+ All Categories
Home > Documents > Starea Sufeltului După Moarte

Starea Sufeltului După Moarte

Date post: 05-Nov-2015
Category:
Upload: madytzza-gabryella
View: 19 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
Description:
starea sufletului dupa moarte
31
 1 Seminarul Teologic „Nifon Mitropolitul” Lucrare de atestat Starea sufletului după moarte Prof. coord.: Pr. Prof. Dr. Dan Toader Elev: Mitu Marian  
Transcript
  • 1

    Seminarul Teologic Nifon Mitropolitul

    Lucrare de atestat

    Starea sufletului dup moarte

    Prof. coord.: Pr. Prof. Dr. Dan Toader

    Elev: Mitu Marian

  • 2

    1. Introducere

    a. Argument

    Fr doar i poate, cu toii suntem contieni c viaa noastr

    este o lupt, ns lupta nu se ctig pentru c am ur pe cel cu care

    luptm, ci pentru c, pe de o parte, iubim ceea ce avem n spate,

    respectiv pe noi nine i pe ai notri, iar pe de alt parte pentru c

    dorim rsplata nvingtorului care este pentru noi toi mpria lui

    Dumnezeu1. Dac viaa noastr nu ar fi venic i totul s-ar sfri n

    nefiin, atunci cu siguran c niciunul dintre noi nu ar mai avea vreun

    motiv s fac binele.

    Aa cum poporul evreu n Vechiul Testament a supravieuit

    patruzeci de ani n pustie, nu fr ajutor divin, datorit dorinei de a

    ajunge n Pmntul fgduinei, tot aa, i noi, trim viaa de pe

    pmnt, i, cu ajutorul lui Dumnezeu, avem anse de victorie datorit

    dorinei de fericire venic alturi de toi cei dragi nou n starea de

    contemplare a lui Dumnezeu prin asemnarea cu El.

    Pe baza celor spuse, Eshatologia, sau nvtura despre starea

    omului de dup moarte, are un loc aparte n viaa noastr. Fiind fiine

    raionale, omul triete cu nevoia de cunoatere n toate formele ei i

    se hrnete din aceasta fr a avea pretenia de nelegere

    desvrit, ns, orice idee, pentru a fi valid, dup cum spunea i

    1 i aceasta este fgduina pe care El ne-a fgduit-o: Viaa venic I. Ioan 2, 25

  • 3

    filosoful Constantin Noica, trebuie s se nscrie n ambientul armonios

    al tuturor celorlalte idei i, astfel, ea devine o treapt, mai mic sau

    mai mare, de care am reuit s trecem. Dorina mea este aceasta, de

    a ncerca s gsim mpreun acea idee complex despre Eshatologie

    care s o poate nscrie pe cea din urm n ambientul Legii Noi a iubirii,

    a lui Hristos, cci att n Sfnta Scriptur, ct i n scrierile Sfinilor

    Prini gsim o diversitate de texte cu trimitere la Sfritul lumii care

    par chiar a se contrazice ntre ele, fapt pentru care, dup dou milenii

    de cretinism, lucru care nu este obligatoriu ru, ntre cretinii notri

    nc mai sunt dezbateri aprinse pe aceast tem.

    Astfel, cu ajutorul Bunului Dumnezeu, vom ncerca s gsim acel

    unghi de unde s privim problema care s mbine armonios toate

    punctele de vedere care au fost afirmate de-a lungul istoriei noastre.

    b. mpreun cu Sfnta Scriptur i cu Sfinii Prini

    Progresul n viaa duhovniceasc, fr un duhovnic, este pur i simplu

    irealizabil. Vorbind pur personal, am nvat de la duhovnicul meu, pe

    lng duhul iubirii, al bucuriei i al frumuseii ortodoxiei, c Sfnta

    Scriptur este ca o farmacie n care gsim medicamentaie pentru

    toate bolile sau ntritoare pentru toate organismele. De aceea,

    trebuie s fim foarte ateni cci putem lua leacul nepotrivit pentru

    boala pe care o avem sau putem gsi nvturi care s par smintitoare

  • 4

    pentru duhul ortodoxiei. Acelai lucru l putem afirma i despre

    scrierile Sfinilor Prini, cci pe lng context, adresani sau tot ceea

    ce ine de interpretarea textelor, trebuie s fim contieni de

    categoriile generale de oameni de la care nimeni nu se poate sustrage.

    Dumnezeu a lucrat i lucreaz prin oameni, att n cazul Scripturii,

    ct i n cazul Sfinilor Prini, autorii textelor nu au vorbit de la sine,

    ci aflai n legtur vie cu Duhul Sfnt sau altfel spus, ntr-o stare de

    revelaie. ns este foarte important s fim contieni c fiecare

    persoan este unic din toate punctele de vedere, iar prezena lui

    Dumnezeu n om nu anuleaz persoana, ci o mplinete pstrndu-i

    propriile caracteristici2.

    De aceea, ca privitori obiectivi, putem accepta ca valide toate

    afirmaiile Prorocilor, Apostolilor sau Sfinilor dei cteodat acestea

    par a se contrazice, prin contientizarea faptului c att expeditorii,

    ct i destinatarii, dei purttori ai Aceluiai Duh Sfnt, sunt mprii

    n diferite categorii, iar Dumnezeu a lsat aceast diversitate a

    textelor pentru ca fiecare om s poat gsi n ele ceea ce i e necesar

    pentru sufletul su, cutnd la cei asemenea lui.

    2 Prutu-s-a Duhului Sfnt i nou Faptele Apostolilor 15, 28

  • 5

    c. Tipuri de oameni

    Pentru a stabili aceste categorii de oameni ne vom ntoarce la ceea

    ce spune Sntul Dorotei3 citndu-l pe Sfntul Vasile cel Mare4:

    Trei sunt strile sufletului prin care putem s plcem lui Dumnezeu:

    fie c plcem lui Dumnezeu temndu-ne de chinuri, i deci ne aflm n

    simirea robului; fie c mplinim cele poruncite urmnd ctigul

    rsplii, deci pentru folosul nostru i prin aceasta ne asemnm

    simbriailor; fie c facem binele pentru El nsui i n acest caz ne

    aflm n simirea de fiu. Cci fiul cnd ajunge la cuminenie, face voia

    tatlui su, nu pentru c se teme s nu fie btut; nici pentru a lua plat

    de la el; ci pentru c l iubete, pzete iubirea fa de el i-i arat

    cinste ca unui printe i e ncredinat c toate cele ale tatlui sunt ale

    lui. Unul ca acesta se nvrednicete s aud: Nu mai eti rob, ci fiu i

    motenitor al lui Dumnezeu, prin Hristos.5 Unul ca acesta nu se teme,

    cum am zis, de Dumnezeu, cu frica aceea nceptoare, ci-L iubete, cum

    a zis sfntul Antonie: Eu nu m mai tem de Dumnezeu, ci-L iubesc pe

    El.6 Iar Domnul zicnd lui Avraam, dup ce l-a adus spre jertf pe fiul

    lui: Acum am cunoscut c te temi de Dumnezeu7, vorbete de frica

    3 Ava Dorotei, Filocalia Sfintelor Nevoine ale desvririi, vol. 9, pag. 514, trad. i note de Pr. Prof. Dumitru Stniloae, Bucureti, 1940 4 Sfntul Vasile, Introducere n regulile mai largi; P.G. 31, 896 B. 5 Galateni 4, 7 6 n Apophtegmata Patru, la Coleterius, Monumenta Ecclesiae Graecae, tom. I, p. 351, nr. 52, unde se zice: A zis Ava Antonie: Eu nu m mai tem de Dumnezeu, i-L iubesc, cci dragostea scoate afar frica. 7 Facere 22, 12

  • 6

    desvrit, care se nate din dragoste. Cum am fi zis altfel: Acum

    am cunoscut8? A zis pentru c s-a miluit de el, fiindc a fcut attea,

    a ascultat de Dumnezeu, i-a lsat toate ale sale, s-a mutat n pmnt

    strin i n mijlocul unui popor de nchintori la idoli, unde nu era nici

    urm de cinstirea lui Dumnezeu i pe deasupra a suportat i aceast

    nfricotoare ncercare a jertfirii fiului su. Dup toate acestea i-a

    zis: Acum am cunoscut c te temi de Dumnezeu. E vdit c a vorbit

    de frica desvrit a sfinilor. Cci acetia nu mai fac voia lui

    Dumnezeu de frica chinurilor, sau pentru a lua rsplat, ci pentru c l

    iubesc, cum am spus de multe ori, se tem s fac ceva contrar voii Celui

    iubit. i de aceea zice: Dragostea scoate afar frica. Cci nu mai fac

    voia Lui din fric, ci se tem pentru c-L iubesc.

    Recapitulnd, oamenii se mpart n robi, adic cei care neleg prin

    fric i care fac un lucru pentru c aa li se spune; n simbriai, care

    urmresc rsplata i, n final, n fii, care i ntemeiaz viaa, faptele,

    gndirea pe iubirea pentru Dumnezeu. Aceste trei categorii constituie

    i un urcu duhovnicesc pe care cu toii ar trebui s l parcurgem, dei

    sunt i oameni care rmn toat viaa la primele dou msuri cci nu

    pot mai mult fr a fi mai puin merituoi, ns: Datori suntem noi cei

    tari s purtm slbiciunile celor neputincioi9.

    8 Cunoaterea este posibil numai prin intermediul dragostei. Iubirea e cunoatere. Pe ct de nesfrit e iubirea, pe att de nesfrit e cunoaterea ce o d ea. Pr. Prof. Dumitru Stniloae, not din Filocalia, vol. 9, pg. 430. 9 Romani 15, 1

  • 7

    Dumnezeu este iubire, i cel ce rmne n iubire rmne n

    Dumnezeu i Dumnezeu rmne n el10. Astfel, dorina prima a lui

    Dumnezeu este ca noi s iubim, s l iubim i s ne iubim, cci iubirea

    este cea care ne aseamn cu Creatorul nostru i este cea care ne face

    valid existena n fiecare clip a ei.

    Dragostea, dup calitate, e asemnarea cu Dumnezeu, pe ct e

    cu putin muritorilor. Iar dup lucrare, e o beie a sufletului. Dup

    nsuire, e izvorul credinei, adncul fr fund al ndelungii-rbdri,

    oceanul smereniei11 i iari: Dragostea e Dumnezeu. Iar cel ce

    voiete s arate hotarul (definiia n.tr.) Acestuia, e ca ce, orb fiind,

    numr nisipul de pe fundul oceanului12.

    Dadisho Qatraya, un contemporan sirian al Sfntului Isaac Sirul,

    enumer trei tipuri de exegez a Sfintei Scripturi: una care pune n

    lumin sensul istoric i care i intereseaz i pe oamenii de coal;

    a doua care privete sensul omiletic, n felul Sfntului Vasile cel Mare

    i Ioan Hrisostom, i e adresat celor din lume; i, n fine, o explicaie

    duhovniceasc pentru singuratici i sfini13 Dadisho polemizeaz cu

    toi care, ngmfai de o nelepciune lipsit de fptuire i pierzndu-

    10 I Ioan 4, 16 11 Sfntul Ioan Scrarul, Filocalia Sfintelor Nevoine ale desvririi, vol. 9, pag. 425, capul al 3-lea, trad. i note de Pr. Prof. Dumitru Stniloae, Bucureti, 1940 12 Sfntul Ioan Scrarul, Filocalia Sfintelor Nevoine ale desvririi, vol. 9, pag. 425, capul al 2-lea, trad. i note de Pr. Pro. Dumitru Stniloae, Bucureti, 1940 13 Dadisho Qatraya, Comentariul la cartea avvei Isaia 11, 17.

  • 8

    se n cercetri savante duntoare asupra Scripturii14, iau n rs o

    anumit exegez duhovniceasc a Prinilor.15

    Iat, deci, c Biserica ne las o bogie nemsurat de nvturi,

    ea ii hrnete astfel cu mncare potrivit pe fiecare fiu al su n

    parte. Precum nici o mam ntreag la minte nu d carne copilului nou-

    nscut, ci doar lapte, abia cu timpul urmnd s-i ofere treptat mncare

    din ce n ce mai solid i mai greu de digerat, n acelai mod, Dumnezeu,

    n iconimia Sa, prin Sfinii Prini, a lsat fiecrui fiu hrana cea mai

    potrivit, nou rmnndu-ne datoria s fim permanent contieni de

    msura noastr, i dac suntem copii nou-nscui s nu cutm s

    mncm ceea ce nu putem digera cci i mncarea greu de digerat,

    luat prea din timp, aduce boal pruncilor.

    14 Acest lucru se spune din prisma faptului c lectura istoric i cea omiletic, dei pe deplin legitime, nu epuizeaz sub nici o form lectura Sfintei Scripturi. 15 Sabino Chiala, monah la Bose, Isaac Sirianul ascez singuratic i mil fr sfrit, editura Deisis, Sibiu 2012

  • 9

    2. Eshatologie universal

    a. Viziunea clasic despre Rai i Iad.

    De cte ori nu am fost cu toii izbii de violena ameninrii c,

    de nu ne vom ndrepta, vom fi chinuii venic n focurile iadului? Sau de

    cte ori nu am pus sub semnul ndoielii pn aproape de dezndeje

    ansele noastre de a dobndi mcar un col de rai? Chiar i un om care

    nu vrea s i pun problema vieii lui i a mntuirii n fapt, aude astfel

    de afirmaii cu tent de ameninare care, de ce nu, de multe ori chiar

    alimenteaz o deprtare de Dumnezeu datorit puerilitii n care se

    scufund. Poate de aici se spune n lume despre credin c este pentru

    oamenii proti, c este cea mai bun metod de manipulare a maselor

    i altele.

    Toate acestea provin din Vechiul Testament, prezente n aceeai

    msur i la grecii antici, unde Dumnezeu era vzut ca un Dumnezeu

    zelos, care pedepsete pe copii pentru vina prinilor ce l ursc pe

    El, pn la al treilea i al patrulea neam16, care pedepsete orice

    nedreptate i care pune sarcini grele peste poporul su, de unde se i

    tie c evreii aveau sute, chiar mii de legi, pe care nici un om nu le-ar

    fi putut respecta n ntregime. De altfel, i n pilda talanilor, cel ce nu

    a lucrat ce a primit a spus lui stpnului su: Doamne, te-am tiut c

    eti om aspru, care seceri unde n-ai semnat i aduni de unde n-ai

    16 Ieire, 20, 5

  • 10

    mprtiat17, de unde se vede modul n care evreii l vedeau pe

    Dumnezeu, viziune de care, dac ne cercetm cu sinceritate, nici noi,

    dup dou mii de ani de cretinism, nu ne-am ndeprtat prea mult.

    Acest lucru arat c poziionarea n Vechiul sau Noul Testament

    nu se face prin raportare la Naterea Mntuitorului din istorie, ci se

    face personal, prin Naterea Lui n fiecare dintre noi prin Sfintele

    Taine, n mod special prin Sfnta Euharistie, i n funcie de acesta i

    viaa noastr, i atitudinea noastr va fi conform cu una dintre cele

    dou mari perioade ale istoriei omenirii.

    Foarte multe texte scripturistice descriu att fericirea din rai,

    ct i nefericirea din iad. Astfel, n Rai : cei drepi vor tri venic (Mt.

    25, 46 ; Lc. 20, 36 ; Apoc. 2, 11), vor contempla pe Dumnezeu (Mt. 5,

    8), vor fi ca ngerii (Mc. 12, 25), vor lua parte la ospee cu patriarhii

    (Mt. 8, 11), vor strluci ca soarele (Mt. 13, 43), vor primi cununi (I Petru

    5, 4), vor gusta din pomul vieii care se afl n mijlocul raiului (Apoc. 2,

    7), vor fi mbrcai n veminte albe i vor fi scrii n cartea vieii

    (Apoc. 3, 5), vor fi nfiai de Dumnezeu (Apoc. 21, 7), vor cunoate n

    chip desvrit (I Cor. 12, 12), vor fi pururea cu Hristos (I Tes. 4, 17),

    vor vedea slava Lui (In. 17, 24), vor avea trupuri cereti asemenea lui

    Hristos (Filip. 3, 21), vor domni mpreun cu Hristos (II Tim. 2, 12), i

    vor sluji nencetat lui Dumnezeu (Apoc. 22, 3), i vor cnta laude (Apoc.

    15, 4 ; 19, 5-6), l vor adora n rugciune (Apoc. 7, 11-12), i se vor nchina

    (Apoc. 10, 4), vor locui n cer (Mt. 5, 12,45; 6, 20 ; Lc. 6, 23) care este

    17 Matei, 25, 24

  • 11

    patria celor drepi i cetate (Evr. 11, 16) i loc (In. 14, 2). Acest loc se

    mai numete i mprie (Mt. 13, 43 ; 15, 34), Ierusalim ceresc (Gal.

    4, 26), Noul Ierusalim (Apoc. 3, 12), Sfntul Ierusalim cetatea cea

    mare (Apoc. XXI, 10), Snul lui Avraam (Lc. 16, 22), rai (Lc. 23, 43 ; II

    Cor. 12, 3)

    Despre fericirea din rai, Sfntul Apostol Pavel conchide: Cele ce

    ochiul n-a vzut i urechea n-a auzit, i la inima omului nu s-au suit, pe

    acestea le-a gtit Dumnezeu celor ce-L iubesc pe El. (I Cor. II, 9).

    Conform interpretrii ad-literam iadul este lipsa iubirii, este

    starea de sufocare a sufletului, goliciunea minii i nvluirea inimii n

    ntuneric i ntristare. Este desndejdea neputinei de a putea dobndi

    mntuirea sufletului, pentru care nimic nu se poate da n schimb ( Mt.

    XVI, 26 ).Cei pctoi vor suferi n foc venic (Mt. 15, 41 ; 9, 43,45 ;

    Lc. 3, 17 ; 16, 24), vor fi ndeprtai de la Domnul (Lc. 13, 27), vor fi

    aruncai ntr-un loc unde va fi ntuneric, plngere i scrnire a dinilor

    (Mt. 8, 12 ; 13, 50 ; 25, 30 ; Lc. 8, 26 ; 13, 28), unde focul nu se va

    stinge i viermele care i va roade va fi neadormit (Mc. 9, 44).Locul

    acesta se numete iad (Mt. 5, 22 ; 10, 28 ; 18, 9 ; 23, 15,33 ; Mc. 9,

    43,45,47 ; Lc. 12, 5), iezer de foc (Apoc. 20, 10 ; 21, 8), a doua moarte

    (Apoc. 2, 11), tartar (II Petru 2, 41), ntuneric (Iov 10, 21,22 ; In. 12,

    35,36 ; Rom. 13, 12), ntunericul cel mai din afar ( Mt. 25, 30 ), munc

    venic (Mt. 25, 46), pieire (Filip. 3, 19), genune (Lc. 8, 31), loc de chin

    (Lc. 16, 28), deprtare de la privirea lui Dumnezeu (Mt. 7, 23),

    nchisoarea duhurilor (I Petru 3, 19 ; Lc. 16, 23).

  • 12

    b. Semne de ntrebare.

    La toat acest suit de texte referitoare la rai i iad, omul,

    chiar i nc nenduhovnicit, dac are ctui de puin contiina iubirii

    nemsurate a lui Dumnezeu, dac este sincer cu sine i vede buntatea

    lui Dumnezeu n viaa sa i dac doar ii pune nite semne de ntrebare,

    atunci, fr doar i poate, i va da seama c lucrurile nu stau chiar aa

    cci viaa de acum este chipul vieii venice.

    Dac ar trebuie s ne lum dup dreptate aa cum o nelegem

    noi, orice pcat ar trebui finalizat cu intrarea svritorului n

    nefiin, i astfel, de mult ar trebui s nu mai fim sub nici o form cci

    am devenit adncul pcatului, ns prezena noastr n creaie, i mai

    mult de ct att, uimitoarea revrsare continu de iubire din partea lui

    Dumnezeu peste noi, ar trebui s ne copleeasc, s ne confirme lipsa

    noastr total de putere, dar n acelai timp i cuvntul Sfntului

    Apostol Pavel care spune c puterea lui Dumnezeu se desvrete n

    slbiciune18

    Dac lum exemplul Pildei Talanilor de care am amintit mai sus,

    vedem c dei sluga nevrednic a zis despre stpn c secer de unde

    nu a mprtiat, totui, acesta din urm a dovedit cu totul altceva, cci

    el i oferise acesteia talantul spre lucrare, deci nu se poate spune c a

    cerut de unde nu a dat mai nti i chiar mai mult dect att s-ar fi

    18 II Corinteni 12, 9

  • 13

    mulumit s nu-l lucreze ea, ci doar s-l dea la schimbtorii de bani

    pentru a primi mai trziu o dobnd mic, i tot ar fi fost bine. Tot aa

    i noi, n nelegerea noastr slab, atribuim lui Dumnezeu anumite stri

    proprii firii noastre czute i l judecm pe Acesta dup slbiciunile

    noastre, dar El este mai presus de orice nelegere, iar felul nostru de

    a-L gndi arat doar limitarea noastr care nu i are izvorul dect n

    patimile noastre.

    Dac se spune c nimic necurat nu intr n rai, atunci nseamn c

    nici nimic curat nu va intra n iad, dar se poate spune c exist vreun

    om care s fie cu totul necurat? S nu uitm n primul rnd c

    Dumnezeu ne-a cunoscut nc dinainte de a fi n aceast stare, c El ne

    iubete total indiferent de rspunsul nostru i c celui ce i se iart

    puin, puin iubete19.

    Sfntul Grigorie de Nyssa spune c suntem ceea ce vedem i

    acest lucru se poate nelege n dou moduri. n primul rnd, acest

    lucru nseamn c privind i nelegnd lucrurile ntr-un mod ideal, c

    avnd aspiraii spre ndumnezeire, c nelsndu-ne sub vreun

    compromis, ncepem s devenim i s trim ca atare. Acest lucru poate

    fi expus mai simplu prin cuvintele unui mare filosof: Cine se

    pregtete, deja este. n al doilea rnd, ceea ce spune Sfntul nostru

    nseamn c omul are nsuirea de a judeca pe cei din jurul sau

    raportndu-se n permanent la ceea ce este el, anume, dac este bun,

    19 Luca, 7, 47

  • 14

    va vedea oameni frumoi i buni, iar de e ru, va vedea pcat i

    slbiciune.

    Pentru a pai mai departe pe drumul nelegerii iconomiei divine,

    pentru a putea sesiza Pronia lui Dumnezeu chiar din semnele lsate n

    viaa noastr i n tot ce ne-nconjoar primul pas care trebuie fcut

    este asumarea strii personale a fiecruia, faptul c suntem slabi i

    mai mult dect att, c eu sunt cel dinti dintre pctoi, ca de aici,

    nemaiputnd judeca negativ n jur, s privim la milostivirea i la iubirea

    lui Dumnezeu cea nemsurat. El este Cel cruia i s-au dat n cult de

    ctre Sfinii Prini nume precum Bun i Iubitor de oameni,

    Milostiv, Cel care nu ii minte rul i acestea toate ne sunt

    mngiere i ndejde, cci n El nu se cunoate nici schimbarea, nici

    umbr de mutare20.

    20 Iacov, 1, 17

  • 15

    3. Eshatologia revrsarea iubirii lui Dumnezeu

    a. Ctre Apocatastaz

    n cartea Iubirea nebun a lui Dumnezeu, Paul Evdokimov, un

    reprezentant de referin a teologiei ortodoxe din secolului XX, numea

    concepia clasic despre iad ca pedeaps a lui Dumnezeu ca fiind

    colreasc:

    Concepia obinuit despre chinurile venice nu e dect o prere

    colreasc, o simplist teologie de natur penitenial, care ignor

    profunzimea textelor de la Ioan 3, 17 i 12, 47. Ceea ce nu se poate

    admite este faptul c, alturi de venicia mpriei, Dumnezeu ar

    pregti-o pe aceea a iadului, ceea ce ar fi, ntr-un anumit sens, un eec

    al lui Dumnezeu i o victorie parial a rului21

    Tot el ne atrage atenia asupra gratuitii multor afirmaii ce

    vin din rndul telologilor:

    Dac e bine s-i faci pe atei mai puin siguri de inexistena lui

    Dumnezeu, este la fel de bine s-i faci pe teologi mai puin ncreztori

    n speculaiile lor. Ar fi chiar extrem de interesant s vezi la

    facultile de teologie o catedr de ateism, care i-ar face pe teologi

    mai puin gratuii n afirmaiile lor sumare, mai sensibili fa de omul

    concret care super i al crui drum spre Hristos este att de adesea

    obstrucionat de ansamblul unor speculaii confunze. Nu repari

    21 Paul Evdokimov, Iubirea nebun a lui Dumnezeu, editura Sophia, Bucureti 2013, pg. 111

  • 16

    sistemul de nclzire n timpul incendiului i nu stai pe gnduri n

    momentul n care lumea se prbuete.22

    Teologul Marko Ivan Rupnik spunea c riscul oricrei credine

    este acela de a-L mistifica pe Dumnezeu pn ntr-acolo, nct s-L

    pierdem de fapt din vedere, rmnnd preocupai doar de doctrine23

    n alt parte spunea c pentru un cretin, adevrata lupt

    spiritual e tocmai binele celuilalt; iertarea pe care cellalt o primete

    este ntotdeauna barometrul adevratei credine; bucuria pe care o

    resimim pentru binele celuilalt e un indicator infailibil al autenticitii

    credinei personale24

    Arhimandritul Vasilios Gondikakis, referindu-se la

    caracteristicile fiului celui mare din Parabola Fiului Risipitor spune

    urmtoarele: i este strin i inacceptabil faptul c Dumnezeu l

    mbrieaz pe desfrnatul care se ciete i i druie vemntul

    dinti. Nu poate s sufere aceast nedreptate, acest atac la adresa

    adevrului, a dreptii. n chip dulce, tatl l ndeamn la bucurie,

    la masa euharistic. () Nu cumva mnia face ca inima invidioas s

    vad faa vesel a milostivului Dumnezeu nfuriat i sumbr? Iar ura,

    care nu-l las pe omul stpnit de ea s intre la prznuirea obteasc

    a bucuriei, nu falsific pentru aceasta nsi chemarea n rai,

    desfigurndu-o ntr-o alungare n locul cel mai dinafar? Oare nu ura

    este supliciul care mistuie mntuirea noastr? Iar iubirea

    22 Idem, pg. 190 23 Cartea Fiului Risipitor, editura Deisis, Sibiu 2012, pg. 131 24 Idem, pg. 128

  • 17

    dumnezeiasc nu este oare raiul care ne face din nou vii? Oare nu nsi

    iubirea lui Dumnezeu este raiul pentru cei mntuii, sntoi, care

    iubesc, care se ciesc i au mintea lui Hristos? i aceeai iubire nu este

    oare osnda pentru cei bolnavi, adic pentru cei ce nu iubesc, care nu

    se ciesc, care nu au mintea lui Hristos?25

    Din acestea, i din multe altele, pornim ncetul cu ncetul s ne

    apropiem de nceptul raiunii noastre. Apocatastaza apocatastasis ton

    panton (Faptele Aopostolilor 3, 21) desemneaz restaurarea tuturor

    lucrurilor la ntoarcerea lui Hristos. Origen i mai muli Prini greci i

    latini au vzut n aceast expresie o promisiune a mntuirii universale,

    care i-ar include pe cei damnai i pe demoni. Condamnat n secolul al

    V-lea, aceast opinie teologic particular (teologumen) a nsoie

    totui sperana i rugciunea n spiritualitatea ortodox.

    25 Idem, pg. 55

  • 18

    b. Eshatologia n concepia lui Origen26

    Pentru a nelege modul de privire eshatologic al lui Origen,

    trebuie oarecum s ncercm s ne situm n secolul al treilea, n

    Alexandria, unde era prezent o societate extrem de cultivat.

    Cretinismul, pentru a putea s-i aprofundeze doctrina a trebuit s

    se slujeasc de multe idei ale filosofiei cci dogma trebuia totui

    expus n funcie de gndirea contemporan.27

    Unul din domeniile n care n acea vreme Tradiia bisericeasc

    nc nu se pronunase foarte clar era eshatologia; Origen, ncercnd s

    rspund nevoii de afirmaii clare cu privire la aceasta, stpnit de un

    ndrzne avnt speculativ28, aproape chinuit de geniul metafizicii29,

    elaboreaz n lucrarea sau De principiis30 un amplu sistem

    teologic despre sfritul vieii omului i despre starea sufletului dup

    moarte.

    Pentru a reui s nscrie nvierea morilor n ansamblul gndirii

    sale, Origen a recurs la ncadrarea n teologie a unor sisteme filozofice

    n care credea. De exemplu, el zicea c trupul nu va fi restaurat n

    ntregime din lipsa necesitii anumitor organe. Nu vor mai avea dini

    cci afectul hranei nu va mai exista, sau difereniere sexual, ns

    26 Acest capitol a fost fcut cu ajutorul articolului printelui Marin Branite, Eshatologia n concepia lui Origen, n Studii Teologice X (1958), nr. 7-8, pg. 440-453. 27 Jean Danilou, Origne (Le gnie du christianisme), ed. 4, Paris, 1948, p. 86 28 Teodor M. Popescu, Denaturarea istoriei lui Origen, art. n B.O.R., seria II, 44 (1936), p. 631 29 G. Bardy, op. cit. p. 13 30 Paul Koetschen, Origenes Werke, fnfter Band: De principiis ( Die griechischen christlichen Schriftsteller der ersten drei Jahrhunderte, 22) Leipzig, 1913.

  • 19

    aceast nvtur este contrar tradiiei generale a Bisericii care

    spune c fiecare corp va fi reconstituit cu ajutorul acelorai elemente

    materiale care vor fi fcut parte din substana sa, fie n clipa morii,

    fie ntr-un moment oarecare al vieii. De asemenea, acesta a susinut

    ideea stoic despre germeni.

    Despre venicia chinurilor acesta subliniaz caracterul didactic

    al Sfintei Scripturi care dac nu vorbete de vremelnicia acestor

    chinuri, ci sublinieaz venicia lor, o face adaptndu-se minii copiilor

    cu care sunt asimilai oamenii, care trebuiesc nspimntai: Noi

    oamenii cnd facem educaia casnicilor sau a fiilor notri, ct vreme

    n-au ajuns la vrsta raiunii, i potolim cu ameninri i cu fric. De

    ndat ce neleg ce e bun, folositor, cinstit, nu ne mai servim de frica

    de lovituri; eu nii, convini de cuvnt i de raiune, dau asentimentul

    lor binelui31

    Dup Origen, evoluia omeneasc i educaia progresiv a fiinei

    deczute nu se termin nici n viaa viitoare, ci se desfoar ntr-o

    serie de alte multe lumi care urmeaz acesteia, aa cum de altfel un

    alt lan de lumi sau secole au precedat-o.32 Numrul lumilor e postulat

    i condiionat de revenirea de bun voie a ntregii creaii spirituale la

    Creatorul su: cci sufletul ncearc pn la urm un fel de spaiu al

    pcatului i poate reveni la starea cea dinti dup numeroase greeli.

    n aceast pendulare neostoit, singurul punct de sprijin rmne

    31 De principiis, III, 5, 8; p. 278-279. Dup Danielou, op. cit. p. 279 32 Ibid., III, 5, 3; Koetschau, p. 273, r. 3-4

  • 20

    ncredinarea c orict de adnc s-ar perverti, spiritul rmne spirit,

    adic raional i liber ntr-o oarecare msur i ca urmare capabil de

    ndreptare. Rul, provenit din greita folosire a libertii, fiind aprut

    n timp, avnd aadar un nceput i nefiind esenial, substanial, Origen

    socotete c are, n chip necesar, i un sfrit. Pe acesta l presimte i

    dorete universul ntreg. Voina tuturor creaturilor raionale se va

    fixa n bine33, datorit iubirii lui Dumnezeu, care atrage totul, deci i

    voina omului, fr s-i anuleze libertatea.34 Sfntul Grigorie de

    Nyssa, mai fericit inspirat, relund firul ipotezei lui Origen, el

    gndete c Dumnezeu va fi pn la urm totul n toate (I Corinteni 15,

    28), toate libertile se vor ntoarce spre El. Stpnirea Lui va fi

    desvrit. Prima creaie va fi restabilit n integritatea sa. Fiul va

    da apoi Tatlui aceast creaie perfect, terminndu-i opera care i

    fusese ncredinat de la nceputul lumii.35

    nvtura despre apocatastaza lui Origen are la baz un fond

    ortodox care ns este deformat de filosofia platonic.36 Sistemul su

    este o privire a nvturii cretine n perspectiv platonic. Trebuie

    luate n calcul dou lucruri destul de importante. Primul c unele puncte

    de credin i mai ales dogma eshatologic nu erau, la acea vreme,

    dect n mod general formulate, i c de afltel cretinii primelor

    veacuri triau n perspectiv eshatologic. n al doilea rnd trebuie

    33 Ibid, III, 6, 6; Koetschau, p. 288, r. 17-20. 34 Ibid, II, 6, 6; Koetschau, p. 145, r. 17-20. 35 Ibid, III, 5, 6; p. 277, 5. 15-21. Dup Danielou, op. cit., p. 281 36 M. Branitte, Studii Teologice, X (1958), nr. 7-8, p. 449

  • 21

    artat chiar atitudinea geniului alexandrin despre aceste ipoteze

    este una de incertitudine cum de altfel nsui spune: Cele de la

    sfritul lumii nu le cunoatem sigur37

    Ct despre condamnarea invturii i a autorului ei la Sinodul V

    ecumenic (553, Constantinopol) trebuie spus c la aceasta au contribuit

    rvna excesiv a admiratorilor, care au voit s-i apere, cu orice pre,

    ortodoxia, ct i struina cu care vrjmaii au inut s-l scoat

    ereziarh, au dus la denaturarea operei sale, care trebuie folosit,

    pentru aceasta, cu grij. De asemenea trebuie luat n calcul i spiritul

    didactic al Sfinilor Prini care au vrut s elimine orice risc de

    rtcire.

    Acestea fiind spuse, pe fondul ortodox al apocatastazei, Origen

    a adugat urmtoarele greeli:

    1. Identitatea numai dup form ntre trupul actual i cel nviat,

    precum i teoria raiunii seminale.

    2. Infinitatea de lumi n care sufletele se ntrupeaz succesiv,

    pentru a-i da liberului aritru suficient cmp de desfurare.

    3. ncetarea ordinei materiale, distrugerea a tot ceea ce este

    corporal, chiar i a trupurilor transfigurate, care nu sunt

    dect o treapt intermediar ntre trupul pmntesc i animal

    i starea de spirit pur.

    n ce privete conceptul de apocatastaz a lui Origen, nu este

    opus nvturii Bisericii n totalitatea lui. Restabilirea tutuor e un

    37 Omilia IV, 1 la Isaia, Migne, P.G. 13, col. 231 A.

  • 22

    punct capital al doctrinei cretine, formulat astfel de Sfntul Apostol

    Pavel: iar cnd se vor supune Lui toate, atunci i Fiul nsui se va

    supune Celui ce I-a supus Lui toate, ca Dumnezeu s fie totul n toate

    (I Corinteni 15, 28). Ceea ce a aruncat Biserica din opera lui Origen nu

    este nvtura despre apocatastaz, adic despre restabilirea

    tuturor n Hristos, la sfritul veacului, ale crei modaliti rmn

    misterioase, ci deformaia platonic a acestei doctrine. Aici a vzut

    foarte adnc Sfntul Griorie de Nyssa, dup mrturia Sf. Varsanufie:

    Despre apocatastaz el vorbete clar, dar nu face afirmaia c

    ncetnd chinul pedepsei, omul trebuie s fie restaurat n starea n

    care el era la nceput, adic n starea de spirit pur38

    c. Eshatologia n concepia Sfntului Isaac Sirianul

    Mila fr sfrit a lui Dumnezeu39

    De-a lungul timpului se pare c mai multe voci ale sfinilor prini

    au susinut vremelnicia chinurilor iadului, mpreun cu restabilirea

    tuturor n Hristos. n contextul istoric al Sfntului Isaac Sirul, poate

    cea mai categoric voce a acestei nvturi, se afla Teodor al

    Mopsuestiei pomenit ca Tlcuitorul din care cel dinti aduce diferite

    citate referitoare la tema noastr:

    38 Invtura Sf. Varsanufie, P.G., 86, col. 899 B. Dup Danielou, op. cit., pag. 282 39 Pentru acest capitol am folosit lucrarea Isaac Sirianul ascez singuratic i mil fr sfrit de Sabino Chiala, monah la Bose, editura Deisis, Sibiu 2012

  • 23

    n lumea viitoare cei care au ales aici binele vor primi mngierea

    celor bune mpreun cu laude, iar cei ri care s-au ntors toat viaa

    lor spre fapte rele, odat ce Intelectul/Mintea lor va fi ndreptat

    prin pedepse i frica de ele, vor putea alege binele, cci vor fi nvat

    ct de mult au pctuit struind n ru i nefcnd binele. n acest fel

    vor putea primi i cunoate o nvtur mai bun dect cea a fricii de

    Dumnezeu, se vor deprinde s se in de ea de bunvoie i aa se vor

    nvrednici de mngierea generozitii lui Dumnezeu. Cci Hristos n-ar

    fi spus: Pn ce nu vei da cel din urm bnu(Mt 5, 26), dac n-ar fi

    fost cu putin pentru noi s ne izbvim de pcate pltind pentru ele

    prin pedepse. Nici n-ar fi spus c o slug va fi btut mult, iar alta

    va fi btut puin (Lc 12, 47-48), dac pedepsele date dup msura

    pcatelor noastre nu vor avea un sfrit40

    i iari spune din scrierea intitulat Despre preoie

    Frica e folositoare pentru vigilena noastr; dovada e faptul c

    n lumea viitoare frica va fi desfiinat; acolo va domni doar iubirea.

    Fiindc atunci cnd Dumnezeu va fi desfiinat pcatul, va fi desfiinat

    i pedepsele, iar cnd va fi desfiinat pedepsele, va fi desfiinat i

    frica41

    Avnd n vedere profunzimea acestei taine despre care nsui

    Pavel Apostolul rpit fiind n rai spune c: a auzit cuvinte de nespus,

    40 Teodor al Mopsuestiei, mpotriva celor ce susin c oamenii pctuiesc prin natur i nu prin voin (Citat de Isaac, Partea II, cuv. 39, 8) 41 Teodor al Mopsuestiei, Despre preoie (Citat de Isaac, Partea II, cuv. 3, Capitole, III, 94)

  • 24

    pe care nu se cuvine omului s le griasc42, s ncercm s intrm n

    universul gndirii eshatologice al Sfntului Isaac Sirul, cel numit

    Teologul Iubirii nebune a lui Dumnezeu.

    Mai nainte de toate trebuie s fim contieni de profunzimea

    textelor Sfntului Isaac, de faptul c el vorbete de lucruri nalte,

    care nu sunt omeneti dup cum spune i Sf. Apostol Pavel: omul firesc

    nu primete cele ale Duhului lui Dumnezeu, cci pentru el sunt nebunie

    i nu poate s le neleag, fiindc ele se judec duhovnicete. Dar omul

    duhovnicesc pe toate le judec, pe el ns nu-l judec nimeni; cci cine

    a cunoscut gndul Domnului, ca s-L nvee pe El? Noi ns avem gndul

    lui Hristos43. De aceea s nu fim nenelepi, necunoscndu-ne msura

    i aruncndu-ne mintea n lucruri prea grele pentru noi, ns s

    ncercm ca prin rugciune s ne lsm condui de gndul lui Hristos.

    Iubiii mei, fiindc m-am fcut nebun, nu rabd s pzesc tainele

    n tcere, dar sunt nebun spre folosul frailor mei. Pentru c aa e

    dragostea adevrat: nu poate cineva s rmn n iubire fr prietenii

    si44

    Sfntul Isaac l roag pe Dumnezeu s-l fac vrednic de

    nelegerile adevrului cu privire la voina Sa fa de oameni. Isaac

    cere cu alte cuvinte s iubesc acest adevr cci numai n acest mod

    se poate apropia de interiorul unei cunoateri att de dificile i

    nedesluite. Lui Dumnezeu I s-a prut un lucru bun s ascund de noi

    42 II Cor. 12, 4. 43 I Cor. 2, 14-16. 44 Isaac, Partea I, cuv. 62.

  • 25

    acum adevrul exact; dincolo ns, poate, nu va mai fi nevoie de acest

    lucru45. Acest lucru se datoreaz slbiuciunii raiunii omeneti

    caracterizate n neputina de nelegere a acestei taine care ncercnd

    s o ptrund este redus la tcere, astfel, doar sub Duhul Sfnt

    cineva poate vorbi despre acestea cci: Cel ce crede n Mine, ruri de

    ap vie vor curge din pntecele lui (In 7, 38)

    Dup cum arat Evagrie, ndoiala de buntatea lui Dumnezeu este

    rodul unei patimi: Dintre gndurile necurate, unele l arat pe

    Dumnezeu nedrept, altele prtinitor, altele neputincios, iar altele

    nemilostiv46

    Sfntul Isaac arat c dac Dumnezeu

    aici ni se arat milostiv, credem c nu se va schimba. S nu ne

    fie s gndim vreodat aceast necucernicie c e un timp n care

    Dumnezeu s nu fie milostiv. Cci cele proprii lui Dumnezeu nu se

    schimb ca acelea ale muritorilor.47

    i iari:

    A gndi c n Dumnezeu este ur sau ranchiun chiar i fa de

    firea demonilor e o urciune i o blasfemie48

    n aceste locuri Sf. Isaac susine neschimbarea lui Dumnezeu, ca

    nvtur fundamental pentru cretini cci dac Dumnezeu s-ar

    45 Isaac, Partea II, cuv. 3, Capitole III, 70. 46 Evagrie, Skemmata 49. 47 Isaac, Partea I, cuv. 50. 48 Isaac, Partea II, cuv. 39, 2-3

  • 26

    schimba dup cum noi, n slbiciunea noastr, ne schimbm, atunci

    toate fgduinele Sale ar fi amgitoare. Aa ceva s nu fie!

    Aa cum mulimea milelor Lui pe care le va arta vor fi mai dulci

    fa de inegalitatea noastr, cum spune Scriptura: Cruia i se iart

    puin, iubete puin (Lc 7, 47)49

    Privind omenete, am putea crede c aceast nvtoar poate

    duce la pierzare printr-o atitudine delstoare cci oricum ne-am

    mntui, ns tot Sfntul Isaac arat c doar inima care a cunoscut

    iubirea lui Dumnezeu poate nelege i astfel mnat de ndejde

    parcurge drumul cel bun:

    Fericit cel a crui inim s-a deschis i a simit ce anume va face

    Dumnezeu neamului fiinelor raionale. E minunat s vezi cum, ntruct

    cunosc cu exactitate aceast ndejde, firile lor nelegtoare ateapt

    aceast bucurie unde sunt chemate i ele, cum suntem chemai i noi.50

    Astfel, cel ce nu a cunoscut iertarea lui Dumnezeu i iubirea Sa,

    nici nu va putea fi ispitit de aceast nvtur, creznd-o cu totul

    strin i trind n continuare n termenii fricii. Cel ce a vzut n viaa

    sa neputina i pcatul, care a neles c nimic bun nu putem nfptui

    singuri, c tot binele este un dar de la Dumnezeu, dar care a neles i

    puterea atotcuritoare i ierttoare a lui Dumnezeu va spune astfel:

    Cum nu poate fi oprit un izvor bogat n ap cu un pumn de praf,

    tot aa mila Ziditorului nu poate fi biruit de rul fpturilor51

    49 Isaac Partea II, cuv. 3, Capitole IV, 87. 50 Isaac, Partea II, cum 3, Capitole I, 35. 51 Isaac, Partea I, cuv. 50.

  • 27

    4. Concluzii

    Avnd deci aceste fgduine, iubiilor, s ne curim pe noi de

    toat ntinarea trupului i a duhului, desvrind sfinenia n frica lui

    Dumnezeu(II Cor. 7, 1)

    Bogia textelor este nemsurat, aa cum i setea noastr ar

    trebui s fie. Dorina mea a fost doar de sporire a acestei nevoi de

    cunoatere ca s descoperim i mai adnc aceste taine ale lui

    Dumnezeu i s ne stm ntru bucuria Domnului.

    Cu toii avem experiena cderii, cunoatem gravitatea rului,

    dar totui, nvm de la Sfinii Prini c ieirea din pcat nu se face

    prin eliminarea lui, ci prin transfigurarea lui, cci patima este folosirea

    greit a puterilor bune ale sufletului nostru.

    n zilele noastre se spune foarte frumos: ce nu ncape n

    Liturghie, nu e teologie. Cred c trebuie s cugetm foarte adnc la

    acest lucru i s ne dm seama c Sfnta Liturghie ne d msura

    tuturor lucrurilor. Dup cum putem observa i din Tlcuirea

    Dumnezeietii Liturghii a Sfntului Nicolae Cabasila, Dumnezeu se

    raporteaz la ntreaga creaie cu atitudine euharistic. Cu alte cuvinte,

    aa cum Dumnezeu ne primete la Sf. Euharistie, tot aa ne va primi i

    n mpria Sa care, de altfel, se creaz chiar n noi chiar prin aceast

    Sfnt Tain, ns, se pare c la Cina cea de Tain, Hristos la primit

    chiar i pe Iuda. Oare s fim noi mai ri dect Iuda, sau s avem preoi

  • 28

    mai buni dect Hristos? Cred c problema care trebuie pus nu e cea

    a vredniciei, nici mcar cea a pctosului, cci Hristos pentru pctoi

    a venit, ci se pune problema atitudinei noastre care de attea ori ne

    arat afundai n mndrie i indolen fa de lucruri de a cror

    minunie pn i ngerii i ntrega creaie rmne fr glas, ntr-o

    stare de profund uimire. Astfel cu toii ar trebui s ne simim

    neputincioi i s l lsm pe Hristos s lucreze pn ce va fi totul n

    toate.

    Sfntul Antonie cel Mare spune despre apocatastaz c aceasta

    nu trebuie privit ca o nvtur de credin, ci ca o form de

    rugciune, astfel, ea rmne o ndejde tainic a inimilor atinse de

    iubirea fr de sfrit a lui Dumnezeu.

    Se spune c Dumnezeu iubete dou catogorii de oameni: sfini

    sinceri i pctoi sinceri. Aceasta nu pentru c ar iubi mai puin pe

    ceilali oameni, ci pentru a arta faptul c sinceritatea este esenial

    pentru primirea acestei iubiri, iar sinceritate nseamn smerenie cci

    spune Evdokimov: smerenia este arta de a ti exact care este locul

    tu52. Chiar i n pcat, omul nu i manifest dect cutarea

    nflcrat dup iubirea lui Dumnezeu, cu ct aceast cutare este mai

    sincer i mai profund, cu att Dumnezeu se va descoperi inimilor

    noastre, ns trebuie s ne ferim s transformm credina n obiectului

    consumismului nostru, s ne ferim de preri dearte i mai ales de a

    52 Paul Evdokmov, Taina Iubirii, editura Cristiana, Bucureti

  • 29

    fi cldicei, cci desre acetia se spune la Apocalips c nu vor intra

    n Impria lui Dumnezeu

    Mntuirea, mai presus de orice afirmaie, este o realitate care

    atinge persoanele, de aceea ea va rmne pentru toi o tain pn la a

    doua venire a Mntuitorului, ns, s lum aminte la ndemnul de la

    Liturghia svrit n Smbta Mare despre care se spune c se

    svrete cu Sfnta Mas nfipt n fundul iadului: S tac tot trupul

    omenesc!

    S rmnem deci cu nedejdea c Dumnezeu a pregtit celor ce-L

    iubesc pe El lucruri ce ochiul n-a vzut i urechea n-a auzit, i la inima

    omului nu s-au suit, pe acestea le-a fgduit Dumnezeu celor ce-L

    iubesc pe El(I Cor. 2, 9).

    Sfrit i lui Dumnezeu laud

  • 30

    Bibliografie

    1. Biblia sau Sfnta Scriptur, ediie jubiliar a Sfntului Sinod

    a Bisericii Ortodoxe Romne, traducere i note de IPS

    Bartolomeu ANANIA, Bucureti, 2001

  • 31

    Cuprins

    1. Introducere

    a. Argument

    b. mpreun cu Sfnta Scriptur i cu Sfinii Prini

    c. Tipuri de oameni..

    2. Eshatologie universal

    a. Viziunea clasic despre Rai i Iad.

    b. Semne de ntrebare..

    3. Eshatologia revrsarea iubirii lui Dumnezeu

    a. Ctre Apocatastaz

    b. Eshatologia n concepia lui Origen..

    c. Eshatologia n concepia Sf. Isaac Sirianul..

    4. Bibliografie..

    5. Cuprins..


Recommended