+ All Categories
Home > Documents > RASISM ROMÂNESC - L.Butaru

RASISM ROMÂNESC - L.Butaru

Date post: 05-Apr-2018
Category:
Upload: moldovasince1359
View: 229 times
Download: 4 times
Share this document with a friend

of 333

Transcript
  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    1/332

    Lucian T. Butaru

    RASISM ROMNESC

    EFES

    ISBN 978-606-526-051-1

    Lucia

    nT.

    Butaru

    Rasismr

    omnesc

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    2/332

    Rasism romnesc. Componenta rasial a discursului antisemitdin Romnia, pn la Al Doilea Rzboi Mondial

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    3/332

    Lucian . Butaru, 2010

    Aceast carte este rezultatul unei cercetri care a beneciat n 2007de Felix Posen Fellowship Grant, Te Vidal Sassoon International

    Center or the Study o Antisemitism, Te Hebrew University oJerusalem.

    Pe parcursul stagiului doctoral am publicat o serie de rezultateintermediare ale cercetrii (care, prin traducere, adeseori i-aupierdut armecul) n reviste de specialitate precum: ZeitschriFr Siebenbrgische Landeskunde; Sociological Papers; StudiaUniversitatis Babe-Bolyai: Studia Europaea; Analele UniversitiiEimie Murgu Reia; Studia Universitatis Cibiniensis: SeriesHistorica V etc.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    4/332

    Lucian . Butaru

    Rasism romnescComponenta rasial a discursului antisemit din Romnia

    pn la Al Doilea Rzboi Mondial

    Editura Fundaiei pentru Studii EuropeneCluj-Napoca, 2010

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    5/332

    Descrierea CIP a Bibliotecii Naionale a Romniei:

    BUARU, LUCIAN .

    Rasism romnesc. Componenta rasial a discursului antisemit dinRomnia pn la Al Doilea Rzboi Mondial / Lucian . Butaru -Cluj-Napoca: Editura Fundaiei pentru Studii Europene, 2010.

    332 p.: 20 cm.Bibliogr.

    ISBN: 978-606-526-051-1323.12(=411.16)(498)

    Editura Fundaiei pentru Studii Europenestr. Em. de Martonne nr. 1,400090 Cluj-Napoca

    Director: Ion Cuceu

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    6/332

    5

    Cuprins

    Chestiuni introductive 61.1. Introducere 71.2. Stadiul cercetrilor. Eugenie, rasism i antisemitism 191.3. Despre naterea unui stat i despre problemele aerente 64

    Antisemitism la Iai. O analiz a discursului politic 882.1. Romniile lui A. C. Cuza (1857-1947) 89

    2.2. Rolul criteriului rasial n ideologia cuzist 1052.3. Ce este antisemitismul de aplicare? 1222.4. Funcia antisemitismului n ideologia cuzist 1442.5.Appendix: Colaboratori i produse ale cuzismului 1562.5.1. Corneliu Zelea Codreanu 1572.5.2. Dr. Nicolae C. Paulescu 183Rasism la Cluj. O analiz a discursului tiinifc 195

    3.1. Eugenie i biopolitic n viziunea lui Iuliu Moldovan 1963.2. Eugenie i biopolitic n viziunea lui Iordache Fcoaru 2173.3.Appendix: Colaboratori i epigoni ai lui Iuliu Moldovan 2403.3.1. Ovidiu Comia 2403.3.2. Petre Rmneanu 2483.3.3. Gheorghe Vornica 251

    Administraie la Bucureti. O analiz a discursului juridic 257

    4.1. Romnia Mare. Antisemitismul i problema ceteniei 2584.2. Dup 1937. Administrarea unui cadru juridic antisemit 2704.3. Sritul Dictaturii Regale i nceputul legislaiei rasiste 2924.4. Appendix: Cteva claricri privind Dictatura Regal 302

    Concluzii 308Bibliografe 321

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    7/332

    6

    Chestiuni introductive

    partea 1

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    8/332

    7

    1.1. Introducere

    O discuie despre rasism este, de la bun nceput, sortitunor controverse interminabile, deoarece tot ceea ce gravitea-z n jurul cuvntului ras s-a aat i se a n continuareundeva ntre tiin i ciune e i pentru motivul c, dinaria tiinelor, cel puin sociologia va lua n serios ciunile ncare crede o parte semnicativ a grupurilor studiate. Istoricimai mari sau mai mici, sociologi sau antropologi au intrat, de

    multe ori prea puin pregtii, n astel de controverse, carenecesit o abordare interdisciplinar. Am ncercat s semna-lez pe parcursul lucrrii astel de cazuri, acolo unde mersuldiscuiei mi-a permis.

    Dicultatea const, pe de o parte, n a desena spaiul rasis-mului n decupajul oerit de practici i discursuri: pot existapractici rasiste r ca acestea s e susinute de un discurstiinic, la el cum pot exista discursuri rasiste care, din ca-

    uza inconsistenei lor sau, din contr, din cauza prea multorsubtiliti, s nu aib capacitatea de a susine practici rasiste.Pentru claricarea acestor aspecte, am prezentat o perspectivteoretic asupra chestiunii (vezi capitolul 1.2), care, oartepe scurt, vede rasismul acolo unde, indierent de semnal-mentele culturale ale individului, primeaz semnalmenteleunui strmo i, bineneles, exist mijloacele tehnice alememoriei liaiei. Pe de alt parte, exist o dicultate pe carea numi-o politic. Deoarece, cu exemple bine alese de vorbesau de apte, se poate ajunge oarte uor la imaginea pe carecercettorul a avut-o nainte de a-i ncepe cercetarea.

    *O discuie despre antisemitism este o discuie politic indi-

    erent de cte precauii i ia cercettorul, datorit reaciei, mai

    mult sau mai puin vocale, mai mult sau mai puin ranate, adiverilor partizani pe care aceast ideologie i-a produs de-a

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    9/332

    8

    lungul timpului. Surprinztor este aptul c, dup ce Hitler atransormat aceast ars ntr-o tragedie1, reacia antisemita devenit inconsistent n mod structural: ironic vorbind,

    aceasta poate rezumat n armaia: nu s-a ntmplat nimic,dar bine le-au cut. Iar, din cauza inevitabilelor controversepolitico-morale, abordarea tiinic are de suerit.

    Cea mai recvent capcan const n ncercarea de a stabilicine a ost sau cine este antisemit, apt care alunec adeseori npsihologie sau ncercarea de a ghici inteniile vreunui individ;iar aceast ncercare nu ajut ntotdeauna nelegerea anti-semitismului ca enomen. Mai productiv, consider eu, estencercarea de a stabili ce apte sau armaii au contribuit laperpetuarea sau la dezvoltarea acestui enomen, lsnd n plansecund responsabilitatea personal mai ales n cazul n carearmaiile controversate ale unui individ au ost promovatepe pia, mai mult sau mai puin de-contextualizate, de ctretere personaje. Pornind de la textele pe care le-am consideratreprezentative, n limita celor care mi-au ost accesibile2, am

    ncercat s oer o claricare a ceea ce poate antisemitismuldin aceast perspectiv (vezi capitolul 1.2).

    *O discuie serioas despre rasismul romnesc sau, mai

    exact, despre un antisemitism rasist specic romnesc produsdin necesiti interne, nc nu a avut loc. n aar ctorvaexcepii neglijabile, nu exist abordri ale componentei rasi-

    ale a antisemitismului romnesc. Printre excepii se numr

    1 Jocul de cuvinte, pararazat dup Marx, i aparine lui Carl E.Schorske, Viena n-de-sicle. Politic i cultur, Editura Polirom,Iai, 1998, p. 129.

    2 Articolele din diversele jurnale tiinice au ost accesate pesite-urile www.jstor.com i www.sagepub.com, n perioadele deacces gratuit. Din motive estetice, am omis link-urile la articole,considernd c sunt suciente datele de identicare oerite de

    citarea jurnalului, numrului i anului de apariie (inclusiv pentruvericarea on-line).

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    10/332

    9

    lucrrile lui Radu Ioanid care au ca baz lucrarea lui de doc-torat. Acestea prezint o nlnuire de citate rasiste aprute lanceputul celui de Al Doilea Rzboi Mondial, r a le stabili

    liaia i contextul producerii lor. n aceeai logic este i ar-ticolul din 2003 al lui Marius urda.3 otui, exist un numrconsiderabil de texte care abordeaz tangenial problema, rs o ating ntr-o msur satisctoare, din cauza aptului cnu constituia dect un aspect minor al problemelor speciceabordate. De asemenea, trebuie s precizez aptul c, dincolode limitrile menionate, respectivele texte au constituit une-ori un real ajutor n integrarea problemei studiate n contextulmai general.

    M voi reeri n primul rnd la contribuiile care m-auajutat la nelegerea contextului (a) tiinic, (b) juridic i (c)politic n care s-a micat (d) antisemitismul romnesc.

    (a) n acest sens, cartea Mariei Bucur reeritoare la mica-rea eugenist clujean4 a constituit un real ajutor n nelege-rea cadrului instituional al micrii, iar detaliile biograce,

    culese adeseori n urma unor interviuri sau prin consultareaunor scrisori de coresponden greu accesibile, m-au ajutat nnelegerea opiunilor strategice ale personajelor n estura deinterese i raporturi de putere. (b) Numeroasele cri ale luiCarol Iancu5, Jean Ancel6 sau Lya Benjamin7 mi-au direcionat

    3 Marius urda, Fantasies o Degeneration: Some Remarks on Ra-cial Antisemitism in Interwar Romania Studia Hebraica 3, 2003,

    pp. 336-348.4 Maria Bucur, Eugenie i modernizare n Romnia interbelic, Edi-tura Polirom, Iai, 2005.

    5 n special: Carol Iancu, Evreiidin Romnia (1866-1919). De laexcludere la emancipare, Editura Haseer, Bucureti, 1996; Idem,Emanciparea evreilor din Romnia (1913-1919), Editura Haseer,Bucureti, 1998.

    6 n special: Jean Ancel, n Contribuii la Istoria Romniei. Problemaevreiasc, 1933-1944,Editura Haseer, Bucureti, 2001.

    7 n special: Lya Benjamin,Studiu introductiv, n F. C. E. R., Evreii

    din Romnia ntre anii 1940-1944. Vol. I. Legislaia antievreiasc,Editura Haseer, Bucureti, 1993.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    11/332

    10

    cercetarea discursului juridic asupra celor mai dezbtute as-pecte ale problemei. (c) Dei aprut n apropierea termenuluide nalizare a tezei, cartea lui Gabriel Asandului, avnd la

    origine o tez de doctorat, mi-a oerit amnunte interesantepentru studierea activitii politice a antisemitului A. C. Cuza n special datorit cercetrilor cute n arhivele Universitiiieene, sursa de capital simbolic a respectivului politician.8 Deasemenea, alte dou teze de doctorat mi-au cut extrem deuoar munca privitoare la completarea activitii politice alui A. C. Cuza de ctre C. Z. Codreanu9; la acestea se adauginteresantele studii ale lui Eugen Weber10 i Nagy-alavera11,precum i clasica lucrare a istoricilor Ftu i Splelu12care, n poda limbajului tendenios, ascunde poate cea maiructuoas munc de arhiv asupra tinerilor asciti romni.Ct despre cadrul general politic romnesc, se poate spunec s-a scris mult, adeseori sistematic i, uneori, chiar bine. ncapitolul 4.4 am tratat cteva neclariti aprute n literaturade prol n legtur cu ultimii ani ai perioadei interbelice

    zona, poate, cea mai erbinte a vieii politice romneti. (d) nceea ce privete cadrul general al antisemitismului romnesc,amintesc n primul rnd lucrarea lui Leon Volovici13, care asurprins specicul antisemitismului romnesc ca atribut al

    8 Gabriel Asandului,A. C. Cuza: politic i cultur, Editura Fides,Iai, 2007.

    9 Armin Heinen, Legiunea Arhanghelul Mihail, Micare social i

    organizaie politic, Editura Humanitas, Bucureti, 1999; FranciscoVeiga, Istoria Grzii de Fier 1919-1941. Mistica naionalismului,Editura Humanitas, Bucureti, 1995.

    10 Eugen Weber, Dreapta romneasc, Editura Dacia, Cluj-Napoca,1995.

    11 Nicholas M. Nagy-alavera, Te Green Shirts and the Others, TeCenter or Romanian Studies, Iai, Oxord, Portland, 2001.

    12 Mihai Ftu; Ion Splelu, Garda de er. Organizaie teroristde tip ascist, Ediia a II-a, revzut i adugit, Editura Politic,Bucureti, 1980.

    13 Leon Volovici, Ideologia naionalist i problema evreiasc nRomnia anilor 30, Editura Humanitas, Bucureti, 1995.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    12/332

    11

    ideologiei naionale; iar lucrarea de a i conrm demer-sul. Lucrrile lui Vago Bela14 sau ale lui Carol Iancu15 oer operspectiv interesant prin sursele diplomatice sau de alt

    natur cercetate n arhive din Marea Britanie sau Frana, iardocumentele publicate n anexe sunt extrem de utile. Lucrrilelui Zigu Ornea16 au prins izul vremii, n special n ceea ceprivete presa ideologizat. De asemenea, trebuie menionatecontribuiile lui Florin Mller17 i ale celorlali cercettori bu-cureteni reunii n jurul Institutului Naional pentru Studiulotalitarismului privind cercetrile i documentele publicaten Arhivele totalitarismului reeritoare la ceea ce respectiviinumesc totalitarismul de dreapta din perioada interbelic aRomniei.

    *Iniial, pornind de la semnalarea antisemitismului rasist n

    bibliograa mai sus menionat, lucrarea a avut ca obiectiveidenticarea elementelor rasiste i analiza lor uncional n

    contextul ansamblului elementelor antisemite, n scopulde a creiona componenta rasial a discursului antisemit dinRomnia, pn la Al Doilea Rzboi Mondial. Am ales rzboiullui Hitler ca punct terminus deoarece e mai puin problematicaptul c textele produse n perioada respectiv sunt mai de-grab rezultat al inuenei germane dect autohtone. n opiniamea, roadele locale ale rasismului ar trebuit s se vad na-inte de rzboi, dac ideologia ar avut sucient or i dac

    14 Bela Vago, Umbra svasticii. Naterea ascismului i antisemitismuluin bazinul Dunrii (1936-1939), Editura Curtea Veche, Bucureti,2003.

    15 n special: Carol Iancu, Bleichroeder i Crmieux. Lupta pentruemanciparea evreilor din Romnia la Congresul de la Berlin.Coresponden inedit, Editura Haseer, Bucureti, 2006.

    16 n special: Zigu Ornea,Anii treizeci. Extrema dreapt romneasc,Editura Fundaiei Culturale Romne, Bucureti, 1996.

    17 Florin Mller,Metamoroze ale politicului romnesc: 1938-1944,Editura Universitii din Bucureti, 2005.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    13/332

    12

    ar existat condiiile interne propice dezvoltrii unor astelde enomene.

    Pe parcursul cercetrii, subiectul a devenit mai complicat

    din cauza numrului redus i a rolului minor al elementelorrasiale n ansamblul discursului antisemit din Romnia. Risculera ca, prin prezentarea neponderat a acestor argumente,s creez iluzia c rasismul era o component important alumii romneti interbelice, mult mai important dect esteazi ns, la o privire detaat i lucid, putem gsi cel multdeosebiri de grad ntre trecut i prezent.

    Ca atare, scopul lucrrii a devenit ceva mai dicil: i anume,a nelege de ce antisemiii romni preer argumentele cultu-rale n dauna celor rasiale. Pentru aceasta, analiza ar pututs se opreasc asupra elementelor exterioare antisemitismuluii rasismului, asupra unor elemente ale specicului autohtonal vremii, destul de cunoscute, care ar limitat discursul rasistsau cel rasial antisemit, s zicem din aar. Am ales, n schimb,s m concentrez asupra elementelor mai puin cunoscute,

    care au limitat dinuntru aria discursului rasist sau a celuirasial antisemit. Cu alte cuvinte, am urmrit condiiile internede posibilitate ale unui antisemitism rasial, ncercnd s ne-leg limitrile venite tocmai din zonele n care aceast orientare

    putea s se produc. Analiza a avut ca obiective (1) nelegereaactorilor care au cut ca distinciile culturale s par a su-ciente, pentru a nu complica discursul antisemit cu elementerasiste, (2) nelegerea actorilor care au contribuit la relativa

    detaare a subiecilor analizai a de discursul rasist i (3) n-elegerea actorilor care au generat anumite opiuni strategiceale respectivilor, opiuni care au mpiedicat buna colaborarecu rasismul european, n special cu cel german.

    (1) Am identicat mai muli actori care ar putut da ctigde cauz criteriilor culturale: (a) Faptul c, dup Congresul dela Berlin, distincia religioas a ost, pe de o parte, ntrit de

    distincia dintre non-ceteni i ceteni, iar, pe de alt parte,a ost consolidat prin descurajarea oportunitii convertirilor,

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    14/332

    13

    prin nlocuirea criteriilor de excludere religioase cu criteriiormulate n limbaj universalist. (b) Faptul c productoriitimpurii de discurs xenoob, precum Mihai Eminescu, au

    descris evreitatea n termeni preponderent culturaliti;iar calitatea tehnic a textelor, imaginaia, ora de sugestiei celebritatea postum a poetului naional au deschis undrum care nchidea altele pentru epigonii antisemii ai po-etului, care, ntmpltor, au constituit curentul dominant alantisemitismului romnesc. (c) Faptul c, dup 1918, evreiidin provinciile alipite nu au avut timpul necesar s-i dove-deasc loialitatea a de tnra cultur romn, rmnndn imaginarul antisemit ca loiali culturilor rus, maghiar igerman, a ntrit de asemenea distincia cultural, acetiaind percepui ca sucient de strini. (d) Faptul c A. C. Cuza,personalitatea central a antisemitismului romnesc, n elanulsu sintetic, sub inuena discursului eminescian i incapabils internalizeze determinismul biologic, plaseaz argumentelerasiale ntr-o poziie marginal, greu inteligibil i inutiliza-

    bil. (e) Faptul c publicul int era mai pregtit s neleagun discurs impregnat cu elemente tradiionale i religioase aorientat propaganda antisemit spre aceast ni de discurs chiar i n cazul ateilor de tineree precum A. C. Cuza.

    (2) Am identicat mai muli actori care ar putut contri-bui la relativa detaare a de discursul rasist: (a) Faptul c,n literatura de specialitate, rasa romneasc era de cele maimulte ori prezentat ca inerioar rasei maghiare, cu care

    existau vechi litigii n privina dieritelor tipuri de superiori-ti, i-a descurajat pn i pe cei mai dornici s mbriezediscursul rasist s o ac cu oarte mult pasiune. (b) Faptul ceugenitii din Cluj, care aveau cunotinele cele mai solide nprivina determinismului biologic, au avut anumite suspiciunin a se nri cu colegii de prol de peste muni a avut caurmare vduvirea discursului antisemit de suportul teoretic

    de ultim or. (c) Faptul c rasismul ncepe s e contestattiinic chiar i n interiorul discursului care susine determi-

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    15/332

    14

    nismul biologic a venit ca o conrmare a opiunilor teoretice(i nu numai) ale eugenitilor notri.

    (3) Am identicat mai muli actori potrivnici antisemi-

    tismului de tip rasist de provenien german: (a) Faptul ceugenitii din Cluj au ost recunosctori nanrilor FundaieiRockeeller, care avea o oarecare reinere a de rasismul clasici antisemitism, a avut ca i consecin o relativ auto-cenzur.(b) Faptul c eugenitii din Cluj au ncercat s menin bunanelegere cu PN-, partid cu o orientare mai democratic, aavut, de asemenea, ca eect auto-cenzura. (c) Faptul c ideo-logia hitlerist era vzut ca ind livrat la pachet cu revizi-onismul a descurajat autoritile administrative centrale n aadopta modelul, cel puin att timp ct mai era ceva de pierdutn aa revizionismului.

    Desigur, aceste ipoteze de lucru nu au aceeai greutate inu au acelai grad de complexitate. De aceea, spaiul i ateniaalocate ecreia au ost dierite. n plus, multe dintre ipotezelede lucru au ost relativizate acolo unde relaiile au ost mai

    complexe. Au existat i ali actori, mai subiectivi, pe carenu i-am amintit dect trector pe parcursul lucrrii, cum ar originea etnic a Elenei Lupescu n raport cu opiunile luiCarol al II-lea. Iar actorii identicai au avut inuene maimult sau mai puin semnicative la momentul respectiv. Amdescoperit, de asemenea, actori care au avut o inuen inver-s, contrazicndu-mi impresia general: (a) Cuvinte precumras, corcire i degenerare apar la majoritatea autorilor, avnd

    diverse sensuri i scopuri de utilizare. (b) Conceperea biologi-c a romnitii, n cazul eugenitilor de la Cluj, ca singurbaz solid pentru drepturi asupra diverselor provincii i casingur temei al depirii dierenelor culturale provinciale. (c)Conceperea aproape biologic a undamentelor ceteniei cainstrument de gestionare a geometriei naionale, prin careneleg armonizarea preerinei pentru teritorii cu preerina

    pentru o relativ omogenitate etnic. (d) Necesitatea de aadministra apolitic, ecient i uniorm un cadru antisemit,

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    16/332

    15

    aprut n contextul complex i complicat al regimului au-toritar al lui Carol al II-lea, a produs o deniie a evreitiiurmrind descendena de la momentul 1918. (e) La nceputul

    rzboiului, mai exact dup capitularea Franei, discursul oci-al se adapteaz la discursul nazist. ns i aceti actori au ostnuanai i relativizai. Iar,per ansamblu, rasismul romnescde pn la Al Doilea Rzboi Mondial a avut o orm att deatenuat i de particularizat, nct a continuat, cu mici retu-uri, s rmn un de-la-sine-neles i n regimul comunist,cu care, strict ideologic vorbind, trebuia s e incompatibil.Ca atare, antisemitismul romnesc interbelic a avut o ormpreponderent culturalist, concentrndu-se asupra limbii iculturii naionale cnd se voia a se sublinia dierenele, asupraintereselor economice cnd se voia sublinierea pericoluluii asupra religiei i numelui cnd se voia identicarea ina-micului.

    *

    Pentru urmrirea acestor obiective s-ar pretat mai multemetode. S-ar putut inventaria toate crile antisemite (scrisesau traduse) sau cele care ating subiecte similare pentru apondera argumentele rasiale cu cele culturale, n uncie denumrul acestora i de tirajul lucrrilor. ns volumul marede timp nghiit de o astel de activitate nu putea justicatprin rezultate obinute, orict de tiinice ar prea. Deoarece,aa cum remarc Robert Darnton ntr-o uoar critic asupra

    colii de la Annales, textele nu trebuie numrate, ci trebuiecitite.18 Cu alte cuvinte, e nevoie de o ptrundere n intimitateadiscursului prin tratarea, de exemplu, a unei brouri ordinarecu atenia pe care o merit un tratat respectabil. Or, pentrua ace ezabil un asemenea demers, este necesar o decuparea unor eantioane reprezentative discursiv. Norocul istori-cilor, similar uneori cu cel al losolor, este c evenimentele

    18 Robert Darnton, Marele masacru al pisicii i alte episoade din isto-ria cultural a Franei, Editura Polirom, Iai, 2000, p. 222.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    17/332

    16

    odat trecute las urme, iar discursurile reprezentative la unmoment dat pot identicate prin reeririle la acestea, care seac ulterior. Astel, pot rmne pe seama intuiiei doar cteva

    mici semne de ntrebare; i anume, dac inuena s-a datoratmijloacelor tehnice de promovare, perseverenei i altor ac-tori conjuncturali sau calitii discursului. ns rspunsul laaceste ntrebri este adeseori destul de acil, doar c nu poate dovedit tiinic, adevrul ind girat de plauzibilitateatextului i respectabilitatea autorului.

    Din punct de vedere metodologic, am olosit ca instrumen-te analiza uncional, urmrind uncia (rolul) argumenteloranalizate n ansamblul sistemului ideatic din care ac parte,precum i uncia pe care puteau s o ndeplineasc n contex-tul general. De asemenea, am olosit analiza post-structura-list, urmrind opiunile strategice din interiorul cmpurilor,raporturile i eectele de putere care au condiionat aciuneasubiecilor, poziia n cmp a respectivilor productori dediscurs, mijloacele de care au cut uz n mod contient sau in-

    tuitiv pentru distribuia ideologiei i metodele care au generateecte de adevr i producerea de consensuri. Per ansamblu,am olosit metoda interpretativist combinat cu citarea ironi-c, nglobnd discursul nativilor n discursul analizei pentrua-i ace s spun ceea ce doreau ei s spun, ns r eectelede adevr pe care le-au avut n vedere, alturnd contexte di-erite i lsnd personajele s se contrazic sau s spun ceeace ar preerat s ascund. n acest sens, am aranjat pe ntreg

    parcursul lucrrii diverse claricri teoretice i conceptuale,plasri n contexte mai largi (temporale i spaiale), perspec-tive i mize pe care respectivii le-au trecut sub tcere sau doarle-au ignorat. Consider utile astel de digresiuni, deoarecestau la baza interpretrii, crend o tensiune prin ormulareaexplicit a ceea ce poate neles astzi sau a ceea ce probabilaveau de suportat cei care constituiau obiectul discursurilor

    analizate i ceea ce probabil nelegeau productorii sau des-tinatarii discursurilor respective. Iar cnd ntlnim dierene

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    18/332

    17

    majore, putem vedea cum aceleai cuvinte sau ormule trimitla relaii logice dierite, la ateptri i presupoziii dierite saureect stocul de cunotine, metodele de operaionalizare

    a respectivelor cunotine, ori reveleaz practicile sociale cumize simbolice, economice sau politice.

    Instrumentele i metodele au ost tratate ca atare, r a olosite programatic i sistematic. Dup utilitate, au ost o-losite alternativ sau concomitent, iar, unde a ost posibil, ampreerat descrierea. otui, nu am urmrit ceea ce se numeteneutralitate, lsnd la vedere opiunile personale i atitudi-nile inevitabil politice asupra subiectelor tratate. Deoarece, demulte ori, dezideratul neutralitii nu poate dect s duneze,ocultnd inevitabila perspectiv a autorului, e i numai prinatenia selectoare care trateaz anumite subiecte i aspectedintr-o problem. Dei neutralitatea poate asigura durabilita-tea ormulrilor unui text.

    *

    Pornind de la aceste considerente metodologice, amconcentrat atenia analizei asupra resurselor teoretice i amodului practic de uncionare a (1) discursului politic, a (2)discursului tiinic i a (3) discursului juridic, urmrind pro-ductorii majori (inueni), care ar putut avea vreo inuenn privina caracterului rasial sau cultural al antisemitismuluiromnesc. ntmplarea istoric a cut ca cele trei discursuris se polarizeze n centrele provinciale Iai, Cluj i Bucureti,

    astel nct inuena procesului de unicare asupra deveniriiantisemitismului a aprut n mod implicit.

    (1)Antisemitism la Iai. O analiz a discursului politic. naceast parte, analiza se concentreaz asupra activitii de pro-l a antisemitului ieean A. C. Cuza, cea mai reprezentativpersonalitate din domeniu, deoarece, pe de o parte, a avut oactivitate longeviv n care inuena lui s-a cut simit prin

    ndoctrinarea sistematic, realizat prin intermediul roluluide proesor la Universitatea din Iai i prin intermediul nu-

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    19/332

    18

    meroaselor texte produse, iar, pe de alt parte, inuena luis-a cut simit prin exemplul practic al politicii lui, la el deconstante i longevive. n acest din urm sens, trebuie menio-

    nat aptul c A. C. Cuza a ost prta la producerea majoritiisemnicative a partidelor extremiste din perioada interbelic,prin uziune sau prin diviziune, n general n calitate de lider(cel puin spiritual). A. C. Cuza a constituit un el de pol aldreptei extreme romneti sau cel puin un punct de reerina de care se poziionau restul concurenilor, e c l consi-derau prea radical, e c l considerau destul de moderat sauinecace.

    (2) Rasism la Cluj. O analiz a discursului tiinic. Aceastparte analizeaz cea mai semnicativ producie tiinicromneasc privind determinismul biologic. Cea mai semni-cativ micare n acest sens a ost micarea clujean, de undea iradiat n special la Bucureti, ns r s ating un nivel si-milar. Analiza se concentreaz asupra opiunilor strategice denatur teoretic, politic i economic ale lui Iuliu Moldovan

    privind dezvoltarea teoretic i implementarea practic aeugeniei n Romnia. De asemenea, un loc important l areanaliza relaiei (doctrinare) a acestuia cu micii dizideni aidoctrinei, cu extremistul Iordache Fcoaru n principal, icu oscilanii Ovidiu Comia, Petre Rmneanu i GheorgheVornica, acetia din urm aducnd doar cteva accente saunuane, tensiunea ideologic ind mai puin intens.

    (3) Administraie la Bucureti. O analiz a discursului

    juridic. Aceast parte analizeaz chestiunea ceteniei, guver-nat ntr-o msur semnicativ de principiul jus sanguinis,chestiune vzut ca principal instrument de gestiune etnic.Ptrunznd oarecum n intimitatea discursului juridic, npractica zilnic, surprins n diverse sentine, comentarii, re-comandri i regulamente de aplicare, analiza se concentreazcu precdere asupra tensiunii create de scurta guvernare Goga

    pentru administraia din timpul regimului autoritar de lasritul domniei lui Carol al II-lea.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    20/332

    19

    1.2. Stadiul cercetrilor. Eugenie, rasism iantisemitism

    Pe plan internaional, studiul antisemitismului de tip rasistsau, altel spus, studiul privind aportul determinismului biolo-

    gic la undamentarea i redesenarea antisemitismului a ost icontinu s e o problem interdisciplinar, cu o bibliograen continu cretere. Filoso, sociologi, antropologi, istorici,politologi i psihologi au ncercat, pornind de la instrumentele

    specice domeniului, s ac inteligibil enomenul care a pro-dus genocidul cunoscut sub numele de Holocaust sau Shoah.Proporiile inimaginabile i maniera de lucru a nazitilor,care au contribuit la transormarea tragediilor n statistic, aupus sub semnul ntrebrii undamentele nelegerii condiieiumane i, n rndul teologilor, a divinitii. Cu alte cuvinte,se poate spune c nazismul a avut i consecine teoretice,sensibiliznd criticismul european n privina nocivitii unor

    chestiuni care adeseori apreau, sau nc apar, ca benigne.Potrivit lui Robert Wistrich, chiar i n rndul intelectualilorde azi, antisemitismul devine adeseori inteligibil doar dacmbrac uniorma nazist19.

    O prezentare a diverselor contribuii pentru lmurireaproblemei, cu realizrile i neajunsurile lor, ar nsemna ocercetare n sine. Doar proiectul bibliograc al CentruluiInternaional pentru Studiul Antisemitismului nsumeazmunca unor ntregi echipe, pe o lung perioad de timp.20 De

    19 Robert S. Wistrich, Antisemitism in Europe oday. Address to theOrganisation or Security and Cooperation in Europe (OECD),nAntisemitism International, An Annual Research Journal o theVidal Sasson International Center or the Study o Antisemitism,2003, p. 64.

    20 Susan Sarah Cohen (ed.),Antisemitism: An Annotated BibliographyDescription, Vols. 1-19 (1984-2002). Munich: K.G. Saur, 1987-200;

    Rena R. Auerbach (ed.), `Te Jewish Question in German-SpeakingCountries, 1849-1914: A Bibliography. New York: Garland, 1994.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    21/332

    20

    asemenea, dat ind interdisciplinaritatea, avem de-a ace custadii ale cercetrilor. De aceea, am ales o abordare a stadiuluicercetrilor, care, pe de o parte, nseamn mai puin dect

    stadiul cercetrilor iar, pe de alt parte, nseamn mai multdect att, deoarece ncorporeaz diversele contribuii ntr-oteorie proprie privind natura antisemitismului. Autorii au ostalei dup criteriul renumelui interdisciplinar i dup criteriulutilitii n construirea unei teorii solide. Datorit deormaieiproesionale, am cut abstracie de abordrile care au n vederesuetul, concentrndu-m asupra a ceea ce Emil Durkheimnumea apte sociale. otui, n poda ironiei lui Durkheim,care declara c ori de cte ori gsim o explicaie psihologic aunui enomen social, putem siguri c aceasta este eronat21,am olosit expresii precum context emoional.

    *Am ncercat s trasez, pe scurt, condiiile n care s-au mi-

    cat i mpletit eugenia, rasismul i antisemitismul, n scopul

    de a creiona cadrul general i de a realiza cteva claricriconceptuale i teoretice pentru nelegerea contextului par-ticular romnesc. Zona de interes a constat n gsirea resur-selor teoretice ale antisemitismului i n urmrirea eectelordiverselor simbioze. ns, cel puin n cazul de a, dat indaptul c abordrile teoretice sunt mai degrab prescriptivedect descriptive i simul comun se mpletete att de resccu marea teorie, delimitarea oarte clar ntre teorie i practic

    este destul de problematic. Chiar i n general este dicil deapreciat dac practicile se legitimeaz ulterior prin teorii saudac teoriile deschid sau lrgesc drumul unor practici. Ceeace se poate spune cu siguran este c att teoriile (doctrinelesau ideologiile contient construite) bine promovate (eventual

    21 Emil Durkheim, apudStanley R. Barrett,Antropology: A Students

    Guide to Teory and Method, University o oronto Press, 1998, p.33.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    22/332

    21

    instituionalizate), ct i practicile vecine22 condiioneazpracticile unui grup sau ale unui individ. De asemenea, eveni-mentele (cu ntreg hazardul acestora) i memoria (ideologic

    ori ba) a evenimentelor creeaz nite decupaje pe care istoricultrebuie s le aib n vedere atunci cnd ncearc s reconstituiecadrul de condiionri n care nativii acionau liber saualtel spus, s reconstituie gramatica23 libertii.

    *Din punct de vedere teoretic, rasismul european interbelic i

    eugenia sunt dou ee ale aceleiai monede care circul ntretiin i politic. Cele dou doctrine politico-tiinice suntgreu (i poate inutil) de desprit. Singurul beneciu al uneieventuale disocieri ar unul politic, care ar sublinia mai de-grab deosebirile dect asemnrile dintre eugenia din lumeaanglo-saxon liberal i rasismul totalitar nazist n cadrulcruia eugenia ar doar un compromis cut modei acade-mice. otui, este greu de trecut peste undamentul comun:

    discriminarea dup origine i instrumentalizarea reproduceriiumane ntru producerea unei populaii viitoare mai bune.Prin mai bune trebuie s nelegem prestabilite. Din acestpunct de vedere, putem spune c rasismul este varianta cul-turalizat a eugeniei, deoarece biologia rasismului este maiimpregnat de elemente culturale din domeniul etnicitii.

    Dac urmrim originile, aceste asemnri au ca punct deplecare coincidena istoric a revoluiei biologice din care s-a

    nscut darwinismul social i punerea n discuie a problemeisclaviei pe continentul american.24 Poate doar o coinciden,ns e o coinciden interesant aptul c atenia acordatreproducerii individuale s-a amplicat n momentul n care

    22 Paul Veyne, Cum se scrie istoria, Editura Meridiane, Bucureti,1999, p. 391.

    23 Ibidem, p. 383.24 Michael D. Biddiss, Gobineau and the Origins o European Rac-

    ism, n Race and Class, (7)1966, p. 258.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    23/332

    22

    reproducerea grupurilor devenise un subiect de dezbatere.Dierena, oarecum nesemnicativ, a constat n aptul ceuropenii sraci, care erau vizai de ctre adepii noii biolo-

    gii, nu aveau un marker de culoare, spre deosebire de cei dinAmerica. Cu toate acestea, n discuiile reeritoare la abolireasclaviei, s-au auzit voci care vorbeau despre condiia multmai precar a muncitorilor-sclavi din Europa, care, spre de-osebire de cei americani, trebuiau s-i asigure singuri hranai adpostul. De asemenea, enomenul imigraiei, acilitat denoile mijloace de transport, colonizarea european intensiv acelorlalte continente i integrarea economic mondial25 punproblema justicrii dublului standard aplicat dup origineaeuropean sau non-european a cetenilor noii lumi uide.Chiar i Frana, patria universalismului, apeleaz la criteriuloriginii atunci cnd criteriile culturale (religioase i lingvisti-ce) sunt incapabile s ac distincia ntre cetenii rancezi isemi-cetenii supui ai autoritii ranceze26.

    Dac urmrim mai degrab diuziunea dect originile,

    ajungem la un rezultat similar, deoarece, datorit polemicilorcu proaspt detronata regin a cunoaterii (teologia), biologiapropus de Charles Darwin (1809-1882) a intrat adnc ncontiina publicului. Probabil c succesul lui Darwin, inclu-siv n biologie, a ost asigurat de ceea ce a circulat sub numelede darwinism, graie unor polemiti precum Tomas H.Huxley (1825-1895), unor autori de bestseller-uri precumErnst Haeckel (1834-1919) sau a unor loso precum Herbert

    Spencer (1820 -1903). Pe de o parte, polemica lui Huxley acut respectabil gura omului de tiin27, iar pe de alt par-

    25 Eric Hobsbawm, Era capitalului, Editura Cartier, Chiinu, 2002,pp. 48-49.

    26 Grard Noiriel, Ceteanul n Ute Frevert, Heinz-Gerhard Haupt(eds.), Omul secolului al XIX-lea, Editura Polirom, Iai, 2002, pp.184-185.

    27 Kevin N. Laland and Gillian R. Brown,Sense and Nonsense, Evolu-

    tionary Perspectives on Human Behaviour, Oxord University Press,2002, p. 30.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    24/332

    23

    te, tiina polemic28 a lui Haeckel a devenit sursa de baz acunotinelor generale despre darwinism.29 De exemplu, doarediia german a mult tradusei opere a lui Haeckel, Enigmele

    universului (1895-1899), s-a vndut n peste 400.000 deexemplare ntre 1900-191430. Iar acest succes nu a ost un cazsingular. Ct despre Herbert Spencer, dei era luat peste piciorn lumea losolor (de exemplu Nietzsche), acesta a contri-buit, prin spiritul su sistemic i integrator, la transormareaevoluionismului n baz de pornire pentru orice discuietiinic a epocii sale. Mai mult, implicndu-se n dispute-le politice, prin vehemena sa mpotriva oricror orme deasisten social, a devenit un partizan al cinismului legitimattiinic.31 n dialogul bilateral protabil cu Darwin, Spencera oerit ormula de succes: supravieuirea celui mai adaptat.

    otui, dac dorim s gsim n Darwin un centru al di-uziunii ideologiei rasiste, nu vom reui chiar dac i lumn calcul i pe promotorii si mai sus menionai. DeoareceDarwin nu a ost nici primul, nici cel mai important pro-

    motor al acestor idei. A ost mai degrab un nume celebrunumai bun de utilizat, un moment de cotitur, un momentn care prejudecile i interesele de clas au devenit judecitiinice.

    raseul acestor idei prin biologie dezvluie ceea ceAndr Pichot numete darwinizarea societii occidentalencepnd cu secolul al XIX-lea. Aa cum observase Marx,biologia a preluat (ca analogii) idei i teme olosite anterior

    n tiinele sociale (de la Malthus la Hobbes), care, ulterior,s-au rentors biologizate n tiinele sociale, ncununate cu un

    28 Robert J. Richards, Te ragic Sense o Lie: Ernst Haeckel and theStruggle over Evolutionary Tought, Te University o ChicagoPress, 2008, p. 108.

    29 Ibidem, p. 2, p. 223.30 Howard K. Kaye, Te Social Meaning o Modern Biology, Yale Uni-

    versity Press, 1986, p. 38.31 David C. Stove, On Enlightenment, (ed. Andrew D. Irvine) rans-

    action Publishing, 2003, p. 120.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    25/332

    24

    el de aur tiinic32. Cu aceast ocazie, ceea ce trecea dreptresc din vocabularul ideilor de-a gata, va trece drept natural.Eugenia, ind cea mai respectabil direcie a acestui curent,

    a girat cu autoritatea sa tiinic o serie de temeri sociale ipanici morale33, ptrunznd n zonele n care alte produse alebio-sociologiei ntlneau reticene. Potrivit logicii armoniei,eugenia urma s umple spaiul gol din arborele cunoateriicreat ntre biologie i sociologie; de exemplu, sociologii tim-purii britanici i imaginau sociologia ca o suprastructur caretrebuie ridicat pe solidele undamente biologice oerite deeugenie34.

    Aadar, dac ne reerim n mod de-contextualizat laDarwin, vom gsi doar idei implicite i cteva raze mai ex-travagante neutralizate de dubii serioase. n poda aptului cvedea n orice orm de asisten medical sau social o sursa degenerrii rasei35, Darwin considera c neglijarea celorslabi sau neajutorai ar plti cu certe i mari suerine pentruprezent un, mai mult sau mai puin probabil, beneciu pentru

    viitor.36

    ns, plasat corect n context, situaia se schimb, datoritdialogului ructuos de idei avute cu contemporanii si, nspecial cu Francis Galton (1822-1911) i Alred R. Wallace(1823-1913).Prin lucrarea Te Descent o Man and Selectionin Relation to Sex (1871), Darwin a asimilat n biologiasa o serie de elemente eugeniste din gndirea vrului su,

    32

    Andr Pichot, La socit pure. De Darwin Hitler, Champs-Flam-marion, Paris, 2000, pp. 78-88.33 Frank Diktter, Race Culture: Recent Perspectives on the History

    o Eugenics, Te American Historical Review, Vol. 103, No. 2.(Apr., 1998), p. 468.

    34 Ann Oakley, Eugenics, Social Medicine and the Career o Richarditmuss in Britain 1935-50, Te British Journal o Sociology, Vol.42, No. 2, Jun., 1991, p. 167.

    35 Charles Darwin, Descent o Man, and Selection in Relation to Sex,With Illustrations. London: John Murray, Albemarle Street, 1871,

    p. 168.36 Ibidem, p. 169.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    26/332

    25

    Francis Galton.37 Prin acest dialog, un nume gireaz un altul,dnd ideilor mai mult or. ngrijorrile lui Galton privitoa-re la nmulirea i vigoarea ineriorilor sunt internalizate de

    Darwin i explicate ca ind urmare a aptului c nepsarea iace pe deavorizaii socials devinavorizai ai sorii, raseleinerioare tinznd s le nlocuiasc pe cele superioare tocmaidatorit deectelor morale care avorizeaz cstoriile timpuriii ecundrile masive.38 Francis Galton a ndrznit s meargceva mai departe, att teoretic ct i instituional. Precauialui Galton se reerea doar la excesul de zel39 care ar pututdiscredita demersul eugenic. Devenit celebru datorit amilieisale ilustre, Galton reuete s impun mediului academic onou disciplin eugenia. Dup 1865, Galton i-a dedicatntreaga via noii tiine, al crei nume l-a inventat n 1883.40Din punct de vedere instituional, putem meniona aptul c aadunat entuziatii noii discipline n cadrul Eugenics EducationSociety (1907), deoarece era contient i rustrat de lentoareacu care ideile i croiesc drum spre mintea oamenilor de

    rnd41

    . Din punct de vedere teoretic, Galton l-a depit nextravagan pe Darwin pn ntr-acolo nct guvernul brita-nic a ost uluit la auzul unor propuneri derivate din principiilegaltoniene care, traduse n limbajul politic, nsemnau redis-tribuirea bogiei de la sraci la bogai42. Prin msurile nega-tive, care vizau descurajarea nmulirii disgenicilor, i prinmsurile pozitive, care ncurajau nmulirea eugenicilor,eugenia se voia a o tiin aplicat, avnd ca obiect studierea

    37 Mike Hawkins, Social Darwinism in European and AmericanTought, 18601945, Cambridge University Press, 1997, pp. 216-217.

    38 Darwin, op. cit., p. 174.39 Francis Galton, Eugenics: Its Denition, Scope and Aims,Ameri-

    can Journal o Sociology,vol. X, No. 1, July 1904, p. 6.40 Michael G. Bulmer, FrancisGalton: Pioneer o Heredity and Biom-

    etry, Te Johns Hopkins University Press, 2003, p. 79.41 Francis Galton, Biometry, n Biometrika, Vol. 1, No. 1, 1901, p. 8.42 Bulmer, op. cit., p. 86.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    27/332

    26

    i ameliorarea stocului genetic43, tiina care avea n vederetoate inuenele care mbuntesc calitile nnscute alerasei44. n aceeai ordine de idei, Alred R. Wallace, cel care a

    ormulat concomitent cu Darwin o teorie similar, a introdus,precum Galton, o serie de idei care au dat accente extrava-gante darwinismului. Wallace, dorind s culturalizeze i selimine accentele eventual imorale ale doctrinei lui Darwin,sublinia importana altruismului n evoluia grupului cultural.Prin altruism, ecare individ, indierent de valoare trebuias-i gseasc locul su de utilitate social n grupul din carecea parte. Pe aceast porti a intrat n istorie acea tiinhibrid numit uneori sociobiologie, alteori biosociologie sau purtnd alte nume mai mult sau mai puin ezoterice; nRomnia, N. C. Paulescu i-a botezat lucrrile de acest gen -ziologie losoc.Altruismula ost conceptul care a asiguratraiunea de a exista acestui mod de problematizare, deoareceabia prin altruism a putut undamentat conceptual o soci-etate pe baze biologice compatibile cu concurena i selecia45.

    i, tot prin acesta, lupta pentru supravieuire putea depilumea zicului, ptrunznd n lumea grupurilor culturale iar cooperarea trebuia s asigure succesul grupului altruist,eliminnd rasele inerioare46, adic mai puin altruiste.

    Darwinismul social rezultat din acest dialog multiplua ost un mix tiinico-popular care avea n centru ideeaspencerian a supravieuirii celui mai adaptat i chestiuneaseleciei naturale. Aceasta din urm a ost punctul central

    al teoriilor reunite sub numele de darwinism, ind singurulpunct asupra cruia toate cdeau de acord i singurul care aost exportat cu succes n alte discipline47. n plus, darwinis-

    43 Salvator Cupcea, Ce este Eugenia n Buletin eugenic i biopolitic(BEB),volumul XII, Sibiu, 1941, p. 76.

    44 Galton, Eugenics, p. 1.45 Pichot, op. cit., p. 133.46 Ibidem, pp. 94-97.47 Pichot, op. cit., p. 71.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    28/332

    27

    mul pune punct dezbaterilor reeritoare la originea i viitorulraselor.48 Fie c erau adepi ai monogenezei (divin ori ba) sauai poligenezei, e c erau preocupai de puritate, e c vedeau

    puritatea ca improbabil, pornind de la milioanele de str-moi ai ecrui individ, dup Darwin, socio-biologii ncep sdea dreptate zootehnitilor: rasa pur (sau noua specie de om)poate obinut prin continu selecie ntru modelul dorit.n acest sens, armaia lui Huston Stewart Chamberlain, pecare Lon Poliakov o prezint ca motto pentru chestiuni maimult sau mai puin mitologice, era ct se poate de tiinic lavremea respectiv: la urma urmelor, chiar dac s-ar dovedic n trecut n-a existat niciodat vreo ras arian, noi vrems existe una n viitor: iat punctul de vedere decisiv pentruoamenii de aciune49. Din aceast perspectiv, am putea trageconcluzia c undamentele rasismului tiinic se regsesc maidegrab n darwinism dect n gobinism, acesta din urmind apreciat de ctre rasiti mai degrab pentru postulareainegalitii dect pentru orma n care a postulat-o.50 Gobineau

    i rasitii cu pregtire preponderent literar s-au nvechit51

    ,rmnnd a apreciai doar n calitate de ondatori, nsargumentele lor, care preau chiar i pentru rasiti tot attde hazardate ca i ale adversarilor lor52, trebuiau s lase loculunor argumente tiinicizate, greu de combtut i uor derearanjat dac erau descoperite eventuale scpri argumen-tative. n plus, dac prsim teritoriul notorietii postume,

    48 Georges Vacher de Lapouge apudPichot, op. cit., p. 351.49 Huston Stewart Chamberlain apudLon Poliakov, Istoria Anti-

    semitismului. De la Voltaire la Wagner,vol. III, Editura Haseer,Bucureti, 2000, p. 311.

    50 Vezi armaiile directorului Institutului Antropologic din Berlin,Eugen Fisher, reproduse de Henric Sanielevici, n slujba Sata-nei?!..., Editura Adevrul S. A., Bucureti, . a. [1935], p. 23.

    51 Sanielevici, op. cit., p. 183.52 Petru iprescu, Ras i degenerare. Cu un studiu statistic asupra

    jidanilor, ipograa Bucovina I. E. orouiu, Bucureti, 1941, p.11.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    29/332

    28

    n care att Darwin ct i Gobineau apar ca guri dominanteale secolului al XIX-lea, realitatea sociologic apare puinsurprinztoare. Adic, nu gobinismul, ci darwinismul a ost

    suportul teoretic undamental al rasismului european, deoa-rece printele rasismului, Arthur de Gobineau (1816-1882),nu prea a ost citit sau, cel puin, cumprat. ntre 1853-1855,eseul lui Gobineau a avut un tiraj de 500 de exemplare. Deasemenea, ediia german i-a gsit cu greu editor: dup patruani de eorturi ale Gobineau-Vereiningung, eseul a ost publicatn 1897, dar nu s-au vndut dect 4.000 de exemplare pn n193453. n schimb, aa cum am artat, darwinismul s-a vndutbine, iar eugenismul a ost prolic. De exemplu, n domeniuleugeniei s-au scris circa 7.500 de cri i studii pn n 1915,iar majoritatea medicilor au mbriat, cel puin parial, nouareligie54. Ann Oakley susine c, ntre 1910-1960, n MareaBritanie, aproape orice personalitate relativ cunoscut, de lamedici la biologi, poate regsit printre membrii micriieugenice55.

    n acest orizont, vulgarizatori mediocri, precum bibliote-carul Georges Vacher de Lapouge, oameni de litere mai multsau mai puin ranai, precum Arthur de Gobineau i somitiacademice, respectabile i n acelai timp populare, precumErnst Haeckel, Ludwig Gumplowicz sau Francis Galtonproduc (din raiuni variate) un corpus de texte care devinespre sritul secolului al XIX-lea un el de bibliograe obli-gatorie pentru orice abordare (elevat) politic sau teoretic

    aproblemei inegalitii. otui, att rasismul ct i eugenia, cadoctrine de sintez (mai mult sau mai puin eclectice), nu s-aulimitat la dezvoltarea darwinismului social, ci au mprumutatdin gndirea secolului al XIX-lea, de la renologie la literaturcomparat, tot ceea ce nu punea n discuie undamentul, ianume c producerea unei populaii viitoare mai bune este

    53 Pichot, op. cit., p. 346.54 Ibidem, p. 179.55 Ann Oakley, op. cit., p. 168.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    30/332

    29

    posibil, dezirabil i chiar etic. Folosindu-se de aceasttiin marginal, predat uneori sub acoperirea unor tiineprecum economia, sociologia sau psihologia (ornd puin

    curricula), iar alteori ca tiin propriu-zis, deloc marginal,sub denumirea de eugenie sau antropologie56, antisemitismuli-a lustruit undamentele teoretice.

    Cea mai complet (dezinhibat i radical) legtur dintreeugenie, rasism i antisemitism s-a realizat n Germania dupPrimul Rzboi Mondial, unde s-au ntlnit o serie de condiiiavorabile. n primul rnd, aceast nedisimulare dezinhibat aavut drept condiie de posibilitate sentimentul de sinceritatecinic de dup Pacea de la Versailles; deoarece, mai vizibildect n cazul altor pci, cel puin pentru nvini, paceaaceasta nseamn o continuare a rzboiului cu alte mijloace57.Cu alte cuvinte, avem de a ace cu o abandonare a discursuluiuniversalist n avoarea a ceea ce Foucault numete discursdespre rzboi neles ca relaie social permanent, ca undalde neters al tuturor raporturilor i al tuturor instituiilor de

    putere58

    . De aici i tendina de utilizare (mai degrab practicdect critic) a unor loso precum Nietzsche i Marx, de aicii cultul pentru personaliti precum Napoleon59, care i-auimpus voina. Ca s nu mai vorbim de darwinism, care se simteextrem de conortabil ntr-un asemenea context emoional. Se

    56 Lvi-Strauss numea rasa ca ind pcat originar al antropologiei(apudMichael S. Billinger, Another Look at Ethnicity as a Bio-

    logical Concept. Moving Anthropology Beyond the Race Concept,Critique o Anthropology, 3, vol. 27, 2007, p. 2).57 Franz Schauwecker apudPeter Sloterdijk, Critica raiunii cinice,

    vol. II, Editura Polirom, Iai, 2003, p. 222. Jocul de cuvinte realizatn 1929 de Schauwecker reprezint inversarea celebrului principiual lui Carl von Clausewitz, inversare cut azi celebr de ctreMichel Foucault (dup reinventarea ei; la el ca n cazul termenuluibiopolitic).

    58 Michel Foucault, rebuie s aprm societatea. Cursuri susinutela Collge de France (1975-1976), Editura Univers, Bucureti, 1999,

    p. 62.59 Sloterdijk, op. cit, pp. 272-279.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    31/332

    30

    poate observa c vulgarizarea criticii secolului XIX a ost bineinternalizat, tinznd s devin aciune, aparent cu crile pea (chiar i n cazul bluului), n contextul sentimentului de

    prbuire general, de amurg al civilizaiei i de rzboi diuz,eventual civil. S-ar putea spune c noua violen a discursuluipolitic se datoreaz, pe de o parte, extinderii procesului de de-mocratizare, deoarece aceast tonalitate acut60 echivaleazcu un plus de sinceritate pentru masele de alegtori, iar, pe dealt parte, se datoreaz integrrii treptate a criticii n aciune(cu acelai eect de sinceritate) deoarece naivitile i tensiu-nile volitive dintr-un strat cultural dominant s-au consumatprin procese de nvare strategice61. Peter Sloterdijk remarcaptul c tiparele de gndire real-politice62 au ptruns pnjos, la omul de pe strad63, determinnd o acceptare cinica cruzimilor necesare64 n majoritatea domeniilor aate nconexiune cu aciunea.

    n al doilea rnd, aspectul radical, urgent i violent sedatoreaz contextului socio-economic. i anume, dezastrele

    economico-sociale i sanitare de dup Primul Rzboi Mondial(adic o cretere a nevoilor de asisten ntr-un context econo-mic mult mai srac) au generat numeroase discuii i soluiireeritoare la prevenirea colapsului poporului german65, maiales n cazul proesiunilor libere aate n contact cu aparatulde stat (medici i avocai). n asemenea condiii, deja critica-tele concepte umanitate i bunvoin au lsat locul unorconcepte mai adecvate noii situaii.

    Imaginea se completeaz dac adugm tradiiile tiinice(antropologia zic, rasismul i social-darwinismul), juridice(principiuljus sanguinis guverna chestiunea ceteniei ntr-o

    60 Schorske, op. cit., p. 116.61 Sloterdijk, op. cit, p. 191.62 Ibidem, p. 274.63 Ibidem, l. cit.64 Ibidem, p. 276.65 Hawkins, op. cit., p. 232.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    32/332

    31

    msur mai mare dect n Occident66) i popular-politice(pangermanismul i antisemitismul). n plus, antisemitismulera rspunsul curent la chestiunile sociale pentru dreapta

    central-european. Folosind ormula austriacului FerdinandKronawetter, putem spune c antisemitismul era socialismulimbecililor67. Acesta este poate motivul pentru care stnga, celpuin n zonele germane, s-a poziionat ca adversar al antise-mitismului. Potrivit lui Norbert Elias, socialitii germani auluptat cu antisemitismul nu din sentimente de prietenie pen-tru evrei, ci din opoziie a de dreapta care promova aceastideologie68. Deoarece muli socialiti pragmatici vedeau nastel de agitaiuni o ncercare a dreptei de a ura electoratulstngii prin ademenirea cu un soi de socialism eudalreaci-onar cu iz revoluionar69. ns trecut prin evoluionism, careera limbajul epocii i prin eugenie, care era limbajul tiinei,aspectul imbecilizant se poate estompa. Au existat numeroisocialiti, unii dintre ei celebri, precum Karl Kautsky, care auczut n capcana eugeniei. Asemeni unor eministe, acetia au

    vzut n eugenie un mijloc de a mbunti asistena socialsau, cel puin, de a orienta interesul opiniei publice n aceastdirecie, n poda violenei simbolice a acestui discurs caresubmina principiul egalitii.

    Sub numele de igien a rasei, eugenia, rasismul i an-tisemitismul i-au gsit, ca nicieri altundeva, mplinirean Germania lui Hitler steriliznd persoanele rasialmente

    66 George M. Fredrickson, Te Historical Construction o Raceand Citizenship in the United States, United Nations ResearchInstitute or Social Development, Identities, Conict and CohesionProgramme Paper Number 1, October 2003, p. 13.

    67 Maxima lui Kronawetter, coleg de partid cu antisemitul KarlLueger, a ost popularizat n Germania de August Bebel. (RobertS. Wistrich, Te SPD and Antisemitism in the 1890s, EuropeanHistory Quarterly, vol. VII, 1977, p. 189).

    68 Norbert Elias, On the Sociology o German Antisemitism,Jour-

    nal o Classical Sociology, vol. I, 2001, p. 220.69 Wistrich, op. cit., pp. 177-185.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    33/332

    32

    incorecte70 cu aceeai uurin cu care n rile democraticeerau sterilizai doar bolnavii i sracii. Procesul a nceput n193771 cu sterilizarea metiilor rezultai din ntlnirile trupe-

    lor ranco-aricane cu indigenele, cu ocazia Primului RzboiMondial. Apoi au ost luai n vizor pentru sterilizare romii.Iar odat cu nceperea rzboiului, considerentele de economie(timp i bani) au dat ctig de cauz eutanasiei, ca metodmai urgent i mai ecient dect sterilizarea: evrei, romi,comuniti i bolnavi (acetia din urm r discriminare).Aceste crime au adus pe culmi nebnuite demograa aplicat,adic ceea ce nazitii numeau biologie aplicat72. Din aceastperspectiv, se poate observa c distincia dintre eugenie irasism a aprut mai degrab din considerente politice (geo-politice) dect teoretice (biopolitice), cauza principal indopiunile de alian din timpul celor dou rzboaie mondiale.Dac dup Primul Rzboi Mondial, eugenitii americani saubritanici au simit nevoia s se distaneze de tiina care i-aservit politicii lui Wilhelm al II-lea73, dup cel de-al Doilea

    Rzboi Mondial, eugenitii democratici au ost nevoii sse debaraseze de imaginea demonizat a eugeniei germane74.Din acest moment, pentru opinia public, eugenia a devenitla el de compromitoare ca eutanasia nazist.

    Este adevrat c n literatura sociologic american lo-eugenic sunt de gsit critici dure la adresa nordicismului ncdin perioada interbelic, aprute ca o reacie la propaganda

    70 Pichot, op. cit., p. 390.71 Ibidem, p. 391.72 Naional-socialismul este biologie aplicat: Hans Schemm apud

    Max Weinreich, Universitile lui Hitler. Contribuia intelectualilorla crimele Germaniei mpotriva evreilor, Editura Polirom, Iai, 2000,p. 38.

    73 Frank H. Hankins, Te Racial Basis o Civilization. A Critique othe Nordic Doctrine, New York & London, Alred A Knop, 1926, p.viii.

    74 Dan Stone, Race in British Eugenics, European History Quarterly,vol. 31, 2001, p. 403.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    34/332

    33

    german din timpul Primului Rzboi Mondial (i dup). nsastel de critici, chiar dac se sprijin pe argumente mpru-mutate din antropologia cultural de inspiraie boasian, sunt

    adeseori ndreptate doar spre dogmatismul i credulitatea75sau spre excesul de imaginaie artistic76 ale rasismuluiclasic, r a mai puin rasiste n privina undamentelor.De exemplu, sociologul Frank H. Hankins, marele critic aldoctrinei nordiciste, vede ca supercial ierarhia ntre rasaarian i alte rase (inclusiv cea neagr) gsind genii i imbecilipretutindeni. Autorul vede ca netiinic o ierarhie, nsbunul sim i tiina eugenic nu l las s vad ca netiinicierarhizarea biologic n general. Astel, rasele sunt inegalenu prin calitatea membrilor, ci prin numrul membrilor decalitate77. Un bun cititor de antropologie cultural (ca s nuspun un n observator al socialului) ar interpreta dierenanumeric pornind de la sistemul de nvmnt, de la circula-ia inormaiei culturale care produce membri de calitate saus-ar abine de la speculaii (n dulcele stil pozitivist) n cazul n

    care nu exist cercetri n aceast direcie. Astel de abordrine arat c nu poi culturalist i biologist n acelai timp ic eugenia este acea orm de rasism acceptabil pentru zonelemai puin avorizate de discursul arianist sau poate vzut cao curire a tiinei preocupat de undamentarea inegalitiibiologice, o decongestionare de complicaiile explicative alerasismului clasic.78

    Este la el de adevrat aptul c, nc din perioada interbe-

    lic, numeroi eugeniti britanici au vzut un pericol n mitularian i n deviaia rasist din eugenia german. ns la el can cazul americanilor, critica lor se oprete cnd este vorba deundamentele rasiste sau de metodologia care orienteaz ana-liza spre sancionarea metisajului sau a dierenelor de spor

    75 Hankins, op. cit., p. 175.76 Ibidem, p. 193.77 Ibidem, p. IX.78 Ibidem, p. 252.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    35/332

    34

    demograc ntre albii merituoi i ceilali chestiuni pe carele mprtesc cu colegii lor germani79. Marea dieren ntrecolile germane respectiv anglo-saxone a ost la nivelul practi-

    cii. Cadrul democratic a ncetinit aplicabilitatea prescripiilornoii tiine. Iar n SUA, datorit ederalismului, aplicabilitateaa ost inegal, lovindu-se de contexte i voine dierite de la statla stat, eclipsnd perormanele statului Virginia inegalabilepn la rzboi, att juridic ct i practic. n plus, cercettorii auconstatat o aplecare spre antisemitism mai redus i o tradu-cere a chestiunii rasiste ntr-o chestiune a imigraiei80.

    Relaia de ngemnare teoretic dintre eugenie i rasismpoate relevat mai uor dac o urmrim pe teren neutru,adic lsnd la o parte marii productori de discurs eugenistsau rasist (care ne-ar plasa n disputa liberalism cosmopolitversus totalitarism exclusivist), pentru a vedea ce se ntmpln cazul micilor productori dintr-o ar precum Romnia,care gusta din toate. n perioada interbelic, s-a dezvoltatn ransilvania un curent academic n care tensiunea dintre

    eugenie i rasism era prezent. Pe de o parte, erau eugenitiicu bibliograe american de ultim or, care preerau s acreerire la Charles Benedict Davenport sau la Harry HamiltonLaughlin81, iar pe alt parte erau cei cu bibliograe europea-n, care preerau orice, de la Arthur de Gobineau la AlredRosenberg. Dincolo de nuanele bibliograce i dogmatice, deopiunile personale i oportunitile de carier, toi eugenitiiclujeni i-au adoptat, retroactiv, ca prini pe Charles Darwin,

    Gregor Mendel i Francis Galton82. Aceast chestiune este

    79 Stone, op. cit., pp. 416-417.80 Ibidem, p. 418.81 n paginile Buletinului eugenic i biopolitic (vol. I, Cluj, 1927,

    pp. 253-257) a ost publicat un text al acestui eugenist, expert alComisiei de Imigrare i Naturalizare a Camerei Deputailor dinWashington. extul lui Laughlin este mai radical dect tot ceea ces-a publicat n anul respectiv n Buletinulclujean.

    82 Iordache Fcoaru, Originile tiinei eugenice. Scurteconsideraiuni istorice, B.E.B.,vol. I, Cluj, 1927, pp. 155-158.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    36/332

    35

    dezvoltat n capitolul trei al prezentei teze, dezvluind aptulc incompatibilitile teoretice dintre eugenie i rasism suntadeseori doar expresia idiosincraziilor autorilor sau a strategi-

    ilor contextuale n privina alianelor politice (pentru accesulla poziii de decizie) i economice (pentru accesul la onduri).

    *Din punct de vedere practic, rasismul i antisemitismul sunt

    dou ee ale aceleiai monede care circula ntre simul comuni politica ocial. Dac n cazul teoriei am olosit preponde-rent o analiz diuzionist, urmrind pe ct era posibil circu-laia teoriilor rasiste, n cazulpracticii voi olosi preponderento analiz uncional, dezvluind tendina de conservare astructurilor, a raporturilor de putere n care sunt implicate ier-arhii i privilegii precum i tendina de adaptare (supravieuire,dup ormula lui Lvi-Strauss) a discursurilor de la un contextla altul. Problema analizei practicilor n istorie const n aptulc acestea pot urmrite doar prin simptomele lor sau prin

    obiectele care le reic privirii noastre83

    , adic prin textelei prin evenimentele accesibile memoriei de apt, prin ceeace poate numit memoria politic a evenimentelor. otui,autori precum Michel Foucault au artat c instituiile socialeale trecutului nostru (ormale i inormale) au lsat sucienteurme pentru a se putea reconstitui raporturile i mecanismelede putere, producerea i reproducerea unor modele de aciunei reprezentare.

    Att rasismul ct i antisemitismul trebuie vzute capractici ale distincionrii care servesc meninerii unor ier-arhii. Ambele olosesc ca ultim reper originea, atunci cndcriteriile culturale sau economice sau orice alte criterii carepot subsumate conceptului general de cultur eueaz n amai ndeplini cele dou uncii (distincionare i ierarhizare).De asemenea, ambele sunt ocalizate pe traversarea grani-

    83 Veyne, op. cit., p. 375.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    37/332

    36

    elor, condamnnd metisajul, mezaliana, arlatania,convertirea, arivismul etc. ncercnd s traseze spaiulunei sociologii a rasismului84, Michel Wieviorka arm c

    visele rasismului i au mai curnd originea n ideologiile declas dect n cele naionale85. Chiar dac, n dierite texte,astel de practici au primit o coloratur etnic i s-au numitrasism sau o coloratur religioas i s-au numit antisemitism(sau diverse alte coloraturi i au purtat diverse denumiri de laanti-eminism la eugenie), este mai puin important pentru oanaliz care ncearc s neleag mecanismele care le produci reproduc.

    Mecanismul de putere din spatele acestor practici poate uor dezvluit pornind de la sanciunea contraveniei detraversare a granielor dintre privilegiai i neprivilegiai. Estect se poate de notoriu aptul c, indierent de numrul destrmoi arieni, un individ este catalogat de ctre antisemiica evreu dac are un strmo evreu. Sau indierent de numrulde strmoi albi, un individ este catalogat de ctre rasiti

    ca negru dac este rezultatul metisajului. Reerindu-se laultimul exemplu, regsibil n societatea modern american,Pierre Bourdieu numete hipo-descenden86 acest principiual alocrii, contient sau incontient, a poziiei consideratca inerioar. Avem, deci, de a ace cu un el de gestiune vo-luntar a strmoilor sau, dac nu exist o astel de voin, cu osancionare social a proastei gestiuni. Este curios aptul c oastel de sancionare se ace ntotdeauna n numele discursului

    dominant (religios, tiinic etc.). De asemenea, se poate ob-serva c discursurile descriptive se conormeaz discursurilorprescriptive anterioare, astel nct practica s i urmeze cur-sul resc. De exemplu, dac poziia marginal (sau poziia

    84 Michel Wieviorka, Spaiul rasismului, Editura Humanitas,Bucureti, 1994, p. 175.

    85 Ibidem, p. 164.86 Pierre Bourdieu and Loc Wacquant, On the Cunning o Imperial-

    ist Reason, Teory, Culture & Society,vol. 16 (1), 1999, p. 45.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    38/332

    37

    privilegiat) a unui grup a ost descris (i justicat ca atare)din perspectiv teologic (damnat sau ales), este oarte proba-bil ca acel grup s rmn marginal (sau superior) i ntr-o de-

    scriere tiinic ulterioar; astel nct raporturile de putereexistente se conserv. Bineneles, n uncie de ntmplri, noialiane i schimbarea de acto a raporturilor de putere, noilecategorii de ineriori i superiori se pot redesena uor, pon-dernd greutatea modelului discursiv olosit cu greutateasituaiei de apt care trebuie s ncap n modelul redesenat. Sepoate spune c att rasismul ct i antisemitismul sunt un gende practici reacionare (cu toate c dup Darwin se sprijinpe teorii progresiste) care au n vedere meninerea intacta categoriilor (n dauna regndirii acestora) n momentul ncare o realitate mai uid le pune n discuie. Cercetrile meleau ntlnit adesea ncercri de pstorire a categoriilor astelnct corespondenele dintre semnicant i semnicaie s nue alsicate de devenire. Instrumentele de lucru variazde la ironie, indignare i alte elemente de violen simbolic

    pn la violena propriu-zis. La mijloc se a obinuine iprivilegii adeseori traduse n nevoia de ordine i consens. Deaceea, astel de practici au ntlnit susinere mai degrab nzonele conservatoare ale societilor europene.

    Analiza pe care o propun are un punct slab. i anume,alturnd chestiuni de obicei considerate periculoase (precumrasismul i antisemitismul) cu alte chestiuni care de obicei nusunt considerate periculoase (precum cultul elitelor i opiu-

    nea politic pentru dreapta moderat), analiza poate vzut,la o privire supercial, ca reducionist.

    otui, alturarea i analizarea mpreun nu nseamnechivalare (nici mcar n cazul rasismului i antisemitismu-lui). E vorba de practici vecine care se inueneaz, condiio-neaz sau legitimeaz uneori reciproc, alteori doar unilateral i care pot nelese mai uor dac sunt analizate mpreun.

    Aadar, punctul slab despre care vorbeam apare la o citire po-litic. Deoarece, textele privitoare la rasism sau antisemitism

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    39/332

    38

    se citesc astzi pornind de la presupoziia c n loc s e ounealt de analiz, conceptul rasism devine un instrument deacuzare87; iar aceast acuzare se poate extinde prin astel de

    alturri.mi asum acest risc (contient de aptul c o astel de discuie

    e invariabil politic), deoarece, evitndu-l, riscm s ocultmanumite procese i traiectorii, iar rasismul i antisemitismuls devin mai neinteligibile sau inteligibile doar sub etichetade iraionalitate, eventual girat de cteva argumente psiho-logice. M ndoiesc ns de aptul c metodologia psihologieine-ar ajuta s nelegem88 de ce aceti indivizi dezechilibraisunt att de asemntori n privina discursului adoptat, saude ce uneori s-au impus cu succes, sau de ce au ost att demuli, sau de ce unii erau considerai personaliti respectabileetc. De aceea, n loc s retro-diagnosticm indivizi, poate ar mai util s cutm interese, raporturi i mecanisme de putere,modele de discurs i aciune sau cum anume se impun diversestrategii de via sau alte i alte condiionri care ac indivizii

    asemntori i produc consensuri n privina naturii realitiiconstruite89.(a) Rasismul, ca practic, putem spune c s-a nscut din

    pasiunea pentru genealogii. Mai exact, n momentul n careacest tip de curiozitate a trecut de la genealogia unei persoane,a unei amilii, la cea a unui grup. Pasiunea pentru genealogiie veche de cnd aristocraia90. Acest rasism negativ al

    87 Ibidem,p. 44.88 Eduardo Bonilla-Silva, Rethinking Racism: oward a Structural

    Interpretation,American Sociological Review, Vol. 62, No. 3. (Jun.,1997), p. 467.

    89 Eric Wol, Europa i populaiile r istorie, Editura ARC, Chiinu,2001, p. 382.

    90 Nu este cazul aici s ncepem o discuie detaliat i complicatdespre momentul i locul exact al apariiei unor astel de tehnici de

    distincionare (astel de abordri pot gsite n operele antropo-logului rancez Louis Dumont).

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    40/332

    39

    nobililor, denumit astel de ctre Michel Foucault,91 a osto ideologie menit s conserve nu numai situaia materialericit a unor astel de amilii, ci i un sistem de privilegii, de

    statute care oereau benecii i drepturi.Prin ideologie neleg un sistem de idei i practici, nu nea-

    prat ormalizat, care a impus, n cazul de a, aceast logic aierarhiilornu numai clasei care a produs-o i beneciaz de peurma situaiei, ci i celor aectai negativ de aceasta, care, pro-babil, n anumite perioade se simeau conortabil n situaialor de non-aristocrai. Ideologia, odat internalizat, produceun sentiment de linite sau, cel puin, de resemnare. Iar cndprivilegiile se transmit ereditar, pare resc ca ereditatea s ca-pete importana cuvenit, iar memoria strmoului (ale cruimerite se transmit prin snge) s e pstrat pe ct posibil vie.Ca o precizare, hereditas e preluat n 1820 ca analogie biologi-c din vocabularul dreptului92.

    Legtura dintre sngele albastru i rasism (n ormincipient) pe care o ace Foucault nu e att speculaie, ct

    interpretare. Acest tip de problematizare poate gsit in-clusiv n textele nativilor. Cu alte cuvinte, rasismul a nce-put s e vzut ca rasism n momentul n care au aprut idiscursuri care s motiveze i s legitimeze astel de practicisociale puse sub semnul ntrebrii de schimbrile surveniten dinamica socio-politic. De exemplu, Anne Gabriel HenriBernard de Boulainvilliers (1658-1722), cu un secol naintealui Gobineau, opunea plebei galo-romanice sngele nobil al

    rancilor93 ntr-una din ncercrile de a rentemeia privilegiilepericlitate de vremuri ale nobilimii ranceze. Adic, tocmai s-acut trecerea de la genealogia amiliei la genealogia unui grupsocial nc destul de nrudit, chiar dac nu dup origine,cel puin pe parcurs. Dei nu a olosit cuvntul ras, care era

    91 Michel Foucault, Voina de a cunoate, Editura de Vest, imioara,1995, p. 95.

    92 Pichot, op. cit., p. 80.93 Michel Foucault, rebuie s aprm societatea..., pp. 73-95passim.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    41/332

    40

    deja n vocabularul rancez nc din secolul XVI (cu un sensincert)94, Boulainvilliers a produs un model de problematizarepentru rasismul european95. Ulterior, acest model, ca atare

    sau inversat, a ost reolosit sistematic ncepnd cu RevoluiaFrancez de abatele de Siyes, mai trziu de Guizot,Gobineau, Gumplowicz96, devenind un el de motiv olcloricde haute vulgarisation. Gobineau, printele recunoscut alrasismului, a recurs la aceast variant aristocratic, dar ntr-omanier pesimist. Nesigur pe originea sa, nesigur pe viitorularistocraiei dup nenumratele revoluii, Gobineau a echiva-lat atenuarea distinciilor de clas dup sritului VechiuluiRegim cu sritul lumii cauzat de atenuarea dierenelorrasiale din cadrul umanitii. De aici i interesul pentru pro-blema mai veche a metisajului, care constituie miezul oricrorpractici rasiste:

    Popoarele nu pier dect din cauza degenerrii97 i toate marilecivilizaii, [...] care au avut ca ondatori rasa arian [...] au deczutatunci cnd sngele lor s-a diluat.98

    Michael Biddiss remarc o similaritate ntre rspunsul pecare l-a dat Gobineau la ameninarea status-quo-ului aristo-cratic de ctre burghezie i rspunsul pe care l-a dat ascismulla ameninarea status-quo-ului burghez de ctre proletariat.99

    94 Cuvntul ras ncepe s apar nc din secolul al XVI-lea n limbileitalian, spaniol, portughez, rancez i englez denotnd nobili-

    tate i calitate, r vreo reerire la chestiuni psihosomatice. Acesteancep s e adugate n secolele XVIII i XIX. (Ruth Wodak andMartin Reisigl, Discourse and Racism: European Perspectives,

    Annual Review o Anthropology, Vol. 28. (1999), p. 176).95 Louis Dumont, Eseuri despre individualism, Editura rei,

    Bucureti, 1996, p. 189.96 Hankins, op. cit., p. 119.97 Arthur de Gobineau, Eseu despre inegalitatea raselor, Editura Inci-

    tatus, Bucureti, 2002, p. 15.98 Ibidem, pp. 152-154.99 Michael D. Biddiss, Fascism and the Race Question: A Review o

    Recent Historiography, Race and Class, vol. 10, 1969, p. 256.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    42/332

    41

    Faptul c n istoria ostilitilor ntlnim mai degrab reciclareadect inovaia nu trebuie privit neaprat ca lips de imagi-naie, ci ca abilitate strategic. n cazul btliilor ideologice,

    armele vechi sunt, de obicei, mai perormante dect cele noi,precum brand-urile recunoscute n marketing deoareceexist deja consumatori care au gustat respectivele discur-suri. Bineneles, cu condiia s nu e uzate moral, adic binediscreditate. Potrivit lui Michel Foucault, rasismul a devenitrasismul pe care l cunoatem noi, ale crui ructe le-amgustat i noi,100 n momentul n care burghezia101 a transpus,ntr-o nou orm, n limitele plauzibilului, att discursul ct iprocedeele utilizate de nobilime pentru a-i arma i meninedistincia de cast. Alturi de cunoscutele i blamatele con-siderente economice care guvernau mariajele apar i tarelede pe piaa matrimonial102. Considerentele eredo-biologiceprecum i cele lantropico-culturale, spre deosebire de celeeconomice, nu au devenit obiectul ironiei; din contr, audevenit un el de blazon al noilor aristocrai i o ideologie

    exportat cu succes celorlalte clase, devenind un bun comun,un de-la-sine-neles al europenilor secolului al XIX-lea.

    Sngele i-a ost burgheziei propriul sex. i nu e vorba aici de un jocde cuvinte; multe din temele specice manierelor de cast ale nobi-limii se regsesc la burghezia secolului al XIX-lea, dar sub orm deprecepte biologice, medicale ori de eugenie; preocuparea de ordingenealogic s-a transormat n nelinite privind ereditatea; pentrucstorii s-au luat n considerare nu numai imperative economice

    i reguli de omogenitate social, nu numai sperane de motenire100 Foucault, Voina de a cunoate..., p. 95.101 Poate c termenii burghezie i aristocraie nu sunt cei mai

    potrivii pentru a descrie realitatea grupurilor pe care le-ar puteaacoperi. Mai degrab am olosi n ambele cazuri conceptul de

    privilegiai ai puterii, pentru a prinde categoriile complexe deindivizi interesai n pstrarea situaiei n care puterea nu estepentru toat lumea sau, cel puin, nu n acelai grad. Acest termenar descrie mai bine realitatea aptului c spiritul de cast era mai

    degrab o pretenie i o dorin i doar uneori o realitate.102 John B. Haycra apudPichot, op. cit., p. 201.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    43/332

    42

    ci i ameninri la adresa ereditii: amiliile purtau i ascundeauun blazon rsturnat i sumbru ale crui simboluri inamante eraumaladiile ori tarele rubedeniilor.103

    oate aceste tehnologii ale mariajului sntos104 au ser-vit ca replic la metodele de conservare a sngelui albastruolosite de nobilime: era vorba de o perpetu mbuntirea sngelui. Acest tip de poziionare social a grupului caren secolul al XIX-lea era i principalul consumator de cartea cut posibil succesul lozoei veterinare105 ca discurs celegitima i oerea suport teoretic respectivelor practici. Acest

    discurs era livrat ca eugenie sau rasism, n uncie de pondereamai mic sau mai mare acordat explicit etnicitii. otui,trebuie menionat aptul c rasismul dinamic (eugenia) puneun accent mai mic pe depirea barierelor rasiale n sine i unaccent mai mare pe individul care le depete106, adic pe ca-litile rasiale sau biologice ale individului concret. Ochiulselectiv i mut atenia (sau o raneaz) de la grupuri maride populaie la grupuri mai mici din interiorul unei populaii,

    ngrijorndu-se de ratele dierite de reproducere dintre gru-puri ntru popularea viitorului107. Pind astel pe teritoriulstatisticii, rasismul eugenic e o mplinire a rasismului, ndublu sens. Pe de o parte, printr-o astel de adaptare la noileexigene ale credibilitii, rasismul dispune de o baz tiinicmult mai solid i de o aplicabilitate tehnico-birocratic multmai mare. Pe de alt parte, avem de-a ace cu o mplinire nsensul atingerii limitei maxime. Prin eugenie, discursul rasiste aplicabil ntregii societi, legile biologiei permit mecanis-melor de stat s aplice selectivlegile propriu-zise. ns rasismulpierde din violen odat ce grupurile vizate nu mai sunt att

    103 Foucault, Voina de a cunoate, p. 94.104 Idem,Anormalii. Cursuri susinute la Collge de France (1974-

    1975), Editura Univers, Bucureti, 2002, p. 352.105 Poliakov, op. cit., p. 384.106 Hankins, op. cit., p. 48.107 Ibidem, p. 138.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    44/332

    43

    de clare i att timp ct se mai poate evada dintr-o categorien alta. De aceea, de la caz la caz, un eugenist poate rasistr s se considere antisemit (sau chiar r s se considere

    rasist). Probabil de aceea, unii naziti, privind retroactiv dinperspectiva anului 1940, au considerat genetica i eugenia cancercri de deturnare a doctrinei de pe adevratul drum dectre cercurile evreieti democratice i cele preoeti108. nplus, odat ce antezia rasist e introdus n corsetul tiinei,unde armaiile probate sunt nevoite s combat alte armaiiprobate i unde eroarea are anse mai mici s revin, singurulspaiu de plauzibilitate care i mai rmne speculaiei antezisteeste viitorul, n ateptarea de probe109. Dar, prin aceasta, ncepeagonia. Probabil c aceast maturizare a rasismului, alturide asocierea acestuia cu atrocitile hitlerismului, a contribuitdup Al Doilea Rzboi Mondial la ieirea sa din zona ocialoccidental, de prim plan, dominat actualmente de un an-tirasism hegemonic instituional i proesionalizat110 uneoricu eecte rasistoide i rasistogene111, spre teritorii mai obscure.

    (b) Antisemitismuleste o chestiune puin mai complicatsau, cel puin, aa pare pornind de la cele mai vizibile ncercriacademice de abordare teoretic sau conceptual. Folosindormularea lui David . Goldberg reeritoare la rasism, aspune c antisemitismul a ost (i nc este) un discurs mai

    108 Weinreich, op. cit., p. 33, nota 52.109 C. Hankins, op. cit.,p. 365.110

    Pierre-Andr aguie, La orce du prjug. Essai sur le racisme etses doubles, dition la Dcouverte, Paris, 1988, p. 413.111 Ibidem, p. 421. aguie critic inecacitatea pe care o are uneori

    o astel de abordare a chestiunii, care poate genera un rasism n-dreptat mpotriva rasismului (eecte rasistoide), respectiv un anti-antirasism (eecte rasistogene); acest dublet, rasism-antirasism,genernd un proces r srit, semnnd cu un cerc inernal(Ibidem, p. 475). n acelai sens, consider c textele de slab calitatecare abordeaz antisemitismul sunt la el de duntoare precumtextele antisemite, deoarece oer prilejul revenirii n prim plan a

    diverilor critici, nu toi motivai de corectitudinea i acurateeatiinic a problemei.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    45/332

    44

    cameleonic112 dect rasismul, date ind doar tradiiile scrisemai ndelungate, care au supravieuit mai multor paradigme.Din acest punct de vedere, consider c, pentru o analiz

    structuralist, antisemitismul este cel mai interesant enomen,deoarece pare s rmas destul de neschimbat n ond, npoda schimbrilor de orm datorate transormrii surselorde legitimare.

    Am vzut c nu rasismul a creat practicile sociale segrega-torii, ci invers. De cele mai multe ori, rasismul a ost instru-mentul de gestiune a raporturilor de putere i a chestiunilortradiionale n societile n care ora tradiiei era puternic,iar mecanismele ei, n general, necunoscute. Se poate vorbi lael i n cazul antisemitismului. Se poate spune c antisemi-tismul a ost strmoul rasismului, cu toate c rasismul a datulterior o nou a antisemitismului.

    Potrivit lui Michel Wieviorka, n Spania de dup 1480, anulinstituirii Inchiziiei locale, aliana dintre Biseric i puterea inventat, prin regulamentele de puritate a sngelui, prima

    versiune cu adevrat politic i biologic a rasismului.113

    Problema merit o minim claricare, deoarece marii istoriciau preri divergente n aceast privin. De exemplu, FernandBraudel susine c a discuta n legtur cu Spania [...] desprerasism nu are o justicare raional 114, chestiunea n cauzind una de natur strict religioas, prost neleas datoritdierenelor culturale dintre istoricii laici de azi i nativii pioiai secolelor XVI-XVII. ns aa cum spunea Gavin Langmuir,

    nu trebuie s privim cu naivitate toate aciunile indiviziloretichetai cretini sau evrei ca i cum ar dictate de religia

    112 David Teo Goldberg, Racism and Rationality: Te Need or aNew Critique, Philosophy o the Social Sciences, Vol. 20, No. 3,September 1990, p. 344.

    113 Wieviorka, op. cit., p. 148.114 Fernand Braudel,Mediterana i lumea mediteran n epoca lui Filip

    al II-lea, vol. IV, Editura Meridiane, Bucureti, 1986, p. 199.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    46/332

    45

    acestora115. Prerea mea este c, dac depim analiza strictideologic (n sensul restrns, de ideologie ormal, aa cumeste neles n tiinele politice) i orientarea dup intenii, se

    poate observa c n cazul antisemitismului, cel puin n cazulpracticii, chestiunile religioase se mpletesc ct se poate deresc cu alte chestiuni de natur politic. De asemenea, oartemulte dintre divergenele istoricilor nu au la baz att ondulproblemei ct ormulrile lor tranante, uneori extravagante.De aceea, pentru a ptrunde n miezul problemei, trebuie sdepim aceste obstacole inutile. Fondul problemei const nncercarea ideologic i practic a Bisericii de a ace o distinc-ie ntre adevraii cretini i cretinii de circumstan (posibilideviani) i de a-i sanciona pe cei din urm i, mai impor-tant, n practicile sociale i politice care au utilizat n diversescopuri i strategii noile instrumente inventate de Biseric.Problema nu este dac aceste scopuri erau antisemite sau ra-siste, ci c rezultatul a generat ceea ce se poate numi rasism iantisemitism. Multe dintre ele au ost doar chestiuni ordinare

    care implicau o anumit not de josnicie, r coloratur etni-c sau pioenie religioas. Altele au servit interese ct se poatede nobile la vremea respectiv. De exemplu, zelul i ermitatealui orquemada au ost apreciate la Roma116 pentru rolul jucatn internalizarea catolicismului iar la curtea Spaniei pentrurolul jucat n unicarea n prounzime i n ntrirea puteriicentrale. De asemenea, au ost lupte pentru putere, ncercride a obine avantaje economice sau chiar ncercri sincere de

    convertire (ori de readucere pe calea cea bun) a cror viru-len i-a depit scopul iniial. De asemenea, rolul jucat deapostai n dezvoltarea ulterioar a intoleranei va o trs-

    115 Gavin I. Langmuir, oward a Denition o Antisemitism, Universityo Caliornia Press, 1990, p. 303.

    116 Fapt care reiese din discuiile papei Sixtus al IV-lea cu cardinalulBorgia, viitorul pap Alexandru al VI-lea (Henry Charles Lea,A

    History o the Inquisition o Spain, vol. I, New York and London,1906, p. 175).

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    47/332

    46

    tur denitorie a vieii evreieti din Spania secolelor XIV iXV.117 De exemplu, Raimundus Martini (12201284), un buncunosctor al literaturii talmudice, a scris n avoarea sincerei

    convertiri a evreilor violenta lucrare Pugio Fidei AdversusMauros et Iudaeos, lucrare care va servi ca model i surs dedocumentare pentru lucrri mpotriva evreilor convertii.118Ulterior lucrarea a ost publicat att la Paris (1651) ct i laFrankurt am Main (1687).

    n Spania Inchiziiei, au ost luai n vizor cteva sute de miide evrei convertii la cretinism din interes sau din credin,nainte de 1492 (anul expulzrii evreilor), de nevoie, din cre-din sau prin descenden, dup. n epoc purtau numele deconversos, noi cretini sau, ca peiorativ, maranos (porci). ntre1480-1825, n derularea a 2.000 de acte-de-credin, au ars doar30.000 de iudaizani119, numr care, potrivit marii majoritia istoricilor, se nscria n standardul vremurilor, tulburate deReorm. Potrivit lui Henry Kamen, tribunalele Inchiziiei dinrestul Europei, care nu se ocupau att de iudaizani ct de ere-

    tici normali, au executat, de exemplu, n statele germane, ntre1520-1550, de zece ori mai muli eretici dect n Spania, rela-tiv la aceeai perioad.120 n aceeai ordine de idei, trebuie sprecizm c ecare eretic a avut parte de procesul lui, pregtitcu grij; c deseori Inchiziia a ost indulgent n sentine, demulte ori mulumindu-se cu amenzi sau conscarea tuturorbunurilor, ari pe rug ind doar cei care reuzau pn la capts-i recunoasc vina sau cei care recidivau n pcat. Pcatele

    117 Esther Benbassa, Aron Rodrigue, Istoria searzilor. De la oledo laSalonic, Editura ES, Bucureti, 2002, p. 30.

    118 Yitzhak Baer, A History o the Jews in Christian Spain: From theFourteenth Century to the Expulsion, vol I, Jewish Publication Soci-ety o America, 1992, pp. 167-168.

    119 Cecil Roth,A History o the Maranos, Editura Sepher-HermonPress Inc., 1992, pp.144-145.

    120 Henry Kamen, Limpieza and the Ghost o Americo Castro: Rac-

    ism as a ool o Literary Analysis, Hispanic Review, Winter 96,Vol. 64 Issue 1, p. 27.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    48/332

    47

    variau n grad, de la ataament total a de vechea religie (curabini sub acoperire) pn la ataament mai slab, cum ar olosirea vechiului calendar sau a altor chestiuni tradiionale,

    de obicei de natur culinar, cum ar gtitul cu ulei (n daunacelui cu unsoare). Aadar, rasismul Inchiziiei, dac vrem s-ispunem aa, nu trebuie cutat n desurarea proceselor, nun cruzime sau mijloace olosite (care se apropiau de standar-dul vremii), nu neaprat n victimele rezultate, ci n sentine:n urma condamnrii, aveau de suerit mai ales urmaii, dougeneraii pe linie masculin i o generaie pe linie eminin. itot Inchiziia va instituia care va oeri pentru uzul cotidian,i dup cinci generaii de exemplu, certicate ale aptului cun strbun al persoanei n cauz a avut sau nu de a ace cuInchiziia, adic are descenden evreiasc. Avem de a ace,deci, cu un mod de intervenie n cadrul unei societi, nscopul omogenizrii ei din punct de vedere religios, procespe care Americo Castro l numete recucerire interioarsau subreconquista.121 Din acest punct de vedere, putem spune

    c politica iniiat de regii catolici a ost mplinit cu succes,chiar dac economic a dus la ruinarea oraelor, cum nsiregina Isabela se luda ntr-o scrisoare adresat Papei122, nncercarea de a-i proba dezinteresul personal n chestiune.Problema este c aceast intervenie a ost aplicat cu eectedincolo de individ, la urmai, apt care a recut ntr-o nouorm imaginea unei comuniti, care trebuia n continuareexpulzat. Cu alte cuvinte, aceast recucerire interioar nu

    a ost o promovare a unui model, nu a ost nici mcar o asi-milare orat, ci o decupare din cadrul societii a unei clasede suspeci destinate marginalizrii, o segregare a societii ndenuntori i denunabili. Se poate spune c a ost un el delustraie religioas cu caracter ereditar. Iar ca i consecin au

    121 Lon Poliakov, Istoria Antisemitismului. De la Mahomed lamarani.,vol. II, Editura Haseer, Bucureti, 1999, p. 132.

    122 Haim Beinart, Conversos on rial: the Inquisition in Ciudad Real,Magness Press, Te Hebrew University, Jerusalem, 1981, p. 28.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    49/332

    48

    aprut cunoscutele probleme (mai ales juridice) de localizarei denire a rului care de obicei decurg dintr-o astel deabordare. Henry C. Lea susine c doar ranii nu erau aectai

    negativ de limpieza, pentru c bunicii lor sunt uitai, i mariinobili, pentru c nimeni nu ndrznete s depun mrturiempotriva lor.123

    Logica social impus de puritatea sngelui (limpieza)a creat meseriile, protabile, de martori i de linajudo,vntor de genealogii, meserii atestate de olclorul din pe-ninsul.124 Potrivit lui Henry C. Lea, se cereau certicate delimpieza pentru admiterea n Inchiziie, n ordinele militareprecum Santiago, Alcantara, Calatrava, Sntul Ioan, n bi-serica din oledo i la toate marile colegii i universiti.125De asemenea, accesul la uncii publice era condiionat delimpieza ncepnd din 1562, odat cu decretul lui Filip alII-lea, care pretinde, prin genealogii urnizate de tribunale icerticate date de Inchiziie, ca toi uncionarii s-i dove-deasc limpieza, inclusiv pe cea a nevestelor lor126. O lege din

    anul 1772, spune Poliakov, stabilea c pentru obinerea titluluide avocat, de nvtor i chiar de escribano, era necesar uncerticat de limpieza. n anumite localiti, de pild la Villena,era necesar un astel de certicat chiar i pentru a primi dreptde reedin. n 1859 nc se mai cerea certicat de limpiezapentru primirea n corpul de cadei.127Abia n 1865, printr-olege, erau suprimate denitiv inormaiile pentru ncheiereacstoriilor, ct i pentru a ace o carier militar.128 Se poate

    observa c excluderile i restriciile promovate iniial deInchiziie i biseric au oerit noi instrumente de poziionaresocial i au servit ca model de relaionare a de conversos

    123 Lea, op. cit., vol. II, p. 308.124 Ibidem, p. 255.125 Ibidem, p. 298.126 Ibidem, p. 296.127 Ibidem, p. 312.128 Poliakov, op. cit.,vol. II.p. 258.

  • 8/2/2019 RASISM ROMNESC - L.Butaru

    50/332

    49

    pentru spaniolii de rnd, care se considerau, sau reueau sse considere, vechi cretini. Iar vechii cretini, ca instituieinormal, au impus i generalizat, prin practicile sociale de

    poziionare i segregare, o ideologie ce poate numit rasist(chiar dac nu a ost ormalizat ca atare), ideologie care ade-seori s-a reectat n uncionarea ulterioar a statului. Iar daclum n calcul numrul de generaii scurs de la 1492, putemspune c acest rasism de care se ndoiesc unii istorici a ostcu mult mai perormant dect rasismele nendoielnice ce i-auurmat. Se poate spune c ceea ce Gavin Langmuir numeteexploatare ntr-o societate puternic straticat129 a devenitposibil doar prin cadrul oerit de ncercarea Bisericii de agestiona ecient aceast categor


Recommended