+ All Categories
Home > Documents > Revista de Filosofie - Luni - Nr 07

Revista de Filosofie - Luni - Nr 07

Date post: 09-Apr-2018
Category:
Upload: reviste-online
View: 228 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 12

Transcript
  • 8/7/2019 Revista de Filosofie - Luni - Nr 07

    1/12

    Nr. 7

    Luni este o revistntern gratuit astudenilor la Filosofie.Ea apare bilunar, nziua de luni.Participarea cu articoleeste voluntar, nici unalt drept sauresponsabilitate nu esteransferat ntre revist

    i autori cu excepiadreptului revistei de a

    publica materialul.

    Echipa de redacieselecteaz sprepublicare materialelepropuse de oricine i leordoneaz. edineleechipei de redacie suntdeschise, joi la 18.00naintea datei de luni

    de publicare)

    V rugm, nu acuzairevista ca ntreg,

    rimitei o replic /unarticol [email protected] .

    Pentru discuii online iaccesul la toatematerialele propusespre publicare:http://groups.yahoo.com/revistafilosofie.Versiunea electronicapare simultan lahttp://revista.filos.ro

    Ateptm articolelestudenilor iprofesorilor interesai [email protected] cu numele idatele de contact

    Recomandri pentruarticolele trimise:format DOC, RTF,

    TXTn ataamentdiacritice reale ( nu )fr tehnoredactarepoza autorului (dac se

    dorete) JPG, GIF, BMPproiect realizat cu sprijinul:

    Asociaia Studeneasc pentruFilosofie i Societate

    Interviu Figuri morale n Facultatea de Filosofierealizat de Ruxandra Apetrei i Lavinia Marin

    6 Martie 2006

    Versiunea electronic http://revista.filos.ro

    |Rafael-Primul mictor-Stanza della SegnaturaLuni

    Ediie special n numrul 8:Politic i filosofie. Pregtiiarticole, studii, statistici. Premiipentru aceasta i alte premii: criclasice ale filosofiei.

    Urmtorul numr (8) va apreape 20 martie 2006. Articolelesunt ateptate la [email protected],pn pe 16 martie.Pe 16 martie, la18.00, are loc edina de redacie.

    Revista deschis a studenilor n Filosofie

    Recomandri:

    Eseu

    de Laureniu GheorgheEDIT / 7

    Despre ce ar trebui

    s.... (saunormativuldescriptiv)

    Sebastian Grama

    ESEU/ 8Marian ClboreanCRIT/ 6, ART /11Cristi NeagoeART /12

    Vasile Morar: O soc i e ta te ca reevolueaz spre ceea ce secheam progresul nscara libertii (n sensul

    hegelian al termenului),trebuie s aib mcar pu in d in asp i ra iaschillerian: eliberareaestetic a oamenilor.Drumul spre libertatea

    politic poate fi i unul cetrece prin libertateaestetic

    Paginile INT 2-3

    Reportajnceput desemestru laFacultatea deFilosofiede Lavinia MarinSTUD / 5

    RubricConceptul de lapagina 7: A priorii a posterioride Gheorghe tefanovEDIT / 7

    Chestionarul pe care l-am ataatrevistei n numrul 6 nu a fost rezultatul uneicercetri de marketing de vreme ce nu vindemnimic. Ideea ne-a venit dup ce am observat cnumerele revistei dispar imediat ce sunt aduse

    n facultate. Deci lumea citea. Dar ce gndeauoamenii dup ce citeau, avnd n vedere ct deeterogene sunt textele publicate? Ce texte ifceau pe studeni sa rezoneze, s sescandalizeze, s fie ncntai, s se delecteze?

    Asta am fi vrut s aflm. Ca s i facempe plac cititorului sau ca s l provocm i maimult. Sau ambele. Chiar m gndeam c vatrebui s mi aduc aminte cum se face o baz dedate n Excel ca s pot centraliza informaiile...ei, n-a fost s fie. Zece chestionare completatedoar. Acum, dac am fi cercettori serioi,probabil am mai face o rund de chestionare cas ntrebm oamenii de ce nu l-au completat peprimul...

    Aadar, nu a putea s trag o concluziepertinent privind modul de receptare atextelor aprute n revist i privind apariiarevistei n general. Totui, uitndu-m princhestionare, am observat c n majoritatea aparla articole preferate textele domnilor profesoriSebastian Grama i Gheorghe tefanov(surprinztor, nu?), texte scrise de MarianClborean, textul lui Alexandru Macovei(Cercul de hermeneutic vizual). Deasemenea, nu am putut s nu remarc observaiac Emi e subtil, inteligent sau pe cea carespune c Selecia este prea larg, articolele auo arogan nejustificat, partea de literatur

    este insipid. Cineva a recomandatrenunarea la lupte interne, desfurate petimpul cititorului, care nu bnuiete nimicatunci cnd deschide revista. Altcineva a fostfoarte scandalizat de rubrica Roxana vprezint vremea. Eu m-am amuzat, trebuie srecunosc i m-am bucurat c s-au gndit, totui,unii oameni s ne rspund.

    Probabil doar amatorismul nostru n antreprinde o cercetare ne-a fcut s obinemrspunsuri att de puine. Probabil nu amscufundat sonda unde trebuia sau cum trebuia.Nu tiu exact, dar la un feed-back nu renunmaa uor. Aa ca fii pregtii!

    Editorial de Mdlina [email protected]

    Chestiune de chestionar

    oni 3 fas i e C ne c cul ,

    12 i :pagni

    PRI CIPA N L( g. 1-6)pa- NT v u 2I er i :- a STU en s : 5Vi D ea c 3-- RI i 6C T ce:S UDI IE IT I SEUR( ag. 7-10)pA TE ILITE A RR R TU ( ag. 11 12)p -

  • 8/7/2019 Revista de Filosofie - Luni - Nr 07

    2/12

  • 8/7/2019 Revista de Filosofie - Luni - Nr 07

    3/12

    INT / 3

    Imaginai-v cum ar fi fost relaiile de toleran i preeminen a psihologiei n faa axiologiei plti sumele pe care le datoreaz public. O s vinde nelegere dintre oameni dac oamenii ar fi morale, ar trebui s fie ncet-ncet prsit i, dei timpul cnd aceste lucruri se vor ntmpla. Eu nufost pregtii s locuiasc convieuind cu ceilali: nimic nu se face de la sine, trebuie intrat n spun c trebuie s promovm numai noi ideeaar fi fost mult mai uor acum. Multe ncrncenri circuitele de civilizaie i de demers cultural, de aceasta, sau c ar conta cine a avut primul ideea.de psihologia maselor care au fost dup '90 pot fi integrare n Europa i n lumea larg. Anumite Important e ca aceste lucruri ce in de o evoluieexplicate i prin faptul c au fost acele goluri lucruri care acum par numai fundturi, vii democratic fireasc a Romniei s devinneumplute dect de violen. prezene ale unei psihologii glgioase i foarte realizabile n viitorul apropiat.

    O tem de care m ocup este tema exhibiioniste, vor fi n viitor neglijate.violenei n istorie i tema de care m-am ocupat cu Cum vedei astzi studenii dumneavoastr.,studenii de la masterat i doctorat a fost n decembrie 2003, n timpul emisiunii Vrei s fii eventual n comparaie cu studenii generaieiHolocaustul. Pentru mine este absolut revelator miliardar? v-a sunat domnul Petre Roman s v din care ai fcut parte?c dac exist un indicator de separaie ntre ntrebe despre curentul Pop-Art. Ce simii fa V.M.: Sunt anumite mutaii, nu semnificative, nceea ce este nazism i comunism, acesta este unul de faptul ca nu i-ai putut rspunde? ceea ce privete atitudinea fundamental fa declar identificabil i se cheam Holocaust. V.M.: A, nu, e mai simplu dect v imaginai. via. Sunt i mai multe continuiti. Cei care vinHolocaustul a fost fcut de naziti. i punct. Nu a ntmplarea face sa fim prieteni de cnd eram spre Filosofie sunt oameni speciali, este clar c auexistat ceva similar n cealalt parte. Au existat foarte tineri amndoi. E o prietenie bazat pe nclinaie spre meditaie i sunt mai degrablagre de concentrare, lagre de munc, foarte sentimente i pe valori. Ne-am neles foarte bine reflexivi dect reactivi. Aceste puncte iniialemult suferin, dar nu a existat Holocaust. dup primele cinci minute; ascultam n main un mpreun cu Facultatea i fac s fie diferii de

    Deci pentru mine, ca etician, exist -i interviu, iar aprobarea din partea amndurora a ceilali.nu pot s m fac c nu vd diferena aceasta- o ideii developate acolo ne-a fcut s ne dm seama Dumneavoastr nu tii cte dintrediferen de esen, o diferen important pe c avem aceleai cuante valorice n via. personalitile de azi ale rii sunt absolveni aicare eu nu neleg s o eludez. i atunci, chiar n Atunci cnd el m-a sunat n emisiune, n Facultii de Filosofie. N-avei o imagine deprivina problemei cu profesorul Ianoi, aici timpul convorbirii era un vacarm ngrozitor n ce ansamblu asupra absolvenilor care ocup posturi

    trebuie cutat probabil, printre altele, i auzeam eu. N-am auzit aproape deloc ntrebarea, n cele mai diverse domenii, de la decizia politicmotivaia atacului brutal la adresa dnsului. Prin fiindc nu puteam auzi dect zgomotul slii. Aa major la conducerea de bnci. Cei care auurmare, lucrurile sunt mai complicate dect par la c situaia e mult mai simpl, dup cum i-am realmente pregtire filosofic pot face foarteprima vedere pentru cei din gener ai a explicat i lui Petre. tiam c va participa la multe lucruri tocmai pentru c, dac nvei sdumneavoastr. emisiune i c probabil m va suna. mi pare ru, gndeti corect, poi s le faci. Absolvenii acestei

    Este o carte superb a lui Christian pentru c bani i erau dest ina i copiilor faculti au dovedit-o. Pot fi etichetat drept naivDelacampagne, O istorie a filosofiei n secolul XX, defavorizai. Copiii ar fi primit suma dublat. i penibil de optimist, dar eu vd ntotdeaunaaprut la Paris n '95, terminat de el pe 24 Oricum, m bucur c au primit totui ceilali bani, latura frumoas a faptului c se reunesc, ntr-unoctombrie '94, n care un mare capitol e dedicat nu foarte puini. singur fir tot mai consistent, oameni care asigurgndirii fenomenului Auschwitz; i asta e ideea continuitatea. Am un respect deosebit pentrusimpl a lui: c un criteriu moral de a judeca viaa Ai candidat din partea Forei Democrate, aceti studeni -pe care i vd ntotdeauna dupi activitatea filosofilor din secolul XX este modul conduse de Petre Roman, la Sibiu, pentru Senat. primele 2-3 cursuri, dup acei ochi care sunt nn care s-au raportat la Holocaust. Lucrurile sunt Ce iniiative legislative ai fi luat dac ai fi fost sal- i nu pot s nu m bucur enorm cnd observpentru mine atunci realmente simplificate n ales? acea potrivire ntre inteligen i caracter.legtur cu muli dintre filosofii n faa crora unii V.M.: Sunt iniiative ce vizeaz cadrul politic De aceea, din anul '76 aplic acelai testse nchin cu mare respect; eu nu pot s m nchin general i a fi fcut ceea ce ncepusem s fac deja numit RC. ntr-o pauz de seminar din

    cu acelai respect, n faa insensibilitii lor din 2001-2002, mpreun cu un grup de specialiti, decembrie 76 am avut o revelaie, observnd cmorale. Nu numai poezia este alta dupa o parte din ei fiind prieteni cu mine. Am elaborat oamenii care citeau din acest autor erau de oHolocaust, dar i filosofia nu mai poate fi aceeai. atunci un plan strategic pentru nvmntul calitate special: erau inteligeni, de bunCe poate fi mai monstruos dect s fii indiferent romnesc, pe zece ani. Ideea noastr simpl a fost caracter i cu o anumit stare de blndee n fireafa de realitatea distrugerii poporului evreu? aceea c Romnia nu merge utiliznd planuri lor. Nu v spun cine este persoana respectiv, esteCum poi fi cu adevrat filosof spunnd:despre strategice ci, de multe ori, la ntmplare, i cred unul dintre marii oameni de condei ai acestei ri.Holocaust s se ocupe istoricii! Noi suntem filosofi c ine de iresponsabilitate s crpeti cte ceva Mi-am propus, (n toamn vor fi 30 de ani decare ne ocupm de teme majore, cea a Fiinei, n pe ici pe colo i s procedezi ad-hoc n sec. XXI. Am atunci), s-i urmresc pe aceti oameni, s vdprimul rnd. fcut un plan foarte bine structurat, ajungnd dac se confirm intuiia mea. Pn acum, toi s-

    pn la nivelul lunilor; am fi ajuns ca n 2012 au dovedit a fi persoane inteligente i de caracter.Ce alte proiecte de cercetare mai avei ? Romnia s fie compatibil i comparabil ca nivel Pcat c nu ne putei spune despre ce autor esteV.M.: Am terminat de curnd Etica Afacerilor de dezvoltare a nvmntului cu celelalte ri vorba...ediie n francez, din nevoia de a veni n din UE. N-a fost s fie pentru c, la promovarea n V.M.: O s scriu cndva un eseu intitulat Testulntmpinarea studenilor cu care lucrez. Vreau s Parlament, rspunsul guvernanilor a fost: Asta RC.mbuntesc ediia n limba romn la care am facem noi!. Nu v mai spun ce nseamn Scrie cumva pentru Dilema Veche ?colaborat cu ali doi prieteni, i ei absolveni ai asta...nseamn c nu s-a fcut nimic, ceea tim V.M.: Suntem prieteni i am aceast jen de a-l

    Facultii de Filosofie i studeni ai acelorai foarte bine acum. luda public, dei este evident c va trebui s-o facprofesori. Primul tratat de etica afacerilor n Am ncercat acelai lucru n domeniul c ndva, t ocma i pent ru a d etermina oRomnia a fost scris de noi trei. Poate prea sntii i n privina sistemului de pensii. Noi recunoatere a valorii sale.surprinztor, dar tiu de la profesorii mei din anii suntem cei care am propus, i mi se pare absolut'70-'80 ce nseamn etica afacerilor, ideile etice moral, ca aceia care sunt prinii i bunicii n sfrit, ce nseamn pentru dumneavoastr oale lui Benjamin Franklin, ale lui Max Weber, dup dumneavoastr s primeasc o pensie decent diminea frumoas?care a urmat studiul individual al bibliografiei. care nu e nimic altceva dect rezultatul muncii V.M.: O diminea frumoas ar fi una n care nu

    n '72 am terminat eu, Vasile Macoviciuc lor. Ei nu sunt vinovai c s-au nscut cnd s-au s-au petrecut lucruri rele n ziua precedent i nun '73 i Dan Crciun n '74. Ne-am ntlnit, am nscut i c au muncit atunci. Prin urmare, era aflu tiri care s-mi spun c vor fi oameni ce vorvorbit despre ce am scris fiecare n acest absolut firesc ca o parte din banii ce revin Statului suferi n ziua care urmeaz. i, dimineaadomeniu, mi-am dat seama c suntem perfect din bnci, BCR-ul de pild, strni prin contribuia frumoas e aceea n care tiu c pot s m bucurcompat ibi li; am fcut selec ia textel or, oamenilor care sunt acum pensionai, s le revin alturi de familia mea, alturi de soia i de bieiiasamblarea lor.. totul cu modificri absolut lor. Deasemenea, am propus o lege foarte clar n mei. S m bucur c existm pur i simplu. Ominimale. E clar c exist un spirit al Facultii de privina averilor. Ea viza toate averile care au fost diminea frumoas este aceea n care continuuFilosofie. Eu cred n acest spirit i cred c aceasta dobndite n mod necinstit, prin nerespectarea s-i ajut pe semenii mei.e una dintre cele mai consistente faculti din legilor n vigoare i prin neplata impozitelor.

    Universitate. Are o tradiie, o istorie a ei, i are un Legea propus era unasentiment al demnitii celor care sunt purttorii moral -compatibil cuvalorici ai filosofiei, seriile succesive de studeni ceea ce nseamn idealuli de profesori. democratic i cu legi

    s imi l a re d in r i l eCum vedei dumneavoastr cultura romn peste democratice; celor caredouzeci de ani? n-au pltit impozitele liV.M.: E o ntrebare grea. Eu cred c hybrisul de se aplic nc legea dincare e cuprins cultura romneasc, aceast momentul respectiv, vor

    ce se cheam -progresul n scara libertii- (n sensul hegelian alpuin din aspiraia schillerian: eliberarea estetic a oamenilor

    dl prof. dr. Vasile Morar pred n cadrul Facultii de Filosofie din Bucureticursurile de Etic i Estetic la anul I, Etica afacerilor la Master, precum i altecursuri la doctorat. Membru al Catedrei de Filosofie moral i politic, domnia-sa

    este autor al mai multor volume de filosofie i co-autor alturi de Petre Roman i Daniel Barbu alprogramului politic al Forei Democrate din RomniaInterviu realizat de Ruxandra Apetrei iLavinia Marin

  • 8/7/2019 Revista de Filosofie - Luni - Nr 07

    4/12

    STUD / 4

    V aiSTUDen easc E enime studene ,v nte tiasocia i, tiri cenacluri,i ,i iative studeneti d nni iFac ltatea de il sofiu F o e

    iRubrc

    imaginare, i-ar fi spus dlui Prvu c pentru el,! Unul dintre cursurile opionale de pe semestrul 2Tractatus Logicus-Philosophicus n-are sens dectse numete Hermeneutic i apofaz. Am auzitaezat pe noptier, pe post de somnifer; prof.atia oameni ntrebndu-se ce nseamn apofazPrvu i-ar fi recomandat s asculte muzic.(R.A.) nct am impresia c mult lume o s vin la

    opionalul sta de curiozitate. (D.P.) !Orice ar spune rezultatele chestionarelor, nu aexistat un articol mai citit n toat revista dect o!Cultur pe Internet: n Revista 22, Analiza ruluitire din numrul 5 (cea despre fumatul npolitic, controversata carte a dlui Adrian-Paulfacultate). Unii portari i unele bibliotecare s-auIliescu a provocat o scurt polemic ntre profesorulsuprat pe tirea respectiv i, nu se tie de ce, toinumit i Andrei Cornea (vezi, pe Internet, numerele

    erau convini c a fost scris de o student. n fine,829-831 a Revistei 22, http://www.revista22.ro). Dl ei n-au observat c tirea era formulat n termeniCornea este suprat c Adrian Paul Iliescu atacfoarte blnzi: se zvonete c. ceea ce de fapt efiguri majore ca Andrei Pleu, H.R.Patapievici,suficient pentru a nu o mai face tire. ntre timp amLucian Boia, Adrian Cioroianu i pe el nsui, cuaflat c n bibliotec exist detectoare de fum iacuze care i par fabricate. Dl.Iliescu invoc analizadeci e imposibil s se fumeze. Dei suspiciuneatextelor respectivilor i discut unele reflexe anti-rmne ntotdeauna vie (L.M)democratice, comparnd zicerile lui Patapievici cu

    cele ale lui C.Z. Codreanu. (I.M.)!Legat de H.R.Patapievici i dezbaterile despre Despre revistOmul recent, o excelent analiz a comentariiloriniiale asupra crii, realizat de scriitorul Lucian

    ! Pentru ca revista Luni s aib o audien ct maiSrbu (care spunea despre sine ntre 1993 i 1998mare, ar trebui ca puinele exemplare n care eaam fcut Facultatea de Filosofie, cu licen iapare s fie luate de oameni altruiti, care s dea imasterat. Ca absolvent al acestei faculti, faccelor din jur s citeasc din ce e al lor. Propun caparte dintr-o generaie mediocr, creia nu i-a fostfiecrui student s i se fac un profil psihologicdat s triasc n timpurile unui maestru)

    nainte de a fi lsat s ia un exemplar din revist.!Am ncercat s creionm o list de reviste culturale(M.C.)disponibile pe Internet, dar ni s-a cam urt. Sunt

    !Dup ce s-a tot vorbit de fenomenalul modul deextrem de muuuulte. Bucurai-v, sunt puinefenomenologice i hermeneutice i chiar s-a votat nfilosofice. Dar este Luni filosofic ?acest sens n Consiliul Facultii, a nceput s se!Profesorii din Facultatea de Filosofie susin caud c Andrei Pleu revine n toamn s predea. Nurevista nu e destul de critic. Pentru a fi critici,doar noi l ateptm cu drag, ci i studenii care autrebuie i dnii s fie mai deschii. Cel mai bine arparticipat acum 7-8 ani la cursurile Despre ngeri;fi s ne povesteasc ei tot, apoi studenii s stea cuei n-au absolvit nc facultatea, ateptndburtica la soare i s critice. Iat o tem pe care amncheierea rotund: perspectiva Despre demoni.atepta articole interesante: Cum este s fiiCartea implicit e ateptat cu nerbdare i dedecan? (pt prof. Mircea Dumitru), Cum este s fivrjitoarele de magie alb, rmase fr clieni cnd

    fost decan i s nu mai fii n facultate (pt prof.a aprut Despre ngeri. De ce s nu le fie ru iAdrian Miroiu), Cum este s fi fost decan i s fii nlora mai ntunecate? (M.C.)

    facultate? (pt. prof. Valentin Murean), , Cum!Dac tot a intrat tirea de mai sus n revist, s o

    este s fie posibil s urmeze s fii decan? (pt prof.continum: Dup ce a rupt o bucat din publicul luiAdrian-Paul Iliescu)Pavel Coru prin publicarea seriei coelhiene, de ce!

    Laureniu Gheorghe (Lali) public pentru prima oarn-ar ocupa Humanitas i piaa clasei medii pasionat n Luni, reuind deja s descopere adevrul absolutde magie? Dezbaterea despre politica editorial adespre filosofie. Un loc n care se pare c vrea sHumanitas, o editur de elit -costuri pe msur , nupopularizeze adevrul de aceeai factur aeste productiv, dar poate fi foarte amuzant. Cndliberalismului este nou-nfiinatul forumapruse Sein und Zeit, era o mod s strngi ban la

    .ban s o faci cadou de ziua colegilor, cu cei 10-15 %!Perestroika i glasnostul au limitele lor. Am promisreducere pe baza carnetului de student. Dup cec vom nregistra edina de redacie de joi 2 martiene-am plictisit de criticat Coelho, iar Codul lui Dai am fcut-o: 80 de minute n fiier .mp3. Dar, de laVinci al lui Dan Brown a fost acaparat de RAO, oa treia replic, s-a stabilit c nregistrarea esteeditur care publicAtlas de filosofie i cam attcompromis i nepublicabil; persoane care nurelevant, ce puteai face dect s urmezitrebuie s aud nregistrarea: Dan Panaet -experimentele Humanitas: versiunile audio iresponsabilul de numr absent, dl prof. Surdu,ediiile speciale la toi gnditorii care sunt preafetele de la moral-politic, administraia facultii,eseistici i cnd scriu, darmite cnd vorbesc sau iportarii, unul din autorii poeziilor depuse n urn,mai i ilustreaz careva. Ct despre politica depresupuii colegi senatori (s-a povestit ce fceau eiadvertising n staiile RATB, i pot spune dluidar sigur-sigur avem noi aa colegi? ). edina deLiiceanu c un prieten apropiat a primit caseta Uiiredacie din 16 martie e la fel de deschis, dar doarinterzise la un cerc de gnoz, pentru abilitatea den-o s ne autodenunm pe site-ul cu 600 dea-i descoperi sufletul, atunci cnd o asculi.(M.C.)vizitatori.

    !{Chinezii [sau arabii (sau perii, c nu tii niciodat)]!Citii neaprat ultima pagin a revistei. ndeprtai-spuneau c ce se ntmpl o dat poate nu se maiv privirea de controversata rubric a Roxanei irepet; dac se ntmpl de dou ori, sigur vine i acitii anunurile revistei. Dac avei o prere binetreia oar} Clienii crilor Humanitas n versiuneformat asupra frumuseii valorilor, subtilitiiaudio pot certifica ce bun stimulent pentru somngenealogiei, filosofiei de liceu sau asupra a oricesunt acestea. Pcat c nu sunt destule naturilegat de tema Politica i filosofia, trimiteiintermediare acoperite tematic: despre zne,articolele la [email protected] . Putei ctiga unadespre pitici, despre garguili, despre zmei, despredintre operele clasice puse la btaie sau pur icpcuni, despre phoenici, despre reginelesimplu s v ia cineva n considerare. Vom spune defurnicilor, despre gheie, despre banshee; Dinacum nainte: Cititorii notri scriu mai bine dect aipcate, nici despre pinguini (Apolodor-ul lui Gellulor!. Din simplul motiv c sunt i mai inteligeniNaum, n interpretarea Adei Milea) n-a aprut la!Aceasta este o tire: cu excepia ei, aceast rubricHumanitas Multimedia, e prea zgomotos pentrunu este de tiri, orice ar fi susinut colegiipublicul lor, prea zgomotos (M.C. & I.M)

    comentatori mai sus. Nimic din rubric nu exprim!Apropo de somn, se zvonete c un student poziia oficial a revistei (vezi ultima pagin pentrususpectat de solipsism i efectuare de extensiiaceea). n sfrit, aceasta este o pip.

    http://electra.ifrance.com/electra/patapievici.htm

    http://forum.liberalism.ro

    Scurt pe 3,14

    LuniNr. 7

    Rspunsuri/tiri scurte/aberaii la , cu mentiunea: pentru [email protected]

    n az tic a i s r s n FCome te ar olele la revist .flo . o - eciu ea ORUMS u ic l ev t o . ocrie n art o la r is a@fil s r

    Teatrul de mariSunt convins c cei mai muli dintre voi n-os pun mna pe un numr Lunin ziua deluni 6 martie, dar, dac reuii, aflai c vputei altura mari 7 martie la 18.00 celoraprox. 80 de studeni de la Filosofie iTeatru care urmeaz cercul de Filosofie iTeatru, coordonat de lect.dr. SebastianGrama. Va avea loc reprezentaiaproaspetei piese Profu de Jean-PierreDopagne, cu Rzvan Vasilescu (piesa fiind unmonolog). Bineneles, tradus n romn.Cercul fiind sptmnal, putei ncerca i pe13 martie.

    Logica nu este aceeai laBucureti i la TimioaraPentru c n Bucureti sunt mitici (ce cuvnt

    urt) iar Banatul i Timioara ne dauadevrate lecii de valori occidentale,aflai c nu s-a rezolvat conflictul nceputde o lun ntre decanul Ioan Biri (FilosofieUVT), acuzat de a fi fost ideolog marxist-leninist i astzi corupt n materie deavansri, cu profesorul de logic (totFilosofie UVT) Iancu Lucica, acuzat de a nuti limbi strine i tot de corupie, dar nmaterie de pag la examen. Majoritateastudenilor dlui Lucica au semnat oscrisoare prin care declar c ei nu vordesfinarea cursului de logic, dei decanulinvocase iniial mpotriva lui Iancu Lucicaobservaiile unor studeni cum c nu se nelege nimic din Logica respectivului

    profesor. Nu mai nelegem nici noi nimic: eplauzibil ca studenii s nu neleag foartemulte dintr-un curs de logic, dar cumpoate un decan s se plng de aa ceva ?

    Cri noi apar la bibliotecDin ianuarie 2006 s-au adus aproximativ 20de cri noi la sala de lectur. Majoritateasunt n german. Citm cteva titluri pentruc u n o s c t o r i i a c e s t e i l i m b i :Heidegger -Sein und Zeit , Leibniz -Samtliche Schriften und Briefe, Davidson -Dialektik und Dialog; ali autori n german:Schlick, Apel, Schopenhauer, Frege,Feyerabend (Briefe an einen Freund).Exist i trei cri n romn: Simion

    Mehedini - Poporul, Vasile Morar,DanCrciun,Vasile Macoviciuc - Eticaafacerilor, Nichifor Crainic -Punctecardinale n haos.

    Scurt pe 3,14159265

  • 8/7/2019 Revista de Filosofie - Luni - Nr 07

    5/12

    Joi, 23 februarie, o zi cu soare Ciudat sala asta cu poze din Bucuretiul ncepe cu o dilem: oare s te duci la vechi, petale de trandafir i candele, toatefacultate? De obicei n prima sptmn nu se aceste pretenii de cafenea select cndface mai nimic. Totui, hai s dai o rait, alturi se joac biliard. Gseti studeni dinmcar s iei orarul. n plus mai vezi cum e Filosofie i aici. n timp ce bei o cola auzi alteatmosfera. Pe la orele 13 i ceva intri n curtea conversaii. -i ? A mai spus chestia aia c nufacultii: cinii se odihnesc pe iarb, bncile vrea s venii la seminarii ? -Nu. Dar cnd asunt goale; un grup mic de studeni discut zis el asta vreodat ? - Ce? Nu tii? Lalng ele. Apoi se ndreapt spre Lucky, i, Metafizic. i a mai zis c dac nu citetetrecnd pe lng tine, auzi din ntmplare o nimeni vorbim despre fotbal. Da. C de aia m-voce plin de ncredere: Mi, un 5 tot mi-o am i dus la al doilea seminar. i, bineneles,da el... precum i rspunsul altuia pe un ton iar nu citise nimeni -i? Ai vorbit despresastisit Da, s-o crezi tu c are el comaruri fotbal? -Nu. S-a enervat i a ieit s fumezedac te pic.... Studenii au plecat. Curtea vreo 25 de minute. Cnd s-a ntors - nimice pustie. Portarul iese n faa facultii s despre fotbal. Aa c n-am mai dat pe lafumeze. Intri n cldire: acelai pustiu. Urci seminariile lui.sus la orar. Acolo, doi studeni, probabil anul Ai terminat Cola. Te ndrepi spreI, stau de vorb. Biatul e aezat pe calorifer facultate. Vezi prin fereastr c la biblioteci privete n gol. Fata, n picioare, mnnc sunt destul de muli cititori la sal. Bagi capulbiscuii i se uit spre orar. E n vocea lor ceva pe u dar nu e nimeni la mprumut. Te aezilene-obosit. Doi oameni n pan de subiecte pe calorifer i ainteti cu privirea o pat dede conversaie. Biatul i arunc ochii pe orar lumin de pe podea. n cabina lui portarul"Ia uite, Metodica predrii pedagogiei, anii 1- numr jetoanele pentru automatul de cafea.4. Adic trebuie s ne lum i chestia asta? Sunetul monedelor cznd ntr-un pahar deFata e neinteresat: Nu tiu. Biatul plastic- doar asta se aude n toat facultatea.ofteaz: Oare cte cursuri mai avem? Ea a 32 de jetoane. Urci din nou sus, la orar. Acolo,gsit ceva interesant n orar: Ia uite! o fat i noteaz cursurile. Se apropie oFilosofia biologiei! Cu Staicu Biatul se uit coleg de ea: -Salut! Ai vzut ce orar de c...tcu nencredere la ea: Ce? Vrei s te duci la un avem? -Nu, acum l iau -Las, c i-l daucurs de-al lui? Ea e hotrt: Da Mai eu. Hai s mergem n clas. Cele dou feterealist, el: Cnd e? Ea: Joi Dup un timp, pleac. Mai auzi n timp ce se ndeprteaz:cu dezamgire: Ah, dar avem ceva n acelai Tu te-ai tuns? -Da. De fapt mi-am fcuttimp........ Un timp trece n tcere. i-ai doar breton-i st bine. -Mersinotat aproape tot ce trebuia s tii din orar. Cobori din nou. Parc s-a mai animatBiatul mai ncearc un subiect de atmosfera. Nite studeni discut lngconversaie: Sunt curios: oare Bnoiu mai panoul revistei. Deci, ce avem de citit? -are vreun curs anul sta? Ea se uit prin orar: Aristotel, cartea a 3-a.... Un altulNu. El: Asta nseamn ca e omer intervine: i a 4-a, nu? Primul rectific:semestrul sta? Ea: Pi de aia a picat atia Da, a a 3-a i a 4-a. Intervine nc unul: istudeni, ca s aib ce face la var El n-a zis s citim i a 5-a? -Ba da, c ne-ardeodat iluminat: Ahaaa........... putea ajuta s nelegem mai bine. Primul

    Ai gsit un curs interesant s-l iei ca repet oftnd: Deci a 3-a, a 4-a i a 5-a. opional, dar ncepe de la 14.00. Trebuie s Grupul se ndeprteaz. Apare profesorul demai arzi gazul o jumtate de or. Cobori jos. la cursul care te interesa. Le spuneCurtea e pustie. Te ndrepi spre Lucky. nc studenilor: Mai stm puindin deprtare te izbete atmosfera vesel. E Iei afar, n faa facultii. E soare.soare i msuele de afar sunt pline de Alte discuii la o igar -Ce? Are emisune lastudeni: de aia era aa pustie facultatea. televizor? -Da, n fiecare sear. E un fel deMuzica e foarte tare, nu auzi ce i vorbesc cei co-moderator - i cine mai e cu el? -la10 studeni strni la o mas -dar ce altceva care-a fost btut, cum l cheam ? Andronic!

    poate fi dect filosofie?Pe o bncu de la -Pe ce post? - Senso. -N-am auzit -intrare stau vreo 4 studeni din anul 2 cu Dar, s vezi. Nici nu zici c e el, e cu totulteancuri de foi xeroxate n brae. Sunt veseli altfel dect la seminarii. E aa,....timid. Nicii par dornici s citeasc foile alea. Cheful de nu ndrznete s le pun ntrebri la ia. i iamunc li se citete pe fa. Fr ironie. aa pe departe, ginga... Chiar am vrut s pun

    Intri nuntru. Sala cu biliardul e mna pe telefon, s intru n direct i s-i zic:plin. ncerci alturi. Da, mai puini oameni. Bi, Lali....

    STUD / 5Articole publicate n LUNI: 6 / nr. 2-4,6-7Reportaj de Lavinia Marin, [email protected]

    nceput de semestru la Facultatea de Filosofie De curnd a aprut o carte semnatde Daniel C. Dennett: Breaking the Spell:Religion as a Natural Phenomenon. De ce este

    credina religioas un lucru att de important nvieile oamenilor? Dennett i propune srspund la aceast ntrebare printr-un studiutiinific al religiei. Folosind argumenteistorice, biologice, filosofice i psihologice, elatac mai multe probleme centrale ale religiei.De unde ne vine credina n Dumnezeu i cruiscop servete ea? Este cumva rezultatul unuiproces de selecie genetic sau e o alegereraional a oamenilor de-a lungul istoriei?Religia e o prezen ct se poate de naturalpentru cei ce o practic dar ea nu a fostniciodat studiat tiinific deoarecemajoritatea religiilor au mecanisme internecare descurajeaz ori

    dezbaterepublic (va fi ca un spectacol de teatru, publiculamator trebuind s-i cumpere bilet). ntre

    altele, ce i reproeaz Swinburne acestei cri:presupoziia lui Dennett e c religia poate fistudiat ca i cum ar fi un fenomen natural. Darpresupoziia asta nu are sens dac nu am stabilitmai nti dac exist sau nu Dumnezeu; pentruc dac exist fie exist minuni i atunci ele nusunt acoperite de criteriile noastre detiinificitate, fie nu sunt minuni i Dumnezeu ilas pe oameni s aleag religia i ei au liberularbitru (dar tiina presupune comportamentepredeterminate i asta ar intra n conflict cureligia). Dennett rspunde c el nu i propunes i lmureasc pe oamenii religioi prin carteaasta, ci doar pe savani. Despre argumentele cuprivire la existena lui Dumnezeu nu sepronun aici pentru c a scris prin alte cri icititorii si ar fi bine s le lectureze pe acelea.Apoi i aplic lui Swinburne o lovitur subcentur cerndu-i s produc el o teorietiinific mai bun despre religie dac are saupoate. Apoi ajung amndoi la concluzia c aupreri diferite despre ce constituie o bunexplicaie tiinific. Ce va urma se va vedea.Pe 15 martie.

    ce evaluare obiectiv,ntrebare sau critic. Orice lucru care e

    important pentru muli oameni merit studiatcu metode tiinifice. De ce am studia maidegrab uraganele sau fenomenul nclziriiglobale dect religia? Dennett i propune s seapropie de fenomenul religios fr nici un fel deprejudeci sau ateptri (pentru c aconsidera global religia ca o superstiie este totun fel de superstiie doar c e una tiinific).Cartea nu este antireligioas (cel puin aaspune Dennett) dar, abia aprut, a avut partede o cronic foarte acid n paginile ziaruluiNew York Times. Se pare c defectul major alcrii este acela c trece foarte repede pesteargumentele cu privire la existena luiD u m n e z e u i s e c o n c e n t r e a z p e

    comportamentul religios al oamenilor dindiferite timpuri i culturi. Discuia asta acomportamentului religios n absenapresupoziiei c Dumnezeu exist i va jigni pemuli. E o carte care va fi controversat. Tot legat de cartea lui Dennett abiaaprut, pe 15 martie se organizeaz odezbatere ntre Dennett i Richard Swinburnen Bristol. Swinburne i-a trimis cteva scrisorilui Dennett n care i aduce cteva obiecii(scrisorile se gsesc pe internet). Dennett s-aaprat cum a putut dar, fiindc scrisorile nuerau de ajuns, s-a ajuns la aceast

    Ce se mai ntmpln filosofie

    Amfiteatru populat la nceput de semestru La terasa Lucky-grupulee de filosofi

  • 8/7/2019 Revista de Filosofie - Luni - Nr 07

    6/12

    L e r l euti d poziie, a tico e c setod i rau efinesc ca find c itice

    Rub icr

    CRITice

    LuniNr. 7

    n eaz tic ev a fi s r s n FCome t ar olele la r ist . lo . o - eciu ea ORUMS u tic l evi t o . ocrie n ar o lar s a@fil s r

    O dat la trei luni, se ntmpl ceva interesant n culturaromn: propovduitorii diferitelor idei occidentale n barbariaromneasc se deghizeaz n idealiti fr cauz i purced a se njura. Ne

    intereseaz?Seriile de certuri au deseori o legtur cu Facultatea deFilosofie din Bucureti: dezbaterea despre ideologii comunismului dinFacultatea de Filosofie (Alexandru Boboc), dezbaterea despredinozaurii din Academia Romn i opera lui Eugen Simion, eternaceart n trei ntre gruparea tiine Politice-Universitate (Preda,Barbu), gruparea tiine politice SNSPA (Alina Mungiu Pippidi, AdrianMiroiu), gruparea din Filosofie (Adrian-Paul Iliescu), dezbaterea desprenumirea de ctre Traian Bsescu a noii conduceri a ICR amd

    nc o situaie recent: Mircea Mihie atac n nr. 5 / 2006 alRomniei literare pe Ion Ianoi, fost instructor C.C. ntre '55-'65. nfaa protestelor ce apar rapid, el public n Cotidianul, transformnd-o

    n problem de mas, articolul Alte voci, ali instructori (13-02-2006).ntre timp i rspund Radu Cosau i A-P Iliescu, printre muli alii. Pe 20-02-2006, Mircea Mihie rspunde tot n Cotidianul, n special celor doidetractori; el justific atacul unei persoane printr-o viziune

    generalissim a culturii romne: dezechilibrul ntre atacaii de stnga iatacaii de dreapta.

    Dac am fi doar pui n faa unor texte, nu ar exista vreo dilemasupra cui are dreptate: dl Mircea Mihie nu este un expert n ceea cesusine, argumentele sale sunt insinuant-sofistice, toate mrturiilepstrate fa de prof. Ianoi dezmint acuzaiile actuale. i, n plus,dezbaterea nu este nicidecum nou, dl Ianoi recunoscnd n mai multernduri acum muli ani c este de stnga i c a ncercat s cercetezefilosofic ntr-o paradigm marxist; cel mai important, nu a avut dectprea puin de dezis dup 1989.

    Dar dac toate stau astfel, de ce binevoiete dl Adrian PaulIliescu s-l numeasc pe dl Mihie, publicist n vreo patru ziare ireviste, drept analfabet a? De ce domnul Mihie nu pretinde (i secrede generos pentru aceasta) s-i cear dlui Ianoi demisia dinAcademie, sau mcar retragerea din Facultate ? Credei sau nu,

    intelectualul romn prins n dezbatere nu poate face altceva dect srecurg, n ambele cazuri, la ruine i bun sim; el ar vrea ca ceilalis tac sau, mai bine, ca doar el s vorbeasc, nefiind deloc sigur pecapacitatea de selecie a publicului.

    O cultur sntoas ar presupune ca ierarhia meritelor ipopularitatea s se echilibreze reciproc: Coelho s nu devin marefilosof, nici Heidegger un zeu inatacabil. n cultura romn, cititorii suntliceeni sau studeni, cteva persoane rtcite n funcii publice (carecitesc presa cultural la fel cum merg la Ateneu -pentru c le vine gratisla birou), plus o mas amorf de profesori de liceu, public srcit, emotivi mai ales instabil. Ierarhia meritelor e constituit de aezmntuluniversitilor i facultilor care nu comunic foarte bine ntre ele, fiindpublic vzute drept fiefuri ale anumitor profesori. Decurge fr vreopretenie de originalitate c mecanismele culturale nu funcioneazpentru c popularii nu citesc textele academicilor dar nu se sfiesc s lecritice; academicii vor la rndul lor s fie apreciai i devin populari. ntr-

    o cultur de autori, fr curente i dezbateri de idei, eu personal a simic trebuie s am dreptate, hic et nunc, chiar dac s-ar nrui pmntul.Dar emoiile puternice nu-mi priesc; aa c nu vd de ce ar

    trebui eu ca cititor s mai citesc. Mi-e oarecum fric s lecturez seria decomentarii nchipuit liberale ale cte unui analist, pentru ca acesta s-iconfeseze apoi revelaia subit c, n fapt, criticile sale se bazeaz pefaptul c el nu are un organ pentru stnga. i alte asemenea.PS Exist totui speran, s-ar putea s fi nimerit la locul potrivit. Deexemplu, dac i cititorii susin demiterea dlui Mihie din funcia device-preedinte al ICR, nu v sfiii, H.R. Patapievici tocmai e n anul I dedoctorat, sub coordonarea prof. Ilie Prvu. n Facultatea de Filosofie.PS2. V recomand s citii i urmtoarele comentarii:-un articol din Revista 22 (nr 688,2003) al lui V. Tismneanu despre operalui Ion Ianoi:

    -ultimul articol amintit al lui Mircea Mihe din Cotidianul (20-02-

    2006):

    -Viaa i opera Andrei Pleu, Dilema Veche (nr. 108, 2006)

    http://www.revista22.ro/html/index.php?nr=2003-05-19&art=456

    http://www.cotidianul.ro/index.php?id=4113&art=9514&cHash=9e77403e0a

    http://www.algoritma.ro/dilema/fw.htm?current=109/index.htm

    dispoziia jurnalitilor care pot4Primarul din Suceava s-a pus peveni cu o singur condiie: s nu-i

    strns cini comunitari, numai c a sperie copiii care sunt nc minori. primit o scrisoare cu blestemiiFaptul c liderul PRM a vorbit nde la nite clugri i maici care lacelai discurs de cele douameninau cu Cel de Sus pe edilulsituaii, m determin s cred ccinos. Declaraia primarului ns,informaia despre PD o are de lanu demonstreaz dect c la mijloccopiii domniei sale, din moment cee mna necuratului: n spatelevrea s-i fereasc de ntrebrileacestor proteste se ascund uneleiscoditoare ale presei. Eu zic sgrupuri de interese.ateptm pn c nd copi i iBrigitte Bardot, Paula IacobTribunului devin majori i apoi i(avocata patrupedului xenofob) iputem speria. Da halatu?asociaia Cuu-Cuu reprezint

    un grup de interese deconspirat. 4Femeile cstorite din CoreeaPn acum toat lumea vorbea de de Sud sunt cel mai puin fericitegrupuri de interese pentru c de viaa sexual, conform studiuluiddea bine s fii hituit de ele, ns u n e i c o m p a n i i c e v i n d e

    noi am gsit reeaua subversiv. A, medicamente pentru poten. Elee r a s - l u i t p e M i h a i sunt nemulumite n primul rnd deConstantinescu. Iubii i cnii lipsa de afeciune a sexului tare,vagabonzi. dup cum informeaz Reuters,

    citat de Rompres.4Barometrul rural prezentat deNu tiu cum or fi femeile din CoreeaInstitutul pentru o Societatede Sud, dar cred c cele din CoreeaDeschis ne spune c 85% din locui-de Nord depesc norma latorii satelor din ara noastr mergsatisfacie sexual. Acolo cred c lanc la closetul din curte, n timpun sondaj similar, toat lumea ar fice 2% dintre romnii fr mofturipentru i ici-colo cte o abstinent.nu merg nicieri, cci nu au wc.Nu tiu ce se ntmpl dac i facProblema se pune dac cei 200.000brbaii autocritica, pentru c arde votani majoritar PSD (ctda cu eroare. Cineva minte i senseamn 2%) se abin sau chiar nutrece la interogatoriu oral. Mie mi-consum foloase de la vac, gina plcut n tire lipsa de afeciunesau porc. Dac e valabil primaa sexului tare. Care tare?variant, oamenii acetia pot fi

    p ierdui pentru exerc i iu l 4Ministrul de externe bolivian ademocratic, din moment ce declarat c frunzele de coca dinexerseaz zilnic prin ograd care se extrage cocaina, sunt attabsenteismul la urne. Unica salvare de nutritive nct ar trebui inclusear fi autobuzele cu toalete. A doua n meniul pentru micul dejun oferitposibilitate l las cu gura cscat de coal.pe putiul chinez care era anunat Eu a propune s nu fie preluatca al doilea Budha pentru c nu tirea asta de alte publicaii, nu demncase nimic de cteva luni. Eu alta, dar ne pleac n Bolivia toicred totui c stenii notri stau n copiii de vipuri i toi juctoriilotus sub smochini autohtoni. Oare romni de la Juventus. Vom deveniau beioare parfumate? o ar pustie i vom spune c pe

    lng exportul de creiere, ne-au4C.V. Tudor a spus c deineplecat i nrile. Ar mai fi variantainformaii c pn n luna iunie

    implementrii programului: pe2006, PD se va retrage de la lng corn i lapte s existe la masa guvernare. Domnia sa a maide diminea o priz pentru fiecaredeclarat c n privina perche-micu. Ar fi o politic socialzi i i lor, iinspirat.pune casa la

    Articole publicate n LUNI: 11 / nr.1-7de Marian Clborean, [email protected]

    Scurt paradox alintelectualitii romne

    CRIT / 6

    Actualiti tabloidede Ctlin Blan

    Articole publicate n LUNI: 2 / nr.4,7

  • 8/7/2019 Revista de Filosofie - Luni - Nr 07

    7/12

    SESTUDII I E URI

    LuniNr. 7

    Conceptul de la pagina 7:A priori i a posteriori

    de Gheorghe tefanov, [email protected]

    ESEU / 7

    S-ar putea spune c a posteriori e un pic vulgar, dar fiindc e vorba deun cuplu de concepte, ar fi ciudat sa fie vulgar doar a posteriori. Daca posteriori e vulgar, atunci ar trebui s fie i a priori. Dar a priori nueste vulgar. Atunci poate s-ar putea spune altceva. S zicem c haloulconotativ al lui a posteriori are o not vulgar, iar n cazul lui a priorilucrurile nu stau astfel. Dar trimiterea spre vulgaritate nu vine de laconotaiile lui a posteriori. Fiind un concept tehnic, introdus iutilizat ca atare, a posteriori nici nu a apucat, n fapt, s i nchegenite conotaii. "Politician", de pild, a cpatat n limba romn niteconotaii negative. Lucrurile nu stau la fel cu a posteriori. E vorba,mai degrab, poate, de asocierile pe care le putem face pornind de lasonoritatea cuvntului. Dac exist o determinare social i culturala conotaiilor unui termen, n cazul lui a posteriori e vorba, pur isimplu, de o chestie de fonetic. Pardon, de o chestiune de fonetic."Chestie" sun un pic colocvial. Nu vreau sa spun c are o sonoritatecolocvial (precum "brlog", de pild, care "sun" astfel, fr s fie,de fapt, un termen colocvial). Dar nici nu cred c vreau s spun c areo conotaie colocvial ("a beteli", de pild, te poate trimite la ideeade dialog colocvial, datorit conotaiilor pe care le are). Bun, srevenim la a priori i a posteriori. E vorba despre modul n care se

    petrece ceva. De obicei ceea ce trebuie s se petreac are mizepistemic. Ar fi chiar ciudat s spun despre un om c gtete a prioriBeef Stroganoff. Sigur, cineva ar putea nelege ceva din asta. Dar nun virtutea conotaiilor lui a priori. Mai degrab prin intermediul unorasociaii. Totui, am n vedere mai degrab asociaii conceptualedect asociaii simbolice (cum ar fi cea dintre "vultur" i "stramoi",s zicem). Iar acum ar trebui s scriu ceva care s constituie un soi depoant, de miezal acestui textule. S lsm ns deoparte astfel deconstrngeri quasi-narative. i este cuiva limpede ce nseamn "nmod independent fa de experien"? n ce sens independent?Politic? Administrativ? Cauzal? Conceptual? Asta fr s mai vorbimdespre "experien" (mrturisesc c n acest punct am oscilat ntre autiliza sau nu o preteriie).

    Exist vulgaritate? Este romnul vulgar?Nu te poi rzboi cu propria natur. Mai exact, singura

    ans de a domina este s o asumi. Integral-nu e rentabil i nicicinstit- s-i faci un portret public cosmetizat. Mai devreme saumai trziu, solemnitile contrafcute i purismele demagogicese destram i te fac de rs. Firete c nu e recomandabil s fiiimpudic, s ari fiecare centim din slbiciunea proprie sau siei n pia cu lucruri care sunt, prin natura lor, private. Pe dealt parte nu e bine s mergi cu discreia pn la duplicitate. Ceicare, la dineurile oficiale, afecteaz cumptarea, pentru a se

    ndopa apocaliptic n faa frigiderului de acas, mi sunt suspeci,ca i cei care fac amor pe ntuneric sau viseaz noaptea, ntr-osolitar concupiscen, la tot ceea ce i-au refuzat peste zi.

    neleg, firete s asigur maxima coeren posibil ntre fiinamea intim i cea social, s nu-mi ascund umbra sub pre.

    Vicii. Toi avem vicii. C citeti cri ntr-o bibliotec laHarvard sau c tragi pe nas, se numete tot viciu. Viciirecunoscute i vicii dezaprobate. Fiecare are reeta luiexistenial, fiecare dintre noi triete n propria-i lume. De cespun toate acestea eu, din perplexitate fa de lumea de ieri ide azi. Dar cum arat lumea din jur, scena noastr politic,publicaiile, talk-show-rile la care unii din puritii de azi, de ieri,de mine nu ezit s participe? Nu se prostitueaz, zi de zi,principiile, idealurile, cuvintele? ntoarce-te la cultur omule.

    Dar unde a fost el pn acum? i unde a fost nainte? Se afl elcumva n alt parte dect acolo unde i este natura uman? Faceparte vulgaritatea din concentraia oxigenului pe care lrespirm? Vulgaritatea este ceva care se afl pe buzele tuturordar la care nimeni nu cuget vreodat? Tot ceea ce voi face este o

    ncercare de a contura cteva idei despre vulgaritate. Exist saunu ea n cultura poporului romn? Firete c da, am fi tentai cutoii s spunem. Dar cred c astfel am fi cruzi i neateni nprivina localizrii ei. Spun ncercare pentru c mi se parenecinstit s plasez discursul la alt scar.

    Toate acestea prind corp n viaa spectaculoas adestinului fiecrui individ uman iresponsabil de el. Totul setriete i nu tiu dac avem dreptul s comentm totul, pentruc, s nu uitm, nici noi nu suntem perfeci, i noi avem mizeriilenoastre sufleteti. Adevratele probleme morale, nu sunt aceleape care i le pui cu creionul n mn, n destinderea responsabila contemplrii i analizrii, ci acelea care i se pun, care aparimprevizibil cu violen. Unii au nevoie de ghidaj, de a tri prindelegaie i de aceea transfer asupra altuia responsabilitateapropriilor greeli. Nu este eticul o referin contrar a fiecruia?Ce faci cnd apar situaiile limit, iar eticul se impune cuobligativitate? .... (continuare n pagina ESEU /9)

    de Elisabeta Turmac( text selectatn urma cursului de Cultur politic )

    Articole n Luni: 1, nr 7

    Vulgaritatea n culturapoporului romn

    Pentru c se poate, am decis s scriu i eu un articol nrevista Luni, dei titlul revistei mi d aceiai fiori pe care i aveam castudent cnd vedeam n orar cursuri puse luni dimineaa. Articolulconine tot adevrul despre filosofie n general i despre facultateanoastr n particular. Orice alt versiune este declarat ab initio nulde drept i lovit de nulitate absolut de fapt. Am vorbit.

    ************

    Despre ce vreau s scriu : despre ce fel de filosofie trebuie sfacem acum.

    Acum civa ani eram la o coal de var n America despreschimbrile sociale. La un moment dat trebuia s lucrm n grupuri iorganizatorii s-au gndit s ne mpart n descriptive and normativesciences aa c eu nu tiam unde s m duc. Era ceea ce fceam eudescriptiv sau normativ? Pe de-o parte la facultate mi se spunea c noinu dm verdicte, noi nu suntem dogmatici, noi nu prescriem cumtrebuie s fie lucrurile, pe de alt parte tot la facultate ni se spunea cnoi nu ne ocupm de cum sunt lucrurile, noi nu descriem omul saunatura uman, noi nu nregistrm comportamente, noi nu facemstatistici i nici sondaje de opinie (Noi, adic noi - filosofii,bineneles). Nu mi-a trecut prin cap s ntreb la noi la facultate: daratunci stimai i venerabili maetri, noi cu ce anume ne ocupm?Aceast ocazie fiind pierdut, m aflam n mijlocul Amfiteatrului 1 alDepartamentului de Arhitectur al Universitii din Virginia, n aceeaisituaie de mare profunzime filosofic precum se afla mgarul luiBuridan[1] n curtea Universitii din Paris: unde s m duc, lanominaliti sau la realiti?

    (continuare n pagina ESEU /10)

    de Laureniu GheorgheArticole publicate n LUNI: 1 / nr.7

    Despre ce ar trebui s(sau normativul descriptiv)

    C nine3fascicule,o12pagini:

    PRINCIPAL(pag1-6).-INTerviu:2

    -Via ST Deneasc:3-5U-CRITice:6STUDIII ESEURI(pag. 7-10)

    ARTEI L TERATURI(pag. 11-12)

  • 8/7/2019 Revista de Filosofie - Luni - Nr 07

    8/12

    ESEU / 8

    LuniNr. 7

    de lect.dr. Sebastian [email protected]

    Articole publicate n LUNI: 8 / nr.1-7

    Nartea, nu mai puin admirabil actri a telefon (de pild rou), o pasre, un cuvnt, oIniial, am vrut s scriu despre mine.Teatrului de Comedie. Mai jos, un text niel halucinaie, un medicament, un gest, unFiindc, mai nti, subiectul mi era familiar.idiot conine frazele: Exuberana erotic a clopot, o fisur, o u, o tehnologie, un ritual,Apoi, mi ofeream ocazia de a strecura n textampaniei trebuie s mngie simurile fr a o igar, o lacrim, un fir, un oc, o tcere, ounele informaii aparent neutre, menite a-mile violenta, cum spune criticul Sebastian cldire, o explozie, o duminic, un an, uncrea o imagine favorabil. M i apucasem de

    Grama. () Acelai cronicar mai spunea c, de contraargument, o lege, un arhanghel, olucru, n ideea c-l voi ncheia n prima Anul Nou, din spuma ampaniei se nate, de pag, un hohot, o criz, un pat nclzit, unsptmn (mai lejer) a noului semestru. fiecare dat, Afrodita. (Numaidect poem, nite fapte, o imagine, o lamPlanurile, ns, mi-au fost brusc tulburate nalturat, pe un cartu roz-portocaliu, se strlucitoare, o poiune magic, o adunareurma unui telefon de joi seara. M-am bucurat s nirau tipurile de recipiente tradiionale popular, o linie pe asfalt, o clip, oaud vocea unei vechi prietene (o pictori,pentru amintita butur: Quartz - 18,7/20 cl.; stratagem, o senzaie, o glum, un drum, odac detaliul are importan. Nu cred.).Demie - 37,5 cl.; Bouteille - 75 cl.; Magnum - cortin, puin otrav, un parc, o aberaie, unPlecase din ar de prin '96, cu numai dou1,5 l.;Jeroboam - 3,2 l.; Rehoboam - 4,5 l.; act, o rugciune, o stnc, o vioar, un glob descurte reveniri. Acum era n Bucureti (pe care,Mathusalem - 6 l.; Solmanazar- 9 l.; Balthazar cristal, o mantie, o scar de serviciu, o axiom, ntre timp, l-a prsit iari), m cutase la- 12 l.; Nabuccodonosor- 15 l.). n concluzie, un trsnet, un proces verbal, un joc, un truc, oFacultate miercuri, fr succes. N-am apucatm-am vzut avansat la gradul de specialist discuie idioat, o sear la o mas, os ne vedem, programele noastre fiind pesteoenolog!... Totul mi s-ar fi prut hilar, dac nu incantaie, un aparat, o scoic fermecat, unmsur de ncrcate, ns, ctre finalul

    pu infinit, o somaie, un bordel, o intuiie, unCum i se pare al ar fi fost la mijloc Delia, o realmente foartediscuiei, m-a ntrebat: viciu, o regul, un sfat, o grot, un vehicul, opatrulea?... al patrulea bun prieten. Am sunat-o imediat i am aflat. Nu mi-era clar, ce?

    c apocriful eu i oferise mediocrele servicii declaraie, m auzi?, o declaraie, un decret, oAtunci am aflat c, de vreo doi ani, primeaanomalie mcar, o soluie, ceva, o soluie ca se-mail ID p r i n f a c i l u l i n t e r m e d i u a l u n u inumeroase -uri de la cineva cu -ul (aa

    [email protected] mai scap de tine... Fiul lui Leibnizagesg e-mail (astzi - am , precum i se cheam?...) , -uri care overificat - inoperant). a scris Biologiainformau despre diferite persoane pretinznd

    Personajul 3 a citit revista Luni din Nu este mai nimic de adugat. Pentruc ar fi Sebastian Grama (ceea ce, considerasg 20 februarie 2006! La pagina 4, n simpatica iminente precizri (desigur iminente), amea, putea s fie o explicaie pentru -ul

    agesg rubric intitulat Scurt pe 3,14, mi se pornit cercetrile pe cont propriu.din ). M-a uluit faptul c patru ini seatribuie o veche tovrie cu literatura luiddeau public drept mine, o dat pentru c nuDaniil Harms (datnd de la oprla i Dac ajunge la cineva textul: Nu-mi veivedeam cui i la ce ar folosi o atare glum, nc P.S.:Urzica). Iat ce susine S.G.III, pesemne putea scpa: snt absena ta. i te urmezo dat pentru c nu tiusem nimic, iar n finecel mai periculos dintre cei monitorizai de oriunde nu eti. Aadar, nu te voi prsipentru c altcineva se gndise la monitorizareactre agesg: respectiva not are perfect niciodat eu, ci tu va trebui s te prseticomplet absurdelor uzurpri. Desigur,dreptate n genere, ns m supraestimeaz. pentru a m gsi. Dac nu m caui, m laiacestea numai dup eliminarea logicelorPersonal, pe Daniil Harms l-am descoperit (i ascuns, iar dac m caui m ascunzi, aipoteze c: 1. era o fars a celei care mnu sunt mndru a o mrturisi!) abia ctre vrea, n ciuda unor posibile contralecturi, sanunase; 2. era farsa unei cunotine comune.sfritul anilor '90 (ulterior datei la care auagesg nu fiu suspectat de colaborare cu GerardoMisteriosul nu rspunsese niciodatieit pe pia Algele). n ceea ce privete Mello Mouro: n-a fi capabil de aa ceva (m-amesajelor prietenei n chestiune. Am rugat-olecturile mele mai vechi, a meniona, n luda s fiu), chiar dac, odat, eram gata s-is-mi trimit i mie ceea ce primise. Mirat la primul rnd, elitista revistPif. Harms era dedic Oliviei de Krhlenbhl ( cea care nurndu-i (fusese convins c eram la curent), mi-stngaci indicat, n cuprinsul interviului, ca o mai este prezent prin absena ei, omit cua pus la eficient i electronic dispoziie fieleasemnare posibil, nu ca o . buntiin indicarea sursei) un exerciiu decelor patru amici. Oarecum sinistru mi s-aRegretata Florena Albu, n '95, m apropiase, felul: Din principiu, amanta era n modprut c n fiecare dintre zisele fie am gsitcu onorantul prilej al unei compliciti cu riguros identic soiei. Aceiai ochi, zmbetamnunte ce dovedeau c ipochimenii mViaa Romneasc, de Urmuz Ontogenetic, aijderea, snii la fel, gura de nedeosebit ca istudiaser i m urmriser ndeaproape.am trecut de la Placid et Muzo direct la apucturile, statura, glasul, mbrcmintea,Redau aici, n hamletiana speran c o astfelDostoievski, de la Totoche la Camus, de la lecturile Aveau aceleai rude i locuiau nde punere n scen l va determina mcar peRahan la Rimbaud Apropo de Rahan, mi aduc aceeai cas, tindu-se n acelai timp la unulunul s se dea n vileag, rezumatul celor att deaminte felul n care, la (cel mult) trei i acelai deget (arttorul, ca ieri dup-neateptat ieite la lumin:episoade, reuea s demascheze cte un preot amiaz) i nscnd simultan acelai copil. nPersonajul 1 susinuse c a scris dousau cte vrjitor malefic dintr-o comunitate a fiecare smbt, le mrturisea cu aceleairomane i 1/2, anume Sol, Sinus, respectivAct.celor ce marchent debout. Pentru cineva care cuvinte o aceeai dorin n acelai timp, iarPe lng perfecta coinciden cu titlurilea predat ani de zile Filosofie i Religie, mi se cnd ajungea trziu i cnd fcea o gaf lecelor 3 continuri (pomenite i n numrul

    pare - vorba lui Derrida (i a lui Cristian Iftode) spunea o aceeai minciun. Probleme cutrecut al revistei Luni) produse pentruAlge- !... (Abia atept ca vecinii, cunoscuii, familia n-a avut, bine-pe stnc , omul prea s cunoasc ndeaproape fiica mea s mai creasc puin, ct s-mi dea neles, deoarece toi credeau c l vd cuindivizi ca Morsa, Clara, Bimbo, Egina, P.P., pretextul rentoarcerii la Pifou, Dicentim, soia, dei era cu amanta. n ziua n care l-agemenele Miriam i Leila, Sigma, Dona, Clio,Leonard). Studenii care m-au vzut, n urma mpucat pe amantul soiei, glonul (acelai,Bendict, ba chiar i pe Zara!... n plus, indicaunui curs mai fluent, urcnd n grab, la evident) l-a dobort i pe soul amantei.iniialele A.-S.-S.-A. ca sugernd un ciclu pauz, treptele din Facultate, srind cte Lovitura fusese precis, a czut imediat ispecular (A.S./S.A.), dubl imagine a cupluluidou-trei, n-au bnuit niciodat c motivul ambele femei, n urmtoarele 9 sptmni, l-Aisa-S., preciznd c Sinus, alturi de gol npentru care alerg este acela de a m izola ct au regretat sincer. (S-au ntlnit pentru primastructura prii faciale a craniului i pliu almai repede n birou, pentru a striga, victorios, dat la cimitir i au devenit bune prietene)sn vemntului roman la piept (la ), rostete

    ...S. Raaaahaaaaa! . Sunt curios care dintre cei patru se va grbi s-absena lui din poveste (chiar dac nlocuitPersonajul 4Sigma SINUS iNu S. chiar c nu are nici o i pun semntura pe asta!...cu : = !...).

    Personajul 2 legtur cu mine. Ignorndu-mi notoria 3 precizri: 1. Deosebirile de opiunecolaborase, folosindu-se P.P.S.:anetopatie, scrie: Nu se mai gsete nimic, o ortografic sunt departe de a fi inocente. 2. Unde numele meu, la revista Beau Monde. Parefrunz, un pahar, un vis, o carte, un fluviu de prieten hermeneut a descoperit un sens oculto aberaie: ce legtur putea fi ntre mine i

    alcool, o intervenie chirurgical, somnul al celor de mai sus; ne vom ntlni, probabil,Beau Monde? Aranjamentul era, ns, adnc, heroina, vacana, o mn delicat, o fil j o i a v i i toa re , dup semina ru l dediabolic. n numrul din ianuarie-februariede nor, un osp, o armat, o plecare, o Continental, s aflu i eu care este acela. 3.2004 al numitei publicaii, la pagina 88, exactmelodie, un pretext, o voce, un ordin, o boal mi dau seama ct de plictisitoare vor fi fiindaa cum debita impostorul, exist o fotografiegrav, o dup-amiaz prfuit, o crim, un P.S.-urile.admirabil a Deliei

    Monitorizarea monitorizrii mele

    n eaz tic ev a fi s r s n FCome t ar olele la r ist . lo . o - eciu ea ORUMS u tic l evi t o . ocrie n ar o lar s a@fil s r

  • 8/7/2019 Revista de Filosofie - Luni - Nr 07

    9/12

    ESEU / 9de Elisabeta Turmac( text selectatn urma cursului de Cultur politic )

    Articole n Luni: 1, nr 7

    Dup sute de ani de exprimare nenfrnat, inocent, s zmbeti dulce, derutat s spui(continuare din pagina ESEU /7)putem face s coincid apariia reprimrii cu bancuri, s fii acid, s tachinezi, aluziv,

    Crezi c sub masc nu poate citi dezvoltarea Capitalismului. Dar discursul spumos, caustic, dar niciodat s nu spui cenimeni. Amgiri, n situaii limit se vede despre sex a fost mai degrab multiplicat gndeti. Nu a existat i nu exist onoare,stereotipia social cea mai fad. De foarte

    dect rarefiat; chiar dac a purtat cu el trebuie s faci rolul bine, dac nu vrei s vinmulte ori nu percepem vulgaritatea dect de interdicii i prohibiii n moduri decisive, a alii peste tine la putere i s-i dea muncala nivelul scandalosului n sus. Pn la acel asigurat consolidarea i implantarea unei de jos, cea urt mirositoare.nivel, totul ni se pare oarecum n regul, i ntregi sexualiti disparate- ceea ce Revenind la ntrebarea de laca atare, n afara oricrui interes i a nseamn c toate acestea nu au jucat n nceputul articolului: exist vulgaritate?oricror discuii. esen dect un rol de aprare. Nu ar trebui Este romnul vulgar? l caracterizeaz

    oare s ne punem ntrebarea: de ce esteStrict vorbind, deriva moral de aceasta numai pe el? Cnd nu s-a nscutsexul att de secret? Care este acea forfiecare zi nu const ntr-o acumulare poet, romnul s-a nscut greit i acestcare atta vreme l-a redus la tcere i caredement de pcate strigtoare la cer. Nu nceput l urmrete vrea nu vrea, toatabia de curnd i-a slbit strnsoarea,omuciderea, sodomia, asuprirea copiilor viaa. Puin i pas nnecatului dac e scospermindu-ne poate s-i punem ntrebri?sunt materia prim a vulgaritii cotidiene; din ap agat de un odgon sau de un pai. El

    n povestirea sa, Diderot spune c geniul celnu pcatele strigtoare la cer - ele tind se aga de orice. Suntem noi ntr-o situaiebun, Cucufa, descoper pe funduladesea s se nscrie n sfera patologicului mai bun dect nnecatul? Avem timp s nebuzunarului su, printre cteva nimicuri-dect n cea a vinii. Crima lui Raskolnikov alegem salvarea? Trebuie s ne agm degrune sfinite, mici podoabe din plumb ip l u t e t e c a m a i t o a t e c r i m e l e orice i s ieim la liman. Dac economia nu

    bomboane mucegite- un minuscul inel dedostoievskiene- undeva ntre muribund i funcioneaz bine, politica va sfri prin aargint cruia, dac i se rsucete piatra, facereligios. Mult mai elocvent din unghi etic mi distribui srcie, foamete, crime i revoltes vorbeasc organele genitale ntlnite nse pare imoralitatea personajelor lui Gogol, sociale. Boala care ne macin ine de proastacale. El i druiete inelul sultanului curios.demonismul lui plat, monstruozitatea noastr aezare n existen: confuzia iIar nou nu ne rmne dect s aflm careincolor a sufletelor adormite. Am fi tentai inconsistena moral. trim prea mult subinel miraculos ne ofer o atare putere, ns spunem c doar omul mediocru e vulgar. semnul a lui a avea i prea puin sub semnuldegetul crui sultan a fost el aezat, i ce jocTocmai acesta e pcatul lui de moarte, cel lui a fi. form ordinea fireasc a lucrurilorde putere ne ngduie ori presupune el, icare l scutete de atacul comunitii i de pe patul procustian al ideilor i capriciilorcum se face c fiecare dintre noi a putut stresrirea contiinei proprii. Caracterizat i noastre, subminnd sistematic temeiuriledevin n raport cu propriul sex i cu cel alvzut doar prin ceea ce omite, dect prin eterne ale existenei umane iar apoi necelorlali un sultan atent i imprudent.faptul comis, invulnerabil, linitit n mirm c lumea n loc s se prefac n

    gesturile i expresivitatea sa, omul mediocru Nu e nevoie dect s urci ntr-un Paradis, aduce tot mai mult a Infern. Pune depozitarul cel mai perfid al mizeriei troleibuz sau tramvai ca s auzi c ,,nu mai e pariu, sunt ferm convins c nu existmorale. i el exist n fiecare din noi. Nu e cum era odat. i nu tiu dac acei oameni oameni vulgari i oameni nonvulgari (ca spoliticos, rezervat, educat, manierat, nu e n vrst, ,,preocupai de educaia spun aa). Dac printr-un experiment, l iei

    nici mcar atent. Aceasta nici mcar e defectuoas a tineretului au n vedere i big pe prinul William (viitorul motenitor alproblema central. Marcat de aceast heat-ul. Dar, dac aa stau lucrurile, nu-mi coroanei Marii Britanii), care e obinuit cuincapacitate, omul se face vinovat nu de rul rmne dect s m nclin respectos n faa viaa comod, sigur, confortabil, frla care e constrns (de mprejurri aspre, perspicacitii lor fr cusur. Sau e de ajuns grija zilei de mine, e un om educat, rasat,spaime necontrolate i alte asemenea), ci s priveti cu un dram de atenie n curtea stilat, studiat i l pui s triasc dou lunipentru rul la care consimte neconstrns. MTV-ului ca s observi c tam-tam-ul (d ei cred c sunt prea dur) viaa unuiIpocritul confund morala cu discreia. mediatic, dichisit cu surle i trmbie, aurolac (ne abinem s l mai caracterizm,Drama lui nu e c se simte mereu ndemnat premii cu duiumul i loc asigurat n heavy- s i facem biografia, studii, idei, visuris greeasc, ci c nu-i poate camufla rotation, din jurul unor Prodigy sau a unui Fat etc.), i pe aurolac s triasc viaa prinuluiperfect greeala. Boy Slim, s-a diminuat n ultimii ani pn la o motenitor,(aurolacului i s-ar da o slujb

    ignorare cvasitotal. Muzica contemporan bun la birou, casa prinului, etc.), suntNiciodat n istoria omeniriii elegana- este s ridici uor din umeri (un convins, aa cum spuneam, c dup acestepracticile sexuale nu au fost tinuite. Au fostgest prea apsat nu ar fi tocmai de bun gust) dou luni de schimb de ,,experien a vieiiperioade cnd oamenii nu prea vorbeaui s murmuri cu o strmbtur vag (mimica nu s-ar mai putea spune care este om i caredespre acest lucru deoarece era consideratexagerat nu face cas bun cu preteniile este aurolac (ale crui drepturi nu se citescpudic. Dar au existat i perioade- epocadefinesse) c n mod clar nu au nici n clin nici nu exist ce s se citeasc- este btut,victorian- cnd practicile sexuale nu preanici n mnec ( dar nici cu muzica). Stilul, arestat, acuzat, neascultat, nu e privit caerau tinuite, cuvintele erau rostite frgraia, elegana au luat-o de ceva timp la om, ci ca animal). Fcndu-se abstracie deexcesiv pudoare, iar faptele nu prea aveaupicior din spaiul ultraformatat, pre(a) nume i de rang, prinul ar deveni vulgar, iarnevoia de perdea. Gesturile pe fa, vorbelefabricat, populat de ,,vedete scoase pe aurolacul un om stilat. Vreau s spun cspuse direct, obsceniti vizibile, anatomiibanda rulant i nlocuite imediat dup ,,15 vulgaritatea este n natura omului, iar atuncidezgolite .a.m.d. Fr a sta prea mult peminute de glorie, pe ct de strlucitoare pe cnd se simte ncolit, privat de drepturilegnduri i astzi este la fel. i cum s-ar puteaatt de gunoase. Doamne, ce uoar e minime de ajutor pentru a supravieuica lucrurile s stea altfel? Explicaiile ar fimuzica uoar! Stilul nu e n haine i nici n devine agresiv, corupt, vulgar, penibil,c, dac reprimarea a fost, ncepnd cupoze, ci n felul cum le pori i n atitudinea jalnic, mizer, incapabil i nedemn de a purtaperioada clasic, modalitatea esenial decare spune c eti exact cine, cum i unde numele de om.legtur dintre putere, cunoatere ivrei s fii.sexualitate, nu putem scpa de acest jug

    dect pltind un pre considerabil: ar trebui Mizerii. Ziaritii vneaz numai BIBLIOGRAFIE:o abolire a interdiciilor, o violare a legilor, o mizerii, inventeaz cele mai ticloasereacordare a locului cuvenit plcerii n real, 1. OLIMPIAN UNGHEREA- CLUBUL

    mizerii, dup care te someaz s le COCOAILOR, Editura Omega, Bucureti,dar i o economie nou n cadrul comentezi, s rspunzi la cele mai puturoase2000mecanismului plcerii, pentru c i cea mai ntrebri. Tot ceea ce ei ne ofer noi de fapt

    mic scnteie de adevr are o condiionare 2. MICHEL FOUCAULT-cerem involuntar. Trim ntr-o lume pestripolitic. Nu putem atepta astfel de efecte ISTORIA SEXUALITII,iar bogia noastr este jegul lustruit alnici de la practica medical, nici de la un Editura de Vest,oricrei societi n schimbare. Trebuie s fidiscurs teoretic chiar dac el ar fi riguros. Timioara,1995spiritual, s mini frumos, persuasiv,

    Vulgaritatea n cultura poporului romn

  • 8/7/2019 Revista de Filosofie - Luni - Nr 07

    10/12

    LuniNr. 7

    n eaz tic ev a fi s r s n FCome t ar olele la r ist . lo . o- eciu ea ORUMS u tic l evi t o . ocrie n ar o lar s a@fil s r

    Acum cei care au neles s le(continuare din pagina ESEU /7)comunice celor care nu au neles ce era deCu greu mi-am luat inima n dini i

    neles.am ntrebat i eu ca n celebrul banc cubelgieni: i noi filosofii n ce parte trebuie

    P.S. Sincer cred c sofistica este o cale des o lum ? Pi, cum unde? La normative

    viitor i c ea ocup nemeritat dezonorantulsciences of course! Pi, are cderea filosofia loc gol n programa noastr universitar, des spun ce e bine i ce e ru ? Are, are, ceaceea cei care doresc s nvee adevarataaltceva s fac dac nu asta? Aha, m-amfilosofie, care a fost ocultat atta vreme dedumirit eu, deci asta trebuie s facem: sdiscipolii lui Socrate, Platon i Aristotel,vedem ce e bine i ce e ru. Dar cum rmnesunt rugai s nceap s se uite atent lacu eticile personale i imposibilitateatelevizor i s citeasc zilnic toat presacomparaiei intersubiective, i cu libertateacentral i local , precum i s mearg nfiecruia de a decide ce e bine i ce e ru?fiecare zi la Administraia FinanciarPi tocmai c acestea sunt nite mari

    ncercnd s rezolve panic problemeleprobleme, este clar c numai filosofia poatecetenilor contra unei sume modice care vas le descurce -mi s-a rspuns. Bun asta, maifi fcut fifty-fifty cu facultatea.citisem eu pe undeva[2] cum c filosofia

    este tiina suprem care rezolv aceleNote:probleme pe care nici o alt tiin nu le[1] de cutat pentru seminar cine erapoate rezolva, dar m cam ndoiam c

    Buridan i ce legtur are el cu mgarul luilucrurile ar sta aa i n viaa real. [2] dau zece la seminar celui care gseteDe fapt cum stau lucrurile n viaacitatul exactreal? Ce anume facem noi la Facultatea de[3] pt citatul exact i sursa lui dau doi deFilosofie i ce anume ar trebui s facem,zece unul la mine la seminar i altul la oriceiat ntrebarea[3].alt seminar la alegereProblema este c, pentru a[4] cine a stat s numere de cte ori amrspunde la aceast ntrebare, ar trebui sfolosit cuvntul trebuie i-a dat seama cfim att descriptivi ct i normative, demint de sting pentru c l-am folosit de maiunde rezult alt ntrebare - dac nu cumvamulte ori, pentru c m-a facut mincinos itrebuie s fim att descriptivi ct ianulez orice zece i-a fi dat pn acum fie lanormativi ca filosofi. Dar deja sunt de doumine la seminar fie la orice alt seminar laori[4] normativ ceea ce nu e bine, pentru calegerenu e bine s zic X sau Y cum ar trebui s fie[5] pentru cei care s-au prins le dau zece pefilosofia[5] n general, sau n particular -lavia chiar dac m-au facut mincinos mainoi n facultate. Q.e.d

    devremeDe ce nu e bine[6]? Pentru c [6] este impardonabil s insiti n chestiunisuntem diferii i pentru c avem dreptul lade bun sim. Cine a citit acest rnd este,propria noastr opinie cu privire la ce este,vorba marelui Nietzsche, un complice alcum este i de ce este filosofia aa cum este.abominabilului Socrate drept pentru care iDeci cum este filosofia ?[7]suspend pe via orice zece la seminarPi cum s fie, vai de capul ei , aaoricum ar fi fost el luateste. Nu este mare, vezi poporul romn[7] lipsa de bun sim social al celui/celeimare filosofie!!!, este de lsat las-mcare i pune aceast ntrebare estedom'le cu filosofii d-astea, este inutil s ostrigtoare la cer , propun exmatricularenvei pentru c eu[8] sunt filosof nnscut,instantanee i discuii interminabile nde la natere, mori de foame cu ea i, maiconsiliu, pe holuri i la o igar despre cumales, i aparine lui Pete[9].ar trebui pedepsit aceast person i main aceste condiii ce ar fi de fcut ?ales cum pot fi eradicai germenii acesteiNIMIC. ABSOLUT NIMIC.atitudini ostile fa de filosofie in general iLucrurile merg aa de cteva mii de

    fa de comunitatea noastrfilosofic , nani i ar fi extrem de inestetic i ireverenios particulars le schimbm noi acum. Mai mult dect[8] cine este referentul termenului eu?asta, cine suntem noi s o facem, n numeleDac nu tii este FOARTE GRAV i va trebuicror principi i acionm, pe cines v autosupendai permisul de lareprezentm i mai ales cine ne-a pltit[10]bibliotec pentru c, evident, ai fcut abuzs facem asta?de el.Iat cum o chestiune important,[9] cine va descoperi adevrata identitate achiar grav a spune eu , care reclam oacestui pete este instantaneudecizie hotrt din partea tuturor i mai

    nmatriculat direct la doctorat i i se va pltiales din partea comunitii filosofice, aretroactiv bursa ncepand de la natereeuat ntr-un indecidabil[11] de ordinul 3, ca[10] pentru cei care doresc acest lucru sunturmare problema este nchis i epuizat. Vadeschise doua conturi - unul n lei i altul ntrebui s ne reorientm ctre alte problemevalut la Banca Internaional a Religiilor,mai folositoare, mai utile i mai simple pesucursala Gnoze Pgne.care s putem eventual s le i rezolvm din

    [11] cine tie cte tipuri de indecidabileprima, ca s evitm dezvoltrile ulterioare exist s nu mai vin la nici un seminar pecare ne-au produs asemenea bti de capcare l-am inut, l in i l voi ine ( cei care seincomprehensibile altora care dispreuiesc

    ntreb de ce ?, intr n aceeai categorieprofund filosofia n general i modul nostruca cei descrii n aceast not i li se aplicde a filosofa n special.aceeai sanciune)

    Despre ce ar trebui s (sau normativul descriptiv)

    de Laureniu GheorgheArticole publicate n LUNI: 1 / nr.7 ESEU / 10

    Vrei s citeti ceva i nu tii ce ?Biblioteca de Filosofie nu mai i cuprindeexhaustivitatea? Am navigat dup revisteculturale, filosofice sau politice, cu pagini funcionale de Internet. Dac ai ceva de spuslumii i nu n Luni, majoritatea revistelorindexate accept colaboratori, cu excepiacazului n care au murit deja. Putei trimite un e-

    mail de verificare, dup care ncepei s scrieitextul, respectnd regulile redaciei.Nu uitai faptul c sunt foarte multe

    reviste, unele restrnse la Cmpulung Muscel,altele transnaionale.

    Reviste filosofice:Sfera politicii (revist lunar, editat deFundaia Societatea Civil, redactor-ef fiinddl Romulus Brncoveanu. n mod curent, suntpublicate articole ale profesorilor imasteranzilor din Facultate. A ajuns la nr. 118)www.sferapoliticii.roHermeneia (anual, editat la Facultatea deFilosofie din Iai, conine articole foarte

    interesante din domeniul filosofiei clasice,teoriei interpretrii a. Au aprut 4 numere pnacum, ultimul n 2004)

    Political culture (A journal of politicalphilosophy and political theory edited by AROSPA-The Romanian Association of Applied PoliticalStudies-, sub conducerea dlui Adrian-PaulIliescu i colaborarea profesorilor din Bucureti,Anglia, SUA i alte centre universitare romne,ajuns la nr. 2 n 2004)

    Reviste de cultur:Dilema veche (sptmnal cultural generalist,

    finanri private, ajuns la nr. 109 din seria nou,peste nr. 800 n total -cu Dilema)Revista 22 (sptmnal politic i cultural,editat de Grupul pentru Dialog Social, ajuns lanr. 834)

    Romnia literar (sptmnal universalist,editat de Uniunea Scriitorilor, apare din 1968)

    Observator cultural (sptmnal culturalgeneralist, editat de Fundaia Cultura XXI,ajuns la nr. 310)

    Cuvntul (revist lunar cultural, tendinereligioase, editat de un SRL care editeaz i

    Revista VIP, apare din 1995)

    Cultura (revist sptmnal, tendine literare,editat de Institutul Cultural Romn, apare din2004)

    Oglinda literar(revist lunar, cultural-literar, cu tendine clasicizante. Arecolaboratori studeni de la Filosofie)

    Alte revistePici (revist pentru copii, prini i bunici)www.lumea-copiilor.ro/pici/pici.phpEgofobia (revist online a generaiei 2000,

    www.egophobia.tk/Akademia (un fel de Luni glean, mai formali abandonat ntre timp)www.akademia.ro

    Enjoy !

    http://philosophy.uaic.ro/default.php?t=site&pgid=180&lang=RO

    www.political-culture.ro/

    www.algoritma.ro/dilema

    www.revista22.ro/

    www.romlit.ro/

    www.observatorcultural.ro/

    http://www.cuvantul.ro/

    http://www.icr.ro/cultura/

    http://www.oglindaliterara.ro/

    Offtopic

  • 8/7/2019 Revista de Filosofie - Luni - Nr 07

    11/12

    ART/11

    A E RRTEILIT RATU

    niLuNr.7

    Despre montarea romanului de clugrie lascive, posesoare dePatimile Sfntului Tommaso bikini tanga (asta dac nu i-iD'Aquino n regia lui Grigore Gona dezbrac) i civa adepi ces-a scris relativ puin, asta dac nu promoveaz doctrine pe versuri delum n considerare afiul imens hip-hop n timp ce Maia Morgensterncare te ntmpin la intrarea n Sala peroreaz la microfon n chip deMare a Teatrului Naional. Foarte Pap i maioneza se taiepuini au fost cei care au spoit cteva iremediabil. i nici mcar n-am datapre cie ri sum are mai mul t din capdescriptive pe marginea unei piese a Ro ma nu l lu i Al ex M ih aicrei distrubuie include nume Stoenescu e un melanj dens deprecum Maia Morgenstern, Marius ideologie medieval n foietajulBodochi i Constantin Dinulescu i ironiei moderne, un scenariu decicare totodat are pretenia unei problematic pentru orice regizortratri multilaterale a figurii lui aspirant. Cum ns simul msurii aToma D'Aquino. n parte probabil prsit de mult scndurapentru c nu au avut rbdarea s Naionalului (de la Dinu Sraruurmareasc spectacolul cap-coada. citire) grandomania i preteniile

    ns la -10 grade i viscolul de- exhaustive continu s-i spunafar aproape c merita s strng din cuvntul n producii precumdini. Curiozitea de student la Chicago sau Patimile SfntuluiFilosofie m-a determinat chiar s mi Tommaso D'Aquino. De undecumpr un bilet printre primele necesitatea unui regim care srnduri ns m-am trezit ntr-o sal dizolve adiposul dramaturgic.att de goal nct m puteam aeza Astfel c atenia spectatoruluiturcete pe orice loc al oricrui rnd. fie c tie cu ce se mnnc Toma

    Lights out si am dat nas n nas cu D'Aquino fie c nu - trebuie sscenografia n linii mari la fel de p en du le ze n tr e or ie nt ar eaascet, care ns trntete pe alocuri scolastic i contemporaneitate,

    ba un cal auriu cu coama-n vnt, ba o ntre Aristotel i telefon, ntrebarc greoaie printre valurile din cruzimea social i opiuneastaniol, ba un pat king-size cu cteva politic, ntre cinele care se plimbfructe de aur atrnnd deasupra pe scen i intervenia spontanpernei, care fie trimit la belug fie din sal a lui Valentin Uritescufac referire la mitul lui Midas (eu nu obiectnd pe marginea terminologieim-am prins). Decorul Flor ici tomiste. Singurul suferind timp de 3Mlureanu trebuie s se lbreze ore de pe urma piesei este publiculasupra acvaticului i a terestrului, din fericire redus pentru c altfel arasupra contemporanului i a Evului trebui s presupun c la fiecareMediu pn cnd n final i plesnete reprezentaie, 1.155 persoane seelasticul, lsnd producia n ruinea ntreab dac Toma din Aquino peaincoernei. De pe orice rnd ai privi pe ape ca Isus sau desprea mareaai aceeai senzaie c Gona este ca Moise.strivit sub propria-i viziune mamut,

    c nsi scena trebuie s fie uria Producie a Teatrului Naionalpentru a cuprinde att preteniile Bucuretiacestuia ct i monologul exasperat Regia:Grigore Gonai exaperant de lung al lui Marius Scenografia: FloricaBodochi sau greutatea turistei grase Mlureanui a cetei de copii-ngerai care i Muzica: Dorina Crian Rusuarunc dezorientai privirea prin Actori: Marius Bodochi, Maiasal. Se adaug dou-trei buci Morgenstern, Constantin Dinulescu

    de Alina PanaitovArticole n Luni: 1, nr 7

    Tommaso D'Acine ?!?

    de Marian Clborean,[email protected]

    A streetcar named desire (Elia Kazan, SUA, 1951)Elogiile continue aduse Tramvaiului ar puteaplictisi. Dac nu credei c Vivien Leigh facemarele rol al carierei sale (fanii Gone with theWind s m scuze) n rolul fragilei Blanche DuBois,romantic, spiritual i pe jumtate nebun, joculepocal (ce face coal) al lui Marlon Brando n rolullui Stanley Kowalsky (I am not a Pollack. Peoplefrom Poland are Poles. They are not Pollacks. Butwhat I am is 100% American) ar trebui s v deafiori. Rotund, brbtesc, impertinent, animalic,plin de vitalitate, Stanley este un tnr puternic

    ce-i iubete soia, dar intr n conflict cu sora acesteia Blanche.Conflictul va degenera n denun i viol, un viol plin de rutatempotriva fostei dame de companie, nebune i continuu mincinoase.Vei tinde s v plasai de partea lui Stanley; la punerea n scen apiesei originale a lui Tennessee Williams, autorul a cerut ca MarlonBrando s fie schimbat -atrgea prea puternic publicul. Un film desprerutate i nebunie, dorin i moarte. Tramvaiul e scurtimealuciditii, lipsa ghidrii, conflictul obinuinelor. Replici fascinante isimboluri abundente, cldind un minunat castel de vise n mijloculrealitii; ct de greu ar fi fost s gseti un miliardar, dac asta-i tot

    ce-i doreti ?

    Unforgiven (Clint Eastwood, SUA, 1992)i Clint Eastwood mbtrnete. De la Brbatulfr nume din trilogia dolarilor a lui Sergio Leone(Per un pugno di dollari, Per qualche dollaroin piu, Il buono, il brutto, il cattivo), starulamerican a devenit dup 80 regizor, postur ce-l va face mai nelept. Putei culege roadele nelepciunii, chiar dac nu v-au plcutniciodat westernurile, vznd TheUnforgiven, filmul ce pare s ncheie istoriawesternului american. Eroul clasic, se spune nfilm, este un amestec de whisky, nonconformism

    juvenil i mult, mult noroc. Pui n faa recompensei acordate de niteprostituate lezate profesional, doi btrni, odinioar temui vntori,alturi de un tnr entuziast afectat de astigmatism, caut s omoarecei doi cowboy reclamai de doamnele cu pricina. i ndeplinescscopul, dezvluind o lume nebun a Vestului: arbitrariul erifilor,supuenia maselor, banalitatea crimei, beia i mizeria fermierilor. Totce rmne bun n urma povetii este o imagine ndeprtat a uneifemei moarte care ncercase s-l aduc pe Clint pe calea cea dreapt;mult prea puin pentru a salva ceva din oriice western.

    Monanieba (Tengiz Abuladze, URSS, 1987)Une le d in t re p r ime le f i lme sov ie t iceeliberatoare, aprut la numai 2 ani de lainstalarea lui Gorbaciov, Cina este un film preaartistic pentru a fi redus la o denunare politic.Filmul descrie o reacie instinctiv mpotriva rului:ce-ar fi dac ai iei din cas, te-ai duce n cimitir iai dezgropa trupul dictatorului, de fiecare datcnd e rengropat. Toate uneltele rutii sale nuvor avea curajul s te atace; te vor da n judecat i

    vei povesti ntregii lumii cum dictatorul nu-i merit ngropciunea: adominat prin teroare, i-a distrus familia, i-a omort tatl care seopusese transformrii unei biserici strvechi n uzin. Se va gsicineva tnr s te asculte, i, dac i va fi ruine, i va face pe ceilalis le par ru. n ziua victoriei, nici familia dictatorului nu-l mai valsa n mormnt; atunci s-ar face dreptate. Traseul mental se ncheie.Poi doar zmbi nostalgic, cci i-ai recptat o minim demnitate,descoperind n gnd ce-ai fi putut s faci. O btrnic trece pe stradace poart numele dictatorului: Ce sens are s ai o strad care nu ducela nici o biseric?. Privirea lui Zeinab Botsvadze ctre btrnicpoart tot ce-ai fi dorit s faci i n-ai putut, acoper cu speran toatenedreptile ce nu se pot lua napoi.

    Alte titluri: Vertigo (A. Hitchcock, 1958, tema: stranietatea de circumstane),Rashomon (A. Kurosawa, 1950, tema: relativitatea naraiunii), Piesneterminat pentru pian mecanic (N. Mihalkov,1977, tema: viaa a la Cehov),It's a wonderful life (F. Capra, 1946, tema: ajutorul ngerilor), La grandeillusion (J. Renoir, 1937, tema: ideologii de rzboi), Magicianul (I. Bergman,1958, tema: magicienii ambulani), The cube (V. Natali, 1997, Canada, tema:nchisoarea perfect)

    Filme: returul la realitatei fa i Con ne 3 sc cule,

    12 i :pagni

    P I CIPA RN L( g. 1-6)pa- T v 2IN er iu:

    a ST s : 5-Vi UDenea c 3- I i 6-CRT ce:UDI IE IST I SEUR

    ag 10)(p . 7-T LITE RAR E I RATU

    ag 12)(p . 11-

  • 8/7/2019 Revista de Filosofie - Luni - Nr 07

    12/12

    Luni e cald de tot aa c o s cam renun la haine, cum c de fapt nu avem nici un motiv serios s nedar mari ninge din nou i am nevoie de blni. dm jos din pat n fiecare diminea. Pi -atunceaPn la sfritul sptmnii ns o s pot s m io de ce l-am lsat pe Remus al meu dormind caplimb iari goal ntre MF i CRM . pruncu la mine-n pat dup ce ne-am nfruntat

    trupete cu talent ct a fost noaptea de lung? CaAm via frumoas, de nimic nu-mi pas, cum zice s-ajung la ermeneutic? Tare Liiceanu sta i io nu

    i Gu. Bine, nu chiar de nimic. mi pas de mama, tiam, m duc la cursu lui i nu tiam ct e dec ea tot timpu mi spune de bine ce s fac i io jmecher i shukar, cum tie el chestii. Auzi, gripvorbesc tot timpu cu ea la telefon. i mi pas i de la suflet i ciroz sufleteasc aa zice, c cicalte lucruri, da nu aa tare ca de mama. De cnd ne scufundm n adncuri avem boli la suflet.ecsemplu vreau s termin facultatea de filosofie Adic cnd ne gndim aa prea mult la scopu vieiic orict ar fi banu de gros la meteo i astea tot nu i la ce-o mai fi de fcut dup ce-ai ajunsm scot aa cum vreau. Adic e aa: banu e ban i campioan la casa ta n Pipera se ntmpl lucruricunoaterea e cunoatere. Io vreau s neleg ciudate cu sufleelul tu. Am simit i io asta, ccare-i scopu vieii i-atuncea normal c am dat la sunt din ce-n ce mai sensibil de cnd aflu lucrurifilosofie, aicea toat lumea tie c poi s afli nite despre fiin, rsuflu mai greu i mi pierd irulrspunsuri care nu le afli nici de la ghicitoare. gndirii, dei s-ar putea s fie i de la seminariile

    cu Staicu. Tot dom profesor Liiceanu cnt peCum zicea i Lali la un momendat, cnd ne duceam mp3u la i de morcovu egzistenial care ni-lla studiouu la de nregistrri unde e el impresar atrnm i cic actu mpreunrii e o gimnasticca s cnt cu Nelu Ploieteanu, zicea: Roxana, tu grotesc nsoit de grohituri. O sl ntreb laejti fat bun, da ejti studenta mea aa c ai face curs c io credeam c Remus chiar m iubete de-

    bine s pui mna s nvei ca lumea. Foarte adevratelea i soto nu i-ar conveni s-aud c l-aadevrat vorbea Lali, aproape la fel ca mama mi-a fcut porc. Adic i porc i grotesc, care nu tiu cezis. nseamn i sigur o s se supere i mai tare Remus

    c nici el nu tie.De ce zic io c am via frumoas cum zice i Gu?Pi fiindc mergeam io uurel pe cheiu Dmboviei Neaprat s-l ntreb la curs ce boal la suflet amca s-ajung la ermeneutic i ascultam Liiceanu la eu, da sper c nu fie herpes sau candidoz c asteaiPodu meu sponsorizare de la un biat. i m mnnc ru i nici nu vreau s m gndesc ce ioigndeam c ce bine sa potrivit playlistu: imediat mai spune lu mama i de data asta.dup Nicolae Gu a picat un mp3 cu sistemu deiluzii a lu Liiceanu. i mi-am dat seama: frumoas [Foto: Migo Caranfilian / MikeStudio:i melodia asta, doar c Liiceanu n-o cnt, o 0740.109.630 / lenjerie: Etam / Blan: MG Blnurirecit doar aa. Foarte trist Liiceanu, explic el / Cizme: D'Anovi]

    ROXANA V PREZINT VREMEA

    de Cristi [email protected]

    Articole n Luni: 3, nr 5-7

    LuniN 7

    ART/12

    Responsabili de numr: Tehnoredactori:Coordonator: Lavinia Marin IV (nr. 7) Marian Clborean IV,Echipa de

    Mdlina Potnc I Dan Panaet II (nr. 7) Lavinia Marin IV (web)redacie LUNI Coordonator adj : Doina Proorocu (nr. 8)Ruxandra Apetrei II Responsabil urn: Distribuitor:(nr 7 i 8)

    Ruxandra Apetrei II Rzvan Ilie IV

    M l i t t l j t t li l i i itit il i t i

    Revista Luni se dezvolt cu fiecare numr

    Ne poi ajuta ?

    Recenzii,texteargumentate,articole inovative

    Reporter nFacultate,responsabil denumr

    ProgramatorPHP pentrusite interactiv,promovare Internet

    Contribuii sauorice sponsorizripentru multiplicare,distribuire,dezvoltareAvem nevoie de:

    Teme pentru urmtorul numr (textele pn pe 16 martie la [email protected]) :

    Scrie un articol pe oricare dintre aceste teme. Echipa de redacie va acorda premii (duprenumeraie mic, s ne trieti, coane cititorule) n cri clasice. Se vor negocia titlurile cuctigtorii.Cititorii notri scriu mai bine dect ai lor (din simplul motiv c sunt mai inteligeni)

    !EDIIE SPECIAL: Politic i filosofie

    !Frumuseea valorii vs subtilitatea genealogiei

    !Filosofia de liceu!Teorii filosofice cu pedigree!paga i filosofia


Recommended