+ All Categories
Home > Documents > Carlos Castaneda-V8 Puterea Tacerii 07

Carlos Castaneda-V8 Puterea Tacerii 07

Date post: 04-Sep-2015
Category:
Upload: catalin-goretchi-minulescu
View: 86 times
Download: 25 times
Share this document with a friend
Description:
Carlos Castaneda
224
CARLOS CASTANEDA Puterea tăcerii The Power of Silence CUPRINS: Prefaţă/7 Introducere/9 L MANIFESTĂRILE SPIRITULUI Primul miez abstract/19 Impecabilitatea nagualului Elfas/28 2. LOVITURA SPIRITULUI Abstractul/40 Ultimul act de seducţie al nagualului Julian/53 3. VICLENIA SPIRITULUI Purificarea legăturii cu spiritul/64 Cele patru stări ale staâkingului 179 4. POGORÂREA SPIRITULUI Vederea spiritului/96 Saltul gândului/113 Mişcarea punctului de asamblare/122 Locul lipsei de compasiune/138 5. CERINŢELE INTENŢIEI Sfărâmarea oglinzii reflectării de sine/156 Biletul spre impecabilitate/170 MANEVRAREA INTENŢIEI Al treilea punct/191 Cele două punţi fără întoarcere/216 Intenţionarea aparentelor/230 PREFAŢĂ. Cărţile mele reprezintă relatarea fidelă a unei metode de iniţiere folosite de un magician indian din Mexic, don Juan Matus, pentru a mă ajuta să înţeleg lumea vrăjitoriloR. În acest sens, cărţile mele cuprind descrierea unui proces continuu, care îmi devine tot mai clar, o dată cu trecerea timpului. Trec ani întregi până când ajungem să abordăm viaţa cotidiană în mod inteligent Educaţia noastră şcolară – de orice tip ar fi ea – este riguroasă, întrucât cunoştinţele pe care
Transcript

Carlos Castaneda

CARLOS CASTANEDA

Puterea tcerii

The Power of Silence

CUPRINS:

Prefa/7 Introducere/9

L MANIFESTRILE SPIRITULUI Primul miez abstract/19 Impecabilitatea nagualului Elfas/28

2. LOVITURA SPIRITULUI Abstractul/40

Ultimul act de seducie al nagualului Julian/53

3. VICLENIA SPIRITULUI Purificarea legturii cu spiritul/64 Cele patru stri ale stakingului 179

4. POGORREA SPIRITULUI Vederea spiritului/96 Saltul gndului/113

Micarea punctului de asamblare/122 Locul lipsei de compasiune/138

5. CERINELE INTENIEI Sfrmarea oglinzii reflectrii de sine/156 Biletul spre impecabilitate/170

MANEVRAREA INTENIEI Al treilea punct/191 Cele dou puni fr ntoarcere/216 Intenionarea aparentelor/230

PREFA.

Crile mele reprezint relatarea fidel a unei metode de iniiere folosite de un magician indian din Mexic, don Juan Matus, pentru a m ajuta s neleg lumea vrjitorilor. n acest sens, crile mele cuprind descrierea unui proces continuu, care mi devine tot mai clar, o dat cu trecerea timpului.

Trec ani ntregi pn cnd ajungem s abordm viaa cotidian n mod inteligent Educaia noastr colar de orice tip ar fi ea este riguroas, ntruct cunotinele pe care ncercm s le asimilm sunt foarte complexe. Aceleai criterii se aplica i n lumea vrjitorilor: educaia lor, bazat pe nvare oral i pe manipularea luciditii, dei diferit de a noastr, este la fel de riguroas, fiindc i cunotinele lor sunt la fel sau, poate, chiar mult mai complexe.

INTRODUCERE n diverse ocazii don Juan a ncercat s dea tiinei lui un nume, spre folosul meu. Simea c denumirea cea mai potrivit ar fi fost aceea de nagualism, dar termenul era prea obscur. Simpla definiie de tiin era prea vag, iar cuvntul magie era peiorativ, Arta voinei suna prea abstract, iar cutarea libertii absolute era o definiie prea lung i prea metaforic. n sfrit, ntruct nu a reuit s-i gseasc un nume potrivit, a denumit-o vrjitorie, dei recunotea c nu era o denumire ntru totul adecvat.

n decursul anilor mi-a dat diverse definiii ale vrjitoriei, dar ntotdeauna a susinut c definiiile se schimb pe msur ce se acumuleaz cunotine. Ctre sfritul perioadei mele de ucenicie am simit c am ajuns ntr-un punct n care puteam primi o definiie mai clar, aa c l-am mai ntrebat o dat.

Din punctul de vedere al omului de rnd, mi-a rspuns don Juan, vrjitoria e o prostie sau un mister de ru augur, inaccesibil pentru el. i are dreptate nu fiindc este vorba de un fapt absolut, ci fiindc omul de rnd nu posed energia necesar pentru a se ocupa de vrjitorie, A tcut o clip, apoi a continuat: Fiinele umane se nasc nzestrate cu o cantitate finit de energie, a spus el, energie folosit sistematic, ncepnd din momentul naterii, pentru a putea fi ntrebuinata ct mai profitabil de modalitatea epocii.

Ce nelegi prin modalitatea epocii? l-am ntrebat.

Modalitatea epocii este acel grup de cmpuri de energie perceput ntr-o anumit epoca, mi-a rspuns el. Cred c percepia omului s-a schimbat n decursul timpului. Timpul real decide asupra modului de percepere: timpul decide care anume grup de cmpuri energetice, dintr-un numr incalculabil, urmeaz a fi utilizat. Iar abordarea modalitii epocii acele cteva cmpuri de energie selectate ne consum energia disponibila, aa nct nu mai putem utiliza niciunul dintre cmpurile de energie rmase.

Cu o subtil ridicare din sprincene, m-a ndemnat s cuget la cele auzite.

Iat ce am vrut s spun cnd am afirmat c omul de rnd nu dispune de energia necesar pentru a se ocupa de vrjitorie, a continuat el. Dac folosete doar energia pe care o posed, nu poate percepe lumile pe care le percep vrjitorii. Pentru a le percepe, vrjitorii trebuie s creeze un grup de cmpuri de energie care nu sunt utilizate n mod curent. Evident, dac omul de rnd vrea s perceap acele lumi i s neleag percepia vrjitorilor, el trebuie s utilizeze aceleai cmpuri de energie ntrebuinate de acetia. Lucru imposibil de realizat, ntruct el i-a consumat deja ntreaga energie. A tcut, ca i cum i-ar fi cutat cuvintele, pentru a se face mai bine neles. Gndete-te astfel, a continuat el. Nu-i vorba ca, o dat cu trecerea timpului, te iniiezi n vrjitorie; ceea ce nvei este mai curnd cum s economiseti energia. Iar aceast energie i va permite s manipulezi o parte din cmpurile de energie care n momentul de fa i sunt inaccesibile. Iat n ce const vrjitoria: capacitatea de a folosi cmpuri de energie neutilizate n perceperea lumii cotidiene, aa cum o cunoatem noi. Vrjitoria este o form de contiin. Este capacitatea de a percepe ceva ce nu se afl la ndemna percepiei obinuite.

Toate ncercrile la care te-am supus, a continuat don Juan, fiecare lucru pe care i l-am artat, nu erau dect un mod de a te convinge c lumea nu const doar n ceea ce vedem cu ochii. Nu avem nevoie s ne nvee nimeni vrjitorie, pentru ca, de fapt, nu este nimic de nvat. Ceea ce ne trebuie este ca cineva s ne conving c la ndemna noastr se gsete o putere incalculabil. Ce straniu paradox! Fiecare lupttor aflat pe calea iniierii i nchipuie la un moment dat c nva vrjitorie, dar el nu face altceva dect s se lase convins de puterea ascuns n fiina lui i de modul n care poate ajunge la ea._

Asta faci i dumneata, don Juan? ncerci s m convingi?

ntocmai. ncerc s te conving c poi ajunge la acea putere. i eu am trecut prin asta. i m-am lsat la fel de greu convins ca tine.

Dar ce facem cu puterea, o dat ce am ajuns la ea, don Juan?

Nimic, O data ce am ajuns la ea, puterea va folosi singur cmpurile de energie aflate la ndemna noastr, dar inaccesibile. Atunci ncepem s vedem adic, s percepem altceva: nu o lume imaginar, ci una real i concret, ncepem s cunoatem fr a avea nevoie de cuvinte. Iar felul n care folosim aceast percepie sporita, aceast cunoatere fr cuvinte, depinde de temperamentul fiecruia.

Cu alt ocazie mi-a oferit o nou explicaie. Discutam cu totul altceva, cnd deodat a schimbat subiectul i a nceput s-mi spun o glum. A rs i m-a btut cu blndee pe spate, ntre omoplai, ca i cum ar fi fost timid i n-ar fi ndrznit s m ating. A chicotit vznd reacia mea nervoas.

Eti sperios, m-a tachinat el i m-a btut pe spate ceva mai puternic.

Mi-au vjit urechile. O clip mi s-a tiat rsuflarea. Am avut o senzaie de durere n plmni. Simeam un junghi n piept de fiecare dat cnd respiram. Totui, dup ce am icnit i am tuit de cteva ori, cile respiratorii mi s-au redeschis i am renceput s rsuflu adnc i calm. Triam o asemenea senzaie de bine, nct nu m-am suprat pe don Juan pentru lovitur lui, pe ct de puternic, pe att de neateptat.

Apoi don Juan mi-a dat o explicaie uluitoare. Scurt i la obiect, mi-a oferit o nou definiie, mult mai exacta, a vrjitoriei.

Intrasem ntr-o miraculoas stare de contiin! mi simeam mintea att de limpede, nct eram capabil s neleg i s asimilez tot ce-mi spunea don Juan. El mi-a povestit c n univers exist o for incomensurabil i indescriptibil, pe care vrjitorii o numesc intenie, i ca absolut tot ce se afla n cosmos este legat de aceast intenie. Vrjitorii sau lupttorii, cum i mai denumea el, se preocupa de discutarea, nelegerea i utilizarea acestor legturi. i intereseaz ndeosebi purificarea conexiunilor respective de efectele paralizante ale grijilor de zi cu zi. La acest nivel, vrjitoria poate fi definit ca un procedeu de purificare a verigii de legtur cu intenia. Don Juan a subliniat c aceast metod de purificare este extrem de greu de neles sau de nvat. De aceea, vrjitorii i mpart nvtura n dou categorii. Prima categorie este format din nvtura pentru starea de contiin din viaa cotidian, n care procesul de purificare este mai puin evident A doua categorie cuprinde nvtura destinat strilor de contiina elevata, ca cea trit de mine n acel moment, i n care vrjitorii obineau cunoaterea direct de la intenie, fr intervenia perturbatoare a cuvintelor.

Don Juan mi-a explicat c, folosind contiina elevat pe durata a mii de ani de eforturi dureroase, vrjitorii ajunseser s ptrund tainele inteniei. Apoi rransmiseser aceast preioas cunoatere direct, din generaie n generaie, pana n zilele noastre. Mi-a spus c misiunea vrjitoriei este aceea de a prelua aceasta cunoatere aparent de neneles i de a o face inteligibil conform standardelor vieii cotidiene.

Apoi mi-a explicat rolul ndrumtorului n viaa vrjitorilor. Mi-a spus c un astfel de ndrumtor se numetenagual, adic un brbat sau o femeie dispunnd de o energie ieit din comun, un mentor nzestrat cu cumptare, rezisten, stabilitate; cineva pe care vizionarii l vd ca pe o sfer luminoas cu patru desprituri sau ca patru sfere luminoase mai mici, lipite unele de altele. Datorit energiei lor neobinuite, nagualii sunt mijloctori. Energia le permite s aduc linitea, armonia, rsul i cunoaterea direct de la surs, de la intenie, i s le transmit semenilor lor. Nagualii furnizeaz ceea ce vrjitorii denumesc ansa minim: contiina conexiunii cu intenia.

L-am asigurat c mintea mea nelegea tot ce-mi spunea, dar c un singur lucru din explicaia lui mi rrnlnea nc neclar, i anume, de ce erau necesare dou categorii de precepte, nelegeam cu uurin ceea ce-mi povestea despre lumea lui, dei mi descrisese procesul nelegerii ca fiind foarte dificil.

Vei avea nevoie de o via ntreag ca s-i aduci aminte de revelaiile avute azi, mi-a rspuns, pentru c cele mai multe reprezint cunoatere fr cuvinte. Peste cteva clipe vei uita tot Este unul dintre misterele de neptruns ale contiinei

Apoi don Juan m-a fcut s-mi schimb nivelul de contiin, lovindu-m n partea sting a corpului, chiar sub coaste.

n aceeai clipa mi-am pierdut clarviziunea, uitnd c o avusesem vreodat nsui don Juan m-a pus s scriu despre premisele vrjitoriei. O dat, absolut ntmpltor, la nceputul uceniciei mele, mi-a sugerat s scriu o carte n care s folosesc nsemnrile pe care mi le fcusem. Acumulasem teancuri de nsemnri, fr a m gndi vreodat ce aveam s fac cu ele.

Am argumentat c era o idee absurd, ntruct eu nu eram scriitor.

Bineneles c nu eti scriitor, a ntrit el, aa c va trebui s faci apel la vrjitorie. Mai nli, trebuie s-i vizualizezi experienele, ca i cum le-ai retri, apoi va trebui s vezi textul din visatul tu. Pentru tine scrisul nu trebuie s fie un exerciiu literar, ci unul de vrjitorie.

Iat modul n care am scris despre premisele vrjitoriei, aa cum mi Ie explicase don Juan, n contextul nvturilor primite de la el.

n metoda lui de iniiere, dezvoltat de vrjitorii din vechime, existau dou categorii de nvturi. Una se numea nvturi pentru partea dreapt, ele fiind predate ntr-o stare de contiin normal. Celelalte se numeau nvturi pentru partea stng i erau puse n practic doar n stare de contiin elevat.

Aceste dou categorii permiteau maetrilor s-i iniieze ucenicii n trei domenii de specialitate: miestria contiinei, arta stalkinguiui i miestria inteniei.

Aceste trei domenii de specialitate reprezint trei enigme cu care se confrunt vrjitorii pe calea spre cunoatere.

Miestria contiinei este enigma minii; uimirea trit de vrjitori n momentul n care au revelaia copleitorului mister i univers al contiinei i percepiei.

Arta stalkinguiui este enigma inimii; nedumerirea vrjitorilor n clipa n care devin contieni de dou lucruri: mai nti, c lumea ne apare ca fiind imuabil obiectiv i faptic, datorit caracteristicilor contiinei i percepiei noastre; n al doilea rnd, ca, dac intervin anumite particulariti de percepie, lucrurile care par att de obiective i de faptice ajung s se schimbe.

Arta inteniei este enigma spiritului sau paradoxul abstractului: gndurile i aciunile vrjitorilor proiectate dincolo de condiia noastr uman.

Iniierea de ctre don Juan n arta stalkinguiui i n miestria inteniei se baza pe iniierea n miestria contiinei, cheia de bolt a nvturii lui, care consta din urmtoarele premise fundamentale:

1. Universul este o aglomerare infinita de cmpuri energetice, asemntoare unor fire de lumin.

2. Aceste cmpuri energetice, numite emanaiile Vulturului, radiaz de Ia o surs de proporii inimaginabile denumit Vulturul.

3. Fiinele umane sunt i ele alctuite dintr-un numr incalculabil de cmpuri energetice ca nite fire luminoase. Emanaiile Vulturului formeaz un conglomerat nchis, care se manifesta ca un glob luminos de dimensiunile corpului uman, cu braele ntinse lateral, sau ca un gigantic ou luminos.

4. Doar un mic grup de cmpuri energetice din interiorul acestui glob luminos se activeaz, printr-un punct strlucitor de pe suprafa globului.

5. Percepia are loc n momentul n care cmpurile enrgetice din imediata apropiere a punctului strlucitor i extind radiaia spre a lumina cmpuri energetice identice, din afara globului. Cum singurele cmpuri energetice perceptibile sunt cele aprinse de punctul strlucitor, acesta se numete punctul n care se asambleaz percepia sau, pur i simplu, punctul de asamblare.

6. Punctul de asamblare poate fi mutat din poziia lui obinuit de pe suprafaa globului luminos, ajungnd n alt poziie pe suprafaa sau n interiorul globului. Cum strlucirea punctului de asamblare poate lumina orice cmp energetic cu care vine n contact, n momentul n care este mutat ntr-o nou poziie, punctul lumineaz imediat noi cmpuri energetice, fcndu-le perceptibile. Acest tip de percepie este cunoscut sub denumirea de vedere.

7. Cnd punctul de asamblare i schimb locul, el face posibil percepia unei lumi cu totul diferite, la fel de faptic i obiectiv ca cea pe care o percepem n mod normal. Vrjitorii ptrund n aceasta a doua lume pentru a cpta energie, putere, soluii la probleme generale i particulare sau pentru a se confrunta cu inimaginabilul.

Intenia reprezint fora atotprezena care ne face s percepem. Simplul fapt c percepem nu nseamn c devenim i contieni. Percepia este mai curnd rezultatul presiunii i al interveniei inteniei.

9. Scopul vrjitorilor este de a atinge o stare de contiina total, pentru a explora toate posibilitile de percepie aflate la dispoziia omului. Aceast stare de contiin implic pana i un mod alternativ de a muri.

Ca parte a iniierii n miestria contiinei a fost inclus i un nivel de cunoatere practic. La acest nivel, don Juan m-a nvat procedeele necesare deplasrii punctului de asamblare. Cele dou mari sisteme iniiate de vizionarii vrjitori din vechime pentru realizarea acestui deziderat erau: visatul, respectiv controlul i utilizarea viselor; apoi stakingul sau controlul comportamentului.

Deplasarea punctului de asamblare al unei persoane era o manevr eseniala, pe care trebuia s-o nvee orice vrjitor. Unii dintre ei, nagualii, nvau s-o execute i pentru alii. Ei erau capabili s deplaseze punctul de asamblare din poziia lui obinuita, printr-o lovitur puternic exact n acel punct. Lovitura, o izbitur n omoplatul drept dei corpul nu era ctui de puin atins rezulta ntr-o stare de contiin elevat.

Conform tradiiei, numai aceast stare de contiina elevat i permitea lui don Juan s ndeplineasc partea cea mai importanta i mai spectaculoas a iniierii: nvturile pentru partea sting. Datorit extraordinarei caliti a acestor stri, don Juan mi cerea s nu le discut cu alii, pn la ndeplinirea tuturor obiectivelor iniierii vrjitorilor. Nu-mi era greu s-i fac pe plac. In acele stri unice de contiin, capacitatea mea de nelegere a nvturilor sporea incredibil, dar n acelai timp eram lipsit de capacitatea de-a descrie sau de a-mi aminti ceva. In astfel de stri, puteam funciona eficient i sigur, dar nu-mi mai puteam aminti nimic, de ndat ce reveneam la starea mea normal de contiin.

Mi-a luat ani ntregi pn am reuit s realizez conversiunea crucial a contiinei elevate n memorie. Raiunea i bunul-sim au amnat momentul, fiindc ele se izbeau de realitatea bizar i de neconceput a contiinei elevate i a cunoaterii directe. Ani la rnd, tulburarea cognitiv care a rezultat de aici m-a silit s ocolesc problema, evitnd s m gndesc la ea.

Tot ce am scris pn acum despre ucenicia mea n vrjitorie a fost o relatare a modului n care don Juan m-a nvat miestria de a-mi stpni contiina. Pn n prezent, nu m-am referit la arta stalkinguiui sau la miestria inteniei.

Don Juan m-a nvat principiile acestor arte i aplicaiile lor, apelnd la ajutorul a doi dintre confraii si vrjitori, Vicente Medrano i Silvio Manuel, dar tot ce am nvat de la ei rmne nc nvluit n ceea ce don Juan numea meandrele contiinei elevate. Pn n prezent mi-a fost imposibil s scriu sau chiar s gndesc coerent despre arta stalkinguiui i miestria inteniei. Greeala mea a fost c le-am privit ca subiecte pentru memoria i amintirea normal. Dar ele sunt i nu sunt astfel de subiecte. Pentru a rezolva aceast contradicie, nu am abordat subiectele direct lucru virtual imposibil ci indirect, prin tema final a iniierii primite de la don Juan: poveti despre vrjitorii din trecut Mi-a relatat povetile pentru a pune n evidena ceea ce el numea miezurile abstracte ale leciilor sale. Dar eu eram incapabil s surprind natura miezurilor abstracte, n pofida explicaiilor lui atotcuprinztoare, care acum tiu urmreau mai curnd s-mi deschid mintea dect s m lmureasc ntr-o manier raional. Modul luj'^fi^c^ fn-a fcut s cred ani la rnd c explicaiile referite are la miezurile abstracte erau un fel de dizertaii academice; tot ce puteam face n aceast situaie era s iau aceste explicaii aa cum mi fuseser oferite. Ele au constituit o parte din acceptarea mea tacit a nvturilor primite, dar fr a le aprofunda, lucru esenial n nelegerea lor.

Don Juan mi-a prezentat trei serii a cte ase miezuri abstracte, dispuse n funcie de complexitatea lor crescnd, n cartea de fa m-am ocupat de prima categorie, compus din: manifestrile spiritului, impactul spiritului, viclenia spiritului, coborrea spiritului, cerinele inteniei i modul de manevrare a inteniei.

1. MANIFESTRILE SPIRITULUI PRIMUL MIEZ ABSTRACT.

Ori de cte ori era nevoie, don Juan mi relata mici istorioare despre predecesorii lui vrjitori, ndeosebi despre mentorul lui, nagualul Julian. Nu erau povestiri adevrate, ci mai curnd descrieri ale modului n care se comportau vrjitorii respectivi i aspecte ale personalitii lor. Fiecare dintre aceste relatri era menit s arunce lumin asupra unei anumite teme din iniierea mea.

Auzisem aceleai povestiri de la ali cincisprezece membri ai grupului de vrjitori din care fcea parte don Juan, dar niciuna dintre ele nu-mi oferise o imagine clar despre persoanele descrise. ntruct nu aveam cum s-1 conving pe don Juan s-mi dea mai multe detalii despre vrjitorii respectivi, m resemnasem cu gndul c nu voi ti niciodat prea multe despre ei.

ntr-o dup-amiaz, cnd ne aflam n munii din sudul Mexicului, don Juan, care mi explicase mai multe lucruri despre com-plexitile miestriei de a stpni contiina, a fcut o afirmaie uluitoare.

Cred c a sosit momentul s vorbim despre vrjitorii din trecut, a spus el.

Don Juan mi-a explicat c era necesar s ncep s trag concluzii bazate pe o viziune sistematic asupra trecutului, concluzii referitoare att la lumea preocuprilor cotidiene, ct i la cea a vrjitorilor.

Vrjitorii manifest un interes vital pentru trecutul lor, mi-a spus el. Nu m refer Ia trecutul lor ca persoane. Pentru vrjitori, trecutul nseamn faptele altor vrjitori din vremuri de mult apuse. Ceea ce vom face noi acum va fi s exploram acest trecut.

i omul de rnd exploreaz trecutul. Dar el cerceteaz ndeosebi trecutul personal, din motive personale. Vrjitorii fac exact contrariul: consult trecutul pentru a gsi un punct de referin.

Dar nu asta face toat lumea? Nu toi privesc n trecut pentru a cuta un punct de referin?

Nu! mi-a rspuns el categoric. Omul de rnd se compar cu trecutul fie trecutul personal, fie cunotine din trecut spre a gsi justificri pentru comportamentul lui prezent sau viitor ori pentru a-i stabili un model. Numai vrjitorii caut cu adevrat un punct de referina n trecut.

Don Juan, poate c torul mi va deveni mai clar dac mi spui ce nelege un vrjitor prin punct de referin.

Pentru vrjitori, stabilirea unui punct de referina nseamn obinerea unei anse de a explora intenia, mi-a rspuns el. Adic exact scopul ultimului aspect al iniierii. Or, nimic nu le ofer vrjitorilor o viziune mai clar asupra inteniei dect povestirile despre ali vrjitori care s-au strduit s neleag aceeai for.

Mi-a explicat c, n timp ce-i examinau trecutul, predecesorii lui vrjitori acordau mare atenie ordinii abstracte de baz a tiinei lor.

n vrjitorie exist douzeci i unu de miezuri abstracte, a continuat don Juan. Pornind de la miezurile abstracte, exist zeci de povestiri despre vrjitorie, referitoare la naintaii mei naguali care au ncercat s neleag spiritul. A sosit momentul s-i vorbesc de miezurile abstracte i de povestirile despre vrjitorie.

Am ateptat ca don Juan s nceap s istoriseasc, dar el a schimbat subiectul i a revenit la explicarea contiinei.

O clip! am protestat eu. Cum rmne cu povestirile despre vrjitorie? Nu mi le spui?

Bineneles c i le spun, a replicat el. Dar nu sunt povestiri pe care s le poi depna ca pe nite basme. Trebuie s le prinzi firul cu propria ta minte i s Ie regndeti s le retrieti, ca s zic aa.

A urmat o lung tcere. Am devenit foarte circumspect, temndu-m c, dac insistam s-mi spun povetile, m-a fi angajat la ceva ce a fi regretat ulterior. Dar curiozitatea a nvins prudena.

Atunci, s ncepem, am spus cu glas rguit.

Don Juan, care, fr ndoial, ghicise ce se ascundea n mintea mea, a zmbit maliios. S-a ridicat n picioare i mi-a fcut semn s-1 urmez. ezusem pe nite bolovani nsorii din fundul unei vlcele. Era pe la mijlocul dup-amiezii. Cerul era acoperit i ntunecat. Nori joi, aproape negri, pluteau spre est, deasupra piscurilor. Ali nori mai nali fceau ca cerul s par mai senin spre sud. Mai devreme, plouase torenial, dar ploaia se retrsese, lsnd n urm doar ameninarea ei.

A fi trebuit s m simt ngheat pn n mduva oaselor, fiindc era foarte frig. Dar mi era cald. n timp ce strngeam n pumn o piatr ntins de don Juan, mi-am dat seama ca senzaia de cldur, n timp ce afar era aproape ger, mi era familiara, i totui m uimea de fiecare dat. Ori de cte ori eram aproape ngheat, don Juan mi ddea s strng n pumn o creanga ori o piatr sau mi vra un mnunchi de frunze sub cma, n captul de jos al sternului i att era suficient ca s-mi ridice temperatura.

ncercasem fr succes s recreez de unul singur efectul remediilor lui. El mi-a spus c nu remediile n sine, ci tcerea lui interioar mi inea de cald, iar crengile, pietrele sau frunzele erau simple trucuri pentru a-mi capta atenia i a m face s m concentrez.

Am iuit pasul i am urcat povrniul vestic al unui munte, pn am ajuns la o lespede de stnc, chiar n vrf. Ne aflam la poalele unui lan de muni i mai nali. De pe platoul cel ngust, am putut vedea c ceaa ncepuse s se ndeprteze spre captul sudic al vii de la picioarele noastre. Fuioare joase de nori preau s ne mpresoare, venind dinspre piscurile nalte, negre-verzui, de la vest. Dup ploaie, sub cerul nnorat i ntunecat, valea i munii de la est i de la sud preau nvluii ntr-o mantie neagr-verzuie de tcere.

Aici e locul ideal pentru a sta de vorb, a spus don Juan, aezndu-se pe planeul de piatr al unei mici grote.

Grota era numai bun ct s ncpem amndoi unul lng altul Cretetele noastre aproape atingeau plafonul, iar spinrile se sprijineau confortabil de suprafaa convex a peretelui de stnc. Ca i cum grota ar fi fost anume scobit n stnca pentru a oferi adpost la dou persoane de dimensiunile noastre.

Am mai remarcat o nsuire stranie a grotei: cnd sttusem n picioare pe lespedea din vrf, vzusem ntreaga vale i lanurile muntoase de la est i sud; dar, cnd m aezasem, m trezisem nconjurat de stnci. Cu toate acestea, lespedea se gsea la nivelul planeului grotei i era neted.

Tocmai voiam s-i vorbesc lui don Juan despre acest efect ciudat, dar el mi-a anticipat cuvintele.

Grota e spat de mna omului, mi-a spus. Lespedea e oblic, dar ochiul nu observ nclinarea.

Cine a fcut aceast grot, don Juan?

Vrjitorii din vechime. Poate cu mii de ani n urm. Una dintre nsuirile ei este c aici nu intr animale i insecte, i nici oameni. Se pare c vechii vrjitori au investit-o cu o ncrctura negativ, care face ca nici o fptur vie s nu se simt n largul ei aici.

n mod inexplicabil, eu m simeam neobinuit de fericit i n siguran acolo. Un fior de satisfacie fizic mi strbtea tot corpul. De fapt, simeam n stomac o senzaie dintre cele mai agreabile. Ca i cum ceva mi-ar fi stimulat plcut nervii.

Eu m simt n largul meu, am comentat.

i eu, mi-a rspuns. Ceea ce nseamn c, temperamental, niciunul din noi nu se deosebete prea mult de vrjitorii din vechime. Lucru care m ngrijoreaz peste poate.

M temeam s insist asupra subiectului, aa c l-am ateptat s vorbeasc.

Prima poveste despre vrjitorie pe care am s i-o spun se numete Manifestrile spiritului, a nceput don Juan. Dar nu te lsa indus n eroare de titlu. Manifestrile spiritului reprezint doar primul miez abstract n jurul cruia e construit prima povestire despre vrjitorie.

Acest prim miez abstract este el nsui o poveste, a continuat don Juan. Se zice c a fost odat un om, un om de rnd, fr caliti deosebite. Era i el, ca oricare altul, o cale de acces spre spirit. i prin aceasta, ia fel ca oricare altul, era parte din spirit, parte din abstract. Dar el nu tia acest lucru. Realitatea i ocupa timpul n asemenea msur, nct nu avea nici rgazul, nici dorina de a studia problema.

Spiritul a ncercat zadarnic s-i dezvluie conexiunea. Folosindu-se de glasul interior spiritul i-a destinuit secretele, dar omul s-a dovedit incapabil s-i neleag revelaiile. Desigur, auzea glasul interior, dar i nchipuia c era vorba de propriile lui sentimente i gnduri.

Ca s-1 trezeasc din amoreal, spiritul i-a dat trei semne, trei manifestri succesive. Lundu-i o nfiare, spiritul a ieit n calea omului n modul cel mai vizibil cu putin. Dar omul acorda atenie doar propriilor sale probleme.

Don Juan s-a oprit i s-a uitat la mine ca de fiecare dat cnd atepta un comentariu sau ntrebri din partea mea. Nu aveam nimic de spus. Nu nelegeam unde voia s ajung.

Tocmai i-am vorbit despre primul miez abstract, a continuat el. Tot ce a mai putea s adaug este c, datorita refuzului absolut al omului de a nelege, spiritul a fost nevoit s recurg ia o viclenie. Astfel, viclenia a devenit esena cii alese de vrjitori. Dar aceasta este o alt poveste.

Don Juan mi-a explicat ca vrjitorii nelegeau acest nucleu abstract ca pe o reproducere a evenimentelor sau ca pe un tipar frecvent care aprea de fiecare dat cnd intenia indica ceva semnificativ. Prin urmare, miezurile abstracte erau reproduceri ale unor lanuri complete de evenimente.

Don Juan m-a asigurat c, prin ci de neneles, fiecare detaliu al fiecrui miez abstract se arta n repetate rnduri fiecrui ucenic nagual. n continuare, m-a asigurat ca i el ajutase intenia s m implice n miezurile abstracte ale vrjitoriei, Ia fel cum binefctorul lui, nagualul Julian, i toi nagualii dinaintea lui contribuiser la implicarea ucenicilor. Procesul prin care fiecare ucenic nagual ntlnea miezurile abstracte dduse natere unei serii de relatri esute n jurul acestor nuclee, relatri care descriau detalii specifice ale personalitii fiecrui ucenic, precum i mprejurrile n care avusese loc ntlnirea.

De pild, mi-a spus c i eu aveam propria mea poveste despre manifestrile spiritului, la fel cum exista i o poveste a lui don Juan, una a binefctorului su, una a predecesorului acestuia, i aa mai departe.

Care-i povestea mea despre manifestrile spiritului? am ntrebat, oarecum nedumerit.

Dac exist un lupttor contient de propriile lui poveti, acela eti tu, mi-a rspuns. La urma urmei, sunt ani ntregi de cnd scrii despre ele. Dar n-ai remarcat miezurile abstracte, pentru c eti o fire practic. Faci totul doar pentru a-i dezvolta spiritul practic. Dei ai folosit intens povetile, n-ai avut habar c n ele exista un miez abstract. Aadar, tot ce am fcut eu i apare ca o activitate practic sau uneori ca un capriciu: predarea tainelor vrjitoriei n faa unui ucenic recalcitrant i adesea srac cu duhul. Atta timp ct priveti problema sub acest aspect, nu vei observa miezurile abstracte.

Trebuie s m ieri, don Juan, am spus, dar afirmaiile dumitale sunt foarte derutante. Ce vrei s spui, de fapt?

ncerc s introduc povetile despre vrjitorie ca tematica, mi-a rspuns. Niciodat nu i-am vorbit explicit despre acest subiect, pentru c prin tradiie este inut secret. El reprezint ultimul artificiu al spiritului. Se spune c n momentul n care ucenicul nelege miezurile abstracte se aseamn cu lespedea final care acoper i sigileaz piramida.

Se ntuneca i prea c va ncepe iar s plou. Eram ngrijorat ca, dac vntul ar fi suflat de Ia est la vest, ploaia ne-ar fi udat pn la piele n interiorul grotei. Nu m ndoiam c i don Juan era contient de acest lucru, dar el prea s nu ia n seam amnuntul.

Pn mine dimineaa nu va mai ploua, mi-a spus.

Auzind rspunsul la gndul meu nerostit, am tresrit involuntar i m-am lovit cu capul de plafonul grotei. S-a auzit o bufnitur, dar zgomotul fusese mai puternic dect izbitura.

Don Juan a nceput s rd n hohote. Dup un timp, am nceput s simt durerea i am fost nevoit s-mi masez capul.

Prezena ta mi este la fel de agreabil cum trebuie s fi fost i a mea pentru binefctorul meu, mi-a spus i a nceput din nou s rd.

Amndoi am tcut cteva minute. n jurul meu plutea o tcere apstoare. Mi s-a prut c aud fonetul norilor joi care coborau spre noi dinspre vrfurile munilor. Apoi mi-am dat seama c ceea ce auzisem era o adiere blnd. Din locul n care m gseam n mica grot, vntul amintea de o oapt omeneasc.

Am avut incredibila ansa de a fi iniiat de doi naguali, mi-a spus don Juan, rupnd efectul magic al vntului asupra mea. Unul a fost, desigur, binefctorul meu, nagualul Julian. Cellalt a fost binefctorul acestuia, nagualul Eh'as. Cazul meu este unic.

De ce unic? am ntrebat.

Pentru ca, timp de generaii ntregi, nagualii au adunat n jurul lor ucenici, la muli ani dup ce maetrii lor prsiser aceast lume, mi-a explicat el. Cu excepia binefctorului meu. Eu am devenit ucenicul nagualului Julian cu opt ani nainte ca binefctorul lui s prseasc aceast lume. Am avut parte de opt ani de graie. A fost cea mai mare ans care mi se putea ivi, ntruct mi s-a oferit prilejul de a primi lecii de la dou temperamente opuse. Ca i cum a fi fost educat de un tat puternic i de un bunic i mai puternic, care nu cdeau niciodat de acord, ntr-o astfel de ntrecere nvinge ntotdeauna bunicul. Aadar, eu sunt, de fapt, produsul nvturilor nagualului Eh'as. Ne asemnm mai mult, nu doar ca temperament, dar i ca nfiare. A spune c lui i datorez desvrirea mea. Totui, volumul de munc investit n transformarea mea dintr-o fiin neputincioas ntr-un lupttor fr cusur i-o datorez binefctorului meu, nagualul Julian.

Cum art la nfiare nagualul Julian? am ntrebat.

M crezi c i n ziua de azi mi-e greu sa mi-1 evoc? mi-a spus don Juan. tiu c pare absurd, dar n funcie de necesiti sau de mprejurri, putea fi tnr sau blrn, frumos sau urt, slab i neputincios sau puternic i viril, gras sau suplu, de nlime medie sau foarte scund.

Vrei s spui c era un actor care interpreta diverse roluri cu ajutorul recuzitei?

Nu, nu exista nici un fel de recuzit, iar el nu era un simplu actor. Desigur, era un actor nnscut, dar asta-i cu totul altceva. Ideea este c era capabil s se trasforme n toate aceste persoane diametral opuse. Faptul c era un mare actor i permiea s redea toate particularitile de comportament care fceau ca fiecare personaj s devin real. S zicem c se simea n largul lui o dat cu fiecare schimbare de personalitate. Aa cum tu te simi n largul tu de fiecare dat cnd i schimbi hainele.

mboldit de curiozitate, l-am rugat pe don Juan s-mi povesteasc mai multe despre transformrile binefctorului sau. El mi-a rspuns c cineva l nvase cum s opereze acele transformri, dar pentru a-mi da i alte explicaii, ar fi fost nevoit s abordeze alte poveti.

Cum arta nagualul Julian cnd nu se transforma? am ntrebat.

S zicem c nainte de a deveni nagual era foarte suplu i musculos, mi-a rspuns don Juan. Avea prul negru, des i ondulat. Un nas lung i delicat, dini mari, albi i puternici, faa ovala, maxilarul ferm i ochi strlucitori, cprui nchis. Msura cam un metru aptezeci nlime. Nu era indian, nici mexican smead la fa, dar nu avea nici paloarea unui englez. De fapt, tenul lui nu semna cu al nimnui, ndeosebi n ultimii ani, cnd culoarea feei se schimba mereu, de la negricios la palid i invers. Cnd l-am cunoscut, era un btrn cu obrazul uor ars de soare, apoi, o dat cu trecerea timpului, a devenit un tnr cu pielea deschis la culoare, abia cu civa ani mai vrstnic dect mine. La vremea aceea eu aveam douzeci de ani. Dar dac schimbrile lui de nfiare erau uluitoare, a continuat don Juan, cele de stare sufleteasc i comportament, care nsoeau fiecare transformare, erau i mai incredibile. De exemplu, cnd era un tnr plinu, era vesel i senzual. Cnd era un btrn usciv, era meschin i rzbuntor. Cnd era un btrn gras, devenea cel mai mare dobitoc cu putin.

Era vreodat el nsui? am ntrebat.

Nu aa cum sunt eu, mi-a rspuns don Juan, ntruct pe mine nu m intereseaz transformrile sunt ntotdeauna unul i acelai. Dar el era cu totul altfel.

Don Juan m-a privit ca i cum mi-ar fi evaluat fora inte1 rioar. A zmbit, a cltinat dn cap i a izbucnit ntr-un rs stranic.

Ce-i att de amuzant, don Juan? am ntrebat

Faptul c nc eti prea afectat i prea rigid ca s apreciezi cum se cuvine natura transformrilor binefctorului meu i perspectiva lor global, mi-a rspuns. Sper numai ca, n momentul n care i voi povesti despre ele, s nu capei o obsesie morbid.

Dntr-un motiv inexplicabil, brusc nu m-am mai simit n largul meu i am fost nevoit s schimb subiectul.

De ce nagualii sunt numii binefctori i nu doar mentori? am ntrebat nelinitit.

Denumirea de binefctor e o reacie a ucenicilor, mi-a rspuns don Juan, Un nagual d natere unui copleitor sentiment de recunotin n discipolii si. La urma urmei, un nagual i modeleaz i-i cluzete spre zone inimaginabile.

I-am spus c, dup prerea mea, a-i nva pe alii era cel mai altruist gest pe care l puteai face pentru semenii ti.

Pentru tine, a-i nva pe alii nseamn s vorbeti despre tipare, mi-a spus el. Pentru un vrjitor, a-i nva pe alii este ceea ce nagualul face pentru ucenicii si. i ajut s se adape la fora suprem a universului: intenia, fora care schimb i reaaz lucrurile sau le pstreaz aa cum sunt. Nagualul formuleaz, apoi ghideaz consecinele pe care fora le poate avea asupra discipolilor si. Dac el nu ar modela intenia, ucenicii n-ar cunoate veneraia, minunea. In loc s porneasc pe calea magic a descoperirii, discipolii ar nva doar o meserie: vindector, vrjitor, ghicitor, arlatan, orice.

A

mi poi explica ce este intenial l-am ntrebat.

Singura cale de a cunoate intenia, mi-a rspuns el, este s intri n contact direct printr-o legtur vie care exist ntre intenie i toate fpturile nzestrate cu simuri. Vrjitorii definesc intenia ca fiind indescriptibilul, abstractul, nagualul. Eu prefer denumirea de nagual, dar cum ea se suprapune definiiei maestrului sau binefctorului, care se numete i el nagual, am decis sa rmn la termenul de spirit, intenie, abstract.

Don Juan a tcut brusc, apoi m-a ndemnat s tac i eu i s m gndesc la cele ce-mi spusese. ntre timp se ntunecase. Tcerea devenise att de adnc, nct, n loc s-mi creeze o stare de pace sufleteasc, m nelinitea. Nu-mi puteam pune ordine n gnduri. Am ncercat s ma concentrez asupra povetii pe care mi-o spusese don Juan, dar am ajuns s m gndesc la altceva, pn cnd, ntr-un trziu, am adormit.

IMPECABILITATEA NAGUALULUI ELI AS.

Nu tiu ct am dormit n grota. M-a trezit vocea lui don Juan. El mi-a spus c prima poveste despre vrjitorie, referitoare la manifestrile spiritului, era o prezentare despre relaia dintre intenie i nagual. Ea relata cum spiritul pusese drept momeal n calea nagualului un potenial discipol i cum nagualul trebuise s evalueze momeala nainte de a decide dac s-o accepte sau nu.

n grot era foarte ntuneric i spaiul ngust era apstor. n mod obinuit, un spaiu att de mic mi-ar fi dat senzaia de claus-trofobie, ns grota mi crea o stare de linite, alungndu-mi iritarea. Totodat, ceva din configuraia grotei absorbea ecourile cuvintelor rostite de don Juan.

Don Juan mi-a explicat ca fiecare fapt a vrjitorilor, ndeosebi a nagualilor, reprezenta fie un mijloc de ntrire a legturii cu intenia, fie o reacie declanat de aceast legtur. Era deci necesar ca vrjitorii i, n special, nagualii s pndeasc n permanen i n mod activ manifestrile spiritului. Astfel de manifestri erau denumite gesturi ale spiritului sau, mai simplu, indicii sau semne.

A repetat povestea pe care mi-o spusese mai nainte, despre ntlnirea cu binefctorul su, nagualul Julian.

Don Juan fusese convins de doi escroci s-i ia o slujb la o ferm singuratic. Unul din cei doi, ef de echip la ferm, pur i simplu, pusese stpnire pe don Juan i-1 fcuse sclavul su.

Disperat i negsind alt soluie, don Juan fugise. eful de echip cel ru l urmrise i-1 prinsese pe un drum de ar, unde l mpucase n piept i-1 prsise acolo, crezndu-1 mort.

Don Juan zcuse n drum, sngernd de moarte, cnd deodat apruse nagualul Julian. Folosindu-i tiina de vindector, i oprise sngerarea, l dusese la el acas pe don Juan, nc lipsit de cunotin, i-1 pusese pe picioare.

Indiciile date de spirit nagualului Julian n legtur cu don Juan fuseser dou la numr. Mai nti, un mic ciclon, care strnise un nor de praf pe drum, la civa metri de locul n care zcea rnitul. Al doilea semn fusese gndul care-1 sgetase pe nagualul Julian cu o clip nainte de a auzi un foc de arma n imediata lui apropiere: anume c sosise vremea s-i ia un ucenic. Cteva momente mai trziu, spiritul i dduse i un al treilea semn: alergnd s se adposteasc, nagualul Julian se ciocnise de omul cu arma, punndu-1 astfel pe fuga i, poate, mpiedicndu-1 s trag un al doilea glon n don Juan. A te ciocni cu cineva era un gen de gafa pe care nici un magician nu avea voie s-o comit, cu att mai puin un nagual.

Nagualul Julian apreciase imediat ocazia. Cnd l vzuse pe don Juan, nelesese motivul manifestrii spiritului: n faa lui se gsea un zdrahon de flcu, candidatul perfect pentru a deveni ucenicul su i viitor nagual.

Amnuntul m-a dus cu gndul la o ntrebare raional i chinuitoare. Am vrut s tiu dac vrjitorii puteau interpreta greit un semn. Don Juan mi-a rspuns c, dei ntrebarea mea era perfect ndreptit, ea nu avea obiect, ca cele mai multe dintre ntrebrile mele, ntruct o pusesem pornind de la experiena mea din viaa cotidian. Astfel, ntrebrile mele se refereau de fiecare dat la procedee testate, la etape care se cereau urmate, la reguli de meticulozitate, fr nici o legtur cu premisele vrjitoriei. El a subliniat c punctul slab al raionamentului meu era acela c niciodat nu-mi raportam experienele la lumea vrjitorilor.

Am argumentat c foarte puine dintre experienele mele n lumea vrjitorilor aveau continuitate, prin urmare nu m puteam folosi de ele n viaa cotidian. De foarte puine ori i doar cnd m gseam n stare de contiin elevata reueam s-mi amintesc ceva. La nivelul de contiin elevat, pe care-1 atingeam de obicei, singura experien care pstra continuitatea dintre trecut i prezent era aceea de a-1 cunoate pe el.

El mi-a replicat tios c eram perfect capabil s abordez raionamentele vrjitorilor, ntruct aveam experiena premiselor vrjitoriei n starea mea normal de contiina. Apoi, pe un ton mai blnd, a adugat c contiina elevat nu revela nimic, pn cnd edificiul cunotinelor de vrjitorie nu era complet.

Apoi a rspuns la ntrebarea mea, i anume dac vrjitorii puteau sau nu interpreta greit semnele. El mi-a explicat ca atunci cnd un magician interpreta un semn, el i cunotea adevrata semnificaie, fr s-i explice cum anume. Era unul dintre efectele uluitoare ale verigii de legtur cu intenia. Vrjitorii tiau s cunoasc lucrurile n mod direct. Sigurana lor de sine depindea de puterea i claritatea verigii de legtur.

Don Juan mi-a spus c ceea ce toat lumea cunotea sub numele de intuiie reprezenta activarea legturii noastre cu intenia. Cum vrjitorii urmreau cu bun tiin nelegerea i dezvoltarea acestei legturi, se putea spune c ei intuiau totul corect i fr greeal. Citirea semnelor era ceva comun pentru vrjitori: greelile apreau doar cnd interveneau sentimente personale care umbreau legtura vrjitorilor cu intenia. Altfel, cunoaterea lor direct era perfect corect i funcional.

Un timp amndoi am rmas tcui.

Deodat, el a spus:

Am s-i relatez o povestire despre nagualul Elfas i manifestarea spiritului. Faa de un vrjitor, ndeosebi faa de un nagual, spiritul se manifesta la tot pasul. Totui, acesta nu este ntregul adevr. Adevrul adevrat este c spiritul se dezvluie tuturor cu aceeai intensitate i consecven, dar numai vrjitorii, i mai ales nagualii, sunt capabili s descifreze aceste revelaii.

Don Juan i-a nceput povestea. El mi-a spus c, ntr-o zi, nagualul Eh'as mergea la ora clare pe calul lui, care-1 ducea pe o scurttur, printre lanuri de gru. Deodat, calul s-a speriat de zborul jos i rapid al unui oim care zburase la numai civa centimetri de plria de paie a nagualului. Nagualul a desclecat imediat i a nceput s se uite n toate prile. Printre spicele de gru nalte i uscate a vzut un tnr ciudat. Acesta era mbrcat ntr-un costum negru, scump i prea strin de partea locului. Nagualul Eh'as era obinuit s ntlneasc pe cmp rani sau moieri, dar niciodat nu vzuse un orean elegant mergnd prin lan, ca i cum puin i-ar fi psat de pantofi i de straiele lui scumpe.

Nagualul i-a priponit calul i s-a ndreptat spre tnrul acela. A recunoscut zborul oimului, ca i inuta tnrului, drept manifestri clare ale spiritului, de care nu avea cum s nu in seama. A ajuns foarte aproape de tnr i a vzut ce se petrecea. Tnrul fugrea o ranca, iar aceasta alerga la civa metri n faa Iui, ferindu-se i rznd mpreuna cu el.

Pentru nagual, contradicia era foarte limpede. Cei doi care se jucau n lanul de gru nu aparineau aceleiai lumi. Nagualul s-a gndit c tnrul era, probabil, fiul moierului, iar femeia, servitoare n cas. S-a simit stnjenit c-i privea i tocmai voia s plece, cnd oimul a sgetat din nou deasupra lanului, de ast data trecnd chiar pe deasupra tnrului. oimul i-a speriat pe cei doi, care s-au oprit i au ridicat privirea, ateptndu-1 s se npusteasc nc o dat. Nagualul a remarcat c tnrul era zvelt i frumos i c avea ochi nelinitii i privirea rtcita.

Perechea s-a plictisit s se mai uite dup oim i i-a reluat jocul. Brbatul a prins femeia, a srutat-o cu blndee, apoi a culcat-o ncet la pmnt. Dar, n loc s fac dragoste cu ea, cum se ateptase nagualul, el i-a scos hainele i a nceput s se mite gol prin faa ei.

Ea nu a nchis ochii ruinat, nici n-a ipat, stnjenita sau nfricoat. A chicotit, fascinata de giumbulucurile brbatului gol, care se mica n jurul ei ca un satir, fcnd gesturi lascive i rznd. ntr-un trziu, vizibil copleit de privelite, a scos un ipat ascuit, s-a ridicat i s-a aruncat n braele tnrului.

Don Juan mi-a spus c nagualul Eh'as i mrturisise c semnele spiritului n acea situaie fuseser ct se poate de derutante. Era limpede ca tnrul nu era ntreg la minte. Altfel, tiind cum i aprau ranii femeile, n-ar fi ndrznit s seduc o ranc tnr chiar la marginea drumului i nc gol puc.

Don Juan a izbucnit n rs i mi-a spus c, pe vremea aceea, s te dezbraci i s faci dragoste ziua n amiaza mare ntr-un asemenea loc nsemna ori s i nebun, ori binecuvntat de spirit. A adugat c ceea ce fcuse tnrul poate n-ar fi fost mare lucru n zilele noastre. Dar n urm cu o sut de ani, oamenii erau supui mult mai multor inhibiii.

Toate acestea l-au convins pe nagualul Eh'as, nc din clipa n care a dat cu ochii de tnr, ca acesta era att nebun, ct i binecuvntat de spirit. L-a ngrijorat gndul c s-ar fi putut ntmpla s treac vreun ran, care s se nfurie i s-1 ucid cu pietre chiar atunci, pe loc. Dar nu a aprut nimeni. Nagualul Eh'as avea impresia c timpul rmsese suspendat n loc.

Dup ce tnrul a fcut dragoste cu ranca, s-a mbrcat, a scos o batist, i-a ters cu grij pantofii i, continund s-i fac fetei fel i fel de promisiuni nfocate, i-a vzut de drum. Nagualul Eh'as a pornit dup el. De fapt, l-a urmrit pre de cteva zile i a descoperit c tnrul se numea Julian i c era actor.

n continuare, nagualul l-a vzut suficient de des pe scen ca 1 s-i dea seama c actorul avea charisma. Publicul, n special femeile, l iubeau. Iar el nu ezita s fac uz de farmecele personale ca s-i seduc admiratoarele. Tot urmrindu-I pe actor, nagualul ajunsese s fie martor n repetate rnduri la tehnica lui de seducie. Aceasta implica expunerea n pielea goal n faa admiratoarelor, de ndat ce se gsea singur cu ele, apoi atepta pn ce femeile, uluite de spectacol, i cedau. Tehnica prea extrem de eficient. Nagualul fusese nevoit s admit c actorul avea mare succes, cu o singur excepie. Era bolnav de moarte. Nagualul vzuse umbra neagr a morii urmndu-1 pretutindeni.

Don Juan mi-a explicat din nou ceva ce-mi mai spusese cu ani n urm: moartea fiecrui om este o pat neagr, aflat chiar n dreptul omoplatului stng. Mi-a mai spus c vrjitorii tiau cnd o persoan se afla n pragul morii, ntruct atunci vedeau cum pata ntunecat devine o umbr mictoare avnd aceleai dimensiuni i form cu persoana creia i aparinea.

Recunoscnd prezena iminent a morii, nagualul a fost cuprins de o mare nedumerire. Se ntreba de ce spiritul alesese o persoan att de bolnav. Fusese nvat c n starea naturala predomina nlocuirea, nu remedierea. Iar nagualul se ndoia c ar fi avut capacitatea sau puterea de a-1 vindeca pe tnr sau de a se mpotrivi umbrei negre a moriiSe ndoia i c ar fi fost n stare s descopere motivul pentru care spiritul l implicase n manifestarea unei risipe att de evidente.

Nagualul nu avea altceva de fcut dect s rmn n preajma actorului, s-1 urmeze pretutindeni i s atepte prilejul de a vedea n profunzime. Don Juan mi-a explicat ca prima reacie a unui nagual n momentul confruntrii cu manifestrile spiritului este de a vedea persoanele implicate. Nagualul Eh'as fusese foarte atent sa vad omul, din clipa n care pusese ochii pe el. De asemenea, o vzuse pe ranca cea tnr care fcuse parte din manifestarea spiritului, dar nu vzuse nimic altceva care, dup judecata lui, s-i fi confirmat manifestarea spiritului.

Totui, n timp ce era martor la alt tentativ de seducie, capacitatea de a vedea a nagualului cptase alta profunzime. De ast dat admiratoarea actorului era fiica unui fermier bogat. De Ia nceput, fata controlase total situaia. Nagualul aflase despre ntlnirea lor, pentru ca o auzise, ntmpltor, pe fat cerndu-i actorului s-o ntlneasc a doua zi. Nagualul sttuse ascuns de cealalt parte a strzii i, n zori, cnd fata ieise din cas, n loc s mearg la liturghie se dusese la ntlnirea cu actorul. Acesta o ateptase i ea l ademenise s-o urmeze pe cmp. EI pruse c ezit, dar ea l provocase i nu-1 lsase s bat n retragere.

n timp ce-i urmrea furindu-se pe cmp, nagualul a cptat convingerea c n ziua aceea urma s se petreac ceva ce nu bnuia niciunul din tineri. Vzuse c umbra neagr a actorului crescuse la aproape dublul nlimii lui. Din privirea misterioas i rece a fetei, nagualul dedusese c i ea simise cumva umbra neagr a morii. Actorul prea preocupat. Nu rdea ca altdat.

Merseser destul de mult. La un moment dat, l observaser pe nagual, care-i urmrea, dar acesta se prefcuse c lucreaz pmntul, ntruchipnd un ran de prin partea locului. Acest lucru i linitise pe cei doi tineri i-i permisese nagualului s vin mai aproape.

Sosise i momentul n care actorul i aruncase hainele i se expusese n faa fetei. Dar, n loc s leine i s se prbueasc n braele lui, ca celelalte, ea a nceput s-1 loveasc. L-a lovit fr mil cu picioarele i cu pumnii, l-a clcat pe picioarele goale, fcndu-1 s urle de durere.

Nagualul tia c tnrul n-o ameninase i nu-i fcuse nici un ru. Nici nu se atinsese de ea. Ea era singura care lovea. El nu fcea altceva dect s se apere tot timpul, dar fr prea mare convingere; totodat, ncerca s-o ademeneasc, artndu-i organele genitale.

Nagualul se simise cuprins de dezgust i admiraie. i ddea seama c actorul era un libertin irecuperabil, dar, n acelai timp, era perfect contient c tnrul avea ceva unic, dei revolttor. Nagualul fusese uluit s vad c legtura omului cu spiritul era extraordinar de clar.

n cele din urm, atacul ncetase. Femeia renunase s-1 mai loveasc pe actor. Apoi, n loc s-o ia la fuga, i cedase, se culcase la pmnt i-i spusese actorului c putea face ce dorea cu ea.

Nagualul remarcase c tnrul era epuizat i aproape incontient. Totui, n ciuda oboselii, i consumase actul de seducie.

n timp ce nagualul rdea i cugeta la uriaa, dar inutila, putere i hotrre a brbatului, femeia ipase i actorul ncepuse s gfie. Nagualul vzuse cum l lovete umbra neagr. Umbra ptrunsese n deschiztur, cu precizia unui pumnal.

Ajuns n acest punct al povestirii, don Juan a fcut o parantez, dezvoltnd o idee pe care mi-o explicase mai devreme: mi descrisese deschiztura ca pe o bre n coconul nostru luminos, aflat n dreptul ombilicului, i unde fora morii lovea fr ncetare. Acum don Juan mi-a explicat c n momentul n care moartea lovete fiine sntoase, lovitura are efectul unei mingi sau al unui pumn. Dar cnd fiinele sunt muribunde, moartea le lovete nfigndu-se ca un pumnal.

Astfel, nagualul Eh'as nu avusese nici o ndoial c actorul murise i c moartea lui punea capt propriului su interes faa de scopurile urmrite de spirit. Nu mai rmnea nici un scop: moartea anulase totul.

Se ridicase din locul n care se ascunsese i voise s plece, cnd deodat ceva l fcuse s ovie. Acel ceva era calmul fetei. Aceasta i punea cu nonalan cele cteva haine pe care i le scosese i fluiera ncetior, ca i cum nimic nu s-ar fi ntmplat.

Atunci nagualul vzuse cum, relaxndu-se, ca s accepte prezena morii, trupul brbatului eliberase un val protector i-i dezvluise adevrata fire. Era un flcu voinic, nzestrat cu puteri extraordinare, capabil s creeze un ecran de protecie sau camuflare un vrjitor nnscut i un candidat ideal de ucenic vrjitor, dac n-ar fi existat umbra neagr a morii.

Nagualul fusese copleit de descoperire. Acum nelegea ce urmrise spiritul, dar nu reuea s-i dea seama cum i gsea locul o fptur att de neputincioas n planurile vrjitorilor.

ntre timp, femeia se ridicase n picioare i, fr s arunce o privire brbatului, al crui trup zvcnea n spasmele morii, se ndeprtase.

Nagualul i vzuse luminozitatea i-i dduse seama c agresivitatea ei extrem era rezultatul eliberrii unui enorm flux de energie. Era convins c, dac ea nu-i ntrebuina cumva energia, aceasta avea s-o distrug, i era greu de spus ce nenorociri s-ar fi putut abate asupra ei.

n timp ce o privea, ndeprtndu-se linitit, nagualul i dduse seama c spiritul i oferea nc un semn. Trebuia deci s rmn calm, detaat. Trebuia s acioneze ca i cum nu ar fi avut nimic de pierdut i s intervin, orice s-ar fi ntmplat. Ca un adevrat nagual ce era, hotrse s abordeze imposibilul, fr alt martor n afar de spirit.

Don Juan a comentat c astfel de incidente erau menite s pun la ncercare un nagual, determinnd dac era un autentic vrjitor sau un arlatan. Nagualii luau deciziiFr a ine seama de consecine, ei acionau sau decideau s nu ntreprind nimic. Impostorii cdeau pe gnduri i nu micau un deget Dup ce luase decizia, nagualul Eh'as se dusese linitit la tnrul care trgea s moar i fcuse primul lucru pe care trupul, i nu mintea, l ndemnaser s-1 fac: lovise punctul de asamblare al tnrului, pentru a-1 face s intre n starea de contiin elevat, l lovise cu disperare, iar i iar, pn cnd punctul de asamblare se micase. Ajutate de nsi fora morii, loviturile nagualului trimiseser punctul de asamblare al tnrului ntr-un loc n care moartea nu mai conta, aa ca actorul ncetase s lunece spre moarte, Cnd actorul a nceput din nou s respire, nagualul era deja contient de marea rspundere pe care i-o asuma. Dac tnrul avea s se mpotriveasc forei morii sale, atunci era necesar s rmn n starea de contiin elevat pn cnd moartea va fi fost ndeprtat. Slbiciunea fizic a tnrului fcea ca el s nu poat fi deplasat din loc, altfel risca moartea subit. Atunci nagualul fcuse singurul lucru cu putin n acele mprejurri: construise o colib n jurul corpului. Rmsese acolo vreme de trei luni i-1 ngrijise pe tnrul complet imobilizat.

Raiunea a preluat controlul i, n loc s ascult, pur i simplu, am ntrebat cum de putuse nagualul Elias s construiasc o colib pe pmntu! altcuiva. Eram contient de atitudinea ranilor fa de pmnt i de sentimentul de proprietate.

Don Juan a recunoscut c i el pusese aceeai ntrebare. Iar nagualul Elfas rspunsese c nsui spiritul fcuse posibil acest lucru. Aa se ntmpla cu toate aciunile unui nagual, cu condiia ca acesta s urmeze manifestrile spiritului.

Primul lucru pe care-1 fcuse nagualul Elfas cnd actorul ncepuse din nou s respire fusese s alerge dup fat. Ea era o parte important a manifestrii spiritului, O ajunsese din urm, nu departe de locul n care zcea actorul, zbtndu-se ntre via i moarte. n loc s-i vorbeasc despre situaia jalnic a tnrului i s-o conving s-1 ajute, nagualul i asumase rspunderea total pentru actele sale i se repezise la ea ca un leu, lovind-o cu putere n punctul de asamblare. i ea, ca i actorul, erau capabili s reziste loviturilor vieii sau morii. Punctul ei de asamblare se deplasase, dar, o dat liber, ncepuse s se mite haotic.

Nagualul o dusese n locul n care zcea actorul. Aici petrecuse o zi ntreag ajutnd-o s nu-i piard minile, iar pe tnr s nu-i piard viaa, Cnd se convinsese c stpnea cumva situaia, se dusese la tatl fetei i-i spusese c fata lui fusese probabil lovit de un fulger, care o fcuse s-i piard temporar minile, l dusese pe tat la locul n care se gsea fata i-i spusese c tnrul, oricine ar fi fost el, preluase cu trupul lui ntreaga sarcin a fulgerului, salvnd astfel fata de la moarte sigur; n schimb, el nsui fusese afectat n asemenea msur, nct nu putea fi micat din loc.

Recunosctor, tatl fetei l ajutase pe nagual s construiasc coliba pentru tnrul care-i salvase fata. n trei luni, nagualul realizase imposibilul. II vindecase pe actor, Cnd venise vremea s plece, simul rspunderii i al datoriei l obligaser pe nagual s-o avertizeze pe fat n legtur cu excesul ei de energie i cu consecinele cumplite pe care le-ar fi avut asupra vieii i bunstrii ei. i ceruse apoi s se alture lumii vrjitorilor, care i putea oferi protecie fa de propria-i putere autodestructiv.

Femeia nu-i rspunsese. Atunci nagualul Elas se vzuse nevoit s-i spun ceea ce fiecare nagual destinuia la un moment dat unui potenial ucenic: ca vrjitorii vorbeau despre vrjitorie ca despre o pasre fermecat i misterioas, oprit din zborul ei o clip, pentru a-i da omului speran i scop n via; c vrjitorii triau sub aripa acestei psri, pe care o numeau pasrea nelepciunii sau pasrea libertii; ca o hrneau cu rvn i cu impecabilitatea lor, I-a mai spus c vrjitorii tiau c zborul psrii era ntotdeauna n linie dreapta, ntruct ea nu avea cum s coteasc sau s descrie un ocol, ca s se ntoarc; pasrea libertii nu putea face dect dou lucruri: s-i ia cu ea pe vrjitori sau s-i lase i s zboare mai departe.

Nagualul Eh'as nu putuse vorbi n acelai fel cu tnrul actor care era nc la un pas de moarte. Tnrul nu prea avea de ales. Cu toate acestea, nagualul i spusese c, dac voia s se vindece, atunci trebuia s-1 urmeze necondiionat. Actorul acceptase imediat.

n ziua n care nagualul EHas i actorul porniser spre cas, fata atepta tcut la marginea oraului. Nu-i luase nici un bagaj, nici mcar un co de nuiele. Prea s fi venit doar ca s-i conduc la plecare. Nagualul i vzuse de drum, fr s-o priveasc, dar actorul, care era transportat pe o targ, fcuse efortul de a-i lua rmas-bun de la ea. Ea rsese i, fr un cuvnt, li se alturase. Nu avea nici un fel de ndoieli i nu-i fcea griji pentru tot ce lsa n urm. nelesese perfect c nu va mai avea o a doua ans i c pasrea libertii fie i lua cu ea pe vrjitori, fie i lsa i zbura mai departe.

Don Juan a comentat c faptul nu era surprinztorFora personalitii nagualului era ntotdeauna att de copleitoare, nct acesta era practic irezistibil, iar nagualul Elfas i influenase profund pe cei doi tineri, n cele trei luni avute la dispoziie interacionase cu ei zilnic, timp n care i obinuise cu consecvena, detaarea i obiectivitatea lui. Tinerii fuseser ncntai de sobrietatea Iui i, mai presus de orice, de totala lui druire fa de amndoi. Prin exemplul i faptele sale, nagualul Elas le oferise o viziune just asupra lumii vrjitorilor: o lume care-i sprijinea i-i ngrijea, dar care punea i condiiiO lume n care puine greeli erau admise. Apoi don Juan mi-a reamintit de ceva ce-mi repetase adesea, dar la care reuisem de fiecare dat s nu m gndesc. Mi-a spus c nu trebuia s uit nici o clip ca pasrea libertii avea foarte puin rbdare i c nu sttea prea mult pe gnduri, iar dac i lua zborul, nu se mai ntorcea niciodat.

Fiorii reci pe care mi i-a dat vocea lui au fcut ca linitea i ntunericul de pn cu o secund n urm s dispar i tot ce se gsea n jurul nostru s devin o prezen imediat.

Don Juan a chemat napoi ntunericul i pacea, la fel de repede cum chemase i necesitateaM-a nghiontit uor n bra.

Femeia aceea era att de puternic, nct putea dansa n cerc n jurul oriicui, mi-a spus el. Numele ei era Talia.

2. LOVITURA SPIRITULUI ABSTRACTUL.

Ne-am napoiat acas la don Juan n primele ore ale dimineii, Ne-a luat mult timp pn am cobort muntele, pentru c mi era team s nu cad ntr-o prpastie pe ntuneric, iar don Juan trebuia sa se opreasc mereu ca s-i trag sufletul, istovit de ct rdea de mine.

Eram frnt de oboseal, dar nu puteam s adorm. nainte de amiaz a nceput s plou. Zgomotul aversei pe acoperiul de indril, n loc s-mi dea o stare de somnolena, mi-a ndeprtat orice urm de oboseal, M-am sculat din pat i m-am dus s-1 caut pe don Juan. L-am gsit moind ntr-un fotoliu. n clipa n care m-am apropiat de el, s-a trezit. I-am dat binee.

Se pare c nu ai probleme cu insomnia, am comentat eu.

Cnd eti speriat sau necjit, s nu ncerci s dormi, mi-a spus el, fr s m priveasc. Aipete ntr-un fotoliu confortabil, aa cum fac eu.

Cndva mi sugerase c, dac voiam s-mi odihnesc i s-mi refac trupul, trebuia s dorm mult, culcat pe burt, cu faa ntoarsa ctre stnga i cu tlpile picioarelor pe tblia patului. Ca s nu-mi fie frig, mi-a recomandat s-mi pun o pem moale pe umeri, departe de gt, i s port osete groase sau s rmn nclat.

Cnd i-am auzit sugestia pentru prima oar, am crezut c glumea, dar mai trziu am gndit cu totul altfel. Somnul n acea poziie m ajuta s m odihnesc extraordinar de bine, Cnd am comentat efectele uluitoare, el m-a sftuit s-i urmez sfaturile punct cu punct, fr s m obosesc s-i dau crezare.

I-am sugerat lui don Juan c mi-ar fi putut spune cu o noapte nainte despre somnul n capul oaselor I-am explicat motivul insomniei mele: pe lng marea oboseal, m preocupa n mod ciudat ceea ce auzisem de la el n grota vrjitorilor.

Termin! a exclamat el. Ai vzut i ai auzit lucruri mult mai ngrijortoare, fr s-i pierzi somnul. Altceva te supr.

O clip mi-am nchipuit c m acuza c nu-i destinuisem adevrul despre adevrata mea nelinite. Am nceput s-i explic, dar el a continuat s vorbeasc, de parc n-a fi scos o vorb.

Azi-noapte ai declarat categoric c grota te-a fcut s te simi n largul tu. Se vede limpede c nu e aa, Azi-noapte n-am mai continuat discuia despre grot, fiindc ateptam s-i vd reacia.

Don Juan mi-a explicat c grota fusese conceput de vrjitorii de odinioar pentru a servi drept catalizator. Forma ei fusese construit cu migal pentru a adposti dou persoane, adic dou cmpuri de energie. Dup teoria vrjitorilor, structura rocii i felul n care fusese spat grota permiteau celor dou trupuri, celor dou globuri luminoase, s-i combine energia.

Te-am dus n grot cu un anume scop, a continuat don Juan. Nu pentru c mi place locul nu-mi place ci pentru c a fost creat ca un instrument menit s-1 propulseze pe ucenic n starea de contiin elevat. Din pcate ns, acest lucru, pe de o parte, ajut, pe de alt parte, pune n umbr anumite probleme. Vrjitorii din vechime nu erau prea nclinai spre meditaie. Erau mai curnd adepii aciunii.

Mereu mi-ai spus c aa era i binefctorul tu, am intervenit eu.

Am exagerat, mi-a rspuns el, aa cum exagerez cnd i spun c eti naiv. Binefctorul meu a fost un nagual modern, preocupat de cutarea libertii, numai c nclina spre aciune mai mult dect spre meditaie. i tu eti un nagual modem, preocupat de aceeai cutare, ns nclini puternic spre aberaiile raiunii.

Probabil i-a nchipuit c fcuse o comparaie foarte amuzant, ntruct rsul lui a stmit ecouri n camera pustie, Cnd am redeschis subiectul grotei, s-a prefcut c nu m auzise. tiam c se preface, dup sclipirea din ochi i felul n care surdea.

Asear i-am vorbit cu bun tiin despre primul miez abstract, a spus el, n sperana c, reflectnd asupra modului n care am procedat cu tine n decursul anilor, i vei face idee despre celelalte miezuri. Eti cu mine de mult vreme, aa c m cunoti bine. De cnd suntem mpreun, am ncercat minut de minut s-mi adaptez aciunile i gndurile la tiparele miezurilor abstracte.

Povestea nagualului Elfas este cu totul altceva. Dei pare a fi o istorisire despre oameni, n realitate este o poveste despre intenie. Intenia creeaz edificii n calea noastr i ne invit s intrm. Aa ajung vrjitorii s neleag ce se ntmpla n jurul lor.

Don Juan mi-a reamintit c ntotdeauna m strduisem s descopr ordinea primordial din tot ce-mi povestea. Am crezut c m critica pentru ncercarea mea de a transforma toate nvturile lui ntr-o problem de tiin social. Am nceput s-i spun c, sub influena lui, mi schimbasem concepia. El m-a oprit i a zmbit.

De fapt, nu gndeti prea bine, mi-a spus i a oftat. Vreau s nelegi ordinea primordial din ceea ce te nv. Obiecia mea se refer Ia ceea ce tu i nchipui a fi ordinea primordiala. Pentru tine, ea nseamn procedee secrete sau consecven ascuns. Pentru mine nseamn dou lucruri: att edificiul pe care intenia l nal ntr-o fraciune de secund, aezndu-1 n faa noastr, ca s pim n el, ct i semnele pe care ni le d, ca s nu ne rtcim o dat ce ptrundem nuntru.

Dup cum vezi, povestea nagualului Elias a fost mai mult dect relatarea detaliilor din secvenele care compun ntmplarea, a continuat el. n spatele tuturor acestor detalii se gsea edificiul inteniei. Povestea te ajuta s-i faci idee de cum erau nagualii din trecut i s-i dai seama cum acionau ei pentru a-i adapta gndurile i aciunile la edificiile inteniei.

S-a aternut o tcere lung. Nu aveam nimic de adugat. Ca s continuu conversaia, am spus primul lucru care mi-a trecut prin minte. i anume, ca din povetile auzite despre nagualul Elias, mi formasem o prere foarte bun despre el. mi plcea nagualul Elfas, dar din motive necunoscute tot ce-mi relatase don Juan despre nagualul Julian m umplea de nelinite.

Simpla meniune a strii mele de nelinite l-a ncntat peste msur pe don Juan, A fost nevoit s se ridice din fotoliu, ca s nu se nece de atta ris. Mi-a nconjurat umerii cu braul i mi-a spus c omul iubete sau urte pe cei careul reflect pe el nsui.

i de ast dat, un autocontrol stupid m-a oprit s-1 ntreb ce voia s spun. Don Juan a continuat s rd, vizibil contient de starea mea de spirit. n cele din urm, a comentat c nagualul Julian era ca un copil, a crui sobrietate i cumptare veneau ntotdeauna din afar. Nu avea o disciplin interioar, dincolo de iniierea lui ca ucenic vrjitor.

Am simit o pornire iraional de a m apra, I-am spus lui don Juan c disciplina mea venea din interior.

Bineneles, a replicat el cu un aer superior. Doar nu-i nchipui c eti la fel ca el.

A nceput din nou s rd.

Uneori don Juan m exaspera de-mi venea s urlu. Dar proasta mea dispoziie n-a durat mult. S-a risipit att de repede, nct m-a cuprins o nou nelinite. L-am ntrebat pe don Juan dac era posibil s fi atins starea de contiin elevat fr s-mi dau seama de acest lucru. Sau poate rmsesem n aceast stare zile ntregi?

n acest stadiu, atingi starea de contiin elevat de unul singur, mi-a spus el. Contiina elevat e un mister doar pentru raiunea noastr. n practic, e foarte simplu. Ca de fiecare dat, noi complicam lucrurile, ncercnd s dm dimensiuni rezonabile imensitii care ne nconjoar.

A remarcat c ar fi trebuit s m gndesc la miezul abstract pe care mi-1 prezentase, n loc s discut inutil despre persoana mea.

I-am spus c m gndisem la el toat dimineaa i mi ddusem seama c tema metaforic a povestirii era manifestarea spiritului. Totui, nu reueam s discern miezul abstract la care se referea. Acesta trebuia s fie ceva neprecizat prin vorbe.

Ii repet, mi-a spus el, ca un profesor care i dsclete elevii. Manifestrile spiritului reprezint numele primului miez abstract din povetile cu vrjitori. Evident, ceea ce vrjitorii recunosc ca fiind miez abstract este ceva care ie i scap n momentul de fa. Iar partea care i scap e cunoscut de vrjitori sub denumirea de edificiul inteniei sau vocea tcut a spiritului, sau ordinea ulterioar a abstractului.

I-am spus c prin ulterior nelegeam ceva ce nu era clar dezvluit, de pild motiv ulterior. El mi-a rspuns c n acest caz, ulterior nsemna mai mult; nsemna cunoatere fr cuvinte, n afara imediatei noastre puteri de nelegere i ndeosebi a mea. A recunoscut c nelegerea la care se referea era dincolo de capacitile mele de moment, nu dincolo de orice posibilitate a mea de nelegere.

Dac miezurile abstracte sunt dincolo de puterea mea de nelegere, la ce bun s discutm despre ele? l-am ntrebat.

Regula spune c miezurile abstracte i povetile cu vrjitori trebuie menionate n aceast etap, mi-a rspuns, ntr-o bun zi, ordinea ulterioar a abstractului care nseamn cunoatere fr cuvinte sau edificiul inteniei din povestiri i se va revela chiar prin aceste relatri.

Eu tot nu nelegeam.

Ordinea ulterioar a abstractului nu este numai ordinea n care i-au fost nfiate miezurile abstracte, mi-a explicat, nici ceea ce au ele n comun, nici chiar reeaua care face legtura ntre ele. nseamn mai curnd cunoaterea abstractului n mod direct, fr intervenia limbajului.

M-a cercetat n tcere cu privirea din cap pn n picioare, cu scopul clar de a m vedea.

Pentru tine nu este nc evident, a declarat.

A schiat un gest de nerbdare, chiar de iritare, parc agasat de ncetineala mea. Asta m-a ngrijorat. Don Juan nu avea obiceiul s-i manifeste nemulumirea.

Nu are nimic de a face cu tine sau cu aciunile tale, mi-a spus cnd l-am ntrebat dac era suprat sau dezamgit de mine. A fost un gnd care mi-a trecut prin minte n clipa n care te-am vzut. n fiina ta luminoasa exista o trstur pentru care vechii vrjitori ar fi dat orict s-o aib.

Spune-mi despre ce e vorba, l-am rugat.

i voi aminti de ea ntr-o bun zi, mi-a rspuns. Pn atunci, s continum cu elementul care ne determin: abstractul. Elementul fr de care nu ar exista calea lupttorului i nici lupttori n cutarea cunoaterii.

Mi-a spus c dificultile prin care treceam nu erau o noutate pentru el. El nsui ndurase multe suferine pn s neleag ordinea ulterioar a abstractului. Dac nu l-ar fi ajutat nagualul Eh'as, ar fi sfrit exact ca binefctorul lui, acionnd fr a nelege prea mult.

Cum era nagualul Eh'as? I-am ntrebat, ca s schimb subiectul.

Nu semna deloc cu discipolul lui, a rspuns don Juan. Era indian. Solid, cu pielea foarte nchis la culoare. Avea trsturi aspre, gura mare, nas puternic, ochi mici i negri, pr negru i des, fr nici un Fir alb. Era mai scund dect nagualul Julian i avea mini i picioare mari. Era foarte umil i foarte nelept, dar nu avea flacr. n comparaie cu binefctorul meu, era o fptur fr strlucire. Mereu singur, mereu cugetnd asupra unor ntrebri. Nagualul Julian glumea spunnd ca nvtorul lui mprea nelepciune cu tonele. Cnd nu era de faa, l numea nagualul Tonaj.

Niciodat nu i-am neles glumele, a continuat don Juan.

Pentru mine, nagualul Eh'as era ca o gur de aer proaspt. ntotdeauna mi explica totul cu rbdare. Cam cum i explic eu ie, dar el mai avea i altceva. N-a numi acel ceva compasiune, ci mai curnd empatie. Lupttorii sunt incapabili de compasiune, fiindc lor nu le mai este mil de ei nii. Or, fr fora conductoare a autocompasiunii, compasiunea nu are sens.

Vrei s spui c un lupttor se bizuie numai pe el nsui, don Juan?

lntr-un fel, da. Pentru un lupttor totul ncepe i se termin cu el nsui. Totui, acest contact cu abstractul l determin s-i nving sentimentul importanei de sine. Atunci Eul lui devine abstract i impersonal, Nagualul Elias a simit c viaa i personalitatea noastr erau foarte asemntoare, a continuat don Juan. Din acest motiv, s-a simit obligat s m ajute. Eu nu simt aceeai asemnare ntre tine i mine, aa c presupun c te consider cam cum m considera pe mine nagualul Julian.

Don Juan mi-a spus c nagualul Elfas l luase sub protecia iui din prima zi n care sosise n casa binefctorului sau, ca s-i nceap ucenicia, i c ncepuse s-i explice ce se ntmpla n cursul perioadei de iniiere, indiferent ca don Juan nelegea sau nu. Dorina lui de a-1 ajuta pe don Juan era att de intens, nct, practic, l inea pe acesta prizonier. n acest fel, l proteja de atacurile dure ale nagualului Julian.

La nceput stteam tot timpul n casa nagualului Elias, a continuat don Juan, i mi plcea mult. n casa binefctorului meu eram n permanen cu ochii n patru, n alert, speriat de ce avea de gnd s-mi fac. Dar n casa nagualului Elfas m-am simit ncreztor i n largul meu.

Binefctorul meu m presa fr mil. Nu-mi puteam da seama de ce m zorea att de mult. L-am crezut nebun de-a binelea.

Don Juan mi-a spus c nagualul Elfas era indian din statul Oaxaca i c fusese iniiat de un alt nagual, pe nume Rosendo, originar din aceeai zon. Don Juan l-a descris pe nagualul Eh'as ca pe un om conservator care inea la singurtatea lui. i totui, era un renumit vrjitor i vindector, nu numai n Oaxaca, dar n tot sudul Mexicului. Cu toate acestea, n pofida ocupaiei i faimei sale, tria n izolare complet tocmai n cellalt capt al rii, n nordul Mexicului.

Don Juan a tcut. Ridicnd din sprncene, m-a intuit cu o privire ntrebtoare. Dar eu nu doream altceva dect s continue povestea.

De fiecare dat cnd cred c ar trebui s-mi pui ntrebri, tu nu ntrebi nimic, a remarcat el. Sunt convins c m-ai auzit spunnd ca nagualul Elfas era un vrjitor renumit care se ocupa zilnic de oamenii din sudul Mexicului i, n acelai timp, tria ca un pustnic n nordul rii. Faptul acesta nu-i strnete curiozitatea?

M-am simit ngrozitor de prost. I-am spus c, n timp ce el mi povestea, mi venise gndul c nagualul avea, probabil, mari dificulti cu transportul.

Don Juan a rs i, din moment ce el nsui mi sugerase ntrebarea, m-am artat nedumerit cum de era posibil ca nagualul Elfas s se gseasc n acelai timp n dou locuri diferite.

Visatul e avionul vrjitorului, mi-a rspuns el. Nagualul Elfas era un vistor, la fel cum binefctorul meu era un stalker. Nagualul Elfas era capabil s creeze i s proiecteze ceea ce vrjitorii denumesc corpul din vis sau Cellalt Eu, i astfel s se gseasc simultan n dou locuri aflate la mare deprtare unul de celalalt. Cu ajutorul corpului din vis, i putea ndeplini ndatoririle de vrjitor, n timp ce prin Eul lui natural tria ca un pustnic, M-am artat uimit c puteam accepta att de uor premisa c nagualul Elfas avea abilitatea de a proiecta o imagine solid, tridimensional a propriei persoane, i, n acelai timp, nu reueam cu nici un chip s neleg explicaiile referitoare la miezurile abstracte.

Don Juan mi-a spus c puteam accepta ideea dublei existene a nagualului Elfas, ntruct spiritul fcea ultimele retuuri capacitii mele de contientizare. Am izbucnit ntr-un potop de proteste fa de caracterul obscur al acestei afirmaii.

Nu-i obscur, mi-a spus el. E constatarea unui fapt real. Ai putea spune c e un fapt de neneles pentru moment, dar momentul se va schimba.

nainte de a apuca s rspund, a nceput s vorbeasc din nou despie nagualul Elias. A spus ca nagualul Elfas avea o minte foarte cercettoare i c putea lucra bine cu minile. Ca vistor, a vzut n drumurile sale multe obiecte, pe care Ie-a copiat n lemn i fier forjat. Don Juan m-a asigurat ca unele dintre acele modele erau de o frumusee desvrit i tulburtoare.

Ce fel de obiecte erau originalele? am ntrebat

Asta nu se poate ti, a rspuns don Juan. Trebuie s ii seama de faptul c, fiind indian, nagualul Elfas pornea n cltoriile sale din visat la fel ca un animal care i. caut hrana. Animalul nu se arat niciodat ntr-un loc n care exist semne de activitate. El vine doar atunci cnd nu e nimeni prin preajm, n calitate de vistor solitar, nagualul Elfas a vizitat, sa zicem, piaa de vechituri a infinitului ntr-un moment n care era pustie i a copiat ceea ce vzuse, dar niciodat nu a tiut la ce foloseau acele lucruri, nici de unde proveneau.

Nici de ast dat nu mi-a fost greu s accept ce spunea. Ideea nu-mi prea nicidecum exagerat. Tocmai m pregteam s fac un comentariu, cnd el m-a ntrerupt cu o ridicare din sprncene. Apoi a continuat s-mi povesteasc despre nagualul Elfas.

S merg n vizita la el era pentru mine cea mai mare bucurie, mi-a spus don Juan, i totodat un motiv de stranie vinovie. M plictiseam ngrozitor. Nu pentru c nagualul Elfas ar fi fost un om plicticos, ci pentru ca nagualul Julian nu-i avea egal i strica pe oriicine pentru toat viaa.

Parc spuneai c te simeai ncreztor i n largul dumitale n casa nagualului Elfas, am spus.

Adevrat, i tocmai acesta era motivul vinoviei mele i al problemei mele imaginare. Ca i tine, mi plcea s m chinui. Cred c la nceput mi-am gsit pacea n compania nagualului Elfas, dar mai trziu, cnd I-am neles mai bine pe nagualul Julian, l-am urmat pe el.

Mi-a povestit c locuina nagualului Elfas avea n partea din fa o poriune deschis i acoperit, unde se gseau o fierrie, unelte i o mas de tmplrie. Casa de chirpici, cu acoperi de indril, consta dintr-o camer uria, cu podea de lut, n care nagualul locuia mpreun cu ase femei vizionare, care erau, de fapt, soiile lui. Mai existau i patru brbai, vrjitori vizionari din grupul lui, care ocupau nite csue n jurul locuinei lui. Toi erau indieni din diverse coluri ale rii i care migraser n nordul Mexicului.

Nagualul Elfas avea mare respect pentru energia sexual, mi-a spus don Juan. El credea c aceast energie ne-a fost data pentru a visa. Mai credea c visatul fusese treptat dat uitrii, fiindc risca s strice echilibrul mental precar al persoanelor slabe de nger.

Eu te-am nvat visatul, aa cum m-a nvat i el, a continuat don Juan. M-a nvat ca, n timp ce vism, punctul de asamblare se deplaseaz foarte lent i natural. Echilibrul mental nu este altceva dect fixarea punctului de asamblare ntr-un loc cunoscut. Dac visele fac s se mite punctul de asamblare i visatul este utilizat pentru a controla aceast micare natural, i energia sexual este necesar pentru visat, rezultatul este uneori dezastruos cnd energia sexual se irosete n actul sexual, nu n visat. Atunci vistorii i mic haotic punctul de asamblare i-i pierd minile.

Ce ncerci s-mi spui, de fapt, don Juan? l-am ntrebat, simind c tema visatului nu apruse ntmpltor n conversaia noastr.

Tu eti un vistor, mi-a spus ei. Dac nu ai grij de energia ta sexual, ar trebui s te obinuieti cu ideea unor micri necontrolate ale punctului de asamblare. Cu o clip n urm, erai uluit de propriile tale reacii. Ei bine, punctul tu de asamblare se deplaseaz aproape haotic, ntruct energia ta sexual nu se afl n echilibru.

Am fcut un comentariu ntng i nepotrivit despre viaa sexual a brbailor aduli.

Energia noastr sexual este cea care guverneaz visatul, mi-a explicat el. Nagualul Elfas m-a nvat iar eu te-am nvat pe tine ca energia sexual e folosit fie pentru a face dragoste, fie pentru a visa. Nu exista alta cale. Motivul pentru care am adus tema n discuie este ca tu ntmpini greuti n deplasarea punctului de asamblare pentru a nelege ultimul nostru subiect: abstractul.

Acelai lucru mi s-a ntmplat i mie, a continuat don Juan. Totul a revenit la normal abia cnd energia mea sexual s-a eliberat de lumea concret. Aceasta este regula pentru vistori. Stalkerii reprezint opusul lor. Ai putea spune ca binefctorul meu a fost un libertin sexual, att ca om de rnd, ct i ca nagual.

Don Juan prea dispus s dezvluie actele binefctorului su, dar mi-am da seama c se rzgndise. A cltinat din cap i mi-a spus c eram prea nereceptiv pentru astfel de revelaii. Nu am insistat.

Mi-a spus c nagualul Eh'as avea sobrietatea pe care o cptau numai vistorii, dup lupte inimaginabile cu ei nii. Nagualul i folosea sobrietatea pentru a face fa sarcinii de a rspunde ntrebrilor Iui Don Juan.

Nagualul Eh'as mi-a explicat c ntmpinam aceeai dificultate de a nelege spiritul ca i el, a continuat don Juan. El considera c existau dou probleme diferite. Pe de o parte, nevoia de a nelege indirect ce este spiritul, pe de alt parte, nevoia de a nelege spiritul n mod direct.

Cu prima problem ntmpini greuti. O dat ce nelegi ce nseamn spiritul, a doua problem se rezolv de la sine, i invers. Dac spiritul i vorbete folosind cuvintele lui tcute, vei ti imediat ce reprezint el.

Mi-a spus c nagualul Eh'as credea c dificultatea consta n refuzul nostru de a accepta ideea c poate exista cunoatere i n absena cuvintelor care s-o explice.

Dar mie nu mi-e greu s accept, am protestat.

Aceptarea afirmaiei nu-i la fel de simpl ca declaraia de acceptare, a remarcat don Juan. Nagualul Eh'as mi spunea c ntreaga omenire se ndeprtase de abstract, dei la un moment dat probabil ne gseam foarte aproape de el. Abstractul trebuie s fi fost fora care ne sprijinea. Apoi ceva se ntmplase i ne smulsese de lng abstract Acum nu mai exista cale de ntoarcere. Tot el mi spunea c unui ucenic i trebuia ani la rnd ca s se poat ntoarce la abstract, adic s tie c limbajul i cunoaterea pot exista independent.

Don Juan a repetat c esena dificultii noastre de a reveni la abstract consta n refuzul de a accepta c puteam cunoate n absena cuvintelor i chiar a gndurilor.

M pregteam s protestez c erau vorbe fr rost, cnd deodat am avut sentimentul clar c mi scpa ceva i c acel ceva avea o importana capitala pentru mine. Don Juan ncerca, de fapt, s-mi spun ceva, ceva ce fie nu reueam s neleg, fie nu putea fi spus n ntregime.

Cunoaterea i limbajul sunt dou lucruri distincte, a repetat el ncet.

Tocmai voiam s spun tiu, ca i cum ntr-adevr a fi tiut, dar m-am abinut.

i-am spus c despre spirit nu se poate vorbi, a continuat el, fiindc spiritul nu poate fi cunoscut dect n mod direct. Vrjitorii ncearc s explice aceast stare de fapt cnd spun c spiritul este ceva ce nu poate fi vzut sau simit. Dar el plutete n permanena deasupra noastr. Cteodat se arat unora dintre noi. De cele mai multe ori pare indiferent.

Am tcut. El a continuat cu explicaiile. Mi-a spus c spiritul seamn, n multe privine, cu un animal. El se ine departe de noi pn n momentul n care ceva l ademenete s se apropie. Abia atunci i manifest prezena.

Am remarcat c, dac spiritul nu este o entitate sau o prezena i nu are esena, atunci cum poate fi ademenit?

Problema ta, a spus el, este c iei n consideraie numai propria ta idee despre ce nseamn abstract. De pild, esena interioar a omului sau principiul fundamental sunt pentru tine abstracii. Chiar i ceva mai puin vag, cum ar fi caracterul, voina, curajul, demnitatea, onoarea. Desigur, spiritul poate fi descris n funcie de toate acestea. De aici provine i nenelegerea: spiritul nseamn toate acestea i totodat niciuna dintre ele.

A adugat ca ceea ce eu consideram abstracii erau fie contrariul tuturor lucrurilor practice la care m puteam gndi, fie lucruri despre care decretasem c nu puteau avea o existen concret.

Pentru vrjitor ns, abstractul e ceva ce nu are corespondent n condiia umana, a precizat el.

Dar e vorba despre unul i acelai lucru! am strigat eu. Nu vezi c amndoi vorbim despre acelai lucru?

Ctui de puin, a replicat el Pentru un vrjitor, spiritul e ceva abstract, pur i simplu, pentru c vrjitorul l cunoate fr cuvinte i chiar fr gnduri. E ceva abstract, pentru c el nu poate concepe ce nseamn spiritul. Totui, fr cea mai mic ans sau dorin de a nelege, vrjitorul manipuleaz spiritul. II recunoate, l cheam la el, se familiarizeaz cu spiritul i l exprim prin faptele sale.

Am cltinat, din cap cu disperare. Nu reueam s vad deosebirea.

Cauza neputinei tale de a nelege const n faptul c eu am folosit cuvntul abstract ca s descriu spiritul, a spus el. Pentru tine, abstracte sunt cuvintele care descriu stri ale intuiiei. Un exemplu l reprezint chiar cuvntul spirit, care nu descrie raiunea sau experiena practic i care, firete, nu face dect s-i stimuleze fantezia.

Eram furios pe don Juan. I-am spus c e un ncpnat, dar el a rs de mine. Mi-a sugerat c, dac a ncerca s m gndesc la afirmaia c totui cunoaterea putea fi independent de limbaj, fr a m strdui s-o neleg, poate reueam s vd lumina.

Cuget asupra acestui lucru, m-a ndemnat el. Pentru tine nu a contat faptul c m-ai ntlnit pe mine. n ziua n care m-ai ntlnit, ai ntlnit abstractul. Dar cum nu puteai vorbi despre abstract, nu l-ai remarcat. Vrjitorii ntlnesc abstractul fr a se gndi la el, fr s-1 vad, fr s-1 ating i fr s-i simt prezena.

Am tcut, fiindc nu-mi plcea s intru n controvers cu el. Uneori socoteam c se exprima obscur cu bun tiin. Dar don Juan prea s se amuze extraordinar.

ULTIMUL ACT DE SEDUCIE AL NAGUALULUI JULIAN n curtea interioar a casei lui don Juan era la fel de linite i rcoare ca ntr-o mnstire. Aici creteau civa pomi fructiferi plantai foarte aproape unul de altul i care se pare c reglau temperatura i absorbeau zgomotele. Cnd intrasem n casa lui pentru ntia oar, fcusem cteva remarci critice referitoare la modul ilogic n care fuseser plantai pomii. Eu a fi lsat mai mult spaiu ntre ei. El rspunsese c acei pomi nu erau proprietatea lui i c erau pomi-lupttori, liberi i independeni, care se alturaser lupttorilor din grupul sau, iar comentariile mele valabile doar n cazul pomilor obinuii nu erau relevante.

Rspunsul mi pruse metaforic. Ceea ce nu tiam atunci era ca don Juan nu vorbea dect la propriu.

Acum, don Juan i cu mine edeam n fotolii de trestie, cu faa ctre pomi. Toi erau ncrcai de roade. Am remarcat c privelitea nu era doar foarte frumoas, dar i surprinztoare, ntruct nu era sezonul fructelor.

n legtur cu acest lucru exist o poveste interesant, a spus el. Dup cum tii, pomii de colo sunt lupttori din grupul meu. Acum, sunt plini de fructe, pentru ca toi vrjitorii din grupul meu au discutat i i-au exprimat sentimentele n legtur cu plecarea noastr definitiv chiar aici, n faa lor. Acum, pomii tiu c atunci cnd vom pleca pe ultimul nostru drum, ne vor nsoi i ei.

L-am privit uluit.

Nu-i pot lsa aici, mi-a explicat don Juan. i ei sunt lupttori. i-au pus soarta n minile vrjitorilor adunai n jurul nagualului. Ei tiu ce sentimente am pentru ei. Punctul lor de asamblare e localizat foarte jos n enorma lor cochilie luminoas, fapt care Ie permite s ne cunoasc sentimentele, de exemplu sentimentele noastre din acest moment, cnd discutm despre plecarea mea definitiv.

Am rmas tcut, fiindc nu voiam s zbovim asupra subiectului. Don Juan a vorbit i mi-a schimbat starea de spirit.

Al doilea miez abstract al povetilor cu vrjitori se numete lovitura spiritului, a spus el. Primul miez, manifestrile spiritului, reprezint edificiul pe careintenia l cldete i-1 aaz n calea unui vrjitor, invitndu-1 apoi s intre. Este edificiul inteniei vzut de un vrjitor. Lovitura spiritului este acelai edificiu vzut de un novice, invitat sau mai curnd forat s intre.

Al doilea nucleu abstract ar putea constitui el nsui o poveste. Se zice c, dup ce s-a manifestat fa de omul despre care am vorbit, i n-a primit nici un rspuns, spiritul i-a ntins omului o capcan. A fost un ultim subterfugiu, nu pentru ca omul acela ar fi fost deosebit, ci pentru c lanul incomprehensibil de evenimente al spiritului a fcut ca omul acela s fie disponibil chiar n momentul n care spiritul i-a btut n poart.

E de la sine neles ca omul nu a priceput nimic din ce i-a revelat spiritul. De fapt, revelaiile contraziceau tot ce tia omul, tot ce reprezenta el. Bineneles, omul a refuzat pe loc i categoric s aib de a face cu spiritul. Nu avea de gnd s se lase atras de asemenea bazaconii. Nu era chiar att de naiv. Rezultatul a fost un impas total.

A putea spune c-i o poveste idioat, a continuat don Juan. A mai putea spune c ceea ce i-am oferit eu este un calmant destinat celor care nu se simt n largul lor n prezena tcerii abstractului. M-a privit cu atenie o clip, apoi a zmbit. i plac cuvintele, mi s-a adresat el pe un ton acuzator. Simpla idee de cunoatere tcuta te sperie. ns povetile, orict de neroade, te ncnt i te fac s te simi n siguran.

Zmbetul lui era att de pozna, nct nu mi-am putut stpni rsul.

Apoi mi-a reamintit c auzisem deja relatarea amnunit a primei ocazii, cnd spiritul btuse n ua lui. O clip nu mi-am dat seama la ce se referea.

N-a fost vorba doar de binefctorul meu care m-a gsit aproape mort n urma rnii de glon, mi-a explicat el In aceeai zi, m-a gsit i mi-a btut n u spiritul. Binefctorul meu a neles c se gsea acolo ca s fie un mijlocitor pentru spirit Fr intervenia spiritului, ntlnirea cu binefctorul meu nu ar fi nsemnat nimic.

Mi-a spus c un nagual putea fi mijlocitor doar dup ce spiritul i manifesta acordul de a fi utilizat fie aproape imperceptibil, fie prin porunci explicite. Prin urmare, nagualul nu-i putea alege ucenicii dup voina i calculele proprii. Dar o dat ce spiritul i revela voina prin semne, nagualul nu-i crua nici un efort ca s-o duc la ndeplinire.

Dup o via de practic, a continuat el, vrjitorii i, n special, nagualii tiu c spiritul i invit s intre n edificiul nlat n calea lor Ei au nvat s-i disciplineze verigile de legtur cu intenia. Aadar, ei sunt ntotdeauna avertizai, tiu de fiecare dat ce le va cere spiritul.

Don Juan a spus c naintarea pe calea vrjitorilor este, n general, un proces drastic, al crui scop este acela de a disciplina veriga de legtur Legtura omului de rnd cu intenia este practic moart, iar vrjitorii ncep cu o verig inutil, pentru c ea nu rspunde voluntar. '

A subliniat c, pentru a reactiva legtura, vrjitorii au nevoie de un scop riguros i puternic o stare de spirit special, denumit intenie nenduplecat. Acceptarea faptului c nagualul este singura fiin capabil de a aduce intenia nenduplecat reprezint partea cea mai dificila a uceniciei vrjitorului.

Am protestat ca eu nu vedeam n ce consta dificultatea.

Ucenicul e o persoan care lupt s-i clarifice i s-i renvie legtura cu spiritul, mi-a explicat el. O dat reactivat legtura, el nu mai este ucenic, dar pn atunci, pentru a-i urma calea, are nevoie de un scop puternic, care, bineneles, lipsete. Aadar, el i ngduie nagualului s-i furnizeze scopul, iar pentru aceasta e nevoie s renune la propria-i individualitate. Iat n ce const dificultatea.

Mi-a reamintit ceva ce-mi spusese adeseori: c voluntarii nu erau binevenii n lumea vrjitorilor, pentru ca ei aveau deja un scop al lor, ceea ce le fcea extrem de dificil renunarea la individualitate. Dac lumea vrjitorilor pretindea idei i aciuni contrare scopului voluntarilor, acetia, pur i simplu, refuzau s se schimbe.

Reactivarea legturii unui ucenic reprezint sarcina cea mai grea i mai interesant a nagualului, a continuat don Juan. Dar i cea mai mare btaie de cap, n funcie de personalitatea ucenicului, inteniile spiritului sunt fie de o sublim simplitate, fie complicate ca nite labirinturi.

Don Juan m-a asigurat c, dei poate credeam contrariul, ucenicia mea nu fusese pentru el o povar att de mare ca pro-pria-i ucenicie pentru binefctorul lui, A recunoscut c aveam un dram de autodisciplina, care se dovedea foarte util, n timp ce el nu avusese deloc. Iar binefctorul lui, la rndul su, dduse dovad de i mai puin.

Diferena e sesizabil n manifestrile spiritului, a coni-nuat el. In unele cazuri, manifestrile spiritului sunt aproape imperceptibile; n cazul meu, a fost vorba de porunci. Fusesem mpucat. Sngele mi iroia prin gaura de glon din piept. Binefctorul meu trebuia s acioneze rapid i sigur, la fel cum acionase binefctorul Iui fa de el. Vrjitorii tiu c, pe ct de grea este porunca, pe att de dificil este discipolul.

Don Juan mi-a explicat ca unul dintre cele mai profitabile aspecte ale asocierii cu doi naguali fusese acela c avusese ocazia s aud aceleai poveti, relatate din dou puncte de vedere diferite. De exemplu, povestea despre nagualul Elias i manifestrile spiritului, vzut din perspectiva ucenicului, era povestea dificultii ntmpinate de spirit n a bate n poarta binefctorului su.

Tot ce avea legtur cu binefctorul meu era extrem de dificil, a spus don Juan i a nceput s rida. La douzeci i patru de ani, spiritul nu se mulumise doar s-i bat n poart, ci aproape i-o scosese din ni.

Mi-a spus c, n realitate, povestea ncepuse cu civa ani mai nainte, cnd binefctorul lui era un adolescent frumos, vlstarul unei familii de vaz din Mexico City. Era bogat, educat, fermector i avea o personalitate charismatic. Femeile se ndrgosteau de el la prima vedere. Dar el era nc de atunci comod i nedisciplinat


Recommended