+ All Categories
Home > Documents > Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent....

Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent....

Date post: 02-Jun-2018
Category:
Upload: marcelagradinaru
View: 328 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 34

Transcript
  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    1/34

    - 1 -

    Dansul este limbajul ascuns al sufletului.

    Martha Graham, 1937.

    Ce reprezint dansul? Putem noi oare formula o definiie destul de comprehensiv pentru

    a acoperi varietatea de activiti care se refer la dans? Din pcate, literatura teoretic referitoare

    la dans furnizeaz foarte puin informaie care s rspund la aceast ntrebare. Dansul este

    cteodat definit ca fiind orice micare ritmat care se afl n raport cu timpul i spaiul n care

    trim. Dansuleste una dintre cele mai vechi forme ale artei. Dansul poate exprima emoii, poate

    spune o poveste, poate crea o atmosfer specific sau poate etala rezistena fizic a dansatorului.

    Sunt dou tipuri de dans: dansul de societate i dansul creat pentru a susine un spectacol.

    Explorarea artei dansului i a coregrafiei vizeaz superioarele modaliti de exprimri ale

    domeniului, nscrise pe traiectoria istoric a civilizaiei umane. Dansul este o totalitate de micri

    plastice, de gesturi i de pai, care se execut succesiv n ritmul unei muzici anumite,

    exteriorizndu-i coninutul emoional. Poate fi o manifestare artistic (dansul popular;

    profesionist) sau o form de distracie n societate: (dans de salon). Trei dintre cele mai

    importante teorii ale arte se refer i la dans, care sunt: teoriie referitoare la dans ca fiind arta

    imitaiei, a expresiei i a formei.Dup cum afirm teoria imitaiei, arta este imitaia naturii, a

    aciunii indivizilor i a pasiunilor. Teoria expresiei se reflect n dans ca exprimarea strilor,

    sentimentelor dansatorilor prin micri, iar teoria formei se refer la faptul c dansul trebuie s

    dein o form anume. Dansul poate crea forme prin care s exprime emoii i sentimente.

    Dansul a aprut din micri i gesturi diferite, legate de procesele de munc i impresiile

    emoionale ale omului percepute din lumea nconjurtoare. Aproape toate momentele importante

    ale omului se manifestau prin dans: naterea, moartea rzboiul, alegerea unei noi cpetenii,

    vindecarea bolnavului. Prin dans se exprima rugciunea ctre ploaie, ctre lumina soarelui,

    pentru belug, pentru aprare i iertare. Ideea imitri prin dans i are rdcinile adncimplementate nc din secolele optsprezece i nousprezece prin orientrile expresioniste,

    aceasta meninndu-i influena pn n prezent.

    Este teoria cea care a influenat dansul modern, care spune c arta dansului este expresia

    sau transferul prin micrile corpului a experienelor emoionale pe care individul nu le poate

    exprima prin mijloace raionale sau intelectuale. Micrile dansatorului sunt efectuate

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    2/34

    - 2 -

    intenionat, astfel nct acestea s transmit stri spectatorului, iar acesta poate sau deine abiliti

    s deduc strile din spatele micrilor dansatorului.1

    Limbajul dansului a fost extins atunci cnd coreografii au dorit s utilizeze o varietate

    mai larg de micri i atunci cnd au dorit s utilizeze factorii importani ai dansului: spaiul,

    dinamica, efortul i tensiunea. Totodat, vocabularul bogat a stimulat dansul spre o mai mare

    capacitate de expresivitate. Dansatorul modern utilizeaz principiul care reflect faptul c fiecare

    stare emoional tinde s fie exprimat prin micare, iar micrile simultane creeaz n sine un

    dans.

    Dansul este o form de comunicare care are loc, n primul rnd, ntre tine i corpul tu,

    apoi ntre tine i ceilali oameni. Este o form de comunicare ce cuprinde semne legate de

    micare, gesturi, mimic i postur. n dans, expresia este controlat, deliberat i corespunde

    caracterului dansatorului. El va ncerca s transmit publicului starea sa interioar, cu altecuvinte, starea de spirit va influena mesajul dansului. Fiecare dintre noi se manifest i i

    exteriorizeaz sentimentele i gndurile n mod diferit, prin aciuni, atitudini i gesturi. Prin

    micrile sale, individul i dezvluie personalitatea i influenele pe care societatea le-a avut

    asupra sa. Astfel, este posibil ca un grup de dansatori, chiar dac execut aceeai coregrafie, s

    fie influenai de strile lor sufleteti, care i vor lsa amprenta asupra dansului.

    Dansul cuprinde anumite principiidup care se ghideaz. Astfel, un prim principiu este

    reprezentat de spaiu, ce constituie locul unde corpul se mic. Un dans afecteaz modul n care

    publicul vede spaiul unde acestaare loc. Dansatorii sunt responsabili de micrile lor pe scen.

    Atunci cnd ei se mic n spaiu ei merg n direcii diferite, cum ar fi nainte, napoi, lateral, n

    sus sau n jos. Acetia efectueaz anumite forme cu corpurile lor i transfer greutate a lor, astfel

    nct acestea sunt echilibrate sau nu. Corpul - modul n care corpul se mic:uneori dansatori i

    mic ntregul corp, alteori doar anumite pri. O mic micare se numete gest sau izolare.

    Timpul - modul n care corpul se mic n funcie de timp: viteza cu care se deplaseaz

    dansatorul - lent, rapid, accelerat, ncetinit- se numete timp sau tempou.Dinamica - cum

    corpul se mic.Cnd vorbim despre dinamica unui dans ne referim la tipul de energie cu care

    dansatorii se mic. Acestaar putea fi puternic sau mai slab, tensionat sau relaxat. Micrile lor

    pot fi staccatto sau sacadatto.Relaie - cu cine sau cu ce corpul este n micare. Fiecare dans

    implic o relaie. Chiar i ntr-un solo, dansatorul are o relaie cu spaiul. Dansurile pot fi fcute

    1Ce este dansul?, Roger Copeland i Marshall Cohen, p.3., Oxford University Press, New York, SUA, 1983.

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    3/34

    - 3 -

    n orice fel de grup: solo, duet, ansamblu, formaiuni i aa mai departe. Elementele dansului

    sunt corpul, energia, spaiul i timpul. Corpul - ceea ce noi micm constituie unealta

    dansatorului. Fr mcar un corp n micare nu exist dans. Datorit efecturii micrilor se

    formeaz figurile i formelece necesit abiliti fizice. Energie - cum noi ne micm,expresia

    facial, starea general.Energia la rndul ei implic efort, expresie, sentiment, for. Spaiul-

    unde noi ne micm.Spaiul este mediul dansului, acesta se refer la niveluri, distan i relaie.

    Coreografii efectueaz designuri n spaiu. Spaiul se mai refer la mrime, form, direcie.

    Timpul - cnd noi ne micm. Fraciunea de minut n care dansatorul danseaz, aceasta i se

    tiprete n minte spectatorului. Jucndu-ne cu viteza, ritmul, durata, calea, coreografii

    provoacdiferite emoii spectatorului.

    Dansuleste oart, care se reflect prin micarea corpului omenesc, des acompaniat

    demuzic.Dansul Modern reprezintuna din direciile de coregrafie moderne strine, ce a luatnatere la sfiritul sec. XIX nceputul sec. XX n Statele Unite i Germania. Termenul dans

    modern a aprut n Statele Unite pentru a desemna coregrafie scenic, respingnd formele

    tradiionale de balet. Odat cu utilizarea termenului au fost nlocuii ali termeni (dans liber,

    dunkanizm, dans descul, dans ritmoplastic, expresionist, absolut), ntlnii n procesul

    dezvoltrii acestei direcii. Comun reprezentanilor de dans modern, indiferent al crui debit sau

    program estetic au aparinut sau proclamat n acea perioad, au avut intenia de a crea o

    coregrafie nou,care sasume responsabiliti pentru punctul lor de vedere, nevoile spirituale

    ale omului secolului XX.

    Dansul modern s-a format ca o reacie la tehnica baletului clasic, ca o lupt mpotriva

    regulilor stricte, mpotriva ideii de a sfida gravitatea, adesea ntlnit n concepia clasic. Astfel,

    n dansul modern ntlnim improvizaii pe tema echilibrului, utilizarea podelei nu numai ca punct

    de sprijin ci i ca element ce ofer energie dansului. Dansul modern a cunoscut foarte multe

    curente i nume de seam ncepnd cu dansul liber al Isadorei Duncan2, pn la expresionismul

    colii germane care pune accent pe tririle transmise prin intermediul dansului (o reprezentant

    2 Isadora Duncan(n.27 mai1877,San Francisco, d.14 septembrie1927,Nisa) a fost o dansatoare american,creatoare a unui stil expresiv n arta dansului, inspirat din dansul antic grecesc, care a influenat coreografia moderna secolului al XX-lea. Stilul de dans al Isadorei Duncan era caracterizat de micri libere, curgtoare, ncrcateemoional, oglindind fascinaia idealurilor antice cu privire la corpul omenesc n mijlocul elementelor naturii. Stilulsu coreografic a fost preluat i dezvoltat de maetri ai baletului ca Mihail Fokin iTed Shawn.

    http://ro.wikipedia.org/wiki/Art%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Art%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Muzic%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Muzic%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Muzic%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/27_maihttp://ro.wikipedia.org/wiki/1877http://ro.wikipedia.org/wiki/San_Franciscohttp://ro.wikipedia.org/wiki/14_septembriehttp://ro.wikipedia.org/wiki/1927http://ro.wikipedia.org/wiki/Nisahttp://ro.wikipedia.org/wiki/Coreografiehttp://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Mihail_Fokin&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Ted_Shawn&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Ted_Shawn&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Mihail_Fokin&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/wiki/Coreografiehttp://ro.wikipedia.org/wiki/Nisahttp://ro.wikipedia.org/wiki/1927http://ro.wikipedia.org/wiki/14_septembriehttp://ro.wikipedia.org/wiki/San_Franciscohttp://ro.wikipedia.org/wiki/1877http://ro.wikipedia.org/wiki/27_maihttp://ro.wikipedia.org/wiki/Muzic%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Art%C4%83
  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    4/34

    - 4 -

    fiind Mary Wigman), de la Martha Graham3i exprimarea psihologiei durerii, pn la Doris

    Humphrey susinut de Jose Limon n tehnica bazat pe lucrul cu dezechilibrul (cderi, reveniri).

    Martha Graham a eliberat arta dansului prin inventarea unui nou limbaj al micrilor bazat pe

    respiraie, tensiune i relaxare a corpului, pasiunea, vitalitatea i filosofia sa despre dans lsnd o

    amprent puternic n istoria dansului modern. Martha a nvat s se debaraseze de formele

    stricte care au guvernat n mod tradiional coreografia, fiind o personalitate de baz a micrii

    americane de dans modern. Pentru Martha, trupul uman a fost un instrument viu prin care dansul

    comunic nengrdit, viaa i micarea cptnd aceleai valene. Viaa este susinut de

    respiraie, viaa nseamn un cumul de triri, iar dansul deopotriv, nglobeaz toate acestea.

    Tehnica identificat de ea se bazeaz pe tensionarea muchilor i relaxarea acestora, crend astfel

    un stil de micare inovator. Coregrafa a revoluionat arta dansului, de asemenea i prin

    preocuparea sa pentru realizarea costumelor i a muzicii din cadrul spectacolelor sale, munca salegendar fiind izvort dintr-un perfecionism creator.

    Din tehnica de dans modern fac parte: contorsaiile torso-ului, extensiile, poziia paralel a

    picioarelor, cderi la podea, lucru cu braele i expresivitatea spatelui. Principiile sale de baz:

    respingerea canoanelor, ntruchiparea noile teme i subiecte, cu mijloace plastice originale.

    Un nume remarcabil care face trecerea ctre ruptura postmodernist este cel al

    coregrafului Merce Cunningham. El pune n discuie faptul c modernismul folosete n

    continuare dansul ca pe un instrument de a prezenta poveti, emoii, gnduri. El vede corpul i

    dansul fascinant n sine i dezvolt ceea ce a fost numit dans abstract. Deasemenea prin

    colaborarea cu muzicianul John Cage a dezvoltat chance technique n care muzica i partitura

    de micare erau compuse separat i se ntlneau pentru prima oar cu o zi nainte de performance.

    Ei au dezvoltat arta happening-ului prin diferite colaborri cu nume de seam din arta vizual

    precum Andy Warhol sau Robert Rauschenberg. Tehnica sa (dei el a negat adesea c ar fi creat

    o tehnic, spunnd c tehnica se adapteaz n funcie de spectacol) include poziii de dans clasic

    dar i contracii, extensii att de utilizate n dansul modern. Dansul modern exista nc datorit

    coreografilor inovatori i prin adaptarea sa la diferite culturi.

    3 Martha Graham (n. 11 mai 1984, Pittsburg, SUA, d.1 aprilie 1981, New York, SUA) a fost o dansatoare-coregraf american privit ca unul din pionierii dansului modern. Ea a inventat un nou limbaj al miscrilor, i l -afolositpentru a descoperi pasiunea, furia i extazul comune experienei umane. Ea a dansat i a facutcoregrafie timpde peste aptezeci de ani, n acest timp a fost primul dansator care a dat un spectacol la Casa Alb, primuldansatorcare a cltorit n strintate, ca ambasador cultural, precum i primul dansator care a primit cel mai mare premiucivil ale SUA: Medalia Preziiala de Libertate.

    http://ro.wikipedia.org/wiki/Casa_Alb%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Casa_Alb%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Casa_Alb%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Casa_Alb%C4%83
  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    5/34

    - 5 -

    Firete dansul nu ar putea exista fr muzic, care reprezintarta combinrii notelor n

    succesiunei simultan ntr-o form plcut estetic. Muzica n dans este muzica compus special

    pentru a facilita sau a nsoi dansul. Acesta poate fi fie o pies muzical ntreag sau o parte a

    unui aranjament muzical mai mare. n termeni de performan, cele mai importante categorii

    sunt: muzica live i cea nregistrat.Teoria muzicaleste studiul modului n care funcioneaz

    muzica, aceasta examinnd limbajul i notaia muzical. Ea ncearc s identifice modele i

    structuri n tehnicile compozitorilor, din sau n cadrul genurilor, stilurilor, sau perioadelor

    istorice.ntr-un sens mai larg, teoria muzicii distileaz i analizeaz parametrii fundamentali sau

    elemente muzicii:ritmul,armonia (funcia armonic),melodia,structura,forma,textura,etc. n

    linii mari, teoria muzicii poate include orice declaraie, convingere, sau concepie despre muzic.

    Coregrafia (uneori scris si coreografia) reprezint o disciplin care are ca scop

    contientizarea, ordonarea i producerea unor micri ale corpului, ale cror semnificaie se leagde dans. Coregrafia este o artpracticat de comunitile omeneti din cele mai vechi timpuri,

    transmis ntre generaii mai nti pe cale intuitiv (prin experien) i mai apoi organizat ca o

    disciplin de sine stttoare. Pornind de la etimologia termenului, coregrafia desemneaz

    scrierea/notarea dansului. Legatde aceasta, coregrafia ca form de disciplin organizat a fost

    posibil odatcu inventarierea unui sistem de notare prin care s se poat reconstitui micrile

    iniiale la un nivel mare de fidelitate, folosindu-se cunotine specifice n descifrarea respectivei

    notaii. Totui, dincolo de rigoare, coregrafia ncurajeaz i improvizaia, n special n cazul

    colii moderne de coregrafie. La un nivel nalt de generalizare, coregrafia reprezint organizarea

    micrilor (figuri i pai) n vederea producerii de spectacole de dans sau balet. Artistul care

    ndeplinete aceast sarcin se numete coregraf (sau coreograf). Dansul este o art, n care

    imaginile artistice sunt produse din sursele micrilor plastice, ritmice, bine aranjate, i schimbul

    nentrerupt al poziiilor artistice ale corpului uman pentru o perioad ritmic temporal. Dansul

    este interdependent legat cu muzica, cuprinsul imaginilor emoionale creia i gsete

    ntruchiparea n compoziia sa coregrafic, n figuri, micri. Dansul este utilizat ca o metod de

    exprimare individual, comunicare social. Deasemenea, este exprimat ca o competiie sportiv,

    ca o art de vaz.

    Expresia corporal este o form de comunicare nonverbal, prin care se manifest

    calitile maxime de plasticitate corporal i i are originea n micarea ritmic cadenat care

    aprut n urm cu milenii, se numete cu timpul dans. Expresivitatea corporal reprezint

    http://ro.wikipedia.org/wiki/Muzic%C4%83http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Limbajul&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/wiki/Nota%C8%9Bia_muzical%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Nota%C8%9Bia_muzical%C4%83http://ro.wikipedia.org/wiki/Compozitorhttp://ro.wikipedia.org/wiki/Gen_muzicalhttp://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Stil_muzical&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Perioad%C4%83_istoric%C4%83&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Perioad%C4%83_istoric%C4%83&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Ritmul&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/wiki/Armoniahttp://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Melodia&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Melodia&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/wiki/Structurahttp://ro.wikipedia.org/wiki/Formahttp://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Textura_muzical%C4%83&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Textura_muzical%C4%83&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/wiki/Formahttp://ro.wikipedia.org/wiki/Structurahttp://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Melodia&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/wiki/Armoniahttp://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Ritmul&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Perioad%C4%83_istoric%C4%83&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Perioad%C4%83_istoric%C4%83&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Stil_muzical&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/wiki/Gen_muzicalhttp://ro.wikipedia.org/wiki/Compozitorhttp://ro.wikipedia.org/wiki/Nota%C8%9Bia_muzical%C4%83http://ro.wikipedia.org/w/index.php?title=Limbajul&action=edit&redlink=1http://ro.wikipedia.org/wiki/Muzic%C4%83
  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    6/34

    - 6 -

    atitudinea estetic a corpului n micare, capacitatea acestuia de a manifesta prin intermediul

    micrilor armonioase, expresive, suple, uoare i precise, anumite stri rezultate n urma relaiei

    corp-psihic. Valorificarea potenialului uman expresiv, este dependent de ansamblul i calitatea

    deprinderilor motrice de care dispune un individ, de gradul de dezvoltare a capacitii sale

    motrice i de calitile psiho-intelectuale.Valoarea expresivitii corporale este influenat de

    calitatea deprinderilor motrice dobndite de ctre indivizi de-a lungul timpului, prin process

    specializat de educaie fizic, practicarea independent a unei ramuri de sport, sau pur i simplu

    ntmpltoare n urma activitilor cotidiene. Exprimarea prin micare specializat, artistic, a

    sentimentelor i ideilor cu ajutorul tehnicilor euritmice, caracterizeaz expresivitatea corporal i

    urmrete atingerea unor valori i atitudini pozitive, creative, emoionale. Gndurile,

    sentimentele i dispoziiile omului se transmit prin intermediul micrilor, gesturilor, mimicii.

    Prin micrile corporale specific dansului, omul poate reda att frumuseea exterioar (laturafizic a artei), ct i pe cea interioar (latura spiritual a artei). Aceste dou laturi, fiind corelate,

    interacioneaz i se influeneaz reciproc. Corelarea este determinat de faptul cintonaiile

    plastice ale dansului formeaz un tot ntreg cu viaa, fiind generate de ea. Limbajul dansului

    dispune de un secret al influenei, care const n fora exprimrii sentimentelor i emoiilor de o

    nalt intensitate, de a trece tot ceea ce este nesemnificativ i ntmpltor. Imaginile coregrafice,

    ca regul, poart n sine reflectarea etapelor-cheie ale momentelor vieii, i, graie unei nalte

    intermedieri i emotiviti ridicate, snt capabile a atinge esena. Folosirea tehnicilor euritmice n

    asamblarea mijloacelor de dans clasic, folcloric i sportiv, va fi ndreptat n sensul formrii

    ncrederii n forele proprii, facilitnd transmiterea unor gnduri i idei i mai ales

    contientizarea propriului potenial fizic, psiho-motric i emoional, corespunztor exprimrii

    artistice prin micare. Expresia corporal, prin obiectivele pe care i le fixeaz, este o art

    sintetic. Ea este o disciplin emoional deoarece i dobndete calitatea esenial de a fi

    artistic.Una din caracteristicile eseniale ale exprimrii motrice corporale o constituie micarea

    estetic inspirat din plastica diverselor arte, discipline ale frumosului care se interfereaz

    (poezia, teatrul, muzica, dansul, artele plastice i ramuri ale gimnasticii).Expresivitatea

    corporal, prin euritmie, presupune, transpunerea unor stri, idei sau sentimente, prin manifestri

    artistice ale corpului n micare, corespunztor unei teme literare sau muzicale, cu ajutorul unor

    micri armonios conturate n spaiu, timp i context muzical.Urmrind n esen educarea

    personalitii umane, pe fondul dezvoltrii aptitudinilor psihice, fizice, intelectuale, afective i

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    7/34

    - 7 -

    psihomotrice, ntr-o manier artistic, estetic i afectiv, expresivitatea corporal poate aduce o

    not aparte micrii n general i exerciiului fizic n mod special, un plus de calitate actului

    motric specializat, adresat pregtirii diferitelor categorii de subieci: precolari, elevi,

    studeni,etc. Disciplina Expresie Corporal, pune accent pe latura formativ a nvrii, pe

    educarea i devoltarea creativitii subiecilor i chiar dac este specific artei teatrale, i

    regsete i genereaz valori psiho-intelectuale i capaciti psiho-motrice importante, prin

    coninutul pe care subiecii i-l nsuesc i l vor transmite ulterior, de pe poziia de emitor, n

    procesul instructiv-educativ specializat de educaie fizic sau kineto-terapie. Prin natura sa

    artistic, disciplina expresia corporal se adreseaz studenilor viznd n mod expres dezvoltarea

    creativitii, procesul de nvare nefiind doar un act de copiere a realitii, ci mai degrab

    rezultatul aciunii externe sau mentale a acesteia. Accentul va fi pus aadar pe latura formativ a

    nvrii, pe creativitate, prin mbinarea elementelor constitutive ale euritmiei, elemente specificeteatrului, poeziei, muzicii, dansului, cu aciuni motrice proprii gimnasticii artisice i gimnasticii

    ritmice n mod creativ i original coregrafiate, n scopul exprimrii unor teme, prin intermediul

    micrilor corpului uman. Al. Roca, concluzioneaz c dup unii autori creativitatea este

    aptitudinea sau capacitatea de a produce ceva nou i de valoare, iar dup alii, constituie un

    proces prin care se realizeaz un produs . n literatura de specialitate, exist cinci niveluri de

    creativitate. Primul se refer la cea expresiv, cnd are loc o liber i spontan exprimare a

    persoanei, fr preocupri de utilitate sau valoare. n continuare, vorbim de nivelul productiv,

    unde persoana i nsuete deprinderi care s permit producerea de lucruri utile, ns cu specific

    propriu slab exprimat.

    Dansatorul este persoana care execut un ansamblu de micri sub un anumit fon

    muzical. Dansatorul constituie persoana care danseaz; care are ca profesie dansul. Acesta

    trebuie s posede anumite caliti: trebuie s posede o form fizic bun;s posede creativitate;

    abiliti de lucru n echip; perseveren; atenie sporit; concentrare maxim; contientizarea

    spaiului; nelegerea teoriei muzicii: ritm, tempou; atenie la detalii, concordana micrilor;

    anticiparea micrilor; socializarea cu ali dansatori; nelegerea diferitor tehnici; acceptarea

    diferitor stiluri; tratarea cu respect a colegilor, profesorilor.

    Pentru a avea o bun reuit la leciile de dans i pentru a nsui cu succes toate cele

    propuse, dansatorul trebuie s urmeze o deontologie la leciapropriu-zis. Astfel, dansatorii sunt

    ateptai s participe la cursuri n mod regulat, sunt de ateptat s fie punctuali. nclzirea este

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    8/34

    - 8 -

    efectuat la nceputul fiecrei lecii i este imperativ ca toidansatorii s participe pentru a se

    asigura c organismul lor este pregtit pentru activitatea fizic. Dansatorii trebuie s manifeste

    respect att pentru profesor, ct i pentru colegii si. Dansatorii sunt ncurajai s stabileasc noi

    prietenii cu dansatorii din grupa lor sau din ali ani. Totodat, se ncurajeaz munca n echip i

    corectitudinea, dansatorii trebuie s se trateze reciproc cu respect, trebuie s se concentreze i s

    acorde atenie instruciunilor date de profesor. Trebuie s trateze sala de dans i bunurile

    celorlali dansatori cu respect, grij, i consideraie.Dansatorii trebuie s curee dup sine n caz

    de dezordine care o creeaz n timp ce sunt n sala de dans, acetia trebuie s vin echipai

    corespunztor, n haine comode, prul este strns. Lipsele se motiveaz. n caz de urgen se

    anun preventiv, ns urgenele se reduc la maxim posibil.

    Pornind de la faptul c, n orice lucru pentru a obine rezul tatul dorit este necesar de a

    identifica anumite obiective i scopuri pentru a ti ce s faci i unde doreti s ajungi, scopurileseciei Dans Modern sunt urmtoarele:

    Organizarea i completarea trupei de dans modern: Dance Avenue;

    Formarea deprinderilor i aptitudinilor pentru dans;

    Dezvoltarea performanelor proprii avnd scopul cultivrii dansului ca profesie sau parte

    a unei profesii;

    Participarea n mod individual sau n calitate de componeni ai unor trupe n cadrul unor

    evenimente diverse: spectacole, concursuri;

    Crearea/formarea coreografiilor;

    Recreerea, socializarea i petrecerea n mod plcut a timpului liber.

    Pornind de la ideea c dansul a aprut din micri i gesturi diferite, legate de procesele de

    munc i impresiile emoionale ale omului percepute din lumea nconjurtoare i utilizat ca o

    met de exprimare individual, comunicare social, precizm c dansul modern a aprut din

    dorina de a depi barierele precise i codificate ale baletului. Avantajul dansului modern const

    n faptul c, prin micri nu foarte elaborate sau excesiv de complicate, dansatorii se pot exprima

    pe o muzic plcut i ntr-un mediu prietenos.

    Dansul modern include urmtoarele direcii:

    -dans scenic: dans-show, modern, balet, acrobaia, pantomima, dans popular-etnic, jazz, step;

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    9/34

    - 9 -

    -dans de strad:hiphop, disco, electric-boogie, break-dance, disco-show, disco-freestyle etc.

    -dansuri de pereche: merengue, salsa, mambo, tango argentinian, swing.

    n ultimii ani se observ tendina tot mai accentuat spre direciile dansului de estrad, dansului

    scenic. i anume, n cadrul Facultii de Arte Frumoase, secia Dans Modern, n mare parte

    tinerii solicit nsuirea dansurilor: hip-hop, street dance. Reieind din faptul c, tiina, culturai

    multe alte ramuri sunt mereu n proces de dezvoltare, modernizare, avansare, tinerii solicit

    stilurile de dans mai liber, democraia, unde nu se impun reguli stricte i unde se pot implica

    activ. n concluzie, putem spune c secia de dans modern este actual, pe placul tinerilor i

    necesar studenilor de la USM.

    Partea educativ a seciei de dans modern:

    Pentru instruirea dansatorilor se aplic diverse metode, clasice i originale. Derulareaprogramului de nclzire a dansatorilor este partea necesar i introductiv n cadrul orelor

    indiferent de metoda i felul cum va derula lecia. n continuare, executarea demonstraiilor de

    dans faciliteaz procesul de nvare al dansului. Aici practicm deseori metoda implicrii

    doritorilor de a demonstra ideile proprii, fiindc fiecare dansator este unic, are idei i imaginaie

    diferit care ar contribui extrem de mult la completarea i armonizarea dansului. Nu excludem

    desigur importana tehnic a dansului. Atragem atenie mare la construcia tehnic a dansului i

    deci urmeaz dezbaterile, argumentrile, demonstrrile i n final evaluarea i cizelarea total sau

    complet a ideilor propuse.n acest context, putem s afim urmtorul pas important n partea

    educativ care este monitorizarea dansatorilor.O deosebit importan n procesul educaiei este

    urmrirea evoluiei i progreselor nregistrate de studeni n procesul de instruire i ndrumare a

    acestora, n funcie de performanele individuale i inteniile exprimate. Mergnd n cretere

    ajungem la etapa cea mai dificil i n acelai timp plcut - evaluarea dansatorilor. Plcut,

    fiindc aici culegem roadele muncii. i deci, are loc elaborarea i aplicarea instrumentelor de

    evaluare; nregistrarea rezultatelor n urma evalurii.n final ajungem i la crearea coreografiilor

    ceea ce include stabilirea temei coregrafice, stabilirea aspectelor tehnice ale coreografiei,

    realizarea scenariului coreografic.

    Problemele sociale i condiia spiritului uman, sunt teme predilecte n recuzita

    dansatorilor contemporani, moderni, care au lsat deoparte teatralitatea i armonia, prefernd s

    cultive stilul abstract i s transforme micrile rigide n manifestri artistice. Potrivit

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    10/34

    - 10 -

    reprezentanilor acestui stil de dans, esena dansului modern este s te uii nainte, niciodat

    napoi.Prin urmare, exponenii dansului modern au urmat o cale complet opus:dac dansul

    clasic este caracterizat de elemente precum organizare, simetrie i cursivitate, dansul modern nu

    ine cont de rigoare sau strictee, este mai degrab o istorie n progres a personalitilor,

    filozofilor i stilurilor unice.innd cont de sloganul de maisus ne dm seama de necesitatea

    dansului modern pentru generaia actual, care mereu tinde spre ceva nou, unical i original. n

    cadrul seciei de dans modern colectivul Dance Avenue depune maxime eforturi pentru a atinge

    scopurile propuse i vine n atenia publicului mereu cu dansuri noi cu idei noi, intrig publicul

    de fiecare dat prin originalitatea dansului prezentate.

    Istoria seciei Dans Modern din cadrul Facultii de Arte Frumoase a Universitii de

    Stat din Moldova nu are un nceput foarte timpuriu, ns roadele acesteia i au urmrile i

    repercursiunile pn n prezent, fiind una dintre cele mai inovative i perseverente secii alefacultii. n 1970 au fost nscrii 31 de studeni la specialitatea Coreografie, profesori fiind

    n aceaperioad Budeev V. i Cotoman V. Referindu-ne la secia Coreografie observm ccei

    mai muli absolveni au fost n

    anul 1981, cnd au finisat anii de

    studiu 59 de studeni din 72

    nscrii. Numrul celor care au

    absolvit secia Dans Modern

    oscileaz n jurul cifrelor 40-50.

    Fig 1.Repartizarea studenilor

    nscrii i absolveni la specialitile

    Coreografie i Dans Modern

    n perioada anilor 1986-1987 a activat secia , iar n perioada

    anilor 1985-1986 n cadrul specialitii Coreografieau fost nscrii 63 de studeni dintre care

    au absolvit doar 18. n luna iunie a anului 1981 s-a decis ca specialitatea de Coreografie n

    cadrul Facultii de Arte Frumoase a Universitii de Stat din Moldova s dureze 3 ani.Studenii care s-au remarcat n cadrul acestei secii au fost Popa Boris, Ganea Ludmila (fizic),

    Lavric Vitalie (matematic), Eanu Maria. O mare importan este dat faptului c n cadrul

    acestei secii au frecventat orele att studeni din Republica Moldova, ct i studeni strini, cum

    ar fi: din Columbia, Ecuador, Panama, Peru, Venezuela sau chiar Mexic.

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    11/34

    - 11 -

    Observm c cifrele sunt

    asemntoare n anii 1974 i

    1977, iar absolvenii seciei

    Coreografie nu trec de cifra

    10, cifr destul de mic, dar

    avnd n vedere c secia este

    de-abia la nceputuri, tindem s

    credem c pe parcursul anilor

    lucrurile vor staaltfel.

    Fig 2. Repartizarea absolvenilor la specialitatea Coreografie pe ani.

    n 1974 au absolvit secia 8 studeni, fiindu-le atribuit specialitatea de coreograf. Acetiadevenind astfel coreografi au putut s se manifeste n arta dansului, avnd posibilitatea s

    ndrume i alte persoane n arta frumosului. n anul 1972 a activat profesorul Nestrenco, tot

    atunci predndu-se urmtoarele discipline: nscrierea i descifrarea dansului plastic, miestria

    actoriceasc, muzicologia. Dansul plastic s-a nscut o dat cu omenirea i deoarece acesta evoc

    graia corpului, delicateea liniilor, frumuseea formelor, punnd n acelai timp n joc toate

    emoiile psihice, a rmas o art care va dura ct lumea. Astfel, o mare importan s-a acordat i

    studierii muzicii n toate domeniile i manifestrile ei: istoria i teoria muzicii; estetica, cultura

    muzical a diferitor popoare. n anii 1984-1985-pred artistul poporului Furnic M., n cadrul

    seciei fiind prezeni40 de studeni. Bucur faptul c n urma studierii n cadrul acestei secii,

    multe persoane i-au gsit reflectarea muncii depuse aici n lucrul de zi cu zi al acestora, astfel,

    putem meniona civa din absolveni ce au activat conform specialitii primite n cadrul

    Facultii de Arte Frumoase. Aadar, absolventa Maria urcanu a activat n coala sportiv de

    copii din Nisporeni, crendu-i propriul cerc de dans, iar Zinaida evciuc, biolog de profesie, a

    lucrat n coala n satul Fundurii Vechi, raionul Glodeni.

    n anul 1993 n anul nti, n cadrul seciei Coreografie s-au nscris 12 studeni, iar

    ncepnd cu 24 mai 1994 secia Coreografie Dans Modern a fost condus de ctre Andreev

    Ludmila Mihai.

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    12/34

    - 12 -

    Examenele de dans de la sfritul semestrelor i al anilor ntotdeauna sunt cele mai

    primordiale, acestea reflectnd succesele obinute de-a lungul ntregului semestru. Astfel, n anul

    nti, n data de 4 iunie 1996 au susinut examenul 27 de studeni.

    n anul doi au trecut examenul din data de 17 decembrie 1996, 31 studeni, printre carei

    Gribincea Irina, Zubariov Natalia, Stamila Silvia, Panfilov Cristina, Procopii Ludmila, Osipov

    Constana, Bujinov Andrei, Emilian Vitalii, Matveiciuc Dima, Poalelungi Oleg, Ilovan Sergiu,

    Sandu Ludmila, Axenti Doina i Popov Leonid. n anul doi au trecut examenul pe 4 iunie 1996

    18 studeni printre care:Nicoara Carolina, Ursuleac Tatiana, Condrea Aliona, Zaharia Aliona,

    Suhan Stela, Lungu Viorica, Ilovan Sergiu, Trifan Valentin iPoalelungi Oleg. n anul trei, n

    data de 5 decembrie 1997 au susinut cu brio examenul de stat 21 de studeni, 5 biei i 13 fete,

    printre care Gribincea Irina, Procopii Ludmila, Osipov Constana, Pslaru Aurelia, Proca Dan,

    Colesnic Sergiu, Ponjinov Andrei, Matveevici Dumitru.n anul nti, n data de 20 mai 1997 au susinut examenul 31 de studeni, profesor fiind

    Colesnic Sergiu Nicolai. n data de 20 mai 1997, n anul doi au susinut examenul studenii:

    Sargarovschi Ala, Ursu Nataa, Corecaia C., Plmdeal M., Sergheeva S., Nastasiu R., Iabangi

    Aliona.

    ColesnicSergiu

    Examen

    Anul Data Distribuia pe sexe

    Biei Fete

    1997 I 4 decembrie 24 studeni-Profesor arofionovschi Vasile Ion1997 I 5 decembrie 32 studeni-Profesor Colesnic Sergiu

    1997-1998 I 5 decembrie 3 61997-1998 II 5 decembrie 6 101997-1998 III 5 decembrie 5 13

    1997 I 20 mai 271997 II 20 mai 211998 I 9 februarie 2 71998 I 15 mai 8 studeni-Profesor Zubariov Natalia1998 I 15 mai 31 studeni-Profesor Zubariov Natalia

    1998 I 19 mai 34 studeni-Profesor arofionovschi Vasile Ion1998 II 15 mai 21 studeni-Profesor Zubariov NataliaTab 1.Numrul studenilor prezeni la examene n perioada anilor 1997-1998

    n anul 1997 a absolvit studenta Natalia Zubariov, aceasta ulterior fiind conductoarea

    seciei de dans n anul 1998 ncepnd cu luna septembrie. n anul 1998 n perioada 21.09 - 30.06

    a activat conductorul seciei Colesnic Sergiu, iar n perioada 01.09.1998 - 30.06.1999 prin

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    13/34

    - 13 -

    cumul secia Coreografiea avut ca profesor pe Negrui Valeriu. Mai apoi, n perioadele anilor

    1997-1998 i 1999-2000 a activat ca profesor arofionovschi Vasile Ion.

    n semestrul doi al anilor 1997-1998, n data de 19 mai 1998 a avut loc examenul de

    trecere n anul trei cnd au participat doi studeni. n perioada selectrii la Secia Dansuri

    Moderne n promoia anilor 1997-1998 i-au manifestat dorina de a se nscrie 54 de studeni, iar

    dup sesiunea de iarn au rmas 49 de studeni. La secie s-au prezentat studeni ai Univesitii

    de Stat de la diferite faculti, cele predominante fiind Facultatea de Litere, Matematic,

    Drept. Cei care au frecventat leciile regulat au dat dovad de cunotine i de capaciti de

    nsuire a dansului modern. Majoritatea dansatorilor au luat parte la concertele organizate de

    Casa de Cultur a Universitii. Norma didactic se ndeplinete datorit dorinei studenilor de a

    studia mai profund dansul modern. Avnd n vedere c studenii snt de la diferite faculti care

    fac studiile n diferit timp, frecvena era bun, rezultatele reuitei studenilor fiind bune. Lacolocviu au fost prezeni 34 de studeni de la cursul nti i 2 studeni au absolvit anul trei a

    Facultii de Arte Frumoase, iar rezultatele sunt satisfctoare.n anul doi, la examenul din 8

    decembrie 1998 se prezentau 12 studeni, iar n anul nti29.

    Dansuri moderne. Numr de studeni.Facultatea. Anul 1997 Anul 1998

    I II III I II IIIBiologie 2 4 1 - 3 -Chimie 11 1 3 2 8 4

    Drept 1 2 - 8 - -Filozofie 3 2 - 9 2 1

    Fizic 5 2 1 1 1 1Istorie - - - - 1 -

    Jurnalism 3 1 - - - 1Limbi i lit. strine 6 - 1 8 2 -

    Litere 11 3 1 5 1 2Matematica 16 1 4 12 9 5

    tiine Politice 16 - - 5 3 4Total 74 16 11 54 30 18Total 101 102

    Tab 2. Numrul studenilor nscrii la secia Dans Modern prezeni n perioada anilor 1997-1998

    Cele mai active faculti ale cror studeni au ales s fac studiile la Facultatea de Arte

    Frumoase, specialitatea Dans Modern sunt Facultatea de Matematic i cea de tiine

    Politice cu un numr de cte 16 studeni nscrii n anul nti. Apoi urmeaz Facultatea de

    Chimie i cea de Litere unde numrul de studeni nscrii n anul ntieste de 11. Totaliznd,

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    14/34

    - 14 -

    putem afirma c n total n anul nti, cele mai active faculti sunt de Matematic, tiine

    Politice, Chimie, Litere apoi Filozofie. n contradicie, cele mai pasive faculti sunt

    Biologie, Drept, Istorie i Jurnalism. Totodat, n anul 1998 la fel Facultatea de

    Matematic are cel mai mare numr de studeni care doresc s i fac studiile n cadrul seciei

    de Dans Modern 12. Observm i o tendin mai puin pozitiv de scdere a numrului de

    studeni nscrii n anul nti pe parcursul a acestor doi ani: 1997, 1998, cifra scznd de la 74 la

    54. Cifra total a studenilor din toi anii de studiu este aproximativ egal, n 1997 fiind 101 de

    studeni care i fceau studiile n cadrul acestei secii, iar n 1998 fiind 102.

    n baza ordinului din 03.03.1998 ncepnd cu data de 01.02.1999 pn la 30.06.1999i

    01.09.1999-30.06.2000 n cadrul seciei Coreografie - Dans Modern a activat n calitate de

    conductor artistic Natalia Zubariov. n anul 1998 n septembrie n anul nti s-au nscris 35 de

    studeni, dar au trecut sesiunea de iarn 29. n anul doi, n septembrie 35 de studeni, iar nsesiunea din ianuarie21. Pentru anul trei distribuia arat n felul urmtor, n septembrie din 15

    studeni, colocviul a fost trecut de ctre 9. n anul 1998-1999 n anul nti s-au nscris n baz de

    buget 68 de studeni. npromoia 1998-1999, n anul trei, la examenul din 10 mai 1999 au trecut

    11 studeni, printre care: Prodaniuc Alexandru, Marioi Igor, Tabr Laura, Osipov Constana,

    Cherdivar T., Bujinov Andrei, Matveiciuc Dan, Custurova T., Panfilov Cristina, Gribincea S.,

    Proca Dan.

    AnulI7 decembrie 1998

    AnulII9 decembrie 1998

    AnulIII9 decembrie 1998

    29 25 9Tab 3. Numrul studenilor ce au dat examenele n sesiunea de iarn a anilor 1998-1999.

    n data de 25.03.1999 au fost admii pentru examenul de stat 11 studeni din anul trei. n

    perioada anului 1999-2000 au fost studiate mai multe discipline cu referire la dansul modern.

    Aadar, anul nti a studiat dansul clasic, de caracter i dansul de gal. n cadrul leciei de dans

    clasic a fost utilizat metoda trenajului la bar, la mijlocul slii i allegro sau srituri. Totodat,

    pentru dezvoltarea i nsuirea mai bun a dansurilor s-a acordat o atenie special poziieiminilor, picioarelor, capului i trunchiului. Datorit faptului c dansul modern i are originile

    din balet, au fost explicate conceptele i exersate figurile din aceast disciplin, cum ar fi:

    battements tendu micarea piciorului n diferite pri, battements tendu jete - ridicarea

    nceat a tlpii piciorului la bar, battements rond de jambe par terre pe puncte ridicarea

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    15/34

    - 15 -

    nceat a tlpii piciorului pe lateral puncte, battements sur-le-cou de pied, fondue,

    battements relevelent n toate direciile i grand battlements.

    O importan deosebit a fost dat practicrii exerciiilor la mijlocul slii, cum ar fi

    poziiei minilor, picioarelor n dans, poziiei corpului, micrilor pentru brae, picioare, corp pe

    baza elementelor de dans. n acelai timp, s-a predat istoria dansului de gal i dezvoltarea lui,

    punndu-se accent pe dansul de gal ca mijloc de educaie. Mai apoi, s-au studiat formele

    dansului de gal, cum ar fi, valsul, valsul lent, cha-cha-cha.

    Fiind contieni de aportul i scopul seciei de dans modern n cadrul facultii i

    necesitatea pregtirii absovenilor cu diferite materiale pentru o viitoare profesie, n desfurarea

    leciilor s-a pus accentul pe metodele i mijloacele de predare a dansului modern n colectivul

    coreografic, precum i pe nscrierea i descifrarea dansurilor, regulile de descriere a dansurilor,

    dansul n corelaie strns cu muzica.Pentru anul doi, n prima jumtate a anului s-a pus accentul pe metodele de predare a

    dansului modern n colectivele coreografice, totodat atrgndu-se atenia asupra comunitii

    legilor de profesionalism n diferite genuri de art i sarcinile actoriceti ale interpretului -

    membru al colectivului activitii artistice. n acelai timp, s-a pus accent pe metodele principale

    n compoziia i montarea dansurilor, pe organizarea colectivului, alegerea sau culegerea

    materialului, asupra lucrului colectivului cu interpreii. Dat fiind faptul c montrile coreografice

    sunt un element esenial n arta coreografic, un rol primordial au avut i costumele, machiajul

    dansatorilor i aplicarea corect a acestuia.

    Foarte necesar pentru dezvoltarea unui dansator este lucrul de sinestttor, care

    presupune descifrarea i compunerea dansurilor, compunerea micrilor, demonstrarea

    combinaiilor pe baza materialului studiat, predarea desinestttor a primei pri a leciei.

    Totodat, un aspect esenial este reprezentat de demonstrarea fiecrui dans i explicarea

    micrilor componente, de nsuire a manierei de interpretare, ca mijloc de exprimare a

    caracterului dansului.

    Pentru anul trei, aspectele principale care sunt studiate de-a lungul celor dou semestre

    sunt nsuirea pailor pe diferite mrimi, tempouri i ritmuri muzicale, dezvoltarea dasurilor

    modern n sec. XX, regulile de comportare n sala de dans. n acelai timp, o deosebit atenie

    este acordat pregtirii i petrecerii evolurii pe scen care presupune: lucrul cu interpreii i

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    16/34

    - 16 -

    petrecerea repetiiilor pe scen, pregtirea ctre concert, comportarea cu costumul, comportarea

    pe scen i dup culise.

    Un lucru relevant pe care se bazeaz secia de dans modern este transformarea

    dansatorului ntr-un coreograf apt s creeze compoziii coreografice valoroase i complete din

    punct de vedere artistic. Astfel, o disciplin care este studiat de ctre studeni este arta

    coreografic ca una dintre formele artistice ce reflect realitatea. Coreografia are rolul de a

    reprezenta i de a reflecta realitatea social n care trim, manifestrile sociale i schimbrile care

    au loc n societatea contemporan moldoveneasc. Aadar, procesul de creaie este urmat de

    compunerea dansurilor innd cont de simul contrastului, simul msurii i schimbrile ce auloc

    n societate, dar i n comunitatea internaional a dansului. Mai apoi se pune accent pe etapele

    de baz n lucrul coreografic la crearea compoziiei coreografice: studierea materialului,

    compunerea dansului, montarea i prelucrarea lui n colectiv. Poate unul dintre cele maiimportante aspecte n coreografie este petrecerea de sinestttoare a primei i a prii a doua a

    leciei de ctre elevi cu includerea observaiilor, corectrilor din partea profesorului. Un rol

    deosebit n aceast activitate esteocupat i de discutarea n cadrul ntregii grupe a momentelor

    reuite, ce se poate de schimbat n metodica de predare a leciei.

    ncepnd cu anul 1999 secia

    Dans Modern a fost condus

    de ctreConstana Osipov

    . n

    promoia anului 1999-2000 n

    anul nti s-au nscris 27 de

    studeni, dar au dat sesiunea

    doar 24; n anul doi n

    septembrie erau 23, dar au

    rmas 21, iar n anul trei n

    septembrie erau 20, dar au dat

    sesiunea 18 studeni.

    n perioada 1999-2000 norma didactic a fost ndeplinit conform planului, studenii reuind s

    studieze dansul clasic (anul ntimicri de baz, poziii ale minilor i ale picioarelor),bazele

    dansului modern, anul doi disco, iar anul trei - polka. Studenii au participat n diferite

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    17/34

    - 17 -

    concerte, iar la sfritul anului au susinut examen de profil, 60 dintre membrii grupului avnd

    note pozitive: 39 - anul nti, 21- anul doi.

    AnulI

    22 mai 2000

    AnulII

    24 mai 2000

    AnulIII

    24 mai2000 26 mai200016 21 13 11

    Tab 4. Numrul studenilor ce au dat examenele n sesiunea de var a anilor 1999-2000

    n anul nti, la examenul din 22 mai 2000 s-au prezentat 16 studeni: Brc Veronica,

    Ciobanu Natalia, Colobac Ina, Clipicova Anastasia, Covtun Elena, Mihai Oxana, Niu Ludmila,

    Pasat Corina, Raicu Ecaterina, Surdu Olesea, Botnaru Rodica, Pnzaru Svetlana, Nicoar Dorina,

    Donier Diana, Colome Sveta, Lazariuc Alexei.

    Numrul persoanelor din anul trei este mai mare, 13 fa de 10, datorit faptului c au existat

    persoane care au reluat anul trei, din considerentul c n ali ani au mers la ore doar doi ani, n al

    treilea aprnd careva probleme sau dificulti care nu le-aupermis s finiseze facultatea. n anul

    doi, n cadrul examenului din 22 mai 2000 s-au prezentat 21 de studeni,printre care: Costa

    Ana, Raiecaia Irina, Stvil Luminia, Baician Alexandru,Bejan Tanea,

    Fig 4. Repartizarea

    studenilor pe semestre i pe

    ani de studii.

    Bejenaru Natalia, TataruMaria, Negur Rodica,

    Gavrilescu Nadea, Andrei

    Aliona, Cojocaru Natalia,

    Chela Oxana, Coroban

    Ruslan, Patic Veronica,

    Cornea Veronica, Gaibu

    Diana, Petrencu Zina, Ecina Dina Colodeeva Tanea.n cazul anului trei, la examenul din 24 mai 2000 s-au prezentat 13 studeni:Cemortan

    Mariana, Mutriuc Sveta, Todera Olesea, Munteanu Mihai, Paladi Sveta, Donc Ruslan, Fusu

    Angela, Morrescu Maria, Zaharia Gheorghe, Godiac Nicolai, Filipaco Maria, Pascar Rodica.n

    cadrul examenului din 26 mai 2000, n promoia anului trei s-au prezentat 11 studeni:Mutriuc

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    18/34

    - 18 -

    Stela, Todera Olesea, Godiac Nicolai, Munteanu Mihai, Filipaco Maria, Paladi Sveta,

    Cemortan Maria, Pascar Rodica, Fusu Angela, Morrescu Maria, Zaharia Gheorghe.

    Raportul din data de 14.06.2001 indic faptul c la sfritul semestrului doi de studiu din

    anul nti de facultate au susinut examenul 21 de persoane. Observm c exist o discrepan

    foarte mare n cazul studenilor care au frecventat anul nti i au rmas n anul doi. Practic mai

    mult de jumtate din cei care s-au nscris i au frecventat cursurile n anul nti, nu au mai venit

    n anul doi, aceasta explicndu-se fie prin lipsa de interes sau de timp. n anul doi din 10

    persoane toate au susinut examenul, iar facultatea a fost absolvit de doar 3 persoane din cadrul

    acestei secii. n schimb norma didactic a fostndeplinit, procesul de studiudecurgnd n mod

    normal. Frecvena a fostbun,reuita satisfctoare, iar sesiunea a fost susinut de toi.

    Observm o descretere a numrului studenilor pe parcursul anilor de studii, fapt

    ngrijortor pentru secia Dans Modern, din motiv c tot mai multe persoane care se nscriu ifrecventeaz anul nti nu sunt interesai s continue s mearg la ore.

    Cu toate acestea, activitatea seciei de dans continu, aceasta participnd la toate manifestrile

    care au loc n incinta Casei de Cultur. Astfel, studenii ncadrai n aceast secie i-au putut

    exprima talentele artistice i miestria deinut n dans. Totodat, asigurnd o eduaie

    interdisciplinar, viznd interaciunea dintre educaia corporal, educaia estetic, educaia

    intelectual i educaia moral,ca exerciiu fizic, dansul i participrile la concertele care au loc

    destul de des n incinta Casei

    de Cultur, dar i nafara

    acesteia, n ansamblu

    contribuie la o dezvoltare

    fizic armonioas, iar ca art

    are menirea de a aciona n

    mod complex asupra mplinirii

    spirituale n perioada de

    formare i desvrire a

    personalitii. Practicarea

    dansului are ca rezultat o dezvoltare fizic armonioas i o armonie a gesticii, precum i o

    cretere a capacitii intelectuale prin solicitarea ateniei, a memoriei i nu n ultimul rnd a

    inteligenei. Calitile volitive precum voina, perseverena, autocontrolul autocunoaterea,

    Fig 5. Repartizarea studenilor pe anii de studii.

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    19/34

    - 19 -

    tenacitatea, ncrederea n sine i curajul de a evolua n faa publicului sunt de asemenea

    stimulate de studierea acestei discipline complexe. Nu trebuie neglijat aportul dansului n

    educaia intelectual care are ca obiectiv formarea culturii generale, ceea ce din perspectiv

    pedagogic, include un sistem de cunotine, deprinderi i capaciti asimilate i formate n

    cadrul aciunii educaionale care i ofer individului posibilitatea elaborrii unei viziuni de

    ansamblu asupra lumii. Prin manifestrile care au loc nafara orelor de dans, cum ar fi,

    participarea la diferite concerte, manifestri artistice, dansatorii dobndesc capacitatea de

    controlare i transformare a emoiilor n dans. Astfel, n septembrie 2001 a avut loc un concert

    dedicat Aniversrii a 55-a de la Fondarea Universitii de Stat din Moldova pentru

    colaboratorii Universitii i invitaii conducerii Republicii Moldova, la care a participat i

    colectivul de Dans Modern Dance Avenue cu un dans deosebit. Conform tradiiei bine

    pstrate, n ajunul srbtorilor de iarn au loc manifestri artistice la care particip toate seciileFacultii de Arte Frumoase. Aadar, pe 25 decembrie 2001, la orele 18:00 a avut loc serata

    dedicat Srbtorilor de Crciun n incinta Casei de Cultur la care a participat i colectivul

    Dance Avenue.Dansatorii au avut ocazia s uimeasc publicul cu dansul lor fascinant i plin

    de ardoare, reuind s redea spectatorilor din sal magia i farmecul srbtorilor de iarn

    exprimate prin dans. n martie 2002, studenii seciei Dans Modern au putut participa la

    Concertul dedicat Zilei Internaionale a Femeii 8 martie, acetia prezentnd o coreografie

    deosebit care a ncntatpublicul i l-a surprins ntr-un mod plcut.

    Observm iari c cifra studenilor

    prezeni la facultate care au continuat

    cursurile de dans n anii doi i trei a sczut

    dramatic, astfel, din 34 de studeni prezeni

    n anul nti doar 19 au continuat studiile.

    Fig 6.Repartizarea studenilor pe anii de studii.

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    20/34

    - 20 -

    Conform ordinului de nmatriculare din 01.09.2004 au fost nmatriculai n anul nti 17 de

    studeni, rmnnd tot atia i n anul doi.

    Referitor la anii de studii 2003-2004 putem

    observa c iari numrul studenilor este n

    continu scdere, cifra medie a

    absolvenilor fiind 10-11.

    n promoia anului 2005-2006 se observ o

    scdere brusc a numrului de studeni

    rmai s studieze, lucru ngrijortor, care

    confirm faptul c tendina de scdere a numrului de studeni a fost i este prezent.

    n anul 2006 secia

    Coreografie Dans Modern a

    nceput s fie condus de ctre

    Natalia Mihailov, absolvent la

    rndul ei a acestei secii. Aadar, n

    anul nti n anul de studii 2006-

    2007 n baz de contract au fost

    nmatriculai 20 de persoane la

    buget, iar la contract 6. n anul doi, n baz de buget din 17 persoane au rmas doar 14, la

    contract doar 2, iar n anul trei n baz de buget din 21 de persoane au rmas doar 9, iar la

    contract doar 6.

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    21/34

    - 21 -

    Doi studeni ai seciei Dans Modern, anul 2006.

    Comparativ cu anii 2005-2006, n promoia anilor 2007-2008 au absolvit secia de Dans

    Modern mai muli studeni, n jumtate mai muli dect n anul 2006, 14 respectiv 7. Din datele

    pe care le avem la moment, putem conclude c n anul 2008, comparativ cu ceilali ani, ncepnd

    din 2000 pn n 2008, practic numrul studenilor care au absolvit este semnificativ mai mare,

    dac este s analizm numrul celor care au fost nmatriculai. Aadar, dac n 2003 i 2004

    numrul absolvenilor era de 9 studeni, n 2001, 2002 i 2005 numrul maxim era de 6 studeni.

    Fig 9. Numrul studenilor, promoia 2007-2008.Concertele de Anul Nou sunt ntotdeauna spectaculoase, oferind posiilitatea studenilor s

    se afirme i s ncnte publicul cu tot ce au nvat n perioada semestrial. Concertul de Anul

    Nou este un concert care are loc n fiecare an n luna decembrie, la care particip toate

    colectivele Casei de Cultur i unde feeria dansului i a muzicii copleesc spectatorii. Pregtirile

    pentru acest concert ntotdeauna ncep chiar de la nceputul semestrului, cnd studenii nva

    dansuri noi pe care le prgtesc pe parcursul ntregului semestru sub coordonarea i ndrumrile

    dasclilor.

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    22/34

    - 22 -

    Pregtiri de concertul de Anul Nou, decembrie 2008.

    n vara anului 2009, de Ziua Internaional a copilului, Ansamblul de Dans Modern Dance

    Avenue a participat la un concert dedicat copiilor cu genericul Copilrie ppdie din or.

    Criuleni, unde a evoluat cu un dans deosebitArabesque. Publicul a fost ncntat fiind pentru

    prima dat cnd au putut admira un dans originar arabesc.

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    23/34

    - 23 -

    Din anul 2009 conductorul artistic al seciei de Dans Modern a devenit Olga Ene-

    Suruceanu. n anul nti au fost nmatriculai n anul de studii 2009-2010 n bazde buget12

    persoane, iar n baz de contract 13. n anul doi situaia este urmtoarea: n baz de buget au fost

    nmatriculate 9 persoane, iar n baz de contract 17. Referitor la anul trei, n baz de buget au

    fost nmatriculate 11 persoane, iar n baz de contract 6.

    n toamna anului 2009 Secia Dans Modern a participat n cadrul Festivalului de Dans

    Modern Jubarkas din Lituania, unde au fost prezentate mai multe dansuri. Participarea n

    cadrul festivalului au oferit dansatorilor posibilitatea de a face schimburi de experien ntre

    dansatori, ntre ri chiar, dar totodat i pentru a observa i a vedea cum se pregtesc i cum

    danseaz alte colective de dans modern din ara respectiv. Schimburile interculturale au fost

    binevenite, datorit faptului c n aa mod dansatorii i pot evalua capacitile n comparaie cu

    ali dansatori. Scopul festivalului este de a reuni mii de participani i spectatori n arena din

    Jubarkas pentru a se transpune n lumea energizant i enigmatic a dansului. Primul dans

    prezentat a fost Arabesque, care a culminat invadnd scena de culoare i feerie.

    Al doilea dans a fost unul spectaculos, denumit

    Police, care a surprins plcut prin libertatea de

    micare a dansatorilor, prin capacitatea lor de a

    crea un subiect al dansului care s fie pe nelesul

    tuturor spectatorilor i anume, lupta dintre poliie

    i dansatorii care nu sunt lsai s danseze pe

    strzi. Acesta este un dans deosebit prin faptul c

    s-a bazat pe folosirea contient a respiraiei,

    articulaiilor libere, alinierii scheletului i a utilizrii gravitaiei pentru a face micarea mai

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    24/34

    - 24 -

    uoar. Al treilea dans a fost unul la fel de energetic i plin de micri brute ale corpului, care a

    implicat mult concentrare, coordonare i stpnire bun a corpuluiRihanna.

    Dansul Rihanna, Jubarkas, 2009.Urmtorul dans spectaculos a fost Ruslana, dup cntecul celebru al interpretei Ruslana din

    Ucraina, Wild dances. Dansul surprinde ntr-o combinaie neobinuit de hip-hop cu dansuri

    populare. Acesta presupune o tehnic excelent, deoarece implic mult for i coordonare a

    micrilor.

    Wild dances, Ruslana, Jubarkas, 2009.Ultimul dans prezentat a fost un dans din stilul clasic, care a emanat o stare de spirit romantic i

    deosebit.

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    25/34

    - 25 -

    Revenind de la Festivalul de dans modern din Lituania, secia de dans continu s

    activeze, aceasta revenind cu fore noi pentru spectacolele la care urmeaz s participe. Aadar,

    n noiembrie 2009, de jubileul a 63 de ani de la nfiinarea Universitii de Stat din Moldova,

    secia de dans modern a participat cu dansul Wild Dances, ncntnd publicul, iar n decembrie

    2009, dansatorii au prezentat un dans nou la festivitatea dedicat Anului Nouhip-hop.

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    26/34

    - 26 -

    Imagini de la Spectacolul de iarn, decembrie, 2009.

    n data de 6 martie 2011 a avut loc Serbarea tradiional de 8 martie, unde Dance

    Avenue a participat dansnd binecunoscutul dans Wild Dances.

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    27/34

    - 27 -

    n data de 19 mai 2011 studenii anului trei au dat examen de stat

    unde au dansat dansul clasic un dans cu elemente de

    contemporan.

    n anul de studii

    2010-2011 n

    baz de buget n

    anul nti au

    fost

    nmatriculai 13

    persoane, iar la

    contract tot 13.

    Observm nfigura 10 c n

    semestrul doi, cei mai muli studeni au rmas

    n anul trei13 fiind la numr. n anul nti, n

    cadrul specialitii Coreografie Dans Modern au fost nmatriculai n anul de studii 2011 -2012

    n baz de contract 17 persoane, iar n baz de buget 12 persoane.

    Fig 10. Repartizarea studenilor n semestrul doi al anilor de studiu 2011-2012.

    Colectivul de dans modern Dance Avenue mpreun cu alte colective artistice ale

    Facultii deArte Frumoase a participat n data de 30 septembrie 2011 n cadrul Spectacolului

    de Aniversare a 65-a de la Fondarea Universitii de Stat din Moldova, care a avut loc n incinta

    Teatrului de Oper i Balet.Mai apoi, dansatorii au evoluat cu succes prezentnd un nou dans

    deosebit ntr-o costumaie nou, care a ncntat i surprins plcut publicul din sal.

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    28/34

    - 28 -

    Dance Avenue dup concertul dedicat Srbtorilor de Iarn, decembrie, 2011.

    A devenit deja o tradiie ca n Republica Moldova s se organizeze Sptmna tineretului n

    fiecare an. De data aceasta, srbtoarea a fost gzduit de Casa de Cultur USM pe data de 14

    noiembrie. Programul Constelaia dansului i a muzicii 2012 a reunit mai multe colective

    artistice ale Facultii de Arte Frumoase. Secretul micrii a fost demonstrat cu o deosebit

    miestrie de ansamblul de dans modern Dance Avenue, conductor artistic Olga Ene, artitii

    demostrnd abilitatea limbajului ascuns al sufletului lor frumos.

    n data de 16 decembrie 2012 a avut

    loc Campionatul Naional la dans modern- un campionat care ntrunete aproape toate

    echipele de dans modern att din oraul

    Chiinu, ct i din republic. Acesta a avut

    loc n incinta Universitii de Educaie

    Fizic i Sport din Chiinu, fiind un

    eveniment important n domeniul dansului

    modern autohton. Aadar, la acest

    campionat s-au afirmat i tinerii din

    colectivul de dans modern Dance Avenue, printre care Marcela Oancea, participnd la

    categoria solo hip hop aduli liga nti i Grdinaru Marcela, ocupnd locul nt i la categoria solo

    hip-hop aduli debut.

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    29/34

    - 29 -

    n data de 23.12.2012 a avut loc Concertul de revelion n incinta Casei de Cultur a

    USM. Spectacolul de revelion s-a derulat sub un generic inedit Feeria srbtorilor de

    iarn. Perioada de studenie este o provocare, o munc ncordat, ndemnndu-i pe tineri s fie

    ambiioi, harnici, curajoi i cu dragoste de arte frumoase. A urmat spectacolul propriu-zis cu

    multele sale surprize, care s-au completat una pe alta pn cnd a rsunat ultimul acord. Toate

    colectivele studeneti care au evoluat pe scen au demonstrat o inepuizabil for creativ,

    talent, inspiraie i druire deplin genului preferat. Se cere de remarcat faptul c toate

    formaiunile s-au prezentat n vestimentaie nou, pe potriva repertoriului, la fel de rennoit.A

    strlucit n sensul adevrat al metaforei i Ansamblul de dansuri moderne Dance Avenue -

    conductor artistic Olga Ene.

    Ori de cte ori publicul asist la spectacolele colectivelor artistice, care evolueaz cu

    diverse ocazii pe scena Casei de Cultur a Universitii de Stat din Moldova, acesta trece prinimperiul noilor emoii, descoperind noi nuane, noi sclipiri surprinztoare ale talentelor

    studeneti. i de data aceasta (evenimentul cultural s-a produs pe 5 martie) publicul a avut

    aceleai revelaii de inedit pe care, probabil, le-au simit, le-au savurat toi cei care abia au

    ncput n spaioasa sal a Casei de Cultur. A fost un veritabil Spectacol al Primverii,

    Genericul spectacolului a fost luat dintr-un celebru poem al marelui poet Grigore Vieru, care

    ulterior a devenit un lagr muzical rspndit pe ntreg spaiul romnesc. Acest spectacol, cu

    genericul Srut, femeie, mna ta, a fost dedicat celei creia i se spune c este a doua jumtate a

    omenirii. i, ntruct se apropia ziua de 8 Martie, moderatorii au numit -o ziua feminitii, a

    frumuseii i a dragostei, ea fiind marcat de la mic la mare de brbaii de toate vrstele soi,

    bunei, frai, prieteni, iubii. Ca nite adevrate diamante au strlucit n toat splendoarea lor

    Ansamblul de Dance Avenue, conductor artistic Olga Ene.

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    30/34

    - 30 -

    Prin concertele-examen susinute la 22, 23, 25, 26 aprilie i 16 mai 2013 cei 96 de studeni

    absolveni ai Facultii de Arte Frumoase se ncadreaz n activitatea de creaie artistic. Timp

    de trei ani tinerii nzestrai ai Facultii de Arte Frumoase, concomitent studeni la facultile de

    baz ale Universitii de Stat din Moldova, au avut posibilitatea de a-i cultiva simul artistic i

    de a deprinde i intui frumosul. Pe parcursul multor ani a devenit o frumoas tradiie ca, la

    sfritul celor trei ani de studii, acetia, fiind deja absolveni ai Facultii de Arte Frumoase,

    s demonstreze cunotinele,virtuozitatea, miestria artistic i interpretativ, acumulate pe

    parcursul anilor de studii, n faa Comisiei de Stat i a publicului spectator, considerat cel mai

    obiectiv i competent examinator. Printre cei mai talentai studeni ai Facultii de Arte

    Frumoase menionm studenii Felicia Rotaru, Marcela Grdinaru, Ana Dicusar coregrafie

    dans modern. Am pregatit pentru astzi 3 dansuri: dou dintre care vor fi alipite i acesta

    reprezint examenul nostru de stat. Acesti trei ani au zburat, n-au trecut dar au zburat pe lng

    noi, ne-am mprietenit aici cu fetele cu care am dansat i dansurile m-au marcat pentru c n

    acest fel am nvat s fiu mai degajat, am nvat s -mi exprim sentimentele prin micri i am

    nvats lucrez n echip; pentru ca s dansezi este nevoie de o echip, de un dans sincronizat

    i de asta cred c ne-a ajutat foarte mult,Silvia Zmuncil, anul trei.

    Cristina Ceban, absolvent anul 2013: Dance Avenue! Cel mai bun, cel mai energizant i cel

    mai prietenos colectiv! Pe pacursul a trei ani de zile, perioada n care am fost i eu o prticic

    din acest colectiv, am ndrgit dansul enorm i mi-am fcut muli, adevrai prieteni. Energia

    dobndit dup fiecare or de dans o simt i acum.

    Datorit faptului c studenii seciei sunt foarte activi i implicai n ceea ce fac, studenii seciei

    au participat de-a lungul semestrului doi al anului 2013 n diverse activiti att n incinta

    facultii, ct i nafara acesteia.

    Aadar, n data de 13 octombrie

    acetia au participat n calitate de

    invitai la Balul Bobocilor al

    Facultii de Relaii

    Internaionale, tiine Politice i

    Administrative (FRIPA) al

    Universitii de Stat din Moldova.

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    31/34

    - 31 -

    Studenii anilor doi i trei, n data de 16

    octombrie a participat la Balul Bobocilor al

    Facultii de Litere unde s-au prezentat un

    dans n stil reggaetton. Reggaetonul este un

    dans realizat fr constrngere fizic. De aceea

    este nevoie pentru a fi flexibil, astfel nct este

    nevoie de nclzire bun periodic a corpului.

    Dance Avenue la Balul Bobocilor LITERE

    Aceste prime dou ieiri pe alte scene au facilitat dezvoltarea abilitilor de a dansa ntr-un

    public mai larg, au dezvoltat capacitile de stpnire a emoiilor, de controlare i coordonare maibun a micrilor, de stpnire a spaiului.Odat ce aceste ieiri au fost cu succes, dansatorii deja

    au cptat mai mult ncredere n ei nii, avnd posibilitatea s participe de sinestttor la

    diferite concursuri, festiviti. Astfel, doidintre studenii anului trei au participat ca i dansatori

    pentru susinerea unui participant n evoluarea sa n cadrul extraconcursului Miss UCCM

    2014.

    Ianca Sadovici i Vrlan Cristina n evoluare.

    A devenit deja o tradiie ca n fiecare an, n incinta Casei de Cultur a Universitii de

    Stat din Moldova s se organizeze un concert deosebit, un concert care adun foarte mult lume

    dornic de a viziona un spectacol frumos n care dansatorii, actorii, cntreii i arat toate

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    32/34

    - 32 -

    capacitile i abilitile lor artistice pentru a ncnta publicul. Aadar, n data de 15 noiembrie

    2014, a avut loc Concertul Casei de Cultur Constelaia Dansului i a Muzicii Ediia a II -a,

    dedicat Zilei Internaionale a Studenilor, unde Dance Avenue a obinut o diplom pentru

    participare activ n cadrul acestei serate interuniversitare.

    n data de 11 decembrie 2014 a avut loc examenul semestrial pentru anul doi, iar n data

    de 13 decembrie a avut loc examenul semestrial pentru anul trei, unde toi studenii s-au

    prezentat bine, dnd dovad de miestrie i capaciti de a nelege arta dansului. n data de 16

    decembrie a avut loc pregtirea pentru concert, pregtirea costumaiei, iar n data de 19

    decembrie a avut loc Concertul Tradiional de Anul Nou.

    n anul nti, anul de studii 2013-2014, la secia Coreografie Dans Modern s-au nscris

    4 studeni: doi de la Facultatea de Litere, unul de la Facultatea de Drept i unul de la Facultatea

    de Jurnalism i tiine ale Comunicrii.n anul de studiu 2013-2014 au frecventat secia Dans Modern 15 studeni, dintre care

    patru n anul nti, ase n anul doi i cinci n anul trei. n perioada 17 ianuarie28 februarie s-a

    pus accent pe studierea prii teoretice, unde au fost analizate principiile dansului modern,

    particularitile dansului solo, regulile dansului jazzfunk, abilitile necesare. Partea teoretic a

    fost completat cu nvarea propriu-zis a dansului jazzfunk, punndu-se accent pe ritm i

    folosirea acestuia n dans.

    n data de 5 martie 2014 a avut loc Concertul dedicat Zilei de 8 martie unde a

    participat i colectivul de dans modern cu o coreografie absolut nou care a ncntat publicul din

    sal, provocnd ropote de aplauze i emoii pozitive. De data aceasta n scen a fost pus o

    coreografie n stil jazz-funk, un stil nou att pentru membrii colectivului, ct i pentru public. n

    pofida noutii aduse, impresiile au fost unele foarte pozitive. Jazz-funk-ul este un stil care astzi

    a adoptat elemente din diferite forme de dans social, de teatru i artistice i se gsete ca o form

    extrem de artistic i / sau de teatru, precum i ca o form de agrement sau social de dans. Ea

    are o cale de atragere mare, nu numai pentru dansatori, dar, de asemenea, pentru cei care care l

    vizioneaz. Este un dans ce face parte din stilul contemporan i reflect ideea de "a improviza

    dup ideile tale. Partea cea mai distinctiv a acestui stil este calitatea emoional a

    sentimentului. Indiferent de ce "suflet" poate fi, se refer la sensibilitate, experien, sau de a fi n

    ton cu ritmurile corpului.

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    33/34

    - 33 -

    n data de 15 mai 2014 a avut loc Concertul-Examenal anului trei, care a devenit deja

    o tradiie pentru seciile facultii. Studenii seciei Dans Modern au pregtit mpreun cu

    conductorul seciei - Grdinaru Marcelaun dans deosebit, un dans nou n stil hip-hop.

    Dance Avenue dup concert.

    Studenii s-au pregtit de acest concert n timp de dou luni, avnd abilitatea de a nsui repede i

    ntocmai a micrilor propuse. Datorit faptului c studenii au fost dornici s nsueasc ct mai

    mult, pregtirea de examen a fost una foarte plcut. S-a atras atenia la efectuarea coreografiei,

    implicnd studenii s vin cu idei noi, pentru a le dezvolta creativitatea i imaginaia. Astfel,

    ideile au fost discutate de ctre toi membrii colectivului, reuind n final efectuarea unui nou

    dans-hiphop. Au fost explicate tehnicile de baz ale dansatorului solo i ale dansului n duet,

    mergnd n concordan cu partea practic. A fost elaborat conceptul dansului i ideea pe care se

    bazeaz.

    Dansurile moderne marcheaz. Marcheaz prin alura lor deosebit, provocnd sentimente

    profunde i dezvoltnd aptitudini deosebit de necesare n via. Absolvenii care finiseaz sunt

    ncntai de cunotinele pe care le-au dobndit pe parcursul a trei ani. Dansul modern - dansul

    libertatii i al rezolvrii conflictelor. Pe lng faptul c i dezvolt creativitatea, ncrederea n

    sine, voina, capacitatea de a reda prin limbajul corpului gndurile i sentimentele, echilibruldintre minte-suflet i ofer oportunitatea de a face parte dintr-un colectiv prietenos, creativ i

    dynamic. ndrumai i ncurajai de profesori putem s ne facem remarcai, de a contacta cu

    publicul larg n cadrul concertelor organizate, s ne facem noi prieteni.Celac Ala, absolvent

    2014.

  • 8/10/2019 Sectia Dans Modern din cadrul Facultatii de Arte Frumoase, de la inceputuri pina in prezent. Gradinaru Marcela

    34/34

    Chiar dac n esen anul de studii s-a finisat, datorit pasiunii i dorinei de a dansa, n

    data de 23 mai 2014 absolvenii specialitii Coreografie Dans Modern au participat la un

    concert organizat de Centrul Comunitar pentru copii AMICIIdin Chiinu, undeau prezentat

    un dans n stilul jazz-funk. Micuii au fost ncntai i i-au primit cu multe ropote de aplauze pe

    dansatori, iar educatoarele i-au ndemnat pe acetia s purcead i ei ctre arta minunat a

    dansului. Aceasta a fost o experien foarte frumoas pentru dansatori, dat fiind faptul c pentru

    a dansa n faa unui public att de mic, dar totodat a implicat i o mare responsabilitate, iar

    emoiile au fost aceleai, poate chiar mult mai mari dect atunci cnd acetia evolueaz pe

    oricare alt scen.

    Secia Coreografie Dans Modern ocup un loc deosebit n cadrul Facultii de Arte

    Frumoase a Universitii de Stat din Moldova, datorit faptului c nsi dansul modern

    constituie o parte nsemnat a artelor frumoase. Studenii, frecventnd aceast secie n primulrnd capt abiliti interpersonale deosebite, mai apoi capt abilitatea de a dansa, abilitatea de a

    se exprima prin intermediul dansului i de a nva s creeze coreografii interesante. n acelai

    timp, facultatea ofer posibilitatea obinerii unei specialiti nafara specialitii de baz pe care

    studentul o are, n baza creia poate activa n diferite structuri, cum ar fi instituii de nvmnt,

    poate crea cercuri de dans, poate deveni un coreograf care ar putea compune piese coreografice

    pentru diferite evenimente artistice, culturale n localitatea n care se afl.

    De-a lungul activitii seciei, o mulime de tineri i-au cultivat pasiunea de a dansa,

    participnd n primul rnd la concertele semestriale i anuale din cadrul Casei de Cultur, dar i

    nafara acesteia, la diferite concursuri, competiii att naionale, ct i internaionale, ducnd

    faima Republicii Moldova peste hotarele acesteia.


Recommended