+ All Categories
Home > Documents > Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

Date post: 06-Jul-2018
Category:
Upload: terdic
View: 244 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
26
1 PADAHASTASANA  În limba sanscrită, cuvântul PADA înseamnă "picior" iar HASTA înseamnă "mână" sau "gest". Numele acestei posturi se datorează faptului că ea se execută prin aplecarea corpului, urmărind să atingem degetele de la picioare cu degetele de la mâini, după cum se va explica la tehnica de execuţie a posturii. TEHNICA DE EXECUŢIE Poziţia de plecare la execuţia lui PADAHASTASANA este stând în picioare, cu tălpile paralele între ele (este vorba de linia interioară a tălpilor), la o distanţă de 5-10 cm. Ne aplecăm în faţă, lăsând braţele şi capul să "atârne" liber, îndoind trunchiul cât mai mult. Ne ridicăm uşor câţiva centimetri şi ne aplecăm din nou, urmărind să ajungem cu mâinile şi mai jos decât înainte. Repetăm această mişcare de elasticizare de câteva ori şi apoi ne oprim, rămânând aplecaţi; apucăm degetele mari de la picioare între degetul mare şi următoarele două degete de la mâini, cu degetul mare spre interior şi le ţinem strâns. Menţinem picioarele drepte şi îndoim spatele cât mai mult. Rămânem în această poziţie cât de mult putem, urmărind să mărim gradat durata execuţiei. Pentru a beneficia de efectele acestei posturi, va trebui să o executăm timp de cel puţin 3 minute continuu, cu o concentrare adecvată. Acest lucru este valabil şi pentru celelalte ASANA-e. Într-o fază avansată de practică, când ne -am elasticizat suficient, introducem chiar complet palmele sub labele picioarelor sau aşezăm mâinile cu palmele pe sol în faţa picioarelor. Este important ca picioarele să rămână perfect întinse pe întreaga durată a execuţiei. Cei care nu reuşesc de la început să execute această postură, se vor apleca cât mai mult în faţă, lăsând braţele, trunchiul şi capul să atârne liber. Menţinând această poziţie cu concentrarea adecvată cât mai mult timp şi ex ecutând zilnic, perseverent, PADAHASTASANA, chiar şi fiinţele care se confruntă deocamdată cu rigiditatea corpului lor fizic, vor constata că, gradat, vor reuşi mai întâi să -şi atingă degetele de la picioare cu degetele de la mâini şi apoi chiar să execute  perfect această postură.  CONCENTRAREA  În timpul efectuării acestei posturi ne concentrăm să percepem flux urile de energie telurică, ce urcă prin membrele inferioare, ca nişte foarte fini curenţi bio -electrici. Urmărim ascensiunea lor şi energizarea centrului de forţă situat la nivelul zonei dintre anus şi sex, MULADHARA CHAKRA. Concomitent percepem eliminarea prin braţe, palme şi degete a fluidelor reziduale, perturbatoare ale echilibrului vital. La revenire conştientizăm senzaţia plăcută de amplă energizare, intens sesizabilă la nivelul membrelor inferioare, dinamizarea pregnantă a lui MULADHARA CHAKRA (care ne face să resimţim o stare de regenerare lăuntrică şi amplificarea vitalităţii), precum şi purificarea energiilor în zona trunchiului.
Transcript
Page 1: Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

8/17/2019 Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

http://slidepdf.com/reader/full/tehnicile-corporale-realaxarea-detaliat 1/26

1

PADAHASTASANA

 În limba sanscrită, cuvântul PADA înseamnă "picior" iar HASTA înseamnă "mână" sau "gestNumele acestei posturi se datorează faptului că ea se execută prin aplecarea corpului, urmărind satingem degetele de la picioare cu degetele de la mâini, după cum se va explica la tehnica de execuţa posturii.

TEHNICA DE EXECUŢIE 

Poziţia de plecare la execuţia lui PADAHASTASANA este stând în picioarcu tălpile paralele între ele (este vorba de linia interioară a tălpilor), la o distanţde 5-10 cm. Ne aplecăm în faţă, lăsând braţele şi capul să "atârne" liber, îndointrunchiul cât mai mult. Ne ridicăm uşor câţiva centimetri şi ne aplecăm din nouurmărind să ajungem cu mâinile şi mai jos decât înainte. Repetăm această mişcarde elasticizare de câteva ori şi apoi ne oprim, rămânând aplecaţi; apucădegetele mari de la picioare între degetul mare şi următoarele două degete de mâini, cu degetul mare spre interior şi le ţinem strâns. Menţinem picioarele drept

şi îndoim spatele cât mai mult. Rămânem în această poziţie cât de mult putem, urmărind să mărimgradat durata execuţiei. Pentru a beneficia de efectele acestei posturi, va trebui să o executăm timp dcel puţin 3 minute continuu, cu o concentrare adecvată. Acest lucru este valabil şi pentru celelaltASANA-e. Într-o fază avansată de practică, când ne-am elasticizat suficient, introducem chiar complepalmele sub labele picioarelor sau aşezăm mâinile cu palmele pe sol în faţa picioarelor. Este importanca picioarele să rămână perfect întinse pe întreaga durată a execuţiei. Cei care nu reuşesc de la începusă execute această postură, se vor apleca cât mai mult în faţă, lăsând braţele, trunchiul şi capul satârne liber. Menţinând această poziţie cu concentrarea adecvată cât mai mult timp şi ex ecutânzilnic, perseverent, PADAHASTASANA, chiar şi fiinţele care se confruntă deocamdată cu rigiditatecorpului lor fizic, vor constata că, gradat, vor reuşi mai întâi să -şi atingă degetele de la picioare c

degetele de la mâini şi apoi chiar să execute perfect această postură. 

CONCENTRAREA

 În timpul efectuării acestei posturi ne concentrăm să percepem fluxurile de energie telurică, curcă prin membrele inferioare, ca nişte foarte fini curenţi bio-electrici. Urmărim ascensiunea lor energizarea centrului de forţă situat la nivelul zonei dintre anus şi sex, MULADHARA CHAKRAConcomitent percepem eliminarea prin braţe, palme şi degete a fluidelor reziduale, perturbatoare aechilibrului vital.

La revenire conştientizăm senzaţia plăcută de amplă energizare, intens sesizabilă la nivel

membrelor inferioare, dinamizarea pregnantă a lui MULADHARA CHAKRA (care ne face să resimţim stare de regenerare lăuntrică şi amplificarea vitalităţii), precum şi purificarea energiilor în zontrunchiului.

Page 2: Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

8/17/2019 Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

http://slidepdf.com/reader/full/tehnicile-corporale-realaxarea-detaliat 2/26

2

EFECTE ŞI BENEFICII ALE ACESTEI POSTURI

Practicarea constantă a acestei ASANA face ca umerii să devină puternici, talia subţire şi pieptularg. Organele abdominale sunt tonifiate. Creşte cantitatea de suc gastric, iar ficatul şi splina sunstimulate.

Persoanele care suferă din cauza unor senzaţii de balonare abdominală sau de anumitafecţiuni gastrice, vor remarca diminuarea acestor tulburări prin practica acestei ASANA. Discuriintervertebrale deplasate către înainte pot fi readuse în mod natural la normal prin această postură Înălţimea, de asemenea, poate fi mărită prin practica lui PADAHASTASANA. Ea este folositoare pentru reducerea greutăţii corporale, determinând combustionarea adipozităţilor, făcând coloanvertebrală foarte elastică, vindecând astfel multe maladii.

După efectuarea posturii, un anumit interval de timp ne vom simţi mult învigoraţi. În plan subtiaceastă postură face să fie eliminate din fiinţa anumite energii impure care ţin de ceea ce yoghinnumesc TAMAS - aspect inerţial. Astfel, după execuţia posturii ne vom simţi corpul uşor, vom sesiz

dispariţia oboselii şi eliminarea gradată a lenei şi a inerţiei. Orice scurtare a picioarelor datorată vreunei fracturi a oaselor gambei sau coapsei este, după practică adecvată a lui PADAHASTASANA,  gradat rectificată. Se poate obţine, de asemenea, considerabilă alungire a piciorului prin practica acestei ASANA, timp de aproximativ 3 luni, masântotodată înainte şi după executarea posturii membrul afectat cu ulei de muştar sau din floarea soarelu în care se adaugă puţină sare, sarea mărind puterea de pătrundere a uleiului. 

Deşi această ASANA este extrem de uşor de executat chiar şi pentru începători, ea este totufoarte binefăcătoare. Chiar şi o practică redusă a acestei posturi cu atenţia concentrată ferm spercepem fenomenele de rezonanţă, poate produce un efect imediat şi notabil. 

ARDHA -CHANDRASANA

ARDHA, semnifică în limba sanscrită "jumătate", în timp ce CHANDRASANAeste numele zeiţei Lunii. ARDHA -CHANDRASANA desemnează deci ASANA LUNIILA JUMATATE, sau altfel spus, a semilunii.

Această postură face parte din seria ASANA-elor de flexie către în spate. Spredeosebire însă de alte posturi de flexie în spate cum ar fi BHUJANGASANA (posturacobrei) în care partea superioară a trunchiului este ridicată prin forţa musculară abraţelor care acţionează contrar forţei gravitaţiei, în ARDHA

-CHANDRASANA însăşi

greutatea trunchiului şi a capului sunt cele care produc flexia către în spate, fărăvreun efort muscular suplimentar. În cazul acestei posturi deci, forţa gravitaţionalăeste cea care ajută şi măreşte în mod natural flexibilitatea coloanei. În timpul acesteiflexări a coloanei către în spate, bazinul basculează înainte, element care face caARDHA -CHANDRASANA să devină o postură specifică, cu efecte distincte şi nu doaro simplă variantă de flexie către în spate. Studiul şi practica perseverentă a fiecărei

Page 3: Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

8/17/2019 Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

http://slidepdf.com/reader/full/tehnicile-corporale-realaxarea-detaliat 3/26

3

ASANA-e confirmă înţelepciunea marilor yoghini care au revelat aceste tehnici ce aufiecare în parte valoarea lor deosebită, favorizând în cazul unei exersări perseverentepunerea la unison cu energiile specifice din Univers.

TEHNICA DE EXECUŢIE 

Deşi aparent simplă, această posturănecesită multă atenţie în privinţa felului în careea trebuie abordată. Poziţia de plecare estefoarte importantă şi condiţionează executareacorectă a tehnicii propriu-zisă. Se porneşte dinpicioare cu braţele întinse deasupra capului. 

Yoghinii afirmă că această poziţie deplecare, este corectă în momentul în care,

văzută din profil, de la vârfurile degetelor de lamâini, trecând pe linia coloanei vertebrate şipână la călcâie, corpul descrie o linie perfectdreaptă şi nu una frântă. De aceea, aceastăprimă etapă trebuie să fie realizată cu atenţie,aceleaşi exigenţe fiind cerute şi la practica luiTALASANA (postura arborelui), întreagagreutate a corpului va fi repartizată uniform petoată suprafaţa tălpilor picioarelor. Bazinul va fibasculat pentru a-l plasa la orizontală, coloana

va fi îndreptată aranjând vertebrele unele sub altele, eliminând toate curburile în faţăale coloanei. Capul va fi păstrat drept, iar palmele vor fi orientate spre în faţă,relaxate, în timp ce braţele şi trunchiul vor fi întinse cât mai mult posibil. 

Deplasând apoi capul pe spate pentru a putea vedea vârful degetelor, înclinămprogresiv partea superioară a trunchiului către în spate. Nu va trebui să ne înclinămcătre în spate deplasând regiunea lombară, zonă care opune puţină rezistenţă încazul unei flexii în spate, dar care deseori este cea mai fragilă zonă a coloanei.Tocmai pentru aceasta vom evita ca regiunea lombară să participe la mişcare, încercând să curbăm numai partea superioară a spatelui. Va trebui deci să derulămcoloana vertebrală, vertebră cu vertebră, pornind din zona cervicală, încercând săinversăm curbura naturală care este chiar prea accentuată la unele persoane, fără acoborî însă până la zona lombară. Procedând astfel se vor elasticiza puţin câte puţinfiecare dintre vertebrele dorsale.

Realizând această postură, vom avea deci grijă să pliem în special zonacoloanei aflată între omoplaţi, protejând zona lombară. Totuşi va fi aproapeimposibil ca această zonă să nu participe deloc la flexia generală dar vom căuta ca

Page 4: Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

8/17/2019 Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

http://slidepdf.com/reader/full/tehnicile-corporale-realaxarea-detaliat 4/26

4

aceasta să se realizeze cât mai puţin posibil şi nu într-o manieră deliberată. Pentru a executa cât mai corect acest exerciţiu şi a înclina cât mai mult

trunchiul către în spate fără efort va trebui să ne imaginăm că vertebrele sedeplasează precum un evantai. Graţie acestei reprezentări mentale, ASANA va fiexecutată mult mai uşor iar musculatura părţii inferioare a trunchiului va fi în întregime pasivă. Vom înclina trunchiul cât mai mult posibil, către în spate basculândbazinul spre în faţă în timp ce picioarele sunt menţinute perfect întinse şi greutateacorpului se păstrează în continuare pe întreaga suprafaţă a tălpii piciorului. Se varămâne cât mai mult timp în această poziţie nemişcat, în timp ce respiraţia va fimenţinută normală, de voie. În cazul practicării acestei posturi pe un interval de timp îndelungat, procesul respirator se încetineşte iar durata inspiraţiei devine de la sineegală cu cea a expiraţiei. 

CONŞTIENTIZAREA 

Ne vom concentra să percepem fluxurile de energie cosmică trecând prinbraţe, conştientizând circulaţia descendentă a energiei prin braţul stâng precumcirculaţia descendentă a energiei prin braţul drept, apoi vom urmări trecerea fluxuluiprin trunchi şi vom remarca focalizarea lor la nivelul lui SWADHISTHANA CHAKRA-unde va amplifica aspectul de control şi emisie. 

Sesizăm amplificarea potenţialului erotic elevat precum şi capacitate mărităde control la nivelul acestei energii. Vom conştientiza de asemenea o stare dedestindere a zonei plexului solar are ca efect disiparea tensiunilor, a complexelor saua inhibiţiilor sexuale precum şi o euforie specifică manifestată în tot corpul,expansionată, ce ne va permite să simţim ulterior rafinarea trăirilor erotice. Sesizăm

de asemenea, amplificarea imaginaţiei creatoare controlate de voinţă.

EFECTE ŞI BENEFICII REZULTÂND DIN PRACTICA LUI ARDHA-

CHANDRASANA Se ştie că statica corectă a coloanei vertebrale depinde de o verticalitate

perfectă. Din aceasta decurge, în bună parte, poziţia bazinului şi o gamă foarte marede atitudini corporale cu efecte predominante conexe în fiinţa noastră lăuntrică. Înperioada actuală, activităţile  zilnice ale fiinţei umane precum şi poziţiile salecorporale în anumite situaţii sunt deseori lipsite de o anumită naturaleţe şi de aceeaapar deformări ale coloanei atât de des încât acestea au ajuns aproape să fieconsiderate normale. Practic, la omul civilizat, curburile coloanei vertebrale sunt maimereu exagerate chiar dacă noi am ajuns să le considerăm normale. Aproape întotdeauna există o arcuire exagerată a spatelui (cifoza dorsală). O deformare acoloanei vertebrale, oricât de uşoară ar fi ea, antrenează cu sine o serie întreagă derepercusiuni subtile la diferite niveluri. De aceea, yoghinii au avut întotdeauna grijăsă urmărească reechilibrarea întregului ansamblu al coloanei, căutând în permanenţă

Page 5: Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

8/17/2019 Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

http://slidepdf.com/reader/full/tehnicile-corporale-realaxarea-detaliat 5/26

5

o cât mai deplină verticalitate şi simetrie la nivelul acesteia. Curburile normale vorcontinua să rămână dar practica lui ARDHA - CHANDRASANA va tinde să leestompeze, acţionând în mod corectiv asupra tuturor deformaţiunilor. 

 În general, flexiile realizate pe spate, conform indicaţiilor yoghine sunt celemai utile pentru a corecta deformaţiile coloanei. ARDHA - CHANDRASANA este unadintre cele mai eficiente posturi pentru a realiza această verticalitate şi pentru aasigura statica corectă a coloanei vertebrate. Prin urmare, este important să sepractice regulat această ASANA, chiar de mai multe ori pe zi şi, dacă este cazul, chiar în afara şedinţei de ASANA-s. Nu este un fapt întâmplător că această postură esteintegrată ca parte în seria de exerciţii numităSALUTUL SOARELUI, care trebuie practicată de două ori pe zi, la răsăritul şi apusul Soarelui. 

Figurile prezentate schematic în lecţie ne

arată deviaţiile provenind dintr-o staticăincorectă arătând abaterile de la o poziţieverticală: 

A) Această figură arată atitudinea cuadevărat corectă a coloanei. Dacă persoana dinfigură ar fi ridicat braţele deasupra capului, s-ar fiputut trasa o linie dreaptă de la călcâie până lavârful degetelor. Bazinul este orizontal.

B) Această poziţie este relativ bună; există totuşi o lordoză lombară deja multprea accentuată. Bazinul este basculat uşor spre înainte însoţit de cele mai multe ori

de mişcarea unor muşchi ai coapsei cât şi a unor ligamente ataşate bazinului.Persoana compensează această înclinare presând un pic rinichiul. Centuraabdominală este însă corectă.

C) În această postură bazinul este deja în mod clar mult mai înclinat fiind însoţit de o slăbire a centurii abdominale. Spatele se arcuieşte şi respiraţia devinesuperficială, capacitatea toracică neputând să permită umplerea totală cu aer aplămânilor. Pentru a îndrepta această situaţie va trebui să "orizontalizăm" bazinul, săfortificăm centura abdominală, să dezvoltăm musculatura spatelui, să împingemtoracele spre în faţă, să ridicăm uşor bărbia şi să modificăm multe din obiceiurile

posturale vicioase mai ales în serviciu.D) Bazinul este chiar mai basculat decât în cazul figurii C). Centuraabdominală este foarte lăsată în jos iar viscerele cu siguranţă nu mai sunt la locul lorşi nu mai au volumul normal. Circulaţia sanguină în abdomen devine greoaie,generând stazele sanguine, constipaţia, congestionarea ficatului şi alte stări penibile. 

Respiraţia este mult prea superficială şi insuficientă în această situaţie. Îngeneral, de la acest stadiu starea sănătăţii tinde să se degradeze puţin câte puţin şi

Page 6: Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

8/17/2019 Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

http://slidepdf.com/reader/full/tehnicile-corporale-realaxarea-detaliat 6/26

6

 încetul cu încetul. Kilogramele excedentare acumulate fac dintr-o asemeneapersoană un obez sau nu poate să respire corect şi îi generează dezechilibre în întregul organism. Remediile sunt aceleaşi ca şi la punctul C) dar necesită oautosupraveghere de ja mult mai serioasă. 

Pentru a învăţa care este atitudinea corporală corectă pentru a ameliora şivindeca anumite afecţiuni ale coloanei, ARDHA - CHANDRASANA este de un realfolos. Bascularea spre în faţă a bazinului produce o activare puternică a luiSWADHISTHANA CHAKRA. Această deplasate se realizează cel mai adeseainconştient la femeile care poartă tocuri. Obiceiul de a purta tocuri are deci ca efect odinamizare generată poziţional a lui SWADHISTHANA CHAKRA. Practica lui ARDHA- CHANDRASANA are de asemenea ca efect ameliorarea irigării cu sânge a măduveispinării şi a celor două lanţuri de ganglioni ai sistemului nervos simpatic situaţi de oparte şi de alta a coloanei vertebrale, ceea ce vindecă numeroase tulburărifuncţionale şi leziuni organice. Centura abdominală este mult întărită, talia devine

suplă, corpolenţa este redusă iar la femei această postură ajută ca naşterile să devinăuşoare, normale, spontane şi fără dureri. 

TRIKONASANA

Apropierea semnificativă între cuvântul sanscrit TRIKONA (triunghi) şi cuvântul greceTRIGONOS este frapantă. Această postură este, numită a triunghiului deoarece, atunci când ea estrealizată, conferă corpului aparenţa unui triunghi. Cu toate că acest exerciţiu este de asemenepracticat în gimnastica suedeză, tehnica yoghină şi efectele sale sunt în totalitate diferite, cu excepţ

anumitor efecte asupra musculaturii dorsale şi abdominale care sunt comune într-o oarecare măsurambelor sisteme.

TEHNICA DE EXECUŢIE 

Stând în picioare, depărtăm picioarele menţinând tălpiparalele astfel încât picioarele să formeze un unghi de 90 dgrade. Aceasta ne va ajuta să reducem mişcările laterale abazinului. Întindem braţele lateral, cu palmele orientate î jos.

A) Execuţia pe partea stângă. Aplecăm apoi trunchiul cătdreapta, în timp ce mâna dreaptă coboară către genunchidrept. Atunci când mâna dreaptă atinge genunchiul, lăsăm salunece degetul mare şi arătătorul de-a lungul gambeUmărul urmează în cazul de faţă mişcarea şi bazinul pivoteazuşor. Aplecăm astfel trunchiul până ce degetele de la mân

Page 7: Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

8/17/2019 Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

http://slidepdf.com/reader/full/tehnicile-corporale-realaxarea-detaliat 7/26

7

dreaptă se apropie cât mai mult de glezna dreaptă. Simultan, păstrăm întins braţul stâng, caprămânând nemişcat. În această atitudine ne imobilizăm, făcând să basculeze umerii pentru a-i aşezcât mai perpendicular cu putinţă în raport cu podeaua. Este bine ca în această poziţie finală sdepărtăm uşor palma dreaptă astfel încât ea să nu se mai sprijine de piciorul drept. Astfel beneficiiacestei posturi vor fi maxime. Conştientizăm şi ne concentrăm să percepem fluxul de energie  teluricce urcă prin membrele inferioare, focalizând în zona plexului solar, unde dinamizează MANIPURCHAKRA. Concomitent percepem fluxul de energie cosmică captat prin palma stângă şi degeterelaxate, circulând prin braţ şi dinamizând după focalizare  în partea stângă a abdomenului centrsecundar de forţă CHANDRA CHAKRA, în legătură cu anumite energii lunare. Rămânem în aceastpoziţie respirând normal, de voie, cu atenţia concentrată să percepem activarea celor două CHAKRAe, cel mai intens a lui MANIPURA CHAKRA, secundar a lui CHANDRA CHAKRA. Este important sdistingem că MANIPURA este activată prin intermediul energiilor subtile telurice ce focalizează îaceastă zonă a abdomenului, iar CHANDRA CHAKRA prin intermediul energiilor cosmice captate prbraţul stâng ridicat. Revenirea la poziţia normală implică rămânerea cu picioarele în continuar

depărtate, dar necesită, după revenirea trunchiului la normal, cu braţele întinse lateral, coborâreacestora (a braţelor) pe lângă corp, unde rămân relaxate. Aceasta este încheierea execuţiei pe partestângă. 

Conştientizarea execuţiei pe partea stângă 

La revenire, conştientizăm masajul specific al organelor digestive, dinamizarea lui MANIPURCHAKRA, secundar conştientizând activarea lui CHANDRA CHAKRA. Realizăm de asemenedinamizarea polară a părţii stângi a abdomenului. 

B) Execuţia pe partea dreaptă. Aplecăm apoi trunchiul către stânga, în timp ce mâna stângă coboar

către genunchiul stâng. Atunci când mâna stângă atinge genunchiul, lăsăm să alunece degetul mare arătătorul de-a lungul gambei. Umărul urmează în cazul dfaţă mişcarea şi bazinul pivotează uşor. Aplecăm astftrunchiul până ce degetele de la mâna stângă se apropie câmai mult de glezna stângă. Simultan păstrăm întins braţdrept, capul rămânând nemişcat. În această atitudine nimobilizăm, făcând să basculeze umerii pentru a- i aşeza cmai perpendicular cu putinţă cu podeaua. Este bine ca îaceastă poziţie finală să depărtăm uşor palma stângă astf încât ea să nu se mai sprijine

de piciorul stâng. Astfbeneficiile acestei posturi vor fi maxime. Conştientizăm şi nconcentrăm să percepem fluxul de energie telurică ce urcprin membrele inferioare, focalizând în continuare în zonplexului solar, unde dinamizează MANIPURA CHAKRAConcomitent percepem fluxul de energie cosmică, captat prpalma dreaptă şi degetele relaxate, circulând prin braţ

Page 8: Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

8/17/2019 Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

http://slidepdf.com/reader/full/tehnicile-corporale-realaxarea-detaliat 8/26

8

dinamizând după focalizare în partea dreaptă a abdomenului, centrul secundar de forţă SURYCHAKRA, în legătură cu anumite energii solare. Rămânem de asemenea în această poziţie, respirânnormal, de voie, cu atenţia concentrată să percepem activarea celor două CHAKRA -e, cel mai intenslui MANIPURA CHAKRA şi secundar a lui SURYA CHAKRA. Este important să distingem că MANIPUReste activată prin intermediul energiilor subtile telurice, ce focalizează în această zonă a abdomenuluiar SURYA CHAKRA prin intermediul energiilor cosmice captate prin braţul drept ridicat. Revenirea poziţia normală implică rămânerea cu picioarele în continuare depărtate, dar necesită după reveniretrunchiului la normal, cu braţele întinse lateral, coborârea acestora (a braţelor) pe lângă corp, undrămân relaxate. Aceasta este încheierea execuţiei pe partea dreaptă. 

Conştientizarea execuţiei pe partea dreaptă 

La revenire, conştientizăm masajul specific al organelor digestive, dinamizarea lui MANIPURCHAKRA, secundar conştientizăm activarea lui SURYA CHAKRA. Realizăm de asemenedinamizarea polară a părţii drepte a abdomenului.  

Conştientizarea globală finală 

 În faza finală a acestei posturi sesizăm pregnant activarea intensă a lui MANIPURA CHAKRA, secundaremarcând dinamizarea concentrată a lui CHANDRA CHAKRA şi SURYA CHAKRA. Remarcăm dasemenea masajul întregii zone abdominale, la nivel psihic conştientizând starea de încredere în sinvoinţă mărită, curaj, putere de control şi dominare, armonie interioară având ca focar de iradierplexul solar.

Erori care se vor evita

Iată erorile cele mai frecvente: să se expire în timp ce aplecăm trunchiul şi braţul; să se îndoaie şi să s

anuleze liniaritatea braţelor întinse; să nu se îndepărteze suficient de mult picioarele şi să rămână întun unghi mai mic de 90 de grade, deoarece aceasta ar lăsa o mare mobilitate bazinului; să se îndoaipicioarele; să se lase capul să atârne sau să i se schimbe poziţia naturală. 

Contraindicaţii  În cazul acestei ASANA nu există nici un fel de contraindicaţii, cu condiţia ca ea să fie executată fărăforţa, urmând indicaţiile date mai sus. Femeile însărcinate vor trebui să fie prudente în ceea ce priveştexecutarea acestei ASANA, începând cu a patra lună de sarcină, suspendând execuţia acestei ASANdupă a cincea lună de sarcină din cauza efectelor sale asupra uterului. 

Efecte binefăcătoare ce survin prin practica consecventă a lui TRIKONASANA 

Această ASANA întinde şi dezvoltă admirabil musculatura coloanei vertebrale. Muşchintercostali sunt mobilizaţi şi devin supli, din câte se ştie ei fiind în general atrofiaţi şi diminuaţi dcauza modului nostru superficial de a respira. Din acest punct de vedere, TRIKONASANA le restituacestora mobilitatea pierdută. Muşchii abdominali oblici şi cei ai soldurilor sunt întinşi atunci cântrunchiul se înclină lateral pentru a asuma poziţia şi sunt fortificaţi atunci când trunchiul revine l

Page 9: Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

8/17/2019 Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

http://slidepdf.com/reader/full/tehnicile-corporale-realaxarea-detaliat 9/26

9

verticală. Centura abdominală este fortificată şi întărită. Această ASANA fortifică muşchii gâtului şi ceai cefei, rareori puşi în acţiune în viaţa curentă. TRIKONASANA RESTITUIE ÎNTREAGA SMOBILITATE CUTIEI TORACICE, acesta fiind un efect foarte important. Se ştie   că majoritateoamenilor prezintă asimetrii care fac ca unul dintre cei doi plămâni să respire mai mult decât celălalDin acest unghi s-a constatat că cel mai adesea plămânul drept este cel mai activ. Acest dezechilibrrespirator se accentuează gradat, odată cu trecerea timpului, plămânul cel mai puţin activ tinzând să-reducă şi mai mult activitatea sa. Desigur, numai un singur plămân ne este suficient pentru a trăi îmod normal, cu condiţia să nu realizăm exerciţii foarte violente. Referitor la aceasta se ştie că naturne-a înzestrat cu o suprafaţă pulmonară din plin suficientă, anticipând nevoi respiratorii importante, îspecial în caz de eforturi intense şi prelungite. Totuşi trebuie ca ambii plămâni să fie în mod egal aeraţ în caz contrar, plămânul mai puţin activ expunându-se la afecţiuni pulmonare cum ar fi în specituberculoza. Prin expansiunea alternativă a fiecărei jumătăţi a toracelui, această ASANA restabileştechilibrul respirator şi ventilează în profunzime cei doi plămâni. TRIKONASANA constituie dasemenea o excelentă pregătire incipientă pentru exerciţiile respiratorii şi de PRANAYAMA. Aceast

ASANA favorizează deci ventilarea nu numai a părţii mijlocii a plămânilor ci şi pe cea a lobilor superiorPostura implică flexia laterală a coloanei vertebrale, ceea ce corectează deformările laterale. Îcazul scoliozei, trebuie să se practice exerciţiul în mod inegal: de exemplu, de două ori în senscorectiv al scoliozei şi o singură dată în celălalt sens. În cazul deformărilor accentuate nu se va acţiondecât pe o singură parte (în sensul corectiv) până la eliminarea problemelor. În acest caz, ASANtrebuie să fie executată de mai multe ori pe zi. Partea lombară este în special angrenată în cadracestei posturi. De aceea, TRIKONASANA se completează foarte bine cu posturi de torsiune acoloanei vertebrale (de exemplu, ARDHA-MATSIENDRASANA).

Alte efecte benefice

Practica acestei posturi înlătură durerile de spate şi dezvoltă muşchii fesieri. Corpul devine uşoAfecţiunile plămânilor şi frecventele eczeme şi coşuri ale pielii sunt vindecate. O trăsătură specială acestei ASANA este că ajută la creşterea în înălţime. Există şi alte câteva ASANA-e ce pot fi practicatalături de TRIKONASANA pentru a depăşi micimea staturii. Postura se dovedeşte a fi utilă suferinzilode sciatică dacă este practicată încet. 

O altă caracteristică deosebită a acestei posturi este aceea că poate fi practicată chiar şi de femeie însărcinată, fără a-i cauza vreun rău. În timpul primelor 3-4 luni de graviditate, femeile popractica lent această ASANA. Ea armonizează şi echilibrează numeroşi nervi cu traseu transversal oblic în corp. Deşi atât de simplă, postura este extrem de folositoare pentru femei. Femeile cu corpuaplecat sau încovoiat, precum şi cele care resimt dificultăţi în a merge drept trebuie să practice aceastASANA. Însă ea nu trebuie executată cu smucituri sau grăbit, deoarece astfel îşi pierde din valoare utilitate. Numai menţinând corpul în această postură un anumit timp, avantajele ei pot fi obţinute. 

TRIKONASANA, pe lângă creşterea în înălţime, face de asemenea corpul bine proporţionaAceastă ASANA tonifică muşchii picioarelor, înlătură rigiditatea din picioare şi solduri, corecteazanumite deformări ale picioarelor şi le permite acestora să se dezvolte egal. Uşurează şi alină durerilde spate şi luxaţiile gâtului, întăreşte gleznele şi dezvoltă pieptul. De asemenea, tonifică muşch

Page 10: Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

8/17/2019 Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

http://slidepdf.com/reader/full/tehnicile-corporale-realaxarea-detaliat 10/26

10

BHUJANGASANA

BHUJANGASANA - VARIANTĂ 

şoldurilor, ai gambelor şi tendoanele de la genunchi. Determină funcţionarea corectă a muşchilospatelui şi ai coloanei vertebrale, deoarece postura măreşte cantitatea de sânge din partea inferioară regiunii spinale. Pieptul este extins pe deplin. Postura alină eficient durerile spatelui învigorântotodată organele abdominale şi muşchii şoldurilor.

Acest exerciţiu fortifică centura abdominală şi activează circulaţia sanguină în abdomen prcomprimarea şi întinderea alternativă a fiecărei jumătăţi a pântecelui. Organele pelviene sunt mai aleinteresate de această ASANA care acţionează în cazuri de ptoze, sau altfel spus în cazul deplasărilointestinului (atât a intestinului subţire, cât şi a colonului). 

Nervii părţii lombare a coloanei vertebrale sunt tonificaţi şi stimulaţi, ceea ce influenţează directoate organele abdominale şi în special sistemul genito-urinar, ca şi colonul. Această ASANA combate constipaţia din două direcţii: 1) mecanic, prin comprimarea şi întinderealternativă a abdomenului; 2) pe cale reflexă, prin stimularea centrilor nervoşi medulari care comandaceste organe (de notat că apare de asemenea o creştere a diurezei). TRIKONASANA îndreaptcoloana vertebrală, echilibrează şi dezvoltă cutia toracică, corectează prin creştere toracele de tip pla

elimină grăsimea şi celulita de la nivelul şoldurilor.Aceste efecte se obţin menţinând postura cel puţin un minut pe fiecare parte. 

BHUJANGASANA

 În limba sanscrită, BHUJANGA înseamnă "cobră". Această ASANA se numeşte Postura Cobrdeoarece atunci când este executată ea se aseamănă cu ipostaza ridicată a acestui şarpe, gata de atac

TEHNICA DE EXECUŢIE 

1. Stăm întinşi la sol, cu faţa în jos. Picioarele sunt întinse şi uşoapropiate, cu degetele în prelungire, astfel încât tălpile să fie aproximatorientate către în sus. Aşezăm mâinile astfel încât la pornire palmele să faproape sub umeri, simetric, lipite de sol, cu faţa în jos iar coatele să fi

lipite de trunchi. Bărbia este sprijinită pe sol, la pornire. 2. Ajutându-ne de puterea braţelor, arcuim gradat trunchiul către înapoi, ridicând capul. 3. În faza finală braţele sunt întinse iar capul este cât mai mult lăsat pe spate. Picioarele, fesele

spatele sunt relaxate, întreaga tensiune fiind angrenată în braţe. Se va avea grijă ca pieptul să fie câmai mult scos în afară, evitând greşeala curentă de a lăsa gâtul să se afunde între umeri; dimpotrivătrebuie să ridicăm capul şi să

-l lăsăm pe spate făcând astfel ca arcuirea să

-şi atingă maximul. Gu

rămâne închisă. 4. IMPORTANT!  Va trebui să urmărim ca porţiunea din co

situată între ombilic şi degetele de la picioare să rămână cât mai aproapde sol. Acţionând astfel, extensia maximă a coloanei va fi în jumătatea superioară, ceea ce este excelent. 

5. Intrarea în ASANA ca şi ieşirea se vor executa lin fără a violent

Page 11: Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

8/17/2019 Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

http://slidepdf.com/reader/full/tehnicile-corporale-realaxarea-detaliat 11/26

11

coloana prin mişcări bruşte. Varianta pentru cei lipsiţi de flexibilitate sau bolnavi: se va proceda întocmai ca la variant

completă, cu deosebirea că se va sprijini greutatea trunchiului pe coate, care vor fi aşezate pe sol, îdreptul umerilor; antebraţele vor fi orientate către în faţă. Se va urmări, de asemenea, realizarea fleximaxime a coloanei în jumătatea sa superioară. Efectele acestei variante sunt însă mult diminuate faţde efectele posturii originale, complete.

CONCENTRAREA

 În timpul execuţiei se va percepe atent energizarea lui ANAHATA CHAKRA, prin intermedienergiilor cosmice captate direct cât şi al energiilor telurice captate prin picioare şi sublimate la nivelcoloanei. Evocarea unei stări psihice afective euforice va accelera şi va amplifica mult efectele posturLa revenire se vor conştientiza vibraţii foarte fine în zona plexului cardiac, stare afectivă de iubire fărobiect şi senzaţie de calm profund lăuntric, având acelaşi focar de iradiere. Într-o fază superioară se vputea percepe chiar consonanţa plenară, euforic-telepatică, cu sfera de manifestare a iubi

universale.CONTRAINDICAŢII Practic nu există contraindicaţii în afara cazurilor de hernie perforată sau hipertiroidie (în acest cacapul rămânând vertical, fără a mai fi lăsat pe spate). 

EFECTE şi BENEFICII BHUJANGASANA elasticizează partea superioară a coloanei vertebrale prin flexie către înapo

 în vreme ce SARVANGASANA şi HALASANA o flexează către înainte. Aceasta înlătură promptendinţa spre gheboşare, durerea de spate, crizele de lumbago (afecţiune dureroasă a zonlombare),mialgia (dureri musculare) în zona coloanei vertebrale. Postura este o adevărată binefacer

pentru o coloană vertebrală cu afecţiuni sau vătămată, cât şi în cazul unor deplasări ale discurilointervertebrale către înapoi. Practica ei readuce gradat discurile la poziţia normală. Conforconcepţiei yoghine, flexibilitatea coloanei este o garanţie esenţială pentru o sănătate deplinvitalitate şi tinereţe. Postura Cobrei îmbunătăţeşte irigarea măduvei spinării şi a celor două lanţuri dganglioni ai sistemului nervos simpatic, ceea ce vindecă numeroase tulburări funcţionale şi leziuorganice. Funcţionarea tiroidei şi a glandelor suprarenale este de asemenea normalizată, ceea ce arefecte multiple binefăcătoare, de exemplu în anumite  forme de reumatism. Prin creşterea presiunintra-abdominale, BHUJANGASANA înlătură constipaţia, indigestia şi flatulenţa (producerea de gazgastro-intestinale care generează balonare), fiind folositoare chiar şi celor afectaţi de constipaţcronică. De altfel, procedeul yoghin de curăţire şi purificare lăuntrică cunoscut sub numele de SHANPRAKSHALANA,  una dintre cele metode tradiţionale secrete de purificare, utilizat pentru curăţire întregului traiect intestinal, este făcut posibil în bună parte, tocmai datorită unei posturi derivate dBHUJANGASANA.

De asemenea, ficatul, vezica biliară, pancreasul, splina şi rinichii beneficiază considerabil daceastă postură. Postura Cobrei este în mod special folositoare femeilor, pentru tonifierea ovarelor uterului. Ea este un puternic tonic, vindecând amenoreea maladivă (lipsa menstruaţiei), dismenoree

Page 12: Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

8/17/2019 Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

http://slidepdf.com/reader/full/tehnicile-corporale-realaxarea-detaliat 12/26

12

(menstruaţie dificilă sau dureroasă), leucoreea (poala albă) şi diferite alte afecţiuni utero-ovarienBHUJANGASANA menţine o circulaţie sanguină abundentă   în aceste zone, regularizează ciclmenstrual şi ajută mult ca naşterile să fie normale şi uşoare. Practica acestei ASANA face talia suplă pieptul larg şi este foarte folositoare pentru reducerea corpolenţei. Corpul devine minunaproporţionat. Femeile nu vor mai roşi pe plajă sau când poartă un decolteu pe spate foarte adândeoarece BHUJANGASANA le va dezvolta musculatura dorsală şi va ascunde vertebrele inestetic(care sunt proeminente), fără totuşi a le da alura unui luptător de circ. 

Din punct de vedere psihic, s-a constatat că Postura Cobrei combate rapid sentimentele dnesiguranţă şi inferioritate, creând dimpotrivă o justă atitudine spirituală demnă, tonică, încrezătoareafectivă. De asemenea, BHUJANGASANA măreşte căldura corporală, reglează  pofta de mâncare, iunele tratate secrete de YOGA susţin chiar ca ea contribuie la trezirea lui KUNDALINI SHAKTI, care omul obişnuit se află în stare latentă (adormită) la nivelul lui MULADHARA CHAKRA. Iată de cyoghinii consideră, referitor la BHUJANGASANA că este foarte folositoare tuturor: bărbaţi, femecopii, tineri şi bătrâni, sănătoşi sau bolnavi, ajutând din mai multe puncte de vedere, pe oricine

practică cu perseverentă. 

SARVANGASANA

 În limba sanscrita, SARVA înseamnă "întreg" sau "toate" iar ANGA înseamnă "corp" sa"membru", deci postura este numită "ASANA întregului corp" sau "postura tuturor membrelodatorită faptului că aproape toate părţile corpului sunt armonios antrenate prin practica sa. 

 Înţelepţii yoghini susţin, bazându-se pe teoria esoterică YOGA, că SARVANGASANA este postură minunată, care ne oferă multiple beneficii uluitoare atunci când este practicată c

perseverenţă, aceste efecte pozitive deosebit de ample datorându-se mai ales poziţiei inversate corpului uşor  accesibile pentru majoritatea practicanţilor YOGA. Datele tradiţionale secretmenţionează adesea existenţa a doi curenţi subtili energetici fundamentali, unul pozitiv (+) şi celălanegativ (-) (YANG şi respectiv YIN, în acupunctură) şi afirmă că fluxul  de energie cosmică (YANGcoboară de la cer către pământ. În această situaţie omul, singura fiinţă care se menţine mai mereu îpoziţie verticală, este traversat doar de sus în jos de acest flux, pe întreaga sa lungime, acesta fiind daltfel şi unul din motivele determinante pentru care yoghinii susţin că este extrem de necesar să smenţină coloana verticală riguros rectilinie şi verticală, mai ales în timpul procedeelor respiratorii dcontrol al suflului (PRANAYAMA) şi al meditaţiei yoghine autentice. 

Orice fizician sau meteorolog expert ştie, de altfel, că suprafaţa terestră este predominan încărcată negativ ca polaritate, iar atmosfera este predominant încărcată pozitiv ca polaritate. Zonintermediară, în care noi trăim, este cea cuprinsă în mod nat ural într-un câmp electrostatic verticaavând în general gradientul potenţial de 160-150 Volţi pe metru şi chiar mai mult. 

Posturile inverse, dintre care SARVANGASANA este prima pe care o studiem acum, au drepefect esenţial inversarea radicală a acestei banale situaţii, făcând să acţioneze în mod natural în senopus fluxul energiei cosmice - ce va avea astfel un efect echilibrant profund asupra fiinţei umane care

Page 13: Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

8/17/2019 Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

http://slidepdf.com/reader/full/tehnicile-corporale-realaxarea-detaliat 13/26

13

practică o perioada suficient de mare de timp. 

TEHNICA DE EXECUŢIE 

1) Aşezaţi-va la  sol, întinşi pe spate, pe o pătură suficient dgroasă. 

2) Ridicaţi-vă încetişor picioarele, bazinul şi trunchiul de la soajungând gradat, în final să menţineţi corpul în poziţie verticainversată. 

3) Sprijiniţi ferm trunchiul cu ajutorul mâinilor, coatele fiinaşezată ca puncte de sprijin la sol. Bărbia trebuie să fie cât mai binpresată în furca sternului, realizând astfel simultan faimoasJALANDHARA BANDHA sau altfel spus "Contracţia reţelei gâtului". 

4) Întreaga greutate a corpului în această postură se sprijină pumeri coate şi gât. Tălpile şi în general toate grupele musculare car

nu sunt strict necesare pentru menţinerea posturii, trebuie să fie cât mai relaxate. Corpul, între tălpi umeri trebuie să fie absolut drept rămânând perpendicular pe suprafaţa de sprijin a podelei. 5) Revenirea se efectuează lent, fără să ridicăm capul de pe sol. 

Varianta - VIPARITA KARANA

Pentru cei afectaţi de boli grave, mai ales referitoare la sistemul circulator se recomandurmătoarea variantă: 1) Se va proceda ca şi în cazul lui SARVANGASANA, cu diferenţa că mâinile vor sprijini bazinul şi ntrunchiul, iar corpul va fi pliat, cum se vede în figura de mai jos.

CONCENTRAREA În timpul efectuării posturii se va percepe fluxul energiilor cosmicecoborând prin picioare, sesizând distinct diferenţele între aspectul (+)(YANG) prin piciorul drept şi aspectul (-) (YIN) prin cel stâng canalizarealor pe coloana şi focalizarea la nivelul gâtului, la nivelul centrului subtil deforţă VISHUDDHA CHAKRA. La revenire conştientizaţi activarea intensă a lui VISHUDDHA CHAKRA,starea specifică de percepţie spatio-temporală unificatoare, trecutul,prezentul şi viitorul apărând ca o manifestare a eternităţii sau a duratei

unice.

CONTRAINDICAŢII  În cazurile de afecţiuni cardiace grave, de hipertensiune arterială pronunţată şi în afecţiunile acute azonei gâtului şi capului, cum ar fi: otita, abces dentar, angina, afecţiuni grave ale tiroidei, sinuzitascleroza vaselor cerebrale etc, practica acestei posturi va fi abordată gradat şi numai sub îndrumare

Page 14: Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

8/17/2019 Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

http://slidepdf.com/reader/full/tehnicile-corporale-realaxarea-detaliat 14/26

14

unui instructor spiritual competent (GURU). În cazurile de hernie gravă este mai bine ca practica ei sfie însoţită de execuţia lui UDDIYANA BANDHA (retracţia abdominală). 

EFECTE BENEFICE REZULTÂND DIN PRACTICA LUI SARVANGASANA

Multe din efectele acestei posturi sunt similare cu acelea ale lui SHIRSHASANA (Postura stând pe capdiferenţele provenind mai ales din acţiunea de excepţie pe care această ASANA o are asupra tiroidei.  

Este un fapt cunoscut că starea de sănătate a organismului depinde într-o mare măsură de bunfuncţionare a glandei tiroide şi a corpului pituitar din creier.  În această postură, sângele afluează abundent către gât şi cap, astfel încât tiroida şi centrii nervoşi creierului sunt mult mai bine hrăniţi, fiind astfel prompt regeneraţi, ceea ce are efecte notabile asupmetabolismului, creşterii, nutriţiei, stării de sănătate şi structurii fizice. Se ştie că tiroida şi paratiroidfuncţionează în strânsă interdependenţă cu alte glande endocrine, ca: pineală, pituitară, suprarenalsplină, testicule şi, prin urmare, sănătatea ei cât mai deplină o condiţionează pe a acestora din urmasigurând starea de sănătate a întregului corp. 

SARVANGASANA are, de asemenea, efecte excelente asupra coloanei vert ebrale, "ştergândcurburile patologice anormale şi hrănind abundent măduva spinării. Aceasta menţine coloana elasticşi face spatele puternic, ceea ce în concepţia yoghină înseamnă înflorire şi tinereţe nealterată. Postulumânării preîntâmpină osificarea timpurie a vertebrelor şi a oaselor în general, ceea ce face ca prpractica zilnică să dispară sau să nu apară deloc ravagiile bătrâneţii.

SARVANGASANA este o adevărată binefacere pentru femeile cu probleme ovariene sau la carexistă unele probleme de funcţionare a glandelor sexuale specifice, reglarea anumitor tulburări sexuafiind valabilă şi în cazul bărbaţilor. 

SARVANGASANA aduce uşurare în cazul ptozelor uterine tulburărilor menstruale, eliminânprompt afecţiunile sau tulburările pasagere dureroase ale acestui organ, fiind totodată utilă î

tratamentul gonoreei şi al altor boli, putând chiar ajuta la eliminarea sterilităţii şi la decongestionarerapidă a prostatei. Eliminând congestia sanguină din picioare, postura lumânării are efect salutar asupra varicelor hemoroizilor. De asemenea, cei care sunt extrem de sensibili la variaţiile la căldură şi la frig în regiunepicioarelor, sunt insistent sfătuiţi să practice această ASANA dacă vor să elimine definitiv o asemenepenibilă stare. 

SARVANGASANA este foarte folositoare pentru atingerea cu uşurinţă şi menţinerecontinenţei sexuale (BRAHMACHARYA), eliminând poluţiile nocturne şi făcând din practicantul perseverent un veritabil URDHVARETHAS (Cel ce îşi controlează perfect funcţiile sexual e (sperma bărbat şi secreţiile menstruale la femeie) şi îşi transmută sămânţa în forme superioare de energie). Îplus, postura lumânării acţionează ca un puternic purificator şi tonic sanguin, acţionând simultan asupra nervilor. Ea tonifică şi linişteşte nervii, vindecă durerile de cap şi stările de iritare, are efecte dregenerare nervoasă şi vindecă insomnia şi depresiunea psihică (cu uşurinţă). 

SARVANGASANA este de asemenea utilă în îmbunătăţirea digestiei, eliminând dispepsiconstipaţia şi alte afecţiuni gastrointestinale de natură cronică, amplificând JATHARAGNI, sau altfspus focul subtil digestiv.

Page 15: Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

8/17/2019 Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

http://slidepdf.com/reader/full/tehnicile-corporale-realaxarea-detaliat 15/26

15

Postura lumânării uşurează curgerea abundentă a sângelui către inimă, ameliorând irigarezonei pieptului şi alină sufocarea sau greutăţile în respiraţie, palpitaţiile, bronşita şi astmul. Totodatea are efecte profund binefăcătoare în cazul bolilor de gât, a afecţiunilor amigdalelor, vindecând rănişi tulburările nazale; din acest motiv ea este foarte indicată oratorilor şi cântăreţilor. Prin energizarezonei capului postura ameliorează afecţiunile oculare şi are efecte salutare chiar şi în epilepsie. 

SARVANGASANA reduce corpolenţa şi elimină mirosurile neplăcute ale transpiraţiei şi ale altosecreţii corporale. Ea este recomandată pentru reducerea taliei, făcând şoldurile graţioase şi frumoproporţionate, elimină ridurile, încărunţirea prematură a părului şi bărbia dublă sau guşa. Corpul esteliberat de toxine şi umplut de o energie nouă, drept care faţa devine roză, strălucitoare şi magneticcorpul rămâne vital, suplu, tânăr şi perfect condiţia să fie practicată perseverent un timp suficient dlung

Textele tradiţionale secrete afirmă în plus, că SARVANGASANA contribuie la trezirea energicosmice latente KUNDALINI, drept pentru care ea este considerată a fi unul din cele mai mari darufăcute omenirii de străvechii înţelepţi yoghini. 

CONTRAPOSTURA

 În cazurile de tensiuni articulare rezultând din practica prelungită a posturii lumânării se voexecuta ulterior CHAKRASANA şi MATSYASANA. 

VAJRASANA

VAJRASANA este una dintre posturile şezând folosită chiar şi pentru meditaţie şi concentrare,cărei denumire uimitoare înseamnă literal "postura trăznetului" sau a "fulgerului". În alte text

yoghine, ea mai este cunoscută şi sub numele de "postura diamantului".

PREZENTARE GENERALĂ 

Această ASANA, deşi foarte simplă pentru unii, are grade de dificultate considerabile pentralţii. Deşi pentru unii va fi uşor de abordat, pentru alţii va părea la început inconfortabilă. Senzaţiipenibile sunt legate mai ales de genunchi şi de pulpe. Datorită faptului că am fost forţaţi   cel madesea, să stăm pe scaun, ligamentele noastre au devenit rigide şi s -au micşorat. Tocmai din aceastcauză , ele ne fac să suferim, mai ales la început. După 2-3 săptămâni de practică consecventă, voajunge să executăm această postură fără aceste inconveniente, iar după 2 luni ne vom simţii chiafoarte bine, percepând dinamizarea simultană a centrilor de forţă pe care această postură dinamizează. 

Page 16: Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

8/17/2019 Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

http://slidepdf.com/reader/full/tehnicile-corporale-realaxarea-detaliat 16/26

16

Pentru a evita senzaţiile dureroase, este preferabil să exersăm gradat, fără a ne martiriza, păstrândune totdeauna în limite rezonabile, menţinând postura la graniţa plăcutului suportabil, fără a alunecdeloc în starea de suferinţă. În faza de început, când vom practica această ASANA, durerile pot reduse aşezând un prosop împăturit pe sol, chiar sub călcâie şi glezne. După un oarecare interval dtimp, atunci când ligamentele vor fi elasticizate, ne vom dispensa de prosopul îndoit.

Printre altele, această ASANA are menirea de a înlocui postura Lotusului (PADMASANA) sapostura perfectă (SIDDHASANA) dacă aceste atitudini nu sunt (sau nu sunt încă) complet stăpânite suficient de confortabile pentru yoghinul începător. 

VAJRASANA va folosi deci la aceleaşi scopuri ca şi cele două posturi (PADMASANA SIDDHASANA) menţionate mai sus, fiind de un real folos, mai ales în exerciţiile yoghine dconcentrare (DHARANA), meditaţie (DHYANA), ritmare a suflului respirator (PRANAYAMA), Totuşpropriile sale efecte specifice nu sunt deloc neglijabile.

Acest preambul poate să li se pară unora foarte pesimist. Tocmai de aceea, este necesar smenţionăm că nu este deloc exclus ca această postură să fie accesibilă şi agreabilă încă de la prim încercare, fiind cu putinţă să o executaţi dintr-o dată în forma sa tradiţională. În această direcţie est

necesar să menţionăm că femeile sunt adesea favorizate pentru această postură, datorită faptului cligamentele lor au în general o mai mare lipsă de rezistenţă decât acelea ale bărbaţilor. 

POZIŢIA DE PORNIRE 

Poziţia iniţială pentru executarea acestei posturi este stând în genunchi. Înainte de a ne aşeza vom îndepărta cât mai mult cu putinţă călcâiele, lăsând între degetele mari de la picioare o distanţă de 5cm şi având grijă ca degetele de la picioare să nu se atingă între ele. Astfel se formează un fel de albgata pregătită să primească în interiorul ei fesele. 

Page 17: Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

8/17/2019 Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

http://slidepdf.com/reader/full/tehnicile-corporale-realaxarea-detaliat 17/26

17

EXECUŢIA PROPRIU-ZISĂ A POSTURII Ne vom lăsa să coborâm încet către sol, astfel încât să ajungem să ne aşezăm nu numai pe călcâie ci  în albia formată. 

POSTURA DEFINITIVĂ 

Aşezăm în continuare mâinile, cu degetul mare depărtat la maxim de celelalte degete, în joncţiunedintre bazin şi coapse. Degetul mare va f i orientat spre exteriorul coapsei iar celelalte degete spinterior. Degetele arătător şi mare cuprind astfel o parte a coapsei. Pe întreaga durată de execuţie acestei posturi este foarte important să menţinem coloana şi capul în linie dreaptă.   În continuare trebuie ca în mod progresiv să relaxăm toţi muşchii, începând mai întâi cu centurabdominală. În cazul unei execuţii ireproşabile, aproape nici un muşchi nu mai este contractat această postură ne permite să păstrăm indefinit (o durată chiar foarte mare de timp) o imobilitate dstatuie, aceasta - se înţelege - după o perioadă suficient de mare de practică. VAJRASANA aşează î

mod automat bazinul într-un unghi ideal pentru coloana vertebrală. Prin urmare, imediat după angrenarea posturii, vom închide ochii, vom elimina tensiunile din zongâtului şi apoi vom relaxa cât mai bine musculatura spatelui. Procedând astfel, de la craniu până îzona sacrumului, coloana vertebrală se aranjează în mod corect. Este important, în această fază, să nomitem relaxarea pulpelor, care au tendinţa să se contracte mai ales la început, din cauza durerii. Pmăsură ce ligamentele devin flexibile şi îşi regăsesc lungimea lor naturală, vom ajunge să relaxăm mumai bine coapsele, fesele şi pulpele picioarelor. În faza ultimă, ne vom relaxa, cu grijă, chiar şi faţa. 

CONCENTRAREA ÎN TIMPUL EXECUTĂRII ACESTEI ASANA PENTRU DEBUTANŢII ÎYOGA

Dacă în primele faze de practică resimţim durere în anumite zone, vom putea să depăşim cuşurinţă perioada săptămânilor dureroase, concentrându-ne intens asupra punctelor sau zonelosensibile, relaxând în acelaşi timp muşchii picioarelor şi energizând zonele de tensiune printr-focalizare a fluxurilor de energie cosmică, în vederea eliminării acestor focare dureroase. Eventual, nputem imagina că energia cosmică se revarsă asupra fiinţei noastre prin creştet, inundându-ne făcându-ne să debordăm, până când vom percepe lăuntric o stare de scufundare euforică a întregzone a bazinului către sol. Atunci când această stare fluidică este resimţită global, durerea sau focarede tensiune, în loc să se intensifice, se vor estompa gradat dacă vom concentra energie subtilă asuprlor.

 În postura propriu-zisă, fără senzaţii penibile de tensiune sau durere, ne vom concentra s

percepem energizarea simultană a două CHAKRAS importante din microcosmosul fiinţei noastre.  În fazele de execuţie bună, vom percepe distinct activarea lui AJNA CHAKRA şi ANAHAT

CHAKRA, simultan. Gradul de dinamizare mai accentuat al uneia dintre cele două CHAKRAS, în cazacestei posturi, ne permite să sesizăm care este cel mai energizat dintre cele două şi să insistămprintr-o focalizare accentuată, urmărind dinamizarea centrului de forţă mai puţin perceptib

Page 18: Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

8/17/2019 Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

http://slidepdf.com/reader/full/tehnicile-corporale-realaxarea-detaliat 18/26

18

Energizarea egală a celor doi centri de forţă permite o  influenţă a mentalului asupra sferei afective şiacţiune a sferei afective asupra mentalului. 

Graţie unei interacţiuni reciproce, armonios angrenate, această postură permite să resimţimconform învăţăturilor tradiţionale ale înţelepciunii yoghine, MINTE ÎN INIMĂ PRECUM ŞI INIMĂ ÎMINTE.

Prin dinamizarea adecvată, simultană şi egală a lui AJNA CHAKRA şi ANAHATA CHAKRA, îcazul acestei posturi yoghinul percepe distinct o stare extraordinară de forţă lăuntrică, colosală, graţ însumării şi totalizării energiilor acestor doi centri de forţă menţionaţi mai sus. De altfel, însădenumirea posturii (postura trăznetului) provine de la această senzaţie de neobişnuită forţă mentaafectivă, inefabil melanjată. 

 În fazele net superioare de practică YOGA, când sunt abordate etapele cele mai înalte dantrenament, când această postură este foarte bine realizată, sau cu alte cuvinte când ne genereazsenzaţia de stabil, foarte confortabil şi de relaxare euforică, cei doi centri de forţă dinamizaţi egal, fiinintens percepuţi, VAJRASANA poate servi ca bază pentru anumite exerciţii de concentra

(DHARANA), meditaţie (DHYANA) sau ritmare a suflului (PRANAYAMA). În această poziţie, atenţia sfocalizează cu mai multă uşurinţă. În cazul în care urmărim să executăm în această postură uneexerciţii de concentrare yoghină, vom putea cu uşurinţă să le facem dacă vom preceda aceste exerciţde câteva respiraţii yoghine profunde, lente şi ample, pentru a armoniza circulaţia energiilor subti(PRANAS) în întreaga fiinţă.

ERORI

 În cazul acestei posturi nu sunt posibile nici un fel de erori, dacă coloana vertebrală este cât mdreaptă. Este de asemenea important să fim atenţi şi să nu ne aşezăm PE CĂLCÂIE.  

EFECTE În această postură, comprimarea muşchilor gambelor frânează considerabil circulaţia sanguină îaceastă zonă. Prin urmare, sângele pe care inima îl destina în mod normal membrelor inferioare este îbună parte deviat către organele abdominale. De aici rezultă influenţa considerabilă a ASANA -asupra tubului digestiv.

Celebrul yoghin SIVANANDA recomandă această postură celor cu dispepsie, celor cu afecţiuhepatice şi în general tuturor celor care suferă de atonia tubului digestiv sau de glandele sale anexe. 

VAJRASANA reechilibrează statica vertebrală. Ea uşurează şi regenerează zona lombară spatelui. Ea este foarte utilă sedentarilor şi tuturor persoanelor pe care meseria le obligă să rămânmult timp în picioare (coafeze, vânzătoare, dentişti, etc). La femeie, poziţia specifică a bazinului, regiunii lombare şi sacrale ca şi activarea circulaţiei în zona inferioară a pântecului contribuie eliminarea anumitor tulburări caracteristice ciclului menstrual sau ale menopauzei. 

La bărbat, irigarea sporită a gonadelor normalizează producerea de hormoni masculinmenţinând constantă o activitate sexuală normală fără supraexcitări tensionante dar şi fără diminuare caracteristică impotenţei. 

Page 19: Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

8/17/2019 Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

http://slidepdf.com/reader/full/tehnicile-corporale-realaxarea-detaliat 19/26

19

VAJRASANA vindecă de asemenea durerile reumatismale la genunchi şi gută; este dasemenea indicată în cazurile de platfus. Datorită întinderii gleznelor şi labelor picioarelor, srealizează curbura necesară, care este folositoare pentru eliminarea durerilor de călcâie.  

Cei care stau în această postură un interval suficient de lung vor avea o atitudine fermă şi coloană dreaptă. Ei nu se vor dezechilibra cu uşurinţă. MERU DANDA (axul vital al fiinţei - coloanvertebrală) devine fermă şi puternică. Această ASANA seamănă într-o oarecare măsură cu postuNUMAZ în care musulmanii se roagă. Nervii şi muşchii picioarelor şi ai coapselor sunt întăriţi, Mialg(durerea musculară a picioarelor şi a coapselor) dispare. Sciatica este gradat eliminată. Stomacul vlucra cu o forţă sporită. Practica lui VAJRASANA exercită de asemenea o stimulare benefică asupra luKANDA, cea mai vitală parte subtilă (Oul ezoteric al fiinţei), care este situat la 30 cm deasupranusului, din care pornesc 72.000 de NADISURI.

Atunci când este practicată la un oarecare interval scurt de masa principală şi însoţită drespiraţii profunde, VAJRASANA asigură o digestie excelentă şi foarte uşoară. Totuşi, e important savem în vedere că, în cazul celor cu dispepsie, aceasta nu îi va scuti deloc să se îngrijească de o cât ma

bună masticaţie a alimentelor în timpul mesei. Corpul devine puternic şi ferm prin practica acestei ASANA. Din această cauză, yoghinii anumit-o VAJRASANA, sugerând că prin practicarea ei corpul devine ca diamantul (VAJRA). Priaceasta, degetele picioarelor, genunchii, gambele şi şoldurile sunt întărite. Postura este extrem dfolositoare pentru cei înclinaţi să doarmă prea mult. Ea se dovedeşte utilă elevilor şi studenţiloprecum şi acelora care lucrează noaptea târziu. Trebuie practicată timp de 10 minute după masăatunci când curgerea energiei prin NADIS este în mod obişnuit în jos; VAJRASANA inversează aceastcirculaţie, îndreptând-o în sus, contribuind astfel la accelerarea digestiei. Esenţa derivată din digerarehranei devine astfel sănătoasă şi pură, astfel că întregul corp, inclusiv oasele şi NADISURILE, deviasemenea diamantului.

 În această direcţie GHERANDA SAMHITA spune în cap. 2, sutra 12: "VAJRASANA care este realizată menţinând picioarele de ambele părţi ale anusului fac

şoldurile ca, de diamant şi este dătătoarea multor puteri şi capacităţi paranormale (SIDDHISyoghinului."

PADANGHUSTHASANA

PADANGHUSTHASANA este întrucâtva asemănătoare cu PADAHASTASANA, succedându-i acesteideci se va face întotdeauna după ce în prealabil am realizat PADAHASTASANA; şi aici se operează cenergii telurice, care de această dată  sunt acumulate la nivel mental.

Page 20: Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

8/17/2019 Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

http://slidepdf.com/reader/full/tehnicile-corporale-realaxarea-detaliat 20/26

20

TEHNICA DE EXECUŢIE 

 În picioare, cu tălpile paralele, fără să se atingă, cu picioarele perfect întinse, veni în mod gradat, cu mişcări dinamice line şi aşezăm pumnii strânşi, cu degetul ma

aşezat peste degetul arătător, în partea posterioară a picioarelor mai jos dgenunchi, iar coatele, pe cât posibil, apropiate de picioare şi căutăm să aducemcapul şi trunchiul cât mai aproape de picioare. Ideal este ca atât trunchiul cât capul să fie lipite de picioare. În continuare ne concentrăm să percepem fluxurile denergie telurică prin membrele inferioare şi conştientizăm focalizarea energiilor îregiunea cutiei craniene, în special în zona creştetului, la nivelul lui SAHASRARA. 

CONŞTIENTIZARELa revenire conştientizăm  activarea lui SAHASRARA, rafinarea percepţiilor mentale, sta

specifică de elevare în planul conştiinţei, senzaţie de detaşare şi luciditate spirituală. 

ERORI CARE VOR FI EVITATE

Când aplicăm pumnii în partea posterioară a picioarelor, pentru a ajuta atragerea frunţii cătrpicioare, vom evita orice mişcare prea sacadată şi realizată mecanic. Vom căuta pe cât posibil ccoloana să fie cât mai decontractată şi pasivă. Vom evita de asemenea să îndoim genunchii şi revenire se va evita să se deruleze brusc coloana.

EFECTE BENEFICE

Generalităţi. Efectele procurate de faza dinamică diferă de cele obţinute în timpul perioadei d

imobilitate care îi succede. Faza dinamică produce o stimulare generală a fibrelor nervoase repartizatde-a lungul coloanei vertebrale, graţie derulării lente care conferă în plus o elasticitate perfectcoloanei vertebrale, tonificând întregul organism şi acţionând asupra ganglionilor lanţului simpatiMusculatura abdominală asigură ridicarea trunchiului, fiind astfel întărit. În timpul fazei staticefectele decurg din comprimarea abdomenului contra pulpelor, în timp ce contracţia centuabdominale tonifică viscerele. Elongaţia regiunii inferioare a spatelui stimulează ortosimpaticul pubiaşi antagonistul său, parasimpaticul pelvian, ceea ce are repercusiuni pozitive asupra întregii activităţiorganelor abdominale. În plus, această ASANA elimină grăsimea de pe abdomen şi pulpe. 

Efecte asupra coloanei vertebrale. PADANGHUSTHASANA se completează perfect cHALASANA (postura plugului). Ele îşi conjugă acţiunea mai ales în faza statică. HALASANA acţioneaz

asupra părţii superioare a coloanei vertebrale, în timp ce PADANGHUSTHASANA tonifică partepelviană. În timpul acestor două ASANAS, vertebrele se îndepărtează uşor, degajâ nd astfel fibrenervoase care ies din spaţiile de conjugare. Întinderea accentuată a muşchilor şanţului vertebr îndepărtează de aici sângele, ceea ce face ca la revenire în poziţie normală să apară un flux de sângcare favorizează irigarea măduvei spinării. 

Efecte asupra sistemului nervos şi musculaturii. În afara musculaturii coloanei vertebralcentura abdominală este întărită. Muşchii şi ligamentele din partea posterioară a picioarelor sun

Page 21: Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

8/17/2019 Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

http://slidepdf.com/reader/full/tehnicile-corporale-realaxarea-detaliat 21/26

21

 întinşi şi masaţi, ca şi nervii. Această postură are efecte terapeutice în cazurile de sciatică, degajânnervul şi întinzându-l. În faza statică finală, în afara sistemului nervos spinal, plexul solar este profunstimulat şi decongestionat. Această poziţie ajută, prin urmare, la împrăştierea stărilor anxioase, avânefecte echilibrante asupra psihicului.

Efecte asupra viscerelor abdominale. Nici un organ al cavităţii abdominale nu scapă acţiunstimulatoare a acestei posturi. Sunt remarcabile efectele asupra prostatei. Activitatea sexuală estinfluenţată în sensul unei normalizări, postura redinamizându-i pe aceia a căror putere sexuaslăbeşte, fără a provoca surescitare morbidă. Astfel are loc trezirea şi revenirea la o activitate sexuanormală chiar şi în cazul unei vârste avansate. Din punct de vedere fizic are loc o repunere în activitata gonadelor, ale căror hormoni au repercusiuni profunde asupra sănătăţii, fiind la originea stărilosurprinzătoare de reîntinerire care se produc în practica YOGA. Graţie lui PADANGHUSTHASANAaceasta se va produce fără a recurge la extrase de glande animale sau medicamente, deoarece chiaglandele individuale reîncep să producă hormonii de neînlocuit. Aceste efecte se aplică atâpersoanelor de sex masculin cât şi celor de sex feminin, în cazul cărora uterul şi ovarele  vor benefic

din plin din partea acestei posturi. În afara pancreasului, în special stimulat şi tonificat de aceastASANA, ficatul, rinichii, vezica sunt influenţate favorabil, fiind activat simultan peristaltismintestinal, mai ales la nivelul colonului şi al intestinului gros. Multe cazuri de constipaţie rebelă sundefinitiv eliminate, adesea numai după 2-3 săptămâni. Totuşi, la anumite persoane, a menţine aceastASANA mai mult de 5 minute poate, dimpotrivă, să producă o accentuare a constipaţiei. Fiecapracticant va fi deci prudent, căutând ca perioadele de imobilizare să fie mărite gradat, urmărintotodată efectele ce survin. 

Efecte asupra circulaţiei limfatice.  Asupra circulaţiei limfatice această postură acţioneazputernic, înarmându-ne eficient în lupta împotriva infecţiilor. Se ştie că o circulaţie limfatică încetinitne pune în inferioritate în lupta împotriva bacteriilor, care în anumite cazuri pot să pătrundă profund î

organism, producând boală, această situaţie fiind imposibilă atunci  când circulaţia limfatică estnormală. 

Efecte igienice şi terapeutice.  Această postură acţionează specific în cazurile de constipaţihemoroizi, diabet, dispepsie, gastrită, ulcer. Ea elimină o gamă largă de tulburări funcţionale aficatului, vezicii biliare, rinichilor, intestinelor, splinei vindecând de asemenea impotenţa la bărbaţi frigiditatea la femeie. Combate hipertrofia hepatică şi renală, ajută să se golească complet stomacuprevine astfel diferite forme de ulcer; face de asemenea să dispară lordozele. 

Efecte estetice. Ameliorarea staticii coloanei vertebrale corijează menţinerea şi supleţevertebrală, conferind graţie oricărei mişcări. Efectele estetice, ale acestei posturi decurg din dispariţstraturilor adipoase de pe pântece şi de pe pulpe. Silueta se subţiază, graţie întăririi centurabdominale care reduce talia.

Page 22: Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

8/17/2019 Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

http://slidepdf.com/reader/full/tehnicile-corporale-realaxarea-detaliat 22/26

22

RELAXAREA YOGHINĂ COMPLETĂ 

 În YOGA există două remedii împotriva nervozităţii şi a tensiunii: respiraţia controlat(PRANAYAMA) şi relaxarea. Tradiţia yoghină afirmă că fără relaxare nu există adevărata YOGAnefiind posibilă nici pacea şi nici fericirea, chiar dacă există toate premizele pentru a atinge aceaststare. În plus, relaxarea este o sursă de gândire creatoare. SWAMI SIVANANDA spunea: "Numai om

relaxat este într-adevăr creator, iar ideile îi vin ca fulgerul." Dacă privim în jurul nostru, constatăm canimalele şi copiii se relaxează foarte bine în mod spontan. În YOGA relaxarea trebuie să fie uelement principal în procesul de regenerare şi recuperare energetică a practicantului. 

Trebuie deci să învăţăm să ne relaxăm conştient, măcar câteva minute pe zi. Pentru persoanecare o descoperă prima dată, relaxarea yoghină este percepută ca o stare euforică amplă şi poate considerată ca o revelaţie. Corpul devine la început inert şi greu, fiind abandonat, flasc şi compledeconectat, în timp ce mintea pare să călătorească, detaşată de contingentele materiale, în afarstructurii fizice. Organele interne şi vasele de sânge au în structura lor muşchi netezi, care  constituastfel o bună parte a viscerelor (de exemplu, musculatura tubului digestiv şi a sfincterelor). Aceş

muşchi puternici, cu mişcări lente, scapă acţiunii directe a voinţei, astfel că doar prin YOGA ajungemsă-i controlăm. Vorbind analogic, muşchii sunt ca nişte electromagneţi, iar nervii ca nişte firconductoare legate la centrala electrică care este creierul. În stare de veghe, muşchii sunt activi putem spune că sunt în stare de tonus. Păstrând analogia, putem spune că prin firele conductoarcirculă un curent de slabă intensitate. În timpul somnului omul se retrage din lumea exterioară, iaintensitatea curentului scade pe reţea, electromagneţii fiind aproape demagnetizaţi. În afara acţiunmuşchii trebuie să fie moi şi flasci. Prin relaxare yoghină mentalul ajunge să controleze tot corpudeconectând unul câte unul toate firele conductoare de energie, reducând aproape la zero transmisde curent către elecromagneţii musculari, răspândiţi în întregul corp. În acest fel, fiinţa realizează

intimă fuziune cu energiile subtile vitale ale Universului. 

Din alt punct de vedere, relaxarea yoghină este exerciţiul ideal pentru voinţă, aşa cum o înţeleyoghinii nu ca o putere dură şi dictatorială care se face ascultată cu biciul, ci ca o sugestie lentă, fermăca o convingere plină de răbdare. În tehnica relaxării este deci exclusă voinţa "dură", căci este imposibsă se forţeze relaxarea şi stăpânirea mentalului asupra corpului. Vom constata, dimpotrivă, crelaxarea se va realiza în modul cel mai eficace fără constrângere sau violenţă. Relaxarea dă fiinţei uaspect de linişte şi frumuseţe; faţa se destinde şi din întreaga fiinţă se degajă un câmp de linişte calm. Practicând relaxarea, vom ajunge să radiem spontan calmul, pacea şi armonia în j urul nostrdevenind astfel un centru de atracţie. 

Relaxarea se realizează, în YOGA, în SHAVASANA (postura cadavrului). Această tehnică areficienţă mărită dacă ne aşezăm cu capul spre nord.

  În India, yoghinii mai utilizează, şi alte posturi pentru relaxare; dintre acestea, postura pe o parte estfoarte bună pentru somn, pentru că YOGA recomandă să nu se doarmă cu faţa în sus, această poziţantrenând cu uşurinţă sforăitul, gura deschizându-se de la sine. Este preferabil să se doarmă pe partestângă. Explicaţie fiziologică stomacul, care, de regulă, favorizează formarea unui buzunar în care sunreţinute (pentru digestie) alimentele, este bine susţinut, dacă ne culcăm pe această parte. Explicaţyoghină: stând pe stânga, nara dreaptă se desfundă şi respirăm toată noaptea pe această nară, aces

Page 23: Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

8/17/2019 Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

http://slidepdf.com/reader/full/tehnicile-corporale-realaxarea-detaliat 23/26

23

lucru având efecte favorabile asupra sănătăţii. SHIVA SAMHITA, în capitolul 3V, sutra 41, spune: "Dac

YOGA vă va procura doar relaxarea profundă, chiar şi aceasta va fi minunat"  

Condiţiile prealabile ale relaxării Se recomandă eliminarea, pe cât posibil, a excitaţiilor senzoriale. Ne vom retrage într -o cameră undnu ne va deranja nimeni. Pe cât posibil, putem crea semiobscuritate. Închidem ferestrele pentru estompa zgomotele exterioare; temperatura în încăpere trebuie să fie agreabilă, căci în timpul relaxătemperatura corpului scade şi senzaţia de frig poate dăuna reuşitei experienţei. Căutăm ca nimic să nne jeneze în timpul antrenamentului de relaxare, detaşându-ne cât mai bine de problemele sau grijicotidiene. Dacă ne este greu să eliminăm aceste preocupări, ne vom instala eventual în faţa unoglinzi şi vom surâde. După ce am reuşit într-o anumită măsură să facem abstracţie de preocupăristresante care ar putea dăuna reuşitei, ne vom întinde bine şi, dacă e posibil, vom căsca. Ne frecăochii şi ne comportăm ca şi când ne-ar fi somn şi am fi obosiţi. Ne întindem mai întâi lungiţi pe spateapoi ne rotim îndreptându-ne către stânga şi reîncepem operaţia la dreapta. Ne întindem î

continuare, încordăm şi îndepărtăm degetele. După ce am căscat şi ne-am întins cât mai bine, voresimţi o stare de non-acţiune, căci a te relaxa în YOGA înseamnă a te antrena în non-acţiune. Acesteste principiul de bază, care este din nefericire cel mai adesea ignorat. Nu trebuie deci să acţionămbrutal. Nu trebuie să spunem: "Vreau să mă relaxez!" Ne comportăm ca şi cum am fi duşi, lăsându-nprinşi în inefabilul proces de fuziune al macrocosmosului cu microcosmosul propriu. Starea aceasta dabandonare este esenţială. 

Pentru a înţelege şi mai bine procesul, putem recurge la o tehnică extrem de simplă pentru a ntesta capacitatea de non-acţiune. Stând în picioare, îndepărtăm uşor tălpile, ne aplecăm trunchi înainte, aproape în unghi drept în raport cu picioarele. Lăsăm astfel braţele să atârne cât mai moApoi, dintr-o mişcare a umerilor, prin rotaţie de la stânga la dreapta, facem să se balanseze mâinile c

limbile unui clopot. Căutăm, pentru aceasta, ca braţele şi mâinile să fie într-adevăr atârnate, evitând cele să participe direct la mişcare. De îndată ce balansarea este bine realizată, stopăm brusc mişcareumerilor şi lăsăm braţele să oscileze liber, de la stânga la dreapta, sub impulsul dobândiAmplitudinea balansării se va diminua de la sine destul de repede. Lăsăm deci fiecare braţ să simobilizeze puţin câte puţin ca pendulul unui ceas ce se opreşte. Ne dirijăm atenţia asupra a ceea ce spetrece în braţe şi mâini. Dacă mâinile nu sunt moi şi destinse şi nu ne dau senzaţia plăcută de relaxarşi dilatare, repetăm exerciţiul, procedând astfel până ce singură acţiunea greutăţii ghidează mişcarebraţelor şi a mâinilor în timpul oscilaţiei pendulare, fără nici o intervenţie musculară din partea noastr învăţăm astfel să relaxăm braţele şi să le redăm o atitudine pasivă, întocmai ca la relaxarea în to

corpul.Alt exerciţiu pentru testarea şi aprofundarea relaxării este următorul: în apa destul de caldă unei băi ne vom simţi destinşi şi suficient de relaxaţi, atât din cauza căldurii apei, cât şi datorită lipsde greutate. În continuare, după ce am conştientizat plenar această stare, fără a ieşi din baie, scoatembuşonul şi lăsăm apa să se scurgă. Vom observa atunci că, pe măsură ce apa scade şi membrele ies lsuprafaţă, ne vom simţi atraşi cu toată greutatea către fundul căzii şi vom sesiza în întregul corp

Page 24: Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

8/17/2019 Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

http://slidepdf.com/reader/full/tehnicile-corporale-realaxarea-detaliat 24/26

24

stare de greutate şi deconectare. A învăţa să creăm la voinţă, prin simplă concentrare, această stare dgreutate plăcută şi dilatare în afara corpului este prima treaptă a aprofundării relaxării.  

După aceea ne vom culca în SHAVASANA, cu braţele de-a lungul corpului şi palmele, dacă spoate, orientate în sus. Va trebui acum să simţim pe cât posibil că Pământul cu forţa sa de atracţiatrage fiecare celulă a picioarelor noastre, fiecare moleculă, fiecare ato m. Ne vom gândi la putereatracţiei terestre şi îi vom abandona în întregime picioarele. Le lăsăm să atârne grele pe covoUrmărim apoi să le mişcăm contractând muşchii şi, dacă am atins acest nivel de profunzime, vompercepe că sunt foarte deconectate şi extrem de grele. Esenţialul la început este să ne focaliză întreaga atenţie în picioare şi să ne abandonăm acţiunii gravifice. Parcurgem astfel de mai multe omai întâi piciorul stâng în întregime, de la vârful degetelor până la bazin. Chiar dacă nu ajungem să ndestindem în întregime de la început, vom căuta să fim conştienţi că îndeplinim cu toate acestea operaţie extrem de importantă: localizarea precisă a zonelor de tensiune şi de contractură, de care m întâi trebuie să devenim conştienţi pentru a le putea elimina mai târziu. Deci, chiar dacă exerciţiul estrealizat imperfect, nu considerăm că pierdem timpul, căci esenţialul este să perseverăm; astfe

rezultatele nu vor întârzia să apară, în majoritatea cazurilor, după câteva zile de antrenare răbdătoarcând vom sesiza că încep să se manifeste progrese sensibile. Din acel moment, fiecare nouă execuţne va recompensa cu o senzaţie agreabilă de repaus, energizare şi destindere.  Dacă trebuie să aşteptăm undeva, putem să profităm pentru a ne exersa capacitatea de relaxarAstfel, aceşti timpi morţi, în loc să ne enerveze, vor constitui o contribuţie plenară la revitalizarea destinderea noastră. 

Aprofundarea relaxării  În fiecare zi, în profunzimile ţesuturilor noastre, milioane de celule mor, fiind înlocuite în acela

timp de altele. Doar celulele nervoase nu se reînlocuiesc. Suntem născuţi cu ele şi ele mor odată cu no

Ele sunt cel mai intim suport fizic a ceea ce numim "personalitate". Deci, dacă le surmenăm, dacă epuizăm, le accelerăm procesul de distrugere şi, cum ele sunt de neînlocuit, noi creăm leziuniremediabile, nimicindu-ne potenţialul vital şi diminuându-ne longevitatea.

Relaxarea yoghină ne deschide deci accesul la propria noastră lume interioară, la fuziunea lentcu inf initele surse de energie subtilă ale Macrocosmosului. Ea ne permite să energizării profuncelulele nervoase, să ne simţim plini de energie şi forţă, fapt care ne conduce la posibilitatea atingeformelor superioare de YOGA mentală, căci este imposibil să te concentrezi intens pe o durată marde timp dacă corpul este contractat sau este încărcat cu energie stresantă. 

Scopul aprofundării relaxării este deconectarea completă a tuturor muşchilor, realizarehipotoniei celei mai avansate, consonanţa intimă a

 fiinţei noastre vitale cu aspectele energetic

corespondente din Univers, sincronizate în fiinţa noastră după necesităţi, în mod automat. Exerciţiile precedente au pregătit progresiv această relaxare integrală, care procură o delicioassenzaţie de uşurătate în toată fiinţa, de detaşare mentală, într-un cuvânt, o stare specială de euforie pcare orice yoghin o va aprecia din plin când o va simţi. 

Suntem deci întinşi în SHAVASANA, cu capul spre nord, cu picioarele spre sud. Ne observămmai întâi respiraţia, faţă de care va trebui să devenim un martor pasiv. Ne dirijăm atenţia asupr

Page 25: Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

8/17/2019 Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

http://slidepdf.com/reader/full/tehnicile-corporale-realaxarea-detaliat 25/26

25

actului respirator, fără a-l influenţa. Deşi la prima vedere pare dificil, va trebui să acţionăm lent că însuşi faptul de a lua cunoştinţă de mişcarea respiratorie ne incită să o modificăm involuntar. Respirăcât mai detaşat. Observăm unde, cum şi în ce ritm respirăm. Vom sesiza că centrul de greutate respiraţiei se află aproximativ la mijlocul abdomenului, între ombilic şi stern. Fiind culcaţi şi imobinevoile organismului în oxigen sunt minime. În consecinţă, mişcarea respiratorie va fi de amplitudinminimă (redusă). Esenţialul este de a percepe unde şi cum respirăm, apoi de a lăsa să se instaleze uritm lent şi regulat, calm şi plăcut. Dacă constatăm totuşi că respiraţia este chinuită sau dacă ritmul este neregulat, pentru a ne regulariza suflul, gândim intens: "Respiraţia mea devine calmă şi regulat

abdomenul se ridică şi coboară calm şi regulat."  Continuăm astfel până când vom percepe acest calm interior, această respiraţie plăcută. D

momentul în care am reuşit ne vom simţi deja relaxaţi. Apoi vom începe să influenţăm inspiraţ(expiraţia), să o facem mai lentă, dar nu mai profundă. Lăsăm prin urmare expiraţia să se facă spontanfără însă să forţăm. Deci, procedând gradat, vom căuta să o prelungim până când se va întindaproximativ la dublul timpilor de inspiraţie. De exemplu, dacă observăm respiraţia unei pisici adormite

vom constata că expiraţia este de două ori mai lungă (ca durată) decât inspiraţia. La un nou-născvom sesiza acelaşi lucru. După ce am realizat acest lucru ne oprim suflul; este suficient un timp de oprire de doar câtev

secunde cu plămânii goi (pe vid). În acest timp, ne dirijăm atenţia asupra plexului solar (MANIPURCHAKRA). La început acest lucru ni se părea imposibil pentru că nu-l percepeam. Chiar şi într-o astfde situaţie, ne vom mulţumi să ne fixăm atenţia asupra zonei unde trebuie să se plaseze centrul dforţă şi ne imaginam această zonă ca fiind încălzită de mişcarea de du-te vino a actului respirator.

Ne imaginăm că suntem culcaţi la soare şi că această parte a corpului ne este încălzităContinuăm în acelaşi mod până la perceperea cât mai clară a acestei senzaţii speciale pe care resimţim în timpul unei băi de soare într-o zi toridă şi care se aseamănă cu un uşor frison.  

Ne concentram apoi atenţia asupra piciorului stâng şi începem relaxarea gradată a muşchilor de degetele picioarelor, unul câte unul, fără a uita degetul mare. Îndepărtăm astfel în mod gradat oriccontractură sau senzaţie de încordare din piciorul stâng. Vom fi astfel capabil, după ce am reuşexerciţiul descris mai sus, să realizăm relaxarea rapidă şi completă a piciorului împreună cu pulppentru a le face cât mai inerte. Înainte am învăţat aici să percepem o senzaţie de greutate. Treapturmătoare va fi să producem tot aici o senzaţie de căldură. Mai târziu vom vedea că aceasta nu estautosugestie. De îndată ce am reuşit să relaxăm muşchii într-o parte a corpului, calibrul vaselosanguine se modifică  în acea parte. Ele se destind astfel şi acolo se va produce o vasodilataţie care dnaştere căldurii, în timp ce, atunci când suntem crispaţi şi încordaţi, contracţia spasmică a vaselosanguine le reduce calibrul şi, frânând circulaţia, provoacă o senzaţ

ie de frig. Într-un muşchi relax

 întotdeauna irigaţia sanguină se accentuează şi, în consecinţă, respiraţia celulelor se amplifică, călducorporală crescând. Invers, se poate sesiza de către fiecare că spasmele vasculare fac să ne îngheţmâna, aceasta, de asemenea, nefiind o autosugestie, ci o realitate obiectivă. 

Relaxarea, se va realiza în YOGA totdeauna începând de pe partea stângă şi se va opera de jo în sus. Se începe cu partea stângă pentru că această parte se spune în YOGA că este receptivă. În ceece priveşte sensul jos - sus, aceasta se realizează pentru că experienţa milenară i-a învăţat pe yoghi

Page 26: Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

8/17/2019 Tehnicile corporale + Realaxarea - detaliat

http://slidepdf.com/reader/full/tehnicile-corporale-realaxarea-detaliat 26/26

că muşchii voluminoşi se relaxează foarte uşor. Este deci logic să începem întâi din partea stângă corpului şi apoi să trecem la partea dreaptă şi să operăm de jos în sus mai ales când ştim că muşchpicioarelor sunt cei mai voluminoşi, iar cei ai feţei sunt muşchii cei mai mici din corp. Din punct dvedere subtil, este indicat să începem relaxarea de jos în sus deoarece, prin priza de conştiinţă pe cao realizăm gradat de la picioare spre cap, realizăm totodată o rafinare a energiilor existente în fiinţAstfel, suflul vital ascensionează către zonele superioare ale fiinţei (creştet) şi astfel mintea slinişteşte. 


Recommended