+ All Categories
Home > Documents > Majori S 2 - Trim 3 - 2015

Majori S 2 - Trim 3 - 2015

Date post: 01-Nov-2015
Category:
Upload: mariustrisca
View: 223 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
Lectiune Majori S 2
12
 25      S      t     u      d      i     u      l      2 Studiul 2, 4-10 iulie A vraam, primul misionar Pentru studiul din aceast ă săpt ămână, citește: Geneza 12:1-3; 12:6,7; 14:8-24; 18:18,19; Galateni 3:6; Evrei 11:8-19. Sabat după-amiază Textul de memorat: „S criptura, de asemenea, fiindcă prevedea că Dumnezeu va socoti neprihănite pe neamuri, prin credință, a ves- tit mai dinainte lui Avraam această veste bună: «Toate neamurile vor fi binecuvântate în tine.»” (Galateni 3:8) Trei dintre marile religii ale lumii, iudaismul, cretinismul i isla - mismul, mai sunt numite i „credinţe avraamice”, deoarece toate trei îl au la originea lor pe acest mare om al lui Dumnezeu. Dei, în general, Avraam este admirat ca model definitoriu de credincioie, studiul din această săptămână va analiza credincioia sa dintr-o altă perspectivă. Mai exact, ne propunem să vedem ce a făcut el ca misionar , ca om che - mat de Domnul să plece în altă ţară i să dea mărturie despre adevăra - tul Dumnezeu, Creatorul i Răscumpărătorul oamenilor. Dumnezeu le-a încredinţat lui Avraam i urmailor săi (vezi Gala- teni 3:29) un triplu obiectiv: (1) să fie beneficiarii i păzitorii adevă- rului divin despre Împărăţia lui Dumnezeu, adevăr pierdut în prima parte a istoriei omenirii; (2) să fie canalul prin care Mântuitorul avea să intre în istorie i, (3) ca slujitori credincioi ai lui Dumnezeu, să fie o lumină pentru popoare, pentru cei care aveau nevoie să-L cunoască pe Domnul. Sabatul acesta:  Zi de po st și rugă ci une pe nt ru S es iunea Co nf erin ț ei Genera le  Sabatul viitor: Colect ă pentru Sesiunea Conferin ț ei Generale
Transcript
  • 25

    Studiu

    l 2

    Studiul 2, 4-10 iulie

    Avraam, primul misionarPentrustudiuldinaceastsptmn,citete:Geneza12:1-3;12:6,7;14:8-24;

    18:18,19;Galateni3:6;Evrei11:8-19.

    Sabat dup-amiaz

    Textul de memorat: Scriptura, de asemenea, fiindc prevedea c Dumnezeu va socoti neprihnite pe neamuri, prin credin, a ves-tit mai dinainte lui Avraam aceast veste bun: Toate neamurile vor fi binecuvntate n tine. (Galateni 3:8)

    Trei dintre marile religii ale lumii, iudaismul, cretinismul i isla-mismul, mai sunt numite i credine avraamice, deoarece toate trei l au la originea lor pe acest mare om al lui Dumnezeu. Dei, n general, Avraam este admirat ca model definitoriu de credincioie, studiul din aceast sptmn va analiza credincioia sa dintr-o alt perspectiv. Mai exact, ne propunem s vedem ce a fcut el ca misionar, ca om che-mat de Domnul s plece n alt ar i s dea mrturie despre adevra-tul Dumnezeu, Creatorul i Rscumprtorul oamenilor.

    Dumnezeu le-a ncredinat lui Avraam i urmailor si (vezi Gala-teni 3:29) un triplu obiectiv: (1) s fie beneficiarii i pzitorii adev-rului divin despre mpria lui Dumnezeu, adevr pierdut n prima parte a istoriei omenirii; (2) s fie canalul prin care Mntuitorul avea s intre n istorie i, (3) ca slujitori credincioi ai lui Dumnezeu, s fie o lumin pentru popoare, pentru cei care aveau nevoie s-L cunoasc pe Domnul.

    Sabatul acesta: Zi de post i rugciune pentru Sesiunea Conferinei Generale Sabatul viitor: Colect pentru Sesiunea Conferinei Generale

    marius_triscaHighlight

    marius_triscaHighlight

    marius_triscaHighlight

    marius_triscaUnderline

  • 26

    Studiu

    l 2Duminic,5iulie Chemarea lui Avraam

    1. Care a fost scopul chemrii adresate de Dumnezeu lui Avraam? Gene-za 12:1-3

    ______________________________________________________________

    Avraam (nume care nseamn Tatl mulimilor), anterior cunos-cut sub numele de Avram (Tatl este nlat), a crescut n Ur, unde-va n zona Irakului de astzi. Dumnezeu l-a chemat s se despart de familia sa, s ias din mediul su social i spiritual cunoscut i s mear-g ntr-o ar necunoscut, unde Dumnezeu a condus o refacere spi-ritual de o sut de ani, transformndu-l n printele credincioilor. n mijlocul zbuciumului personal i familial, el a devenit un misionar pentru cteva grupuri de oameni i un conductor respectat care a dat mrturie despre credina sa n Dumnezeu.

    2. Recitete Geneza 12:1-3. Ce principii descoperi aici, care ar putea s se aplice fiecruia dintre noi, n situaia sa particular? Altfel spus, ce aspecte ale experienei lui Avraam pot deveni o parte a experienei noastre? Vezi i Evrei 11:8-10.

    ______________________________________________________________

    Patriarhul a fost chemat s lase trecutul n urm, s plece prin credin, s cread ceva ce prea de necrezut, s fac ce l-a chemat Dumnezeu s fac. i, ca urmare a credincioiei lui, toate popoarele lumii aveau s fie binecuvntate.

    Muli dintre noi suntem testai la fel ca Avraam. Poate c nu auzim vocea lui Dumnezeu vorbindu-ne direct, dar suntem chemai totui prin nvturile din Cuvntul Su i prin evenimentele providenei Sale. Poate c ni se cere s abandonm o carier care promite bogii i onoare, poate c trebuie s prsim relaiile plcute i profitabile i s ne separm de familie, poate c suntem nevoii s pim pe o cale care deocamdat ni se pare a fi una a tgduirii de sine, a greutilor i sacrificiului. Dar, dac suntem chemai, cum am putea refuza?

    Tradus literal, textul ebraic din Geneza spune urmtoarele: i Dumnezeu i-a zis lui Avram: Pleac pentru tine din ara ta El i-a spus s plece pentru el, adic de dragul lui nsui, n interesul lui, pentru binele lui. Cum ar trebui s nelegem aceast idee i cum o putem aplica la noi?

    marius_triscaSticky Note1. Domnul zisese lui Avram: "Iesi din tara ta, din rudenia ta si din casa tatalui tau si vino in tara pe care ti-o voi arata. 2. Voi face din tine un neam mare si te voi binecuvanta; iti voi face un nume mare si vei fi o binecuvantare. 3. Voi binecuvanta pe cei ce te vor binecuvanta si voi blestema pe cei ce te vor blestema; si toate familiile pamantului vor fi binecuvantate in tine.

    marius_triscaSticky Note12:1. Domnul zisese lui Avram: "Iesi din tara ta, din rudenia ta si din casa tatalui tau si vino in tara pe care ti-o voi arata. 2. Voi face din tine un neam mare si te voi binecuvanta; iti voi face un nume mare si vei fi o binecuvantare. 3. Voi binecuvanta pe cei ce te vor binecuvanta si voi blestema pe cei ce te vor blestema; si toate familiile pamantului vor fi binecuvantate in tine.

    11:8. Prin credinta Avraam, cand a fost chemat sa plece intr-un loc pe care avea sa-l ia ca mostenire, a ascultat si a plecat fara sa stie unde se duce. 9. Prin credinta a venit si s-a asezat el in tara fagaduintei, ca intr-o tara care nu era a lui, si a locuit in corturi, ca si Isaac si Iacov, care erau impreuna-mostenitori cu el ai aceleiasi fagaduinte.

    marius_triscaHighlight

    marius_triscaHighlight

    marius_triscaHighlight

    marius_triscaHighlight

  • Comentarii pentru instructori

    27

    Studiu

    l 2Obiectivele instructoruluiLa nivelul cunotinelor: Membrii grupei s descopere n viaa lui

    Avraam faptul c Dumnezeu Se folosete de ascultarea noastr, orict de deficient sau de incomplet, pentru a-i duce la ndeplinire planul Su de misiune.

    La nivelul sentimentelor: S i recapete entuziasmul pentru mi-siunea cuteztoare pe care Dumnezeu o are n minte pentru ei.

    La nivel practic: S se simt ncurajai s-i asume riscuri i s ac-cepte s devin vulnerabili de dragul Evangheliei.

    SCHIA STUDIULUI

    I. Cunotine: Misiune ndrznea, dar cu plas de siguranA. Cum ar arta Biblia dac am scoate din ea istoria lui Avraam? Cum

    ne ajut aceasta s nelegem importana misiunii ncredinate de Dumnezeu lui Avraam?

    B. Ce aflm despre Dumnezeu din relatarea multelor greeli ale lui Avraam?

    C. De ce crezi c Dumnezeu a planificat att de multe ntlniri cu Avraam n diferite momente ale cltoriei sale?

    II. Sentimente: Misiune posibilA. Acceptm noi ca simmntul de inadecvare s stea n calea

    implicrii n misiune? Ce lecii din experiena lui Avraam ar tre-bui s ne inspire ncrederea de a porni n lucrare?

    B. n ce fel ne ajut relaia trainic a lui Avraam cu Dumnezeu s ne recptm linitea i sigurana atunci cnd ne simim ca nite strini n lumea aceasta?

    III. Practic: Transformai prin misiuneA. Cum putem face efectiv misiune i nu doar s ne gndim sau s

    vorbim despre misiune? Ce nseamn aceasta n mod practic?B. Ce i spune parcursul spiritual al lui Avraam despre transfor-

    mrile pe care vrea Dumnezeu s le aduc n viaa ta?

    Rezumat: Cltoria misionar a lui Avraam prefigureaz misiunea de rscumprare a Domnului Hristos, de binecuvntare a lumii prin jertfa Sa de pe Golgota. Cnd mergem pe urmele pailor lui Avraam, surprindem cteva imagini vii ale lucrrii misionare a Creatorului

  • 28

    Studiu

    l 2Luni,6iulie Mrturia dat de Avraam mprailor

    Lot era nepotul lui Avraam i l-a nsoit n prima parte a cltoriei. El a ales valea bine irigat a Iordanului i astfel a ajuns n societatea oamenilor ri din Sodoma (Geneza 13:1-13). Dup aceast decizie, a fost salvat mai nti de Avraam (Geneza 14:11-16), iar mai trziu, de doi ngeri (Geneza 19).

    Cnd a auzit c Lot, ruda lui, avea probleme, Avraam a luat decizia s-l ajute. n aceast aciune, el a condus o for militar de peste trei sute de brbai, toi din casa lui. Mai muli mprai au participat la btlia pentru Sodoma, iar Avraam a ieit nvingtor.

    3. Citete Geneza 14:8-24. Ce spuneau aciunile lui Avraam despre carac-terul su i, prin urmare, despre credina i despre Dumnezeul lui?

    ______________________________________________________________

    ______________________________________________________________

    ______________________________________________________________

    Avraam le-a descoperit puterea lui Dumnezeu mprailor pe care i-a nvins. Nici chiar n aceast misiune de salvare, printele cre-dincioilor nu a pierdut din vedere chemarea divin de a fi o bine-cuvntare pentru popoare. Slujitorul lui Iehova nu numai c aduse-se un mare serviciu rii, ci se dovedise totodat un om de valoare. S-a neles faptul c neprihnirea nu nseamn laitate i c religia l-a fcut curajos pe Avraam n susinerea dreptii i n aprarea celor oprimai. Fapta sa eroic l-a fcut s aib o mare influen asupra triburilor nconjurtoare. La ntoarcerea lui, mpratul Sodomei a ieit mpreun cu suita sa pentru a-l onora pe nvingtor. L-a invitat s ia bunurile, rugndu-l s-i napoieze numai prizonierii. Conform regulilor rzboiului, prada era a nvingtorilor, totui Avraam nu por-nise n aceast campanie cu planuri de ctig i a refuzat s profite de pe urma celor nefericii, cernd doar ca tovarii lui s primeasc par-tea cuvenit. Ellen G. White, Patriarhi i profei, p. 135

    Gndete-te la relaiile pe care le ai cu cei din jurul tu. Ce le spun ele altora despre credina ta?

    marius_triscaSticky Note8. Atunci au iesit imparatul Sodomei, imparatul Gomorei, imparatul Admei, imparatul Teboimului si imparatul Belei, sau Toarului, si s-au asezat in linie de bataie impotriva lor, in valea Sidim, 9. si anume: impotriva lui Chedorlaomer, imparatul Elamului, impotriva lui Tideal, imparatul Goiimului, impotriva lui Amrafel, imparatul Sinearului, si impotriva lui Arioc, imparatul Elasarului: patru imparati impotriva a cinci. 10. Valea Sidim era acoperita cu fantani de smoala. Imparatul Sodomei si imparatul Gomorei au luat-o la fuga si au cazut in ele; ceilalti au fugit spre munte. 11. Biruitorii au luat toate bogatiile Sodomei si Gomorei si toata merindea lor si au plecat. 12. Au luat si pe Lot, fiul fratelui lui Avram, care locuia in Sodoma; au luat si averile lui si au plecat. 13. A venit unul, care scapase, si a dat de stire lui Avram, evreul; acesta locuia langa stejarii lui Mamre, amoritul, fratele lui Escol si fratele lui Aner, care facusera legatura de pace cu Avram. 14. Cum a auzit Avram ca fratele sau fusese luat prins de razboi, a inarmat trei sute optsprezece din cei mai viteji slujitori ai lui, nascuti in casa lui, si a urmarit pe imparatii aceia pana la Dan. 15. Si-a impartit oamenii in mai multe cete, s-a aruncat asupra lor noaptea, i-a batut si i-a urmarit pana la Hoba, care este la stanga Damascului. 16. A adus inapoi toate bogatiile; a luat inapoi si pe fratele sau, Lot, cu averile lui, precum si pe femei si norodul. 17. Dupa ce s-a intors Avram de la infrangerea lui Chedorlaomer si a imparatilor care erau impreuna cu el, imparatul Sodomei i-a iesit in intampinare in valea Save, sau valea imparatului. 18. Melhisedec, imparatul Salemului, a adus paine si vin: el era preot al Dumnezeului celui Preainalt. 19. Melhisedec a binecuvantat pe Avram si a zis: "Binecuvantat sa fie Avram de Dumnezeul cel Preainalt, Ziditorul cerului si al pamantului. 20. Binecuvantat sa fie Dumnezeul cel Preainalt, care a dat pe vrajmasii tai in mainile tale!" Si Avram i-a dat zeciuiala din toate. 21. Imparatul Sodomei a zis lui Avram: "Da-mi oamenii si tine bogatiile pentru tine." 22. Avram a raspuns imparatului Sodomei: "Ridic mana spre Domnul Dumnezeul cel Preainalt, Ziditorul cerului si al pamantului, 23. si jur ca nu voi lua nimic din tot ce este al tau, nici macar un fir de ata, nici macar o curea de incaltaminte, ca sa nu zici: "Am imbogatit pe Avram." Nimic pentru mine! 24. Afara de ce au mancat flacaii si partea oamenilor care au mers cu mine, Aner, Escol si Mamre: ei pot sa-si ia partea lor!"

    marius_triscaHighlight

    marius_triscaHighlight

    marius_triscaHighlight

  • Comentarii pentru instructori

    29

    Studiu

    l 2nostru i ne simim stimulai s redescoperim scopul misionar pentru care Dumnezeu ne-a adus la existen.

    PAII NVRII1. MOTIVARE

    Pasajul central: Galateni 3:6-8Ideea de baz: Prin credin, Avraam a acceptat misiunea ncredin-

    at de Domnul, care l-a purtat ntr-o cltorie extraordinar, ale crei consecine nu ar fi putut s le prevad i nici s i le imagineze vreoda-t. Astzi, Dumnezeu ne ncredineaz, fiecruia dintre noi, o misiune n planul Su de a salva omenirea. La fel ca Avraam, nici noi nu putem fi nite misionari ideali. Dar istoria lui ne asigur c Dumnezeu poate i i va aduce la ndeplinire planurile prin oameni nedesvrii. Tot ce ne cere este s fim gata s pornim cnd El ne spune: Mergi!

    Introducere. n decembrie 1577, exploratorul britanic Sir Francis Drake a plecat din Anglia ntr-o cltorie pe mare, nsoit de ase vase i de o sut aizeci i patru de marinari. Care era misiunea sa? S devi-n primul englez care a cltorit n jurul lumii cu corabia. Trei ani mai trziu, n portul Plymouth a sosit un singur vas cu un echipaj de numai cincizeci i nou de marinari. Misiunea a avut succes, dar Sir Francis i oamenii lui au avut de nfruntat multe greuti furtuni, naufragii, atacuri din partea forelor ostile i moartea prin nfometare.

    n urma acestei cltorii nfricotoare, se spune c Sir Francis ar fi rostit urmtoarea rugciune: Tulbur-ne, Doamne, cnd suntem prea mulumii de noi nine; cnd visurile noastre devin realitate, pentru c am visat prea puin; cnd am sosit n siguran, pentru c am navigat prea aproape de rm.

    Cnd a plecat din Ur, Avraam a pornit ntr-o cltorie care avea s-l duc departe de rm i n care, aparent, nu avea nicio ans de iz-bnd. Bineneles c acum, n retrospectiv, deznodmntul ni se pare inevitabil. Avraam a fost un titan al credinei, un explorator nenfricat, printele naiunilor, att n sensul literal al cuvntului, ct i spiritual. Dar experiena lui ar fi putut lua o alt turnur. Cnd a auzit pentru prima oar ndemnul lui Dumnezeu de a pleca din Ur, Avraam a fost pus n faa unei alegeri: s ignore chemarea i s rmn n Ur, unde toate lucrurile i erau cunoscute i sigure, sau s asculte i s plece ntr-un

  • 30

    Studiu

    l 2Mari,7iulie Un model de credin

    Dei era departe de a fi desvrit, totui Avraam a fost un om al lui Dumnezeu. n Biblie, i mai ales n Noul Testament, n repetate rnduri, Avraam este dat ca exemplu de credincioie i de mntuire prin credin (vezi Geneza 15:6; Galateni 3:6).

    4. Citete Evrei 11:8-19. Ce ni se spune despre Avraam i despre impor-tana credinei pentru oricine vrea s fie misionar pentru Dumnezeu?

    ______________________________________________________________

    Ca s poat lucra prin Avraam, Domnul a trebuit mai nti s-l con-ving s-i lase trecutul n urm. Lecia desprins de aici este evident pentru oricare dintre noi i mai ales pentru aceia al cror trecut nu este n armonie cu voina i cu Legea lui Dumnezeu.

    Un alt fapt impresionant este acela c Avraam a plecat fr s tie unde se duce (Evrei 11:8). Majoritatea misionarilor tiu unde se duc, cel puin n ce loc. Dar, cnd vreunul dintre noi face un salt uria n credin, druindu-i cu totul inima lui Dumnezeu, nu tie (cel puin pe termen scurt) unde va ajunge (dei pe termen lung avem o asigurare cert). Dac am ti, nu am mai avea nevoie de att de mult credin; acest fr s tie este, aadar, o condiie necesar pentru a putea s trim cu adevrat prin credin.

    O alt idee important este aceea c Avraam atepta cetatea care are temelii tari, al crei meter i ziditor este Dumnezeu (versetul 10). Avraam a pstrat n minte imaginea de ansamblu; el tia c, indiferent cu ce se confrunta aici, indiferent de luptele i ncercrile prin care tre-cea, n final, toate aveau s merite din plin sacrificiul.

    El tia, de asemenea, c nu era strin n ara Fgduinei, ci era doar unul dintre numeroii strini i cltori de pe pmnt (versetul 13). Lumea aceasta i viaa pe care o trim aici, chiar dac acum ni se par att de preioase (deocamdat asta e tot ce avem), nu sunt nici pe departe totul.

    Desigur, cel mai mare exemplu de credin din Vechiul Testament a fost dispoziia lui Avraam de a-i aduce fiul ca jertf pe muntele Moria, la porunca lui Dumnezeu.

    Ce greuti ai ntmpinat n viaa ta de credin? Ce bucurii ai avut? Dac ai fi tiut ce tii acum, ce ai fi putut face altfel?

    marius_triscaSticky Note8. Prin credinta Avraam, cand a fost chemat sa plece intr-un loc pe care avea sa-l ia ca mostenire, a ascultat si a plecat fara sa stie unde se duce. 9. Prin credinta a venit si s-a asezat el in tara fagaduintei, ca intr-o tara care nu era a lui, si a locuit in corturi, ca si Isaac si Iacov, care erau impreuna-mostenitori cu el ai aceleiasi fagaduinte. 10. Caci el astepta cetatea care are temelii tari, al carei mester si ziditor este Dumnezeu. 11. Prin credinta si Sara, cu toata varsta ei trecuta, a primit putere sa zamisleasca, fiindca a crezut in credinciosia Celui ce-i fagaduise. 12. De aceea, dintr-un singur om, si inca un om aproape mort, s-a nascut o samanta in mare numar, ca stelele cerului, ca nisipul de pe malul marii, care nu se poate numara. 13. In credinta au murit toti acestia, fara sa fi capatat lucrurile fagaduite; ci doar le-au vazut si le-au urat de bine de departe, marturisind ca sunt straini si calatori pe pamant. 14. Cei ce vorbesc in felul acesta arata deslusit ca sunt in cautarea unei patrii. 15. Daca ar fi avut in vedere pe aceea din care iesisera, negresit ca ar fi avut vreme sa se intoarca in ea. 16. Dar doreau o patrie mai buna, adica o patrie cereasca. De aceea lui Dumnezeu nu-I este rusine sa Se numeasca Dumnezeul lor, caci le-a pregatit o cetate. 17. Prin credinta a adus Avraam jertfa pe Isaac, cand a fost pus la incercare: el, care primise fagaduintele cu bucurie, a adus jertfa pe singurul lui fiu! 18. El caruia i se spusese: "In Isaac vei avea o samanta care-ti va purta numele!" 19. Caci se gandea ca Dumnezeu poate sa invie chiar si din morti; si, drept vorbind, ca inviat din morti l-a primit inapoi.

    marius_triscaHighlight

    marius_triscaHighlight

  • Comentarii pentru instructori

    31

    Studiu

    l 2loc necunoscut. n acel moment nu avea de unde s tie cum avea s influeneze aceast decizie istoria lumii.

    ntrebri1. naintea oricrei cltorii vine decizia de a pleca. Cum s trim n aa

    fel nct (a) s ne fie mai uor s auzim chemarea lui Dumnezeu la misiune i (b) s fim pregtii fizic i spiritual s rspundem chemrii Sale?

    2. n ce privine navigm prea aproape de rm, atunci cnd vine vorba s ne implicm (personal sau colectiv) n misiunea ncredinat de Dumnezeu?

    2. APROFUNDAREA STUDIULUIn timp ce studiai relatarea biblic despre Avraam, ndeamn-i pe

    membrii grupei s se ntrebe: Ce lucruri trebuie s las n urm (temeri, posesiuni materiale, pcate etc.) ca s mplinesc planul lui Dumnezeu de a fi o binecuvntare pentru alii?

    Comentariu biblicI. O binecuvntare pentru lume(Revezi mpreun cu grupa Geneza 12:1-9.)Binecuvntarea este o tem frecvent a Bibliei. Dumnezeu este

    nfiat ca fiind nerbdtor s binecuvnteze lumea. El l binecuvn-teaz pe Avraam cu un scop precis i mre dorea ca, prin el, s bine-cuvnteze popoarele (Geneza 12:2,3). Ce chemare mai nalt putea s-i fac? nc de la nceputul istoriei lui Israel, Dumnezeu i manifest intenia de a binecuvnta ntreaga lume. El alege poporul Israel nu pentru c ar avea ceva special, nu pentru c ar fi mai bun dect alte popoare, ci pentru a face din el instrumentul Su pentru mntuirea i binecuvntarea lumii.n anumite privine, i Avraam a fost un om supus greelii. Totui, prin credina lui extraordinar, i-a ctigat un loc de seam printre eroii credinei (Evrei 11:8-19). Curajul s-a mpletit cu credina atunci cnd Avraam, familia i nsoitorii lui s-au mutat ca misionari n inima Canaanului n mijlocul unor oameni imorali i nchintori la idoli (Geneza 12:4-6). Care a fost primul pas pe care l-au fcut pentru a da mrturie despre Dumnezeu n aceste condiii?

    Avraam a construit dou altare. Desigur c jertfele nu erau ceva ciudat n Canaan, ns pretenia c jertfa era pentru Iehova, singurul

  • 32

    Studiu

    l 2Miercuri,8iulie Pribeagul Avraam

    5. Cu ce a avut Avraam de luptat de-a lungul vieii i prin ce mijloc l-a schimbat Dumnezeu? Geneza 12:11-13; 17:17; 20:2.

    ______________________________________________________________

    Studiind istoria lui Avraam, vedem c viaa lui de credin a inclus lupte grele cu ndoiala i cu necredina n puterea divin. Strmoii lui fuseser idolatri (Iosua 24:2) i probabil c aa se explic de ce nu a avut el ntotdeauna ncredere deplin n puterea lui Dumnezeu. De dou ori a dat dovad de laitate i a rugat-o pe Sara s spun numai o jumtate de adevr (Geneza 12:11-13; 20:2). A rs cnd i s-a spus c va avea un fiu cu Sara (Geneza 17:17). n pofida acestor greeli, Domnul a lucrat prin el pentru c el a acceptat i, astfel, a putut s-i modeleze caracterul.

    O metod folosit de Dumnezeu pentru a-l transforma pe Avraam ntr-un reformator i un misionar a fost pribegia. Cltoria este, n sine, educaie. Ea face mintea receptiv la idei noi i la posibiliti noi de schimbare. Pelerinajele la Ierusalim constituiau o parte important i obligatorie a nchinrii israeliilor. Schimbrile suportate de pelerini la drum lung, nevoia de a dormi mereu n alt loc, de a mnca altfel de mncare, de a face fa unui altfel de climat i de a cunoate ali oameni le consolida credina, prin contientizarea propriei vulnerabiliti. Mo-dul de a se nchina al copiilor lui Dumnezeu cu jertfele i darurile specifice i cu recitarea psalmilor a contribuit la stabilirea identitii i a tradiiilor lor.

    n pribegiile sale din localitatea natal, Ur, i pn la Hebron, locul n care a fost nmormntat, Avraam a strbtut zone geografice diferi-te. Majoritatea episoadelor importante de reform i misiune din viaa sa au legtur cu aceste cltorii.

    6. Ce lecii spirituale a nvat Avraam n urmtoarele locuri?

    Sihem,lastejarulluiMore(Geneza12:6,7) ___________________________

    Hebron(Geneza13:1814:20) ____________________________________

    StejariiluiMamre(Geneza18:1,20-33) ______________________________

    MunteleMoria(Geneza22:1-14) ___________________________________

    marius_triscaSticky Note11. Cand era aproape sa intre in Egipt, a zis nevestei sale Sarai: "Iata, stiu ca esti o femeie frumoasa la fata. 12. Cand te vor vedea egiptenii, vor zice: "Aceasta este nevasta lui!" Si pe mine ma vor omori, iar pe tine te vor lasa cu viata. 13. Spune, rogu-te, ca esti sora mea, ca sa-mi mearga bine din pricina ta, si sufletul meu sa traiasca datorita tie."

    17:17. Avraam s-a aruncat cu fata la pamant si a ras, caci a zis in inima lui: "Sa i se mai nasca oare un fiu unui barbat de o suta de ani? Si sa mai nasca oare Sara la nouazeci de ani?"

    20:2. Avraam zicea despre Sara, nevasta sa: "Este sora mea!" S-a temut sa spuna ca este nevasta sa, ca sa nu-l omoare oamenii din cetate, din pricina ei. Abimelec, imparatul Gherarului, a trimis si a luat pe Sara.

    marius_triscaSticky Note6. Avram a strabatut tara pana la locul numit Sihem, pana la stejarul lui More. Canaanitii erau atunci in tara. 7. Domnul S-a aratat lui Avram si i-a zis: "Toata tara aceasta o voi da semintei tale." Si Avram a zidit acolo un altar Domnului care i Se aratase.

    Traducere: Avraam a strabatut locul a vizut ca altcineva conducea si a luat aminte.Dumnezeu i-a zis: Tot ce vezi aici o sa fie mostenirea ta, o sa fii stapan peste ele. Avraam a depus o marturie acolo unde i-se aratase Domnul.

    Altar = noi marturisire, iertarecoarnele = maini si picioare - actiune

    marius_triscaSticky Note13:18. Avram si-a ridicat corturile si a venit de a locuit langa stejarii lui Mamre, care sunt langa Hebron. Si acolo a zidit un altar Domnului.

    14:20. Binecuvantat sa fie Dumnezeul cel Preainalt, care a dat pe vrajmasii tai in mainile tale!" Si Avram i-a dat zeciuiala din toate.

    Traducere:18: Avraam s-a rezidit, si a stat la umbra lui Dumnezeu. Acolo el s-a jertfit pentru Dumnezeu (a adus trupul lui ca jertfa)

    20: Binecuvantat sa fie Dumnezeul cel Preainalt care a facut lucrurile sa functioneze. In urma izbandei cu pacatul el a dat zeciuiala din tot, era bucuros ca invatase sa biruiasca.

    marius_triscaSticky Note18:1. Domnul i S-a aratat la stejarii lui Mamre, pe cand Avraam sedea la usa cortului, in timpul zadufului zilei.

    20. Si Domnul a zis: "Strigatul impotriva Sodomei si Gomorei s-a marit, si pacatul lor intr-adevar este nespus de greu. 21. De aceea Ma voi cobori acum sa vad daca in adevar au lucrat in totul dupa zvonul venit pana la Mine; si daca nu va fi asa, voi sti." 22. Barbatii aceia s-au departat si au plecat spre Sodoma. Dar Avraam statea tot inaintea Domnului. 23. Avraam s-a apropiat si a zis: "Vei nimici Tu oare si pe cel bun impreuna cu cel rau? 24. Poate ca in mijlocul cetatii sunt cincizeci de oameni buni: ii vei nimici oare si pe ei si nu vei ierta locul acela din pricina celor cincizeci de oameni buni, care sunt in mijlocul ei? 25. Sa omori pe cel bun impreuna cu cel rau, asa ca cel bun sa aiba aceeasi soarta ca cel rau, departe de Tine asa ceva! Departe de Tine! Cel ce judeca tot pamantul nu va face oare dreptate?" 26. Si Domnul a zis: "Daca voi gasi in Sodoma cincizeci de oameni buni in mijlocul cetatii, voi ierta tot locul acela din pricina lor." 27. Avraam a luat din nou cuvantul si a zis: "Iata, am indraznit sa vorbesc Domnului, eu care nu sunt decat praf si cenusa. 28. Poate ca din cincizeci de oameni buni vor lipsi cinci: pentru cinci, vei nimici Tu oare toata cetatea?" Si Domnul a zis: "N-o voi nimici, daca voi gasi in ea patruzeci si cinci de oameni buni." 29. Avraam I-a vorbit mai departe si a zis: "Poate ca se vor gasi in ea numai patruzeci de oameni buni." Si Domnul a zis: "N-o voi nimici pentru cei patruzeci." 30. Avraam a zis: "Sa nu Te manii, Doamne, daca voi mai vorbi. Poate ca se vor gasi in ea numai treizeci de oameni buni." Si Domnul a zis: "N-o voi nimici, daca voi gasi in ea treizeci de oameni buni." 31. Avraam a zis: "Iata, am indraznit sa vorbesc Domnului. Poate ca se vor gasi in ea numai douazeci de oameni buni." Si Domnul a zis: "N-o voi nimici, pentru cei douazeci." 32. Avraam a zis: "Sa nu Te manii, Doamne, daca voi mai vorbi numai de data aceasta. Poate ca se vor gasi in ea numai zece oameni buni." Si Domnul a zis: "N-o voi nimici, pentru cei zece oameni buni." 33. Dupa ce a ispravit de vorbit lui Avraam, Domnul a plecat. Si Avraam s-a intors la locuinta lui.

    marius_triscaSticky Note1. Dupa aceste lucruri, Dumnezeu a pus la incercare pe Avraam si i-a zis: "Avraame!" "Iata-ma!", a raspuns el. 2. Dumnezeu i-a zis: "Ia pe fiul tau, pe singurul tau fiu, pe care-l iubesti, pe Isaac; du-te in tara Moria si adu-l ardere de tot acolo, pe un munte pe care ti-l voi spune." 3. Avraam s-a sculat dis-de-dimineata, a pus saua pe magar si a luat cu el doua slugi si pe fiul sau, Isaac. A taiat lemne pentru arderea de tot si a pornit spre locul pe care i-l spusese Dumnezeu. 4. A treia zi, Avraam a ridicat ochii si a vazut locul de departe. 5. Si Avraam a zis slugilor sale: "Ramaneti aici cu magarul; eu si baiatul ne vom duce pana acolo sa ne inchinam, si apoi ne vom intoarce la voi." 6. Avraam a luat lemnele pentru arderea de tot, le-a pus in spinarea fiului sau, Isaac, si a luat in mana focul si cutitul. Si au mers astfel amandoi impreuna. 7. Atunci Isaac, vorbind cu tatal sau, Avraam, a zis: "Tata!" "Ce este, fiule?", i-a raspuns el. Isaac a zis din nou: "Iata focul si lemnele; dar unde este mielul pentru arderea de tot?" 8. "Fiule", a raspuns Avraam, "Dumnezeu insusi va purta grija de mielul pentru arderea de tot." Si au mers amandoi impreuna inainte. 9. Cand au ajuns la locul pe care i-l spusese Dumnezeu, Avraam a zidit acolo un altar si a asezat lemnele pe el. A legat pe fiul sau, Isaac si l-a pus pe altar, deasupra lemnelor. 10. Apoi Avraam a intins mana si a luat cutitul ca sa injunghie pe fiul sau. 11. Atunci Ingerul Domnului l-a strigat din ceruri si a zis: "Avraame! Avraame!" "Iata-ma!", a raspuns el. 12. Ingerul a zis: "Sa nu pui mana pe baiat si sa nu-i faci nimic; caci stiu acum ca te temi de Dumnezeu, intrucat n-ai crutat pe fiul tau, pe singurul tau fiu, pentru Mine." 13. Avraam a ridicat ochii si a vazut inapoia lui un berbec incurcat cu coarnele intr-un tufis; si Avraam s-a dus de a luat berbecul si l-a adus ca ardere de tot in locul fiului sau. 14. Avraam a pus locului aceluia numele: "Domnul va purta de grija". De aceea se zice si azi: "La muntele unde Domnul va purta de grija".

    marius_triscaHighlight

    marius_triscaHighlight

  • Comentarii pentru instructori

    33

    Studiu

    l 2Dumnezeu adevrat, era o noutate surprinztoare. Dup aceea, Biblia spune c Avraam a chemat Numele Domnului (Geneza 12:8). Versi-unea Young Literal Translation sugereaz un sens mai adnc: Avraam a predicat n Numele lui Iehova. Avraam nu a fost chemat doar s se mute n alt loc i s duc o via de credincioie, ci i s le dea mrturie verbal locuitorilor Canaanului.

    De discutat: Avraam a avut o relaie privilegiat cu Dumnezeu, ns ea a presupus tot attea responsabiliti cte binecuvntri. Ce responsabiliti am primit noi odat cu binecuvntrile venite de la Dumnezeu?

    II. Binecuvntri reciproce(Revezi mpreun cu grupa Geneza 12:1-3.)n Biblie, binecuvntrile circul n ambele sensuri: de la Dumnezeu

    la oameni i de la oameni la Dumnezeu. Cnd ne binecuvnteaz, Dumnezeu i manifest grija fa de noi; cnd l binecuvntm pe Dumnezeu ne exprimm mulumirea i aprecierea pentru binecuvn-trile Sale. Aceast idee a binecuvntrii reciproce se gsete n Epis-tola lui Pavel ctre efeseni: Binecuvntat s fie Dumnezeu, Tatl Domnului nostru Isus Hristos, care ne-a binecuvntat cu tot felul de bi-necuvntri duhovniceti, n locurile cereti, n Hristos (Efeseni 1:3).

    Schimbul acesta de binecuvntri este inegal, fiindc singurele lu-cruri de valoare pe care I le putem da noi lui Dumnezeu sunt viaa, slujirea i lauda noastr.

    Cea mai mare binecuvntare pe care I-o puteau oferi israeliii lui Dumnezeu era ascultarea, iar n aceast ascultare se cuprindea i par-ticiparea la misiune pentru popoarele nvecinate. ns, n loc de aceas-ta, ei s-au lsat absorbii cu totul de ritualuri. Jertfele i darurile, care trebuiau s fie un mod de a-L binecuvnta pe Dumnezeu, au devenit o insult pentru El (Isaia 1:13-15).

    De discutat: n ce moduri concrete ne cheam Dumnezeu s fim o binecuvntare pentru societatea n care trim? Ce lucruri ne distrag atenia de la misiunea noastr de a-L binecuvnta pe Dumnezeu i de a fi o binecuvntare pentru oameni?

    3. APLICAIA PENTRU NOISe spune c a fi misionar nseamn s fii tot att de dispus s te

    schimbi pe ct eti de dornic s-i schimbi pe alii. Misiunea lui Avraam

  • 34

    Studiu

    l 2Joi,9iulie Avraam, misionar n casa lui

    7. Ce lecii importante despre credincioie i despre ce nseamn s-I slujeti lui Dumnezeu gsim n Geneza 18:18,19?

    ______________________________________________________________

    ______________________________________________________________

    Dumnezeu l-a chemat pe Avraam s i nvee pe oameni din Cu-vntul Su, l-a ales s fie tatl unei naiuni mari, pentru c a vzut c el avea s-i educe copiii i familia dup principiile legii divine. Ceea ce a dat putere nvturii lui Avraam a fost influena propriei viei. Familia sa numeroas consta n mai bine de o mie de suflete, muli dintre ei fiind capi de familie i, nu puini, nou-convertii dintre pgni. Ellen G. White, Educaie, p. 187

    Activitile misionare vor avea mai mult succes cnd vor fi susinu-te de o via de familie n armonie cu planurile lui Dumnezeu. Istoria biblic i istoria bisericeasc ne arat c primele biserici cretine au fost de fapt case particulare. Unul dintre motivele pentru care a fost ales Avraam a fost acela c Dumnezeu a vzut capacitatea lui de a-i conduce copiii i familia pe calea Sa. Scopul lui Dumnezeu pentru fa-milie este identic cu scopul Su pentru misiune: a face ce este drept i bine (Proverbele 21:3; New International Version).

    8. Ce exemple din viaa membrilor familiei lui Avraam demonstreaz credincioia lor fa de Domnul? Evrei 11:11,20

    ______________________________________________________________

    ______________________________________________________________

    n Biblie gsim i exemple de oameni evlavioi ale cror familii nu au mers pe calea Domnului. Cu toate acestea, ideea textelor studiate astzi este clar: credina lui Avraam i exemplul su au fost destul de puternice pentru ca membrii familiei lui s nvee s in calea Domnului (Geneza 18:19).

    Ce nseamn pentru tine expresia a ine calea Domnului? Cum pu-tem ine calea Domnului?

    marius_triscaSticky Note18. Caci Avraam va ajunge negresit un neam mare si puternic, si in el vor fi binecuvantate toate neamurile pamantului. 19. Caci Eu il cunosc si stiu ca are sa porunceasca fiilor lui si casei lui dupa el sa tina Calea Domnului, facand ce este drept si bine, pentru ca astfel Domnul sa implineasca fata de Avraam ce i-a fagaduit"

    marius_triscaSticky Note11. Prin credinta si Sara, cu toata varsta ei trecuta, a primit putere sa zamisleasca, fiindca a crezut in credinciosia Celui ce-i fagaduise. 20. Prin credinta a dat Isaac lui Iacov si Esau o binecuvantare care avea in vedere lucrurile viitoare.

  • Comentarii pentru instructori

    35

    Studiu

    l 2cuprinde att cltoria propriu-zis (din cetatea antic Ur pn n Ca-naan), ct i o cltorie spiritual (de la viaa ntr-un mediu idolatru la viaa de urma credincios al lui Dumnezeu). Discutai n grup ideea c nu desvrirea este condiia preliminar pentru lucrarea misionar, ci dispoziia de a nva.

    Activitate. mparte grupa pe echipe i cere-le s-i ia cteva minu-te pentru a concepe fia postului pentru cariera la care l-a chemat Dumnezeu pe Avraam. Sugereaz-le s enumere calificrile i abiliti-le pe care ar trebui s le aib candidatul ideal. La final, invit-i s com-pare fiele. Care sunt cele dou sau trei calificri eseniale regsite pe toate fiele? Ce trsturi nu sunt de dorit pentru aceast carier?

    ntrebri pentru discuieTrecei n revist diferitele episoade din viaa lui Avraam, care de-

    monstreaz c el se afla n plin proces de dezvoltare spiritual. (De exemplu, Geneza 12:11-13; 16:1-4; 20:2.)

    1. Cum ai descrie reaciile pe care le-a avut Dumnezeu n aceste situaii?2. De ce a avut Dumnezeu att de mult rbdare cu ambasadorul Su

    att de nedesvrit? Ce explicaie gsim n 1 Timotei 1:16 n acest sens?3. Ce prere ai despre ideea c puterea lui Dumnezeu este fcut

    desvrit (n engl.: se manifest, se desfoar) n slbiciunea noastr (2 Corinteni 12:9)? Ce impact are asupra atitudinii noastre fa de misiune?

    4. UN GND DE NCHEIEREAjung n mod frecvent la urechile noastre poveti impresionante

    despre brbai i femei care au simit n mod clar i nendoielnic che-marea lui Dumnezeu de a-I sluji ntr-un mod special. Dar s nu uitm c noi toi suntem chemai (Ioan 15:16). Exploreaz mpreun cu membrii grupei tale diferitele ci prin care Dumnezeu ne adreseaz chemarea Sa la misiune.

    Discutai despre ce putem face pentru a fi mai sensibili la glasul lui Dumnezeu. Ce forme poate lua chemarea lui Dumnezeu pentru noi?

    n ncheiere, ncurajeaz-i pe membrii grupei s-i pun deoparte sptmna viitoare un timp special zilnic de studiu, rugciune, nchina-re sau prtie n care (1) s asculte chemarea la misiune pe care le-o adreseaz Dumnezeu i (2) s se pregteasc spiritual pentru slujire.

  • 36

    Studiu

    l 2Vineri,10iulie Studiu suplimentar

    Dumnezeu l-a chemat pe Avraam, i-a dat prosperitate i l-a onorat, iar fidelitatea patriarhului a fost o lumin pentru oamenii din toate -rile n care a poposit pentru un timp. Avraam nu s-a izolat de oamenii din jurul su. El a cultivat relaii de prietenie cu mpraii popoarelor nvecinate i unii dintre acetia l-au tratat cu mare respect; iar integri-tatea i altruismul, vitejia i bunvoina lui au reprezentat caracterul lui Dumnezeu. n Mesopotamia, n Canaan, n Egipt i chiar pentru lo-cuitorii Sodomei, Dumnezeul cerului a fost descoperit prin reprezen-tantul Su. Ellen G. White, Patriarhi i profei, p. 368

    ntrebri pentru discuie

    1. Care a fost scopul chemrii adresate de Dumnezeu lui Avraam?2. Ce artau relaiile lui Avraam cu contemporanii si despre caracte-

    rul su i despre credina sa?3. n ce aspecte s-a manifestat credina lui Avraam ca misionar al lui

    Dumnezeu?4. Cum percepi episodul petrecut pe Muntele Moria (Avraam aducn-

    du-l jertf pe Isaac): ca un act de cruzime i barbarie sau ca un act al ncrederii totale n Dumnezeu? Explic de ce.

    5. Cu ce a avut Avraam de luptat de-a lungul vieii i prin ce mijloc l-a schimbat Dumnezeu?

    6. Ce lecii putem nva din relatrile despre necredina lui Avraam? (Geneza 12:11-13; 20:2)

    7. Care a fost cel mai important domeniu misionar al lui Avraam i ce rezultate a avut aici?

    Mine: ncheierea Sesiunii Conferinei Generale (colect pentru lucra-rea mondial)


Recommended