Home > Documents > MOBILIERUL PICTAT DIN SUDUL TRANSILVANIEI SECOLELE XV ...

MOBILIERUL PICTAT DIN SUDUL TRANSILVANIEI SECOLELE XV ...

Date post: 11-Dec-2016
Category:
Author: phamcong
View: 247 times
Download: 5 times
Share this document with a friend
Embed Size (px)
of 31 /31
1 MINISTERUL EDUCAŢIEI NAŢIONALE UNIVERSITATEA „LUCIAN BLAGA” DIN SIBIU ŞCOALA DOCTORALĂ DOMENIU ISTORIE MOBILIERUL PICTAT DIN SUDUL TRANSILVANIEI SECOLELE XV-XVIII COORDONATOR ȘTIINȚIFIC, PROF. UNIV. DR. ALEXANDRU AVRAM DOCTORAND, VALERIU ION OLARU Sibiu 2014
Transcript
  • 1

    MINISTERUL EDUCAIEI NAIONALE

    UNIVERSITATEA LUCIAN BLAGA DIN SIBIU

    COALA DOCTORAL DOMENIU ISTORIE

    MOBILIERUL PICTAT DIN SUDUL TRANSILVANIEI

    SECOLELE XV-XVIII

    COORDONATOR TIINIFIC,

    PROF. UNIV. DR. ALEXANDRU AVRAM

    DOCTORAND,

    VALERIU ION OLARU

    Sibiu

    2014

  • 2

    R E Z U M A T

  • 3

    INTRODUCERE

    Cunoaterea n ansamblu a factorilor care au determinat evoluia societii transilvane ntre

    secolele XV-XVIII, ne ofer posibilitatea nelegerii nivelului civilizaiei care s-a dezvoltat n aceast

    parte a rii n contextul influenelor interculturale europene.

    Studiul de fa urmrete domeniul creaiei meteugreti n perioada funcionrii breslelor.

    Dei tematica lucrrii este relativ restrns la evoluia creaiei meteugarilor din domeniul obiectelor de

    mobilier pictat, studiul are n vedere o privire mai larg asupra contextului istoric care a determinat

    apariia i rspndirea acestei specializri, n sudul Transilvaniei. Varietatea creaiei de mobilier pictat

    din aceast zon a rii se explic prin afirmarea unor stiluri decorative specifice fiecrui centru de

    producie.

    Mediul rural a pstrat secole la rnd tehnologii rudimentare n domeniul prelucrrii lemnului i

    decorrii mobilierului, n timp ce n mediul urban evoluia tehnic a permis dezvoltarea unei producii

    destinate comercializrii pe scar larg. Organizarea breslelor a determinat conservarea tradiiilor

    meteugreti i afirmarea unor centre de producie, recunoscute la nivel regional i chiar internaional,

    i totodat a influenat creaia popular a meterilor din mediul rural ca alternativ a produciei urbane.

    Sistemul de organizare pe vecinti a comunitilor din mediul rural, similar sistemului de organizare al

    breslelor urbane a avut un rol important n conservarea tradiiilor locale i dezvoltarea spiritului

    comunitar, conducnd la standardizarea organizrii interiorului locuinei rneti.

    Conservarea i restaurarea acestor bunuri se constituie ntr-un demers important pentru pstrarea

    i valorificarea tiinific a acestor bunuri patrimoniale.

    Lucrarea este structurat n cinci capitole principale i este ilustrat cu 592 de imagini, cu

    valoare demonstrativ. Pentru a sublinia cele mai importante idei consemnate i a sintezei vastul

    material strns am considerat util formularea unor concluzii, care s aduc clarificri despre subiectul

    ales.

  • 4

    CAPITOLUL I

    ISTORICUL CERCETRII MOBILIERULUI PICTAT DIN TRANSILVANIA

    Cercetarea mobilierului pictat rmne un subiect dificil din cauza volumului sczut al surselor

    documentare i al numrului mic de cercettori autohtoni care au tratat acest capitol al artei decorative.

    n Transilvania, lemnul a constituit materialul de baz utilizat att n construcie ct i la

    realizarea obiectelor gospodreti. ncepnd cu secolul al XIV-lea, odat cu introducerea i dezvoltarea

    instalaiilor hidraulice, lemnul de rinoase a fost folosit cu precdere pentru confecionarea furniturilor

    i mobilierului locuinei.

    Comunitile sseti colonizate n sudul Transilvaniei au imprimat ntregului areal un peisaj

    arhitectural specific: alinierea compact a frontoanelor de case pe linia strzii, niruirea urilor n

    spatele curilor i parcelarea alungit a terenurilor de grdin1.

    n oraele Transilvaniei meteugarii s-au unit n bresle nc din secolul al XIV-lea i s-au

    specializat n diferite subdomenii. n mediul rural dulgherii erau meteugarii care confecionau cu

    precdere mobilierul. Decorul mobilierului cioplit de dulgheri a fost unul schematizat avnd la baz

    simbolurile cultului solar specific comunitilor de agricultori.

    n vestul Europei, meterii concentrai n bresle aveau deja o metodologie bine pus la punct

    pentru nvarea meseriilor artistice; de exemplu n Florena pictorii erau grupai n aceeai breasl cu

    farmacitii i medicii2. Ct despre meterii transilvneni, documentele i consemneaz pe tmplarii sai,

    n secolele XIV-XVI, ca fcnd parte din aceeai breasl cu dulgherii i msarii.

    n statutele breslelor meteugreti, o condiie important era aceea prin care calfele din

    Transilvania erau obligate s fac cltorii de studii pn n Austria, Bavaria, Tirol sau Italia3, de unde

    au adus tehnici noi de prelucrare a materialelor i concepii grafice de decorare a pieselor de mobilier.

    Dup separarea pictorilor din breasla comun, tmplarii au fost constrni s-i decoreze

    singurul mobilierul, celelalte genuri de pictur fiind privilegiul rezervat doar pictorilor.

    nc din antichitate sunt cunoscute tehnici strvechi de prelucrare a lemnului, a pigmenilor i

    lianilor. Primele cri de specialitate care s-au ocupat exclusiv cu arta au fost: manuscrisul 490 din

    Lucca datat ntre 787-816, manuscrisul Mappae Clavicula (datat ntre 821-822), sau manuscrisul lui

    Heraclius, din secolul al IX-lea. Iconografia riguroas i tehnicile folosite n Bizanul medieval au fost

    relatate n cartea lui Dionisie din Furna4 din secolul al XVIII-lea. n Transilvania secolului al XVIII-lea

    este cunoscut cartea de mostre sau modele a breslei tmplarilor folosit de pictorii din Cluj5. Dup

    Reform numrul pictorilor a crescut fiind asociai cu tmplarii n cadrul confecionrii altarelor, picturii

    pe panou precum i mobilierului pictat6.

    1 Irmgard Sedler, Mobilier pictat transilvnean, Sibiu, Muzeul de Etnografie i Art Popular Sseasc Emil Sigerus,

    Editura ASTRA Museum, 2007, p. 7. 2 Ibidem, apud Ernszt Andras Tez de doctorat, Pecs, 2009, p. 21.

    3 Valer Butur, Strvechi mrturii de civilizaie romneasc, Bucureti, Editura tiinific i Enciclopedic, 1989, p. 333.

    4 Vezi pe larg Dionisie din Furna, Erminia picturii Bizantine, Bucureti, Editura Sofia, 2000.

    5 Nagy Margit, Renaterea i barocul ardelenesc, Bucureti, Editura Kriterion, 1970.

    6 Andrei Kertesz-Badrus, Aspecte privind tematica picturii transilvnene din sec. al XVI-lea n lumina documentelor de

    epoc, n: Studii i cercetri de istoria artei, seria Art Plastic, tom. 28, Bucureti, Editura Academiei Romne, 1981, p.

    136.

  • 5

    Majoritatea materialelor utilizate pentru pictur necesitau o pregtire laborioas. n acest sens

    gsim referiri att n crile medievale despre pictur ct i n culegerile etnografice7. Cele mai

    importante motive decorative au fost concretizate n semne sau simboluri ale unor credine legende sau

    mituri strvechi ale omenirii. Simbolurile solare, arborele vieii, imaginea omului i cea a calului sunt

    cele mai vechi exprimri grafice8. Evoluia simbolisticii ornamentale, circumscrise creaiei populare a

    beneficiat de influena bizantin i curentele culturale europene exprimate n perioada Evului Mediu

    trziu, Renatere, Baroc i Rococo avnd ca rezultat un numr important de motive celebre: arborele

    vieii, personajul cu umbrela, marea zei nordic, sirena, pasrea. Acestea se adaug temelor locale:

    variante ale arborelui vieii, semne solare, arpele i balaurul, calul, imagini antropomorfe9.

    Nicolae Dunre10

    , analizeaz forma n creaia plastic tradiional realiznd o pertinent

    clasificare a ornamentelor n funcie de cinci criterii mai importante: criteriul morfologic, structural,

    semantic, istoric i geografic. El relev raporturile artei populare cu arta primitiv, i cu arta cult,

    identificnd rdcinile creaiei ancestrale n cultivarea gustului pentru frumos.

    Lucian Blaga stabilete unele diferenieri etnice n snul geometrismului decorativ exprimnd

    ideea c la romni se remarc un geometrism de invenie figurativ mai simpl, predominant linear.

    Olga Horia i Paul Petrescu, analizeaz n cartea Meteuguri artistice n Romnia dezvoltarea

    creaiei artistice n raport cu dezvoltarea economic prin diversificarea produciei, creterea cererii i

    dezvoltarea tehnologiilor.

    Ioan Godea n lucrarea Meteugul ldarilor din Valea Teuzului, Aurelia Tia n Contribuii la

    studiul meteugurilor n lemn de la Budureasa, Taucred Bneanu n Meteugul i arta ldarilor, Kos

    Karoly n Mobile cioplite din zona Lpu precum i Nicolae Dunre n Rspndirea satelor

    specializate n meteugurile populare pe teritoriul Romniei aduc o contribuie important la

    cunoaterea fenomenului istoric al creaiei mobilierului cioplit realizat de dulgheri.

    Studiul interiorului locuinei l abordeaz pe larg Georgeta Stoica n lucrarea: Interiorul locuinei

    rneti11

    . n legtur cu dezvoltarea planimetriei locuinei Georgeta Stoica amintete importana

    deosebit a funciilor ncperilor, deoarece funciile determin coninutul i modul de organizare att al

    obiectelor cu caracter funcional, ct i al celor cu caracter decorativ. G. Stoica, arat c laviele simple

    confecionate dintr-o scndur erau cele mai vechi piese de mobilier. Patul ca mobilier cu form

    special apare n locuina rneasc relativ trziu derivnd din lavi.

    Masa este, o pies de mobilier nelipsit din interiorul rnesc. Formele mesei variaz de la o

    zon i o epoc la alta. Masa de tip germanic, cu tlpi laterale puternice i sertar dedesubt a inflorit n

    Europa Central i este tipic perioadei Evului Mediu12

    .

    Autorii Cornel Irimie i Marcela Necula prezint n volumul Arta rneasc a lemnului

    (1983), o cuprinztoare analiz a utilizrii lemnului. Ei avanseaz ipoteza cunoaterii modului de via

    de pe teritoriul unde acest material a fost ntrebuinat, monumentele i obiectele din lemn constituind

    adevrate documente istorice.13

    Conel Irimie i Marcela Necula concep o mprire n dou categorii a

    tehnicilor de prelucrare i decorare a lemnului cele prin care nu se intervine n masa lemnoas,

    7 Cennino Cennini, Tratatul de pictur, Bucureti, Editura Meridiane, 1977, p. 56.

    8 Paul Petrescu, op. cit., p. 7.

    9 Ibidem, p. 9-22.

    10 Nicolae Dunre, Ornamentica tradiional comparat, Bucureti, Editura Meridiane, 1979.

    11 Georgeta Stoica, Interiorul locuinei rneti, Bucureti, Editura Meridiane, 1973.

    12 Georgeta Stoica, op. cit. 23.

    13 Ibidem.

  • 6

    obinndu-se forme i chiar decoruri prin ncovoiere, mpletire, sau nfurare i cele caracterizate prin

    intervenia direct n masa lemnoas.

    Iulius Bielz face o prezentare a condiiilor istorice care au stat la baza constituirii, organizrii i

    evoluiei comunitilor sseti din Transilvania. Autorul stabilete cele mai importante centre de

    producie a mobilierului pictat, avnd caracteristici specifice urmtoarelor regiuni:

    - Regiunea Sighioara - Rupea cu ramificaii; ara Brsei; Regiunea Sibiului; Regiunea

    Nsudului.

    Autoarea Aurelia Pomponiu analizeaz comparativ mobilierul pictat din Transilvania cu

    mobilierul pictat din Germania, Austria i Elveia secolelor XVII-XVIII-lea. n acest context autoarea

    arat c mobilierul pictat german a constituit o surs de inspiraie pentru multe zone geografice,

    ptrunznd i pe teritoriul rii noastre14. Conform autoarei pictorii de mobilier erau organizai n bresle

    i lucrau cu abloane din hrtie pe care le pstrau cu sfinenie15

    . Cele mai importante trguri unde se

    comercializa mobilierul pictat au fost cele din: Braov, Sighioara, Odorheiul Secuiesc, Trgul Secuiesc

    i Rupea.

    Nicolae Iorga n lucrarea Negoul i meteugurile n trecutul romnesc face o analiz privind

    originea artei religioase i laice, influenele meteugurilor i circulaia artitilor n secolele XV-XVII n

    rile Romne cu trimiteri directe ctre Europa Central i Transilvania. n documentele istorice de la

    nceputul secolului al XV-lea pe lng ali meteri din Europa central sunt pomenii saii de la Sibiu i

    Braov care lucrau pentru domnitorii munteni sau moldoveni. nrurirea apusului n Moldova i n

    Muntenia poate fi observat pn n secolul al XVI-lea. Nicolae Iorga stabilete etimologia cuvntului

    meteug ca avnd origine ungureasc. Rspndirea acestui termen se datoreaz faptului c nc din

    secolul al XIII-lea locuitorii celor mai vechi orae din ara Romneasc i Moldova au fost i ungurii i

    nemii venii pe lng armeni. Meteug nseamn ocupaie sau ndeletnicire. Maister, termen german,

    vine din latinescul maister.

    Theo Zelgy a publicat Pictura Mobilierului ssesc transilvnean. Lucrarea este o analiz

    privitoare la apariia i dezvoltarea mobilierului pictat lucrat de sai. Dup aezare saii din Transilvania

    au ridicat localitile la nivel de orae, meteugarii organizndu-se n bresle. Oraul Sighioara a jucat

    un rol important, ncepnd cu anul 1638, la colarizarea superioar a tmplarilor, sculptorilor i

    pictorilor de mobilier16

    . Theo Zelgy descrie tipurile de mobilier realizate de saii din Transilvania,

    materiale i tehnicile de lucru utilizate fcnd o comparaie cu mobilierul realizat n Germania sec. al

    XIV-lea. Autorul sublinieaz faptul c primele mobile au fost realizate sub influena stilului gotic trziu,

    iar ncepnd din secolul al XVI-lea au aprut primele forme i decoruri renascentiste. Lzile cele mai

    vechi din Transilvania, poart decorul caracteristic mobilierului vechi german: roata solar, spirala,

    pomul vieii, forma S, arpele ncolcit, animalele fantastice. Comerul cu obiecte din Orient a adus

    decorurile exotice odat cu stofele scumpe de brocat cu motive vegetale. Acestea au influenat puternic

    tematica ornamental autohton. Trandafirul apare mai trziu asociat cu clopoeii i garoafele. Stilul

    rococo se impune n decoraie la finele secolului al XVIII-lea cu motivele sale specificate rozeta,

    spirala i cornul cu flori17

    , iar n perioada baroc unele piese de mobilier conin elemente de arhitectur,

    peisaje sau chiar reprezentri antropomorfe.

    14

    Ibidem, p. 15. 15

    Ibidem, p. 17. 16

    Ibidem. 17

    Ibidem.

  • 7

    Autorul Werner Frderrenther, n lucrarea Farbiges Holz pune n eviden mobilierul pictat din

    zona Rupea, spaiul cuprins ntre Braov i Sighioara. Dezvoltarea mobilierului pictat ncepe odat cu

    decorarea bisericilor sseti, n interiorul crora se ntlnesc nc obiecte colorate de o vrst

    remarcabil: tripticurile gotice de la nceputul secolului al XVI-lea, tavanele casetate cu cmpuri

    decorative, ui, scaune, galerii, amvoane cu tavane speciale pentu acustic, candele i sfenice de lemn,

    lzi etc. O grup deosebit pentru cercetare o reprezint mobilierul destinat depozitrii. Autorul remarc

    existena lzilor de tip Stollen i n afara teritoriului Transilvaniei (exemplu la Krenzstein lng Viena),

    pe care le atribuie ca provenien tot din Transilvania. Pe lng colecia pstrat la Brdeni autorul

    demonstreaz c acest tip de mobilier a avut o rspndire mare n sudul Transilvaniei. Lzile de tip

    Stollen frontale sunt un fenomen care s-a meninut mult timp, n mai multe locuri cu relicve de mobilier

    din Europa. Exist imagini datnd din secolul al XII-lea care atest folosirea lzilor de tip Stollen pentru

    stocarea cerealelor. Basorelieful, corespunztor lunii septembrie, de pe timpanul mnstirii St.

    Madeleine, este dedicat aducerii recoltei i nfieaz golirea unui sac de cereale ntr-o lad cu

    Stollen18

    .

    Cel mai important studiu privind tmplria i mobilierul pictat din Transilvania a fost realizat de

    Roswith Capesius n lucrarea sa Mobilier i tmplrie pictate de saii din Transilvania. Lucrarea

    include analiza dezvoltrii stilistice a picturii pe lemn i nceputurile tmplriei pictate, mobilierul n

    secolul al XVIII-lea i al XIX-lea, evoluia mobilierului rnesc i analiza comparat a mobilierului

    rnesc i a mobilierului bisericesc. Autoarea ajunge la concluzia c un impuls important n dezvoltarea

    picturii mobilei l-a avut regele Matei Corvin. Acesta a promovat, ideile iluministe italiene i germane

    influennd rspndirea curentului renascentist n Transilvania19

    . Odat cu instalarea protestantismului,

    structura ornamentaiei bisericeti se modific ca urmare a ptrunderii decoraiei renascentiste20

    .

    Conform analizei istorice i stilistice pe care o face Roswith Capesius meteugul picturii pe lemn se

    poate data ulterior anului 1526, iar primele producii cu adevrat semnificative de mobilier pictat, apar

    dup 1550 odat cu Reforma. Legat de nceputurile tmplriei pictate autoarea afirm c aceast

    activitate era deja bine cunoscut n perioada Evului Mediu, nainte de practicarea ei n cadrul organizat

    al breslelor din Transilvania. Pentru exemplificare sunt prezentate lzile tip sarcofag cu picioare stlpi

    din secolele XV-XVI de la Brdeni, judeul Sibiu. Simbolistica acestor reprezentri decorative

    demonstreaz vechimea concepiei artistice practicate n perioada de inspiraie gotic specific apusului

    Europei. Autoarea demonstreaz evoluia tmplriei pictate n prima parte a secolului al XVI-lea prin

    trecerea de la decoraia sculptat i ncrustat la cea pictat printr-o etap intermediar comun, n care

    cele dou tehnici au coexistat. Exemple se constituie n decorul aplicat la bisericile evanghelice din

    Biertan, 1514-1523, Prejmer i Bistria. Aici apar frunzele de acant, motiv decorativ antic preluat din

    zona Mrii Mediteraneene ca urmare a comerului cu brocat comercializat n Orient21

    .

    Secolele XVIII i XIX au reprezentat perioada influenei barocului n Transilvania fiind epoca n

    care a trit baronul Samuel von Brukenthal. Sub influena mobilierului austriac furniruit rspndit la

    ora apare pictura care imit furnirul.

    Un alt studiu important pentru ilustrarea performanelor la care au ajuns pictorii tmplari se

    refer la creaia familiei Umling din Saschiz (1740-1800). Pentru bisericile Evului Mediu care i-au

    pierdut tavanele s-a gsit soluia nlocuirii acestora cu tavane casetate numite scnduri cu picturi 18

    Ibidem, p. 20. 19

    Ibidem, p. 7. 20

    Ibidem, p. 12. 21

    Ibidem.

  • 8

    supraornamentale22

    . Tavanul acestor biserici este din lemn mprit n panouri ptrate, decorate cu

    motive florale (lalea, garoaf, trandafir). Cel mai important pictor al zonei Clata din secolul al XVIII-

    lea a fost Umling Lrincz din Cluj. Pictura i desenul familiei Umling provin ca surs de inspiraie din

    Sighioara secolelor XVII i XVIII. Tmplarii Sighioarei au aprovizionat, cu creaiile lor aproape

    jumtate din centrele Transilvaniei inclusiv prin creaia mobilierului care se vindea n multe din trguri.

    n lucrarea Influenele i mprumuturile reciproce n arta popular romneasc i sseasc

    autorii Cornel Irimie i Marcela Necula s-au preocupat s evidenieze care au fost principiile i

    mecanismele care au determinat influene i mprumuturi reciproce n contextul convieuirii comune

    dintre saii i romnii din Transilvania. Procesul de influenare i de schimburi a fost un act de creaie i

    de interpretare creatoare23

    .

    Concluzionnd asupra istoricul cercetrii mobilierului pictat din sudul Transilvaniei putem

    evidenia att fondul comun european care a stat la originea mobilierului, precum i influenele specifice

    diferitelor curente culturale care au stimulat cultura tradiional, conducnd la adaptri creatoare

    specifice Transilvaniei. Lucrrile prezentate au pus n eviden aportul european pe care saii l-au adus

    i pe care l-au ntreinut de-a lungul secolelor datorit breslelor.

    Din corelarea informaiilor pe care le prezint studiile citate se desprinde ideea vechimii

    decorrii lemnului pe teritoriul Transilvaniei. Cazul Brdeni adncete cu cel puin un secol datarea

    fenomenului decorrii prin pictur a mobilierului din lemn. Acest caz demonstreaz faptul c naintea

    utilizrii lemnului de brad i a tehnicilor tmplreti urbane mobilierul din perioada Evului Mediu era

    pictat. Datarea realizat prin metode tiinifice a pieselor pictate din fondul Brdeni atest cu certitudine

    nceputurile pictrii mobilierului pe la jumtatea secolului al XV-lea. Dulgherii au practicat pictarea

    obiectelor folosind i tehnica grunduirii, semnalat cu mult mai trziu conform autorilor citai (n secolul

    al XVII-lea).

    22

    ***, Familia Umling. Catalog de expoziie, Budapesta, 2009, p. 5. 23

    Cornel Irimie, Marcela Necula, Influene i mprumuturi reciproce n arta popular romneasc i sseasc, n:

    Biharea, vol. V, p.134.

  • 9

    CAPITOLUL II

    BRESLELE METEUGRETI

    II. 1. COLONIZAREA SAILOR N TRANSILVANIA

    Aezarea sailor n Transilvania constituie un capitol important al colonizrii germane n

    rsritul Europei24

    . Colonizarea este documentat de izvoare scrise, emise de cancelaria regal a

    Ungariei, de voievodul Transilvaniei, curia papal i episcopia Transilvaniei.

    n Germania sec. al XI-lea s-au dezvoltat tehnici noi n agricultur s-au dezvoltat meteugurile,

    comerul i exploatrile miniere. Ca urmare a evoluiei tehnice a mijloacelor de producie fora de

    munc uman a fost nlocuit cu cea animal, hidraulic i eolian. Dezvoltarea agriculturii a avut ca

    efect sporul demografic stimulat de producii mai mari agrare i animaliere. Acest fenomen a

    determinat colonizarea panic din regiunile cele mai dezvoltate ale rii. Conform istoricilor germani n

    secolele XI-XIII s-au ntrunit condiiile critice pentru emigrarea a trei straturi ale populaiei: ptura

    rnimii srace, nobilimea mic i mijlocie i populaia oreneasc din oraele episcopale. n zonele

    colonizate au fost aplicate dou tipuri de organizare a gospodriei rurale agrare specifice vestului

    Europei: sesia-francon i sesia flamand. Din formele juridice aplicate reiese c n Trasilvania s-a

    rspndit sesia flamand. Cea mai veche tire despre prezena colonitilor germani n Transilvania

    dateaz din anul 1103 iar urmtoarea din anul 114825

    . Cuvntul sas definea n documentele epocii un

    statut juridic i nu este legat de originea colonitilor deoarece imigranii din Transilvania proveneau din

    rndurile ranilor i micilor nobili din Renania, Frana, Luxemburg i Belgia de astzi.

    Conform mrturiilor arheologice sudul Transilvaniei a fost colonizat cu coloniti ce provin din

    vestul Germaniei din ducatele Lotharinge i regiunile de la vest de acestea. n perioada colonizrii s-au

    ntemeiat mai ales sate cu casele nirate de-a lungul celor dou laturi ale drumului sau ale unei singure

    ulie. Cele mai multe sate au o pia amplasat central unde sunt construite cldirile obteti (biserica,

    primria, casa parohial, coala etc.). Din punctul de vedere al dialectologilor proveniena sailor ar fi

    Luxemburgul i mprejurimile sale. Graiurile vorbite de saii din Transilvania sunt rezultatul unei

    evoluii de peste opt secole n care au avut loc evoluii locale i interaciuni cu graiurile romn i

    maghiar. Cea mai mare zon de colonizare sseasc din Transilvania a fost provincia Sibiului.

    Teritoriul dintre Ortie i Baraolt (Drueni) poate fi considerat ca avnd o populaie german egal

    rspndit abea dup cuprinderea lui, n anul 1224, n unitatea administrativ a provinciei Sibiu26

    .

    Greavii au avut n secolul al XIII-lea un rol important n colonizarea sailor.

    La sfritul secolului al XIV-lea turcii au devenit o ameninare i pentru teritoriile Transilvaniei.

    Acest lucru a determinat construirea de sisteme de fortificare care au aprat bisericile i populaia.

    24

    Ibidem, p. 50. 25

    Ibidem, p. 74. 26

    Thomas Ngler, op. cit., p. 136.

  • 10

    II.1.1. DEZVOLTAREA ECONOMIC I APARIIA ORAELOR

    n Europa secolului al VIII-lea ia natere un nou tip de ora: burgul. n secolele IX-X apar

    burgurile independente i chiar burguri rurale, nfiinate n plin cmp, departe de vechile centre de

    consum.27

    ncepnd cu secolul al XIII-lea n Transilvania se produce separarea meteugarilor de

    agricultori odat cu formarea oraelor. Colonizarea Transilvaniei nu a fost o simpl colonizare rural.

    Diplomele i privilegiile acordate colonitilor permiteau dreptul exercitrii meteugurilor i inerea

    trgurilor ceea ce demonstreaz stadiul dezvoltat al organizrii sociale a colonitilor i diviziunea

    muncii ntre agricultur i meteuguri. Comerul sailor transilvneni a nflorit n secolele XIV-XV

    datorit privilegiilor pe care le aveau i intensului schimb de mrfuri cu rile Romne, Viena, Praga,

    Veneia i Marea Neagr. Dintre centrele locuite de sai Sibiul a devenit n scurt timp (1224) centru

    administrativ.

    n organizarea Comitatului Sibiu intrau cele 7 scaune: Ortie, Sebe, Miercurea, Sibiu, Nocrich,

    Cincu, Rupea. La sfritul secolului al XIII-lea la cele 7 scaune se mai adaug i cel al Sighioarei. n

    anul 1486 s-a format Universitatea sseasc (Universitas Saxonum) organ administrativ, politic i

    juridic care i exercita competena asupra tuturor locuitorilor pmntului regal locuit de sai .

    Creterea economic a fost determinat de dezvoltarea meteugurilor, comerului i apariia

    oraelor.

    II.2. DATE PRIVIND CONDIIILE ISTORICE ALE APARIIEI I ORGANIZRII

    BRESLELOR

    n Irlanda meteugarii celi erau grupai n asociaii arhaice profesionale, fiecare avnd zeul su

    protector. n Dacia roman meteugurile s-au dezvoltat ca urmare a avntului economic al provinciei.

    Legtura dintre tiina antichitii i cea medieval s-a perpetuat prin mijlocirea Imperiului Roman de

    Rsrit sau Bizantin. Aici organizarea i viaa vechii Rome s-a pstrat nc un mileniu.

    Cretinismul, budismul, hinduismul, mahomedanismul, au contribuit la naterea centrelor

    monahale. n aceste arii de influen pe lng dogmatism se cultivau i creaia tiinific i tehnic.

    Gndirea umanist a primit trei importante impulsuri: Cltoriile n Africa, America i Asia;

    Dezvoltarea centrelor universitare europene; Realizarea progresului meteugresc.

    Ideologia reformist a ndreptat atenia societii spre aspectele lumii materiale. Astfel, au

    aprut, n secolul al XVII-lea, societile savante: 1657 Academia Italian, 1660 Academia Regal din

    Paris i Societatea Regal din Londra.

    Meteugurile au marcat pe planul progresului mijloacelor de munc prima revoluie tehnic i

    cea de a doua diviziune social a muncii. n acest context apare categoria social a meteugarilor

    posesori ai unei experiene profesionale.

    II.2.1. ORGANIZAREA BRESLELOR METEUGRETI

    Meseria este prima form de industrie care se desparte de agricultura patriarhal, iar

    meteugul este destinat unui consumator anonim. n acest situaie meteugarul nu mai depinde de

    activitatea agricol.

    Meteugarii individuali s-au organizat n asociaii profesionale pentru a stpni mai bine piaa

    materiei prime, mna de lucru i calitatea produselor nlturnd n acest fel concurena. Procesul de

    organizare a breslelelor din Transilvania este atestat nc din secolul al XIV-lea (1376). Privilegiile

    acordate breslelor erau legi private dobndite cu derogare de la dreptul comun. Organizarea breslelor din 27

    Ibidem, p. 460-461.

  • 11

    Transilvania se baza pe o dubl ierarhie, una profesional constituit cu scopul formrii unui corp de

    meseriai una de autoritate moral conform creia conductorul breslei trebuia s fie exemplu pentru

    breasl i comunitate. Pregtirea meterilor pornea de la statutul de ucenic sau ina. Ucenicii erau

    ndeobte selectai din ceti sau trguri i mai ales dintre fii de meteri. Durata uceniciei era variabil

    ntre trei i patru ani. Fii de meteri fceau ucenicie mai scurt, cu o derogare de din timpul normal.

    Calfele erau lucrtori calificai care i finalizaser ucenicia la meter . Stadiul de calf era de 2 ani,

    conform edictului din 1741, apoi redus la 1 an dup edictul din 1795 sub numele de anul de remec.

    Cltoria de perfecionare n meserie avea scopul cunoaterii ct mai multor lucruri noi, desvririi

    tehnice n meserie i stabilirea de relaii de colaborare. Calfele purtau asupra lor un document intitulat

    Wanderbuch sau carte de calf.

    nc din secolul al XV-lea, n Transilvania se ntrise obiceiul demonstrrii capacitii

    cunotinelor acumulate de calfe. Examenul se numea remec cuvnt de origine maghiar. Dup

    examen statutul de meter ddea dreptul acestuia s aib atelier propriu i s fie primit n cadrul

    organizat al breslelor. Breasla avea o ierarhie administrativ perfect. Demnitarii breslelor erau:

    conductorul btrn, starostele sau prim maestru, ales prin vot liber, latometerul mare fiind a

    doua funcie important din breasl .

    Latometerul mic era ales pe un an i se ocupa cu problemele interne ale breslei. Notraul

    trebuia s tie carte, s cunoasc legile i s scrie frumos. n cadrul breslelor mai funcionau casierii (un

    fel de ageni fiscali). Decanii de nmormntare care se ngrijeau de meterii bolnavi, precum i de cele

    trebuitoare ceremonialului de nmormntare a membrilor breslei. Forumul suprem al breslelor era

    adunarea general a meterilor. Convocrile se fceau cu tablele de bresle. Tabla de breasl nsoea

    comunicrile care trebuiau certificate. Prima atestare a funcionrii acestui sistem de convocare este

    semnalat la 1450 i aparine breslei dulgherilor. Pe lng tablele de breasl existau i convocatoarele.

    Ele serveau la convocarea membrilor breslei la adunrile trimestriale generale.

    Apariia lzilor de breasl este legat de organizarea mai riguroas a breslelor din Transilvania.

    n lad se pstra contribuia fiecrui membru al breslei la fondul comun iar evidena era inut de

    secretarul breslei. Lzile de breasl erau ornamentate prin ncrustare sau pictare. Ornamentaia lzilor de

    breasl nfieaz stema breslei creia i aparine i numele starotilor care deineau aceast funcie n

    momentul confecionrii lzii28

    .

    II.2.2. ADUNAREA BRESLELOR I SFATUL BRESLEI

    Adunrile meterilor erau obligatorii. edinele se declarau deschise dup deschiderea lzii i

    citirea privilegiilor. Adunrile generale ale breslelor aveau competene largi: dreptul de a alctui bresle,

    primirea noilor membri, alegerea demnitarilor i btrnilor din sfatul breslei, alctuirea ordonanelor,

    funcionarea ca instan de apel la judecarea unor pricini, acordarea de ajutoare, constituirea societilor

    de calfe etc.

    II.2.3. BREASLA DULGHERILOR I TMPLARILOR

    Documentele din secolele XIV-XVII, din Transilvania, i consemneaz pe tmplarii sai ca

    fcnd parte din aceeai breasl cu dulgherii i msarii. n anul 1589 meteugarii tmplari au pus bazele

    unei uniuni de bresle interurbane, aceasta incluznd toi meterii din cele 7+2 scaune sseti.29

    Dup anul 1600, se nregistreaz creterea numrului de tmplari. n anul 1631, la o nou

    atestare a statutelor tmplarii sunt nregistrai cu breasl proprie.

    28

    Ibidem. 29

    Olga Beliu, Raluca Frncu, Din istoria breslelor sibiene, Alba Iulia, Editura Altip, 2007, p. 42.

  • 12

    II.2.4. EDICTELE IMPERIALE

    Aceste acte legislative statornicesc dispoziii organizatorice cu caracter administrativ privind

    regulile de constituire i funcionare a organizaiilor profesionale. Edictul imperial din 1741 legifereaz

    n amnunt, prin cele 36 de articole, constituirea i funcionarea breslelor din Transilvania.

    II.3. METEUGARII I TEHNOLOGIA

    n primele secole ale Evului Mediu, meteugurile erau practicate n mediul rural, fr o

    specializare, fr unelte complicate i fr un capital30

    . Remunerarea meteugarului nu era stabilit, ci

    funciona dup aprecierea stpnului. Pe un domeniu imperial, meteugarii erau grupai n ateliere.

    II.3.1. METEUGARII DE PROFESIE

    La loc de cinste printre primii meteugari erau fierarii. Meteugarii erau n majoritate

    ambulani. Cei din mediul rural erau aservii seniorului care stpnea pdurile, terenurile, apele i

    minele.

    Negustorii s-au eliberat mai curnd de controlul i de servituile senioriale.

    II.3.2. UTILIZAREA RESURSELOR ENERGETICE I NATURALE

    Moara de ap a fost primul mijloc tehnic care a transformat energia natural. Odat cu

    inventarea, n secolul al X-lea a arborelui cu came, moara a cptat o ntrebuinare extins i artizanal.

    Spre sfritul secolului al XI-lea, o mare parte dintre meteugarii rurali s-au transferat la orae,

    unde s-au organizat n asociaii profesionale. Apariia acestor asociaii corporatiste va rmne un

    fenomen caracteristic vieii urbane pn ctre sfritul secolului al XIX-lea. Tendinele autonomiste ale

    asociaiilor profesionale s-au manifestat permanent mai ales n regiunile unde oraele au cunoscut cea

    mai rapid dezvoltare (nordul Franei, Italia, rile de Jos i Valea Rinului).

    Utilizarea roii hidraulice orizontale preluat i perfecionat mai apoi n lumea roman prin

    nlocuirea ei cu roata hidraulic vertical, a revoluionat ntreaga industrie hidraulic ncepnd din

    secolele XI-XIV, n toat Europa. n Evul Mediu s-au perfecionat unele mecanisme precum: urubul,

    roata, dintele de angrenaj, scripetele i s-a inventat manivela perfecionat apoi n sistemul biel-

    manivel (secolul al XIV-lea). Primul izvor documentar care atest construcia unei mori de ap n

    Transilvania este datat n anul 116931

    .

    II.3.3. METEUGURI I TEHNICI METEUGRETI AUTOHTONE

    n Transilvania, ntre secolele IV-VII d.Hr., a avut loc o faz de consolidare a nivelului cultural

    specific ntregii Europe. Perioada medieval, pn n secolul al XV-lea constituie o etap mai ales de

    difuzare a uneltelor de munc, o epoc n care unealta predomin asupra mainii. n documentele

    noastre medievale din secolele XV-XVI sunt pomenii constructorii de mori, poduri, nave, precum i

    meterii care lucrau mobilierul din biserici i locuine civile.

    II.3.4. CREAIA TEHNIC I CIVILIZAIA POPULAR

    Civilizaia popular reprezint o sintez a numeroi factori politici, socio-economici i etno-

    culturali cristalizat printr-un proces ndelungat de completare a fondului stvechi autohton cu noi

    contacte etnice. Patrimoniul tehnic preindustrial a evoluat de-a lungul a zeci i sute de generaii prin

    acumulri cantitative i perfecionri calitative. Dezvoltarea n Transilvania, a dou sisteme de

    30

    Ovidiu Drimba, op. cit., p. 500. 31

    ***, Documente istorice privind istoria Romniei. C. Transilvania, vol. I (1075-1250), Editura Academiei R.P.R.,

    Bucureti, 1951, p. VIII i p. 5.

  • 13

    organizare a comunitilor urban i rural a avut ca efect progresul social, economic i tehnologic pe de

    o parte n mediul urban i conservarea tradiiilor n mediul rural.

    II.3.5. PROGRESUL TEHNIC, TIMPUL DE MUNC I CAPITALUL

    n a doua jumtate a secolului al XVIII-lea sunt consemnate primele manufacturi cu numele de

    fabrici. Munca medie a lucrtorilor pe zi era de cca. 14 ore. Apariia capitalului n economie s-a datorat

    supraproduciei. Apar n acest fel asociaii de capitaluri care nu se afl la negustori.n aceste condiii

    economice au luat natere Camerele de comer.

    II.3.6. COMERUL, MRFURILE I TRANSPORTURILE

    Odat cu dezvoltarea oraelor circulaia bunurilor a provocat ruperea barierelor individuale i

    locale ale schimbului direct de mrfuri. Produsele breslelor din Transilvania au fost destinate n primul

    rnd consumului local.

    Cele mai importante activiti comerciale se desfurau n trgurile anuale. Meterii breslelor

    erau grupai la trguri dup ramura de activitate. Prima grij a breslelor era s nlture concurena

    Primele burse de mrfuri au aprut nc din perioada funcionrii breslelor tocmai pentru stabilirea unor

    repere corecte de preuri ce funcionau ca etalon.

    Transporturile erau foarte rspndite din nevoia de a distribui marfa produs n cadrul breslelor.

    II.3.7. SALARIILE

    n secolele XVI-XIX remunerarea s-a realizat pe timpul lucrat sau pe bucata de produs. Plata se

    fcea sptmnal nc din anul 1622. Avansurile acordate se restituiau n munc prestat.

    II.3.8. DEZVOLTAREA INDUSTRIAL

    Revoluia industrial realizat la nivel european n perioada 1774-1805 a fost rezultatul unui lan

    de invenii i descoperiri. Anul 1848 aduce importante schimbri n Transilvania ocupat de armatele

    imperiale n acest an Transilvania a fost ocupat de armatele imperiale. Noile instruciuni de

    reglementare a negoului i industriei din anul 1851 au rsturnat starea de lucruri existent, iar libertatea

    economic a fost decretat ca principiu fundamental. n aceste condiii concureniale breslele s-au

    desfiinat n anul 1872.

    II.4. DESFIINAREA BRESLELOR

    Desfiinarea breslelor din Transilvania nu a fost un fenomen izolat. Abia n 1872 se poate vorbi

    de o desfiinare a breslelor, din vechea form, pstrndu-se totui asociaiile de profesioniti cu caracter

    civil.

    Condiiile nou create au stimulat organizarea asociaiilor de tot felul inclusiv organizarea n anul

    1869 a Asociaiei pentru formarea meseriailor romni.

  • 14

    CAPITOLUL III

    CLASIFICAREA TIPOLOGIC A MOBILIERULUI PICTAT

    DIN SUDUL TRANSILVANIEI SECOLELE XVXVIII

    III.1. CONDIII I DETERMINRI PRIVIND APARIIA

    MOBILIERULUI

    Mobilierul creat i utilizat n Transilvania ntre secolul al XV-lea i secolul al XVIII-lea se

    nscrie, n tipologia categoriilor de mobilier realizat pe teritoriului Romniei. Ceea ce l difereniaz

    individualizndu-l n contextul general al mobilierului sunt tehnicile de construcie i varietatea plastic

    a decorului.

    Crearea mobilierului a avut la baz necesitatea satisfacerii unor funciuni eseniale, de locuire.

    Funciile obiectelor de mobilier le-au determinat structura morfologic, materialitatea i tehnica

    constructiv.

    III.2. DEZVOLTAREA ISTORIC A MOBILIERULUI

    Mobilierul a parcurs mai multe etape de dezvoltare marcnd stilul cultural al epocii. n Europa,

    ncepnd cu secolul al XII-lea, au aprut tendinele de urbanizare a localitilor, se dezvolt construciile

    religioase apar invenii n arhitectur, iar n domeniul mobilierului se rspndete rama cu tblie i

    decorul specific construciilor. n ornamentica pieselor de mobilier se folosete: frunza de acant, iedera,

    via de vie etc. Primele mrturii ale picturii pe mobilier ne parvin din mediul germanic. Colonizarea

    saxonilor la graniele de sud ale Transilvaniei a marcat o schimbare a societii datorit influenelor

    culturale pe care colonitii le-au adus din Europa central32

    .

    III.3. MOBILIERUL URBAN I RURAL, TEHNICI DE CONSTRUCIE I DE

    ORNAMENTARE

    Mobilierul din sudul Transilvaniei se ncadreaz, n grupele mobilierului lucrat dup metode i

    tehnici tradiionale: tehnica dulghereasc i tehnica tmplreasc. Tehnica dulghereasc este

    caracterizat prin mbinarea prilor componentelor ale pieselor n sistemul lamb i uluc sau nut i

    feder, cel mai rspndit sistem de lucru al lemnului n Evul Mediu. Pe teritoriul Romniei aceast

    tehnic s-a pstrat pn n zilele noastre. Mobilierul dulgheresc era executat din scnduri crpate,

    retezate cu fierstrul, cioplite cu toporul i barda i ncheiate n uluci i indrile fixate n cuie de lemn.

    n cazul utilizrii tehnicilor tmplreti, de factur oreneasc, piesele de mobilier sunt lucrate,

    cu precdere, din lemn de esen moale rinoase. Tehnica tmplreasc presupune existena unui

    atelier i utilizarea unui inventar de scule i unelte mai perfecionate, compus din fierstraie ncordate,

    rindele, banc de tmplrie, ciocan, prese, burghie, adezivi i metru gradat. ntruct lemnul de rinoase

    este un lemn cu noduri, de calitate inferioar, a fost necesar acoperirea lui cu vopsea sau lacuri pentru

    protecie i nfrumuseare.

    32

    Thomas Hgler 1969, p. 183.

  • 15

    III.4. EVOLUIA TIPURILOR DE MOBILIER TRADIIONAL

    Studiile elaborate arat c lavia reprezint cea mai veche pies de mobilier. Lavia fix s-a

    pstrat pn n secolul al XX-lea n adposturile de lemn din zona montan.

    Lavia a evoluat istoric de la forma fix ncastrat n perete la lavia mobil sprijinit pe capre.

    Laviei mobile i se adaug picioare devenind banc fr sptar.

    Mai trziu laviei-banc i se adaug lada care constituie ezutul laviei-banc cu lada. n

    urmtoarea etap lavia devine i extensibil multifuncional putnd forma un loc de dormit33

    .

    Prin tehnica i materialele utilizate evoluia laviei ilustreaz evoluia general a mobilierului din

    sudul Transilvaniei.

    Descendent direct din lavia fix, patul evolueaz i el de la patul fix compus dintr-o platform

    de scnduri, fixat n pereii, la patul mobil cu picioare din capre de lemn, apoi la patul lad asamblat

    din 4 scnduri mbinate la capete i fixate pe 4 picioare. Ca influen a mediului urban apare patul lad

    cu tblii scunde i egale, urmat de patul cu tblii nalte, inegale sau egale ca nlime. Evoluia

    patului cunoate forme complexe patul cu baldachin (de influen oriental), patul nalt cu lad

    inferioar i laterale lungi inegale, de influen central-european etc.

    O alt pies derivat direct din lavi este banca. Acesteia i se adaug un sptar devenind banc

    cu sptar.

    Masa a cunoscut o evoluie cu mari variatii de forme i dimensiuni, de la masa arhaic

    dreptunghiular cu 4 picioare , la masa dreptunghiular nalt, specific nordului rii, la masa

    rotund joas, cu 3 picioare nclinate, la masa dulap i masa nalt cu lad cu 4 picioare sau 2

    picioare solide i traverse cu pan, tblie glisant i sertare, specific centrului i sudului

    Transilvaniei.

    Scaunele au avut o evoluie spectaculoas. Primele scaune sunt culese din natur, apoi

    scaunele sau scunelele cioplite de dulgheri cu picioare fixate n cepuri, scaunele cu patru picioare

    i sptare traforate, scaunele cu lad i sptar, scaunele cu mnere i sptar sunt de factur

    oreneasc.

    n cadrul mobilierului tip platform pot fi ncadrate poliele, cuierele i blidarele. Din aceste

    piese simple poliele au evoluat spre corpuri individuale de mobilier aezate pe pereii camerelor n

    niele special amenajate (armroaiele) sau colarele. Ulterior aceste piese de mobilier se

    complic formnd blidarele, bufetele sau chiar dulapurile.

    Cuierul pentru vase sau haine poate fi ncadrat la nceput n grupa mobilierului cules din natur.

    Cuierul a evoluat apoi spre cuierul mobil.

    n forma evoluat cuierele primesc o corni i frontoane din elemente sculptate.

    n cadrul gospodriei rneti un rol deosebit de important l-au avut lzile.

    Hambarele pentru depozitarea cerealelor au ca loc de amplasare tinda.

    Lzile de haine sau lzile de zestre sunt cele mai importante piese ale inventarului mobilierului

    rnesc:

    - lzile de zestre de factur dulghereasc sunt lucrate de meterii dulgheri. Ele sunt decorate

    prin incizare i mai rar prin pictare;

    33

    Ibidem.

  • 16

    - lada de zestre de factur tmplreasc, de influen oreneasc, are prile componente

    realizate din lemn de rinoase. Componentele lzii sunt mbinate i lipite cu adezivi organici iar la

    exterior lzile sunt decorate prin pictare.

    n timp ce lada de zestre lucrat de dulgheri i-a pstrat de-a lungul secolelor caracteristicile

    morfologice i tehnica de execuie, lada de zestre lucrat de tmplari cunoate o dezvoltare

    spectaculoas ca urmare a influenelor exercitate de evoluia modei mobilierului orenesc. Lzilor de

    zestre tmplreti li se adaug un sertar mare la partea inferioar lada devenind lad cu sertar care se

    transform ulterior n scrin sau scrin cu trei sertare.

    O categorie a mobilierului rnesc o formeaz leagnele pentru copii. Putem diferenia

    leagnul din nuiele mpletite i leagnul din lemn lucrat n tehnic dulghereasc sau tmplreasc i

    decorat cu traforuri, elemente strunjite sau decor pictat.

    III.5. MATERIALE I TEHNICI DE REALIZARE A MOBILIERULUI

    Mobilierul rnesc se mparte n dou categorii principale:

    - mobilierul realizat din lemn de esen tare n tehnica dulghereasc;

    - mobilier realizat din lemn de esen moale n tehnic tmplreasc.

    Decoraia specific mobilierului dulgheresc cuprinde un numr redus de ornamente. Decorul se

    bazeaz pe motive geometrice simple.

    ncepnd cu secolul al XIV-lea, punerea n funciune, n Transilvania a joagrelor hidraulice a

    avut ca efect creterea productivitii n domeniul cherestelei standardizate. Lemnul de rinoase, debitat

    standardizat n joagre a generat o alt tehnic de prelucrare, finisare i mbinare a structurii obiectelor,

    precum i un mod special de protecie a pieselor de mobilier mpotriva factorilor de degradare externi.

    III.6. ARGUMENTE PRIVIND ANTEDATAREA METEUGULUI

    DECORRII MOBILIERULUI PICTAT N TRANSILVANIA

    n procesul apariiei i dezvoltrii mobilierului pictat din Transilvania remarcm faptul c att

    mobilierul realizat de dulgheri ct i cel realizat de tmplari prezint nc din secolul al XV-lea

    elemente decorative pictate. Acest aspect demonstreaz originea comun a meteugului

    confecionrii i decorrii prin pictare a mobilierului din lemn de esene diferite.

    Dulgherii, cea mai important categorie de meteugari ai lemnului din perioada medieval au

    fost cei dinti pictori ai primelor piese de mobilier. Stau mrturie acestei afirmaii, cunoscuta colecie de

    lzi din podul bisericii din Brdeni, judeul Sibiu, piese masive din lemn confecionate cu certitudine

    nc nainte de secolul al XV-lea34

    .

    Lzile se nchid cu capace masive simetrice i asimetrice. Cele mai vechi sunt decorate cu frize

    de medalioane ilustrnd animale fantastice. iar cele din secolele XVII-XVIII au decor pictat cu lujeri i

    flori de influen renascentist.

    Analiza dendrocronologic, a demonstrat perioada n care au fost realizate toate cele 127 de lzi

    de la Brdeni (secolele XV - XVIII)35

    .

    34

    Gerdi Maierbacher-Legl, Miria Harms, Franciska Franke, Peter Klein, Der Henndorfer Truhenfund, Siegl Mnchen, 2012. 35

    Gerdi Maierbacher-Legl, Der Henndorfer Truhenfund, Siegl, 2012. Localitatea Brdeni a fost atacat i cotropit de turci,

    n decursul sec. XVI-XVII, n repetate rnduri. Pentru a pstra n siguran bunurile cele mai de pre dar i pentru a putea

    supravieui o vreme n biseric, fiecare familie din sat deinea cel puin o lad de bunuri aezat n podul greu accesibil al

    bisericii fortificate. Ca surs de ap servea o fntn aa cum mai exist i n prezent n naosul bisericii. Ne putem

  • 17

    Aceast colecie de lzi poate demonstra evoluia meteugului i a morfologiei pieselor realizate

    timp de cteva secole. Pigmenii folosii, analizai chimic, au fost obinui din materii organice i

    minerale aflate la ndemna meteugarului: snge de bou, pmnturi colorate, funingine de conifere,

    crbune de lemn n amestecuri cu liani organici.36

    n concluzie, ansa pstrrii unei colecii unice n Europa, precum cea de la Brdeni ne uureaz

    mult argumentaia privind vechimea i evoluia meteugului mobilierului pictat din satele sudului

    Transilvaniei. Putem afirma, c n domeniul mobilierului pictat din sudul Transilvaniei fenomenul

    imagina cu uurin c lzile cele mai vechi care conin i o ni pentru pstrarea obiectelor de valoare au fost aduse din

    odaia frumoas a casei, n biserica nou construit i fortificat la nceputul sec. al XVI-lea, dup ce, n sec. al XV-lea

    (1420) satul a fost prdat suferind importante pierderi de viei omeneti. Ultimii localnici din Brdeni denumesc aceste

    lzi dulapuri i i amintesc c aceste lzi au stat n podul bisericii de cnd se tiu, numrul lor fiind cu mult mai mare.

    Fondul actual al lzilor din Brdeni cuprinde 127 de lzi ntregi. Erhard Andree (1911-1972), fostul director al Muzeului

    Vii Hrtibaciului din Agnita scrie despre Brdeni c era un renumit centru de mobilier rnesc: Pentru aceast comun

    ca tradiie local n pictura mobilierului care ajunge pn n Evul mediu timpuriu (animale fantastice ornamente de rune

    pe lzile dulgherite), se poate atesta n secolul al XIX-lea nc 16 tmplari care concomitent aveau gospodrii i n lunile

    de iarn executau comenzi din cele mai ndeprtate locuri. Spre deosebire de meteugarii din localitile nvecinate,

    meteugarii lemnari din Brdeni nu sunt menionai n vechile izvoare ale breslelor ceea ce l determin pe Erhard

    Andree s susin c activitatea meseriailor brdeni nu era organizat de bresle. Roswith Caperius susine c

    simplificarea construciei i ornamentelor lzilor se datoreaz meteugului stesc, practicat de dulgherii care nu au putut

    fi acceptai n breasla tmplarilor pentru c lucrul lor nu corespunde nicicum cerinelor pieselor de meter. Marfa lor

    trebuia vndut ieftin n pia i nu avea voie s concureze cu lzile tmplarilor. Din analiza structurii straturilor de

    pictur se poate afirma c este vorba despre o pictur profesionist, polistratificat. Cercetrile din anii 2008-2009 au

    artat c la grunduirea lzilor. asimetrice s-a folosit diatomit. n cazul diatomitei este vorba despre alge monocelulare

    care triesc n ap i a cror dubl cochilie este din siliciu amorf. La aproape toate lzile din Brdeni repertoriul culorilor

    se limiteaz la: rou, portocoliu/galben, alb i negru. Pentru albul din pictur s-a utilizat gips, respectiv diatomit.

    Pigmentul negru const n crbune vegetal. Galbenul a fost identificat ca fiind auripigment (arsen-trisulfit) amestecat cu

    ocru galben. Roul poate fi un amestec ocru rou, hematit, i amestecat cu ocru galben. Roul mai poate fi obinut din

    amestec de ocru rou, hematit i cuar. Stratul de protecie al picturii este un lac ulei de rin foarte apropiat firnisului.

    Pn n anul 2006, n cazul lzilor din Transilvania, au avut loc mai multe ncercri de datare prin metoda

    dendrocromologic. Cu ocazia lucrrilor din anul 2006 s-a putut realiza pentru prima dat o ncadrare relativ n timp a

    lzilor prin formareea unei curbe mediane de arbore i trei curbe singulare de inele anuale la opt lzi diferite din cele 13

    lzi clasificate ce aparin tipului asimetric. Timpul scurs ntre cea mai veche i cea mai nou lad, din cele 13 clasificate,

    este de 116 ani, n care modul de construcie al lzilor a rmas neschimbat pe o perioad de aproximativ patru generaii de

    meseriai. ns n aceast perioad configurarea i proporiile lzilor s-au modificat. Clasificarea a confirmat faptul c

    lzile mai greoaie, cu un pronunat aspect arhaic, cu picioare foarte late i sunt cele mai vechi. Odat cu scderea vechimii

    lzile asimetrice devin mai nguste i mai nalte, reducndu-se i limea picioarelor. Pictura lzilor mai vechi este relativ

    naturalist iar cu ct lzile sunt mai noi, cu att reprezentrile sunt mai grafice i abstracte. Lemnul de fag utilizat pentru

    construirea lzilor sseti din Transilvania provine cu siguran din zona n care acestea au fost realizate: Transilvania i

    Carpaii nconjurtori. Lzile sunt construite din scnduri cu inele anuale verticale, rezultate n urma despicrii radiale a

    trunchiurilor de fag. La toate lzile studiate s-au msurat succesiunile inelelor anuale la cel puin dou scnduri pentru c

    de regul lzile sunt executate din scnduri provenite de la acelai trunchi de copac. n felul acesta de-a lungul anilor au

    fost msurate la cele 72 de lzi studiate 185 de succesiuni ale inelelor anuale la159 de scnduri diferite. Determinarea

    dendrocronologic a vrstei lemnului s-a realizat prin metoda Rngen pentru ca intervenia s nu fie distructiv.

    Succesiunile inelelor anuale, msurate au fost digitalizate prin intermediul unui program special de calculator. m felul

    acesta s-a putut forma curba median. n baza puternicelor concordane ntre succesiunile inelelor anuale s-a putut

    constata c pentru confecionarea unei lzi s-au folosit adesea scnduri din acelai trunchi de copac. n anul 2009 s-a

    reuit datarea unui numr de 60 de lzi din fondul Brdeni. Dintre acestea lzile asimetrice sunt cele mai vechi,

    ncadrndu-se ntre anii 1466-1596. Lzile simetrice se ncadreaz n perioada 1616-1645. Urmeaz o perioad de 80 de

    ani n care nu a fost datat nici o lad. Lzile mai mici i mai delicate se ncadreaz n perioada 1726-1782. 36

    Ibidem, p. 19-20.

  • 18

    continuitii tehnicilor de confecionare i decorare a mobilierului s-a desfurat prin intermediul

    specializrii dulgherilor. n a doua jumtate a secolului al XVIII-lea, decorul mobilierului pictat devine

    exuberant reprezentnd din ce n ce mai mult vegetaia local: trandafirul, lcrmioara, lalelele, crinul,

    strugurii i crceii de vi de vie.

  • 19

    CAPITOLUL IV

    METODE, MATERIALE I TEHNICI DE CONSERVARE

    I RESTAURARE A MOBILIERULUI PICTAT

    IV.1. LEMNUL I UTILIZAREA SA DIN CELE MAI VECHI TIMPURI

    Experina utilizrii lemnului s-a transmis i s-a perfecionat din generaie n generaie.

    Acumularea de cunotine privind proprietile esenelor lemnoase a determinat specializarea

    meteugurilor n domeniul utilizrii optime a lemnului.

    IV.2. STRUCTUR I CLASIFICARE

    Lemnul este un material complex alctuit dintr-o multitudine de celule vegetale numite elemente

    anatomice. Structura microscpic a lemnului evideniaz celulele vegetale longitudinale i celulele

    vegetale transversale. Cele mai utilizate materiale lemnoase au fost foioasele i rinoasele. Din familia

    foioaselor amintim: stejarul, fagul, nucul, plopul i cireul, iar din familia rinoaselor: bradul, molidul

    i pinul. Aceste materiale sunt cel mai des utilizate n confecionarea mobilierului.

    Stejar Quercus robur:

    - culoare alb glbui, pn la glbui-.brun deschis;

    - utilizare la fabricarea mobilei i binalelor, n construcii;

    Nuc Juglans regia:

    - culoare alb cenuiu sau alb brun deschis,

    - utilizare la fabricarea mobilei i furnirurilor.

    Fag - Fagus Sylvatica

    - culoare alb-roiatic

    - utilizare: la fabricarea mobilei din lemn masiv i furnire.

    Plop Populus

    - culoare; plop tremurtor alb cenuiu lucios, plop negru lemn albicios pn la cenuiu-brun

    - utilizare: furnire, placaje.

    Cireul prunus avium

    - culoare: roiatic-brun ters cu dungi verzui-roz sau violacee, lucios pe seciunea radial.

    - utilizare: mobilier de art i parchet;

    Brad Abies alba

    - culoare: alb-glbui, cu nuane albstrui cenuii, cu luciu mat;

    - utilizare: fabricarea mobilei, instrumentelor muzicale, fabricarea binalelor, minerit

    Molid Picea abis

    - culoare: alb-glbui, slab vrgat cu luciu mtsos;

  • 20

    - utilizri: fabricarea mobilei, construcia instrumentelor muzicale, fabricarea binalelor, stlpilor de

    min.

    Pin silvestru Pinus sylvestris

    - culoare: duramen intens colorat, roz-roiatic, cu alburn lat glbui sau slab-roiatic, puin lucios

    - utilizatori: fabricarea mobilei, furnituri, placaje, stlpi de min, ambalaje, construcii de poduri,

    strungrie.

    IV.3. TEHNICI DE PRELUCRARE A LEMNULUI

    Din lemnul de foioase, care se lucreaz mai bine n tehnica arhaic, dulghereasc, s-au realizat

    obiecte solide, rezistente a cror componente structurale erau obinute prin crparea lemnului cu

    securea, finisarea cu barda i ncheierea n sistem lamb i uluc i cuie de lemn. Spre deosebire de

    acest tehnic arhaic, tmplarii au lucrat cu precdere cu lemn de rinoase care are noduri. Pentru

    ridicarea nivelului calitii produselor lucrate din lemn de rinoase i pentru protejarea lor s-a folosit

    metoda vopsirii i decorrii obiectelor prin pictare.

    IV.4. TEHNICI DE DECORARE A OBIECTELOR DIN LEMN

    Lemnul policrom sau lemnul decorat prin pictare a fost realizat nc din antichitate. Funcia

    semantic a decorului s-a pstrat pn n zilele noastre strbtnd milenii de evoluie37

    . Decorul

    reprezint o valoroas form de comunicare a nivelului cultural al societii. Vopsirea lemnului are rol

    de protecie, mrind totodat stabilitatea dimensional a acestuia. Pigmenii au rol principal n direcia

    protejrii lemnului timp ndelungat contra luminii.

    IV.4.1. STRUCTURA PICTURILOR PE LEMN I PE PNZ

    Fiecare strat din structura picturii i are rolul su n aspectul i alctuirea decorului pictat. Peste

    grund se aplic stratul de culoare compus dintr-un liant n care se ncorporeaz pigmenii. Deasupra

    picturii se aplic un verniu, n scopul protejrii contra agenilor atmosferici i crerii unor efecte optice

    favorabile piesei. Lianii sunt lichide vscoase i incolore, cu proprieti aderente la uscare i ntrire.

    Primii liani utilizai au fost grsimile, sngele, rinile sau sucurile unor plante.

    Cunoscute nc din antichitate uleiurile folosite n pictur au diverse proprieti sicative i

    adezive. Verniul este cunoscut nc din Egiptul antic. Acesta formeaz, dup uscare o pelicul

    protectoare.

    Tehnica de pictare tempera este de mai multe feluri:

    - tempera slab cu liant clei; tempera cu glbenu de ou; tempera cu oul ntreg; tempera gras cu

    emulsie de ulei.

    Tehnica de pictare n ulei este consemnat ncepnd cu sec. al IX-X-lea. Ea poate fi de mai multe

    feluri: cu ebo (care amintete de tehnica tempera), pictur n prim strat, pictur n al doilea strat, iar

    metodele de lucru pot fi cu glasiu, metoda alla prima i metoda ca i acuarela.

    Pictura cu cear era cunoscut din antichitate (cerografia) avnd ca liant ceara de albine. Pictura

    cu cear topit se numete eucaustic.

    Vernisarea avea scopul de a fixa sau proteja culorile fa de agenii externi. Erau folosite diferite

    verniuri n funcie de felul picturii care trebuia protejat.

    37

    P. Petrescu, Motive decorative celebre, Bucureti, Editura Meridiane, 1971, p. 6.

  • 21

    IV.5. DEGRADAREA LEMNULUI I A OBIECTELOR DIN LEMN POLICROM

    Principalele surse de degradare biologic a lemnului sunt: ciupercile lignicole, insectele xilofage,

    bacteriile i roztoarele38

    . Factorii climatici contribuie la mbtrnirea lemnului. Ei determin i o serie

    de procese fizice i au un rol important n apariia i dezvoltarea factorilor de degradare biologici.

    Putem mpri influena mecanismelor de producere a degradrilor n mecanisme chimice de

    degradare i mecanisme fizice de degradare39

    . Proprietile specifice fiecrui material determin moduri

    diferite de reacie la factorii de mediu.

    Reaciile chimice care se produc la nivel celular sunt puternic influenate de temperatur. Cele

    mai frecvente procese chimice sunt reaciile de oxidare. Procesele fizice determin importante degradri

    ale bunurilor culturale. Cauza principal o constituie modificarea dimensional a obiectelor ca urmare a

    proprietilor higroscopice ale acestora i prin nclzirea suprafeelor datorit radiaiei luminoase directe

    sau ambientale.

    IV.5.1. FACTORII DE DEGRADARE AI LEMNULUI

    (INTERNI I EXTERNI)

    a) Degradarea fotochimic se datoreaz radiaiilor ultraviolete. Cu ct lungimea de

    und este mai mic cu att energia este mai mare. Lumina contribuie la deteriorarea materialelor prin

    asigurarea energiei de activare a reaciilor sau proceselor chimice. Radiaiile cele mai duntoare sunt

    cele ale cror lungimi de und sunt mai mici. n urma absorbiei de energie moleculele trec de la o stare

    energetic inferioar la una superioar. Deteriorarea fotochimic este o deteriorare ireversibil.

    Materialele organice sunt cele mai vulnerabile. Radiaiile UV cauzeaz schimbri la nivelul molecular.

    Radiaiile IR (infraroii) pot fi duntoare prin efectul mecanic sau prin accelerarea reaciilor chimice pe

    care le produc. Viteza reaciilor chimice din celuloz crete de 2,5 ori atunci cnd materialul se

    nclzete cu 50C

    40.

    b) Degradarea termic a lemnului se poate produce lent. Simptomele degradrii termice lente

    se concretizeaz n pierderea cantitii de ap din structura lemnului. Efectele acestei degradri sunt:

    modificri dimensionale, creterea unor tensiuni interne, schimbarea valorilor umiditii relative,

    creterea vitezei proceselor chimice prin activare termic, condiionarea dezvoltrii duntorilor

    biologici.

    c) Degradarea fizico-mecanic se manifest prin schimbri structurale i modificri ale

    parametrilor mecanici. Modificrile dimensionale sunt diferite n funcie de direciile principale ale

    lemnului: longitudinal, tangenial i radial. n timpul uscrii lemnului se produc deformri, strmbri,

    arcuiri, rsuciri, fisuri i crpturi.

    Umiditatea. Cauz a degradrii lemnului. Lemnul lucreaz i dup confecionarea

    obiectelor41

    . Modificrile sunt mai accentuate dac lemnul a fost vopsit numai pe o parte. n contactul cu

    38

    Bogdan Ungurean, Degradarea biologic a obiectelor de patrimoniu confecionate din lemn, n Interdisciplinaritate n

    conservare-restaurare i arte aplicate, vol. III, Editura Artes, Iai, 2007, p. 87. 39

    Ibidem, p. 9. 40

    Aurel Moldoveanu, Conservarea preventiv a bunurilor culturale, Bucureti, 1999, p.103-112. 41

    Mihail Mihalcu, Conservarea obiectelor de art i a monumentelor istorice, Bucureti, Ed. tiinific, 1970, p. 29; vezi i

    Maria Cristina Timar, op. cit, pp. 15-17; Nicoleta Vornicu, Cristina Bibire, op. cit., pp. 9-10 i Doina Maria Creang, op.

    cit., pp. 24-26 .

  • 22

    atmosfera umed obiectele fixeaz pe suprafaa lor moleculele de ap. Condensarea se manifest prin

    apariia unor picturi de ap pe suprafeele mai reci dect temperatura mediului ambiant. S-a stabilit c

    pentru materialele organice, valorile de umiditate relativ cuprinse ntre 50% i 65% sunt recomandate.

    Umiditatea ridicat n prezena aerului poluat poate cauza acumulri acide. Coroziunea metalelor este

    intensificat datorit creterii umiditii mediului ambiant. Oxigenul este duntor fierului cu care

    formeaz oxizi la suprafaa acestuia.

    Umiditatea mare nmoaie adezivii naturali atunci cnd depete 70% U.R. Umiditatea sczut

    produce, casarea adezivilor din structura obiectelor, apariia fisurilor, crpturilor, a deformrilor, iar la

    pictura pe lemn se produce deplasarea panourilor de mbinare i desprinderea stratului pictural de pe

    suportul din lemn.

    d) Degradarea biochimic

    Materialele lemnoase sunt degradate de: agenii de origine vegetal (ciuperci i bacterii)42

    i

    agenii de origine animal (insecte i animale)43

    . Ciupercile triesc n masa lemnoas a arborilor atacai

    i se nmulesc sub form de spori. Dezvoltarea ciupercilor care atac lemnul este condiionat de

    temperatur, umiditate i aer. Temperatura favorabil pentru dezvoltarea ciupercilor este situat ntre 150

    i 300C.

    Cariile lemnului (Anobidae) cuprind o familie de gndaci a cror larve distrug lemnul

    transformndu-l ntr-o pulbere fin. Anobium punctatum, denunit cariul mobilei este cel mai cunoscut.

    Larvele cariului mobilei se dezvolt n condiii de umiditate relativ a aerului de 55-60% i umiditatea

    lemnului ce depete 10-12%. Temperatura optim de dezvoltare a larvelor este 22-230C.

    Xestobium rufovillosum este denumit popular ceasul morii. Xestobium rufovillosum atac

    ndeosebi lemnul vechi umed n mediu nenclzit. Aerul este poluat cu praf, fum, gaze reactive,

    amoniac, alte produse rezultate din procesul industrial precum i din surse naturale i biologice.

    Poluanii afecteaz starea de conservare a bunurilor culturale prin intermediul componentelor chimice.

    IV.5.2. DEGRADAREA STRATULUI PICTURAL

    Tehnicile de execuie a picturii i combinaiile de materiale pot constitui surse care favorizeaz

    degradarea bunurilor din lemn policrom Multe dintre formele de degradare ale stratului pictural se

    datoreaz suportului din lemn. Din cauza umiditii fluctuante a mediului anbiant suportul din lemn

    nregistreaz permanente oscilaii dimensionale. Aceste modificri dimensionale succesive produc

    degradri la nivelul stratului de culoare : fisuri, crpturi, desprinderi sau pierderea peliculei de culoare.

    Efectele combinate ale factorilor de mediu se manifest prin: decolorarea i mbtrnirea materialelor,

    craclurile de suprafa i de profunzime, brumificarea verniurilor, pulverulena stratului de culoare sau

    pierderea unor suprafee pictate.

    Uzura funcional se concretizeaz n pierderi ale stratului pictural pe suprafeele expuse

    efectelor mecanice.

    Substanele chimice produc ptri ale suportului din lemn. Fumul i murdria favorizeaz

    constituirea depozitelor de murdrie aderent.

    Agenii biologici de degradare: bacterii, fungii, mucegaiuri, ciuperci, insectele xilofage i

    roztoarele produc daune severe att asupra suportului din lemn, ct i asupra stratului decorativ pictat.

    42

    Nicoleta Vornicu, Cristina Bibire, Metode chimice i bio-chimice aplicate n conservarea patrimoniului cultural, Editura

    Trinitas, Iai, 2005, pp. 14-21. 43

    Doina Maria Creang, Bazele conservrii tiinifice, Suceava, 2005, pp. 79-80.

  • 23

    Interveniile neadecvate au consecine grave asupra integritii obiectelor, diminundu-le

    valoarea artistic i cultural.

    n concluzie decorul pictat al mobilierului din lemn acumuleaz o multitudine de degradri

    avnd diferite cauze i forme de manifestare.

    Principiul rennoirii operelor de art, a marcat concepia restaurrii pn n secolul al XIX-lea.

    Ca urmare a apariiei unor lucrri fundamentale ncepnd cu secolul al XX-lea a crescut considerabil

    interesul pentru conservarea i restaurarea patrimoniului cultural.

    n prima etap: 1957-1977 conservarea preventiv s-a limitat la controlul microclimatului.

    A doua etap: 1975-1990 se caracterizeaz prin introducerea conceptului de prevenire n

    activitatea de conservare n muzee.

    A treia etap: 1990-2003, s-a caracterizat prin contientizarea specialitilor privind necesitatea

    conservriii preventive.

    A patra etap 2000-2007 este definit prin recunoaterea conservrii preventive.

    n Romnia conceptele de conservare i restaurare sunt definite de un ansamblu de legi (Legea

    nr. 182/2000, republicat n 2008 cu privire la patrimoniul cultural naional mobil i Legea nr. 422/2000

    republicat n 2006, cu privire la patrimoniul naional imobil.

    n domeniul conservrii i restaurrii, au fost elaborate un set de principii care guverneaz

    activitatea de conservare-restaurare.

    Cele mai importante principii care stau astzi la baza codului deontologic al activitii de

    restaurare sunt:

    - Principiul respectului pentru creaia original

    - Principiul minimei intervenii

    - Principiul compatibilitii materialelor i tehnicilor de lucru

    - Principiul reversibilitii interveniei restauratorului

    - Principiul lizibilitii interveniei

    - Principiul dup care reconstituirea (reconstucia) unui bun cultural se oprete atunci cnd exist

    incertitudine.

    IV.7. CONSERVAREA I RESTAURAREA LEMNULUI

    Conservarea preventiv se constituie ntr-un ansamblu de msuri care au rolul de a ntrzia sau a

    prevenii degradarea bunurilor culturale. Cercetarea constituie una dintre etapele cele mai importante n

    cazul obiectelor de patrimoniu. Ea include toate materialelel componente i tehnicile utilizate la

    mbinarea prilor obiectelor.

    Cercetarea stratului pictural are o importan covritoare pentru identificarea materialelor i

    tehnicilor de decorare a obiectului. Pentru determinarea componentelor chimice sunt necesare prelevri

    de probe din materialele originare.

    IV.7.1. CONSERVAREA I DEPOZITAREA BUNURILOR CULTURALE

    U.R. de 55% reprezint valoarea medie a intervalului ntre 40% U.R. sub care se produce o

    rigidizare a materiilor organice i 70% U.R. peste care se ntrunesc condiiile pentrtu dezvoltarea

    mucegaiurilor. Exist trei aspecte fundamentale n controlul microclimatului coleciilor muzeale:

    - determinarea efectelor microclimatului asupra obiectelor i materialelor

  • 24

    - stabilirea cerinelor lund n considerare tipul coleciilor, cldirea, climatul, locul i aspectele

    economice ale msurilor ce trebuie luate

    - meninerea parametrilor microclimatici i monitorizarea lor pe baza rezultatelor msurilor luate

    O depozitare raional a obiectelor impune soluionarea urmtoarelor probleme:

    - asigurarea calitii corespunztoare a spaiului de depozitare

    - alegerea unor criterii de baz pentru gruparea obiectelor n depozit

    - stabilirea mobilierului adecvat unei depozitri corespunztoare

    - elaborarea unui proiect de amplasare a obiectelor n depozit prin proiectarea unor sisteme ct mai

    raionale de depozitare

    - elaborarea unor cataloage topografice necesare regsirii rapide a obiectelor aflate n depozitare.

    IV.7.2. MANIPULAREA, MICAREA, AMBALAREA I TRANSPORTUL

    OBIECTELOR

    Manipulareea este o operaie frecvent. n timpul manipulrii componentele pieselor de mobilier

    trebuie legate i asigurate.

    Mobilierul se aeaz ntotdeauna n poziia sa funcional.

    n vederea intinerrii trebuie respectate cteva condiii obligatorii:

    - obiectele trebuie ambalate corespunztor

    - obiectele cu stare de conservare precar nu vor fi ambalate

    - fiecare obiect va fi nsoit de o fi de conservare

    - persoanele care au ambalat obiectele vor participa la dezambalarea acestora.

    IV.7.3. PROIECTUL DE RESTAURARE

    Restaurarea tiinific impune respectarea unor proceduri standardizate:

    - recepia obiectului

    - elaborarea documentaiei tehnico-tiinifice

    - elaborarea proiectului de restaurare .

    Proiectul de restaurare pentru obiectele din lemn policrom cuprinde urmtoarea etapizare a

    lucrrilor practice:

    - consolidarea profilactic a stratului pictural instabil

    - dezinfecia i dezinsecia;

    - consolidarea mecanic sau chimic a structurii din lemn,

    - curarea mecanic i curarea chimic;

    - consolidarea structural a stratului de culoare;

    - completarea lacunelor din stratul pictural;

    - curarea chimic a stratului pictural

    - integrarea cromatic a lacunelor;

    - protecia stratului pictural i a suprafeelor nepictate;

    - elaborarea indicaiilor de pstrare a obiectelor.

    IV.7.4. LABORATORUL DE RESTAURARE A LEMNULUI POLICROM

    Laboratorul trebuie s ndeplineasc un anumit standard profesional. Fluxul tehnologic i

    operaional trebuie s fie corect. Dotarea laboratorului de restaurare trebuie s prevad ap curent,

    microclimat stabil i monitorizat, s ofere condiii bune de depozitare temporar a obiectelor.

  • 25

    Locurile de munc trebuie s poat fi uor adaptate unui flux tehnologic specific restaurrii

    diverselor obiecte.

    IV.7.5. TEHNICI I METODE DE ANALIZ I INVESTIGARE A OBIECTELOR DIN

    LEMN

    a) Analiza vizual:

    Analiza vizual urmrete nsuirea tuturor informaiilor privind structura materialelor i

    tehnicilor de lucru utilizate la construcia obiectelor, precum i degradrile pe care le conin obiectele

    cercetate. Fotografierea n lumin direct i razant pune n eviden degradrile.

    b) Investigaii de laborator:

    Analiza chimic determin cunoaterea oligoelementelor din structura obiectului . n felul acesta

    vom putea aprecia cum trebuie ncetinit evoluia distructiv a materialelor prin msuri de conservare

    pasiv i activ.

    c) Tehnici de investigare a picturii bazate pe obinerea i interpretarea imaginilor:

    - microscopia optic;

    - microscopia n lumin polarizant;

    - microscopia confocal;

    - microscopia electronic;

    - microscopia electronic de baleiaj.

    Spectrometria de fluorescen cu raze X.

    Radiografia de raze X. Digitalizarea tehnicii radiografice prezint urmtoarele avantaje:

    - imaginea radiografic poate fi observat n timp real;

    - timpul de radiografiere este mult redus;

    - doza de radiaie este mai mic;

    - punerea n eviden a detaliilor este mai mare;

    - imaginea poate fi uor arhivat;

    - exist posibilitatea procesrii imaginii radiografice.

    Tomografia computerizat ofer informaii asupra distribuiei spaiale a densitii i componenei

    chimice a materialelor tomografiate.

    Cercetarea multidisciplinar a obiectelor din lemn pictat este obligatorie i precede activitatea

    practic de restaurare conferind baza procesului tiinific de elaborare a proiectului de restaurare a

    obiectelor din lemn policrom.

    d) Materiale i substane utilizate n activitatea de restaurare:

    n domeniul restaurrii solvenii se aplic n trei scopuri:

    - pentru ndeprtarea impuritilor

    - pentru ndeprtarea unor straturi superficiale de tip polimeric

    - pentru aplicarea unor materiale polimerice .

    Compuii macromoleculari sunt substane cu proprieti adezive, coezive sau filmogene.

    Compuii macromoleculari utilizai n restaurare trebuie s ndeplineasc urmtoarele condiii:

    - materialul utilizat nu trebuie s se modifice n timp

    - materialul trebuie s fie reversibil

    - aplicarea i ndeprtarea materialului trebuie s se fac uor44.

    44

    Ibidem, p. 82.

  • 26

    Dintre compuii macromoleculari utilizai n restaurare amintim: Paraloid B 72, Paraloid B82,

    Paraloid B44, Paraloid B 67, Paraloid B 66, Polietilen glicolii (PEG), Rinile epoxidice, Rinile

    naturale, Terebentina de Veneia , Elemi, Colofoniul , Damarul , Masticul, Sandaracul, Copalul,

    Ambra, elac.

    Oul i-a gsit aplicabilitatea ca liant al culorilor pentru pictura pe panou nc din antichitate.

    Cleiurile animale sunt materii proteice extrase din cartilagii, tendoane, oase, piele, stomac sau

    solzi de pete etc. Cleiurile pe baz de colagen se umfl n ap rece i se dizolv n ap cald.

    Agenii tensioactivi sunt agenii activi de suprafa.

    Spunurile sunt sruri ale acizilor grai.

    e) Materiale folosite n currile, restaurrile i conservrile care se efectueaz n

    laboratoarele de restaurare:

    Detergenii mresc capacitatea soluiei de curare. Ei sunt clasificai n funcie de activitatea lor

    ionic n compui anionactivi, compui catioactivi, compui neionogeni.

    Detergenii neionici sunt cei mai buni ageni de dizolvare i emulsionare a grsimilor i

    uleiurilor.

    f) Materiale de umplutur:

    Materialele de umplutur se adaug n cleiuri cu scopul pregtirii suprafeelor pentru pictare.

    Dintre materialele de umplutur amintim: creta, gipsul (ipsosul), caolinul, talcul, spatul i

    rumeguul.

    g) Materiale colorante:

    Culoarea este rezultatul unei senzaii optice produse de radiaiile luminoase reflectate de un

    material.

    Clasificarea culorilor:

    Dup origine sau provenien culorile sunt naturale sau produse chimic.

    Prepararea culorilor naturale cuprinde: mcinarea, splarea, uscarea i frecarea.

    h) Consolidarea lemnului degradat.

    Consolidarea lemnului fragilizat se poate realiza prin trei procedee: consolidarea prin

    impregnare cu rini (polimeri) n soluie; consolidare prin impregnare cu rini reactive; ntrirea prin

    proces chimic de poliadiie sau policondensare.

    Curarea suprafeelor nepictate se realizeaz cu ajutorul combinaiilor de solveni .

    Consolidarea structural a stratului de culoare se realizeaz prin clcare (presare) cu

    electrocauterul.

    Scoaterea foiei japoneze se realizeaz cu tampoane de vat umezite.

    Pentru completarea lacunelor se procedeaz la degresarea zonelor lacunare.

    Curarea chimic a suprafeelor pictate se realizeaz cu ajutorul amestecurilor de solveni.

    Echilibrarea cromatic sau integrarea cromatic se realizeaz n tehnici lizibile. Vernisarea picturii

    sau protecia suprafeelor curate i a celor retuate se realizeaz cu verniuri pe baz de rini naturale

    (damar).

    i) Protecia prin peliculizare:

    n cazul picturilor pe lemn peliculizrile cu verniu de Damar sunt eficiente dup o curare atent

    a suprafeelor. Suprafeele nepictate se protejeaz sau se verniseaz cu un verniu pe baz de cear

    natural de albine.

  • 27

    CAPITOLUL V

    STUDII DE CAZ

    - RESTAURAREA LZII DE ZESTRE (SECOLUL XVIII) COLECIA MUZEULUI

    CIVILIZAIEI POPULARE TRADIIONALE ASTRA SIBIU*

    - RESTAURAREA LAVIEI CU TRGACI DIN ZONA SIGHIOARA COLECIA

    MUZEULUI CIVILIZAIA POPULARE TRADIIONALE ASTRA SIBIU SEC. XIX*

    - RESTAURAREA LZII DE ZESTRE DIN TILICA, JUDEUL SIBIU

    COLECIA:MUZEUL CIVILIZAIEI POPULARE TRADIIONALE ASTRA SIBIU*

    - RESTAURAREA LZII DE ZESTRE DE PE VALEA HRTIBACIULUI COLECIA:

    MUZEUL CIVILIZAIEI POPULARE TRADIIONALE ASTRA SIBIU*

    - RESTAURAREA LZII DE ZESTRE FERECAT DIN ZONA BRAOV SEC. XIX

    COLECIA: MUZEUL CIVILIZAIEI POPULARE TRADIIONALE ASTRA SIBIU*

    - RESTAURAREA COLARULUI DATAT 1774 COLECIA: MUZEUL CIVILIZAIEI

    POPULARE TRADIIONALE ASTRA SIBIU*

    - RESTAURAREA LZII DE ZESTRE MICHAEL GORES DATAT 1799

    COLECIA: MUZEUL VII HRTIBACIULUI AGNITA, SIBIU*

    - RESTAURAREA LZII DE ZESTRE DATAT 1777 COLECIE PARTICULAR*

    - RESTAURAREA LZII DULGHERETI DE LA BRDENI SECOLUL AL XVI-LEA*

    - RESTAURAREA LZII DE ALIMENTE DE LA BRDENI SECOLUL AL XVII-LEA

    (1642)*

    - RESTAURAREA LZII DE ZESTRE; SECOLUL AL XVIII-LEA; ZONA DRUENI

    COLECIA: MUZEUL CIVILIZAIEI POPULARE TRADIIONALE ASTRA SIBIU*

    * Obiect restaurat n cadrul lucrrii de licen, absolvent Romocian Celestina, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, 2011,

    coordonatori: Valeriu I. Olaru i Abrihan Gavril. * Obiect restaurat n cadrul lucrrii de dizertaie, absolvent Romocian Celestina, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu,

    coordonator: Valeriu I. Olaru. * Obiect restaurat n cadrul lucrrii de diplom, absolvent Canache Ctalina, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, 2002,

    coordonatori: Valeriu I. Olaru, Buc Livia. * Obiect restaurat n cadrul lucrrii de dizertaie, absolvent Pripon Anca, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu, 2010,

    coordonatori: Valeriu I. Olaru, Buca Livia. * Obiect restaurat n Laboratorul de Restaurare lemn policrom al Complexului Naional Muzeal ASTRA, restaurator: Pripon

    Anca, coordonator: Valeriu I. Olaru. * Obiect restaurat n Laboratorul de Restaurare lemn policrom al Complexului Naional Muzeal ASTRA; lucrare de licen;

    restaurator: Negoescu Gabriela, coordonator: Valeriu I. Olaru. * Obiect restaurat n Laboratorul de Restaurare lemn policrom al Complexului Naional Muzeal ASTRA, restaurator:

    Negoescu Gabriela, coordonator: Valeriu I. Olaru. * Obiect restaurat n Laboratorul de Restaurare lemn policrom al Complexului Naional Muzeal ASTRA, restaurator:

    Negoescu Gabriela. * Obiect restaurat n Laboratorul de Restaurare lemn policrom al Complexului Naional Muzeal ASTRA, restaurat n cadrul

    lucrrilor practice cu studenii Universitii de Art din Cluj; coordonator: Olaru Ion Valeriu. * Obiect restaurat n Laboratorul de Restaurare lemn policrom al Complexului Naional Muzeal ASTRA, restaurat n cadrul

    lucrrilor practice cu studenii Universitii de Art din Cluj; coordonator: Olaru Ion Valeriu.

  • 28

    - RESTAURAREA LZII DE ZESTRE DATAT 1804; CAA COLECIA: MUZEUL

    CIVILIZAIEI POPULARE TRADIIONALE ASTRA SIBIU*

    - RESTAURAREA LZII DE ZESTRE DIN SIGHIOARA, DATAT 1644 COLECIA:

    MUZEUL CIVILIZAIEI POPULARE TRADIIONALE ASTRA SIBIU*

    * Obiect restaurat n Laboratorul de Restaurare lemn policrom al Complexului Naional Muzeal ASTRA; restaurator:

    Dneas Cristina. * Obiect restaurat n Laboratorul de Restaurare lemn policrom al Complexului Naional Muzeal ASTRA; restaurator: Andrea

    Landa; coordonator Olaru Ion Valeriu. * Obiect restaurat n Laboratorul de Restaurare lemn policrom al Complexului Naional Muzeal ASTRA; restaurator:

    Negoescu Gabriela.

  • 29

    CUVINTELE CHEIE:

    mobilier pictat; sudul Transilvaniei; bresle metesugreti; sec. XVXVIII; dulgheri; tmplari;

    colonizarea sailor; clasificare tipologic; tehnici de construcie i decorare; conservare i restaurare;

    factori de degradare; depozitare; ambalare; transport; investigaii tiinifice; tehnici de restaurare; lemn

    policrom; studii de caz

  • 30

    CUPRINS

    INTRODUCERE 3

    CAPITOLUL I

    ISTORICUL CERCETRII MOBILIERULUI PICTAT DIN TRANSILVANIA 4

    CAPITOLUL II 9

    BRESLELE METEUGRETI

    II. 1. COLONIZAREA SAILOR N TRANSILVANIA 9

    II.1.1. DEZVOLTAREA ECONOMIC I APARIIA ORAELOR 10

    II.2. DATE PRIVIND CONDIIILE ISTORICE ALE APARIIEI I

    ORGANIZRII BRESLELOR 10

    II.2.1. ORGANIZAREA BRESLELOR METEUGRETI 10

    II.2.2. ADUNAREA BRESLELOR I SFATUL BRESLEI 11

    II.2.3. BREASLA DULGHERILOR I TMPLARILOR 11

    II.2.4. EDICTELE IMPERIALE 12

    II.3. METEUGARII I TEHNOLOGIA 12

    II.3.1. METEUGARII DE PROFESIE 12

    II.3.2. UTILIZAREA RESURSELOR ENERGETICE I NATURALE 12

    II.3.3. METEUGURI I TEHNICI METEUGRETI AUTOHTONE 12

    II.3.4. CREAIA TEHNIC I CIVILIZAIA POPULAR 12

    II.3.5. PROGRESUL TEHNIC, TIMPUL DE MUNC I CAPITALUL 13

    II.3.6. COMERUL, MRFURILE I TRANSPORTURILE 13

    II.3.7. SALARIILE 13

    II.3.8. DEZVOLTAREA INDUSTRIAL 13

    II.4. DESFIINAREA BRESLELOR 13

    CAPITOLUL III

    CLASIFICAREA TIPOLOGIC A MOBILIERULUI PICTAT DIN SUDUL

    TRANSILVANIEI SECOLELE XVXVIII 14

    III.1. CONDIII I DETERMINRI PRIVIND APARIIA MOBILIERULUI 14

    III.2. DEZVOLTAREA ISTORIC A MOBILIERULUI 14

    III.3. MOBILIERUL URBAN I RURAL, TEHNICI DE CONSTRUCIE I DE

    ORNAMENTARE 14

    III.4. EVOLUIA TIPURILOR DE MOBILIER TRADIIONAL 15

    III.5. MATERIALE I TEHNICI DE REALIZARE A MOBILIERULUI 16

    III.6. ARGUMENTE PRIVIND ANTEDATAREA METEUGULUI

    DECORRII MOBILIERULUI PICTAT N TRANSILVANIA 16

    CAPITOLUL IV

    METODE, MATERIALE I TEHNICI DE CONSERVARE I

    RESTAURARE A MOBILIERULUI PICTAT 19

    IV.1. LEMNUL I UTILIZAREA SA DIN CELE MAI VECHI TIMPURI 19

    IV.2. STRUCTUR I CLASIFICARE 19

    IV.3. TEHNICI DE PRELUCRARE A LEMNULUI 20

    IV.4. TEHNICI DE DECORARE A OBIECTELOR DIN LEMN 20

    IV.4.1. STRUCTURA PICTURILOR PE LEMN I PE PNZ 20

    IV.5. DEGRADAREA LEMNULUI I A OBIECTELOR DIN LEMN POLICROM 21

    IV.5.1. FACTORII DE DEGRADARE AI LEMNULUI (INTERNI I EXTERNI) 21

    IV.5.2. DEGRADAREA STRATULUI PICTURAL 22

    IV.7. CONSERVAREA I RESTAURAREA LEMNULUI 23

  • 31

    IV.7.1. CONSERVAREA I DEPOZITAREA BUNURILOR CULTURALE 23

    IV.7.2. MANIPULAREA, MICAREA, AMBALAREA I

    TRANSPORTUL OBIECTELOR 24

    IV.7.3. PROIECTUL DE RESTAURARE 24

    IV.7.4. LABORATORUL DE RESTAURARE A LEMNULUI POLICROM 24

    IV.7.5. TEHNICI I METODE DE ANALIZ I INVESTIGARE A

    OBIECTELOR DIN LEMN 25

    CAPITOLUL V 27

    STUDII DE CAZ 27


Recommended