+ All Categories
Home > Documents > Semiotica - Stiinta a Comunicarii

Semiotica - Stiinta a Comunicarii

Date post: 07-Apr-2018
Category:
Upload: afrodita67
View: 264 times
Download: 5 times
Share this document with a friend

of 28

Transcript
  • 8/6/2019 Semiotica - Stiinta a Comunicarii [PDF]

    1/28

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    Semiotica tiin a comunicrii

    1. Ce este comunicarea?Provenit prin filier francez, verbul a comunica are n limba romn un frate bun, fapt ce n

    ndreptete s vorbim de existena unui dublet etimologic. Cu transformrile proprii trecerii de la latina vulgar proto-romna, lat. communicare a fost motenit sub forma a cumineca, avnd sensul de a se mprtai (

    accepia ritualului cretin). ntelesul exista i n latina trzie, unde a dat natere lui excommunicare, adic a opri dla mpartanie - ceea ce echivala cu excluderea din comunitatea religioas. Iat cum pentru pentru noi, romnisensul originar al comunicrii este deopotriv profan i sacru: comunicarea st la baza organizrii socialmijlocind raporturile orizontale dintre oameni, dar angajnd i aspiraiile lor verticale, ntr-o micaascensional ctre planurile superioare ale existenei.

    Cnd trebuie s defineasc comunicarea, majoritatea vorbitorilor se gndesc la a aduce la cunotin, da de tire sau a informa. Comunicarea neleas ca proces are la baz patru componente fundamentalemitorul, canalul, informaia i receptorul. Esena procesului const din transferul sau trimiterea informaide la receptor la emitor. Acest model elementar trebuie ns extins deoarece comunicarea nu se ncheie niciodacu simpla preluare sau receptare a informaiei. n primul rnd, nu trebuie omis circulaia informaiei i n seninvers (feed-back), deoarece comunicarea nu se realizeaz dect n vederea obinerii unui rspuns. n al doilea rn

    comunicarea este un process intenional: emitorul transmite receptorului o informaie prin intermediul unui cancu scopul de a produce anumite efecte asupra receptorului. n al treilea rnd, toata aceast desfurare de fore ns-ar dovedi pe deplin eficient dac nu s-ar acorda importan att codajului ct i decodajului mesajului transmin al patrulea rnd, nu trebuie ignorat nici posibilitatea apariiilor unor erori de codare sau decodare, precum imixtiunea unor factori perturbatori. Toate aceste elemente vor diminua resuita comunicrii. Privit ca un act dpunere n relaie a emitorului cu receptorul, comunicarea poate fi neleas drept ansamblul proceselor fizice psihologice prin care se efectueaz operaia punerii n relaie cu una sau mai multe persoane n vederea obinerunor anumite obiective.

    2. Principiile comunicriiUnele din cele mai recente principii ale comunicrii au fost formulate de reprezentantii Scolii de la Pa

    Alto, care au tinut sa le confere o aura de rigurozitate numindu-le axiome ale comunicarii: este inevitabila; se dezvolta n planul continutului si cel al relatiei; este un proces continuu si nu poate fi abordat n termeni de cauza-efect sau stimulreactie; are la baza vehicularea unei informatii de tip digital si analogic; este un proces ireversibil; presupune raporturi de putere ntre participanti; implica necesitatea acomodarii si ajustarii comportamentelor;

    3. Unitati si caracteristici ale comunicarii

    Mesajuleste unitatea de baza a comunicarii, situat de fapt la intersectia dintre comunicare si reprezentarerealitatii. El poate fi alcatuit din cuvinte scrise sau rostite, imagini vizuale, muzica, zgomote, semne, simbolurculori, gesture etc. Suportul fizic al mesajului este oferit de canal, care ndeplineste si functia de cale de transposau distributie a mesajului.

    Dimensiunea originalitatii mesajului este data de informatie. Sub aspect cantitativ, informatia poate masurata att n momentul emiterii ct si n momentul receptarii, astfel ca se poate determina n ce masura un mescontine sau nu mai multa informatie dect alt mesaj. Din dorinta de a asigura exactitatea mesajului, emitatorpoate fi preocupat de emiterea unei mai mari cantitati de informatie dect ar fi necesar n mod normal. Asa se nasredundanta, excedentul selectiv de semne fata de acelea care ar fi fost necesare pentru a transporta aceeacantitate de originalitate.

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/6/2019 Semiotica - Stiinta a Comunicarii [PDF]

    2/28

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    Acest surplus trebuie nteles ca o masura aformei, nu a informatiei deoarece indica diferenta dintre ceea este transmis si ceea ce este necesar. O analiza ct mai completa a informatiei trebuie sa faca referiri si urmatoarelor aspecte: aspectul sintactic: succesiunea semnelor impusa de emitator; aspectul semantic: semnificatia acordata semnelor pe baza conventiilor sociale; aspectul pragmatic: efectul informatiei asupra receptorului.

    Efectele comunicarii pot fi de natura cognitiva, afectiva sau comportamentala si nu trebuie confundate craspunsurile receptorului mesajului.Raspunsul este un mesaj returnat de receptor ca reactie la stimulul expediat de emitator, iar uneori poa

    proveni chiar de la emitator, ca reactie la propriul mesaj. Finalitatea procesului de comunicare exista n masura care mesajul codificat de emitator este decodificat si acceptat de receptor. Cunoasterea codului informatiei obligla respectarea semnelor si simbolurilor folosite, iar eventualele erori vor putea fi cu usurinta detectate si corectatCnd semnificatia este codificata n cuvinte, mesajul este unul de tip verbal, iar comunicarea este verbala. Dacsemnificatia este purtata prin altceva dect cuvinte, mesajul si comunicarea sunt non-verbale.

    Continutul si maniera n care se comunica se afla sub influenta contextului comunicarii. Evaluarea limplica analiza mai multor dimensiuni contextuale:fizica, temporala, culturala, sociala si psihologica.Capacitatde comprehensiune a receptorului nu trebuie niciodataignorata, iar mesajul trebuie atent construit.Inteligibilitateunui mesaj este datanu numai de aportul de noutate n forma si continut, dar si de structura lui mult prea elaboratsau dimpotriva, mult prea banala si previzibila. Schimbul de mesaje ntre participantii angrenati n comunicadevine interactiune. n functie de numarul de participanti n retelele de comunicare instituite la un moment daputem distinge doua tipuri de comunicare: comunicarea bipolara comunicare multipolara (un emitator si mai multi receptori; un receptor si maimulti emitatori; comunicarea cu postasi).

    Pentru oameni, relatiile create prin comunicare conteaza uneori mult mai mult dect continutinformational transmis, astfel ca rolul ei este acela de a crea comuniunea si comunitatea. ntemeietorul Scolii de Chicago, pragmatistul John Dewey, plaseaza comunicarea n spatiul de interferenta dintre societate si comunitatconsidernd comunicarea un mod de a exista al comunitatii: Nu numai ca societatea continua sa existe prtransmitere, prin comunicare, dar este corect sa spunem ca ea exista n transmitere si n comunicare. Este mai mudect o legatura verbala ntre cuvinte precum comun, comunitate, comunicare.Oamenii traiesc n comunitate n virtutea lucrurilor pe care le au n comun; iar comunicarea este modalitatea prcare ei ajung sa detina n comun aceste lucruri. Pentru a forma o comunitate sau o societate, ei trebuie sa aiba comun scopuri, convingeri, aspiratii, cunostinte - o ntelegere comuna - acelasi spirit cum spun sociologii.

    Asemenea lucruri nu pot fi transmise fizic de la unul la altul, asa cum se procedeaza cu caramizile, ele npot fi mpartite asa cum se mparte o placinta la mai multe persoane prin divizarea ei n bucati fizice. Comunicare() este cea care asigura dispozitii emotionale si intelectuale asemanatoare, moduri similare de a raspunde asteptari si cerinte.

    Este adevarat ca societatea moderna cunoaste numeroase fragmentari generate de dezvoltarea inegaladiferitelor ei segmente, de diversificarea aspiratiilor, a atitudinilor si comportamentelor; este foarte probabil csensul si continutul notiunii de comunitate sa se modifice n timp, dar cerinta de a avea un set de valori comuncare sa ne confere un sentiment reciproc de legatura, de apartenenta la un ntreg, nu va putea sa dispara.

    4. Nivelurile comunicariiComunicarea umana se poate desfasura pe cinci niveluri relativ distincte:

    1. Comunicarea intrapersonala este comunicarea n si catre sine. Fiecare fiinta umana se cunoaste si se judeca psine, si pune ntrebari si si raspunde, astfel ca aceasta comunicare cu propriul forum interior devine o sursa dechilibru psihic si emotional.2. Comunicarea interpersonala este comunicarea ntre oameni. Obiectivele acestei comunicari snt extrem dmultiple si complexe: cunoasterea celor de lnga noi, crearea si ntretinerea legaturilor umane, persuadarinterlocutorului, recunoasterea valorii personale, satisfacearea nevoilor afective, de control si dominatie etComunicarea interpresonala directa presupune initierea de contacte personale nemijlocite si interactive nt

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/6/2019 Semiotica - Stiinta a Comunicarii [PDF]

    3/28

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    oameni, pe cnd cea interpersonala indirecta are nevoie de mijloace si tehnici secundare de punere n contact uma(scrierea, nregistrarile magnetice sau transmisiile prin unde sau fibra optica).3. Comunicarea de grup se deruleaza n colectivitati umane restrnse, de maximum 11 persoane - echipe, familicercuri de prieteni, colegii de redactii etc. La acest nivel se asigura schimburi de idei si emotii, se mpartaseexperiente si se cauta solutii de rezolvare a problemelor, se iau decizii si se aplaneaza conflicte.4. Comunicarea publica si are radacinile n retorica antica. Discursul public nu viza doar transmiterea d

    informatii, ci mai ales schimbarea opiniilor si actiunilor publicului, influentarea sentimentelor acestora. Eficienunei astfel de comunicari se afla deopotriva n minile oratorului si ale publicului sau. Marcus Fabius Quintilianusfost primul profesor public de retorica la Roma si, totodata, dascalul fiilor si nepotilor mparatului Domitian. Lretragerea sa din activitate a scris un compendiu n 12 volume, intitulat Institutio oratoria (Formarea vorbitoruln public), din care transpare clar idea ca oratorul, pe lnga calitatile unui om al legii, ale unui filosof si ale unupoet, trebuia sa mai posede si pe acelea ale unui bun actor. Cu alte cuvinte, n antrenamentul unui orator erastudiate nu numai inventia, compozitia si stilul, dar si emisia discursului, prezentarea statica (postura) si dinamic(gesticulatia) a vorbitorului. n zilele noastre, orice gen de cuvntare, expunere sau prezentare sustinuta de catrepersoana direct n prezenta unui auditoriu, mai mult sau mai putin numeros, dar nu mai mic de 3 persoane, este forma de discurs public sau comunicare publica (e.g. conferinta, pledoaria, prelegerea, comunicarea stiintificluarea de cuvnt, prezentarea unui raport sau a unei dari de seama, expunerea n fata unei comisii de examinarprezentarea unui spectacol etc.).5. Comunicarea de masa se refera la producerea si difuzarea mesajelor scrise, vorbite, vizuale sau audiovizuale dcatre un sistem mediatic institutionalizat catre un public variat si numeros. Motivele care stau la baza consumulde mesaje mediatice vizeaza informarea, construirea identitatii personale, integrarea si interactiunea sociala divertisment.

    5. Comunicarea umana5.1. Abilitatea de a comunica. Etape ale dezvoltarii comunicariiumane

    Arheologii si istoricii ne-au zugravit experienta timpurie a speciei umane pe planeta Pamnt din punctul dvedere al diferitelor epoci n care piatra, bronzulsau fierul au fost pe rnd la mare rang. Stramosii nostri petreceau mai tot timpul confectionnd unelte, dezvoltnd si testnd tot felul de tehnologii care sa i ajute sa-rezolve problemele legate de producerea hranei si confectionarea armelor de vnatoare. Numai ca fara o oarecaabilitate de a schimba, nregistra, descifra, recupera si disemina informatii legate de viata lor de zi cu zi, formehominide care s-au succedat de-a lungul erelor de evolutie nu ar fi avut nici o sansa sa acumu leze si sa transmiurmasilor lor solutiile optime pentru rezolvarea problemelor de viata, sa gndeasca progresiv si mereu sa minventeze cite ceva care sa le schimbe modul de viata. Progresele n toate directiile facute de homosapiens trebusa fi depins nu numai de materialele din care si construiau uneltele si armele, ci si de sistemele de comunicare pcare le-au dezvoltat si perfectionat. Putem spune ca abilitatea din ce n mai mare de a comunica complet si preca fost cea care a condus la dezvoltarea progresiva a tehnologiei complexe, la crearea miturilor, legendeloexplicatiilor, obiceiurilor si regulilor complexe de comportament care fac posibila civilizatia. O istorie completaexistentei umane trebuie sa faca referire si la etapele distinctive n dezvoltarea comunicarii umane, iar fiecare dacestea a avut un cuvnt de spus n evolutia vietii sociale individuale si colective. Se pot distinge 6 epoci:1. Epoca semnelor si semnalelor. La nceput, fiintele umane comunicau cu ajutorul sunetelor pe care reuseau sa produca din punct de vedere fizic (mrituri, mormaieli, tipete), precum si prin miscarile si pozitiile corpului. Aceprim sistem de comunicare era deosebit de limitat, astfel ca mesajele transmise nu puteau fi dect foarte simplChiar si n cazul unui sistem deosebit de sofisticat de semne si semnale, eficienta comunicarii scade datoriritmului scazut de generare, transmitere si receptionare a mesajelor. Acest sistem nu permitea transmiterea receptionarea unor seturi de semnificatii lungi si complicate. Aceasta limitare a avut implicatii majore asupnaturii vietii sociale si mai ales asupra proceselor de gndire.2. Epoca vorbirii si a limbajului. Aceasta noua epoca este plasata n timp acum circa 40.000 de mii de ani cnoamenii de Cro Magnon aveau structura craniana, limba si laringele asa cum le avem noi astazi. Aceste detaanatomice le-au facilitat crearea vorbirii si limbajului, oferindu-le astfel un avantaj semnificativ fata de oamenii dNeanderthal. Limba i-a ajutat sa si concretizeze gndurile si sa transmita mesaje din ce n ce mai complexe, astf

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/6/2019 Semiotica - Stiinta a Comunicarii [PDF]

    4/28

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    ca oamenii de Cro Magnon si puteau planifica si coordona vnatoarea mult mai eficient si se puteau apara mumai bine. Mai mult, limba i-a ajutat sa transmita urmasilor noile inventii si modalitati de preparare si conservare hranei si tot ce era legat de supravietuirea ntr-un mediu ostil, astfel ca oamenii de Cro Magnon au avut mult mmulte sanse de supravietuire n Era Glaciara dect oamenii de Neanderthal. Pe masura ce oamenii s-au raspndit alte regiuni unde au avut de nfruntat noi probleme, modalitatile de vorbire s-au dezvoltat si diversificat. Lingvistau identificat nsa un numar mare de cuvinte n vocabularele unor limbaje preistorice din numeroase lim

    moderne, cuvinte apartinnd unui fond proto-Indo-European.3. Epoca scrisului. Istoria scrisului este cea a evolutiei de la reprezentari pictografice la sisteme fonetice, de reprezentarea ideilor complexe prin imagini sau desene stilizate, la folosirea literelor pentru a sugera anumisunete. Primul pas spre scriere a fost facut prin standardizarea semnificatiilor imaginilor. Istoricii plaseaza aparitprimelor inscriptii (pictograme conventionalizate) carora li se pot asocia anumite semnificatii n Mesopotamia Egipt, n jurul anului 4000 B.C. Principalul stimul n dezvoltarea sistemelor de scriere a fost practicaragriculturii, care a atras dupa sine o serie de probleme ce trebuiau rezolvate: nregistrarea hotarelor si proprietatiloa vnzarilor si cumpararilor, cresterea si scaderea cotelor rurilor, miscarea corpurilor ceresti etc. Scrierea apartinclasei notatiilor grafice. Aceasta clasa reuneste sisteme de semne cu caracter durativ, avnd un suport vizual spatial. Ceea ce o distinge de alte tipuri de notatii grafice este faptul ca scrierea denota unitati lingvistice. n acesens, scrierea se diferentiaza de mitografie, prin care ntelegem un sistem semiotic n care notatia grafica nu srefera la limbaj, ci denota repezentari mentale complexe, obiecte sau evenimente reale. Cele mai importante formale mitografiei snt notatia simbolica (figurativa si abstracta) si pictografia. Notatia simbolica figurativa nu denoobiectele pe care le prezinta efectiv (sau pe care le reprezinta analogic), ci se serveste de ele (sau de reprezentarelor analogica) n calitate de tropi pentru ceea ce semnifica aceste obiecte. Acest tip de notatie se regaseste societatea moderna, siglele fiind deseori asociate cu aceste tipuri de notatii. Spre exemplu, pentru localizarcabinetelor medicale se foloseste adesea bastonul n jurul caruia se ncolaceste un sarpe. Notatia simbolicabstracta are un caracter pur conventional, iar descifrarea ei presupune cunoasterea codului. Acest tip de notatie jucat un rol important n stabilirea sistemului numeric si dezvoltarea calculului. Pictografia foloseste desenfigurative ca unitati de comunicare functionnd la nivelul denotatiei lor analogice. Amerindienii, spre exemplfoloseau semne mnemotehnice care sa i ajute la memorarea cntecelor traditionale; astfel, un copac cu picioaromenesti nsemna dansez pna n zori. Principiile de baza care au stat la dezvoltarea scrierii au fost principimorfemografic (semnele grafice denota unitati lingvistice semnificante) si cel fonografic (semnele grafice denounitati fonetice). Principiul fonologic a dat nastere la trei tipuri de scriere: scrierea segmentala,scrierea silabicascrierea alfabetica

    Scrierea segmentala tine cont doar de anumite segmente ale structurii fonice. Spre exemplu, scrierehieroglifica egipteana nu ia n calcul dect structura consonantica a cuvintelor. Scrierile arameene sau feniciene ssupun aceluiasi principiu, desi valorile vocalice erau uneori indicate prin semne diacritice.

    Principiul silabic se gaseste n componenta fonografica a scrierii sumeriene. Alteexemple de scrieri silabice snt scrierea hitita si caracterele kana din japoneza, care nu sunt utilizate dect combinatie cu morfemograme preluate din limba chineza.Scrierea alfabetica se bazeaza pe un sistem de semne (litere) ntr-o ordine conventionala, care redau sunetele dbaza ale unei limbi. Primele marturii ale unei scrieri integral alfabetice se afla n insula Creta: semnele au fopreluate din alfabetul consonantic fenician, iar grecii au avut initiativa folosirii unei serii de semne feniciene cvaloare consonantica pentru a transcrie vocale. n ciuda contactelor strnse dintre greci si romani, se admite prezent ca alfabetul latin nu se inspira din prototipul grecesc ci din cel etrusc, el nsusi adaptat dupa modelalfabetului grecesc, asa cum se va ntmpla mai trziu si cu alfabetul chirilic. Alfabetul corean (hangul) este uexemplu de sistem dezvoltat complet independent de celelalte scrieri fonografice, combinnd principiul alfabetic ccel silabic. Marele progres al epocii scrisului a fost eliberarea mintii umane de corvoada memorarii valoriloculturale ale popoarelor si reproducerii lor n constiinta generatiilor care s-au succedat.4. Epoca tiparului. Prima carte din lume (Diamond Sutra) a fost tiparita de chinezi n anul 868 A.D., desi se parca tehnica tipariturii le era cunoscuta chinezilor nca din secolul al V-lea A.D. n Europa, spectaculoasa inventapartine unui obscur aurar din Mainz, Johann Gutenberg, iar primele carti tiparite ncep sa apara odata cu secolul XV lea. Tiparul a permis reproducerea mult mai rapida a cartilor si eliminarea treptata a erorilor de transcriere.

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/6/2019 Semiotica - Stiinta a Comunicarii [PDF]

    5/28

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    scurt timp, monopulul detinut de preoti si nobilime asupra cititului si scrisului a nceput sa se clatine deoareaccesibilitatea cartilor n primul rnd traducerile Scripturilor n limba vorbita de fiecare popor a determinat uinteres crescut pentru nvatarea cititului si n general pentru cunoastere. Sistemul de scriere cel mai compozit n uastazi este scrierea japoneza care combina doua silabare - hiragana si katakana- si un sistem morfematic kanjpreluat din chineza.Kanji este folosit pentru notarea radacinilor semantice ale cuvintelor, hiraganapentru sufixecu functie gramaticala, iarkatakanapentru transcierea mprumuturilor din alte limbi dect chineza.

    5. Epoca mijloacelor comunicarii de masa. Odata cu secolul al XIII-lea, influentata si stimulata de MariDescoperiri si de spiritul Renasterii, ncepe sa se dezvolte o informatie cu adevarat universala capabila sa sustinapetitul tot mai crescut al oamenilor pentru stiri si cunoastere. nca din timpul civilizatiilor antice, oamenii sadunau n locuri privilegiate agora, trgurile, piata, forumul sau templul - pentru a afla lucruri noi. Noutatizilei se afisau pe zidurile din pietele publice sau a forumurilor din Grecia si Roma Acta Publica, acta diurnaActa Senatus spre informarea cetatenilor. Reteaua de circulatie a informatiilor s-a diversificat odata cu aparitmijloacelor de comunicare premergatoare ziarului. n secolul al XVI-lea, guvernul venetian tiparea o mica foaie dstiri cu caracter ocazional numita gazzette, cuvnt derivat din gazzetta care nsemna moneda mica. n Frantprima foaie cu caracter popular dateaza din 1529, iar termenul folosit pentru aceste publicatii cu un profuncaracter popular era canards. n Anglia, de-abia prin 1621, stirile externe ncepeau sa fie publicate n asa-numitecorantos cu aparitie neregulata. Actul de nastere al presei periodice se semneaza la nceputul secolului al XVII-lecu aportul a doua mprejurari benefice: perfectionarea tiparului si organizarea postei ca serviciu regulat. Tiparirziarelor a marcat nu numai o cotitura n istoria comunicarii de masa, dar a fost perceputa si ca o inovatie de factusocio-culturala ce va influenta ntreaga societate umana. Odata cu nceputul secolului al XIX-lea, ziarul va secondat de telegraf si telefon, iar la nceputul secolului al XX-lea, de radio si televiziune. Datele de referinta asirului coplesitor de inventii si descoperiri ar fi urmatoarele: 1864, scotianul James Clark Maxwell pune bazele teoriei generale a undelor electromagnetice si a celluminoase; 1876, Graham Bell depune brevetul la Washington pentru telefon; 1887, germanul Heinrich Hertz descopera si produce undele care i poarta numele; 1890, francezul douard Branly pune la punct primul radioconductor, un tub umplut cu pilitura de fier, legat circuit cu un galvanometru si o pila; 1894, italianul Guglielmo Marconi realizeaza la Bologna primele experiente de comunicare la distanta, n alfabmorse, prin undele hertziene, transmitnd la 400 si 2000 de metri distanta; 1899, Marconi realizeaza prima transmisie peste Canalul Mnecii si transmite urmatorul mesaj: DomnMarconi trimite domnului Branly respectuoasele sale complimente prin telegrafia fara fir, peste Canalul Mnecacest frumos rezultat fiind datorat n parte remarcabilelor studii ale domnului Branly. 1907, americanul Lee DeForest inventeaza lampa trioda, un amplificator care permite reconstituirea, la sosirea vocii umane; 1907-1911 inventarea tubului catodic; 1908, DeForest realizeaza prima legatura pentru voce umana ntre Turnul Eiffel (Paris) si Villejuif; 1910, Lee DeForest transmite pe o raza de 20 de km recitalul lui Caruso de la Metropolitan Opera din New Yor 1912, naufragiul Titanicului va impulsiona dezvoltarea TFF-ului si a principiului radio; 1917, radiodifuziunea intra n istorie cnd emitatorul de peAurora transmite trupelor din Petrograd instructiuniComitetului revolutionar; 1921, prima emisiune de radiodifuziune din Franta a Companiei generale de telegrafie fara fir (C.S.F); 1925, nfiintarea Uniunii Internationale de Radiodifuziune pentru Distribuirea Frecventelor; 1926, British Broadcasting Company devine British Broadcasting Corporation, statul prelund actiunifondatorilor; 1927, n USA, Vladimir Zworykin (considerat parintele televiziunii) pune la punct iconoscopul, un procedde analiza electronica a imaginii; 1929, n Franta, Rene Barthlmy si Henry de France pun la punct cteva procedee de reproducere si transmitea imaginii, la scurt timp aparnd si prototipurile televizoarelor; 1935, prima emisiune oficiala TV n Franta;

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/6/2019 Semiotica - Stiinta a Comunicarii [PDF]

    6/28

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    1938 (31 oct), dramatizarea radiofonica pentru CBS a cartii lui Orson WellsRazboiul lumilor, care imagineainvazia martienilor n USA, creeaza panica n New York; 1940-1944 aparitia radiotelefonului; 1948, inventarea tranzistorului n USA va permite dezvoltarea radioului mobil si individual.6. Epoca mijloacelor de comunicare computerizata. Ceea ce s-a schimbat de-a lungulsecolelor si mai ales ultimele decenii snt modalitatile si amploarea cu care informatia este produsa, colectata, prelucrata, pastrata

    difuzata.19 Daca adaugam la toate acestea mariajul dintre calculator si telecomunicatie, comunicarea esacaparata de o societate informationala. Sistemele informationale snt supuse astazi unor importante schimbatehnologice. Microelectronica este cea care pune la punct modalitati tentante si cantitativ incredibile de prelucrasi pastrare a datelor, n timp ce telecomunicatiile se ndreapta spre anularea distantelor n comunicare.Triada automatizare, informatizare, digitizare este nelipsita din perimetrul inovatiilor tehnologice. Automatizareste nteleasa ca utilizare la scara tot mai larga a calculatoarelor, astfel ca n literatura de specialitate se vorbesdespre cinci tipuri de utilizare a calculatoarelor: Utilizarea de tip functionaresc (e.g. prelucrarea datelor n cadrul serviciilor de salarizare) Procesarea informatiei (e.g. rezervarea biletelor de avion) Controlul informational al productiei Design (e.g. realizarea unor prototipuri de avioane sau pagini de ziare) Luarea deciziilor (e.g. utilizarea de modele econometrice n luarea deciziilor)ComputereIe si tehnologiile aferente continua sa ofere oamenilor noi si noi modalitati de comunicare. n ultimvreme toata lumea navigheaza pe Internet, trimite scrisori prin posta electronica sau are o ntlnire pe Chat. Ce sntoate acestea?

    Internetul este un sistem mondial de retele de calculatoare interconectate, care nlesnste serviciile dcomunicare a datelor cum ar fi deschiderea unei sesiuni de lucru la distanta, transferul de fisiere, posta electronicsi grupurile de discutii. Reteaua Internet a aparut la sfrsitul anilor 60 printr-un efort de conectare a retelDepartamentului Apararii Statelor Unite (cunoscuta sub numele de ARPAnet Advanced Research ProjecAgency) cu alte retele conectate prin dispozitive radio sau satelit. ARPAnet a fost o retea experimentala proiectasa asigure suportul pentru cercetarea militara n particular cercetari privind construirea unor retele care puterezista cu succes unor ntreruperi partiale. Accesul Internet nseamna, n ultima instanta, posibilitatea accesariimilioane de servere situate pe tot cuprinsul globului. Astfel, utilizatorul poate gasi raspuns la orice ntrebare pcare si-o pune, poate trimite mesaje oriunde n lume aproape instantaneu, poate transfera documente cu informadin orice domeniu de activitate, efectua rezervari de locuri pentru hotel, avion, poate efectua cumparaturi, asculultimele noutati n materie de muzica, vizita galerii de arta, citi carti "publicate" electronic, conversa on-line corice alt utilizator conectat, afla ultimele stiri ale agentiilor de presa sau poate aduce programe soft de pe arhive publice. Reteaua Internet este adesea numita Autostrada informationala. Acest concept de infrastructuinformationala globala sau InformationSuperhighway introdus de vice-presedintele americam Al Gore si prelude Bill Gates (presedintele companiei Microsoft) are o structura similara. Reteaua Internet este cea mai apropiade un astfel de prototip. Are posibilitati enorme pentru comunicarea globala, rapida si ieftina si poate domina scurt timp aria educationala. Dar canalele de comunicatie existente (n primul rnd accesul pe liniile telefonicimpun restrictii.

    nlocuirea acestora cu canale cu fibra optica si tehnologie digitala ar permite facilitati superioare, ca dexemplu transferul informatiei video la cerere. Totul n lumea de astazi se deruleaza n spiritul unei mari provocarVa veni si vremea cnd, bransati la retelele de debit mare, vom fi coplesiti pna si de numarul de canale TVreceptionate, astfel ca de la o televiziune a ofertei vom trece la o televiziune a cererii. Nu ne ramne dect sa nalaturam ciberspatiului, sa interactionam cu tesatura nelimitata de relatii virtuale si sa o cunoastem navignPentru prima data vom avea prilejul sa comunicam universal si altfel dect prin intermediul religiei sau ideologieiCreat in anul 1989 de catre Centrul European de Cercetari Nucleare din Elvetia, WWW marcheaza nu att triumfmesajului ct cel al mijlocului de comunicare. Interesul se concentraza asupra disponibilitatii contactului, punerii relatie si mentinerii ei n parametri optimi; continutul mesajului ramne undeva n umbra. Astfel, Daniel Bougnouapreciaza ca web-ul este rational prin forma sa ori prin operatiile necesare conectarii, dupa care utilizatorul alibertatea totala de a naviga dupa bunul plac, trimitnd sau primind chiar si mesajele cele mai nebunesti. Clegaturi de mare viteza ce trec granitele nationale, posta electronica (e-mail) este un serviciu Internet care permi

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/6/2019 Semiotica - Stiinta a Comunicarii [PDF]

    7/28

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    alcatuirea unor mesaje si transmiterea lor catre unul sau mai multi destinatari. Pornit initial ca un serviciu simplcapabil sa mute un mesaj text (sir de caractere) de pe un calculator pe altul si sa-l adauge la un fisier numit casupostala, e-mail-ul a cunoscut o dezvoltare concomitenta cu dezvoltarea retelelor de comunicatie. Pe Internet, adree-mail consta din numele unei cutii postale (de exemplu, ramona) urmat de caracterul @ si de numele domeniulucalculatorului (ca n [email protected]). Forumul de discutii (chat forum) functioneaza ntr-un sistem de buletininformative (BBS) si este un forum special sau o conferinta care permite mai multor participanti on-line sa s

    angajeze n acelasi timp ntr-o conversatie prin tastarea pe rnd de ntrebari si raspunsuri. Aceasta noua forma dcomunicare ntre coexistentialii lumii virtuale reprezinta practic liantul dintre acestia, Chat-ul fiind similar moduln care cetatenii Greciei Antice si partajau opiniile n Agora. Este indubitabil ca pentru moment aceasta forma dcomunicare n noua lume virtuala este rapida si eficienta. Limbajul folosit, care abunda n forme abreviate, apartintotusi lumii reale si se modifica continuu, ceea ce l face mai inaccesibil pentru cei din afara. n aceasta luminvizibila pentru cei neconectati la retea se ajunge printr-o simpla comanda si dintr-o data ne putem trezi mijlocul unei civillzatii aflate la celalalt capat al lumii. Chat-ul este locul de ntlnire al culturilor si civilizatiilocare tind sa se contopeasca ntr-o unitate multiculturala. UseNet-ul este cel mai mare sistem distribuit de avizieelectronice care ofera n jur de 50.000 de grupuri de discutii (news groups) si este folosit zilnic de peste 1milioane de persoane din peste 100 de tari. Daca e sa ne referim numai la comunitatile virtuale romnesti, ntrnews group-urile care se vnzolesc pe Web, SCR (soc.culture.romanian) este din punct de vedere cronologic primgrup compact de comunicare romnesc. n cazul listelor de discutii primul loc l detine Romanians, probabil si undintre cele mai vechi, ajunsa acum la o impresionanta cifra de 900 de membri. De aici pornesc n timp alte ctevliste de discutii derivate si care, n buna masura, joaca rol de grupuri profesionale, tinznd spre statutul de institutsociale pe care poate, cndva, l vor atinge.5.2. Comunicarea umana de tip nonverbal

    Cuvntul rostit sau scris nseamna limbaj verbal si comunicare verbala. Numai ca oamenii nu se limiteanumai la schimburi de cuvinte; ei comunica si cu ajutorul altor semne - distante, mbracaminte, gesturi, obiect paralimbaj, reprezentari grafice, tacere etc. Homo significans gndeste numai n semne, dupa cum spunfilosoful Charles Sanders Peirce. Semnele snt cuvinte imagini, mirosuri sau obiecte, numai ca toate aceste lucrudevin semne numai daca noi le investim cu ntelesuri. Nimic nu este semn, spunea Peirce, daca nu esinterpretat ca semn. Orice poate fi semn atta timp ct cineva l interpreteaza ca semnificnd ceva. Semnul esacel ceva care tine locul a altceva pentru (sine)ceva si ne permite sa ducem lumea cu noi fara a avea nevoie sa luam ntr-o valiza.

    6. Semnul unitatea de baza a semioticii .Clasificarea sistemelor de semne

    Comunicarea umana se bazeaza pe stimuli senzoriali, astfel ca receptorul nregistreaza un suport perceptib(de natura variabila) si retine un sens, o semnificatie. Semnul poate fi considerat ca fiind tocmai acest supoperceptiv si cea mai mica unitate ce are un sens ntr-un cod dat. Semnul este rezultatul asocierii dintre un elemenperceptiv semnificantul si un element conceptual neperceptibil semnificatul . Relatia dintre semnificant semnificat este semnificatia. n diagrama lingvistului Ferdinand de Saussure, semnificatia este reprezentata prcele doua sageti: semn

    Reprosul adus lui Saussure a fost acela ca a neglijat relatia dintre semn si realitate (semnul lingvistic realitatea la care se refera). Realului i apartin referentii, adica lucrurile din natura, artefactele, fiintele si plantele pcare nu le putem trece cu vederea. Neluarea n calcul a functiei referentiale nu a nsemnat totala ei respingerpunerea ei n paranteze din ratiuni metodologice poate sa apara ca justificata la nivelul analizei formale imanenlimbajului, dar nu mai poate fi sustinuta la nivelul unei analize globale a notiunii de semn. La acest nivel nu poate face abstractie de functia practicilor semiotice de a permite omului sa interactioneze cu ceea ce se afla afara universului semnelor.

    Alti autori au propus un model triadic al semnului: semnul ca suport material, obiectul la care trimite (capoate fi o clasa vida) si punctul de vedere din care el trimite la acest obiect. n cadrul acestor modele distinctdintre sens si referinta este cruciala: semnul nu trimite niciodata direct la obiect, ci numai prin intermediu

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/mailto:[email protected]:[email protected]://www.cartiaz.ro/
  • 8/6/2019 Semiotica - Stiinta a Comunicarii [PDF]

    8/28

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    semnificatului care selecteza acele trasaturi ale obiectului considerate a fi pertinente pentru relatia de trimitevizata.Extrapolndu-se rezultatele obtinute n domeniul limbajului, se considera ca semnul nu poate fi dect diferential n consecinta nu poate exista dect ca element al unui sistem. Numai ca lucrurile nu snt chiar asa de transantechiar daca semnul ca atare este o entitate diferentiala, functionarea lui n afara sistemului nu este o imposibilitalogica deoarece clasa complementara clasei sale poate sa nu fie n mod necesar tot un semn. Astfel, bastonul un

    orb indica starea de nevazator, iar prin aceasta, n acelasi timp, nerealizarea starii complementare. Starcomplementara nu este nsa n mod necesar ea-nsasi un semn: o persoana cu un baston alb si o persoana farbaston nu emit doua semnale diferite. De fapt, cea de-a doua persoana nu emite nici un semnal. Atunci cnd clascomplementara este ea nsasi un semn, se poate vorbi ntradevar de un sistem, chiar si minimal. Un exemplu dsistem minimal ar fi codul constituit de pavilionul unei nave amiral (cod cu semnificant zero): daca prezen pavilionului indica prezenta comandantului la bord, absenta pavilionului indica absenta comandantulFunctionarea adecvata a unor astfel de sisteme nu este posibila dect n contexte strict delimitate. Asa se explinsa numarul redus de astfel de sisteme printre sistemele simbolice dezvoltate de om; n cea mai mare parte dintsisteme numai producerea unui semn constituie un mesaj, ceea ce nseamna ca un semn dat se delimiteaza celement diferential numai n masura n care se opune celorlalte semne ale sistemului, dar nu si propriei saabsente.

    Odata organizate semnele ntr-un sistem, putem vorbi si de o ordine paradigmatica. Aceasta ordine npermite sa constatam daca doua semne snt identice sau diferite, daca unul l include sau exclude pe celalalt, dacunul l implica sau l presupune pe celalalt. Existenta unei astfel de ordini nu implica n mod necesar si o ordinsintagmatica, adica posibilitatea organizarii semnelor n anumite secvente urmarind niste reguli de combinarDaca informatia ce trebuie transmisa este foarte complexa, mesajul trebuie descompus n unitati mai mici. Astfen sistemul binar utilizat n codificarea informatica, o substanta a expresiei cu doua elemente (0 si 1) este suficienpentru a coda un numar nedefinit de semne. Cu numai aproximativ douazeci de foneme, limbile naturale reusesc codifice toate mesajele.Sistemele de semne s-ar putea clasifica dupa cel putin noua principii: sursa semnului statutul natural sau artificial al semnului gradul de specificitate semiotica (distinctia dintre semne pure si semne-functii) statutul lor intentional sau neintentional canalul de transmitere si aparatul receptor raportul dintre semnificant si semnificat caracterul reproductibil sau nu al semnului tipul de legatura dintre semn si referent comportamentul indus n destinatarDintre acestea ne vom referi n cele ce urmeaza la clasificarea propusa de Peirce, care, lund n consideratlegatura dintre semn si referentul lui, distinge urmatoarele trei tipuri:1. Semne iconice. Relatia de asemanare dintre semnul iconic si obiectul spre care trimite se impune imedisimturilor. Singurul mod de a comunica direct o idee este prin intermediul unui semn iconic, iar orice metodindirecta de a comunica o ideetrebuie sa depinda n stabilirea sa, de utilizarea unui astfel de semn. Datoriexistentei unei legaturi naturale ntre obiect si icon, mesajul iconic ramne modalitatea cea mai simpla decomunica o experienta; astfel, reproducerea unui gest sau a tonului unei voci, realizarea unui desen, tablodiagrama sau instantaneu fotografic pot avea uneori un impact mult mai mare asupra receptorului dect un discurlung. Punerea n evidenta a raportului de asemanare sau analogie este conditionat de selectionarea acelor calitati trasaturi care sa confere semnului transparenta si sa garanteze recunoasterea. n acest sens, reusita unei caricatudepinde de surprinderea ctorva trasaturi esentiale si pertinente pentru evocarea unei persoane.2. Semne indiciale. Indicele este un semn care trimite la obiectul denotat nu att n virtutea vreunei similaritati saanalogii cu acesta si nici pentru ca este asociat cu nsusirile generale pe care se ntmpla sa le posede acest obiecct pentru ca se afla n conexiune dinamica (inclusiv) spatiala att cu obiectul individual, pe de-o parte, ct si csimturile sau memoria persoanei careia i serveste ca semn, pe de alta parte. Simptomele unei boli, coborrebarometrului, urmele pasilor nostri pe nisip, gestul de a arata, steaua polara toate acestea snt semne indiciale. E

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/6/2019 Semiotica - Stiinta a Comunicarii [PDF]

    9/28

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    trimit, deci, la o realitate indirect perceptibila, opernd prin contiguitatea de fapt dintre semnificant si semnificatsau. La nivelul emitatorului, indiciul poate fi voluntar sau involuntar, dar informatia pe care o aduce depindntotdeauna de experienta receptorului.3. Semne simbolice. Simbolul implica relatie si identitate, fiind produs pentru a servi drept substitut a ceva. opereaza ntotdeauna prin contiguitate nvatata, instituita ntre semnificant si semnificat, conexiunea realizata avncaracter de regula.

    Legatura dintre semnificant si semnificat este arbitrara sau profund conventionala, desi n simbolismsocial si cultural aceasta legatura poate avea uneori radacini naturale. O asemanare de fapt trebuie sa fi conduspre exemplu, la interpretarea balantei ca simbol al justitiei. n orice discurs omul stie sa mobilizeze, n diferigrade, toate aceste semne. De altfel, cele trei tipuri de semnificare stabilite de Peirce snt departe de a se constitn trei clase de semne pure. Asa se face ca o harta poate fi si un indice care ne semnaleaza pur si simplu locul undse afla o localitate, si un icon, deoarece reprezentarea localitatilor se face topografic, si un simbol, deoarece ntoata lumea poate citi o harta daca nu nvata sistemul conventional de notatii. Fotografia este un alt exemplu dconvergenta a celor trei moduri de semnificare. Imaginea fotografica se formeaza ca urmare a interactiunii lumincu emulsia fotografica, deci toate imaginile fotografice needitate snt semne indiciale. Cu ajutorul lor putem doveca am fost acolo. Spre exemplu, filmele documentare exploateaza tocmai natura indiciala a semnului cinematiDupa developare imaginile dezvaluie asemanari izbitoare cu obiectele fotografiate, astfel ca ne aflam n zoniconicitatii. Se poate spune ca datorita legaturii optice avute cu obiectul, fotografia este o dovada a faptului cimaginea corespunde realitatii. n fine, o fotografie se poate transforma ntr-un simbol, asa cum se ntmpla spexemplu n lumea reclamei sau televiziunii. Studii empirice ale stirilor TV au relevat faptul ca marea majoritateimaginilor nu snt neaparat iconice, ci mai ales indiciale si simbolice. Imaginile reprezentnd distrugerile si drameumane provocate de bombardamentele americanilor n Iugoslavia din 1999 au depasit la un moment dat graniiconica si indiciala, devenind simboluri ale unei umanitati dezechilibrate si megalomane. De-a lungul istoriscrierea a devenit mai mult simbolica si mai putin iconica. Aceasta alunecare spre simbolic trebuie sa fi fost dictade manifestarea unui spirit de economie n utilizarea instrumentelor de scris cu care se trasau contururi lungi complicate. Cu timpul oamenii si-au dat seama ca simbolurile snt, din punct de vedere semiotic, mai flexibile mai eficiente n comunicare. n Figura 1 aveti un exemplu de evolutie a scrierii cuneiforme mesopotamiene de forme iconice spre forme simbolice.A) Semne si istorie. ZvasticaZvastica este o ideograma foarte veche (peste 3000 de ani), cu radacini n zona vailor rurilor Eufrat si Tigriprecum si n unele parti ale vaii Indusului. Cu toate aceste, de-abia pe la anul 1000 B.C. acest semn ncepe sa ffolosit si cunoscut mai nti n nordvestul Turciei de astazi. Se pare ca si sumerienii au utilizat acest semn, desi nicei care iau urmat babilonienii si asirienii- si nici egiptenii nu l-au folosit. Contele Goblet dAlviella, initiatoruunor cercetari la sfrsitul secolului al XIX-lea privind distributia si circulatia semnelor sacre, a pus la punct o teorconform careia unele semne se exclud reciproc, adica nu pot aparea n aceeasi tara sau arie culturala. Asa se pare s-a ntmplat cu semnele care erau simboluri ale Ierusalimului n Europa Evului Mediu.

    Potrivit acestei teorii, zvastica si cercul cu aripi ntinse n plan orizontal, precum si steaua n patru coltunscrisa ntr-un cerc sau crucea cu patru brate nscrisa de asemenea ntr-un cerc sunt toate simboluri ale soareludivinitatii supreme, fortei datatoare de viata. Daca teoria contelui este corecta, aceasta nseamna ca nici unul daceste semne nu a fost simbolul vreunei puteri dominatoare sau vreunei divinitati absolute.

    nainte de nasterea lui Hristos, zvastica era binecunoscuta n China, Japonia, India si sudul Europei. Asa face ca acest semn era asociat cu Buddha. n China semnul era cunsocut sub numele de wan, un superlativ generaiar n Japonia era un semn pentru numarul 10000. Nu se stie daca zvastica era cunoscuta si n America. Nici civilizatia incasa, maiasa sau azteca nu s-au gasit indicii care sa trimita catre acest semn. Cert este nsa c multtriburi indiene din sudul Americii de Nord au nceput sa foloseasca acest semn dupa venirea primilor colonisspanioli. Potrivit contelui dAlveilla, cuvntul swastika e compus din sanscritulsu= bine si asti= a fi, plus sufixka. Bratele semnului indian erau pozitionate n sensul acelor de ceasornic, cu plecare din mijloc.

    Semnul se ntlneste si la hititi (pe teritoriul Turciei de azi) si la greci, n jurul anului 700 B.C., asa dupcum stau marturie decoratiunile de pe vasele din ceramica si chiar cladirile antice. n restul Europei, zvasticile alte semne asemanatoare au fost folosite de celti. Cu toate acestea, ele nu si-au facut aparitia n Tarile Nordice dec

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/6/2019 Semiotica - Stiinta a Comunicarii [PDF]

    10/28

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    dupa nasterea lui Hristos si chiar si atunci nu au avut o raspndire prea mare. Au ramas nsa pe unele pietre runic(n jurul anului 1000 A.D), adesea n combinatie cu alte structuri rasucite.

    Dupa nasterea lui Hristos, data fiind si disparitia culturii celtice, se pare ca si-a pierdut popularitatea Europa, cu exceptia Tarilor Nordice. E foarte posibil ca semnul sa fi fost receptat ca un simbol al lui Buddha si prurmare un simbol anti-crestin. Disparitia lui poate fi pusa n legatura si cu larga lui raspndire n societatea pagnaGreciei antice. Desi nu att de larg raspndit n Europa Evului Mediu, semnul era cunoscut sub diferite num

    Hakenkreuz la curtile princiare germanice, fylfot n Anglia, cruxgammata n tarile latine, si tetraskelion sagammadion n Grecia.

    Semnificatiile acestui semn se structureaza n jurulputerii, energiei si migratiei. Zvastica poate fi usor asociata curmatoarele doua semne. Primul este un semn folosit n domeniul muzicii, pentru a indica repetitia, si prezindoua variante uzualestilizate.

    Cel de-al doilea semn a fost ntlnit la indienii hopi din Arizona si studiat deantropologul Frank Waters, care l pune n legatura cu migratia triburilor si ciclicitatea naturala. n secolele al XIXlea si al XX-lea zvastica apare ca semn cartografic pentru a indica centrale electrice. Facea parte din logotiputilizat de producatorul suedez de echipamente electrice, ASEA, actualul concern ABB, pna cnd Hitler lmonopolizat ca simbol national. Finlandezii l-au folosit si ei cu mult naintea monopolizarii lui de catre Hitlentre 1918 si 1950 a fost semnul fortelor aeriene finlandeze. Se poate vorbi de doua variante ale zvasticii: cea care bratele snt orientate n sensul acelor de ceasornic, pornind din centru, si cea n care dispunerea lor esinversa. Imaginea n oglinda a zvasticii mai este cunoscuta si sub numele de sauvastika si este asociata nenorocirsighinionului. n Japonia Evului Mediu, nsa, acest semn se numea manji si era un simbol alfericirii, sperantei norocului.

    B) Limbajul mainii de splatInstructiunile de curatare si ntretinere a articolelor de vestimentatie

    Pentru unii dintre noi descifrarea simbolurilor de pe etichetele hainelor poate parea la fel de dificila ca descifrarea unui mesaj Morse. n fapt lucrurile devin foarte simple odata familiarizati cu tipurile de instructiuni simbolistica aferenta etapelor care trebuie parcurse pentru a obtine nu numai o haina curata, dar mai ales unnedeteriorata. Exista cinci categorii de instructiuni: instructiuni de spalare, instructiuni de nalbire, instructiuni duscare, instructiuni de calcare si instructiuni de curatare chimica. n general, fiecare categorie cuprinde indicatiide baza necesare ntretinerii produselor de vestimentatie, precum si semne de avertizare sau interzicere a unprocedee sau etape care pot conduce la o deteriorare vizibila pe loc sau n timp. Iata care snt cele cinci simbolude baza:Spalarea. Este articolul lavabil unul care poate fi supus si tratamentelor chimice de curatare? Nu neaparat, pentrca etichetele snt gndite n asa fel nct sa nu indice dect una si cea mai sigura metoda din cte ar putea existAsa se face ca un produs lavabil ar putea deveni de nerecunoscut sau s-ar deteriora mult mai repede n timp daeste supus unor tratamente chimice. Procesul de spalare include toate sau doar unele din urmatoarele operatiunnmuiere, prespalare, spalarea propriu-zisa (manuala sau automata, cu indicarea temperaturii optime de spalareclatire si stoarcere (prin centrifugare sau rasucire).nalbirea. Unele articole vestimentare pot fi supuse procesului de ndepartare a petelor sau redarii aspectului dalb imaculat nainte, dupa sau n timpul spalarii.Uscarea. Uscarea hainelor se poate face att la masina ct si prin atrnare pe frnghie; pentru fiecare din aceste douposibilitati pot exista mai multe variante, n functie de tesatura sau croiala hainei.

    Calcarea. Acest proces are drept scop nu numai restabilirea formei si aspectului produsului vestimenar curatat, dsi unul igienic, deoarece temperatura de calcare are o actiune sterilizanta. Instructiunile de calcare trebuie sa indicn primul rnd temperatura optima de calcare si posibilitatea folosirii sau nu a aburului.

    Curatarea chimica. n cazul n care articolul de mbracaminte se poate curata numai cu solventi organici, e bine stim daca haina noastra trebuie curatata cu un anumit solvent, daca exista vreunul care trebuie evitat din start sadaca, indiferent de solventul folosit, rezultatele vor fi aceleasi.

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/6/2019 Semiotica - Stiinta a Comunicarii [PDF]

    11/28

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    Aceste simboluri snt folosite si n combinatie cu urmatoarele trei simboluri pentru a schimba sau nuansemnificatiile simbolurilor de baza:

    Crucea Sfntului Andrei plasata deasupra unuia din cele cinci simboluri de baza indica interzicerea supunerarticolului vestimentar la procedeul respectiv.Bara orizontala ntrerupta este plasata de regula sub simboluri pentru a indica faptul ca tratamentul n cauz

    trebuie sa fie extrem de delicat.n cele ce urmeaza va snt prezentate semnificatiile unor simboluri n diferite combinatii si cu diferiadaugiri, precum si alte indicaii cu caracter informativ suplimentar:Temperatura maxima de spalare este de 95CSpalare automata n regim normalClatire normalaCentrifugare n regim normalTemperatura maxima de spalare este de 95CSpalare automata pentru rufe delicateClatire normalaCentrifugare pentru rufe delicateTemperatura maxima de spalare este de 70CSpalare automata n regim normalClatire normalaCentrifugare n regim normalTemperatura maxima de spalare este de 60CSpalare automata n regim normalClatire normalaCentrifugare n regim normalTemperatura maxima de spalare este de 60CSpalare automata pentru rufe delicateClatire prin racirea progresiva a apeiCentrifugare pentru rufe delicateTemperatura maxima de spalare este de 50CSpalare automata pentru rufe delicateClatire prin racirea progresiva a apeiCentrifugare pentru rufe delicateTemperatura maxima de spalare este de 40CSpalare automata n regim normalCentrifugare n regim normalTemperatura maxima de spalare este de 40CSpalare automata pentru rufe delicateClatire prin racirea progresiva a apeiCentrifugare pentru rufe delicateTemperatura maxima de spalare este de 40CSpalare automata pentru rufe foarte delicateCentrifugare pentru rufe delicateRufele nu se rasucescTemperatura maxima de spalare este de 30CNumai spalare manualaTemperatura maxima de spalare este de 40CProduse delicateNu se spalanalbire cu folosirea unei solutii pe baza de clorDiluarea solutiei n apa rece

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/6/2019 Semiotica - Stiinta a Comunicarii [PDF]

    12/28

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    Nu folositi nalbitori pe baza de clorNu folositi agenti de nalbireFolosirea la nevoie doar a solutiilor de nalbirecare nu contin clorCalcare la o temperatura maxima de 110CNu se recomanda folosirea aburului la calcare

    Calcare la o temperatura maxima de 150CCalcare la o temperatura maxima de 200CCalcare fara aburNu se calcaCuratare chimica cu orice solventCuratare chimica folosind tetracloretilena,monofluortriclormetanul si toti ceilalti solventimentionati pentru simbolul F. Ciclu normal decuratare, fara restrictii.Curatare chimica folosind tetracloretilena,monofluortriclormetanul si toti ceilalti solventimentionati pentru simbolul F. Ciclu moderat decuratare cu limitari ale cantitatii de apa/duratei despalare automata/temperaturii de spalare sau uscareCuratare pe baza de trifluortriclormetan, terebentinade petrol (temperatura de distilare ntre 150C and210C, temperatura de aprindere de 38 pna la 60C).Ciclu normal de curatare, fara restrictii.Curatare pe baza de trifluortriclormetan, terebentinade petrol (temperatura de distilare ntre 150C and210C, temperatura de aprindere de 38 pna la 60C).Ciclu moderat de curatare cu limitari ale cantitatii deapa/duratei de spalare automata/temperaturii despalare sau uscare.Nu se curata chimic.Ciclu scurt de curatare chimica.Ciclcu de curatare chimica cu umezire moderata.Ciclu de curatare chimica la temperatura scazuta.Ciclu de curatare chimica fara folosirea aburului lafinisare.Uscare n masina de uscare cu tambure rotative latemperaturi joase.Uscare n masina de uscare cu tambure rotative latemperaturi medii.Nu se usuca n masinile de uscare cu tamburerotative.Uscare prin atrnare.Uscare prin scurgere.Uscare n plan orizontalUscare la umbra.Nu se rasuceste

    C) Limbajul trupuluiDesi confuz si nesigur, limbajul trupului are ntotdeauna valoare comunicativa. Faptul ca mesajele nu pot

    citite mereu cu precizie si la timp, nu nseamna ca trupul nostru nu transmite n permanenta mesaje. Mai mult, el s

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/6/2019 Semiotica - Stiinta a Comunicarii [PDF]

    13/28

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    poate constitui ntr-un instrument ajutator limbajului verbal ca atunci cnd n timpul vorbirii recurgem la gestupentru punctarea anumitor idei sau unul de subminare totala a autoritatii cuvntului. Hort Rckle ne propunexemplele cele mai simple si mai frecvente care sa ilustreze convingator faptul ca informatiile contradictorii ajunsla una si aceeasi persoana, n cadrul unei comunicatii de natura digitala (cuvinte) si analoga, de exemplu limbajcorpului, pot conduce la conflicte relationale majore.

    Puterea si eficacitatea acestui tip de limbaj vin din subtilitatea sa. Uneori nu e nevoie sa utilizam cuvinte

    pentru a ntrerupe un vorbitor; l putem descuraja manifestnd o nedumerire politicoasa n expresia fetei si clatinncapul n plan orizontal. Ca sa continue, nu ne trebuie dect sa apelam la un zmbet sau un semn aprobat(clatinarea capului n plan vertical).

    Limbajul trupului leaga limbi si culturi diferite, n sensul ca are, de cele mai multe ori aceleasi semnificatn toata lumea. Expresiile corporale ale fericirii sau tristetii, mniei sau satisfactiei, acordului sau dezacordultranscend culturi si limbi. Allan Pease ne propune chiar patru gesturi cu caracter larg de raspndire, desemnificatiile lor poarta uneori o puternica amprenta culturala sau sociala: Gestul compus din ridicarea umerilor, ntinderea spre nainte a palmelor deschise si naltarea sprincenelsemnaleaza nu stiu, nu nteleg. Gestul inel sau OK: n Franta semnifica zero sau nimic, n Japonia poate nsemna bani, iar n tarimediteraneene este un semn pentru gaura, utilizat de cele mai multe ori pentru indicarea homosexualitatii. Gestul degetului mare ridicat poate avea trei ntelesuri: folosit de autostopisti, el semnalizeaza dorinta acestora a fi luati n vehicul; este un semn de OK; ridicarea brusca a degetului n sus confera gestului valoare insultatoare obscena. Gestul victoriei popularizat de Winston Churchill n timpul celui de-al doilea razboi mondial.Numeroasele semnale emise de trup n comunicarea umana se pot ncadra n cinci registre: distanta, vocea, posturmimica si gestica. Studiul corelatiei dintre componenta spatiala si cea comunicationala n raporturile umane facobiectul unei discipline fondate de antropologul american Edward T. Hall: proxemica. Personalitatea fiecaruia dnoi se afla n strnsa relatie cu patru categorii de distante interpersonale: zona intima (0-46 cm), care poate varia functie de siguranta noastra de sine, identitatea si statutul social al persoanelor cu care venim n contact, zonpersonala (46-122 cm), care variaza n functie de psihologia si temperamentul persoanelor, zona sociala (1,23-3m), specifica contactelor sociale si relatiilor profesionale si zona publica (peste 3.5 m), spatiul n care comunicaresi relatia si pierd caracterul interpersonal.

    Postura trupului se refera la tinuta pe care o adoptam n mod obisnuit sau ntr-un moment anume, miscarile pe care le facem pentru a ne modifica sau nfluenta pozitia corpului.

    Cu ajutorul mimicii putem obtine un reglaj fin al comunicarii deoarece semnalele sunt prea evidente penta le putea trece cu vederea: rosul din obraji, paloarea sau congestia, miscarile muschilor faciali, directia privircontactul vizual, miscarile capului, forma si trasaturile fetei. Se afirma, mai mult sau mai putin argumentat, fizionomia unei persoane (forma fetei, a nasului si gurii) ne-ar putea ajuta sa citim caracterul omului, deoarece ia tot timpul n calcul aspectul static, nnascut al fetei si nu expresia momentana.

    Gestica face obiectul de studiu al kinezicii si este indispensabila analizei discursului si conversatieRegistrul gesticii cuprinde miscarile tuturor partilor trupului, precum si felul de a actiona n cele mai variainstante n care oamenii se ntlnesc, se despart sau ramn ctva timp mpreuna. Pornindu-se de la ideea ca att comportamentul vizual ct si n cel auditiv exista proprietati formale analoge, analiza gesturilor s-ar descompunn: Prekinezica (studiul determinarilor fiziologice ale gesturilor) Microkinezica (studiul celor mai mici unitati ale gestului) Sociokinezica (studiul variatiilor gesturilor n functie de rol, cultura, sex, vrsta etc.)Studiul raporturilor dintre gest si limbaj a condus la diferentierea unui numar de 5 categorii de gesturi:

    Gesturi ilustratoare: aceste tipuri de gesturi nu exista niciodata n afara limbajului, fac obiectul unei nvatasociale diferite de la o cultura la alta si apar atunci cnd lexemele folosite nu definesc n mod clar persoane, timpupozitia, posesia sau pluralitatea. Snt incluse n acest set gesturile indicatoare, gesturile pictografice (mimeaobiecte prin desenarea lor cu mna), gesturi spatiale (e.g. indicarea marimii prin ndepartarea minilor), gestukinetografice (e.g. calitatea alimentelor prin frecarea abdomenului),gesturi-baston (puncteaza discursul cu ajutor

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/6/2019 Semiotica - Stiinta a Comunicarii [PDF]

    14/28

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    virgulelor, punctelor sau parantezelor), gesturi ideografice (marcheaza legaturile dintre idei sau sensul prncruntarea sau ridicarea sprncenelor); Gesturi reglatoare: au rolul de a regla debitul vorbirii si luarile de cuvnt (e.g. mna ridicata indica dorinta devorbi, mna ridicata vertical indica cererea de a nu fi ntrerupt); Gesturi adaptoare: gesturi personale care si-au pierdut finalitatea initiala si s-au ritualizat (e.g. scarpinatul cap sau dupa ureche, rosul unghiiilor, luatul pe dupa umeri, tacanitul pixului etc.);

    Gesturi-semnal: snt gesturi involuntare care manifesta emotiile ncercate (frica, mnia, surpriza etc.); Gesturile-emblema: snt gesturi simbolice sau codate, a caror semnificatie este determinata cultural (e.g. gestvictoriei).

    Limbajul corpului la discursuri si prelegerin cele ce urmeaza, dorim sa aducem o completare subcapitolului dedicat prezentarii orale prin reunir

    ctorva indicatii care sa va ofere o idee despre modul n care corpul dumneavoatra va poate ajuta sa fiti ascultat apreciat pentru expunerea facuta: deplasati-va spre locul de unde va veti adresa auditoriului n pas masurat si linistit sau vioi si repede (n functde distanta pe care trebuie sa o parcurgeti). uitati-va la publicul dumneavoastra si ncepeti sa vorbiti numai atunci cnd att publicul ct si dumneavoastsnteti pregatiti. pentru a nu obosi ct stati n picioare, spijiniti-va ambele picioare pe calcie si degete, nu apropiati genunchii mpingeti putin bazinul nainte, astfel nct corpul dumenavoastra sa aiba o tinuta generala lejera, dar nu foarrelaxata. daca doriti sa emanati siguranta, veti tine picioarele departate la 10-15 cm unul de celalalt astfel nct, plecnd la solduri, de-a lungul piciorului, pna jos, sa se obtina o linie verticala. daca doriti sa comunicati nesiguranta si supunere, apropiati-va mult calciele. Cnd picioarele snt mult prdepartate, se lasa impresia ca doriti sa ocupati locul si creati senzatia de autoritate si dominare coplesitoare. ce puteti face cu bratele? Le puteti lasa n jos pe lnga corp, puteti ndoi un brat deasupra liniei centurii sau putendoi ambele brate si aduce lejer deasura centurii, mai spre interior. Bratul ndoit n unghi drept, mna lejera dreptul stomacului este o tinuta de baza. Relaxarea se poate exprima prin degetul mare adus n vecinatatecelorlalte si prin cel aratator foarte putin curbat. nu se recomanda ridicarea pumnului sau ntinderea dreapta a degetelor; este mai bine sa aveti mna ndoita degetele usor ndepartate, pentru a comunica acceptare si deschidere. gesturile afirmative presupun miscari orientate n sus sau spre corp, iar cele negative miscari orientate n jos si afara corpului. pentru a parea modest, folositi gesturi mici, lente si deloc bruste. pentru mentinerea interesului publicului pentru continutul comunicarii, tineti capul drept sau n asa fel nct ccare va urmaresc sa va poata vedea permanent fata. atunci cnd folositi folii transparente, este recomandabil sa prelungiti degetul aratator cu o bagheta sau un obiede scris. daca folositi tabla, n momenul indicarii este bine sa folositi mna stnga cu palma nsus si degetele strns lipite pentru a comunica seriozitate si modestie (subiectul sprecare trimiteti este mai important dect persoana). Mna dreapta poate ramne pe lnga corp sau poate fi indoidesupra centurii, aprope de pozitia de scriere. schimbati-va din cnd n cnd pozitia din care vorbiti, dar nu va deplasati nervos dintr-oparte n alta.

    Semne de tip verbalComunicarea gndurilor, sentimentelor si dointelor umane se realizeaza prin limba, un sistem complex d

    comunicare alcatuit din sunete articulate, care si-a disputat mereu ntietatea fata de alte sisteme de comunicare: primul rnd datorita dublei articulari, n al doilea rnd deoarece celelelate sisteme de comunicare au nevoie dconcursul ei pentru a fi descrise, iar n al treilea rnd deoarece limbile naturale constituie att prin semnificantul, csi prin semnificatul lor, punctul de plecare n construirea altor sisteme de semne, cum ar fi limbajele artificial

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/6/2019 Semiotica - Stiinta a Comunicarii [PDF]

    15/28

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    Numai ca acest imperialism lingvistic se mpiedica uneori n propria-i trena. Traductibilitatea semnelor muzicasau picturale ntr-o limba naturala este laudabila tocmai pentru ca invers nu este posibil. Aceasta traductibilitate, natentioneaza Georgeta Rata, nu nseamna ca nu exista semnificati dect n masura n care acestia pot fi numiti verbalizati: o asemena pozitie ar reduce celelalte sisteme de semne la starea de derivati ai limbilor naturale, si transforma, de exemplu, sistemul de semne pictural ntr-o analiza a discursurilor despre pictura.

    Semnul lingvisticntr-o prima etapa a elaborarii teoriei sale, Ferdinand de Saussure considera semnnul lingvistic ca urezultat al reuniunii dintre semnificant si semnificat, prin care ntelegea imaginea acustica si respectiv conceptuUlterior, el va considera semnificantul si semnificatul ca parti constitutive ale formei lingvistice, termenul semidentificndu-se cu semnul minimal - cuvntul sau morfemul. Codul lingvisitc este astfel constituit dintr- multitudine de semne izolate, fiecare din ele asociind unui sunet anume un sens anume. Saussure a insistat asupunei distinctii clare ntre referentul semnului (ansamblul de obiecte din realitate la care trimite semnul) semnificatul sau (entitatea lingvistica legata de semnificant). Cei care au venit dupa el au simtit nevoia sa se ocupmai ndeaproape de raporturile dintre semnificant si semnificat, cu att mai mult cu ct era vorba despre o relatinterioara semnului. Astfel, unii au fost de parere ca nu trebuie sa se vorbeasca neaparat despre existenta unlegaturi arbitrare dintre cele doua componenete, deoarece semnificatul unei semn, ntr-o limba data, nu poate gndit independent de semnificantul sau. Argumentul adus a fost acela ca semnificatele limbii nu corespund niunor esente obiective, nici unor intentii subiective sesizabile n afara limbii. Semnificatele se constituie odata climba, iar n momentul n care li se atribuie un semnificant fonic, ele datoreaza coeziunea interna acestsemnificant, iar odata despartite de acesta se vor dizolva. Nu exista, spre exemplu, o idee generala care sa fie apetichetata de cuvntul curaj deoarece tocmai folosirea acestui cuvnt aduna si unifica o prima articulare situeaza la nivelul semnelor-morfem (cuvintele), iar cea de-a doua la nivelul fonemelor. Astfel, unitatintelectuala ce corespunde cuvntului curaj nu se poate imagina dect printr-un artificiu al reflectiei lingvistice.

    Este interesant de remarcat faptul ca un astfel de argument adus n favoarea necesitatii unei legaturi ntsemnificant si semnificat odata ce limba a fost constituita, nu-i este atribuita nici o motivatie naturala. Mai mult, spare ca acest argument presupune un arbitrar lingvistic fundamental, o originalitate ireductibila a ordinii create dlimbaj n raport cu ordinea lumii sau a gndirii.

    Limba si vorbireLimba nu este acelasi lucru cu vorbirea. Limba este un tezaur de semne care poate fi utilizat doar c

    ajutorul vorbirii. Vorbirea este cea care pune n functiune codul si conduce la producerea mesajului. Limba espasivitate pura, iar stapnirea ei este legata de facultatile receptive ale intelectului, cu precadere memoria, vreme ce orice activitate legata de limbaj tine de vorbire. Schemei, adica formei limbii i corespunde, n vorbiruzajul, adica ansamblul obieceiurilor lingvistice ale unei societati date. Limba se defineste cu ajutorul axparadigmatice (relatii de tipul sausau, n vreme ce vorbirea apeleaza la axa sintagmatica, adica la relatii dtipul si..si.

    Cunoasterea limbii tine de competenta subiectilor vorbitori, n vreme ce producerea si interpretarenunturilor n procesul vorbirii tine de performanta. Este interesant de remarcat faptul ca o mare parte dperformantele noastre ca vorbitori, cum ar fi intuirea efectelor pe care o fraza le poate produce n context saposibilitatea reducerii ei datorita situatiei de discurs, nu tin de competenta lingvistica, ci de cunostintele noastdespre lume si cei din jurul nostru si modul n care gestionam relatiile interumane.

    Limbaj si actiuneNecesitatea de a distinge n interiorul activitatii lingvistice ntre ceea ce este inerent si ceea ce este extrins

    limbajului, ne aduce n situatia de a discuta despre functia fundamentala a limbajului. Potrivit Scolii de la PorRoyal, limba a fost inventata pentru a permite oamenilor sa-si comunice gndurile, iar pentru aceasta vorbiretrebuia sa reprezinte un tablou al gndirii, structurile gramaticale trebuiau sa fie un fel de copie a structurilintelectuale.

    Subordonarea functiei de reprezentare celei de comunicare a fost pusa sub semnul ndoielii de comparatisAplicarea principiului economiei n comunicare provoaca de regula eroziuni fonetice constante care pot face d

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/6/2019 Semiotica - Stiinta a Comunicarii [PDF]

    16/28

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    nerecunoscut structurile gramaticale. Asa se face ca limbile evoluate, desi raspund din ce n ce mai bine nevoilde comunicare, nu mai pot pretinde la o adecvare n raport cu structurile gndirii, pierzndu si functreprezentativa.

    W.von Humbolt a sustinut ca reprezentarea a fost dintotdeauna functia fundamentala a limbii n istorumanitatii, ea nefiind un simplu instrument de comunicare, ci n primul rnd expresia gndirii si a conceptiei desprlume a vorbitorilor. Intelectul uman si-a construit limba ncercnd sa-si alcatuiasca o reprezentare a propriei l

    imagini, lundu-se astfel n stapnire printr-un act de reflexie devenit nu doar posibil ci necesar. Limbile indeuropene au atins cu succes stadiul n care vorbirea reflecta gndirea, iar toate deteriorarile fonetice la care au fosupuse n cursul evolutiei lor nu au cum sa mai modifice aceasta realitate. n sprijinul acestei idei Humbolt ncercat sa releve functia reprezentativa a unor fenomene aberante cum ar fi acordul gramatical, sau neregularitatide conjugare si declinare, fenomene care n conceptia sa, fac vizibil efortul unificator al intelectului.

    K.Bhler a propus o analiza generala a comunicarii care sa o descrie ca un act ce exprima conditesentiala a omului, si nu ca o simpla actiune particulara. Comunicarea devenea n conceptia sa o drama cu trpersonaje: lumea, locutorul si destinatarul. Din aceasta pespectiva, orice enunt lingvistic este un semn triplu, iactul de a semnifica este orientat n trei directii: catre continutul comunicat (functia de reprezentare) catre destinatarul vizat de continut (functia de apel) catre locutor (functia de expresie).

    Pe lnga cele trei elemente luate n calcul de Bhler, R. Jakobson a mai introdus n descrierea actului dcomunicare codul lingvistic utilizat, mesajul transmis si contactul stabilit ntre interlocutori. Astfel, celor trfunctii li se adauga urmatoarele: functia metalingvistica (este centrata pe cod si vizeaza oferirea de explicatii, precizari asupra codului si utilizarlui) functia poetica (n structura lui materiala, enuntul are o valoare intrinseca si este considerat un scop n sine) functia fatica (nu exista comunicare n afara unui efort depus pentru stabilirea si mentinerea contactului cinterlocutorul. Formule precum alo, ma auziti? folosite n comunicarea telefonica au rolul de atrage atentia sade a verifca daca interlocutorul ne asculta).

    Independent de reflectiile lingvistilor, filosofii Scolii din Oxford au ajuns la concluzii similare si chiar le-adepasit, n sensul ca au integrat n actiunea inerenta vorbirii o parte mult mai considerabila a activitatii umanFilosoful englez J.L. Austin, spre exemplu a ajuns la o prima concluzie potrivit careia enunturile pot performative si constative . Enunturile constative descriu un eveniment, fara pretentia de a modifica o stare dfapt, pe cnd cele performative, transforma realitatea. Ulterior, Austin a revenit asupra acestei distinctii mult pretransante, aratnd ca de fapt constativele poseda si ele, ntr-o forma mai putin spectaculara, o valoare de actiunsimilara cu cea a enunturilor performative. Astfel, daca spunem A venit reporterul, nu ne multumim numai sreprezentam un fapt, ci sa i afirmam n acelasi timp si realitatea, invitnd la actiune (trebuie sa mergi mai repede sala de conferinte). Neputnd opune enunturile constative celor performative, Austin a creat o teorie generalaactelor de limbaj (sau acte de vorbire),valabila pentru toate tipurile de enunt. Astfel, atunci cnd locutorul enuntafraza oarecare el efectueaza trei acte simultane: un act locutoriu care consta din articularea si combinarea de sunete, evocarea si combinarea sintacticanotiunilor reprezentate de cuvinte; un act ilocutoriu, n masura n care enuntarea frazei reprezinta prin ea nsasi un anume act, cum ar fi actul de promite sau de a ordona; un act perlocutoriu, n masura n care enuntarea serveste unor scopuri mai ndepartate, pe care interlocutorpoate sa nu le sesizeze desi cunoaste perfect limba (putem adresa cuiva o ntrebare din dorinta de a-l ajutncercnd sa-l punem n ncurcatura sau pur si simplu pentru ca dorim sa-l facem sa creada ca tinem la opinia lui).

    7.Tehnici de comunicare7.1. Comunicarea orala

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/6/2019 Semiotica - Stiinta a Comunicarii [PDF]

    17/28

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    Sub umbrela derutanta a notiunii de comunicare orala se afla deopotriva elemente care tin de expressonora a vocii umane si elemente care tin de sensul cuvintelor. n acest sens se poate face o distinctie ntre doutipuri de limbaj, profund diferite ca natura, dar intim conectate: limbajul paraverbal sau ceea ce oamenii comunica prin voce (volum, intonatie, ritm, tonalitate, accent, pauzsi prin manifestari vocale fara continut verbal (rsul, dresul vocii, geamatul, oftatul, mormaieli, plescaituri, urlettipete, fluieraturi etc.);

    limbajul verbal sau ceea ce oamenii comunica prin rostirea si descifrarea ntelesului cuvintelor.n lumina acestei distinctii este evindent statutul de componenta a comunicarii orale atribuit comunicaverbale. Comunicarea orala prezinta numeroase avantaje fata de comunicareascrisa: vorbitorul si poate observa interlocutorul si interveni pe loc cu modificari, att la nivelul limbajului paraverbal csi verbal, pentru a eficientiza comunicarea. oralitatea permite un joc logic si imediat al ntrebarilor cu raspunsurile, ntr-o derulare spontana si flexibila oralitatea asigura terenul cel mai fertil pentru manifestarea comportamentelor persuasive si manipulative, punn valoare carisma si capacitatea de a convinge si influenta oamenii.

    Puternica legatura existenta ntre mesajul paraverbal si cel verbal se traduce prin aceea ca interventia celdinti provoaca intensificarea, slabirea, distorsionarea sau anularea semnificatiilor cuvintelor rostite. De aceepersoanele care doresc sa influenteze sau sa-i controleze pe cei din jurul lor, sa-i ncurajeze sau sa-i intimideze, ssi afirme autoritatea si sa-si mentina controlul, sa obtina aprobarea sau refuzul interlocutorilor, trebuie sa nvete mnuiasca mesajul paraverbal.

    n timp ce vorbeste, omul dezvaluie o cantitate imensa de informatii despre sine, dar nu att de mult pricuvinte ct prin voce. Prin alternarea tonurilor vocii putem contracara monotonia si directiona atentascultatorului. Tonurile crescnde exprima o doza de siguranta, n timp ce inflexiunile descrescnde puncteaznesiguranta. Atunci cnd dorim sa aratam ncredere si competenta, cnd vrem sa atragem atentia si sa ficonvingatori, psihologii ne recomanda folosirea unui ton parental. Cnd nu sntem luati n serios, cnd vedem cnu prea reusim sa convingem si nu ne putem impune n fata celorlalti, e timpul sa ne ntrebam si daca nu cumvtonul adoptat de noi este unul de copil.

    Varierea volumului vocii este o alta tehnica pe care trebuie sa nvatam a o stapni deoarece ne ajuta dominam sau sa fim dominati. Fiecare din noi putem face acest lucru mai bine sau mai rau, n functie de volumplamnilor, de capacitatea toracica, de calitatea corzilor vocale, de modul n care ne controlam respiratia, de pozitcorpului etc. Elementele care nu tin neaparat de noi n corectia volumului vocii, dar care trebuie luate n seamdaca vrem sa fim auziti si ascultati, snt marimea ncaperii, marimea publicului si zgomotele de fond.

    Articularea este arta de a vorbi inteligibil si a emite sunete potrivite folosind buzele, maxilarul, dintii limba. Dictia depinde de articularea corecta si completa a consoanelor si de enuntarea clara a vocalelor. Cei pe carnatura nu i-a prea ajutat si vorbesc dintotdeauna ngaimat, neclar sau blbit nu pot fi banuiti de adoptarea vreunstrategii de comunicare, dar un vorbitor care de regula vorbeste raspicat si care dintr-o data devine neclar anumite zone ale discursului sau, lasa sa se nteleaga ca ori nu este sigur pe ceea ce spune, ori nu-i place ceea cspune, ori pur si simplu are ceva de ascuns.

    Uneori, desi nu avem probleme cu articularea, e posibil sa nu stapnim bine accentul. Acesta se refera pronuntarea mai intensa si pe un ton mai nalt a unei silabe dintr-un cuvnt sau a unui cuvnt dintr-un grup sintactiAccentul detine un rol important n shimbarea ntelesului cuvintelor si inducerea de mesaje colaterale celtransmis prin cuvinte.

    Ritmul vorbirii este dat de derularea lenta (aproximativ 200 de silabe/minut) normala (n jur de 350 dsilabe /minut) sau rapida (n jur de 500 de silabe/minut) a cuvintelor pronuntate. Un bun vorbitor trebuie sa variezviteza pronuntarii cuvintelor n functie de continutul si importanta generala a mesajului.

    Pauzele dintre cuvinte si fraze transmit indicii att despre intentiile si atitudinile discursive ale vorbitoruluct si despre starile lui afective. Pauzele scurte divid ideile dintr-o fraza, iar cele lungi marcheaza sfrsitul frazeloPauzele prea lungi pot obosi audienta, cele scurte si bine plasate dau ascultatorului sentimentul de implicare activPauzele tactice snt facute inainte de cuvintele sau ideile care merita subliniate, altele nu vizeaza delinterlocutorul ci necesitatea unui moment de meditatie, de aducere aminte. Exista si pauze datorate stnjenelii, cn

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/6/2019 Semiotica - Stiinta a Comunicarii [PDF]

    18/28

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    tot ce putem spera este ca interlocutorul nostru sa ia cuvntul. Dincolo de calitatile vocii sta la pnda cuvntuGndim n cuvinte si comunicam tot cu ajutorul cuvintelor. Deviza wittgensteiniana Nu cautati sensul unui cuvnci modul lui de ntrebuintare ne reaminteste ca singurul control empiric pe care l avem asupra studiului limbeste ntrebuintarea enunturilor n situatii cotidiene concrete. Altfel spus, sensul cuvintelor depinde ntotdeaunde contextul n care snt plasate. Desi uneori nu facem fata attor sensuri principale si secundare, attor actiucomunicationale care construiesc sensuri prin manipularea diferitelor tipuri de contexte, cuvntul ramne expres

    cea mai nalta a limbajului si este actul de identitate al speciei umane.Exista si nenumarate obstacole n calea gndirii si rostirii de cuvinte: confuziile dintre denotatiile si conotatiile cuvintelor, lipsa unei moderatii n folosirea sinonimiei, omonimiei sapolisemiei conduc la ambiguitate; lumea este plina de contrarii, iar oamenii le descriu prin cuvinte extreme: alb sau negru, bun sau rau. Aceasmodalitate de polarizare a gndirii prin limbaj ne face uneori sa atacam, sa nu avem rabdare sa cautam o cale dmijloc, sa nu ne putem nfrna pornirile dusmanoase si sa rostim cine nu este cumine este mpotriva mea!; convinsi ca putem cunoaste lucrurile n totalitatea lor, nu ne sfiim sa tragem concluzii mult prea generale, folosim enunturi globalizante, deseori generatoare de conflicte: ntotdeauna ma critici!; cei care vobesc mult, inutil si mai comit si indiscretii snt evitati n comunicare sau acceptati cu rezerve; pastrarea prea multor secrete si refuzul sistematic de a pune n discutie aspecte ale propriei personalitati nseamna ntoarce spatele comunicarii.Egocentrismul este un pacat pe care comunicarea nu-l tolereaza: utilizarea abuziva sau neadecvata momentului comunicarii si componentei auditoriului a unui jargon sau argblocheaza comunicarea; pretiozitatea cuvintelor si abstractizarile exagerate ne pot plictisi, adormi sau alunga ascultatorii.

    Pregatirea si sustinerea unei prezentari oraleSustinerea unei prezentari orale este una din cerintele frecvente n facultati si colegii. Faptul ca mu

    studenti se tem sa apara n public sau nu toti reusesc sa aiba succes tine si de o oarecare ignoranta: a sti cum trebusa faci o prezentare orala este o abilitate care poate fi dezvoltata si perfectionata.

    Uneori sntem surprinsi de faptul ca parca ne place mai mult sa-i ascultam pe oameni vorbind, povestind explicnd, dect sa ne cufundam n lectura. E mai rapid si mai spectaculos. Ascultatorii nu vor neaparat numinformatie; ei vor sa fie luati n consideratie, stimulati, antrenati, binedispusi. Acesta este si motivul pentru care nplictisim sa-i ascultam pe cei care nu-si dezlipesc privirile de pe foaia de hrtie.

    Factori interpersonali

    Toti cei care se sperie la gndul ca trebuie sa vorbeasca n public snt sfatuiti sa porneasca la drum cu ideeca auditoriul e de partea lor. Publicul si doreste sa ia parte la o prezentare reusita din toate punctele de vedere, dva manifesta si o oarecare toleranta fata de greseli sau ezitari. Oricum ar fi, publicul porneste la drum de partevorbitorului si va ramne de partea lui pna la sfrsitul prezentarii mai ales daca vorbitorul va face tot posibilul sa nstrneasca vreun conflict sau se va feri sa i aduca ofense prea mari.

    Ni se poate ntmpla ca pe parcursul prezentarii sa mai uitam ce am vrut sa spunem sau cum trebuie scontinuam o idee, sa nu gasim imediat folia transparenta cu datele pe care trebuie sa le interpretam, sa nmpiedicam cnd coborm de pe podium si totusi sa fim aplaudati cu caldura la sfrsit si sa ni se spuna cprezentarea a placut. Daca vom sti cum sa comunicam publicului faptul ca l tratam cu interes si seriozitate, cavem sa i spunem lucruri importante si interesante, daca avem constiinta depunerii unui effort ct de mic pentrune pregati trup si suflet n vederea marii confruntari, publicul va simti si va manifesta toleranta.

    Cu ct publicul se va apropia, sub conducerea noastra, de miezul dezbaterilor, cu att se va simti mantrenat. Acesta este si motivul pentru care specialistii sugereaza vorbitorului mentinerea unui contact vizupermanent cu auditoriul. Aceasta permanenta nu trebuie nsa nteleasa gresit: privirea insistenta, atintita asupra unsingure persoane dintr-un grup, pastrarea contactului vizual cu o persoana mai mult de 5-6 secunde trebuie evitacu orice pret. E bine sa privim pe rnd, fiecare segment de grup si apoi o persoana sau alta.

    Daca n general ntmpinam greutati n stabilirea contactului vizual, va trebui sa exersam atunci cnd stade vorba cu cineva tehnica ndreptarii privirii spre un punct imaginar, situat ntre ochii interlocutorului.

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/6/2019 Semiotica - Stiinta a Comunicarii [PDF]

    19/28

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    Daca dorim ca publicul sa ne acorde atentie, sa ne urmareasca si sa ne simpatizeze, trebuie sa avem vedere si urmatoarele aspecte. verificarea acusticii salii; plasarea optima n spatiu a materialelor vizual; evitarea grimaselor; crearea unei atmosfere destinse prin zmbet;

    evitarea vulgaritatilor; evitarea glumelor nesarate nsotite de un rs zgomotos; expunerea pe un ton plictisit; ncadrarea n limita de timp impusa prezentarii.

    Pregatirea prezentarii

    Factorul timp este decisiv n pregatirea unei prezentari. Oratorii spuneau ca pentru a putea vorbi cinci minute aveanevoie de doua saptamni de pregatire, iar pentru a vorbi o ora, de o singura saptamna. Putem sa ne bucuram dconcentrarea maxima a publicului pret de 10 minute, dupa care va trebui sa facem eforturi pentru a o mentine cote ridicate. De aceea este indicat sa ne structuram prezentarea ct mai riguros, acordnd ntre 10 si 20% din timintroducerii, 60-80% din timp sa-l alocam problemelor de continut si sa pastram 10-20% din timp pentru concluziExersarea prezentarii acasa, cu ceasul n fata, este o excelenta modalitate de a verifica daca selectia materialelor ncadreaza n spatiul de timp solicitat; nregistrarea prezentarii si apoi analiza ei poate scoate la iveala adeficientele de natura paraverbala, ct si cele de continut si logica. Pentru a nu permite memoriei sa va joace festpregatiti-va notite clare si usor de urmarit, adoptnd formatul fiselor scrise pe o singura parte si nicidecum pe coA4 scrise pe ambele fete.

    Ele va vor ajuta sa nu omiteti ideile importante, sa construiti argumentari solide si sa nu va abateti de succesiunea normala sau corecta a faptelor si aspectelor selectate pentru prezentare.

    Folosirea mijloacelor vizuale

    n pregatirea materialelor vizuale trebuie sa porniti de la premiza ca ele au rolul sa orienteze publicul, ajute la crearea de corelari si conexiuni ideatice, sa completeze doar ceea ce aveti de spus si nicidecum sa constituie ntr-o varianta scrisa a vorbelor dumneavostra. Cuvintele nu va vor ajuta prea mult daca nu vor asociate sau ntarite vizual prin procedee grafice cum ar fi sublinieri, ncercuiri sau ncadrari. ncercati sa anticipaunele din ntrebarile publicului si sa aveti pregatite transparentele care sa ilustreze raspunsurile dumneavoastra.

    Numarul transparentelor pe care le veti rula trebuie bine corelat cu volumul de informatie pe care l-astabilit pentru prezentare si timpul n care trebuie sa va ncadrati. Astfel, este recomandabil ca pentru o prezentade zece minute sa aveti pregatite cam 10 transparente. Daca este vorba despre o prezentare de o ora, o transparentla 2-3 minute impune un ritm rezonabil de prezentare. Chiar daca aveti de pregatit o singura folie transparenta sazece, ncercati sa vegheati asupra ortografiei, punctuatiei si exprimarii corecte.

    n cazul n care credeti ca aveti nevoie de un program de grafica de prezentare precum PowerPoint 200care sa va ajute sa comunicati ideile cu forta, ncercati sa evitati urmatoarele clisee vizuale: butoanele animate; topirea unei imagini n alta; formarea textului prin caderea literelor; sporirea spectaculozitatii trecerii de la o pagina la alta prin punctarea sonora cu sunete de fanfara.

    Rostirea discursului

    Nu ncepeti sa vorbiti pna nu va asigurati ca publicul este asezat si va acorda toata atentia, pna cnd, prde circa 20 de secunde, nu ati stabilit un contact vizual cu auditoriul, nu ati studiat dintr-o privire organizarespatiului dumneavoastra de miscare, nu ati respirat adnc si nu v-ati gasit pozitia cea mai comoda n fata celor caasteapta sa soarba cuvintele dumneavoastra. ncercati sa nu folositi clisee sau expresii banale de tipul Am mareplacere de a , sa nu prezentati nici multumiri si nici scuze n primele fraze ale discursului dumneavoastrPastrati-le eventual pentru sfarsit. ncercati sa va controlati starea de nervozitate din primele minute ale prezentari

    Doua din semnele cele mai des ntlnite ale acestei stari snt impunerea unui ritm prea alert de expunere tendinta de a nu ne orienta corpul si privirea catre public. Nicki Stanton ne reaminteste ca exista mai multe modude a ncepe un discurs; totul este sa facem alegerea cea mai potrivita personalitatii noastre: Denumirea temei,urmata eventual de cteva precizari referitoare la alegerea titlului prezentarii

    http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/http://www.cartiaz.ro/
  • 8/6/2019 Semiotica - Stiinta a Comunicarii [PDF]

    20/28

    www.cartiaz.ro Carti si articole online gratuite de la A la Z

    Referirea la obiectivele si aspectele pe care doriti sa le abordat n cadrultemei propuse anticiparea unor ntrebari sau aspecte problematice; deschiderea discursului cu o anecdota sau cu o gluma; marturisire; prezentarea unor fapte sau date statistice;

    folosirea unui citat nu foarte lung si relevant pentru subiectul discursului; afirmatii cu continut socant; povestiri interesante.

    Finalizarea discursului

    Modalitatile pe care le aveti la ndemna pentru ncheierea prezentarii snt la fel de numeroase: prezentarea unor concluzii punctuale; lansarea unor interogatii (retorice) prin care sa recaptati interesul slabit al publicului; anectode scurte, care sa ilustreze aplicabilitatea ideilor dumneavoastra; invitarea publicului de a trece la actiune n spiritul celor afirmate n prezentare; folosirea de citate prin care sa subliniati credibilitatea performantelor sau rezultatelor expuse.

    E preferabil ca n ciuda tuturor schimbarilor de moment intervenite pe parcursul prezentarii sa nu va abatede la conceptia initiala, asa dupa cum e bine sa nu va razgnditi odata ajunsi n fata publicului asupra frazelor dnceput. Continutul discursului nu se memoreaza, fraza de nceput si cea de ncheiere snt batute n cuie. Chiar dacpe undeva ne-am blbit sau ne-am ncurcat putin n detalii sau argumentari, cel putin sa ncepem si sa sfrsim fasa ne mpiedicam.

    Astfel, ne vom simti mult mai bine si mai pregatiti sa nfruntam inevitabilele ntrebari. Daca vreo ntrebaadresata ne pune ntr-o asemenea ncurcatura nct ne dam seama ca nu putem raspunde, este mult mai corect si melegant sa nu ncercam s-o scaldam si sa rostim cu sinceritate si aplomb mi pare rau, nu stiu/nu cunosc/nu vpot . Iar daca ni se adreseaza o ntrebare care nu are nimic de-a face cu subiectul prezentarii noastre, nu trebusa ne simtim obligati sa raspundem. Irelevanta se poate sanctiona cu eleganta si diplomatie.

    8. Comunicarea mediata de calculator (CMC)Comunicarea mediata de calculator desemneaza transmiterea si primirea de mesaje folosind computerele

    scopul introducerii, prelucrarii, stocarii si expedierii de date.Odata cu explozia Internetului si aparitia sistemului global de hipertext, calculatorul s-a infiltrat c

    repeziciune n viata noastra. Internetul a devenit o noua modalitate de prelucrare, prezentare si comunicareinformatiei ce permite implementarea unor noi modele si concepte pna acum de neimaginat: de la un alt mod deparcurge informatia scrisa utiliznd referinte ncrucisate generate de hyperlinks, la prezentari multimedia ce inclutext, imag


Recommended