+ All Categories
Home > Documents > Revista de Filosofie - Luni - Nr 10

Revista de Filosofie - Luni - Nr 10

Date post: 09-Apr-2018
Category:
Upload: reviste-online
View: 248 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 20

Transcript
  • 8/7/2019 Revista de Filosofie - Luni - Nr 10

    1/20

    Nr. 10

    Luni a fost o revistratuit a studenilor lailosofie. Ea apreailunar, n ziua de luni,iind xeroxat deedacie la Bucureti i

    Cluj-Napoca. Participareau articole era voluntar,ici un alt drept sauesponsabilitate nu eraransferat ntre revist iutori cu excepiareptului revistei de aublica materialul.

    Echipa de redacie selectapre publicare materialeleropuse de oricine i lerdona. edinele echipeie redacie au fosteschise, joi la 18.00naintea datei de luni deublicare)

    V rugm, nu acuzaievista ca ntreg, trimitei

    replic /un articol [email protected] .

    entru discuii online iccesul la toate

    materialele propuse spreublicare:ttp://groups.yahoo.om/revistafilosofie .

    Versiunea electronicpare simultan lattp://revista.filos.ro

    Ateptm articolele

    tudenilor i profesorilornteresai deRevista cuFilosofie (vezi pag. 20) [email protected] mpreun cu numele i atele de contact

    Recomand ri pentrurticolele trimise:format DOC, RTF,XT n ataamentdiacritice reale ( nu )fr tehnoredactarepoza autorului (dac seorete) JPG, GIF, BMP

    proiect realizat cu sprijinul:

    Asociaia Studeneasc pentruFilosofie i Societate

    InterviuTinereea filosofiei-oameni sau teoriirealizat de Lavinia Marin

    20 Aprilie 2006

    Versiunea electronichttp://revista.filos.ro| Rafael- Primul mictor-Stanza della Segnatura

    Luni

    Felicitri colaboratorilor icititorilor Revistei LUNI, de la primul numr pn astzi, cei careau fcut posibil dezvoltareaacestei tradiii de apariie.

    Nu va exista un numr 11 alRevistei LUNI. Putei colabora cuviitoarea Revist cu Filosofie .Mai multe informaii n pagina 20

    Revista deschis a studenilor n Filosofie

    Recomandri:

    Eseu

    de Lavinia MarinESEU / 9

    Sensul practic alfilosofiei teoretice

    Marian ClboreanCRIT /7Mdlina PotncESEU / 8Doina ProorocuART / 16

    EseuHESTUGMAde Sebastian GramaESEU / 8

    eConin 4 f ascicule, :20 pag ini

    g PR I NCIP A L (pa . 1-7 )I- N Ter viu: 1-3

    U- Via S T Deneasc: 3-6CR :- I Tice 7S I TUD I I ESEUR I

    -(pag . 8 12 )E PDI IE S ECI A L

    3( pag . 1 -15 ) A E A R T I LI TER TUR

    6 0( pag . 1 -2 )

    PovestireFoameteade Manuela StoicescuART / 16

    numr final

    LuniAnaliza conceptual ne arat cLuni

    este un individual neanalizabil.Lunieste o zi a

    sptmnii, o revist dadaist numit dup ozi a sptmnii, ziua dinaintea zileisptmnii de la care i-a luat numele revistaMari, mai multe doisprezecimi din an (5, maiexact, acesta fiind ultimul numr), oinformaie de apariie pentru uituci ? DarLuniapare bilunar, nu este tocmai dadaist, nuseamn cu Mari, dac ar fi semnificatfraciunile anului pe care le msoar senumea Biluni cu excepia vacanelor isrbtorilor legale i ea poate aprea mari.

    nelesulLuni nu st nici n asemnri defamilie, conceptele implicate nefiind alteledect Luni, luni i eventual LUNI.

    Ca orice concept serios, Luni artrebui formalizat printr-un predicat. nsapare o mic problem:Luniar trebui s fie unpredicat de unul, dou sau chiar trei locuri ?Nu se poate spune, pentru c acest predicat artrebui s rezolve de unul singur diversetraduceri din limbajul natural: tu de unulsingur nu eti Luni!(a se rosti la o ceart ntreredactori -dac ar exista aa ceva), iar e lunii n-a aprut Luni. (spus odat la dousptmni de studeni ), de ce nu facei i voiceva mai serios cu Luni? (rostit de colegii dela Cluj), refuz s public n aceeai revist ncare apare Rocsana (aceiai; termen

    subneles). Dificultile de formalizare neoblig s lsm cercetarea logic n aer. Poateo vom relua ntr-un foileton viitor.

    Determinarea referinei nu esteuoar. Pentru c nimeni nu tie ce este exactLuni: un buletin intern al facultii n xerox,site i PDF, o colecie de texte gsite

    ntmpltor ntr-o adres de mail hackuit ipublicate sub nume false, un fan-zine al

    mptimiilor de filosofie light, un actanarhist de subminare a demnitii Facultiide Filosofie ?

    (continuare n pagina EDIT /14)

    Conceptul deschis de lapagina1 (i 14): ngrijit deLavinia Marin(continuare in EDIT /14)

    C. Iftode: Dac nu-i mai fuge pmntul de sub picioare n nici o clip, deja ai ncheiat cu filosofia

    I.Muntean: Filosofia e maleabil i se schimb. E o form de gndire care se reformuleaz i reformeaz

    EseuHegel pe scutde Cristian GligorESEU / 10

    CompilaieMoartea LUNI-33 de autori-EDIT / 14

    Ediie special:Revista LUNIEDIT 13-15

  • 8/7/2019 Revista de Filosofie - Luni - Nr 10

    2/20

    C. Iftode: Dac nu-i maiI.Muntean: Filosofia e

    fericite schimbri la fa odat cu deprindereaunor exigene de gndire critic. Conteaz i ansade a face cursuri n cel puin dou paradigmediferite, ceea ce te face mai disponibil la dialog imai apt pentru modificri de perspectiv.

    I.M. : Cred c exist un sfat general pentru

    studenii care vin cu sisteme filosofice saumetafizice gata fcute de acas. Majoritateafilosofilor au avut multe reconversii pe parcurs ipractic nimeni n-ascrisun sistem filosofic la 18 saula 20 de ani, pentru a rmne cu el pn la moarte.Asta ar fi prima nvtur. A doua ar sta probabil nfaptul c filosofia e maleabil i se schimb, nu e odoctrin nchis. E o form de gndire care mereuprimete noi forme, se reformuleaz i reformeazpe sine.Nici sistemul lor nu va rmne imuabil.

    Ei pot s porneasc de la definiiafilosofiei caiubire de nelepciune i cunoatere.Eu cred c filosofia presupune cunoatereafilosofiei i presupune contiina c faci filosofie, ide asemenea un fel de acceptare a proliferriidoctrinelor. O diferen ntre SUA i Europa este

    faptul c europenii au acces la filosofie nc dinliceu, ei vin deja cu aceste lecturi ; n SUA ei vin cuo lectur dintr-un anumit autor i ncearc s oproiecteze asupra termenului de filosofiece auaflat din lecturile tangente cu filosofia.Ontologie i Metafizic al d-lui Vlduescu) de Cu problema te confruni nmodalitatea n care preda Cornel Mihai Ionescu

    arheologia conceptelor filosofice. n prezent, amfiecare an. Cu tineri foarte Unii filosofi ar putea gsiansa s colaborez cu un profesor i un ominteligeni, dar care vin aici nu probleme filosofice oriunde: nexcepional, Vasile Morar. Am realizat c nu sepoate vorbi n filosofie de discipline majore saupentru a nva ceva, nu pentru tiin, n viaa social, n diferiteminore, conteaz cum le faci. Am descoperit c,a-i schimba vreo opinie, ci doar comitete de etic, n art, religieinnd seminarii de etic, pot s fac metafizic nsensul n care metafizica, astzi, dac a fostpentru a expune celorlali din amd. Filosofii sunt practic pestevreodat altfel, nu desemneaz o disciplin cu un nelepciunea deja dobndit, ca totobiect de studiu delimitat, ci e mai degrab aceltip de reflecie transgresiv, de funcionalizare ai cum s-arntoarce n peter . unei aporetici, pe care orice disciplin o poate Majoritatea absolvenilor de Filosofie nu ajungrecupera n momentul n care i pune problema

    filosofi veritabili. Ce ai rspunde dac cinevanoiunilor prime care-i articuleaz spaiulCare a fost primul text cu adevrat filosofic cititv-ar ntreba : n definitiv, la ce e bun Facultateaconceptual, a principiilor directoare sau ade dvs i cnd ?de Filosofie, ct timp ea nu pregtete filosofi ?presupoziiilor din discursul su determinat.I.M.:Cred c am citit primul text filosofic n clasa aSpre exemplu n sensul filosofului de cursI.M.: Eu am avut ocazia s merg la Paris cu o burs12-a ntr-un cerc de prieteni i, dac nu m nel,lung de care vorbea Noica..de cercetare i am avut o tez de licen cu prof.era Gorgiasde Platon, ceea ce m-a cam speriat.C.I. :Pentru aa ceva nu cred c exist vreo coal.Liiceanu pe Heidegger. Dup facultate ns, nEra n mod absolut primul meu asemenea text i amFilosofia este pentru unii doar o pregtire pentruperioada mea studiilor doctorale m-am ocupat dermas cu teama de a-l citi i n prezent.viaa n cetate, pentru alii s-ar putea ca, la limit,temele metafizicii analitice, am lsat deoparteC.I.:Am nceput oarecum precoce, tot cu Platon,rostul facultii s nu fie dect acela de a resuscitahermeneutica, dei am fost ntotdeauna n vacana de var dup clasa a VII-a, cnd am n ei imboldul, emoia primar, dispoziia afectivimpresionat de Ricoeur, Aubenque, Heidegger. Mdescoperit traducerea lui Cezar Papacostea lacare i-a mpins din capul locului spre filosofie;gndesc s revalorizez unele lucruri studiate nDialoguri, revizuit de Noica, ediie nu tocmaigrecii o numeauThaumazein, Heidegger printr-ofacultate i s recitesc unele capitole dinacademic, dar ntr-o limb foarte cursiv. Cred cdeplasare de accent n "istoria fiinei" - a botezat-oHeidegger care m intereseaz pentru tiinelede atunci am rmas cu ideea de a nu urma alt Angst. Gnditor de curs lung , filosof veritabil.cogniiei. Prerea mea este c n filosofie existfacultate. Tot Platon aadar, i probabil c e une o tachet cam nalt. Eu unul sunt mulumit lamereu posibilitatea de a revaloriza. Nu exist nceput cum nu se poate mai bun pentru un tnr seminarii dac reuesc s-i nedumeresc, s induc ocrri nfundate. Trebuie s pstrezi mereuinteresat de filosofie.anumit ndoial care s road i s-i determine perezerva c te poi ntoarce la ceva de care te-aistudeni s mearg la bibliotec. Nimic nu poateocupat.Cnd ai avut ultima repoziionare filosofic nlocui studiul individual i deprinderea unei grilepersonal?de lectur autentic filosofice.Ca tnr profesor care susine cursuri iI.M. :Cred c ultima a avut loc acum circa 4 ani, nI.M. :Eu cred c noiunea de filosof veritabilpoateseminarii n Facultatea de FIlosofie, v-ai pus2002, cnd am nceput programul doctoral la Sanfi cu adevrat pus sub semnul ntrebrii. Cumproblema faptului c studenii se cred filosofiDiego, reprofilndu-m pe filosofia fizicii. Erammsori performana filosofilor ? Exist, desau, mai modest, au propria viziune asuprapreocupat dinainte de filosofia tiinei i oarecumexemplu, n lumea anglo-american un sistem defilosofiei, neintegrat ntr-un curent sau tradiiede metafizic. Exist foarte multe elementeevaluare bazat pe articole, cri, tezele publicate,acceptat ? Cum v raportai la problem ?conjuncturale : am nceput s lucrez cu o anumitsau/i pe numrul de discipoli sau doctoranzi. LaC.I. : Cu problema te confruni n fiecare an. Cupersoan, ntr-un anumit cerc de filosofi, iar nnoi nu tiu dac sistemul sta ar funciona;tineri foarte inteligeni, dar care vin aici nu pentrucercul respectiv ceea ce fcusem eu n Romniaconstrngerile de natur economic ne foreaz sa nva ceva, nu pentru a-i schimba vreo opinie,era oarecum secundar, teriar, dac nu mai ru.avem puine cri, puine reviste Cel maci doar pentru a expune celorlali dininteresant ndemn pe care mi-l amintesc ar fi : n nelepciunea deja dobndit, ca i cum s-ar Credei c peste 20 de ani se va schimbageneral un filosof deosebete problemelentoarce n peter . E o problem delicat pentrufundamental modul dvs. de a v raporta la filosofice de cele nefilosofice. Colegul meu ac, de cele mai multe ori, este vorba de tinerifilosofie?numit-onedumerire, dar eu cred c putem mprifoarte nzestrai i, de la caz la caz, cu o anumitC.I.: Probabil c de anumite obsesii n-o s scapproblemele n cele care au substan filosofic istructur psihologic ce i face impermeabili latoat viaa, dar cu siguran c o s ncerc s lecele care nu au, nu au nc sau nu au la primacritic.exprim i altfel. Eu nu cred c pot vorbi la vrstavedere. Unii filosofi ar putea gsi problemeCea mai bun cale ar fi s le sugerezimea de repoziionare, dei am avut un traseufilosofice oriunde: n tiin, n viaa social, nanumite lecturi care s le subminezedestul de sinuos din facultate pn acum. n anul 1diferite comitete de etic, n art, religie amd.presupoziiile deja dobndite. Uneori se petrectiu c am fost cucerit (n afar de cursul de

    INT / 2

    Cristian Iftode i Ioan Lucian Munteann interviu:

    Tinereea filosofiei: oameni sau teorii

  • 8/7/2019 Revista de Filosofie - Luni - Nr 10

    3/20

    INT / 3fuge pmntul de sub picioare n nici o clip, deja ai ncheiat cu filosofiamaleabil i se schimb. E o form de gndire care se reformuleaz i reformeazFilosofii sunt practic peste tot. istoria filosofiei, dar ntr-adevr, marile cri nCum vedei distincia analitic-continental n

    Dac ne-am lua dup sintagma strict filosofie s-au scris poate nu dup 30 de ani, ci chiarviitor ? Se vor face secii distincte n licee,datorat lui Noica, cred c era vorba de 10 dup 50. Mie unul lucrul mi se pare destul depentru a-i crete de mici ntr-o tradiie ?persoane din 23 de milioane pentru a face filosofie firesc. Cred c parcursul filosofic pleac de la oI.M. : Cred c filosofia trebuie s rmn una;de performan . Or, numrul lor nu este att de anumit vocaie i c eti solicitat s "sapi" n jurul este un tip de filosofie care ncepe cu presocraticiimic, probabil e mult mai mare. Oricum mi se pare unor probleme: tot acest proces ar trebui s i se ntinde pn n zilele noastre i ea este unaun proiect utopic, total nerealizabil s separi implice o inevitabil maturizare Mi se pare singur. ntotdeauna au existat curente sauumea n filosofi veritabili sau cai de curse i cai normal c e aa. orientri filosofice, chiar de pe vremea lui Thalesde traciune''. Eu pur i simplu a lsa la o parte existau mai multe feluri de a face filosofia, i pe

    sintagma asta n favoarea altora mai prolifice iNu s-ar putea matematiza filosofia pentru a avea vremea lui Aristotel, i n epoca modernmai realiste. Unii se potrivesc foarte bine n ataresuccese la tineree, cnd inteligena e mai diviziunea sau tridiviziunea va exista probabildomeniu filosofic, alii mai bine n alt parte. acut? ntotdeauna.C.I .: tiu c, acum civa ani, s-a decis ca ZiuaI.M. : Lsnd la o parte gluma, mi se pare c Eu sunt pentru o proliferare a curentelornternaional a Filosofiei s fie patronat de problema matematizrii filosofiei are o filosofice; ntr-o facultate serioas trebuie s fie

    figura lui Socrate. S-a czut de acord c el este cel contraparte mai realist : formalizarea. S faci reprezentate toate orientrile. E adevrat c nmai nimerit i nu m-am putut abine s nu m filosofie la nivel formal i s formalizezi sistemele SUA exist cteva faculti care au doar ugndesc, uor rutcios, dac aceasta nu se filosofice, asta se poate i s-a ncercat deja, a departament ntr-o anumit tradiie, dar celelaltedatoreaz faptului c e singurul filosof recunoscut existat o ntreag coal de logicieni, chiar 90% sunt bipolare, tripolare. Iar dac e vorba decare nu are oper, deci nu poate vexa anumite Hintikka, au ncercat pn la urm i pentru Kant. acelai lucru pentru nvmntul liceal, da, suntsensibiliti. Care-i scopul ? Ai un sistem logic formal i vrei s-l pentru manuale colare n care s existe o

    testezi pe diferite coninuturi, inclusiv teoriidemocraien privina ntregului spectru filosofic.Studenii la Filosofie sunt la fel de inteligeni, filosofice, dar dincolo de asta m ndoiesc c Dei este greu pentru un elev de liceu s ia contactsociabili, activi ca i colegii lor de generaie, s-ar ntreprinderea ar avea vreo valoare. Filosofia are cu un autor precum Derrida sau Kant dar se potputea afirma uor n Facultile de Informatic forma ei care este, zic eu, i forma adecvat: gsi soluii.sau Arhitectur, ar putea avea oricnd un rapid limbajul filosofic oarecum apropiat de cel natural. La fel cum exist distinciaanalitic-succes social'. Suntei de acord cu aceast C.I. :Cred totodat c filosofia, chiar i la vrsta lacontinental, exist i tendine de a privi n curteacaracterizare? care se produc marile opere, presupune o anumit vecinului i cred c ele se vor nmuli, dialogul.M. :Dac e vorba de studenii de la Facultatea de tineree, o vioiciune a spiritului. Dac rmi interdoctrinal se va amplifica.

    Filosofie din Bucureti, sunt perfect de acord (dei cantonat n anumite idei, dac nu mai aiC.I. :Eu am mari mefiene cu privire la sintagmai cunosc doar pe ei i pe cei din Statele Unite). nedumeriri, dac nu-i mai fuge pmntul de sub filosofie continental , o etichet mai degrabDac e vorba s msurm abilitile intelectuale, picioare n nici o clip, deja ai ncheiat cu geo-politic sau geo-strategic. Kevin Mulligan cred c aceti studeni au numrul cel mai mare de filosofia, indiferent ct de mult vei mai scrie. S-ar observat foarte bine c filosofia aa-zisabiliti. Sunt convins c ar face foarte bine fa potrivi,mutatis mutandis, o spus foarte "continental" e o invenie anglo-american.ntr-o facultate de Drept, de tiine Economice, frumoas a lui Ricoeur : intri n simbolistic Tematiznd pe cont propiu ideea aceasta, mi seArhitectur, orice. atunci cnd ai moartea n urm i copilria pare mai degrab un nume pentru cellalt, pentru

    nainte. ntr-un sens, i filosoful la maturitate strin, pentru stranietatea unui discurs care nu sePresupunnd c cineva dispune de toate aceste este un copil btrn, avnd mari anse s rmn las digerat att de uor cum ne-am putea dori.caliti, ce l face pe el totui s consume timpul astfel. Dac e s vorbim de un conflict, este nnecesar studierii Filosofiei ? primul rnd un conflict al interpretrilor, ntre oC.I. : Dac ar fi fost s rspund eu la prima paradigm hermeneutic i una analitic. "Moartea" face parte dinntrebare, a fi exprimat unele rezerve. Sunt sigur Hermeneutica nu e o disciplin care ncepe cuc nzestrrile i aptitudinile lor intelectuale sunt Schleiermacher, ea ncepe, dac vrei, cu tratatulregimul venic al filosofiei decel puin la acelai nivel cu cele ale studenilor lui Aristotel Peri Hermeneias . i pornete de laconvalescen i regenerare, nperformani de la facultile menionate. Dar o observaie foarte simpl, cu care puini filosofivreau s cred c mai e ceva ; vreau s cred c la analitici nu ar fi de acord: faptul c limbajul nuacest sens, orice "deconstrucie"Filosofie vii, totui, dintr-o anumit vocaie, este un simplu decalc, o copie fidel a realului, cidnd prilejul unei reconstruciiradus n plan afectiv printr-o nelinite fr leac, o "interpretare"; de fapt, orice act de vorbirece nu nceteaz s te bntuie. Acest tip de presupune inevitabile deplasri, transferuri,dispunere afectiv te face un pic mefient fa de "traduceri" (n sensul lui George Steiner). O altCt relevan are pentru filosofie modul cumdomenii de studiu i oportuniti de angajare observaie crucial e c un text spune mai multeste ea vzut de publicul larg?foarte profitabile sau practice. Nu e vorba c nu ar dect las s se neleag inteniile explicite aleC.I. : Nu cred c exist o reprezentare unic. Cuputea face i alte faculti, dar nu cred c s-ar autorului, ba chiar poate s le contrazic la unpublicul larg e aceeai problem ca i cusimi prea bine fcndu-le ; de aceea am senzaia anumit nivel; de aici, posibilitatea de a decela unfilosoful veritabil. Eu nu prea in cont dec vin aici, sau ar trebui s vin, aceia care strat de arhi textuali tate sau un orizontprerea vecinilor de bloc Probabil c existmanifest o anumit chemare. presupoziional, chiar de a violenta textul pentrureprezentri despre filosofie comune celor care au.M. :ntrebarea era dac ei ar avea succes n alte a-i smulge nerostitul, "refulatul"deja o pregtire teoretic n tiinele exacte i cufaculti. Cred c da. Exist i cealalt ntrebare : Dup cum observa Aubenque, ntr-untotul alte reprezentri n cazul literailor, dedac studenii altor faculti ar putea face fa la studiu destul de recent,Conflictul actual alpild.Filosofie - aici zic c nu este cazul. Dar noiunea de interpretrilor: analitic sau hermeneutic ,chemare n filosofie' e greu de detectat, zic eu, la dac analiticul nu i-ar propune, atunci cnd seExist o ruptur insurmontabil ntre filosofie inivel subiectiv, personal. Din cauza asta ei au ocup de un text filosofic, dect s l curee desimul comun ?nevoie de o ndrumare: un profesor de liceu, un erori logice sau de presupoziii ndemonstrate,I.M. :Dac exist aceast ruptur, o poi postula iprieten mai mare, cineva care s le spun : da, atunci ar risca un demers destul de oios i n cazul altor discipline. Exist o ruptur ntre cecred c ai vocaie . superfluu. Din fericire, analiticii sunt, adesea,face un matematician i simul comun, o ruptur ns ce nu neleg eu este de ce anume hermeneui care se ignor. E posibil ca analiticu ntre un poet contemporan i simul comun, ntreun student n Filosofie s-ar simi mai puin s nu poat sau s nu vrea s analizeze discursulun pictor i simul comun.. Exist un limbaj internconfortabil la o alt facultate. Poate pentru c hermeneutulu i, n timp ce hermeneutulal filosofilor pe care oamenii de rnd nu-l neleg.sunt mai puin sociabili? Nu cred, din experiena interpreteaz discursul analiticului i, fcndDar poi s-i pui problema i la alt nivel. n loc smea, cei mai antisociali sunt cei care studiaz aceasta, transform conflictul interpretrilor nfaci o comparaie ntre filosof i omul de rndcalculatoarele. Uneori se spune c exist o nou interpretarea conflictului.trebuie s faci o comparaie ntre filosof i mediiform de autism generat de prea multele ore academice care aparin altor discipline : tiinepetrecute n faa computerului. Bertrand Russell scria despre Wittgenstein "Mpolitice, tiine exacte i nici la nivelul acela nuatept ca urmtorul mare pas n filosofie s-lexist o comunicare prea bun. Iar dac nu existn matematic descoperirile mari sunt fcute de fac el" . Credei c n cultura filosofic actualaceast comunicare, filosofia e vzut drept oineri pn n 30 de ani. Totui, muli filosofi i mai poate spune un filosof despre altcineva aa pre-tiin politic sau n fizic, dac cineva faceformuleaz cele mai bune argumente mult dup ceva?un curs de istoria fizicii, filosofia este consideratvrsta de 30 de ani. De ce credei c se ntmpl I.M. :Da, cred c orice filosof poate spune azice era fizica nainte s fie fizic , o stare pre-astfel? acelai lucru.tiinific, pre-matur. Din aceast cauz ea esteC.I. : Exist i cteva contraexemple ilustre n (continuare n pagina INT /4)de multe ori discreditat.

  • 8/7/2019 Revista de Filosofie - Luni - Nr 10

    4/20

    INT/4

    STUD /4

    Scrisorile pentru autori sau redacie pot fi lsate n urna de lng Sala 1 sau trimise la revista @filos.ro

    Coordonator: Responsabil de numr :Echipa de Alina Latkulik III Doina Proorocu Tehnoredactori: redacie LUNI Coordonator adj : Responsabil urn: Marian Clborean IV,

    Ruxandra Apetrei II Ruxandra Apetrei II Lavinia Marin IV (web)(nr 10)Mulumim tuturor celor care ne-au ajutat n realizarea numrului i cititorilor revistei !

    Ce poate face filosofia pentru construirea M gndesc c a punepropriului calculator ?ca procesor pe Socrate, I.M. : Cred c filosofia trebuie s pun n

    propriul calculator m gndesc acum la unar face cea mai bun element comic foarte interesant din Montytreab. Ca memorie Python, unde este un meci de fotbal ntrefilosofi i pn la urm golul final l d Arhimedepasiv l-a pune pe(continuare din pagina INT /3) care descoper i m gndesc cine ar trebui

    .....A existat de exemplu un asemenea optimism n Kant s fie procesorul acestui calculator, cine arlegtur cu cartea lui Kripke din 1970, Numire i trebui s fie goal-getterul M gndesc c anecesitate, destul de apropiat de ce zicea Russell despreDac ai putea s v mutai cu tot cu studeniipune ca procesor pe Socrate, ar face cea maiWittgenstein. n ultimii ani, exist astfel de ncurajripe nite meleaguri mai bune, n ce bun treab. Ca memorie pasiv l-a pune pefuribunde pentru diferite curente. M gndesc la diferiteuniversitate/coal filosofic /er v-ar interesa Kant. Nu tiu ce a pune ca ambalaj sau cutiesemantici, semantica bidimensional care promite destuls-o facei ? extern, un filosof artosde mult amd. Eu vd ca foarte promitoare filosofiaC.I. :Cred c pe o insul din Caraibe Kierkegaard ?fizicii i mai ales filosofia biologiei. S-a spus de multe oriAu coal filosofic acolo ? I.M. :Da ? atunci Kierkegaard !c filosofia tiinei a fost a fizicii n secolul XX i va fi aC.I. :O facem noi ! i avem i ansa s-o lum de labiologiei n secolul XXI i aceasta este o form dezero. A i pu t ea s ne spune i e log iu lncurajare. Va trebui s ateptai pn n 2100 s vedei; dumneavoastr preferat al filosofiei ?optimitii n privina filosofiei n biologie au avutDar fr studeni ? C.I. :Cred c cel mai bun elogiu adus filosofiei,dreptate ! I.M. :Mi-ar plcea s fiu, ca student, undeva la de ctre un tnr, ar fi ca acesta s se ocupe,

    Exist ns i un scepticism legat de sfritulsfritul vieii lui Platon n Academie, sau n mcar pentru o vreme, numai cu filosofiafilosofiei i mortificarea ei. Unii chiar spun c nu maiAnglia, imediat dup apariia Principiilor lui adic s nu se pripeasc s ajung activist avem nevoie de filosofie, fiecare tiin i-a luat partea eiNewton, sau la Academia de tiine din Berlin, societii civile sau chibi cultural, s atepti ce a mai rmas din filosofie ? Poate etica. Se spune cpentru c au fost momentele, aa le percep eu, de mai nti s se "coac", s ne "coacem".trebuie s nchidem magazinul, buticul, pentru c nu maimare efervescen. i critica dvs preferat adus filosofiei ?avem ce vinde. I.M. :Cred c este fraza lui Russell:filosofiaC.I. :Cnd se vorbete despre moartea filosofiei, trebuie n privina implicrii filosofilor n avangardanu e n stare s fiarb nici o varzs avem n vedere un genitiv dublu: vorba prof. Tonoiu, s c h i m b r i l o r"moartea" face parte din regimul venic al filosofiei detinerilor, a dori sconvalescen i regenerare, n acest sens, oricev ntreb : ce"deconstrucie" dnd prilejul unei reconstrucii. Lucrurilep o a t e f a c enu cred c trebuie privite nici n negru, nici n diafan. filosofia pentruI.M. :Eu cred c una dintre specialitile vndute bine des p o r t u r i l efilosofie sunt sfriturile, cu precdere propriul sfrit. iextreme ?poate e unica disciplin care ador nchiderile iC.I. : Din fericire,finitudinea. nimic.

    Dl. Cristian Iftode este doctorand al Facultii de Filosofie dinBucureti unde pred seminarii de Introducere n Etic, Introducere n

    Estetic i Filosofie Modern.Dl. Ioan Lucian Muntean este doctor al Universitii din San Diego i pred laFacultatea de Filosofie din Bucureti cursurile de Mintesi Cogniie, Extinderi ale logicii de ordinul 1, FilosofiaFizicii, Programare asistat pe calculator.Interviu realizat deLavinia Marin

    Cristian Iftode i Ioan Lucian Munteann interviu:

    Tinereea filosofiei: oameni sau teorii

    Continuare din pagina INT /3

    Ctre revista LUNI- Rspunsuri la scrisoriDrag domnule X,

    Unora dintre membrii redaciei li se pare temperarea emoiei la vederea sursuluic "Tudorel Mardare este G. Pandele"ar fi o inocent al copiilor) echilibreaz ntr-opropoziie analitic, adic dac aflm despre T. incredibil complementaritate comunicareaMardare c i se spune i G. Pandele nu ni se iniial, printr-un ton raional si obiectiv: dup mbogete cunoaterea despre primul, pentru rspunsul propriu-zis pe tema revistei Luni, sec cei doi au acelai referent. Dac acceptm ajunge printr-un calcul riguros la ideea c ntreacest lucru, putem s ne gndim c persoana X ea, persoana X, Kant i Eminescu ar exista un feli-a rspuns singur la prima scrisoare trimis de "raport", de apropiere. Adic, dac am nelesredaciei pe fondul unei dedubl ri de corect, Kant e mai mare ca Eminescu i Eminescupersonalitate n cadrul aceluiai trup, caz n e mai mare dect persoana X, deci X nu e chiarcare, cu puin imaginaie (despre care Einstein aa de mic. Noi credem c un astfel despunea c e nelimitat n comparaie cu raionament nu ne poate face dect bine, maiposibilitatea cunoaterii), putem spune c ales c din finalul scrisorii nelegem c oricinepropoziia mai sus formulat este sintetic, poate fi n locul lui X.adic cele dou nume ar trimite la persoane V mulumim pentru scrisori. Poatediferite. Dumneavoastr ce credei? facem un grup de discuii pe tema"Noi (mereu

    Mna cu care s-a scris prima scrisoare a fostaceiai sau nu) i raporturile dintre noi (oricumdirijat de o minte care are o activitate psihico- am fi) i ceilali". Sau v putei da ca exemplu laemoional complex n tramvai, printre care i seminariile de filosofia limbajului n locul frazelectura "minimalistei publicaii Luni". Mna Dan Barbilian este Ion Barbu, artnd ccare i-a ntins un rspuns primeia (posibil ntru totui aceast propoziie nu este analitic.

    Scrisoarea colegului Mardare m ndeamn s transcriu aici cteva rnduri din marele Hegel: (...) Am s-l provoc cu aceast ocazie pe autorul obscurelor calcule ce privesc masa cerebral a filosofilor s demonstreze actul de incipien al micorrii creierului prin supraevaluarea potenialitii lui. Iar dac nu va face aceasta, voi nelege minimalismul pe care l atribuie Luni-ului ca pe o reflectare a propriei condiii. Deci, drag T. Mardare , lumea nu st n constatri destructuratoare ci n zidiri salvatoare. S ne fereasc Bunul Dumnezeu de autoritatea oarb a anonimilor gloatei! S ne iubim. Dac suntem mari.G. Pandele (Pt. revista Luni, rspuns lui Tudorel

    Mardare)

    V-a rspunsDUI

  • 8/7/2019 Revista de Filosofie - Luni - Nr 10

    5/20

    Via ST eUDe n a sc

    m tu tiE v eni ente s dene , ai na iasoci i, tiri, ce clur ,

    ni v e e i iati e stud n ti din u ate f Fac lt a de Filoso ie

    R r i u b c

    Scurt pe 3,14

    LuniNr. 10

    Rspunsuri/tiri scurte/aberaii la , cu mentiunea: pentru [email protected] ea z t ic ev a f i s r s n FC o m e t a r ol el e l a r ist . lo . o - eciu ea OR UMS u ti c l ev i t o . ocr ie n ar o la r s a@fil s r

    STUD / 5

    = Mari o echip de muncitori la drumuri umbla prin eroare a lui Kant? i l nelegem mai bine pe Kanfacultate: vestele lor portocaliu-fosforescente i astzi dect acum 100 de ani?. Evident, combinareactile verzi noi-noue erau foarte ic i contrastau rspunsurilor face deliciul cititorului.plcut cu mediul cenuiu. Privii de aproape ns,= n curnd, n filosofia romneasc se va discutamuncitorii acetia preau foarte cunoscui: era altfel. Cel puin aa reiese din achiziiile dlui Paul

    echipa Facultii de Filosofie probndu-i costumele Sabou, probabil absolvent UVT Filosofie, deintor aprin facultate pentru viitorul Trg. Impresia lsat a domeniilorkant.ro, wittgenstein.ro, aristotel.ro ifost excelent. Un student de anul 4 a profitat de probabil alte domenii neidentificate.Kant.ro esteocazie i i-a abordat cu o mic rugminte: s-l ajute i relativ funcional (dup cum arat textul mai sus) darpe el la consolidarea structurii lucrrii de licen. La nu foarte populat de Societatea Romn Kant (undeTrgul Educaiei ns, doi trectori se sftuiau : hai sunt membri n Bucureti i Alexandru Boboc,mai repede, n-avem ce cuta aici, nu vezi c atia-s Valentin Murean, Ilie Prvu, Drgan Stoianovici,de la Construcii ?! Alexandru Surdu).Wittgenstein.roi aristotel.ro mai

    au doar un pic pn a fi finisate, dup tirile de pesite, pn la sfritul lui 2006. n filosofie ai tottimpul nainte!. Probabil din acelai motivcumprtorul luiplaton.ro (o firm din Nicosia!!!) nu l folosete la nimic. Spre comparaie,http://www.hegel.com prezenta acum un an un MP3player numit Hegel, acum prezint formaevoluat, un fel de combin produs deHegel Music

    Systems.= Chestionarele completate de cititorii revistei au= Cititorilor care nu au prins ideea tirii anterioare, limenionat rubrica Conceptul de la pagina 7 printre se recomand s i cumpere ct de rapid domeniilecele mai gustate (locul 3). Cititorii notri nu se pot nc libere (Nietzsche.ro, Descartes.ro, Hume.ro) idelecta i n acest numr cu aceeai lectur : dl s-i facblog personal pe ele. Redacia nc nu atefanov a ncetat colaborarea cu revistaLunidin hotrt ce nume de domeniu o s cumpere (adugatecauza unei tiri aprute n numrul trecut la rubrica fiind nc 200 mii n urn n ultimile 2 sptmni)3,14 care spunea vom afla ce au de fapt de gnd pentru noua Revista cu filosofie:rf.ro este ocupat,profesorii notri, c de coal sigur nu se in .rcf.ro este ocupat, revistacufilosofie.roeste preaDetaliile i motivele renunrii sale le putei gsi lung. Variante intermediare suntrevistacuf.ro, cutnd n arhiva de mesaje de pefil_unibuc. Ne revistacu.ro, rcufilosofie.ro, revcufilo.ro cerem scuze nc o dat fa de toi profesorii care au sau pur i simplu s foloseasc site-ul niciodatfost jignii de respectiva glum exagerat. terminat al Asociaiei FILOSwww.filos.ro

    = Acesta este ultimul numr al Revistei LUNI i,= Dac dorii s vedei un interviu internaional cu 3totodat, ultimul numr al acestei rubrici. n ntrebri adresate ctre 70 din cei mai mariviitoarea Revist cu filosofie,nu vor exista tirispecialiti n kantianism, cu centralizare la Moscovanesemnate. Dar....oricnd dorii, putei crea o ntre 2004-2005 , vedei ,revist doar din tiri, iat un sfat de la experi. Costulseciunea Files. ntrebrile erau : n opinia dvs,estimat al xeroxrii n 100 de exemplare: Revist de 2care dintre ideile lui Kant au valoare universalpagini=100,000 lei (10 RON). Hasta la revista, baby !durabil? n opinia dvs, care a fost principala

    = Replici incorecte politic auzite pe vremea cnd nuexista LUNI: un grup de studente de la anul 1 spunndMine avem seminar cu Staicu, s venim n fustemini!, un student de la Teoretic spunnd facemcurs cu decanul de la 8.30 i tot el ne spune s nu maiartm ca picai din pomul de Crciun , grup de fetediscutnd iar l-a luat gura pe dinainte n seminar ine-a povestit ce face o prieten a lui, care era la dou

    rnduri n fa.

    http://www.kant.ro

    tiri corecte politicEvanghelia dup Iuda apocrife, nu se spune nimic despre

    ntr-un numr recent din National biografia lui Iisus, sunt doarGeographic s-a publicat texul nvturile lui compilate.integral al Evangheliei dup Iuda, Vaticanul nu s-a decis nc dac s ocea mai recent descoperit scriere recunoasc oficial.teologic. Manuscrisul a fostcumprat n 1945 i abia acum s-afinalizat traducerea lui. Datarea cuCarbon-14 arat c este unmanuscris autentic i nite marturiiistorice pledeaz pentru situarea sa nainte de anul 180 e.n. A fost scriscel mai probabil de o sectconsiderat eret ic pe la

    nceputurile cretinismului.Povestea acestei evanghelii e destulde scurt, multe fragmente s-aupierdut, ns ideea central ar fi cIuda nu l-a vndut pe Iisus, ci a fostrugat de Acesta s l predeaautoritilor pentru a se mplini ceera scris. Cuvintele pe care le-ar fispus Iisus lui Iuda sunt astea:l veisacrifica pe omul care este nveliulmeu. Se mai vorbete i de oridicare la cer a lui Iuda, o intrare alui ntr-un nor de lumin. (problemaar fi c dac Iuda s-a ridicat la cer inu s-a spnzurat, cine altcineva nafar de el putea ti cum s-aupetrecut lucrurile? Cine a mai scrisevanghelia dac nu a mai existatnici un alt martor ocular la discuiaIisus-Iuda?). Ca i alte evanghelii

    Mihaela Pop, Viorel Vizureanu,Andrei Gitnaru, Aristotel :

    program filosofic si prelungiridoctrinareAndrei-Dragos Giulea,Fiinta si

    proces in ontologia lui NoicaCri noi apar la bibliotec: Florin Turcanu, Mircea Eliade :Thomas Aquinas,Commentary on prizonierul istoriei

    Aristotle's Nicomachean Ethics Martin Heidegger,Prolegomene laPaul H. Portner,What is meaning?: istoria conceptului de timp

    fundamentals of formal semantics Thomas Hobbes, ElementeleAlfred Nordmann, Wittgenstein's dreptului natural si politicTractatus : an introduction Mircea Vulcanescu, OpereNeil Smith, Chomsky :Ideas and Catalin Avramescu,Filozoful crud :ideals o istorie a canibalismuluiMichael Pakaluk, Aristotle's Andrew Samuels,Dictionar critic alN i co ma ch e an E th ic s : an psihologiei analitice jungieneintroduction Antonio R. Damasio,Eroarea luiRay Jackendoff, Foundations of Descartes : emotiile, ratiunea silangua ge : brain, meaning , creierul uman

    grammar, evolution Catalin Cioaba, Jocul cu timpul :Robert Kane,The Oxford handbook ontologia temporala a lui Martinof free will Heidegger Hugh LaFollette (ed.),The Oxford Emil Cioran,Caietehandbook of practical ethics Salomon Malka,Emmanuel Levinas :Sabin Totu,Filosofia si istoria ei : viata si amintirea luielemente pentru o filosofie a Peter Kunzmann, Atlas de filozofieistoriei filosofiei Deborah G. Johnson,Computer Romulus Brancoveanu,Canoane ethicsmetodologice si dialog discursiv :Flora Lewis,Europe : a tapestry of despre programele metodologice nationsin stiintele sociale Frank E. Manuel,Utopian thought inAristoteles,Despre suflet the western world Sebastian Grama, Cristian Iftode,

    Dl. profesor univ. dr. MihailC o n s t a n t i n E r e m i a,profesor n cadrul Facultiide Drept i Facultii deFilosofie precum i al altorfaculti, unul dintrerealizatorii modulului deStudii Europene i DreptComunitar -Facultatea deFilosofie, a decedat n cursulzilei de duminic, 16 Aprilie.

    Domnia sa a fost nu doar o unautor de manuale i cri despecialitate, ci i unprofesor foarte apropiat detoi studenii Facultii deFilosofie, aa cum l-aucunoscut acetia. Dl. profEremia obinuia s i tratezecu mare bunvoin i le

    mprtea deschis din vastasa cultur i experien devia. Sprijinea ntotdeaunastudenii i iniiativelestudeneti.

    Cei care i-au fost studenti il-au cunoscut i-au fostalturi pentru ultima oar laFacultatea de Drept, mari18 aprilie, i la cimitirulIancu Nou, n cadrul

    nmormntrii de miercuri,19 aprilie.

    Redacia revistei deplngetragicul eveniment i, nsemn de respect, a amnatpn joi, 20 aprilie, lansareanumrului 10.

    Dumnezeu s-l odihneasc n pace !

  • 8/7/2019 Revista de Filosofie - Luni - Nr 10

    6/20

    STUD / 6

    ntre 14-16 aprilie 2006 s-a desfuratTrgul Educaieigzduit ca n fiecare an deFacultatea de Drept. Participarea Facultiide Filosofie a fcut din nou uz deoriginalitatea-i caracteristic, oferindo portavoce, de unde un tnr nu chiar lipsitvizitatorilor posibilitatea de a-i lua o primde talent emitea tot felul de cntece desprediplom n Filosofie in numai cinci minute, cucum e vara la mare, zicale, povestioare,capul, aa cum se vede n imagineadintre care unele nu erau tocmai potrivite cualturat. evenimentul. Probabil din cauz c efortul

    Amuzai i nc nencreztori,depus a fost prea mare n ziua de vineri,viitorii studeni se apropiau de stand la auzulechipa a fost mai mult absent smbta, ndemnului:Vino la Filosofie ca s-nvei opentru ca duminica pn i cele doua studentemeserie! (/i s-i faci o companie!) dezorientate care s-au trezit singure la stand

    Toi membrii echipei au purtat cus plece, lsndu-l n paragin.mndrie ctile i vestele demuncitori cu UrmeazFacultatea de Chimiecarecapuli nu renunau la ele nici n pauzele des-a gndit ca ar fi nimerit s atrag potenialiiigar, nfruntnd remarci de tot felul, cum arstudeni cu tabelul lui Mendeleev ntr-ofi: Uite-i i pe tia de la ConstruciiDe mrime impuntoare, tabel cu care, dupmenionat c astfel de reacii n-au avut loccum tim, toat lumea ar vrea s aib ct maidect vineri pn la ora 11, cnd deja luatul

    puine ntlniri. Cteva sticlue cu lichidediplomei cu capul, nu cu picioarele eracolorate (chiar dac nu erau acuarele n ap,cunoscut de toat lumea. tot nu spuneau nimic despre nimic nimnui)

    Cnd cineva se arta interesat de oodihneau cumini pe o mas linitit i curat.eventual studenie n Filosofie, erai mndru Ultimul dar nu cel din urm, standuls-i povesteti despre toate activitile peFacultii de Biologieparc avea mai multcare le poi ntreprinde, despre profesori,via n ciuda animluelor moarte care ldespre atmosfera din facultate, desprepopulau. Se gsea printre ele i o broasccalitatea seminariilor, etc. Cnd ns cinevaestoas simpatic cu care ne-am fotografiat ntreba: Totui, ce poi s lucrezi dup cecu toii, la invitaia responsabilului de PR altermini Filosofia?, cel interesat era ndreptatstandului.spre eful de antier Lali, care putea da maimulte i mai clare informaii despre acest N-ar fi ru dac echipele celorlalteaspect. faculti prezente la Trg ar renuna ntr-o

    anumit msur la aceste mostre evidente aleMai neinspirate dectFacultatea de domeniului lor reprezentativ pentru c, dac

    Filosofie, iat n continuare alte idei de a ne-am lua strict dup ideea asta, Facultateaatrage publicul vizitator. Un titlu provizoriude Filosofie ar trebui s-i etaleze la standpentru ele ar putea fi: Aa NU! gndurile, ntrebrile sau raionamentele

    Aadar, avem Facultatea de filosofice. i n-am vrea s ne prezentmJurnalism, ai crei membri au atras ateniatocmai cu asta.asupra lor folosind mijloace agresive cum ar fi

    Scopul nu este acela de a construi un Remember The Sixties, ci de a vedea efecteleperioadei respective asupra contemporaneitii,felul n care imaginarul acelor ani apare n modul demanifestare i expresie al tinerilor de azi.

    Evenimente la care v ateptm:1. FilmLoc de desfurare:incert momentanData:6 maiInvitai: Alex Leo erban, Alexandru Solomon,Constantin Chelba, Horea Murgu2. LiteraturLoc de desfurare:mansarda CrturetiData:7 maiInvitai:Liviu Papadima, Florin Iaru, Bogdan Lefter,Proiectul nostru are ca temschimbrileSimona Popescu a pe plan social, artistic, filosofic, politic care au3. Muzic (Club A)nceput n SUA i vestul Europei la sfritul anilor Loc de desfurare:Club A'60.Data:10 maiInvitai:Florian Pitti, Doru Ionescu, Mircea Florian,Cine? - EchipaInterarte este alctuit din studenteNicu Alifantisla secia de Comunicare - Litere.4. PublicitateLoc de desfurare:Lptria lui EnacheCum? -Interarte i-a propus o nelegere a artei caData:duminic, 14 maiansamblu dinamic, structurat n limbaje care se5. Schimbarea mentalitilor: Noua (dez)ordine ntreptrund, influenndu-se reciproc prinsocialinteraciuni constante si profunde.Loc de desfurare:ceainria CrturetiData:17 maiDe ce? - Obiectivul principal al echipei este stabilireaInvitai:Mircea Toma (moderator), Bogdan Lefter,unui cadru de comunicare ntre studeni de laerban Anghelescu, Angelo Mitchievici, Ruxandradiverse faculti, o abordare interdisciplinar aRdulescu (tema minoritilor), Vintil Mihilescu aproiectelor noastre.

    La Trg Articole n LUNI: Nr. 3, 10 de Ruxandra [email protected]

    Philosophy Talk:Dac dorii s ascultai un show radio sptmnalf c u t d e f i l o s o f i , m e r g e i l ahttp://philosophytalk.org/notesPastShows.htmi delectai-v. Gazdele sunt doi profesori de

    filosofie de la Universitatea Stanford, Ken Taylori John Perry i, n fiecare sptmn au cte uninvitat nou cu care dezbat diverse teme mai multsau mai puin majore din filosofie: existenialism,cstorie, sinucidere, filosofia baschetului,frumuseea, existena lui Dumnezeu,patriotismul, drepturile animalelor, sensul vieii.Emisiunea e dinamic, interesant i are iintervenii n direct ale asculttorilor: acetiasunt n majoritatea lor studeni sau foti studenila filosofie iar lucrul cel mai remarcabil este ctoate interveniile lor sunt bine argumentate ilegate de subiect.

    Postmodernism n continu dezvoltare:Filiera Internet. Dac dorii nite pictori/zugravi

    pricepui pentru a avea o fresc pe peretele deacas reprezentnd Judecata de Apoi, sau altebuci din Capela Sixtin a lui Michelangelor,i n t r a i p e h t t p : / / w w w . f i n e a r t -china.com/framefactory-oil.htm . Par oamenitalentai, cu chef de munc, i preuri accesibile.E drept c vor veni tocmai din China ca s vpicteze Capela Sixtin n garsonier, dar meritbanul -aa credem noi.

    Intelligent Design:Mai demult, n America, pentru ca adepiicreaionismului s nu se simt discriminai ncoli, s-a inventat o teorie cu numele deIntelligent Design care era un fel de substitut maisofisticat al creaionismului. La orele de biologie

    elevii nvau ambele teorii urmnd ca fiecare saleag pe cont propriu n care s cread. Decurnd ns coala Districtului Dover din statulPensylvania a fost dat n judecat de un grup deprini care protestau mpotriva obligativitiipredrii intelligent design-ului n clase. Priniispuneau c asta nu e o teorie tiinific, ci oreligie i deci n-ar trebui s existe aa ceva nprograma colar. La proces au fost chemai camartori ai aprrii i acuzrii exclusiv filosofi. Afost poate cel mai ciudat proces al acestui secolfiindc s-a discutat exclusiv pe teorii. Probeleaduse n instan erau demonstraii logice,argumente non-formale i citate din texteclasice. Dup lungi discuii, decizia tribunalului afost aceasta: intelligent design-ul e o religie,

    trebuie scos din coli. i cum justiia american sebazeaz farte mult pe precedente, aceastdecizie se va reitera probabil i nalte state. Iat un caz n carefilosofii reuesc s schimbe lumeadin jurul lor dei nu se neleg

    ntre ei.

    Ce se mai ntmpln filosofie

    Invitaie laInter arte:

  • 8/7/2019 Revista de Filosofie - Luni - Nr 10

    7/20

    e Luti de poziie, articol ce seautodef inesc ca f iind critice

    R r i u b c

    C I i eR T c

    de Marian Clborean, [email protected]

    LuniNr. 10

    C o m e n t e a a t i o e l l ev sta.f il s. o - cu ea O Mz r c l e a r i o r se i n F R US cr e u n a r ic l la e vista@ ilo ri t o r f s. o

    Teoretic s-au schimbat multe prin proasta medicamentaie, nu suntemlucruri, dar noi tot aa am rmas, dei nu ne vinovai de laitatea noastr, ci preocupaiplace s recunoatem pentru c prea puini de bunstarea societii. Peaiubitul nostrudintre noi se uit i n interiorul lor, mai conductor ne-a urat ,,S trii bine !, cmult dect n jurul lor. noi nu ne supunem acestui ndemn este

    pentru c nu tim s trim (dar las c iSuntem prea ocupai s ne rdem ateptm pe americani s ne nvee, ei suntde Bsescu, Nstsescu, Jmecherescu . a. buni cu noi, vor munci n locul nostru iar noi

    m. d. ca s ne dm seama c poate Da, vom sta la umbr, depinde care umbr:poate Nu s-a schimbat ceva. cimitir sau nchisoare, la alegere).

    Dac s-au schimbat lucruri, s-auvzut la TV. Dac nu s-au schimbat, nu s-au Dac s-a produs un scandal alvzut la TV - logic. Singurul lucru care s-a caricaturilor lui Mahomed despre caremicat este c din cnd n cnd am nceput conversm la nesfrit, ele nu trebuies spunem adevruri. De vreo doi ani am artate, pentru c noi avem puterea s ne

    nceput s nu mai menajm oameni care nu dm cu prerea fr s le fi vzut. Dac unorne menajeaz. Chiar dac se las cu oameni le-au fost luate averilemuncitesanciuni morale din partea invitailor la TV (vezi Marie Rose Mociorni) noi trebuicare arat, mustrtor, degetul- (depinde i astzi s le uitm numele, pentru ccare deget este ales pentru mustrare). motenirea lor poate provoca deranj.

    Dac un soldat romn moare De ce nu emigrm n Arabia mpucat nu este vinovat cel care trage, ci Saudit?ziaristul care a publicat caricaturile De ce vrem egalitate? Ce facem cuprofetului Mahomed. Dac guvernul romn ea? Ne ajuts vedemmeciul mai bine?nu acord ban i pentru susine rea De ce minoritile din Romnia

    nvmntului nu este vinovat guvernul, ci trebuie s aib drepturi?profesorii care fac grev. Dac un ofer beat De ce homosexualii nu trebuiecalc cu maina un copil care traversa omori?strada regulamentar, linitit i fericit c a Pentru c suntem prea proti smai nvat ceva la coal sau cel puin i-a percepem realitatea?fcut prieteni noi, nu este vinovat oferul Pentru c Holocaustul a fost ocare era beat, el este puca marin, ci taxiul minciun?care circula regulamentar pe osea Tam-tam- ul grevei profesorilor

    ndreptndu-se spre locuina lui Teo Peter. nu s-a rezolvat (pentru c rezolvrileDac un beivan notoriu violeaz o femeie revendicrilor sindicale nu au existat n modnu este vinovat beivanul ci crciumarul real).Dar ameninarea Metrorex-ului de acare i-a vndut butura, via, strugurii, declana o grev general s-a rezolvat real,oricine altcineva. la fel i ameninarea minerilor s-a rezolvat

    Dac exist libertate de exprimare tacit i pe estache.ea trebuie s fie total. Dar tocmai pentru n condiiile acestea, m ntreb,c este total ea trebuie s fie cenzurat retoric, la fel ca vnztorul de ziare dinpentru binele nostru. Dac lsm oameni s metrou: ,,Libertatea de azi, mai vreamoar n spitale pe masa de operaie sau cineva Libertatea de azi?,,.

    Libertate, te iubim

    de Vladimir Gorea Articole n Luni: nr 7

    de Elisabeta Turmac Articole n Luni: nr 7, 10

    Stau cteodat i m gndesc. Se mai ntmpl uneori s mi vin o idee extraordinar.Faa mi se lumineaz, inima mi pocnete deemoie, sunt surescitat ca n faa unei revelaii. n momente de genul acesta chiar m simtimportant i am impresia c dein o parte dinMarea Cunoatere, inaccesibil altora. Doar caresunt ansele ca alt persoan s fi trit aceeairevelare a aceluiai mister? Sunt destul de micidar n acelai timp, sunt destul de muli oamenicare la fel ca i mine, stau i se mai gndesc. E deajuns s dai un search pe google cnd ai dubii nprivina exclusivitii. Chiar dac nu gsetiideea revelat n aceeai form, ideea de baz eaceeai. Un bun exemplu este Eliade cu al suRoman al adolescentului miop Originalitatea edestul de ubred, mai ales c ne aflm n faaglobalizrii care nu faciliteaz doar rspndireabunurilor, ci n special mprtierea ideilor.Probabil c problema nu este de a avea ideea, cimai degrab de cum o lefuieti. Lumea ngeneral e un creuzet; nite variabileinterdependente care formeaz contextul desubstane i nite omulei care amestec nervos.Cui aparine originalul? De fapt nu are nici oimportan. Pe o sculptur oarecare nu scriePetre Sndel, muncitor la cariera demarmur, ci numele artistului care a finalizatlucrarea. Totui, are nenea Sndel un merit maisczut dect al artistului? Doar nu mergea nenea

    sculptor la cariera de marmur s ii sapepropriul bloc de piatr nu c nu ar fi n stare.Dac nu ar fi existat nici un nene Sndel, neneaartist i-ar fi putut procura piatra, dar dacnenea artist nu ar fi fost, Sndel nu cred c ar fiavut simul artistic s fac ceva drgu din bloculde piatr brut.

    n definitiv, pretenia de originalitate,de proprietate exclusiv asupra unui bun(intelectual sau material, nu conteaz) are unfundament egoist. Nu e ideea ta proprie pentruc doar ai finisat-o sau ai pus o palm desubstan. Trebuie s urmeze un curs deperpetu perfecionare, este ca un bulgre care

    trebuie tot timpul mpins i ngrijit pentru aputea crete. Prea puin importan are dacscrie numele tu sau al altcuiva pe bulgreprobabil este important e s faci cu el unOmmai

    mare, mai solid, mai stabil,mai bun.

    Copyleft

    n numrul 9 al RevisteiLUNI, n rubricaScurt pe 3,14, au aprut mai multe paragrafecu un ton nepotrivit care lsa deschis posibilitatea interpretrii ca jignire a unor remarci

    intenionate a fi nite glume. ntre numerele 1 i 9, suprasemnatul am ngrijit respectiva rubrici extensiile adugate acesteia. Responsabilitatea aparinndu-mi n totalitate, odat cudemisia, a dori s prezint scuze tuturor persoanelor jignite sau ironizate de-a lungul timpului Scurt pe 3,14. Le rog pe acestea s ia n considerare i faptul c rubrica nu era una oficioas, ciuna sarcastic, deschis, cu tente absurde, destinat s inverseze n glum inevitabilul meciprofesor-student, rubric foarte citit dei neacademic, ce nici nu pretindea s fie detiri.

    A dori s-mi exprim admiraia i consideraia fa de profesorii din facultate, pentruclarifica o nuan pe care majoritatea cititorilor au prins-o cu siguran. ntr-un articol, a indicprobleme instituionale nu nseamn a nu-i respecta profesorii. De ce critic? Pentru c ce spmi se pare adevrat. Ct despre ce e bun n facultate, cine crede c poi munci benevol pentru atrebui tu s scrii constant elogii, acela n-a ncercat s-o fac; Facultatea de Filosofie are i bani ioameni educai (ambele n cantiti incomparabile fa de aceast mic revist), echipa dpromovare ar putea ndeplini i aceast funcie laudatorie, dac s-ar crede c e nevoie. Similacui pasionat de filosofie nu i-ar plcea s citeasc rezultatele diferitelor grupuri sau centre decercetare ? Recunosctor pentru deosebita formare oferit de Facultate, eu consider cproiectul unei reviste deschise independente (din cte cunosc, nimeni n afar de un profesor n-sugerat vreodat caLunis fie mcar sprijinit de Facultate; pn i capsele le dm napoi), care ndeamn, dup voia fiecrui autor, la gndit, lectur sau aciune va face mult mai muli i mbuni studeni la Filosofie dect de exemplu participarea la Trgul Educaiei. Probabil, la fel cuar face-o i o ipotetic revist exclusiv a profesorilor i doctoranzilor. n sfrit, nu a dori caacest paragraf s afecteze n vreun fel scuzele exprimate i observ c pn i n domeniurubricilor nesemnate poi nva din greeli. i merge mai departe.

    CRIT / 7

  • 8/7/2019 Revista de Filosofie - Luni - Nr 10

    8/20

    D I S U IST U II E E R

    L nu iN r . 10

    C o m e te a r o le revist .f l . o - eciu ea O UMn az ti c le la a i os r s n F R S c ie u n a r ic o l e v ta lo . or t la r is @fi s r

    ESEU / 8

    Fotografii ntr-o zide miercuri

    de Mdlina Potncmadalina@revista. filos.ro

    Articole n Luni: nr. 2-4, 6, 8-10

    (Not: Acest aparat a fost bricolat pentru alt uz. Evident, multiplu n aproximare,nul n asumarea inteniei manifeste.Inventatorul su i pune actuala frnicie peseama interseciei aleatorii dintre ecoul unor discuii purtate pe o plaj, cu ani n urm, irespectiv o exigen epistemologic nemprtit. Rezultatul, scris dinainte, a fostidentificat n ploioasa dup-amiaz demiercuri, 12 aprilie 2006, printre ndoiturilecelor ce urmeaz. Pstrm ortografia original.Prezenta not este amplu dispensabil pentrulectur ).

    Marea, la nici doi kilometri deHestugma, devine alb de spumele golfului. Subora, povrniurile mpdurite au cptat cevaparc dureros, ca lumina de aici. Civa pescarine salut cu plriile n mini. Deja ne imaginmrcoarea serii pe terasele cafenelelor dincartierul vechi, n apropierea fortului - pe care lvedem n clipa de fa ca pe o neverosimilexcrescen a bolovanului n ceafa cruiadormiteaz btrna aezare.

    Infeciile cu Hestugma afecteaz nultim instan anumii centri nervoi, n 88%

    din cazuri constatndu-se puternice tulburri deechilibru i confuzie a direciilor. Astfel, unhestugmatic a putut fi depistat n urmainternrii sale cu multiple fracturi, omul intrndcu maina n peretele spitalului situat la dreapta n momentul n care voia s vireze la stnga. ntot timpul ct a primit ngrijiri, pacientul s-aadresat cu obstinaie unui grafic de pe zid,considernd c le vorbete medicilor aflai npartea cealalt. i arta umerii plngndu-semereu c are dureri la genunchi.

    Emmanuel Hestugma s-a nscut pe lamijlocul secolului XX la Cape Town. Lucrrilesale au ajuns repede cunoscute i apreciate ngaleriile pariziene, ansa datorndu-i-semagnatului sirian Ben Sheffel, care l-a ntlnit peneobinuitul artist n cursul unei cltorii njurul lumii. Bunul su prieten i colaborator,bulgarul mil Abramov, a primit imediat nsrcinarea..... (continuare n pag. ESEU /11)

    HESTUGMA

    de lect.dr. Sebastian [email protected](Continuare n pagina ESEU /11)

    Articole publicate n LUNI: nr.1-10

    M e m e n t o : Acum a vrea s ofer o justificarec t e o d a t a m o teoretic mai solid deciziei mele de a numicuriozitate morbid. rubrica astfel, care sun n felul urmtor:ntii, eu locuiesc la seara de miercuri, ca n fiecare miercuri,ieirea din Pasajul Obor prinii se duser la cinema. Bieii, rmaii aici are loc zilnic cel singuri i stpni pe cas, nchiser uile i

    puin cte un accident. ferestrele i sparser becul aprins de la oLa nceput, imediat ce lamp din salon. Un uvoi de lumin aurie iau zea m sc ri tu l proaspt ca apa ncepu s curg din beculuiertor al frnei, spart, i-l lsar s se reverse pn cnd

    sream la fereastr ca s vd coliziunea nivelul ajunse de patru palme. Atuncimainilor. Odat am prins exact momentul n ntrerupser curentul, scoaser brcua icare un om (beat probabil) era aruncat peste navigar dup pofta inimii printre insulelecapot i sacoa lui de plastic a planat ntr-un din cas. (Gabriel Garca Mrquez, Luminavoleu lent pn cnd a atins asfaltul i, n e ca apa, n vol. Dousprezece povestirimod metonimic, din ea s-au revrsat un mr, cltoare, p.132).o franzel i o portocal (probabil i o sticl Probabil tii c acum civa anide Polar). Dup aceea m-am plictisitMrquez era un scriitor la mod. n acea(probabil mi se tocise sensibilitatea). Dar perioad m-am gndit s citesc i eu ctevale auzeam n continuare (dei le vedeam).cri ale lui pentru c, dup un calculUrechile mele vedeau infinitatea de ingenios, am ajuns la concluzia c voi aveacrpturi gonind n toate direciile inumai de ctigat: voi avea subiecte deinfinitatea de cioburi de far ncremenite o conversaie noi cu prietenii i voi reui sclip n aer. i totul n mai puin de o impresionez prin erudiia mea necunoscuiisecund. care mi plac. ntre timp lumea l-a uitat. Dar

    Cteodat a vrea s am mie mi se vdete tot mai mult, cu fiecare zitermopane. care trece, profunzimea teoretic a scrierilor

    sale. De exemplu, am fost cu ceva vremePersoana care este clcat de un n urm la un seminar n care se vorbea

    automobil este victima matematicii, fizicii idespre prima navigaie i a doua navigaie.chimiei. Pentru c omul ce duce o via Acum, eu nu am nici cea mai vag idee ce arcontemplativ nu poate s nu-l influenezeputea s nsemne aceste lucruri, dar am auzit

    pe cel care duce o via activ, exact aa cumc ar putea fi ntrebri de examen. Aa c,acesta nu poate mpiedica viaa activ s dac mi va cdea cumva subiectul acesta,nu-i influeneze gndirea. [] Este imposibilvoi repeta n faa profesorului ca pe o poezies concepi lumea noastr numai n termenii nvat pe de rost citatul urmtor:naciunii. Numai Dumnezeu este capabil, ncaptul coridorului, navignd de zor, Tot

    formularea scolasticii, de Coincidenasttea la pupa, cu minile ncletate pe vsle Actului cu Gndirea. Realitatea noastr nui cu masca pe fa, n cutarea farului din poate fi neleas dect ca o ntreptrundere port, pn cnd i s-a terminat oxigenul dina acestor dou componente. [] Cnd ambutelii, iar Joel plutea la prova, nc spus c persoana clcat de un automobilcercetnd cu sextantul la ce nlime eraeste victima matematicii, fizicii i chimiei,steaua polar, i prin toat casa pluteau ceia fi putut tot att de bine spune c este treizeci i apte de colegi de clas, eternizaivictima lui Euclid, Arhimede i Lavoisier. (E.n clipa n care unii fceau pipi n glastrele cuPanofsky, Art i semnificaie, p. 53) mucate, alii cntau imnul colii cu

    cuvintele schimbate cu nite versuribatjocoritoare la adresa directorului, iar Teoria alegerii raionale alii beau pe ascuns un phrel de coniac din

    sticla lui tticu'. (Gabriel Garca Mrquez,Prima oar cnd am dat revistei unLumina e ca apa, p. 134).

    material pentru aceast rubric era o zi de ntruct lumea l-a uitat pemiercuri. Mergeam pe strad i auzeamMrquez, voi avea avantajul de a putea spunefugitiv fragmente din conversaiilec tocmai am sintetizat ideile unuioamenilor. Atunci mi-a trecut prin cap c ar ficomentator necunoscut din secolul al XV-lea.amuzant s le fotografiez cuvintele. DeDup aceea, printr-o trecere subtil, voi facefapt, ceea ce m preocupa era, pe de o parte, legtura cu mitul peterii i cu teoriaraportul imaginilor cu realitatea, pe de altparticipaiei lumii sensibile la lumeaparte, raportul cuvintelor cu realitatea i, n inteligibil.fine, raportul dintre imagini i cuvinte. Dar Concluzii: 1. Oare Socrate a auzitpentru c atunci nu am fost n stare sde expresia Et in Arcadia ego? 2. Eu nuformulez ntrebarea mcar n felul acesta, neleg de ce oamenii aflai la parter laam preferat (n urma unui proces cognitiv nB.C.U. se ncpneaz s cheme liftul sprecare mi spuneam c nu sunt n stare ssubsol, de vreme ce exist un afi destul deformulez aceast ntrebare) s le decupez,vizibil pe care scrie V rugm s apsaipur i simplu, vorbele (fr s le cerbutonul cu sgeata corespunztoare direcieipermisiunea de publicare). dorite de deplasare.

    Conine 4 f ascicule,20 pag ini:PR INCIP A L ( p g . 1-7 )a-INTer v iu: 1-3-V ia TUDeneasc: 3-6S-CR ITice: 7STUDII I SEUR IE(pag. 8-12 )EDII SPECI A L E( pag . 13 15 )- A R TE I LITER A TUR ( pag . 16 20 )-

  • 8/7/2019 Revista de Filosofie - Luni - Nr 10

    9/20

    ESEU / 9

    Pentru c oricum acesta este celmai morbid numr al revistei, m-am gnditAlt studiu de caz: anarhismul Filosofia practic nu poate fi mais iau exemple ct mai sumbre spre a fi n Discuiile despre anarhism se fac, aproape de oamenii obinuii dect ceaton cu nuana cenuie a ultimului numr dindestul de ciudat, n termeni economici i teoretic. O problem interesant nuLUNI. Aadar voi ncepe cu dou mici studiipolitici. Izbitor ns e faptul c anarhitii garanteaz automat i o rezolvare la fel dede caz despre cum se fac distinciile nsunt nite utopiti nverunai i asumai. relevant pentru simul comun. Totul

    filosofia practic. Pentru relevana lor, a se Anarhismul nu e un sistem politic, nu are a depinde mult decum anumese face filosofiavedea mai ncolo. face cu nimic din lumea real. Ideea aceasta aplicat.

    anarhist e c toi oamenii pot tri mpreun Filosofii fac distincii. Cu asta iStudiu de caz: sinuciderea fr s se supun unul altuia, c nu e nevoie hrnesc ei intelectual operele scrise. Dar ct

    Toat lumea care discut despre de sisteme oficiale de guvernmnt (care au d e r e l e v a n t e s u n t d i s t i n c i i l eacest subiect n filosofie pornete cu mereu o doz imens de inuman n birocraia respective..... .... aici toat lumea eurmtoarele distincii: soldatul care se lor) ca s-i constrng. Nu ar fi nevoie de nici dezorientat. Nu exist un criteriu formalsacrific pentru camarazii si vs. sinucigaul o autoritate exterioar dac am fi cu toii pentru relevan i toi bjbie la fel, dinegoist vs. omul care e ntr-un stadiu terminal umani. Dar nu suntem- asta e prima lecie pe orice tradiie ar veni. Desigur, n funcie dal unei boli. Apoi se mai face distincia ntre a care o nva un anarhist. E de ajuns s existe problem, se pot gsi explicaii relevanface ceva n vederea unui scop i a dori un singur om nefericit pentru ca el s strice o dar nu tiu dac se poate generaliza o singurscopul nsui. Oamenii vor s scape de durere comunitate de oameni liberi i s i soluie. i ar trebui mult curaj etic din parteadar cum nu au alt mijloc, se omoar; ideea e otrveasc cu frustrrile lui. Libertatea lui filosofului ca s se ating de anumitec nimeni nu vrea moartea n sine dar, cum anarhist-absolut de a face tot ce vrea subiecte refulate de contiina colectiv.nu e alt cale, ei o aleg totui. ns nimeni nu (inclusiv de a se rzbuna pe ceilali pentru Exist probleme foarte importante nvrea de fapt s moar, deci nimeni nu ar nefericirea lui) devine o povar pentru restul metafizic, la fel de angoasante ca cele dintrebui s spun c dorete sinuciderea. oamenilor liberi. etic, dar vocabularul ciudat al filosofieiOamenii se neal pe ei nii cnd spun c i Anarhismul are la origine o dorin teoretice la face inaccesibile pentru mulidoresc ceea ce nu i doresc. de puritate. i cum o asemenea societate nu Exist ns spaime i acolo. Orice om care s-a

    Problema cu acest gen de distincii este realizabil, singurul lucru care i rmne ocupat civa ani serios de Kant poateeste c ele sunt absolut formale i nu ating de fcut anarhistului e s refuze s triasc depune mrturie c ideile care se gsesc nmiezul chestiunii. Care ar fi acest miez? ntr- ntr-o societate impur i prin asta sCritica Raiunii Puresunt, pe alocuri,o interpretare alternativ, ar fi pierderea consimt (pltind taxe, participnd la vot) la nspimnttoare prin ceea ce spun despreidentitii. Oamenii i iau viaa nu pentru c perpetuarea mizeriei umane generale. Cnd fiina uman.le e fric de durere n sine, ci pentru c se filosofii ncep s analizeze ansele de succes

    tem c aceast trecere prin durere i va economic ale unei societi anarhice, Nu s ub i ec t e le f ie rb in i altera n mod fundamental i ei nu se vor mai rezultatul demersului lor e redundant; garanteaz succesul filosofiei practice nrecunoate. A accepta s te schimbi este demonstraia zdrobitoare de imposibilitate faa ce le i te or et ic e, ci re levan aegal, uneori, cu a face un compromis moral. nu atinge pe nimeni. Pentru c ei nu se leag distinciilor. Ori o teorie bun despreDurerea are praguri de netrecut pentru orice tocmai de aspectul esenial care a generat distincii se poate face doar n metaetic,fiin uman, ns sunt praguri strict teoria anarhist: impuritatea copleitoare a metalogic, metafizic, metafilosofie adicbiologice. Natura are grij s i sting pe cei tuturor oamenilor de pe pmnt. E destul de exact n interiorul filosofiei teoretice,ce trec prin suferine fizice insuportabile greu de vorbit despre asta pentru c departe de lumea dezlnuit.(desigur, nu exist prag biologic pentru ferocitatea vieii cotidiene e asumat tacitsuferinele psihice, poate doar nebunia... ). de toi i nimeni nu o mai observ. A teoretiza Coborrea filosofiei n strad riscDeci faptul c oamenii care vor s se sinucid corect anarhismul ar presupune a vorbi s devin doar un gest teatral atta timp ctnu au murit nc de durere arat c suferina despre aceste lucruri ascunse i, mai mult, a nu le poate spune oamenilor ceva importantlor nu era insuportabil n sine- ci amenina recunoate oarecum propria vinovie. despre ei nii. i chiar dac ar puteas le distrug personalitatea. Cine a auzit de Probabil c nimeni nu e destul de puternic filosoful s coboare n agora, este filosofulexperimentul Piteti tie c toi ntemniaii pentru asta. Filosoful este i el un om ca pregtit s asculte opiniile agorei n mijlocude acolo visau s se sinucid. Dar nu erau oricare, ce garanteaz c tocmai el va avea cercetrilor sale? Dac acest dialog filosof -lsai. Motivul lor era c acolo li se tergea curajul de a rosti ceea ce i sperie pe toi? om obinuit e doar un monolog, atunci ce rosidentitatea, cel mai monstruos lucru posibil. mai are prezena celuilalt? Cnd cellalt e de n astfel de cazuri, a muri nseamn a rmne Distinciile de mai sus nu sunt fa doar ca s dea din cap aprobator, netu nsui. ntrebarea ar fi, desigur, cine mai desigur unicele eseniale. E interesant de putem dispensa de el. n fond, lui i s-arrmne de fapt el nsui dup moarte? remarcat c anarhismul se poate analiza la putea trimite prin pot soluiile ingenioaseRspunsul e tot o ntrebare: cine mai rmne fel de efectiv i n termeni de identitate, iar gsite de filosof. n lumea real oamenii nuel nsui dac accept s triasc n acele sinuciderea se poate explica prin puritate la sunt att de docili; ei fac o mulime decondiii? fel de bine.Observaie personal:cnd distincii false la care in foarte mult. Se

    Ni me ni nu vorbe te de sp re oamenii discut despre lucruri de care le e poate dialoga filosofic acceptnd din capulsinucidere n termenii pstrrii identitii, fric, ei rmn mereu la un nivel formal i nu locului distincii total aiurea? Este filosofutoat lumea prefer s se rezume la se ating de coninuturi. Un logician sau pregtit s discute cu un politician cadistinciile cldue din zona altruism- filosof al limbajului care discut probleme politician? Ce drept n plus are un filosof faegoism. Iar cnd e vorba de sinuciderile formale nu poate fi acuzat de vreo angoas, de un medic, politician, ef de sindicat sauegoiste se las o tcere semnificativ. natura cercetrii lui l oblig la aceasta. Dar administrator de bloc ca s peroreze nNimeni nu vrea s analizeze ce se petrece un filosof care discut chestiuni de etic, agor? Dac pn la urm singurul criteriu eacolo, toi se mulumesc doar s condamne. metafizic sau filosofia tiinei i rmne calitatea ideilor i nu locul unde sunt eleDe ce? Probabil pentru c le e fric. Dar asta cantonat cu ncpnare n zona limbajului, expuse, atunci filosofia rmne teoretic

    e doar o presupunere. probabil c se teme de ceva. pn la capt.

    Sensul practic al filosofiei teoretice

    Articole publicate n LUNI: nr2-4, 6-8, 10de Lavinia Marin,lavinia@revista. filos.ro

    LuniNr. 10

    C o m e n t e a a t i o e l l ev sta.f il s. o - cu ea O Mz r c l e a r i o r se i n F R US cr e u n a r ic l la e vista@ ilo ri t o r f s. o

  • 8/7/2019 Revista de Filosofie - Luni - Nr 10

    10/20

    pentru c depesc ideea nedeterminat a nelepciunii. Putem astfel identificaDin aceleai considerente pentruceea ce poate fi n genere un obiect al Meduza cu nsi gndirea. Oameniicare la Hegel subiectul care gndete nu maicunoaterii). Simplist spus, aceast pietrificai de meduz sunt mori pentrueste o realitate noumenal, nici

    aceasta. Perseus, apropiindu-se de meduzFenomenologia Spiritului radicalizare a hegelianismului revine la anu poate coincide considera i filosofia hegelian ca un nu vede de fapt un monstru ci se vede pe elcu fenomenalizarea acestuia. n schimbmoment al fenomenologiei spiritului. Astel nsui. Meduza, la rndul ei, privind n scutuloricare fenomenalizare a spiritului ine

    fenomenologia spiritului ar fi una trans-lui Perseus nu vede monstrul pe care seimplicit (i retroactiv explicit) de fenomenal, ireductibil n principiu laatepta s-l vad ci vede c ea nsi este fenomenologia acestuia. Unul din rolurile fenomenele/momentele de fenomenalizare Perseus. De fapt doar scutul este Perseus, filosofiei istoriei este tocmai acela de aale spiritului, adic la textele n care sau mai degrab vederea lui pentru c mitulidentifica momentele de fenomenalizaretranspare contiina de sine a spiritului, spune c el se apropia cu ochii nchii.ale spiritului i a le da locul n filosofiatexte ca urme ale gndirii care se gndete Astfel, Perseus/Meduza nu exist dect caistoriei. Astfel filosofia istoriei este un

    pe sine. Fenomenologia spiritului ar fi nreflexie n scut.demers fundamental fenomenologic, ns aceast perspectiv una cu istoria n Momente le mi tu lu i as t fe l fenomenologic hegelian. Premisa esenial

    plurivalena manifestrilor sale, istorie n decriptat sunt dup cum urmeaz: Perseuseste una paradoxal hegelian. Spiritul acare momentele filosofice n generesunt ca care se atept s vad o meduz i vedeajuns la contiina de sine n toatetot attea ajungeri ale spiritului la doar o imagine specular a lui nsui, iveritabilele momente ale istoriei filosofiei,contiina de sine. Aceste momente sunt Meduza care se se ateapt s i vadceea ce nu nseamn c fenomenologiacele n care spiritul recunoate realitatea monstruozitatea reflectat vede c dinspiritului hegelian este invalidat. Odat ca fundamental uman i n care omul poate oglind o privete Perseus i realizeaz ccu subiectivizarea substanei are loc laspune pentru el nsui:nimic din ce e uman singura realitate e Persus cel din oglind, eaHegel i o de-substanializare a spiritului,nu mi-e strin nsi nefiind dect reflexia lui specular.en toute .de-substanializare care

    Str uct ura rapor tul ui din tre Raportnd aceast prezentare acoherence se reflect i asupra statutuluinoumen i fenomen la Kant i transformarea mitului meduzei la relaia dintre sinelediscursului. Spiritul absolut ajunge laacestuia la Hegel ar putea fi ilustrat prin noumenal kantian, eul de apercepiecontiina de sine prin discurs, prin text (alanaliza unui mit al Greciei antice, mitul transcendental i eul empiric rezultFenomenologiei spirituluide exemplu) ns Meduzei. Acest mit, n esen similar cu urmtoarele: Perseus e eul empiric, orb;nu ca discurs sau ca text. Discursul nu esteMitul Peterii al lui Platon are ns nite scutul/oglinda este eul de apercepiereflexiv ci speculativ, nu este o reflexie acaracteristici cu totul extraordinare. Nu transcendental n care sinele noumenalunui ceva subzistent ci fenomenalizareaeste probabil singurul caz n care filosofii (Meduza) se reflect ca sine empiricspiritului care nu exist dect n aceast inventeaz mituri cu semnificaie mai (Perseus). n perspectiv hegelian, lucrul fenomenalizare. Textul nsui este deja unsuperficial dect cele existente. care gndete nu mai este ipostaziat ntr-orest al fenomenalizrii spiritului, ns un

    Mitul spune c Meduza era un rea lit ate noumena l ast fel c dinrest care poate funciona oricnd ca imostru teribil care odinioar fusese o perspectiva mitului am avea un Perseus carecatalizator pentru o nou ajungere afemeie frumoas. Fusese ns pedepsit de privete n oglind i vede c din oglind lspiritului la contiina de sine n realitateaAtena cu care ndrznise s se msoare n privete Meduza. Momentul dialecticempiric a unei alte gndiri individuale.frumusee. Atena o transform ntr-un continu cu Meduza care i d seama cn alte cuvinte spiritul estemonstru teribil cu erpi n loc de pr i Perseu e de fapt cel din oglind, pentru ca gndirea care se gndete pe sine, restuloricine o privea era transformat n piatr. n apoi s realizeze c Perseu n fond nu are fenomenal al acestui act putnd fivirtual caverna n care tria, spune mitul, era plin realitate i c e doar ea, Meduza care seorice text. Paradoxul acestei situaii ine dede oameni transformai n piatr. Perseus, privete n oglind. Momentul final al faptul c spiritul nu se poatedect ajutat de Atena i Hermes a fost cel care a dialecticii e cel n care dispare i Meduza irecunoate pe sine n diferitele salereuit s omoare monstrul. Una din rmne doar scutul/oglinda/textul careipostaze (ipostaze care sunt textele ca totvariantele mitului spune c Perseus a reuit asteapt prfuit momentul n care gndireaattea oglinzi n care odat s-as omoare monstrul apropiindu-se de el se va mai reflecta n el. Mitologia greac maicontemplat). El are realitate n fiecarecnd acesta dormea i privindu-l nu direct, spune i c scutul cu capul Gorgonei (peastfe l de recunoa tere de s ine.ci ghidat de imaginea reflectat ntr-un numele mic Meduza) aparine de fapt luiPresupunnd c fiecare astfel de

    scut, oferind apoi capul Meduzei zeiei Zeus, altfel spus Spiritului Absolut.recunoatere de sine a spiritului ar fi un Atena. Capul meduzei apare de altfel pemoment de fenomenalizare a acestuia careunele reprezentri ale scutului Atenei. Os-ar nscrie ntr-o fenomenologie de factur alt variant spune c Perseu a naintathegelian nu am face dect o petitio

    nspre Meduza cu ochii nchii i inndprincipiicare n ultim instan ar duce la oscutul ca o oglind n faa monstrului,viziune eschatologic (aceea a unuiacesta s-a transformat pe sine n piatrhegelianism popular - exist pn i aavzndu-i reflexia din scut.ceva). Dac filosofia istoriei se poate

    Putem remarca ntr-o priviremenine, fr a-i fi infidel, la un anumerapid asupra elementelor mitului formalism abstract al gndirii aceastamenionarea zeiei nelepciunii,rmne de vzut. n fond, odat ce refuzmAtena. Interpretarea pe care o propunmetalimbajul odat cu Hegel, nu putempresupune o rsturnare axiologicavea un criteriu exterior prin care s susinut de unele elemente prezentecalificm o gndire ca abstract formal.

    n construcia mitului. Astfel se spuneDac Hegel a radicalizat ntr-oc n caverna meduzei era plin deanume privin reflecia kantian, filosofiaoameni pietrificai ceea ce trimite laistoriei dup Hegel nu poate dect s faptul c acetia au avut un motivr a d i c a l i z e z e p o z i i a

    ntemeiat pentru a se aventura acolo. Mitulhegelian (n termenipeterii al lui Platon spune chiar c toikantieni - pn la aceleoamenii triesc ntr-o cavern. n plus,consecine care nu mai potmonstrul este de fapt chiar creaia zeieiavea realitate obiectiv

    Hegel pe scut

    ESEU / 10 Articole publicate n LUNI: Nr. 10de Cristian Gligor

    Meduza - Giorgione

  • 8/7/2019 Revista de Filosofie - Luni - Nr 10

    11/20

    ESEU / 11

    LuniNr. 10

    C o m e n t e a a t i o e l l ev sta.f il s. o - cu ea O Mz r c l e a r i o r se i n F R US cr e u n a r ic l la e vista@ ilo ri t o r f s. o

    de muzic rock. N-au stat mult acolo, au I r l a n d a O ' H e s t u g m y, n O l a n d a(continuare din pagina ESEU /8)schimbat localul pe unul mai ieftin i s-au Vanderhestugm, n Suedia Hestugmson, n.... de a organiza prima Expoziie Hestugma

    mbtat ngrozitor. La concertul de rock pe Finl anda Hestugmannen , n Se rb ia n Cartierul Latin, crend un adevratcare l pierduser, s-a filmat un videoclip azi Hestugmici, n Polonia Hestugmasky, n Cehiatsunami de laude i de fani gata s mearg nc difuzat pe canalele specializate. Hestugmaka, n Qatar Bin Hastgm, noriunde (imaginai-v un tsunami care mergeHonoriu Elveian l privete cu masochist M o n g o l i a H e s t u g m a i , n I n d i aoriunde !...) pentru a obine o informaieplcere i se amuz feroce amintindu-i He st ug mu th ra na ga th a, n Br az il iadespre noul idol.unele figuri observate pe teras dup Hestugminho, n Japonia Hestugmashi, nHabar n-am ce e Hestugma. Pur i

    ntrevederea cu Diocleia i naintea beiei. Bosnia Hestugmica, n Congo Hestutugma, nsimplu am visat o combinaie de litere iDe fiecare dat, recunoate cu uurin Georgia Hestugmadze, n Elveia (parteam-am gndit s-i dau un coninut. Am botezat(parc tot mai mare) atmosfera i francez) Hestugmeaucteva personaje (ba chiar i un ora) de larecompune n cele mai mici detalii ziua care, De prin luna mai, terasa Cafeneleijocurile pe calculator cu numele Hestugma.pentru el, se va numi definitiv Hestugma. Hestugma se umplea de beiile melancolicePentru sugestii, tel. 07________ (Sebastian,

    Nu to at e se cr et el e po t fi (ori nu chiar melancolice, ori chiar deloczilnic dup 14h).dezvluite. Phylikrius a ncercat i a murit melancolice, atunci cnd numai cimentulPentru amicul meu Honoriusinistru. Vorbise de Hestugma. curs n pulpe o dat cu cisternele de cognacElveian Roia, Hestugma este, aa cum el

    Vreme de secole, aceste meleaguri mpiedica njurturile s devin btaie n nsui mrturisete, un criptonim. Eu nu tiuexistaser numai datorit comerului cu ou toat regula), de firele de vorb cu noduri

    ct a fi de acord s-o numim astfel. Dar istoriade hestugm. Astzi, raritatea lor atrage abstracte i de vicrelile metafizico-e simpl. Cu trei ani n urm, se ndrgostise.milioane de turiti care le fotografiaz fi nanciare ale poeilor de 16 exemplare peNu, pe fat n-o chema Hestugma, ci- primvar de primvar. tiraj, ale ziaritilor cu buzunarele coagulateDiocleia. i, de fapt, nici nu era fat, ci era

    Hestugma este un ir de obiecte n veste ce zorniau de fermoare, alesoia unui al treilea prieten. Honoriuneprecizate. Serviciul de Intercepii caut pictorilor care, n drum spre umilireaElveian a refuzat cu obstinaie orice

    nc formula (probabil) (a) coninutului postmodern a lui Da Vinci, poposeau cte 40destinuire fa de ea. Pn cnd a primit unefectiv al acestora, pentru a stabili prin ce de ani la vcsuit felicitri de Crciun, aletelefon care-l chema. Dei avea treab la unclase, genuri i specii va fi erpuind. actorilor ce veneau cu tava direct de peTrg de Carte, s-a dus. Au fcut mpreunMomentan, au fost recenzate 16 milioane de scen ca s-o-ncarce, ale filosofilor nevorbiicteva cumprturi, dup care s-a pomenitcombinaii reale - indiferent de locul unde la catedr i dormii la Institut ori nescrii lainvitat n biroul Diocleiei - ori, mai precis,s-au produs (interior/exterior, mediu Institut i dormii la catedr, ale oamenilornu chiar ntr-al ei, ci ntr-al unei colegerural/urban, form de relief, condiii de afaceri care vindeau la bucatde-ale ei, birou pe care, dintr-un motiv sauclimatice, nivel financiar etc.). materialele ce folosiser odinioar laaltul (i Honoriu Elveian tindea s cread c

    Ieri, Observatorul Astronomic de la construirea sediului firmei - i ali membri aimai degrab din altul, ns nu aici rezidSprzt a dat publicitii primele informaii pturilor intelectualeesena chestiunii) l mprumutase pentrudespre descoperirea secolului - i anume Legtura dintre un student la 3acea dup-amiaz. Tremurnd n cercul unuiplaneta Hestugma, cu un diametru de cca. faculti (Educaie, Fizic i Sport), unzmbet abia dac fals, cucoana l-a informat1435300 km, situat ntre Jupiter i Venus. golan relativ, un mecher cu ifose de poet, unc se ndrgostise la rndul su de unNou identificatul corp ceresc este nelocuit, ginar bgat la rece pentru mnrii ncolaborator mai tnr. Dup care s-a

    ns beneficiaz de o modern reea de apropierea colii i prin cluburile de noapte,despuiat. Honoriu Elveian pricepuse pe datiluminare public, precum i de un amplu un funcionar de aeroport i un papagal de lac ea nu minea i c luase hotrrea s joacespaiu publicitar - numeroase companii nu tiu ce fundaie cultural de pe trmuritotul pe totul. Erau numeroase avantaje. Maiterestre anunndu-i deja interesul pentru alternative - legtura dintre toi tia era c nti, c el nu-i era coleg - i deci evita

    nchirie rea unui cont inent care , n fiecare se culcase, la un moment dat, cuprivirile suprtoare n timpul serviciului;eventualitatea obinerii contractului, va fi Hestugma.apoi c deja unii consideraser nu absolutpictat n culorile brandului respectiv. Se pare c pn i Mycenienii,inocent relaia lor (ceea ce soul ei tia i n-

    Dinii ti vor fi mai tioi, iar munca Sumerienii i Neanderthalienii au ntreinutavea de gnd s ia drept adevrat); n fine -ta mai plcut - numai cu HESTUGMA! Nici o relaii comerciale cu misterioii creatori ac Diocleia (nici pe departe proast cumbrnz nu le va rezista! Familia ta va fi mai cultur ii Hestugma. Ipoteza cea maivoia s par, ns mult mai proast dectfericit, casa mai spaioas, amanta mai vehiculat cu privire la dispariia acestorareiese citind aceste rnduri) simise de multtnr, luna mai rotund, igara mailightsi din urm este a unui rzboi n care au fostvreme afeciunea peste limitele cutare imai tare, baby , aa c folosete ntotdeauna nfrni i apoi feroce pedepsii, poate ncutare a lui Honoriu Elveian, pe care l iHESTUGMA! Ne poi contacta oricnd, primul genocid cunoscut de istorie ndrgea fiindc l preuia - ori asta gseaoriunde! Ai ncredere n HESTUGMA i noi i Altminteri (de pild n ipoteza unpotrivit s afirme. Ca o parantez, numai cuvom arta ceea ce vrei s vezi! (Un produs al ca ta st ro fe na tur al e de pr op or i ivreo 45 de minute mai devreme, n glumHestugmaSRL, distribuit deHestradeugma. inimaginabile) nu s-ar explica distrugerea,(adic n deplintatea contiinei cRelaii la www.hestugmations.gom). chiar i n cetile ce niciodat nu fusesersubiectul era de maxim gravitate),

    Familia, foarte numeroas i foarte sub dominaie hestugmit, a tuturoradmiseser amndoi c, n pofida uneiveche, se mprtiase n toat lumea. obiectelor amintind ntr-un fel sau n altul deevidente atracii reciproce, ar fi pcat s. MGseai , n Rusia, c iva cu numele fosta glorie a respectivei seminii.rog, pe scurt, n momentul acela ndelungHestugmnski, n Ucraina Hestugmenko, n Meterii locali au izbutit s-ivisat, aproximat, temut i chemat, HonoriuRomnia Hestugmescu i Hestugmeanu (prin rspndeasc n ntreaga lume faimaElveian Roia a spus nu. Dup care au maiMoldova exist i doi Ahestugmii), n Bulgaria datorat minunatelor obiecte din lemn devorbit un sfert de or despre nimic, el aHestugmov, n Grecia Hestugmakis, n Turcia hestugma. Figurine, lire, fotolii, ghivece,

    plecat, iar ea, la puin timp, a devenit Hstgm, n Germania Hesstugm, n Austria termometre, bile, cutiue i parchet.amanta colaboratorului cel nevrstnic. ntorsHstugmann, n Israel Hestugmovici, n Italia Am neles c Hestugma este opusla Trgul de Carte, nervos din cale-afar,Estugma, n Frana Hestugmont, n Belgia Phteriei. n alambicatul lor univers de discursamicul meu a gsit nite cunoscui i a butDelahestugme, n Spania Hestugmez, n mai pot fi ntlnite Xanthria, Elveria, Hythis,bere pe o teras undeAnglia Hastugmings, n Scoia McHestugm, n Ephteria i Chtaris.se pregtea un concert

    HESTUGMAde lect.dr. Sebastian Grama, [email protected](continuare din Pagina ESEU /8)

    Articole publicate n LUNI: nr.1-10

  • 8/7/2019 Revista de Filosofie - Luni - Nr 10

    12/20

    Pelerinaje filosoficefanii estetismului). nmormntare nefiind prezente mai mult de 12Dac ai avea 500 de Euro, ce ai face cu

    persoane, dintre care Friedrich Engels aei ? Aceast compilaie de informaii disponibileLONDRA - Westminster Abbey proclamatNumele su va rezista veacurilor lape Internet v ndeamn s v luai o pauz de 10Ce este Pantheonul pentru francezi, este fel ca i opera sa !.zile i s plecai n Europa n pelerinaj. Dar unWestminster Abbey pentru britanici. Dac npelerinaj filosofic. Vei ctiga un timp destinattradiia Franei revoluionare, multeFLORENA -Santa Crocedoar meditaiei, admiraiei personalitilorpersonaliti onorate provin din cultur i arte, n n mnstirea Santa Croce din centrultrecutului sau oricror alte sentimente trezite deAnglia monarhic, tradiia face ca ele s provin Florenei, o bijuterie renascentist ce ar merita ocontiina experimentrii unei forme de moarte.din zona tiinei. Singurul 'filosof' pe care l vei viziune mai vesel, se afl mormintele celor maRecomandarea bneasc este s v

    Isaac Newton (1643-1727)Interrail gsi n catedral este buni fii ai cetii de pe Arno. Aici i putei gsi pecumprai un tichet de cltorie dealturi de personaliti precum Charles Darwin, J.Niccolo Machiavelli (1469-1527), Giovanniaprox. 250 Euro, cu care putei cltori n toatC. Maxwell, Ernest Rutherford, dar i un col alGentile (1875-1944) i, dintre artiti, Dante,Europa timp de 2 sptmni/o lun i vizelepoeilor Gioacchino Rossini, Michelangelo Buonarroti,necesare (Marea Britanie i Rusia). Restul de bani

    Lorenzo Ghiberti(autorulPorilor Paradisului). l putei folosi pentru mruniurile tradiiilorCAMBRIDGE Ca extindere a pelerinajului, corpul luiDante,funerare: flori pentru a le depune la mormntulCiva dintre fondatorii tradiiei analitice sunt alungat din patria natal este ngropat lalui Kant, monede pentru a le lsa pe mormntul mormntai relativ apropiat i comemorai n Ravenna.lui Wittgenstein i, dac v intereseaz i arta, rujcapela Universitii Trinity College.pentru pentru a sruta mormntul lui OscarAscension Parish Burial Groundeste un mic BERLIN - Dorotheen-Wilde.cimitir situat n exteriorul oraului.George stdter Friedhof Edward Moore (1873-1958)este nmormntat C i m i t i r u l ncepem astfel de la locul unde, cuaici, epitaful n limba latin spunndn central din Berlin,litere de 1m, se poate citi fraza devenit n viaatinereea sa a studiat n profunzime clasicii, apoiMarilor oameni, patria a d p o s t e t ecomun uor ironics-a dedicat filosofiei astfel nct practic el, prinrecunosctoare mormintele luiJohannintelectul su ascuit, a rennoit aceast Gottlieb FichtePARIS - Pantheonul (1762-disciplin. Era renumit pentru modestia, 1 8 1 4 ) i G e o r gblndeea i inteligena sa. Wilhelm Friedrich

    Tot n latin este epitaful sumarizator Hegel (1770-1831). npentru Ludovicus Wittgenstein (1889-1951): apropierea morii sale, A explorat pentru muli un nou mod de a gndi Hegel ar fi cerut

    filosofic. A inventat i a gsit exemple care s p e c i a l s f i eartau c raiunea ar trebui eliberat din nmormntat lngcapcanele limbajului i astfel s poat fi prietenul su deneleas mai clar adevrata natur a lumii. S-a gimnaziu (Fichte). Totdedicat gsirii adevrului cu o for aici pot fi gsii iextraordinar. La capul mormntului lui Bertol t Brecht ,Wittgenstein este aezat o scri (aluzie la Heinrich Manni Karlpropoziia 6.54 dinTractatus) i a devenit o Friedrich Schinkel,Destinat de Revoluia Francez a fi

    a r h i t e c t u llocul de onoare al naiunii franceze,reconstruciei Berlinului n sec XIX i responsabilPantheonul adpostete n cripta sa morminteleparial deUnter den Linden. celebru bulevard defilosofilorVoltaire (1694-1778), Jean-Jacquespromenad a artiilor i filosofilor.

    Rousseau (1712-1778), Marchizul de Condorcet(1743-1794). Dintre nefilosofi, cei mai cunoscuiKALININGRADsunt Victor Hugo, Emile Zola i, din 1992,-CatedralaAlexandre Dumas.Aflat astzi peteritoriul Rusiei,PARIS - Cimitiere du Montparnasselang Marea BalticDac ieii din Cartierul Latin i vKaliningradul (fost ndreptai n continuare spre sudul Parisului, veiK o n i g s b e r g )ajunge la Cimitirul Montparnasse, cimitirul eliteistranie tradiie a lsa mici obiecte pe mormnt: a d p o s t e t eartistice franceze. Dintre filosofi: Simone de chei, monede, a mormn tu l l u iBeauvoir (1908-1986), Jean -Paul Sartre (1905- Nu departe, sunt mormntaiFrancis Immanuel Kant980), Raymond Aron (1905-1983), Jules HenriBacon(1561-1626) (memorial cu statuie pentru ( 1 7 2 4 - 1 8 0 4 ),Poincare (1854-1912). Ali idoli culturalicel care a dezvluit toate secretele lumii c o n i n n domagiai sunt Charles Baudelaire, Julio Cortzarnaturale i ale lumii umane, a mplinit decretul inscripia Dou i artitii de origine romn Eugene Ionesco,naturii care spune c tot ce a fost compus trebuie l u c r u r i u m p l uTristan Tzara, Constantin Brncui descompus)i Alfred North Whitehead(1861- s u f l e t u l d e o

    1947) cu epitaful: se poate spune c el a trit admiraie i oPARIS - Cimitiere du Peretrei viei n dou ri, prima dedicat veneraie mereuLachaise matematicii, a doua fizicii i a treia metafizicii. crescnd i nou,Probabil cel mai Dac nu ar fi dorit ca cenua s-i fie mprtiat n n msura n carevizitat cimitir din lume este vnt, tot aici ar fi fost nmormntat i Bertrand ref lecia i lePere Lachaise, cimitirul Russell. ntiprete i se ataeaz de ele: cerul nstelatn o n c o n f o r m i s m u l u i .deasupra mea i legea moral din mine" . Demolat ngropai post-mortem n LONDRA -Highgate n al Doilea Rzboi Mondial, monumentul a fostacelai loc, Pierre Ablard Cemetery reconstruit cu citatul n german i rus. Cimitirul(1079-1142) i Hloise Cimitir popular din este situat n apropierea Universitii Ruse de Stat(1101-1162) i exprim Londra, gzduiete care continu tradiia de 450 de ani a Universitiidragostea etern. Pierre mormintele lui Michaeldin Konigsberg. Ea s-a redenumit n 2005, nBourdieu (1930-2002), I. Faraday i Herbert prezena lui Vladimir Putin i Gerhard SchrderAuguste M. F. X. Comte Spencer (1820-1903). Universitatea Rus de Stat Kant. Att de(1798-1857) , J ean - Monument recunoscutstabil este astzi reputaia lui Kant nFranois Lyotard (1924-1998) i Maurice ca avnd va loare Kaliningrad nct proaspeii cstorii vin laMerleau-Ponty (1908-1961) completeaz

    public este mausoleul capel i depun flori, obicei practicat nainte defilosofia. Alte omagii putei aduce lui Honor de ridicat pentru Karl 1991 pentru statuia lui Lenin.Balzac, Frdric Chopin, George Enescu, Moliere, Marx (1818-1883),La Fontaine, Marcel Proust. Dou singurul epitaf fiind Dei poate credei c acest articol depetemorminte beneficiaz de paz Proletari din toate limitele intelectului omenesc, fii totui pregtitspecial: Jim Morrison (pentru a ri le , unii-v!. pentru rspunsul la urmtoarea ntrebare:Undenu se mai lsa jointuri pe Mausoleul a fost ridicat la 71 de ani de la moartease mai poate plimba un filosof n afar de cimitiremormnt) i Oscar Wilde (pentru afilosofului de Partidul Comunist Britanic, la primai cripte ? Rspunsul, ntr-un numr viitor.nu mai fi srutat monumentul de

    ESEU / 12

  • 8/7/2019 Revista de Filosofie - Luni - Nr 10

    13/20

    E I IESPECIALD

    Re v is t LU Ia N

    A r ut c e x p r ent ( s v ed em ac er ge , p a e im d m )r ev ta a euit a j n g , pl d s cces la is r s u in e u ,num r l . Rev i ta LUNI a l s locul Re i t e i cu u 10 s v a v sF iloso ie f , m i pr o f es nist i


Recommended