MIRCEA BRAGA
RĂTĂCIND PRIN CANON
– Studii de istorie literară –
Colecţia OPERA OMNIA
publicistică şi eseu contemporan
Redactor: Aurel Ştefanachi Coordonator serie:Valeriu Stancu
Tehnoredactare si coperta: Andrei Ştefanachi
ISBN 978-606-676-247-2 © Tipo Moldova Editura TipoMoldova este recunoscută academic de Consiliul Național al
Cercetării Științifice pentru domeniile filologie (PN-II-ACRED-ED-2012-0285)
și istorie și studii culturale (PN-II-ACRED-ED-2012-0355).
Iaşi, 2013 Editura Tipo Moldova, E-mail: [email protected] www.tipomoldova.ro
MIRCEA BRAGA
RĂTĂCIND PRIN CANON
– Studii de istorie literară –
Colecţia OPERA OMNIA
publicistică şi eseu contemporan
591
CUPRINS
NOTĂ ASUPRA EDIŢIEI .......................................................................... 5
Cîteva întîmplări din realitatea imediată a istoriei literaturii (În loc de Cuvînt
înainte) ....................................................................................................... 7
Matricea comediei: "Chiriţele" lui Alecsandri ............................................ 13 Ion Ghica. De la construct utopic "pur" la valoare culturală ....................... 26
Epoca marilor clasici – un canon bolnav? .................................................. 62 Critica "estetică" şi verdictul maiorescian .................................................. 79
Universul "concret" al imaginarului (Proza lui Eminescu*) ..................... 102 Caragiale şi obsesia "umbrei" .................................................................. 137
Camera cu oglinzi a interpretării (Ion Creangă) ....................................... 164 Drumul întors al lui Slavici ..................................................................... 217
Ipoteza demitizării (Înşir'te, mărgărite de Victor Eftimiu) ....................... 237 Teatrul lui O. Goga: autenticitate, retorică şi eficienţă ............................. 251
Jean Bart sau Drama nesiguranţei constructului ....................................... 270 Propunere pentru un profil minulescian ................................................... 284
Craii de curtea-veche sau Fenomenologia unui ceremonial de iniţiere ..... 297 Ciuleandra – la limite şi dincolo de ele ................................................... 308 "Mistificarea" artistică a textului: satiriconul arghezian ........................... 319
M. Sadoveanu: Balastul pre-constituirii artistice ...................................... 328 Coşmarul dramatic al lui Pavel Dan ........................................................ 346
N.D. Cocea sau Între literatura şi propagandă .......................................... 365 Între epică şi istorie (Vîltoarea de I. Agîrbiceanu) ................................... 386
O structură singulară (Şun sau Calea neturburată de G. Călinescu) ......... 392 Paradoxul Cercului .................................................................................. 406
Dramaturgia blagiană sau Triumful artisticului ........................................ 417 Romulus Cioflec – scriitorul uitat ............................................................ 451
Generaţia unui eşec prelungit (Oscar Lemnaru) ....................................... 485 După naufragiu (Petru Dumitriu) ............................................................. 510
A. E. Baconsky sau Imnul către neliniştea creatoare ................................ 518 Insurgenţa onirică – între poezie şi context .............................................. 541
Mitologie şi religie. V. Voiculescu – la incidenţa cu sacrul ....................... 547 "... Din ceaţă de subînţelesuri..." (Mircea Ivănescu) ................................. 574
Notă bio-bibliografică ............................................................................. 586