+ All Categories
Home > Documents > Mentalitati medievale

Mentalitati medievale

Date post: 04-Nov-2015
Category:
Upload: becky-gliga
View: 233 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
Description:
-
30
Cadrele existenţei medievale şi reprezentările acestora Creştinismul popular Botezul lui Clovis (496) – Grigore din Tours, Istoria francilor Locurile publice sunt acoperite cu tapiserii colorate, biser draperii albe. Se pregăteşte baptisteriul; se răspândesc acolo es aprind lumânări frumos mirositoare care scînteiaă. Tot edificiul baptisteriului e impregnat de o mireasmă di!ină şi "umneeu îi umple pe cei care s asemenea #ar, că ei se cred a$unşi în mi$locul parfumurilor parad %egele este primul care cere să fie boteat de către pontif. 'onstantin, către bain, pentru a se !indeca de o !ec#e lepră şi proaspătă !ec#ile urme degustătoare. (tunci cînd el se pre sfântul lui "umneeu îl interpeleaă cu o !oce eloc!entă în aceşt sicambre; leapădă+ţi colierele magice; slă!eşte ceea ce până acum până acum ai slă!it -. Gregorius Turonensis, Historiarum libri decem , //, 012 Creştinarea anglo-saxonilor (59) - 3eda 4enerabilul ! Istoria ecleziastică (sfel întărit şi de încura$area binecu!ântatului părinte Gri 1 , (ugustin 5 , a!ând alături pe slu$itorii lui '#ristos cu care plecase, se întoarse l intră în 3ritania. 6n acest timp rege al 7ent+ului era &t#elbert, pentru că îşi e8tinsese #otarele stăpânirii până la îndepărtatul pe anglii de sud de cei din nord. 6n partea răsăriteană a 7ent+u : 2 Slu$itorul lui "umneeu, (ugustin şi to!arăşii lui, aproape aşeat, se spune, pe această insulă. Luaseră interpreţi de la fra 1 =apa Grigore cel >are ?@<+A< 2 2 'ălugăr trimis de papă să+i con!erteascB la creştinism pe anglo+sa8oni 1
Transcript

Texte

Cadrele existenei medievale i reprezentrile acestoraCretinismul popular

Botezul lui Clovis (496) Grigore din Tours, Istoria francilorLocurile publice sunt acoperite cu tapiserii colorate, bisericile sunt mpodobite cu draperii albe. Se pregtete baptisteriul; se rspndesc acolo esene care parfumeaz; se aprind lumnri frumos mirositoare care scnteiaz. Tot edificiul baptisteriului este impregnat de o mireasm divin i Dumnezeu i umple pe cei care sunt acolo de asemenea har, c ei se cred ajuni n mijlocul parfumurilor paradisului.

Regele este primul care cere s fie botezat de ctre pontif. El nainteaz, nou Constantin, ctre bazin, pentru a se vindeca de o veche lepr i pentru a spla cu o ap proaspt vechile urme dezgusttoare. Atunci cnd el se prezint pentru a fi botezat, sfntul lui Dumnezeu l interpeleaz cu o voce elocvent n aceti termeni: Fii smerit, sicambre; leapd-i colierele magice; slvete ceea ce pn acum ai ars, arde ceea ce pn acum ai slvit!".

(Gregorius Turonensis, Historiarum libri decem, II, 31)

Cretinarea anglo-saxonilor (597) - Beda Venerabilul, Istoria ecleziastic

Asfel ntrit i de ncurajarea binecuvntatului printe Grigore, Augustin, avnd alturi pe slujitorii lui Christos cu care plecase, se ntoarse la propovduirea credinei i intr n Britania. n acest timp rege al Kent-ului era Ethelbert, ce avea o mare putere, pentru c i extinsese hotarele stpnirii pn la ndeprtatul ru Humber care desparte pe anglii de sud de cei din nord. n partea rsritean a Kent-ului se afl o insul, Thanet ( ) Slujitorul lui Dumnezeu, Augustin i tovarii lui, aproape 40 de oameni, s-au aezat, se spune, pe aceast insul. Luaser interprei de la franci, aa cum ordonase binecunoscutul pap Grigore; i vestindu-l pe Ethelbert, Augustin ntiin c venise de la Roma aducnd cele mai bune veti, ce promiteau fr nici o ndoial celor care ascultau fericirea etern n rai i un regat care va dinui pn la sfrit o dat cu venicul i adevratul Dumnezeu. Auzind acestea regele le ordon s rmn n insula unde se opriser, pn cnd va hotr ce s fac cu ei, urmnd s le fie satisfcute toate cererile. El cunotea deja religia cretin, avnd n vedere c soia sa Bertha era cretin, din neamul francilor, pe care o primise de la prinii ei cu condiia s-i respecte credina ca i pe episcopul ei, numit Liudhard, pe care-l primise pentru a o sftui.

n consecin, dup cteva zile, regele veni pe insul, i i invit pe Augustin i pe tovarii lui la o discuie n aer liber. Avusese grij s nu intre cu ei n vreo cas, de team c, la intrare, potrivit unei vechi superstiii, dac i fceau vreo vraj, ar fi putut s-l conving. Dar ei veniser nzestrai cu putere divin, nu demonic, purtnd o cruce de argint ca stindard i imaginea Domnului i salvatorului nostru, pictat pe un lambriu i, cntnd litanii, ei l implorau pe Dumnezeu pentru propria lor mntuire i pentru aceea a celor pentru care i la care ei veniser. i cnd la ordinele regelui s-au aezat i au predicat tuturor celor care erau prezeni, el le rspunse: "Frumoase, ntr-adevr, sunt cuvintele i promisiunile pe care le aduci; dar pentru c sunt noi i nesigure, eu nu pot s m altur lor i s las pe acelea pe care mpreun cu tot neamul anglo-saxon le-am urmat de atta timp. Dar pentru c vii de la o atta de mare deprtare, i, dup cum cred, ai dorit s ne mprteti i nou acele lucruri pe care tu nsui le crezi a fi adevrate i cele mai bune, noi nu dorim s-i facem nici un ru; mai curnd, noi te vom primi cu prietenoas ospitalitate i i vom da toate lucrurile necesare; nu-i vom interzice s-i ctigi pentru credina ta religioas pe toi cei pe care i vei convinge". n consecin, el le ddu o reedin n oraul Canterbury, care era metropola ntregului su regat i, deoarece promisese, pe lng c s-a ocupat de ndestularea lor cu hran, el nu i-a retras promisiunea de a-i lsa s predice.

(Florentina Czan, Culegere de documente privind trecerea de la Antichitate la evul mediu n Europa Occidental (sec. III-VIII), Bucureti, 1979, p. 193-194)

Convertirea unor pgni de ctre Sfntul Bonifaciu

(sec. al VIII-lea);

Muli oameni din Hessa au fost convertii de Bonifaciu la credina catolic. Dar mai erau unii slabi de suflet care refuzau s primeasc n ntregime nvturile adevratei credine. Unii aduceau jertfe n secret, alii pe fa, copacilor i izvoarelor. Unii practicau n secret divinaia, proorocitul i incantaiile, alii pe fa. Dar alii, care erau mai sntoi la minte, respingeau toate profanrile pgne i nu fceau nici unele din aceste lucruri. i cu sfatul i consimmntul acestor oameni, Bonifaciu s-a gndit s doboare un anume copac foarte mare, la Geismar, numit n limba veche a locului stejarul lui Jupiter.

Omul lui Dumnezeu era nconjurat de slujitorii lui Dumnezeu. Cnd a vrut s doboare copacul, a vzut o mare mulime de pgni care l blestemau amarnic pentru c era dumanul zeilor lor. i cnd el a tiat doar puin n trunchi, o adiere trimis de Dumnezeu s-a strnit pe sus i de ndat vrful copacului a fost rupt i ntreg copacul, n uriaa lui mrime, a czut la pmnt. i s-a rupt n patru buci ca prin voina lui Dumnezeu, astfel nct trunchiul a fost mprit n patru pri uriae fr vreun efort al frailor care stteau acolo. Cnd pgnii care blestemaser au vzut aceasta au ncetat s mai blesteme, i, creznd, l-au binecuvntat pe Dumnezeu. Apoi prea sfntul preot s-a sftuit cu fraii i a construit din lemnul copacului o capel i a nchinat-o Sfntului Apostol Petru.

(Viaa Sfntului Bonifaciu - J.H.Robinson (ed), Readings in European History, vol. I, Boston, 1904, p. 106-107)

Supravieuiri pgne i practici populare - Sinodul din Auxerre (561-605)1.Nu este ngduit nimnui a se travesti n viel sau n cerb la Kalendele lui ianuarie, sau a drui cuiva daruri diavoleti, ci n aceea zi nu trebuie s se fac alte daruri dect n alte zile.

3.Este interzis s se fac slujbe religioase n case particulare (). Nu trebuie fcute jurminte n apropierea unor tufiiri, a unor copaci sacri sau ale unor izvoare. Cel care a fcut un jurmnt s vegheze n biseric i s fac pomeni pentru cei ce sunt nscrii n registrele de sraci ale bisericii. S nu se fac sculpturi n lemn reprezentnd oameni sau picioare.

4.Nimeni s nu-i aplece urechea la ghicitori i la auguri, nici s nu intre n legtur cu magicieni i cu cei care practic ghicitul cu ajutorul sfinilor sau care fac unele lucruri cu ajutorul lemnului i al pinii. Tot ceea ce face omul s fac n numele Domnului.

7. Nu trebuie s fie ngduite n biserici coruri ale laicilor i cntece ale tinerelor fete i nici s nu se in mese acolo, cci este scris Casa mea este o cas a rugciunii.12. Nu trebuie s se dea morilor nici mprtania, nici srutul pcii ().

14. Morii nu trebuie nmormntai n baptisteriu.

15. Nu trebuie ngropat un mort peste un altul.

16. Este interzis s se lucreze pmntul sau s se fac alte munci duminica.

17. Nu trebuie acceptate ofrande n favoarea celor care s-au necat, s-au spnzurat, s-au aruncat dintr-un pom, s-au strpuns cu o arm ori s-au sinucis n vreun alt fel.

18. Nu este ngduit s se boteze la o alt dat dect la Pate, cu excepia cazurilor de pericol de moarte sau de boal. Dac cineva dintr-un alt comitat, din spirit de rzvrtire, i boteaz copiii la o alt dat, s nu fie primit n bisericile noastre, i preotul care a acceptat s fie excomunicat trei luni.

24. Stareii s clugrii nu trebuie s mearg la nuni.

40. Nu este ngduit preoilor s cnte i s danseze la un banchet.

(Concilia Galliae, ed. DE Clercq, Corpus Christianorum, series latina, 148, Turnhout 1963, Brepols, p. 265, apud M. Kaplan (dir.), Le Moyen Age IVe-Xe sicle, Paris, Bral, 1994, p. 78)

Motivele cruciadei mpotriva albigenzilor- Pierre des Vaux de Cernay, Historia albigensis

Cei care erau numii credincioi ai ereticilor se dedau cmtriei, furtului, omorului, plcerilor crnii, sperjurului i tuturor perversiunilor; pctuiau cu o siguran i cu o frenezie cu att mai mari cu ct gndeau c trebuie s fie mntuii fr s napoieze ceea ce au furat, fr s se spovedeasc i s fac pocin, doar cu condiia ca n pragul morii s poat s recite tatl Nostru i s primeasc punerea minilor de la unul din nvtorii lor (). Ei mai ziceau c nu e mai pcat s se culce cu mama sau cu sora lor dect cu alt femeie ().

n ceea ce-l privete pe contele de Toulouse, care pare s fi fcut un pact cu moartea i nu se gndete la a sa, dac din ntmplare tulburarea i d nelepciune i chipul su, acoperit de ocar, ncepe s cheme numele Domnului, continuai s facei s apese asupra lui ameninarea pn cnd va da satisfacie nou, bisericii i lui Dumnezeu.

Gonii-l, pe el i pe complicii lui, din corturile Domnului. Lipsii-i de pmnturile lor pentru ca locuitorii catolici s-i nlocuiasc aici pe ereticii eliminai i, conform disciplinei credinei adevrate, care e a voastr, s serveasc n prezena lui Dumnezeu n sfinenie i dreptate.

(Georges Duby, L'Europe au Moyen Age, Paris, 1984, p. 100-101)

Cruciada copiilor, 1212 - Annales Marbaccenses, MGH, Scriptores, XVII

n vremea aceea avu loc o expediie ridicol: copii i oameni proti au luat crucea fr nici o chibzuin, mai degrab din curiozitate dect din grij pentru mntuirea lor . Au luat parte la aceasta copii de amndou sexele, biei i fete, i nu doar cei mici, ci i aduli, femei mritate i nemritate, mergnd toi cu pungile goale nu doar prin toat Germania, dar i prin inuturile Galiei i Burgundiei. Nici prietenii, nici prinii nu puteau cu nici un chip s-i mpiedice s fac totul pentru a porni la drum; lucrurile mergeau att de departe, c mai peste tot, n sate i pe cmpuri, i lsau jos uneltele pe care le aveau atunci n mini, pentru a se altura celor care treceau. Cum n faa unor asemenea ntmplri noi alctuim o mulime adesea uor de convins, mult lume, vznd n aceasta efectul unei adevrate pioenii nsufleit de inspiraia dumnezeiasc i nu al unei antrenri nechibzuite, rspundeau nevoilor cltorilor, dndu-le de mncare i toate cele trebuitoare. Clericilor i altor ctorva, cu un spirit mai cumpnit, care se mpotriveau acestei plecri judecat de ei n ntregime deart, mirenii se mpotriveau cu putere, nvinuindu-i pe clerici de necredin i spunnd c, mai mult dect adevrul i dreptatea, erau pizma i zgrcenia care i fceau s se mpotriveasc acestei ntreprinderi. Dar o treab nceput fr ca judecata s-o fi cercetat i discuia s-o fi ntrit nu duce niciodat la nimic. Astfel, cnd aceast mulime proast a ajuns pe pmntul Italiei, ea se rspndi i se risipi n orae i trguri; muli dintre ei au fost luai ca robi de oamenii locului. Alii, se spune, ajunser pn la mare, i acolo, maltratai de marinari, au fost dui n alte inuturi deprtate. Cei care au rmas, ajuni la Roma, de vreme ce au vzut c nu pot merge mai departe - cci nu erau susinui de nici o putere - au recunoscut n sfrit c osteneala lor era deart i zadarnic, fr ca totui s fie dezlegai de jurmntul lor de a merge n cruciad, n afara copiilor care n-aveau vrsta judecii i a celor pe care btrneea i copleea. Astfel, dezamgii i tulburai au luat calea ntoarcerii. Ei, care mai nainte aveau obiceiul s treac prin inuturi n cete, fiecare n grupul su i fr s uite vreodat s cnte, iat-i ntorcndu-se n tcere, unul cte unul, cu piciorele goale i nfometai. Erau prada ocrilor i nu o singur fat a fost rpit i i-a pierdut floarea nevinoviei.

n acelai an, ducele Austriei, anumii baroni i ali oameni cu stri deosebite au fcut o cruciad pentru a-l ajuta pe contele de Monfort n lupta lui mpotriva albigenzilor, ereticii de pe pmnturile lui Saint-Gilles. Papa Inoceniu o ceruse i o organizase i el a poruncit aceast cruciad pentru iertarea pcatelor.

(L'Europe au Moyen Age, vol. II, p. 307-308.)

Cultul moatelor - .m.Suger de Saint-Denis (nceputul sec. XII)

Din cauza dimensiunilor sale mici i innd cont de nmulirea numrului credincioilor care veneau n rnduri strnse pentru a implora protecia sfinilor, biserica veche nu mai era potrivit; n zilele de srbtoare era deseori ticsit de puzderia credincioilor care se revrsau prin toate intrrile, blocnd nu numai ptrunderea noilor venii, dar forndu-i s ias chiar i pe cei deja intrai. De mai multe ori cei care se strduiau s ajung la sfintele relicve, Cuiul i Coroana Mntuitorului, pentru a le adora i sruta, se loveau de o asemenea rezisten din partea mulimii ndesate nct n mijlocul acestei mulimi ce se numra cu miile nimeni nu mai putea s mite un picior, nimeni nu mai putea face nimic dect s stea n picioare, nemicat ca o statuie de marmur; un singur lucru mai puteau face, s strige.

Dar pentru femei nghesuiala era att de ngrozitoare, nct, strnse ntre brbai robuti, strivite ca ntr-o pres, ele ofereau imaginea morii cu chipul livid, urlnd de spaim la fel ca la natere; unele chiar, sufocate, i ddeau ultima suflare spre disperarea tuturor. Chiar i fraii care prezentau credincioilor Cuiele i Lancea cu care a fost chinuit Mntuitorul, ddeau napoi n faa mbulzelii i a busculadei i, fiindu-le tiat retragerea, scpau cu relicvele srind pe fereastr.

(Documents d'histoire vivante, dossier II, fia 21)

Descoperirea capului Sfntului Ioan Boteztorul Adhemar de Chabannes

n zilele acelea, Domnul a binevoit s dea o vie strlucire doniei serenisimului duce Wilhelm de Aquitania. ntr-adevr, n vremea lui, a fost descoperit capul sfntului Ioan n bazilica din Angly, nchis ntr-un cufr de piatr tiat n form de piramid, lucrare a ilustrului abate Audoin; se spune c sftnul cap era chiar cel al sfntului Ioan Boteztorul. Aflnd de acestea, ducele Wilhelm, care se ntorcea de la Roma, unde participase la srbtorile Patelui, se umplu de bucurie i hotr s expun sfntul cap privirilor poporului. ().

Cnd a fost artat capul sfntului Ioan care tocmai fusese descoperit, Galia toat, Italia i Spania, tulburate de aceast tire, se grbir care mai de care s alerge spre acel loc. Regele Robert i regina, regele Navarrei, Sanchez, ducele Gasconiei, Eudes din Champagne, coni i ali oameni mari, cu episcopi, abai i toat nobilimea acestor inuturi se ndreptar ntr-acolo. Toi ofereau daruri preioase, de toate felurile ().

Nu se mai vzuse pn atunci nimic mai mbucurtor i mai plin de slav dect aceast ntlnire ntre preoi i clugri cntnd psalmi i purtnd moatele sfinilor, aduse cu mare grab din toate prile pentru a onora memoria sfntului naintemergtor. n cursul srbtorilor, moatele marelui prin, strbunul Aquitaniei i cel care a mpmntenit primul credina n Galia, adic ale preafericitului apostol Marial, fur strmutate acolo mpreun cu moatele sfntului tefan din catedrala de la Limoges. Pe cnd, nchise ntr-o racl de aur i pietre preioase, se scoteau moatele sfntului Marial din propria lui bazilic, ntreaga Aquitanie, care suferea de mult timp din pricina inundaiilor provocate de prea multele ploi, vzu cu bucurie, la trecerea strmoului lor, cerul nseninndu-se.(G. Duby, Anul 1000, p. 86-87).

Miracolele fcute de moatele sfintei Foy din Conques Bernard din AngersManifestarea atotputerniciei divine privind nvierea unui catr, prin mijlocirea sfintei Foy, nu este mai puin demn de a fi ludat i cunoscut. Nu se cuvine ca o creatur cu mintea ntreag s roeasc povestind despre ceea ce Creatorului suprem nu i-a fost ruine s fac. S nu fim surprini de faptul c milostenia Creatorului cuprinde toate fiinele vii, de orice fel, pentru c este scris: Doamne, tu vei ocroti oameni i animale. Istoria pe care-o voi spune face parte din aceast categorie.

Un cavaler din prile Toulouse-ului, pe nunme Bonfils (fiul lui mai triete i poart acest nume) se ndrepta ntr-o zi spre locul consacrat sfintei, cnd, la vreo doou mile de oraul Conques, catrul lui rnit, nu se tie cum czu eapn la pmnt. Aduse doi rani pe care-i rug s jupoaie animalul. Iar el, care fcuse drumul din dragoste pentru sfnt, plec mai departe spre sanctuar. Acolo, aruncndu-se la pmnt, se cheltui n rugciuni i-i rosti dorinele. La sfrit, i se plnse statuii aurite a sfintei de pierderea cattului, pentru c nu era vorba despre un catr oarecare, ci de unul aproape incomparabil, i pentru c Dumanul victorios i provocase pagub n vreme ce el era preocupat de lucrurile pioase. Temeinicia acestei credine merit s fie ludat cu mult rvn, cci abia i sfri omul nostru rugciunea c, smulgndu-se din minile celor doi rani cretini care l ineau de picioare cu gndul s-l jupoaie, catrul se ridic, o, minune, ntr-un salt plin de via i, lund-o la galop, trecnd peste coline, pe urma tovarilor si de drum, nvli n ora.(Georges Duby, Anul 1000, p. 101-102)

Spaiul

Scandinavia la Iordanes

Se gsete situat n apele nordice ale Oceanului o insul mare, cu numele de Scandza, n forma unei foi de cedru, cu marginile ncreite, trase mult n lungime. () Ea este situat n faa fluviului Vistulei cew izvorte din Munii Sarmaiei i se vars n fraa Scandzei n Oceanul Nordic pe trei guri, desprind Germania de Sciia. Scandza are deci spre rsrit un lac foarte ntins n snul globului pmntesc, de unde fluviul Vagus se vars cu undele sale, ieind ca dintr-un pntece, n Ocean. Cci dinspre apus ea este nconjurat de o mare nemrginit i de asemenea dinspre miaznoapte este nchis de acelai nemrginit Ocean nenavigabil, din care se desface un fel de bra, ntinzndu-se un fel de golf i formnd Marea Germanic. Aici se spune c se gsesc mai multe insule mici n care atunci cnd nghea marea din cauza gerului, trecnd lupii, se zice c-i pierd vederea; aa c aceast ar nu este numai neospitalier pentru oameni, dar i primejdioas pentru animale. () Roiuri de albine productoare de miere nu se gsesc aici nicierea din cauza frigului prea mare. n partea nordic locuiete poporul adogit, despre care se spune c n mijlocul verii au lumin necontenit ziua i noaptea timp de patruzeci de zile i c de asemenea n timp de iarn n acelai numr de zile i de nopi nu cunosc lumina soarelui. i astfel, alternnd ntristarea cu bucuria, unii se bucur de avantagii sau se ntristeaz de lucruri pentru alii necunoscute cu totul. i de ce aceasta? Fiindc n zilele cele lungi ei vd prin marginea axei polare soarele ntorcndu-se spre rsrit, iar n zilele cele scurte la ei nu se vede astfel, ci ntr-altfel, fiindc parcurge cerul de sud i n vreme ce la noi el pare c se ridic de jos n sus, la ei se spune c nconjoar marginea pmntului. Iar celelalte popoare de aici sunt: screrefenii care nu caut ca hran grul, ci se nutresc cu carne de animale i cu ou de psri, i attea cuiburi se pun n bli nct s se i mnuleasc ndeajuns i s procure, n acelai timp, hran oamenilor. Un alt popor care locuiete aici este cel al suehansilor care ntocmai ca i thyringii au cai minunai. Acetia sunt i cei care prin comerul nenumratelor popoare dau romanilor pieile sappherine si sunt vestii prin negrul strlucitor al pieilor. Ei, cu toate c sunt sraci, se mbrac foarte bogat.(...)

Deci din aceast insul Scandza, ntocmai ca dintr-o fabric de popoare sau mai bine ca dintr-un rezervor de naiuni, se spune c au pornit cndva goii cu regile lor Berig.

(Iordanes, De origine actibusque Getarum, Ed. George Popa-Lisseanu, Bucureti, 1939, III-IV)Spaiul nordic - Paul Diaconul, Istoria longobarzilorDeparte de cldurile sufocante ale soarelui, ingheate de rceala zpezii, pmnturile din nord sunt cum nu se poate mai sntoase pentru corpul omenesc i mai bine adaptate pentru nmulirea speciei. Invers, toat zona sudic e cu att mai puin fcut pentru nmulirea omeneasc, bntuit fr ncetare de cu att mai multe boli cu ct e mai aproape de ardoarea solar. Aceasta face ca, ntruct att de mult lume se nate sub cerurile arctice, ansamblul regiunii care merge de la Don pn la apus (oricare ar fi numele dat fiecarui inut particular) este numit Germania chiar dac romanii, cnd au ocupat locurile, au mprit provinciile de dincolo de Rin n Germania superioar i Germania inferioar. Din aceast Germanie att de populat nenumrate cohorte de captivi sint in mod regulat aduse i rspindite printre popoarele din sud, care le cumpr. Dar tara e att de fecund, gurile att de greu de hrnit, c numeroase neamuri ies adesea si merg sa rveasc nu numai Asia, ci i Europa vecin: mrturie oraele distruse pretutindeni, in intregul Illyricum, in intreaga Galie i mai ales in sarmana Italie care a suferit violenele tuturor acestora. Goti, vandali, rugi, heruli si turcilingi, attea popoare feroce si barbare sint ieite din Germania. i ca i ele- dei i alte explicaii au fost date pentru exodul sau poporul de origine germanic al Winnililor, adic al longobarzilor care au domnit n mod fericit peste intreaga Italie, a venit din insula numit Scandinavia.

Scandinavia

Pliniu cel Btrin face i el meniune despre aceast insul in crile lui de tiine ale naturii. Dup cum mi-au povestit cei care au vizitat-o, ea are coastele joase, care i dau aerul mai degrab de a fi pus pe mare dect scufundat n valurile care o nconjoar. Cum populaia local se nmulise ntr-att c nu mai era posibil s locuiasc toi mpreun, aceast mas a fost mprit n trei grupe i apoi s-a tras la sori cine trebuia s-i prseasc patria i s caute locuri noi.

Poporul Scritobinilor

Scritobinii - aa se numete aceast populaie, triete alturi (de Germania, n.n.). Ei au zpad pn i n var, i ca animalele slbatice se hrnec cu vnat crud cruia i aranjeaz pieile hirsute pentru a se acoperi. Din punct de vedere etimologic, n limba barbar, numele lor vine de la "a slta", pentru c urmresc animalele fcnd salturi cu o bucat de lemn n mod abil curbat, cam ca un arc. Exist la ei un animal nrudit cu cerbul; am avut ocazia s vd un vetnt croit din pielea sa, neras, n form de tunic pn la genunchi, dup obiceiul scritobin deja descris. n aceste regiuni, ctre solstiiul de var, este foarte mult lumin timp de cteva zile, chiar i noaptea, iar zilele sunt cu mult mai lungi dect n alte pri. La solstiiul de iarn exist o lumin diurn, dar nu se vede soarelem zilele sunt mai scurte dect oriunde altundeva i nopile mai lungi: aceasta pentru c cu ct te ndeprtezi de soare, cu att acesta pare s se apropie de pmnt i umbrele se alungesc. (...)(Paul Diacre, Histoire des Lombards, trad. Francois Bougaud, Brepols, 1994, I, 1, 2, 5.)Pdurea germanic n sec. al XI-lea - Lambert de Hersfeld, Annales, august 1074

Castelul Hartesburg era aezat n vrful unei coline, unde se putea ajunge numai pe un drum, i acela foarte greu. Celelalte pri ale muntelui erau cufundate n umbra unei pduri foarte ntinse, care, ncepnd de acolo, se ntindea pe multe mii de pai, imens i continu pn la hotarele Thuringiei; i de aceea, prin nici o silin a asediatorilor, cei asediai n-au putut fi mpiedicai s intre sau s ias.().

Se spune c, timp de trei zile, fr s mannce, ei au mers prin aceast pdure imens, urmnd o crare ngust i puin cunoscut, pe care le-o dezvluise cluza lor, un vntor, pe care practica vntorii l fcuse mai priceput n a se orienta n tainele pdurii. ()

n a patra zi, epuizai de lipsa de hran, de somn i din pricina oboselii, la captul puterilor, au ajuns la Eschwege.

(MGH, Scriptores, V, Hanovra, 1844, p. 198-199)

Pdurea-pustie

(Mama lui Perceval) merse mult cu alaiul cesta, pn ce ajunse n Pdurea Pustie, locul cel mai singuratic din lume, prin care umbl cam la dou sptmni fr s vad ipenie de om ori lca. n cele din urm, iei ntr-o bun zi cu oamenii si ntr-o vale frumoas i plcut, udat de un ru destul de repede pentru a pune n micare roata unei mori i hotr s fac popas acolo. Cei doisprezece steni lucrar cu srg i ridicar n cincisprezece zile o cas mprejmuit cu un gard solid; apoi arar pmntul, i Perceval fu crescut n vlceaua asta pn ce mplini cincisprezece ani.

(Romanele Mesei rotunde, n prelucrarea modern a lui Jacques Boulanger, trad. Aurel Tita, Bucureti, Univers, 1976, p. 323)Imaginea castelului

Perceval clri pe drum deschis. Atta vreme ct a urmat acest drum, a clrit cu mult neplcere, cci prefera, de departe, s clreasc prin pdure dect s mearg pe drumuri deschise. Urmndu-i cltoria, a ajuns ntr-o cmpie foarte plcut. n fundul cmpiei curgea un foarte frumos ru, pe care erau construite mori impuntoare. (...)Foarte trist i ngndurat, i-a reluat drumul pn cnd a vzut un turn aprnd dintre doi muni, de-a lungul pdurii pe care o trversase dimineaa. ... A ajuns n cele din urm la fortrea. A vzut rul care o nconjura, un ru larg i nemaipomenit de frumos, i, de-a lungul slii celei mari, galeriile plcut aezate. Cu ct se apropia, cu att castelul i plcea mai mult.

A gsit poarta deschis i podul cobort. A intrat deci n castel i a naintat pn la treptele care duceau spre sala cea mare.

(Didot-Perceval, roman atribuit lui Robert de Boron, traducere n franceza modern de Emmanuele Baumgarten, n La lgende arthurienne. Le Graal et la Table Ronde, dir. Danielle Rgner-Bohler, Paris, Robert Laffont, 1989, p. 386-387.)Oraul i specificul su -Privilegiile acordate oraului Lucca de ctre mpratul Henric al IV-lea (23 iunie 1083)

Voim s aducem la cunotina tuturor credincioilor lui Christos i alor notri, att viitori ct i de fa, c noi, prin autoritatea puterii noastre regeti, acordm i acordnd hotrm pentru orenii din Lucca, pentru credina lor nestrmutat fa de noi i pentru slujba lor plin de rvn, precum i cu sfatul i prin mijlocirea credinciosului nostru Burchard, episcop de Lausanne i cancelarul nostru, ca nici o autoritate i nici un om s nu ndrzneasc s drme i s nimiceasc zidul nconjurtor vechi sau nou al oraului Lucca i nici unui om s nu-i fie ngduit s drme, n orice chip sau orice miijloc sau fr o judecat legiuit, casele care au fost cldite sau vor fi cldite de acum nainte nuntrul acestui zid sau n suburbie.

() Hotrm de asemenea ca de acum nainte nimeni s nu le cear provizii i tax de blci de la Pavia pn la Roma i tax de acostare n oraul Pisa sau n comitatul lor.

Hotrm de asemenea c dac unii oameni vor intra cu corabia sau cu corbiile pe rul Serchio sau pe rul Montone pentru a negutori cu luchesii, nici un om s nu ndrzneasc s-i tulbure pe acetia sau pe luchesi pe mare sau pe sus-zisele ruri, atunci cnd vin sau se duc ori stau, sau s le aduc vreo suprare, sau s-i prade, sau s-i mpiedice n vreun fel.

Voim de asemenea s nu fie ridicate castele n cuprinsul a ase mile de la marginile sus-zisului ora; iar dac cineva ar ndrzni s ridice ntrituri, luchesii, din porunca i cu ajutorul nostru, s le drme.

Iar oamenii aceluiai ora sau din suburbie s nu fie nchii fr o judecat legiuit.

(Radu Manolescu (coord.), Oraul medieval. Culegere de texte, Bucureti, 1976, p. 61-62)

Imaginea Constantinopolului la 1203 - Geoffroi de Villehardouin, "Cucerirea Constantinopolului"

Or, putei s tii c privir ndelung Constantinopolul cei care nu-l vzuser niciodat; cci ei nu puteau s-i nchipuie c ar putea exista n lumea ntreag un ora att de bogat, cnd vzur aceste ziduri i aceste turnuri mree, care l mprejmuiau, i aceste biserici nalte, care erau attea ct nimeni n-ar fi crezut, dac nu le-ar fi vzut cu ochii si; de asemenea, i lungimea i lrgimea oraului, care se afla n fruntea tuturor celorlalte. i s tii c nu era brbat att de ndrzne, cruia s nu-i fi tremurat trupul. i nu-i de mirare, cci niciodat nu s-a ntreprins un lucru att de mare de nici un neam, de cnd a fost fcut lumea.

(Geoffroi de Villehardouin, La conqute de Constantinople, ed. Natalis de Wailly, Paris, 1872, p. 72-73; a se vedea i Cucerirea constantinopolului, trad. rom. Tatiana Ana Flueraru, Cluj, Limes, 2002, p. 94)

Casele Londrei la 1419

De amintit c n timpurile vechi, cea mai mare parte a locuinelor oraului era din lemn, iar casele erau acoperite cu paie i cu trestie i cu alte astfel de materiale de acoperit.

De aceea cnd se ntmpla ca vreo cas s fie cuprins de foc, cea mai mare parte a oraului era mistuit de flcri de la acel foc, aa precum s-a ntmplat n primul an de domnie al regelui {tefan, adic atunci cnd focul a izbucnit la Podul Londrei, a ars biserica Sfntul Paul, iar de acolo focul s-a ntins, mistuind case i cldiri, pn la biserica Sfntul Clement al danezilor.

Dup aceea, muli ceteni, pentru a se pzi de o astfel de primejdie, au cldit, dup putina lor, pe terenurile lor, cas de piatr, acoperit cu igle groase i pzit mpotriva furiei focului; i de aceea se ntmpla adesea ca, atunci cnd un foc izbucnea n ora i mistuia multe cldiri i ajungea la astfel de case, neputnd s le cuprind, focul se oprea acolo i astfel multe case ale vecinilor au fost ferite de foc datorit acelor case.

De aceea, n sus-zisa rnduial, care este numit Aezmnt, a fost hotrt i rnduit ca orenii, de bun voia lor, s cldeasc n piatr, astfel ca fiecare, care are pe terenul su propriu zidire de piatr n nlime de 16 picioare, s-o stpneasc liber i cu cinstire, dup cum s-a spus mai sus.

(Radu Manolescu (coord), Oraul medieval. Culegere de texte, Bucureti, 1976, p. 276)

TimpulAteptarea sfritului lumii - Abbon de Saint-Benot-sur-Loire

Cu privire la sfritul lumii, am auzit predicndu-se poporului, ntr-o biseric din Paris, c Antihristul va veni la sfritul Anului 1000 i c, la puin timp dup aceea, vom fi cu toii supui judecii generale. Am combtut cu asprime aceast prere, bazndu-m pe Evanghelii, pe Apocalips i pe Cartea lui Daniel.

(Georges Duby, Anul 1000, p. 36)

Critica vnzrii de indulgene - Erasmus, Elogiul nebuniei

Ce s mai zic de aceia al cror cuget fericit se mngie cu credina n acele mincinoase iertri de pcate? Ei msoar soroacele Purgatoriului ca i cu un ceasornic, socotind, fr team de vreo greeal, ca dintr-o abac, veacurile, anii, lunile, zilele Iat, de pild, un negutor, un osta, un judector care cred c, aruncnd n cutia milelor o mic moned provenit din attea jafuri, li s-a iertat toat haznaua de pcate din ntreaga lor via; c attea clcri de jurmnt, atitea desfrnri, attea beii, glceve, omoruri, neltorii, vicleuguri i trdri pot fi rscumprate, ca i printr-o nvoial, i ispite n aa fel c ei se simt ndreptii s nceap din nou un alt ir de nelegiuiri.

(Erasmus din Rotterdam, Elogiul nebuniei, sau cuvntare spre lauda prostiei, traducere i note de tefan Bezdechi, Bucureti, 1959, p. 61)

Tipuri sociale

Adalberon de Laon despre cele trei ordine medievale

Poporul ceresc este deci alctuit din mai multe corpuri i dup imaginea lui s-a organizat poporul pmntean. () Or, pentru ca statul s se bucure de pacea Bisericii, el tebuie s se supun la dou legi diferite, definite i una i alta prin nelepciune, mama tuturor virtuilor. Una este legea divin; ea nu face nici o diferen ntre slujitorii si; n faa ei, toi se afl ntr-o condiie egal, orict de diferii ar fi dup natere sau rang; un fiu de meteugar nu se deosebete de motenitorul tronului. Dar acestora, legea clement le interzice orice fel de josnic ocupaie lumeasc. Nu ar glia, nu merg n urma boilor; abia de se ocup puin de vie, copaci sau grdini. Ei nu sunt nici mcelari, nici hangii, nici pzitori de porci, pstori de api sau oieri; ei nu treier grul i nu cunosc fierbineala unei tigi ncinse cu grsime; nu se ocup de scamatorii, nu sunt spltori i refuz s fiarb lenjeria. Dar ei trebuie s-i curee sufletul i trupul; s dobndeasc cinste prin moravurile lor i s vegheze asupra moravurilor celorlali.() Dumnezeu i-a adoptat; ei sunt slujitorii lui, el le este singur judector; din naltul cerurilor, el le cere s fie cati i puri. prin porunci, el a supus pentru ei ntregul neam omenesc: nici un prin n-a fost exceptat, de vreme ce El a spus :"lumea ntreag". ()

Societatea credincioilor formeaz un singur trup; dar statul are trei. Cci cealalt lege, legea omeneasc, distinge alte dou clase: nobilii i servitorii care, ntr-adevr nu sunt supui aceluiai statut. Dou personaje ocup primul loc: unul este regele, cellalt este mpratul; prin guvernarea lor este asigurat soliditatea statului. Restul nobililor are privilegiul de a nu suporta constrngerea nici unei puteri, cu condiia s se abin de la crimele pedepsite de justiia regal. ei sunt rzboinicii, protectorii bisericilor; ei sunt aprtorii poporului, ai celor mari i deopotriv, ai celor mici, ai tuturor, n sfrit, asigurndu-i, n acelai timp, propria lor protecie i securitate. Cealalt clas este aceea a servilor; aceast ras nefericit nu dobndete nimic dect cu preul trudei. Cine ar putea, printr-un calcul al abacului, s socoteasc grijile care-i frmnt pe servi, multele drumuri pe care le strbat i muncile lor chinuitoare? Servii furnizeaz lumii ntregi bani, haine, mncare; nici un om liber n-ar putea tri fr servi.

Casa lui Dumnezeu, pe care o credem una, este deci mprit n trei: unii se roag, alii se lupt, iar ceilali, n sfrit, muncesc. Aceste trei pri coexistnd, nu admit s fie desprite; serviciile aduse de una sunt condiia apariiei faptelor celorlalte dou, fiecare, la rndul ei, are msiunea s uureze ansamblul. Astfel, aceast alctuire tripl este, n acelai timp, una; i tot astfel, legea a triumfat, iar lumea a putut s se bucure de pace.

(G. Duby, Anul 1000, Polirom, Iai, 1995, p. 75-77)

Ridicarea la rangul de cavaler (sec. XII) - Jean de Marmoutier, Istoria lui Godfred, duce de Normandia i comite de Anjou

Dup porunca regelui s-a mai cerut de la comite s trimit cu cinste pe fiul su, care nc nu era cavaler, la srbtoarea cea mai apropiat a Rusaliilor la Rouen, ca acolo s primeasc armele mpreun cu cei de aceeai vrst cu el i s ia parte la petrecerile regeti. Nu era greu s obin acest lucru; cererea dreapt s-a nvrednicit de o nvoire uoar.

Dup sosirea tnrului, n zorii zilei urmtoare s-a pregtit baia, aa cum se obinuiete la primirea cinstei de cavaler. Apoi, aflnd regele de la cmraii si c Agevinul i cei care veniser cu el au ieit din baie, a poruncit s fie chemai la dnsul. Dup ce i-a splat trupul, ieind din cada bii, Godfred, nobila odrasl a comitelui de Anjou, a mbrcat pe piele o cma ncreit de pnz fin de in, peste aceasta o hain lung esut cu fire de aur, acoperit cu o mantie vopsit n culoarea purpurii, purta pantaloni de mtase scump, n picioare avea pantofi mpodobii pe dinafar cu leiori aurii. Soii si, care ateptau mpreun cu el s primeasc rangul de cavaler, purtau toi haine de pnz fin de in i de purpur.

Gtit aadar, dup cum am artat, cu asemenea podoabe, regescul ginere, ca o floare dalb de crin, peste care se mprtie o roea trandafirie, a ieit, cu acea nobil ceat strns n jurul su, dinuntrul odilor n vzul lumii. Au fost adui caii, armele, i s-au mprit fiecruia, dup cum trebuia. Angevinului i s-a adus un cal spaniol splendid, care, dup ct se spune, putea s alerge mai repede dect zborul multor psri. Purta acum o zale mpletit din verigi duble, despre care se credea c nu poate fi strpuns de izbiturile nici unei lnci sau sulie; oldurile, genunchii, pulpele i erau acoperite i ele cu zale de fier, mpletite de asemenea din verigi duble; purta la picioare pinteni de aur; scutul, cu chipuri de leiori aurii, i atrna de grumaz; pe cap i s-a pus un coif care strlucea de mulimea pietrelor preioase i care era de aa o trie, nct nu putea s-l taie sau s-l sfrme lovitura nici unei sbii; i s-a dat o lance de frasin cu vrful fcut din fier de Poitiers; n sfrit, i s-a adus din comoara regeasc o sabie, care se pstra acolo din vremuri strvechi, pentru furirea creia a muncit din greu, cu mult osteneal i rvn, Velan, nentrecutul furar.

narmat n acest chip, tnrul nostru, noua i viitoarea floare a cavaleriei, a srit cu o agerime uimitoare pe cal, fr a se folosi, de dragul repeziciunii, de scri. Ce s mai lungim vorba? ntreag acea zi, nchinat ntru cinstea i bucuria cavaleriei, a trecut n chip strlucit n exerciii i jocuri de rzboi i n ntrirea trupurilor.

Aceast vestit serbare a cavaleriei a inut, n jurul regelui, fr ntrerupere timp de apte zile.

(F.Pall, C.Murean, Lecturi din izvoarele evului mediu, p. 47-48)

Critica nfumurrii nobiliare - Erasmus, Elogiul nebuniei

() Dei m grbesc, dar nu pot trece sub tcere pe aceia care, mcar c nu se deosebesc ntru nimic de ultimul crpaci, totui se mndresc grozav cu un titlu zadarnic de noblee: unul pretinde c neamul lui se coboar din Enea, cellalt din Brutus sau din Arthur; i arat n fiece col chipuri sculptate sau pictate de-ale naintailor, i-i nir pe moi-strmoii lor, cu strbunele lor titluri. Ei nii nu prea se deosebesc de statuile mute, ba sunt chiar mai lipsii de duh dect chipurile acestea cu care se flesc. Totui, mulumit ncntrii de sine, ei duc o via de-a dreptul fericit. i nu lipsesc alii, tot att de proti, care privesc cu admiraie, ca pe nite zei, acest soi de dihnii ().

(Francisc Pall, Camil Murean, Lecturi din izvoarele evului mediu, Bucureti, 1964, p. 218)

Imaginea femeii

A. Femeia sac de scrn - Odon de Cluny, sec. X

Frumuseea fizic nu rzbate dincolo de piele. Dac ar vedea brbaii ce ascunde pielea, privelitea femeilor i-ar ngreoa. De vreme ce ne scrbete s atingem cu degetele un scuipat sau o baleg, atunci cum de putem dori s mbrim sacul acesta de scrn?

(Georges Duby, Michelle Perrot, Histoire des femmes, tome 2, Le Moyen Age, sous la direction de Christiane Klapisch-Zuber, Paris, Plon, 1991, p. 36.)B. Femeia capcan - Marbode, episcop de Rennes, sec. XI

Dintre nenumratele capcane pe care dumanul nostru cel viclean le-a presrat pe toate colinele i plaiurile lumii, cea mai rea i pe care mai nimeni n-o poate ocoli este femeia, smn de nenorocire, rdcin a tuturor pierzaniilor, care a iscat pe ntreg ntinsul lumii stricciuni fr de numr Femeia, ru dulce, fagure de cear i venin, care cu o spad muiat n miere strpunge pn i inima nelepilor.

(Patrologia Latina, 171, col. 1698-1699)

C. Soia amant: Chrtien de Troyes, Erec si Enide (sec. XII)

Dar Erec i iubea soia cu o dragoste att de mare c armele l lsau indiferent i nu mai participa la turniruri. Nu i mai psa acum s lupte n turniruri: urma s triasc precum un ndrgostit alturi de soia sa, a fcut din ea prietena i amanta sa. Nu mai purta n inim dect dorina s o mbrieze i s o acopere de srutri: nu mai cuta alte plceri. Tovarii si erau dezolai din aceast cauz i se plngeau adesea unii altora pentru c el i purta ei o dragoste excesiv. Adesea trecea de amiaz i el nc nu se ridicase de lng ea: putea s se supere oricine, lui aceast via i plcea. El nu se ndeprta de soia sa, dar nici nu reducea darurile pe care le fcea cavalerilor si, n arme, veminte i bani. Nu se afla nicieri un turnir la care el s nu-i trimit bogat echipai i mbrcai; le ddea cai bine odihnii ca s participe la turniruri, orict l-ar fi costat. Baronii afirmau cu toii c era o mare nenorocire i un mare pcat c un baron cum fusese el dispreuia s mai poarte armele. A fost att de blamat de tot soiul de oameni, cavaleri ca i scutieri, nct Enide, soia sa, i-a auzit spunnd ntre ei c seniorul su abandona cu laitate armele i modul de via al cavalerilor: el i schimbase profund felul de a tri. Acest discurs a durut-o, dar nu a ndrznit s lase nimic s apar, cci seniorul su ar fi luat aceasta foarte ru, dac i-ar fi spus vreun cuvnt.

(Chrtien de Troyes, Romans de la Table Ronde, trad. Jean-Marie Fritz, Charles Mla, Olivier Collet, Catherine Blons-Pierre, David Hult, Paris, Le livre de Poche, 2002, p, 69-70)

Pcatele femeilor - Burchard de Worms, Corector, sec. XI

Ai fcut precum unele femei n anumite perioade ale anului: n casa ta, pe cnd pregteai masa, ai pus trei cuite pe mas, alturi de mncare i de butur, pentru ca atunci cnd veneau cele trei surori pe care prostia celor vechi le numea Parce, ele s poat s mnnce i s bea?

Ai negat tu buntii lui Dumnezeu puterea i numele i le-ai trecut asupra Diavolului ntr-att nct s crezi c femeile pe care tu le numeti cele trei surori i-ar putea fi de folos pe loc sau mai trziu?

Ai nghiit mir pentru a te mpotrivi judecii lui Dumnezeu, sau ai fcut ceva cu ierburi sau cu cuvinte sau cu lemn sau cu piatr? Sau, mai mult, n credina ta prosteasc ai fcut asta tu nsi sau ai sftuit pe altele s fac aa? Ai pstrat ceva n gur, sau cusut n veminte, sau legat n jurul tu? i ceea ce fceai, nu conteaz procedeul, ai crezut c are puterea s mpiedice judecata lui Dumnezeu?Ai fcut ceea ce au obiceiul s fac unele femei? Ele cred cu trie c dac vecinul are din belug lapte sau albine ele pot, cu ajutorul Diavolului, prin farmece i descntece, s atrag spre ele i animalele lor, sau acolo unde vor, toat aceast bogie de lapte i miere care la nceput era a vecinului.

Crezi tu ceea ce cred unele femei? Cnd intr ntr-o cas, dup cum spun ele, pot s fac farmece i s ucid puii de gsc, de pun, de gin, ba chiar i purceii i orice pui de animale cu un cuvnt, o privire sau un sunet.

Crezi tu ceea ce multe femei din secta lui Satan cred i mrturisesc c e adevrat? Ai putea tu s crezi c n linitea unei nopi tulburi, cnd te gseti n pat, cu brbatul adormit la pieptul tu, poi iei n carne i oase, porile fiind nchise? Ai putea traversa pmnturi ntinse alturi de alte persoane nelate de aceeai greeal, i s ucizi, fr arme vizibile, oameni botezai i rscumprai prin sngele lui Christos? Poi crede c voi putei s le mncai carnea gtit, i s le punei n locul inimii paie sau lemn sau altceva, i c, o dat ce i-ai mncat, putei s-i nviai i s le redai pentru o vreme viaa?Crezi tu ceea ce anumite femei au obiceiul s cread: c mpreun cu altele care aparin Diavolului, n acelai fel, n linitea unei nopi tulburi, cu porile nchise, te-ai ridica n aer pn la nori pentru a merge s te lupi cu alte femei, lovindu-v unele pe altele?

(Paulette L`Hermite-Leclercq, L`Eglise et les femmes, p. 160)

Corpul

Fecioria - Clement din Alexandria, Stromatele, cartea a III-a

Noi binecuvntm castitatea perfect i pe cei crora Dumnezeu le-a druit-o. Noi admirm, de asemenea cstoria unic i cinstea care e ataat primelor uniuni. Dar noi spunem c trebuie s comptimim, i s ne purtm unii altora poverile (Gal. 6, 11) de team ca acela care se mndrete c e n picioare s nu cad i el ( I Cor. 10, 12). Ct despre cea de-a doua nunt, dac arzi, spune apostolul, cstorete-te (I Cor. 7, 9).

Ali eretici proclam cstoria ca fiind desfru i c diavolul este inventatorul ei. Ei se mndresc, n infatuarea lor, c l-ar imita pe Domnul, care nu s-a cstorit i nu a avut nici o avere n lume; ei i fac o glorie din a deine, mai mult ca oricare, nelepciunea Evangheliei. Dar Scriptura le rspunde, mai nti: Dumnezeu rezist celor mndri dar d harul su celor umili (Iacob, 4, 6 i I Petru 5, 5). Mai apoi ei ignor de ce Domnul nu s-a cstorit: mai nti, el avea soie, Biserica; mai apoi, el nu era un brbat ca alii, care avea nevoie de un ajutor dup trup; n sfrit, el nu avea nevoie de urmai, rmnnd n chip etern fiul singur nscut al lui Dumnezeu.

n fine, s plecm de la acelai principiu, fie c este vorba de cstorie, de hran sau de alte plceri: nu trebuie fcut nimic sub imperiul plcerii, trebuie s ne limitm la ceea ce este necesar. Nu suntem copii ai plcerii, ci ai voinei. Cel care s-a cstorit pentru a avea copii tot trebuie s practice continena n aa fel nct s-i iubeasc soia fr s o mai doreasc, i s procreeze conform unei voine caste i temperante. ntr-adevr, noi am nvat s nu ne preocupm de trupul nostru pentru a ne satisface poftele, ci pentru a merge demn ca n plin zi cu Christos, condui de lumina dumnezeiasc departe de petreceri i de beie, de curvii i de desfru, de certuri i de gelozii (Rom. 13, 12-14).

(Jean Mayendorff, Le mariage dans la perspective orthodoxe, Paris, 1986)Controlul trupului - Augustin, ScrisoriCare bun catolic putea spune c nevoia oamenilor de a se cstori fusese sdit de diavol cnd prin ea rasa omeneasc s-ar fi rspndit i dac nu ar fi aprut pcatul. Care bun catolic pus n fa cu creaiunea dumnezeiasc vdit prin suflete i prin firea noastr omeneasc nu aduce slav lucrrii minilor Lui i nu ivete de undeva, din adncul sufletului su un imn nchinat Creatorului, Care, nu numai atunci, n vremea dinaintea cderii omului n pcat, a fcut pentru prima dat, ba chiar i acum face cu adevrat bune toate lucrurile? (...)

Concupiscentia carnis:

O nevoie care se aprinde fr discernmnt pentru obiecte permise i nepermise; i care este frnat de nevoia cstoriei, care depinde de ea, dar o oprete de la ce nu este permis... mpotriva acestei nevoi imperioase, care se afl ntr-o relaie de tensiune cu legea minii noastre, se cuvine s lupte toate formele de castitate: aceea a perechii cstorite, astfel ca imboldul firii pmnteti s fie bine folosit, i aceea a brbailor abstineni i a fecioarelor, astfel ca, mai bine chiar i printr-o lupt i mai vrednic de slav, acest imbold s nu fie deloc folosit. Dac ar fi existat n rai, acest imbold ar fi putut ca, printr-o minunat culme a pcii, s nu fi ajuns nicioadat dincolo de limitele ordinelor date prin voin... Niciodat deci nu s-ar fi putut insinua n minte gnduri despre desftri nelalocul lor i nepermise. Nu ar mai fi trebuit inut n frul cumptrii maritale i nu ar mai fi trebuit nvins prin eforturile ascetice. Mai degrab, chemat, ar fi rspuns poruncilor date de voina omului cu uurina unui act de ascultare pornit dintr-o inim nedezbinat.

(Peter Brown, Trupul i societatea, p. 432-433)

Moartea

Epitaf n chip de balad TC "Epitaf n chip de balad" \l 1 fcut de Villon pentru el i soii si, ateptndu-se s fie spnzurai laolalt

Frnilor ce rmnei n via

nu ne purtai n inimi vrjmie,

c dac mila voastr ne rsf

i Dumnezeu mai bun o s v fie.

Privii cum stm cinci-ase n frnghie:

ni-i carnea, ce-o-mbuibarm altdat,

de mult vreme hoit, de viermi mncat,

iar oasele-s cenu-n fiecare.

Nu rdei de osnda-nfricoat

ci s-l rugai pe Domnul de iertare.

De-i ruga, frailor, prea ndrznea,

nu v scrbii de noi, dei se tie

c-am fost ucii pe drept. Nu toi nva

crarea-nelepciunii cum s-o ie.

Rugai-l, dar, cu inim smerie

pe Fiul din Fecioara Preacurat

ca mila-i s ne fie pururi dat

ferindu-ne de-a iadului vltoare.

Nu ne smintii din tihna-n fine-aflat,

ci s-l rugai pe Domnul de iertare.

Scldatu-ne-am cu ploaie i cu cea,

uscatu-ne-am cu-a soarelui vipie;

i rci i corbi ne-au ciugulit de fa,

ne-au smuls sprnceana, prul din brbie.

S-a dus hodina noastr pe vecie

i vntul, dup cum o fi s bat

ne-o da de colo-colo cteodat,

Nu fii din tagma noastr niciodat

nchinare:

Isus, stpnul lumii, domn i tat,

pzete-ne de iad, c-ntreaga ceat

nu-l vrea i nici nu i-a rmas datoare.

Nu ne hulii, o, semeni, niciodat

ci s-l rugai pe Domnul de iertare.

(Franois Villon, Poezii, trad. Neculai Chiric, Ed. Minerva, Bucureti, 1983, p. 142-143)

Munca

Pedepsirea celor care nu muncesc - Ordonana regelui Franei Ioan cel Bun, februarie 1351

Ioan, prin graia lui Dumnezeu, Regele Franei, etc.

1. Fiindc mai multe persoane, att brbai ct i femei stau fr s fac nimic n oraul Paris i n alte orae din Strostia i Vicontatul acestuia i nu vor s-i expun trupurile pentru a face vreo treab, unii tlhrind, iar alii stnd prin crciumi i bordeluri; se pornucete caoricine dintre aceti oameni lenei, fie juctori de zaruri, fie scamatori de pe strzi, fie tlhari, fie ceretori, de orice stare sau condiie ar fi, avnd o meserie sau nu, fie brbai sau femei, care sunt teferi la trup i mdulare, s se supun la unele treburi trudnice princare s-i poat ctiga traiul sau s goleasc oraul Paris i celelalte orae din pomenita Strostie i Vicontat, la trei zile dup aceast strigare. i dac, dup cele trei zile, ei mai sunt gsii fr s fac nimic sau jucnd zaruri sau cerind, vor fi prini i dui n nchisoare cu pine i astfel inui timp de patru zile; i cnd vor fi eliberai din pomenita nchisoare, dac mai sunt gsii fr s fac nimic sau dac nu au bunuri de pe urma crora s triasc sau dac nu au, fr nelciune, mrturie din partea cuiva ndestulat, cruia si fac trebuir sau pe care s-l slujeasc, vor fi pui la stlp; iar a treia oar vor fi nsemnai pe frunte cu unfier rou i vor fi izgonii din zisele locuri.2. Se va avea n grij, mpreun cu episcopul sau oficialul Parisului i cu clugrii Iacobini, Cordelieri, Augustini, Carmelii i alii, ca ei s spun frailor din ordinul lor ca, atunci cnd vor predica n parohii i n alt parte, i, de asemenea, parohii i cei apropiai lor s spun n predicile lor c cei care vor vrea s dea de poman s nu dea vreunor oameni teferi la trup i la mdulare i nici oamenilor care ar putea face o treab din care s-i ctige traiul; ci s dea oamenilor orbi, i altor persoane nenorocite.

3. S li se spun celor carepzesc i guverneaz spitalele sau azilele s nu adposteasc nici mcar o noapte asemenea tlhari sau asemena pesoane care nu fac nimic, dac nu sunt sau bolnave sau trectori srmani.

4. Prelaii, baronii, cavalerii, orenii i alii s spun duhovnicilor lor s nu dea nici o poman unor asemenea tlhari, teferi la trup i la mdulare.

(Ordonnances des rois de France, trad. Alexandru-Florin Platon, Societate i mentaliti n Europa Apusean, Iai, Editura Universitii Alexandru Ioan Cuza, 2000, p. 133-134.)

Viaa cotidianPortretul lui Carol cel Mare (768-814) - Eginhard, Viaa lui Carol cel Mare

Era lat i voinic la trup, nalt de statur, dar fr a trece prea mult de msura potrivit, cci msura de apte ori lungimea picioarelor sale. Avea cretetul capului rotund, ochi foarte mari i ageri, nasul ceva mai lung dect mrimea obinuit, un pr alb frumos, faa voioas i senin; De aceea fie c sttea n picioare, fie c edea, nfiarea lui rspndea o puternic impresie de autoritate i demnitate. Dei gtul su prea gras i cam scurt, iar pntecele scos nainte, proporiile armonioase ale celorlalte membre ns nu le scoteau la iveal. Avea un mers sigur i ntreaga lui inut era brbteasc. Glasul su era limpede, dar nu tocmai potrivit pentru nfiarea sa. De o sntate zdravn, n-a fost bolnav dect n cei din urm ani ai vieii, cnd adesea l chinuia febra, iar n cele din urm chiar chiopta de un picior. Dar i atunci se ngrijea dup cum credea el c e mai bine, iar nu dup sfatul medicilor, pe care nu-i putea suferi, fiindc i cereau s se lase de fripturile cu care era obinuit i s se deprind cu mncrile fierte.

Se deda cu rvn la clrie i la vntoare. Pentru el aceasta era ceva nnscut, deoarece cu greu s-ar putea gsi pe pmnt un popor care s se poat asemna n acest meteug cu francii. Se desfta i n aburii izvoarelor calde de ap, clindu-i adeseori trupul n inot, n care era att de destoinic, nct, pe bun dreptate, nimeni n-ar fi fost n stare s-l ntreac. De aceea si-a zidit un palat la Aachen i locuia aici tot timpul, n ultimii ani ai vieii, pn la moarte ().

25. Vorbea mult i cu prisosin i putea s exprime deosebit de clar ceea ce voia. Nu se mulumea doar cu limba matern, ci depunea silin i pentru nvarea limbilor strine. Dintre acestea a nvat latina aa de bine, nct obinuia s o vorbeasc la fel ca pe cea matern; greaca ns o putea mai degrab nelege dect vorbi. i era att de vorbre, nct prea chiar flecar.

Cultiva cu cea mai mare rvn artele liberale i cinstea foarte mult pe cei care le predau, tratndu-i cu mari onoruri. n studiul gramaticii l-a aascultat pe btrnul dizcon Petru din Pisa. n celelalte tiine a avut ca dascl pe Alcuin, zis Albinus, de asemenea diacon, saxon de neam, din Britania, cel mai nvat om n toate privinele, pe lng care el a dedicat mult timp i osteneal pentru studierea retoricii i dialecticii, dar mai ales a astronomiei. nva arta sosotitului i scruta cu cea mai mare curiozitate i cu o atenie ncordat cursul astrelor. ncerca s i scrie, obinuind ca n acest scop s poarte cu siine tblie cerate i caiete de pergament puse n pat sub perne, pentru ca atunci cnd avea timp liber s-i deprind mna cu trasarea literelor; dar osteneale sa a dat puin rezultat, fiindc a nceput pre trziu.

26. Practica asiduu i cu cea mai mare fervoare religia cretin, n care a fost crescut din fraged pruncie; La Aachen a construit o biseric deosebit de frumoas, pe care a mpodobit-o cu aur i cu argint i cu candelabre, precum i cu o balustrad i cu pori din bronz masiv; i cum nu putea procura altfel coloanele i marmura necesare, le-a adus de la Roma i Ravenna.

(Eginhard, Vie de Charlemagne, Edite et traduite par Louis Halphen, Paris, 1923, p. 68-73 i 76-77)

Foametea din anul 1030 - Raoul Glaber, Istorii

n timpul ce a urmat a nceput s bntuie n lumea ntreag foametea, ameninnd s nimiceasc aproape tot neamul omenesc. Cci mersul vremii a devenit att de neobinuit, nct nu s-a ivit timp potrivit pentru semnat, nici pentru seceri, mai ales din pricina revrsrii apelor. Elementele preau c se ceart i duc o lupt ntre ele, fr ndoial spre a rzbuna cutezana omeneasc; desele ploi au muiat att de mult pmntul, nct trei ani de-a rndul nu se puteau trage brazde pentru semine. Iar la vremea seceriului, buruienile i neghina ticloas au npdit toat suprafaa ogoarelor. O msur de smn, acolo unde recolta era mai bun, ddea la seceri doar a asea parte, ns i cu aceasta abia puteai s-i umpli pumnul. Pacostea acestei lipse grozave a nceput mai nti n prile Orientului; dup ce pustiise Grecia, a ajuns n Italia, de aici s-a rspndit prin Frana, apoi a trecut la toate popoarele Angliei. Suferind atunci de lipsa hranei ntreg neamul omenesc, cei de stare nalt i mijlocie erau tot att de palizi de foame ca i cei sraci, cci n urma lipsei obteti a ncetat jaful celor puternici. Iar dac se gsea de vnzare ceva de-ale mncrii, vnztorul putea urca sau lua, dup plac, preul oferit. n cele mai multe locuri, costul unei banie de cereale era de aizeci de solizi, n alte locuri preul ocalei era de cincisprezece solizi.

ntre timp, dup ce au mncat animalele i psrile, ncolii de foamea crncen, oamenii ncepur s se repead, pentru hran, la tot felul de mortciuni i lucruri groaznice de spus. Spre a scpa de moarte, unii au recurs la rdcinile din pduri i la ierburile rurilor (). Te ngrozeti deci s povesteti stricciunea de atunci a neamului omenesc. Vai! durere! Lucru ce rareori s-a ntmplat s se aud odinioar: foamea turbat i-a silit n acea vreme s devoreze crnuri omenti. Drumeii erau rpui de aceia care erau mai tari dect dnii, erau tiai n buci, fripi la foc i mncai. Din pricina foamei, muli fugeau i rtceau din loc n loc; acolo unde primeau adpost, noaptea erau ucii i mncai de cei ce i-au gzduit. In numeroase locuri, trupurile morilor au fost smulse din pmnt, spre a servi i ele la potolirea foamei. n sfrit, aceast nebunie turbat a crescut att de mult, nct unele vite, retrase n locuri singuratice, erau mai sigure de a nu fi rpite dect oamenii.

(Francisc Pall, Camil Murean, Lecturi din izvoarele Evului mediu, Bucureti, 1964, p. 52-53)

Virtuile cavalerilor templieri - Bernard de Clairvaux, De laude novae militiae (1130-1136) TC "Virtu]ile cavalerilor templieri - Bernard de Clairvaux, De laude novae militiae (1130-1136)" \l 1

nainte de toate disciplina este constant i supunerea este respectat ntotdeauna; se pleac i se vine la semnalul celui care deine autoritatea; se poart vemntul dat de superior; nu exist tentaia de a cuta n alt parte hran i veminte Ei duc n mod cinstit o via comun sobr i vesel, fr soie sau copii; nu sunt vzui niciodat stnd degeaba, trndvind sau ispitindu-i curiozitatea; printre ei nimeni nu este privilegiat: este respectat cel mai curajos, iar nu cel mai nobil; ei detest zarurile i ahul, au aversiune pentru vntoare; ei poart prul tiat scurt, nu se piaptn niciodat, se spal rareori, au barba neras i zbrlit; murdari de colbul drumurilor, cu pielea tbcit de ari i de cmaa de zale ().

Acest cavaler al lui Christos este un cruciat angajat permanent ntr-o dubl lupt; mpotriva crnii i a sngelui, mpotriva forelor spirituale din ceruri. El nainteaz nenfricat, acest cavaler etern veghetor. El i-a acoperit pieptul cu camaa de zale, iar sufletul i l-a ntrit n armura credinei. Aprat de aceste dou paveze el nu se teme nici de oameni, nici de demoni. Mergei aadar nainte cu ncredere, cavaleri, i izgonii-i cu o inim cuteztoare pe vrjmaii crucii lui Christos: de milostivirea sa suntei siguri, nici moartea, nici viaa nu v vor putea lipsi de ea Ct este de glorioas ntoarcerea voastr ca nvingtori din btlie! Ct este de fericit moartea voastr ca martiri n lupt! ()

(Rgine Pernoud, Templierii, traducere de Andrei Niculescu, Editura Meridiane, Bucureti, 1996, p. 11-12)

Jocul dragostei curteneti - Andre le Chapelain De arte amandi (sec. XII)

Rspunsul contesei de Champagne Dac dragostea i poate gsi locul ntre soi

Noi spunem i afirmm c dragostea nu-i poate ntinde drepturile ntre soi. ntr-adevr, amanii i acord reciproc i gratuit totul, fr s fie forai la aceasta de nici o obligaie. Din contr, soii sunt inui de datoria de a-i suporta reciproc dorinele i de a nu-i refuza niciodat nimic unul altuia.

Afirmaia noastr se mai bazeaz i pe o alt judecat: un precept al dragostei ne nva c nici o soie nu poate obine recompensa regelui dragostei dac nu slujete, n afara legturilor cstoriei, n cavaleria dragostei.

(Jacques Lafitte-Houssat, Troubadours et cours d`amour, Paris, 1966, p. 64)

Distracii medievale - Archipoetul din Koln, Confesiunea goliarzilorSunt corabia ce-n larg nici crmaci nu are,

Sunt o pasre ce-n zbor n-afl-n cer crare;

Am rmas fr de-odgon, loc de ancorare,

Printre semenii-ntlnii, bun- cel ru mi pare.

Gravitatea-n sinea mea mi-a prut sfruntat,

Gluma pentru mine-a fost mirea preferat,

Venus doar ne-a hrzit truda minunat

Care nu-i gsete cuib inima-ncruntat. (...)

Vina mea-n al doilea rnd se numete jocul;

Jocul cnd mi-a despuiat trupul n tot locul,

Frigul e-n exterior, mintea mi-e ca focul:

Mai frumoase cntece imi inspir tocul!

Pomenesc al treilea punct: i taverna-mi place;

N-am dispreuit-o-n veci i nici n-o pot face,

Pn vd cum ngereti stoluri vin ncoace

Pentru-un rposat cntnd: "Odihneasc-n pace!"

n tavern s m sting, sta-mi este dorul;

Vinu-aproape adpnd pe tot muritorul,

ngerii mai bucuroi s-i nale corul:

"Milostivul Dumnezeu ierte butorul!"

(Traducere de Romulus Vulpescu, n Ovidiu Drimba, Istoria culturii i civilizaiei, vol. 3, Bucureti, Ed. tiinific, 1990, p. 486)Papa Grigore cel Mare (590-604)

Clugr trimis de pap s-i converteasc la cretinism pe anglo-saxoni

Episcop, apostol al germanilor, martirizat ntr-una din misiunile sale de convertire. A trit ntre cca. 675-754.

De fapt era vorba de stejarul lui Thor, zeu germanic identificat de romani cu Jupiter.

Nu se cunoate data precis a sinodului, se tie c a fost inut n vremea Aunaire, care a pstorit ntre 561-605.

Este vorba de srbtorirea Anului Nou i de obiceiul de origine pgn de a se face daruri cu acea ocazie (daruri transferate de cretini la Crciun).

Reprezentri ale corpului sau ale mdularului bolnav erau puse n biseric n sperana vindecrii, sau dac vindecarea se produsese, ca semn de mulumire.

Raymond de Saint Gilles, conte de Toulouse, simpatizant al catarilor.

Inoceniu al III-lea, pap ntre 1198-1216.

Laponii.

Laponi.

Schiuri.

n care era asediat Henric al IV-lea

Henric al IV-lea i tovarii cu care s-a strecurat ntr-o noapte afar din castel

{tefan I (1135-1154)

1 picior= cca 30,5 cm.

Henric I al Angliei, 1100-1135

Foulque al V-lea de Anjou

15 ani

Fragmentele fac parte dintr-un Penitenial, manual adresat confesorilor, pentru a-i ndruma n realizarea spovedaniilor.

PAGE 31


Recommended