+ All Categories
Home > Documents > Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

Date post: 27-Feb-2018
Category:
Upload: madalina-nicoleta
View: 442 times
Download: 3 times
Share this document with a friend

of 42

Transcript
  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    1/42

    II.1 (adevr)

    Adevarul este, mai intai de toate, o virtute.

    Afirmaia lui Steinhardt este valabil pentru noi toi. Nimic nu este mai adevrat dect faptul

    c oamenilor le place s fie minii. Cu toii negm realitatea, fie c e vorba de ceea cesuntem, de societatea n care trim sau, de ce nu, de modul n care banii se obin. Toincercm s fentm ntrun fel sau altul realitatea. !rem ca lumea s ne considere mai buni "ivrem s profitm de orice "ans de a ne fi mai bine cu un minimum de efort. #ar pn la urmce are dac este a"a$

    %n primul rnd, lsnd ipocri&ia caracteristic nou tuturor la o parte, pot spune ca noi,oamenii, avem nevoie cu toii de minciuni, de ilu&ii. Adevrul, pe lng faptul c doare, ne "ide&armea&. Adevrul ia determinat pe unii oameni chiar s recurg la masuri e'treme, cumar fi suicidul. Cert este c fiecare dintre noi a pus mcar o dat un bilet la loto, fiecare am fostimpresionai de viaa pe care o vedem n filme "i n romane sau de averile care se pot c"tiga

    la burs. Toate aceste "anse ne fac viaa mai frumoas "i ne motivea& s mergem mai departecu sperana c n viitor norocul va fi de partea noastr.

    %n al doilea rnd a" putea spune chiar, c n unele aspecte ar trebui sa le mulumim acestornegustori de ilu&ii pentru faptul c ne determin s vedem cu ali ochi viaa. Ace"ti negustori,

    pe de alt parte, sunt "i ei oameni ca noi, oameni interesai de binele lor. #iferena este c eicon"tienti&ea& mai bine dect noi faptul c pn la urm nimeni nui d nimic degeaba. (iec este vorba de banci care ofer prima rat gratuit, de patronii de ca&inouri "i, de ce nu, dearti"ti, co toii au ca scop pre&entarea unei realiti mai puin dure. Negustorii triesc dinfericirea noastr, iar noi trim din minciunile lor.

    %n conclu&ie, pot spune c, atta timp ct nu ne lsm du"i de val devenind dependeni de ceeace vnd ace"ti negustori de ilu&ii, putem privi minciuna ca un mod mai u"or "i mai plcut de atrece prin via.

    II.2 (menirea artistului)

    %n opinia mea, afirmaia lui )eorge *nescu, n care acesta susine c +artistul de&vluieomenirii calea spre armonie, care e fericire "i pace, este una ntemeiat.

    #in cele mai vechi timpuri, arta are rolul de a satisface omul din punct de vedere spiritual,

    indiferent de forma pe care aceasta o mbrac. -u&ica, poe&ia, teatrul sau pictura au toatemenirea de a crea n rndul publicului o anumit stare sufleteasc de regul, formele artisticedau na"tere unor triri interioare intense, dar natura sentimentelor generate depinde "i demesa/ul pe care artistul a dorit s l transmit, dar "i de cel care i +consum "i interpretea&opera. #e e'emplu, mu&ica roc0 induce persoanelor care o ascult o alt stare de spirit dectmu&ica clasic, un film horror provoac alte triri dect unul romantic, o poe&ie de dragosteeminescian tre&e"te n rndul cititorilor alte sentimente dect una simbolist bacovian, dartotodat, o pies de teatru care se vrea a fi dram poate impresiona "i emoiona la nivelediferite dou persoane din public, a"a cum o comedie poate fi e'trem de amu&ant pentrucineva, dar penibil pentru altcineva.

    Totodat, +consumarea formelor artistice, precum citirea unei cari, vi&ionarea unui film sau

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    2/42

    a unei piese de teatru, poate conduce oamenii spre cunoa"terea de sine, spre autocunoa"tere,care, dac este con"tienti&at "i interpretat n mod /ust, constituie +calea spre armonie.

    1rin urmare, eu consider ca menirea artistului este aceea de a de&vlui omenirii calea spreanumite triri "i sentimente, iar atunci cand mesa/ul transmis este unul propice, +spre armonie,

    care e fericire "i pace.

    II.3 (avere)

    Consider c afirmaia fcut de Cilibi -oise, conform creia +Acei care cred numai n bani nusunt prea cinstii, este una ntemeiat, avnd n vedere c drumul spre mbogire este dificil"i implic sacrificii uria"e, a/ungnduse chiar la pierderea cinstei "i a moralitii.

    %n primul rnd, preocuparea pentru bani este inevitabil, avnd n vedere c banul ne asigurtraiul "i e'istena, dar banii nu aduc fericirea n casa omului, ci viaa n lini"te "i pace alturide cei dragi. #in pcate, unii oameni fac din mbogire un adevrat el, setea de avere

    crendule dependen "i a/ungnd, treptat, s le domine e'istena. Ace"ti oameni uit s maiacorde importan lucrurilor care contea& cu adevrat.

    %n al doilea rnd, aceast goan dup mbogire poate transforma oamenii cinstii n indivi&icapabili de a face orice pentru a c"tiga ct mai muli bani, determinndui chiar s renune laonestitate, la principiile morale "i chiar s "i negli/e&e propria familie. A"a cum afirma unvechi proverb romnesc, banul este 2ochiul dracului.

    %n conclu&ie, oamenii 2care cred numai n bani sunt nvluii de mira/ul averii "i pot aciona"i pe ci necinstite pentru a o obine, nenelegnd c, de"i sunt necesari pentru a asigurae'istena, 2banii nu aduc fericirea sau armonia n familie "i nu trebuie considerai un ideal.

    II.4 (btrnee)

    #in aceast afirmaie a lui -ircea *liade re&ult c valoarea tinereii re&id n efemeritatea ei.*u sunt de acord cu acest fapt, consider c tinereea este perioada n care omul are un

    potenial ma'im de de&voltare "i afirmare, potenial pe care trebuie s l utili&e&e cunelepciune "i raiune, pentru c nu va dispune de el pentru totdeauna.

    Cu siguran, dac tinereea ar fi singurul stagiu al vieii, dac oamenii ar rmne purureatineri, probabil c nu ar sti s aprecie&e acest lucru, nu ar cunoa"te altceva "i nu ar avea un

    element de comparaie.

    3trneea este etapa ce survine tinereii, n care omul, de"i are mai mult e'perien de via"i probabil este mai nelept dect a fost pn atunci, nu mai are puterile pe care le avea candera tnr, nu are capacitatea de aciune pe care o avea cu ani n urm.

    #e aceea cred c, v&nd uneori neputina sau slbiciunea celor n vrst, cei tineri a/ung spreuiasc mai mult ceea ce au, con"tieni c mbtrnirea este un proces care nu iart penimeni.

    1rin urmare, consider c preuirea fiecrei perioade din viaa este mai ales urmarea

    con"tienti&rii c "i aceasta este doar o etap trectoare "i ireversibil.

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    3/42

    II.5 (nsemntatea binelui pentru educaia individului)

    Cred c binele ar trebui s /oace un rol important n educaia "i autoeducaia oricrui individ.4oan Slavici, prin afirmaia sa, pune n vedere faptul c binele este singurul care se potrive"te,din punct de vedere moral, cu firea omeneasc.

    Consider c omul nu a fost creat pentru a svr"i rul, ci pentru a alege binele n orice situaie,"i de aceea sunt de acord cu 4oan Slavici c binele este singurul care apare ca natural pentrufirea omeneasc.

    #e asemenea, sunt de prere c omul nu alege ntotdeauna ceea ce este bun, sau ceea ce estebine, tocmai datorit educaiei sale. Nu m refer aici doar la educaia primit n familie, ci "ila autoeducaia pe care "io face fiecare, educaie determinat, n mare parte de condiiile ncare individul trie"te, dar pe care el are posibilitatea 5desigur, condiionat de voin6, de a "io modela.

    #e aceea, cred c un om, pentru a face alegerile bune n via, pentru a distinge binele de ru"i pentru a urma calea corect, trebuie s aib parte de o educaie potrivit n acest sens, ncare valorile binelui s "i aib locul cuvenit.

    II.6 (fericire)

    Cred c n aceast afirmaie, -arin 1reda face o descriere succint a oricrui om, pre&entndcteva nsu"iri care, probabil, caracteri&ea& ma/oritatea indivi&ilor din &ilele noastre.

    %n primul rnd, el pune n vedere aspiraia oricrui om de a fi fericit. #e asemenea, reliefea&faptul c acest fericire este relativ la cei din /ur. 1rea de multe ori, unii oameni se simtnefericii doar pentru c au impresia c cei de lang ei au mult mai multe motive s fie fericiidect ei n"i"i. Cred ns c, astfel, respectivii pierd din vedere motivele pe care lear aveachiar ei de a se bucura "i de a se simi mplinii.

    %n al doilea rnd, cred c prin aceste cuvinte -arin 1reda scoate n eviden tendinaoamenilor de a fi invidio"i, de a se compara ntotdeauna cu cel de lng ei, "i de a fi, deobicei, nemulumii de situaia lor.

    Cred, de asemenea, c o cale pe care un om ar putea a/unge la o stare de fericire ar fi sncete&e s se compare pe sine cu alii, s devin con"tient c el este o persoan unic, c are

    ci de mplinire unice.

    %n conclu&ie, consider c fericirea este o stare de spirit, o mplinire "i o lini"te interioar decare fiecare din noi este personal rspun&tor. (ericirea proprie nu ar trebui s depind denefericirea altora, dar nici nefericirea noastr de fericirea celor din /ur.

    II. ( buntate)

    Sunt de acord cu afirmaia lui !asile !oiculescu, +A vorbi de buntate n vremurile acesteacnd principiul luptei pentru e'istena umple, ca un #umne&eu nenduplecat, tot cerulcreaiunii pare o naivitate sau o ironie, deoarece aceasta e'prim o realitate a &ilelor noastre.

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    4/42

    %n primul rnd, cred c ntradevr pare ironic s aducem vorba despre buntate, cnd valorilepromovate ast&i sunt egoismul, nepsarea, "i cnd toi cei din /urul nostru sunt cuprin"i doarde lupta pentru e'istena. %n aceste condiii, cu greu ne putem nchipui cum cineva ar mai

    putea n &ilele noastre s fac o fapt bun doar pentru c "tie c a proceda a"a este corect "ifrumos.

    %n al doilea rnd, cred c toi oamenii au devenit att de preocupai de ei n"i"i, de dorina de ale fi lor mai bine, nct a devenit un lucru obi"nuit s cre&i c cel care nc mai sper ne'istena buntii, a genero&itii "i a a/utorului neinteresat este doar un naiv incurabil, "i cel trebuie tratat ca atare.

    %n conclu&ie, consider c remarca lui !asile !oiculescu e'prim succint un adevr profund "itrist al &ilelor noastre, "i, totodat, remarc pericolul n care se afl omenirea, de a pierde unadin valorile ei eseniale7 acel sentiment nobil, buntatea.

    II.! (caracter)

    %n vremurile noastre, n care interesul "i parvenirea sunt la ordinea &ilei, caracterul omului sedeprecia& ntratt nct inconsecvena "i duplicitatea sunt tot mai des ntlnite.

    8n prim argument ar fi faptul c fiecare persoan caut s se afirme n societate, s devin opersonalitate recunoscut printre ceilali care alctuiesc grupul su social. %n opinia mea, unom valoros este acela care poate rmne consecvent ideilor sale n orice circumstan. #inacest motiv cred c cei care, din interese personale "i materiale meschine, trdea& propriulcuvnt, la fel de lesne "i pot trda semenii "i, deci, sunt demni de tot oprobriul.

    %n al doilea rnd, consider c un e'emplu potrivit de astfel de oameni +ncptori sunt fo"tiiactivi"ti "i politici comuni"ti din ara noastr. #in acest grup se disting, totu"i, cei care, pe deo parte , cred n continuare n convingerile lor "i, pe de alt parte, cei care "i recunosc vina.#nd la o parte aceste dou categorii, re&ult o mas compact de oameni fr caracter "i frscrupule, care ast&i se eri/ea& n cei mai virtuo"i conductori ai naiunii.

    %n conclu&ie, dup cum toi oamenii au defecte, anumite vicii ale societii le pot revela "iaccentua, dovedinduse c, ntradevr, muli oameni sunt +ncptori.

    II." (cun#a$tere)

    1rin afirmaia sa +Cu nimic nu poate fi nlocuit fondul de aur al cunoa"terii dobndit prinndelungata e'perien, *usebiu Camilar pune n eviden importana cunoa"terii, "i mai ales,valoarea cunoa"terii ndelung aprofundate.

    %n primul rnd, se "tie c, de cele mai multe ori , cuno"tinele se acumulea& odat cue'periena, iar cu ct e'periena este mai ndelungat, cu att "i cuno"tinele au o mai marevaloare.

    #e asemenea, cnd o persoan este preocupat de un anumit domeniu, iar preocuparea sa seconcreti&ea& ntro munc asidu "i o continu ncercare de a gsi rspunsuri la variate

    probleme din domeniul respectiv, dupa un timp, va a/unge la o cunoa"tere minuioas a

    detaliilor, pe care probabil nu lear putea nva dintro carte, sau nu iar putea fi de&vluite dealtcineva.

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    5/42

    #e aici consider eu c vine valoarea cunoa"terii dobndite prin e'periena, o valoare ntradevr deosebit, ce nu poate fi nlocuit "i nici obinut pe alte ci.

    II.1% (cinste)

    Consider adevarata afirmaia lui 9tefan :eletin din care se desprinde ideea c oamenii /osnici5+suflarea mgreasc, dup cum i nume"te autorul6 care nu inteleg arta "i frumosul, nsemn general, ncearc s le distrug.

    %n primul rnd, oamenii parvenii din ce n ce mai numero"i, ce controlea& societatea, nuaprecia& la adevrata valoare, din punct de vedere cultural sau spiritual un lucru.

    %n al doilea rnd, talentul a nceput s"i piard din importan n perioada contemporan, ncare el se mplete"te cu artificialul "i nonvaloarea, pier&ndu"i din strlucire "i fiind chiar datla o parte, +nbu"it, +tiat din rdcina de persoane lipsite de cultur, ruvoitoare, dar cumare influen.

    Nu n ultimul rnd, este trist c nu se mai pune pre pe cinste. #e e'emplu, cine mai aprecia&un om cu o con"tiin curat, cu o privire sincer "i cu dorina de a face bine $ #in pcate,nimeni. Se caut venituri rapide, voci artificiale, picturi copiate, sculpturi ieftine, imitaii, critraduse gre"it, melodii ce promovea& banii "i nonvaloarea. Cinstea a fost dus la rangul deru"ine7 +Cine e cinstit, e prost, nu va "ti s se descurce.

    Ca o conclu&ie, prin afirmaia sa, 9tefan :eletin ncearc s ne fac s fim con"tieni decaracterul distructiv al celor ce nu nteleg adevratele valori precum cinstea "i talentul,criticnd dur pe cei necinstii.

    II.11 (c#n$tiin)

    1entru a putea avea succes n orice activitate ar ntreprinde, omul trebuie s"i con"tienti&e&esimul datoriei. Aceasta l motivea& pe om s persevere&e n munca sa.

    8n prim argument n spri/inul afirmaiei citate ar fi faptul c datoria pe care omul "io asumtrebuie s porneasc din interiorul con"tiinei sale "i s fie corespun&toare moralei sale

    proprii. Astfel, omul, fiind n strnsa legatur cu semenii si "i cu societatea, trebuie s fieanimat de datoria fa de munca sa, dar "i de datoria fa de societate. %n opinia mea,conceptul 0antian al datoriei ca imperativ categoric al e'istenei caracteri&ea& omul ideal.

    1e de alt parte, eu consider c legile, de"i sunt factori regulatori indispensabili n societate,prin caracterul lor coercitiv, nu pot influenta con"tiina omului. (iina uman iube"te "icon"tienti&ea& mult mai profund rodul gndirii ei dect un imperativ e'terior. %n plus, eu credca propria con"tiin moral este mai valoroas dect legea prin faptul c, de multe ori, ceeace este legal nu este moral.

    %n conclu&ie, con"tiina trebuie s fie cel mai ascuit sim al omului "i sl a/ute s se nale nfiecare &i mai mult.

    II.12 (c#pilrie)

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    6/42

    !rsta copilriei fericite este una dintre cele mai frumoase etape ale vieii omului, motivpentru care fiecare adult "io rememorea& cu plcere.

    %n primul rnd, copilria este perioada inocenei "i a gri/ii pentru cei dragi, pentru natur,pentru micul univers n care copilul traie"te. ;a aceast vrst, omul matur n devenire ia n

    serios orice lucru, ct de nensemnat, l cercetea& cu mult curio&itate "i emite preri una maioriginal dect cealalt. Acestea sunt motivele pentru care oamenii mari se amu& laemisiunile televi&ate n care prichindeii "i dau cu prerea pe un ton grav n legatur cu

    problemele vieii. Aceast prim parte a vieii este crucial prin fundamentul pe care l pune latemelia viitoarei individualiti 5comportament, maniere, cuno"tine primare6. #e aceea, nueste ntampltor faptul ca poporul romn a cristali&at aceast etap formativ n e'presia +cei"apte ani deacas.

    %n al doilea rnd, este important de menionat c adevrata con"tienti&are a vrstei copilrieise petrece n a doua parte a vieii.

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    7/42

    8na dintre cele mai importante ci de cunoa"tere este e'periena. *a este totodat "i cea maidur, multe ntamplri ale vieii cernduse abordate cu mult cura/.

    8n prim argument n spri/inul ideilor mele ar fi faptul c atitudinea fiecrui om fa desituaiile cu care se confrunt este una foarte pesonal, n sensul c e'ist oameni care triesc

    doar cteva decenii "i las n urm o bogat e'perien de via "i oameni care, de"i atingvrste matusalemice, reu"esc s"i pstre&e inocena cognitiv. *ste vorba aici despre cura/ulde a p"i pe trmuri necunoscute "i de a cuta mereu noi provocri.

    8n al doilea argument ar fi faptul c cei mai muli oameni au predispo&iia de a ceda n faaobstacolelor, dup cum marturise"te autorul citat. *l afirm, totodat, c de multe oridificultatea, nlimea obstacolului sunt aparente "i trebuiesc nfruntate n mod cura/os,e&itarea ilustrnd ulterior &icala7 +dup r&boi, muli vite/i searat. %n plus, acceptareaneputinei privea& mintea "i sufletul de bucuria unei victorii din de&ertare n de&ertare,subcon"tientul se ncarc negativ "i sentimentul e"ecului se permanenti&ea&.

    A"adar, cura/ul este una dintre cele mai utile caliti umane, fiind un energi&ant al minii "i otreapt spre cunoa"tere.

    II.15 (destin)

    1ersonal, nu sunt de acord cu afirmaia lui Andrei 1le"u, deoarece consider c a afirmasupremaia destinului n viaa omului este echivalent cu a te disculpa de propriile gre"eliinvocand soarta implacabil.

    8n prim argument ar fi faptul c a"anumitul destin repre&int, de fapt, o predestinare de a tena"te, de a tri ntrun anumit loc "i timp. %ns restul aciunilor omului, precum "i implicaiileacestora cad n responsabilitatea e'clusiv a individului.

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    8/42

    patim6, 2cnt s"i mai potoleasc dorul 5tristeea6, 2de dorul cire"elor abia a"tepiprimvara 5poft6, e'prim frmntri sentimentale de la pasiune pn la sen&aii cusemnificaii mai puin profunde, dar ce se identific la fel de bine cu firea uman.

    %n al doilea rnd, prin cuvntul 2dor ne putem e'prima "i nevoia de e'perien real, aspiraia

    spre aceasta, deoarece cuvntul sugerea& doar dorina 5fa de persoana drag aflat departe,erotic, culinar6, dar fr a "ti dac va fi ndeplinit sau este doar utopie.

    %n conclu&ie, cuvntul 2dor reflect toate faetele firii umane, repre&entndo n totalitatea sa.

    II. 1. (iubire)

    Sunt de acord cu prerea lui 4oan Slavici conform creia 24ubirea e din alt lume "i se ive"tedin senin, fr ca s "ti de ce, se d pe fa, fr ca s "tii cum "i te duce fr ca s "ti unde..

    %n primul rnd, iubirea apare spontan, fiind imprevi&ibil, ca orice sentiment al omului. #in

    aceast cau&, sa considerat c dragostea 2este din alt lume, pogornduse asupra noastrca un har divin, ca o vra/, ori o boal. 8n e'emplu din literatura noastr este mitul&burtorului, regsit n poe&ia 2Sburtorul a lui 4on >eliade ?dulescu, unde fata care sendrgoste"te cere a/utorul mamei pentru a scpa de acele sen&aii necunoscute ei.

    %n al doilea rnd, odat ndrgostii, cei doi tineri pot renuna la orice pentru a"i pstraiubirea, trecnd peste pre/udeci ma/ore7 sociale, rasiale, religioase, ceea ce i arunc ntumultul vieii, fr a "ti unde. Spre e'emplu n legenda 2?omeo "i @ulieta se a/unge la unfinal tragic pornind de la o pasiune nflcrat ce ncalc regulilile sociale. 8n alt e'emplu seregse"te n romanul 2-ara al lui 4oan Slavici, unde 1ersida trece peste contrngerireligioase, sociale, etnice, incompatibilitate de temperament ducnd la o situaie mai puintragic, dar la o csnicie nefericit.

    %n conclu&ie, iubirea poate fi privit ca o pasiune aprut din senin, ce ne poart pe cineprev&ute, dac nu optm pentru o via constrns de rigorile raiunii.

    II. 1!. (dreptate)

    Acest proverb romnesc sugerea& ideea cu care sunt "i eu de acord, c dreptatea, valoarea celmai u"or de negat, iese, la un moment dat la iveal, indiferent de fora "i dibcia celor care nuo vor.

    *u consider ca nvtnd regulile /ocului "i ale vieii la perfecie, omul "tie cum s le ncalce.#reptatea nu poate fi descoperit "i apreciat fr a "ti ceea ce o neag. *'ist foarte multe

    persoane puternice, influente care nu numai c fug de dreptate, dar o ascund cu orice pre "invinovesc pe nedrept. #e e'emplu, n /ustiie, de"i se aduc multe probe false "i cel vinovatscap nepedepsit, cineva tot "tie adevrul "i mai devreme sau mai tr&iu el va ie"i la iveal.

    < alt situaie este cea n care avem multe motive s plngem, dar cnd se face dreptate,descoperim c este suficient unul singur pentru a &mbi. Spre e'emplu, la un e'amen la caretoate subiectele au fost grele, iese soarele "i suprrile trec atunci cnd re&ultatul ne facedreptate, reu"ind s treac cei ce au nvat serios "i le este recompensat munca.

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    9/42

    %n conclu&ie, lumea n care trim este plin de nedrepti 5de observat "i faptul ca +dreptatenu are plural, n timp ce antonimul sau da7 2nedreptati6, dar dreptatea e'ist "i ea iese lasuprafa precum lemnul mpins n ap.

    II. 1". (prietenie)

    #up prerea mea, politica 4leanei !ulpescu din acest citat este fals "i nu sunt de acord cu ea.*a susine c prietenia trebuie tratat cu distan. *u cred c fr a oferi totul "i a nu cerenimic nu poi simi mplinirea oferit de prietenie. #u"manul este cel care face ru intenionat"i o poate face nc o dat, fr a putea vreodat s se apropie de sufletul celuilalt ca unadevrat prieten.

    8n prim argument este c doar cel capabil s te accepte cu defectele tale, fr a pretinde s teschimbi, este un prieten adevrat. *l cunoa"te cntecul inimii tale "i l poate cnta atunci cndai uitat versurile. 1rietenul nu va n"ela a"teptrile niciodat intenionat "i de aceea nu va

    putea face ru precum un du"man. #e e'emplu, atunci cnd grese"te, pentru c e omene"te, nu

    o face cu rutate, chiar dac ne cunoa"te punctele slabe "i prietenia va re&ista obstacolelor.

    1e de alt parte,du"manul trebuie tratat cu re&erv "i atenie, cu oarecare respect, dar niciodatca pe unul care se va putea ntro &i apropia de sufletul meu. Spre e'emplu, du"manului i se

    poate vorbi frumos, fr a avea altceva de mprit cu el, "i mai ales, fr a dori vreodatr&bunarea.

    %n conclu&ie, cu teama de de&amgire, omul nu va descoperi niciodat ce este prietenia. 8nprieten adevrat ca"tigat ntro via nu se poate transforma peste noapte ntrun du"man, iarcel care nea vrut rul nu va merita niciodat ncrederea noastr.

    II. 2%. (educaie)

    Sunt de acord cu prerea lui -arin !oiculescu c faptele noastre sunt oglinda propriei gndiri,cunoa"teri "i mai ales a educaiei primite.

    %n primul rnd, prin fapte mprt"im "i altora din cuno"tinele noastre "i acesta e un prim pasn cucerirea eternitii. *ducaia transform omul "ii d alt natur. Tot ce facem este ceea cegndim, ce "i cum este nuntrul nostru. Cel educat este clu&it prin convingere sprecorectitudine "i datorie "i mai greu va svr"i ceva nepotrivit. #e e'emplu, nu ne vom puteanclca principiile "i vom respecta oamenii pe strad, la "coal, la serviciu, pe toi cei cu care

    intrm n contact, dac a"a am v&ut la prinii no"tri "i a"a am fost ndrumai s facem.

    8n alt argument este c, dac educaia primit este una aleas, roadele ei se vor vedea nfaptele noastre. 1ropriile sale fapte l fac pe om nsemnat ori ba. 1rin ele el ori se nal totmai sus, ori cade. Sufletul fr nvtur nu poate da roade. #e e'emplu, inteligena nu poatesurclasa niciodat educaia.

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    10/42

    A"adar, educaia este ba&a firii omului, iar fr ea restul nu ar conta. *a ne influenea&parcursul n via pentru c de calitatea ei depind toate faptele noastre.

    II. 31 ('l#rie)- numr printre cei care sunt de acord cu afirmaia lui Tudor -u"atescu potrivit creia nu

    gloria este efemer, ci doar aceia care o au.

    %n primul rnd, omul este, prin ns"i natura sa muritoare, efemer din punct de vedere fi&ic,dispariia trupului su fiind inevitabil. %ns e'ist oameni care, pe parcursul vieii, reu"esc

    prin faptele sau calitile lor e'cepionale s c"tige aprecierea "i respectul a numeroasepersoane, devenind faimo"i "i fiind ncununai de glorie. Aceste persoane de renume,repre&entnd mari valori pentru societate, primesc numeroase onoruri "i rmn ntiprite nmintea semenilor lor.

    %n al doilea rnd, gloria obinut de cei care au reu"it s se remarce n mod deosebit nu semenine doar pe durata vieii acestora deoarece ei rmn, prin ceea ce au reali&at, n istorie "i

    devin e'emple demne de urmat pentru posteritate. Astfel, atunci cnd ace"ti oameni se stingdin via, ei las n urma lor o mo"tenire spiritual, care, datorit valorii ei pentru umanitate,este perpetuat de ctre urma"i, iar viaa "i faptele lor devin o surs de inspiraie pentrugeneraiile viitoare. 1rin urmare, gloria cu care au fost rspltii oamenii e'cepionali dinuiecu mult dup dispariia lor "i este modul prin care ei reu"esc s devin eterni.

    %n conclu&ie, oamenii sunt ntradevr efemeri, dar prin reali&rile lor remarcabile eidobndesc glorie, care i menine vii n amintirea urma"ilor.

    II. 32 (r#lul 'uvernrii)Afirmaia citat e'prim ideea necesitaii ca un om de stat s fie n primul rnd un buncunosctor al poporului n fruntea cruia se afl. Singurul mod n care un guvern "i poatee'ercita n mod real menirea este ca oamenii care l compun s cunoasc nevoile, calitile,dar mai ales defectele naiunii pe care o repre&int.

    %n primul rnd, se porne"te de la ideea de ba&a pe care se spri/in orice sistem de guvernare.1rin vot, sunt delegai oameni care n opinia alegtorilor pot repre&enta "i prote/a cel mai bineinteresele lor.

    Astfel, se a/unge la premisa necesitii cunoa"terii grupului de oameni pe care omul de stattrebuie s l repre&inte n sistemul legislativ sau e'ecutiv.

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    11/42

    1anait 4strati afirm c se poate spune c ai un ideal doar atunci cnd te dedici acestuia "i nuprecupee"ti niciun sacrificiu pentru al atinge. Consider c 1anait 4strati are dreptate cndafirm c ,,iubirea pentru un ideal se materiali&ea& prin fapte.

    %n primul rnd, e'istena unui ideal i face pe oameni s nfptuiasc tot ce le st n putin

    pentru ca acesta s devin realitate. Astfel, despre cei care fac prea puine pentru idealul lor, sepoate afirma c nu"i doresc n mod real mplinirea acestuia.

    %n al doilea rnd, se "tie c cei care "i propun s ating un ideal trebuie s sacrifice altelucruri n favoarea acestuia. #e e'emplu, cei care doresc s aib re&ultate remarcabile lae'amene trebuie s"i dedice timpul liber nvrii. Nu se obine nimic durabil fr un efortsusinut.

    1e de alt parte, dac parcursul pn la atingerea unui ideal presupune dep"irea multordificulti, toate acestea l vor face pe cel care lupt s treac peste ele s aprecie&e mai multvaloarea idealului propus iniial "i i vor ntri caracterul, conferindui "i ncredere n forele

    proprii.

    %n conclu&ie, e'istena unui ideal implic sacrificii deoarece acesta necesit timp "i dedicarema'im pentru a deveni realitate.

    II. 34 (idee)

    3arbu 9tefnescu #elavrancea afirm prin intermediul unei metafore eminesciene c viaaomului capt sens n momentul n care el nutre"te idei nltoare, n ca& contrar aceastameninnduse la un nivel inferior. Consider c ideea este tot ceea ce deinem mai nsemnat,ea repre&entnd incursiunea minii umane n planul absolut, intangibil prin lumea simurilorunde domne"te legea relativitii.

    %n primul rnd, raiunea este ceea ce deosebe"te omul de animal, care de"i este inteligent nuare capacitatea de a raiona, iar ideea este un produs al raiunii. Atunci nseamn c ideea estecea care ridic omul pe o treapt mai nalt, care i confer statutul de fiin superioar cu ovia marcat de un sens ce dep"e"te biologicul.

    %n al doilea rnd, prin mi/locirea raiunii "i a ideilor, ca produse raionale, omul a a/uns simpun o ordine lumii, s "i adapte&e nelegerii sale mecanismul acesteia prin construireaunui sistem de convenii pe care la de&voltat ideatic. Astfel, ideile, care sunt adevrate n ele

    nsele, fiind re&ultatul unor convenii "i a unor deducii raionale, repre&int pilonul desiguran de care se prinde viaa omului pentru a se sustrage haosului relativitii.

    %n conclu&ie, ideile se asemuiesc iederii care se aga de arborii ce semnific stabilitatea careconfer sens destinului uman, n absena unui demers raional totul sar cantona ntro lumelipsit de aspiraii.

    II. 35 (iluie)

    -ihail Sadoveanu susine c omul are tendina de a se hrni cu ceea ce "i clde"te el ca fiindideal. Astfel visul "i ilu&ia devin re&ultate ale dorinelor subiective ale fiecruia dintre noi.

    Consider c afirmaia sa este adevrat, ba&ndum pe motive precum dorina omului de a se

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    12/42

    deta"a n anumite momente de realitatea cotidian, care poate deveni dur, lipsit desensibilitate.

    %n primul rnd, permanenta ncercare de a schimba ceva n viaa de &i cu &i ine de naturauman, care "i construie"te instinctiv "i o imagine a idealului. ?eu"e"te sau nu s"i ating

    2idealul, omul are nevoie permanent de speran, de conservarea dorinei de a merge maideparte. 4lu&ia "i visul pot si ofere aceast for.

    %n al doilea rnd, nu trebuie uitat faptul c suntem fiine duale, avem dimensiune material,dar "i spiritual. Sufletul latura sensibil a personalitii noastre, ne define"te chiarindividualitatea, fcnd diferena dintre eu "i un altul. %n fond, lumea e 2visul sufletuluinostru.

    Nu n ultimul rnd, a" meniona c uneori ilu&ia poate duce la realitate. 1ornind de la o idee,care ne apare iniial doar ca o ilu&ie, putem a/unge s nfptuim lucruri surprin&toare att

    pentru noi, ct "i n vi&iunea celorlali. Trebuie numai s credem cu adevrat.

    %n conclu&ie, dincolo de realul "i concretul vieii avem nevoie "i de ilu&ie, de vis. #eterminantpentru om nu este doar ceea ce face &ilnic, ci "i ceea ce ncearc s"i cldeasc n paralel,pentru a"i satisface nevoia de 2ideal.

    II. 36 (inteli'en)

    Consider c afirmaia lui -ihai ?alea din 2Scrieri, conform creia inteligena nseamnsucces este nefondat.

    -uli oameni nu reu"esc n via doar datorit inteligenei, ci "i datorit capacitilor de astabili "i de a atinge anumite obiective, cum ar fi avansarea ntro po&iie social mai bun. 1ede alt parte, e'ist oameni foarte inteligeni care cad prad unor patimi cumplite "i unorimpulsuri necontrolate de e'emplu, un om cu o inteligen peste medie care "ia c"tigat unstatul privilegiat ntrun domeniu de activitate, poate s se dovedeasc a fi foarte slab n faaunei tentaii foarte mari, cum sunt drogurile. #in acest e'emplu reiese faptul c inteligena,nu la a/utat s fac fa ispitei, lsnduse 2nvins. %n acest ca&, alte caliti sunt necesare,

    precum cunoa"terea de sine, motivarea sau autocontrolul.

    %n al doilea rnd,pot face referire la faptul c multe studii de specialitate arat c factorii careau un rol decisiv, att n plan profesional ct "i n plan social, precum munca, disciplina,

    respectul de sine "i respectul fa de ceilali, au o pondere mult mai ridicat dect inteligena.4nteligena este, fr ndoial, o capacitate e'traordinar, dar dac nu este completat "i de altecapaciti nu poate face diferena. A fi inteligent nu nseamn totul n via.

    %n conclu&ie, inteligena este doar 2un atu n lupta pentru afirmare a propriei identiti "i nfaa tentaiilor, nicidecum garantul succesului, sau cu att mai puin echivalentul succesului,victoriei.

    II. 3 (invidie)

    %ndemnul e'primat de ). Clinescu este, nu numai necesar pentru ca omul s"i poat

    recunoa"te 2specificitatea speciei, ci "i esenial pentru cel n cau&, de aceea m declaradeptul acestei atitudini la care face referire citatul.

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    13/42

    ;a fel cum -ihai *minescu susinea n poemul filo&ofic 2Scrisoarea 4, se poate afirma faptulc societatea omeneasc este, de cele mai multe ori, nclinat spre a minimali&a reali&rilecelor care, prin munca lor au contribuit la evoluia acesteia. Acest tip de discreditare sedatorea&, n mare parte, dorinei de autoafirmare ndreptat ntro direcie gre"it. Actul de afi remarcat este neles ntrun mod superficial, iar evoluia n ierarhia social este reali&at

    prin subaprecierea meritelor oponenilor "i nu prin cultivarea propriilor valori.

    1e de alt parte, dispreul fa de 2omul e'cepional repre&int o negare a calitilor regsitentro msur mai mare n felul su de a fi. )re"eala const n acionarea sub impulsul invidieicare determin, am putea spune, o autodistrugere la nivel moral pentru cel stpnit de acestsentiment. ?e&ultatul unei astfel de manifestri colective va produce o inversare a valorilor "i,implicit, o decaden spiritual a celor invidio"i.

    1rin urmare, a nelege "i a preui un om de valoare repre&int, n primul rnd, un bun c"tigatde nfptuitor.

    II. 3! (ip#criie falsitate)

    Sunt de acord cu afirmaia lui Tudor -u"atescu potrivit creia refu&ul sincer este de preferataprobrii ipocrite.

    %n primul rnd, ascunderea adevratelor sentimente, opinii "i dorine n spatele unei atitudiniaprobative, indiferent de circumstane, nfi"area realitii inconvenabile ntrun mod care sle fac plcere celorlali, ntrun cuvnt ipocri&ia, le dunea& n primul rnd celor crora leeste pre&entat o versiune mult distorsionat a adevrului, celor care sunt astfel ncura/ai s"icree&e o imagine eronat att despre ceea ce i ncon/oar, ct "i despre propria persoan. 8niioameni recurg la ipocri&ie pentru a obine de la ceilali ceea ce "i doresc, artnduse mereudispu"i si urme&e "i s mbri"e&e credinele lor. Alii consider c este mai bine s i mint

    pe cei din /ur dect s i rneasc spunndule un adevr neplcut. 9i cel deal doilea ca&, de"idiferit din punct de vedere al motivaiei fa de primul, este reprobabil deoarece nu e'istnicio scu& pentru n"elarea deliberat a semenilor.

    %n al doilea rnd, apelarea la ipocri&ie l influenea& negativ chiar pe cel care alege aceastatitudine. < persoan care le spune mereu celorlali ceea ce "i doresc s aud, care "idisimulea& tririle interioare "i care "i ascunde adevratul caracter devine frustrat din

    pricina imposibilitii de a"i manifesta adevrata personalitate "i poate a/unge treptat scread c numai afi"nd permanent o atitudine aprobativ, ncura/atoare, va fi acceptat de

    ceilali.

    %n conclu&ie, consider c afirmaia lui Tudor -u"atescu este adevrat "i c este ntotdeaunanecesar e'primarea sentimentelor "i a prerilor sincere, chiar dac n multe situaii aceastcale nu e u"or de urmat.

    II. 3"(ir#nie)

    Tudor !ianu afirm n Operefaptul c persiflarea nu i acord statutul de popular, ci, de celemai multe ori, te face doar temut.

    1ersonal, sunt de acord cu aceast afirmaie ntruct ironia folosit e'cesiv poate da impresiade artificial, a/ungnd pn la a nltura persoanele din /ur, iar un soi de ironie subtil va trece

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    14/42

    probabil neobservat. Consider c oamenii nu "i c"tig popularitatea prin intermediul uneisingure trsturi de caracter, ci printrun ansamblu a acestora. 1ersonalitatea, temperamentul,aptitudinile definesc o persoana, iar n funcie de gradul lor de de&voltare, de inedit, deoriginalitate va surveni "i popularitatea.

    1e de alt parte, popularitatea poate s survin "i din aspecte negative, cum ar fi predileciapermanent a unei persoane ctre ironie. %n ca&ul n care ea e dus la e'trem, a"a cum ampreci&at mai sus, efectul va fi renegarea acelei persoane ntrun grup "i, de ce nu, ntrosocietate, pentru c ironia presupune de multe ori "i o u"oar bat/ocur, iar lumea va ncercas se distane&e de un astfel de individ. A fi popular, n sens po&itiv, presupune a fi simplu,natural, a avea un comportament prietenos, cordial faa de toat lumea. (r ndoial c ironia"i are rolul ei, dar nu atunci cnd devine o constant n modul de a fi al unei persoane.

    %n conclu&ie, ironia ca parte din comportamentul unei persoane nu confer popularitate, ciansamblul de trsturi "i modul n care acestea se combin, iar ironia nu reu"e"te dect s tefac temut.

    II. 4% (nsemntatea cun#a$terii ist#riei6

    4. ;. Caragiale susine ideea unei naiuni ce ar trebui s vad n istorie ghidul spre viitor,deoarece cu a/utorul con"tiinei formate pe a'a timpului, nc din cele mai vechi vremuri, vomreu"i ntotdeauna s descoperim valori precum adevrul "i virtutea.

    Consider afirmaia lui 4. ;. Caragiale a fi ct se poate de veridic, ntruct istoria repre&intdepo&itul ntregilor noastre aciuni, martor al trecutului, att un e'emplu pentru pre&ent ct "iun avertisment "i o ndrumare pentru viitor. Astfel, istoria este totodat cau& "i efect, ceea cesuntem "i, poate mai important, de ce suntem ceea ce suntem.

    8n alt argument n spri/inul afirmaiei citate l constituie formarea unei game de valori, ce nupot fi atinse dect prin e'emple elocvente care ndeamn generaiile viitoare la asimilarea lor.1rin cunoa"terea trecutului se va atinge virtutea menionata de scriitor, care este perfeciuneastrii umane, fr ns a e'clude carenele, ntruct istoria reflect att victoriile ct "ie"ecurile.

    %n conclu&ie, cei care nu au o con"tiina istoric sau cei care "i uit trecutul risc s nu"icunoasc propria individualitate cu avanta/ele "i limitele ei.

    II. 41 (nelepciune)

    Afirmaia lui Constantin Noica cuprinde n sine un mare adevr "i anume acela c nu se poatevorbi de un adevr al nelepciunii, n sensul c nu e'ist o msur unic care s cuantifice

    precis acest concept.

    %n primul rnd, nelepciunea este un nivel spiritual atins de o persoan, pe care fiecare om lnelege diferit. *'ist opinii care susin c anumii oameni se nasc nelepi, n vreme cee'ist "i opinii care cred c nelepciunea se dobnde"te odat cu c"tigarea e'perienei.%nelepciunea, n opinia mea, poate fi dobndit pe timpul vieii, nsa depinde de fiecare cumasimilea& e'perienele pe care le trie"te. %nelepciunea presupune echilibru, presupune

    armonie ntre minte "i inima. -arcel 1roust spunea despre nelepciune c noi nu ne na"tem

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    15/42

    cu nelepciunea, ci din contra, c ea trebuie descoperit n noi n"ine n urma unei cltorii pecare nimeni nu o poate face n locul nostru.

    %n al doilea rnd, consider c nelepciunea ne poate caracteri&a pe fiecare dintre noi dacavem rbdare n a o dobndi. #a, nu "tim e'act care este misterul ei, dar putem s sperm c

    ntro &i aceast capacitate superioar de nelegere "i de /udecare a lucrurilor va repre&entauna dintre cele mai remarcabile caliti ale noastre.

    %n conclu&ie, nu se poate discuta despre un adevr unic al nelepciunii, ci se poate discutadespre profun&imea conceptului "i despre starea de spirit pe care io confer.

    II. 425inteli'en)

    Constantin 3rncu"i se folose"te n afirmaia sa de nuanele diferite pe care limba romn leare pentru a denumi n conte'te diferite o singur trstur. Astfel artistul susine c cea maiimportant deosebire ntre de"tepi "i inteligeni, este aceea c omul n&estrat cu inteligen

    nu poate fi manipulat.

    - numr printre cei ce consider c 3rncu"i a fcut o afirmaie adevrat ntructoamenii dotai cu inteligen nu doar o con"tienti&ea&, dar o folosesc pentru a crea lucruri

    bune, frumoase, lucruri "i fapte care s reflecte trsturile lor de caracter "i principiileputernice pe care le au. #e cealalt parte oamenii de"tepi sunt con"tieni de abilitile lor,dar nu au o personalitate destul de puternic pentru a reali&a ceva prin fore proprii fiindu"or de influenat.

    #e"i att cei inteligeni ct "i cei de"tepi sunt n&estrai, oamenii cu adevrat valoro"i, caremerit s fie apreciai sunt cei inteligeni pentru ca ei au "tiut cum s valorifice acest dar,s adauge talentului "i munca necesar nfptuirii lucrurilor mree. 4nteligena nu estesuficient pentru a fi un om de seama, aici grania ntre cele doua idei fiind greu de stabilit,

    pentru c modul n care personalitatea fiecruia conlucrea& cu ea d societii cele doucategorii de oameni7 inteligeni "i de"tepi.

    %n conclu&ie, Constantin 3rncu"i red adevrul n afirmaia n care susine c trebuie sfacem diferena ntre oamenii de"tepi "i cei inteligeni, pentru a "ti n care s ne ncredem .

    II. 43 (lene)

    Afirmaia lui Nicolae 4orga, conform creia 2;enea e sinucidere blnda, surprinde unuldintre cele mai periculoase defecte pe care un om le poate avea7 lenea. Consider c leneaanulea& un aspect important "i necesar oricrei iniiative umane entu&iasmul, aflat nstrns legtur cu voina, de aceea cred n ideea citat.

    %n primul rnd, o atitudine pasiv, lipsit de implicare, fr dorina de a construi ceva "ia"teptnd doar ca totul s ne fie dat, fr vreun efort personal, ne poate transforma n ni"te

    persoane fr scopuri n via.

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    16/42

    #e multe ori omul este definit de ceea ce face, de ceea ce ntreprinde. -ai mult, dac nelsm acaparai de aceast stare de lene vom pierde multe dintre bucuriile vieii cum ar fi, dee'emplu, savoarea emanat de o victorie obinut prin efort propriu.

    1rin urmare, st doar n puterea noastr s alegem dac vrem s ne sinucidem 2blnd, sau s

    ne umplem e'istena cu mpliniri, lund afirmaia dat ca pe un avertisment.

    II. 44 (libertate)

    Afirmaia lui -ihail Sadoveanu se refer la libertatea de a aciona conform propriilorprincipii, fcnd abstracie de ceilali, de interes, dar "i de instinct.

    1ersonal, m declar ntru totul de acord cu aceast idee, considernd c libertatea este o lege anaturii n fiecare dintre noi, un dar pe care fiecare la primit la na"tere. Avem deci un destin.Avem "i o libertate, un fel propriu, natural de a fi. ;ibertatea e nemsurabil, atta timp ct ocon"tienti&m "i ncercm so valorificm.

    Sunt ns de prere c important nu este faptul c am primit acest 2dar, ci cum ne folosim deel "i n ce scop. Aici intervine alegerea, ca o component de ba& a libertii. #e multe ori dea lungul vieii se face simit pre&ena e&itrii n faa deci&iei. ?iscul provoac team, inhib,descumpne"te. Cum orice alegere poate fi bun ori rea, ea atrage dup sine reu"ita saue"ecul. 9oviala face corp comun cu alegerea care st pe cale s se produc.

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    17/42

    #eci, a"a dup cum afirm "i 4.A.3assarabescu, aprarea intereselor limbii romne"ti e ogaranie a viitorul nostru naional. ?efle' al e'istenei noastre milenare pe acest pmnt,limba se constituie ca un proces n continu devenire, avnd puterea miraculoas de a nee'prima pe toi prin inepui&abila ei frumusee "i for de e'presie.

    II. 46 (relaia dintre limba nai#nal $i identitatea unui p#p#r)

    %n condiiile unei epoci n care globali&area are un rol din ce n ce mai important, e'ist risculca identitatea naional a unui popor s fie puternic estompat acest fapt apare ct se poate de

    bine evideniat prin tendina actual de a utili&a o limb de circulaie internaional. Nutrebuie s uitm ns c limba naional este un element care contribuie la conturareaidentitii unui popor "i, a"a cum afirm !asile Alecsandri, trebuie privit ca un 2actul denoblee a unui neam.

    %n primul rnd, limba naional individuali&ea& "i atest un trecut istoric "i o evoluienaional particulari&ea& un popor, a"a dup cum am mai menionat. #e aceea, !asile

    Alecsandri utili&ea& metafora 2act de noblee n descrierea acesteia, prin trimitere la ceea cedesemnea& cuvntul 2nobil7 ceva nobil are ntotdeauna trsturi, care l individuali&ea& "inu poate fi descris prin generali&ri.

    #esigur, e'ist mai multe modaliti de pstrare "i cultivare a identitii naionale, e'emple nacest sens putnd fi istoria sau valorile folclorului unui neam, ns limba naional estetrstura suprem care individuali&ea& un popor de altul.

    %n conclu&ie, limba naional define"te identitatea unui popor, fiind un factor determinant ncrearea "i meninerea acesteia, mai ales n conte'tul actual, n care globali&area devine unfenomen din ce n ce mai important "i determinant n evoluia fiecrei societi n parte.

    II. 4 (impactul literaturii asupra citit#rului)

    %n prima afirmaia citat, ). Clinescu susine ideea c operele literare sunt valoroase nmsura n care grania dintre realitate "i ficiune este abia perceptibil, scriitorul fiind de altfelun adept declarat al formulei estetice realiste. Cu ct persona/ele par a fi mai reale, cu attcititorii devin mai interesai s cunoasc opera respectiv.

    Autorii au ncercat dea lungul timpului s"i apropie ct mai mult creaiile literare derealitate. Ceea ce trebuie s "tie ns un cititor despre o oper literar, este c aceasta nu

    copia& realitatea, ci doar transfigurea& anumite aspecte ale ei. Cu ct opera pare mai real,cu att receptorii problemati&ea& mai mult, "i au tendina de a se pune n locul persona/elor,simulndu"i atitudinea n diferite situaii ale vieii.

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    18/42

    pentru ce i ofer viaa sau din contr, vrea prin intermediul literaturii s evade&e din realitateade care este ncon/urat, vrea s cread ntro alt 2realitate.

    II. 4! (despre c#ndiia #mului n lume)

    #efinirea condiiei omului n lume ine de domeniul filosofiei, preocupndui n special pee'isteniali"ti. -arin Sorescu ns formulea& propria sa concepie referitoare la acest subiectprin piesa 24ona, limba/ul utili&at fiind, a"a cum se poate observa "i din citatul dat, unulmetaforic. -area, repre&int lumea, pe"tii care o populea& oamenii, iar nadele capcanelevieii, ncercrile pe care trebuie s le trecem. Trecnd de la limba/ul figurat la cel denotativ,ideea pasa/ului ar fi aceea de a nu uita s trim frumos.

    Consider c indiferent de mre/ele pe care viaa ni le ofer pentru a ne ademeni ntrun fel saualtul, important este ca fiecare dintre noi s"i stabileasc foarte bine, care va fi calea pe care ova urma.

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    19/42

    inovatoare "i ulterior s le susin. %nfrngerile nu trebuie considerate a fi demorali&atoare ci,dimpotriv, trebuie s motive&e "i mai mult, s impulsione&e.

    Nu n ultimul rnd, orice om ar trebui s fie con"tient de faptul c lupta este echivalentulsupravieuirii, iar cei ce renun fr a ncerca mcar s c"tige btlie cu btlie, pot pierde

    chiar lupta cu viaa ns"i.

    #eci, lupta e important chiar dac e urmat de nfrngere, pentru c aceasta poate nsemna odeterminare mai ferm n aciunile viitoare, sau de satisfacia unei victorii ambele consecinesunt elemente ce te pot orienta spre a atinge fericirea la un moment dat.

    II. 5% (dra'#stea de mam)

    - numr printre cei care sunt de acord cu ideea e'pus n afirmaia lui >onore de 3al&ac dinopera 2)obse0 conform creia capacitatea de a iubi a unei mame este nemrginit "inecondiionat, aceasta fiind capabil ntotdeauna s ierte.

    8na dintre cele mai puternice legturi interumane este, cu siguran, cea dintre o mam "icopilul su. %n cele mai multe ca&uri, aceast legtur nu poate fi cltinat de niciun factore'tern. < adevrat mam simte nevoia de a fi alturi de copilul su n orice situaie "iiposta&, este permanent dispus sl a/ute, sl ghide&e n via, "i si neleag acestuiadeci&iile chiar "i n momentul n care ele nu sunt ba&ate pe o raiune corect. #in acesteconsiderente definirea metaforic a sufletului mamei ca un abis mi se pare foarte potrivit eimposibil s nelegem pn la capt de unde poate veni iertarea din inima mamei.

    *ste bine "tiut faptul c mama este persoana la care oricine, n mod obi"nuit, sar puteandrepta n cutarea unui sfat sau n cutarea nelegerii. #ac aceasta nu ar avea resursespirituale suficiente sau ar refu&a s "i ierte copilul, atunci sar drma ideea bine stabilit aspri/inului permanent "i necondiionat al oricrui om.

    %n conclu&ie, ntro lume n care nc se mai respect regulile nescrise ale legturilor ntreoameni, mama este aceea care, n felurite situaii, "i va ierta copilul, continund s l iubeasc"i implicit, s l ndrume spre un echilibru mai bun.

    II. 51 (mndrie)

    -ndria pe care un om o simte "i o e'prim cu privire la reali&rile sale l face s "i

    construiasc "i s "i fortifice personalitatea, ntro lume plin de mediocritate.

    Astfel, un om care este mndru de ceea ce a reu"it s reali&e&e sau s obin, att pentru el ct"i pentru societate, va fi, n primul rnd, un om care impune respect chiar prin felul su de a fi.

    8n prim argument n acest sens este c a fi mndru nseamn a nu da dovad de falsmodestie. ?eali&rile nu ar trebui ascunse, ci ar trebui s repre&inte o motivare pentru ceilali,

    pentru ca ei s dep"easc aceast condiie de mediocritate. Tot astfel, falsa modestienseamn suprimarea adevratei personaliti a unui om, fiind inautentic.

    Al doilea argument ce poate veni n spri/inul afirmaiei lui 1etre 1andrea este acela c, ntro

    lume plin de interese mediocre "i meschine, omul mndru, atta timp ct mndria nu se

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    20/42

    transform n infatuare, "i dovede"te sie"i c este cu un pas naintea celorlali, c este unic, iaracest lucru spore"te ncrederea de sine "i ntre"te personalitatea.

    Ca o conclu&ie, se poate afirma c citatul din 1etre 1andrea ar trebui s aib un ecou n minteafiecruia. -ndria, n sens po&itiv, este o parte a personalitii, care trebuie manifestat

    plenar.

    II. 52 (melanc#lie)

    -elancolia apare n momentele n care simim c realitatea ne de&amge"te "i se identific custarea de tristee vag, aparent fr motiv, care conduce ctre dorina de i&olare de tot, ntrunloc ascuns, sigur. Aici melancolicul "i ese o reea de vise "i sperane deoarece, mai presus detoate, el simte nevoia de a evada "i devine obsedat de problematica morii "i a sinuciderii.

    *mil Cioran este de prere c melancolia este re&ultatul con"tienti&rii brutale a omului c totceea ce el cunoa"te, ceea ce iube"te, este efemer, la fel ca "i propria sa e'istena. Acesta simte

    c lucrurile 2trec "i este ngro&it de perspectiva opririi lor.

    Consider c afirmaia lui Cioran este pertinent, ntruct, n primul rnd, este n concordancu conclu&iile de&baterilor unor importante figuri din filosofie, sociologie, psihologie etc.1ierderea unui obiect sau a unei fiine apropiate ne poate lsa ntro stare de tristee profund.1rad ideilor negativiste "i pustietii suflete"ti, omul se afund ntro lume ntunecat,renun la po&itivism, se desprinde de lume, fiind sigur c la un moment dat un alt lucru iubiti va fi rpit. A"adar, el alege s se i&ole&e "i s medite&e la nedreptatea sorii de a fi muritor.

    %n al doilea rnd, pentru a v convinge "i mai bine de veridicitatea cuvintelor lui *mil Cioran,v propun s anali&ai portretul unui melancolic veritabil. )eorge 3acovia, de e'emplu, poetulsimbolist cel mai cunoscut din ?omania, este considerat unul dintre cei mai impresionanimelancolici. Acesta a folosit n poe&iile sale teme precum regretul pentru trecut, pentrulucrurile rpite de timp 5cum se ntmpl n poemul 2#e iarn 6, tema dorinei de i&olare, derupere de lume 5n poe&ia +?ar 6 "i cea a neantului e'istenial 521lumb 6.

    %n conclu&ie, comparnd definiia recunoscut a melancoliei "i coroborndo cu e'emplulunui melancolic tipic, putem afirma /ust c *mil Cioran a intuit corect cau&a principal amelancoliei, "i anume, aceea a 2tristeii de a fi.

    II. 53 (mil)

    Sunt de acord cu afirmaia lui )arabet 4brileanu, deoarece consider c mila este un sentimentfrumos, foarte nobil dac este sincer "i cre"tinesc.

    %n primul rnd, mila trebuie s fie nsoit de iubire, deoarece la ba&a tuturor celor ntreprinsede om, trebuie s stea cel mai nltor sentiment, acela al iubirii.

    %n al doilea rnd, mila, n ca&ul n care nu este nsoit de iubire, poate fi ofensatoare,deoarece persoanei creia i 2adrese&i acest sentiment se poate simi umilit sau dispreuit.1oate c unii prefer s nfrunte direct dispreul dect viclenia acestui tip de mil.

    Actele de caritate ntlnite n &ilele noastre la tot pasul sunt rareori nsoite de milacre"tineasc mpletit cu iubire. #in pcate, aceste acte se fac doar n apropierea sau cu oca&ia

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    21/42

    marilor srbatori cre"tine "i n 2luminile rampei, foarte vi&ibil, muli uitnd, pe de o parte, canul nu este alctuit doar din &ile de srbatoare "i, pe de alt parte, c discreia nsoe"te celmai bine caritatea.

    %n conclu&ie, atunci cnd mila nu este dublat "i de iubire, poate fi, de multe ori, mai

    ofensatoare dect dispreul.

    II. 54 (minciun)

    Sunt de acord cu afirmaia lui #imitrie Cantemir, 2Cine spune minciuna nti obra&ul "iru"inea&, iar mai pe urm sufletul "i ucide, deoarece o minciun spus iniial pare un lucruinocent "i inofensiv, dar mai multe minciuni spuse n timp pot distruge sufletul unei persoane.

    %n primul rnd, cnd spui o minciuna nu ai cum s dai napoi, trebuie s mergi pn la capt,iar dac e"ti descoperit obra&ul i 2se nro"e"te

    %n al doilea rnd, nu numai frica de a fi prins i 2ucide sufletul, ci sentimentul inautenticitiie'istenei. < via cldit pe minciun este ca decorul calp al unui teatru, doar o ilu&ie.

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    22/42

    Sunt de acord cu afirmaia e'primat de persona/ul !ictor 1etrini deoarece moartea este unlucru ct se poate de normal "i de natural.

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    23/42

    Sunt de acord cu afirmaia 2Moralitatea se razim pe respectul fa! "e alii i pe respectul"e sine, ntruct o persoana integr "i respect semenii "i totodat pe ea ns"i.

    %n primul rnd, n opinia mea, o persoana moral trebuie s aib o serie de caliti morale. #ee'emplu, trebuie s fie tolerant cu celelalte persoane "i s nu /udece pe nimeni dup

    aparene. Trebuie, mai cu seam, s practice ea ns"i atitudinile morale pe care le dore"te dela ceilali.

    %n al doilea rnd, moralitatea se ba&ea& pe cunoa"terea legilor "i a drepturilor omului, pentruca persoanele n&estrate cu aceast calitate s "tie s acione&e ntotdeauna corect. #easemenea, o persoana moral trebuie s fie ntotdeauna mai e'igent fa de sine dect fa deceilali, n acest fel ea putnd sa se anali&e&e mai bine si s"i stabileasc anumite principiidup care s se ghide&e. 1rincipiile sunt eseniale pentru moralitate, ntruct un tip moral areun mod de via bine organi&at "i nu "i ncalc regulile impuse a"a de u"or.

    Conclu&ia pe care o putem deduce din aceast afirmaie este faptul c o persoan moral

    trebuie s fie indiscutabil tolerant, cu bunsim "i s se autocunoasc pentru a"i putea stabilianumite principii n via.

    II. 5" (munc)

    * o a'iom s spunem c munca st la ba&a consolidrii caracterului fiecrui om, definiriicorecte a unui drum n via, drum pe care fiecare dintre noi alege sl urme&e prin mai multsau mai puin trud.

    1e de o parte, o activitate ntreprins poate conduce la libertatea material, dar "i spiritual,numai prin consecven, onestitate, disciplin "i nelepciune. Astfel, pentru a ne dobndilibertatea personal este necesar ca munca depus s fie /ust, s nu cree&e pre/udicii. #inaceasta perspectiv, munca poate nsemna purificarea fiinei.

    1e de alt parte, fr efortul de a munci permanent asupra noastr "i nu numai pentru ceea ceeste strict material, noi nu vom putea avea acces la cultur "i totodat nu vom putea dobndie'periena necesar. A"adar, cultura nseamna cunoa"tere, nseamna strdanie "i perseverenn timp, deci este o valoare obinut prin munc.

    Nu n ultimul rnd, de munc este nevoie "i nu att de talent pentru a reali&a ceva n via.Thomas *dison spunea c geniul este 2BE inspiraie "i FF E transpiraie, idee ce e'prim

    foarte e'presiv, n termeni statistici, c nu neaprat harul, inspiraia, talentul nativ fac dintrunom un geniu, ci volumul imens de munc "i dorina de autodep"ire.

    %n conclu&ie, a munci semnific a avea o atitudine liber, o gndire corect, iar e'perienacunoa"terii trebuie s fie asociat cu bogaia de a fi cult.

    II. 6% (natur)

    1ornind de la afirmaia lui Nicolae 4orga7 2naturai d &ilnic e'emplul de a tri, putemnelege c natura este ansamblul de lucruri "i fiinte din univers care nu face prea marisacrificii s ne nvee s trim, ea recurgnd la naturalee.

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    24/42

    %n primul rnd, natura nu are nimic artificial, acest lucru dovedindune nou c se poate trifiresc "i fr falsuri. Comunitile tradiionale, arhaice, triau n interdependen cu natura "i"tiau si asculte semnele, organi&ndu"i e'istena conform marilor cicluri naturale.

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    25/42

    fericirea. Cum fiecare este diferit, v&nd fericirea ntrun anumit fel, este cu att mai dificils i gsim o definiie. %ns de aici putem deduce c singurul lucru n comun n definireafericirii este sperana.

    Cel mai elocvent e'emplu pentru argumentele de mai sus este c atunci cnd e"ti fericit,

    transmii "i celor din /ur starea ta de bine. #e fapt, este vorba de transmiterea speranei,sperana c vor fi "i ei fericii ca tine, cci ei nu se pot bucura pentru reu"ita ta, esena egoista omului nepermindule acest lucru,dac ar fi sl credem pe Schopenhauer.

    Conclu&ionnd, muli au ncercat s defineasc fericirea "i din attea ncercri au reie"it totattea definiii, drept urmare fericirea nu poate fi un re&ultat. Ceea ce obinem noi "i credemc ne face fericii nu poate fi considerat e'presia fericirii, esena ei trebuie cutat n alt

    parte. #e aceea, sperana este indispensabil din viaa unui om mplinit, cu adevrat fericit.

    II. 63 (nedreptate)

    Consider c afirmaia lui 4oan Slavici este pe deplin /ustificat, ntruct dreptatea presupune ai acorda fiecruia ceea ce merit. A priva pe cineva de ceea cei revine nseamn evident aface o nedreptate. Tot o nedreptate va fi deci "i a oferi ceva n mod ne/ustificat.

    %n primul rnd, a fi drept presupune a trata pe fiecare n mod obiectiv, al evalua corect, iarapoi ai atribui ceea ce este n concordan cu meritele sale. *forturile trebuie desigurrspltite, iar de&interesul "i neimplicarea nu ar trebui s aib nici un fel de consecine

    po&itive. Acest lucru ns nu este mereu aplicat n societate.

    1e de alt parte, consider c o nedreptate trebuie pedepsit indiferent de modalitatea prin carese reali&ea&. 1roblema este ns a sesi&a in/usteea, "i atunci cnd se omite meritul celui ncau&, dar "i atunci cnd celorlali li se d ceva fr ca ace"tia s aib vreo contribuie. (iecarear trebui s primeasc ceea ce i se cuvine strict n funcie de ceea ce reali&ea&, "i nu pe ba&aaltor motive 5n funcie de simpatii ori interese, de e'emplu6.

    1rin urmare, sunt de acord cu afirmaia lui 4oan Slavici. Cred c a aciona in/ust nseamn acomite o eroare de /udecat "i este un fapt ie"it din sfera moralitii sau n unele ca&uri, chiar alegalitii.

    II. 64 (nefericire)

    #intotdeauna, ntre om "i natur a e'istat o legatur special, fr de care viaa nu ar fi fostposibil. Natura a fost cnd element protector, cnd factor negativ, cnd minimali&at, candn&estrat cu puteri magice, dar ntotdeauna un element constant, ce a strnit att admiraie ct"i controverse. #e aceea, n opinia mea, afirmaia este mai mult dect adevarat.

    n primul rnd, starile suflete"ti pe care le e'perimentm ne influenea& semnificativpercepia despre lume. %ntotdeauna cnd suntem fericii, toate celelate probleme par mult maiu"or de re&olvat, vremea este mai frumoas, soarele strlucitor, iar norii dispar cu desvr"irede pe cerul sufletului. #e accea, cnd n suflet este senin, afar nu va ploua niciodat. Apoi,cnd oamenii sunt tri"ti, de&ilu&ionai sau de&amgii, ntodeauna vor considera c natura lempart"e"te sentimentele, regsind parc n stropii de ploaie picturile lor de tristee.

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    26/42

    %n al doilea rnd, participarea naturii la strile suflete"ti ale oamenilor este reliefat "i ndiverse opere literare. %n general apa este elementul cel mai des ntlnit, dar putem regsi "i

    pdurea sau vntul. Apa poate simboli&a n acela"i timp mplinire sau disperare, iar padureapoate fi att spaiu protector, ct "i labirint. Soarele n schimb este mereu asociat cu pacea,senintatea, bogia.

    %n conclu&ie, avnd la ba&a aceste argumente, putem afirma cu convingere c -ihailCodreanu are dreptate. Niciodata soarele nu strluce"te a"a de puternic ca atunci cnd sufletuli rde, precum nici ploaia nu este vreodat a"a de rece, ca atunci cnd sufletul i plnge.

    II. 65 (munc)

    1roblema pe care o ridic munca este c ea poate fi privit din dou perspective7 a pasiunii "ia datoriei.

    %n opinia mea, pentru a evolua ntrun domeniu "i, de asemenea, pentru a evolua ca persoan,

    practicarea unei meserii trebuie s fie nsoit de pasiune. %n ca& contrar, omul poate de&voltaun sentiment al inutilitaii, al nstrinrii de sine. Cel a crui munc nu este un scop n sine, cidoar un mi/loc pentru a obine satisfacii financiare, se va de&umani&a treptat "i nu va gsiresursele interioare necesare pentru a continua s munceasc o perioad lung de timp.

    1e de alt parte, gnditorul 4mmanuel Gant sublinia& importana simului datoriei n faainstabilitii firii umane. #ac omul continu s lucre&e doar atta timp ct pune suflet, el vaobserva c sufletul lui e schimbator "i ata"amentul e'cesiv pentru munc i poate fi duntor.#e aceea Gant consider c un om cu adevrat evoluat va putea lsa la o parte nclinaia

    pentru o munc sau alta "i va continua s lucre&e atunci cnd i displace, pentru c "i dseama c e de datoria lui.

    1rin urmare, ambele aspecte sunt importante cnd ne raportm la munc dar cheia este s "timcum s le mbinm pentru a avea o etic echilibrat a lucrului.

    II. 66 (n#r#c)

    A fi norocos este poate un dar, pe ct de preios "i rvnit, pe att de ilu&oriu. Se spune cnorocul l poi avea sau nu, "i c te poate urmri toat viaa la fel cum te poate "i prsi. A facedin acesta un adevr tangibil folosit drept scu& privatoare de orice argument aduce cu sineancorarea n superficialitatea cli"eelor.

    1rimul argument n acest sens este imposibilitatea de a defini "i delimita noroculn realitateacotidian. Subiectivitatea "i spune cuvntul mai ales pentru c nimeni nu poate stabili cue'actitate unde a fost vorba de noroc, soart, coinciden sau doar capacitatea cuiva de andeplini cu succes ceea ce "i propune prin propriile fore.

    #ac unii susin c fr noroc nu o$ii nimic n via, alii sunt de prere c nu ai nevoie "enoroc "ac faci tot ceea ce i st n putin pentru a%i mplini visul. Acestea fiind spuse, unal doilea argument repre&int faptul c noroculpoate fi doar o scu& pentru cei incapabili sauinsuficient pregtii pentru a"i asuma responsabiliti, care fac prea puin "i se a"teapt la preamult n schimb.

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    27/42

    %n conclu&ie, chiar dac nimeni nu poate spune e'act ce este norocul sau ce trebuie fcutpentru al avea, cei mai muli vorbesc despre noroc ca despre ceva obinut fr niciun merit "ifr nimic n schimb. #ar a"a cum nimic nu se obine fr un pre sau fr efort, putem afirmac norocul nu este altceva dect cea mai bun scu& pentru o aglomerare fericit dempre/urri.

    II.6 (desc+iderea ctre n#u)

    #iscutnd problema omului "i relaia acestuia cu elementele noului, *ugen ;ovinescu afirmac dorina de nou este calitatea de ba& a omului "i cea mai nobil dintre acestea. %ntrebareacare urmea& este dac suntem sau nu ndreptii s credem astfel.

    %n primul rnd, privind omul ca pe o component social, ca pe un element din mecanismulsocietii, putem constata c dorina "i atracia spre noutate a stat la ba&a progresuluiactivitilor umane. Aceasta afirmaie poate fi demonstrat din punct de vedere istoric.Curio&itatea care re&id n natura uman a condus la apariia marilor invenii ale umanitii,

    de la roat la computer, de la elemente culturale "i sociale pn la cele dou revoluiiindustriale.

    %n al doilea rnd, nevoia de nou "i spiritul inovator sunt nsu"irile fundamentale care ne separde celelalte fiine ale lumii. (r aceste dou caliti ce "i au i&vorul n raiune, omul nu ar fi

    putut e'ista "i, cu att mai mult, evolua.

    ;und n considerare afirmaia lui *ugen ;ovinescu, precum "i aceste dou argumente, putemconclude c, ntradevr, dorina de nou este cea care i confer omului caracterul su de fiinsuperioar.

    II. 6! (menirea #perei de art)

    %n general, operele de art au fost gndite de arti"ti cu un scop precis, ele avnd ca destinaiefinal impresionarea celor care iubesc cultura. Asta deoarece n momentul n care se stabile"te

    primul impact ntre artist "i cel cruia i se adresea&, ceva cu totul miraculos se petrece7 odatacu nelegerea operei de arta "i integrarea semnificaiei n propriul sistem de gndire,receptorul va ncepe s se simt din ce n ce mai influenat de noua taina descoperit. Secreea& astfel o legtura ntre artist "i receptorul su, cel din urm, sedus fiind, se va lasamodelat cu buna"tiint de puterea simbolisticii aflate ce va deveni o parte permanent dinviaa lui mental "i sufleteasc. Artistul are responsabilitatea de a crea prin operele sale

    modele de caractere viabile "i de a descoperi sacrul n locul cel mai ntunecat al universului7n sufletul uman.

    %n vi&iunea mea, artistul este un fel de magician, un vr/itor de suflete care aduce astfel nviaa cititorului, prin opera sa, o lume misterioas, nemaiva&ut "i, pocnind din degete, ltre&e"te pe acesta pentru a vedea cele mai mici detalii care dau farmec vieii.

    %n primul rnd, e'ist o aur halucinatorie a oricrei opere de art care evoc misterul, straniulntrun mod nedeclarat, dar persistent. Acest mister nu trebuie s fie creator de vid, ns nicide adulaie, pentru c semnificaia lui poate pendula ntre e'treme "i acest lucru nu face binesufletului omenesc.

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    28/42

    %n al doilea rnd, artistul alchimist preface prin operele sale oamenii n indivi&i plini denelesuri, mai buni, mai bln&i sau, din contra, mai cru&i, mai revoltai.

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    29/42

    urmare, dac nu suntem motivai de nimic, nu vom putea crea nimic. %n schimb, dac aveminteresul necesar, produsele eforturilor "i ale druirii noastre vor fi valoroase.

    Calitatea muncii noastre este direct dependent de gradul de implicare. %n plus, putem spunec pasiunea "i dedicarea au un rol decisiv n na"terea unor creaii de valoare, modele pentru

    viitoare reali&ri. Astfel, evoluia noastr psihologic "i cultural este influenat n maremsur de puterea volitiv, determinat la rndui de pre&ena convingerilor "i tririlorputernice.

    A"adar, e'istena unor creaii valoroase este posibil numai datorit e'istenei pasiunii. Nuputem fi constrn"i sa crem, reali&m actul de creaie, nu un act impus, doar n pre&ena unuiputernic imbold dat numai "i numai de pasiune

    II. 1 ( pcat)

    Cred c afirmaia lui !asile 3ncil este adevrat n parte, n ma/oritatea ca&urilor. Tentaia

    este pretutindeni, acolo unde omul are libertatea alegerii, acolo unde poate alege cum striasc. #ar libertatea acestuia nu e'istH dect atta timp ct nu limitea& viaa "i libertateacelor din /ur.

    1ctuim numai cnd "tim c pctuim, afirm eseistul. *u cred c este vorba doar de unadintre situaiile n care apare pcatul. %n acest ca&, omul con"tienti&ea& faptul c nu poatere&ista tentaiei care ia forma instinctelor, a dorinei de supravieuire, de fericire, de dominarea celorlali. Spre e'emplu n literaturH, drama acestui pctos, con"tient de pcatul lui, estefundamental la #ostoievs0i.

    1e de altH parte, eu cred c "i aciunile care au urmri de&astruoase, comise fr acest ,,liberconsimmnt intr tot n categoria vast a pcatelor. 1cat este tot ceea ce ncalc libertateaceluilalt "i drepturile lui. 1utem spune astfel c 4on, persona/ul lui ?ebreanu, a pctuit.*ste ,,bruta ingenuH 5N. -anolescu6, prin urmare, un om care nu are con"tiina rului pecarel face "i, totu"i, nu putem spune c nu pctuie"te.

    4n conclu&ie, pcatul este n strnsH legtur cu con"tienti&area sau necon"tienti&area lui, dar,poate, n "i mai strns legtur cu consecinele.

    II. 2 (plcere)

    Afirmaia lui Tudor Arghe&i nu e valabil ntotdeauna. #escoperirea lumii din nou poate fiplcut sau poate crea suferin si de&amgire, n funcie de tririle si destinul fiecrui om.

    %n general, oamenilor le place s descopere ceva nou, fie c e vorba de un loc, de o persoan,de o teorie "tiinifica sau de o oper de art. #up cum spune si Tudor Arghe&i , descoperirealumii din nou e o plcere durabil deoarece comple'itatea lumii ncon/urtoare ne determins gsim noi sensuri ale vieii, s ne schimbam vi&iunea asupra e'istentei, s ne bucuram defiecare dat cnd descoperim ceva, deorece am gsit un motiv n plus pentru a tri.

    #in punctul de vedere al savanilor, preocuparea de a descoperi "i de a emite teorii noi e unlucru plcut, fie c o teorie e adevrat sau eronat . 1entru arti"ti descoperirea lumii din nou

    e un fapt esenial, deoarece putem spune c ei creea& lumea din nou iar pentru a crea o lume,

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    30/42

    trebuie mai nti s o descoperi. (iecare creaie sau imagine artistic arat o vi&iune nou sispectaculoas asupra lumii. 8n e'emplu este poe&ia arghe&ian cu tematica ei foarte variat.

    Spuneam c descoperirea lumii din nou poate provoca si de&amgire. #escoperirea csperanele noastre sau spulberat, c am fost trdai, c oamenii nu sunt a"a cum credeam ne

    ntristea&. 9i dac destinul nostru e tragic, aceast descoperire provoac rni care nu se maivindec niciodat . %n cel mai bun ca& ne putem resemna "i chiar dac avem puterea s luamtotul de la nceput, rmnem cu un gust amar. %n +;uceafrul, de e'emplu, >Iperion dore"tessi sacrifice nemurirea +pentru o or de iubire, dar este de&amgit cnd descoper ciubirea sa nu se poate mplini, c oamenii sunt mrginii "i altfel dect el. %n romanul luiCamil 1etrescu, 9tefan )heorghidiu care la nceput o ideali&a pe *la, descoper c ea ltrdea& "i c dragostea pur, absolut este greu de ntlnit.

    !iaa nu e ntotdeauna nsoit de plcere. #ar fie c e plcut sau nu, din fiecare e'periennvm ceva nou.

    II.3 (p#eie)

    (ire"te, ideea lui ). Clinescu conform creia o mare poe&ie este interpretat diferit peparcursul timplului, este adevrat. eliade ?dulescu prive"te pre&entul "i viitorul n relaie de interdependen7 n opinialui, e'istena momentului actual "i cunoa"terea lui fac posibil ntre&rirea viitorului.Afirmaia sa contra&ice e'emple att reale, ct "i virtuale, ceea ce m determin s o combat.

    %n primul rnd, literatura ofer argumente n acest sens. #e e'emplu, nuvela &a i'nci de-ircea *liade pre&int modelul omului simplu, ratat n toate planurile vieii.)avrilescu estecon"tient de insuccesul su "i "i plasea& e'istena n trecut, apoi n viitor. Nu numai c nu areu"it s anticipe&e evenimentele,dar nici n faa lor nu nelege ce se ntmpl.

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    31/42

    1e de alt parte, n plan real, timpul este, de asemenea, neputincios n a ne a/uta slntre&rim.8n e'emplu concludent este acela al atacului din anul JKKB n &iua de BBseptembrie asupra S8A. 1opulaia de acolo "i cuno"tea pre&entul, tria dup regulile lui, nsacest lucru nu ia putut nici mcar sugera ceea ce avea s urme&e.

    %n conclu&ie, timpul ne ofer doar posibilitatea de a privi napoi, viitorul fiind o fereastrnchis pn n momentul tririi lui.

    II. 5 (prietenia)

    Aseriunea lui ;a ?ochefoucauld privind faptul c +1rieteniile rennodate cer mai multrbdare dect cele care nau fost rupte niciodat se refer att la re&istena n timp a

    prieteniei, ct "i la faptul c prieteniile adevrate trebuie cultivate, preuite "i ntreinute cugri/, cci adevratul prieten este un lucru rar. Consider c opinia lui ;a ?ochefoucauld esteadevarat numai atunci cnd vorbim de adevrata prietenie, cci indiferent de schimbrile princare trec prietenii, acest sentiment este necesar sa fie trit n mod autentic.

    8n prim argument este faptul c prietenia se ba&ea& pe fidelitate "i druire. 1rieteniarennodat are nevoie de mai mult atenie, gri/, deoarece ea nu cunoa"te /umtate de msur.#in punctul meu de vedere, prietenia nu cunoa"te /umtate de msur, fiindc ea nu poatenceta, dac e'ist cu adevrat.

    8n alt argument ce vine n spri/inul afirmaiei lui ;a ?ochefoucauld se refer la sentimentulce ine prietenii unii. < prietenie adevrat se ba&ea& pe un sentiment puternic, manifestat

    prin gri/, respect, nelegere, toleran, ncredere. < prietenie rennodat trebuie sa in seama"i de evenimentele suflete"ti "i spirituale ale celuilalt. < astfel de prietenie te mbog e"te, maiales pentru faptul c trebuie s ii cont "i de ceea ce l preocup pe cellalt. 3ineneles c oastfel de prietenie nu se va epui&a atunci cnd fiecare dintre cei doi "i descoper aceste

    preocupri. #esigur c este dificil s fii ntotdeauna perfect ntro prietenie, dar avnd ateniatrea& "i fiind autentic n relaia ta de prietenie, i poi descoperi noi valene suflete"ti.

    %n conclu&ie, cred c o prietenie rennodat nu poate fi influenat de trecerea timpului "i estela fel de stabil ca orice prietenie.

    II.6 ('l#ria)

    Ceea ce spune !ictor *ftimiu e un loc comun, o banalitate acceptat de toat lumea. Cu att

    mai mult pare adevrat ideea n epoca noastr care a creat fenomenul gloriei de scurt durat,datorate n mare msur massmediei. Concurena acerb pentru vi&ibilitate public reclammai mult dect altdat puterea de a c"tiga gloria &ilnic. Nu sunt suficiente talentul,ingenio&itatea "i munca. 1entru aceast continu vi&ibilitate, apariia pe sticl sau n presascris este esenial. Ci dintre noi ar "ti despre succesul echipei feminine de gimnastic,dac ultima ntrecere european nar fi devenit subiect important n media, cteva &ile la rnd$

    1e de alt parte, dac gloria e autentic, ea nu nseamn dect recunoa"terea public a uneivalori. Ceea ce trebuie c"tigat &ilnic, pn la urm, este chiar aceast valoare. Spre e'emplu,marii creatori sunt, ntrun fel, ni"te eterni debutani, din cau&a competiiei dramatice, demulte ori, cu propriile limite fi&ice "i intelectuale.

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    32/42

    %n conclu&ie, te poi culca pe lauri dac iube"ti anonimatul, rutina, dulceaa e'istenei carentoarce spatele competiiei. #ar, dac vrei performan "i faim, trebuie s trie"ti &ilnic

    pentru ele.

    II. (educaia)

    (r ndoial, >oraiu are dreptate cnd afirm c omul poate fi educat, c n orice fiine'ist ceva care permite ndreptarea ei spre ceea ce este bun, valoros, n via. Consider ceducaia este ceva dobndit, ceva ce prelum de la prini, de la familie, de la toi cei ce nencon/oar. #ac avem "ansa s ntlnim ce trebuie, putem deveni mai buni.

    %n primul rnd, s ne gndim la oamenii care au comis frdelegi. Ace"tia isp"esc o pedeapscare i va face, poate, s"i dea seama ct de mult au gre"it. Sperm c n cele mai multeca&uri, la terminarea acesteia, ei se schimb n bine.

    < alt situaie o repre&int copiii ce provin din familii srace. #ac nu au avut parte de o bun

    cre"tere, de multe ori pleac de acas pentru a cuta o via mai bun. Sunt gsii pe strad,luai n centre de plasament, ngri/ii "i alfabeti&ai. Apoi o familie bun dore"te si nfie&e.4ar de aici ncepe procesul de educare a acestor mititele fiine.

    %n conclu&ie, sunt de acord cu >oraiu, care susine rdcina bun a omului. Acesta nu poate fintratt de ru, nct s nu poat fi educat, cci avem nc din na"tere simplitatea "i atraciactre frumos "i ctre bine.

    II.! ($c#ala)

    Consider c afirmaia lui 4on >eliade ?dulescu, de departe adevrat, face un apel la cei dinnvmnt "i i atenionea& c instruirea n "coli a copiilor de a&i, va avea urmri mai bunesau mai puin bune n &iua de mine.

    %n opinia mea. tineretul, influenabil de altfel, trebuie bine educat, ntruct formarea lui sereali&ea& ntro mare msur n timpul "colii. #ac acest fapt va fi negli/at , generaiileurmtoare vor avea de suferit din mai multe puncte de vedere. Societatea, spre e'emplu, va fialctuit din oameni mai puin instruii, organi&area statului va lsa de dorit, iar de aici omultitudine de probleme "i vor face loc ncetul cu ncetul "i vor duce la prbu"irea sistemului.

    %n plus, cred c este mai indicat "i mai simplu s prevenim dect s ndreptm ceva care ine

    de fapt de responsabilitatea noastr.

    %n conclu&ie, rolul "colii este ntradevr foarte important. Acestei instituii trebuie s iacordm o mai mare atenie, ntruct deci&iile luate n grab ori aspecte negli/ate ct de puin,

    pot avea consecine grave asupra noastr "i mai ales, asupra copiilor no"tri.

    II." (destinul)

    !i&iunea lui Nicolae Titulescu asupra destinului coincide "i cu punctul meu de vedere.#estinul de sine stttor nu e'ist. *l este scu&a folosit de oamenii +slabi pentru a nu"iasuma responsabilitatea deci&iilor "i faptelor lor.

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    33/42

    Conceptul de +destin, dea lungul timpului, n culturi si religii, a luat mai multe forme, toatepornind de la ideea unei fore superioare ce hotr"te desf"urarea evenimentelor din cursulvieii unei persoane. 4n mitologia greac destinul avea caracter implacabil putea fi prevestit,dar nu prentmpinat. 8n e'emplu n acest sens ar fi ncercrile, inutile, ale lui

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    34/42

    J. ;a ceva posibil. #ar atunci nu e mai bine s punem umrul la transpunerea n realitate aacestor lucruri posibile, n loc s a"teptm, s speram ca ele se vor ntmpla a"a, ca din seninsau cu a/utorul altora$

    Sperana nu este bun la casa omului. *ste un drog. #esigur, sperana i ofera o fals sen&aie

    de cldu confort psihic dar, n schimbul acesteia, te transform n pri&onier. ;ibertatea "isperanta se e'clud reciproc, nu pot coe'ista.

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    35/42

    %n conclu&ie, orgoliul obiectivat n mediul profesional, este cel care anga/ea&H toate foreleindividului pentru obinerea unor re&ultate demne de admiraia celor din /ur.

    II. !5 (realitate $i aparen)

    Afirmaia 2ochii ns sunt orbi. Cu inima trebuie s caui, cu care sunt de acord, susinesensibilitatea sufletului uman n perceperea realitii.

    8n prim argument ar fi acela c arta "i ntrun cadru mai larg, cultura, nu pot fi apreciate lavalorile lor reale doar printro anali& la prima vedere. 1entru ca aparena s fie dep"it "i sase a/ung la valoarea adevarat "i esena mesa/ului transmis de o oper de art, ea trebuie streac prin filtrul sensibilitii suflete"ti. 8n cuvnt, o pat de culoare, un acord de vioar pote'prima mai mult dect mesa/e, imagini "i sunete seci, pot avea o ncrctur sentimental,strni emoii care repre&int realitatea la un nivel mai profund, doar c este necesar acel2sim al inimii, specific uman, pentru a percepe mesa/ul ascuns sub aparen.

    8n alt argument, n spri/inul afirmaiei de mai sus, ar fi acela c orice individ depinde foartemult de sensibilitatea inimii pentru a descoperi realitatea din viaa social.

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    36/42

    %n conclu&ie, comunicarea intrapersonal este vital pentru o de&voltare normal, omul carenu comunic cu sine nu va fi capabil sa aib relaii normale cu cei din /ur deoarecenecunoscnduse, el nu va avea o imagine corect despre sine iar acest lucru poate deveni osurs de conflict cu cei care l vd ntrun mod diferit. *l nu va "ti cine este de fapt, ce vrea "inu va "ti s se mobili&e&e pentru a"i atinge scopurile. 8n om care nu comunic cu sine este

    un om singur deoarece el nu poate relaiona nici cu sine, nici cu ceilali.

    II. ! (sin'urtate)

    Atunci cnd suntem singuri, trebuie s folosim momentele de solitudine pentru a face ointrospecie n strafundul propriului suflet.

    #e multe ori, prin"i n vrte/ul activitilor de &i cu &i, al faptelor mrunte, nu mai apucm sne ascultam vocea interioar. Ar fi bine ca seara, cnd punem capul pe perna, s ne anali&mn lini"te faptele din acea &i "i s ne facem un bilan al lucrurilor ntmplate, s ne gndimdac suntem multumii de ceea ce am reali&at. Ar fi bine de asemenea s ne anali&m mai des

    sentimentele "i s ne ascultam vocea inimii. #ac n fiecare sear sufletul nostru va fi mpcatcu ceea ce noi am facut n acea &i, dac noi suntem multumii de propriile fapte, atunci cusiguran, de"i aparent singuri, vom avea alturi cel mai bun prieten, propriul nostru eu.

    %n conclu&ie, sunt singuri numai cei care nu"i hrnesc sufletul cu fapte "i sentimente "i careneavnd gri/a de cel mai bun prieten al lor, l las s se usuce "i s mbtrneasc de tnr.

    II. !! (relaia individ*s#cietate)

    Nu toi ne na"tem liberi, motiv pentru care nu toi indivi&ii a/ung la o desvr"ire a fiinei.

    < societate democratic este cea n care nicio forma de libertate a individului nu i estengrdit. ;a polul opus se afl regimurile totalitare.

    1entru a avea anumite liberti ns, n societatea n care trie"te, omul trebuie s respecte oserie de norme sau s ndeplineasc anumite sarcini n vederea c"tigrii unei liberti anume.

    Societatea n care trim este obligat se ne ofere libertatea de a ne putea defini ca indivi&i,libertatea de a comunica, de a ne spune punctul de vedere, de a alege n ce s credem "i ce ideis ne guverne&e viaa. Aceste liberti sunt imperioase n formarea sinelui unui individ.

    %n conlu&ie, o societate funcional, despre care am putea afirma c este mai buna M superioaralteia, este aceea care i ofera ceteanului ei mediul "i libertile de care acesta are nevoiepentru a deveni el nsu"i.

    II. !". (speran)

    Sunt de acord cu afirmaia 2;umea are nevoie de speran ca de lumin. Aceasta sublinia&faptul c sperana este o necesitate a sufletului ce nu poate fi ignorat. Sperana este luminasufletului, ea clu&e"te "i nal spiritul.

    %n primul rnd, n via, individul se love"te de tot felul de obstacole, de greuti. *'istena

    este un "ir de victorii "i e"ecuri, iar fiina uman nu poate re&ista dect dac gse"te n propriainterioritate puterea necesar de a merge mai departe. < asemenea surs de putere de rena"tere

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    37/42

    este sperana. Sperana este hran spiritual, ntre"te spiritul. ?enunarea la lupta cu viaa,incapacitatea de a dep"i de&nde/dea amenin integritatea "i posibilitatea fiinei de a evolua.#ac lumina permita ochilor s vad ceea ce este n /ur, sperana deschide ochii sufletuluiartndule c e'ist o cale de a merge mai departe.

    8n al doilea argument susine ideea speranei care ncl&e"te sufletul, consolea&. Aceastantre"te spiritul n sensul c ofer sentimentul unei posibile salvri. Cuprins de speran,omul nu mai are impresia c e"ecul su are dimensiuni catastrofale. %nelege c ceea ce i sentmpl aparine normalitii vieii "i c, n definitiv, va trece, lsnd loc rena"terii spirituale.Sperana pune totul ntro lumin mai blnd, ndulce"te amarul vieii "i ncl&e"te sufletelempietrite.

    %n conclu&ie, sperana este necesar spiritului, progresului n plan spiritual a"a cum luminaface posibil vederea, pentru c ofer puterea de a dep"i e"ecurile, de a merge mai departe "ide a nelege c nu totul e att de negru precum pare.

    II. "% (stare de spirit)

    Afirmaia lui -ihail Codreanu reflect o profun&ime "i o nelegere deosebit a firesculuiuman.

    8n prim argument este acela c legtura dintre starea interioar a sufletului "i starea vremii deafar este dat de ceea ce simim. #e cele mai multe ori e'ist posibilitatea ca starea de afars influene&e starea nostr sufleteasc 5e'7 atunci cnd plou afar, cu toii suntem tri"ti6.

    Numeroase studii arat c vremea de afar ne influenea& att sentimentele ct "icomportamentul. %ntro &i mohort, ma/oritatea oamenilor nu au niciun fel de tragere deinim s desf"oare vreo activitate.

    Al doilea argument este acela c sufletul este cel mai bun barometru. Starea de suprare poateinfluena orice, prieteni, familie, reu"ite sau e"ecuri, pn "i vremea de afar. Cel maiimportant lucru este ,ns, s trecem peste astfel de momente. Suprarea este un ru necesar,n sensul c d posibilitatea omului s se ntreasc "i s mearg mai departe.

    %n conclu&ie, suprarea este att o stare ct "i o perioad grea a sufletului, o stare ce poateinfluena orice din /urul nostru. *senial este cum trecem peste aceste momente, un spectacol,o mu&ic bun, pot da re&ultate poate nea"teptate. !orba latinului7Carpe diem+Trie"teclipa

    II. "1 (suflet)

    Sunt de acord cu *ugen ;ovinescu, care vede sufletul uman ca pe un lucru comple',schimbtor, deloc asemntor cu un bloc de stnc.

    #ea lungul vremii, teoriile despre suflet au stat n centrul preocuprilor filo&ofilor omene"ti.#ac n repre&entarea medieval dual a umanului, sufletul vine de la #umne&eu, pur "iangelic, iar trupul este ve"mntul lui trector "i ntinat de pcate , umani"tii ?ena"teriirevin ladoctrinele antice "i ncearc s mpace 2coninutul "i 2forma, spiritul "i materia, n timp ceomul modern este o con"tiin scindat, nstrinat de sine.

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    38/42

    identific prin aceast structur energeticoinformaional, ea este cea care ne 2umani&ea& "ine define"te. %n acela"i timp, sufletul este att de comple', nct toate soluiile filo&ofice,religioase, artistice nu pot da soluii definitive, ci mai degrab complementare, iar naturainterogativ a filo&ofiei se de&vluie astfel n toat splendoarea ei.

    %n conclu&ie, sufletul rmne o enigm.

    II. "2 (talent)

    < aptitudine ie"it din comun, remarcabil este numit talent. %ns pentru a reali&a cu adevratceva deosebit, talentul rmne doar punctul de pornire, pe care eu cred c se adaug multatrud, dupa cum spune "i ;iviu ?ebreanu, cu opinia cruia sunt de acord.

    %n primul rnd, talentul nu depinde de persoan. *l este un dar cu care te na"ti sau nu, un dardumne&eiesc, pe care, odata ce lai primit, e"ti dator sl cre"ti, sl de&voli "i sl oferituturor. Talentul i este dat nu numai pentru tine, persoana creatoare, ci pentru o lume

    ntreag.

    %n al doilea rnd, pentru al de&volta, pentru al materiali&a din har n creaie, n opera de art,trebuie mult munc. Att orele ntregi de practic, de e'ecrciiu, ct "i o motivaie interioar"i o voin neclintit, pentru care niciun obstacol nu este dect un salt nainte repre&int aceatrud fr de care ;iviu ?ebreanu considera talentul sterp. 9i ntradevr, munca reali&ea&opera de arta, n timp ce talentul o apropie de sensul creaiei, i confer scopul pentru care afost creat.

    Astfel, eu cred c opera de art e'ist n creator prin talentul su, dar nu poate 2ie"i din eldect prin sacrificiul acestuia, prin truda sa druita unei lumi "i care de"i este ntro msuramai mare dect talentul, "i merit ntotdeauna efortul.

    III. "3 (tcere)

    %n opinia mea, afirmaia lui Traian #umitrecu este adevarat, deoarece tcerea presupune ocomunicare dincolo de cuvinte, o reducere la esen a unei replici M a unui rspuns eaaccentuea& devalori&area, lipsa de profun&ime ori inutilitatea cuvintelor n anumite situaii decomunicare.

    %n primul rnd, tcerea poate semnifica superioritatea neleptului fa de restul lumii,

    deta"area sa fa de sen&orial, fa de superficial astfel neleptul rspunde acu&elor celorlaliprin tcere. Aceasta este arma sa contra ignoranei celor din /ur.

    %n al doilea rnd, tcerea "ochea& prin directeea "i francheea ei, de"i nu folose"te niciunmi/loc verbal prin care s se e'prime7 poi spune att de multe fr s spui nimic n fond. *ste

    pur "i simplu ceva n faa creia orice cuvnt pare fad, plat, gol, estompat.

    %n alt ordine de idei, tcerea la care se refer autorul poate semnifica "i imparialitatea,distanarea "i superioritatea unei fiine divine se refer la un #umne&eu care parc refu&, nmod constant, s rspund rugminilor tale de a se face au&it astfel nu te ncon/oar decttcerea apstoare a unei fore divine.

  • 7/25/2019 Subiectul 2 Rezolvat Bac Romana

    39/42

    %n conclu&ie, tcerea e ceva pe care o nelegi fr s ai nevoie de cuvinte, e dincolo de oricecomunicare, a"adar afirmaia lui Traian #umitrescu este n totalitate adevarat.

    II. "4 (tineree)

    Tinereea este consideratH comoara vieii.

    8n argument pentru a susine aceastH idee este cH tinereea oferH, celor are au parte de ea,dreptul de a visa "i de a spera n


Recommended