+ All Categories
Home > Documents > PERSONALITĂŢI TEOLOGICE BIZANTINE · 2020. 7. 7. · Constantin al VII-lea Porfirogenetul,...

PERSONALITĂŢI TEOLOGICE BIZANTINE · 2020. 7. 7. · Constantin al VII-lea Porfirogenetul,...

Date post: 24-Jan-2021
Category:
Upload: others
View: 8 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
14
Universitatea din Craiova Școala Doctorală „Sfântul Nicodim” Domeniul: Teologie Specializarea: Patrologie și literatură post -patristică PERSONALITĂŢI TEOLOGICE BIZANTINE DIN SECOLELE X-XI -REZUMAT- Doctorand: Pr. Mladin Constantin Coordonator: Pr. Conf. Univ. Dr. Băjău Constantin CRAIOVA 2020
Transcript
Page 1: PERSONALITĂŢI TEOLOGICE BIZANTINE · 2020. 7. 7. · Constantin al VII-lea Porfirogenetul, Sfântul Simeon Metafrastul, Sfântul Simeon Studitul, 3 Sfântul Simeon Noul Teolog,

Universitatea din Craiova

Școala Doctorală „Sfântul Nicodim”

Domeniul: Teologie

Specializarea: Patrologie și literatură post-patristică

PERSONALITĂŢI TEOLOGICE BIZANTINE

DIN SECOLELE X-XI

-REZUMAT-

Doctorand:

Pr. Mladin Constantin

Coordonator:

Pr. Conf. Univ. Dr. Băjău Constantin

CRAIOVA

2020

Page 2: PERSONALITĂŢI TEOLOGICE BIZANTINE · 2020. 7. 7. · Constantin al VII-lea Porfirogenetul, Sfântul Simeon Metafrastul, Sfântul Simeon Studitul, 3 Sfântul Simeon Noul Teolog,

1

Personalităţi teologice bizantine din secolele X-XI

- Teză de doctorat -

Rezumat

Tema cercetării de față: Personalităţi teologice bizantine din secolele X-XI este una

puțin aprofundată în studiile de specialitate în limba română. În cadrul secţiei istorice, din

care disciplina Patrologie şi literatură post-patristică face parte, mi-am propus să realizez o

lucrare cu o abordare interdisciplinară, folosindu-mă de cunoştinţele din alte discipline

teologice.

Cercetarea urmăreşte să prezinte informații despre autorii din perioada studiată (sec.

X-XI), despre rolul lor în biserica şi în societatea timpului. De asemenea se urmăreşte

detalierea aspectelor legate de operele lor, fie ele teologice sau indirect legate de teologie și să

arate importanţa învăţăturilor de credinţă desprinse din studiul operelor lor pentru teologia

ortodoxă, înţeleasă în ansamblul ei, ca doctrină, dar şi cult. Teza îşi propune să îi aducă pe

teologii de acum un mileniu mai aproape de cititorii, în general, din secolul al XXI-lea şi de

teologii contemporani ortodocşi. Cunoaşterea operelor şi a autorilor din secolele X-XI merită

o atenţie şi o aprofundare mult mai amplă în studiile noastre.

Ca mod de lucru în realizarea prezentei lucrări, am apelat în primul rând la studiul

operelor autorilor în original şi în traducerea acestora în limba română şi în limbile moderne

ce îmi sunt accesibile. M-am străduit să reliefez aspectele importate din viața, opera şi

doctrina lor, subliniind importanța personalităților și a scrierilor lor pentru posteritatea

creştină. În acest sens, metoda de lucru care a primat a fost cea specifică studiilor cu caracter

istoric. Am păstrat un oarecare echilibru, diferit de la un autor la altul, între exigenţele

disciplinei Patrologie, care impune o tratare prioritară a operei şi doctrinei autorilor avuţi în

obiectivul de studiu şi necesitatea de a încadra personalităţile studiate în contextul istoric al

vremurilor lor, care este unul al Istoriei Bizanţului.

Teza de doctorat este gândită didactic, autorii secolelor X-XI fiind împărțiți după

preocuparea avută sau după statutul social şi eclezial ocupat. Motivul unei astfel de organizări

a lucrării mele este dorinţa pentru o mai bună înțelegere a conținutului acesteia, dar și pentru a

păstra interesul evident pentru personalităţile studiate şi pentru opera lor. Conținutul lucrării

mele nu şi-a propus să epuizeze complet subiectul tratat. Acest lucru este cu totul imposibil

din nenumărate motive. Pe acest subiect se vor scrie, încă şi în limba română, în viitor, multe

alte lucrări valoroase. Lucrarea mea tratează însă și aduce informații vitale pentru o înțelegere

viitoare de ansamblu a celor două secole, X-XI, din istoria Bizanţului creştin. Menționez aici

Page 3: PERSONALITĂŢI TEOLOGICE BIZANTINE · 2020. 7. 7. · Constantin al VII-lea Porfirogenetul, Sfântul Simeon Metafrastul, Sfântul Simeon Studitul, 3 Sfântul Simeon Noul Teolog,

2

şi două trăsături specifice ale cercetării mele: tratarea cu multă responsabilitatea a termenilor

teologici, şi nu numai teologici, întrebuinţaţi şi adăugarea de note introductive specifice, cu

permanenta precizare a surselor operelor. Despre cea din urmă trăsătură, consider că sursele

menționate în lucrarea de cercetare însumează deopotrivă ultimele cercetări în domeniu, cât și

unele mai vechi, necunoscute deplin în studiile românești, atât din literatura de specialitate

străină, cât și din cea românească. Este evident, după cum reiese din prezenta cercetare, că am

folosit într-un procent mai mare surse din literatura străină, deoarece preocupările pentru acest

domeniu au fost acolo mult mai intense. Aparatul critic este unul care poate să fie de folos și

altor teologi, pentru studii viitoare.

Desigur, nu am putut realiza o analiză și o evaluare obiectivă a tuturor operelor

autorilor studiaţi. Cele mai multe dintre acestea nu au fost traduse nici în limbile moderne de

circulaţie europeană.

Materialul cercetării este organizat în două părți, complementare și bine conturate, la

care se adaugă un bogat aparatul critic, folosind peste 1400 de note bibliografice și peste 240

de repere bibliografice, organizate sistematic după cum urmează: Izvoare/ Surse, Lucrări în

volum, Dicționare/Enciclopedii, Reviste/Studii și webografie.

Prima parte, prezentarea istorică, este una generală, adunând date despre viața

personalităților bizantine din secolele X-XI și despre rolul pe care acestea l-au jucat în

imperiu. Cunoaşterea acestor elemente istorice este importantă pentru a ne forma o imagine

despre stadiul de evoluţie al culturii vremii, care a influenţat pozitiv, acum, după un mileniu,

şi viața noastră bisericească. Mi-am propus să creionez aspecte de viață, educație și rolul avut

de aceste personalităţi prin prezentarea activități lor culturale, în mod special cărturărești.

După enumerarea titlurilor operelor lor, am realizat o analiză a cuprinsului acestora. Unde

accesul a fost mai facil, am realizat scurte comentarii teologice asupra textului.

Prima parte a tezei mele este împărțită în patru capitole, numite după statutul pe care îl

aveau autorii studiaţi. Această parte a cercetării mele este și cea mai amplă, autorii bizantini

selectați de către mine în cercetarea de față nefiind incluși într-un studiu asemănător până

acum. Personalitățile bizantine, deși au jucat diferite roluri în viața culturală sau

administrativă a Imperiului Bizantin, au în comun preocuparea pentru scris sau pentru

alcătuirea şi rostirea de cuvântări. Sunt iubitori de litere şi unii au adunat diferite manuscrise

și ediții de texte patristice.

Personalitățile bizantine alese de mine sunt împărați, aghiografi și teologi, arhierei,

dascăli și istorici ai vremii, după cum urmează: Împăratul Leon al VI-lea Filosoful, Împăratul

Constantin al VII-lea Porfirogenetul, Sfântul Simeon Metafrastul, Sfântul Simeon Studitul,

Page 4: PERSONALITĂŢI TEOLOGICE BIZANTINE · 2020. 7. 7. · Constantin al VII-lea Porfirogenetul, Sfântul Simeon Metafrastul, Sfântul Simeon Studitul, 3 Sfântul Simeon Noul Teolog,

3

Sfântul Simeon Noul Teolog, Nichita Stithatul, Patriarhul Nicolae I Misticul, Patriarhul

Mihail Cerularie, Arhiepiscopul Aretas al Cezareei Capadociei, Sfântul Petru al Argosului,

Mihail Psellos, Eftimie Zigabenul, Ioannis Italos și Leon Diaconul. La aceştia am adăugat și

un Lexicon, o enciclopedie ce conține diferite informații istorice ordonate alfabetic, ce poartă

numele autorului: Suidas. Viața și opera acestor autori scoate în evidență preocupările pentru

cultură în general și pentru teologie în special, în cele două secole, X-XI.

Cea de a doua parte a cercetării își propune o privire de ansamblu asupra literaturii

teologice din secolele X-XI, fiind mai puţin întinsă, complementară celei dintâi, care

concentrează scrierile de la toți autorii, împărțite după genurile teologice, prezentând şi unele

scurte traduceri de texte. Această a doua parte studiază genurile teologice literare precum și

unele lucrări reprezentative din cele două secole.

Anterior primului capitol am realizat argumentarea temei alese precum și o prezentare

a stadiului cunoașterii temei în limba română, justificând necesitatea cercetării de față precum

și metodologia de lucru.

Prima parte intitulată Personalități teologice din secolele X-XI, este împărțită în patru

capitole, fiecare având un specific bine conturat.

În primul capitol, Împărați teologi, cel dintâi basileu care a marcat secolul al X-lea sub

mai multe aspecte este împăratul Leon al VI-lea Filosoful. Împăratul s-a dovedit un prolific

predicator, activitatea sa fiind una dintre cele mai bogate care s-a păstrat, din cele două secole.

Lucrările teologice care aparțin lui Leon al VI-lea Filosoful sunt împărțite și ele pe mai multe

categorii. Astfel, din rândul creațiilor imnografice amintim versurile și epigramele sub formă

anacreontică, dar și cele 11 stihiri ale Evangheliilor Învierii sau stihirile de la Vecernia din

Duminica Floriilor. Tot în ritm anacreontic a mai scris două poeme, unul dedicat fratelui său

Alexandru și altul lui Andronic Ducas, un rebel, care însă nu s-au mai păstrat. O scriere

deosebită, în versuri, este Omilia dedicată Martiriului Sfântului Clement, Episcopul Ancirei,

cuvântare unică din punctul de vedere al formei literare. Împăratul obișnuia deseori să predice

în bisericile din Constantinopol, numărul însemnat de omilii care s-au păstrat oglindind foarte

bine această activitate a sa, deși încălca prevederea Canonului 64 Trulan. În acest sens, ne-au

rămas un număr de 42 de omilii, prezentate sistematic în subcapitolul Leon al VI-lea

Înțeleptul, împărat și predicator. Omiliile sale au o ținută teologică înaltă, dovedind o

temeinică cunoaștere a textelor scripturistice și a operelor scriitorilor patristici.

Dintre numeroasele cuvântări fac parte și Omiliile la praznicele împărătești. De

menționat sunt sursele omiliilor sale, folosindu-mă în principal de volumul 107 al colecției

P.G. și de Antologia monahului Akakie, la care am adus completări din volumul dedicat al

Page 5: PERSONALITĂŢI TEOLOGICE BIZANTINE · 2020. 7. 7. · Constantin al VII-lea Porfirogenetul, Sfântul Simeon Metafrastul, Sfântul Simeon Studitul, 3 Sfântul Simeon Noul Teolog,

4

cercetătoarei Theodora Antonopulou. La fel de valoroase sunt și Omiliile la sărbătorile

închinate Maicii Domnului, care formează o altă categorie însemnată de cuvântări rostite de

împăratul predicator Leon al VI-lea, dar și Omiliile la sfinți și ocazii speciale, care se

aseamănă prin alcătuire, toate respectând un plan simplu, din care fac parte introducerea,

cuprinsul și epilogul, unde introducerea era în mare parte istorică, cuprinsul prezenta

principalele virtuți și epilogul era format din îndemnuri și o rugăciune dedicată sfânt ilor.

Pentru a completa preocupările sale omiletice, împăratul Leon al VI-lea a rostit o Omilie

funebră, în amintirea părinților săi, folosind ca model encomionul alcătuit de Sfântul Grigorie

de Nazianz în cinstea Sfântului Vasile cel Mare. Fiind un ctitor recunoscut, a rostit cuvântări

și la terminarea lucrărilor unor lăcaşuri, precum Omilia dedicată Bisericii Mănăstirii

Patriarhului Antonie Kavleos și Omilia dedicată Bisericii lui Stylianos Zaoutzes. Tot în

împrejurări excepționale a rostit și cele trei Omilii la începutul Postului Mare, două dintre ele

fiind susținute la palatul imperial, cea de-a treia fiind rostită spre sfârșitul vieții împăratului.

Tot legat de perioada Marelui Post a rostit și Omilia la punerea în Mormânt a Mântuitorului,

rostită în Vinerea Mare. La acestea se mai adaugă omilii la ocazii speciale, precum Omilia la

Sfântul Ilie, cel care era protectorul dinastiei macedonenilor, al cărui exponent era.

Lucrările ne-teologice pe care le-a lăsat posterității împăratul Leon al VI-lea sunt de

mai multe feluri. Astfel, lucrările juridice sunt formate din cele șase volume, ce însumează 60

de cărți de legi, numite Basilicale, ce erau de fapt o traducere a unor legi și adaptare a lor, din

timpul împăratului Iustinian şi până la el. Pe lângă acestea, va mai emite un set de 113

Novele, edicte complementare unora deja în uz. Un alt gen de scriere ne-teologică este

lucrarea de strategie militară numită Tactica, fiind publicată integral în colecția Migne,

reprezentând până azi una dintre cele mai importante lucrări de acest gen ale scriitorilor

bizantini. Faptul că prezintă diferite aspecte de strategie militară, nu l-a oprit pe împărat să

înceapă prin invocarea Sfintei Treimi și să încheie cu Amin, demonstrând armatei credința de

care dădea dovadă și modelul pe care soldații să îl urmeze. O lucrare ce aparține atât

domeniului juridic, cât și celui administrativ, este Cartea eparhului, care cuprindea reguli

pentru comercianți, fiind în fond un cod al meseriilor practicate în secolul al X-lea.

În capitolul al doilea, Constantin al VII-lea Porfirogenetul, om de cultură, teolog și fire

inclinată spre meditație, am prezentat preocupările sale cărturărești le-am organizat în trei

subcapitole. În primul, cel al creațiilor imnografice, omiletice și istorice, am realizat mai întâi

o prezentare a lucrărilor teologice. Dintre acestea face parte un Panegiric în cinstea Sfântului

Ioan Gură de Aur, cu prilejul aducerii moaştelor sale la Constantinopol, la care se adaugă o

serie de lucrări de imnografie creștină, precum Rugăciunile liturgice (Preces liturgicae) sau

Page 6: PERSONALITĂŢI TEOLOGICE BIZANTINE · 2020. 7. 7. · Constantin al VII-lea Porfirogenetul, Sfântul Simeon Metafrastul, Sfântul Simeon Studitul, 3 Sfântul Simeon Noul Teolog,

5

Cele 11 Luminânde. De amintit este că acestea sunt în uzul liturgic până în zilele noastre,

ocupând o importantă parte a slujbei Utreniei.

Un alt gen de scrieri ale împăratului Constantin al VII-lea sunt operele cu caracter

istoric. Despre ceremoniile de la curtea bizantină (De ceremoniis Aule Byzantine) este de o

deosebită importanță, oferind amănunte despre obiceiurile și protocolul desfășurat cu diferite

ocazii religioase sau de stat. Cea de-a doua lucrare istorică este Despre theme sau Despre

provinciile Imperiului Bizantin (De Thematibus), lucrare amplă, care prezintă lumea

Orientului și Occidentului de pe cuprinsul întregului imperiu. O lucrare de mare întindere este

Despre conducerea imperiului (De administrando imperio), scriere ce a fost tradusă și în

limba română, cu titlul Carte de învățătură pentru fiul său Romanos. Mai târziu, lucrarea va fi

un model pentru scrierea lui Neagoe Basarab, ce poartă titlul Învățăturile lui Neagoe Basarab

către fiul său Theodosie. Împăratul Constantin al VII-lea a alcătuit și lucrări cu caracter

juridic, precum Tratatul de legi (Delectus Legum Comendarius), în care explică aplicabilitatea

unor legi și Novellae Constitutiones, un set de 13 legi pe care le-a emis în timpul domniei

sale. O altă lucrare este Despre ambasade (Excerpta de Legationibus), care se prezintă ca un

jurnal, în care sunt expuse diferitele vizite ale delegaților împăratului. Alte scrieri ale sale

prezentate în teză sunt tratatul de agronomie Geoponica, și lucrarea de istorie medicală

Iatrika sau De curatione.

În cel de-al treilea subcapitol am realizat o prezentare a importanței operei împăratului

Constantin al VII-lea Porfirogenetul pentru istoria și literatura veche românească.

Cel de-al doilea capitol prezintă patru nume de aghiografi și teologi. Primul este un

important erudit bizantin numit Sfântul Simeon Metafrastul sau Logofătul, exponentul prin

excelență al genului aghiografic, prin opera sa Minologion sau Viețile Sfinților, care cuprinde

nu mai puțin de 148 de vieți ale sfinților, fiind practic o colecție de biografii ale sfinților cu

ajutorul unor colecții mai vechi. O altă creație a sa, care aparține scrierilor imnografice, este

un Necrolog în versuri, dedicat împăratului Constantin al VII-lea. Tot în versuri s-au păstrat

de la el o serie de canoane, stihiri, tropare și rugăciuni în versuri, unele dintre acestea fiind

incluse în uzul liturgic și folosite până azi în Canonul de Împărtășanie. Rugăciunilor cuprinse

în Canonul de Împărtășanie le-am dedicat un comentariu mai larg, limitându-mă totuși la

aspectele doctrinare, care rezultă din aceste creații și nu la cele de ordin tipiconal sau liturgic.

Pe de altă parte, autorul accentuează importanța aspectelor morale și duhovnicești ale

pregătirii creștinului. La acestea se adaugă scrierile morale, precum Culegerea de sentințe

morale și Culegerea de predici morale, la mare căutare în secolul al X-lea și după, existând la

Biblioteca Academiei Romane un exemplar în manuscris, din timpul lui Neagoe Basarab. De

Page 7: PERSONALITĂŢI TEOLOGICE BIZANTINE · 2020. 7. 7. · Constantin al VII-lea Porfirogenetul, Sfântul Simeon Metafrastul, Sfântul Simeon Studitul, 3 Sfântul Simeon Noul Teolog,

6

asemenea este tradusă în limba română una din scrierile sale, sub titlul Parafraza în 150 de

capitole a Sfântului Simeon Metafrastul la cele 50 de Cuvinte ale Sfântului Macarie.

Un alt gen de scrieri ale aceluiaşi autor, cele omiletice, este reprezentat de Cuvânt la

Plânsul Născătoarei de Dumnezeu când a înfășurat cu giulgiuri cinstitul trup al Domnului

nostru Iisus Hristos, dar și de o scriere cu caracter canonic, în care se face un rezumat al

tuturor canoanelor de la Sinoadele Ecumenice, sub titlul Sinopsă canonică.

Pentru a continua tradiția predecesorilor săi, între operelor lui se numără și o scriere

istorică, cu titlul Cronografia anilor 813-961, expusă în volumul 109 al colecției Migne. La

fel de importantă este corespondența pe care Sfântul Simeon Metafrastul a purtat-o, aici

expunând părerile pro și contra cu privire la autenticitatea celor 111 epistole ale sale, sau

numai a 25 dintre ele.

Un al doilea scriitor și model pentru Sfântul Simenon Noul Teolog este Sfântul

Simeon Studitul, despre a cărui viață se cunosc multe amănunte din scrierile ucenicului.

Opera sa, Capetele morale ale lui Simeon Evlaviosul, este tradusă în limba română și se

dorește a fi un ghid simplu pentru monahul smerit, ce dorește dedicarea totală lui Hristos.

Autorul, la fel ca alții, este dovada calității vieții monahale și a dedicării slujirii lui Hristos,

din secolul al X-lea.

Penultimul aghiograf și monah cu vocație este Sfântul Simeon Noul Teolog, care va

marca și impresiona prin gândirea sa generațiile de creștini până în zilele noastre. Față de alte

personalități bizantine prezentate în cercetarea de față, el s-a bucurat de o atenție deosebită în

literatura de specialitate, pe de o parte datorită operelor sale accesibile într-o limbă modernă

de circulație internațională, respectiv franceza, și ușurința cu care au fost traduse majoritatea

în limba română. Pe lângă opera foarte valoroasă, este importantă și viața sa, expusă magistral

de către ucenicul lui, Nichita Stithatul și tradusă încă de la jumătatea secolului trecut în limba

română.

Importanța istorică a celor două veacuri studiate este dată și de evenimentul care a

scindat biserica și la care răsăritenii au reacționat, pentru a păstra autentică învățătura de

credință. La acest efort a contribuit și învățatul monah Nichita Stithatul sau Pieptosul, care

formează al patrulea subcapitol dedicat aghiografilor, al cărui nume este legat de curajul de a-i

combate prin tratatele sale pe apuseni. Astfel, scrierile polemice Dialogul, Antidialogul,

Sinteza despre Filioque și Cuvântările împotriva armenilor sunt concludente în această

situație de criză, pe care a trăit-o biserica. Preocupările lui polemice s-au extins şi asupra altor

teme, precum folosirea azimelor, ţinerea sabatului, celibatul preoților, sau Providență. Pe

lângă acestea, ne-au rămas de la el scrierile liturgice: Despre brâul diaconilor, Despre

Page 8: PERSONALITĂŢI TEOLOGICE BIZANTINE · 2020. 7. 7. · Constantin al VII-lea Porfirogenetul, Sfântul Simeon Metafrastul, Sfântul Simeon Studitul, 3 Sfântul Simeon Noul Teolog,

7

salutarea cu mâinile şi Despre Aliluia treptelor, Împotriva celor care învinovățesc sfinții,

precum și corespondența sa, formată din 14 scrisori, având ca subiect diferite teme teologice,

explicate unor monahi cu care acesta păstra legătura.

Al treilea capitol prezintă Ierarhii cărturari, dintre care primul este Patriarhul Nicolae I

al Constantinopolului, cel numit și Misticul sau Secretarul, care a păstorit în timpului

împăratului Leon al VI-lea Filosoful. Opera sa este formată din Omilia la capturarea

Tesalonicului, în care se erijează ca un apărător al creștinilor nevinovați persecutați de

musulmani. Parte acea mai însemnată a scrierilor, din punct de vedere al cantității, este

formată din corespondența sa, ce numără 163 de scrisori, care s-au păstrat, ce formează o

imagine de ansamblu asupra preocupărilor și erudiției sale. Ultima operă care s-a păstrat arată

preocupările patriarhului pentru scrierea în versuri, alcătuind Către Protosul Sfântului Munte.

Tipicon în versuri, ceea ce se va dovedi un model pentru Tipiconul Sfântului Munte, alcătuit

mai târziu de către Sfântul Atanasie Athonitul.

Cel de-al doilea ierarh este Mihail Cerularie al Constantinopolului. Am inclus în

cercetarea mea Omilia la prima Duminică din Postul Mare, Hotărârile Sinodului, Despre

soția preotului ce comite adulter şi Epistola către Petru al Antiohiei, toate regăsindu-se în

volumul 120 al colecției Migne.

Arhiepiscopul Aretas al Cezareei Capadociei s-a dovedit un demn urmaș al părinților

capadocieni, prin cultura vastă de care a dat dovadă, dar și prin neobosita muncă de a forma o

bibliotecă mare, cu cele mai importante scrieri ale antichității. Mai precis, Aretas comanda

diferiților scribi opere pentru uzul personal, cum este spre exemplu Discursurile lui Aelius

Aristide sau Atenianul. Nici operele filosofice nu erau ocolite, manifestând un mare interes

pentru opera Gânduri pentru sine însuși a lui Marcu Aureliu, Tetralogia lui Platon, sau

Categoriile lui Aristotel. Dar cele mai importante scrieri pentru domeniul patristic și nu

numai, care ne-au parvenit datorită lui, sunt cele cuprinse în Codex Apologetarum, aici

regăsindu-se Protepticul și Pedagogul lui Clement Alexandrinul, Scrisoarea către Zena şi

Îndemn către greci ale Sfântului Iustin; Cărțile 1-5 şi Contra lui Heracle ale lui Eusebiu,

precum și Apologie pentru creștini şi Despre Înviere ale lui Atenagora. Pe lângă aceste, ne-a

rămas și o corespondență a sa, un bun model de dialog interreligios în exemplul oferit de

Scrisoarea lui Aretas către Emirul Damascului.

Pe lângă aceste preocupări enciclopedice, trebuie să amintesc și scrierea exegetică,

prin încercarea de tâlcuire a Apocalipsei, carte biblică asupra căreia nu a existat în cele două

secole cercetate vreo preocupare în acest sens. Scrierea omiletică este reprezentată de

Cuvântarea la Sfinții Martiri Samon, Gurie și Aviv, unică în această perioadă patristică, dar și

Page 9: PERSONALITĂŢI TEOLOGICE BIZANTINE · 2020. 7. 7. · Constantin al VII-lea Porfirogenetul, Sfântul Simeon Metafrastul, Sfântul Simeon Studitul, 3 Sfântul Simeon Noul Teolog,

8

de Cuvântarea la înmormântarea Arhiepiscopului Eftimie al Cezareei. Nu au lipsit din

preocupările sale scrierile juridice, Aretas însuși alcătuind un tratat, ce legifera diferitele

situații cu privire la căsătorie, cu titlul Nomocanoane în 14 titluri.

Un talent omiletic aparte îl regăsim la episcopul Petru al Argosului, numit și

Taumaturgul, care a fost canonizat și prăznuit pe data de 3 Mai. Opera sa omiletică este

formată dintr-o serie de opt cuvântări, șapte dintre ele fiind traduse recent în limba română, în

care se relevă dimensiunea cultului sfinților din secolul al X-lea, realizând comentarii

comparate vaste în cercetarea de față cu privire la conținutul acestora. Unele dintre acestea

sunt rare, precum Cuvântul de laudă la Sfânta Ana, mama Maicii Domnului, Cuvântul la

Zămislirea Sfintei Ana, când a luat în pântece pe Preasfânta Născătoare de Dumnezeu sau

Cuvântul de laudă la Sfânta Mare Muceniță Varvara.

În ultimul capitol, al patrulea, cel dedicat dascălilor, teologilor și istoricilor din

secolele X-XI, cel care deschide lista celor cinci învățați este Mihail Psellos, personalitate

polivalentă a epocii bizantine, care și-a adus contribuția în domenii diverse, precum teologia,

filosofia, istoria și într-un domeniu puțin cercetat, diplomația. Scrierile sale istorice, însumate,

formează o opinie avizată cu privire la cunoștințele pe care le posedau bizantinii despre istoria

universală și particulară a imperiului, de la Facerea Lumii, până în timpul lui, grăitoare în

acest sens fiind scrierea Historia syntomos. Acesteia i se adaugă Cronografia, una dintre cele

mai bune scrieri istorice din Evul Mediu, importantă fiind pentru poporul nostru, deoarece îi

descrie pe locuitorii de pe teritoriul ţării noastre în general și mod special pe cei din

Dobrogea, fiind de altfel și singura scriere a acestui învățat bizantin tradusă în limba română.

Preocupările sale omiletice se oglindesc în cuvântările funebre rostite, susținând Trei

necrologuri dedicate Patriarhilor Mihail Cerularie (1043-1058), Constantin al III-lea Lihudas

(1059-1063) și Ioan Xiphilinos (1064-1075). Acesteia i se adaugă Necrologul în cinstea

Împăratului Constantin al IX-lea Monomahul, dar și Encomionul în cinstea Sfântului Simeon

Metafrastul. Dramele din viața personală l-au făcut să alcătuiască o cuvântare cu titlul Epitaf

pentru Styliana, fiica sa, dar și o scriere de autocaracterizare cu titlul Autobiografie.

Encomion dedicat mamei. Opera epistolară este cea mai bogată, dintre toți scriitori bizantini

incluși în studiu, numărând aproximativ 500 de scrisori, editate în volume dedicate, pe care le-

am menționat. Din ea am selectat scrisori, care aveau ca destinatari diferiți patriarhi sau chiar

șeici arabi. La unele dintre scrisorile sale, care mi-au atras atenția în mod deosebit, le-am

adăugat și scurte comentarii cu privire la context alcătuirii lor și cu informați despre

corespondentul învățatului bizantin. Un alt gen de lucrări sunt cele dogmatico-polemice, între

care Despre lucrările diavolilor (De operatione daemonum). O altă scriere a sa este

Page 10: PERSONALITĂŢI TEOLOGICE BIZANTINE · 2020. 7. 7. · Constantin al VII-lea Porfirogenetul, Sfântul Simeon Metafrastul, Sfântul Simeon Studitul, 3 Sfântul Simeon Noul Teolog,

9

Quaestionum Naturalium solutiones, unde demonstrează cunoștințe vaste de astronomie.

Multe dintre scrierile sale au apărut ca o nevoie pedagogică de a se face înțeles de elevii săi,

fiind alcătuite sub forma unor întrebări și răspunsuri, așa cum este și cazul unora dintre

operele filosofice, precum De omnifaria doctrina, la care se adaugă Quadrivium, sive de

quatuor scientiis: Mathematicis, Arithmetica, Musica, Astonomia & Geometria și micul tratat

Despre suflet, opinii vestite, în care prezintă cele mai însemnate păreri ale filosofilor antici

despre originea și esența sufletului. Opera lui Mihail Psellos cuprinde și creații imnografice,

precum Versuri la Sfinții Trei Ierarhi, Epigramă închinată Sfântului Grigorie de Nazianz, în

care laudă virtuțile acestora, sau Compendiu de legi în versuri despre politică, pe care îl

compune pentru elevul său, împăratul Mihail Ducas, în așa fel încât unele legi ce priveau

politici sociale să fie ușor de înțeles. Dintre scrierile juridice am amintit Nomocanoanele lui

Mihail Ducas, dar și un mic tratat cu reguli gramaticale, numit Despre lucrările

substantivelor.

O altă personalitate bizantină însemnată este Eftimie Zigabenul, viețuitor al sfârșitului

de secol al XI-lea și început de secol al XII-lea. Motivul pentru care l-am cuprins în cercetarea

mea, deși el poate cu mare ușurință să fie inclus și într-un studiu ce privește secolele al XII-

lea, este importanța operei sale, scrisă la sfârșitul dinastiei macedonene și începutul celei

comnene, el însuși fiind un învățat de la curtea împăratului Alexie Comnenul. Opera sa poate

să fie împărățită în două mari părți: dogmatică și exegetică. Lucrarea dogmatică de referință

este Panoplia dogmatică, care în cele 28 de titluri însumează învățăturile de credință străine

ortodoxiei, pe care le expune sistematic și le combate cu argumente biblice și patristice. A

doua parte, cea exegetică, este compusă din tâlcuirii și comentarii aduse Psalmilor și Celor

patru Sfinte Evanghelii, unele dintre ele fiind unice până la el și puțin traduse în limba

română.

La acești doi dascăli și învățați se adaugă Suidas, deși informațiile sunt și mai puține,

însă de la care ne-a rămas o impresionantă lucrarea enciclopedică, un Lexicon, ce îi poartă

numele. Aceasta a fost alcătuită cu scopul de explica și de a strânge laolaltă informații diverse

din domenii precum literatură, istorie și liturgică. Pentru noi, el este important și din punct de

vedere al informațiilor pe care le aduce cu privire la strămoșii poporului nostru.

Despre următorul scriitor bizantin însăși opera sa este cea care mărturisește despre

viața lui și despre contextul în care a trăit, fiind vorba despre Leon Diaconul, autorul Istoriei.

Acesta scriere este importantă nu numai pentru cultura universală și pentru noi, fiind amintită

de-a lungul timpului în diferite studii, mare parte din cele zece capitole ale scrierii prezentând

confruntările bizantinilor cu bulgarii și descrierea cetății Constantinopolului. Pe lângă aceasta,

Page 11: PERSONALITĂŢI TEOLOGICE BIZANTINE · 2020. 7. 7. · Constantin al VII-lea Porfirogenetul, Sfântul Simeon Metafrastul, Sfântul Simeon Studitul, 3 Sfântul Simeon Noul Teolog,

10

ne-a mai rămas de la Leon Diaconul un Encomion nepublicat în cinstea lui Vasile al II-lea

Bulgaroctonul. Aportul cel mai important este cel istoric, fapt pentru care el a fost tradus în

limbi de circulație internațională împreună cu numeroase studii și comentarii, dar și în limba

română, unde a fost scoasă în evidență importanța pentru istoria națională.

Ultimul învățat care și-a adus contribuția la dezvoltarea culturală și socială a secolului

al XI-lea este Ioannis Italos, filosof și succesor al profesorului său, Mihail Psellos. Greu de

înțeles și combătut pentru ideile sale filosofice, pe care încerca să le impună, de multe ori

acestea intrau în contradicție cu învățătura de credință creștină, fiind în final supus judecății

publice și clericale și obligat să retracteze afirmațiile greșite. Tot din cauza sa se va realiza o

continuare a Sinodiconul Ortodoxiei, la care se adaugă anatematisme cu privire la greșelile

promovate de el, cu titlul Contra dialecticii și filozofiei platonice a lui Ioan Italianul,

Sinodiconul bizantin al Ortodoxiei.

Acest lucru nu înseamnă că scrierile sale și importanța sa poate să fie neglijată. O

lucrare a sa, care se încadrează bine în curentul enciclopedic ce a dominat epoca

macedoneană, este cea numită Aporii și soluții, din care se profilează cel mai bine gândirea sa

filosofică și accepțiunea acestuia despre relația dintre teologie și filosofie. În amănunt, se

dezbat noțiuni de cosmogonie, legate de cultul icoanelor, despre moarte și despre suflet. O

altă calitate a sa este aceea de bun retor, alcătuind un mic tratat de retorică, numit Metode

aparținând retoricii, necesar unuia dintre elevii săi, în care împrumută tehnici și ideii din

operele lui Aristotel, de altfel un filosof preferat al său.

Bineînțeles că scopul cercetării mele nu a constat numai în analiza atentă a operelor

Sfinților și scriitorilor bisericești ci și a prezentării contextului istoric în care au fost scrise și

anvergurii sociale pe care autorii acestora o aveau.

Astfel, dacă în prima parte am dorit să pun accent pe viața și opera scriitorilor

bizantini, în partea a doua a cercetării mele am acordat o atenție mai mare cuprinsului

operelor, după apartenența la genuri literare și comentarii dedicate celor care mi-au stârnit

interesul. Această parte este o privire de ansamblu asupra literaturii teologice din secolele X-

XI, fiind împărțită în două capitole, în care am prezentat operele din cuprinsul cercetării

potrivit genurilor teologice cultivate în secolele X-XI și a scrierilor reprezentative din secolele

X-XI pentru fiecare gen teologic în parte.

În primul capitol am realizat un scurt rezumat al fiecărei opere, în funcție de

apartenența la genul acestora. După importanță, am ales ca primul gen literar teologic să fie

cel dogmatic, aici subiectele polemice sau cu privire la lămurirea diferitelor învățături de

credință, mai ales cele ce intrau în contradicție cu apusenii, fiind cele mai întâlnite. Pe lângă

Page 12: PERSONALITĂŢI TEOLOGICE BIZANTINE · 2020. 7. 7. · Constantin al VII-lea Porfirogenetul, Sfântul Simeon Metafrastul, Sfântul Simeon Studitul, 3 Sfântul Simeon Noul Teolog,

11

acestea, merită amintite și lucrări importante, precum Panoplia dogmatică, sau Despre

lucrarea diavolilor, care lămuresc aspecte greu de înțeles și atunci și azi, din practicile și

credințele popoarelor cu care ortodocșii interacționau.

Un alt gen de scrieri sunt cele imnografice. Acestea, fie au fost folosite în mod special

în cultul liturgic, care au îmbogățit până azi slujbele religioase cu creații de excepție, fie sunt

creații în versuri, care elogiază importanța unor sfinți părinți. Tot în versuri avem diferite

texte de legi, dar și rugăciuni, care completează preocupările pentru acest gen, în cele două

secole.

Cea de-a treia parte am atribuit-o genului omiletic, care are cea mai mare întindere din

cercetarea mea, acest lucru realizându-se datorită în mod special preocupărilor intense ale

basileilor din secolul al X-lea. Această parte a fost organizată și ea în cinci părți mai mici, în

funcție de subiectele pe care omiliile le urmăreau, precum: omilile la praznicele împărătești,

omilii în cinstea Maicii Domnului, omiliile dedicate sfinților, omilii la diferite ocazii și omilii

cu caracter omagial sau cu caracter funebru. Acestea relevă felul în care scriitorii bisericești

răspundeau nevoilor creștinilor, dar și un nivel însemnat de cultură teologică și atenție pentru

personalitățile marcante contemporane lor. O altă problemă rezolvată prin rostirea acestor

cuvântări era clarificarea unor învățături de credință, dar și precizarea unor amănunte

prețioase, unele din ele singulare, din biografia scriitorilor bizantini.

Următorul gen de scrieri este cel al scrierilor pastorale, sau cu caracter moral, care

urmăreau oferirea unor sfaturi, având ca temei hotărâri canonice. Ele priveau aspecte din viața

personală a clericilor, sau condamnarea viciilor și elogiere virtuților din viața creștinilor. Din

fericire, multe din aceste lucrări sunt accesibile cititorilor, traduse în limba română și incluse

în colecțiile de texte patristice consacrate.

A cincea parte face referire la genul epistolar, ce cuprinde, de asemenea, scrieri foarte

numeroase și importante din punct de vedere al unor aspecte pe care le prezintă: diplomatic,

doctrinar și pastoral.

Nu mai puțin importante sunt scrierile canonice, care sunt normative pentru viața

bisericească din secolele al X-lea și al XI-lea, hotărâri ce erau imperativ necesar să fie

cunoscute de cler și creștini, mai ales în contextul în care tulburările în biserică erau evidente.

Un gen literar teologic reprezentativ, căruia i-am acordat un însemnat spațiu în

cercetarea mea, este cel aghiografic, reprezentat de lucrări importante, cele mai multe traduse

în limba română și chiar incluse în cultul liturgic sau în lucrări dedicate.

Ultimul subcapitol, care prezintă preocupările exegetice ale scriitorilor bizantini, este

reprezentat de comentariile Psalmilor, Celor patru Sfinte Evanghelii și Apocalipsei,

Page 13: PERSONALITĂŢI TEOLOGICE BIZANTINE · 2020. 7. 7. · Constantin al VII-lea Porfirogenetul, Sfântul Simeon Metafrastul, Sfântul Simeon Studitul, 3 Sfântul Simeon Noul Teolog,

12

comentarii importante și necesare, mai ales că două dintre ele sunt încercări unice în cele două

secole cercetate.

Cel de-al doilea subcapitol este cel care se ocupă de scrierile juridice, ce arată

preocupările oamenilor de stat pentru o viață condusă de legi și reguli clare, precum și pentru

o viață socială echitabilă, atât în ceea ce privea pe oamenii de rând, cât și cu privire la

funcționarii imperiali. Aici se numără lucrări care priveau viața militarilor și a împărțirii

teritorial - administrative a imperiului, împreună cu obiceiurile locale, dar și scrieri care

conțineau sfaturi cu privire la guvernarea imperiului.

În subcapitolul al treilea am realizat o diferențiere între epistolele oficiale și

corespondența personală, ultima fiind cea care este analizată. Scrierile filosofice sunt și ele

reprezentate de un subcapitol separat, unde am amintit în mod special operele lui Ioannis

Italos și Mihail Psellos. În această epocă de renaștere culturală, un important efort s-a făcut și

pentru alcătuirea unor scrieri științifice, adevărate tratate tematice, unde Mihail Psellos a

răspuns întrebărilor studenților lui.

Ultimul subcapitol este cel al scrierilor cu caracter istoric, preocupare importantă, care

face lumină asupra evenimentelor din cele două secole, într-un mod documentat și precis,

acoperind cu lejeritate o perioadă de trei secole (secolele IX-XI). Un caz aparte aici îl ocupă

Lexiconul Suidas, care deși are o construcție enciclopedică, prezintă și informații istorice

prețioase, de pe cuprinsul întregului imperiului și de pe teritoriul țării noastre.

În cel de-al doilea capitol am considerat important să selectez dintre toate scrierile, pe

acelea pe care le consider reprezentative pentru cele două secole. Astfel, dintre toate lucrările

dogmatice prezentate, am ales lucrarea Panoplia Dogmatică, scrisă de către Eftimie

Zigabenul, căreia i-am realizat o prezentare din punct de vedere a conținutului și a scopului.

Dintre numeroasele scrieri omiletice, am selectat-o pe singura care aparține genului liric,

dedicată Sfântului mucenic Clement, episcopul Ancirei. De o importanță mare este și

Minologion-ul alcătuit de Simeon Metafrastul. Datorită folosirii liturgice intense a creațiilor

imnografice care rezumă conținutul celor 11 Sfinte Evanghelii ale Învierii, am ales să realizez

o scurtă prezentarea a conținutului celor 11 Luminânde și stihiri, creații aparținând secolului

al X-lea. O ultimă lucrare pe care o consider reprezentativă este exegeza realizată Sfintei

Evanghelii după Luca de Eftimie Zigabenul, care prezintă câteva particularități.

Folosirea cu strictețe a referințelor bibliografice, a surselor, citarea corectă, precum și

felul în care am organizat materialul, fac din tema cercetării una de actualitatea în domeniul

literaturii patristice, unică sub această formă pana în momentul de față, ce a concentrat

informații despre scriitorii bizantini care au marcat viața bisericească, culturală și socială în

Page 14: PERSONALITĂŢI TEOLOGICE BIZANTINE · 2020. 7. 7. · Constantin al VII-lea Porfirogenetul, Sfântul Simeon Metafrastul, Sfântul Simeon Studitul, 3 Sfântul Simeon Noul Teolog,

13

secolul al X-lea și al XI-lea. Mai mult, fiecare scriitor bizantin prezentat a beneficiat din

partea mea de o atentă tratarea a biografiei acestuia, folosind toate datele existente până la

acest moment, pentru a realiza un portret cât mai complet al personalității și contextului în

care aceștia au viețuit. Aparatul critic însemnat mentionat precum și consultarea unui

numeroase bibliografii au avut ca scop o bună fundamentare și documentare a temei și a

cuprinsului tezei.

În acest sens, cele două părți, ce însumează lucrarea Personalități teologice bizantine

din secolele al X-lea și al XI-lea, la care se adaugă bibliografia, acoperă în mare parte o

perioadă însemnată din istoria literaturii post-patristice care a contribuit la edificarea unor

aspecte importante din cultul liturgic și nu numai, considerând că mi-am atins scopul propus

în planul de cercetare inițial.

Drd. Pr. Mladin Constantin


Recommended