+ All Categories
Home > Documents > Psihologia Tacerii - Ion Manzat

Psihologia Tacerii - Ion Manzat

Date post: 08-Aug-2015
Category:
Upload: lottaluv-luvoe
View: 1,011 times
Download: 130 times
Share this document with a friend
Description:
Psihologie Transpersonala
5
xx PSIHOLOGIA TACERll (Ion Miinzat ~i Mariana Tanase) 1. Tacerea mistica transpersonalii 2. Rugikiunea duhovniceasca 3. lnima ~i tacerea spiritului 4. Rezumat 5. Bibliografie -=
Transcript
Page 1: Psihologia Tacerii - Ion Manzat

xx PSIHOLOGIA TACERll(Ion Miinzat ~iMariana Tanase)

1. Tacerea mistica transpersonalii2. Rugikiunea duhovniceasca3. lnima ~i tacerea spiritului4. Rezumat

5. Bibliografie

-=

Page 2: Psihologia Tacerii - Ion Manzat

Psihologie transpersonala

1. Tacerea mistica transpersonala

189

In cadrul unui volum consacrat psihologiei tacerii, in curs de publicare,(1. Manzat ~i Mariana Tanase) am elaborat trei capirole despre tacerea mistica.Problematica tacerii ~i mai ales a tacerii mistice are multiple tangenle eupsihologia transpersonala, daca avem in vedere ca tacerea este dincolo de cuvanr~i uneori dincolo de persoana.

Referindu-ne la misterele din campul tacut al Misticii (tacerea sacra), aratamca misterul este taeere. De aeeea este mister sau taina pentru ca este tacere, iar tacereaeste invaluita in mister. Lueian Blaga a eonsiderat misterul ca 0 condilie a existenleiumane defmind cultura ca pe 0 existenIii intru mister ~i pentru revelare.

Mistica este domeniul de eercetare a misterelor care arata posibilitateaunirii sufletului individual cu divinitatea Inca din timpul existenlei terestre prinintoarcerea de la lumea exterioara catre cea launtrica prin meditalie, asceza,rugaciune (adica prin metode transpersonale).

Rudolf auo (1993, pg.148) ne invala ca Dumnezeu insu~i este "mistie",adica misterios, iar experienla omului despre Dumnezeu este misterioasa, decimistica. Mistica se refera la Dumnezeu ca "fiinla mistica", dar mistica poateexista ehiar ~i acolo unde nu se afla niei 0 idee despre Dumnezeu. De exemplu,yoghinul indian. Yoga este cu adevarat 0 mistica, dar ea nu este 0 "mistica a luiDumnezeu" ci 0 pura mistica a sufletului. Sa ne amintim ca transpersonalistulKen Wilber se considera singur ca mistic.

Germanul Johannes Eckhart (zis Meister, 1260-1327) ~i indianul Akarya(inseamna tot Meister), Sankara (a fost in floarea varstei in jurul anului 800 d.Hr.), sunt considerali de catre R. auo (1993) eei doi giganli ai misticii mondiale.Telul unic spre care se indreapta amandoi este mantuirea inleleasa ca eliberare demultiplicitate spalio-temporala ~i unificarea cu Unul. Toata aventura mistieainseamna cautarea intalnirii cu Unul situat dincolo de fiinla, nu deasupra naturii(supranatural), ci deasupra firii (transpersonal).

Unul nu poate fi cunoseut pe caile obi~nuite (experienla senzoriala saucunoa~tere raliona1a), ci doar prin intuitia mistica a unitalii, 0 eunoa~teresuprarationala ~i suprasenzoriala, incomunicabila prin euvinte. Intuilia mistica (afost metoda de explorare a adancurilor din spirit la F. M. Dostoievski; vezi 1.Manzat. 1999) este 0 traire afectiva tacuta care izvora~te din abisal ~i care erupein transcon~tiinla (1. Manzat, 1997). Inteligenla este 0 "iluminare a minlii",intuilia este 0 "iluminare a inimii".

Page 3: Psihologia Tacerii - Ion Manzat

190

2. Rugiiciunea duhovni.ceascii

Ion Mfmzat

o metoda transpersonal-mistica, rara, greu de realizat este rugaclUneaduhovniceasca, practicata de Hie Cleopa (1999). in rugaciunea duhovniceasca sau"vederea duhovniceasca" spiritul trece dincolo de cuvant §i de aceea este 0rugaciune a t1icerii, dincolo de imaginatie §i dincolo de ratiune §i de aceea estesuprara!ionala §i supracognitiva. Mintea §i inima sunt unite §i din aceasta unireeste eliberat duhul, spiritul divin din om. Pentru a se uni mintea cu inima, omulaflat in rugaciune trebuie sa treaca prin doua "vami": vama inchipuirii (imagininecurate, ispititoare, tulburatoare) §i vama ratiunii de la poarta inimii. A§adar,rugaciunea duhovniceasca trebuie neaparat sa se debaraseze de inchipuiri, deanalize §i discutii mintale, pentru a face loc duhului pur, nealterat. Astfel, intrespiritul omenesc (in care exista un fragment din duhul dumnezeiesc) §i SfantulDuh nu este doar 0 comunicare ci un contact direct, 0 contopire, 0 sinergiesuprema. Se realizeaza astfel 0 duhovnicire a spiritului omenesc: adica dincolo despiritualizarea psihismului - realizata §i in unele experiente transpersonale - seinfaptuie§te, se traie§te 0 indumnezeire a spiritului omenesc.

Cararea prin care trece omul ca sa ajunga la starea de sfintenie, deindumnezeire, are in concep!ia lui Nichifor Crainic (1993) trei etape:

rugaciunea unirii ;rugaciunea extatica ;nunta sau casatoria duhovniceasca.

Rugaciunea unirii este prima forma desavar§ita a induhovnicirii, in caretoate facult1itile omului sunt pasive, lasand activ harul dumnezeiesc, care pogoarapeste suflet "ca intr-o ploaie torentiala, fara ca omul sa puna vreo osteneala" (Sf.Teresa d' Avila). Caracteristicile acestei uniri sunt :

a. puterile sufletului sunt adancite total in rugaciune ;b. orice activitate psihica inceteaza, pasivitatea e desavar§it1i :c. adancul sufletului simte prezenta lui Dumnezeu;d. sufletul,este con§tient ca s-a unit cu Dumnezeu;e. dupa incheierea unirii are siguranta ca a fost in Dumnezeu.

Rugaciunea extatica ("in extaz" sau "in uimire" cum 0 nume§te Die Cleoeste 0 totala ie§ire din Sine, pentru a trai rapit in divinitate. Revelatia launtricaatingerii lui Dunmezeu, a cufundarii in Lumina Lui este mai puternica decM in unireExtazul este de durat1i mai lunga decat unirea, iar senmele lui psihofIziologice s'-­acelea ale unei mOfli aparente. "Simturile toate dispar cu totu!. Sufletul este srnparca din el §i ridicat in vanejul Luminii divine. Trupul incremene§te in starea in care ~fost surprins", scrie Nichifor Crainic (1993. p. 194).

"Nunta" sau "casatoria" duhovniceasca este 0 culme a rugaciunii extatice: S"

produce 0 convenire totala a vietii omene§ti la viata dumnezeiasca. "Centrul sufletul ­Cunl spune Sf. Teresa de Avila, ramine continuu in focul iubirii dunmezeie§ti.indumnezeit nu mai sirnte, nu mai cugetii §i nu mai lucreaza acwn dupa modul omenci dupa modul dunmezeiesc. Fenomenele fuiologice §i psihologice din rugaciunea exnu mai apar.

Page 4: Psihologia Tacerii - Ion Manzat

Psihologie transpersonala 191

"in aceasta stare de negraita fericlre, el a devenit inger in trup, om prinnatura ~i Dumnezeu prin har, cum zice Simion Noul Teolog, sau tluviul prin carecurg apele Duhului Sfant" (N. Crainic, 1993, p. 195).

3. Inima # tiicerea spiritului

La Institutul pitagoreic (Pythagora din Samos, 582-500 1. Hr.) se initiaunovicii-delfici sau ascultatorii (akoustikoi) care erau supu~i, in timpul lectiilor, laregula absoluta a tacerii. Ei nu aveau dreptul nici sa faca vreo obiectie mae~trilor,nici sa comenteze leqiile. Datoria lor era sa le primeasca cu respect ~i apoi samediteze indelung asupra lor. Ca sa intipareasca aceasta regula in mintea lor, li searata 0 statuie care reprezenta 0 femeie, acoperita cu un vallung, cu un deget puspeste buze, Muza tacerii. Pythagora se gandea sa dezvolte la elevii sai, inainte detoate, facultatea primordiala a omului: intuitia, "iluminarea inimii".

Inima "vorbe~te" in tacere! Am vazut mai inainte ca isihastul calatore~telauntric in propria-i inima, ca harul tacut lucreaza in incaperea inimii. Inima estemult mai legata de spirit decM de sutlet. Oare nu spunea Blaise Pascal, in 1670, ca"ideile mari vin din inima" ?

Inima este centrul vital ~i spiritual al funqiilor intelectuale ~i afectiv­motivationale. In religia cre~tina se considera ca in inima se atla Imparatia luiDumnezeu. lnima este locul, templul actului divino

lnima este altarul brahmanic ~i tacut al focului sacru. In psihologiile orientale,Centrul din inima - dupa cum ne explica Lama Anagarika Govinda (2000) -devine"organul" intuitiei, al senti-mentului tacut ~i spiritualizat, al procesului meditatiei in caream10nia cosmica este absorbita ~itransfom1ata in experienta a omului.

"Dunmezeu este inima care mentine creatia ... " sta ascuns in Cabala. Iar BlaisePascal gandea: "lata ce este credinta: DW1U1ezeuvadit inimii, nu ratiunii." TanaruImatematician genial Evariste Galois (1811-1832), care a murit intr-wl duel, spunea despreel insu~i: «Le coeur chez moi s'est revolte contre la tete». Ratiunea inin1ii (B. Pascal) ~exprima prin tacere. Aceasta operativitate transversala, este intr-w1 mod inedit ~itranspersonala.

4. Rezumat

• Mistica tacerii : misterul este tacerea iar tacerea este invaluita in mister.

• "Cultura este existenla intru mister ~i pentru revelare" (L. Blaga).• R. Ouo: Dumnezeu insu~i este "mistic", adica misterios, iar experienta

omului despre Dumnezeu este misterioasa, deci mistica.

• Johannes Eckhart (Meister) ~i Sankara SW1tcei doi mae~tri mondiali aimisticii: aventura mistica se constituie in cautarea inmlnirii cu Unul situat

dincolo de fiinta ~i dincolo de persoana. Unul poate fi cunoscut prin intuitiamistica a unitatii, care este 0 experienta transpersonala (Ken Wilber).

• Rugaciunea duhovniceasca (Ilie Cleopa) este 0 rugaciune a tacerii mis­tice prin care se realizeaza 0 duhovnicire a spiritului, adica 0 spiritua­lizare sacra a sutletului.

Page 5: Psihologia Tacerii - Ion Manzat

192 Ion J1i1r..--

• Cararea pe care trece omul pentru a ajunge la starea de sfinlenie . .::eindumnezeire, are 3 etape (Nichifor Crainic)- rugaciunea unirii ;- rugaciunea extatica- nunta sau casatoria duhovniceasca .

• lnima "vorbe~te" in tacere : harul racut lucreaza in incaperea inimii.

• lnima este mult mai legara de spirit dedit de suflet. Inirna acta"Imparatia lui Dunmezeu". Inirna este altarul brahamanic al focului sac

• Ratiunea inimii (B. Pascal) se exprima prin tacere transpersonala.

BmLIOGRAFIE

Ion Manzat ~i Mariana T1inase - "Psihologia t1icerii " (va apare in 2003) ;Lucian Blaga - "Orizom ~i stiJ". Bucure~ti. Editura Humanitas, 1994;RudolfOtto - "Mistica Orientului ~i mistica Occidentului", Bucure~ti, Editura Septemrion, 1993Ion Miinzat - "Psihologia cre~tin1i a adancurilor. Dotoievski contra Freud", Bucure~ti,Univers enciclopedic, 1999 ;Ion Manzat - "Psihologia credintei religioase. Transcon~tiinta umana ", Bucure~ti, Editura Stiin:Tehnica. 1997 ;

Ken Wilber - No Boundary, Boston & London, Shambhala, 1985;!lie Cleopa - "Valoarea sufletului", Bac1iu, Editura Bunavestire, 1999:

Nichifor Crainic - "Sfintenia. Implinirea umanului" (Curs de teologie mistic1i), la~i, Ed.i~_Mitropoliei Moldovei ~i Bucovinei, 1993 ;Sf. Tereza din Avila - "Cartea vietii mele", la~i, Institutul European, 1994Blaise Pascal - "Cuget1iri" (I -a edilie, 1670), Oradea, Editura Aion, 1998P1iriI1\ii isiha~ti - "Iubirea de lini~te", Bucure~ti, Saeculum, 2001 ;Lama Anagarika .Govinda - "Meditatie creatoare ~i con~tiinl1i multidimensional1i", Bucure~ti. Edi,-~Herald, 2000.


Recommended