PORTOFOLIU EVALUARE
INFORMATICA ŞI TIC PENTRU GIMNAZIU
CLASA a V-a
Curs avizat prin O.M.E.N. nr. 4586 din 09.08.2017
Grupa: IS_S1GR1
Formator: Emanuela Cerchez
Cursant: Otilia Pîntea
Şcoala Profesională Holboca
CCD Iaşi
14 octombrie 201
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
Unitatea şcolară: Școala Profesională Holboca
Disciplina: Informatică şi TIC
Clasa: a V-a
Profesor: Otilia Pîntea
Nr. ore / săpt.: 1 oră
Programa nr. 3393 / 28.02.2017
Aviz
Responsabil comisie metodică, prof.
PROIECTUL UNITĂŢII DE ÎNVĂŢARE
ALGORITMI
Unitatea de învățare: Algoritmi
Număr ore alocate: 9
Conținuturi Competențe
specifice
Activități de învățare Resurse Evaluare
Noțiunea de
algoritm
2.1.; 2.2. - Prezentarea intuitivă a noţiunii de
algoritm.
- Descrierea rolului datelor de intrare
şi datelor de ieşire în cadrul unui
algoritm.
- Descrierea paşilor unui algoritm
pentru prepararea ceaiului, cu
precizarea datelor de intrare şi de
ieşire.
Timp total alocat: 1 oră.
- Prezentarea intuitivă a noţiunii de algoritm:3 minute.
- Utilizarea schemei de structură generală a unui algoritm
pentru descrierea rolului datelor de intrare şi datelor de ieşire:
2 minute.
- Descrierea paşilor unui algoritm pentru prepararea ceaiului,
cu precizarea datelor de intrare şi de ieşire: 10 minute.
- Descrierea paşilor pentru alt algoritm, pentru calcularea
preţului unui pachet ambalat care are un număr dat de
Evaluare curentă
formativă:
aplicații practice:
- parcurgerea
paşilor unui
algoritm inspirat
din viaţa
cotidiană,
prepararea
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
- Descrierea paşilor pentru alt
algoritm, pentru calcularea preţului
unui pachet ambalat care are un număr
dat de produse de acelaşi fel când se
cunoaşte preţul unui produs.
- Observarea datelor care intervin în
program: constante, variabile,
expresii.
- Prezentarea finală a noţiunii de
algoritm.
- Fişă de lucru pe grupe cu imagini
reprezentând etapele pregătirii
ceaiului, cu sarcina de lucru, de aşezat
în ordine, conform algoritmului
studiat.
- Vizionarea filmului didactic referitor
la cum să devin programator.
produse de acelaşi fel când se cunoaşte preţul unui produs:
10 minute.
- Observarea datelor care intervin în program: constante,
variabile, expresii: 5 minute.
- Prezentarea finală a noţiunii de algoritm: 5 minute.
- Fişă de lucru pe grupe cu imagini reprezentând etapele
pregătirii ceaiului, cu sarcina de lucru, de aşezat în ordine,
conform algoritmului studiat: 3 minute.
- Vizionarea filmului didactic referitor la cum să devin
programator: 2 minute.
Locaţie: laboratorul de informatică, dotat cu acces la Internet
şi recomandabil videoproiector.
Activitate: frontală, pe grupe.
Material didactic:
- Film didactic:
https://www.youtube.com/watch?v=X-TwqfOb52k
ceaiului;
- parcurgerea
paşilor unui
algoritm despre
costul unui pachet
ambalat cu
produse de acelaşi
fel.
Proprietăţi
ale
algoritmilor
2.1.; 2.2. - Jocul didactic pe grupe “Ce-ar fi
dacă algoritmul nu ar fi clar, nu s-ar
sfârşi…?”.
- Prezentarea proprietăţilor
algoritmilor, cu exemple care să
evidenţieze claritatea enunţului unei
probleme, generalizarea şi finitudinea.
- Accesarea unui site educaţional cu
teste de asociere a unor enunţuri date
cu numele proprietăţilor algoritmilor.
Timp total alocat: 1 oră.
- Jocul didactic pe grupe “Ce-ar fi dacă algoritmul nu ar fi
clar, nu s-ar sfârşi…?”: 10 minute.
- Prezentarea proprietăţilor algoritmilor, cu exemple care să
evidenţieze claritatea enunţului unei probleme, generalizarea
şi finitudinea: 15 minute.
- Accesarea unui site educaţional cu teste de asociere a unor
enunţuri date cu numele proprietăţilor algoritmilor: 15
minute.
Locaţie: laboratorul de informatică, dotat cu acces la Internet
şi recomandabil videoproiector.
Activitate: frontală, pe grupe de doi elevi la fiecare
Evaluare curentă
formativă:
- jocul didactic
„Ce-ar fi
dacă...?”;
- test online de
asociere a unor
enunţuri date cu
numirea
proprietăţilor
algoritmilor.
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
calculator.
Material didactic:
- Site educaţional cu teste de asociere a unor enunţuri date cu
numele proprietăţilor algoritmilor:
https://quizlet.com/121211860/proprietatile-algoritmilor-
flash-cards/
Clasificarea
datelor cu
care
lucrează
algoritmii în
funcţie de
rolul
acestora (de
intrare, de
ieșire, de
manevră).
Constante și
variabile
2.1.; 2.2. - Analizarea unor situaţii cunoscute
(viaţa în şcoală, mersul la cumpărături
etc.) în scopul identificării datelor cu
care lucrează algoritmii, în funcţie de
rolul acestora (de intrare, de ieșire, de
manevră).
- Se prezintă problema „Regula celor
3 pahare” pentru a înţelege
interschimbarea variabilelor.
- Determinarea datelor de ieşire, pe
baza unui set dat de date de intrare,
pentru o problemă.
- Clasificarea datelor în funcţie de
posibilitatea de a-şi modifica valoarea:
constante şi variabile.
- Vizionarea filmului didactic referitor
la constante.
- Clasificarea datelor în funcţie de
valoarea lor: numerice, alfabetice şi
logice.
- Rezolvarea sarcinilor din fişa de
lucru pentru identificarea datelor de
intrare şi de ieşire pentru o problemă
Timp total alocat: 1 oră.
- Analizarea unor situaţii cunoscute (viaţa în şcoală, mersul la
cumpărături etc.) în scopul identificării datelor cu care
lucrează algoritmii, în funcţie de rolul acestora (de intrare, de
ieșire, de manevră): 5 minute.
- Se discută problema „Regula celor 3 pahare” pentru a
înţelege interschimbarea variabilelor: 10 minute.
- Determinarea datelor de ieşire, pe baza unui set dat de date
de intrare, pentru o problemă: 5 minute.
- Clasificarea datelor în funcţie de posibilitatea de a-şi
modifica valoarea: constante şi variabile, exemple: 10
minute.
- Vizionarea filmului didactic referitor la constante: 2 minute.
- Clasificarea datelor în funcţie de valoarea lor: numerice,
alfabetice şi logice, exemple: 5 minute.
- Rezolvarea sarcinilor din fişa de lucru pentru identificarea
datelor de intrare şi de ieşire pentru o problemă din viaţa
cotidiană şi rezolvarea itemilor de asociere pentru constante
şi variabile: 5 minute.
- Discutarea răspunsurilor din fişa de lucru: 5 minute.
Locaţie: laboratorul de informatică, dotat cu acces la Internet
şi recomandabil videoproiector.
Activitate: frontală şi pe grupe.
Evaluare curentă
formativă:
rezolvarea
cerinţelor din fişa
de lucru.
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
din viaţa cotidiană şi rezolvarea
itemilor de asociere pentru constante
şi variabile.
- Discutarea răspunsurilor din fişa de
lucru.
Material didactic:
- Fişă de lucru.
- Film didactic:
https://www.youtube.com/watch?v=Cyk0Cgl9Jp0
Expresii
(operatori
aritmetici,
relaționali,
logici;
evaluarea
expresiilor)
2.1.; 2.2. - Formularea în limbaj natural a unor
propoziţii care să conţină operaţii
aritmetice, relaţionale, logice în
scopul identificării rolului acestora în
prelucrări algoritmice.
- Prezentarea operatorilor aritmetici,
relaţionali şi logici şi a priorităţii lor.
- Prezentarea expresii aritmetice şi
logice, exemple.
- Exerciţii de scriere a unor expresii
conform cerinţelor.
- Exerciţii de evaluarea expresiilor pe
baza valorilor unor variabile.
- Evidenţierea greşelilor frecvente în
scrierea expresiilor.
- Fişă de lucru pentru evaluarea unor
expresii.
Timp total alocat: 1 oră.
- Formularea în limbaj natural a unor propoziţii care să
conţină operaţii aritmetice, relaţionale, logice în scopul
identificării rolului acestora în prelucrări algoritmice: 5
minute.
- Prezentarea operatorilor aritmetici, relaţionali şi logici şi a
priorităţii lor: 5 minute.
- Prezentarea expresiilor aritmetice şi logice, exemple: 5
minute.
- Exerciţii de scriere a unor expresii conform cerinţelor: 5
minute.
- Exerciţii de evaluarea expresiilor pe baza valorilor unor
variabile:10 minute.
- Evidenţierea greşelilor frecvente în scrierea expresiilor: 5
minute.
- Fişă de lucru pentru evaluarea unor expresii:10 minute.
Locaţie: laboratorul de informatică, dotat cu acces la Internet
şi recomandabil videoproiector.
Activitate: frontală, pe grupe.
Material didactic:
- Fişă de lucru.
Evaluare curentă
formativă:
rezolvarea
cerinţelor din fişa
de lucru.
Structura
secvenţială
(liniară)
2.1.; 2.2.;
2.3.
- Exprimarea intuitivă a noţiunii de
structură secvenţială: 5 minute.
- Analizarea unei probleme simple în
Timp total alocat: 2 ore.
- Exprimarea intuitivă a noţiunii de structură secvenţială: 5
minute.
Evaluare curentă
formativă:
rezolvarea
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
scopul identificării unei secvenţe de
paşi pentru rezolvarea problemei
(planificarea unei excursii, realizarea
temelor etc.): 5 minute.
- Prezentarea în pseudocod a
operaţiilor de citire, scriere, atribuire
şi instrucţiunea compusă: 10 minute.
- Formularea finală a noţiunii de
structură secvenţială: 5 minute.
- Declararea datelor în pseudocod.
- Urmărirea pas cu pas a algoritmului
cu aria şi perimetrul şcolii pentru
scrierea programului în pseudocod,
apoi cu schema logică şi pentru
diferite seturi de date de intrare,
selectate astfel încât fiecare caz
posibil să fie executat (secvenţe de
operaţii).
Fişă de lucru cu operaţii în pseudocod.
- Reluarea exemplului cu regula celor
3 pahare pentru interschimbarea
valorilor a doua variabile şi realizarea
programului în pseudocod.
- Reprezentarea algoritmului în
pseudocod, apoi cu schemă logică.
- Probleme cu cifrele unui număr
natural având număr cunoscut de
cifre.
- Analizarea unei probleme simple în scopul identificării unei
secvenţe de paşi pentru rezolvarea problemei (planificarea
unei excursii, realizarea temelor etc.): 5 minute.
- Prezentarea în pseudocod a operaţiilor de citire, scriere,
atribuire şi instrucţiunea compusă: 10 minute.
- Formularea finală a noţiunii de structură secvenţială: 5
minute.
- Declararea datelor în pseudocod: 5 minute.
- Urmărirea pas cu pas a algoritmului cu aria şi perimetrul
şcolii pentru scrierea programului în pseudocod, apoi cu
schema logică şi pentru diferite seturi de date de intrare,
selectate astfel încât fiecare caz posibil să fie executat
(secvenţe de operaţii): 10 minute.
Fişă de lucru cu operaţii în pseudocod: 5 minute.
A doua oră (aplicaţii la structura liniară)
- Reluarea exemplului cu regula celor 3 pahare pentru
interschimbarea valorilor a doua variabile şi realizarea
programului în pseudocod: 5 minute.
- Reprezentarea algoritmului în pseudocod, apoi cu schemă
logică: 5 minute.
- Probleme cu cifrele unui număr natural având număr
cunoscut de cifre: 5 minute.
- Reprezentarea algoritmului în pseudocod, apoi cu schemă
logică: 5 minute.
- Executarea pas cu pas a unui algoritm pe un exemplu: 5
minute.
- Fişă de lucru cu exerciţii de aflare a rezultatelor datelor de
ieşire, pentru date de intrare precizate, pentru algoritmii
prezentaţi în pseudocod: 10 minute.
cerinţelor din
fişele de lucru.
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
- Reprezentarea algoritmului în
pseudocod, apoi cu schemă logică.
- Executarea pas cu pas a unui
algoritm pe un exemplu.
- Fişă de lucru cu exerciţii de aflare a
rezultatelor datelor de ieşire, pentru
date de intrare precizate, pentru
algoritmii prezentaţi în pseudocod.
Locaţie: laboratorul de informatică, dotat cu acces la Internet
şi recomandabil videoproiector.
Activitate: frontală, pe grupe.
Material didactic:
- Fişă de lucru pentru evaluarea răspunsului unui algoritm în
pseudocod, pentru date de intrare precizate.
Structura
alternativă
(decizională)
2.1.; 2.2. - Prezentarea structurii alternative.
- Observaţii asupra ramurii atunci care
poate să lipsească uneori.
- Aplicaţii: maximul a două valori,
apoi a trei valori, cu reprezentare în
pseudocod şi schemă logică.
- Verificarea programului pe cazuri
posibile, apoi optimizarea lui.
- Alte exemple: cu stabilirea
calificativului apoi cu suma de bani de
plătit doar cu monede de 3 lei şi 5 lei,
cu algoritmi şi scheme logice.
- Reprezentarea algoritmului în
pseudocod, apoi cu schemă logică.
- Probleme cu cifrele unui număr
natural având număr cunoscut de
cifre.
- Reprezentarea algoritmului în
pseudocod, apoi cu schemă logică.
- Executarea pas cu pas a unui
algoritm pe un exemplu.
Timp total alocat: 1 oră.
- Prezentarea structurii alternative: 5 minute.
- Observaţii asupra ramurii atunci care poate să lipsească
uneori: 5 minute.
- Aplicaţii: maximul a două valori, apoi a trei valori, cu
reprezentare în pseudocod şi schemă logică: 10 minute.
- Verificarea programului pe cazuri posibile, apoi optimizarea
lui: 5 minute.
- Alte exemple: cu stabilirea calificativului apoi cu suma de
bani de plătit doar cu monede de 3 lei şi 5 lei, cu algoritmi şi
scheme logice: 5 minute.
- Reprezentarea algoritmului în pseudocod, apoi cu schemă
logică: 5 minute.
- Executarea pas cu pas a unui algoritm pe un exemplu: 5
minute.
- Exerciţii de indentare: 5 minute.
- Fişă de lucru cu exerciţii de aflare a rezultatelor datelor de
ieşire, pentru date de intrare precizate, pentru algoritmii
prezentaţi în pseudocod: 10 minute.
Locaţie: laboratorul de informatică, dotat cu acces la Internet
şi recomandabil videoproiector.
Evaluare curentă
formativă:
rezolvarea
cerinţelor din fişa
de lucru.
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
- Exerciţii de intentare.
- Fişă de lucru cu exerciţii de aflare a
rezultatelor datelor de ieşire, pentru
date de intrare precizate, pentru
algoritmii prezentaţi în pseudocod.
Activitate: frontală, pe grupe.
Material didactic:
- Fişă de lucru.
Medii
grafice
interactive -
elemente de
interfață
specifice
mediului
grafic
interactiv
2.2.; 2.3.;
3.2; 3.3.
- Vizionarea filmului didactic
„Tutorial Scratch”.
- Utilizarea unui mediu interactiv care
permite implementarea structurii
secvențiale și alternative folosind
elemente grafice (de exemplu,
Scratch, aplicații existente pe
platforma educațională de tip code.org
etc.) pentru a crea aplicații cu
structura secvențială prin operații de
mișcare, sunete, vizualizare text etc.
- Analizarea exemplelor existente pe
Internet specifice mediului grafic
selectat și modificarea acestora pentru
a îndeplini alte funcțiuni.
- Identificarea necesității utilizării
unei structuri de decizie (alternative)
și introducerea în aplicația creată a
unor astfel de structuri.
- Analizarea codului unui joc simplu
în scopul identificării modului de
realizare a funcţionalității acestuia,
modificarea codului pentru a obține
alte efecte şi analiza comparativă a
Timp total alocat: 2 ore.
- Vizionarea filmului didactic „Tutorial Scratch”: 10 minute.
- Utilizarea unui mediu interactiv care permite implementarea
structurii secvențiale și alternative folosind elemente grafice
(de exemplu, Scratch, aplicații existente pe platforma
educațională de tip code.org etc.) pentru a crea aplicații cu
structura secvențială prin operații de mișcare, sunete,
vizualizare text etc. : 15 minute.
- Analizarea exemplelor existente pe Internet specifice
mediului grafic selectat și modificarea acestora pentru a
îndeplini alte funcțiuni: 5 minute.
- Identificarea necesității utilizării unei structuri de decizie
(alternative) și introducerea în aplicația creată a unor astfel de
structuri : 5 minute.
- Analizarea codului unui joc simplu în scopul identificării
modului de realizare a funcţionalității acestuia, modificarea
codului pentru a obține alte efecte şi analiza comparativă a
efectelor obţinute printr-un schimb liber de idei: 5 minute.
A doua oră:
- Realizarea de aplicații, individual sau în echipă, utilizând un
mediu grafic, eventual prin participarea la un concurs (de
exemplu: crearea unui joc individual): 20 minute.
- Participarea la evenimente de tip: „Hour of Code”, Europe
CodeWeek (codeweek.eu), Scratch Day
Evaluarea
sumativă:
test.
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
efectelor obţinute printr-un schimb
liber de idei.
A doua oră:
- Realizarea de aplicații, individual
sau în echipă, utilizând un mediu
grafic, eventual prin participarea la un
concurs (de exemplu: crearea unui joc
individual).
- Participarea la evenimente de tip:
„Hour of Code”, Europe CodeWeek
(codeweek.eu), Scratch Day
(day.scratch.mit.edu), Google Science
Fair etc.
- Implicarea în activități colaborative
utilizând aplicațiile studiate (de
exemplu, participarea la un joc
didactic de echipă, crearea în echipă a
unui joc educațional/povești etc.).
- Joc didactic.
- Evaluare: test practic.
- Discutarea soluțiilor la testul practic.
(day.scratch.mit.edu), Google Science Fair etc. : 10 minute.
- Implicarea în activități colaborative utilizând aplicațiile
studiate (de exemplu, participarea la un joc didactic de
echipă, crearea în echipă a unui joc educațional/povești etc.) :
10 minute.
- Joc didactic: 5 minute.
- Test:10 minute.
- Evaluare test: 8 minute.
- Discutarea testului: 3 minute.
Locaţie: laboratorul de informatică, dotat cu acces la Internet
şi recomandabil videoproiector.
Activitate: frontală, pe grupe.
Material didactic:
- Filme didactic:
https://www.youtube.com/watch?v=VIpmkeqJhmQ
https://studio.code.org/hoc/1
- Fișă de evaluare sumativă.
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
STRUCTURA SECVENŢIALĂ
ASPECTE TEORETICE
Structura secvenţială (sau liniară) reprezintă o succesiune de operaţii, executate una după alta, în
ordinea scrierii lor, cu scopul de a prelucra datele de intrare în date de ieşire.
Operaţiile care se pot realiza în cadrul acestei structuri sunt:
Declararea datelor care vor fi utilizate
Citirea, primirea datelor de intrare
Scrierea datelor de ieşire, a rezultatelor
Operaţii de atribuire, în urma cărora unei variabile i se poate atribui o valoare constantă, o
expresie (calcul matematic) sau o altă variabilă.
Exemplu:
Matei doreşte să-şi cumpere 3 creioane. Fiecare creion costă 2.5 lei. Cât va plăti Matei?
Dar dacă dorim să rezolvăm problema pentru alt elev din clasă, care s-ar putea să-şi dorească să
cumpere alt număr de creioane cu un alt preţ. Care este algoritmul de rezolvare?
Notaţii: c - numărul de creioane, p – preţul unui creion, s - suma de plată
Pasul 1: declararea datelor utilizate
natural c, p, s;
Pasul 2: citirea datelor de intrare
citeşte c, p;
Pasul 3: operaţia de atribuire
s c*p;
Pasul 4: afişarea rezultatului
scrie s;
Descrierea algoritmului sub formă de schemă logică
STOP
citește c, p
s c*p
Scrie s
START
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
Proiect didactic
Structura secvențială. Aplicații
Unitate şcolară: Școala Profesională Holboca
Profesor: Otilia Pîntea
Disciplina: Informatică și TIC
Clasa: a V-a
Data:
Unitatea de învăţare: Algoritmi
Tema lecției: Structura secvențială. Aplicații
Durată desfăşurare: 50 minute
Tip lecţie: lecție de formare de priceperi și deprinderi
Loc desfăşurare: Laboratorul de informatică
Competenţe generale
1. Utilizarea responsabilă și eficientă a tehnologiei informației și comunicațiilor
2. Rezolvarea unor probleme elementare prin metode intuitive de prelucrare a informației
Competenţe specifice 1.3 Utilizarea eficientă și în siguranță a Internetului ca sursă de documentare; 2.1 Descrierea în limbaj natural a unor algoritmi pentru rezolvarea unor situații din viața cotidiană; 2.2 Identificarea datelor cu care lucrează algoritmii în scopul utilizării acestora în prelucrări; 2.3 Construirea algoritmilor cu ajutorul structurii secvențiale pentru rezolvarea unor probleme simple;
Obiective operaţionale
La finalul lecţiei, elevul va fi capabil:
o 1. să identifice situațiile în care se utilizează structura liniară pentru rezolvarea unor
probleme;
o 2. să reproducă şi să explice forma generală şi interpretarea pentru structura alternativă
o 3s. ă descrie diagrama de sintaxă pentru structura alternativă
o 4. să reprezinte algoritmii studiați în limbaj pseudocod
o 5. să descrie algoritmii studiați cu ajutorul schemelor logice
Obiective afective:
Să recunoască necesitatea utilizării structurilor liniare
Sa argumenteze corect alegerea unei variante
Să manifeste interes faţă de problemele puse şi dorinţa de învăţare prin descoperire proprie
Să studieze individual şi în echipă, în colaborare şi în competiţie
Să aprecieze corect soluţiile oferite de ceilalţi elevi
Să se autoevalueze în raport cu obiectivele şi cu clasa
Obiective psihomotorii:
Să-și dezvolte gândirea algoritmică, logică, flexibilă, creatoare
Să-şi dezvolte atenţia şi spiritul de observaţie
Să utilizeze corect noţiunile teoretice însuşite
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
Strategii didactice
Principii didactice:
principiul participării şi învăţării active
principiul asigurării progresului gradat al performanţei
principiul conexiunii inverse
Metode didactice: conversația euristică, explicația, exemplificarea, exercițiul, observația,
problematizarea;
Forme de organizare a activității: frontală, individuală/pe grupe;
Resurse materiale: calculator, tabla, manualul, fișe de lucru
Forme de evaluare: evaluare continuă, pe parcursul lecției;
Resurse bibliografice:
1. Cerchez, Emanuela, Şerban, Marinel, Informatică, manual pentru clasa a IX-a, EDP, București,
2009;
2. Niță, Adrian, Popescu, Carmen, Niță, Maria, Informatică și TIC, manual pentru clasa a V-a,
Editura Corint, București, 2017;
3. Popa, Daniel, Informatică și TIC, manual pentru clasa a V-a, Editura Intuitext, București, 2017;
4. Popescu, Doru, Profeanu, Sanda, Informatică și TIC, manual pentru clasa a V-a, Editura CD
Press, București, 2017;
5. www.didactic.ro
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
Desfășurarea lecției
Secvenţa lecţiei
Timp (min)
Obiective operaț.
Activitatea profesorului Activitatea elevilor Metode și procedee
Resurse
materia
le
Organizarea clasei
Mom n organi ori
2’- 3’ Asigurarea condițiilor optime pentru desfășurarea lecției. Verificarea prezenţei v or. Verificarea stării generale a .
elevul de serviciu prezintă
elevii absenți
Conversația Frontală
Captarea atenţiei Anunțarea temei și a obiectivelor operaționale
3’- 4’ O1 – O5 Verificarea temei Profesorul anunță titlul lecției ”Structura secvențială. Aplicații”, obiectivele acesteia și modul de desfășurare al activității
Elevii sunt atenți, răspund la întrebările profesorului și participă activ la lecție No titlul lecției Participă la discuţie
Conversația Explicaţia
T b C
Frontală
Reactualizarea cunoștințelor asimilate anterior
10’ -12’ O1 – O5 Profesorul cere elevilor să răspundă la următoarele
întrebări: Ce înțelegem prin noțiunea de structură liniară? Dați exemple de instrucțiuni pe care le poate
conține structura liniară Dați un exemplu de algoritm în care am utilizat
structură liniară.
Elevii sunt atenți, răspund
la întrebările profesorului
și participă activ la lecție:
definesc noțiunea de
structură liniară, dau
exemple de instrucțiuni
care sunt utilizate în
structura liniară, dau
exemple de algoritmi în
care au utilizat structura
Conversația euristică Explicaţia Exemplificarea
Tablă
Caiet
Frontală
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
Dirijarea învățării, fixarea deprinderilor și obținerea performanțelor
25’ O1 – O5 Profesorul împarte elevilor fișele de lucru (vezi
anexa 1)
Perimetrul și aria unui dreptunghi. Scrieți în
limbaj pseudocod un algoritm care calculează
perimetrul și aria unui dreptunghi, știind că
lungimea dreptunghiului este cu 30 m mai mare
decât lățimea lui. Descrieți algoritmul cu ajutorul
schemei logice.
Exemplu: dacă se citeşte de la tastatură l=25 m,
se vor afişa rezultatele 160 m și 1375 metri pătrați.
Media aritmetică. Scrieți în limbaj pseudocod un
algoritm care calculează media aritmetică a trei
numere. Descrieți algoritmul cu ajutorul schemei
logice. Exemplu: dacă se citeşte de la tastatură
a=12, b=20, c=10, se va afişa rezultatul 14.
Într-o clasă, numărul fetelor este de cu 8 mai mare
decât numărul băieților. Scrieți un algoritm care,
citind numărul băieților, calculează numărul
elevilor din clasă. Descrieți algoritmul cu ajutorul
schemei logice. Exemplu: dacă se citeşte de la
tastatură b=10, se va afişa rezultatul 28.
Cifrele unui număr. Se citește de la tastatură un
număr natural format din 3 cifre. Scrieți un
algoritm care să afişeze numărul obținut prin
eliminarea cifrei din mijloc. Descrieți algoritmul
cu ajutorul schemei logice. Exemplu: dacă se
citeşte numărul 145, se va afişa numărul 15
Se rezolvă la tablă prima problemă din fișa de lucru – se scrie algoritmul în limbaj pseudocod și se descrie algoritmul cu ajutorul schemei logice Elevii se grupează câte 4 - 5 pentru a lucra în echipă Fiecare grupă de elevi rezolvă câte o problemă din fișa de lucru Câte un reprezentant al fiecărei grupe de elevi va prezenta la tablă rezolvarea problemei în pseudocod și schema logică
Conversaţia euristică Demonstraţia Explicaţia exercițiul Exemplificarea
Tablă
Caiet
Fișe de
lucru
Frontală
pe grupe de
lucru
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
6. Evaluarea
lecției
2’ - 3’ O1 – O5 Elevii sunt solicitați să dea un calificativ lecției la
care au participat.
Se vor face aprecieri, recomandări și observații cu
privire la modul în care elevii au participat la
lecție
Elevii formulează aprecieri
și concluzii
Reţin aprecierile şi
recomandările făcute
de către profesor
conversația
explicația
autoevaluarea
frontală
7. Tema pentru
acasă
1’ -2’
O1 – O5 Elevii vor primi ca temă pentru ora următoare
problemele 3-6/pag.103 din manual
Elevii își notează tema și
sunt atenți la explicațiile
profesorului
conversația
explicația
fișe de lucru
frontală
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
Anexa 1
Structura secvențială
Fișă de lucru
1. Perimetrul și aria unui dreptunghi. Scrieți în limbaj pseudocod un algoritm care
calculează perimetrul și aria unui dreptunghi, știind că lungimea dreptunghiului este cu 30
m mai mare decât lățimea lui. Descrieți algoritmul cu ajutorul schemei logice.
Exemplu: dacă se citeşte de la tastatură l=25 m, se vor afişa rezultatele 160 m și 1375
metri pătrați.
2. Media aritmetică. Scrieți în limbaj pseudocod un algoritm care calculează media
aritmetică a trei numere. Descrieți algoritmul cu ajutorul schemei logice.
Exemplu: dacă se citeşte de la tastatură a=12, b=20, c=10, se va afişa rezultatul 14.
3. Într-o clasă, numărul fetelor este de cu 8 mai mare decât numărul băieților. Scrieți un
algoritm care, citind numărul băieților, calculează numărul elevilor din clasă. Descrieți
algoritmul cu ajutorul schemei logice.
Exemplu: dacă se citeşte de la tastatură b=10, se va afişa rezultatul 28.
4. Cifrele unui număr. Se citește de la tastatură un număr natural format din 3 cifre. Scrieți
un algoritm care să afişeze numărul obținut prin eliminarea cifrei din mijloc. Descrieți
algoritmul cu ajutorul schemei logice.
Exemplu: dacă se citeşte numărul 145, se va afişa numărul 15.
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
Anexa1. Structura liniară. Fișa rezolvată
1. Perimetrul și aria unui dreptunghi. Scrieți în limbaj pseudocod un algoritm care
calculează perimetrul și aria unui dreptunghi, știind că lungimea dreptunghiului este cu 30
m mai mare decât lățimea lui. Descrieți algoritmul cu ajutorul schemei logice.
Exemplu: dacă se citeşte de la tastatură l=25 m, se vor afişa rezultatele 160 m și 1375
metri pătrați.
Natural l, L, P, A;
Citește l;
L l+30;
P 2*(L+l);
A L*l;
Scrie ”Perimetrul dreptunghiului este”, P, ”m”;
Scrie ”Aria dreptunghiului este”, A, ”metri pătrați”;
STOP
START
citește l
L l+30
Scrie P
P 2*(L+l)
A L*l
Scrie A
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
2. Media aritmetică. Scrieți în limbaj pseudocod un algoritm care calculează media
aritmetică a trei numere. Descrieți algoritmul cu ajutorul schemei logice.
Exemplu: dacă se citeşte de la tastatură a=12, b=20, c=10, se va afişa rezultatul 14.
natural a, b, c, m;
citeşte a, b, c;
m ← (a+b+c)/3;
scrie ”Media aritmetică este”, ” ”, m;
3. Într-o clasă, numărul fetelor este de cu 8 mai mare decât numărul băieților. Scrieți un
algoritm care, citind numărul băieților, calculează numărul elevilor din clasă. Descrieți
algoritmul cu ajutorul schemei logice.
Exemplu: dacă se citeşte de la tastatură b=10, se va afişa rezultatul 28.
Natural f, b, t;
Citește b;
f b+8;
t b+f;
Scrie ”Numărul elevilor din clasă este”, t;
START
citește a,
b, c
Scrie m
STOP
START
t b+f
STOP
Scrie t
m (a+b+c)/3
citește b
f b+8
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
4. Cifrele unui număr. Se citește de la tastatură un număr natural format din 3 cifre. Scrieți
un algoritm care să afişeze numărul obținut prin eliminarea cifrei din mijloc. Descrieți
algoritmul cu ajutorul schemei logice.
Exemplu: dacă se citeşte de la tastatură numărul 145, se va afişa numărul 15.
x natural; //date de intrare
u, s naturale;//date de manevră
citeşte x;
u ← x % 10; //reţin cifra unităţilor în u
s ← x/100; //reţin cifra sutelor în s
scrie u, s;
citește x, u, s
Scrie u,s
u x%10
s x/100
STOP
START
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
Structura secvențială
Fișă de lucru
5. Perimetrul și aria unui dreptunghi. Scrieți în limbaj pseudocod un algoritm care
calculează perimetrul și aria unui dreptunghi, știind că lungimea dreptunghiului este cu 30
m mai mare decât lățimea lui. Descrieți algoritmul cu ajutorul schemei logice.
Exemplu: dacă se citeşte de la tastatură l=25 m, se vor afişa rezultatele 160 m și 1375
metri pătrați.
6. Media aritmetică. Scrieți în limbaj pseudocod un algoritm care calculează media
aritmetică a trei numere. Descrieți algoritmul cu ajutorul schemei logice.
Exemplu: dacă se citeşte de la tastatură a=12, b=20, c=10, se va afişa rezultatul 14.
7. Într-o clasă, numărul fetelor este de cu 8 mai mare decât numărul băieților. Scrieți un
algoritm care, citind numărul băieților, calculează numărul elevilor din clasă. Descrieți
algoritmul cu ajutorul schemei logice.
Exemplu: dacă se citeşte de la tastatură b=10, se va afişa rezultatul 28.
8. Cifrele unui număr. Se citește de la tastatură un număr natural format din 3 cifre. Scrieți
un algoritm care să afişeze numărul obținut prin eliminarea cifrei din mijloc. Descrieți
algoritmul cu ajutorul schemei logice.
Exemplu: dacă se citeşte numărul 145, se va afişa numărul 15.
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
Structura liniară. Fișa rezolvată
3. Perimetrul și aria unui dreptunghi. Scrieți în limbaj pseudocod un algoritm care
calculează perimetrul și aria unui dreptunghi, știind că lungimea dreptunghiului este cu 30
m mai mare decât lățimea lui. Descrieți algoritmul cu ajutorul schemei logice.
Exemplu: dacă se citeşte de la tastatură l=25 m, se vor afişa rezultatele 160 m și 1375
metri pătrați.
Natural l, L, P, A;
Citește l;
L l+30;
P 2*(L+l);
A L*l;
Scrie ”Perimetrul dreptunghiului este”, P, ”m”;
Scrie ”Aria dreptunghiului este”, A, ”metri pătrați”;
STOP
START
citește l
L l+30
Scrie P
P 2*(L+l)
A L*l
Scrie A
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
4. Media aritmetică. Scrieți în limbaj pseudocod un algoritm care calculează media
aritmetică a trei numere. Descrieți algoritmul cu ajutorul schemei logice.
Exemplu: dacă se citeşte de la tastatură a=12, b=20, c=10, se va afişa rezultatul 14.
natural a, b, c, m;
citeşte a, b, c;
m ← (a+b+c)/3;
scrie ”Media aritmetică este”, ” ”, m;
4. Într-o clasă, numărul fetelor este de cu 8 mai mare decât numărul băieților. Scrieți un
algoritm care, citind numărul băieților, calculează numărul elevilor din clasă. Descrieți
algoritmul cu ajutorul schemei logice.
Exemplu: dacă se citeşte de la tastatură b=10, se va afişa rezultatul 28.
Natural f, b, t;
Citește b;
f b+8;
t b+f;
Scrie ”Numărul elevilor din clasă este”, t;
START
citește a, b, c
Scrie m
STOP
START
t b+f
STOP
Scrie t
m (a+b+c)/3
citește b
f b+8
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
5. Cifrele unui număr. Se citește de la tastatură un număr natural format din 3 cifre. Scrieți
un algoritm care să afişeze numărul obținut prin eliminarea cifrei din mijloc. Descrieți
algoritmul cu ajutorul schemei logice.
Exemplu: dacă se citeşte de la tastatură numărul 145, se va afişa numărul 15.
x natural; //date de intrare
u, s naturale;//date de manevră
citeşte x;
u ← x % 10; //reţin cifra unităţilor în u
s ← x/100; //reţin cifra sutelor în s
scrie u, s;
citește x, u, s
Scrie u,s
u x%10
s x/100
STOP
START
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
Structura liniară
Fișa de evaluare rezolvată
1. (3p) Perimetrul și aria unui dreptunghi. Scrieți în limbaj pseudocod un algoritm care
calculează perimetrul și aria unui dreptunghi, știind că lungimea dreptunghiului este cu 10
m mai mare decât lățimea lui. Descrieți algoritmul cu ajutorul schemei logice.
Exemplu: dacă se citeşte de la tastatură l=15 m, se vor afişa rezultatele 80 m și 375
metri pătrați
Natural l, L, P, A;
Citește l;
L l+10;
P 2*(L+l);
A L*l;
Scrie ”Perimetrul dreptunghiului este”, P, ”m”;
Scrie ”Aria dreptunghiului este”, A, ”metri pătrați”;
STOP
START
citește l
L l+10
Scrie P
P 2*(L+l)
A L*l
Scrie A
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
2. (3p) Cifrele unui număr. Fie x un număr natural format din exact 5 cifre. Scrieți în
limbaj pseudocod un algoritm care să afişeze care să afişeze cifra unităţilor şi cea a
sutelor, pe acelaşi rând, cu un spaţiu între ele. Descrieți algoritmul cu ajutorul schemei
logice.
Exemplu: dacă pentru x se citeşte valoarea 12345 se va afişa 5 3
x natural //date de intrare
u, s naturale//date de manevră
citeşte x;
//reţin cifra unităţilor în u
u ← x % 10;
x ← x/100; //elimin cifra unităţilor şi a zecilor
//reţin cifra sutelor în s
s ← x % 10;
scrie u, ” ”, s;
Explicarea algoritmului: Pentru a obţine cifrele unui număr trebuie să efectuăm împărţiri la
10. Am arătat că operatorul „%” returnează restul împărţirii.
În cazul în care un număr se împarte la 10, atunci restul este chiar ultima cifră, iar câtul
împărţirii este numărul fără ultima cifra. În cazul împărţirii la 100 restul returnează ultimele 2
cifre, iar câtul este numărul fără ultimele 2 cifre. Pentru a afişa cifra sutelor este suficient să
eliminăm ultimele 2 cifre (prin împărţire la 100) şi să afişăm ultima cifră a numărului nou
obţinut.
START
citește x, u, s
Scrie u,s
u x%10
x x/100
s x%10
STOP
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
3. (3p) Maria vrea să verifice dacă greutatea şi înălţimea ei corespund vârstei pe care o are.
Ea a găsit într-o carte următoarele formule de calcul ale greutăţii şi înălţimii unui copil, v
fiind vârsta : greutate=2*v+8 (în kg), înălţime=5*v+80 (în cm). Scrieți în limbaj
pseudocod un algoritm care să citească d e la tastatură vârsta unui copil şi să afişeze
greutatea şi înălţimea ideală, folosind aceste formule. Descrieți algoritmul cu ajutorul
schemei logice.
Exemplu:
Date de intrare: v = 15
Date de ieșire: g=38; i=155
Natural v, g, i;
Citește v;
g 2*v+8;
i 5*v+80;
Scrie ”greutatea ideală este”, g, ”kg”;
Scrie ”înălțimea ideală este”, i, ”m”;
citește v
g 2*v+8
i 5*v+80
STOP
Scrie i
Scrie g
START
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
Fișă de evaluare sumativă
Unitatea de învățare
ALGORITMI
1. (1p) Descrieți un algoritm pentru următoarea problemă:
Începerea unui joc pe echipe
2. (2p) Evaluați valorile expresiilor de mai jos:
a) 4*5/7*7=
b) (7 - 5)%5*10-3
c) ((8+5) - 4)*7/8%2
d) (123%10+10*10) - (210/100+15%4)
e) 2 >7 sau 3>9
3. (1p) Ce valoare va fi memorată în variabila x după executarea următoarei secvențe de
instrucțiuni?
x 15
x x/6+10
4. (3p) Cifrele unui număr. Fie x un număr natural format din exact 5 cifre. Scrieți în
limbaj pseudocod un algoritm care să afişeze care să afişeze cifra unităţilor şi cea a
sutelor, pe acelaşi rând, cu un spaţiu între ele. Descrieți algoritmul cu ajutorul schemei
logice.
Exemplu: dacă pentru x se citeşte valoarea 12345 se va afişa 5 3.
5. (2p) Paritatea unui număr. Se introduce de la tastatură un număr natural x. Să se testeze
dacă numărul este par sau nu şi să se afişeze un mesaj corespunzător.
Exemplu: dacă pentru x se citeşte valoarea 5623 se va afişa “Nu este număr par” iar pentru
valoarea 178 se va afişa “Este număr par”.
Obs.
Se acordă 1 punct din oficiu.
Timp de lucru: 50 minute
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
Fișă de evaluare sumativă
Unitatea de învățare
ALGORITMI
Barem de evaluare
Se acordă un punct din oficiu.
1. (1p) Începerea unui joc pe echipe
Soluție:
Pasul 1: Ne strângem toți
Pasul 2: Alegem un număr de echipe
Pasul 3: Ne împărțim în echipe (alegem un căpitan pentru fiecare echipă și apoi
căpitanii își aleg coechipierii)
Pasul 4: Alegem în ce ordine vor juca echipele
Pasul 5: Începem jocul
2. (2p) Evaluați valorile expresiilor de mai jos:
Soluție:
a) (0,4p) 4*5/7*7=14
b) (0,4p) (7 - 5)%5*10-3=7
c) (0,4p) ((8+5) - 4)*7/8%2=1
d) (0,4p) (123%10+10*10) - (210/100+15%4)=98
e) (0,4p) 2 >7 sau 3>9 (1)
3. (1p) Ce valoare va fi memorată în variabila x după executarea următoarei secvențe de
instrucțiuni?
Soluție:
x 15
x x/6+10
x=2+10=12
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
5. (3p) Cifrele unui număr. Fie x un număr natural format din exact 5 cifre. Scrieți în
limbaj pseudocod un algoritm care să afişeze care să afişeze cifra unităţilor şi cea a
sutelor, pe acelaşi rând, cu un spaţiu între ele. Descrieți algoritmul cu ajutorul schemei
logice.
Exemplu: dacă pentru x se citeşte valoarea 12345 se va afişa 5 3
Soluție:
x natural //date de intrare
u, s naturale//date de manevră
citeşte x;
//reţin cifra unităţilor în u
u ← x % 10;
x ← x/100; //elimin cifra unităţilor şi a zecilor
//reţin cifra sutelor în s
s ← x % 10;
scrie u, ” ”, s;
Explicarea algoritmului: Pentru a obţine cifrele unui număr trebuie să efectuăm împărţiri la
10. Am arătat că operatorul „%” returnează restul împărţirii.
În cazul în care un număr se împarte la 10, atunci restul este chiar ultima cifră, iar câtul
împărţirii este numărul fără ultima cifra. În cazul împărţirii la 100 restul returnează ultimele 2
cifre, iar câtul este numărul fără ultimele 2 cifre. Pentru a afişa cifra sutelor este suficient să
eliminăm ultimele 2 cifre (prin împărţire la 100) şi să afişăm ultima cifră a numărului nou
obţinut.
START
citește x, u, s
Scrie u,s
u x%10
x x/100
s x%10
STOP
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
5. (2p) Paritatea unui număr. Se introduce de la tastatură un număr natural x. Să se testeze
dacă numărul este par sau nu şi să se afişeze un mesaj corespunzător.
Exemplu: dacă pentru x se citeşte valoarea 5623 se va afişa “Nu este număr par” iar pentru
valoarea 178 se va afişa “Este număr par”.
Soluție:
x natural;//date de intrare
citeşte x;
┌dacă x%2=0 atunci
| scrie “x este număr par”
|altfel
| scrie “x nu este număr par”
START
citește x
x%=0
Scrie
”x este număr par”
Scrie
”x este număr impar”
STOP
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
Fișă de evaluare sumativă
Unitatea de învățare
ALGORITMI
Barem de evaluare
Se acordă un punct din oficiu.
1. (1p) Începerea unui joc pe echipe
Soluție:
Pasul 1: Ne strângem toți
Pasul 2: Alegem un număr de echipe
Pasul 3: Ne împărțim în echipe (alegem un căpitan pentru fiecare echipă și apoi
căpitanii își aleg coechipierii)
Pasul 4: Alegem în ce ordine vor juca echipele
Pasul 5: Începem jocul
2. (2p) Evaluați valorile expresiilor de mai jos:
Soluție:
a) (0,4p) 4*5/7*7=14
b) (0,4p) (7 - 5)%5*10-3=7
c) (0,4p) ((8+5) - 4)*7/8%2=1
d) (0,4p) (123%10+10*10) - (210/100+15%4)=98
e) (0,4p) 2 >7 sau 3>9 (1)
3. (1p) Ce valoare va fi memorată în variabila x după executarea următoarei secvențe de
instrucțiuni?
Soluție:
x 15
x x/6+10
x=2+10=12
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
4. (3p) Cifrele unui număr. Fie x un număr natural format din exact 5 cifre. Scrieți în
limbaj pseudocod un algoritm care să afişeze care să afişeze cifra unităţilor şi cea a
sutelor, pe acelaşi rând, cu un spaţiu între ele. Descrieți algoritmul cu ajutorul schemei
logice.
Exemplu: dacă pentru x se citeşte valoarea 12345 se va afişa 5 3
Soluție:
x natural //date de intrare
u, s naturale//date de manevră
citeşte x;
//reţin cifra unităţilor în u
u ← x % 10;
x ← x/100; //elimin cifra unităţilor şi a zecilor
//reţin cifra sutelor în s
s ← x % 10;
scrie u, ” ”, s;
Explicarea algoritmului: Pentru a obţine cifrele unui număr trebuie să efectuăm împărţiri la
10. Am arătat că operatorul „%” returnează restul împărţirii.
În cazul în care un număr se împarte la 10, atunci restul este chiar ultima cifră, iar câtul
împărţirii este numărul fără ultima cifra. În cazul împărţirii la 100 restul returnează ultimele 2
cifre, iar câtul este numărul fără ultimele 2 cifre. Pentru a afişa cifra sutelor este suficient să
eliminăm ultimele 2 cifre (prin împărţire la 100) şi să afişăm ultima cifră a numărului nou
obţinut.
START
citește x, u, s
Scrie u,s
u x%10
x x/100
s x%10
STOP
PÎNTEA OTILIA
IAŞI, SERIA 1, GRUPA 1
5. (2p) Paritatea unui număr. Se introduce de la tastatură un număr natural x. Să se testeze
dacă numărul este par sau nu şi să se afişeze un mesaj corespunzător.
Exemplu: dacă pentru x se citeşte valoarea 5623 se va afişa “Nu este număr par” iar pentru
valoarea 178 se va afişa “Este număr par”.
Soluție:
x natural;//date de intrare
citeşte x;
┌dacă x%2=0 atunci
| scrie “x este număr par”
|altfel
| scrie “x nu este număr par”
START
citește x
x%=0
Scrie
”x este număr par”
Scrie
”x este număr impar”
STOP