PARI NTI t PATERtCtt Lat t,
DESPRE PocAIrurA
Pr. Asist. Dr. Llvlu Prrcu
Carte tipirite cu binecuv6ntareainaltpreasfinlitului
TEOFAN
Mitropolitul Moldovei gi Bucovinei
Editura DOXOLOGIA
lagi, 2016
Cuprins
sunt cele mai mari minuni? Reflecfii despre
Tribunalul lui Dumnezeu in om: congtiinla ........................' 23
La ce-i slujegte omului congtiinfa ....--'.........23
Congtiinfa - tribunal al lui Dumnezeu in om..................25
Distingerea glasului conqtiinfei qi datoria falide aceasta -............27
De ce cel mai mare pdcitos sunt eu? .--.-...........29
Despre poc6inla celor din ministirea numitX tnchisoare....33
Scurte introducere ...................'33
Manifestarea pocdinlei la cei din ministireanumitd inchisoare.... ...'...............34
Mirturisirile SfAntului Ioah Scirarul.....'.............'......'....40
Citeva insemndri pe marginea acestor mari faptede pocdinli ............42
Care sunt cele mai mari minuni? ..................................'........45
Dumnezeu nu-i osAndegte pe luptitori, ci pe dezertori .....48
PogorArea MAntuitorului Hristos la Iad pentru cei drepli
$ pentru picdtogii pociifi ..........'..51
fudecata pocdinfei ......'.............'.'...57
Hxism sau dinamism in viata duhovniceasci? ... -.......... -..... 61"
11
23
Viala impreuni cu Dumnezeu bucuri qi transfigureazicontinuu fiinla celui credincios .........................63
Bibliografie .................71,
II. Mirturisirea picatelor gi practici penitenfiale in primeletrei secole. O sintezi a SfAntului Ciprian al Cartaginei...........73
Mdrturisirea picatelor gi intensificarea pocdinlei inprimele trei secole cregtine....... ..........................76
SfAntul Grigorie Taumaturguf despre cele patru formede penitenld gradualS practicate in Risdrit,in secolul al III-lea .........................81
Personalitatea SfAntului Ciprian al Cartaginei..................... 85
Starea decadentd a lumii de atunci qi convertirealui Ciprian.. .................89
SfAntul Ciprian al Cartaginei, despre institufionalizareapociin!ei..... .................92
Episcopul, judecdtor in locul lui Hristos .........98
lmpicarea cu Biserica ..................102
Iertarea gi expierea pdcatelor, condifionate de exercifiipenitenfiale ...............105
Intervenlia Bisericii. Punerea mAinilor episcopului ..........112
Orizontul eshatologic aI actu.lui penitenlial ....................... 1 14
Concluzii.... ...............1,17
Bibliografie ...............119
III. Lucrarea pociinfei in secolul al IV-lea .........122
Pocdinla in gAndirea patristici. O privire de ansamblu...122
Disciplina publicd qi ritualul penitenlialin secolul al IV-Iea .......................127
Bibliografie ..............131
IV. Ispitele gi biruirea lor in lumina invifituriiPirinfilor filocalici ........135
Lupta duho,rniceascd necesitd intotdeaunaefort maxim ..............135
i
Pricinile pentru care Dumnezeu ingdduiesd fim ispitili ............137Naqterea sau geneza ispitelor...... ....................744
Numdrul Ei felurile uneltirilor duhurilor rele .............. ......149Remediile ispitelor .......................156
Bibliografie ...............161
V. Opoi'oyia rdv )'o1r,opdv. Mirturisirea gAndurilorla Pirinfii Pateicului ...165
Originile monahismului................ ...................165
Retragerea in degert. Farmecul pustiului..... .......................169
Ce este Patericul?.... .......................1g0
Sentinlele (cuvintele) sau apoftegmele Pdrinfilo r ..............1g2
,,Avva, spune-mi un cuvAnt de folos!"Xaqropra,rou A6you.. ...................190
Rdddcina pdcatului cu fapta sti induntrul minfii........ ......197
Respingerea gAndurilor rele gi degarte din faza de primasalt sau momeal5 ........................200
,,Pe cele rele le izgoneam, iar pe cele bune le chemam,, ......207
GAndurile de huld asupra lui Dumnezeu gi asupra sfinlilorsunt aduse de demoni.. ................21.b
Felurite remedii pentru gAndurile reIe.............. ..................229'Elopol.oyeio0e o0v d)").rj),or,g rdg dpaptiog - Iacov 5, 16.Termenul de mdr turisire in Noul Testament.. .....................229
,,Dacd eqti incollit de gAnduri necurate, nu te ascunde,ci spune-le degrabd pirintelui tdu!" 'Opo)"oy(a t0vi.oyropdv.... ...............297
,,De ce atAta vreme te ruginezi a spune? Au nu sunt5i eu om?". ..,.........,...299
.,Doamne, pune in gura pdrintelui meu ceea ce e pl6cutinaintea Ta!" ............. .....................244
Bibliografie ...............247
VI. Paternitatea duhovniceascd inPateric"' """"251
Paternitatea spirituali ie deqert: bdtranul harismatic 9i
preotul duhovnic.... """""""""""251Alegerea Pirintelui duhovnicesc, tiierea voii 9i ascultarea
- .
desXvArqiti de acesta..... """""""'264CahteHle qi virtufile pirintelui duhovnices c " " " " " " " " "' - "282
Disuetio I \wrcpwrc 9i relalia avva - ucenic """"' """-"296
Lipsa discernimAntului este pierzitoare de suflet' Cilugiriinevoitor't, dar fird discernimAn! au pierdut totu1""""""304
Vera discretio non nisi oera humilitate conquiritur """"""309SfAntul Ioan Casian despre discretio gi echilibru"""""'319
Exortafie la mirturisirea pdcatelor. Sfaturi pentru
incepiiori.. """"""""322Bibliografie """""""'329
VII. Pirinlii Degertului despre ndvOog 9idespre po.ai.r1e'..... """""333
Poc6inla Ei ndvOog-ul sau zdrobirea inimii' Etimologie
Ei defini1ii... """""""'333Referirile lapl6ns in SfAnta Scripturi 9iPirinlii degertului... """""""""""347
RolulsfinteiScripturiinvialaPdrinfi|orPatericului....347Pnrinlii deqertului pres6rau cu expresii biblice
indemnurile lapenihos,nu cu exortaliiper se"""" """"354Rugiciunea ajutd atAt la lucrarea pociinlei 9i a despdtimirii'
cat"gi ta cultivarea virtufilor.... """"""""'""""367,,Din tot sufletul dacl se va pocii unul ca acesta 9i
in trei zile il primeqte pe dAnsul Dumnezeu" """"""""""374Virtutea n€v0oq-ului. Pirinlii pustiei erau remarcabili
prin profunzimea evlaviei qi a pociinfei"" " " "" " """ " " " "'383
La judecatd, Domnul nu ne va reproqa pentru cd nu am ^^^
ficut minuni, ci pentru ci nu ne-am pociit""""""""""""393Izolali gi mereu aproaPe, retraqi 9i mereu iubitori de
aproapele, postitori qi ospitalieri. Lecfia atlefilorduhovniceqti din deqert... """"""396
-QF'
,,Totdeauna m-am silit dupi putinla mea, ca s6-l folosesc
pe fratele meu intAi gi apoi pe mine, gtiind ci folosul
iratelui meu este roada mei" "-"'420
Congtientizarea picatului este corolad perceperii
prezlnpi divine. DobAndirea Ei folosul plAnsului """"""433Perioade scurte de pocdinfi, dar profunde ca intensitate'
pe mlsura gravitdlii pdcatului.... """"""""""'450Iubirea qi iertarea lui Dumnezeu - temeiuri de
pocdinli intensl'....... """"""""""456Pociinla recomandatd de citre Sfantul Vasile cel Mare
pare mai severi decAt cea care se practica la
iarir,lii degertului... """""""""""465Pociinfa intensi nu duce cdtre descurajaresau
deznidejde, ci la cereasca pace 9i la divina bucurie'
PlAnsul de bucurie ficitor..'...... """""""""""'468Bibliografie """""""-492
I. Care sunt cele mai mari minuni|Reflecqii despre pocainta
Tribunalul lui Dumnezeu in om: conEtiinfa
La ce-i slujegte omului conqtiinfa
Dacd vorbim de congtiinfi in sine trebuie sd ne ra-portim la un criteriu, cdci acesta e un termen pe care5i-l revendici foarte mult filosofia, psihologi+ teologiaetc. ConEtiinla psihologicd o intemeiazdpe cea moral5,cEci omul este mai intAi congtient de sine insusi. Sfin-tii Pirinli nu vorbesc decAt arareori in scrierile lor decongtiinla in sine. Ei o prezintd ca fdcAnd parte din
"hiprl lui Dumnezeu ir om, neidentificAndu-se cu con-
5tiinla moral5. De pild5, toate fiintele umane au consti-inta de sine, insd unele au o congtiinfd morald foartestrabe, laxd, intunecatd de pdcat.
Congtiinla morald este, potrivit invdldturii cres-tine, glasul lui Dumnezeu in sufletul credinciosului,care-l indeamni la implinirea legii morale. Ea estehscrisi ontologic in noi de cdtre Dumnezeu incd de lanagtere, adicd este inniscutd in sufleful nostrrl ca legea Sa, ca descoperire a legii morale naturale gi semnuld mai evident al asem5ndrii noastre cu Dumnezeu siarl iubirii Lui pentru om.
PARINTII P ATERI CULUI, DESPRE POCAINTA
inainte de sdvArgirea oricdrei fapte, conqtiinla ac-
htalizeazl.in memoria omului legea lui Dumnezeu 9ivaloarea morald a faptei ce urmeazd a o indeplini. Dacd
aceasta din urmd este potrivit legii dumnezeieqti 9ideci bund, ea il indeamn[ pe om sd o sivArqeascS, iardaci este rea ii interzice indeplinirea ei. in timpul fdp-
tuirii, il insofegte Ei ii relevi fird pdrtinire daci a fdcut
bine sau riu. Dupd implinirea faptei, ea aduce in adAn-
cul sufletului o bucurie qi o mulgumire deosebiti daciomul a urmat binele, gi dimpotriv5, o intristare pro-fundd, rugine gi remugcare, dac6 a cultivat rdul. in cazsl
sivArqirii unei nedreptdfi sau a unei fapte nelegiuite,
congtiinla strigd cu glas tare, invinuieqte, aratd faptacea rea, ca gi cum ar scrie inaintea ochilor gravitateapdcatului omului. Prin urmare, congtiinfa implineqteun rol sau o funcliune intreiti: inainte de sivArqireafaptei este sfdtuitor, in timpul sdvArEirii este mattor,iar dupi s5vArgire este judecdtor. in cele din urm6,congtiinla mai are qi rolul de a aduce necontenit inamintire faptele rele gi de a nu ingddui sd ddm uitdriice am sdvArgi! descoperindu-ni-le continuu, ca, doar
aga, si nu mai cultivdm rdul.
Congtiinla nu dispare niciodatd, insi dacd nu eascultatd qi glasul ei este mereu inibuqit, ea se intu-nec6, fiind acoperitd de pdcat. Unii, tocmai din cauza
nenumdratelor ticdlogir, nu au o congtiin!5 a pdcatului,
viciile sfAqiindu-Ie congtiinla morald. insd gi in cazul
acestora ea rlbufnegte, insd mai rar, uneori tdrziu- driar
pe patul morfii -, gi le chinuie sufletul cel nelegiuit.
Care sunt cele mai mari minuni? Reftectii despre pocdinjA
Conqtiinfa - tribunal al lui Dumnezeu in om
P5rinlii Bisericii numesc congtiinla morale ,,fiibu-nal aI lui Dumnezeu ir:r om", ,,sartcfuar imaculat", ,,aqL-zator" nelipsit din om, care nu poate gregi, nici nu poatefi inqelat. Chiar dacd cineva ar putea ascunde de to[i oa-menii picaful sdvArqit sau fapta nefireascd, rusinoasd,de acest acuzator n-o poate ascunde, cdci congtiinla ilinsolegte mereu, il supdrS, il chinuie, il biciuieqte giniciodati nu se liniqtegte, ci se nipustegte continuuasupra lui, cerAndu-i socoteali de cele ce a gregit, arH-tAndu-i gi mdrimea plcatelor gi pedeapsa ce va urma.Dupd cum un doctor bun nu inceteazd de a da doc-torii unui bolnav pAni ce nu-l vede ficut sdnitos, totaga gi congtiinla nu se opregte, ci are necontenit grijitpentru ca picaful sau cXlcarea voii divine sd nu fie in-taptuiti, pentru ci aceasta din urmH constituie de faptadevirata povari a omului.
,,Esenfa Ortodoxiei este firea omului" susfinea pi-:intele Rafail Noical; astfel, rolul congtiinfei este de apreveni despdrfirea omului de Dumnezeu prinfapterefiregti, care dezbini, tulburi, nelinigtesg aduc sfAgieri-iuntrice, aceastd stare de fapt putAnd fi explicatd prin:aptul cd nu rdul aparline firii noastre, ci binele qi do-:ul dupd Dumnezeu si uniunea cu El.
ConEtiinla nu ne aratd calea, ci ea ne di un impe-:ativ in cdutarea implinirii binelui gi a virtu{ii, a legii
Celalalt Noica - mdrturii ale monahului Rafail, tnso[ite de ckteoa;::rle de folos ale pdrintelui Symeon, ediqie ingrijitd de pr. Eugenl:i:oi gi Pr. Ninel Tugur, Editura Anastasia, Bucuregti, 1994, p.25.
PARINTII P AT ERICULL]I, DESPRE POCAINTA
dumnezeiegti gi in a rafina gi a des6vArgi tot mai multfaptele bune pe care le facem.
Congtiinla este un judecdtor drept, care gtie precis
ce este binele qi ce este rdul gi care nu poate fi ingelatnici nu poate fi cumpdrat cu daruri. Atunci cAnd toligregesc, el singur nu se ingeali niciodatd despre starea
curdliei lduntrice a omului. Congtiinla nu justificd niciuncuvAnt de apirare, pentru cd de cele mai multe ori,omul nu cade in pdcate din negtiintd, ci din trAnddviasufletului gi a nepisirii fald de virtute.
Unul din cuviogii deqerhrlui, Awa Nistero indeamnd
la o cAt mai deasi cercetare a congtiinfei: ,,dator este
c5lugIrul (precum si mireanul - n. n.) in toatd seara gi
dimineafa si faci socoteali pentru ce a ficut din cele
ce voiegte Dumnezeu qi aga s[-gi albeascd toat6 viafa,cdci aga a trdit Awa Arsenie. Silegte-te in toate zilele sistai inaintea lui Dumnezeu fdrd pdcat"2.
+,In acelaEi gAnd, un invdlHtor al Ortodoxiei din se-
colul al XX-lea ardtitor al evlaviei qi curdfiei, mare ne-
voitor al pustiei, Sf6ntu1 Teofan Zdvordtul, scrie textece ne reclamd atenfia: ,,Purcezdrtd la o fapt6, oarecare,
gr6iegte cu luare-aminte cdtre tine insufi: ,,ce va fi de
md va cerceta Domnul meu intr-acest ceas?> $i vezi ce-fi
va rdspunde lie gAndul. De te va osAndi, indatd si telagi de acel lucru qi sH te apuci de altuI, c6lucrdtorul
2 Patericul ce cuprinde tn sine cuzsinte folositoare ale Sfin[ilor Bd-
trkni,5, tipdrit de Arhiepiscopia Ortodoxd RomAnH a AIba Iulieicu binecuvAntarea ftra1t Prea Sfintitului Arhiepiscop Andrei, AlbaIulia,1999, p.1.69.
lffil