Date post: | 31-Dec-2015 |
Category: |
Documents |
Upload: | balan-anca |
View: | 163 times |
Download: | 5 times |
1
Modelul structural
SAP2000 analizeaza si proiecteaza structura (constructia) utilizand un model care
urmează să fie definit in interfata grafica a utilizatorului. Modelul are la baza
urmatoarele tipuri de componente:
Unitati de masura
Obiecte
Grupuri
Sisteme de coordonate si caroiaje
Proprietati
Cazuri de incarcare
Functiuni
Cazuri de analiza
Combinatii
Setari de proiectare
Definitii de iesire si afisare
Unitati de masura
SAP2000 lucreaza cu patru unitati de masura de baza: forta, lungime, temperatura si
timp. Programul ofera mai multe seturi de unitati compatibile de forta, lungime si
temperatura din care se poate alege, precum “Kip, in, F” sau “N, mm, C”. Timpul este
intotdeauna masurat in secunde (cu exceptia efectelor de deformare, contractare si
imbatranire care sunt masurate in zile).
O diferenta importanta este facuta intre masa si greutate. Masa este folosita numai
pentru calculul inertiei dinamice si pentru incarcari datorate acceleratiei gravitationale.
Greutatea este o forta care poate fi aplicata ca si oricare alta incarcare. Trebuie avut
grija sa se foloseasca unitati de forta cand se specifica valori de greutate, si unitati de
masa cand se specifica valori de masa.
Cand se incepe un nou model, SAP2000 va va cere sa se specifice setul de unitati de
masura. Aceste unitati vor deveni “unitati de baza” pentru model. Cu toate ca datele de
intrare pot fi furnizate, iar datele de iesire pot fi vizualizate in orice set de unitati de
masura, aceste valori sunt intotdeauna transformate in si din unitatile de baza ale
modelului.
Masurile unghiulare folosesc urmatoarele unitati de masura:
Cazurile de geometrie, de ex. Orientarile axelor, sunt masurate in grade
2
Deplasarile circulare sunt intotdeauna masurate in radiani
Frecventa este intotdeauna masurata in cicluri/secunda (Hz)
Obiecte si elemente
Elementele fizice de structura ale modelului sunt reprezentate prin obiecte. Se
foloseste interfata pentru a “desena” forma unui obiect, apoi se atribuie proprietati si
incarcari obiectului pentru a defini complet un model al elementului fizic.
Sunt disponibile urmatoarele tipuri de obiecte, enumerate in ordine dimensiunilor
geometrice:
Obiecte de tip punct, de doua tipuri:
o Obiecte de tipul articulatiilor: Sunt create automat la colturile sau
capetele tuturor celorlalte tipuri de obiecte, si ele pot fi adaugate la
suportii modelului sau altor puncte specifice.
o Obiecte de legatura incastrate (articulatie simpla): Folsite pentru a
modela comportarea suprturilor speciale, ca de ex. : izolatori,
amortizoare, rosturi de dilatatie (jocuri), arcuri in foi multiple, s.a.
Obiecte liniare, de doua tipuri:
o Obiecte de tip cadru/cablu/tendon (ligament): Folosite pentru a
modela elemente de tipul: grinzi, coloane, tiranti/suporturi, grinzi cu
zabrele, cabluri si tendoane
o Obiecte de legatura de conectare (articulatie dubla): Folosite
pentru a modela comportamentul elementelor speciale, ca de ex.:
izolatori, amortizoare, rosturi de dilatatie (jocuri), arcuri in foi
multiple, s.a. Spre deosebire de obiectele cadru/cablu/tendon,
obiectele de legatura de conectare pot avea lungimea zero.
Obiecte bidimensionale (de tip suprafata): Folosite pentru a modela
pereti/ziduri, podele si alte elemente de grosime mica, si de asemenea solide
bidimensionale.
Obiecte solide: Folosite pentru a modela corpuri tridimensionale.
Ca regula generala, geometria (forma) obiectului trebuie sa corespunda cu cea a
elementului fizic. Aceasta simplifica vizualizarea modelului si ajuta in procesul de
proiectare.
Impartirea modelelor fizice in elemente finite mai mici se facea pentru scopuri de
analiza a modelului. Modelarea bazata pe obiect elimina in mare masura nevoia de
impartire a modelului.
Cand este rulata (efectuata) o analiza a modelului, SAP2000 converteste automat
modelul bazat pe obiect intr-un model bazat pe elemente care este folosit pentru
analiza. Acest model bazat pe elemente este numit modelul de analiza, si consta din
elemente finite obisnuite si articulatii (noduri). Rezultatele analizei sunt afisate pe
modelul bazat pe obiect.
SAP2000 ofera optiuni de control asupra impartirii modelului, ca de ex. gradul de
marime al impartirii, si cum anume vor fi manuite conexiunile dintre obiecte. Este
3
disponibila si o optiune de impartire manuala a modelului, rezultand o corspondenta
de unu-la-unu intre obiecte si elemente.
Grupuri
Grup este numita o colectie de obiecte. Ea poate contine orice numar de obiecte de
oricare tipuri. Grupurile au mai multe utilizari, printre care:
Selectarea rapida a obiectelor pentru editare si atribuire de proprietati
Etape consecutive de constructie
Definirea sectiunilor prin model
Gruparea obiectelor care vor fi supuse aceleiasi proiectari
Rezultate (iesiri) prin sondaj
Pot fi definite atatea grupuri cate sunt necesare. Folosirea grupurilor este o modalitate
puternica de lucru cu modele de dimensiuni mari.
Sisteme de coordonate si caroiaje
Toate locatiile din model sunt definite avand ca referinta un singur sistem global de
coordonate. Acesta este un sistem de coordonate cartezian, tridimensional, de mana
dreapta. Cele trei axe notate cu Z,Y,si Z sunt perpendiculare una pe cealalta si respecta
regula mainii drepte.
SAP2000 considera intotdeauna directia pozitiva a axei Z in sus. Prin definitie,
gravitatea (atractia/acceleratia gravitationala) actioneaza in directia (sensul) negativ al
axei Z.
Pot fi definite si sisteme de coordonate auxiliare care sa ajute la dezvoltarea
sivizualizarea modelului. Sistemele sunt definite cu originea si orientarea in
concordanta cu sistemul global.
Pentru fiecare sistem de coordonate (cel global si cele auxiliare), se poate defini un
caroiaj tridimesional format din linii “de constructie” care se intersecteaza, folosite
pentru localizarea obiectelor in model. Fiecare caroiaj poate fi cartezian (rectangular),
cilindric sau de tip general.
Operatiunile de desen au tendinta sa “se agate” de intersectiile caroiajului daca
aceasta optiune nu este dezactivata. Trasatura “snap” (de a se agata) faciliteaza
constructia corecta a modelului. Cand o linie a caroiajului este mutata, poate fi folosita
o optiune care sa specifice ca punctele modelului sa se mute cu aceasta.
Fiecare obiect din model (punct, linie, suprafata, etc.) are propriul sistem local de
coordonate, folosit pentru a defini proprietatile, incarcarile si raspunsul pentru acel
obiect. Axele fiecarui sistem de coordonate local sunt notate cu 1,2 si 3. Sistemele de
coodonate locale nu au caroiaje asociate lor.
Proprietatile
4
Proprietatile sunt atribuite fiecarui obiect pentru a determina comportarea sa
structurala (fundamentala) in model.
Unele proprietati, ca de ex. proprietatile materialelor si sectiunilor (profilelor) sunt
entitati care trebuie sa fie definite inainte de a le atribui obiectelor. De exemplu, un
model poate avea urmatoarele proprietati:
O proprietate materiala numita CONCRETE (BETON)
O proprietate a profilului cadru numita RECT (RECTANGULAR) si o sectiune
circulara numita CIRC (CIRCULAR), ambele folosind materialul
CONCRETE
O proprietate a unui obiect bidimensional (de tip suprafata) numita SLAB
(PLACA) care de asemenea foloseste materialul CONCRETE
Daca se atribuie proprietatea RECT unui profil cadru, orice schimbari in definirea
profilului RECT sau a materialului CONCRETE vor fi automat aplicare acelui obiect.
O proprietate oarecare nu are efect asupra modelului decat daca este atribuita unui
obiect.
Alte proprietati, ca de ex. suporturile capetelor cadrului, sau conditiile de sprijin ale
articulatiilor sunt atribuite direct obiectelor. Aceste proprietati pot fi schimbate numai
dand o alta atribuire a aceleasi proprietati obiectului, ele nu sunt entitati oarecare si nu
exista in mod independent fata de obiecte.
Cazuri de incarcare
Incarcarile reprezinta actiuni asupra structurii, ca de ex. forta, presiune, deplasarea
suportilor, efecte termice, acceleratia gravitationale si altele. O distributie spatiala a
incarcarilor asupra structurii reprezinta un caz de incarcare.
Pot fi definite oricate cazuri de incarcare sunt necesare. Cazuri de incarcare diferite
vor fi definite pentru incarcari statice, incarcari dinamice (variabile), incarcari datorate
vantului, zapezii, temperaturii, s.a.m.d. Incarcarile care trebuie sa varieze independent,
fie din ratiuni de proiectare, fie dupa cum sunt aplicate structurii, trebuie definite ca si
cazuri de incarcare separate.
Dupa definirea unui caz de incarcare oarecare, se atribuie valori de incarcare specifice
obiectelor ca si parte a acelui caz de incarcare. Valorile de incarcare atribuite unui
obiect mentioneaza tipul incarcarii (de ex. forta, deplasare, temperatura), marimea
(valoarea) incarcarii, si directia ei (daca este cazul). Incarcari diferite pot fi atribuite
diferitelor obiecte ca si parte a unui singur caz de incarcare. Fiecare obiect poate fi
supus mai multor cazuri de incarcare.
De exemplu, presupuse cazuri de incarcare numite WIND (VANT), SNOW
(ZAPADA) si SUN15 (SOARE15) au fost definte.
Pentru cazul de incarcare WIND (VANT) pot fi atribuite diferite incarcari de presiune,
in vant si sub vant, obiectelor verticale situate pe parti opuse ale structurii. Pentru
cazul de incarcare SNOW (ZAPADA), forte actionand in jos pot fi atribuite numai
obiectelor de tip acoperis. Pentru cazul de incarcare SUN15 (SOARE15), pot fi
atribuite diferite valori de temperatura diferitelor obiecte din structura ca efect a
actiunii soarelui asupra structurii la ora 15:00.
Pentru a calcula raspunsul (comportarea) structurii datorita cazurilor de incarcare,
cazurile de analiza trebuie sa fie definite si rulate (efectuate) (descrise in continuare)
5
specificand cum sunt aplicate cazurile de incarcare (ex. static, dinamic, etc.) si cum va
fi analizata structura (ex. linear, nonlinear, etc.) Acelasi caz de incarcare poate fi
aplicat diferit in cazuri de analiza separate.
Pe langa cazurile de incarcare prezentate mai sus, SAP2000 are de asemenea trei
incarcari de acceleratie incorporate care reprezinta unitatea de acceleratie
gravitationala de translatie in fiecare dintre cele trei directii ale siatemului global de
coordonate. Incarcarile de acceleratie sunt atribuite automat tuturor obiectelor din
structura care au masa.
Functiuni
Optiunile sunt disponibile pentru definirea functiilor care descriu variatia in timp a
incarcarilor. Functiile sunt necesare numai pentru anumite tipuri de analiza, ele nu se
folosesc pentru analize statice. O functie este o serie de perechi de date numerice
abscisa-ordonata.
Sunt disponibile patru tipuri de functii:
Functia spectrala de efect/raspuns: Acceleratia pseudo-spectrala in functie de
perioada de utilizare in analiza spectrala de efect/raspuns
Functiile temporale: Valoarea incarcarii in functie de timp pentru utilizarea in
analiza temporala
Functiile de stabilitate: Valoarea incarcarii in functie de frecventa pentru
utilizarea in analiza de stabilitate
Functii spectrale putere-densitate: Valoarea incarcarii la patrat supra frecventa in
functie de frecventa pentru analiza de putere-densitate.
Pot fi definite atatea functii cate sunt necesare. Functiile nu sunt atribuite
obiectelor,ele se folosesc in definirea cazurilor de analiza.
Cazuri de analiza
Un caz de analiza defineste modul in care incarcarile sunt aplicate asupra structurii si
modul in care raspunsul structurii poate fi calculat. Sunt disponibile mai multe tipuri
de cazuri de analiza. Pe scurt, analizele sunt clasificate ca fiind lineare si nonlineare, in
funtie de felul incare structura raspunde incarcarii.
Rezultatele analizelor lineare pot fi suprapuse, adica adaugate impreuna dupa analiza.
Sunt disponibile urmatoarele tipuri de analiza lineara:
Statica: Cel mai comun tip de analiza. Incarcarile sunt aplicate fara efecte
dinamice.
Analiza modala: Calcularea modurilor dinamice ale structurii prin metoda
vectorului propriu sau vectorului Ritz. Incarcarile nu sunt efectiv aplicate,
dar ele pot fi folosite pentru generarea vectorilor Ritz.
Analiza spectrala de efect/raspuns: Calcularea statistica a efectelor datorate
incarcarilor de acceleratie. Necesita functiile spectrale de efect/raspuns.
6
Analiza temporala: Sunt aplicate incarcaturi variabile in timp. Necesita functii
temporale. Solutia poate fi obtinuta prin metode de suprapunere modala sau
integrare directa.
Analiza de flambaj: Calcularea modurilor de flambaj sub aplicarea
incarcaturilor.
Analiza incarcarilor mobile: Calcularea celor mai severe efecte datorate
incarcarilor mobile care se deplaseaza de-a lungul structurii. Foloseste
incarcari mobile definite si benzi de deplasare definite in loc de cazuri de
incarcare folsite la alte tipuri de analiza.
Analiza de stabilitate: Incarcari variabile armonic sunt aplicate cu una sau mai
multe frecvente. Necesita functii de stabilitate.
Analiza spectrala putere-densitate: Incarcari variabile armonic sunt aplicate in
concordanta cu date probabilistice de incarcare intr-un camp larg de
frecvente, si este determinata valoarea asteptata a efectului. Necesita functii
spectrale de putere-densitate.
Rezultatele analizelor nonlineare, in mod normal, nu trebuie suprapuse. In loc de
aceasta, toate incarcarile care actioneaza impreuna asupra structurii trebuie combinate
direct in interiorul cazurilor de analiza.
Cazurile de analiza nonlineare pot fi legate impreuna pentru a reprezenta secvente de
incarcare compexe. Sunt disponibile urmatoarele tipuri de analiza nonlineara:
Analiza nonlineara statica: Incarcarile sunt aplicate fara efecte dinamice. Pot fi
folosite pentru analize simple.
Analiza nonlineara a constructiei in etape: Incarcarile sunt aplicate fara
efecte dinamice, pe portiuni ale structurii care sunt adaugate sau retrase. Pot
fi incluse efecte dependente de timp, ca deformare, scurtare si imbatranire.
Analiza nonlineara temporala: Sunt aplicate incarcari variabile in timp.
Necesita functii temporale. Solutia poate fi obtinuta prin metode de
suprapunere modala sau integrare directa.
Pot fi definite oricate cazuri de analiza de orice tip sunt necesare. Cand modelul este
analizat, cazurile de analiza care vor fi efectuate trebuie selectate. Rezultatele pentru
orice caz de analiza pot fi sterse selectiv.
Rezultatele analizelor, daca sunt disponibile, pot fi considerate parte a modelului. Ele
sunt necesare pentru executarea proiectarii.
Combinatii
O combinatie SAP2000, numita si “combo”, este o anumita combinatie a rezultatelor
unuia sau mai multor cazuri de analiza sau alte combinatii. Cand o combinatie este
definita, ea se aplica rezultatelor pentru fiecare obiect component al modelului.
Sunt disponibile patru tipuri de combinatii:
7
Tipul cumulativ: Rezultatele cazurilor de analiza incluse si ale combinatiilor
sunt adunate/cumulate.
Tipul absolut: Valorile absolute ale rezultatelor cazurilor de analiza incluse si
ale combinatiilor sunt adunate.
Tipul SRSS: Radacina patrata a sumei radacinilor patrate a rezultatelor cazurilor
de analiza incluse si ale combinatiilor sunt calculate.
Tipul invelis: Rezultatele cazurilor de analiza incluse si ale combinatiilor luate
impreuna pentru a determina valorile minime si maxime.
Cu exceptia tipului invelis, combinatiile trebuie de obicei aplicate numai cazurilor de
analiza lineare, deoarece rezultatele nonlineare nu sunt in general posibil de suprapus.
Proiectarea este intotdeauna bazata pe combinatii si nu direct pe cazuri de analiza.
Poate fi creata o combinatie care sa contina un singur caz de analiza. Fiecare algoritm
de proiectare creaza propriile sale combinatii. Alte combinatii pot fi create pentru
proiectare sau alte scopuri.
Setari de proiectare
Caracteristicile de proiectare ale programului pot fi folosite pe obiecte cadru executate
din beton, otel, otel deformat la rece sau aluminiu. Pot fi facute cateva setari care
afecteaza proiectarea unui anumit model:
Codul specific de proiectare folosit pentru fiecare tip de material, de ex.: AISC-
LRFD99 pentru otel, EUROCODE 2-1992 pentru beton, AISI-ASD96 pentru
otel deformat la rece si AA-ASD2000 pentru aluminiu
Setari preferentiale despre aplicarea acestor coduri asupra modelului
Combinatii pentru care proiectarea sa fie verificata
Grupuri de obiecte proiectate la fel
Valori optionale “suprascrise” pentru fiecare obiect care prezinta coeficienti
siparametri care modifica valorile definite in formulele codurilor de
proiectare.
Pentru proiectarea otelului, a otelului deformat la rece si a aluminiului, programul
poate alege automat o sectiune optima dintr-o lista predefinita a utilizatorului.
Sectiunea poate deasemenea schimbata manual in timpul procesului de proiectare. Ca
rezultat, fiecare obiect cadru poate avea doua sectiuni diferite asociate lui:
O sectiune “de analiza” folosita in analizele anterioare, si
O sectiune “de proiectare” rezultata din prezenta faza de proiectare.
Sectiunea de proiectare devine sectiune de analiza pentru urmatoarea analiza, iar ciclul
repetat de analiza si proiectare terbuie continuat pana cand cele doua sectiuni devinuna
singura.
Cu toate ca nu exista setari specifice proiectarii carcaselor de beton, programul va
afisa tensiunile si ranforsarile necesare rezistentei la componentele fortei de intindere a
cuplului intindere-compresiune folosind rezistenta la fluaj a ranforsarii specificate de
8
catre utilizator.
Rezultatele proiectarii pentru sectiuni, daca sunt disponibile, impreuna cu toate setarile
decrise mai sus, pot fi considerate parte a modelului.
Definitii de iesire si afisare
Definitia modelului SAP2000 si rezultatele analizei si proiectarii pot fi vizuzlizate si
salvate in mai multe moduri, printre care:
Vederi bi- si tri-dimensionale ale modelului
Tabele de valori in format text, foi de calcul sau baza de date
Documente formatate continanad tabele de valori in format rich text sau HTML
Graficele functiilor rezultatelor analizei
Raporturile proiectarii
Exportarea in alte programe de desen tehnic sau de proiectare
Sunt disponibile optiuni de salvare a anumitor definitii de afisare, seturi de tabele de
iesire, formate de documente si grafice de functii ca si parti ale modelului. Combinate
cu folosirea grupurilor, ele pot grabi semnificativ procesul de obtinere a rezultatelor in
timpul dezvoltarii modelului.
Interfata grafica a utilizatorului
Interfata grafica a utilizatorului (IGU) este folsita pentru a modela, analiza, proiecta si
afisa rezultatele structurii Dvs. Capitolul de fata va initiaza in unele concepte de baza
ale IGU si pregateste ternul pentru instructiunile descrise mai jos in acest volum. Mai
multe concepte si caracteristici in facilitatea Help on-line din cadrul IGU.
Va rugam sa cititi mai intai capitolul precedent, “Modelul structural”, deorece toate
opratiunile descrise in acest capitol se folosesc la lucrul cu un model SAP2000.
Ecranul SAP2000
Dupa pornirea programului, IGU SAP2000 apare pe ecranul Dvs. si arata la fel ca si
figura de pe pagina urmatoare. Diferitele parti ale interfetei sunt denumite in figura
sidescrise mai jos .
Fereastra principala
Figura 4-1 prezinta fereastra principala a IGU. Aceasta fereastra poate fi mutata,
redimensionata, maximizata, minimizata folosind operatiunile standard din Windows.
Bara principala de titlu, din partea superioara a ferestrei, da numele programului si
9
numele fisierului cu modelul.
Figura 4-1 Fereastra principala a interfetei grafice a utilzatorului
Bara de meniuri
Meniurile de pe bara de meniuri continaproape toate operatiile care pot fi efectuate
folosind SAP2000. Aceste operatii se numesc comenzi de meniu, sau mai simplu,
comenzi. Fiecare meniu corespunde unui anume tip de operatii. Operatiile vor fi
desrise mai tarziu in acest capitol.
Pe parcursul acestui manual, precum si in facilitatea Help a programului, comenzile de
meniu sunt indicate ca Menu > Command, unde “Menu” este numele meniului, iar
“Command” este itemul pe care il se poate selecata din meniu. In unele cazuri
comenzile se gasesc in sub-meniuri ale meniului principal, cazuri in care ele sunt
indicate ca Menu > Sub-menu > Command.
Bare de unelte
Butoanele de pe barele de unelte asigura unacces rapid la cele mai folosite operatiuni.
Tineti cursorul mouse-lui unui buton si o “indicatie (de unealta)” va apare aratand
functia butonului, comform Figurii 4-2.
Display Title Bar
Main Title Bar
Toolbars
Status Bar
Menu Bar
Cursor Coordinates
Current Coordinate System
Current Units
Afisare Fereastra
Afisare activa
Windows(Freastra)
10
Figura 4-2 “Indicatia” butonului Model Nou
Cele mai multe butoane corespund comenzilor din meniu. Daca o comanda are un
buton corespondent, acesta va fi afisat langa comanda, conform Figurii 4-3. Aceasta
va permite sa invatati repede butoanele care pot fi folosite pentru a executa aceleasi
actiuni ca si comenzile.
Figura 4-3 Comenzile meniului si butoanele coerspondente
Miscati barele de unelte in oricare dintre cele patru parti laterale ale ferestrei
principale, sau lasati-le sa “pluteasca” pe ecran tragandu-le in locatia dorita. Se poate
deasemenea controla care dintre barele de unelte sunt afisate dand click dreapta pe
bara de meniu si selectand barele de unelte care sa fie afisate. Alegeti butoanele de pe
barele de unelte dand click pe sageata in jos si selectand butoanele. Se foloseste aceste
metode pentru a crea bare de unelte personalizate pentru cele mai frecvent folosite
operatiuni.
Ferestrele de afisare
Ferestrele de afisare prezinta geometria modelului, si pot deasemenea include
proprietati, incarcari, analize sau rezuktatele proiectarii. Pot fi afisate intre una si patru
ferestre de afisare in acelasi moment.
Fiecare fereastra poate avea propria orientare la vizualizare, tip de afisare si optiuni de
afisare. De exemplu, o forma nedeformata poate fi afisata intr-o fereastra, ii pot fi
aplicate incarcari in alta, o forma deformata si animata in a treia fereastra si proiectete
procente de solicitare in a patra. De asemenea, patru vederi diferite ale unei forme
nedeformate sau a unui alt tip de afisaj poate fi prezentat: o vedere in plan, la doua
cote si in perspectiva.
Numai una dintre ferestre este “activa” intr-un anumit moment. Vizualizarile si
operatiile de afisare afecteaza numai fereastra activa in acel moment. Faceti oricare
fereasra actica dand click pe bara ei de titlu sau oriunde in interiorul ferestrei.
11
Bara de stare
Bara de stare contine urmatorii elemente:
Informatii de stare despre ce anume executa programul in acel moment, sau
numarul obiectelor momentan selectate
Coordonatele cursorului mouse-lui
O casuta pentru a arata sau modifica unitatile de masura folosite momentan
O casuta pentru a arata sau modifica sistemul de coordonate momentan
Instrumente de derulare, cand sunt afisate rezultatele analizelor pentru cazuri
multiple (multi-pas)
Instrumente de animatie, cand sunt afisate forme deformate
Folosirea mouse-lui
Butoanele stang si drept ale mouse-lui au functiuni diferite depinzand de locatia
mouse-lui in interfata grafica a utilizatorului.
In suprafata meniului si a barei de unelte, butoanele mouse-lui au urmatoarele
functiuni:
Butonul stang
o Selecteaza comenzile din meniuri sau butoanele barelor de unelte
o Deplaseaza barele de unelte
Butonul drept: Personalizeaza barele de unelte.
Dand click pe oricare buton al mouse-lui intr-o fereastra de afisare face acea fereastra
activa. In interiorul unei ferestre de afisare activa, butoanele mouse-lui au urmatoarele
functiuni:
Butonul stang, in functie de modul programului (adica modul Select/Selectare
sau Draw/Desen):
o Deseneaza obiecte noi
o Selecteaza obiecte existente
o Executa operatiuni grafice, ca de ex. miscar, zoom si rotiri.
Butonul drept:
o Cand se dă click pe un obiect – prezinta informatii despre obiect
o Cand se dă click pe fundal – aduce la suprafata un meniu de
operatiuni
Oriunde altundeva in interfata, butoanele mouse-lui au functiunile standard din
Windows.
Optiuni de vizualizare
12
Multiple optiuni de evizualizare pentru fereastra de afisare activa pot fi setate pentru a
controla modul in care structura apare in acea fereastra. Aceste optiuni sunt
disponibile in meniul View. Optiunile de vizualizare sunt setate independent pentru
fiecare fereastra de afisare.
Vizualizari bi si tridimensionale
O vizualizare bidimensionala consta dintr-un singur plan sau suprafata. Sunt vizibile
numai obiectele cuprinse in acel plan sau acea suprafata. Coordonatele vizualizarii pot
fi modificate oricand. Prin definitie, vizualizarile bidimensionale sunt disponibile la
punctele caroiajului in sistemul de coordonate actual. Alte vizualizari bidimensionale,
ca de ex. dezvoltari la cota, pot fi create de catre utilizator.
O vizualizare tridimensionala arata intregul model dintr-un punct avantajos selectat de
catre utilizator. Obiectele vizibile nu sunt restranse la un singur plan. Directia
vizualizarii este definita de un unghi in planul orizontal si de un unghi deasupra
planului orizontal.
Perspectiva (vederea in 3D)
O vedere tridimensionala poate fi inserata intre o vedere in perspectiva si o proiectie
ortogonala. Vederea in perspectiva este de obicei mai buna pentru vizualizarea celei
de-a trei dimensiuni, exterioara planului. Daca perspectiva este pornita pentru o vedere
bidimensionala, vederea devine tridimensionala pana cand perspectiva este oprita din
nou.
Se setează unghiul de deschidere al perspectivei pentru a specifica distanta vederii fata
de structura. Cu cat unghiul este mai mare, cu atat vederea este mai aproape de
structura si vederea va fi mai distorsionata.
Miscarea, zoom-ul (marirea/micsorarea) si rotirea in 3D
Zoom-in (mariti) pentru a vedea mai detaliat, sau zoom-out (micsorati) pentru a vedea
mai mult din structura. Marirea si micsorarea pot fi executate in pasi predefiniti. De
asemenea se poate mari o parte a structurii folosind mouse-ul prin desenarea unei
ferestre in jurul arie de interes in timp ce tineti apasat butonul stang al mouse-lui.
Miscarea permite ca structura sa fie deplasata dinamic in fereastra de afisare apasand
butonul stang al mouse-ului in timp ce il deplasati/tarati in fereastra.
Se foloseste comanda Rotatie 3-D pentru a roti dinamic structura tinand apasat butonul
stang al mouse-lui in timp ce il deplasati/tarati in fereastra.
Limite
Limitele superioare si inferioare ale axelor de coordonate X,Y si Z pot fi setate pentrua
restrange portiunea din structura care este vizibila in fereastra de afisare.
Marirea/micsorarea si deplasarea/miscarea se aplica numai partii din structura dintre
aceste limite.
13
Optiuni de vizualizare a elementelor
Tipurile de obiecte prezente in fereastra de afisare pot fi controlate. Pot fi setate
deasemenea multiple optiuni care afecteaza modul in care obiectele apar si care
caracteristici sunt afisate, ca de ex. denumirea obiectului, denumirea proprietatii si
axele locale. Aceste optiuni afecteaza in primul rand vederea formelor nedeformate.
Numai obiectele prezente in fereastra de afisare pot fi selectate grafic. Vezi operatiile
de selectare descrise mai jos in acest capitol.
Obiectele pot fi aratate prin contur, suprafata sau ca si imagini 3-D umbrite. Ele pot fi
colorate in functie de tipul lor, proprietatile sectiunii, ale materialului sau ca si grupuri.
O optiune importanta este vederea obiectelor contractate/scurtate. Aceasta contracta
obiectele din articulatii, permitand o mai buna vedere a conexiunilor modelului. Cand
se vizualizeaza rezultatele analizelor, elementele analizate sunt scurtate intrucatva fata
de obiectele modelului, permitand vedrea modului in care programul a impartit
automat structura.
Alte optiuni
Alte optiuni pot fi folosite pentru a porni sau opri afisarea caroiajului si a axelor
sistemului de coordonate. Parametrii de vizualizare pot fi sub un nume specificat de
utilizator, si reinitiati ulterior pentru a fi aplicati oricarei ferestre de afisare.
Reinprospatarea ferestrei de afisare
Dupa executarea anumitor operatii, fereastra de afisare poate necesita redesenare. In
mod normal, aceasta se intampla in mod automat, cu toate ca o comanda din meniul
Optiuni poate fi folosita pentru a stopa aceasta posibilitate pentru a economisi timp
cand se lucreaza cu modele de mari dimensiuni. Cand posibiltatea este oprita, se
folosește meniul View > comnada Refresh Window pentru a updata si redesena
fereastra activa.
Operatii de baza
Este de ajutor sa intelegeti tipurile de operatii d ebaza care pot fi executate folsind
programul SAP2000. Programul raspunde diferit la actiunile mouse-lui in ferestrele de
afisare infunctie de tipul de operatie care se executa.
Restul acestui capitol prezinta o vedere de ansamblu a operatiilor SAP2000. Detalii
despre cum se executa aceste operatii sunt date in instructiunile din urmatorul manual,
si in sectiunea Help din interfata grafica a utilizatorului.
Operatii cu fisiere
Operatiile cu fisiere sunt folosite pentrua incepe un nou model, pentru a afisa un
model existent, pentru a salva un model si pentru a genera o iesire (un rezultat).
14
Operatiile cu fisiere sunt selectate dinmeniul File.
Modelele noi pot fi incepute de la zero sau din sabloane predefinite furnizate impreuna
cu programul.
Un model si rezultatele sale pot fi salvate ca si fisier standard SAP2000 (cu extensia
.SDB), si deschis mai tarziu pentru a revedea rezultatele sau a face modificari.
De asemenea, un model si rezultatele sale poate fi exportat, intreg sau partial, intr-un
fosier text, foaie de calcul sau baza de date folsind formatul de date tabelar SAP2000.
Modelele pot fi importate formatul de date tabelar SAP2000 atat daca fisierul de date
(text, foaie de calcul sau baza de date) a fost anterior exportat din interfata grafica a
utilizatorului sau a fost creat extern programului in alt mod.
Geometria modelului poate fi exportata/importata in/din AutoCAD si alte programe
care folosesc formate de fisiere .DXF sau .IGES. Posibilitati similare de export/import
sunt disponibile pentru pachetele ProSteel sau Frame Works Plus. SAP2000 poate de
asemenea importa/exporta din/in programe care folosesc formate de fisiere CIS/2 Step
sau Steel Detailing Neutral.
Descrierea modelului si rezultatele analizei si proiectarii pot fi imprimate sub forma de
tabele simple sau generate in rapoarte care includ grafice, texte si capacitati de
formatare. Fereastra activa de afisare poate fi imprimata ca si grafic sau salvata in
bitmap si formate Windows metafile imbunatatite. Fisierele video pot fi create ca si
forme animate sau forme incovoiate temporal.
Alte operatii cu fisiere include definirea informatiilor proiectului pentru un anumit
model; mentinerea unui jurnal detaliat al proiectului; si o facilitate pentru rularea
analizelor modelelor multiple in mod pachet (impreuna).
Definirea anumitor entitati
Definirea este folosita pentru a crea anumite entitati care nu sunt parte a geometriei
modelului. Aceste entitati includ:
Proprietatile obiectului, ca :
o Proprietatile materialului
o Proprietatile cadrului, tendonului, cablului, suprafetei, corpului si ale
legaturii
o Proorietatile articulatiei
Sisteme de coordonate/caroiaje
Legaturile articulatiei
Grupuri de obiecte
Elemente in legatura cu incarcarea, ca :
o Modele de articulatii, pentru incarcari de temperatura si presiune
o Cazuri de incarcare
o Sursa de masa (substanta)
15
o Incarcarile podului (vehicule si benzi de circulatie)
o Functii spectrale de raspuns si functii temporale
Elemente in legatura cu analiza si rezultatul/comportarea structurii, ca :
o Cazuri de analiza
o Combinatii
o Deplasari generalizate
o Taieturi prin sectiune
o Parametri de tip simplu
Elemente de iesire si afisare, ca:
o Anumite vizualizari, pentru setarile ferestrei de afisare
o Anumite setari, pentru definitii de iesire siexport
Definirea acestor entitati se face folosind meniul Define si nu necesita o pre-selectare a
obiectelor.
Proprietatile obiectelor, grupurile, si unele dintre incarcari pot fi atribuite obiectelor
selectate. Multe dintre aceste entitati pot deasemenea fi denumite in timpul opratiei de
atribuire cu ajutorul meniului Assign.
Celelalte entitati se aplica modelului ca intreg si nu se atribuie obiectelor componente.
Desenarea
Desenarea este in primul rand folosita pentru a adauga obiecte noi modelului sau
pentru a modifica obiectele pe rand. Obiectele care pot fi desenate pot fi puncte
(articulatii si legaturi la sol), linii (cadre, cabluri, tendoane si conexiuni) si suprafete
(carcase, planuri, corpuri solide). Obiectele solide nu sunt desenate, ci sunt create prin
extruziune; vezi urmatoarea sectiune “Editing/Editare” pentru mai multe informatii
legate de extruziune.
Articulatiile sunt create automat la capetele liniilor si obiectelor de legatura si la
colturile suprafetelor si obiectelor solide. Articulatii suplimentare pot fi adaugate in
mod explicit. Dublurile articulatiilor siobiectelor in aceeasi locatie sunt eliminate
automat de catre program, cu exceptia cazului in care obiecte de legatura duble sunt
permise ca si optiune.
Pentru a desena, porniti Draw Mode/Modul desen selectand una dintre comenzile de
desenare a obiectelor din meniul Draw. In timp ce desenati, in fereastra de afisare va
“pluti” un formular. Acesta are butoane de control pentru desen optiuni de proprietati
care pot fi atribuite in timp ce desenati. Formularul poate fi deplasat sau inchis daca va
sta in cale cand desenati.
Modul Desenare si Modul Selectare se exclud reciproc. Pentru a va intoarce in Modul
Selectare, se foloseste meniul Draw > comanda Set Select Mode, sau executati orice
operatie de selectare. In timp ce desenati, butonul stang al mouse-lui poate fi folosit
pentru marire/micsorare(zoom), deplasare (pan) sau rotire (rotate), dupa care
programul va reveni in modul de desenare.
16
Desenarea obiectelor
Se foloseste butonul stang al mouse-ului pentru a efectua operatii de desen. In functie
de operatia de desen, dat click, dublu-click, sau click-si-trage (tineti apasat butonul
stang in timp ce miscati mouse-ul):
Desenarea articulatiilor speciale – Click simplu pentru a desena o articulatie sau
se trage o fereastra pentru a desena articulatii in toate intersectiile caroiajului
cuprinse in fereastra respectiva.
Desenarea de cadre/cabluri/tendoane – Click simplu pentru a desena fiecare
punct dintr-o serie de obiecte conectate la margini, apoi click dublu pentru a
termina seria.
Cadre/cabluri/tendoane desenate rapid – Click simplu pe un segment al
caroiajului pentru a desena un obiect, sau se trage o fereastra pentru a desena
obiecte pe toate segmentele caroiajului cuprinse in respectiva fereastra.
Desenarea rapida a suporturilor – Intr-o vedere 2-D, se dă clock intr-un patratel
al caroiajului pentru a desena suporturi diagonale.
Desenarea rapida a grinzilor secundare - Intr-o vedere 2-D, se dă clock intr-un
patratel al caroiajului pentru a desena un set de grinzi secundare (obiecte
cadru)
Desenarea unei suprafete stea – Click simplu pe cele patru colturi pentru a
desena un patrulater, sau click-dublu pe al treilea colt pentru a desena un
triunghi.
Desenarea unei suplafete dreptunghiulare – Intr-o vedere 2-D, click simplu pe
doua colturi opuse pentru a desena obiectul.
Desenarea rapida a suprafetei – Click intr-un patratel al caroiajului pentru a
desena o suprafata, sau se trage o fereastra pentru a desena obiecte in toate
patratelele din fereastra trasata.
Desenarea unei legaturi cu o articulatie (legatura la sol) – Click simplu pentru a
desena o articulatie, sau se trage o ferastra pentru a desena articulatii in toate
intersectiile caroiajului incluse in fereastra.
Desenarea unei lagaturi cu 2 articulatii (legatura de conectare) – Click simplu
pentru a desena fiecare punct de margine dintr-o serie de obiecte conectate
margine-la-margine, apoi click dublu pentru a termina seria.
Desenarea rapida unei lagaturi cu 2 articulatii (legatura de conectare) – Click
simplu pe un segment al caroiajului pentru a desena un obiect, sau se trage o
fereastra pentru a desena obiecte pe toate segmentele caroiajului cuprinse in
respectiva fereastra.
Modificarea formei obiectelor – Click simplu pe obiectul de modificat, apoi
click-si-trage partea obiectului care trebuie mutata pentru a obtine o noua
forma.
In vederile 3-D, plasarea cursorului este limitata la locatii cunoscute, ca de ex. linii de
caroiaj si obiecte de tip punct existente. In vederile 2-D, plasarea cursorului poate fi
oriunde, de vreme ce a treia (in afara planului) dimensiune este cunoscuta.
Miscarile cursorului pot fi controlate folosind instrumentele “snap/agata” si “drawing
control/controlul desenarii” in timpul desenarii si al modificarii formei obiectelor.
17
Instrumentele snap / “agatza”
Instrumentele snap gasesc cea mai apropiata locatie fata de indicatorul mouse-lui de
care sa se “agatze” in timp ce mouse-ul este deplasat peste model. Instrumentele snap
sunt un mod rapid si precis pentru a desena si edita obiecte. Instrumentele snap pot fi
pornite sau oprite pe masura ce obiectele sunt desenate. Mai multe instrumente snap
pot fi pornite in acelasi timp. Optiunile de snapping (agatare) pot fi:
Obiecte de tip punct si intersectii de caroiaj
Margini/capete de obiecte (colturi) si puncte mediane (mijlocul muchiilor)
Intersectii de obiecte
Proiectia perpendiculara a unui obiect linie sau margine pe o suprafata sau un
obiect solid
Obiecte linie si marginile obiectelor suprafata si solide
Caroiaje fine, si punctele uniform distantate ale unui caroiaj invizibil
tridimensional definit de utilizator
Comenzi de desenare
In vederile 2-D, instrumentele de control ale desenarii asigura capacitatea de a impune
plasarea unui punct de-a lungul unor linii specificate care trec prin ultimul punct
desenat. Comenzile de desenare includ:
Constant H – Linia este desenata paralel cu axa care apare orizontal in vederea
2-D
Constant V - Linia este desenata paralel cu axa care apare vertical in vederea 2-
D
Constant A – Linia este desenata la un unghi constant fata de axa care apare
orizontala in vederea 2-D
Constant L – Linia este trasata la o lungime constanta masurata in vederea 2-D.
Constant S – Linia este desenata sub un unghi constant si la o lungime
constanta, masurata in vederea 2-D.
Constant D – Linia este desenata la lungimi constante de-a lungul axelor care
apar orizontale si verticale in vederea 2-D.
Se selectează comenzile de desenare din formularul “plutitor” care apare cand
desenati, sau apasati litera corespunzatoare (“H”, “V”, “A”, etc.) de pe tastatura.
Apasarea space-bar-ului de pe tastatura anuleaza comenzile de desenare.
Optiunile snap pot fi folosite in legatura cu comenzile de desenare. Numai
componenta neobligatorie a a punctului de snap selectat este folosita cand o comanda
a fost selectata.
Selectarea
Selectarea se foloseste pentru a identifica obiectele existente carora li se va aplica
urmatoarea operatie.
SAP2000 foloseste un concept “substantiv-verb”, adica mai intai se face selectarea
18
obiectelor si apoi se executa o operatie asupra lor. Operatiile care necesita o selectare
anterioara includ Editing, Assignment, Design, Display, and Output {Editarea,
Atribuirea, Proiectarea, Afisarea si Iesirea/Trimiterea}.
Pentru a selecta, activati modul Select folosind meniul Draw > comanda Set Select
Mode, sau alegand orice comanda din meniul Select. Modul de desenare si cel de
selectare se exclud reciproc. Orice operatie inafara desenarii poate fi executata cand
programul se afla in modul Select.
Se selectează obiectele grafic, sau prin alte caracteristici ale obiectelor. Operatiile de
selectare sunt cumulative, adica fiecare operatie de selectare adauga obiecte la cele
selectate deja, si fiecare operatie de deselectare scoate obiecte din setul selectat.
Obiectele selectate sunt afisate grafic cu linie intrerupta. Numarul de obiecte selectate
de fiecare tip este indicat in bara de stare. Este o idee buna sa verificati bara de stare
cand efectuati operatii de selectare.
Dupa ce selectia a fost creata (“substantivul”) este executata o operatie(“verbul”)
asupra acesteia. Aceasta curata selectia, si programul este gata sa inceapa o noua
selectie pentru o noua operatie.
Trei comenzi importante de selectare sunt disponibile din meniu sau de pe bara de
instrumente:
Meniul Select > Select > comanda All – selecteaza toate obiectele din model,
indiferent care sunt afisate in fereastra
Meniul Select > comanda Get Previous Selection - selecteaza aceleasi obiecte
care au fost selectate in ultima/precedenta operatiune de selectare
Meniul Select > comanda Clear Selection – deselecteaza toate obiectele.
Celelalte operatiuni de selectare(si de deselectare) sunt descrise in urmatoarele
sectiuni.
Selectarea grafica
Obiectele pot fi selectate grafic folosind butonul stang al mouse-lui in ferastra de
afisare. Cateva tipuri de selectari grafice sunt disponibile:
Selectarea cu indicatorul (mouse-ului) – Click pe un obiect neselectat pentru a-l
selecta, sau click pe un obiect selectat pentru a-l deselcta.
Selectarea cu fereastra inconjuratoare – Se trage/se trasează o ferestra de la
stanga la dreapta pentru a selecta toate obiectele pe care le cuprinde fereastra.
Selectarea cu fereastra de intersectie – Se trasează o fereastra de la dreapta la
stanga pentru a selecta toate obiectele care sunt total sau partial cuprinse in
fereastra.
Selectarea cu linia de intersectie – Se trasează o linie pentru a selecta toate
obiectele pe care ea le intersecteaza.
Selectarea cu cutia/casuta 3-D – Se dă click pe doua puncte intr-o vedere 3-D
pentru a selecta toate obiectele cuprinse in interiorul unei cutii a carei
diagonala este data de cele doua puncte si a carei laturi sunt paralele cu axele
X,Y si Z.
19
Primele trei optiuni sunt disponibile prin definitie si sunt executate cu indicatorul
obisnuit al cursorului mouse-ului. Ultimele doua optiuni necesita ca tipul selectarii sa
fie setat folosind meniul Select sau bara de unelte. Aceste optiuni sunt indicate de
cursoare speciale. Dupa o singura selectie, cursorul revine la modul de selectare
normal/prin definitie.
Numai obiectele afisate intr-o fereastra pot fi selectate grafic. Cand se selectează, se
foloseste butonul stang al mouse-ului pentru zoom, deplasare sau rotire, dupa care
programul revine in modul de selectare.
Selectarea dupa caracteristici
Din meniul Select, se selectează sau dese selectează obiectele dupa caracteristicile lor,
ca de ex.:
Toate obiectele de pe un anumit plan
Toate obiectele care au o anumita sectiune sau proprietate
Toate obiectele apartinand aceluiasi grup
Toate obiectele care sunt conectate in acelasi punct
Toate obiectele care denumiri specifice
Aceste metode de selectare opereaza independent de ferestrele de afisare, si afecteaza
toate obiectele cu o anumita caracteristica, chiar daca ele nu sunt afisate.
Folosirea grupurilor este de ajutor mai ales atunci cand se facselectari complicate.
Daca acelasi set de obiecte ar putea fi selectat mai mult decat o data, construiti un set
de selectare si apoi se atribuie un nume de grup obiectelor selectate. Dupa ce a fost
atribuit numele de grup, setul de selectare poate fi reselectat folosind numele de grup.
Editarea
Editarea se foloseste pentru a face schimbari asupra modelului. Cele mai multe
operatii de editare se fac in urma unei selectari a obiectelor. Urmatoarele operatii de
editare, taoate selectate din meniul Edit, pot fi folosite:
Taie sau Copiaza geometria obiectelor selectate in clipboard-ul Windows.
Informatiile geometrice din clipboard, pot fi accesate de alte programe, ca de
ex. foile de calcul.
Lipirea geometriei obiectului din clipboard in model. Aceasta ar fi putut fi
editata intr-un program de foi de calcul dintr-o anterioara Taiere/Copiere.
Stergerea obiectelor selectate.
Multiplicarea obiectelor selectate, intr-o retea/serie liniara sau radiala.
Mutarea obiectelor selectate intr-o noua locatie.
Extrudarea/marirea obiectelor selectate pentru a crea obiecte de dimensiuni mai
20
mari:
o Extrudarea punctelor in linii
o Extrudarea liniilor in suprafete
o Extrudarea suprafetelor in corpuri. Aceasta este unica modalitate
grafica de a crea corpuri.
Impartirea obiectelor selectate in obiecte mai mici de acelasi tip.
Conectarea sau deconectarea obiectelor selectate la/de la o articulatie comuna.
Adaugarea la model dintr-un sablon.
Editarea interactiva a modelului in format de date tabelar.
Schimbarea denumirii obiectelor si a altor entitati.
Lipirea si adaugarea la model dintr-un sablon nu functioneaza asupra unei selectii de
obiecte. Editarea interactiva tabelara si schimbarea denumirii pot functiona pe o
selectie sau pe intregul model. Toate celelalte operatii au nevoie de o selectare
anterioara pentru a putea fi efectuate.
Atribuirea
Proprietatile si incarcarile sunt atribuite unuia sau mai multor obiecte selectate.
Operatiile de atribuire sunt selectate din meniul Assign, si includ:
Atribuirea de proprietati articulatiilor, incluzand limitari, fixari, arcuri, sisteme
de coordonate locale
Atribuirea de proprietati obiectelor cadru/cablu/tendon, incluzand sectiuni,
legaturi la capete, sisteme de coordonate locale, iesinduri de capat, puncte de
insertie, locatii de iesire, proprietati nonlineare, originea liniei, parametri de
impartire automata, si altele
Atribuirea de proprietati obiectelor de tip suprafata, incluzand sectiuni, sisteme
de coordonate locale, originea suprafetei, parametri de impartire automata, si
altele
Atribuirea de proprietati corpurilor solide, incluzand sectiuni, sisteme locale de
coordonate
Atribuirea de proprietati si sisteme de coordonate locale obiectelor de legatura
Atribuirea de incarcari de diferite tipuri fiecarui tip de obiect
Atribuirea de modele de valori articulatiilor pentru utilizarea in definirea
incarcarilor de temperatura si presiune
Atribuirea de nume de grup obiectelor, afilierea obiectelor la acel grup
Copierea atribuirilor de la un obiect selectat si, intr-o operatie separata, lipirea
acestor atribuiri pe unul sau mai multe obiecte selectate de acelasi tip
Anularea si Refacerea
21
SAP2000 memoreaza toate operatiile de desenare, editare si atribuire efectuate. Este
posibil sa Undo o serie de actiuni efectuate anterior. Daca procesul de Undo este
suprafolosit, actiunile ar putea sa inceapa sa se refaca (Redo). Undo si Redo se
acceseaza din meniul Edit.
Important:
Undo nu se aplica la definirea operatiilor
Undo nu se aplica la editarea interactiva a tabelelor
Dupa ce un model a fost salvat, o analiza a fost efectuata, sau un tabel a fost
editat interactiv, operatiile anterioare nu mai pot fi sterse.
Analizarea
Dupa ce un model structural complet a fost creat, analizati modelul pentru a determina
deplasarile, tensiunile si reactiile rezultate datorate incarcarilor aplicate in cazurile de
analiza.
Inainte de analizare, se setează optiunile de analiza din meniul Analyze. Acestea sunt:
Se setează gradele de libertate disponibile pentru analiza, care sunt folosite
pentru a restrictiona modelul la un comportament in plan
Se setează daca definirea modelului si rezultatele analizei vor fi salvate automat
in format tabelar SAP2000 intr-un fisier Acces sau Excel.
Pentru a efectua analiza, se foloseste meniul Analize > comanda Run Analysis si se
selectează care cazuri vor fi rulate. Oricare cazuri care au fost rulate deja nu necesita a
fi rulate din nou. Oricare cazuri care nu sunt rulate pot fi rulate nai tarziu.
Daca un caz de analiza care necesita rezultatele altui caz este ales, cazul celalalt este
rulat primul daca nu a fost deja rulat. De exemplu, daca un caz response-spectrum este
rulat, cazul care defineste modurile va fi de asemeanea rulat daca este necesar.
Inainte de a rula analiza, SAP2000 salveaza modelul. In timpul analizei, apar mesaje
de la motorul de analiza intr-o fereastra-monitor. Cand analiza este completa, revedeti
mesajele de analiza folosind bara de derulare a ferestrei-monitor. Se dă click pe OK
pentru a inchide fereastra dupa ce ati revazut mesajele. Mesajele sunt de asemenea
salvate intr-un fisier cu extensia .LOG, care poate fi vazut mai tarziu folosind meniul
File > comanda Show Input/Output Text Files.
Nici o operatiune SAP2000 nu poate fi efectuata in timp ce se ruleaza analiza si
fereastra-monitor este prezenta pe ecran. Oricum, alte programe Windows pot fi rulate
in acest timp.
Afisarea
Afisarea este folosita pentru a vizualiza definirea modelului si a rezultatelor analizei.
Afisarea grafica, afisarea tabelara si planul functiilor sunt toate disponibile. Toate
22
tipurile de afisare pot fi alese din meniul Display, cu exceptia afisarii rezultatelor
proiectarii care este efectuata din meniul Design.
Afisari grafice
Un tip diferit de afisare grafica poate fi selectat pentru fiecare Fereastra de Afisare.
Fiecare fereastra poate de asemenea avea propria sa orientare a vederii si optiuni de
afisare.
Definirea modelului
Se vizualizează geometria modelului folosind meniul Display > comanda Show
Undeformed Shape. Aceasta afiseaza numai obiectele si atribuirile care sunt alese
folosind meniul View > comanda Set Display Options. Toate celelalte atribuiri date
obiectelor pot fivazute folosind meniul Display > comanda Show Load Assigns si
meniul Display > comanda Show Misc Assigns.
Cand se vizualizează forma nedeformata, cu sau fara atribuiri, un click dreapta cu
mouse-ul va prezenta un formular cu informatii cu toate detaliile geometrice, legaturi,
atribuiri si incarcari pentru acel obiect.
Rezultatele analizei
Rezultatele analizei pot fi afisate grafic pentru fiecare caz rulat. Aceste afisari includ:
Forme deformate
Reactiuni si forte elestice pentru articulatii
Diagrame de forte si momente pentru cadre, cabluri si legaturi
Planuri de contur ale rezultentelor solicitarilor de forte si momente pentru
carcase
Planuri de contur ale solicitarilor pentru carcase, plane si solide
Solicitari de proiectare pentru carcase de beton
Linii de influenta pentru deplasari, reactii, forte elastice si forte si momente in
cadre/cabluri
Planuri virtuale pentru toate tipurile de obiecte.
Formele deformate pot fi animate folosind comenzile de pe bara de stare. Animarea
ajuta uneori la clarificarea comportarii structurii.
Pentru cazurile de analiza cu rezultate multiple (moduri multiple sau pasi multipli), se
foloseste comenzile de derulare de pe bara de stare pentru a avansa prin rezultate.
Exista o optiune de a reprezenta grafic maximul si minimul dintre mai multi pasi.
Detaliile rezultatelor afisate pot fi obtinute dand click-dreapta pe un obiect.
23
Grafice de functii
Graficele de functii sunt grafice de o variabila functie de alta. Ele includ:
Curbe spectru de raspuns – Aceste curbe pot fi generate in oricare articulatie a
structurii bazate pe rezultatele cazului de analiza temporala.
Curba/traseul functiei grafice – Acestea sunt graficele oricaror raspunsuri
(deplasari, tensiuni, etc.) in functie de timp sau de alt element de raspuns. Ele
sunt valabile pentru orice caz static temporal sau multi-pas nonlinear.
Curba statica simpla – Acesta este un grafic a unei singure deplasari masurata
fata de reactiunea bazei pentru cazuri de analiza multi-pas, cu deplasare
controlata nonlineare.
Graficele de functii sunt afisate in ferestre speciale de grafice si pot fi imprimate.
Tabelele cu valorile graficului pot de asemenea fi imprimate sau salvate in fisiere.
Afisari tabelare
Se foloseste comenzile din meniul Display pentru a afisa pe ecran definirea modelului,
rezultatele analizei si ale proiectarii sub forma de date tabelare. Alegeti tabelele de
vizualizat. Daca obiectele sunt selectate inainte de a afisa tabelul, vor fi afisate numai
datele pentru obiectele selectate. Altfel rezultatele sunt produse pentru intrgul model.
Sunt disponibile optiuni avansate pentru a controla formatul tabelelor, si pentru a crea
filtre care vor afisa numai datele care satisfac anumite criterii. Un exemplu ar fi sa se
afiseze proportiile de tensiuni ale cadrelor mai mari de 0.9.
Datele tebelare pot de asemenea fi exportate si imprimate din aceste afisari pe ecran,
sau folosind comenzile disponibile in meniul File la formularele de tabele.
Proiectarea
Proiectarea este folosita pentru a verifica obiectele cadru din otel, otel deformat la rece
si aluminiu fata de cerintele codului de proiectare. Proiectarea poate fi efectuata dupa
ce structura a fost analizata. Cele mai multe operatii de proiectare sunt disponibile din
meniul Design, inclusiv afisarea.
Obiectele cadru din otel, otel deformat la rece si aluminiu pot avea o sectiune de
greutate minima aleasa automat dintr-un set de sectiuni specificate de utilizator.
Obiectele cadru din beton pot avea aria longitudinala si de forfecare a otelului beton
aleasa automat infunctie de codul de proiectare selectat.
Elementele singulare pot fi desenate interactiv, incercand diferite sectiuni si verificand
rezultatele. Daca o sectiune a fost schimbata manual, sau daca cestiunile optime au
fost alese automat de catre program, re-rulati analiza si repetati procesul de proiectare
pana cand sectiunile rezultate din analiza si proiectare sunt aceleasi (coincid).
Sunt disponibile afisarea grafica a raportului de tensiuni si a parametrilor de
proiectare. Informatia tabelara de proiectare poate fi obtinuta pentru obiecte-cadru
singulare dand click pe ele cu butonul drept al mouse-ului. Altfel, informatia tabelara
de proiectare poate fi afisata folosind comenzile din meniul Display si imprimata sau
exportata folsind comenzile din meniul File. Daca obiectele sunt selecate inainte de
24
afisare, printare sau export, numai cele selectate vor fi afisate, printate sau exportate.
Altfel, rezultatele sunt produse pentru intregul model.
Pe langa proiectarea bazata pe coduri oferita pentru obiectele-cadru, poate fi afisata si
proiectarea specifica non-cod a tensiunilr si ranforsarilor rezistente la intindere pentru
carcase de beton. Spre deosebire de obiectele-cadru, aici nu exista setari explicite de
proiectare in meniul Design pentru carcase de beton. In loc de asta, valorile de
proiectare sunt disponibile din meniul Display si sunt calculate pe baza unui cuplu
tensiune-compresiune in carcasa si rezistenta la fluaj a otelului beton specificat de
utilizator.
Blocarea si deblocarea
Dupa ce o analiza a fost efectuata, modelul este automat blocat pentru a se preveni
orice modificare care ar invalida rezultatele analizei si de aici rezultatele de proiectare
care ar putea fi obtinute. Modelul poate de asemenea blocat in orice moment pentru a
preveni modificari ulterioare, sau deblocat pentru a permite modificari. Blocarea
sideblocarea sunt accesate din meniul Options.
Daca modelul este deblocat dupa o analiza, SAP2000 va afisa o avertizare ca toate
rezultatele analizei vor fi sterse. Pentru a salva rezultatele analizei, salvati modelul sub
un nume diferit inainte de a-l debloca. Orice modificari ulterioare vor fi facute noului
model.
Cazurile de analiza pot fi definite fara a debloca modelul. Cazuri noi pot fi
adaugate,iar cazurile care nu au fost rulate pot fi modificate sausterse fara nici un
efect. Daca un caz care a fost deja rulat este modificat sau sters, rezultatele analizei
pentru acel caz si pentru toate cazurile care depind de el vor fi sterse.
Introducerea datelor numerice
Cand se introduc date intr-un formular, toate valorile numerice folosesc unitatile de
masura indicate in bara de stare. Unele formulare dau o optiune de unitati de masura
direct in formular care va inlocui setarea din bara de stare.
Se pot specifica unitati diferite in momentul in care valoarea numerica este introdusa.
Deexemplu, presupunem ca este setat metrul ca unitate de masura. Daca se introduce
“3500 mm” valoarea va fitransformata in 3.5.
Cand unitatile de masura pentru forta, lungime si temperatura sunt combinate,
enumerati toate unitatile folosite, despartite prin virgula sau spatiu, in ordinea
urmatoare: forta, lungime, temperatura. De exemplu, un modul de elesticitate
(forta/lungime2) poate fi specificat ca “30000 kip in” si un moment (forta x lungome)
poate de asemenea fi specificat ca “30000 kip in”. Se observă ca numai numele unitatii
este necesar, fara a se indica daca este multiplicat, impartit, ridicat la patrat, etc.
Ca si un caz special, valorile de lungime pot fi introduse in unitati ahitecturale USA ca
picioare si inch, ca de ex. in formatul : 9’-3”. Semnul (’) pentu picioare este necesar,
dal liniuta (-) si semnul (”) pentru inch sunt optionale.
Datele pot fi introduse si cu ajutorul fomulelor. De ex. o valoare poate fi specificata ca
“1000+40” sau ca “100*sin(30)”. Daca de indica si unitatile cu formula lasati un
spatiu intre ele, de ex. “1000+40 m”. Formula este evaluata mai intai inainte de a
25
aplica unitatile, de aceea nu pot fi folosite diferite unitati in diferite parti ale unei
formule.
Un calculator complet este disponibil intrari mai complicate. Se dă dublu click pe
campul numeric in timp ce tineti apasate tasta Shift pentru a afisa calculatorul. Se
foloseste meniul View > comanda Show All de pe formularul calculatorului pentru a-
i dezvalui toate posibilitatile.
Optiuni de setare
Pot fi setate mai multe optiuni pentru a controla comportarea programului. Aceste
optiuni sunt accesate din meniul Options, si includ:
Dimensiuni si tolerante - tolerante de imbinari, de selectari si de snap; marimi
de litere, pasi de zoom; si altele
Coduri de proiectare si parametrii lor
Culoarea obiectelor si rezultatele pentru afisare si printare
Formate pentru datele tabelare
Numarul d eferestre afisate
Alte optiuni de afisare care afecteaza toate ferestrele de afisare
Blocarea si deblocarea modelului
Fereastra pentru vederea de sus, care permite deplasarea si zoom-ul rapid
Licente activate pentru module de adaugat
Facilitatea Help
Pentru a accesa facilitatea Help a programului SAP2000, se folosește meniul Help >
comanda Contents & Index, sau apasati tasta F1 oricand.
Daca este deschis un formular, dand click pe tasta F1 va afisa informatii despre cum sa
se foloseste acel formular. In celelalte cazuri, tasta F1 deschide facilitatea Help, care
permite urmatoarele:
Cautarea prin mai multe teme/subiecte folsind Table of Contents
Folosirea Index-ului pentru a afisa o lista alfabetica a temelor din Help
Folosirea componentei Search pentru a gasi temele care contin anumite cuvinte
Din meniul Help se accesează toata documentatia SAP2000 in format Adobe Acrobat
.PDF, sau de pe web-site-ul CSI.
Meniul Help > comanda About SAP2000 va afisa atat versiunea programului cat si
informatii despre sistemul de operare al calculatorului, care sunt foarte importante
cand contactati CSI pentru sprijin tehnic.
26