+ All Categories
Home > Documents > Revista Feed Back Nr. 9-10 2009

Revista Feed Back Nr. 9-10 2009

Date post: 14-Sep-2015
Category:
Upload: robert-giles
View: 89 times
Download: 35 times
Share this document with a friend
Description:
Revista Feed Back Nr. 9-10 2009
200
1 pagina editorial Megastaruri, megalume, megapolitică, megatimp... Epoca postmodernă, începută prin anii ’60, a impus cu agresivitate programele comunicării. La ceea ce teoreticienii numesc „sfârşitul moder- nităţii” a contribuit în mod esenţial comunicarea în toate formele ei: televi- ziunea, internetul, radioul, presa de hârtie şi presa electronică, telefonia imobilă şi mobilă etc. Dezvoltarea galopantă a tehnologiei informaţiei a produs adevărate forme de colectivitate virtuală. Se poate astfel vedea de la o mie de leghe că postmodernismul, mijloc sigur pentru globalizarea culturii şi naşterea societăţii civile globale, devine prin mass-media un instrument de îndoctrinare forţată şi de dominaţie în cadrul globalizării. Şi, chiar dacă poetul T.S. Eliot, preluând proiectul globalităţii ideale de la Matthew Arnold (secolul al XIX-lea) considera cultura un liant al naţiunilor şi visa la un sincronism mondial, asistăm astăzi la un derutant spectacol al parodi- cului şi al mitologiei derizoriului. În locul cunoscutei, europenei pax roma- na, strategia postmodernă a inventat globala pax americana. Dar dincolo de binefacerile comunicării, intelectualul de bună calitate, din orice parte a lumii ar fi, nu poate tolera galopanta disturbare, deformare semantică şi superficializare a limbajului comunicării. Ce-i drept, ceea ce n-a reuşit toată modernitatea să impună (nici măcar cu limba artificială esperando), a reuşit postmodernitatea printr-o engleză americanizată săracă, stricată, impusă drept mecanism de comunicare planetară. Astfel, în satul planetar pare a se-nţelege acum om cu om. Dar planeta a devenit prea mică şi inconforta- bilă. Planetarii încearcă gonflări în toate domeniile. Americanii pregătesc nave pentru planeta Marte, aproape tot terenul de pe lună este arondat. Nimicnicia trebuie învinsă prin extindere şi grandomanie şi atunci din orice detaliu trebuie făcut un impresionant elephantiasis. Dintr-o acerbă violen- tare a limbajului, au apărut: meganaţiunea, megaforma, megatextul, megama- pamondul, megaiubirea, megaprostia, megadobânda, megaconfortul, megadis- cursul, megapreşedintele, megapişchierii, megapolitica, megamiştoul etc. etc. Un fel de stea a muzicii pop-rock americane, o fabrică de muzică şi de bani care a murit nu de mult (cu o înmormântare tele- vizată şi transmisă în direct pentru miliarde de pământeni) a fost numită megastar. Asta pentru că fabrica americană de magastaruri produce doar megastaruri. În toate domeniile. Astfel, chiar unele prostituate au devenit megaprostituate. Nu ne rămâne decât să spu- nem şi noi în stilul lor: megamulte sunt megacăile tale, MegaDoamne! Daniel CORBU
Transcript
  • 1p a g i n a

    editorial

    Megastaruri, megalume, megapolitic,

    megatimp... Epoca postmodern, nceput prin anii 60, a impus cu agresivitate programele comunicrii. La ceea ce teoreticienii numesc sfritul moder-nitii a contribuit n mod esenial comunicarea n toate formele ei: televi-ziunea, internetul, radioul, presa de hrtie i presa electronic, telefonia imobil i mobil etc. Dezvoltarea galopant a tehnologiei informaiei a produs adevrate forme de colectivitate virtual. Se poate astfel vedea de la o mie de leghe c postmodernismul, mijloc sigur pentru globalizarea culturii i naterea societii civile globale, devine prin mass-media un instrument de ndoctrinare forat i de dominaie n cadrul globalizrii. i, chiar dac poetul T.S. Eliot, prelund proiectul globalitii ideale de la Matthew Arnold (secolul al XIX-lea) considera cultura un liant al naiunilor i visa la un sincronism mondial, asistm astzi la un derutant spectacol al parodi-cului i al mitologiei derizoriului. n locul cunoscutei, europenei pax roma-na, strategia postmodern a inventat globala pax americana. Dar dincolo de binefacerile comunicrii, intelectualul de bun calitate, din orice parte a lumii ar fi, nu poate tolera galopanta disturbare, deformare semantic i superficializare a limbajului comunicrii. Ce-i drept, ceea ce n-a reuit toat modernitatea s impun (nici mcar cu limba artificial esperando), a reuit postmodernitatea printr-o englez americanizat srac, stricat, impus drept mecanism de comunicare planetar. Astfel, n satul planetar pare a se-nelege acum om cu om. Dar planeta a devenit prea mic i inconforta-bil. Planetarii ncearc gonflri n toate domeniile. Americanii pregtesc nave pentru planeta Marte, aproape tot terenul de pe lun este arondat. Nimicnicia trebuie nvins prin extindere i grandomanie i atunci din orice detaliu trebuie fcut un impresionant elephantiasis. Dintr-o acerb violen-tare a limbajului, au aprut: meganaiunea, megaforma, megatextul, megama-pamondul, megaiubirea, megaprostia, megadobnda, megaconfortul, megadis-cursul, megapreedintele, megapichierii, megapolitica, megamitoul etc. etc. Un fel de stea a muzicii pop-rock americane, o fabric de muzic i de bani care a murit nu de mult (cu o nmormntare tele-vizat i transmis n direct pentru miliarde de pmnteni) a fost numit megastar. Asta pentru c fabrica american de magastaruri produce doar megastaruri. n toate domeniile. Astfel, chiar unele prostituate au devenit megaprostituate. Nu ne rmne dect s spu-nem i noi n stilul lor: megamulte sunt megacile tale, MegaDoamne!

    Daniel CORBU

  • 2pagina

    Primarul Municipiului Chiinu, Dorin CHIRTOAC, Poetul Adrian PunesCu, primarul Iaului, Gheorghe nICHITA, Filomena CORbu i Poetul Daniel CORbu, Festivalul Internaional de poezie "Grigore Vieru", Iai 2009

    Tudor GHeORGHe i Primarul Municipiului Chiinu, Dorin CHIRTOAC, Festivalul Internaional de poezie "Grigore Vieru", Iai 2009

    Inaugurarea strzii "Grigore Vieru" din Iai, Festivalul Internaional de poezie "Grigore Vieru" (Iai, oct. 2009)

    Poeii tefan CIObAnu, Daniel CORbu i Marius ALDeA, Festivalul Internaional de poezie "Grigore Vieru", Iai 2009

    PREMIILE FESTIVALULUI INTERNAIONAL DE POEZIE GRIGORE VIERU, EDIIA I,

    IAI-CHIINU, OCTOMBRIE 2009

    Premiul OPERA OMNIA pentru poezie Adrian Punescu

    Premiul pentru exegez asupra operei poe-tului Grigore Vieru Mihai Cimpoi

    Premiul pentru traducere ntr-o limb de mare circulaie a operei lui Grigore Vieru Vitalii Colodii (Ucraina)

    Premiul pentru atitudine civic n instaura-rea democraiei n Republica Moldova Nicolae Dabija i Valeriu Matei

    Diplom de excelen pentru interpreta-re artistic a poeziei lui Grigore Vieru Tudor Gheorghe

    Premiul pentru interpretarea operei lui Grigore Vieru - Nicolae Darie (actor, Basarabia). Diplom de excelen pentru mecenat n domeniul culturii Neculai Apostol (Iai) i Alexei Marulea (Chiinu).

    LAUREAII CONCURSULUI INTERNAIONALDE POEZIE GRIGORE VIERU Ediia I,

    Juriul, format din scriitorii Adrian Punescu (preedinte), Mihai Cimpoi, Theodor Codreanu, Nicolae Dabija, Viorel Dinescu, Paul Gorban, Nicolae Sava, Cassian Maria Spiridon, Daniel Corbu, a acordat urmtoarele premii: 1.Marele Premiu al Festivalului Internaional de Poezie Grigore Vieru, Premiul revistei Literatura i Arta Chiinu, Premiul revistei Feed Back, s-a acordat poetului tefan Alexandru Ciobanu Bucureti 2. Premiul I, Premiul Uniunii Scriitorilor din Romnia, Filiala Iai, Premiul Revistei Convorbiri lite-rare, s-a acordat poetetei Diana Suciu Deva 2. Premiul I, Premiul revistei Dacia Literara si Flacara lui Adrian Paunescu, Elena Guzun Floreti, Republica Moldova 3. Premiul II, Premiul revistei Viaa Basarabiei Chiinu, a fost acordat ( de ctre Sedcom Libris Iai) poetului Marius-tefan Aldea Timioara 4. Premiul III, Premiul revistei Literatura i Arta Chiinu, s-a acordat poetei Doina Cezara Anton Chiinu

    Festivalul Internaional de Poezie Grigore Vieru, ediia I-a, s-a desfurat n perioada 9-12 octobrie a.c. la iniiativa i n organizarea Asociaiei Culturale Feed Back, a Editurii Princeps Edit Iai, a Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova, n parteneriat cu Muzeul Literaturii Romne Iai i a primriilor Iai i Chiinu. Conceput ca un duplex Chiinu (dou zile) Iai (dou zile) fes-tivalul a cuprins simpozioane, recitaluri din opera poetului Grigore Vieru, expoziii de grafic, foto-grafii i manuscrise, spectacole de muzic i poe-zie, precum i un concurs de poezie destinat tine-rilor poei nedebutai n volum, cu vrsta de pn la 35 de ani. Avnd drept scop pstrarea memoriei unuia dintre marii poei de limb romn, dar i simbol al romnismului de dincolo i de dincoace de Prut, organizatorii au oferit premii i diplome de excelen personalitilor care s-au implicat activ n interpretarea, traducerea, transmiterea i promovarea mesajului poetic al lui Grigore Vieru. ntre personalitile prezente la manifestri s-au numrat: Tudor Gheorghe, Adrian Punescu, Mihai Cimpoi, Vitalie Kolodii (Ucraina), Marco Carpentari (Italia), Nicolae Popa (S.U.A.), Nicolae Dabija, Vasile Treanu, Theodor Codreanu, Valeriu Matei, Viorel Dinescu, Horia Zilieru, Nicolae Darie, Anatol Codru, Cristofor Aldea Teodorovici, Paul Surugiu (FUEGO), Raisa i Clin Vieru, Daniel Corbu, primarii Gheorghe Nichita (Iai) i Dorin Chirtoac (Chiinu).

  • 3p a g i n a

    provocri

    Clin COCORA

    srcia i subdezvoltarea cultural sunt fenomene sociale aflate ntr-o pro-fund corelaie i interaciune, n sensul c, srcia determin subdezvoltarea cul-tural, iar aceasta, la rndul ei, adncete srcia. Dialectica raporturilor dintre ele nu este, desigur, liniar, ci mult mai com-plex, srcia neavnd ntotdeauna ca efect automat subdezvoltarea cultural, dup cum nici subdezvoltarea cultural nu se asociaz automat numai cu srcia. Viaa demonstreaz c sunt indivizi, grupuri i chiar comuniti care, dei simt i triesc puternic srcia, ncearc s-o depeasc, prin cultur, nvtur, tiin de carte i informare continu, dup cum sunt indi-vizi, grupuri i comuniti umane cu nalte standarde economice, dar fr preocupri i nevoi culturale, pentru acestea, valorile fundamentale fiind acumularea de bunuri materiale, bani i avuie sub diferite forme.

    srcia i subdezvoltarea cultural sunt fenomene relativ generalizate att pe glob, ct i n ara noastr, i sunt fenome-ne care genereaz riscuri multiple, printre care pierderea identitii naionale, destr-marea esutului social i slbirea coeziunii inter-etnice.

    nainte de a analiza srcia i sub-dezvoltarea cultural ca factori de risc, se cuvine s descifrm coninutul acestor noi-uni, realitatea social pe care ele o acoper, modul n care aceast realitate poate afecta

    Cultur i srcie

    identitatea naional i relaiile dintre etnii. evident, srcia este unul dintre indicatorii tari n modelarea identitii naionale i a climatului social interetnic. Dar, pe lng factorul intern srcia asupra identi-tii naionale are efecte nocive i factorul extern, globalizarea, creia nu i se poate rezista dect opunndu-i o politic naiona-l, consistent i coerent. Corespunztor cu aceti doi factori fundamentali, vom ncepe demersul teoretic lund n conside-raie urmtoarele axiome: srcia ca stare economic, social i moral subuman genereaz i srcie sau subdezvoltare cultural, intelectual. subdezvoltarea cultural se exprim n apatie, neparticipare la viaa cultural i artistic a comunitii de via, lips de ncredere, sentiment de inutilitate, aban-don colar, devalorizare a colii i a menirii ei sociale. Pe un asemenea fond social i psihomoral, dominat de lipsuri, frustrri, nempliniri, este dificil s se descifreze aspecte identitare individuale sau grupale creatoare, inovatoare specifice manifestrii etno-culturale pozitive, pentru c srcia aa cum demonstreaz cercetrile de teren este limitativ, coercitiv, tinde s diminueze ansa manifestrii capacitilor umane. Dar i factorii exogeni, precum integrarea, regionalizarea, globalizarea, in-flueneaz puternic viaa popoarelor, iden-

  • 4pagina

    provocrititatea naional, cultura, contribuind, fie la mbogirea lor cu aspecte noi, altoite pe cele vechi, ntr-o benefic simbioz i con-vergen, fie la srcirea i uniformizarea lor, minimalizndu-le aportul n construi-rea pe baze valorice a identitii naionale a individului i comunitii. Odat cu extin-derea procesului de globalizare a aprut i reacia naiunilor ai cror promotori ple-deaz cauza popoarelor i a identitii lor naionale. Adepii globalizrii vor susine, n virtutea intereselor marilor trusturi i concerne transfrontaliere, necesitatea dep-irii granielor sau frontierelor naionale devenite prea strmte, chiar frne, pentru libera circulaie a mrfurilor, capitalurilor, serviciilor i oamenilor, pe cnd, susin-torii naiunilor i ai identitii naionale vor milita pentru pstrarea acestora ca garanii ale infinitei diversiti i bogii de manifestare a spiritului uman, fr s mpiedice, totui, cea mai larg universa-lizare a bunstrii materiale i spirituale a

    membrilor naiunilor. n ceea ce privete srcia, am men-

    ionat c, n unele cazuri, realitatea social este mai generoas dect ne imaginm noi i ne ofer pe teren cazuri de indivizi, fami-lii sau chiar comuniti n care dezvoltarea cultural i educaia sfideaz srcia i se situeaz la un nivel de dezvoltare superior strii economice, dar este vorba de feno-mene izolate. Trist este c, n acest nceput de mileniu, n Romnia zilelor noastre, la nivel instituional nu se face mai nimic nici pentru depirea srciei, nici pentru o real culturalizare. sunt anumite semne la nivelul administraiei locale de implicare, de alocare de fonduri pentru manifestri culturale. Pcat c, adesea, lipsesc profesio-nitii i fondurile se risipesc n manifestri minore fr impact i fr consisten. La nivel mai nalt, guvernamental s spunem, lipsesc strategiile i coerena, motiv care ne face s ne ntrebm: cultura romneasc ncotro?

    Mac

    iej R

    ataj

    czak

    Aoa

  • 5p a g i n a

    tineri poei

    Sebastian BRETIN

    paula

    vorbesc cu paula pe messenger - demuuult nu am mai vorbit cu ea nu tiu de ce cu toate astea ne controlm emoiile i nu folosim figurine galbene ultima dat cnd am vzut-o aa fr s schimbm idei a fost anul acesta prin iunie la noi n clas (aici la arad) chiar la ora de mate a nimerit (zic chiar la ora de mate pentru c era preferata ei cndva, acum nu mai tiu) venit tocmai de la bucureti (cci acum acolo nva) a nceput s pupe pe toat lumea i s-i mbrieze ca i cum i-ar felicita c au rezistat atta timp fr ea eu deobicei sunt la mai rece - empty inside cum s-ar zice nu mi place s merg n locurile cu prea mult pupceal e sufocant (chiar i cnd eram mic in minte c nu mi plcea s fiu pupat de mtue bunic sau mai tiu eu ce coleg de serviciu a lu mama cnd ne mai ntlneam pe vreo strdu n drum spre pia sau doctor) prefer s vin ea la mine de altfel jucam cruce n patru i trebuia s fiu atent casi face mereu semne lui florin i era 20-19 pentru ei dup ce a povestit puin viaa ei de div care o duce back there a continuat s ne mbrieze cu aceeai energie o priveam acum de aproape - sttea dreapt n faa pupitrului cu minile mpreu-nate n fa nu s-a schimbat prea mult desigur prul e acum mai scurt i n culoarea sa natural

    dar a rmas aceeai fat mic i bine ngrijit crescut la ar ochioas cu buze lungi i bluze mpopoonate cu pietre zodiacale i gulere retro are acelai semn la buza de sus care i-a rmas de la un co mai mare iar snii nc n stadiul de dezvolatare prea mici pentru a-i ine n sutien atepta s m ridic cci aa se i cuvine i s o srut de bun venit - un srut formal mirosul ei de jeleuri haribo mi s-a lipit peste tot unde m-a atins cu prul prea scurt pentru a fi prins n coad *** dar acum e la cluj - mi spune c asist la o nunt c i merge din ce n ce mai bine i c desear se va plimba pe falez alturi de noul iubit acum e ntr-o relaie stabil/serioas nu ca nainte cnd auzeam tot felul de vorbe cum c se lingea cu tipi mult mai n vrst pe banc pn la rsrit cnd soarele tergea aventura c i-ar fi nceput viaa sexual cu mult timp nainte de a avea buletin niciodat nu am crezut astfel de afirmaii ce se rspndeau dup fiecare girls night nu am cerut detalii despre tip poate ar fi crezut c sunt bdran i oricum nu s-ar fi cuvenit pn la urm ce m privea pe mine ce mai faci? i-ai gsit pe cineva? - sau pur i simplu m-ar fi ntrebat asta cum de altfel a i fcut-o am ncercat s i explic c eu nu am fost niciodat ntr-o relaie serioas c cel mai mult a durat trei luni i c dup aia am suferit cumplit cam un an de zile chiar cu o tentativ de sinucidere i scrisoare de adio (pe care nc o pstrez n noptier) c acum m aflu ntr-un impas asemntor i ncerc s uit de o persoan urt cu care nu am fost ntr-o relaie dar s-au ntmplat multe lucruri mult mai complicate ntre noi timp de un an i c mai ies cu fete singure prin ora la plimbri pe mal la mure doar ca s scap de nostalgie brusc nimeni nu a mai scris nimic mi-am scos o igar din pachetul de kent de lng mouse mi-am aprins-o cu greu un vnticel a trntit geamul de mi-a ptruns un smoc de fum n ochii i-am nceput s lcrimez uor

  • 6pagina

    tineri poei

    Carmen-Manuela MCELARU Tu eti singura mea camer

    n tine dorm, n tine spl rufele de regul nu fac patul, mi place c te gsesc rvit cu pielea pe dos, n aval, n amonte azi am cumprat o sticl de vin chteau de vaujelas cteva brnzeturi franuzeti, struguri albi am deschis ferestrele, mi-am scos bijuteriile inima am pus-o pe o farfurie alb la mine-n piept acum miroase a mormnt proaspt spat tace mirat de ct aer are se ntinde, mult, mult, nu ntreab nimic iese din camer, iese din ora pn la tine, pn la tine nu mai este dect un pas o s trecem noi i peste asta ce-a fost mai greu a trecut din palma stng nu curge nimic mi aranjez ciorapii plas m rujez trecnd din minut n minut pe la oglinda din baie ua este deschis cnd vei suna s spun doar intr i s stau impasibil ca i cnd mi era indiferent dac vii sau nu inima am pus-o pe o farfurie alb n locul ei pulseaz o herghelie de cai maro din cnd n cnd mai m uit spre ea cuburile de gheaa s nu se topeasc totul este aliniat matematic tiu ce se va ntmpla unde m vei sruta prima dat

    tu eti singura mea camer n tine dorm, n tine spl rufele prin aer se rotesc baloane pline cu poveti cnd vrem s privim pe geam spargem cte unul

    Poziia fetus

    se lumineaz nu exist loc unde nu a putea merge m lovesc de perei am uitat c nici azi nu am aripi dup cum m trezisem cu mna la tmpl a fi zis c da din nou iau n serios documentul word aici geamul se sparge mai uor devin penibil stnd pe pluta asta cu inima n expasiune a putea schimba puin rzboiul Troiei dac tot m-am trezit cu noaptea-n cap pentru nceput rearanjez crmizile oraul nu va mai fi pe colin nu-l mai cutai acolo momentan s-a mutat beau cafeaua linitit excavnd dup tine pot detecta cldiri, straturi de fericire vrfuri de sgei, anurile unde se scriu poeme epoca bronzului i cam tot ce m intereseaz este aici tu nu se lumineaz nu exist loc unde nu a putea merge

    Consumul excesiv de iubire(duce la apariia gratiilor)

    mai nti aud tropitul de cizme care-mi trepideaz prin vene ca unda unui cutremur, atunci tiu c viis-i faci loc n mine, un anotimp ce i depune zbrelele

    a vrea s stm nchii unul n altul pn depim limita normal care demarc cine sunt eu, cine eti tudincolo de geamandur e mult mai cald

    nu tiu la ce-i folosesc, sunt doar un motiv arhitecturaldin mine cresc zilnic lianeo reea care te nconjoar ntr-un circuit sangvin

    cnd sunt singur am o mie de ngerimi pot face bagajul chiar acum

    sau mai bine stau n faa casei tale pn trece i viaa asta

  • 7p a g i n a

    tineri poei

    Roxana Gabriela BRANITE Anotimpurile Dormind vertical n petii nisipului, suspendat de umbrele snilor, toamna avea snii de metal argat, ploua pianul sngereaz pe umrul salciei, plouat pianul se rupe n tainele minii, plouat pianul se fcu lut. Pe vecie petele nisipului din lutul pianului dans snii zeiei Mamatum, pn solzii ideii, rob pn la plecciunea zmislind destinul, duhul pcatului avea gura fecioarei, pulpele ei micnd clopotul bisericii...biserica pianului unde nisipurile plou cu petii scrierii n seceriul morii, elixirul de cinabru din copitele dragonului, nou pietre sorbind apa lutului nlnuit, trei Moire cu prul de nisip i de peti... Grul verbului trup pinEA ideii cu mna stng mai lung dect cea dreapt, ea se acoperi cu vinul coastelor i cu pinea de pe munte hrni corbii furtunii ce alung nisipul pn la strigt, strigte se fcur trup. Hina nisipului unde-ti adapi grul, arborele pestelui de lut unde nisipurile lui Tinirau, totem snul cu care mngi piatra verb pn la torsul tu de peste...dou trupuri n pianul tu se zbat modelnd lutul cu verbul pianului rupt n toamnele minii din toate anotimpurile. Verbul petelui pe nisipul pianului ... Snii ti de elonim pn-n verb se fur! Domnia Cu minile pline de aer, aerul minilor l revrs peste buzele tale,

    buzele tale la orizont despletite, buzele tale apte femei despletite, dezbrcnd biserici, meri cu rdcinile la orizont cresc din tine biserici cresc din merii... Se zbat n mr armoniile, pandore si taine, n mrul pe care tu-l zdrobeti de buze, din buzele mrului se prelinge adevrul n zei... Micnd prul tu, aerul se sfrma! Avec tes seins de pierre

    Je dmens les arbres dans tes seins de pierre et la marche gotant les pommiers chantourns dans londe de la main je me romps au cou-chant sous ta bouche embrase, mes sages pau-les doiseaux et troubls par les dieux. Sur tes pas lther saboie vers les pchs rou-lant dans le ventre des colliers de coupoles et affam par la soif avec le si frais vin du corps corps puis et pars par hordes frntique-ment effondr je mendors enlac dhrsies et je fracasse entre le couchant et tes cuisses des vaisseaux de versets. Je me tourmente en pleure et je saigne en anges et je mcrase contre le saut de lherbe, je dfeuille ma chambre des psaumes, abyssaux, et je texhume des cuisses, je te farouche des jambes, plus ample que les ormes, je te germine dans les loups. Fou des branches jai pendu aux coquilles des frissons de fruit, les archers du mystre, le divin effroi de dguster la limpide cne, dans les moulins vent, dans les villages jai arrach des glises, jai fouett les cendres des spulcres de noyaux, jai noy dans les repus appels aux horizons. Des Bacardes et des Moscals, des surgeons et des vautours, tel crpuscule dhrsies dans ton corps, abme nourri de flte - dans la veine vtement amphibie dvor Promthe au ser-vice du roi du souffle de penser toi sans tribu et puis frntiquement. Dans la glaise mriront les pommes et sclairciront les brigands ligots au voile de tes lvres, les monts se dnuderont en monastres de pierre, y taillant Matre Manole, et se sacre-ront les grues dans leurs cris au-dessus de la nue au got de ton pe, je dmens de la lyre le nu puisque dans la plaie dAnne le moine nu-pieds de la mystique et du rituel se mpris en un Dieu avec tes seins de pierre.

  • 8pagina

    tineri poei

    tefan CIOBANU

    Marele Premiu al Festivalului Internaional de

    Poezie "Grigore Vieru", Ediia I, Iai - Chiinu,

    9-12 octombrie 2009 S-a nscut pe 24 iunie 1979. Este absolvent al Facultii de psihologie a universitii "Spiru Haret" din Bucureti. A obinut numeroase premii la diverse festivaluri i concursuri, printre care: premiul I la Festivalul Internaional Lucian Blaga (mai 2009); premiul II la Concursul naional de poezie Leoaic tnr iubirea din Piteti (martie 2009); premiul I la seciunea de poezie a Concursului de creaie literar de la Oravia (ianuarie 2009); premiul II la seciunea de poezie a Concursului Naional de Creaie Literar Scriitorul i Patria, Cluj Napoca (noiembrie 2008); premiul I la seciunea de poezie a Concursului Naional de Creaie Literar Agatha Grigorescu Bacovia, Mizil (octombrie 2008); premiul I la Concursul Naional de Poezie Juventus, Piteti (mai 2008); premiul I la seciunea de poezie a Concursului Naional de Creaie Literar organizat de cenaclul literar Pavel Dan din Timioara (iunie 2007). Este prezent cu poeme n dou antologii: Ca la o linie de start, Ed. Marinesa, Timioara 2007 i Parfum de liliac, Ed. Amurg sentimental, Bucureti, 2007, precum i n revistele: Almanahul literar al revistei Fereastra, Mizil, 2008; Citadela, Cetatea Cultural, Fereastra, Convorbiri literare, Romnia literar, Dunrea de jos, Oglinda literar, Poezia etc.

    relaii

    de la balcon se vede cumpsrile intr n soare cumdin courile uzinelor ies norii cumaerul e o ptur care se las uor peste lume

    cum pietrele par nite hrtii mototolitecum luna este o pastil efervescent ateptnd s o pui sub limbcum nici un munte nu e mai nalt dect tine

    cumoameniisunt ca bulele de aerntr-un pahar cu ap mineralcumcerul este prins n bolduri de tavanul din trafo-raji boldurile sclipesc noaptea a stelecumexist avalans de aer carete apas ncercnd s te fac de grosimea unei foi de scris

    cum luna vrea s intre srind gardul

    ca un soldat ntrziat din permisie cum soarele i trimite sosia sub forma unui soare de hrtiecum oamenii ateapt autobuzelede parc ar atepta un vapor de lapte s i duc napoi cu civa ani

    cerul interzis

    el apruse pe strad n ziua n care igrasia muca din camera mea este mult spus muca pe atunci apruse doar ntr-un col i semna cu un cot de iubit ieit de sub cearaf el era la costum cu o batist alb la buzunarul hainei un vecin mi-a zis c ar fi un ochi de ciclop am chemat un zugrav la propriu i la figurat l-am momit de pe strad cu o sticl de trie a reparat colul apoi l-a pozat i-a pozat ustensi-lele pe mine pe el a zis c are o nevast geloas ntr-un trziu aveam s i admir spatele cu pan-talonii lsnds i se vad o parte din fundul lui mare cum se

  • 9

    p a g i n a

    tineri poeidizolv pe scri n ntuneric a doua zi m-am trezit i m-am dus la geam el era tot acolo & igrasia se ntinsese pe tot tavanul arta acum ca un cearceaf mototolit l-am sunat pe zugrav o s vin i nevast-mea ana nu m crede c m duc i a doua zi la acelai apartament pe la ase erau n camer ana s-a dus s fac o cafea mi plcea firescul ei & el i continua mersul prin faa blocului unde mnca omul sta unde dormea abia ce mi-am pus ntrebrile astea poate chiar le-am rostit cu voce tare cnd zugra-vul m anun c terminase i cltea ustensilele ana mi aranjase puin prin cas tavanul era ca nou ct o s in? seara m-a trezit o durere de msea parc era soneria de la u am luat repede o pastil nici nu tiu dac una potrivit pentru msea cert e c mi-a trecut m-am uitat pe geam el tocmai i aprindea o igar & igrasia a aprut iar am sunat la zugrav a rspuns ana la telefon a zis rguit c zugra-vul soul ei adic se mbolnvise c este la el la spital i c ar fi frumos dac a veni i eu c mi lsase numrul ei de telefon n cartea de poezii a lui tudor arghezii i-am nchis & el nu se uita la nimeni doar se plimba oamenii i ddeau ntlnire pe lng el era ca un punct de reper al cartierului ncepu-sem s l invidiez mi-am zis c dac nu mai spl geamurile nu o s l mai vd i nici igrasia nu se mai reflect n geam am adus alt zugrav era tcut a reparat tavanul n linite m-am trezit c l ntreb de cellalt zugrav i de nevasta lui ana nu mi-a rspuns diminea tavanul era ros deja din el ieea o bar de fier ca o tromp de elefant m ateptam s vd tencuial prin pat pe covor prin papuci s dau de ea prin pr dar nu

    geamurile deveniser deja unsuroase nu l mai vedeam nici pe el nici igrasia nu se mai reflecta am cutat cartea lui arghezii am gsit numrul & am sunat-o pe ana a zis c vine de fapt era la ua mea cnd am sunat-o ce coinciden brba-su era bine avea ceva la stomac intestin prapure nici doctorii nu tiau igrasia mea semna cu cea din rezerva unde sttea nu am tiut dac s m bucur am fcut dragoste nu o deranja igrasia parc era ceva firesc a zis c o repar ea furase ceva meserie cnd am ieit de sub du tavanul era ca nou ea era la fereastr i se uita la el mine i spl i geamurile mi-a zis dac te atingi de ele te omor era sear cnd m-am trezit c i rspund aa i eram singur n camer igrasia subiase tavanul periculos de mult m puteam trezi cu vecinul peste mine m-am mbrcat i am ieit n strad am trecut pe lng el n parc am ntlnit-o pe ana dormea pe o banc m atepta i ddusem ntlnire i nu venisem nu tiam s m port cu o femeie mi-a zis uita-sem de ea i mai aveam tupeul s vin dup ase ore de ce am nchis telefonul( da chiar cnd l nchi-sesem mi-am zis ) m-a mirosit s vad dac nu am fost la alta am rugat-o s nceteze i-am zis s mergem la brba-su n vizit mi-a explicat c era trziu nu te mai las i dac am fi srit gardul cinii ne-ar fi sfiat ziua portarii i zmbesc cinii i ling mna ajunsesem n faa blocului meu & el i aprindea o igar ana s-a dus s i cear un foc s-a apucat s vorbeasc nu tiu ce cu el eram nervos vroiam s vin s repare tavanul el o inea de vorb i-am fcut semn c o atept sus am urcat i m-am aruncat n pat am ador-mit greu am avut comaruri se fcea c eu repar tavanul i ana st ntins pe jos ca i cnd ar fi czut de la nu tiu ce etaj m-am trezit cu dureri n toat carnea ana vorbea cu el n continuare poteau o igar l-am sunat pe soul anei mi-a rspuns nu era la spital cic ana dispruse i nu ddea de ea fugise de acas i-am spus tot mai puin c fcusem dragoste cu ea mi-a zis c vine mi-a mulumit i m-am simit

  • 10

    pagina

    prost am ieit afar m-am apropiat de ei el vorbea tot mai aprins ea rdea la fiecare gest i-am zis c vine soul ei au rs amndoi ea m-a luat n brae i m-a dus sus am fcut iar dragoste m-am trezit noaptea tr-ziu tavanul era reparat ea dormea lng mine am deschis geamul & soul anei vorbea cu el care tocmai i arta fereastra mea am fugit n buctrie am luat un cuit i am omort-o pe ana nu a schiat nici un gest parc era deja moart cnd a intrat soul ei ana nu mai era o tocasem mrunt o amestecasem cu mortar i reparasem tavanul care se stricase iar la aprinderea becului ddusem i cu vinarom i-am zis c nu tiu unde este c o luasem de jos dar fugise mi-a mulumit nu avea ali prieteni mi-a mulumit mult s-a uitat la tavan s-a bucurat c a inut reparaia c nu a mai aprut igrasia mi aduce aminte de ana mi-a zis & el m privete ciudat de atunci mi-a zis ntr-o zi c ar vrea s mi vad tavanul i e dor de ana

    poem pentru caicumul meu

    mi se mrea pieptul cnd te vedeam de parc cineva i-ar fi deschis o umbrel ntre coastele mele toate lucrurile erau

    simple ca bun ziua dat de un copil de 3 ani ne creteau ciree n pung atunci cnd treceam pe lng pia pe care le mncam apoi pe banc mpini unul n altul cteodat (zmbet) ne bucuram pur i simplu odat cu sfinii din acatiste urmream tramvaiele din intersecia mihai bravu cum se plimbau de la un capt la altul ca bula de aer dintr-un poloboc i copiii cu fsuri care priveau la inimile trectorilor de parc ar fi fost nite parbrize

    ne srutam ca s evitm nite dureri atroce i ne scuturam trupurile n oglind apoi ne priveam sau ne priveau nu tiu c e mult de atunci de parc timpul are lapsus

    poem

    zilele astea am sufletul des ca o bucat de lemn i m simt de parc cineva mi schimb iglele trupului cu nite oglinzi mari am mers mult m-am tocit pn la umeri sunt ca o linie de orizont pe care se vd fete morgane rotindu-se odat cu limbile ceasului nimeni nu bate la ua mea toi o mngie fiecare om are nite arcuri n trup pentru a tresri cnd ciocne cineva pe ale mele le folosesc pentru a m putea ridica i a te vizita n timp ce dorm n patul meu simt c dac vreau s i zic ceva

    tineri poei

  • 11p a g i n a

    trebuie s zic primului om ce mi iese n cale el s zic la urmtorul urmtorul la cel de lng el i tot aa pn cnd ntr-un trziu vorbele mele vor ajunge btrne la tine ar mai fi varianta unui porumbel cltor sau a unui avion care s intre n inima ta cu viteza unui cuvnt probabil c atunci mi-ai rspunde printr-un cutremur de pmnt ce l-a simi doar eu

    tiu c dac ies n ora acum /desigur prin crpturi de mn cu lumina/ l-a prjoli ntocmai ca barbarii din istorie

    aa c trag perdelele strivesc becul ntre pleoape mi desfac pieptul pentru a proiecta n mijlocul camerei un film cu tine tranformndu-te n tine i pentru c timpul trece vecinii vor ncepe s i drme pereii pentru a face din casele lor un loc mare s le dea senzaia de olimp s nu se mai loveas-c ei nu tiu c sngele ce curge n urma lovituri-lor seamn cu un ir de firimituri dac l vezi din postur de nger prezena ta ncepe s se simt aa ca o capcan pentru animalele din mine sau ca o diminea dup trei zile de noapte restul se poate mpacheta i pune n valize

    ntr-un vis camera mea era un submarin

    uitehainele m urzic am cu mine un ciocnel i lovesc oamenii n locurile lor llide acolo ies molii

    nu stau azi s le numr am degetele la uscat

    mi se pare mereu cmi vd jumtatea oxidndu-se lene

    m frec la ochicu iarb

    dimineileies aburi din pijamale cum nu m ateptam n copilrie

    ntorc limba pe partea cealaltmai trece o ameeal

    din cnd n cndsun la ui fuge

    noaptea e un lux

    pumnii mi s-au fcut firimituri n timpul rug-ciunilor

    din flacra lumnriloratept sa neasc brusc psriatt e de linite i de noapte

    cerul e format din crengi de plataniculorile proaspt puse de pictorcad peste mine n picturi mari de chihlimbar

    e timpul sufletuluis i scoat din inimghimpii de trandafir s i pun pe caldarmcum i pune un prizonier armele n faa inamicului

    tiipe strad mainile merg pn la captul lumiiunde cad n neant

    povestea se scrie ncet ca mersul piticului

    urci la soare ntr-un gest de traciune i mngi cretetul ciufulitte aezi pe vrful lumiicu mna pe inim ca pe o plit ncinscu sngele fluturndu-i n tmplca un steag

    momentul acesta a sosit ultimuldintr-un maratoni ce dace totuimomentul care i-a pus capac respiraiei

    Dumnezeu i spune/srut-o i din partea Mea/

    tineri poei

  • 12pagina

    cronica literar

    Paul GORBAN

    Jurnalul despre poezie al lui Clin Vlasie

    ntr-o lume a vitezei, o lume n care, ea nsi tehnologia, capt identiti poetice, o lume n care omul se mecanizeaz din ce n ce mai mult, o lume n plin criz de identitate, nu muli sunt aceia care, atunci cnd scriu versuri, se gndesc de zece ori, dac nu mai mult, la construcia final a poemului. Iar cei care o fac, i asum cu adevrat responsabilitatea zidirii ntru Adevr a Poeziei, aa cum numai clugrii tiu s o fac n timpul rugciunii. Printre acei puini sceptici ai verbelor n lir se numr i Clin Vlasie, unul dintre poeii optzeciti care i-a construit identitatea i viziunea poetic n propriul cabinet terapeutic, un cabinet al obsesiilor politico-sociale, al crilor interzise de comuniti, al ateptrilor debutului literar, al iubirii n tain, n ascunsul minii, n psihic. suma cutrilor adolescentine, a obsesiilor, a exerciiilor i aspiraiilor literare este, fr ndoial, ingredientul cel mai potrivit pentru a ncepe un jurnal literar. Aa pare s se prezinte poetul i eseistul pitetean n cartea Poezie i psihic, aprut la editura Paralela 45 n 2003, o carte pe care, personal, o numesc cartea unui deceniu de literatur, asta pentru c, n cele aproape 200 de pagini, autorul se dezvelete de intimitatea literar, anume, scoate din sertar pagini de jurnal, scrisori i articole, toate redactate n perioada 1984-1994. Preocupat de poezie pn n mduva visului, eseistul pitetean crede c, pentru a fi poet, trebuie, nainte de toate, ca Poetul s fie viu, att de viu nct s aib puterea de a face din el nsui subiect de laborator, de cabinet literar, de examinat. Acesta, consider c Autorul, indiferent de ipostaza artistic n care se afl, poate fi mijloc de cunoatere n sine. Contient de evoluia poeziei, Clin Vlasie, n cabinetul literar, se arat interesat de dou aspecte i anume: evoluia psihicului uman i evoluia tehnicilor poetice, motiv pentru

    care, fr a se menaja, i analizeaz ntreaga gndire creatoare. O nelegere a poeziei nu este posibil fr o nelegere superioar a psihismului care o genereaz n parte.() Vreau s m cunosc din mine nsumi, cci eu sunt identic cu mine nsumi.() Poezia mea este a unui om viu, stabil prin intensitate, organic prin fragmentarism, sensibil prin judecat, particular prin general. Anii comunismului, aa cum reiese din fragmentele de jurnal ale crii, dar i din epistolele trimise ctre prieteni, iubite, scriitori sau critici literari, par s fi fost pentru poet anii groazei, asta pentru c, cenzura i regimul politic instaurase sentimentul de sinucidere cultural. De 5 ani i jumtate nu am mai scris un vers. nu doar mie mi se ntmpl. Muli (n special) optzeciti se plng de acelai lucru. nu am mai putut scrie pentru c nu mai credeam n nici o putere individual, credeam c rul era venic i alesesem, distrui, sinuciderea, o form de sinucidere. ns, n tot acest timp, Clin Vlasie se delecta, n cabinetul intim, din autori la care cu greu se ajungea: M. Heidegger, G. berger, G. Papini, J. Grenier, P. Francastell, O. Wilde, etc. De la acetia extrase ideile despre omul modern, orizonturile psihologiei, cele ale poeziei i esteticii, precum i cele ale criticii literare contemporane, idei pe care le-a fructificat ntru construirea viziunii poetice. n vremuri tulburi, poezia era considerat un mijloc de comunicare. Tinerii se ntlneau n ateliere literare (aici Cenaclul de Luni, bucureti) unde dezbteau probleme legate de literatura contemporan, comunicare i tehnologie. Omul contemporan, n viziunea autorului pitetean, avea nevoie de poezie, deoarece aceasta oferea, nu doar un alt proces de comunicare, ct i o posibilitate de psihism terapeutic, ba chiar, o form de rezisten n faa regimului politic. Realitatea social, odat cu descoperirea computerului, impunea o nou abordare psihologic. Aceast abordare venea din cabinetele de lucru ale artitilor. Antichitatea a descoperit omul genetic, epoca

  • 13p a g i n a

    cronica literarmodern un om concret atacat de propriile creaii; epoca n care tocmai pim, tehnologic, psihologic sau homologic, descoper un om concret nevoit s se adapteze la noile creaii. Poet sensibil i cerebral, Clin Vlasie vede n sine modul de elaborare i organizare a poeziei. Poezia se arat totodat a fi una cibernetic, odat ce aceasta ajunge s foloseasc, prin aa zisele tehnici vizuale (electronice), computerul sau alte programe. Acest tip de poezie, autorul avut aici n discuie, nu o condamn, dar spune despre ea c nu primete ntregul suport emoional venit din partea poetului. Generaiile mai tinere, apar n imaginea eseistului, drept fabrici de imagini poetice. Asta pentru c sunt mai aproape ca oricnd, cu un minimum de inteligen, de a realiza imagini poetice sclipitoare. Dar, dac tnrul poet nu posed cunotine tehnice privind realizarea unui poem, sau dac acesta nu are un bagaj de literatur, el apare ca un juctor, un perdant n faa Poeziei. Adevrata poezie este cea care izvorte din Fiin, nu din inginerii textualiste, chiar dac viitorul ne nva s ne despovrm de trup. Cu toate acestea, Clin Vlasie apreciaz faptul c poezia are nevoie de imagini, ns acestea trebuie construite

    n armonie cu Poezia, cu Lumea, i chiar cu tehnologia. Imagineria (apropiat i ca structur fonetic de inginerie) este produsul propriu i unic al poetului care nu triete n mod absolut nici n lume, nici ntre cuvinte, nici n plan ideal, nici n plan real, nici n plan impersonal dar nici n plan personal, ci ntr-un laborator poetic populat cu fapte reale i cuvinte supuse i unele i altele observaiilor, problemelor, experienelor i experimentelor cele mai imprevizibile. Chiar dac n form textualist un poem rezultat n urma unui anume program-experiment, prin imagistic va surprinde, va oca, el nu va reui s transmit cu adevrat mesajul intim al psihicului uman, fie acesta i unul al finitudinii, al angoasei. un lucru, o fiin sunt produse finite, dar ce infinit complicate le precede! Poezia ca finitudine artistic este dintr-un punct de vedere mai puin interesant ca pregtirea finitudinii. este ceea ce un calculator-poet nu va fi n stare niciodat. Mergnd pe liniile poetice ale lui I. barbu sau ale lui Rimbaud, autori care au avut mai multe cicluri de scriere ntru Opera Poetic, Clin Vlasie gsete c un autor poate avea amnezie, fenomen considerat necesar n actul creativ. ntre ciclurile de creaie, cnd se petrece pauza poetul se poate redescoperi sau, mai mult, se poate gsi ntr-o cu totul alt formul. Aceast regsire este posibil doar dac din criza de identitate izvorte Poezia, Fiina. Mi-am dat seama c amnezia e un fenomen necesar n cadrul creativ, firete amnezia temporar: a tri, a te uita, a te regsi, a te regsi mai ales atunci cnd te afli ntr-o stare critic extrem. ntr-o alt ordine de idei, poetul are, ca orice alt artist, ciclul poetic al istoriei personale, adic simul Poetic suport mutaii n raport cu evoluia spiritual. exist, din acest motiv, autori care scriu doar pn la o anumit vrst. este i cazul celor doi poei amintii mai sus, pe care autorul nostru i are n vedere. Cazul lui Rimbaud i cazul lui Ion barbu nu sunt deloc accidentale, ci consecin fireasc i posibil a unei poetici potrivit creia ciclul poetic al istoriei personale nseamn noutate formal personal i limitat: ncercnd noutatea formal, nceteaz i poezia. Practic apelul la limbajul matematic, formal, experimental, de laborator duce la dispariia ciclurilor de creaie i n final la ncetarea poeziei.

  • 14pagina

    cronica literar

    Vlad ZBRCIOGLa nici trei luni de la apariie, romanul

    Claudiei Partole Viaa unei nopi sau Totentanz cunoate deja cteva recenzii substaniale, prin care, att autorul de la revista Contrafort, Grigore Chiper, ct i autoarea de la revista Literatura i arta, Liuba-Drgostia bujor, dar i poetul Dorin Chrchelan care scrie pentru Viaa Basarabiei, conchid c romanul este un succes evident al autoarei, avnd toate ingredientele necesare pentru a deveni mai mult dect o frumoas carte de vacan (G. Chiper); un roman plin de durere, de adevr, un roman care nate gnduri, sperane... (L.-D. bujor).

    Trebuie s menionm de la bun nceput c scriitoarea Claudia Partole este un nume cunos-cut nu numai n spaiul literar basarabean. A debutat la nceputul anilor optzeci cu o carte de poezii pentru copii (Mahalaua vesel, 1982), dup care a editat mai multe volumae consa-crate micilor cititori (n ateptarea mamei, 1989; Are mama fat mare, 1992; Un mare calendar pentru tine mic trengar, 1994 .a.), aceasta constituind etapa de nceput n creaia scriitoarei. Au venit apoi crile pentru maturi: Psri suntem cnd ne natem (poeme); Psalmii Mariei Magdalena (poeme); O clip... (eseuri); Cea mai ateptat ntl-nire (proz); Eu sunt (versuri); Unde eti, Iren? (piese); Salba cu mrgele care plng; Dumnezeu vine la mare; Domnia-Pstoria (Premiul Mare al salonului Internaional de Carte, Chiinu, 2006). este apreciat cu Diploma Internaional de Onoare Andersen (2007), deintoarea Premiului Consiliului uniunii scriitorilor din Moldova (2006), mai multe premii ale saloanelor Internaionale de Carte pentru copii de la Chiinu i Iai...

    n 2009 Claudia Partole editeaz dou volu-me care o reprezint, confirmnd faptul c este la ora actual un autor de frunte din spaiul lite-rar romnesc. este vorba de volumul mblnzirea

    Experiene onirice n crile Claudiei Partole

    cinilor - Jurnalul unei experiene onirice (Princeps edit, Iai, 2009) i Viaa unei nopi sau Totentanz (editura Pontos, Chiinu, 2009). Primul volum este, cum afirm i autoarea, jurnalul unei expe-riene onirice, cartea pe care a putea s-o scriu pn n ultima clip..., ceea ce suntem convini c scriitoarea o va face. i nu numai din drag de a cltori la captul nopii, dar mai ales pentru c aceste cltorii, la nceput devastatoare, iar mai apoi devenind o necesitare vindectoare, i-au prilejuit nenumrate momente de pelerinaj dincolo, n transcenden, acolo unde dobndi, pn la urm, siguran, ncredere i fore pen-tru mai departe, ele, cltoriile, fiind, totodat un act de protest acestei lumi, refugiul indis-pensabil dintr-o existen sordid i monoton.

    Autoarea a avut cutezana i rbdarea s noteze totul ce i s-a ntmplat acolo, dincolo de zi i de lumea artat tuturor. A cutat s studieze totul ce i s-a proiectat pe ecranul sub-contientului, convins i contient c dincolo, n alt lume, este un spaiu aproape sau poate chiar deloc explorat, ceva mult superior gndirii i cugetului nostru pmntesc. este vorba, poate, de memorie, de memoria colectiv a neamului, stratificat n firidele incontientului i care nu poare rzbate la suprafa dect n vis, n strile de coborre n transcenden, acolo unde fiina uman se unete, se contopete cu trecutul, cu strbunii, cu ceea ce poate ai trit sau poate c vei tri de acum nainte... O relaie care s-a esut pe parcurs de ani i pe care autoarea a ncurajat-o i a cultivat-o cu insisten, chiar i cu pericolul de a cdea n captivitatea ei. Fiindc se tie c, aflndu-se n vis, adic n transcenden, indivi-dul suport foarte greu intensitatea senzaiilor i afectelor pe care le triete... A nvat aceast stare (uneori periculoas), simind cum o cti-g treptat, cum o captiveaz i o deprteaz de real, redobndind, totodat, o nou natere, adic o nou nelegere, o nou stare a cugetului i psihicului care i-a ajutat s minimalizeze sau chiar s nfrunte spaima... Ziceam de memorie...

  • 15p a g i n a

    cronica literarspunea cineva c memoria este unica ans care ne rmne atunci cnd spiritul nostru este supus devastrii. Acolo, n presupusa bezn a lumii de dincolo, doar memoria ne poate transporta n trmul destinat fiecruia, doar ea, memoria, pstreaz nealterat spaiul libertii interioare, mai ales n procesul de trasmutaie...

    scriitoarea Claudia Partole a trit un ceva care depete existena acestui univers ngust i ncorsetat. Cunoscnd o asemenea experien, a ajuns s vad i s cerceteze realitatea din diverse unghiuri de vedere i sub mai multe aspecte, dar mai ales s-i exploreze propria fiin. Aceast carte este, aflm din mrturiile autoarei, experi-ena trit timp de treizeci de ani, cnd i-a ap-rut n vis omul care avea s-o nsoeasc n acest periplu n momentele cele mai dificile. Omul din vis astfel avea s-l numeasc, dei l-a ntlnit n realitate i a fost s converseze, s dialogheze, s discute pe viu de nenumrate ori... Aceast carte mai este i un act de compensare a momentelor dramatice, dar i o ncercare de a contura deta-liile, liniile eseniale ale unei viei ulterioare. se zice c atta vreme ct vism, ne asigurm o alt via n spaiul imaginaiei... Claudia Partole continu s viseze n aceast neobinuit, neor-dinar, subtil i original carte, pus la dispozi-ia cititorilor de sensibilul cuplu de editori de la Iai Filomena i Daniel Corbu. este o carte care merit atenia cititorilor...

    Cea de a doua carte a Claudiei Partole romanul Viaa unei nopi sau Totentanz este, n primul rnd, un roman-eveniment. n al doilea rnd, un roman original, elaborat n cunotin de cauz, autoarea studiind minuios evenimen-tele despre care scrie, utiliznd procedeul intro-speciei i retrospeciei, monologul interior, dar i recurgnd la incursiuni n biografiile protago-nistelor, la citate i judeci de valoare extrase din jurnalele intime ale eroinelor sale. este un roman modern, de un realism expresiv, un roman care o

    situeaz pe autoare printre prozatorii de frunte din ultima vreme. naraiunea cuprinde relatarea unei nopi de veghe n care una dintre eroine moare este vorba de btrna emili de care avea grij fosta actri a unui teatru din Chiinu, acum menajer, ajuns n Italia n cutarea unei buci de pine. O noapte de veghe, o noapte de retrospecii n care naratoarea rememoreaz scene, momente, ntmplri din scurta-i dar zbuciumata via, din viaa unor fiine dragi, destinul crora i-a marcat existena. scriitoarea are un parcurs destul de complex: Facultatea de ziaristic a universitii din Chiinu, activitatea de redactor la Teleradio Moldova, redactor la mai multe ediii periodice, redactor-ef al revis-tei de Muzic a ntreprins, pe parcursul anilor, mai multe cltorii de documentare n aproape toate rile din europa, n suA, Canada, China, Israel... Contient de harul druit de Providen, a perseverat cu inteligen, s-a aplecat cu tenaci-tate asupra valorilor literare europene i latino-americane, confruntndu-i spiritul cu lecturi din operele unor autori de mare calibru...

    experiena de via, confruntrile cu rea-litatea dur n care i-a fost dat s se afle au contribuit, firete, la o mai subtil nelegere a fenomenului migraie, a particularitilor indi-viduale de via ale protagonistelor. A trit o vreme printre aceste femei care, puse n situaia de a-i prsi batina din cauza strii de srcie n care a adus basarabia regimul comunist, a luat calea pribegiei pentru a dobndi resurse materiale i a-i susine familiile. Acumulnd materialul i experiena necesar, scriitoarea condenseaz, cum menionm ceva mai devre-me, n spaiul unei nopi toate ntmplrile, dia-logurile de suflet, amintirile, bucuriile, decepiile eroinelor sale (dar i cele personale), totul ce i-a lsat amprente dureroase, stratificate n firide-lele sufletului. este filmul unei viei, condensat ntr-un exerciiu retrospectiv, m refer mai ales la eroina central din numele creia se deruleaz naraiunea, o actri care, asemenea altor femei din basarabia, ajuns la captul dezndejdii, a prsit batina n cutarea unei viei mai bune. un roman zguduitor, un soliloc, destine angaja-te ntr-un dans al morii, fr a sesiza pericolul unei iluzii devastatoare care o urmrete pe ero-in din oglinda propriei lacrimi. este imaginea destinului neamului nostru, reflectat n destinul protagonistei i a prietenelor sale Ani, emili, nelly... eroinele Claudiei Partole sunt nite femei obinuite. emili, de exemplu, la care era menaje-r, o btrn sensibil i neleapt, moare subit i naratoarea este nevoit s-i caute alt loc de A

    licj

    a G

    api

    ska

    Szki

    cyki

    2

  • 16pagina

    cronica literar

    munc; Ani, o femeie frumoas, este prsit de so i ea nu gsete o alt ieire din situaie dect s-i pun capt zilelor. Moartea lui Ani o face s ia hotrrea de a pleca n Italia. Aici o ntlnete pe nelly, care o adpostete, o ajut financiar, i gsete un loc de munc. nelly e fost lucrtor medical, dar din cauza situaiei precare, pleac peste hotare n cutarea unui rost. Aici profesea-z cea mai veche ndeletnicire prostituia.

    Acas, n Moldova, are o fiic, pe care o sus-ine material. Aceasta, aflnd cum i ctig mama ei existena, se dezice de ea. nelly moare n mprejurri misterioase...

    Aceste femei ns nu se revolt, nu au resen-timente, privesc lumea cu sentimentul omului mpcat cu destinul. ele triesc o realitate crud care se mpotrivete cu nverunare strii de bine i umanitate, impunnd fiecreia alte roluri dect cele jucate de artista-menajer pe scena teatrului din Chiinu. Aici se joac alte piese, este un alt fel de teatru, un teatru al lumii, al destinului, al relaiei dintre bine i Ru, dintre Adevr i Minciun, dintre umanitate i neomenie....

    Autoarea, prin bonomia i sinceritatea, cur-enia sufleteasc, ncearc s atenueze, s dimi-nueze duritatea vieii, a relaiilor umane, recurge la pagini de jurnal (ale sale, dar i ale protagonis-telor), aceste adevruri pe care nu le poi striga n public (cum face o alt eroin cnita un fel de bufon, prin gura cruia este rostit adevrul

    crud. Acolo, lng lacul pailor pierdui, unde se adun migranii, cnita strig n gura mare lucruri adevrate i dureroase. Lumea rde, se amuz de tot ce spune femeia (...) vorbe inedite, care nu aparin unui scenariu. i de fiecare dat avea n repertoriul ei de soliloc fraze care m cutremurau: Dac nu ne ntoarcem de unde am venit, vom ajunge nite prpdii! nite oameni ai nimnui...). Aceste adevruri nu le poi striga n public, dar ele sunt nspimnttor de dure-roase, mai ales c omul nu-i poate supune desti-nul. Dar nici s-i determine direcia, s-i atenueze loviturile nu poate. Prietenele naratoarei i afl fiecare moartea n mprejurri misterioase, rela-iile lor, deprimante n cea mai mare parte, nu pot fi cunoscute, detectate, deoarece sunt dirijate de o for prestabilit: fiecruia i se d att ct merit i att ct poate duce. Iar atunci cnd te ridici mpotriva ordinii stabilite de Divinitate, nu eti nicidecum n stare s nfruni fora rului... Claudia Partole, ca nici un alt scriitor din spaiul prutonistrean, a surprins procesul de demnitiza-re a fiinei umane, de prbuire morale a omului, de profanare a valorilor, de eclipsare a spiritului i luciditii umane, de evadare din spaiul con-tiinei i a suferinei pentru aproapele.

    Vorbeam la nceputul acestei cronici, referin-du-m la volumul mblnzirea cinilor, despre memoria colectiv a neamului... susineam c memoria este singura ans pe care o avem pentru a lsa lumina s ptrund acolo unde s-ar prea c bezna nu va putea fi topit nici-odat. Memoria ne face s acceptm trecutul, dar, totodat, ne ndeamn s cutm dru-mul luminii, drumul spre nelegerea n primul rnd a fiinei noastre. Memoria suferinei fizice, dar mai ales a suferinei morale, nu reuete ntotdeauna s acopere spaiul intim al sufle-telor celor patru protagoniste ale romanului. De aceea, meditaiile autoarei, combinate cu cele ale protagonistelor, extrase din jurnalele lor, completeaz spectrul de triri, de sperane i deziluzii conturnd o imagine generalizat. Autoarea tie a privi n inima i-n miezul lucru-rilor, mprind amintirile, meditaiile n zone de lumin i umbr. Portretele protagonistelor sunt pe ct de modeste, pe att de expresive, autoarea utiliznd fraze simple, scriitura respir printr-o succesiune de amintiri, meditaii i stri concrete. Lectura romanului este participativ, sau cum susine scriitorul Vladimir beleag n textul de pe coperta a patra: o carte care te prinde imediat. Odat ce ai pornit s-o citeti, o duci pn o dai gata. Chiar dac la sfrit de alegi cu un gust de cenu pe limb. exist n

    Aga

    ta D

    udek

    WO

    W

  • 17p a g i n a

    cronica literaraceast carte o stare dominant, un freamt de for i culoare, de poezie dar i de tristee, de durere i umilin, aezate n cuvinte i imagini mbogite printr-o aplecare frecvent a autoarei asupra destinului uman, asupra cunoaterii n detaliu a vieii, a unor experiene literare care i alimenteaz n permanen spiritual. Autoarea ne face, aadar, prtai la povestea unei lumi cuprins de disperare, aa cum este astzi ntre-gul neam romnesc din basarabia. Dar, totodat, aceast cutremurtoare mrturie ne trezete i un puternic sentiment al credinei n bine, n adevr, n echitate social.

    Aadar, Claudia Partole semneaz un roman

    care, dei tragic prin tririle protagonistelor, ne ndeamn s sperm, s luptm pentru a da sens vieii noastre. Autoarea ne d o lecie de luciditate i rezisten, mai ales n planul lup-tei cu neputina, cu disperarea, cu degradarea sufleteasc a individului, cu frica zilei de mine. eroinele sale sunt purttoare ale unor adevruri dureroase. Dar, dei sunt personale, aceste ade-vruri exprim un sentiment comun, trit de toi nstrinaii lupta omului cu propriile limite pentru a rezista i a izndi.

    Prin acest roman Claudia Partole, o spunem cu toat certitudinea, i dobndete un loc de cinste n literatura romn contemporan.

    Radu CANGEPe poetul Adi CusIn l-am cunoscut trziu.

    I-am cunoscut ns, mai nti, poezia prin car-tea umbra punilor, editat n 1970 la Cartea Romneasc. Cartea am cumprat-o de la un anticariat, mai mult ca sigur de pe strada Covaci, din bucureti, unde se aflau destule anticariate, consignaii sau mici ateliere de reparat bijuterii sau alte obiecte.

    Prin anii 80, a scris despre poezia lui Adi Cusin Lucian Gruia, pe cnd ne aflam o mulime de aspirani n ale poeziei n jurul cenaclului numele poetului, cenaclu care se inea chiar n redacia revistei Luceafrul i care era condus de poetul Cezar Ivnescu.

    Pe poet l-am cunoscut dup 1989, pare-mi-se n grdina MLR. Adi Cusin nu era un infatuat i, de la prima ntlnire, m-a rugat s-i spun pe nume, mai ales c nu ne desprea, ca vrst, dect un an sau doi. Am i cntat mpreun cteva romane. Desigur, mai pe nserat, cnd lumea se mai rrea i cnd domnul bachus nu mai putea fi strunit cum se cuvine. ne-am mai ntlnit de cteva ori i pe la restaurantul scriito-rilor, cu diverse ocazii probabil c am notat cte

    Amintire i poezieceva n jurnalul meu -, unde poetul ne-a recitat din minunatele sale versuri, fapt care l-a bucurat nespus pe fiul meu, Mircea.

    ** *

    Poezia lui este o visare, uneori stranie, n modernitate. Versurile, poemele, pleac dintr-un clasicism adesea pur, paradoxal, pentru a ajunge ntr-o rscruce de gnduri i de metafore memo-rabile. ntmplri neverosimile n poem probea-z vocaia acestui autor care s-a bucurat, n Iaul tradiionalist, de o faim pe deplin meritat. Observaiile, chiar cele mai obinuite, sunt fcute cu o rar acuitate. i totui, romantismul din poe-zia lui, chiar n epoca modern, nu lipsete, cum gsim n pomul Trziu, de la pagina 43: Crede tu, iart-m, iart, / nu tiu ce vreau./ Mcar pen-tr-un timp, lng poart/ s-ar mai putea s mai stau ?/ O doamn, trecnd, m strigase/ pe nume-le meu de poet,/ i asta pe strad-ntre case,/ nct nu mai pot s-l repet.

    O arip a versului radustancian parc plu-tete, ca o pasre, peste unele poeme ale sale, cum ar fi poemul nu spune: nu spune tot mai las-o punte rupt,/ Mai las-un drum de tain rstignit;/ uitat n iarb, singur, dup lupt,/ Iubete-i rnile din asfinit.// Ai fost ales s duci aceast stnc;/ n-o azvrli de sus i nu striga./

  • 18pagina

    cronica literarse-aude oapta cea mai stins nc/ Dac i-e dat s locuieti n ea.// nu spune tot mi-e team c-ai s nrui./ Las puin cea unde treci./ Cu brae-arznd, eu nsumi dac strui,/ ntinde-mi vrful degetelor reci.// i-ntr-un trziu, cnd nici nu se mai sper,/ srind o linie de nepermis,/ Vecinii ti de somn, n alt sfer,/ Vor nghea sub ochiul tu deschis. Desigur c nelesul adevrat al poemului i cred c nu ne nelm prea mult este unul absolut social. excelent este i poemul urmtor din carte, peste medie, unde, de fapt mai toate sunt i pe care l redm, cu speran c eventualul cititor va fi la fel de impresionant: O, doar s treci un pod fcut din scnduri/ - i ce minune-n asta poate fi ? / e-o cale-a sfinilor czui pe gnduri,/ Pasul de sine pare-a-i aminti. // se-aude lemn sunnd n nserare,/ Frnghii de tei pe mal pietros l in,/ e clipa trecerilor cnttoare/ i-a despririi harului de chin.// Cel care uit mult se fericete,/ Dar tu ce-asculi te luminezi pe rnd,/ un ochi mai limpede i amintete/ Fptura apei cnd erai doar gnd.// O, peste ru, pe lemn supus dure-rii/ s te ntinzi i s asculi cum mori !/ Toi au plecat s lase loc tcerii,/ nebunul satului culege flori. unele poeme, puine, i las impresia c l anun pe M. Dinescu i poezia lui.

    Alte poeme excelente sunt: Traversnd, Ceas de poet, elit etc.

    Capodopera acestei cri este ecce home, unde Adi Cusin ncearc, prin sacrificiu, s despart poetul de actor. Poemul este dramatic prin tensiune i sugestie. Pe de o parte, actorul moare, cu sentimentul c i-a fcut datoria nu puini dintre ei i doresc s moar pe scen -; pe de alt parte, poetul scap de masc sacrificnd acel alter-ego fals credem noi -, de care nu avea

    nevoie. Desprirea se face prin smulgere snge-roas. Probabil c autorul nu a acceptat duplicita-tea sub nici o form. Poemul ncepe aa: Czur-ntunecimi pe sala goal,/ Iar eu eram cernitul spectator./ Venit anume, n costum de gal,/ eu nsumi trebuia s fiu actor.// Cel ce urcase rampa n lumin/ Pstra din mine un aspect rigid./ La replica ce-avea s nu-mi convin/ Purtam pe buze semnul s-l ucid.// Primul cuvnt se-ntoar-se mpotriv/ i-i smulse masca ce-l mai apra./ Recunoteam o form primitiv,/ A dialogului cu viaa sa.// Mult mai urt, dar proaspt, luciferic,/ n cuca propriei lumini constrns,/ nainta spre cercul de-ntuneric/ n care presimea c m-a fi strns.// uram actorul i iubeam poetul,/ unii n rol ca numrul impar !/ Jucam n mna cndid stiletul/ Prin care-a fi putut s i separ i se ncheie: Demn ridicat, n dreapt cumpnire,/ Lama stiletului am azvrlit./ Parc cernd un timp pentru gndire/ Actorul din lumin m-a privit.// Rdea ncet, czut adnc pe spate,/ De bucuria sngelui cuprins./ Din loja mea, cu mini nmnu-ate/ Aplaudam subire i distins.

    Adi Cusin mplinete un nucleu de mare for al poeziei, alturi de Mihai ursachi, Cezar Ivnescu i, probabil nc pe atia.

    Adi Cusin puncteaz, nu de puine ori, starea poetului, devenirea lui ntru poezie i pri-mejdiile care stau la pnd.

    P.S. evocarea poetului de ctre Dan Cristea, imediat dup dispariia autorului despre care a fost vorba, n revista Luceafrul, aduce un omagiu ndreptit celui ce, n ultimii ani, nu a prea fost n gradaiile criticilor literari. n egal msur, Valentin F. Mihiescu, n Feed Back, l pune pe Adi Cusin la locul ce i se cuvine.A

    licj

    a G

    api

    ska

    Szki

    cyki

  • 19

    p a g i n a

    blitz-ul lui Eros

    Horia ZILIERU

    Discurs despre sex i spionaj poetic

    Misticul i nebunul n poezia islamic (fcnd o acolad respiro) mi l-au adus n punctul caleidoscopic pe Ianus: jefuitul de pova, nfiatul cu dou fee contrarii. Cu una cznindu-se a vedea nainte; cu cealalt, din luntru, explornd absurdul napoi. Oare poteca din copilrie nu-mi era (zic, acum, dup furtunoase viziuni centrifugi) firul de paing al labirintului spre o rp?: palatul imaginar din Cnossos. sper c eonul sentimentul muzical ne scoate din stearpa stare pasiv.

    Greesc n a-i aeza pe Wallada i Zaydun sub o bolt, recuperndu-le, prin stihurile lor erudite, inele? Zbava, faetat centripet, are n mijlocul desftrilor acel rsare amar. el/ ea, durat i strlucire. Revenind, misti-cismul i nebunia au fost refugiul poeilor turci, rtcitori care l-au cntat pe Divinul, dar i amorul libertin n desantul intim; A vrea s fiu cingtoarea ta de aur/ s m nco-lcesc taliei tale mult nestatornice, clameaz Karadjaoglan, mare aventurier, fanatic, infla-mndu-i amanta, elif (prima liter a alfabe-tului turc). Iriga cu altfel de snge deertul arid al inimii, umilind departele n spaiu i timp. Legenda lor continu, parc, pe alte spi-rale, monotonia aparent a czuilor n tira nia despririi: Wallada i Zaydun. nostalgia le e oaz trucat. Mai c i ntrece cel cruia nu i se tie locul naterii i cltorul mormnt: Karadjaoglan, inima mea puin mai degus-t/ sursul tu la care gndul tace vorbirea/ Foartele sprinten, o despictur/ Dureri n gt ncordat murmurnd: elif!. Limbaj simplu, spontan, aerolit. un despotism pre versul

    piezi, greu, de argil sentimen tal.Zaydun, ntr-un catren, mrturisindu-i

    resimirea doliului perfect n com paraie cu quasida, folosete, dup exegei, dubla rim: a ak. nstelat bijuterie.

    M-a nsoi cu Adeodat (fiul sfntului Augustin), ncredinndu-m c numai lene-viii n travaliu la galerele poesiei simuleaz gingia adversar, admo nestnd libertinajul rafinat - foie de aur bizantin. Agora lor e-o povrnire din pietricele lcuite.

    Wallada i Zaydun se ntlnesc n avn-tul maladiv, irumpnd emoii zguduitoare. nu i-au epuizat sursa ntregului potenial afec-tiv. Itinerant (pe la nnoptat) i urmez, cluzit de principiul feminin eminescian.

    starea de eclips a Walladei ar fi leb-da cednd lui Zeus. Precum n sculptura din Florena, Leda stnd cu mna pe lebed (Andreea del sarto). sentimental, ca la galer legat cu lanuri de-o vsl. Metaforic! Leinul i se disipa (inventez) n stilul arheologilor mer-gtori n genunchi prin minele fantasmelor ca o adolescent trdat de diafanul plictis al trupului.

    Zaydun, surs neepuizat a ntregului potenial afectiv, i apra incontientul de neghiobiile zdrncnite ale mult prea mode-tilor versetostihuitori. Visul, hymera amoriu-lui i este cluz n slbateca splendoare (barbu). Ignor grandilocvena, rspntie i duh cat n a/real energia luminoas a frumu-seii divine. Poeii lumii vorbesc despre cel de-al doilea suflet. s rememorm: Dante, n Vita nova, contemplnd-o pe beatrice ca pe o

  • 20

    pagina

    blitz-ul lui Erosrpit podoab, exclam: aceea nu e femeie. n Coran, verginele houris sunt domnioare-le paradisului din grdinile lui Allah. natur compozit, imago: soiile celeste. Maitreya (zaceri ca n romanul lui eliade) simbolizea-z credina n noua vrst de aur. Dar cine juca rolul principal n relaia cu incontientul? Ct numai visul le transla voina suprem prin Israfil. Amndoi, tinznd mna n deertul care cretea n fa, luau ca obid ncar narea iraional a verbului poetic. (A desena-o pe Wallada tind diametral ruinele babilonului: suflet/ trup/ spirit chinoros). Visez i eu, ndr-gostit de ei, o .. .transmigraie n karma. Ca ntr-un poem mistic de Catherine de sienne, lim bul flcrii de cear, preajm a dragostei prin rug-ciune. n chilia ncuiat cu cheia penitenei. ntrebndu-m/v: care i unde este epicentrul angoasei fiinei n faa morii? Din cele trei mis-tere (sacre) a alege, n gest nchis barbian, mn tuirea; Din ceas, dedus adncul acestei calme creste,/ Intrat n oglind prin mntuit azur,/ Tind pe necarea cirezilor agreste,/ n grupurile apei, un joc secund, mai pur.

    ntocmai/ dogma, Zaydun ura maniera plat. Ca iniiaii, verbul i era piatr preioas a ne/ njosirii fiinei prin dragoste. Libidoul, anestezia obscu ritii. Cei doi versani: teama i vene raia. Realitatea proprie ntre amant i iubit transmis indirect: khabar. Tiai-l din khabar pe k, ntru estetica sunetului. Rmne ceva (!) ce poate fi cetit pe romnete.

    Amorul liber nu se supune preceptelor religioase. Cel pasional are alte temeiuri de manifestare; umilin, suferin, refuz. Iar cel spiritual rspunde altor faculti ale sufletu-lui; respingerea materialitii i a senzualu-lui. simularea e arta infatuatului, mediocru-lui monosemnatic. neputnd s-i imagineze purgatoriul spre mira colul sfntului spin. Abandonnd tirania posedrii, prezervi fiorul emo tiv. Orict, Pasiunile noastre ne sunt prin-cipalele unelte ale conservrii (J.J.Rousseau).

    unde se afla incerta eroare? sufletul-snge tinde spre pmnt, sufletul-suflu se ndreapt ctre cer. Ticloia numai i mul-tiplic vectorii comareti. Veneraia dispa-re. Perver siunea mpileaz valoarea celuilalt/ celeilalte, ca n drama mistic Psyche i eros: eros (dragostea), psyche (sufletul), prinii (raiunea), palatul (visul), noaptea (interzice-rea de-a privi amantul) - ntru absurdul orb al necunoscu tului.

    Cnd apare ngerul, ca protector al

    celor alei, li se cuvine bunvestirea sufle-tului mngietor. sursa potenialu lui afectiv. n poesia islamic, prin reducia trsturilor sale proprii eter nul feminin se personific n fru museea divin. Cutarea i dobndi-rea nelesului ngerii cnt prin ascez, rugciune, meditaie. Domnul fiind comoara ascuns. Patru chipuri sunt n a iubi sacrul, de la contemplaie pn la nstpnirea exta-zului; l iubim pre Domnul pentru el nsui; l iubim pentru noi nine; l iubim n virtutea celor dou raiuni (Ibn Arab). Mai exist o ultim diviziune: Iubindu-l noi prin noi i, prin el, mpreun. ni se desluete originea iubirii pe care o nvm i re/nscui ne nfim Domnului. Aceasta va fi avnd o fina litate? i dac exist, care este? Dar atributul esenial? exist un principiu inteligibil ce se supune existenei nsi a ndrgiii? Putem vorbi de o relaie, fr o realitate proprie, ntre amant/amant? Altcum, nu exist nici un dumne-zeu, dac acesta nu-i Dumnezeu.

    n netgduitul cosmos, suntem (vism c suntem) Verbul Domnului, graia i pacea, indestructibile. Date acelora care ader ntru smerire la o credin. Deasupra deasuprelor, Frumosul fiind iradiaia divinitii (Plotin). Cuvntul, n condiionarea moralitii, e ase-menea unui pui de cprioar care-a trecut pe-aproape de noi, nfricoat, efemer ca o pl-pire/ micare de nisipuri, surprins de vn-tor (Abu bakr Ibn Yusuf).

    And

    rzej

    Tro

    c M

    isjo

    narz

    e

  • 21p a g i n a

    eseu

    Virgil DIACONU

    Nu stingei Duhul. (I Tesaloniceni 5, 19)

    eseul de mai jos i propune dou obiective. Primul este acela de a surprinde rapid (i inevitabil schematic) fiina poeziei moderne, modul ei propriu i unic de a fi, aadar canonul (conceptul) poeziei care se face de la Rimbaud ncoace, iar al doilea este de a pune problema destinului poeziei, deci a modului n care este primit i evaluat poezia de ctre lector (critic sau cititor obinuit).

    I. CANONUL MODERN DE POEZIE

    1.0. Poezia ca oper a gndirii poeticePoezia este creaia unei gndiri specifice

    poetice , aadar a acelei gndiri care i manifest n limbaj, deci n toi cei trei termeni semiotici ai limbajului expresie (semnificant, scriitur), ideaie (semnificat), lume referenial (referent) , stilul poetic. Firete c, citind poezie, nu vom fi ctigai n primul rnd de stilul poetic, ci de ceea ce construiete el n raport cu realitatea, cu existena (referentul): viziunea poetic. exprimarea n limbaj a viziunii poetice asupra realitii, a existenei, constituie poezia. Pentru c la viziunea poetic ajungem prin stilul poetic manifestat n limbaj, vom avea fr ndoial temei s vorbim despre stilistica semnului lingvistic, aadar despre stilistica (poetica) expresiei, despre stilistica ideaiei i despre stilistica referentului sau viziunea asupra realitii.

    1.1. Poezia ca art poetic. Stilistica expresieinu de puine ori, poetul i teoreticianul au

    neles poezia ca art poetic. Poezia este o art a limbajului, spune Valry, este forma artistic

    Poezia modern a limbajului. Dar, nelegnd poezia ca art a limbajului, Valry i Mallarm, de exemplu, se refereau, n primul rnd, la arta expresiei, a semnificantului. Dovad, poezia pur practicat i teoretizat de ei.

    n faimosul studiu Lingvistic i poetic (1), Jakobson vorbete despre cele ase funcii ale limbajului, iar, ntre ele, despre funcia poetic, subsidiar n limbaj, ns principal, dominant n poezie. Manifestat n poezie, funcia poetic sau poeticitatea, produce figurile stilistice de sunet (de exemplu Ina i Margareta, iar nu Margareta i Ina, care aparine limbajului comun, scrbosul de scarlat, iar nu nesuferitul de scarlat, I like Ike, Veni, vidi, vici etc.) i versul (versificaia) ca figur de sunet repetitiv.

    este de observat faptul c figurile de sunet i versul sunt figuri de expresie, pentru c ele iau natere prin modificarea (prelucrarea) expresiei de grad zero a limbii uzuale. Funcia poetic despre care vorbete Jakobson se exercit asupra expresiei i numai a ei. Termenul semiotic asupra cruia acioneaz funcia poetic i pe care l transform n termen poetic este expresia, iar nu ideaia sau referentul poeziei, ar fi fost s spun, mai clar, Jakobson. Iat ns c, poeticianul, ne propune totui o definiie care exprim bine sensul cercetrii sale:

    Atitudinea fa de mesaj n sine, centra-rea asupra mesajului ca atare reprezint funcia poetic a limbajului. (ib., p. 93).

    n acest text, termenul mesaj, care n general nseamn att semnificaie (sens) ct i expre-sie, trebuie neles ca expresie. Pentru a elimina ambiguitatea i pentru a fi, n fond, n acord cu spiritul tuturor exemplelor prin care Jakobson i susine teoria, vom reformula definiia:

    Atitudinea fa de expresie n sine, cen-trarea asupra expresiei ca atare reprezint funcia poetic a limbajului. nelegem, aadar, c funcia poetic a lim-

    bajului este centrarea artistic, stilistic asupra expresiei, c ea conduce la dezvoltarea specific a expresiei: iat expresia poetic.

    Pentru c limba nu poate avea totui prin ea nsi o funcie sau alta, nici mcar n cazul sin-

  • 22pagina

    eseugurelor funcii ce mi se par pertinente funcia poetic, emotiv i referenial , prefer s spun c expresia poetic este creaia poetului sau a gndirii poetice. numai poetul are capacitatea de a face ca expresia limbajului comun s funci-oneze poetic: el face din expresia de grad zero a limbii uzuale expresie poetic sau poeticitate.

    Poetul dezvolt stilistic expresia poeziei ca expresie poetic, iar acest lucru nseamn, con-cret, ceva mai mult dect a crezut Jakobson: nseamn retorica expresiei (figurile retorice ale expresiei), prozodia i un anumit set de norme artistice ale expresiei norma puritii lexicale, norma lexicului mixt, norma versului non-nara-tiv liber, norma versului non-narativ n proz, cele patru norme ale construciei semantice. Despre ele, dar i despre poezia modern n genere, firete, tratm ntr-un studiu ce urmeaz s apar. expresia poetic, poeticitatea expre-siei, forma artistic a expresiei sunt numele, echivalente, ale expresiei prelucrate stilistic. sunt numele poeziei neleas ca art, ca stilistic a expresiei.

    Prin funcia poetic, Jakobson sintetizeaz i exprim, ntr-un alt mod, acele teorii care marcheaz caracterul stilistic sau artistic al expresiei poeziei. Aceste teorii vd n expresia poetic specificul poeziei i, totodat, reduc obiectul stilului la expresie. Poezia nu este ns nicidecum doar o art, o stilistic a expresiei. Fa de teoria lui Jakobson, neleg c limbajul nu se constituie stilistic, deci ca poezie doar la nivelul expresiei, ci i la nivelul celorlali doi termeni semiotici ideaia i referentul. Altfel spus, limbajul poeziei este structurat stilistic n toi termenii si semiotici expresie, ideaie, referent.

    1.2. Poezia ca lirism. Stilistica ideaieiA crea poezie nu nseamn, aadar, a oferi

    atenie stilistic doar expresiei limbajului prin care te exprimi, ci i ideaiei i referentului.

    Discursul ideatic al poeziei nu e un simplu discurs, ci unul tensionat, liric. De la simbolism ncoace, noi nu mai scriem nici poeme epice nesfrite, n genul Munci i zile (Hesiod) sau Iliada (Homer), nici drame, nici comedii n versuri. Din cele patru mari genuri de poezie clasic poezia epic, poezia dramatic, poezia comic comedia n versuri , poezia liric , poetul modern nu a preluat i dezvoltat n sensul poeziei dect elementul liric. Poezia modern este, n bun msur, ceea ce poetul a reuit s fac din lirism i, n fond, din exprimarea propriului lirism. i atunci, putem spune c

    poezia modern este, de fapt, poezie liric i c ea se difereniaz tocmai prin lirismul ei de poezia epic, de poezia dramatic i de comedia n versuri.

    n conferina De la Poe la Valry (1948), T.s. eliot apreciaz c orice poezie se nate din emo-iile pe care orice fptur omeneasc le-a resimit n legtur cu ea nsi, cu semenii ei, cu fiine mai presus de om i cu lumea nconjurtoare (2, p. 381). W. Kayser tie c lirismul apare atunci cnd un eu resimte o stare i o exprim. Pentru Jean Cohen, poezia este patetic, expresiv, iar bhler i Jakobson discut despre importana funciei emotive a limbajului poetic.

    Toi aceti esteticieni recunosc o stare de fapt, un atribut esenial al poeziei: lirismul. Dar cu pri-vire la poezie vom distinge totui ntre nelesul comun al liricului efuziune intim necontro-lat, lacrimogen, poezia inimii (baudelaire), exces sentimental i liricul elevat, cel prelucrat i condus de imaginaia poetic. Despre acesta din urm vom trata, pe scurt, n continuare.

    1. Dintru nceput vom spune c liricul, ca i poeticul (caracterul poetic), se exprim prin ide-ile poeziei. Ceea ce n poezie este calificat drept liric i poetic sunt ideile poeziei.

    Liricul aparine n primul rnd celui care vorbete n poezie: eului poetic. De fapt, eul poetic (liric) i manifest n limbaj dimensiunea liric, sensibilitatea, afectivitatea, emoiile. el se confeseaz i problematizeaz, ne transmi-te ntotdeauna fervoarea, elanul, entuziasmul, bucuria, tristeea, mhnirea sau revolta, senti-mentele sale vizavi de obiectul vizat existen, lume, fiine, lucruri. Materialul fundamental al oricrei poezii este sentimentul, iar nu cuvntul, cum ar prea, spune nichita stnescu (3, p. 216).

    2. Ideile poeziei manifest patru tipuri de lirism ascensional, descensional, echili-brat (homeostazic) i contestatar (protestatar). Acestea sunt atitudinile lirico-existeniale gene-rale ale eului poetic fa de tema tratat, fa de referent i, n acest sens, ele aparin viziunii poe-tice. Viziunea poetic are o dimensiune liric

    3. Tot de natur afectiv, liric este i tona-litatea poeziei. exprimat de idei, tonalitatea poate fi blnd, imperativ, laconic, detaat, interogativ, revoltat, admirativ, acuzatoare, hulitoare, blestemtoare etc.

    sentimentele, atitudinile lirice (tipurile de lirism) i tonalitatea afectiv (tonul liric) sunt for-mele sau dimensiunile unuia i aceluiai element complex, liricul, manifestat de ideile poeziei.

    4. Lumile pe care poeii lirici le construiesc

  • 23p a g i n a

    n poezie au o arhitectur emoional, de fapt, o arhitectur ideatic sensibil, vibrant (liric = vibrant). Poetul modern trateaz lumea emoio-nal-imaginar, iar nu didactic, tiinific, ideologic, filozofic, istoric, moral, generaionist...

    Trecut ntotdeauna prin cutia de rezonan a sensibilitii, a sentimentelor poetului, lumea din poezie devine o alt lume. eul liric ampli-fic, diminueaz, distorsioneaz lumea sau anu-mite aspecte ale ei, aa nct ea poate s ne apar maiestuoas, srac, feeric, banal, decadent, mizerabil, eroic sau apocaliptic. Lumea poe-ziei este deopotriv nsufleit, provocatoare, impresionabil, cuceritoare, uneori poate chiar dizgraioas pe alocuri. n acest chip, liricul se arat a fi o modalitate de tratare a referentului, o modalitate care face din referent, adic din exis-tena poetului i a lumii, o substan cu valene lirice i imaginare. Liricul se impune ca o tehni-c poetic, deci ca un mod de a procesa referen-tul i, mai departe, de a concepe nsi poezia.

    5. Prin lirism, poezia se adreseaz percutant i provocator lectorului, de fapt sensibilit-ii noastre. Prin lirism, poezia i cucerete, i ctig de partea sa lectorul, i capteaz atenia, l provoac, impresioneaz, seduce. Lumea pre-lucrat liric i liric-poetic se afl, aadar, ntr-un raport incendiar cu lectorul. n articolul Muzica poeziei, eliot recunoate zdrnicia unei poezii lipsite de emoie: Dac nu ne emoioneaz, ea este, ca poezie, lipsit de sens (2, p. 36). Discursul liric este opus discursului rece, raional, hiper-in-telectualizat, propus, de pild, de poezia ermetic a lui Mallarm i a lui Ion barbu, o poezie care i ntoarce lectorului spatele. Departe de a-i abandona lectorul, poezia modern se propune, de fapt, ca un dialog liric: pe de o parte poezia i seduce prin lirismul ei lectorul, iar pe de alt parte ea primete rspunsul acestuia, de vreme ce lirismul rezoneaz n el (seducia se produce, are efect).

    Caracterul artistic al ideilor, de fapt al discursului ideatic, mai este dat de emoia poetic livrat de figurile stilistice numite tropi (figuri de semnificaie) i de normele stilistice de procesare a ideaiei: coerena poetic a poeziei ca limbaj literal-retoric ambiguu, originalitatea i tensiunea semantic a ideilor lirice i poetice.

    1.3. Poezia ca viziune poetic asupra existenei Cele trei tipuri stilistico-ontologice de poezie. stilistica referenial

    n msura n care are s ne spun totui ceva, poezia se constituie ca o viziune specifi-c poetic asupra referentului, a existenei,

    aadar a vieii noastre i a lumii. Poezia a avut ntotdeauna de ctigat atunci cnd s-a apropiat n felul ei propriu, aadar prin idei, imagini i viziune, de existen, de ceea ce, n mare, numim referentul poeziei, i a avut de pierdut cnd a ignorat referentul.

    Afirm c trebuie s fii vizionar, s te faci vizionar spune Rimbaud n scrisoarea ctre Paul Demeny (4), la 1871 , iar noi trebuie s nelegem c trebuie s fii vizionar, s te faci vizionar pentru c tocmai gndirea vizionar, imaginar are capacitatea de a crea n poezie, prin idei i imagini, lumi de factur poetic.

    Lumile vizionare pe care imaginaia poetic le creeaz n poezie pot fi nelese de lector prin raportarea lor la lumea real de la care ele au pornit i pe care lectorul deja o cunoate. Astfel, lumile imaginate de poezie sunt ntotdeauna mai mult ori mai puin asemntoare cu lumea real, cu existena noast n lume. Concret, imaginaia (viziunea) poetic creeaz fie o lume asemntoare, mimetic, fie una spiritual, fie una ficional-obscur. i, n mod firesc, o poezie de acelai fel.

    1) Imaginaia poetic poate s creeze o lume destul de asemntoare cu realitatea. ea pare c produce prin cuvnt lumea, viaa, existena, epoca contemporan aa cum sunt ele, aa cum le percepe contiina comun. Imaginaia pare c imit, c reprezint lumea. Aceasta este imaginaia sau viziunea mimetic, iar poezia creat de ea este poezia mimetic. Imaginaia mimetic creeaz o lume pe care lectorul are impresia c o cunoate dinaintea actului lecturii, pentru c ea nu e modificat prea mult de imagi-naia poetului.

    2) Imaginaia poetic poate s creeze o lume care, pe msur ce aprofundeaz realitatea, o transform i o mbogete, n sensul c ea supune realitatea propriilor perspective i fantas-me, propriilor idei i atitudini: imaginaia poetic spiritualizeaz existena. n acest caz vorbim des-pre imaginaia sau viziunea spiritual, i ea este proprie poeziei creia, n lips de un cuvnt mai potrivit, i-am spus poezie spiritual. Hotrtoare pentru aceast poezie nu este att lumea pe care lectorul o recunoate n lumea creat de poet, ct viziunea asupra lumii pe care poezia i-o comuni-c, deci modul original n care lumea, realitatea, existena sunt concepute de poet.

    3) i n fine, imaginaia poetic poate s cre-eze n poezie o lume ce pare s-i aparin doar ei; o lume ce nlocuiete lumea, realitatea cu pro-priile nscociri, ficiuni, fantasme, construind fie o lume a eului poetic, a prefacerilor i metamor-

    eseu

  • 24pagina

    fozelor sale stranii, ireale, fie o lume a crei exis-ten, raportat la realitate, pare a fi imposibil, inuman. Aceasta este imaginaia sau viziunea obscur, care structureaz poezia obscur.

    Din toate acestea, se vede c una i aceeai viziune poetic se manifest referenial sub trei forme: ca viziune mimetic sau reproductiv, ca viziune spiritual i, n fine, ca viziune obscur. Cele trei forme (de manifestare) ale imaginaiei (viziunii) poetice sunt, de fapt, tot attea tipuri de imaginaie, de viziune poetic. Imaginaia (viziunea) poetic este tricefal i ea produce, n consecin, o poezie tricefal poezia mimetic, poezia spiritual i poezia ficional-obscur. nu exist, aadar, un singur tip de poezie modern, ci trei tipuri vizionare de poezie.

    ntre cele trei tipuri de poezie, poezia spiri-tual reprezint modelul poetic, celelalte dou putnd fi considerate drept abateri pertinente de la aceasta. Dar atunci cnd abaterile, cnd devi-erile de la poezia spiritual sunt mpinse pn la limit mimetism absolut i obscuritate absolut , ele pierd poezia. Mimetismul absolut, copierea realitii (poezia hiperrealist, autenticist, jurna-lier, apsat biografic), pe de o parte, i obscuri-tatea absolut, derealizarea exagerat, care cade n incoeren i obscuritate (poezia absurdului, poezia ermetic i poezia suprarealist), pe de alt parte, rateaz deopotriv poezia.

    Cele trei tipuri de poezie nu sunt, n primul rnd, creaia unui poet sau altul, a unei generaii poetice sau a unui curent literar, ci opera facult-

    ii noastre universale de a gndi (imagina) poetic: sunt opera gndirii poetice. Dei suntem creatori individuali, puternic personalizai, deci originali, noi crem, cu i (mai ales) fr voia noastr, n cele trei tipologii ale imaginarului.

    exist, aadar, n fiecare poet o predispoziie formal-tipologic a viziunii, a facultii de a ima-gina, o matrice care face ca imaginaia (viziunea) lui s se manifeste ntr-una dintre cele trei forme. Reuita poetului va fi dat ns de evoluia sa poetic original ntr-una dintre formele viziu-nii.

    Cu acest mod de abordare a referentului, vedem c imaginaia poetic este de fapt o sti-listic referenial i c cele trei tipuri de poezie sunt tocmai creaia acestei stilistici refereniale a imaginaiei: tipurile de poezie sunt, n fond, tipuri stilistice de poezie. A stiliza nseamn a deforma realul, afirm Ortega y Gasset n eseul Dezumanizarea artei, din 1925.

    A pune n mod aproape obiectiv n pagin realul, existentul (viaa celorlali sau propria via) viziunea mimetic; a modifica, a torsi-ona dup propriile criterii, lirice i poetice, dup nchipuirile i aspiraiile eului poetic realul, a-l face s semnifice i s emane lirism i emoii poetice viziunea spiritual; a nlocui toat realitatea cu lumea ireal, a propriilor ficiuni viziunea obscur, toate acestea nseamn a prelucra artistic, stilistic referentul realitatea, existena; i n mod implicit nseamn a crea prin limbaj lumi, existene poetice, nseamn a ontologiza vizionar (poetic) limbajul.

    Poezia mimetic, spiritual i ficional-obscur arat c nu exist o singur poezie modern, ci trei tipuri stilistice i ontologice de poezie modern. Poezia liric modern nu are unul, ci trei orizonturi vizionare. Iat spre exemplu poezia (liric) modern n cteva dintre imaginile pe care viziunea spiritual ni le ofer:

    Nu credeam s-nv a muri vreodat; Cnd ptruns de sine nsui odihnea cel nep-

    truns; Ah! organele-s sfrmate i maestrul e nebun;De plnge Demiurgos, doar el i-aude plnsu-i;Calul de lut i cinele de hum;Noaptea-ncuiat e, cu lact greu; O stea era pe ceruri. n cer era trziu; Eu nu sunt altceva dect/ o pat de snge/ care

    vorbete; Tristeea mea aude nenscuii cini pe nenscuii oameni cum i latr;i tare sunt singur,/ i n-am mai murit; Aud materia plngnd; Tu (): copac, stea,

    piatr!

    eseuM

    acie

    j Rat

    ajcz

    ak In

    dodr

    a

  • 25p a g i n a

    Ieri a rs un ulm, o var-ntreag/ O femeie a iubit un deal.

    Vin nite fuste; Veneai pe ru sau ru erai?Femeia mea de Parma; Singurtatea mea cu degetul pe trgaci; Visele mele s-au trezit cu cuitul n spate;Rsul tu: guree vrbii/ n apa neagr a triste-

    iiGndirea mea atomic; Pe strzi nflorete

    Demena;Ziua mea mpucat n tmple;Cu plecarea ta/ eu am o Atlantid mai puin.

    1.4. Canonul modern de poezie. Corolar Modul specific n care poetul organizeaz i

    prelucreaz limbajul n toi termenii si semiotici cu scopul de a comunica o viziune specific asupra lumii, a existenei este canonul poetic sau conceptul de poezie, figura teoretic a poeziei moderne. Procesarea stilistic a limbajului, a semnului lingvistic conduce la obinerea semnului poetic, aadar la structurarea stilistic (poetic) a termenilor semiotici: expresia poetic, ideaia tensionat liric-poetic, viziunea poetic.

    nu cred, fa de Jakobson, c dezvoltarea poetic a expresiei reprezint un obiectiv prioritar n raport cu dezvoltarea poetic a ideaiei i a referentului. Poezia de valoare, poezia de excepie ne arat c expresia, ideaia i referentul fac deopotriv obiectul tratrii stilistice, al creativitii poetice.

    Tratarea stilistic (poetic) echilibrat a celor trei termeni semiotici ai limbajului face ca poezia s fie un limbaj poetic seductor n ntregul ei. Dar numele seduciei poetice este, n cei trei termeni semiotici, diferit: poeticitate, n expresia poetic, emoie lirico-poetic, n discursul ideatic, tensiune vizionar, n discursul poetic referenial.

    Poezia (liric) modern i canonul modern de poezie nu se confund cu poezia generaionist i canoanele poeziei generaioniste ale uneia sau alteia dintre naiuni, care apar n peisajul literar din zece n zece ani i a cror via este de regul egal cu aceea a protagonitilor literari. Poezia i canoanele generaioniste sunt n genere abateri euate valoric de la poezia i canonul modern de poezie.

    Dar poezia generaionist se afl, ntotdeauna, ntr-o dubl postur. Pe de o parte i n toate cazurile ea neag, respinge literar att poezia i canonul modern de poezie, ct i toate celelalte canoane generaioniste, precedente i contemporane. Poezia generaionist caut n acest fel s se impun, s dein controlul asupra literaturii i

    s obin puterea literar-administrativ i, prin aceasta, s se autocanonizeze n epoca ce i-a fost dat, indiferent de valoarea literar real pe care o are. Obiectivul ei este obinerea, prin orice mijloace, a unui destin favorabil.

    Pe de alt parte, exist posibilitatea ca o parte din poezia generaionist s-i depeasc condiia, propriul canon, propria estetic, atunci cnd un poet generaionist sau altul ajunge s creeze n orizontul poeziei, pur i simplu. n fond, adevraii poei i trdeaz ntotdeauna generaia, pentru c orizontul poeziei moderne de valoare este mai larg dect cel generaionist, iar oferta canonului poetic este mai puternic dect oferta propriului canon i dect oricare alt ofert.

    Opera unui poet se justific n calitatea ei de poezie n msura n care el creeaz original ntru fiina (spiritul) poeziei moderne, a canonului poetic, a conceptului modern de poezie, iar nu n afara lui, aadar nu n sensul poeziei tradiio-nale, al poeziei moderne ratate sau al canoanelor (modelor) generaioniste, care se nnoiesc (i implicit se nvechesc, deci se perimeaz) din 10 n 10 ani. De fapt, poeii adevrai, marii poei creeaz chiar n orizontul poeziei moderne, lr-gindu-l cu propria originalitate. ei i deschid n poezia modern propriul orizont, mut granie-le.

    Poezia modern este nscut, structurat i condus de imaginaia poetic. Poezia este n mod fundamental viziune, imaginaie poetic, este viziunea ntreit, original, tensionat liric i poetic asupra existenei, a adevrurilor i miste-relor noastre profunde, a raporturilor noastre cu ceilali i cu universul.

    Poezia este rspunsul sensibil i sugestiv pe care l dm la marile provocri ale lumii n care trim, ale existenei n genere. ea nu este nici o copie fidel a realitii nici o fabulaie goal, nici o joac cu cuvintele, un simplu text (limbaj), cum se spune adesea. n acest fel, poezia se acoper de sens i de emoie, n loc de a fi lipsit de ele. nu stingei Duhul! a spus profetul , Duhul s nu-l stingei!

    II. DESTINUL POEZIEI

    Am cutat n cele de mai sus s desluim fiina poeziei moderne. Ce se ntmpl ns cu poezia dup ce a fost ncheiat de autorul ei? Poezia i ncepe existena, viaa n lume: ea este editat, citit i, n final, evaluat de cititor. Mediul receptor este totodat un mediu evaluator: el apreciaz sau depreciaz poezia,

    eseu

  • 26pagina

    o accept sau o respinge. evaluarea lectorului, n special a criticului, face destinul n lume al poeziei, al operei.

    evaluarea este determinat de o serie de factori: conjunctura politic, economic i cultural n care apare opera, calitatea lectorului i a operei. Toi acetia sunt factori de destin, aadar factori care determin destinul operei. n cele de mai jos m voi referi doar la doi dintre ei: la calitatea operei i la calitatea lectorului.

    Poezia, ca i opera literar n genere, comport ntotdeauna un aspect calitativ: ea poate s fie att oper de valoare, ct i oper mediocr, ratat, dac punem n parantez treptele intermediare i nuanele. Democraia fireasc a actului scrierii, libertatea de a scrie pur i simplu face ca alturi de poei s se manifeste i simplii autori, purttorii unui alt tip de gndire dect gndirea poetic. Dintotdeauna au existat poei i pseudo-poei, poezie de valoare i poezie mediocr (ratat).

    Acelai lucru l putem spune ns i despre lectorul operei: exist att un lector competent (sensibil i cultivat), care recepteaz i judec poezia n marginea canonului ei estetic, ct i un lector necompetent (necultivat, insensibil, profan), care recepteaz i judec opera conform gustului su, pur i simplu, sau unui canon pseudo-estetic, de regul generaionist. Adic att lectorul de toate zilele, ct i lectorul de specialitate, criticul literar pot fi competeni sau necompeteni, dup cum evalurile lor urmeaz sau nu urmeaz fiina poeziei moderne, canonul poetic, principiile stilistice sau normele de valoare ale poeziei. nu exist, aadar, un nivel unic de receptare i evaluare a operei poetice, ci niveluri diferite, tocmai pentru c exist att lectori competeni, ct i lectori modeti, incompeteni. O valorizare estetic, deci corect, i o valorizare pseudo-estetic, deci incorect, determin deopotriv destinul operei poetice (majore sau minore) intrate n lume.

    1.1. Critica literar i destinul poeziei n lumea modern, dintre toate categoriile

    de lectori, criticul literar pare s determine cel mai puternic destinul poeziei, de fapt al unei opere poetice sau alteia, pentru c, avnd la dispoziie mijloace specifice pres literar, premii literare, dicionare literare , el are posibilitatea de a scoate opera din anonimat, de a o aduce n atenia publicului i a mediului literar i de a-i oferi, prin toate acestea, vizibilitate public i, mai departe, un destin sau altul.

    Critica literar se cere judecat, aadar, nu numai dup tipul demersului ei, desigur important, ci i dup consecinele sale asupra operei, dup capacitatea ei de a-i determina destinul. Fiind competent sau necompetent, dup cum am vzut deja, critica de specialitate conduce la evaluri diferite, deci la atitudini destinale diferite i contradictorii asupra uneia i aceleiai opere sau a poeziei n ansamblu. Cu aceste evaluri contradictorii vorbim despre critica destinal.

    Patru elemente contribuie, n cele din urm, la destinul unei opere: valoarea operei, mediocritatea ei, lectorul competent i lectorul necompetent. Atta vreme ct realitatea literar ne ofer deopotriv opere de valoare i opere mediocre, noi suntem determinai s discutm att despre destinul operei de valoare, ct i despre destinul operei mediocre. i atta vreme ct lectorul operei este fie competent, fie profan, este normal ca noi s discutm att despre destinul operei de valoare i al operei mediocre fcute de lectorul competent, ct i despre destinul operei de valoare i al operei minore fcute de lectorul necompetent, profan.

    Cele dou tipuri de evaluare ale lectorului (


Recommended