+ All Categories
Home > Documents > Reprezentări Ale Realismului

Reprezentări Ale Realismului

Date post: 10-Nov-2015
Category:
Upload: luciana-fanica
View: 15 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
realism
33
Cuprins 1
Transcript

Cuprins

I. Estetica realismului socialist

Instalarea regimului comunist n spaiul romnesc a produs schimbri majore n toate domeniile de activitate, inclusiv n cultura noastr. Prin urmare, toate manifestrile i activitile culturale au fost radical influenate de ideologia politic, aceste fiind considerate mijloace de promovare a doctrinei comuniste. Literatura romn nu putea face abstracie de aceste schimbari ideologice, devenind un adevrat instrument propagandistic, iar unii dintre scriitorii din aceast perioad au devenit adevrai promotori ai comunismului, fiind activ antrenai n implementarea acestei orientri politice.Intervenia politicului n literatur s-a realizat n principal prin cele dou direcii literare promovate n perioada comunist: proletcultismul i realismul socialist. Dintre aceste dou tendine literare, cel mai bine este ilustrat micarea realismului socialist, care dup 1948 devine doctrin unic. Astfel, orice scriitor care dorea s publice trebuia s urmeze ad litteram principiile realismului socialist.Noiunea de realism socialist a fost introdus de prozatorul sovietic Maxi Gorki i presupunea subordonarea total a literaturii, aceasta fiind aservit regimului comunist, conform principiilor promovate de doctrina sovietic a realismului socialist. Ana Selejan n lucrarea Literatura n totalitarism 1949-1951. ntemeietori i capodopere definea acest curent drept o doctrin de ideologizare a culturii i implicit a literaturii i, n acelai timp, primul curent literar (i artistic) oficial, de stat, din istoria multimilenar a creaiei, menit s transmit prin oper ideologia i strategia partidului de guvernmnt (p. 502). De asemenea, autoarea sublinia n lucrarea menionat faptul c realismul- socialist a devenit singura direcie i opiune de creaie n statul socialist din 1934 la Congresul Unional al scriitorilor sovietici. n peisajul romnesc aceast direcie este fundamentat prin broura din 1951 Pentru realismul- socialist n literatur i art. Astfel, n etapa stalinist (1948- 1964) au aprut i creaiile literare romneti care se circumscriu acestei direcii.Primul teoretician al acestui concept literar, Anatol Lunacearski, trasa caracterul general al realismului socialist, care consta n surprinderea realitii nu aa cum este, ci aa cum va fi n virtutea dinamicii istorice, fiind un instrument al partidului n efortul de ndoctrinare politic a oamenilor. n plus, teoreticianul sovietic aprecia acest curent ca fiind pasionat, combativ, ba chiar romantic prin lupta aceastuia mpotriva vechiului din societate. [footnoteRef:1] Astfel, Prozatorii au nvat c prezentul trebuie evitat, ntruct nu putea fi descris pn la capt n lumina absolut a adevrului. Prezentul aparine ideologiei i fusese confiscat integral de aparatul de propagand (Negrici, 2003, 31). Aceast situaie este ilustrat de scriitorul Petru Dumitriu, un prozator foarte apreciat n perioada comunist, care n romanul Drum fr pulbere realizeaz un adevrat elogiu celor care construiau canalul Dunre- Marea Neagr, dei, n realitate, canalul Dunre- Marea Neagr era un centru de exterminare a deinuilor politici. Prin urmare, aceast direcie nu respect principiile esteticii realismului precum reprezentarea veridic a realitii surprins obiectiv sau verosimilitatea, atributul socialist pe care l primete termenul de realism indic orientarea politic a acestui curent. [1: cf. Nicolae Manolescu, Istoria critic a literaturii romne. 5 secole de literatur, Editura Paralela 45, Piteti, p. 885.]

n articolul semnat de Alex tefnescu n paginile revistei Romnia literar, nr. 28/ 20-26 iulie 2005, Literatura scris la comand[footnoteRef:2], scriitorul aduce la cunotina cititorilor un deziderat al comunitilor ce a marcat profund evoluia literaturii romne n perioada comunist, deoarece acesta era nsoit de instrucii clare privind procesul de creaie literar: Scriitorii sunt chemai s nfieze n crile lor oameni care, biruind greuti i neajunsuri, nfruntnd natura, schimb nfiarea rii noastre i i nmulesc bogiile, s dezvluie forele morale care-i ndeamn la fapte eroice, s zugrveasc procesul de cretere a contiinei oamenilor muncii care, transformnd societatea, se transform pe ei nii, eliberndu- se de nrurirea vechilor deprinderi i moravuri. Numai astfel literatura va putea s- i exercite marea ei aciune educativ, nnoitoare i s ndeplineasc rolul activ pe care trebuie s-l aib n lupta pentru lichidarea capitalismului n contiina oamenilor.[footnoteRef:3] Acest comunicat al partidului accentua angajarea politic a literaturii, care avea misiunea de a prezenta cititorilor prefacerile aduse de comunism. Prin urmare, scriitor este angajat politic i trebuia s participe activ la transformarea societii n direcia comunist, s ilustreze tendinele comuniste i s cultive ncrederea oamenilor n regimul comunist. [2: Articolul lui Alex tefnescu Literatura scris la comand publicat n revista Romnia literar, nr. 28/ 20- 26 iulie 2006, poate fi citit n mediul virtual la adresa http://www.romaniaculturala.ro/articol.php?cod=7464. Aceast adres a fost accesat n data de 10.01.2015, ora 16:30.] [3: Acest deziderat preluat din articolul lui Alex tefnescu reprezint mesajul venit din partea Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Romn i citit cu ocazia organizrii Congresului Scriitorilor din 18- 23 iunie 1956.]

Instrumentul prin care se realiza intervenia i controlul factorului politic n operele literare era cenzura. Aceasta avea rolul de a interzice publicarea produciilor cu un coninut profund anticomunist, de a se asigura c mesajul operelor literare reflect programul Partidului Comunist i de a promova scriitorii noii tendine. Astfel, libertatea de exprimare i de creaie a scriitorilor era puternic ngrdit. Prozatorii trebuiau s adopte ns reetarul oficial (sau subneles ca bine primit) de teme didactice, de conflicte rezolvabile n spiritul optimismului de partid, o tipologie anume i o tonalitate luminoas, convenional (Negrici, 2003, 128). n acest context nu se poate discuta despre o relatie autentic ntre creator- oper- receptor, deoarece mesajul operei trebuia s vizeze ideologia de partid, n caz contrar, scriitorului i era negat dreptul de a i publica creaiile i ar fi trebuit s ndure represaliile regimului. n aceste condiii, scriitorii care doreau s se afirme deveneau adepi ai regimului i implicit ai realismului socialist. Acesta este i cazul scriitorului Petru Dumitriu care a cunoscut o rapid ascensiune pe scara social prin intermediul romanelor sale propagandistice Drum fr pulbere, Pasrea furtunii sau prin nuvelele Vntoare de lupi, Dumnie.Aceast drastic limitare a libertii de creaie este reflectat de problematica social i politic abordat n produciile literare din perioada comunist. Deci, literatura trebuia s reflecte marile schimbri produse de regimul comunist n industrie i agricultur, munca asidu de pe antiere, rolul partidului n iluminarea oamenilor, ideologia comunist i spiritul clasei muncitoreti. Pregtirea, organizarea i supravegherea procesului de producie din domeniul literaturii au, n mod inadecvat, ca model activitatea industrial (din cauza lipsei de cultur a celor mai muli dintre conductorii comuniti, dar i a expresiei unei anumite emfaze a >) (tefnescu, 2005, 36) . n aceste condiii, principala problematic a literaturii era activitatea industrial precum construirea unor uzine electrice, defriarea unor terenuri pentru construirea unui ora nou sau depirea normelor de producie care presupunea ntreceri ntre muncitori (situaii ilustrate n romanele Drum fr pulbere i Pasrea furtunii). De asemenea, constrngerea libertii de creaie a produs i o anumit schematizare a personajelor, care sunt mprite n dou mari categorii: imaginea activistului de partid, care lupta pentru organizarea societii n spiritul comunist, i imaginea dumanului de clas, care fie se prezenta sub forma unor intelectuali aparinnd vechiului regim, fie sub forma chiaburilor ce nu puteau accepta schimbrile impuse de regimul comunist. Aceste tipuri de personaje pot fi regsite n romanele lui Petru Dumitriu din perioada comunist: Maftei i Adam Jora sunt activitii de partid care lupta mpotriva dumanilor de clas reprezentai de Mateic, Pricop Danilov i oamenii grupai n jurul lor. Ana Selejan n capitolul Realismul socialist din lucrarea Literatura n totalitarism 1949- 1951. ntemeietori i capodopere sintetiza pricipalele trsturi ale realismului socialist: caracter oficial, de stat, care conducea la negarea i eliminarea celorlalte orientri i impunerea unor teme sau formule de creaie; proeminena criteriului ideologic n detrimentul celui estetic n produciile literare, n judecata de valoare sau n ierarhizarea axiologic; transferarea luptei de clas n perimetrul inspiraiei literare i a creaiei literare propriu- zis.[footnoteRef:4] [4: Ana Selejan prezint trsturile doctrine realist- socialiste n capitolul Realismul- socialist (RS) din lucrarea Literatura n totalitarism 1949- 1951. ntemeietori i capodopere, Editura Cartea Romneasc, Bucureti, 2007, pp.502- 509.]

Toate aceste trsturi ale realismului socialist sunt ilustrate de romanele lui Petru Dumitriu, Drum fr pulbere i Pasrea furtunii, adevrate romane propagandistice, ce au surprins o realitate pe placul conducatorilor comuniti i au nlesnit ascensiunea social a scriitorului.

II. Literatura- mijloc de propagand politic

Exista o strns legtur ntre doctrina politic i literatur, aceasta fiind radical influenat de contextul istoric, pentru c trebuia s reflecte toate schimbrile produse n societate. Astfel, n perioada regimului comunist, n special n etapa stalinist (1948- 1964), literatura aparinnd realismului socialist este nvestit cu misiunea de a promova, de a transmite i de a cultiva ideologia de partid n rndul cititorilor, devenind unul dintre principalele mijloace de propaganda. n acest context, principalul criteriu de selecie al produciilor literare este cel ideologic n detrimentul celui estetic, operele literare din aceast perioad istoric sunt majoritatea lipsite de valoare artistic. Literatura are rolul de a surprinde ntregul proces de transformare ideologic la care este supus societatea romneasc. Din pcate, comandamentele politice sunt cele care dicteaz n procesul de creaie, scriitorii avnd obligaia de a reflecta politica de partid. Aceast subordonare a literaturii se realizeaz prin tematicile sociale i politice abordate n produciile literare ale vremii, prin construcia personajelor pe baz antinomiei activist de partid/ duman al poporului, prin accentuarea realizrilor de pe antiere, prin promovarea clasei muncitoreti i cultivarea nvturilor partidului. Aceste tendine sunt reflectate de activitatea literar a lui Petru Dumitriu din perioada regimului comunist, a crui proz arat c Petru Dumitriu face o strdanie permanent de a scruta realitatea nconjurtoare cu ajutorul nvturii Partidului clasei muncitoare (Selejan, 2007, 140). Pentru a ilustra realismului socialist reprezentat n proza lui Petru Dumitriu am apelat la dou romane ale acestui scriitor: Drum fr pulbere care apare n volum n 1951 i Pasrea furtunii, romane considerate emblematice pentru realismul socialist din literatura romn.

II.1. Tematica abordat

Orientarea politic i social a literaturii este reflectat de tematica abordat n scrierea romaneasc a lui Petru Dumitriu- Drum fr pulbere i Pasrea furtunii- , care se nscrie n formula literar a realismului socialist, accentund ncadrarea acestui autor i ale scrierilor menionate n principala orientarea literar din perioada comunist. Astfel, romancierul i propune s ilustreze spiritul clasei muncitoreti, reuitele industriale ale comunitilor, lupta mpotriva vechilor mentaliti, rolul partidului i al reprezentanilor si n organizarea societii, dar i victoria regimului comunist, care reuete s i nving dumanii de clas.Tematica romanului Drum fr pulbere surprinde eforturile oamenilor de a construi canalul Dunrea- Marea Neagr, animai de ideea c acolo pe canal se construiete socialismul. Construirea realitii n virtutea dinamicii istorice (trastur a realismului socialist) este ilustrat n mod direct de ctre naratorul obiectiv Asta s vad omul cnd bag casmaua- n pmnt! i s vad dincolo dup dealuri, oraul i portul de la Poarta Alb, i dincolo oraul nou dela Megidia, i zeci i zeci de kilometri de Dunre, adus prin locurile astea btute de dumnezeu i s vad, tovare, oraul nou de la Cernavod i- nghesuiala de vapoare i lepuri acolo n port, i s vad cu gndul cile ferate pe aici prin pustiul sta nenorocit, care n-o s mai fie pustiu... (Cartea I, p. 39). n concluzie, socialismul se construiete i se consolideaz prin munca oamenilor, idee ilustrat i n romanul Pasrea furtunii: ntrecerile astea trebuie s arate, tovari, ce contiin are colectivul nostru; trebuie s artm c noi construim socialismul; lucrm, tovare pentru popor! (p.140)Construirea canalului Dunre- Marea Neagr este un obiectiv greu de atins, deoarece oamenii au de ndurat condiii grele, iar uneori natura li se dovedete potrivnic. n ciuda acestor condiii vitrege, oamenii nu au renunat, ei fiind mobilizai de activistul de partid- Maftei- sau de o serie de oameni care credeau n politica de partid i care prin comportamentul lor deveneau adevrate modele pentru oamenii de pe antier i, nu n ultimul rnd, pentru cititorii acestei cri. Un exemplu n acest sens este tnrul inginer Mihai Pangratti, care, dei este sabotat de ctre oamenii lui Mateic (prototip al dumanului de clas), reuete s gseasc o soluie s ridice uzina electric. La acestea putem adauga eforturile oamenilor lui Mateic de a dezbina oamenii prin oferirea unei alimentaii proaste fiindc Lupacu, administratorul cantinei, fcea contraband cu alimente, prin furnizarea cimentului Portland n locul cimentului rapid atunci cnd se construia uzina electric sau prin cultivarea nencrederii n rndul muncitorilor. n acest context, eforturile oamenilor se mpletesc cu ncercrile sabotorilor de a mpiedica realizarea canalului Dunrea- Marea Neagr, fiind evideniat lupta regimului comunist cu oamenii vechiului regim. Lupta regimului actual mpotriva vechilor concepii de via, de gndire i de guvernare este ilustrat n romanul Pasrea furtunii printr-o imaginea extrem de sugestiv: la predica inut n ocn comunitii au refuzat s stea n genunchi precum ceilali ocnai, ci stteau n picioare n semn de revolt la adresa tuturor regulilor.Lupta cu dumanul de clas este foarte bine evideniat n romanul Pasrea furtunii, unde Adam Jora, protagonistul romanului, este nevoit s se nfrunte cu dumanii poporului, care erau infiltrai chiar n comitetul de partid de pe vasul Steaua din Octombrie Pricop Danilov i Preiosu. Adam Jora este trimis pe vas de ctre comitetul regional ca instructor pentru a ndrepta situaia, o serie de iregulariti fiind semnalate- indisciplin, tendin spre anarhie, stare de spirit proast, demobilizarea oamenilor, nivelul politic sczut. Ajuns pe vas, Adam Jora constat c unul dintre reprezentanii partidului, Pricop Danilov, este responsabil pentru anii petrecui de el la ocn, acesta fiind acuzat pe nedrept de moartea a doi pescari- Filoftei Romanov i Trofim Popov-. De asemenea, la ntoarcerea de la ocna, Adam Jora constat c Uliana, iubirea lui din tineree, a devenit ntre timp soia lui Simion Danilov, fratele lui Pricop. Astfel, invocnd ura pe care Adam Jora o resimte pentru el, Pricop trimite o scrisoare partidului prin care solicita ca Adam Jora s prseasc vasul. n afar de aceast tentativ, cei doi organizeaz o edin de partid fr tirea lui Jora i susin c Adam Jora nu este interesat de treburile administrative, acesta ptrecndu- i timpul cu pescarii, statutul su anterior fiind acele de pescar. n ciuda acestor ncercri euate, Adam Jora d dovad de o bun stpnire de sine, solicitnd comitetului regional organizarea unei anchete de partid pentru demascarea celor care lucreaz mpotriva partidului, fr a i numi pe cei vinovai. Datorit firii sale disimulatoare, el reuete s- i destituie pe cei doi din funciile ocupate. Romanul Drum fr pulbere are n centrul su clasa muncitorilor, care este supus unui proces de educare i calificare, conform politicii de partid. De exemplu, comunitii organizeaz pe antier coli pentru tinerii sau cei care doreau o calificare, de exemplu, Bnic devine excavatorist, iar pescarul Achim nva s citeasc la o vrst naintat. Foarte interesant este statutul femeii n acest roman, avnd loc o anumit masculinizare a ei, ilustrative n acest sens sunt meseriile practicate de acestea- Rada este muncitoare calificat pe tractor i ughiran lucreaz pe un excavator. Aceeai tendin de educare a tinerilor poate fi identificat i n romanul Pasrea furtunii, un exemplu concret n acest sens fiind evoluia lui Cosma sub ndrumarea partidului- Uit- te la Cosma, sta de l- ai fcut ef peste brigada tineretului. i ce era el acm un an? Vcar slbatic n balt, nu tia nimic... ( p.275) Educarea i calificarea muncitorilor subliniaz interesul comunitilor pentu aceast clas social, care constituie motorul societii- Partidul pune temei pe noi, ara pune temei pe noi (Drum fr pulbere, Cartea a III-a, p.424) . De asemene, aceast idee este subliniat de revelaia lui Adam Jora cnd realizeaz c trebuie s se sprijine pe oameni pentru a i nfrnge pe opozanii partidului- Cu asta am greit: nu m-am bazat destul pe mas. Am vrut s fac eu ce-i de fcut! (p.283) Rolul jucat de clasa muncitorimii n demascarea dumanilor este foarte bine ilustrat n cele dou producii literare, att muncitorii de la canalul Dunre- Marea Neagr, ct i cei de pe vasul Steaua din Octombrie iau cuvntul n procesele intentate mpotriva lui Mateic, respectiv mpotriva lui Pricop Danilov i Preiosu, aducnd argumente serioase pentru a arta unde au greit cei menionai. De exemplu, n romanul Pasrea furtunii, pescarii se plng de lipsa felinarelor de vnt, de organizarea defectuoas a activitii la bordul navei, de moartea unor pescari la datorie (brigada condus de Matvei Chirsanov), de indisciplin prin existenei cambuzei sau prin acordarea unor premii pe alte criterii dect cele legate de producie. Victoria comunismului pe antiere este o alt trstur a realismului socialist, prin care se cultiva ncrederea oamenilor n politica de partid i n reuitele sale viitoare. Aceast victorie se concretizeaz att prin construirea uzinei electrice i continuarea lucrrilor pe canalul Dunre- Marea Neagr, ct i prin nfrngerea dumanilor de clas. Din acest punct de vedere, este extrem de interesant mesajul transmis de reprezentanii regimului comunist privind dumanii regimului. Dei pe parcursul lecturii, ne este sugerat faptul c Maftei are cunotin c Mateic este cel care uneltete mpotriva lor, acetia nu iau nicio decizie pripita, i calculeaz cu minuiozitate fiecare pas i atacul lor este crunt atunci cnd are loc procesul lui Mateic. O situaie similar poate fi identificat i n romanul Pasrea furtunii unde Adam Jora disimuleaz foarte bine i lanseaz acuzaii dure la adresa lui Pricop Danilov doar atunci cnd are loc ancheta de cadre desfurat de un trimis al partidului: A fcut pe demagogul ce pescarii, le-a deschis cambuza, a ncurajat nedisciplina i anarhia., i- a btut joc de datoria lui n privina ntrecerilor. I- a fcut pe pescari s rmie pe vas cu zilele i cu sptmnile. A frnat producia. Avea n mn i el o bucic de plan, i l-a frnat ct a putut (p.304)Orientarea ideologic a literaturii este ilustrat prin prezentarea ntrecerilor ntre muncitori pentru depirea normei de producie. Druirea oamenilor pentru construirea canalului Dunrea- Marea Neagr este remarcabil, deoarece la drmarea peretelui central de la uzina electric oamenii au fot dispui s lucreze n dou schimburi, ziua i noaptea, pentru terminarea uzinei electrice la data stabilit- 23 august. Un exemplu de astfel de druire pentru idealul comunist este ntrecerea dintre echipa condus de Achim i cea condus de Iordan, care scoteau si de trei ori norma. Aceeai druire poate fi identificat i n romanul Pasrea furtunii, unde pescarii nfruntau fora stihial a mrii pentru a asigura producia i hrana rii.O alt problematic abordat n romanul Pasrea furtunii este fenomenul colectivizrii (tematic specific realismului socialist). Aceast problematic este situat ntr-un plan narativ secundar prin imaginea chiaburului Eftei Danilov, deposedat de averile sale i rmas srac. Btrnul albise de cnd Statul muncitorilor i ranilor i luaser crciumile, ca s fac dintr-una cmin cultural, din cealalt sediul organizaiei de partid din stat, i-i luase puterea, i-l apsase greu cu impozite i cote de grne, de vin, de carne, de unt (p.80)

II.2. Imaginea partidului n literatura propagandistic

Fiind o literatur angajat politic, partidul ocup un loc bine definit n structura textului i n desfurarea evenimenial. Astfel, rolul principal era acela de a organiza activitatea muncitorilor, de a asigura buna funcionare a societii, de a promova nvturile sale i de a i nltura pe dumanii de partid.n romanul Drum fr pulbere, ntreaga aciune se desfoar n jurul organizaiei de partid, reprezentat n primul rnd de Maftei, care are rolul de a mobiliza oameni. Rolul su este subliniat nc din debutul romanului, cnd acesta le vorbete oamenilor pe timpul furtunii pentru a i ncuraja pe oameni i a evidenia importana construirii canalului Dunrea- Marea Neagr. Numrul oamenilor s-a redus semnificativ din cauza condiiilor, dar Maftei era ncreztor c ali oameni vor veni, c ajutoare vor sosi din partea partidului i c aceast situaie se va mbunti dac muncitorii ar contientiza necesitatea construirii canalului Dunrea- Marea Neagr: Azi au plecat jumtate! Dar mine or s vie de dou ori ci au fugit azi! Vin de pretutindeni! Toat ara e cu noi; poporul e cu noi, tovari. Dar najunge s stm noi neclintii aicea, la locul de munc trebuie dus o munc activ printre oameni: o munc activ de lmurire! (Cartea I, p.57) Acest discurs evidenia faptul c ntreg partidului sprijinea aceast lucrare i c oamenii avea ncredere n partid, n lucrrile acestuia i, nu n ultimul rnd, n politica de partid.Principalul rol al partidului este acela de a i ndruma pe oameni pe calea comunismului, de a le arat c partidului exist pentru a-i ajuta pe oameni s se dezvolte i de a-i educa prin intermediul colilor de calificare. Noi trebuie s-i trezim pe oameni. Exploatarea i-a nvat s se trasc pe brnci pe pmnt, ca viermele. I-a clcat pe ceaf, pn n-au mai ndrznit s vad mai departede ct un vierme. Noi trebuie s-i trezim. Noi, partidul. Trebuie s le trezim contiina. S- i ajutm. (Drum fr pulbere, Cartea a II-a, p.338) Modalitile prin care oamenii sunt ajutai n romanul lui Petru Dumitriu sunt variate: construirea unor locuine, asigurarea unei alimentaii adecvate condiiilor de munc i calificarea tinerilor.Aceast preocupare a partidului pentru educarea oamenilor este prezent i n romanul Pasrea furtunii, unde Nicolau, secundul vasului Steaua din Octombrie, susine c la edinele partidului ar trebui s participe i muncitorii: datoria noastr- i s avem grij de toi oamenii cu care muncim (...) s-i chemm, s ne sftuim cu ei (p. 246) Prin urmare, ntlnirile membrilor de partid cu toi muncitorii sunt percepute ca mijloace de educare ale masei. Un alt rol al partidului extrem de bine evideniat este acela de a organiza muncitorimea pentru a asigura realizarea planurilor de producie i chiar depirea normelor. Indisciplina de pe antier i activitatea dumanilor poporului puteau fi ndeprtate doar prin intervenia partidului. Aceast intervenie se realiza prin organizaiile de partid, prin edinele de analiz i prin ntruniri ale reprezentailor de partid cu muncitorii. O puternic organizaie de partid este format din Maftei, sptorii Achim i Iordan, macaragiul Mitic Rusu, inginerii Juracu i Mihai Pangratti i Victora Folosea, ofer de camion. Organizaia de partid a Canalului este nfiat ntr-o continu ofensiv politico- organizatoric: munca ei se desfoar potrivit unui plan de aciune metodic, nct ai tot timpul sentimentul c lupta dintre nou i vechi se desfoar pe antier, dumanul de clas i rmiele trecutului sunt condamnai la o pieire inevitabil n faa marului invincibil al elementelor comuniste (Selejan, 2008, 212) Prin urmare, numeroase ntruniri pot fi identificate n romanul Drum fr pulbere, unde muncitorii de pe antierul Dunre- Marea Neagr se ntlnesc pentru a discuta problemele de produciei i msurile ce sunt necesare pentru ndreptarea situaiei. Aceste ntruniri aveau rolul de a identifica greelile fcute pn n prezent, de a afla prerea oamenilor, de a asculta nemulumirile acestora i de a lua mpreuna cu muncitorii msuri de redresare a situaiei, msuri realizabile. Astfel, reprezentanii partidului au aflat c oamenii nu erau alimentai corespunztor, c erau rspndite diferite zvonuri pe antier, c se fcea contraband cu carne (cursa ntins de muncitorii fruntai lui Lupacu, administratorul cantinei, prins n fapt), erau propuse soluii pentru redresarea situaiei (schimbul n dou ture, ntreceri ntre echipele de muncitori, recompensarea fruntailor). De asemenea, romanul Pasrea furtunii subliniaz rol organizatoric al partidului, deoarece pe vasul Steaua din Octombrie sunt semnalate multiple probleme, astfel, un instructor este trimis pentru a identifica sursa problemelor i msurile necesare pentru soluionarea acestora. n concluzie, creaiile lui Petru Dumitriu susin c principala preocupare a partidului este muncitorul, omul de rnd supus unui proces de educare i calificare personal, realizat prin organizarea colilor de partid, a ntrunirilor i meninerea unui parteneriat strns ntre muncitori i reprezentanii partidului, idee exprimat n mod direct n romanul Pasrea furtunii- Fr grij pentru oameni, un comunist nu- i poate duce munca politic. (p. 203)

II.3. Simboluri staliniste prezente n creaia literar a lui Petru Dumitriu

Romanele lui Petru Dumitriu din perioada regimului comunist- Drum fr pulbere i Pasrea furtunii- se nscriu pe direcia trasat de doctrina sovietic a realismului socialist prin problematica abordat, prin orientarea politic i social, prin promovarea politicii partidului de stat, prin sublinirea spiritului muncitoresc, prin prezentarea clasei muncitoreti i prin construirea unor personaje reprezentative pentru regimul politic din acea vreme. Etapa stalinist a presupus un proces de sovietizare a societii, care se realiza prin preluarea formei de organizare a societii, prin promovarea metodelor de lucru sovietice i prin promovarea cultului personalitii staliniste. Astfel, n afar de coninutul propriu- zis al celor dou texte propaganistice, n structura textelor pot fi selectate o serie de trimiteri la cultura i mentalitatea sovietic. De exemplu, n discursul su mobilizator din timpul furtunii, Maftei se folosete de o comparaie ntre modul de lucru al sovieticilor i cel al romnilor pentru a-i ncuraja pe muncitori i a le arta c ei beneficiaz de condiii naturale propice pentru a lucra- Nu facem lucrri n ger de aizeci de grade sub zero, ca muncitorii i tehnicienii sovietici. Nu rbdm de foame i de sete ca ei cnd au lucrat n pustiurile Asiei.(Cartea I, 40). De asemenea, Mihai Pangratti menioneaz c lucrrile de pe antier se bucur de sprijin economic venit din partea sovieticilor: i nu suntem limitai la posibilitile economiei noastre... Avem n spate economia Rusiei. E uria i o s ne sprijine. (Cartea I, 87) Acest sprijin se concretizeaz prin trimiterea unor maini industriale ce purtau numele de Staline. De asemenea, realizarea canalului Dunre- Marea Neagr are la baz principiul sovietic-S nu ne supunem naturii, ci s-o dominm, principiu aplicat atunci cnd n cursul lucrrilor muncitorii au ntlnit o mlatin.n romanul Drum fr pulbere, pot fi identificate cteva referine la cultura sovietic: naratorul susine c urmeaz s fie inut o conferin despre literatura sovietic, inginerii romni consult lucrrile inginerilor sovietici Lobacevski i Alexandru Nicolaevici Serafimov, academician i conductorul unuia dintre Institutele Universitii din Leningrad. Aceast personalitate devine un personaj important n structura textului, deoarece el este eful echipei de tehnicieni sovietici care lucra cu Direcia General a Canalului i particip la unele edine ale Direciei, unde l ia sub ndrumarea sa pe tnrul inginer Mihai Pangratti.n plus, aprecierea pentru conductorii sovietici este ilustrat prin pstrarea portretelor lui Lenin i Stalin la loc de cinste, prin denumirea strzilor dup numele marelui conductor (strada I. V. Stalin), prin menionarea monumentului uria al Soldatului Sovietic, amplasat lng oseaua Kiseleff, sau prin existena unor inscripii de tipul Triasc n veci prietenia dintre poporul romn i poporul sovietic. Astfel, romanele lui Petru Dumitriu sunt prosovietice.

III. Raportul realitate- ficiune n romanele lui Petru Dumitriu

Realismul socialist presupunea transfigurarea realitii conform dorinelor conductorilor politici, prezentarea unui prezent luminos, n care oamenii munceau entuziamai la marile proiecte ale regimului (canalul Dunre- Marea Neagr) sau la creterea produciei industriale i agricole pentru a asigura buna funcionare a societii. Toi scriitorii care urmau direcia trasat de aceast micare literar aveau asigurat ascensiunea social i se bucurau de o mare popularitate n rndul conductorilor comuniti. Acesta este i cazul scriitorului Petru Dumitriu, care a beneficiat de toate avantajele menionate, dei mai trziu aceast orientare i va fi aspru sancionat.Romanul Drum fr pulbere prezint o realitate complet modificat, n care oamenii sunt animai de un profund spirit muncitoresc i de o druire total pentru construirea canalului Dunre- Marea Neagr. Muncitorii precum sptorii Achim i Iordan, macaragiul Mitic Rusu, excavatoristul Bnic sau oferul Victora Folosea sunt doar cteva exemple pentru implicarea total a oamenilor n lucrrile efectuate la canal, romanul fiind un monument literar nchinat efortului eroic- i demiurgic- al oamenilor de a supune natura, retrasnd, printr- un inut pustiu, cursul unui fluviu (tefnescu, 2005, 258). Ei sunt dispui s lucreze n ture pentru depirea normei, i mobilizeaz pe oamenii din echipele lor i vegheaz la buna desfurare a lucrurilor pe antier. De asemenea, ei fac parte din organizaia partidului pe antier i au jucat un rol important n demascare indivizilor care lucrau mpotriva partidului i a lucrrilor de pe antier.La nceputul romanului, oamenii sunt nevoii s ndure nite condiii aspre de lucru: s doarm n aer liber, neexistnd adposturi, iar alimentaia lsa mult de dorit, pentru c Lupacu, eful cantinei, fcea contraband cu carnea. n ciuda acestor vitregii, ei nu se las dobori, iar vizita conductorului comunist Gheorghe Gheorghiu Dej i impulsioneaz s avanseze cu lucrrile, mai ales c discursul lui sublinia necesitatea construirii unor adposturi, el sftuindu- i pe responsabilii lucrrii: Nu uitai nici o clip de nvtura lui Stalin. Omul trebuie ngrijit cu dragoste, tovari, pentru c n ochii notrii e mai preios dect aurul sau mainile cele mai perfecionate. (Cartea a II-a, 279) Treptat, vor fi construite adposturi pentru muncitori, unii dintre ei i vor putea aduce chiar i familiile, mai ales dup ridicarea uzinei electrice, cnd muncitorii beneficiau i de lumin. n plus, dup demascarea lui Lupacu, oamenii au nceput s primeasc o alimentaie adecvat pentru munca pe care o prestau. n aceste condiii, oamenii erau complet dedicai lucrrilor i nu renunau nici dac se confruntau cu planurile de sabotare a lucrrilor sau cu natura nsi.n ciuda acestei realiti puternic idilizate, adevrul era cu totul altul, un adevr crunt, deoarece canalul Dunre- Marea Neagr era un lagr de exterminare pentru deinuii politici, elita romneasc sau pentru cei care se opuneau regimului comunist. Nu e brum de adevr omenesc ori social n acest oribil roman, n care personajele vorbesc n abloane, indiferent de mprejurare, n stare doar de cel mai orb devotament (Manolescu, 2008, p. 967) Acest prezent grandios este contrazis de mrturiile celor care au reuit s supravieuiasc regimului terorii impus de comuniti. De exemplu, preotul Ionel Pavel care a fost nchis timp de apte ani n penitenciarele din Jilava, Gherla, Piteti i Canal mrturisea n legtur cu munca la canal: Acolo trebuia s muncim ca nite sclavi. Trei ini trebuia s ncarce un vagon cu pmnt n trei sferturi de or. Dac nu reueam, nu ne ddeau mncare, ne bgau la carcer i ne puneau s ne batem ntre noi. Ei urmreau s ne urm semenii. Asta era cea mai mare lovitur adus sufletului uman. Nu mai aveai certitudinea c se va termina vreodat[footnoteRef:5] De asemenea, Aurel Popa prezenta n lucrarea Sub semnul Gulagului, capitolul XIV Canalul Dunre- Marea Neagr, ororile la care erau supui deinuii captivi la Canal. Astfel, avocatul Aurel Popa preciza c hrana era lipsit de valoare nutritiv , fiind cnd varz fiart, cnd ceap fiart, c repartizarea sa a fost ntr-o brigad cu un efectiv de 80 de oameni, care dormeau toi ntr-un dormitor, i c era nevoit s lucreze 12 ore pe zi.[footnoteRef:6] Drept consecin, n lucrarea Literatura romn sub comunism, Eugen Negrici descria acest roman ntr-un mod ironic drept o proz luminoas nchinat construirii canalului de trist faim Dunrea- Marea Neagr, locul unde a fost exterminat elita romneasc. (p. 110) [5: Confesiunea preotului Ionel Pavel circul n mediul virtual i poate fi gsit la adresa http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2013/03/17/despre-torturile-din-inchisoare. Aceast adres a fost accesat n data de 05.01.2015, ora 18:50.] [6: Mrturia complet a avocatului Aurel Popa poate fi gsit n mediul virtual la adresa http://www.memoria.ro/marturii/perioade_istorice/inceputul_comunismului/sub_semnul_gulagului_-_capitolul_xiv,_canalul_dunare-marea_neagra/1495/. Aceast adres a fost accesat n data de 08.01.2015, ora 20:10.]

Specificul doctrinei realismului socialist const n redactarea unui final fericit, din care s rezulte reuitele regimului comunist i prin care s se cultive ncrederea oamenilor n viitoarele proiecte comuniste. Romanul Drum fr pulbere este un exemplu edificator n acest sens, deoarece exitul subliniaz starea de fericire a oamenilor care au lucrat la realizarea canalului Dunre- Marea Neagr i ncrederea acestora n evoluia societii pe direciile trasate de regimul comunist: Chipurile oamenilor, brbai, femei, tineri, copii, prietenii lui care veniser aici s sape Canalul: chipuri aspre, trupuri nvmntate n cojoace, n haine vtuite; i lng ei mainile, i departe oraul nou- oraele noui- i aerul limpede, cerul adnc, lumina, razele soarelui de iarn, zpezile cu umbre trandafirii,- fericirea... (Cartea a IV-a, 589). Aceeai viziune este mprtit i de ctre inginerul Pangratti care afirma: Apoi o s fie era comunismului... rspunse Mihai zmbind.. Comuna mondial...pacea venic... fiecare va avea din bunurile lumii, ct voiete, i va produce bunuri, ct poate, ... dup construirea canalalui comunismul va nvinge (Cartea a II-a, 248) Prin aceste rnduri este sugerat ncrederea nestrmutat a oamenilor n regimul comunist i n viitorul strlucit profesat de acetia. Termenul de fericire este n total contradicie cu adevrul crunt al evenimentelor petrecute pe canal, unde au fost exterminai multe persoane. Drept consecin, n modernitate, acest roman oripileaz prin cinismul glorificrii Gulagului romnesc (tefnescu, 2005, 253). Dup publicarea acestui roman, Petru Dumitriu i-a nceput ascensiunea social, fapt ce a atras o critic dur att din partea contemporanilor si, ct i din partea posterioritii, mai ales c n acea perioad tatl su era nchis de ctre regimul comunist. Datorit publicrii acestui roman, Petru Dumitriu a fost primit n cercurile nalte ale societii comuniste, a devenit redactor- ef la revista Viaa romneasc n 1953, apoi a ajuns director al Editurii de Stat pentru Literatur i Art. Mai trziu, n perioada exilului, Petru Dumitriu mrturisea n cartea lui Eugen Simion, Convorbiri cu Petru Dumitriu, c sta- i pcatul vieii mele. Punct. N-am comis niciodat un pcat mai mare dect sta. Ei, bine: l-am fcut. L-am fcut, dar l-am pltit cu 33 de ani de exil, l-am pltit cu nefericire, l-am pltit cu ruine, l-am pltit cu dumnia i reprobarea i dezaprobarea victimelor. (pp. 28- 29)Dei Finalurile fericite, dttoare de certitudine, victoriile confortabile ale binelui- sub raport dialectic morale i juste din perspectiva moral a istoriei- au fost obligatorii de-a lungul ntregii etape de cucerire i fortificare de ctre partid a prghiilor partidului (Negrici, 2003, 81), romanul Pasrea furtunii ofer cititorilor un final ambiguu, deoarece cititorilor nu le este oferit certitudinea c toate problemele cu care se confruntau pescarii au fost soluionate de ctre oamenii regimului comunist, Nici un copac. Nici o cas. Trmbe de praf goneau pe vnt, pnze piezie de lumin cdeau printre nori, ziduri strmbe de ntuneric albastru artau unde plou; totul era nvluit n nori de praf. Trebuia s fie pe undeva nite oameni. Adam porni s- i caute. (pp.405-406). Acest final l ndeprteaz puin de principiile trasate de realismul socialist i marcheaz nceputul ndeprtrii lui Petru Dumitriu de doctrina realismului socialist i de ideologia politica.Lund n considerare finalul surprins n romanul Drum fr pulbere, putem afirma c Petru Dumitriu a conturat un prezent aflat sub semnul fericirii, al reuitelor pe antier, al spiritului muncitoresc i al ncrederii oamenilor n politica partidului, un prezent luminos n total contradicie cu vremurile ntunecate trite de persoanele care au ndrznit s se opun regimului comunist. Aceast antitez se datoreaz faptului c literatura realist- socialist, deplin aservit, conformist i aproape nul ca valoare artistic, este creatoare doar n planul falsificrii realitii i istoriei (Manolescu, 2008, 891)

IV. Personajul literar n contextul comunismului romnesc

Avnd n vedere angajarea politic a literaturii, care trebuia s reflecte ideologia comunist, personajul literar a suferit o serie de mutaii, acesta fiind construit n funcie de opoziia activist/ promotor al partidului i duman al poporului. Astfel, se poate vorbi despre o anumit schematizare a personajului, lipsit de individualitate i de trire sufleteasc.n proza din perioada comunist, personajul literar avea o singur identitate- identitate politic. Aceast identitate era rezultatul orientrii politice i sociale a literaturii, a crei finalitate era formarea omului nou, a comunismului ataat cauzei socialismului, al capitalismului i imperialismului (Selejan, 2008, 503). Omul nou putea fi definit prin urmtoarele atribute: dedicat partidului i proiectelor comuniste, lupttor nverunat mpotriva dumanului, promotor i cunosctor al nvturilor partidului. Astfel de reprezentri ale omului nou pot fi identificate n romanele lui Petru Dumitriu din perioada comunismului- Drum fr pulbere i Pasrea furtunii, unde imaginea activistului de partid este extrem de bine conturat.

IV.1. Portretul activistului de partid

Textele realismului socialist au n centrul evenimentelor activistul de partid, care are rolul de a mobiliza muncitorii, de a asigura ndeplinirea directivelor de partid, de a organiza activitatea industrial pe antiere i de a acorda sprijin tinerilor ntreprinztori pentru a asigura adeziunea acestora la politica partidului. n proza lui Petru Dumitriu, toate aceste sarcini trasate de partid sunt ndeplinite de ctre Maftei Nicolae, protagonistul din romanul Drum fr pulbere, care este un reprezentant fidel al imaginii activistului de partid surprins mai sus. Figura comunistului, a omului de avangard, lupttor pasionat, plin de curaj i abnegaie pentru victoria construciei Canalului este zugrvit n persoana lui Maftei Nicolae. (Negrici, 2003, 202) Chiar naratorul anticipa rolul su important n desfurarea evenimenial prin urmtoare afirmaie: Cel dinti sosit n Dobrogea cu sptmni naintea tuturor celorlali a Maftei ( Cartea I, p. 40) ntreaga aciune din acest roman este grupat n jurul acestui personaj, acesta avnd un rol primordial n demascarea dumanilor de clas, n impulsionarea muncitorilor i n organizarea activitii de partid pe antier. Rolul su mobilizator este subliniat nc de la nceputul textului narativ, cnd n ciuda condiiilor grele de munc reuete s-i conving pe oameni s-l urmeze, unii dintre ei stnd alturi de el n timpul furtunii. De asemenea, el este cel care l susine necondiionat pe tnrul inginer Mihai Pangratti n demersurile sale de a construi uzina electric i de a depi orice obstacol. Nu putem omite contribuia sa important la constituirea organizaiilor de partid sau la educarea i calificarea profesional a muncitorilor. La insistenele sale, Achim nva s scrie, Bnic devine excavatorist, iar Rada reuete s- i exercite meseria sa de baz (muncitoare pe tractor), dei iniial a fost repartizat la buctrie.Maftei Nicolae se remarc prin druirea sa nemrginit pentru acest proiect comunist- construirea canalului Dunre- Marea Neagr- i prin firea sa disimulatoare, deoarece el este cel care orchestreaz ntregul proces al lui Mateic, ilustrat prin atitudinea sa aparent pasiv pe care o adopt la edinele de partid. Astfel, de multe ori, erau muncitorii cei care semnalau diferite probleme, n acest timp Maftei asculta cu atenia, filtrata fiecare informaie i nu trgea concluzii pripite, chiar Mateic semnalase n repetate rnduri privirea sa ptrunztoare. n ciuda acestei portretizri pro- regimului comunist, protagonistul romanului nu are o via interioar bogat, i lipsesc toate acele triri care i sunt specifice omului, astfel, Activistul de partid, muncitorul care conduce organizaia de partid pe un antier apare fr o individualitate bine precizat (Selejan, 2008, 190)Protagonistul romanului Pasrea furtunii, Adam Jora prezint o alt traiectorie existenial, deoarece acesta penduleaz ntre datoria sa fa de partid i ura sa fa de Simion Danilov, care se cstorise cu Uliana, iubita sa din tineree. Conflictul ideologic i cel de natur erotic este sugerat n text de o mare tensiune luntric: Apoi, cteva clipe, l cuprindea o mare linite, i i se prea c a ctigat lupta, c i-a nfnt ura. i deodat valul venea iar, l treceau fierbineal i sudoarea o dat cu cu o mnie, i o sete de rzbunare cumplit, cu o nevoie de-a frmia, de-a strivi, de-a ciopri, de-a rupe cu minile. ( p. 207) ntr-o manier radical diferit este conturat personalitatea lui Adam Jora, care nu este prezentat de la nceput ca fiind un activist convins. Iniial, acesta este acuzat de moartea a doi pescari i este condamnat pe nedrept la zece ani de nchisoare. Aici, el este atras de ctre comuniti, fiind impresionat de refuzul acestora de a asista n genunchi la slujba din ocn. Aceast atracie este subliniat de ctre naratorul obiectiv: i atrgeau privirea i sufletul cu o putere de nenvins (p. 63) Dei proza realismului socialist avea rolul de a sublinia importana partidului n societatea romneasc din acea perioad i de a atrage ct mai muli adepi, romanul nu prezint convertirea acestuia la ideologia comunist. Acest roman anticipeaz ieirea lui Petru Dumitriu din tiparele realismului socialist, fiind o proz care foreaz limitele verosimilului socialist. Adam Jora e un pescar obinuit care nu devine, intrnd n partid, un erou optimist, care nu tnjete dup sprijinul colectivitii i nu accept soluii de la Ora de partid. (Negrici, 2003, 111) De asemenea, spre deosebire de romanul Drum fr pulbere, n prim planul romanului Pasrea furtunii se afl lupta unui grup de pescari, printre care se numr i Adam Jora, cu forele stihiale ale naturii, dovad fiind structura circular a romanului, att incipitul, ct i exitul prezint o furtun, al crei unic supravieuitor e Adam Jora. n acest context, identitatea lui Adam Jora este conferit de ctre statutul su de pescar, nu de adeziunea sa la partidul comunist.n concluzie, romanele lui Petru Dumitriu au n centrul lor imaginea activistului de partid, chemat s rezolve probleme organizatorice i de producie att cele de pe antierul canalul Dunre- Marea Neagr, ct i cele de pe vasul Steaua din Octombrie.

IV.2. Imaginea clasei muncitoreti n romanele lui Petru Dumitriu

Ideologia comunist are ca punct de plecare determinismul social, potrivit creia comportamentul persoanei nu este indus de propria individualitate, ci de clasa din care provine. Aceast idee este subliniat i de Eugen Negrici n lucrarea Literatura romn sub comunism, care afirm c n ochii ideologilor, individul nu era, cum bine s tie, dect exponentul unei clase sociale; el nu putea fi dect un produs al acestei clase, al intereselor ei specifice (p.129) Drept consecin, devine obligatorie educarea lui n spiritul noii societii comuniste. Astfel, literatura a devenit n timpul regimului comunist un adevrat mijloc de propagand a politicii de partid, care susinea c centrul preocuprilor sale este omul clasei muncitoreti, supus unui proces de educare i calificare profesional. Un rol important n romanele lui Petru Dumitriu din perioada comunist i este atribuit clasei muncitoreti, care constituie motorul societii i din rndul creia se ridic adevraii activiti de partid, dup cum ilustreaz statutele sociale ale protagonitilor: Maftei Nicolae (instructorul de partid al unui combinat siderugic) i Adam Jora (pescar). n plus, aceast clas social face posibil promovarea nvturilor de partid, ilustrative n acest sens sunt comportamentele lui Mitic Rusu (macaragiu), al lui Achim (sptor) sau al lui Victora Folosea (ofer de camion), care prin exemplul personal promoveaz aceste nvturi n rndul celorlali muncitori i mobilizeaz oamenii pentru a depi planurile de producie i pentru a contrui uzina electric. Acelai rol mobilizator este prezent i n romanul Pasrea furtunii prin ncercrile lui Prodan, care fcea parte din comitetului de partid pe vasul Steaua din Octombrie, i ale secundului Nicolau de a pstra linia partidului. Aceast adeziune a muncitorimii la politica de partid este evideniat de eforturile indivizilor de a- i demasca pe dumanii poporului (de exemplu, cursa pe care muncitorii i-o ntind lui Juracu, administratorul cantinei, care este descoperit n timp ce transporta clandestin hrana muncitorilor). Din acest punct de vedere, romanele lui Petru Dumitriu surprind transformarea ideologic a muncitorului n spiritul socialismului.Principal caracteristic a acestei clase este spiritul muncitoresc, oamenii se implic total n ndeplinirea planurilor de producie sau n realizarea canalului Dunre- Marea Neagr. Acest atribut este evideniat n ambele romane, oamenii de pe antier muncesc n condiii grele- Oamenii erau plini de praf, cu prul alb de pulbere; cam trai la fa, i vreo doi aveau pe haine fire de paie sau semine ghimpoase ca nite arici mruni, dormiser pe cmp sau prin grajdurile ranilor (Cartea a II-a, 262), n timp ce oamenii de pe vas se nfrunt cu furtunile, unii chiar i pierd viaa cum este cazul brigzii conduse de Chirsanov Matvei, producia era mai important dect viaa acestora- Unde erau puterile proaspete, unde erau oamenii neatini de putregai, neobosii de o lupt stearp? Printre pescari. (p. 297)O alt caracteristic o constituie entuziasmul cu care aceti muncitori lucreaz. Propunerea de a lucra n dou schimburi la refacerea uzinei, dup sabotarea acestei lucrri de ctre Mateic, vine din partea muncitorilor. De asemenea, acest entuziasm este ilustrat i de ntrecerile dintre brigzi pentru depirea planurilor de priducie. Ctigarea unei astfel de ntreceri este un motiv de mndrie pentru echipele de muncitori conduse de Achim, Iodan sau Bnic, dar i pentru brigzile de pescari conduse de ctre Emelian Romanov i Luca Gheorghe. Aceste ntreceri erau susinute de o serie de lozinci ce aveau rolul de a-i ncuraja pe oameni: nainte pentru realizarea i depirea planului de stat! sau S triasc i s nfloreasc P. P. R. scumpa noastr patrie!. Prin activitile ntreprinse de clasa muncitoreasc se contureaz portretul omului nou, promovat de ideologia comunista: devotat muncii i politicii de partid, spirit ntreprinztor, promotor al doctrinei comuniste i ncreztor n reuita proiectelor de viitor ale regimului. Astfel, protagonistul promovat de romanele lui Petru Dumitriu este: comunistul- omul nou, muncitorul naintat, ranul care a nelees sensul vieii noi i a pit hotrt pe drumul luminos spre socialism. (Negrici, 2003, 29)

IV.3. Portretistica dumanului de clas

Unul dintre principiile realismului socialist l reprezint cultivarea urii (de chiabur, de clas), a violenei, a instigrii, arii i nvrjbirii, ce ntruchipeaz noul catharsis la care va fi nhmat esteticul i creativitatea din vreme (Selejan, 2007, 136), principiu ce i gsete oglindirea n creaia lui Petru Dumitriu n lupta dintre activitii de partid sau susintorii acestuia i dumanii de clas, ce sunt ntruchipai de chiaburi sau de reprezentanii vechii ordini a societii. Imaginea chiaburului este foarte puin conturat n romanul Drum fr pulbere. Chiaburul este reprezentat de Ceadr, care lucreaz mpotriva comunismului ncercnd s-i conving pe cruai s plece de pe antier i mprtie o serie de zvonuri nefondate (locul n care stau muncitorii va fi mprejmuit i va fi pzit de oameni narmai). Pericolul reprezentat de acesta va fi semnalat de ctre Gelal, care i sftuiete pe muncitori: Trebuie gonii chiaburii, c ne otrvesc! Trebuie s pornim la atac, noi comunitii, c altfel ne amorete antierul (Cartea a IV-a, 515), dar i de lozinca Vom construi Canalul fr burghezie i mpotriva ei. n schimb, romanul Pasrea furtunii construiete un portret complex chiaburului, care este reprezentat de Eftei Danilov i fii acestuia, Simion i Pricop Danilov. Destinul lui Eftei Danilov este ilustrativ pentru cel al chiaburului, cruia i vor fi confiscate averile i vor trecen patrimoniul statului. De asemenea, moartea lui Simion Danilov este reprezentativ pentru aceast clas social, deoarece sugereaz la modul figurat moartea acestei clase sociale i victoria regimului comunist.Imaginea dumanului de clas este ntruchipat de sabotori, care formeaz o grupare ce acioneaz mpotriva lucrrilor comunismului. De exemplu, Mateic, antagonistul din romanul Drum fr pulbere, ncearc s-i mpiedice construirea canalului Dunre- Marea Neagr i ridicarea uzinei electrice pn n data de 23 august. Colonelul Nicolae Mateic are origine burgheze (fiul unui moier din Dolj) i face parte dintr-o organizaie ce se opunea regimului comunist. n acest sens, Mateic n calitatea sa de ef de personal pe antier angajeaz o serie de oameni, care sunt fideli cauzei sale. Mateic i plaseaz oamenii n poziii- cheie: Frenkel- administratorul antierului, Lupacu- administratorul cantinei i Tnsoiu- responsabil cu materialele. Aceti oameni sunt nlturai de la conducere prin efortul necontenit i druirea total a muncitorilor. Chiar dac Mateic are ncredere n propriile sale fore, Pn la sfrit, am s-i pclesc. Am s umblu n pielea goal pe strad i n-o s observe niciunul! Sunt mai iret ca ei! Ei nu tiu c- i ursc, nu tiu cine sunt, i nu vor ti cine- i lovete. (Cartea a III-a, 316), iar aciunile sale au rezultate imediate (oamenii sunt nemulumii de condiiile de lucru, sabotarea uzinei electrice), toate demersurile sale sunt supuse eecului, deoarece acest roman trebuia s promoveze politica de partid i s sublinieze victoriile comuniste de pe antiere. Aceeai situaie poate fi identificat i n romanul Pasrea furtunii, unde chiar un reprezentant al partidului lucreaz mpotriva acestuia- Pricop Danilov. Asemenea lui Mateic, acesta este ajutat de ctre Preiosu, Spiru Vasilui i alte personaje neindividualizate prin onomastic. Spre deosebire de grupul din Drum fr pulbere, grupul format n jurul lui Pricop are strict o finalitate economic, ce venrea n contradicie cu linia de partid a partidului, ce punea accent pe depirea planurilor de producie. n romanul menionat, rolul partidului n demascarea este unul mult mai pronunat, deoarece acesta este nlturat din organizaia partidului n urma unei anchete realizate la propunerea lui Adam Jora.Astfel, mesajul transmis de aceste producii literare prin victoria comunismului n faa dumanilor si este de a sublinia supremaia regimului comunist i capacitatea acestuia de a nltura orice ncercare de sabotarea a marilor construcii comuniste sau a planurilor de producii. Destinul chiaburilor i al indivizilor ce lucrau mpotriva regimului comunist sugereaz eliminarea elementelor din vechea organizare a societii considerate retrograde i promovarea noului conform ideologiei comuniste.

Concluzii

Literatura n perioada comunist a avut un adevrat rol propagandistic, avnd menirea s educe individul n spiritul supunerii fa de partid, dar i de ur fa de tot ce se opune acestei orientri politice. Drept urmare, scriitorul a devenit un simplu executant al directivelor politice.Estetica realismului socialist a presupus modificarea radical a realitii surprinse prin prezentarea unui prezent strlucit, n care oamenii sunt dedicai trup i suflet cauzelor comunismului, o realitate n total contradicie cu realitatea istoric. De asemenea, intervenia politicul n toate domeniile culturii, inclusiv n literatur, a presupus impunerea unor anumite tematici, schematizarea personajelor, configurare unor conflicte predictibile, ncheiate ntotdeauna cu victoria comunismului. Prin urmare, toate aceste constrngeri au transformat opera literar ntr- un hibrid propagandistic, supus comenzii de stat, ntr-o a mecanismului de transmitere a Marxism- leninismului, ntr-o anex a ideologiei totalitare (Selejan, 2007, 503). Cele dou romane ale lui Petru Dumitriu- Drum fr pulbere i Pasrea furtunii- au reflectat dogmele realismului socialist prin abordarea unor problematici specifice (activitatea de pe antierele comuniste, victoria comunismului, spiritul muncitoresc), prin clieizarea personajelor construite pe baza antitezei activist de partid/ duman al partidului, sublinierea rolul partidului n organizarea i funcionarea societii, dar i prin prezentarea unei realiti construit sub imperative politice. Prin schimbarea adevrului istoric n favoarea regimului comunist, romanele lui Petru Dumitriu oripileaz prin cinismul glorificrii Gulagului romnesc (tefnescu, 2005, 253).

Bibliografie

A. Corpus de texte1. Dumitriu, Petru, Drum fr pulbere, Editura de Stat pentru Literatur i Art, [s.l], 1951.2. Dumitriu, Petru, Pasrea furtunii, Editura Tineretului, [s.l], 1955.

B. Aparatul critic1. Manolescu, Nicolae, Istoria critic a literaturii romne. 5 secole de literatur, Paralela 45, Piteti, 2008.2. Negrici, Eugen, Literatura romn sub comunism, Editura Fundaiei PRO, Bucureti, 2003.3. Selejan, Ana, Literatura n totalitarism 1949- 1951. ntemeietori i capodopere, Cartea Romneasc, Bucureti, 2007.4. Selejan, Ana, Literatura n totalitarism 1952- 1953. Btlii pe frontul literar, Cartea Romneasc, Bucureti, 2008.5. Simion, Eugen, Convorbiri cu Petru Dumitriu, Editura Moldova, Iai, 1994.6. tefnescu, Alex, Istoria literaturii romne contemporane 1941- 2000, Editura Maina de Scris, Bucureti, 2005.

C. Surse web 1. http://www.romaniaculturala.ro/articol.php?cod=74642. http://www.cuvantul-ortodox.ro/recomandari/2013/03/17/despre-torturile-din-inchisoare3. http://www.memoria.ro/marturii/perioade_istorice/inceputul_comunismului/sub_semnul_gulagului_-_capitolul_xiv,_canalul_dunare-marea_neagra/1495/.3


Recommended