+ All Categories
Home > Documents > Stufo tema 6 2014-2015

Stufo tema 6 2014-2015

Date post: 11-Jan-2016
Category:
Upload: maria-degeratu
View: 20 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
.
2
Tema 6. Transform`ri substractive [i transform`ri aditive Durata: s`pt`mâna I : Prezentare: 1 or` s`pt`mâna II : Lucru \n atelier: 3 ore s`pt`mâna III : Prezentare intermediar`: 1 or` s`pt`mâna IV : Lucru \n atelier: 3 ore Premise: cu ocazia acestei teme studen]ii \[i vor apropia un alt tip de privire asupra arhitecturii, acela de a analiza \n ambele sensuri procesul creativ, exersând intuirea posibilelor etape prin care o form` se poate transforma \n mod variat. Universitatea de Arhitectur` [i Urbanism „Ion Mincu“ Facultatea de Arhitectur` Catedra „Studiul formei [i ambient arhitectural“ anul universitar 2014 - 2015 anul I semestrul II tema 6 Transform`ri substractive: - \n func]ie de m`sura \n care procesul de extragere a unor p`r]i din volum avanseaz`, putem sau nu s` mai recunoa[tem forma ini]ial`. - un cub \si poate p`stra identitatea chiar dac` o por]iune din el este \ndep`rtat`, sau poate fi transformat intr-o sum` de poliedre care, \ncetul cu \ncetul vor aproxima sfera (1) - prin decuparea progresiv` a unei por]iuni dintr-un p`trat putem s` recunoa[tem p`tratul sau putem sesiza doar configura]ia unei forme \n L (2) - pentru c` volumele primare sunt u[or de recunoscut, ochiul nostru poate recompune forma ini]ial` dac` nu au fost alterate reperele definitorii ale acesteia: marginile, unghiurile \ntre fe]e [i profilul general (3) - putem vorbi despre ambiguitate atunci când discut`m despre forma ini]ial` a unui volum, atunci când procesul de substrac]ie a dus la erodarea formei [i la alterarea drastic` a profilului ei (4) (4) (3) (1) (2)
Transcript
Page 1: Stufo tema 6 2014-2015

Tema 6. Transform`ri substractive [i transform`ri aditive

Durata: s`pt`mâna I : Prezentare: 1 or`s`pt`mâna II : Lucru \n atelier: 3 ores`pt`mâna III : Prezentare intermediar`: 1 or`s`pt`mâna IV : Lucru \n atelier: 3 ore

Premise: cu ocazia acestei teme studen]ii \[i vor apropia un alt tip de privire asupra arhitecturii, acela de a analiza \n ambele sensuri procesul creativ, exersând intuirea posibilelor etape prin care o form` se poate transforma \n mod variat.

Universitatea de Arhitectur` [i Urbanism „Ion Mincu“F a c u l t a t e a d e A r h i t e c t u r `Catedra „Studiul formei [i ambient arhitectural“

anul universitar 2014 - 2015 anul I semestrul II tema 6

Transform`ri substractive:- \n func]ie de m`sura \n care procesul de extragere a unor p`r]i din volum avanseaz`, putem sau nu s` mai recunoa[tem forma ini]ial`. - un cub \si poate p`stra identitatea chiar dac` o por]iune din el este \ndep`rtat`, sau poate fi transformat intr-o sum`de poliedre care, \ncetul cu \ncetul vor aproxima sfera (1)- prin decuparea progresiv` a unei por]iuni dintr-un p`trat putem s` recunoa[tem p`tratul sau putem sesiza doarconfigura]ia unei forme \n L (2)- pentru c` volumele primare sunt u[or de recunoscut, ochiul nostru poate recompune forma ini]ial` dac` nu au fostalterate reperele definitorii ale acesteia: marginile, unghiurile \ntre fe]e [i profilul general (3)- putem vorbi despre ambiguitate atunci când discut`m despre forma ini]ial` a unui volum, atunci când procesul de substrac]ie a dus la erodarea formei [i la alterarea drastic` a profilului ei (4)

(4)(3)

(1) (2)

Page 2: Stufo tema 6 2014-2015

Cerin]e: Studen]ii vor exersa prin schi]e posibile variante ale transform`rii unui cub \ntr-o form` care s` p`streze identitatea acestuia prin procedeele substrac]iei [i (sau) adi]iei. Pentru a nu realiza aceste schi]e pe o simpl` foaie, secere prin tem` reprezentarea lor pe desf`[urata unui cub cu latura de 20 cm, acesta devenind un obiect suportreprezentativ, posibil de expus pentru fiecare student. Se va lucra pe desf`[urat` \ntins` pe plan[et`, fiecare studentfiind liber s` prezinte ce num`r de variante dore[te (nu mai pu]in de una pe fiecare fa]` vizibil` a cubului din carton,deci \n total [ase variante). Dup` ce schi]ele vor fi realizate, desf`[urata se va lipi, iar cubul rezultat se va preda. (Cubulde carton va fi realizat prin lipirea marginilor desf`[uratei care vor fi create l`sând de jur \mprejurul desf`[uratei omargine de minim 0,5-1cm l`]ime necesar` suprapunerii) Ca variant`, studen]ii pot prezenta schi]ele nu pe carton ci pe un plastic transparent, si, la alegere, pot realiza \nc`una sau mai multe desf`[urate cu latura nu mai mici de 5 cm. Cuburile transparente se vor monta unul \ntr-altul (fiecare student va decide modalitatea prin care acestea se vor monta, folosind sârma ca suport).Se va ]ine cont de maniera \n care cubul sau cuburile care vor rezulta vor fi armonioase [i echilibrate ca expresie plastic`, privite fiind din orice unghi. Fiecare fa]` a lor trebuie s` fie compus` \n mod interesant, fie c` este „populat`“cu o singur` schi]` sau cu mai multe.Fiecare student va propune o modalitate prin care obiectul creat ar putea fi expus: fie ag`]at de un col], fie suspendat cu fe]ele paralele cu podeaua, etc. De asemenea, la alegere, se va studia o posibil` \n[iruire logic` aschi]elor, astfel \ncât privitorul s` poat` \n]elege \ntr-un fel anume traseul gândirii celui care a creat cubul (mai alesdac` schi]ele sunt rezultatul unei serii \n care fiecare schi]` a rezultat din precedenta). Pentru cei care realizeaz` cubul (cuburile) din plastic transparent se va studia ce anume implic` aceast` transparen]`.

Cubul din carton (sau cel /cele din plastic) va fi fotografiat din cele mai interesante unghiuri.Schi]ele realizate \n tehnici la alegere vor fi analizate \mpreun` cu profesorii fiec`rei grupe la prima [edin]` de atelier. Cea mai interesant` propunere va fi realizat` \n lut, \n cadrul celei de-a doua \ntâlniri la atelier, care va urma dup`prezentare intermediar`. De asemenea, obiectul din lut se va fotografia din unghiurile considerate reprezentative.

Obiective:- \n urma acestei teme studen]ii \[i vor dezvolta aten]ia [i sim]ul observa]iei \ncepând s` priveasc` fiecare obiect arhitectural ca fiind rezultanta unui proces care uneori poate fi intuit- fiecare student se va obi[nui s` realizeze schi]e sau desene de concept propor]ionate [i clare prin care privitorul s` poat` \n]elege inten]ia [i parcursul procesului prin care creatorul poate ajunge la forma dorit` (se pot folosi [i nota]ii)- studen]ii vor avea un prim contact cu tehnicile de modelare \n lut dar [i cu surpriza de a realiza faptul c` de multeori lucrul practic cu volumele ne poate ajuta pe fiecare dintre noi s` realiz`m obiecte nea[teptate (uneori), interesante [i inspiratoare

Notare: Notarea va avea mai multe criterii: originalitatea propunerilor, calitatea lor plastic` [i expresivitatea obiectului din lut. Nota final` va fi media celor dou` note: prima acordat` pentru cubul din hârtie sau plastic [i a douaacordat` pentru obiectul din lut.

Materiale: Carton semiciocan (culoarea e la alegere), foarfec`, cutter, plastic transparent (eventual colorat), sârm`,lemn, lipici, peni]` [i tu[ ([i sau pensul` [i culori de ap`), pasteluri, etc. Ebo[oare, echer, linie de plastic transparent,plastic.

Se vor preda: Cubul din carton (sau cel / cele din plastic) [i dou` sau mai multe plan[e de 50cm /50 cm pe care vorfi compuse interesant fotografiile cubului de carton (sau cel / cele din plastic) [i a obiectului din lut.

Bibliografie:Rudolf Arnheim, Arta [i perceptia vizuala, o psihologie a vazului creator, Editura Meridiane, 1979Le Corbusieret et Pierre Jeanneret, Oeuvre complete, 1910-1929, Les editions d’architectureFrancis D. K. Ching, Architecture, - form, space and order, John Wiley & Sons, Inc, 2007

tem` realizat` de conf. dr. arh. Mihaela {chiopu [i lector dr. sculptor Ionel I[toc

Transform`ri aditive:Un volum poate fi transformat prin adi]ie. |n func]ie de natura procesului aditiv [i de dimensiunile volumelor ad`ugate, forma rezultat` poate p`stra identitatea cubului ini]ial sauputem s` consider`m c` acea form` este alterat`.


Recommended