+ All Categories
Home > Documents > Scan Simeon Noul Teolog

Scan Simeon Noul Teolog

Date post: 04-Jun-2018
Category:
Upload: nikos-alexandroiu
View: 256 times
Download: 3 times
Share this document with a friend

of 25

Transcript
  • 8/13/2019 Scan Simeon Noul Teolog

    1/25

    1

    leze mnstirea ctitorit de el, simbolul puterii lui. Bardas Phokas a fost i el

    destituit i trimis ca duce al Antiohiei. n august 9!, "asile ## a atacat Bulgaria

    ca ripost a cuceririi $arissei i %esaliei de &arul 'amuel, dar a fost nfr(nt

    umilitor de bulgari. )liberat de arabi n iarna lui 9!, Bardas 'kleros re*ine n

    Asia i se proclam mprat n prim*ara lui 9+, declan(nd al doilea rzboici*il. $a nceput Bardas Phokas se aliaz cu 'kleros *r(nd s mpart ntre ei

    #mperiul- rientul pentru 'kleros, ccidentul pentru Phokas/. 0ar dup ce l

    prinde i nchide pe 'kleros, Phokas sa proclamat el nsui mprat, n august

    9+, ocup(nd ntreaga Asie i bloc(nd capitala de la 2hr3sopolis i Ab3dos. 1!

    'itua&ia de*enind disperat, "asile ## a cerut atunci a4utor de la ruii cneazului

    "ladimir al 5ie*ului 961617/. 2u pre&ul cstoriei acestuia, dup

    ncretinarea sa prealabil, cu sora bazileului, Ana, "ladimir trimite un a4utor

    militar sal*ator alctuit din !666 de mercenari rui i *aregi. 2u spri4inul lor,

    "asile ## reuete n 9 sau la nceputul lui 99 s zdrobeasc l(ng

    2hr3sopolis armata rebel comandat de 5alok3ras 0elphinas care a fost tras

    n &eap, iar pe 18 aprilie 99 la Ab3dos cade n lupt n mod neateptat i

    Bardas Phokas, al crui cap retezat e purtat ca a*ertisment n ntreg imperiul.

    Bardas 'kleros sa predat i el n 996, retrg(nduse n schimbul unui titlul

    princiar n %racia, unde *a i muri n 991. Abia acum "asile ## a de*enit

    monarh autocrat necontestat i *a conduce imperiul cu m(n de fier timp de

    nc trei decenii. "a duce rzboaie dure la toate frontierele, n rient 99

    1666/ i apoi mai ales n Balcani, unde n lungi campanii 1661166:, 1667

    161, 161!161/ i nfr(nge zdrobitor pe bulgari ucig(ndui i orbindui n

    mas 1.666 de prizonieri au fost orbi&i n august 161;/. n 161, "asile ##

    supranumit icolae Bnescu, Chipuri din istoria Bizanului, )d. Albatros, Bucureti, 19+1, p. :.

  • 8/13/2019 Scan Simeon Noul Teolog

    2/25

    ?eorgia, a nfr(nt n *ara lui 16:: re*olta generalilor >ichifor @iphias i

    >ichifor Phokas fiul lui Bardas Phokas czut n 99/. n toiul pregtirilor

    pentru o mare epedi&ie n sudul #taliei i 'icilia, "asile ## moare pe neateptate

    pe 17 decembrie 16:7 ls(nd un imperiu mai consolidat militar i financiar

    *istieria statului a*ea un surplus de 1, milioane de nomisme;

    0up cum obser*m, 'fan&ul 'imon >oul %eolog, ia desfurat

    acti*itatea monahal ntro perioad istoric destul de agitat, dar cu a4utorul lui

    0umnezeu, aa cum *om *edea, *a a4unge la o nl&ime duho*niceasc

    *rednic de urmat.

    Pr. 0r. )manoil Bbu,Bizanul: istorie i spiritualitate, )d. 'ofia, Bucureti, :668, p. :86.

    :

  • 8/13/2019 Scan Simeon Noul Teolog

    3/25

    1.2. VIAA

    'f(ntul 'imeon >oul %eolog sa nscut n 99 n ?alatea, din Paflagonia

    Asia ic/, din prin&i care apar&ineau nobilimii pro*inciale bizantine, nstrit

    i influent n treburile politice. #n 4urul *(rstei de 11 ani, 'imeon a fost dus de

    tatl su la 2onstantinopol, pentru ai face studiile n colile capitalei i a intra

    apoi, n slu4ba mpratului. Cnchiul su, "asile, ocupa atunci un post important

    la curte i a*ea inten&ia s1 prezinte pe nepotul su mpratului, dar t(nrul

    'imeon refuz aceast cinste. 0e asemenea, el refuz ca, dup studii pe care noi

    le numim secundare, s continue a se instrui n coli superioare. ai t(rziu,

    'imeon se descrie n aceast perioad a *ie&ii sale n aceti termeni ascuni, uor

    ironici- oul %eolog, Cateheza 22,p. :89 :6.19Arhiepiscopul "asili 5ri*oein, op !it,p. 16.

    8

  • 8/13/2019 Scan Simeon Noul Teolog

    4/25

    0umnezeu, care au fost ntotdeauna caracteristicile sale-

  • 8/13/2019 Scan Simeon Noul Teolog

    5/25

    chema n a4utor pe aica 0omnului. %ocmai n timpul uneia din aceste rugciuni

    de noapte a a*ut 'imeon prima sa #edere isti!$ de luin$ care 1a umplut de

    bucurie i 1a fcut s piard contiin&a de sine i de tot ceea ce1 ncon4ura. 0ar

    aceast prim perioad de entuziasm religios i de iluminare mistic, pe care

    'imeon o atribuia rugciunilor printelui su duho*nicesc, nu a durat mult

    *reme. %(nrul om se ntoarce la *ia&a lumeasc i risipit pe care o ducea mai

    nainte.

  • 8/13/2019 Scan Simeon Noul Teolog

    6/25

    %otui, se pare c n chiar aceast perioad, care a durat ! sau + ani,

    'imeon nu a rupt pe deantregul legturile sale cu printele su duho*nicesc-

    u tiu cum s eplic aceasta, dar n ticloasa mea inim slluiau dragostea i

    ncrederea fa& de sf(ntul btr(n, far smi dau seama. 0e aceea mi se pare

    dup ce ls s treac at(&ia ani, iubitorul de oameni, 0umnezeu, pentru

    rugciunile sale 'e milosti*i spre mine i, prin mi4locirea lui, m smulse din nou

    din ad(nca mea rtcire i din prpastia relelor mele, pentru a m slobozi. 2ci cu

    toat ne*rednicia mea, nu m despr&isem cu totul de el, ci i mrturiseam ceea ce

    mi se nt(mpla i, c(nd m aflam n ora, l cercetam adesea la chilia sa, chiar

    dac n incontien&a mea, nu pzeam poruncile sale=:!

    %otui, 'imeon atribuie unei inter*en&ii directe a lui 0umnezeu cea de adoua i deplina sa eliberare de puterile rului. )l descrie aceasta cu mult emo&ie-

  • 8/13/2019 Scan Simeon Noul Teolog

    7/25

    +

    ucenicului %u, fiind eu cu des*(rire murdar, cu ochii, urechile i gura astupate

    de noroi, la acel moment eu ne*z(nd nc cine erai %u, ci recunosc(nd numai

    cum eti %u, bunule i iubitorule de oameniF astfel, mai smuls din groapa cea

    pread(nc i din noroi. 0a, 'tp(ne..., %u Hiai amintit de mine, fiind eu n lume

    i cu toat netiin&a mea, mai ales i mai despr&it de aceast lume i mai pus

    naintea sla*ei %ale=.

    Aceast eliberare minunat din groap corespunde se pare hotr(rii lui

    'imeon de a prsi definiti* lumea i de a de*eni clugr. 0up cum tim dinOft

    Viaa sa", 'imeon intr ca nceptor la mnstirea 'tudios la *(rsta de aproape

    :+ de ani. )l nsui i amintete de aceast schimbare n *ia&a sa, n acest mod-

  • 8/13/2019 Scan Simeon Noul Teolog

    8/25

    'imeon refuz i este izgonit din mnstire. >u este greu de n&eles ce a moti*at

    acest refuz- 'imeon sus&inea c 0umnezeu nsui i dduse acest printe

    duho*nicesc cruia i datora at(t de mult. )l intr din nou ca nceptor n mica

    mnstire *ecin a 'f(ntului amas din @erochercos dar rm(ne sub

    cluzirea duho*niceasc a lui 'imeon )*la*iosul care nu prsise mnstirea

    'tudios. n noua sa mnstire, 'imeon a depus cur(nd fgduin&a monahal i a

    fost hirotonit preot. 0up 8 ani de edere, cam la *(rsta de 81 de ani, el a fost ales

    stare& de clugrii de la sfan&ul amas cu aprobarea patriarhului >icolae

    Griso*erghi. Acest lucru se petrecea n anul 96. 0in aceast perioad el ncepe

    s fie *estit n 2onstantinopol, fiind cunoscut pentru sfin&enia i n&elepciunea sa,

    cinstit, dar i criticat i atacat. 'crierile lui 'imeon nsui ne descoper aspectul

    interior al acestor e*enimente. n&elegem c, spre deosebire de primii si pai n

    *ia&a duho*niceasc, ce l conduseser degrab la prima sa #edere a 1uinii

    dunezeieti, acum 'imeon era obligat s urmeze cu rbdare un drum lung i

    greu spre *indecarea duho*niceasc. Astfel, numai cu pre&ul unor mari eforturi

    ascetice ia fost dat s *ad o raz de lumin dumnezeiasc, dar ntrun fel mai

    neclar dec(t nt(ia oar.86

    nstirea sf(ntul amas a fost ntemeiat pe timpul mpratuluiauriciu, la sf(ritul sec. "#, era situat, potri*it mrturiei lui >ichita 'timatul,

    n partea apusean a 2onstantinopolului, nu departe de poarta @erochercos,

    astzi Belgrad 5apu. Pe *remea lui 'imeon, ea se afla ntro stare foarte trist.

    2ea mai mare parte a cldirilor era n ruin. Pu&inii clugri care ns se aflau aici

    sufereau de

  • 8/13/2019 Scan Simeon Noul Teolog

    9/25

    pentru a o atinge ne intereseaz totui mai mult. 0in acest punct de *edere,

    Cateheza sa

  • 8/13/2019 Scan Simeon Noul Teolog

    10/25

    16

    unirea unui sim&m(nt *iu al propriei sale ne*rednicii cu o contiin& clar a

    rspunderii sale ca stare&, legat de datoria de ai n*&a pe clugrii si poruncile

    lui Gristos-

  • 8/13/2019 Scan Simeon Noul Teolog

    11/25

    c aceast cale se scindeaz n mai multe nu dup firea aceluia ci dup puterea i

    scopul fiecruia. Kiindc ncep(nd de la fapte i lucruri diferite ne grbim s

    a4ungem la un singur sla, mpr&ia cerurilor.=

    Pentru 'f(ntul 'imeon >oul %eolog to&i cei care au primit botezul i au

    de*enit cretini sunt chema&i la des*(r&irea care se dob(ndete prin harul

    'f(ntului 0uh, a crui prezen& *ie i lucrtoare n inimile lor i face capabili de a

    cunoate i contempla ade*rurile dumnezeiti nc de aici, de 4os, contemplare

    fr de care nu poate eista certitudinea cu pri*ire la m(ntuire, adic la *ederea i

    comuniunea cu 0umnezeu n *ia&a de dincolo de moarte.

    %ritor prin ecelen& al cu*(ntului )*angheliei, 'f(ntul 'imeon >oul

    %eolog se mpotri*ete celor care *orbesc despre tainele i lucrrile lui 0umnezeu

    nainte ca ei s fi pus ordine n propria lor *ia&, nainte de a fi trecut oul %eolog, S!rieri && Cateheze, trad. de 0iac. #oan #. #c 4r., )d. 0eisis, 'ibiu, 1999, p.9:.8 0rd. )manuel Banu, op!it,p. :. 'f(ntul 'imeon >oul %eolog, S!rieri & 3is!ursuri teologi!e i eti!e, trad. de 0iac. #oan #. #c 4r., )d.0eisis, 'ibiu, 199, p. :+7.

    11

  • 8/13/2019 Scan Simeon Noul Teolog

    12/25

    mpotri*a stare&ului lor. Patriarhul, cercet(nd situa&ia, d dreptate ntrutotul lui

    'imeon i alunga din mnstire pe clugrii mpotri*itori. Aceast pedeaps este

    repede anulat, ca urmare a mi4locirii lui 'imeon, care fcea tot ceea ce depindea

    de el pentru ai face pe rz*rti&i s re*in. 0up aceste e*enimente, 'imeon

    rm(ne nc zece ani stare& la 'f(ntul amas.87

    0up o stre&ie de aproape :7 de ani, n 1667, 'f(ntul 'imeon se retrage

    din func&ia de stare& ls(nd la conducerea mnstirii pe ucenicul su Arsenie.

    'ingurul moti* care lar fi putut mpinge pe 'imeon s se retrag de la

    conducerea mnstirii ar fi fost dorin&a sa fierbinte i dragostea sa de linitire

    duho*niceasc. ichita, 'imeon

    &ine o frumoas cu*(ntare noului stare& i tuturor fra&ilor mnstirii, n*&(ndui

    datoriile *ie&ii monahale i ascultarea fa& de cel mai mare.

    n pofida acestei mrturii optimiste a lui >ichita asupra situa&iei

    duho*niceti a mnstirii 'f(ntului amas i a pre&uirii generale de care se

    bucura n aceast perioad 'imeon, e*enimentele care au sur*enit au artat c

    personalitatea sa i n*&tura sa duho*niceasc a continuat s nt(mpine o

    87 2u*iosul >ichita 'timatul, Viaa,p. :! :!9.+5&'ide,p. :1.+6&'ide,p.:7.

    1:

  • 8/13/2019 Scan Simeon Noul Teolog

    13/25

    mpotri*a stare&ului lor. Patriarhul, cercet(nd situa&ia, d dreptate ntrutotul lui

    'imeon i alunga din mnstire pe clugrii mpotri*itori. Aceast pedeaps este

    repede anulat, ca urmare a mi4locirii lui 'imeon, care fcea tot ceea ce depindea

    de el pentru ai face pe rz*rti&i s re*in. 0up aceste e*enimente, 'imeon

    35rm(ne nc zece ani stare& la 'f(ntul amas.

    0up o stre&ie de aproape :7 de ani, n 1667, 'fan&ul 'imeon se retrage

    din func&ia de stare& ls(nd la conducerea mnstirii pe ucenicul su Arsenie.

    'ingurul moti* care lar fi putut mpinge pe 'imeon s se retrag de la

    conducerea mnstirii ar fi fost dorin&a sa fierbinte i dragostea sa de linitire

    duho*niceasc. ichita, 'imeon

    &ine o frumoas cu*(ntare noului stare& i tuturor fra&ilor mnstirii, n*&(ndui

    datoriile *ie&ii monahale i ascultarea fa& de cel mai mare.

    n pofida acestei mrturii optimiste a lui >ichita asupra situa&iei

    duho*niceti a mnstirii 'f(ntului amas i a pre&uirii generale de care se

    bucura n aceast perioad 'imeon, e*enimentele care au sur*enit au artat c

    87 2u*iosul >ichita 'timatul, Viaa,p. :! :!9.+5&'ide,p.:1.+6&'ide,p. :7.

    18

  • 8/13/2019 Scan Simeon Noul Teolog

    14/25

    mpotri*ire n*erunat n mediile bisericeti din 2onstantinopol. #ns de aceast

    dat, opozi&ia *ine din eterior, din partea naltei ierarhii a Bisericii, n persoana

    fostului mitropolit al >icomidiei, sincelul Dtefan. #at cum l caracterizeaz

    >ichita pe acest persona4- icomidiei, tria atunci. )ra un om superior mul&imii n cu*(nt i n tiin&,

    influent nu numai pe l(ng patriarh i mprat, ci i capabil de a da oricruia care

    l consulta solu&ia la probleme neateptate- cu*(nt mbelugat, limba foarte suplF

    renun&(nd la tronul episcopal din moti*e neclare, cunoscute numai de el singur i

    de 0umnezeu, el nu1 prsea pe patriarh i era mare, n ochii ntregii lumi,

    reputa&ia tiin&ei sale.

    n plus, era o personalitate politic i chiar diplomatic, aa cum se *ede

    din faptul c mpratul "asile al ##lea 1a trimis n 9+! n calitate de

    reprezentant pentru a1 con*inge pe generalul rz*rtit Bardas 'cleros s renun&e

    la rz*rtirea sa. )l era, potri*it cronicarului 2hedrenos, persoana potri*it s

    liniteasc, s ndulceasc prin farmecul cu*(ntului su fin firile cele mai

    nenduplecate. 2(t despre tiin&a sa teologic, ea era de netgduit, dar foarte

    diferit de cea a lui 'imeon i aici este probabil moti*ul principal al conflictului

    lor. Cn conflict ntre o teologie de carte, scolastic, rupt de *ia&a duho*niceasc,dar, cu toate acestea, formal ortodo i conser*atoare, i cea care se arat ca o

    epresie a 0uhului 'f(nt, care n*edereaz necuprinderea i taina lui 0umnezeu,

    ca i descoperirea 'a n eperien&a mistic a sfin&ilor. %eologia lui 'imeon, nega

    persoanelor care nu au n ele pe 0uhul 'f(nt dreptul de a *orbi despre 0umnezeu

    i recunotea ntrutotul autoritatea 'cripturii i a Prin&ilor, dar pentru el aceasta

    este o autoritate luntric, n&eleas numai la luina 0uhului. 2ele + Cu#nt$ri

    teologi!e ale lui 'imeon, scrise n aceast perioad a contro*erselor dintre

    'imeon i Dtefan, reflect clar atmosfera spiritual a acestui conflict, dei nu

    *orbesc n mod direct despre el. Pe scurt, un

    +7 &'ide,p. :91 :9:.89 #dem,3is!ursuri 8eologi!e i .ti!e, 'crieri #, trad. 0iac. #oan #. #c 4r., )d. 0eisis, 'ibiu, 199.

    1

  • 8/13/2019 Scan Simeon Noul Teolog

    15/25

    conflict mai mult duho*nicesc dec(t dogmatic i neieind din cadrele rtodoiei.

    Pentru >ichita totui eplica&ia conflictului era mai simpl- ichita a*ea ade*rata tiin&, aceea a 0uhului, i

    toat lumea, n aceast perioad, l iubea, gusta i admira tiin&a saF nu numai c

    *edea n el un n&elept dup 0uhul, dar fiecare l cinstea ca pe un sf(nt. L*onul

    a4unse la urechile omului despre care am spus. r, acesta se pre&uia pe sine tot

    at(t de mult c(t i dispre&uia pe to&i ceilal&iF el i ngduia s bat4ocoreasc

    reputa&ia sf(ntului, s critice pe cei care *orbeau despre tiin&a sa, numea pe sf(nt

    un netiutor i un necioplit des*(rit care *a rm(ne mut i nu *a ti s pronun&e

    nici un cu*(nt n prezen&a oamenilor n&elep&i, cunosctori n arta criticii

    literare.1

    nt(mplarea a fcut s se nt(lneasc, cei doi, la patriarhie i sincelul Dtefan

    profit de ocazie pentru a pune lui 'imeon o problem teologic dificil,

    nd4duind s1 atrag ntro curs i s demonstreze astfel neputin&a sa.

    0up pu&in timp po*estete >ichita sf(ntul a nt(lnit pe sincel n palatul

    patriarhal. Acesta i spune, lu(nd masca prieteniei- ichita 'timatul, Viaa,p. :91.* &'ide,p 2/2

    17

  • 8/13/2019 Scan Simeon Noul Teolog

    16/25

    i r(setele lumii, greind nc de la prima nt(lnireF c ludtorii si *or

    recunoate, n sf(rit, netiin&a sa *dit=.:

    0ar 'imeon nu era un om care s se lase prins cu uurin& ntro curs.

    0up ce rspunse-

  • 8/13/2019 Scan Simeon Noul Teolog

    17/25

    n fa&a amenin&rilor prietenilor lui 'imeon, patriarhul anuleaz, dup un

    an, eilul i ridic condamnarea. Pentru a se re*ana, fa& de 'f(ntul 'imeon,

    patriarhul i ofer acestuia titlul de episcop. 'f(ntul refuz, dar cei doi se despart

    n termeni amicali, 'f(ntul 'imeon ob&in(nd permisiunea de a slu4i unde dorete.

    )l alege s rm(n n eilul su de acum *oluntar, unde se poate odihni i dedica

    cu des*(rire con*orbirii cu 0umnezeu.7

    Cltimii ani de *ia& ai 'f(ntului 'imeon >oul %eolog sunt marca&i, aa cum

    relateaz ucenicul su >ichita 'timatul, de linite i de s*(rirea unor minuni.

    Prezic(ndui sf(ritul, pe 1: martie 16::, i d ultima suflare, dar nu nainte de

    a da binecu*(ntarea monahilor si nceap slu4ba nmorm(ntrii.! Astfel,

    mpr&ia lui 0umnezeu de*enea mai bogat prin intrarea n )a a unui monah cu

    *ia& apostolic, iar pm(ntul rm(nea mai srac prin trecerea la *ia&a cea

    *enic a unui '$r'atplin de 3uhul Sfnt" Kap. Ap. "#, 8/.

    7 2u*iosul >ichita 'tithatul, Viaa p. 81:.! Arhiepiscopul "asili 5ri*oein, op !it,p. 7+.

    1+

  • 8/13/2019 Scan Simeon Noul Teolog

    18/25

    dumnezeieti nu umbrete ci, dimpotri*, e*iden&iaz totodat o tot at(t de

    puternic *iziune hristocentric.

    oul %eolog= este printre acei prin&i ai Bisericii care *orbete deschis

    despre eperien&a 0uhului, despre comuniunea personal cu 0umnezeu. 'e poate

    remarca n scrierile sale mrturisirea tririi personale a lui 0umnezeu n luin$ i

    ca luin$

    #deile epuse n principalele sale scrieri au reprezentat pentru cercetarea

    teologic o ade*rat pro*ocare, poate i pentru c mult *reme au fost

    considerate, mai ales n mediile occidentale dar i n unele rsritene, nedemne de

    a fi luate n seam. 0e aceea, asupra 'f(ntul 'imeon >oul %eolog i a operei sale,

    a planat pentru mult timp uitarea i chiar suspiciunea de erezie.

    'chimabarea abordrii teologilor a scrierilor i teologiei 'f(ntul 'imeon

    >oul %eolog a aprut o dat cu popularizarea operei sale prin publicarea n

    prestigioasa colec&ie Sour!es Chretienns a edi&iei critice a scrierilor sale. Apar

    acum i aprecieri critice i chiar studii de specialitate care *izau diferite aspecte

    ale g(ndirii 'f(ntului 'imeon >oul %eolog. $a nceput mai critice, dar apoi

    poziti*e, opiniile teologilor i criticilor repuneau n drepturi pe unul dintre marii

    g(nditori i tritori mistici , o important personalitate a epocii sale i un precursor

    al isihasmului.!

    'tudiile i lucrrile de cercetare care au ca obiect conceptul de luin$ la

    'f(ntul 'imeon >oul %eolog au aprut n toate mediile teologice, at(t n &ar c(t i

    n strintate. lucrare important este cea a arhiepiscopului rus "asile

    5ri*oein, realizatorul edi&iei critice n limba rus a Catehezelor

    7 Arhiepiscopul "asile 5ri*oein, n luina lui Gristos, trad. de Pr. Prof. 0r. #oan "asile $eb i #erom.?heorghe #ordan., )#BBI, Bucureti, :667, p. 81.! rd.. >icuor 'andu, Consideraii pri#ind !on!eptul de 1uin$" n gndirea Sfntului Sieon -oul8eolog, n '.%, nr. 1:, :667, p. 17.

    1

  • 8/13/2019 Scan Simeon Noul Teolog

    19/25

    'f(ntului 'irneon >oul %eolog, unde trateaz pe larg aspecte legate de *ia&a i

    n*&tura 'f(ntului 'imeon. Alte studii mai noi sunt realizate de #erom.

    Aleander ?olitzin i de #larion Alfeie* care se do*edesc, dup "asile 5ri*oein,

    cei mai buni cunosctori ai operei 'f(ntului 'imeon >oul %eolog.+

    n teologia rom(neasc cele mai importante studii i cercetri au fost

    realizate de Printele Profesor 0umitru 'tniloae i de diac. #oan #. #c 4r., ei fiind

    i principalii traductori ai operei 'f(ntului 'imeon >oul %eolog n limba rom(n.

    Prezentul studiu, a crui tem se ncadreaz n domeniul general al

    Patrologiei, are n *edere crearea unei perspecti*e de natur personal i interioar

    cu pri*ire la19&-; i &19&-oul %eolog despre lumin *om

    ncerca s descifrm profunzimea unui eponent de prim mrime a tririi mistice

    ortodoe, urmtor 'fintei 'cripturi i 'fintei %radi&ii i *om n&elege, sub

    cluzirea sa, natura, lucrarea i efectele n *ia&a duho*niceasc a fiecrui cretin a

    luinii i iluin$rii

    + 0iac. #oan #. #c 4r., Sfntul Sieon -oul 8eolog i pro#o!area isti!$ n teologia 'izantin$ i!onteporan$, n 'f(ntul 'imeon >oul %eolog, S!rieri& 3is!ursuri teologi!e i eti!e,p. 8. Preot. Prof. Acad. 0r. 0umitru 'tniloae, Studii de teologie dogati!$ ortodo>$, )d.itropoliei lteniei, 2raio*a., 1991.

    19

  • 8/13/2019 Scan Simeon Noul Teolog

    20/25

    I. VIAA I EPOCA SFNTULUI SIMEON NOUL TEOLOG

    1.1 Context !to"#

    0estinul pm(ntesc al sfin&ilor Bisericii e determinat ntro msur

    considerabil de e*olu&iile, natura i tipul societ&ilor n care triesc. 'f(ntul

    'imeon >oul %eolog e n mare parte un produs al lumii sale, al societ&ii

    bizantine a4unse n secolele @@# la apogeul ei istoric. 0rastic redus teritorial i

    demografic, di*izat n interior, in*adat i amenin&at mereu at(t dinspre nord

    sla*i i bulgari/, c(t i dinspre est arabi/, #mperiul Ioman de Isrit e*itase

    cu dificultate catastrofa n secolul dramatic dintre anii !16+16. Iedus la

    4umtate din Asia ic, la %racia i ?recia maritim, el a reuit s

    supra*ie&uiasc, dar cu o societate profund schimbat n toate microstructurile

    ei- dezurbanizat, ruralizat, noua societate bizantin se deosebea de cea antic

    prin pierderea di*ersit&ii i compleit&ii n fa*oarea simplificrii i

    uniformit&ii. )litele urbane dispar, aristocra&ia pro*incial decade, cultura

    antic i institu&iile ei de tip urban teatre, bi, coli publice superioare/ se

    sting. mas de popula&ie rural uniform i analfabet, alctuit din &rani

    pltitori de tae i solda&i, e supus direct mpratului de la 2onstantinopolF

    bazileul e eful absolut al statului, responsabil at(t de aprarea ei militar, c(t i

    de ordinea intern, i conductorul ntregii societ&i prin intermediul unei elite

    birocratice ci*ile, militare i clericale.

    2ultura pg(n dispr(nd practic la sf(ritul secolului "#, episcopii i

    monahii preiau monopolul culturii i de*in at(t n*&torii, c(t i patronii noii

    societ&i cretine, ale crei sentimente dominante sunt cele de insecuritate i

    spaim. 'fin&ii martiri sau monahi, dar i moatele i icoanele lor de*in noii

    protectori i centre de solidarizare a unei comunit&i religioase alternati*e,

    oferind un patrona4 spiritual i o mediere ntre di*in i uman paralele celei

    :6

  • 8/13/2019 Scan Simeon Noul Teolog

    21/25

    episcopii prin cultul liturgic din biserici.9

    onahii renun&tori la lume de*in autorit&i spirituale pentru credincioii

    cstori&i i analfabe&i dintro lume nesigur i instabil, crora le ofer

    protec&ie i ndrumare, func&ion(nd ca furnizori de ordine, securitate i linitede dincolo de lume, oglindite pe fe&ele transfigurate din icoanele lor hieratice.

    0i*izat interior ntro societate cretin cu dou *iteze cea a cretinilor

    des*(ri&i n afara lumii i a cretinilor nedes*(ri&i din lume , cretinismul

    i pierde elanul misionar i se repliaz intro*ertit pe o a dominat de polii

    piet&ii i securit&ii. >oul #mperiu Ioman din Isrit de*ine o societate

    teocratic n care stat i biseric fuzioneaz ntrun popor mesianic de tip

    *echitestamentar.162ondus de figurile mesianice ale mpra&ilor, preo&ilor i

    profe&ilor monahi, el are misiunea de a realiza o icoan terestr a mpr&iei lui

    0umnezeu apr(nd prin ortodoie i moralitate ordinea di*in a eisten&ei, de

    orice de*iere intelectual sau moral. Pe acest fundal sumbru are loc n

    secolele "####@ conflictul dramatic pentru conducerea societ&ii ortodoe ntre

    mpra&ii iconoclati i monahii iconoduli, conflict ncheiat n 8 cu triumful

    ortodoiei iconodule i reconcilierea ntre monahism i imperiu printrun nou

    pact social. 0epind aceast criz, imperiul i societatea bizantin se nscriu

    dup 8 pe o curb ascendent n toate domeniile- militar, economic, social i

    cultural. Acest a*(nt *a continua n mod constant sub to&i bazileii dinastiei

    macedonene !+16:/, c(nd societatea bizantin intrat n faza ei

  • 8/13/2019 Scan Simeon Noul Teolog

    22/25

    'timatul care a supra*ie&uit p(n n 4urul anului 1696/, se deruleaz astfel pe

    fundalul celei mai glorioase epoci a istoriei bizantine. 'ecolele @@# sunt astfel

    marcate de dublul fenomen militar al

  • 8/13/2019 Scan Simeon Noul Teolog

    23/25

    tron/, ecelent administrator, iar n eterior a declanat marea ofensi* militar

    antiarab din rient, condus de generalul Bardas Phokas fratele lui $eon

    Phokas, nfr(nt i orbit n 9:6/ i de fiii acestuia, >ichifor, $eon i 2onstantin.

    fensi*a *a continua i dup moartea probabil prin otr*ire a/ lui 2onstantin

    "##, n noiembrie 979, sub scurta domnie a fiului acestuia, t(nrul i

    desfr(natul Ioman ## nscut n 989/, sub care puterea efecti* a fost de&inut

    de eunucul #osif Bringas care 1a ndeprtat pe "asile $ekapenos sau >othos

    bastardul/ i de ctre so&ia sa, %eofano. Ioman ## moare otr*it probabil i el,

    pe 17 martie 9!8 n *(rst de doar :8 de ani, puterea trec(nd nominal la fiii si,

    minorii "asile ## nscut n 97/ i 2onstantin "### nscut n 9!6/, dar fiind

    eercitat efecti* de eunucul Bringas i de %eofano ca regent. Pentru a1

    elimina pe atotputernicul primministru Bringas, %eofano 1a chemat la putere

    pe generalul >ichifor Phokas nscut n 91: i cuceritorul 2retei n 9!1/. 0up

    o scurt rezisten& a partizanilor lui Bringas, Phokas intr pe 1! august 9!8 n

    2onstantinopol i e ncoronat mprat, cstorinduse ndat cu %eofano.

    >ichifor continu recuceririle n rient reocup(nd 2ilicia, 2iprul, 'iria,

    Antiohia i Alepul, dar de*ine tot mai dictatorial i impopular printrun edict

    din 9! a oprit nfiin&area de noi mnstiri , fiind n cele din urm asasinat n

    16O11 decembrie 9!9 de o con4ura&ie militar condus chiar de so&ia lui,

    %eofano, i de o rud a sa, generalul #oan %zimiskis. %zimiskis nscut n 9:7/

    e ncoronat pe :7 decembrie 9!9, dar o trimite la mnstire pe %eofano,

    gu*ern(nd n interior prin eunucul "asile $ekapenos.18

    n 9+69+1, nfr(nge cu a4utorul cumnatului su, generalul Bardas

    'kleros, re*olta familiei aristocratice Phokas condus de $eon, fratele

    mpratului asasinat, i de fiul su, Bardas Phokas, care sunt orbi&i de un ochi

    i interna&i ntro mnstire din 2hios. %zimiskis continu cuceririle ocup(nd,

    n rzboi cu ruii lui '*iatosla*, Bulgaria de est p(n la 0unre, iar n 9+

    *+&'ide,p.

    :8

  • 8/13/2019 Scan Simeon Noul Teolog

    24/25

    9+7 esopotamia, 'iria i nordul Palestinei cu ?alileea p(n la 2ezareea. 2u

    siguran& %zimiskis ar fi ocupat un an mai t(rziu i #erusalimul, dac nar fi

    murit pe 16 ianuarie 9+!, otr*it i el de "asile $ekapenos, pe care *oia s1

    ancheteze pentru achizi&ionarea abuzi* de terenuri n 2ilicia.1

    Di astfel urca n sf(rit pe tron mpratul legitim, t(nrul n *(rst de 1

    ani "asile ##F el a*ea s domneasc nu mai pu&in de de ani, domnia sa

    marc(nd zenitul istoric al #mperiului Bizantin. Primii 18 ani *or fi etrem de

    dificili pentru neeperimentatul bazileu tutelat autoritar de eunucul "asile

    $ekapenos. 2ei doi "asile au trebuit s fac fa& nu doar atacurilor bulgarilor i

    arabilor, ci mai cu seam unor foarte gra*e i ndelungate rebeliuni militare,

    ade*rate rzboaie ci*ile. Primul care sa ridicat a fost generalul Bardas

    'kleros. 0estituit de eunucul "asile din func&ia de general al rientului i

    trimis ca simplu duce n esopotamia, 'kleros sa proclamat mprat n *ara

    lui 9+!, nfr(ng(nd armata imperial i ocup(nd ntreaga Asie.17

    Ambasadele mitropolitului Dtefan al >icomidiei i ale lui $eon

    Proto*estiarul eu(nd, eunucul "asile l recheam din eil pe rebelul Bardas

    Phokas, nfr(nt de %zimiskis n 9+6, ii ncredin&eaz comanda suprem,

    n*ins ini&ial de 'kleros n 9+, Bardas Phokas reuete n martie 9+9, cu

    a4utorul decisi* al unui contingent de 1:.666 de gruzini, s1 nfr(ng pe

    Bardas 'kleros, care se refugiaz la Bagdad, mpratul a *rut s le dea arabilor

    Alepul n schimbul lui 'kleros, dar sa izbit de rezisten&a eunucului "asile i a

    generalilor Bardas i $eon Phokas. %ot mai incomodat de tutela eunucului

    "asile, aliat cu comandatul armatei Bardas Phokas i un alt general, mpratul

    reuete n 97 s1 nlture de la palat pe atotputernicul eunuc, confisc(nduia*erea imens, eil(ndu1 i nchiz(ndu1 ntro mnstire, unde a murit n

    cur(nd de suprare c "asile ## a pus cu cruzime s i se demo

    1 "asile untean,Bizantinologie, )d. Anacord, %imioara, :666, p. 9.17 ihail Psellos, 2ronografia. Un veac de istorie bizantin 9+!16++/, trad. I. Aleandrescu, )d.Polirom,

    :

  • 8/13/2019 Scan Simeon Noul Teolog

    25/25

    Introducere

    Personalitate de prim mrime a epocii teologiei bizantine, imediat

    urmtoare a aceleia a sinoadelor ecumenice, 'fan&ul 'imeon >oul %eolog a lsat o

    imprese i amintire at(t de puternic n contiin&a contemporanilor si nc(t, la

    numai 86 de ani de la moartea sa este trecut n r(ndul sfin&ilor i primete

    supranumele de oul %eolog=, fapt care trimite cu g(ndul la ceilal&i doi mari

    naintai ai si, 'f(ntul Apostol i )*anghelist #oan i 'fan&ul ?rigorie de >azianz.

    0e aceti corifei ai teologiei cretine 'f(ntul 'imeon este legat at(t prin

    nalta sa teologie c(t i prin profunda trire duho*niceasc a ade*rurilor re*elate

    din care i trage *igoarea ntreaga sa oper teologic.1 0e fapt 'f(ntul 'imeon ne

    arat odat n plus c ade*rata teologie este cea trit n intensitatea deplin a

    sensului ei- #or'irea despre 3unezeu presupune o'ligatoriu #or'irea !u

    3unezeu

    #z*or(t din dorin&a *ie de a ndruma *ia&a monahal a confra&ilor si de

    chino*ie, opera i mesa4ul teologiei 'f(ntul 'imeon >oul %eolog nu este

    eclusi*ist, adic nu se adreseaz doar mediului monahal din care fcea parte,

    plec(nd de la premisa c pentru cretini ar eista dou ci de m(ntuire, una plin

    de har i trire dar rezer*at monahilor i alta mai srcit n acest sens, reze*at

    mirenilor, ci o singur cale pentru to&i, monahi i mireni, n care nt(lnirea cu

    Gristos nu este posibil dec(t prin nl&area, prin har la Gristos, adic la oul %eolog,n '.%., nr. 1:, 196, p. 1.


Recommended