+ All Categories
Home > Documents > Montaj, Lucrare de Licenta

Montaj, Lucrare de Licenta

Date post: 14-Apr-2018
Category:
Upload: razvan-petre
View: 247 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 29

Transcript
  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    1/29

    UNIVERSITATEA NAIONAL DE ARTE

    DIN BUCURETI

    FACULTATEA DE ARTE PLASTICE

    LUCRARE DE LICEN

    GRAFIC

    MONTAJ

    ABSOLVENT

    PETRE RZVAN FLORIN

    1

  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    2/29

    COORDONATORUL TIINIFIC AL LUCRRII

    Conf. Univ. Dr. Eugen Alexandru Gustea

    PROMOIA 2011/2012

    SESIUNEA IUNIE-IULIE 2012

    CUPRINS

    Concept..3

    Realizare.6

    2

  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    3/29

    Documentare..7

    Lucrri8

    3

  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    4/29

    MONTAJ

    Montaj = etap final n realizarea unui film, n asamblarea scenelor filmate ntr-o anumit succesiune; (n pictur, grafic,

    fotografie) reunire a unor imagini independente sau care fac parte dintr-o compoziie, cu scopul de a obine un nou ansamblu.

    Concept

    Ideea proiectului meu a luat form prin analizarea modului n care percepem imaginea

    de film. n prim faz m-am gndit c filmul este experimentat de spectatori, n primul rnd, din

    punct de vedere senzorial. n afar de amatorii de detalii, oamenii nu se obosesc s descifreze ce

    este dincolo de efectul imaginilor n micare. n cazul meu, avnd aplecarea asupra artelor

    plastice, mereu m-a fascinat elasticitatea exprimrii vizuale raportat, nu doar la succesiunea de

    imagini, dar i la imaginile statice ce stau la baza filmului deoarece filmul, ca i fotografia, i

    are rdcinile n pictur i depinde de legile compoziiei vizuale.

    Imaginea de film este rezultatul unui montaj. La baza ideii de montaj st experimentul

    lui Koulechov. Acesta a fcut un scurt metraj n care o imagine cu faa inexpresiv a unui brbat

    este alternat cu diverse alte imagini (o farfurie cu mncare, o femeie, un cosciug). Surprinztor,

    prim planul brbatului pare s-i schimbe starea emoional de fiecare dat, dei n toate cele

    trei cazuri imaginea este aceeai. Spectatorii investesc propriile reacii emoionale n secvena

    de imagini. Realitatea este modificat pentru a ne concentra viziunea.

    Kouleshov a demonstrat importana montajului ca instrument de baz al artei

    cinematografice. n opinia sa, cinematografia este format din fragmente i asamblri de

    fragmente, ansamblu de elemente care n realitate sunt distincte.

    Materialele prime ale unui film sunt elemente prefabricate care pot fi demontate i

    remontate pentru a forma noi juxtapuneri.

    4

  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    5/29

    Eisenstein, contemporan cu Kouleshov, credea c o coliziune de cadre ajut la

    crearea de metafore de film. El spunea c o idee ar trebui s fie derivat din juxtapunerea a dou

    cadre independente, aducnd un element de colaj n film. Mai susinea c orice cadru mare de

    film este mereu o structur deschis. Fiecare cadru static are propriul su sens doar c este

    incomplet i evolueaz cu urmtorul cadru. Noi inem minte toate cadrele i n felul acesta

    relaionm un cadru cu toate celelalte.

    Din cadrul experimentului cinematografic rusesc face parte i Dziga Vertov, cunoscut

    pentru interesul su pentru percepie i inefabilitatea sa n relaie cu natura i experienele

    senzoriale. Acesta critic filmele cu grad mare de ficiune i a ales pentru creaia sa stilul

    filmului documentar. A fost printre primii care au gsit o cale de mijloc ntre naraiunea

    mediului cinematografic i baza de date alcatuit din imagini. Filmul care reflecta cel mai bine

    inteniile lui Vertov este Omul cu camera de filmat, n care a filmat toate scenele individual,nevnd intenia de a face un film obinuit cu un scenariu. n schimb, acesta a luat clipurile

    aleatoriu i le-a pus ntr-o baz de date, fiind editate mai trziu, naraiunea fiind rezolvat prin

    acest proces.

    Multe dintre scenele din film conin oameni, care i modific dimensiunea sau apar sub

    alte obiecte prin expunere dubl. Datorit acestor aspecte, viteza general a filmului este rapid

    i captivant. Lipsa filmului de actori i cadre de studiou aduce o viziune unic a lumii de zi

    cu zi, pur cinematografic, n ntregime distinct de limbajul de teatru i literatur.

    Pentru proiectul meu sunt interesat, n primul rnd, de imaginea static i juxtapunerile

    ce au loc n interiorul acesteia. La fel cum o succesiune de imagini poate fi reasamblat aa i o

    imagine static poate suferi o schimbare de neles prin manipularea elementelor componente.

    Astfel am ajuns la ideea de inventar al acelor elemente. Prin definiie, inventar nseamn o list

    alctuit dintr-un motiv formal, referitoare la coninut i la bunurile stocate.

    Un inventar are proprietatea de a se schimba, de a suferi permutri. De aici putem

    deduce c fiecare permutare las urme asupra timpului, starea iniial a unui bun(obiect) fiind

    aceea de zbovire pn cnd va primi o nou valoare i tot aa.

    n film nu exist timp obiectiv, aa cum nu exist spaiu real. Timpul obiectiv putem

    spune c se desfoar orizontal, avnd trei indicii: trecut-prezent-viitor. Paradoxul

    cinematografiei este c tot ce se afl pe ecran este perceput ca prezent. Toate cadrele de film au

    5

  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    6/29

    valori subiective pentru c fiecare spectator are un punct de vedere personal. Filmul profit de

    acest punct de vedere i simuleaz realitatea folosind diverse artificii; este o art a maselor i

    prin simularea realitii acesta produce o segmentare a emoiilor formate n urma vizionrii.

    Raportndu-m la un cadru static mi permit s analizez mai ndeaproape acest

    simulacru. Prin inventariatul de obiecte, ce ntregesc imaginea, ncerc s atrag atenia asupra

    fiecrui obiect n parte.

    Realizare

    Pentru lucrarea mea de licen am ales apte imagini dintr-un film, respectiv Portocala

    Mecanic n regia lui Stanley Kubrick. Alegerea mi s-a prut potrivit pentru ideea mea de

    inventariere i manipulare a imaginii i a componentelor sale.

    6

  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    7/29

    Imaginile constau n cadre largi cu compoziii clare. Filmul lui Kubrick este predominat

    de o simbolistic puternic, vizibil n repetitivitatea cadrelor, decorul acestora i folosirea de

    obiecte-simboluri pe tot parcursul filmului. M-a interesat n mod special felul n care elementele

    componente sunt distribuite n spaiul vizual.

    Cadrele culese le-am alterat prin dou metode.

    Pentru prima metod am ales patru imagini pe care le-am prelucrat digital rezultnd opt

    lucrri. Din imaginile originale am demontat obiectele i personajele lsnd doar fundalul,

    respectiv o camer goal. A trebuit s restaurez imaginile datorit lacunelor de informaie. Apoi,

    n locul elementelor scoase am plasat chenare din linii punctate ce alctuiesc conturul acestora.

    n acest acest fel am pus sub semnul ntrebrii condiia obiectelor de a relaiona cu

    spaiul i cu timpul, ele existnd doar prin voina celui ce le-a plasat acolo. Manipulnd spaiul

    ne jucm cu timpul.Pentru coerena vizual am prelucrat cte o imagine care se altur cadrelor golite de

    coninut. Obiectele scoase le-am aranjat ntr-un spaiu gol, ntr-o manier ordonat. Cadrul

    cinematografic l-am deconstruit n dou componente care formeaz un tot unitar dar care pot

    tri i individual.

    A doua metod prin care am alterat imaginile a fost s folosesc trei printuri pe care

    le-am indoit n maniera origami. Am ncercat s transform cadrele n obiecte geometrizate,

    ascunznd majoritatea detaliilor dar pstrnd impresia de ansamblu.

    Documentare

    Mi-am asumat conceptul proiectului meu dincolo de documentaia privitoare la ali artiti.

    Totui am gsit unele asemnri cu diferite lucrri de art, din punct de vedere conceptual al

    metodelor de exprimare. Aceste asemnri confirm valabilitatea conceptului personal i de

    7

  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    8/29

    asemenea pot determina ecouri n demersul meu creativ. Voi da cteva exemple de creaii despre

    care m-am documentat:

    - Dogville, filmul lui Lars von Trier, este filmat pe o scen cu decor minimalist.

    Majoritatea scenografiei exist doar sub form de contururi albe punctate care au etichete mari

    pe ele. Fiecare contur este etichetat cu ceea ce nlocuiete. Scena goal servete pentru ca

    publicul s-i concentreze atenia pe aciune i personaje i amintete, de asemenea, de

    artificialitatea filmului.

    - John Baldessari a creat mii de lucrri care demonstreaz i, n multe cazuri,

    combin potenialul narativ al imaginii i puterea asociativ a limbajului scris n limitele operei

    de art. Spre exemplu n seria Binary Code, a folosit imagini deintoare de informaii prin

    alternarea fotografiilor la stadiul de pornit-oprit al codului binar, cum ar fi fotografiile alternate

    cu o femeie innd o igar paralel cu gura sa i apoi ndeprtnd igara.O mare parte din lucrrile lui Baldessari implic aciunea de a arta, a evidenia, aciune

    prin care i spune privitorului nu doar la ce s se uite dar i cum s fac selecii i comparaii, de

    multe ori pur i simplu doar de dragul de a face acest lucru. El ia fotografii i apoi le anuleaz

    informaiile eseniale cu umpleri colorate, subliniind aciunea de umplere a spaiilor libere,

    aciune la care particip fiecare individ observator atunci cnd particip la formularea judecii

    unei imagini. Baldessari a strns imagini statice din filme vechi cu buget redus, fotografii

    publicitare i materiale de pres ajungnd s adune, n funcie de subiect, aproape orice gen deintrig. A decupat imaginile reciclate i epuizate pentru a le oferi un sens nou, sau cel puin altul

    dect sensul original. Acest lucru a fost realizat prin adunarea acestor imagini n gril sau

    amenajate liber, n combinaii de panouri multiple, care ar putea provoca o serie de semnificaii,

    mai degrab dect o singur definiie fix.

    n lucrrile cele mai recente se rezum la fotografii gsite ca mijloc suficient de formare a

    compoziiilor sale. Folosete buline colorate, stil sticker, ca un mijloc de a terge identitatea

    personajelor i de a aplatiza imaginea. n seria Noses & Ears, etc interogheaz i aduce n prim

    plan ceea ce lsm nuntrul imaginii i ceea ce scoatem afar. Precum denot i titlul, aceast

    serie se concentreaz pe urechi i nas pentru a omite restul feei. Baldessari blocheaz celelalte

    trsturi faciale ale persoanei, pictnd peste acestea, distrugand astfel perceperea i interpretarea

    instantanee ale acestor imagini. Cum spunea chiar el Ceea ce am scos din context este mai

    important.Vreau o absen care s creeze un soi de anxietate.

    8

  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    9/29

    - Dryden Goodwin este cunoscut pentru desenele sale complicate, combinate deseori

    cu fotografia, filmul, instalaii mari pe baz de ecran. El se ocup cu temporalitatea, cu linia i cu

    potenialul sculptural al imaginilor bidimensionale. Red Studies este o serie de acuarele ce

    nfieaz oameni cunoscui artistului. n fiecare dintre aceste lucrri, dou imagini ale unui

    individ sunt suprapuse una peste cealalt. Uneori diferenele dintre expresia feei i atitudinea

    corpului de la o imagine la alta este subtil, alteori mai extrem. Goodwin exploreaz ceea ce se

    ntampl ntre cele dou momente, ce este relevat i implicit. n cinci serii de lucrri artistul

    folosete portrete ale unor necunoscui fotografiai de el cltorind prin Londra. Peste portrete

    Goodwin a desenat liniar, a suprapus lumini sau umbre. Prin combinaia dintre desen i

    fotografie el vorbete despre desen ca fiind o atingere, unele desene fiind ca un contact dintre

    artist i subiect, un fel de a produce n interiorul fotografiei un gest ambiguu ce poate s nsemne

    i sensibilitate i ostilitate.n unele lucrri este interesat de manipularea timpului. Spre exemplu n Suspended

    animation-29 drawings of the same picture expune pe orizontal 29 de desene dup o singur

    fotografie lng care aeaz o animaie compus din acele desene. Desenele sunt un autoportret

    al artistului ntr-o stare de anticipare i suspensie. El ncearc s nghee timpul i simultan s

    reanimeze un moment.

    - Multe dintre lucrrile artistului Doulglas Gordon sunt despre timp i memorie,

    complicitate i duplicitate i utilizarea repetiiei n diferite feluri. Deseori rstoarn modultradiional de folosire a video-ului jucndu-se cu elementele de timp i folosind monitoare

    multiple. El a folosit des i a reutilizat imagini de film vechi n fotografia sa i n video-urile sale.

    Una dintre cele mai cunoscute lucrri ale sale este 24 Hour Psycho n care ncetinete filmul

    Psycho al lui Alfred Hitchcock astfel nct s dureze douzeci i patru de ore. Acest procedeu a

    permis observarea fiecrui clieu n parte. n Through a looking glass Gordon creeaz o dubl

    proiecie a scenei din Taxi Driver n care personajul principal se adreseaz camerei de filmat.

    Ecranele sunt aranjate n aa fel nct personajul pare c se adreseaz lui nsui.

    9

  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    10/29

    LUCRRI

    10

  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    11/29

    Cadru din Clockwork Orange

    11

  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    12/29

    12

  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    13/29

    13

  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    14/29

    14

  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    15/29

    15

  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    16/29

    16

  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    17/29

    17

  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    18/29

    18

  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    19/29

    19

  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    20/29

    20

  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    21/29

    21

  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    22/29

    22

  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    23/29

    23

  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    24/29

    24

  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    25/29

    25

  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    26/29

    26

  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    27/29

    27

  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    28/29

    28

  • 7/29/2019 Montaj, Lucrare de Licenta

    29/29


Recommended