+ All Categories
Home > Documents > Reprezentări Ale Oraşelor În Cultura Românească Premodernă (Secolele Xvi - Xviii)

Reprezentări Ale Oraşelor În Cultura Românească Premodernă (Secolele Xvi - Xviii)

Date post: 07-Nov-2015
Category:
Upload: laura-ioana
View: 14 times
Download: 3 times
Share this document with a friend
Description:
arhitectura
31
UNIVERSITATEA BUCUREŞTI FACULTATEA DE ISTORIE TEZĂ DE DOCTORAT -rezumat- REPREZENTĂRI ALE ORAŞELOR ÎN CULTURA ROMÂNEASCĂ PREMODERNĂ (SECOLELE XVI - XVIII) COORDONATOR ŞTIINŢIFIC, Prof. Univ. Dr. Antal Lukacs CANDIDAT, Drd. Pascaru I. Silviu
Transcript

UNIVERSITATEA BUCURETI

FACULTATEA DE ISTORIE

TEZ DE DOCTORAT

-rezumat-

REPREZENTRI ALE ORAELOR N CULTURA ROMNEASC PREMODERN (SECOLELE XVI - XVIII)

COORDONATOR TIINIFIC,

Prof. Univ. Dr. Antal Lukacs

CANDIDAT,

Drd. Pascaru I. Silviu

2013

Investete n oameni!

FONDUL SOCIAL EUROPEAN

Programul Operaional Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane 2007-2013

Axa prioritar 1 - Educaia i formarea profesional n sprijinul creterii economice i dezvoltrii societii bazate pe cunoatere"

Domeniul major de intervenie 1.5 - Programe doctorale i postdoctorale n sprijinul cercetrii

Numrul de identificare al contractului: POSDRU 107/1.5/S/80765

Titlul proiectului: Exceleni interdisciplinaritate n studiile doctorale pentru o societate informaional

REPREZENTRI ALE ORAELOR N CULTURA ROMNEASC PREMODERN (SECOLELE XVI - XVIII)

Doctorand: Pascaru I. Silviu

Conductor doctorat: Prof. Univ. Dr. Antal Lukacs

2013

Cercetrile tiinifice care au dus la realizarea acestei teze de doctorat au fost realizate cu suportul financiar al Programului Operaional Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 2013, cofinanat prin Fondul Social European, n cadrul proiectului cu ID: POSDRU/107/1.5/S/80765

CUPRINS

Introducere...5PARTEA I ORAUL CA TEXT12I Arhetipuri ale cetii12I. 1. n - fiinarea cetii12I. 2. Modele de reprezentare a Cetilor34I. 3. Constantinopol: prototip al cetii cretine54II La nceput a fost Cetatea68II. 1. Arhitectur i teologie68II. 2. Atacul asupra cetii82II. 3. mpratul providenial90PARTEA A II-A ORAUL CA ICOAN106III Cetatea se apr106III. 1. Re-prezentarea ca actualizare a trecutului106III. 2. Sfntul n cetate110IV Cetatea ca scen a Miracolului117IV. 1. Pelerinajul spre Cetate117IV. 2. n afara Cetii122PARTEA A III-A ORAUL: ISTORIE I ESHATON135V Ochiul celuilalt135V. 1. Oraul i simbolurile sale135V. 2. Cellalt n Cetate146VI Arhitectura Cetii cereti154VI. 1. Simboluri ale Cetii cereti154VI. 2. Cetatea ntre text i icoan169VII Reprezentrile oraului ntre real i imaginar. O fals problem184Concluzii195

Abrevieri bibliografice198Bibliografie199Anexe219Lista ilustraiilor228

Introducere

Oraele au constituit un fenomen aparte n istoria omenirii, ele acompaniind aproape ntreaga existen istoric a omului. Aceste concentraii de putere i cultur (Lewis Mumford) au reuit s dea expresie unor aspiraii nevzute ale societii, dar mai ales au reuit s construiasc cadrul necesar pentru apariia unor opere i a unor invenii, care au marcat n mod decisiv istoria omului modern.

Aa cum am artat n capitolele lucrrii, element subliniat nainte i de ali cercettori, oraul nu este dect o recreare, la o scar mai mic, a universului. Acest lucru este valabil, n primul rnd, pentru societile tradiionale, pentru care ntemeierea unei comuniti era un gest cu valene sacre. Ideea enunat mai sus este valabil i pentru societile medievale care stau ntr-o permanent tensiune eshatologic, ateptnd o altfel de cetate.

n ceea ce privete reprezentrile, ele nu fac altceva dect s redea anumite viziuni referitoare la cetate / ora, care trdeaz n mod evident anumite surse de inspiraie de factur biblic. Chiar i atunci cand vorbim de ceti fizice putem regsi foarte multe elemente simbolice, menite s transmit o perspectiv cretin; cetile erau cldite i concepute dup un pattern simbolic, cu echivalene n textele sacre.

Dei exist foarte multe studii despre ora / cetate n literatura de specialitate, ne lipsete un studiu care s analizeze reprezentrile oraului n toate formele pe care le ntlnim (picturi murale, icoane, stampe, planuri, hri etc.). O asemenea sarcin nu poate fi asumat dect de un colectiv interdisciplinar de cercettori, care vor putea strnge materialul necesar unui astfel de proiect, aducndu-i n cadrul proiectului aportul specific ariei de cercetare din care provin, rezultnd astfel o abordare holistic a reprezentrii cetii n istoria culturii.

Acest proiect nu i propune dect s ofere o crmid la posibilul studiu mult mai amplu. Att decupajul spaial, ct i cel cronologic nu sunt foarte generoase. n ceea privete spaiul de care ne vom ocupa, el este dat de graniele Moldovei i rii Romneti (nceputul secolului XVI prima jumtate a secolului XVII).

Nu ne ocupm de Transilvania pentru c este un spaiu n care avem mai multe influene culturale, care i-au impregnat un facies cultural aparte. Trebuie s menionm ns faptul c pentru spaiul transilvnean avem mult mai multe surse pe care se poate lucra spre deosebire de ara Romneasc i Moldova.

Un element care ngreuneaz activitatea cercettorului este dat de diversitatea (dar nu i abundena) surselor, care, fiecare reclam un alt tip de abordare (fresc, icoan, stamp, izvor narativ etc.). Cu toate acestea, se poate gsi un numitor comun n sursele analizate: elementul religios. Ocupndu-ne de o epoc impregnat n cele mai adnci straturi de religios (n cea mai larg accepiune a termenului), vom ncerca s reliefm modul n care categoriile de gndire teologice au format o imagine despre lume, respectiv despre ora/cetate.

Plecm n demersul nostru de la premisa c omul nu se poate defini dect prin intermediul unui loc. La ntrebarea cine sunt? rspund prin medierea unei alte ntrebri unde sunt? Precizarea unui loc ne spune imediat i ceva despre cine se afl acolo. Mergnd mai departe pe aceast logic, vom descoperi c omul medieval, care, n mijlocul cetii, construia (ntotdeauna) biserica, va ncerca s pun sub semnul sacrului toat cetatea.

Analiza textului i a icoanei (elementele care dau structura lucrrii) nu fac dect s probeze existena unei legturi indisolubile ntre elementele care configureaz universul omului medieval (om-loc/cetate-tradiie/memorie-biseric).

Pe lng simplele descrieri ale unor reprezentri, studiul nostru vrea s clarifice i o serie de probleme care ne apar mai puin lmurite: stabilirea unor tipologii ale cetii, modul n care imaginile / descrierile cetilor bizantine au fost preluate / asimilate n spaiul romnesc, relaia teologie-arhitectur.

Structura lucrrii

Lucrarea nostr are trei mari pri, ncercnd s surprind resorturile care au fcut posibile anumite genuri de reprezentare, dar care se pliaz i pe diferitele categorii de surse folosite n tez.

Prima parte - Oraul ca text pleac de la textele biblice n care apare descrierea cetii (dar continund n texte medievale), pe care s-a construit ntregul eafodaj simbolic al cetii. Vom ncerca s punem n eviden ce s-a pstrat n reprezentrile medievale (nu numai n cele scrise, ci i n cele conservate la nivelul culturii orale n cultura oral) pe linie simbolic. n afar de aceast problem, analiza din prima parte a lucrrii va gravita n jurul binomului teologie-arhitectur. Sursa principal de la care pornim este dat de textul sacru.

n a doua parte - Oraul ca icoan ncercm s ne ocupm de ncrctura teologic a imaginilor analizate. Ne ndreptm atenia asupra icoanelor, frescelor i miniaturilor, adic asupra reprezentrilor iconografice n bidimensional ale cetii. Reprezentarea cetii n imagine bidimensional din materialul pe care l-am selectat i l supunem studiului de fa, presupune subordonarea ei unui canon de reprezentare de factur bizantin. Mesajul teologic, decodoficat corect, poate s ne furnizeze foarte multe elemente prin care putem privi/citi cetatea.

A treia parte - Oraul: istorie i eshaton trateaz problema ntlnirii dintre reprezentanii/locuitorii cetii i ceilali. Modul n care este surprins aceast ntlnire ne las s ghicim i modul n care cetatea/oraul i definete/contureaz identitatea. Dac vom aduce n discuie noiunea de eshaton, ne vom referi i la modul n care este reprezentat cetatea celest (Ierusalimul). Ierusalimul i Constantinopolul nu sunt simple ceti, ci imagini cu profunde valene simbolice. Geografia lor este simbolic, transparent, pentru cel care poate s decripteze limbajul simbolic medieval, purttoare a unei dimensiuni sacre. Printr-un singur nume se red existena a dou ceti (pmnteasc i cereasc). Acest lucru indic, pe de o parte, faptul c exist dou ceti distincte, pe de alt parte, subliniaz ideea c ntre cele dou ceti exist o legtur indisolubil.

Imaginea este o modalitate de a transmite ceva simultan, pe cnd textul literar, citindu-l, transmite coninutul su, n manier succesiv. Ambele se completeaz n sugestii i, din perspectiva receptorului, ar putea (re)compune revelatul. Textul i icoana descriu (pe rnd) dou registre: mundanul i transcendentul. Cercettorului care vrea s analizeze liniile directoare ale elementelor mai sus amintite i revine, n primul rnd, sarcina s stabileasc regimul (virtual) de ntlnire al celor dou registre.

Punnd cele dou ceti (pmnteasc i cereasc) fa n fa vom ncerca s stabilim posibilitatea emergenei unui anumit model de cetate.

Sursele

n ceea ce privete sursele pe care lucrm acestea pot fi mprite n dou mari categorii:

a) surse - imagine i

b)surse - text.

a) Prima categorie cuprinde icoane, fresce, stampe, miniaturi.

b) A doua categorie subsumeaz descrieri de cltorie, cronici, texte hagiografice i manuscrise. n prima parte a lucrrii vom apela i la texte din Biblie, pentru a clarifica anumite elemente legate de simbolistic. Pentru a ncerca s nelegem ct mai bine specificul surselor folosite, trebuie s inem cont i de mediul n care aceste documente au aprut.

Fiind uneori vorba de persoane fcnd parte din ierarhia eclezial sau de apropiai ai acesteia ele vor avea un specific aparte i reclam un anumit mod de analiz. O ncercare de studiere a surselor menionate, care nu va ine cont de aceast marc a documentelor studiate, va eua. n demersul nostru, o importan mai mare o vom acorda imaginilor, deoarece credem c ele sunt vehicule mai eficiente (spre deosebire de izvorul scris) pentru transmiterea anumitor mesaje.

Sursele vizuale folosite provin din biblioteci ale mnstirilor, sau ale diferitelor episcopii, de la Biblioteca Academiei Romne, Biblioteca Naional a Romniei, din colecii speciale, ori sunt reprezentate de pictura exterioar a bisericilor / mnstirilor vechi, unde regsim ample registre iconografice n care apare oraul.

Izvorul scris, n teza noastr, nu este dect un suport pentru a completa, i uneori a nuana ideile desprinse din prima categorie de surse. Trebuie menionat faptul c nu am apelat la documente de cancelarie, extrem de numeroase, i pe care nu am fi putut s le exploatm corect i n timp util.

Stadiul cercetrii

Numrul lucrrilor de specialitate n care sunt tratate diferite aspecte legate de oraul medieval este foarte mare. Printre cei care s-au apropiat cel mai mult de tema noastr (n cercetri mai recente) trebuie s le amintim pe Anda-Lucia Spnu i Meda-Diana Brc. Dei au contribuii punctuale valoroase, cele dou cercettoare nu problematizeaz, n studiile lor, un aspect relevant, din punctul nostru de vedere: dimensiunea micro-cosmic a cetii.

Tot aici trebuie amintii A. C. Corbu, I. C. Bcil, M. Bunta; lor le datorm foarte mult n privina editrii i studierii documentelor n care ntlnim reprezentri ale oraelor.

Analiza picturilor murale a fcut obiectul mai multor studii. Menionm, selectiv, civa autori reprezentativi: S. Ullea, A. Vasiliu, I. Stnculescu, alturi de care merit s fie amintii, chiar dac nu s-au ocupat n mod special de problema reprezentrii, D. Harhoiu, L. Rdvan, S. Clia, M. D. Matei, P. Niedermaier, A. Pippidi, T. O. Gheorghiu, Gh. I. Cantacuzino.

Un autor care a adus contribuii interesante n ceea ce privete interpretarea simbolisticii cetii este Ioan Augustin. Prin metoda sa de lucru, acesta a reuit s identifice anumite conexiuni ntre arhitectur i teologia cretin.

Metodologie

Reprezentrile oraului sunt foarte diferite de la o epoc la alta. Acest lucru ne arat modul n care omul i schimb viziunea asupra lumii i, totodat, modalitile n care el se raporteaz la elementele constitutive ale propriului univers. Dac ne ndreptm atenia spre reprezentrile medievale ale oraului, se poate observa ncrctura teologic a fiecrei imagini. Substratul teologic constituie pilonii centrali ai unei imagini. Acest fapt comport dou probleme:

a) orice reprezentare are ultimele resorturi ntr-un plan transcendent;

b) orice reprezentare va apela la un limbaj simbolic.

Aplicarea unor categorii de gndire moderne pentru a explica diferitele aspecte ale problemei propuse de noi nu fac dect s deformeze nelegerea anumitor structuri de gndire i, n ultim instan, a unui anumit tip de om.

De aceea propunem ca metod de lucru o analiz care pleac de la dinamica spiritual / teologic a imaginii / textului. Am amintit faptul c omul medieval nu poate rspunde la ntrebarea cine sunt? dect dac a rspuns la ntrebarea unde sunt? tim c toat lumea cunoscut omului medieval are o dimensiune iconografic, a crei Centru este dat de Biseric, iar biserica este cea care face vizibil ntregul program iconografic al creaiei. De aici putem trage concluzia c doar acolo unde exist Biserica - Centru (cetatea credincioilor) se pot vedea matricile spirituale ale micro cosmosului n care triete omul medieval.

Pentru a nelege mai bine acest lucru putem s comparm relaia dintre Cetate i biseric (Biserica-Centru) n raport cu relaia dintre prile constitutive ale Bisericii (naosul pe cupola cruia este nfiat Pantocratorul, simbolizeaz centrul bisericii, i ascensional, i simbolic).

Cetatea medieval i creeaz o identitate prin asemnarea cu un model (arhi-icoana cetii) divin, dar i prin distanarea de cetatea care a pierdut Centrul (Biserica), adica cetatea ne-credincioilor.

Reprezentrile grafice ale oraelor, chiar dac folosesc modele standard, transmit printr-un limbaj simbolic informaii, nu att despre structura arhitectonica a unei astfel de ceti, ct despre statutul ei. Este greit s se caute informaii obiective despre elemente de arhitectursau via cotidian dintr-o cetate, atta timp ct cel care creeaz astfel de imagini folosete o altfel de gramatic a limbajului figurativ (neleas tot mai puin de omul modern).

Reprezentrile oraului ntre real i imaginar. O fals problem

Au fost mai muli istorici care au considerat c acest gen de reprezentare nu este dect unul fantezist, lipsit de acuratee geografic, i deci, inutilizabil din punct de vedere istoric. La aceast aseriune s-au raliat mai multe persoane din domeniul cercetrii istorice, o excepie notabil fiind profesorul Simion Clia. Acesta a sesizat diferena de abordare care trebuie aplicat n momentul n care avem de-a face cu un alt tip de limbaj ce nu corespunde paradigmelor lumii moderne.

Aceste reprezentri sunt oarecum realizate n divergen cu relatrile cltorilor strini, care au lsat mrturii despre aezarea i moravurile din cetile romneti. Poate cea mai frapant neconcordan este legat de prezena zidului; n rile Romne nu exista zid de aprare, din cauza opoziiei otomanilor, care au vzut n ele un potenial pericol la adresa stpnirii lor. Oraele romneti erau astfel, orae deschise, permind intruziunea unor elemente specifice lumii extraurbane: numrul mare al animalelor de traciune sau a terenurilor agricole situate n interiorul cetii.

Un alt element de confuzie este reprezentat de semilun, ntlnit pe biserici; n mod normal, acest simbol nu era folosit dect pentru a indica stpnirea de jure, iar nu de facto asupra respectivului teritoriu.

n fapt, gravurile analizat sunt fidele realitii, ele folosind un altfel de limbaj dect cel fotografic, specific lumii moderne. n primul rnd, trebuie observat c acestea apar n diverse periodice din lumea occidental, i ca atare, sunt destinate unui public care, n general, nu are dect vagi cunotine despre realitile din aceast parte a Europei; n al doilea rnd, reprezentrile n spe sunt executate dup un tipar prestabilit, care nu sufer modificri dect foarte rar.

Trebuie avute n vedere elementele comune ale tuturor acestor reprezentri, pentru a putea nelege mai bine limbajul specific lor.

O gravur din rile Romne, executat fotografic / realistic nu ar fi fcut dect s induc n eroare i, cel mai probabil, nici nu ar fi fost neleas de cei crora se adresa.

Drept urmare, nu este de mirare c aspectele pe care le-au reinut i comunicat cltorii strini lipsesc cu desvrire din reprezentrile de epoc; ba dimpotriv, redarea unor elemente care aparin oraului occidental va face inteligibil mesajul gravurii i pentru privitorul din alt parte a lumii. Ceea poate fi luat n considerare, mai degrab, n acest tip de imagine, este statutul unei aezri/ceti, care nu poate fi comunicat dect prin apelul la un set de simboluri universal recunoscute.

Fantezia pe care o invoc istoricii cnd vine vorba de acest tip de mesaj nu poate fi luat n serios, dect dac anulm modul n care omul medieval comunica. Chiar i atunci cnd ni se pare c nu avem de-a face cu reprezentri ale onor elemente reale, n substrat putem gsi indicii privind mentaliti i obiceiuri, care, alturi de prezena conductorilor cetii, vor imprima gravurii o importan aparte. Acest mod de transmitere a informaiei nu are nimic de a face cu evoluia ulterioar a reprezentrilor, care se vor plia pe canoanele lumii moderne.

Ceea ce ar trebui pus n discuie i este strns legat de informaia oferit de imaginile menionate, ar fi raportul dintre ruralitate i urbanitate. Mergnd pe acest fir al analizei, vom sesiza faptul c relatrile cltorilor strini vor converge cu reprezentrile de epoc. Modul n care cele dou spaii sunt reprezentate se reflect i n mrturiile scrise. Imaginile nu prezint un tip de urbanitate familiar cltorului strin, dar exist aici destule elemente recognoscibile i n reprezentrile oraelor occidentale. Chiar i n aceste orae putem sesiza prezena unui anumit spaiu dedicat activitilor agricole, care nu sunt complet separate de lumea urban. Acelai lucru poate fi sesizat i cnd vine vorba de oraul romnesc, adeseori nconjurat de spaii ntinse, menite a-i asigura necesarul de hran.

Diferitele texte pot fi subsumate unei tipologii clare (aici avem de-a face cu rapoartele ambasadorilor i mrturiile misionarilor venii pe teritoriul rilor Romne), care respect un model de redactare, urmrind doar anumite aspecte, necesare nelegerii i transmiterii lor. Informaiile selectate pentru a fi incluse n text sunt rezultatul unor alegeri, deloc inocente sau dezinteresate; ele depind ,n primul rnd, de caracterul personal al autorului, de mediul cultural de origine, de educaia i poziia sa social. Astfel, grila prin care se vor analiza realitile ntlnite, va duce uneori la deformri, care nu vor putea fi corectate dect la eventuale vizite ulterioare.

Un alt element comun celor dou tipuri de izvoare este dat de ierarhia prezent n ora. n primul rnd, va exista o diferen ntre spaiul delimitat de zidurile cetii i spaiul din afara cetii, ierarhizare realizat involuntar, prin care gravorul va transmite modul n care cele dou tipuri de locuitori ai acestor spaii se vor raporta unii la alii.

Un alt tip de ierarhizare va fi n cadrul cetii. Imaginile prezint un spaiu construit aglomerat i cldiri impuntoare, care dau cetii o anumit inut. Aici ne referim n primul rnd la lcaurile de cult i la curile domneti, n jurul crora vor fi structurate toate celelalte construcii. Putem merge chiar mai departe cu acest tip de analiz, vznd n cetate o entitate supus Imperiului Otoman (din pricina numeroaselor nsemne simbolice arborate n ora).

Realitile socio-politice pot suferi modificri de diverse naturi, dar nu se vor ncadra nicidecum n ceea ce cltorul occidental va numi un spaiu turcocratic. Pentru acest tip de cltor, spaiul oriental, nvluit n legend, nu ine de civilizaia n care el s-a format, aa nct el confund elemente ale orientului ndeprat cu altele, aparinnd orientului apropiat, punndu-le pe seama oraelor vizitate, din partea de est a Europei.

Exist, la istoricii occidentali din epoc, o anumit lips de aprofundare a surselor istorice, care introduc spaiul rilor Romne n aceast categorie, specific, mai degrab, spaiului otoman. Nu vom ntlni pe teritoriul romnesc nici moschei, nici alte structuri de identitate specifice lumii musulmane, ns amprenta otoman lsat va fi vizibil pentru oricine.

Pentru cineva sosit din alt spaiu cultural era imposibil de realizat faptul c exist un spaiu intermediar ntre lumea occidental (n cea mai larg accepiune), i orientul dominat de Imperiul Otoman, spaiu intermediar care ar fi trebuit s fie un tampon ntre dou puteri. Cruciadele, gndite ca nite proiecte politico-religioase, nu vor avea finalitatea scontat, tocmai din cauza lipsei de informaii privind statutul de intermediar ntre cele dou arii de civilizaie.

Tot din aceast pricin, bazndu-se pe nite premise inexacte, anumii cercettori vor transmite, mai departe, o viziune defectuoas asupra acestei problematici delicate. Modul n care se vor reflecta, n aceste imagini, diferite prejudeci, este uor de remarcat, putndu-se observa, n acelai timp, felul n care diferii conductori ai rilor Romne au neles importana unei lupte de cruciad, care presupunea atragerea unor fore armate capabile s aduc victorii, nesperate n alte condiii.

Chiar dac avem i foarte multe scene de lupt n aceste reprezentri de care vorbim, ele nu vor reflecta n mod exact raportul de fore, armamentul folosit, strategii de lupt ci mai degrab vor surprinde modalitatea n care liniile ideologice se vor interfera cu elemente religioase. Acest lucru, care este valabil pentru tot spaiul Europei pre-moderne va fi foarte bine folosit atunci cnd diferii domnitori vor apela i la un discurs cu caracter religios n ncercarea de a contientiza i mobiliza mai multe straturi sociale mpotriva unui iminent pericol.

Rzboiul religios nu poate fi restrns doar la anumite episoade n care vor fi implicai i ierarhi sau diferite personaje strns legate de viaa bisericii, ci va fi o constant a lumii medievale i nu va fi eliminat dect mult mai trziu. n cadrul acestui tip de lupt vor fi folosite mai multe arme specifice limbajului biblic: vom avea conductori pgni cu o imagine demonizat, ncercri de a transforma armata inamicului n adevrai blasfemiatori ai religiei cretine i uneori chiar lipirea unor atribute divine de imaginea unui suveran cretin. Toate aceste elemente in de un limbaj simbolic, adeseori mai greu de sesizat, i care poate fi neles apelnd la sursele principale care constituiau universul literar al omului medieval.

Gestul fondarii unui ora poate fi o cheie prin care s decriptm reprezentrile care au aprut de-a lungul timpului, i care au apelat uneori la elemente din afara culturii romne pentru a putea fi create. Aa cum am menionat ntr-un capitol anterior, orice ora nu este dect o recreere la scar redus a lumii; fiecare ora are o motenire spiritual care reuete s aduc n lumea modern o dimensiune sacr. Dac acceptm ideea unei filiaii simbolice pentru timpurile imemoriale, cu att mai mult suntem ndreptii s o recunoatem n timpurile istorice crora le aparine fondarea Bucuretiului.

Bucuretiul nu este singular n aceast situaie, el nscriindu-se ntr-un cadru mult mai larg de fondare a unor orae; acest ora, care se aprinde pe harta Europei ntre secolele al XIV-lea i al XV-lea, a fost fondat de acei ultimi cruciai, voievozii valahi care au vrut s fac din linia Dunrii o linie de rezisten n faa turcilor, pentru cretintate, pentru Europa. ntemeierea Bucuretiului se nscrie n acea strategie a teritoriului care a aprinut organizrii statului medieval ara Romneasc sau Moldova, strategie care caracteriza politica de rezisten antiotoman. Transpare foarte clar ideea conform creia un ora medieval nu putea s existe n afara unei dimensiuni sacrale; n cazul rilor Romne aceast dimensiune nu este foarte vizibil n cadrul repezentrilor dar de fapt, ea formeaz substratul pe care se poate realiza orice creaie iconografic.

n reprezentrile discutate de noi, se pot observa totui cteva elemente minore care trimit la ideea de iconicizare; legenda sau mitul care acompaniaz fondarea unui ora reuete s transmit un mesaj prin care cetatea este pus sub adpostul unor entiti transcendente. Cnd se pune problema de ctre istoricii moderni a obiectivitii sau falsitii unor imagini, ei pun sub semnul ntrebrii ceva ce gravorul sau iconarul medieval nici nu gndise. A compara aceste reprezentri cu imaginile moderne ale unui ora este o greeal. Gravorul medieval i propusese ca prin diferite imagini s expliciteze un text, iar uneori trebuia s furnizeze simbolul astfel nct imaginea s fie neleas i de ali oameni, formai ntr-o alt cultur. Cnd vorbim de texte sacre trebuie s avem n vedere c ele se circumscriu unei viziuni cretine care transmite mesajul unei duble cauze pentru apariia unui anumit loc: exist o cauz n lumea fizic i o cauz care nu poate fi neleas dect prin credin.

Aceast nelegere superioar a actului fondrii nu a fost strin unor istorici moderni care au recunoscut i subliniat sacralitatea iniial a spaiului aezrilor urbane. Acest tip de text, alturi de imaginea care uneori poate fi privit ca o consecin direct a interpretrii textului, nu poate fi studiat cu o metodologie care este la ndemna cercettorului sau istoricului; teologul sau istoricul de art poate fi uneori mai aproape de adevr n ncercrile lor de a decripta aceste imagini.

Acuza principal adus acestor surse iconografice este de nerealism i fantezie; omul medieval nici nu putea s creeze reprezentri exacte, fotografice, pentru c el se supunea unor cerine total strine fa de normele de reprezentare sau redactare ale albumelor moderne. Principiul de organizare teritorial a oraului era cel al unitii parohiale, iar expresia simbolic i formal a acestora n structura urban a timpului era apanajul exclusiv al bisericilor, verticale ale oraului cu monumentalitatea lor punctat. Acest model de organizare se va traduce, cnd va fi vorba de reprezentri, ntr-o concentraie de simboluri care va face uneori ca mesajul reprezentrilor s fie greu de descifrat. Un alt element care trebuie amintit n aceast discuie este mprumutul la care se apeleaz pentru a descrie o cetate (vizual sau scris); mprumutul este o form prin care se apeleaz la diferite creaii asemntoare, croite pe acela calapod. Am vzut n reprezentrile de orae orientale c aproape toate se supun unor anumite canoane de reprezentare: un plan al cetii sferic, prezena unor ziduri masive care delimiteaz dou tipuri de spaii, prezena diferitelor personaje cu un port oriental, existena unor simboluri musulmane.

Toate aceste elemente duc la ideea unui masiv mprumut vizual dintr-o alt cultur; pentru a explica aceast situaie se poate apela la argumentul originii celor care creau aceste imagini, sau putem s dm credit ideii conform creia Imperiul Otoman reuise s omogenizeze mai multe teritorii. mprumutul mai poate fi neles i datorit unor cunotine restrnse despre un anumit spaiu geografic, lucru care favoriza mprumuturile dar nu ntotdeauna reuind s redea, nici mcar pe un palier simbolic, identitatea oraului. n afar de aceste scheme de reprezentare, problematica falsului sau a realului n reprezentri nu poate dect s arate o sforare de nelegere a unor surse medievale pentru a pute s rspund la ntrebrile istoricului modern.

O problem care ar putea fi pus n legtur cu subiectul abordat de noi ine de reprezentrile strict iconografice pe care le putem ntlni n pictura interioar sau exterioar a diferitelor lcauri de cult. Pn azi nu avem un volum n care s fie analizat exhaustiv reprezentarea oraului prin pictur; acest tip de reprezentare poate fi foarte uor comparat cu alte tipuri de imagini de care deja ne-am ocupat.

Oraul, aa cum apare el n pictura unei biserici, nu reflect imaginea unui ora istoric, el fiind reprezentat n termeni iconici. Acest tip de reprezentare nu a putut fi calificat ca fantezist sau nerealist; motivul fiind evident, avem aici de-a face cu un alt registru iconografic. n contextul amintit se lucreaz cu elemente standard, i nu se ine cont de istoria unui ora i nici de locul unde au trit diferii sfini; oraul servete aici ca decor pentru diferite episoade din viaa sfinilor, a personajelor biblice, sau a unor ctitori. Simbolurile care sunt folosite sunt prinse n cadrul extrem de larg al picturii bisericeti; acest lucru nu nseamn c acest gen de pictur nu are valoare pentru cercetarea istoric, ci trebuie citit folosind anumite chei de lectur. Decriptarea unor astfel de programe nu se poate face urmrind firul unei cercetri care caut elemente istorice, ntr-o zon n care se opereaz doar cu simboluri. De aici reiese foarte clar c problema fals sau adevrat n reprezentarea oraelor nu poate fi nici mcar amintit. n schimb, vedem n aceste reprezentri structuri care fac trimitere la oraele prezente n ultima carte a Vechiului Testament. La o privire mai atent o s observm c oraele tind s se personalizeze. n Apocalips, Babilonul i Ierusalimul sunt zugrvite n antitez i se apeleaz la atribute feminine pentru a le evidenia. n fapt, cele dou orae traduc atitudini n raport cu divinitatea, de aici decurge o consecin foarte important n ceea ce privete cercetarea istoric.

Cercettorul modern, de cele mai multe ori adept al unei religii politice, nu va avea acces la genul de raionament pe care l va folosi pictorul medieval. Un alt gen de reprezentare, gravurile din crile vechi, aduc n lumin aceeai idee, prin care teza enunat n titlul capitolului este demonstrat.

De regul, n crile liturgice reprezentrile nu fac dect s completeze textul, n afara acestuia din urm, ele pierznd-i sensul. Reprezentarea unui ora sau a unei ceti nu trebuie sa fie pus n legtur cu o cetate istoric, ci trebuie cutate raiunile ascunse care leag imaginea respectiv de text. O cetate prezent n textele hagiografice nu spune mare lucru despre locul n care a trit un sfnt, ci pune n eviden faptul c acel sfnt aparinea de o comunitate. Ideea comunitii, care se transform n comuniune n Noul Ierusalim, este firul rou prin care putem explica aceast manifestare a diferitelor episoade cu caracter hagiografic.

Comunitatea poate s apar n dou ipostaze: ca cetate care accept un patron spiritual, sau dimpotriv, ca un ora care va respinge sfinii i cultul acestora. Aceste imagini ale cetii transferate n laboratorul de analiz al cercettorului modern vor spune doar pe jumtate din textele i legendele care le-au creat; decuplarea lor de rezervorul de semnificaii prezent n diferite texte, scrise i copiate n mnstiri nu va duce dect la apariia unor piste false de cercetare, determinnd apariia unor problematici fr consisten.

Concluzia, care vine de la sine, este c nu putem vorbi de fals i adevrat n acest tip de reprezentare, din cauza faptului c modalitatea de comunicare a acestui tip de mesaj nu mai este folosit i utilizat de cronicarii moderni.

Fig. 2 Bucureti, Jacobus Harrewijn, Anvers, 1688, Cabinetul de Stampe al Bibliotecii Academiei Romne.

Fig. 3 Suceava. Gravura se regsete n albumul lui J. Peeters, Anvers, 1688, cota 9328, Biblioteca Academiei Romne, Cabinetul de Stampe. n fundal se observ oraul Suceava, iar n prim plan cteva personaje.

Concluzii

nainte de a formula concluziile acestei cercetri, ncercm s dm un rspuns la ntrebarea de ce omul medieval reprezint oraul, sau cetatea? Nevoia de a crea diferite reprezentri decurge din interesul pentru alte spaii i alte culturi sau din condiia pe care i-o asum omul ca fiin social. Sistemul arhitectural al diferitelor ceti apare odat cu sedentarizarea, i dezvoltarea pe mai multe planuri a diferitelor grupuri sau popoare.

n momentul n care apar reprezentri cu diferite orae orientale, ele nu respect ntru totul realitatea obiectiv, ci ofer elemente care l ajut pe cel care privete aceste imagini s poat identifica diferite structuri identitare. Putem s observm c vedutele apar destul de trziu, atunci cnd interesul pentru a descoperi un ora pe orizontal este mult mai mare dect cunoaterea pe vertical (ceea ce implic o cunoatere spiritual). Altfel spus, rspunsul la ntrebarea formulat mai sus poate fi aflat uneori chiar din legendele care nsoesc aceste imagini, artnd o ncercare de a descifra structurile matriciale ale altor spaii.

Textul, de cele mai multe ori va conine elemente prin care nsi cetatea trebuie s adopte o anumit configuraie pentru a corespunde unui plan care i are rdcinile n anumite scrieri cu caracter sacru. Un alt element ce trebuie punctat este legtura ce se impune tot mai evident, ea fiind vizibil chiar i n cazul oraului modern. Oraul textual (care apare n textele amintite mai sus) va putea s fie un pandant pentru un ora istoric, adesea supus unor condiii politice care i descompun structurile de adncime, i care alturi de diferite reprezentri vor reui s creeze acele comuniti textuale.

Nu putem vorbi despre ceti medievale sau despre reprezentri ale acestora, fr a vorbi despre cteva modele (aici avem n vedere oraul biblic), a cror utilizare a influenat ntr-un mod evident mai multe spaii culturale. Oraul biblic (Ierusalimul - ca sistem de simboluri) a constituit un punct de plecare care a iradiat pn la hotarele cretintii. Ceea ce i-a asigurat aceast putere de atracie a fost polivalena temporal. Ierusalimul, ceea ce va fi valabil mai trziu i pentru Constantinopol, nu este doar oraul spre care priveti napoi, ci i oraul care se poate ntrevedea la sfritul istoriei (Ierusalimul ceresc).

Diferii istorici au susinut c acest tip de reprezentare este una fantezist, lipsit de acuratee geografic, i deci nefolositoare din punct de vedere al surselor istorice. La acest punct de vedere s-au raliat mai multe personaliti din domeniul cercetrii istorice, o excepie notabil fiind profesorul Simion Clia. Acesta a observat diferena de abordare care trebuie aplicat atunci cnd avem de-a face cu un limbaj distanat de paradigmele lumii moderne.

Fantezia pe care o invoc istoricii cnd vine vorba de acest tip de mesaj nu poate fi luat n serios dect dac anulm modul n care omul medieval comunica. Chiar i atunci cnd ni se pare c nu avem elemente reale, n substrat se pot gsi foarte multe indicii privind mentalitatea, obiceiurile, i conductorii cetii, care vor imprima gravurii o importan aparte. Acest mod de transmitere a informaiei nu are nimic de a face cu evoluia ulterioar a reprezentrilor, care se vor plia pe canoanele lumii moderne.

Gestul fondarii unui ora poate fi o cheie prin care s decriptm reprezentrile care au aprut de-a lungul timpului, i care au apelat uneori la elemente din afara culturii romne pentru a putea fi create; orice ora nu este dect o recreere la scar redus a lumii. Fiecare ora are o motenire spiritual care reuete s aduc n lumea modern o dimensiune sacr. Dac acceptm ideea unei filiaii simbolice pentru timpurile imemoriale, cu att mai mult suntem ndreptii s o recunoatem n timpurile istorice crora le aparine fondarea Bucuretiului.

Oraul, aa cum apare el n pictura unei biserici, nu reflect imaginea unui ora istoric, el fiind reprezentat conform unor canoane specifice iconarului. Acest tip de reprezentare nu a putut fi calificat ca fantezist sau nerealist; motivul fiind evident, avem aici de-a face cu un alt registru iconografic. n contextul amintit se lucreaz cu elemente standard, i nu se ine cont de istoria unui ora i nici de locul unde au trit diferii sfini; oraul servete aici ca decor pentru diferite episoade din viaa sfinilor, a personajelor biblice, sau a unor ctitori. Simbolurile care sunt folosite sunt prinse n cadrul extrem de larg al picturii bisericeti; acest lucru nu nseamn c acest gen de pictur nu are valoare pentru cercetarea istoric, ci trebuie citit folosind anumite chei de lectur.

Decriptarea unor astfel de programe nu se poate face urmrind firul unei cercetri care caut elemente istorice, ntr-o zon n care se opereaz doar cu simboluri. De aici reiese foarte clar c problema fals sau adevrat n reprezentarea oraelor nu poate fi nici mcar amintit.

Elementele care definesc cetatea cretin sunt legate de Biseric, ea fiind un monument reprezentativ pentru comunitile steti i oreneti ale Evului Mediu; prezena unui numr foarte mare de lcauri de cult, existena a numeroase moate adpostite n Biserici, procesiunile care au loc n mai tot timpul anului, existena unui patron protector al oraului, toate aceste lucruri ducnd la ideea unei transformri pe care cetatea o sufer, cetatea tinznd s devin o (macro)-Biseric. Dac alctuirea unei Biserici indic o anumit orientare, la fel i cetatea cretin, n cazul nostru Constantinopolul, arat o direcie spiritual.

Oraele medievale se nasc la intersecia unor fire nevzute care leag imaginea de text, i care reuesc s supravieuiasc n istorie luptnd pentru cele dou elemente; acest lucru este pus n relief de reprezentrile studiate de noi. Jean-Yves Lacoste, Experien i Absolut. Pentru o fenomenologie liturgic a umanitii, Deisis, Sibiu, 2001, p. 13.

Ne gndim aici, n principal, la fondul de carte romneasc veche care se gsete n Biblioteca Episcopiei Romanului.

n cadrul Bibliotecii Academiei Romne, Cabinetul de stampe reprezint o surs bogat de materiale pentru domeniul pe care noi l cercetm.

Cabinetul de stampe i fondul de carte veche din cadrul BNaR au furnizat principalele surse primare pe care noi am lucrat.

Anda-Lucia Spnu, Reprezentri grafice ale oraelor din Romnia, n HU, 2001, 9, nr. 1-2.

Meda-Diana Brc, Imaginea oraului n manuscrisele de cri populare romneti, n RB, 2000, 14/SIT, 2000, 4.

Adrian C. Corbu, Bucuretii Vechi: documente iconografice : vederi, scene pitoresti, tipuri si costume, scene istorice : (sec.XII, XVIII, XIX), Atelierele Cartea Romneasc, Bucureti, 1936.

Ioan C. Bcil, Stampe..., n Anuarul de Istorie Naional Cluj, V, 1928-1930.

Magdalena Bunta, Clujul medieval n gravuri, n Acta Musei Napocensis, XI, 1974.

Sorin Ullea , La peinture extriure moldave: o, quand et comment est-elle apparue, n RRH, XXIII, 1984, nr. 4.

Anca Vasiliu, Monastres de Moldavie XIVe XVIe siecles. Les Architectures de limage, Bucureti / Milano / Paris, Humanitas, 1998.

Ileana Stnculescu, Il giudizio universale nella pittura murale esterna del nord della Moldavia, Fondazione Blazer & Edizioni Aspasia, Bologna, 2001.

Dana Harhoiu, Bucureti, un ora ntre Orient i Occident, Editura Simetria, Bucureti, 2001.

Laureniu Rdvan, Cu privire la geneza oraului medieval: istoriografie, definiii i terminologie, n AUIist, LI (2005), p. 11.

Simion Clia, Aezri urbane sau rurale? Oraele din rile Romne de la sfritul secolului al 17 lea la nceputul secolului al 19 lea, Editura Universitii din Bucureti, Bucureti, 2011.

Mircea D. Matei, Genez i evoluie urban n Moldova i ara Romneasc pn n secolul al XVII lea, Editura Helios, Iai, 1997.

Paul Niedermaier, Semnificaia planului oraului, n HU, 2008, 16, nr. 1-2.

Andrei Pippidi, Tradiia politic bizantin n rile Romne n secolele XVI-XVIII, Editura Corint, Bucureti, 2001.

Teodor Octavian Gheorghiu, Aspecte urbanistice medievale romneti n context zonal. Modele regionale n aprarea oreneasc, n Arhitectura, 1991, 1-2.

Gheorghe I. Cantacuzino, Imaginea unor orae medievale din ara Romneasc reflectat n izvoare literare i rezultat din cercetri arheologice, n HU, 2002, 10, nr.1-2.

Dan Berindei, Oraul Bucureti, reedin i capital a rii Romneti (1459-1862), Bucureti, 1963, p. 81.

Simion Clia, op. cit., p.437-444.

Simion Clia, op. cit., p. 63.

Dana Harhoiu, op. cit., p. 20.

Ibidem, p. 21.

Ibidem, p. 20.

Anda Lucia Spnu, Noiuni necesare cercetrii reprezentrilor grafice ale oraelor, n Lucian Valeriu Lefter, Aurica Ichim (Ed.), op. cit., p. 458.

Constantin Tudor, Simbol i limbaj plastic n iconografia bizantin, n ASUIteol, 2003, 8, p. 343.

Simion Clia, op. cit., pp.437-444.


Recommended