+ All Categories
Home > Documents > M O R O M E Ț I I de Marin Preda

M O R O M E Ț I I de Marin Preda

Date post: 23-Jan-2016
Category:
Upload: betsy
View: 101 times
Download: 5 times
Share this document with a friend
Description:
M O R O M E Ț I I de Marin Preda. M O R O M E Ț I I de Marin Preda. M O R O M E Ț I I de Marin Preda. Romanele autorului. - PowerPoint PPT Presentation
29
M O R O M E Ț I I M O R O M E Ț I I de Marin Preda de Marin Preda M O R O M E Ț I I M O R O M E Ț I I de Marin Preda de Marin Preda M O R O M E Ț I I M O R O M E Ț I I de Marin Preda de Marin Preda
Transcript
Page 1: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda

M O R O M E Ț I IM O R O M E Ț I I de Marin Preda de Marin Preda

M O R O M E Ț I IM O R O M E Ț I I de Marin Preda de Marin PredaM O R O M E Ț I IM O R O M E Ț I I de Marin Preda de Marin Preda

Page 2: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda

Romanele autoruluiRomanele autorului

Prima realitate scriitoricească, rămasă Prima realitate scriitoricească, rămasă constantă în opera lui Marin Preda este cea constantă în opera lui Marin Preda este cea rurală, a satului românesc din câmpia Dunării rurală, a satului românesc din câmpia Dunării (volumele de nuvele) pentrtu ca apoi sfera să (volumele de nuvele) pentrtu ca apoi sfera să se extindă și asupra altor medii sociale, matu-se extindă și asupra altor medii sociale, matu-ritatea sa artistică ilustrându-se în romane: ritatea sa artistică ilustrându-se în romane:

- - MoromețiiMoromeții – 1955 -I; - 1967- II – 1955 -I; - 1967- II - - Risipitorii Risipitorii - 1962, - 1962, - - IIntrusulntrusul - 1968, - 1968, - - Marele singuraticMarele singuratic – 1972, – 1972, - - DelirulDelirul - 1975 - 1975 - - Cel mai iubit dintre pământeniCel mai iubit dintre pământeni - 1980 - 1980

Page 3: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda

TEMA ROMANULUITEMA ROMANULUI „ MOROMEȚII” „ MOROMEȚII”

Tema centrală a romanului este Tema centrală a romanului este libertatea morală în luptă cu fatalitățile libertatea morală în luptă cu fatalitățile istoriei precum și drama idealismului istoriei precum și drama idealismului moral țărănesc.moral țărănesc.

Ideea cea mai importantă se referă la Ideea cea mai importantă se referă la dispariția unei civilizații străvechi și, fatal, dispariția unei civilizații străvechi și, fatal, a unui mod de existență sub presiunea a unui mod de existență sub presiunea înnoirilor fulgerătoare prin care trece înnoirilor fulgerătoare prin care trece satul românesc. satul românesc.

Page 4: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda

INCIPIT Și FINAL (I)INCIPIT Și FINAL (I) Tema e anunțată în prima frază a Tema e anunțată în prima frază a

romanului:„În câmpia Dunării, cu câțiva romanului:„În câmpia Dunării, cu câțiva ani înaintea celui de-al doilea război ani înaintea celui de-al doilea război mondial, se pare că timpul avea cu mondial, se pare că timpul avea cu oamenii nesfârșită răbdare; viața se oamenii nesfârșită răbdare; viața se scurgea aici fără conflicte mari...”scurgea aici fără conflicte mari...”

În final,când drama Moromeților este În final,când drama Moromeților este narată și imaginea vieții liniștite e narată și imaginea vieții liniștite e spulberată,autorul revine la notația de spulberată,autorul revine la notația de început:„Timpul nu mai avea răbdare”început:„Timpul nu mai avea răbdare”

Page 5: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda

INCIPIT Și FINAL II INCIPIT Și FINAL II Volumul al II lea începe cu revenirea aceluiași Volumul al II lea începe cu revenirea aceluiași

Moromete: „Moromete: „În bine sau în rău se În bine sau în rău se schimbase Moromete?”schimbase Moromete?”

În final,Ilie Moromete moare, și fiul, cu În final,Ilie Moromete moare, și fiul, cu conștiința încărcată, mâhnit că-și conștiința încărcată, mâhnit că-și părăsise tatăl, n-are liniște până ce părăsise tatăl, n-are liniște până ce tatăl nu reapare în existența sa onirică. tatăl nu reapare în existența sa onirică. Niculae e auzit râzând în somn, și Niculae e auzit râzând în somn, și acesta este semnul că fiul și tatăl se acesta este semnul că fiul și tatăl se împăcaseră.împăcaseră.

Page 6: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda

Văzut ca roman al unei familii,în prim planul Văzut ca roman al unei familii,în prim planul

narațiunii se află familia țăranului Ilie Moromete, o narațiunii se află familia țăranului Ilie Moromete, o familie numeroasă, alcătuită din copii proveniți și din familie numeroasă, alcătuită din copii proveniți și din alte căsătorii. Familia Moromeților se compune din alte căsătorii. Familia Moromeților se compune din Ilie Moromete, tatăl,Ilie Moromete, tatăl,

copiii săi din prima căsătorie: copiii săi din prima căsătorie: . . Paraschiv,Nilă și Achim,cei din Paraschiv,Nilă și Achim,cei din . a doua: Ilinca, Tita și Niculae, . a doua: Ilinca, Tita și Niculae,

iar la urmă Catrina, a doua so-iar la urmă Catrina, a doua so- ție a lui Moromete. ție a lui Moromete. În sânul acestei familii apar oÎn sânul acestei familii apar o serie de conflicte.serie de conflicte.

Page 7: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda

conflictele volumului Iconflictele volumului I

Fiii din prima căsătorie ai lui Mo- Fiii din prima căsătorie ai lui Mo- romete o urăsc pe Catrina și romete o urăsc pe Catrina și uneltesc împreună cu Guica, uneltesc împreună cu Guica, sora lui Moromete;sora lui Moromete;

-Guica pretinde locul din spatele -Guica pretinde locul din spatele casei;casei;

-Catrina își revendică un pogon de -Catrina își revendică un pogon de

pământ din cele opt pe care le pământ din cele opt pe care le primise ca văduvă de război;primise ca văduvă de război;

-Tudor Bălosu și fiul său, vecinii lui -Tudor Bălosu și fiul său, vecinii lui Moromete pândesc salcâmul și Moromete pândesc salcâmul și lotul din spatele casei.lotul din spatele casei.

-Feciorii,veșnic nemulțumiți îl presează -Feciorii,veșnic nemulțumiți îl presează pe Moromete să plece și el la pe Moromete să plece și el la munte cu cereale și plănuiesc munte cu cereale și plănuiesc plecarea lui Achim cu oile la plecarea lui Achim cu oile la București,București,

-Datoriile la bancă și foncierea îl sufocă -Datoriile la bancă și foncierea îl sufocă pe Ilie;pe Ilie;

-Tăierea salcâmului,e primul semn al -Tăierea salcâmului,e primul semn al declinului familiei Moromete, al declinului familiei Moromete, al crizei economice și morale;crizei economice și morale;

-Paraschiv și Nilă fug cu caii la -Paraschiv și Nilă fug cu caii la București. București.

Page 8: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda

CONFLICTELE VOLUMULUI IICONFLICTELE VOLUMULUI II Rolul lui Ilie Moromete Rolul lui Ilie Moromete

de stăpân absolut în de stăpân absolut în familie îi fusese retras, familie îi fusese retras, feciorii plecați la feciorii plecați la București nu se mai București nu se mai întorc, iar când tatăl îi întorc, iar când tatăl îi cheamă înapoi, refuzul cheamă înapoi, refuzul lor ia forme neașteptate.lor ia forme neașteptate.

Confruntări între două Confruntări între două moduri de a concepe moduri de a concepe viața,între două civilizații.viața,între două civilizații.

Isosică,secretar de partid Isosică,secretar de partid construiește o intrigă construiește o intrigă complicată pentru a-și în-complicată pentru a-și în-depărta adversarii politici.depărta adversarii politici.

Asupra satului de altădată, Asupra satului de altădată, cu ierarhii sigure, cu ierarhii sigure, satul„ adunărilor liniștite” satul„ adunărilor liniștite” se abat „evenimente pline se abat „evenimente pline de viclenie”. Din el, ca de viclenie”. Din el, ca dintr-o groapă fără fund,dintr-o groapă fără fund,„ nu mai încetau să iasă „ nu mai încetau să iasă atâția necunoscuți”.atâția necunoscuți”.

Page 9: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda
Page 10: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda

Această cină țărănească, prezentată pe mai Această cină țărănească, prezentată pe mai

multe pagini,nu are nimic din opulența marilor multe pagini,nu are nimic din opulența marilor banchete. Solemnitatea și modestia culinară îi banchete. Solemnitatea și modestia culinară îi dau un caracter aproape sacru. Ca în picturile dau un caracter aproape sacru. Ca în picturile vechi, lumina narațiunii cade pe chipul Părintelui, vechi, lumina narațiunii cade pe chipul Părintelui, care veghează asupra copiilor înghesuiți în jurul care veghează asupra copiilor înghesuiți în jurul unei mese joase.unei mese joase.

Ilie Moromete stăpânește în chip absolut Ilie Moromete stăpânește în chip absolut această familie,fapt subliniat și prin poziția sa la această familie,fapt subliniat și prin poziția sa la masă, unde „stătea parcă deasupra tuturor.Locul masă, unde „stătea parcă deasupra tuturor.Locul lui era pragul celei de-a doua odăi, de pe care el lui era pragul celei de-a doua odăi, de pe care el stăpânea cu privirea pe fiecare.” stăpânea cu privirea pe fiecare.”

Page 11: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda

Descrierea mesei este înceată și ritualul Descrierea mesei este înceată și ritualul ei dezvăluie relațiile adevărate din sânul ei dezvăluie relațiile adevărate din sânul familiei. Copiii din prima căsătorie nu se familiei. Copiii din prima căsătorie nu se înțeleg cu cei din a doua, și tatăl, pentru înțeleg cu cei din a doua, și tatăl, pentru a păstra unitatea familiei, este dur și a păstra unitatea familiei, este dur și justițiabil.Astfel, când Niculae face justițiabil.Astfel, când Niculae face mofturi la masă, tatăl îl lovește mofturi la masă, tatăl îl lovește necruțător.necruțător.

Page 12: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda

Devenit unul dintre simbolurile Devenit unul dintre simbolurile romanului,salcâmul e prezent din romanului,salcâmul e prezent din primele paragrafe. Tudor Bălosu îl primele paragrafe. Tudor Bălosu îl întreabă pe Ilie dacă vinde „salcâmu-întreabă pe Ilie dacă vinde „salcâmu-ăla”. În loc de răspuns, Moromete face ăla”. În loc de răspuns, Moromete face previziuni meteo( „să ții minte că la previziuni meteo( „să ții minte că la noapte o să plouă”) și, cu o șireată noapte o să plouă”) și, cu o șireată inocență, cere vești despre fiul lui inocență, cere vești despre fiul lui Bălosu, voiajorul(„ Dar Victor al tău...El Bălosu, voiajorul(„ Dar Victor al tău...El nu mai iese la sapă, Bălosule? Sau de nu mai iese la sapă, Bălosule? Sau de când e voiajor nu-l mai aranjează?..”) când e voiajor nu-l mai aranjează?..”) Moromete nu vrea să vorbească despre Moromete nu vrea să vorbească despre salcâm.salcâm.

El răspunde indirect că, dacă va ploua, va El răspunde indirect că, dacă va ploua, va face grâu și va putea plăti foncierea face grâu și va putea plăti foncierea fără să vândă salcâmul.fără să vândă salcâmul.

Page 13: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda

Prevederile lui Moromete nu se împlinesc iar Prevederile lui Moromete nu se împlinesc iar salcâmul est sacrificat.Salcâmul este doborât și salcâmul est sacrificat.Salcâmul este doborât și gospodăria Moromeților devine pustie și gospodăria Moromeților devine pustie și modestă.„Acum totul se făcuse mic:grădina, modestă.„Acum totul se făcuse mic:grădina, caii,Moromete însuși arătau bicisnici. Cerul caii,Moromete însuși arătau bicisnici. Cerul deschis și câmpia năpădeau împrejurimile.”deschis și câmpia năpădeau împrejurimile.”

La tăierea salcâmului, loviturile de topor sunt La tăierea salcâmului, loviturile de topor sunt ascultate cu teamă, ca niște lovituri ale ascultate cu teamă, ca niște lovituri ale destinului.destinului.

Page 14: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda

Simbolurile salcâmuluiSimbolurile salcâmului

Salcâmul reprezintă:Salcâmul reprezintă:- unitatea, trăinicia Moromeților, fiind în unitatea, trăinicia Moromeților, fiind în

lumea obiectelor ceea ce reprezintă tatăl lumea obiectelor ceea ce reprezintă tatăl în viața familiei. E un arbore cu în viața familiei. E un arbore cu autoritate, un punct stabil de referință.autoritate, un punct stabil de referință.

- prăbușirea lui anunță un sfârșit, o prăbușirea lui anunță un sfârșit, o destrămare.destrămare.

- tăiereatăierea salcâmului = începutul declinului salcâmului = începutul declinului familiei Moromete.familiei Moromete.

Page 15: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda

Țăranii veneau aici cu Țăranii veneau aici cu solemnitatea cu care spiritele solemnitatea cu care spiritele credincioase merg la biseri-credincioase merg la biseri-că. Plecarea de acasă, că. Plecarea de acasă, traversarea uliței, intrarea în traversarea uliței, intrarea în curtea lui Iocan se desfășoară curtea lui Iocan se desfășoară după un protocol. Țăranii după un protocol. Țăranii îmbracă întâi veșminte îmbracă întâi veșminte curate,ies la podișcă, stau de curate,ies la podișcă, stau de vorbă cu cei care trec pe vorbă cu cei care trec pe drum, apoi trec pe la frizer drum, apoi trec pe la frizer și,numai după aceea se duc și,numai după aceea se duc la locul întâlnirii.la locul întâlnirii.

Până să ajungă acolo, Ilie Până să ajungă acolo, Ilie discută cu cineva despre discută cu cineva despre ploaia care tocmai a căzut și ploaia care tocmai a căzut și despre viitoarea recoltă de despre viitoarea recoltă de grâu, povestește despre grâu, povestește despre Victor Bălosu și despre„facul-Victor Bălosu și despre„facul-tățile” lui, apoi despre Mizdra tățile” lui, apoi despre Mizdra și un oarercare Năstase a lui și un oarercare Năstase a lui Besensac, dă,adică, un Besensac, dă,adică, un spectacol pregătitor.Pregăti- spectacol pregătitor.Pregăti- rea nu se încheie înainte de rea nu se încheie înainte de prezentarea actorilor într-un prezentarea actorilor într-un stil care marchează o veselie stil care marchează o veselie lipsită de vulgaritate.lipsită de vulgaritate.

Page 16: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda

ProtagoniștiiProtagoniștii de la poiana lui Iocan de la poiana lui Iocan Moromete și Cocoșilă- protagoniștii Moromete și Cocoșilă- protagoniștii

dezbaterii, prieteni și adversari politici;dezbaterii, prieteni și adversari politici; Iocan și Aristide, roși de ambiția puteriiIocan și Aristide, roși de ambiția puterii Victor Bălosu,țăran dezrădăcinat, avea Victor Bălosu,țăran dezrădăcinat, avea

porecla „voiajorul”;porecla „voiajorul”; Dumitru lui Nae, prietenul mai tânăr al lui Dumitru lui Nae, prietenul mai tânăr al lui

MorometeMoromete Țugurlan, veșnicul revoltatȚugurlan, veșnicul revoltat

Page 17: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda

FONCIEREAFONCIEREAEpisodul în care Jupuitu vine să-i Episodul în care Jupuitu vine să-i

ceară„fonciirea” se desfășoară prin ceară„fonciirea” se desfășoară prin acumularea de gesturi, mișcări,tăceri,ca acumularea de gesturi, mișcări,tăceri,ca într-o piesă de teatru. Moromete trece pe într-o piesă de teatru. Moromete trece pe lângă „prispă” fără să se uite la „cei doi”, lângă „prispă” fără să se uite la „cei doi”, apoi se întoarce „cu spatele la agent”și se apoi se întoarce „cu spatele la agent”și se răsti la Paraschiv să ia furca de lângă răsti la Paraschiv să ia furca de lângă gard; rămase câteva clipe „întors cu gard; rămase câteva clipe „întors cu spatele spre cei doi de pe prispă,apoi spatele spre cei doi de pe prispă,apoi deodată se răsuci pe călcâie și strigă: N-deodată se răsuci pe călcâie și strigă: N-am!”am!”

Urmează alte detalii ale mișcării care Urmează alte detalii ale mișcării care alcătuiesc un adevărat scenariu de mare alcătuiesc un adevărat scenariu de mare efect comic: se uită în altă parte„ca și când efect comic: se uită în altă parte„ca și când n-ar fi auzit nimic din ceea ce se n-ar fi auzit nimic din ceea ce se spusese”;începu să se caute prin spusese”;începu să se caute prin buzunarele flanelei, scoase praf de buzunarele flanelei, scoase praf de tutun,se uită urât la omul care-l însoțea pe tutun,se uită urât la omul care-l însoțea pe agent, îi ceru supărat și poruncitor o țigară.agent, îi ceru supărat și poruncitor o țigară.

Episodul în care Jupuitu vine să-i Episodul în care Jupuitu vine să-i ceară„fonciirea” se desfășoară prin ceară„fonciirea” se desfășoară prin acumularea de gesturi, mișcări,tăceri,ca acumularea de gesturi, mișcări,tăceri,ca într-o piesă de teatru. Moromete trece pe într-o piesă de teatru. Moromete trece pe lângă „prispă” fără să se uite la „cei doi”, lângă „prispă” fără să se uite la „cei doi”, apoi se întoarce „cu spatele la agent”și se apoi se întoarce „cu spatele la agent”și se răsti la Paraschiv să ia furca de lângă răsti la Paraschiv să ia furca de lângă gard; rămase câteva clipe „întors cu gard; rămase câteva clipe „întors cu spatele spre cei doi de pe prispă,apoi spatele spre cei doi de pe prispă,apoi deodată se răsuci pe călcâie și strigă: N-deodată se răsuci pe călcâie și strigă: N-am!”am!”

Urmează alte detalii ale mișcării care Urmează alte detalii ale mișcării care alcătuiesc un adevărat scenariu de mare alcătuiesc un adevărat scenariu de mare efect comic: se uită în altă parte„ca și când efect comic: se uită în altă parte„ca și când n-ar fi auzit nimic din ceea ce se n-ar fi auzit nimic din ceea ce se spusese”;începu să se caute prin spusese”;începu să se caute prin buzunarele flanelei, scoase praf de buzunarele flanelei, scoase praf de tutun,se uită urât la omul care-l însoțea pe tutun,se uită urât la omul care-l însoțea pe agent, îi ceru supărat și poruncitor o țigară.agent, îi ceru supărat și poruncitor o țigară.

E o întreagă tehnică a amânării, o intuiție a E o întreagă tehnică a amânării, o intuiție a reacțiilor partenerului, un refuz de a vedea reacțiilor partenerului, un refuz de a vedea realitatea.realitatea.

După plecarea lui Jupuitu,care a primit totuși o După plecarea lui Jupuitu,care a primit totuși o mie de lei, Moromete, cu „o ciudată mie de lei, Moromete, cu „o ciudată voioșie” se bucură că l-a păcălit.voioșie” se bucură că l-a păcălit.

„„Bălosu se uită la el cu o privire rece și Bălosu se uită la el cu o privire rece și buimacă. Nu înțelegea dacă Moromete buimacă. Nu înțelegea dacă Moromete glumea sau își bătea joc de el.”glumea sau își bătea joc de el.”

Este filozofia de viață a lui Moromete, un fel Este filozofia de viață a lui Moromete, un fel de „ a face haz de necaz” pe care Bălosu de „ a face haz de necaz” pe care Bălosu nu-l poate pricepe.nu-l poate pricepe.

Moromete își prelungește iluzia că poate trăi Moromete își prelungește iluzia că poate trăi ocolit de evenimente.ocolit de evenimente.

Page 18: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda

Scena prânzului este,pe de o parte simetrică cu cea a Scena prânzului este,pe de o parte simetrică cu cea a cinei, dar și în contrast cu ea.Este momentul maxim al cinei, dar și în contrast cu ea.Este momentul maxim al disensiunilor din familie.disensiunilor din familie.

Scena confruntării este magistrală. Stăpânirea de sine Scena confruntării este magistrală. Stăpânirea de sine este arma tatălui. Când fiii se rrevoltă pe față și-i spun este arma tatălui. Când fiii se rrevoltă pe față și-i spun că pleacă la București, bătrânul vorbește cu glas blând că pleacă la București, bătrânul vorbește cu glas blând și sfios,își ceartă nevasta,cere un foc fiului cel mic, și sfios,își ceartă nevasta,cere un foc fiului cel mic, lovește obrazul fetei care vociferează și se roagă liniștit lovește obrazul fetei care vociferează și se roagă liniștit de fiii care nu vor să-l asculte.După această pregătire de fiii care nu vor să-l asculte.După această pregătire izbucnirea e teribilă.Moromete ridică parul și izbește izbucnirea e teribilă.Moromete ridică parul și izbește fără cruțare, glasul lui devenind un urlet.fără cruțare, glasul lui devenind un urlet.

Corecțiunea nu are efect și băieții sparg lada de zestre Corecțiunea nu are efect și băieții sparg lada de zestre a fetelor,iau banii și covoarele și fug cu caii la Bucuești.a fetelor,iau banii și covoarele și fug cu caii la Bucuești.

Page 19: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda

Cugetări sub rafale de Cugetări sub rafale de ploaieploaie

Udat până la piele de o rafală de ploaie, Udat până la piele de o rafală de ploaie, Ilie apără cu îndârjire șira de paie.În Ilie apără cu îndârjire șira de paie.În îndârjirea cu care el vrea să apere aceste îndârjirea cu care el vrea să apere aceste „nenorocite de paie”,se citește o disperare „nenorocite de paie”,se citește o disperare fără margini, formulată în frazele pe care fără margini, formulată în frazele pe care le adresează unui personaj nevăzut.le adresează unui personaj nevăzut.

                  

..

Page 20: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda

Monologul lui Moromete Monologul lui Moromete „„Până în clipa din urmă Până în clipa din urmă

omul e dator să țină de omul e dator să țină de rostul lui, chit că rostul ăsta rostul lui, chit că rostul ăsta cine știe ce s-o alege de el!cine știe ce s-o alege de el!(...)Că tu vii să-mi spui că (...)Că tu vii să-mi spui că noi suntem ultimii țărani de noi suntem ultimii țărani de pe lume și că trebuie să pe lume și că trebuie să dispărem... Și de ce crezi dispărem... Și de ce crezi tu că n-ai fi ultimul prost de tu că n-ai fi ultimul prost de pe lume și că mai degrabă pe lume și că mai degrabă tu ar trebui să dispari. tu ar trebui să dispari.

(...) Așa că vezi ... Eu te las (...) Așa că vezi ... Eu te las pe tine să trăiești! Dar rău pe tine să trăiești! Dar rău fac, că tu vii pe urmă și-mi fac, că tu vii pe urmă și-mi spui mie că nu mai am nici spui mie că nu mai am nici un rost pe lumea asta...Și un rost pe lumea asta...Și ce-o să mănânci, mă, ce-o să mănânci, mă, Biznac? Ce o să mănânci, Biznac? Ce o să mănânci, mă, tâmpitule?.” mă, tâmpitule?.”

Moromete își sucește pe Moromete își sucește pe toate părțile frământările toate părțile frământările legate de soarta țăranilor.legate de soarta țăranilor.

Page 21: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda

Monologul lui MorometeMonologul lui Moromete

Gândurile se mută spre Gândurile se mută spre viața sa:„tot am făcut viața sa:„tot am făcut ceva,am crescut șase copii ceva,am crescut șase copii și le-am ținut pământul pâ-și le-am ținut pământul pâ-nă în momentul de față că nă în momentul de față că n-au vrut să-l muncească”n-au vrut să-l muncească”

....și discuția cu interlocutorul și discuția cu interlocutorul său imaginar continuă...său imaginar continuă... „ toată viața le-am spus și i-„ toată viața le-am spus și i-am învățat... dar pe tine să am învățat... dar pe tine să vedem dacă ești în stare vedem dacă ești în stare cel puțin de atâta... că de cel puțin de atâta... că de mâncare e lesne, dar ce le mâncare e lesne, dar ce le spui?... și-or să te învețe ei spui?... și-or să te învețe ei pe urmă minte când oi pe urmă minte când oi îmbătrâni.”îmbătrâni.”

O să-și șteargă picioarele pe O să-și șteargă picioarele pe tine, că n-ai știut să faci din ei tine, că n-ai știut să faci din ei oameni...”oameni...”

O întreagă filozofie de viață, o O întreagă filozofie de viață, o etică paternă se cuprinde în etică paternă se cuprinde în gândurile rostite de Moromete, gândurile rostite de Moromete, stând în ploaia care-i pleoștise stând în ploaia care-i pleoștise pălăria.Hotărârea îndârjită cu pălăria.Hotărârea îndârjită cu care sapă, grija pentru a salva care sapă, grija pentru a salva niște biete de paie ascunde niște biete de paie ascunde zdruncinarea întregii sale ființe. zdruncinarea întregii sale ființe. Ceva în el se clatină, dar vrea Ceva în el se clatină, dar vrea să amâne,să împingă cât mai să amâne,să împingă cât mai departe realitatea care-l departe realitatea care-l copleșește.copleșește.

Page 22: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda

Volumul al II lea e văzut Volumul al II lea e văzut ca romanul „eșecului unei ca romanul „eșecului unei

familii” familii” Moromete încearcă să-și aducă copiii acasă, ducându-Moromete încearcă să-și aducă copiii acasă, ducându-se după ei la București.se după ei la București.

Paraschiv era sudor la tramvaie, Nilă era portar la un Paraschiv era sudor la tramvaie, Nilă era portar la un bloc, iar Achim se ocupa de comerț având o dugheană bloc, iar Achim se ocupa de comerț având o dugheană alimentară.alimentară.

Încercarea de a-și reface familia izvorăște din Încercarea de a-și reface familia izvorăște din dragostea lui dureroasă pentru copii, pentru casa lui dragostea lui dureroasă pentru copii, pentru casa lui risipită, care era sensul vieții sale. Băieții nu văd sau nu risipită, care era sensul vieții sale. Băieții nu văd sau nu vor să vadă cum pe chipul „ca de lemn” al tatălui,„se vor să vadă cum pe chipul „ca de lemn” al tatălui,„se rostogoliră broboane de sudoare.”Dar cuvintele lui sunt rostogoliră broboane de sudoare.”Dar cuvintele lui sunt scurte și hotărâte:„Mi-am luat mâna de pe voi. Mâna scurte și hotărâte:„Mi-am luat mâna de pe voi. Mâna mea asupra voastră nu mai există.”mea asupra voastră nu mai există.”

Page 23: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda

Destrămarea familiei Destrămarea familiei

Dizolvarea familiei continuă prin moartea lui Dizolvarea familiei continuă prin moartea lui Nilă în lupta de la Cotul Donului, anunțată de Nilă în lupta de la Cotul Donului, anunțată de „scrisoarea neagă”. Moromete rămase „scrisoarea neagă”. Moromete rămase nemișcat în pridvor,cu hârtia în mână „paralizat nemișcat în pridvor,cu hârtia în mână „paralizat parcă de mișcarea nevăzută a aripilor morții parcă de mișcarea nevăzută a aripilor morții care se opriseră și deasupra casei lui.”care se opriseră și deasupra casei lui.”

Paraschiv va sfârși lovit de o boală de piept; Paraschiv va sfârși lovit de o boală de piept; numai Achim se va descurca în comerț.numai Achim se va descurca în comerț.

Volumul al doilea este cartea „însingurării bă- Volumul al doilea este cartea „însingurării bă- trânului șef al clanului și cartea morții sale”.trânului șef al clanului și cartea morții sale”.

Page 24: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda

ILIE – NICULAEILIE – NICULAE (tată – fiu) (tată – fiu)

Discuțiile dintre tată și fiu, din volumul al II lea, Discuțiile dintre tată și fiu, din volumul al II lea, capătă sensul unei confruntări între două capătă sensul unei confruntări între două moduri de a concepe viața, între două moduri de a concepe viața, între două civilizații.civilizații.

Niculae crede într-o nouă religie a binelui și a Niculae crede într-o nouă religie a binelui și a răului,câștigat de ideile socialismului, el devine răului,câștigat de ideile socialismului, el devine apostolul lor incoruptibil.apostolul lor incoruptibil.

Ideile de înnoire radicală a satului, afirmate de Ideile de înnoire radicală a satului, afirmate de fiu, întâmpină protestul tatălui,neîmpăcat cu fiu, întâmpină protestul tatălui,neîmpăcat cu gândul că tot ceea ce a făcut el a fost greșit și gândul că tot ceea ce a făcut el a fost greșit și că rosturile țărănești trebuie schimbate.că rosturile țărănești trebuie schimbate.

Page 25: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda

Apare în prim plan o lume rurală a straturilor de jos. Apare în prim plan o lume rurală a straturilor de jos. Țărani autentici nu sunt nici Bilă, nici Plotoagă, nici Țărani autentici nu sunt nici Bilă, nici Plotoagă, nici Isosică, veniți de aiurea și pripășiți în Siliștea-Gumești. Isosică, veniți de aiurea și pripășiți în Siliștea-Gumești. Sunt falși țărani,lipsiți de codul spiritual al țăranului Sunt falși țărani,lipsiți de codul spiritual al țăranului adevărat însușit prin tradiție.adevărat însușit prin tradiție.

O serie de episoade narează mecanismul noilor conflicte O serie de episoade narează mecanismul noilor conflicte precum conflictul de la aria Cotigeoaia când baza de precum conflictul de la aria Cotigeoaia când baza de recepție refuză preluarea grâului cu neghină.recepție refuză preluarea grâului cu neghină.

Niculae,destituit din funcția de activist, își va continua Niculae,destituit din funcția de activist, își va continua studiile și va ajunge inginer horticultor.Se va însura cu studiile și va ajunge inginer horticultor.Se va însura cu Mărioara lui Adam Fântână, asistentă medicală. Mărioara lui Adam Fântână, asistentă medicală.

Page 26: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda

MOARTEA LUI ILIE MOARTEA LUI ILIE MOROMETE MOROMETE

Ilie Moromete e un bătrân de aproape 80 de ani. Ilie Moromete e un bătrân de aproape 80 de ani. Chipul bătrânului e aureolat de lumină, conturat prin Chipul bătrânului e aureolat de lumină, conturat prin relatarea Ilincăi.relatarea Ilincăi.

Împuținat la trup,avea slăbiciunea de a rătăci în Împuținat la trup,avea slăbiciunea de a rătăci în neștire,cu ciomagul în mână, pe lângă garduri, pe neștire,cu ciomagul în mână, pe lângă garduri, pe câmp.Ultima dată a fost adus cu roaba acasă.câmp.Ultima dată a fost adus cu roaba acasă.

Căzut la pat,prin vorbele adresate doctorului, el Căzut la pat,prin vorbele adresate doctorului, el exprimă crezul vieții sale: exprimă crezul vieții sale: „Domnule,...eu totdeauna „Domnule,...eu totdeauna am dus o viață independentă”am dus o viață independentă”

Page 27: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda

finalul romanuluifinalul romanului

Moromete cel vechi,omul adunărilor Moromete cel vechi,omul adunărilor liniștite, va dăinui în sculptura naivă a lui liniștite, va dăinui în sculptura naivă a lui Din Vasilescu. Moromete tragic, omul Din Vasilescu. Moromete tragic, omul unei civilizații care piere, trăiește de aici unei civilizații care piere, trăiește de aici înainte în închipuirea Fiului.înainte în închipuirea Fiului.

Capitolul despre moartea lui Moromete e Capitolul despre moartea lui Moromete e tot ce s-a scris mai mișcător, pe această tot ce s-a scris mai mișcător, pe această temă gravă, în literatura română. temă gravă, în literatura română.

Moromete cel vechi,omul adunărilor Moromete cel vechi,omul adunărilor liniștite, va dăinui în sculptura naivă a lui liniștite, va dăinui în sculptura naivă a lui Din Vasilescu. Moromete tragic, omul Din Vasilescu. Moromete tragic, omul unei civilizații care piere, trăiește de aici unei civilizații care piere, trăiește de aici înainte în închipuirea Fiului.înainte în închipuirea Fiului.

Capitolul despre moartea lui Moromete e Capitolul despre moartea lui Moromete e tot ce s-a scris mai mișcător, pe această tot ce s-a scris mai mișcător, pe această temă gravă, în literatura română. temă gravă, în literatura română.

Page 28: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda

BibliografieBibliografie

Eugen Simion, „Scriitori români de azi”, Eugen Simion, „Scriitori români de azi”, Ed. Cartea Românească,1978,p.398-466Ed. Cartea Românească,1978,p.398-466

C.Bărboi,S.Boatcă,M.Popescu,„Limba și C.Bărboi,S.Boatcă,M.Popescu,„Limba și literatura română- pentru examenele de literatura română- pentru examenele de bacalaureat și de admitere în bacalaureat și de admitere în facultăți”,Ed. Recif,1992,p.297-309facultăți”,Ed. Recif,1992,p.297-309

Marin Preda, „Moromeții”, vol.I-II, Marin Preda, „Moromeții”, vol.I-II, Ed.Gramar, București,2000Ed.Gramar, București,2000

Page 29: M O R O M E Ț I I      de Marin Preda

Material realizat deMaterial realizat de Profesor Angela ChioreanProfesor Angela Chiorean Liceul Pedagogic „Iosif Vulcan”, OradeaLiceul Pedagogic „Iosif Vulcan”, Oradea


Recommended