+ All Categories
Home > Documents > Suveranitatea Lui Dumnezeu - Iosif Ton

Suveranitatea Lui Dumnezeu - Iosif Ton

Date post: 08-Apr-2018
Category:
Upload: corneliu-nicolae-lipovan
View: 236 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 7

Transcript
  • 8/7/2019 Suveranitatea Lui Dumnezeu - Iosif Ton

    1/7

    Suveranitatea lui Dumnezeu 1 1Doua mod uri in care poate fi inteleasa

    Cand studiam la Oxford (1969-1972), cineva mi-a spus ca odata pe luna Martyn Lloyd-Jones areo lntalnire de 0 zi cu un grup de aproximativ 150 de pastori in ceea ce se numea "The WestminsterFellowship". Am facut aranjamentele necesare si am fost acceptat in acea organizatie si astfel am pututsa particip si eu la acele adunari speciale. Martyn Lloyd-Jones tinea la inceput 0 scurta prelegere, apoiincepeau discutii. Fiecare pastor i~i spunea punctul de vedere in subiectul respectiv. Martyn Lloyd-Jonesii asculta cu atentie, i~i lua notite, iar la sfarsit sistematiza argumentele tuturor si i~i spunea in concluziepropria lui pozitie.

    Tntrunirile acelea au contat pentru formarea mea teologica poate mai mult decat studiile de laOxford!

    Un lucru care m-a captivat acolo a fost faptul ca Martyn Lloyd-Jones repeta mereu aceastaafirmatie: "Fa-ti din suveranitatea lui Dumnezeu stalpul principal al teologiei sau al gandirii tale." Panaatunci, eu consideram ca stalpul principal al gandirii mele este unirea cu Cristos (faptul ca EI S-a facutuna cu mine si pe mine m-a facut una cu EI, ca eu sunt )n Cristos" si ca "EI traieste in mine"). Dupa ceam lnteles ce lnseamna suveranitatea lui Dumnezeu si mi-am dat seama ca este intr-adevar elementulcentral al gandirii crestine, mi-am zis ca eu am doi stalpi principali ai gandirii mele: suveranitatea luiDumnezeu si unirea cu Cristos. ~i as a a rarnas pana astazi!

    Studiind, deci, tema suveranitatii lui Dumnezeu, am ajuns sa vad ca ea este lnteleasa in douafeluri radical deosebite. Va voi arata in cele ce urrneaza aceste doua feluri de intelegere a suveranitatiilui Dumnezeu si apoi va voi arata irnportanta practica a acestei teme centrale a teologiei crestine.

    Intelegerea calvlnlstaIn intelegerea calvinista, suveranitatea lui Dumnezeu se rnanifesta printr-un sistem strict de

    predestinare. Adica, Dumnezeu a facut dinainte de creatie un plan detaliat a tot ce se va lntampla increatie si totul se desfasoara conform acestui plan predestinat, pana la cele mai mici detal ii. Nimic nu sepoate abate de la planul acesta.

    Pentru mai rnulta claritate, citez din Marturisirea de credinta a baptistilor calvinisti, sensa laLondra in 1689:

    "Credem ca inainte de intemeierea lumii, Dumnezeu Tatal, Fiul si Duhul Sfant au intrat Intr-unSfat al Pacii, sau l.egarnant al Rascumpararii, ca sa rnantuiasca un popor ales din pacatele lor (Efeseni1:1-14; Tit 1:9). Ca in decretele lui Dumnezeu au fost desernnati numai doi ca fiind capi de legarnant,Adam si Cristos. Ca Dumnezeu Tatal a decretat sa creeze lumea, inclusiv pe Adam ca si cap de legamant

    [IO SIF T ON ] Page 1

  • 8/7/2019 Suveranitatea Lui Dumnezeu - Iosif Ton

    2/7

    Suveranitatea lui Dumnezeu 1 2Doua mod uri in care poate fi inteleasa

    al urnanitatii, ca EIa decretat sa perrnita caderea lui Adam prin alegerea lui libera si ca el a decretat sa-Ltrimita pe Fiul Sau ca si Cap de l.egarnant ca sa rascurnpere din pacat si din moarte un popor de alesi. Catoti oamenii care se vor naste il vor avea pe Adam drept cap in l.egamantul Faptelor si ca toti cei ce suntalesi de Dumnezeu TIvor avea pe Cristos drept cap allor in l.egamantul Rascumpararii."

    lata aceleasi lucruri spuse de un baptist calvinist modern:.Baptistii ai carer crez se bazeaza pe legarnant cred in decretele lui Dumnezeu ~i in l.egamantul

    Rascumpararii facut lnainte de intemeierea lumii. l.egarnantul Rascumpararii este planul unificat facutlntre Tatal, Fiul si Duhul Sfant sa-i rascurnpere pe cei alesi din pacatele lor (2 Tim. 1:9). Tatal a creatplanul rascurnpararii in calitatea lui de cap al Trinltatii, Fiul a fost de acord sa vina in lumea aceasta caRascumparator al celor alesi, iar Duhul Sfant a fost de acord sa regenereze inimile poporului ales al luiDumnezeu (Efeseni 1:3-14)" (Citat din Fred Malone, The Baptism of Disciples Alone, Founders Press,2003, pag. 52).

    Vreau sa fac la acest punct 0 observatie foarte irnportanta. Nu gasirn nicaieri in Scriptura vreoindicatie despre "decrete" si )egamant" facute lnainte de intemeierea lumii. Ceea ce citim dar este caDumnezeu Sfanta Treime au zis lntre Ei: "Sa facem om dupa chipul Nostru, dupa asernanarea N oastra: elsa stapaneasca ... " (Geneza 1:26). Este foarte semnificativ faptul ca despre acest plan exprimat dar inScripture acesti oameni nu vorbesc nimic, ci in locul lui presupun un alt plan care s-ar fi facut lnainte decreatie.

    Deduc din tot ce am citit in cartile calviniste ca neascultarea lui Adam a fost atat de catastrofalalncat a sters complet planul din Geneza 1:26 si de aceea acesta nici nu mai trebuie amintit. Dar, dacaDumnezeu este suveran, adica totul se ln tam pla asa cum a decis EI dinainte, oare anularea planului dinGeneza 1:26 nu este 0 contrazicere a suveranitatii lui Dumnezeu? Dupa schema aceasta, suveranitatealui Dumnezeu este anulata din start!

    Dar, sa revenim la intelegerea suveranitatii lui Dumnezeu in calvinism. Unul dintre cei mai desearna scriitori calvinist! din America de astazi este R. C. Sproul. In scrierile lui, acesta face foarte darconceptul acesta ca Dumnezeu este suveran numai daca Dumnezeu a facut un plan a tot ce se vaintampla in creatie si in istorie si numai daca planul acesta se va Irnplini cu cea mai mare exactitate. Dacanu ar exista un asemenea plan si daca planul nu s-ar Irnplini pana la ultimul lui detaliu ar insemna caDumnezeu nu este suveran.

    In conceptia calvinista, dupa neascultarea lui Adam, omenirea a devenit totalmente depravata sia intrat total mente sub condamnarea la moarte eterna. Ceea ce s-a distrus totalmente a fost vointaomului, astfel lncat acesta nu mai poate alege altceva decat pacatul si moartea. Din masa aceasta de[IO SIF T ON ] Page 2

  • 8/7/2019 Suveranitatea Lui Dumnezeu - Iosif Ton

    3/7

    Suveranitatea lui Dumnezeu 1 3Doua mod uri in care poate fi inteleasa

    corupti si de condarnnati Dumnezeu alege un nurnar fix de oameni pe care sa-i mantuiasca. Cristos amurit pe cruce numai pentru acestia. Candva in cursul vietii lor, cei alesi capata harul rnantuitor. Acesthar este .Jrezistibil." adica cei alesi nu i se pot opune, deoarece vointa lor nu este in stare nici sa-L aleagape Dumnezeu nici sa se opuna harului lui Dumnezeu.

    Ceea ce este distrus in conceptia aceasta este omul ca fiinta libera sa raspunda chernarii luiDumnezeu sau sa 0 respinga. ~i ceea ce este distrus in consecinta este responsabilitatea omului. EI nueste responsabil pentru ca este cazut si nici pentru ca ar fi respins harullui Dumnezeu.

    Sistemul acesta este totalmente determinist. Totul este determinat dinainte si nimic nu se poateschimba in sistem. Intreaga istorie umaria este doar desfasurarea rnecanica a ceea ce a fost decretat dela lnceput. Te lntrebi atunci, oare de ce a mai facut Dumnezeu aceasta lume in care totul se tntarnplacum a decis EIdinainte? Daca cei pe care i-a ales EIvor face totdeauna numai ce a decis EI mai dinainte,de ce mai era necesara istoria aceasta? Nu putea Dumnezeu sa produca automat si dintr-o dataprodusul final, care oricum se va face exact asa cum a decretat EI?

    Intelegerea armlnlanlstaAceasta intelegere a suveranitatii lui Dumnezeu pleaca de la planul lui Dumnezeu de a crea pe

    oameni dupa chipul si asernanarea Sa. Exista enorm de multe pareri cu privire la "chipul lui Dumnezeu"in om. Nu este cazul sa intrarn in discutarea lor. Ceea ce trebuie sa stirn, tnsa, este ca majoritatea celorcare discuta aceasta problema sunt de acord ca un aspect al "chipului lui Dumnezeu" in om este faptulca omul este 0 persoana, adica 0 fiinta care gandeste pentru sine, si decide pentru sine. Dumnezeu I-afacut pe om deoarece .voia sa duca pe multi fii la slava" (Evrei 2:10). Cand Dumnezeu vrea ,,fii", EIvreafiinte care sunt ca EI Insusi, adica persoane care gandesc, aleg si cornunica, adica intra in relatiiinteligente si voluntare.

    Acum opriti-va si ganditi putin. Cand Dumnezeu vrea sa alba fii, adica persoane inteligente silibere, lnseamna ca EI este pregatit sa Ie creeze acestor persoane un spatiu liber al lor Insele, in care sadecida pentru sine.

    Dumnezeu este suveran, adica voia lui se face pretutindeni. Dar cand Dumnezeu creeaza 0 altapersoana, EI, in suveranitatea Lui, alege sa-~i limiteze suveranitatea si sa zica persoanei pe care tocmai acreat-o: .Eu vreau sa gandesti pentru tine. Eu vreau sa Ma privesti si sa Ma alegi pe Mine ca partener altau. Dar nu te oblig la aceasta. Eu vreau sa Ma alegi pe mine din propria ta initiativa." Aceasta lnseamnaca Dumnezeu ii spune persoanei pe care tocmai a creat-o: )n sfera care esti tu insuti, tu esti suveran.

    [IO SIF T ON ] Page 3

  • 8/7/2019 Suveranitatea Lui Dumnezeu - Iosif Ton

    4/7

    Suveranitatea lui Dumnezeu 1 4Doua mod uri in care poate fi inteleasa

    Acolo tu iei decizii. Eu viu pana langa sfera ta ~i iti propun prietenia Mea, dar nu te invadez. Eu iti respectpropria ta suveranitate asupra ta lnsuti."

    Daca nu ar exista aceasta sfera de autoritate, sau suveranitate, a omului asupra propriei salepersoane, omul nu ar mai fi om, ci ar fi robot. Ceea ce vedem in Geneza, dupa neascultarea lui Adam ~idupa alungarea lui din gradina, este ca Dumnezeu i se adreseaza tot ca unei persoane care poate alege.~i vedem ca EIT~igaseste mereu oameni care accepta sa umble cu Dumnezeu, adica sa pastreze relatiapersonala de asociere cu Dumnezeu, cu to ata c or up tia care a intrat in toata omenirea prin neascultarealui Adam.

    Sa punem lucrurile sun alta forma. Ceea ce i~i doreste Dumnezeu sunt oameni care Ti vadfrurnusetea si bunatatea si care se indragostesc de EI, adica aleg sa-L iubeasca pe EI, sa intre in asocierecu EI si sa asculte de EI. Lucrul acesta nu se poate realiza decat daca om ul este liber sa aleagalDumnezeu nu-i impune omului sa-L iubeasca, deoarece dragoste cu sila nu se face. Dumnezeu dorestesa fie ales de om si doreste ca omul sa-L iubeasca din libera alegere.

    Atunci, unde mai rarnane suveranitatea lui Dumnezeu?Dumnezeu a creat cateva miliarde de persoane, adica de sfere a carer independenta si

    suveranitate EI, in suveranitatea Lui, a dec is sa0 respecte.S i, in ciuda atator vointe libere, Dumnezeu este totusi capabil sa-si duca la indeplinire toate

    planurile Lui, exact as a cum le-a facut dinainte de intemeierea lumii. Cum se poate in tampla asa ceva?Raspunsul este ca Dumnezeu este suveran peste intreaga omenire in ciuda existentei atator vointelibere. Cum? Raspunsul final il vom vedea numai cand vom merge dincolo, de unde totul se vede altfeldecat de aici.

    Dar putem sa facem totusi inca niste explorari in Biblie de unde sa vedem cum i~i exercitaDumnezeu suveranitatea Lui in ciuda atator vointe libere.

    Mai Intai, sa ne gandirn la Lucifer. ~i el este 0 creature a lui Dumnezeu. ~i el este 0 persoana. ~itocmai pentru ca este 0 persoana, a fost liber sa aleaga altceva decat f idelitate fata de Creatorul Sau.

    I n procesul acestei alegeri, el s-a transformat in tot ce e opusul lui Dumnezeu. Putem sa spunem

    cu incredere ca Dumnezeu il lasa sa existe tocmai pentru a ne crea noua libertate de alegere. A fi ominseamna a avea in fata doi stapani, pe Dumnezeu si pe Diavolul, si a alege pe care sa-l crezi, pe care sa-lasculti, a cui sa fii si cu cine sa petreci vesnicia viitoare.

    Dar Diavolul nu este nici egal cu Dumnezeu, nici in afara suveranitatii lui Dumnezeu. Din primeledoua capitole din lov, vedem ca Satan trebuie sa -i c ea ra permisiunea lui Dumnezeu ca sa se at inga deomul Lui. Dumnezeu ii da 0 anum ita permisiune, dar ii ~i fixeaza limite pana unde sa rnearga si Diavolul

    [IO SIF T ON ] Page 4

  • 8/7/2019 Suveranitatea Lui Dumnezeu - Iosif Ton

    5/7

    Suveranitatea lui Dumnezeu 1 5Doua mod uri in care poate fi inteleasa

    respecta aceste limite. De asemenea, Domnul Isus Ii spune lui Petru ca Satan i-a cerut pe ucenici sa Iicearna, dar EI i-a pus lui Satan lirnita: sa nu se atinga de credinta lui.

    Prin urmare, Dumnezeu este atat de suveran lncat II lasa pe Satan liber sa lnsele oamenii, dar Inciuda acestui fapt, EI, Dumnezeu T~i face totusi planurile Lui. Ba mai mult, ori de cate ori eel rauIntreprinde 0 actiune prin care crede ca lucreaza Impotriva lui Dumnezeu, la sfarsitul actiunii descoperaca si prin acea actiune a promovat planullui Dumnezeu. ~i asa patesc toti dusrnanii lui Dumnezeu. Avemun caz foarte semnificativ In acest sens In Faptele apostolilor capitolul 4. Conducatorii iudeilor Ie spun luiPetru si loan sa nu mai predice despre Isus si Ii arneninta cu represalii daca continua. Petru si loan se duesi spun Bisericii ce au spus conducatorii statului. Biserica intreaga se duce atunci la rugaciune si ceea cese roaga ei este deosebit de semnificativ. In primul rand, Biserica I se adreseaza lui Dumnezeu cu un titlucare mai apare doar 0 singura data In Noul Testament, si anume, .Despotes''. care inseamna"Conducator Absolut" , sau "Suveran", tocmai ca sa I~i exprime astfellncrederea In puterea Lui absoluteasupra evenimentelor. Apoi, Biserica afirrna despre EI: .Doamne, care ai facut cerul si parnantul, mareasi tot ce este In ele."

    Apoi, Biserica se refera la evenimentele recente petrecute cu Fiullui Dumnezeu:"Tu ai zis prin Duhul Stant, prin gura parintelui nostru David, robul Tau: .Pentru ce se Intarata

    neamurile si pentru ce cugeta noroadele lucruri deserte? Irnparatii parnantului s-au rasculat sidomnitorii s-au unit Impotriva Domnului si Impotriva Unsului Sau."

    Intr-adevar, Impotriva Robului Tau eel sfant, lsus, pe care L-ai uns Tu, s-au lnsotit In cetateaaceasta Irod si Pilat cu Neamurile s i cu noroadele lui Israel,

    ca sa taca tot ce hotarase mai dinainte mana Ta si sfatul Tau" (Fapte 4:25-28).Observati ca Irod si Pilat, natiunile pagane si Israelul, s-au unit ca sa se scape de Isus. Dar la urrna

    se constata ca tot ce au facut ei .hotarase mai dinainte" Dumnezeu! Biserica vede dar ca tot ce l-aufacut dusrnanii lui Dumnezeu lui Isus era exact ceea ce a decis Dumnezeu sa I se faca, deoarece as adecisese EIsa rnantuiasca omenirea!

    Observati acum logica Bisericii. Conducatorii lui Israel se ridica din nou Impotriva lui Dumnezeu,vrand sa-i opreasca pe apostoli de la vestirea Evangheliei. Dar ce vor face ei? Cu siguranta ca nu Ie vorface lui Petru si lui loan decat ce a hotarat Dumnezeu mai dinainte!

    Atunci, sa se mai roage Biserica sa-i apere pe Petru si pe loan? De ce sa-i apere? De ce a hotaratDumnezeu sa Ii se faca?

    [IO SIF T ON ] Page 5

  • 8/7/2019 Suveranitatea Lui Dumnezeu - Iosif Ton

    6/7

    Suveranitatea lui Dumnezeu 1 6Doua mod uri in care poate fi inteleasa

    Recunoscand suveranitatea lui Dumnezeu chiar si asupra dusrnanilor Sai, Biserica nu se maipoate ruga ca lui Petru si lui loan sa nu Ii se Intarnple ceva dureros, deoarece lor Ii se va lntampla numaice a hotarat Suveranul. ~i atunci, lor nu Ie numai rarnane decat sa se roage astfel:

    ,,~i acum, Doamne, uita-Te la arnenintarile lor si da putere robilor Tai sa vesteasca Cuvantul Taucu to ata I nd ra zn ea la ,

    si lntinde-Tl mana ca sa se taca tamaduiri, minuni si semne prin Numele Robului Tau celui sfant,Isus" (v.29-30).

    Apostolii s-au dus si au predicat C uv an tu l. S i, d a, au fost arestati si au fort batuti crunt, dar ei "s-au bucurat ca au fost lnvredniciti sa fie batjocoriti pentru Numele Lui" (5: 41). Ei nu au privit bataiaaceea ca pe 0 nenorocire. Ea a venit pentru ei de la Acela care i-a gasit vrednici sa prirneasca unasemenea tratament!

    Concluzia pe care 0 scot din toate acestea este ca Dumnezeu este atat de suveran asupraevenimentelor din istorie lncat si dusm an ii Lui, care se lupta lmpotriva lucrarii Lui, fac de faptintotdeauna. fara sa vrea, planullui Dumnezeu.

    Asa am lnteles eu suveranitatea lui Dumnezeu in anii aceia in Anglia. ~i acea conceptie despresuveranitatea Domnului meu mi-a dat curajul sa ma lntorc in Romania, unde stiarn ca dusrnanii luiDumnezeu vor sari pe mine! Dar acum stiarn ca ei Im i vor face numai ceea ce a hotarat Dumnezeu ca eisa-rni facal

    Acum, sa va relatez ce s-a lntamplat. Intr-adevar au sarit pe mine. La 4 octombrie, 1974, mi-aufacut perchezitie la domiciliul meu din Ploiesti si mi-au confiscat toata biblioteca si toate scrierile melepersonale. Apoi, prin 25 octombrie, m-au chemat la securitate. M-au introdus lntr-o camera mare, incare era 0 rnasa lunga acoperita cu panza rosie si in spatele ei erau sase indivizi, printre care si uncolonel de securitate in uniforrna. Pe mine m-au pus sa se d la 0 rnasa mica asezata la 0oarecare distantain fata mesei celei lungi.

    Colonelul a dat citire actului prin care eram pus sub cercetare penala pentru vina de a fi facut"activitate care pune in primejdie securitatea statului." Aceasta fiindca am scris .Manifestul crestin".Colonelul mi-a spus ca pentru activitatea aceasta voi putea fi condamnat la inchisoare de la 5 la 15 ani. Aporn it atunci la un discurs arnenintator, cautand sa ma lnspaimante cu consecintele care vor urma. La unmoment dat, a pomenit de Romani 13 si a spus ca acolo scrie ca stapanirile sunt de la Dumnezeu si eum-am ridicat I rn po tr iv a s ta pa ni ri i puse de Dumnezeu.

    [IO SIF T ON ] Page 6

  • 8/7/2019 Suveranitatea Lui Dumnezeu - Iosif Ton

    7/7

    Suveranitatea lui Dumnezeu 1 7Doua mod uri in care poate fi inteleasa

    La auzul acestor cuvinte nu m-am putut abtine si am spus:.Domnule colonel, Imi perrniteti sa va spun cum var eu ca se aplica aici Romani 13?"EIa fost surprins de interventia mea si mi-a zis: "Hai, spune."

    Eu am zis cam asa:.Domnilor. ce se lntampla aici nu este lntre durnneavoastra si mine, ci este lntre Dumnezeul

    meu si mine. Dumnezeu are ceva de lucru cu mine aici. Nu stiu exact ceoPoate ca vrea sa ma invete aicicateva lectii. Una stiu, domnilor, ca durnneavoastra 0 sa-rni faceti numai ce a hotarat Dumnezeu sa-rnifaceti si n-o sa treceti nici cu un centimetru peste ceea ce a hotarat EI, deoarece, intr-adevardurnneavoastra sunteti aici instrumentele lui Dumnezeu pentru mine."

    S-a vazut imediat ca domnului colonel nu i-a placut cum am aplicat eu Romani 13 la situatiaaceea. Dar mie mi-a dat 0 satisfactie irnensa, deoarece in clipa aceea eu nu mai vedeam in fata mea saseoameni solizi, cu fete incruntate si furiosi pe mine, ci vedeam in spatele lor pe Dumnezeul meu care i~itinea rnainile deasupra lor ~i tragea sase sfori, prin care rnanuia cele sase marionete ale Lui care stateauin fata mea!

    Aceasta consider eu ca este cea mai buna ilustrare a suveranitatii lui Dumnezeu vazuta lasecuritatea din Ploiestil

    Observati cat de important si cat de practic este sa Intelegi bine suveranitatea lui Dumnezeu!Pot sa amintesc aici si modul in care a lnteles losif suveranitatea lui Dumnezeu in actul de

    rautate prin care I-au vandut fratii lui:"Voi negresit v-ati gandit sa-rni faceti rau: dar Dumnezeu a schimbat raul in bine, ca sa se

    lmplineasca ce se vede astazi, si anume, ca sa scape viata unui popor in mare nurnar" (Geneza 50: 20).

    Acelasi lucru il vedem scris si cu privire la cele zece coarne si la fiara:"Caci Dumnezeu le-a pus in in irn a sa-l aduca la indeplinire planul Lui: sa se Invoiasca pe deplin si

    sa dea fiarei stapanirea lor trnparateasca, pana se vor indeplini cuvintele lui Dumnezeu" (Apocalipsa 17:17).

    Sa rezurnarn, deci, aceasta intelegere a suveranitatii lui Dumnezeu. Cand Dumnezeu creeazapersoane, EI, in libertatea suveranitatii Lui, T~i l imiteaza suveranitatea pentru a face loc vointei aceleipersoane de a se determina pe sine. . Numai asa i~i poate face Dumnezeu fii care sa-L aleaga in libertate,sa-L iubeasca in libertate si sa traiasca in partasie cu Elin libertate.

    Aceasta intelegere a suveranitatii lui Dumnezeu acorda cea mai deplina valoare siresponsabilitate fiintei umane. Dumnezeu este acela care ni se reveleaza pe Sine in felul acesta.

    [IO SIF T ON ] Page 7


Recommended