese de mobilier, ele �e modeleaza spatiul �e sunt nascute din el. Artefactele vor de�nii locurile orasului, atat cele din sfera publica cat si cele din zonele lui private. In acest sens vom observa ca de�nitia poetica si simbolica a acestor artefacte difera in functie de caracterul spatiului in care se a�a.

CUM ESTE CONSTRUIT SPATIUL MEU DE JOC ?Spatiile tale vor � modelate prin procedee de aditie si substractie. De data aceasta insa, vei opera cu materiale adevarate, existente pe situl tau. Vei putea construi asadar doar cu cantitatea de material pe cere ti-o vei produce singur prin extractie din sit (caramida va � facuta din lut, blocurile de piatra vor � cioplite din teren). In acest sens terenul tau va � modelat cu ruperi de nivel introduse prin zone sau spatii excavate. Atentie! Nu vei putea excava pe limite decat daca vecinul tau a facut-o si el, altfel terenul lui se va surpa peste al tau. Din nou va trebui sa negociati. Topogra�a, relieful orasului vor � rezultatul dialogului intregii comunitati. Materialele pe care le vei folosii si cu care iti vei de�nii limitele spatiale sunt de�nite, de modulul lor constructiv, de capacitatile lor portante si de rezistenta, de modalitatile de punere in opera si de �nisare, pecum si de expresia lor estetica. Va trebui speculezi toate aceste calitati ale materialelor. Ele iti vor de�nii si diferentia calitatile perceptive asociate spatiilor tale.Spatiile ingropate vor bene�cia de lumina naturala, prin deschideri verticale, zenitale, curti engleze etc. Lumina este un element cheie al temei pentru ca ea va pune in valoare atat spatiul cat si materialul folosit. Spatiile excavate nu vor iesi din limitele impuse de cele patru unitati de joc in plan orizontal si nu vor depasii 5m in plan vertical. Spatiile si volumele generate prin aditie deasupra terenului nu vor depasi 5 m in inaltime.

CUM TRAIESC IN TETRAPOLIS? (rutina saptamanala)Tertrapolis va � timp de trei luni orasul virtual in care vei trai impreuna cu colegii tai. Ca si spatiu comunitar, construc-tie �zica si intelectuala succesul si competitivitatea lui depind de modul in care este in permanenta modelat, prezentat si argumentat. In acest sens, �ecare din voi va produce o serie de machete de studiu 1:100 si 1:50, o macheta �nala 1:50 (speci�catiile de ansamblare le primiti la momentul predarii), si un caiet de studiu. Plansele de prezentare ale

proiectului vor � realizate in cadrul atelierului de reprezentari, pe baza solutiilor �nalizate in cadrul aterierului de proiectare. Atentie, caietul de studiu devine esential, pentru ca va � o oglinda a efortului tau. Il vei avea cu tine peste tot, pentru ca va �, timp de cateva luni, o prelungire a intelectului tau. In el vei transcrie prin desen sau text toate ideile, conceptele, impresiile, comentariile ce iti vor calauzi procesul creativ. El va acoperi toate criteriile si cerintele temei legate de studiul modalitatilor de perceptiie, studiul traseului, al accesului, al miscarii corpurilor in spatiu, studii de articulare spatiala, relatia lumina material, calitatile estetice structurale si tehnice ale acestora, scara proportie si modulare, principii compozitionale, si nu in ultimul rand exemple bibliogra�ce, texte critice si teoretice, etc. Caietul de studiu este actul tau de identitate in Tetrapolis.Daca l-ai pierdut nu mai esti cetatean, si iti vei reconstrui spatiul din nou intr-un alt an, cu alti concetateni. Daca nu respecti regulile de coabitare impuse de “administratori” acestui oras , soarta ta este aceeasi.

! nota pe acest exercitiu se va da pe acest caiet de studiu si machetele de studiu realizate pe parcursul exercitiului.

REGULILE CAIETULUI DE STUDIU 1.Caietul de studiu este format A3 (copertile sunt cartonate si indica numele posesorului). Hartia din interior este la alegere din punct de vedere calitativ;2.Scopul caietului de studiu este de a cauta intrebari, raspunsuri, variante si multiple posibilitati de rezolvare a exercitiului; el va cuprinde schite, desene, notite legate de problemele ridicate de acest exercitiu:•studii de volumetrie, pozitionare, amplasare si gabaritare a spatiilor (min. trei variante) •studii de volumetrie, pozitionare si gabaritare a spatiilor (min. trei variante) studii de materiale (caramida, piatra), modalitati de punere in opera a materialelor, caracteristici perceptive si estetice ale materialelor, exemple de folosire a acestora; •studii de traseu, aparat de acces, circulatii, diferentiere public-privat; •studii de lumina si atmosfera 3.Corectura se va face doar pe caietul de studiu prezentat integral!4.La �nalul unei corecturi se va aplica un autocolant special (rubrica de corectura din �sa clasica) pe ultima �la desenata a caietului. Fiecare plansa prezentata pana in acel moment in caietul de studiu va � semnata de indrumator. La �nal se vor numara corecturile. Pentru a promova acest exercitiu aveti nevoie de 15 corecturi din 22 posibile.5.Este obligatoriu sa aveti o corectura pe saptamana. Corectura se acorda doar daca materialul din caietul de studiu este lizibil, relevant si avanseza solutia din punct de vedere al studiului teoretic, plastic, compozitional si de detaliu. 6.Tehnicile de reprezentare sunt la alegere. Calitea gra�ca a caietului va cantarii in momentul predarii lui. Zonele deja corectate ale caietului nu mai pot � refacute. Ideiile pot � insa preluate si inbunatatite.7.Studiul bibliogra�c va � realizat prin schite/ desene dupa exemplul propus si explicitare prin text. Nu se accepta colajul de materiale externe. Exemplele prezentate vor � relevante pentru solutia aleasa.

REGULILE MACHETELOR DE STUDIU 1.Rolul machetelor de studiu este acela de a cauta cat mai multe posibilitati de rezolvare a problemelor exercitiului, prin studierea practica tridimensionala a aspectelor spatiilor cerute; de aceea este necesar sa aveti asupra voastra carton (alb/gri), instrumente de taiat si lipit la atelier pentru realizarea si modi�carea facila la fata locului a machetelor in cadrul sedintei de atelier; 2.In cadrul atelierului se vor discuta machetele in corectura colectiva si individuala, si pe baza observatiilor realizate in cadrul atelierului si a notitelor din caietul de studiu se vor alege variantele volumetrice si de amplasare cele mai potrivite, care vor trebui argumentate pentru a � sustinute;

CALENDARUL EXERCITIULUIAcest exercitiu se va desfasura pe parcursul a 11saptamani, si va avea ponderea cea mai mare la notarea pe semestru.

1. AMPLASARE L- 18.02 LANSARE TEMA - TETRAPOLISse taie formele din carton si se amplaseaza pe harta grupeiJ - 21.02 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:100– (min. trei variante)volumetrie, pozitionari, relatii fata de vecini, spatiu ocupat, spatiu liber ...2.L- 25.02 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:100– (min. trei variante)volumetrie, pozitionari, relatii fata de vecini, spatiu ocupat, spatiu liber ...J - 28.02 PREDARE INTERMEDIARA – STABILIREA POZITIONARII VOLUMELOR FIECARUI STUDENT PE HARTA GRUPEI3. MASIV I L- 04.03 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- studii de volumetrie, pozitionare si gabaritare a spatiilor studii de materiale (caramida, piatra), modalitati de punere in opera a materialelor, caracteristici perceptive si estetice ale materialelor, exemple de folosire a acestora;- studii de traseu, aparat de acces, circulatii, diferentiere public-privat; J – 07.03 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- IBIDEM4. L- 11.03 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- IBIDEMJ – 14.03 PREDARE INTERMEDIARA – CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50 CU POZITIONAREA MACHETEI FIECARUI STUDENT PE HARTA GRUPEI5. MASIV II L- 18.03 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- studii de volumetrie, pozitionare si gabaritare a spatiilor studii de materiale (caramida, piatra), modalitati de punere in opera a materialelor, caracteristici perceptive si estetice ale materialelor, exemple de folosire a acestora;- studii de traseu, aparat de acces, circulatii, diferentiere public-privat; - studii de lumina si atmosfera J – 21.03 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- IBIDEM6. L- 25.03 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- IBIDEMJ – 28.03 PREDARE INTERMEDIARA – CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50CU POZITIONAREA MACHETEI FIECARUI STUDENT PE HARTA GRUPEI7. SCHELETAL L- 01.04 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:100- studii de volumetrie, pozitionare si gabaritare a spatiilor studii de materiale (lemn, metal, textil), modalitati de punere in opera a materialelor, caracteristici perceptive si estetice ale materialelor, exemple de folosire a acestora;- studii de traseu, aparat de acces, circulatii, diferentiere public-privat; J – 04.04 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:100- IBIDEM8. L- 08.04 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:100- IBIDEMJ – 11.04 PREDARE INTERMEDIARA – CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:100 CU POZITIONAREA MACHETEI FIECARUI STUDENT PE MACHETA MASIVA A GRUPEI9. L- 15.04 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- studii de volumetrie, pozitionare si gabaritare a spatiilor studii de materiale (caramida, piatra), modalitati de punere in opera a materialelor, caracteristici perceptive si estetice ale materialelor, exemple de folosire a acestora;- studii de traseu, aparat de acces, circulatii, diferentiere public-privat; - studii de lumina si atmosfera J – 18.04 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- IBIDEM10. L- 22.04 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- IBIDEMJ – 25.04 REALIZARE AFISUL EXERCITIULUI – BANDA DESENATA11. L- 29.04 PREDARE FINALA CU SUSTINERE CAIET DE STUDIU + MACHETA FINALA+AFIS J – 02.05 SUSTINERE - CAIET DE STUDIU + MACHETA FINALA +AFIS

FACULTATEA DE ARHITECTURĂ TIMIȘOARAAnul I

ATELIERUL DE PROIECTARESemestrul 22012-2013

Colectivul de profesori al anului 1:Cristian Blidariu, Brîndușa Havași, Mirel Drăgan, Ovidiu Micșa, Claudiu Toma, Vladimir Obradovici, Marius Găman, Alexandru Cozma, Andreea Simiciarhitectura1tm@gmail.comarhitectura1tm.wordpress.comwww.facebook.com/ArhitecturaI

www.arh.upt.roTraian Lalescu 2/A 300223 Timișoara România+40 0256 404 021

1/5

TETRAPOLIS (orasul fara strazi)In primul semestru te-ai familiarizat cu notiunile esentiale ale regulilor de compozitie arhitecturala: directia, ponderea, echilibrul, ierarhia, simetria/asimetria, ritmul, dar si cu cateva modalitati de operare; substractia, aditia, aglomerarea. Pastrand aceste notiuni vii si esentiale discursului tau, iti vei dezvolta abilitatile de modelare spatiala prin introducerea unor concepte noi. Speculand particularitatile diferitelor modalitati de perceptie, vei intelege rolul luminii in spatiu si relatia ei cu diferitele materiale pe care le vei studia (piatra, caramida, lemn, metal, textil) vei negocia cu traseul, cu relatia corpului cu spatiul, cu apropierile vizuale si tactile, cu sonoritatile spatiale. Vei intra asadar in lumea poetica a fenomenelor, a expresiei subiective, vei de�ni atmosfera spatiului, utilizand materialul, lumina si senzatiile perceptive. In acelasi timp vom introduce primele concepte de urbanism, de pozitionare in spatiu si pe teren, urmarind cateva reguli simple de vecinatate. Vei aprofunda toate aceste concepte teritoriale in cadrul mai complex al anului doi, cand vei studia casa in natura si in oras. Este asadar un prim exercitiu in care vom simula munca in echipa, esentiala meseriei noastre. De dialogul dintre voi va depinde astfel atat succesul vostru, individual, cat si al grupelor in care activati. Cele patru grupe vor � intr-o competie creativa. Noi, ca si indrumatori si simpli arbitri ai acestui proces, il vom observa cu atentie, vom discerne calitativ argumentele si vom lua decizii in consecinta, care va vor afecta mai mult sau mai putin proiectele. In acest sens, pe perioada semestrului doi va propunem un joc de simulare. Misiunea acestui joc este de a construi un oras, in care �ecare grupa va construi un cartier. In acest oras, ca si in orice alt oras de altfel, exista doua tipuri de forte, orizontale si verticale. Cele orizontale sunt generate de dialogul comunitar, de procesul de negociere in care veti � cu totii implicati. Ele de�nesc spatiul urmarind un bun comun tuturor. Acolo unde dialogul este slab, argumentele sunt la fel de slabe, iar comunitatea nu va rezista fortelor verticale. Acestea vor � exercitate de noi, legiuitorii acestui spatiu. Comportamentul nostru poate sa �e asadar despotic, daca comunitatea voastra va � slaba sau, dimpotriva, democratic, daca vom gasi in voi un partener de dialog. Sunt relatii de echilibru si rapoarte de putere ce se vor stabili in timp, de-a lungul exercitiului.

ORASULOrasul vostru va � modelat pe un teren dat (plansa de 10x10 patrate de 5x5m) Fiecare din voi va trebui sa va asezati pe acest teren avand la dispozitie patru unitati de spatiu, pozitionate in una din con�guratiile de mai jos. Fiecare va primi o astfel de con�guratie in urma unei trageri la sorti. O unitate de spatiu corespunde unui modul al plansei de joc de 5x5m. Con�guratia va de�nii spatiul pe care va trebui sa il amenajezi. Orasul vostru are doua etape de dezvoltare. Etapa 1 este orizontala si dureaza 6 saptamani si va utiliza materiale tectonice, piatra, caramida, prin procese de aditie si excavatie. Etapa 2 este verticala, se suprapune primeia, dureaza 5 saptamani si va utiliza materiale usoare (lemn, metal, textil) in scheme compozitional/ structurale scheletale. Acesta etapa va � explicitata in momentul lansarii. Aceasta etapa o continua pe prima.

TETRAPOLIS (REGULI GENERALE): (saptamanile 1 si 2)Orasul este alcatuit din multiple secvente spatiale, de treceri, de directii de miscare (orizontale, verticale, ascendente, descendente), de puncte de vedere, de zone de respiro. Toate sunt negociate prin relatia bazica de determinare ce exista intre spatiul public si cel privat. La randul vostru, va trebui sa stabiliti un echilibru intre cele doua. Sa spunem doar ca �ecare dintre voi va trebui sa aibe acces liber si neingradit la comunitate si ca acest acces se va rezolva prin trasee si spatii publice. Va trebui sa va generati aceste trasee, prin donarea unui modul al spatiului vostru domeniului public. El va � in continuare al vostru, il veti amenaja ca parte integranta a conceptului vostru spatial insa va � accesibil tuturor, �ind astfel o posibila cale de transfer intre vecini. Este un proces de plani�care ce depinde in mod direct de prezenta voastra in cadrul atelierului si de abilitatile voastre de dialog. O negociere in care puteti � individualisti sau puteti lucra in echipa. In functie de abilitatile de negociere va veti de�ni astfel con�guratii mai mult sau mai putin

reusite, ale caror relatii vizuale, de acces, si dinamica spatiala vor �, la randul lor, afectate. In acest oras indrumatorii tai de atelier vor � administratorii, arbitrii, judecatorii, legiuitorii si preotii acestui oras. Fiecare grup de asistenti va avea o misiune speciala, pe care o vei a�a in timpul jocului. In baza acestei misiuni si ca raspuns la argumentele pe care le veti folosi in primele faze ale jocului pentru a va sustine comunitatile, ei va vor indica directiile jocului.

CUM ESTE CONFIGURAT SPATIUL MEU DE JOC ?Con�guratia de patru module pe care o veti primii va de�ni spatiul in care veti opera arhitectural pentru urmatoarele trei luni. Este un spatiu care va � de�nit in totalitatea lui ca un pavilion al simturilor. Traseul ce il vei realiza prin cele patru module de joc va specula prin diferitele modalitati de percetie trecerea de la spatiul public la cel privat. Vei realiza astfel o suita de spatii inchise sau deschise acoperite sau nu urmarind trei mari zone, zona publica, zona semipublica si zona privata. Vei genera in mod obligatoriu un spatiu acoperit de min. 20mp ce va � in relatie atat cu zona semipublica cat si cu cea privata. Logica interna de functionare, si secventa acestor spatii va � determinata de con�guratia primita si de vecinatati (relationate prin modulul public), si de traseul intern. Vom discuta toate conceptele de fundamentare a temei din timp, la cursul de teoria arhitecturii.Ti se vor atribui, prin tragere la sorti, doua din trei artefacte (un loc de stat/banca, un copac, o fantana). Din cele doua, unul va � oferit orasului in spatiul public, altul va � pastrat in sfera privata. In momentul in care va veti de�ni relatiile de tangenta cu spatiul public va trebui sa nu alaturati prin repetitie aceste elemente. Aceste artefacte vor da caracter spatiilor voastre. Un copac este mai mult decat o constructie organica cu frunze si trunchi, el are o pozitie, o foma si un volum, imprima o directie spatiului din jurul lui, este cinetic dar produce si sunet prin miscarea in vant, umbreste, are un miros, o cromatica speci�ca anotimpului etc. O banca este un loc de stat, o platforma de observatie, dar si de socializare intima. O fantana este un dinamic loc al intalnirii, ce introduce apa ca element viu al comunitatii. Ganditi-va la toate aceste aspecte cand va con�gurati spatiile din jurul artefactelor. Ele nu sunt simple piese de mobilier, ele �e modeleaza spatiul �e sunt nascute din el. Artefactele vor de�nii locurile orasului, atat cele din sfera publica cat si cele din zonele lui private. In acest sens vom observa ca de�nitia poetica si simbolica a acestor artefacte difera in functie de caracterul spatiului in care se a�a.

CUM ESTE CONSTRUIT SPATIUL MEU DE JOC ?Spatiile tale vor � modelate prin procedee de aditie si substractie. De data aceasta insa, vei opera cu materiale adevarate, existente pe situl tau. Vei putea construi asadar doar cu cantitatea de material pe cere ti-o vei produce singur prin extractie din sit (caramida va � facuta din lut, blocurile de piatra vor � cioplite din teren). In acest sens terenul tau va � modelat cu ruperi de nivel introduse prin zone sau spatii excavate. Atentie! Nu vei putea excava pe limite decat daca vecinul tau a facut-o si el, altfel terenul lui se va surpa peste al tau. Din nou va trebui sa negociati. Topogra�a, relieful orasului vor � rezultatul dialogului intregii comunitati. Materialele pe care le vei folosii si cu care iti vei de�nii limitele spatiale sunt de�nite, de modulul lor constructiv, de capacitatile lor portante si de rezistenta, de modalitatile de punere in opera si de �nisare, pecum si de expresia lor estetica. Va trebui speculezi toate aceste calitati ale materialelor. Ele iti vor de�nii si diferentia calitatile perceptive asociate spatiilor tale.Spatiile ingropate vor bene�cia de lumina naturala, prin deschideri verticale, zenitale, curti engleze etc. Lumina este un element cheie al temei pentru ca ea va pune in valoare atat spatiul cat si materialul folosit. Spatiile excavate nu vor iesi din limitele impuse de cele patru unitati de joc in plan orizontal si nu vor depasii 5m in plan vertical. Spatiile si volumele generate prin aditie deasupra terenului nu vor depasi 5 m in inaltime.

CUM TRAIESC IN TETRAPOLIS? (rutina saptamanala)Tertrapolis va � timp de trei luni orasul virtual in care vei trai impreuna cu colegii tai. Ca si spatiu comunitar, construc-tie �zica si intelectuala succesul si competitivitatea lui depind de modul in care este in permanenta modelat, prezentat si argumentat. In acest sens, �ecare din voi va produce o serie de machete de studiu 1:100 si 1:50, o macheta �nala 1:50 (speci�catiile de ansamblare le primiti la momentul predarii), si un caiet de studiu. Plansele de prezentare ale

proiectului vor � realizate in cadrul atelierului de reprezentari, pe baza solutiilor �nalizate in cadrul aterierului de proiectare. Atentie, caietul de studiu devine esential, pentru ca va � o oglinda a efortului tau. Il vei avea cu tine peste tot, pentru ca va �, timp de cateva luni, o prelungire a intelectului tau. In el vei transcrie prin desen sau text toate ideile, conceptele, impresiile, comentariile ce iti vor calauzi procesul creativ. El va acoperi toate criteriile si cerintele temei legate de studiul modalitatilor de perceptiie, studiul traseului, al accesului, al miscarii corpurilor in spatiu, studii de articulare spatiala, relatia lumina material, calitatile estetice structurale si tehnice ale acestora, scara proportie si modulare, principii compozitionale, si nu in ultimul rand exemple bibliogra�ce, texte critice si teoretice, etc. Caietul de studiu este actul tau de identitate in Tetrapolis.Daca l-ai pierdut nu mai esti cetatean, si iti vei reconstrui spatiul din nou intr-un alt an, cu alti concetateni. Daca nu respecti regulile de coabitare impuse de “administratori” acestui oras , soarta ta este aceeasi.

! nota pe acest exercitiu se va da pe acest caiet de studiu si machetele de studiu realizate pe parcursul exercitiului.

REGULILE CAIETULUI DE STUDIU 1.Caietul de studiu este format A3 (copertile sunt cartonate si indica numele posesorului). Hartia din interior este la alegere din punct de vedere calitativ;2.Scopul caietului de studiu este de a cauta intrebari, raspunsuri, variante si multiple posibilitati de rezolvare a exercitiului; el va cuprinde schite, desene, notite legate de problemele ridicate de acest exercitiu:•studii de volumetrie, pozitionare, amplasare si gabaritare a spatiilor (min. trei variante) •studii de volumetrie, pozitionare si gabaritare a spatiilor (min. trei variante) studii de materiale (caramida, piatra), modalitati de punere in opera a materialelor, caracteristici perceptive si estetice ale materialelor, exemple de folosire a acestora; •studii de traseu, aparat de acces, circulatii, diferentiere public-privat; •studii de lumina si atmosfera 3.Corectura se va face doar pe caietul de studiu prezentat integral!4.La �nalul unei corecturi se va aplica un autocolant special (rubrica de corectura din �sa clasica) pe ultima �la desenata a caietului. Fiecare plansa prezentata pana in acel moment in caietul de studiu va � semnata de indrumator. La �nal se vor numara corecturile. Pentru a promova acest exercitiu aveti nevoie de 15 corecturi din 22 posibile.5.Este obligatoriu sa aveti o corectura pe saptamana. Corectura se acorda doar daca materialul din caietul de studiu este lizibil, relevant si avanseza solutia din punct de vedere al studiului teoretic, plastic, compozitional si de detaliu. 6.Tehnicile de reprezentare sunt la alegere. Calitea gra�ca a caietului va cantarii in momentul predarii lui. Zonele deja corectate ale caietului nu mai pot � refacute. Ideiile pot � insa preluate si inbunatatite.7.Studiul bibliogra�c va � realizat prin schite/ desene dupa exemplul propus si explicitare prin text. Nu se accepta colajul de materiale externe. Exemplele prezentate vor � relevante pentru solutia aleasa.

REGULILE MACHETELOR DE STUDIU 1.Rolul machetelor de studiu este acela de a cauta cat mai multe posibilitati de rezolvare a problemelor exercitiului, prin studierea practica tridimensionala a aspectelor spatiilor cerute; de aceea este necesar sa aveti asupra voastra carton (alb/gri), instrumente de taiat si lipit la atelier pentru realizarea si modi�carea facila la fata locului a machetelor in cadrul sedintei de atelier; 2.In cadrul atelierului se vor discuta machetele in corectura colectiva si individuala, si pe baza observatiilor realizate in cadrul atelierului si a notitelor din caietul de studiu se vor alege variantele volumetrice si de amplasare cele mai potrivite, care vor trebui argumentate pentru a � sustinute;

CALENDARUL EXERCITIULUIAcest exercitiu se va desfasura pe parcursul a 11saptamani, si va avea ponderea cea mai mare la notarea pe semestru.

1. AMPLASARE L- 18.02 LANSARE TEMA - TETRAPOLISse taie formele din carton si se amplaseaza pe harta grupeiJ - 21.02 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:100– (min. trei variante)volumetrie, pozitionari, relatii fata de vecini, spatiu ocupat, spatiu liber ...2.L- 25.02 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:100– (min. trei variante)volumetrie, pozitionari, relatii fata de vecini, spatiu ocupat, spatiu liber ...J - 28.02 PREDARE INTERMEDIARA – STABILIREA POZITIONARII VOLUMELOR FIECARUI STUDENT PE HARTA GRUPEI3. MASIV I L- 04.03 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- studii de volumetrie, pozitionare si gabaritare a spatiilor studii de materiale (caramida, piatra), modalitati de punere in opera a materialelor, caracteristici perceptive si estetice ale materialelor, exemple de folosire a acestora;- studii de traseu, aparat de acces, circulatii, diferentiere public-privat; J – 07.03 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- IBIDEM4. L- 11.03 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- IBIDEMJ – 14.03 PREDARE INTERMEDIARA – CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50 CU POZITIONAREA MACHETEI FIECARUI STUDENT PE HARTA GRUPEI5. MASIV II L- 18.03 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- studii de volumetrie, pozitionare si gabaritare a spatiilor studii de materiale (caramida, piatra), modalitati de punere in opera a materialelor, caracteristici perceptive si estetice ale materialelor, exemple de folosire a acestora;- studii de traseu, aparat de acces, circulatii, diferentiere public-privat; - studii de lumina si atmosfera J – 21.03 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- IBIDEM6. L- 25.03 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- IBIDEMJ – 28.03 PREDARE INTERMEDIARA – CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50CU POZITIONAREA MACHETEI FIECARUI STUDENT PE HARTA GRUPEI7. SCHELETAL L- 01.04 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:100- studii de volumetrie, pozitionare si gabaritare a spatiilor studii de materiale (lemn, metal, textil), modalitati de punere in opera a materialelor, caracteristici perceptive si estetice ale materialelor, exemple de folosire a acestora;- studii de traseu, aparat de acces, circulatii, diferentiere public-privat; J – 04.04 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:100- IBIDEM8. L- 08.04 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:100- IBIDEMJ – 11.04 PREDARE INTERMEDIARA – CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:100 CU POZITIONAREA MACHETEI FIECARUI STUDENT PE MACHETA MASIVA A GRUPEI9. L- 15.04 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- studii de volumetrie, pozitionare si gabaritare a spatiilor studii de materiale (caramida, piatra), modalitati de punere in opera a materialelor, caracteristici perceptive si estetice ale materialelor, exemple de folosire a acestora;- studii de traseu, aparat de acces, circulatii, diferentiere public-privat; - studii de lumina si atmosfera J – 18.04 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- IBIDEM10. L- 22.04 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- IBIDEMJ – 25.04 REALIZARE AFISUL EXERCITIULUI – BANDA DESENATA11. L- 29.04 PREDARE FINALA CU SUSTINERE CAIET DE STUDIU + MACHETA FINALA+AFIS J – 02.05 SUSTINERE - CAIET DE STUDIU + MACHETA FINALA +AFIS

FACULTATEA DE ARHITECTURĂ TIMIȘOARAAnul I

ATELIERUL DE PROIECTARESemestrul 22012-2013

Colectivul de profesori al anului 1:Cristian Blidariu, Brîndușa Havași, Mirel Drăgan, Ovidiu Micșa, Claudiu Toma, Vladimir Obradovici, Marius Găman, Alexandru Cozma, Andreea Simiciarhitectura1tm@gmail.comarhitectura1tm.wordpress.comwww.facebook.com/ArhitecturaI

www.arh.upt.roTraian Lalescu 2/A 300223 Timișoara România+40 0256 404 021

2/5

TETRAPOLIS (orasul fara strazi)In primul semestru te-ai familiarizat cu notiunile esentiale ale regulilor de compozitie arhitecturala: directia, ponderea, echilibrul, ierarhia, simetria/asimetria, ritmul, dar si cu cateva modalitati de operare; substractia, aditia, aglomerarea. Pastrand aceste notiuni vii si esentiale discursului tau, iti vei dezvolta abilitatile de modelare spatiala prin introducerea unor concepte noi. Speculand particularitatile diferitelor modalitati de perceptie, vei intelege rolul luminii in spatiu si relatia ei cu diferitele materiale pe care le vei studia (piatra, caramida, lemn, metal, textil) vei negocia cu traseul, cu relatia corpului cu spatiul, cu apropierile vizuale si tactile, cu sonoritatile spatiale. Vei intra asadar in lumea poetica a fenomenelor, a expresiei subiective, vei de�ni atmosfera spatiului, utilizand materialul, lumina si senzatiile perceptive. In acelasi timp vom introduce primele concepte de urbanism, de pozitionare in spatiu si pe teren, urmarind cateva reguli simple de vecinatate. Vei aprofunda toate aceste concepte teritoriale in cadrul mai complex al anului doi, cand vei studia casa in natura si in oras. Este asadar un prim exercitiu in care vom simula munca in echipa, esentiala meseriei noastre. De dialogul dintre voi va depinde astfel atat succesul vostru, individual, cat si al grupelor in care activati. Cele patru grupe vor � intr-o competie creativa. Noi, ca si indrumatori si simpli arbitri ai acestui proces, il vom observa cu atentie, vom discerne calitativ argumentele si vom lua decizii in consecinta, care va vor afecta mai mult sau mai putin proiectele. In acest sens, pe perioada semestrului doi va propunem un joc de simulare. Misiunea acestui joc este de a construi un oras, in care �ecare grupa va construi un cartier. In acest oras, ca si in orice alt oras de altfel, exista doua tipuri de forte, orizontale si verticale. Cele orizontale sunt generate de dialogul comunitar, de procesul de negociere in care veti � cu totii implicati. Ele de�nesc spatiul urmarind un bun comun tuturor. Acolo unde dialogul este slab, argumentele sunt la fel de slabe, iar comunitatea nu va rezista fortelor verticale. Acestea vor � exercitate de noi, legiuitorii acestui spatiu. Comportamentul nostru poate sa �e asadar despotic, daca comunitatea voastra va � slaba sau, dimpotriva, democratic, daca vom gasi in voi un partener de dialog. Sunt relatii de echilibru si rapoarte de putere ce se vor stabili in timp, de-a lungul exercitiului.

ORASULOrasul vostru va � modelat pe un teren dat (plansa de 10x10 patrate de 5x5m) Fiecare din voi va trebui sa va asezati pe acest teren avand la dispozitie patru unitati de spatiu, pozitionate in una din con�guratiile de mai jos. Fiecare va primi o astfel de con�guratie in urma unei trageri la sorti. O unitate de spatiu corespunde unui modul al plansei de joc de 5x5m. Con�guratia va de�nii spatiul pe care va trebui sa il amenajezi. Orasul vostru are doua etape de dezvoltare. Etapa 1 este orizontala si dureaza 6 saptamani si va utiliza materiale tectonice, piatra, caramida, prin procese de aditie si excavatie. Etapa 2 este verticala, se suprapune primeia, dureaza 5 saptamani si va utiliza materiale usoare (lemn, metal, textil) in scheme compozitional/ structurale scheletale. Acesta etapa va � explicitata in momentul lansarii. Aceasta etapa o continua pe prima.

TETRAPOLIS (REGULI GENERALE): (saptamanile 1 si 2)Orasul este alcatuit din multiple secvente spatiale, de treceri, de directii de miscare (orizontale, verticale, ascendente, descendente), de puncte de vedere, de zone de respiro. Toate sunt negociate prin relatia bazica de determinare ce exista intre spatiul public si cel privat. La randul vostru, va trebui sa stabiliti un echilibru intre cele doua. Sa spunem doar ca �ecare dintre voi va trebui sa aibe acces liber si neingradit la comunitate si ca acest acces se va rezolva prin trasee si spatii publice. Va trebui sa va generati aceste trasee, prin donarea unui modul al spatiului vostru domeniului public. El va � in continuare al vostru, il veti amenaja ca parte integranta a conceptului vostru spatial insa va � accesibil tuturor, �ind astfel o posibila cale de transfer intre vecini. Este un proces de plani�care ce depinde in mod direct de prezenta voastra in cadrul atelierului si de abilitatile voastre de dialog. O negociere in care puteti � individualisti sau puteti lucra in echipa. In functie de abilitatile de negociere va veti de�ni astfel con�guratii mai mult sau mai putin

reusite, ale caror relatii vizuale, de acces, si dinamica spatiala vor �, la randul lor, afectate. In acest oras indrumatorii tai de atelier vor � administratorii, arbitrii, judecatorii, legiuitorii si preotii acestui oras. Fiecare grup de asistenti va avea o misiune speciala, pe care o vei a�a in timpul jocului. In baza acestei misiuni si ca raspuns la argumentele pe care le veti folosi in primele faze ale jocului pentru a va sustine comunitatile, ei va vor indica directiile jocului.

CUM ESTE CONFIGURAT SPATIUL MEU DE JOC ?Con�guratia de patru module pe care o veti primii va de�ni spatiul in care veti opera arhitectural pentru urmatoarele trei luni. Este un spatiu care va � de�nit in totalitatea lui ca un pavilion al simturilor. Traseul ce il vei realiza prin cele patru module de joc va specula prin diferitele modalitati de percetie trecerea de la spatiul public la cel privat. Vei realiza astfel o suita de spatii inchise sau deschise acoperite sau nu urmarind trei mari zone, zona publica, zona semipublica si zona privata. Vei genera in mod obligatoriu un spatiu acoperit de min. 20mp ce va � in relatie atat cu zona semipublica cat si cu cea privata. Logica interna de functionare, si secventa acestor spatii va � determinata de con�guratia primita si de vecinatati (relationate prin modulul public), si de traseul intern. Vom discuta toate conceptele de fundamentare a temei din timp, la cursul de teoria arhitecturii.Ti se vor atribui, prin tragere la sorti, doua din trei artefacte (un loc de stat/banca, un copac, o fantana). Din cele doua, unul va � oferit orasului in spatiul public, altul va � pastrat in sfera privata. In momentul in care va veti de�ni relatiile de tangenta cu spatiul public va trebui sa nu alaturati prin repetitie aceste elemente. Aceste artefacte vor da caracter spatiilor voastre. Un copac este mai mult decat o constructie organica cu frunze si trunchi, el are o pozitie, o foma si un volum, imprima o directie spatiului din jurul lui, este cinetic dar produce si sunet prin miscarea in vant, umbreste, are un miros, o cromatica speci�ca anotimpului etc. O banca este un loc de stat, o platforma de observatie, dar si de socializare intima. O fantana este un dinamic loc al intalnirii, ce introduce apa ca element viu al comunitatii. Ganditi-va la toate aceste aspecte cand va con�gurati spatiile din jurul artefactelor. Ele nu sunt simple piese de mobilier, ele �e modeleaza spatiul �e sunt nascute din el. Artefactele vor de�nii locurile orasului, atat cele din sfera publica cat si cele din zonele lui private. In acest sens vom observa ca de�nitia poetica si simbolica a acestor artefacte difera in functie de caracterul spatiului in care se a�a.

CUM ESTE CONSTRUIT SPATIUL MEU DE JOC ?Spatiile tale vor � modelate prin procedee de aditie si substractie. De data aceasta insa, vei opera cu materiale adevarate, existente pe situl tau. Vei putea construi asadar doar cu cantitatea de material pe cere ti-o vei produce singur prin extractie din sit (caramida va � facuta din lut, blocurile de piatra vor � cioplite din teren). In acest sens terenul tau va � modelat cu ruperi de nivel introduse prin zone sau spatii excavate. Atentie! Nu vei putea excava pe limite decat daca vecinul tau a facut-o si el, altfel terenul lui se va surpa peste al tau. Din nou va trebui sa negociati. Topogra�a, relieful orasului vor � rezultatul dialogului intregii comunitati. Materialele pe care le vei folosii si cu care iti vei de�nii limitele spatiale sunt de�nite, de modulul lor constructiv, de capacitatile lor portante si de rezistenta, de modalitatile de punere in opera si de �nisare, pecum si de expresia lor estetica. Va trebui speculezi toate aceste calitati ale materialelor. Ele iti vor de�nii si diferentia calitatile perceptive asociate spatiilor tale.Spatiile ingropate vor bene�cia de lumina naturala, prin deschideri verticale, zenitale, curti engleze etc. Lumina este un element cheie al temei pentru ca ea va pune in valoare atat spatiul cat si materialul folosit. Spatiile excavate nu vor iesi din limitele impuse de cele patru unitati de joc in plan orizontal si nu vor depasii 5m in plan vertical. Spatiile si volumele generate prin aditie deasupra terenului nu vor depasi 5 m in inaltime.

CUM TRAIESC IN TETRAPOLIS? (rutina saptamanala)Tertrapolis va � timp de trei luni orasul virtual in care vei trai impreuna cu colegii tai. Ca si spatiu comunitar, construc-tie �zica si intelectuala succesul si competitivitatea lui depind de modul in care este in permanenta modelat, prezentat si argumentat. In acest sens, �ecare din voi va produce o serie de machete de studiu 1:100 si 1:50, o macheta �nala 1:50 (speci�catiile de ansamblare le primiti la momentul predarii), si un caiet de studiu. Plansele de prezentare ale

proiectului vor � realizate in cadrul atelierului de reprezentari, pe baza solutiilor �nalizate in cadrul aterierului de proiectare. Atentie, caietul de studiu devine esential, pentru ca va � o oglinda a efortului tau. Il vei avea cu tine peste tot, pentru ca va �, timp de cateva luni, o prelungire a intelectului tau. In el vei transcrie prin desen sau text toate ideile, conceptele, impresiile, comentariile ce iti vor calauzi procesul creativ. El va acoperi toate criteriile si cerintele temei legate de studiul modalitatilor de perceptiie, studiul traseului, al accesului, al miscarii corpurilor in spatiu, studii de articulare spatiala, relatia lumina material, calitatile estetice structurale si tehnice ale acestora, scara proportie si modulare, principii compozitionale, si nu in ultimul rand exemple bibliogra�ce, texte critice si teoretice, etc. Caietul de studiu este actul tau de identitate in Tetrapolis.Daca l-ai pierdut nu mai esti cetatean, si iti vei reconstrui spatiul din nou intr-un alt an, cu alti concetateni. Daca nu respecti regulile de coabitare impuse de “administratori” acestui oras , soarta ta este aceeasi.

! nota pe acest exercitiu se va da pe acest caiet de studiu si machetele de studiu realizate pe parcursul exercitiului.

REGULILE CAIETULUI DE STUDIU 1.Caietul de studiu este format A3 (copertile sunt cartonate si indica numele posesorului). Hartia din interior este la alegere din punct de vedere calitativ;2.Scopul caietului de studiu este de a cauta intrebari, raspunsuri, variante si multiple posibilitati de rezolvare a exercitiului; el va cuprinde schite, desene, notite legate de problemele ridicate de acest exercitiu:•studii de volumetrie, pozitionare, amplasare si gabaritare a spatiilor (min. trei variante) •studii de volumetrie, pozitionare si gabaritare a spatiilor (min. trei variante) studii de materiale (caramida, piatra), modalitati de punere in opera a materialelor, caracteristici perceptive si estetice ale materialelor, exemple de folosire a acestora; •studii de traseu, aparat de acces, circulatii, diferentiere public-privat; •studii de lumina si atmosfera 3.Corectura se va face doar pe caietul de studiu prezentat integral!4.La �nalul unei corecturi se va aplica un autocolant special (rubrica de corectura din �sa clasica) pe ultima �la desenata a caietului. Fiecare plansa prezentata pana in acel moment in caietul de studiu va � semnata de indrumator. La �nal se vor numara corecturile. Pentru a promova acest exercitiu aveti nevoie de 15 corecturi din 22 posibile.5.Este obligatoriu sa aveti o corectura pe saptamana. Corectura se acorda doar daca materialul din caietul de studiu este lizibil, relevant si avanseza solutia din punct de vedere al studiului teoretic, plastic, compozitional si de detaliu. 6.Tehnicile de reprezentare sunt la alegere. Calitea gra�ca a caietului va cantarii in momentul predarii lui. Zonele deja corectate ale caietului nu mai pot � refacute. Ideiile pot � insa preluate si inbunatatite.7.Studiul bibliogra�c va � realizat prin schite/ desene dupa exemplul propus si explicitare prin text. Nu se accepta colajul de materiale externe. Exemplele prezentate vor � relevante pentru solutia aleasa.

REGULILE MACHETELOR DE STUDIU 1.Rolul machetelor de studiu este acela de a cauta cat mai multe posibilitati de rezolvare a problemelor exercitiului, prin studierea practica tridimensionala a aspectelor spatiilor cerute; de aceea este necesar sa aveti asupra voastra carton (alb/gri), instrumente de taiat si lipit la atelier pentru realizarea si modi�carea facila la fata locului a machetelor in cadrul sedintei de atelier; 2.In cadrul atelierului se vor discuta machetele in corectura colectiva si individuala, si pe baza observatiilor realizate in cadrul atelierului si a notitelor din caietul de studiu se vor alege variantele volumetrice si de amplasare cele mai potrivite, care vor trebui argumentate pentru a � sustinute;

CALENDARUL EXERCITIULUIAcest exercitiu se va desfasura pe parcursul a 11saptamani, si va avea ponderea cea mai mare la notarea pe semestru.

1. AMPLASARE L- 18.02 LANSARE TEMA - TETRAPOLISse taie formele din carton si se amplaseaza pe harta grupeiJ - 21.02 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:100– (min. trei variante)volumetrie, pozitionari, relatii fata de vecini, spatiu ocupat, spatiu liber ...2.L- 25.02 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:100– (min. trei variante)volumetrie, pozitionari, relatii fata de vecini, spatiu ocupat, spatiu liber ...J - 28.02 PREDARE INTERMEDIARA – STABILIREA POZITIONARII VOLUMELOR FIECARUI STUDENT PE HARTA GRUPEI3. MASIV I L- 04.03 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- studii de volumetrie, pozitionare si gabaritare a spatiilor studii de materiale (caramida, piatra), modalitati de punere in opera a materialelor, caracteristici perceptive si estetice ale materialelor, exemple de folosire a acestora;- studii de traseu, aparat de acces, circulatii, diferentiere public-privat; J – 07.03 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- IBIDEM4. L- 11.03 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- IBIDEMJ – 14.03 PREDARE INTERMEDIARA – CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50 CU POZITIONAREA MACHETEI FIECARUI STUDENT PE HARTA GRUPEI5. MASIV II L- 18.03 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- studii de volumetrie, pozitionare si gabaritare a spatiilor studii de materiale (caramida, piatra), modalitati de punere in opera a materialelor, caracteristici perceptive si estetice ale materialelor, exemple de folosire a acestora;- studii de traseu, aparat de acces, circulatii, diferentiere public-privat; - studii de lumina si atmosfera J – 21.03 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- IBIDEM6. L- 25.03 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- IBIDEMJ – 28.03 PREDARE INTERMEDIARA – CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50CU POZITIONAREA MACHETEI FIECARUI STUDENT PE HARTA GRUPEI7. SCHELETAL L- 01.04 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:100- studii de volumetrie, pozitionare si gabaritare a spatiilor studii de materiale (lemn, metal, textil), modalitati de punere in opera a materialelor, caracteristici perceptive si estetice ale materialelor, exemple de folosire a acestora;- studii de traseu, aparat de acces, circulatii, diferentiere public-privat; J – 04.04 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:100- IBIDEM8. L- 08.04 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:100- IBIDEMJ – 11.04 PREDARE INTERMEDIARA – CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:100 CU POZITIONAREA MACHETEI FIECARUI STUDENT PE MACHETA MASIVA A GRUPEI9. L- 15.04 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- studii de volumetrie, pozitionare si gabaritare a spatiilor studii de materiale (caramida, piatra), modalitati de punere in opera a materialelor, caracteristici perceptive si estetice ale materialelor, exemple de folosire a acestora;- studii de traseu, aparat de acces, circulatii, diferentiere public-privat; - studii de lumina si atmosfera J – 18.04 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- IBIDEM10. L- 22.04 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- IBIDEMJ – 25.04 REALIZARE AFISUL EXERCITIULUI – BANDA DESENATA11. L- 29.04 PREDARE FINALA CU SUSTINERE CAIET DE STUDIU + MACHETA FINALA+AFIS J – 02.05 SUSTINERE - CAIET DE STUDIU + MACHETA FINALA +AFIS

FACULTATEA DE ARHITECTURĂ TIMIȘOARAAnul I

ATELIERUL DE PROIECTARESemestrul 22012-2013

Colectivul de profesori al anului 1:Cristian Blidariu, Brîndușa Havași, Mirel Drăgan, Ovidiu Micșa, Claudiu Toma, Vladimir Obradovici, Marius Găman, Alexandru Cozma, Andreea Simiciarhitectura1tm@gmail.comarhitectura1tm.wordpress.comwww.facebook.com/ArhitecturaI

www.arh.upt.roTraian Lalescu 2/A 300223 Timișoara România+40 0256 404 021

3/5

TETRAPOLIS (orasul fara strazi)In primul semestru te-ai familiarizat cu notiunile esentiale ale regulilor de compozitie arhitecturala: directia, ponderea, echilibrul, ierarhia, simetria/asimetria, ritmul, dar si cu cateva modalitati de operare; substractia, aditia, aglomerarea. Pastrand aceste notiuni vii si esentiale discursului tau, iti vei dezvolta abilitatile de modelare spatiala prin introducerea unor concepte noi. Speculand particularitatile diferitelor modalitati de perceptie, vei intelege rolul luminii in spatiu si relatia ei cu diferitele materiale pe care le vei studia (piatra, caramida, lemn, metal, textil) vei negocia cu traseul, cu relatia corpului cu spatiul, cu apropierile vizuale si tactile, cu sonoritatile spatiale. Vei intra asadar in lumea poetica a fenomenelor, a expresiei subiective, vei de�ni atmosfera spatiului, utilizand materialul, lumina si senzatiile perceptive. In acelasi timp vom introduce primele concepte de urbanism, de pozitionare in spatiu si pe teren, urmarind cateva reguli simple de vecinatate. Vei aprofunda toate aceste concepte teritoriale in cadrul mai complex al anului doi, cand vei studia casa in natura si in oras. Este asadar un prim exercitiu in care vom simula munca in echipa, esentiala meseriei noastre. De dialogul dintre voi va depinde astfel atat succesul vostru, individual, cat si al grupelor in care activati. Cele patru grupe vor � intr-o competie creativa. Noi, ca si indrumatori si simpli arbitri ai acestui proces, il vom observa cu atentie, vom discerne calitativ argumentele si vom lua decizii in consecinta, care va vor afecta mai mult sau mai putin proiectele. In acest sens, pe perioada semestrului doi va propunem un joc de simulare. Misiunea acestui joc este de a construi un oras, in care �ecare grupa va construi un cartier. In acest oras, ca si in orice alt oras de altfel, exista doua tipuri de forte, orizontale si verticale. Cele orizontale sunt generate de dialogul comunitar, de procesul de negociere in care veti � cu totii implicati. Ele de�nesc spatiul urmarind un bun comun tuturor. Acolo unde dialogul este slab, argumentele sunt la fel de slabe, iar comunitatea nu va rezista fortelor verticale. Acestea vor � exercitate de noi, legiuitorii acestui spatiu. Comportamentul nostru poate sa �e asadar despotic, daca comunitatea voastra va � slaba sau, dimpotriva, democratic, daca vom gasi in voi un partener de dialog. Sunt relatii de echilibru si rapoarte de putere ce se vor stabili in timp, de-a lungul exercitiului.

ORASULOrasul vostru va � modelat pe un teren dat (plansa de 10x10 patrate de 5x5m) Fiecare din voi va trebui sa va asezati pe acest teren avand la dispozitie patru unitati de spatiu, pozitionate in una din con�guratiile de mai jos. Fiecare va primi o astfel de con�guratie in urma unei trageri la sorti. O unitate de spatiu corespunde unui modul al plansei de joc de 5x5m. Con�guratia va de�nii spatiul pe care va trebui sa il amenajezi. Orasul vostru are doua etape de dezvoltare. Etapa 1 este orizontala si dureaza 6 saptamani si va utiliza materiale tectonice, piatra, caramida, prin procese de aditie si excavatie. Etapa 2 este verticala, se suprapune primeia, dureaza 5 saptamani si va utiliza materiale usoare (lemn, metal, textil) in scheme compozitional/ structurale scheletale. Acesta etapa va � explicitata in momentul lansarii. Aceasta etapa o continua pe prima.

TETRAPOLIS (REGULI GENERALE): (saptamanile 1 si 2)Orasul este alcatuit din multiple secvente spatiale, de treceri, de directii de miscare (orizontale, verticale, ascendente, descendente), de puncte de vedere, de zone de respiro. Toate sunt negociate prin relatia bazica de determinare ce exista intre spatiul public si cel privat. La randul vostru, va trebui sa stabiliti un echilibru intre cele doua. Sa spunem doar ca �ecare dintre voi va trebui sa aibe acces liber si neingradit la comunitate si ca acest acces se va rezolva prin trasee si spatii publice. Va trebui sa va generati aceste trasee, prin donarea unui modul al spatiului vostru domeniului public. El va � in continuare al vostru, il veti amenaja ca parte integranta a conceptului vostru spatial insa va � accesibil tuturor, �ind astfel o posibila cale de transfer intre vecini. Este un proces de plani�care ce depinde in mod direct de prezenta voastra in cadrul atelierului si de abilitatile voastre de dialog. O negociere in care puteti � individualisti sau puteti lucra in echipa. In functie de abilitatile de negociere va veti de�ni astfel con�guratii mai mult sau mai putin

reusite, ale caror relatii vizuale, de acces, si dinamica spatiala vor �, la randul lor, afectate. In acest oras indrumatorii tai de atelier vor � administratorii, arbitrii, judecatorii, legiuitorii si preotii acestui oras. Fiecare grup de asistenti va avea o misiune speciala, pe care o vei a�a in timpul jocului. In baza acestei misiuni si ca raspuns la argumentele pe care le veti folosi in primele faze ale jocului pentru a va sustine comunitatile, ei va vor indica directiile jocului.

CUM ESTE CONFIGURAT SPATIUL MEU DE JOC ?Con�guratia de patru module pe care o veti primii va de�ni spatiul in care veti opera arhitectural pentru urmatoarele trei luni. Este un spatiu care va � de�nit in totalitatea lui ca un pavilion al simturilor. Traseul ce il vei realiza prin cele patru module de joc va specula prin diferitele modalitati de percetie trecerea de la spatiul public la cel privat. Vei realiza astfel o suita de spatii inchise sau deschise acoperite sau nu urmarind trei mari zone, zona publica, zona semipublica si zona privata. Vei genera in mod obligatoriu un spatiu acoperit de min. 20mp ce va � in relatie atat cu zona semipublica cat si cu cea privata. Logica interna de functionare, si secventa acestor spatii va � determinata de con�guratia primita si de vecinatati (relationate prin modulul public), si de traseul intern. Vom discuta toate conceptele de fundamentare a temei din timp, la cursul de teoria arhitecturii.Ti se vor atribui, prin tragere la sorti, doua din trei artefacte (un loc de stat/banca, un copac, o fantana). Din cele doua, unul va � oferit orasului in spatiul public, altul va � pastrat in sfera privata. In momentul in care va veti de�ni relatiile de tangenta cu spatiul public va trebui sa nu alaturati prin repetitie aceste elemente. Aceste artefacte vor da caracter spatiilor voastre. Un copac este mai mult decat o constructie organica cu frunze si trunchi, el are o pozitie, o foma si un volum, imprima o directie spatiului din jurul lui, este cinetic dar produce si sunet prin miscarea in vant, umbreste, are un miros, o cromatica speci�ca anotimpului etc. O banca este un loc de stat, o platforma de observatie, dar si de socializare intima. O fantana este un dinamic loc al intalnirii, ce introduce apa ca element viu al comunitatii. Ganditi-va la toate aceste aspecte cand va con�gurati spatiile din jurul artefactelor. Ele nu sunt simple piese de mobilier, ele �e modeleaza spatiul �e sunt nascute din el. Artefactele vor de�nii locurile orasului, atat cele din sfera publica cat si cele din zonele lui private. In acest sens vom observa ca de�nitia poetica si simbolica a acestor artefacte difera in functie de caracterul spatiului in care se a�a.

CUM ESTE CONSTRUIT SPATIUL MEU DE JOC ?Spatiile tale vor � modelate prin procedee de aditie si substractie. De data aceasta insa, vei opera cu materiale adevarate, existente pe situl tau. Vei putea construi asadar doar cu cantitatea de material pe cere ti-o vei produce singur prin extractie din sit (caramida va � facuta din lut, blocurile de piatra vor � cioplite din teren). In acest sens terenul tau va � modelat cu ruperi de nivel introduse prin zone sau spatii excavate. Atentie! Nu vei putea excava pe limite decat daca vecinul tau a facut-o si el, altfel terenul lui se va surpa peste al tau. Din nou va trebui sa negociati. Topogra�a, relieful orasului vor � rezultatul dialogului intregii comunitati. Materialele pe care le vei folosii si cu care iti vei de�nii limitele spatiale sunt de�nite, de modulul lor constructiv, de capacitatile lor portante si de rezistenta, de modalitatile de punere in opera si de �nisare, pecum si de expresia lor estetica. Va trebui speculezi toate aceste calitati ale materialelor. Ele iti vor de�nii si diferentia calitatile perceptive asociate spatiilor tale.Spatiile ingropate vor bene�cia de lumina naturala, prin deschideri verticale, zenitale, curti engleze etc. Lumina este un element cheie al temei pentru ca ea va pune in valoare atat spatiul cat si materialul folosit. Spatiile excavate nu vor iesi din limitele impuse de cele patru unitati de joc in plan orizontal si nu vor depasii 5m in plan vertical. Spatiile si volumele generate prin aditie deasupra terenului nu vor depasi 5 m in inaltime.

CUM TRAIESC IN TETRAPOLIS? (rutina saptamanala)Tertrapolis va � timp de trei luni orasul virtual in care vei trai impreuna cu colegii tai. Ca si spatiu comunitar, construc-tie �zica si intelectuala succesul si competitivitatea lui depind de modul in care este in permanenta modelat, prezentat si argumentat. In acest sens, �ecare din voi va produce o serie de machete de studiu 1:100 si 1:50, o macheta �nala 1:50 (speci�catiile de ansamblare le primiti la momentul predarii), si un caiet de studiu. Plansele de prezentare ale

proiectului vor � realizate in cadrul atelierului de reprezentari, pe baza solutiilor �nalizate in cadrul aterierului de proiectare. Atentie, caietul de studiu devine esential, pentru ca va � o oglinda a efortului tau. Il vei avea cu tine peste tot, pentru ca va �, timp de cateva luni, o prelungire a intelectului tau. In el vei transcrie prin desen sau text toate ideile, conceptele, impresiile, comentariile ce iti vor calauzi procesul creativ. El va acoperi toate criteriile si cerintele temei legate de studiul modalitatilor de perceptiie, studiul traseului, al accesului, al miscarii corpurilor in spatiu, studii de articulare spatiala, relatia lumina material, calitatile estetice structurale si tehnice ale acestora, scara proportie si modulare, principii compozitionale, si nu in ultimul rand exemple bibliogra�ce, texte critice si teoretice, etc. Caietul de studiu este actul tau de identitate in Tetrapolis.Daca l-ai pierdut nu mai esti cetatean, si iti vei reconstrui spatiul din nou intr-un alt an, cu alti concetateni. Daca nu respecti regulile de coabitare impuse de “administratori” acestui oras , soarta ta este aceeasi.

! nota pe acest exercitiu se va da pe acest caiet de studiu si machetele de studiu realizate pe parcursul exercitiului.

REGULILE CAIETULUI DE STUDIU 1.Caietul de studiu este format A3 (copertile sunt cartonate si indica numele posesorului). Hartia din interior este la alegere din punct de vedere calitativ;2.Scopul caietului de studiu este de a cauta intrebari, raspunsuri, variante si multiple posibilitati de rezolvare a exercitiului; el va cuprinde schite, desene, notite legate de problemele ridicate de acest exercitiu:•studii de volumetrie, pozitionare, amplasare si gabaritare a spatiilor (min. trei variante) •studii de volumetrie, pozitionare si gabaritare a spatiilor (min. trei variante) studii de materiale (caramida, piatra), modalitati de punere in opera a materialelor, caracteristici perceptive si estetice ale materialelor, exemple de folosire a acestora; •studii de traseu, aparat de acces, circulatii, diferentiere public-privat; •studii de lumina si atmosfera 3.Corectura se va face doar pe caietul de studiu prezentat integral!4.La �nalul unei corecturi se va aplica un autocolant special (rubrica de corectura din �sa clasica) pe ultima �la desenata a caietului. Fiecare plansa prezentata pana in acel moment in caietul de studiu va � semnata de indrumator. La �nal se vor numara corecturile. Pentru a promova acest exercitiu aveti nevoie de 15 corecturi din 22 posibile.5.Este obligatoriu sa aveti o corectura pe saptamana. Corectura se acorda doar daca materialul din caietul de studiu este lizibil, relevant si avanseza solutia din punct de vedere al studiului teoretic, plastic, compozitional si de detaliu. 6.Tehnicile de reprezentare sunt la alegere. Calitea gra�ca a caietului va cantarii in momentul predarii lui. Zonele deja corectate ale caietului nu mai pot � refacute. Ideiile pot � insa preluate si inbunatatite.7.Studiul bibliogra�c va � realizat prin schite/ desene dupa exemplul propus si explicitare prin text. Nu se accepta colajul de materiale externe. Exemplele prezentate vor � relevante pentru solutia aleasa.

REGULILE MACHETELOR DE STUDIU 1.Rolul machetelor de studiu este acela de a cauta cat mai multe posibilitati de rezolvare a problemelor exercitiului, prin studierea practica tridimensionala a aspectelor spatiilor cerute; de aceea este necesar sa aveti asupra voastra carton (alb/gri), instrumente de taiat si lipit la atelier pentru realizarea si modi�carea facila la fata locului a machetelor in cadrul sedintei de atelier; 2.In cadrul atelierului se vor discuta machetele in corectura colectiva si individuala, si pe baza observatiilor realizate in cadrul atelierului si a notitelor din caietul de studiu se vor alege variantele volumetrice si de amplasare cele mai potrivite, care vor trebui argumentate pentru a � sustinute;

CALENDARUL EXERCITIULUIAcest exercitiu se va desfasura pe parcursul a 11saptamani, si va avea ponderea cea mai mare la notarea pe semestru.

1. AMPLASARE L- 18.02 LANSARE TEMA - TETRAPOLISse taie formele din carton si se amplaseaza pe harta grupeiJ - 21.02 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:100– (min. trei variante)volumetrie, pozitionari, relatii fata de vecini, spatiu ocupat, spatiu liber ...2.L- 25.02 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:100– (min. trei variante)volumetrie, pozitionari, relatii fata de vecini, spatiu ocupat, spatiu liber ...J - 28.02 PREDARE INTERMEDIARA – STABILIREA POZITIONARII VOLUMELOR FIECARUI STUDENT PE HARTA GRUPEI3. MASIV I L- 04.03 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- studii de volumetrie, pozitionare si gabaritare a spatiilor studii de materiale (caramida, piatra), modalitati de punere in opera a materialelor, caracteristici perceptive si estetice ale materialelor, exemple de folosire a acestora;- studii de traseu, aparat de acces, circulatii, diferentiere public-privat; J – 07.03 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- IBIDEM4. L- 11.03 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- IBIDEMJ – 14.03 PREDARE INTERMEDIARA – CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50 CU POZITIONAREA MACHETEI FIECARUI STUDENT PE HARTA GRUPEI5. MASIV II L- 18.03 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- studii de volumetrie, pozitionare si gabaritare a spatiilor studii de materiale (caramida, piatra), modalitati de punere in opera a materialelor, caracteristici perceptive si estetice ale materialelor, exemple de folosire a acestora;- studii de traseu, aparat de acces, circulatii, diferentiere public-privat; - studii de lumina si atmosfera J – 21.03 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- IBIDEM6. L- 25.03 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- IBIDEMJ – 28.03 PREDARE INTERMEDIARA – CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50CU POZITIONAREA MACHETEI FIECARUI STUDENT PE HARTA GRUPEI7. SCHELETAL L- 01.04 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:100- studii de volumetrie, pozitionare si gabaritare a spatiilor studii de materiale (lemn, metal, textil), modalitati de punere in opera a materialelor, caracteristici perceptive si estetice ale materialelor, exemple de folosire a acestora;- studii de traseu, aparat de acces, circulatii, diferentiere public-privat; J – 04.04 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:100- IBIDEM8. L- 08.04 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:100- IBIDEMJ – 11.04 PREDARE INTERMEDIARA – CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:100 CU POZITIONAREA MACHETEI FIECARUI STUDENT PE MACHETA MASIVA A GRUPEI9. L- 15.04 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- studii de volumetrie, pozitionare si gabaritare a spatiilor studii de materiale (caramida, piatra), modalitati de punere in opera a materialelor, caracteristici perceptive si estetice ale materialelor, exemple de folosire a acestora;- studii de traseu, aparat de acces, circulatii, diferentiere public-privat; - studii de lumina si atmosfera J – 18.04 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- IBIDEM10. L- 22.04 CAIET DE STUDIU + MACHETE DE STUDIU 1:50- IBIDEMJ – 25.04 REALIZARE AFISUL EXERCITIULUI – BANDA DESENATA11. L- 29.04 PREDARE FINALA CU SUSTINERE CAIET DE STUDIU + MACHETA FINALA+AFIS J – 02.05 SUSTINERE - CAIET DE STUDIU + MACHETA FINALA +AFIS

FACULTATEA DE ARHITECTURĂ TIMIȘOARAAnul I

ATELIERUL DE PROIECTARESemestrul 22012-2013

Colectivul de profesori al anului 1:Cristian Blidariu, Brîndușa Havași, Mirel Drăgan, Ovidiu Micșa, Claudiu Toma, Vladimir Obradovici, Marius Găman, Alexandru Cozma, Andreea Simiciarhitectura1tm@gmail.comarhitectura1tm.wordpress.comwww.facebook.com/ArhitecturaI

www.arh.upt.roTraian Lalescu 2/A 300223 Timișoara România+40 0256 404 021

4/5

FACULTATEA DE ARHITECTURĂ TIMIȘOARAAnul I

ATELIERUL DE PROIECTARESemestrul 22012-2013

Colectivul de profesori al anului 1:Cristian Blidariu, Brîndușa Havași, Mirel Drăgan, Ovidiu Micșa, Claudiu Toma, Vladimir Obradovici, Marius Găman, Alexandru Cozma, Andreea Simiciarhitectura1tm@gmail.comarhitectura1tm.wordpress.comwww.facebook.com/ArhitecturaI

www.arh.upt.roTraian Lalescu 2/A 300223 Timișoara România+40 0256 404 021

5/5

Grid suport pentru �ecare grupă, 10x10 unități, 1 unitate 5x5m

Fiecarui student îi revine una din tipologiile de parcelare, se va considera o adâncime de 5m pentru excavarea soluției

În prima sedință se va popula gridul cu parcelele studenților

Pentru parcelele alese se vor implementa soluțiile

La �nalul exercițiului, se vor asambla și compara comunitățile grupelor

TEMA 1: SIMULARE GRAFICA-atașament la tema de proiectare


Recommended