+ All Categories
Home > Documents > Lucian Boia-Romania, Zara de Frontiera a Europei 1.0 10

Lucian Boia-Romania, Zara de Frontiera a Europei 1.0 10

Date post: 23-Nov-2015
Category:
Upload: flo-rin
View: 598 times
Download: 6 times
Share this document with a friend
278
LUCIAN BOIA ROMÂNIA ŢARĂ DE FRONTIERĂ A EUROPEI INTRODUCERE. Imaginile unei ţări. Această carte îşi propune să răspundă la întrebarea: ce este România? Voi încerca să descriu şi să explic o ţară. Dar poate fi cuprinsă o ţară într-o carte? Da şi nu. Realitatea este multiformă şi inepuizabilă, în timp ce reprezentarea ei nu poate fi decât limitată şi simplificată. Şi, inevitabil, subiectivă. O singură ţară, dar câte priviri asupra ei! O singură istorie, dar câte reconstituiri şi interpretări! Nici o imagine nu are cum să fie identică cu obiectul reprezentat. Vedem într-un anume fel. Şi cu cât realitatea este mai complexă şi susceptibilă de a fi privită din foarte multe puncte de observaţie, cu atât colecţia noastră de imagini câştigă în diversitate. Adaptării (şi deformării) prin imagine i se adaugă adaptarea (şi deformarea) prin cuvânt. Fără cuvinte nu am putea exprima nimic, dat tot cuvintele obligă realitatea să intre în anumite tipare mentale prestabilite. Cuvintele sunt prea abstracte, prea sărace şi prea rigide pentru a reda cu fidelitate inepuizabila bogăţie şi profunzime a universului. Putem rezuma, desigur, şi aşa facem îndeobşte, prin câteva imagini şi simboluri. De când există comunităţi umane, funcţionează un mecanism arhetipal: tandemul identitate- alteritate. Noi suntem noi, cu trăsăturile noastre, iar ceilalţi sunt diferiţi, fiecare cu trăsăturile lui. În fapt, oamenii mai mult se aseamănă decât se deosebesc; la fel şi comunităţile. Putem însă renunţa la distincţii? Se pare că nu. Şi atunci identificăm trăsături deosebitoare, le scoatem în evidenţă, le
Transcript

Lucian Boia

LUCIAN BOIAROMNIA AR DE FRONTIER A EUROPEI

INTRODUCERE. Imaginile unei ri. Aceast carte i propune s rspund la ntrebarea: ce este Romnia? Voi ncerca s descriu i s explic o ar. Dar poate fi cuprins o ar ntr-o carte? Da i nu. Realitatea este multiform i inepuizabil, n timp ce reprezentarea ei nu poate fi dect limitat i simplificat. i, inevitabil, subiectiv. O singur ar, dar cte priviri asupra ei! O singur istorie, dar cte reconstituiri i interpretri! Nici o imagine nu are cum s fie identic cu obiectul reprezentat. Vedem ntr-un anume fel. i cu ct realitatea este mai complex i susceptibil de a fi privit din foarte multe puncte de observaie, cu att colecia noastr de imagini ctig n diversitate. Adaptrii (i deformrii) prin imagine i se adaug adaptarea (i deformarea) prin cuvnt. Fr cuvinte nu am putea exprima nimic, dat tot cuvintele oblig realitatea s intre n anumite tipare mentale prestabilite. Cuvintele sunt prea abstracte, prea srace i prea rigide pentru a reda cu fidelitate inepuizabila bogie i profunzime a universului. Putem rezuma, desigur, i aa facem ndeobte, prin cteva imagini i simboluri. De cnd exist comuniti umane, funcioneaz un mecanism arhetipal: tandemul identitate-alteritate. Noi suntem noi, cu trsturile noastre, iar ceilali sunt diferii, fiecare cu trsturile lui. n fapt, oamenii mai mult se aseamn dect se deosebesc; la fel i comunitile. Putem ns renuna la distincii? Se pare c nu. i atunci identificm trsturi deosebitoare, le scoatem n eviden, le punem sub reflector. i astfel ne construim pe noi nine i l construim pe cellalt. ntr-o manier oarecum caricatural. Oamenii i comunitile ajung s se deosebeasc n mai mare msur n imaginar dect n realitate.1 Fiecare dintre noi are n minte asemenea repere geografice i antropologice simplificate. Nu ntru totul neadevrate, dar nici ntru totul adevrate. n ce msur reprezint ele ara sau oamenii la care ne referim, i n ce msur ne reprezint pe noi nine, maniera noastr de a privi i de a nelege lucrurile? Acum aproape 2500 de ani, Herodot, printele istoriei, a schiat pentru prima dat un tablou complet al lumii cunoscute. n faa cititorului se perind o mulime de ri i de popoare. S fie ns oare aceasta lumea adevrat sau mai curnd adaptarea ei greceasc, privirea greceasc asupra celorlali? A pune ntrebarea nseamn a da i rspunsul. Astzi suntem cu siguran mult mai bine informai; m ndoiesc ns c am fi mai obiectivi sau mai dezbrai de prejudeci dect Herodot. Privim ceva bine definit; dar privim mereu cu propriii ochi. O ar se multiplic la nesfrit. Ea nseamn o mulime de oameni i de lucruri, fiecare cu propria-i individualitate. nseamn i o istorie, aadar nu un tablou static, ci un film alctuit din multiple secvene. i nseamn nu numai ceea ce este i ceea ce a fost, ci i contiina oamenilor despre prezent i despre trecut, despre ei nii, despre orice. Ceea ce oamenii gndesc, ceea ce ei i imagineaz este la fel de semnificativ (dac nu chiar mai semnificativ) ca ceea ce se petrece n fapt. Realitatea i imaginarul se mpletesc ntr-un noian de viei, de fapte i de gnduri. i toate acestea se nmulesc din nou, n tot felul de variante, mai mult sau mai puin deformate n raport cu realitatea, n funcie de perspectiva observatorului. Cum vom face sinteza? Ce merit i ce nu merit reinut? La aceste ntrebri nu exist rspunsuri simple. nchipuindu-ne c o ar este una, facem abstracie de diversitatea elementelor care o compun ca i de faptul c acestea se pot combina n nenumrate sinteze. Ca orice ar, i Romnia se simplific i se multiplic n tot felul de imagini i de simboluri. Privit dinspre Occident este o ar aproape exotic, prin simpla ei aezare: undeva, la marginea Europei. Funcioneaz logica pe care am ntlnit-o deja la Herodot; ca i pentru printele istoriei, ceilali sunt cu att mai diferii, cu ct se afl mai departe de noi. Povestea lui Dracula s-a integrat perfect n acest sistem de reprezentri. Dei la vremea apariiei faimosului roman, Transilvania aparinea Ungariei, iar contele Dracula nsui nu este un romn, ci un aristocrat maghiar, Romnia a motenit mitul la 1918 mpreun cu teritoriul respectiv. Dracula nu i-ar fi gsit locul nici n Alpi (prea aproape de inima Occidentului), nici n Tibet (prea departe). Carpaii i ofer un decor tocmai potrivit. Este marginea Europei: acolo unde civilizaia de tip occidental se deschide spre o lume deja diferit. Spaiul romnesc reprezint pentru Occident primul cerc al alteritii: suficient de apropiat pentru a pune, prin contrast, ntr-o lumin i mai puternic configuraiile curioase i comportamentele nelinititoare. Doi autori occidentali au scris pagini frapante despre Romnia din preajma celui de-al doilea rzboi mondial: o ar aflat la captul unui secol de modernizare, de apropiere de structurile i de cultura Occidentului. Nicicnd nu fusese Romnia mai bine integrat n Europa. Iar Bucuretiul era deja de mult vreme supranumit micul Paris. Cei doi scriitori sunt foarte diferii: Paul Morand, un francez monden, cu strnse relaii n mediul romnesc (cstorit cu o romnc), i Olivia Manning, o tnr englezoaic retras i frustrat, puin dispus s vad lucrurile ntr-o lumin favorabil. Primul a publicat n 1935 volumul-eseu Bucarest, cea de-a doua, mai trziu, ncepnd din 1960, o Trilogie Balcanic, ale crei prime dou volume (Marea ans i Oraul deczut) au drept cadru Romnia anilor 1939-1940. Cel dinti privete ara cu simpatie, cealalt cu o antipatie nedisimulat. Remarcabil n aceast nepotrivire este ns acordul fundamental asupra caracterizrii civilizaiei romneti n sine. Celor doi vizitatori, care altminteri nu au nimic comun unul cu cellalt (n afara apartenenei lor la cultura apusean), Romnia le apare ca o ar doar parial integrat civilizaiei europene, o ar de margine, cu un fond nc pronunat de primitivism, amalgam ciudat de via modern citadin i de supravieuiri rustice. La Bucureti, remarc amuzat Paul Morand, circul de-a valma automobile Ford i care cu boi. Nici vorb de micul Paris! Olivia Manning i vede pe bucureteni drept un fel de rani, unii dintre ei rani autentici, alii mbrcai n haine de ora. O lume fluid, nesigur, unde lucrurile nu prea sunt luate n serios. Pentru scriitorul francez, mentalitatea cu totul neoccidental ar fi mai curnd o calitate, lecia pe care romnul o ofer occidentalului: adaptabilitatea, indulgena, optimismul, trecerea nepstoare prin istorie. Exact ceea ce o irit pe scriitoarea britanic! Pn la urm, rmne faptul c romnii sunt percepui ca fiind altceva, un popor animat de alt spirit dect cel al naiunilor occidentale: o anumit uurin de a tri i separ de seriozitatea responsabil a celorlali. n timp ce Occidentul se definete ca o lume ordonat i previzibil, Romnia aparine, dimpotriv, unui spaiu vag i imprevizibil.2 Din pcate pentru romni, latura seductoare a exotismului s-a estompat n favoarea imaginilor tenebroase. Dracula a marcat puncte. Ceauescu i-a venit n ajutor, cu varianta lui extravagant de comunism. Iar dup el, attea alte ntmplri care i-au nedumerit sau revoltat pe occidentali: o revoluie sngeroas nc nvluit n mister, expediii devastatoare ale minerilor la Bucureti, situaia intolerabil a copiilor abandonai n strad sau bolnavi de SIDA Toate acestea, rupte de context, au devenit simboluri negative ale Romniei. La extrema cealalt se contureaz imaginea turistic, bucolic, mbietoare a rii: frumuseea naturii, pitorescul aezrilor, ospitalitatea oamenilor, originalitatea artei i cntecului popular i ntre aceste extreme, firete, tot felul de alte imagini. Adevrate, neadevrate? Ce pot face altceva, la rndul meu, dect s aleg i s interpretez, potrivit propriilor mele opiuni? Cu ncercarea de a nu simplifica excesiv i de a explica ct mai mult. Romnia este cu siguran mai normal dect apare n interpretrile extreme. Ea prezint desigur i trsturi caracteristice. Acestea nu trebuie ns absolutizate. M ndoiesc c ar exista un tip anume de romn. Romnii sunt diferii ntre ei i, totodat, asemntori cu ceilali oameni. i regiunile Romniei prezint un tablou variat. Firete, toate la un loc dau o sintez care i are notele ei particulare. i chiar (pentru un occidental) ciudeniile ei. Nu exist ns o Romnie atemporal. Punctul meu de vedere este c trsturile distincte se explic prin istorie i prin starea actual a societii romneti. Romnia de astzi nu seamn prea mult cu Romnia de ieri. i nici Romnia de mine nu va mai fi ca Romnia de astzi. Iat, aadar, n cele ce urmeaz, nu Romnia n deplintatea ei, ci, pur i simplu, o interpretare personal, Romnia mea. 1. Privire pe hart. La rscruce de civilizaii. Prima dificultate pe care o prezint Romnia este chiar aprecierea locului ei pe harta Europei. Crei zone i aparine: Europei Rsritene, Balcanilor, Europei Centrale? Nu este greu de constatat, din punct de vedere strict geografic, c Peninsula Balcanic nu cuprinde i Romnia. Limita ei nordic o formeaz Dunrea, iar Romnia se afl la nord de Dunre; face excepie doar Dobrogea, regiunea situat ntre Dunre (la vest i la nord) i Marea Neagr (la rsrit). i totui Nu doar pmntul, munii i rurile definesc un spaiu de civilizaie. Romnia este, n bun msur, balcanic, printr-o lung istorie, prin multiple raporturi umane i culturale. Dunrea mai curnd unete dect separ. n Antichitate, triburile tracice ocupau jumtatea de nord a Peninsulei Balcanice i teritoriul actual al Romniei. Expansiunea roman i procesul de romanizare s-au petrecut att la sud ct i la nord de Dunre. n Evul Mediu, Bizanul a oferit romnilor principalul model politic, cultural i religios, n bun msur prin intermediul slavilor balcanici. i turcii au naintat tot prin Balcani i i-au ataat pe romni, timp de mai multe secole, stpnirii lor, alturi de celelalte popoare balcanice; dintre acestea, grecii au exercitat, la nceputul epocii moderne, o influen cultural foarte puternic. Hotrt lucru, Romnia nu poate fi desprins de Balcani, dar cum nu este, totui, un teritoriu propriu-zis balcanic, istoricii i geografii romni au optat pentru ncadrarea ei n Europa de sud-est, formul care cuprinde Balcanii plus Romnia. Iat problema rezolvat, cel puin terminologic! n fapt, lucrurile sunt mai complicate, fiindc Romnia nu este o ar omogen sau, mai bine zis, nu a fost, pn nu demult. Romnia de astzi (care s-a nscut abia la 1859 i i-a dublat teritoriul la 1918) este, n mare, alctuit din trei ri istorice: ara Romneasc, la sud, ntre Dunre i Carpaii de miazzi; Moldova, la est, ntre Nistru i Carpaii rsriteni; i Transilvania, la apus, desprit, prin arcul Carpailor, de celelalte dou ri. Simplificnd lucrurile, am fi tentai s spunem c ara Romneasc, lipit de Dunre, se nfieaz ca predominant balcanic, n timp ce Moldova privete nu numai spre sud, dar i spre nord, ctre Polonia, i spre rsrit, ctre stepele ruseti, iar Transilvania aparine Europei Centrale i, ntr-o msur apreciabil, spaiului occidental de civilizaie. Multe valuri au venit dinspre rsrit, de la sciii antici pn la rui n epoca modern, i multe altele dinspre apus, de la celi i romani pn la unguri (pornii iniial dinspre Urali, dar stabilii n Cmpia Panonic, la vest de spaiul romnesc) i germani. Romnia este aadar, n acelai timp, balcanic, rsritean i central-european, fr s aparin pe deplin nici uneia din aceste diviziuni, de altfel destul de artificiale. Dar aezarea geografic, orict ar fi de important pentru destinul unei ri, nu traseaz o evoluie de neclintit. Intervin i conjuncturile istorice (comunismul, de pild, a fcut ca o bun parte a Europei, ataat Uniunii Sovietice pn n inima Germaniei s fie perceput la un moment dat drept rsritean; odat ieite din comunism, aceleai ri sunt considerate astzi central-europene). Poate interveni uneori o alegere decisiv. O asemenea alegere au fcut romnii n prima jumtate a secolului al XIX-lea, cnd s-au decis s se rup de spaiul rsritean i s se orienteze spre Occident. n scurt timp, societatea romneasc a adoptat, n linii generale, modelul cultural i politic apusean. Parial, n realitate, i nc i mai mult n imaginar, Romnia a devenit o prelungire a Europei occidentale. Iat, aadar, o ar care privete spre toate punctele cardinale ale Europei. Individualitatea ei se exprim i prin faptul c pn acum nu a ales, n mod decisiv, o anume direcie. Spaiul romnesc se nfieaz ca un spaiu de margine. De-a lungul istoriei s-a aflat mereu la limita marilor ansambluri politice i de civilizaie. Aici a fost o margine a Imperiului Roman (frontiera dintre lumea roman i cea barbar tind n dou Dacia Romnia de astzi). Aici a fost i marginea Imperiului Bizantin, apoi a Imperiului Otoman. i civilizaia occidental tot pn aici s-a extins. La nceputul epocii moderne, exact n spaiul romnesc se ntlneau trei mari imperii: otoman, habsburgic i rus. Fa de Rusia, fa de Germania sau de Austria, fa de Turcia, romnii s-au aflat mereu la margine. i astzi ei se afl tot la margine, la marginea Uniunii Europene, ca ar de frontier, nc n afara Uniunii, i n curnd, tot ca ar de frontier, n interiorul ei. Aceast permanent situaie de frontier a avut dou efecte complementare i contradictorii. Pe de o parte, un anume grad de izolare, receptarea atenuat a diverselor modele, perpetuarea structurilor tradiionale i o mentalitate ataat de valorile autohtone. Pe de alt parte, dimpotriv, extraordinara combinaie de infuzii etnice i culturale venind din toate direciile. Romnia este o ar care a asimilat, de la o epoc la alta, sau difereniat n funcie de regiuni, elemente turceti i franceze, maghiare i ruse, greceti i germane Cu greu s-ar mai gsi n Europa un amestec att de variat, o sintez alctuit din attea culori diferite. Aezat la rscruce de drumuri i civilizaii, spaiul romnesc este prin excelen deschis; l-au caracterizat o permanent instabilitate i o nencetat micare de oameni i valori. Exist n toate o msur. Depirea msurii poate provoca reacii adverse. Receptiv la modelele strine, dar simindu-se uneori covrit de ele, romnul ncearc n acelai timp s se apere, salvndu-i fondul autohton. Unii romni privesc spre Europa, alii nu vor s priveasc n afar. Europenismul i autohtonismul ilustreaz o polarizare intelectual tipic societii romneti. Ne deschidem ctre ceilali sau ne nchidem n noi nine? Confruntarea dintre aceste tendine opuse a nsoit procesul de modernizare a ultimelor dou secole. Evident, nu romnii au inventat dramatizarea raporturilor cu ceilali: aceasta este o trstur universal a imaginarului. Poate ns c romnii dramatizeaz n mod deosebit, admirnd sau respingnd, prelund fr nuane sau refuznd din principiu. Este rezultatul contradictoriu al unei istorii contradictorii. S mai spunem complicnd n continuare lucrurile c cele trei ri din care s-a alctuit Romnia modern se divid la rndul lor n mai multe regiuni. ara Romneasc este format din Oltenia, Muntenia i Dobrogea; Moldova, din Moldova propriu-zis, Basarabia i Bucovina; iar Transilvania (nume generic prin care se nelege teritoriul situat la apus de Carpai), din Transilvania propriu-zis, Banat, Criana i Maramure. Sunt zece provincii care au avut, sau au cptat la un moment dat, n funcie de evoluiile istorice, trsturi proprii; ele se deosebesc unele de altele, ntr-o msur mai mic sau mai mare (deosebiri atenuate n ultima jumtate de secol, dar nc perceptibile). Elementul de legtur l-a constituit prezena aproape pretutindeni, ca populaie majoritar, a romnilor. Dar i ntre romni exist deosebiri i, cu att mai mult, n compoziia etnic general a regiunilor sau n raporturile lor cu diverse alte spaii europene. Sunt regiuni care au privit spre apus, altele spre Balcani, altele spre nord sau spre rsrit. Sunt regiuni cu populaie aproape exclusiv romneasc, altele n care, alturi de romni, triesc (i mai ales au trit) numeroase alte neamuri, ele nsele de limbi, culturi i religii foarte diferite: turci i ttari, maghiari, germani, srbi, rui, ucraineni, evrei Aproape o sintez a Europei! Pentru a nelege mai bine Romnia, este util s ncepem prin a trece n revist aceste zece uniti geografice, istorice i umane. De unde vom privi ns, din ce moment al istoriei? Geografia fizic, relativ puin schimbat de-a lungul secolelor, este mai uor de fixat ntr-o sintez dect alctuirile umane, istorice i culturale, aflate n permanent micare (pretutindeni, dar cu att mai mult n spaiul romnesc, caracterizat printr-o pronunat instabilitate istoric). Fiecare epoc nfieaz altceva. Alegerea pe care o propun, ndeosebi pentru informaiile statistice de ordin demografic i social, este anul 1930. De ce? Din motive mai puin arbitrare dect ar prea la prima vedere. Atunci s-a fcut primul (i singurul) recensmnt n Romnia Mare.1 Toate provinciile romneti sau foste cndva romneti sunt astfel reunite i pot fi comparate cu uurin. n plus, acest moment corespunde unei faze nc nu foarte avansate de modernizare. Structurile tradiionale, rezultnd din secole de istorie, erau nc vii. Nu aveau s mai rmn aa mult vreme. Peste puin timp ncepea experimentul comunist: o politic agresiv de omogenizare social i teritorial. Astzi, deosebirile nc existente dintre provincii s-au atenuat considerabil. Urbanizarea, pe de o parte, iar, pe de alt parte, emigrarea masiv a unor etnii (germani, evrei, turci) au modificat radical peisajul uman tradiional. 1930 este ultimul moment cnd modernitatea nu acoperise nc istoria anterioar. S pornim aadar explorarea Romniei din acest punct, urmnd ca apoi s derulm i alte secvene, fie anterioare, fie mai recente. Sudul: ara Romneasc. ncep cu ara Romneasc, unitatea istorica-geografic a sudului Romniei de astzi (n jurul creia s-a creat Romnia modern).2 Prima regiune, privind dinspre vest spre est, este Oltenia, cuprins ntre Carpai, Dunre i rul Olt (afluent al Dunrii). n colul su sud-vestic, Carpaii se ntlnesc cu Balcanii, iar Dunrea i croiete drum prin aceast mbinare de muni, tind defileul de la Porile de Fier. Relieful Olteniei descrete dinspre nord spre sud: muni, dealuri i cmpie. Este n cea mai mare parte un inut deluros. Este i inutul cel mai romnesc dintre toate inuturile romneti. Prea puini strini s-au aezat aici de-a lungul istoriei (situaie excepional n istoria romnilor!). Recensmntul din 1930 d un total de 97,5% etnici romni. Era i una dintre cele mai rurale zone ale rii: doar 13% populaie urban (procentul pe ar: 20%). n consecin, multe trsturi culturale tradiionale: numr mai mare de analfabei ca n majoritatea celorlalte provincii (i cu o diferen apreciabil ntre gradul de cultur al brbailor i femeilor, iari o trstur tipic de tradiionalism: 70,4% brbai tiutori de carte, ns doar 31% femei, cea mai accentuat disproporie din tot spaiul romnesc). Slaba angajare n modernitate a permis supravieuirea unui folclor extrem de viu, Oltenia oferind una dintre cele mai dense i mai originale variante de art popular romneasc. De aici, din munii Olteniei, a plecat n lume Constantin Brncui; el avea s revoluioneze sculptura modern, n sensul unei simplificri i abstractizri corespunztoare motivelor tradiionale romneti. Mergnd spre rsrit i trecnd Oltul, ajungem n Muntenia, provincie de dou ori mai ntins dect Oltenia, nucleul rii Romneti, i mai trziu al Romniei. Ca i Oltenia, este cuprins ntre Carpai i Dunre i, la fel, altitudinea descrete dinspre nord spre sud: muni, dealuri, cmpie, cu deosebirea c, naintnd spre est, cmpia ctig tot mai mult teren. Ea acoper cea mai mare parte a Munteniei. Aici se afl grnarul rii. Aici, la ntretierea unor importante drumuri comerciale, s-a dezvoltat i cel mai mare centru urban, devenit capital a rii Romneti, apoi a Romniei: Bucuretiul (situat n Cmpia Dunrii, la numai 60 de kilometri de fluviu, deci de extremitatea nordic a Peninsulei Balcanice). i n Muntenia marea majoritate a populaiei este tot romneasc, ns cu un procent mai mare de strini ca n Oltenia: 93,4% n 1930, nivel care scade n mediul urban la 82,3%. Oraele nsumau 27,1% din populaie: mult peste media rii, provincia cea mai urbanizat, n primul rnd datorit capitalei. Bucuretiul, dar i alte orae, precum Brila, port foarte activ la Dunre, aveau o pronunat not cosmopolit (alturi de romni, procente semnificative nregistrnd, la 1930, evreii, grecii, ungurii, germanii, iganii). Dunrea mrginete Muntenia nu numai la sud dar i la est. Apele fluviului i schimb brusc cursul spre nord, apoi, nc odat, spre rsrit, vrsndu-se n Marea Neagr prin trei brae care formeaz cea mai mare delt a Europei. ntre cele dou laturi ale Dunrii i litoralul Mrii Negre este cuprins Dobrogea. Convenional, raportnd-o la cele trei mari diviziuni ale rii, este legat de ara Romneasc. n fapt, i geografic, i istoric, i n sens etnic-cultural, Dobrogea este de sine stttoare, una dintre cele mai interesante entiti nu numai ale Romniei, ci ale ntregului continent. Aici, cel mai recent pmnt european, lumea nc nedifereniat, terestr i acvatic a Deltei, cu uluitoarea ei bogie de plante i animale, se nvecineaz cu unul dintre cele mai vechi: munii Dobrogei, cu nlimi modeste, tocii de trecerea vremii; n restul teritoriului, podi i cmpie. Climat n genere arid i aspru, influena mrii fcndu-se simit strict pe litoral. Dobrogea nu a aparinut rii Romneti dect vreo trei decenii, n vremea domniei lui Mircea cel Btrn (1386-1418). n Antichitate aici triau geii, o ramur a tracilor, nrudii cu dacii. S-au aezat printre ei i sciii, popor de origine iranian, venii din stepele nord-pontice. Grecii au ntemeiat colonii pe litoral. Ruinele uneia dintre ele, Istros (Histria), reprezint un important antier arheologic i o atracie turistic. Tomis, oraul cel mai mare i mai activ n epoca elenistic i roman, este acoperit astzi de un ora modern, Constana, principalul port maritim al Romniei. La Tomis a fost exilat (din motive rmase obscure), n vremea lui Augustus, i acolo a i murit, chinuit de dorul Romei, poetul Ovidiu; statuia lui se nal n piaa central a Constanei. Dobrogea a fost roman, apoi bizantin, dup care a aparinut primului arat bulgar, din nou bizantinilor, i iari bulgarilor. n secolul al XIV-lea apare ca un mic stat de sine stttor, condus de Dobrotici (de unde probabil i numele provinciei). A fost apoi ncorporat rii Romneti, dar la scurt timp cucerit de turci care au stpnit-o patru secole i jumtate, pn la 1878, cnd a revenit Romniei (n urma rzboiului ruso-romno-turc din 1877-1878). Avea pe atunci o populaie amestecat, grupul islamic: turcii i ttarii, fiind mai numeros dect romnii. Romnii au colonizat teritoriul i I-au pus n valoare (pn atunci fusese un inut de margine al Imperiului Otoman, cu totul neglijat). S-au aezat aici romni din sudul Transilvaniei, agricultori i cresctori de vite (mocani), aromni din Peninsula Balcanic Constana abia dac era puin mai mult dect un sat. A devenit un ora modern i unul dintre porturile nsemnate ale Europei. La 1930, structura populaiei era urmtoarea (socotind i Cadrilaterul, dou judee luate de la Bulgaria n 1913 i retrocedate n 1940): romni 44,2% (aadar, doar o majoritate relativ), bulgari 22,8%, turci 18,5%, ttari 2,7%, rui 3,4%, germani 1,5%, greci 1,1%. n numr mai mic, erau ns reprezentate aproape toate naiile Europei i ale Orientului. Dobrogea a fost din pcate nu mai este un mozaic etnic i cultural ieit din comun. Nicieri, ntr-un spaiu att de restrns, nu se putea ntlni n Europa un asemenea amalgam de limbi, religii i moduri de via. Rsritul: Moldova. A doua mare unitate istorico-geografic, Moldova, a avut timp de secole o evoluie unitar. La 1775, Imperiul Habsburgic a anexat partea nordic a rii, care a cptat numele de Bucovina. Cteva decenii mai trziu, n 1812, ruii au anexat jumtatea ei rsritean, numit de atunci Basarabia. Moldova a intrat astfel n epoca modern mprit n trei regiuni, fiecare afirmndu-i trsturi proprii. Moldova rmas de sine stttoare n urma pierderii celor dou regiuni ocup mai puin de jumtate din ntinderea fostului principat al Moldovei. Este un inut de dealuri domoale, aezat ntre liniile paralele nord-sud ale Carpailor Rsriteni i rului Prut, afluent al Dunrii. Ponderea romnilor era la 1930 ceva mai mic dect n Muntenia: 89,8%, procent sensibil mai sczut la orae: 70,8%. Crescuse mult n secolul al XIX-lea numrul evreilor, majoritatea emigrai din Galiia. Reprezentau 6,5% din totalul locuitorilor, iar n mediul urban 23,1%. La lai, capitala Moldovei, formau o treime din populaie (pe la 1900 erau chiar jumtate), proporie ntlnit i n alte orae. Bucovina, cea mai nordic provincie a rii (mpreun cu Maramureul), adpostete ntr-un poetic decor de dealuri i pduri vechea capital a Moldovei Suceava precum i mnstiri din secolele XV-XVII, astzi, pe lng funcia lor religioas, puncte de atracie turistic (vestite ndeosebi pentru bisericile acoperite cu fresce n exterior). Anexarea la Austria a complicat alctuirea etnic a acestui vechi pmnt moldovenesc. La 1930, romnii formau 44,5% din populaie (singura provincie, mpreun cu Dobrogea, unde nu aveau majoritatea absolut), fiind urmai de ucraineni, cu 27,7%, i apoi de evrei, cu 10,8%, i de germani, cu 8,9%. La orae romnii reprezentau doar 33%, evreii ridicndu-se la 30%, iar germanii la 14,7%. Ca i n cazul Dobrogei, dar alctuit din alte elemente, un interesant mozaic etnic i cultural care, dac istoria ar fi permis-o, putea s produc o sintez original. Provincia este astzi tiat n dou, partea de nord (majoritar ucrainean) revenind n urma celui de-al doilea rzboi mondial Uniunii Sovietice (acum aparinnd Ucrainei). Basarabia este mrginit la vest de Prut, la est de fluviul Nistru, iar la sud de litoralul Mrii Negre. Dup ocuparea inutului, autoritile ruseti au practicat o politic de colonizare i de rusificare. La 1930, componena etnic era urmtoarea: romni 56,2%; rui 12,3%; ucraineni 11%; evrei 7,2%; bulgari 5,7%; gguzi (vorbitori de limb turc, ns cretini) 3,4%; germani (colonizai n secolul al XIX-lea) 2,8%. n judeele din sud, Ismail i Cetatea Alb, ca i n nord, n judeul Hotin, majoritatea o aveau ucrainenii i ruii. Reanexat de Uniunea Sovietic n 1940, Basarabia a fost divizat, sudul i nordul revenind Ucrainei, iar partea central, creia i s-a alturat i o fie pe malul stng al Nistrului (Transnistria), cu populaie n bun msur tot romneasc, a format Republica Sovietic Socialist Moldoveneasc, n cadrul imperiului sovietic, devenit, o dat cu destrmarea acestuia, n 1991, independent, sub numele de Republica Moldova. Astzi exist n consecin dou Moldove: regiunea din Romnia cu acest nume i Moldova independent, corespunznd n mare parte, dar nu n totalitate, Basarabiei. i n principatul Moldovei, Basarabia fusese un inut de margine; ponderea politic i cultural o avea Moldova dintre Carpai i Prut, rmas ntre frontierele Romniei. n cadrul Romniei Mari, Basarabia era provincia cea mai rmas n urm sub aspect economic i cultural. Avea proporia cea mai mic de populaie urban: 12,9% (iar n orae romnii reprezentau doar 31%). Avea un procent foarte mic de tiutori de carte: 38,1% (procentul general pe ar 57%). Toate acestea plasau Basarabia ntr-o poziie cu totul aparte. Oprimai mai nainte, ca i dup aceea, de rui, basarabenii au avut motive s reproeze i romnilor o atitudine de superioritate i lips de interes fa de problemele lor. Este i acesta un motiv care a contribuit la neintegrarea Basarabiei n Romnia dup dezmembrarea Uniunii Sovietice (alturi, firete, de ali factori: importanta minoritate ruso-ucrainean mai bine plasat economic i social dect romnii; propaganda antiromneasc din anii regimului sovietic, care a lsat urme; rezervele sau chiar mpotrivirea Rusiei i Ucrainei fa de o eventual unire cu Romnia). Se pare c lucrurile evolueaz spre constituirea unei naiuni moldoveneti distincte (chiar dac ceea ce s-a numit n epoca sovietic limb moldoveneasc nu este altceva dect limba romn, cu unele particulariti regionale i presrat cu neologisme ruseti. Cert este ns c diferena cultural dintre romni i moldoveni s-a adncit.) Apusul: Transilvania. n sfrit, a treia mare unitate o formeaz inuturile de peste muni (privind dinspre ara Romneasc i Moldova). Se folosete, n limbajul curent, numele generic de Transilvania, dei n sens propriu Transilvania nu reprezint dect o parte este drept, partea central i cu o individualitate istorico-politic mai bine precizat a acestui complex teritorial. Sunt regiunile care au participat nu la istoria Balcanilor sau a Rsritului, ci a Europei Centrale (n asociere mai nti cu Ungaria, apoi cu Imperiul Habsburgic). Transilvania propriu-zis (fostul principat al Transilvaniei) poate fi caracterizat metaforic drept o cetate de muni. Este nconjurat din toate prile de Munii Carpai. Carpaii meridionali (numii cndva i Alpii Transilvaniei, cu nfiare semea i nlimi de peste 2500 de metri) o separ de ara Romneasc, iar Carpaii rsriteni de Moldova. Arcul carpatic este completat spre vest de masivul Carpailor Apuseni care marcau limita dinspre Ungaria a principatului. Sub raport etnic, la 1930, romnii reprezentau 57,6%, maghiarii 29,1%, iar germanii 7,9%. La orae romnii erau nc minoritari, dei ponderea lor crescuse dup 1918: 35,9%, fa de maghiari 39,8% i germani 12,7%. Chiar acum, cnd oraele Transilvaniei sunt n msur apreciabil romnizate, arhitectura lor las s li se ntrevad originea. Clujul (Kolozsvr) i Trgu Mure (Marosvsrhely) au fost orae ungureti, iar Sibiul (Hermannstadt), Braovul (Kronstadt) sau Sighioara (Schssburg), fondate de sai, pstreaz nfiarea tipic a unor burguri germane. Divizrile religioase aduceau un grad n plus de complexitate. Majoritatea romnilor prsiser la 1700 biserica ortodox pentru a deveni greco-catolici (Blajul, sediul mitropoliei greco-catolice, era supranumit mica Rom a romnilor). Germanii (sai, ai cror strmoi au emigrat ncepnd de pe la mijlocul secolului al XII-lea n cea mai mare parte din regiunile nord-vestice ale Germaniei, unii dintre ei rude ndeprtate ale saxonilor care au trecut n Anglia) mbriaser luteranismul. Ungurii erau mprii ntre reformai (calvini), catolici i unitarieni. n procente, tabloul religios al Transilvaniei se nfia astfel: greco-catolici 31,1%; ortodoci 27,7% (singura regiune, mpreun cu Maramureul istoric n care ortodocii nu ocupau prima poziie); reformai 15,5%; romano-catolici 12,8%; luterani 7,6%; unitarieni 2,1%; mozaici 2,5%. Prin decorul su de muni i prin tripla alctuire etnic, precum i prin diversitatea religioas, Transilvania semna oarecum cu Elveia. Spre deosebire ns de aceasta, zonele etnice nu erau precis delimitate, populaia fiind amestecat. n plus, condiiile sociale nu fuseser egale. Aristocraia era maghiar, burghezia n mare msur german, iar majoritatea rnimii romneasc. Elveia s-a constituit din etnii juxtapuse (rezultatul fiind o combinaie de solidaritate i indiferen), n timp ce amestecul inegalitar caracteristic Transilvaniei a generat frustrri (n ce-i privete pe romni) i tensiuni. Rezultatul nu avea cum s fie o nou Elveie, ci orientarea spre Romnia a romnilor majoritari. ntre Transilvania i Ungaria, cobornd dinspre munte spre Cmpia Tisei, se disting nc trei regiuni care nu au atins ns gradul de coeren geopolitic i de continuitate istoric ale principatului transilvan. Toate trei sunt tiate astzi de frontiera care separ Romnia de Serbia, Ungaria i Ucraina. Banatul, provincia sud-vestic a Romniei, este cuprins ntre muni (la rsrit), Dunre (la sud), Tisa (la vest) i Mure, afluent al Tisei (la nord). Relativa lui autonomie istoric se datoreaz faptului c a fost un teritoriu de grani, cu funcia militar corespunztoare. n Evul Mediu a aparinut Ungariei. n secolul al XVI-lea a fost cucerit de turci. Acetia l-au pierdut n 1718 n favoarea Imperiului Habsburgic. Rvit de rzboaie, teritoriul a fost colonizat i pus n valoare de noua stpnire. nc de la sfritul secolului al XVII-lea s-au refugiat aici srbi de la sud de Dunre. Au fost adui numeroi germani (numii aici vabi) mai ales din prile sudice i vestice ale Germaniei (catolici, spre deosebire de saii transilvneni luterani). Timioara, capitala provinciei, a devenit un ora tipic austriac (supranumit i mica Vien). n comparaie cu Transilvania, cristalizat de secole n structurile ei etnice i politice, Banatul aprea ca o frontier n micare, o ar n mare msur nou, pus n valoare de coloniti. Se explic astfel i faptul c tensiunile etnice nu au cunoscut amploarea i dramatismul celor din Transilvania (dei nenelegeri au existat, i nu numai ntre romni i unguri, dar i ntre romni i srbi; s-a format ns i o cultur a diversitii etnice). La 1918, regiunea s-a mprit ntre Romnia i Iugoslavia (partea revenit Serbiei numindu-se Voivodina). n 1930, Banatul integrat Romniei avea 54,3% populaie romneasc; al doilea element etnic era cel german, cu 23,8%; ungurii, mai puini ca n Transilvania, reprezentau doar 10,4%, iar srbii i croaii, 4,3%. i configuraia religioas era diferit de a Transilvaniei: puini greco-catolici, reformai sau luterani; aproape toi romnii precum i srbii erau ortodoci (56,1% din populaie), iar germanii i maghiarii romano-catolici (34,2%). La nord de Banat se afl un inut mai vag definit geografic i istoric, numit de romni Criana (de la cele trei Criuri care l strbat, reunite apoi ntr-un singur ru, afluent al Tisei). Regiunea este mrginit la est de Carpaii apuseni, la sud de Mure, iar la vest de Tisa. Frontiera cu Ungaria o taie n dou. Istoricete a aparinut Ungariei (fr s beneficieze ca Transilvania sau Banatul de un statut special), dar ca i n celelalte inuturi de peste muni majoritatea populaiei (n partea alipit Romniei la 1918) era romneasc; la 1930, romnii reprezentau 61,2%, maghiarii 25,1%, iar germanii 5,8%. i Maramureul, regiunea cea mai nordic, a fcut parte timp de secole din Ungaria, ns i-a pstrat individualitatea, datorit relativei sale izolri. Este o ntins depresiune deluroas 10.000 km2 nconjurat de muni. Romniei i-a revenit doar o treime la 1918, restul (cu populaie majoritar ucrainean) fiind nglobat atunci n Cehoslovacia (astzi n Ucraina). Maramureul romnesc numra, la 1930, 57,5% romni, un procent relativ mic de maghiari 7%, puini germani 2%, n schimb destul de muli ucraineni 11,9%, i nc i mai muli evrei (stabilii ntr-o perioad mai recent) 20,6%. Alt trstur distinctiv: numrul nensemnat de ortodoci, greco-catolicii (romni i ucraineni) reprezentnd 65% din populaie. Era o regiune pronunat rural (cu numai 17% populaie urban), cu un numr redus de tiutori de carte (38%). Datele menionate privesc strict Maramureul istoric; n prezent, sub acest nume, se cuprinde o regiune mai larg, n partea ei apusean aflat n afara munilor i avnd un caracter mai puin tradiional i mai pronunat urban. Habitatul rural i un mod de via puin atins de modernitate se pstrau mai bine n Maramure ca oriunde n Romnia (i nc se mai pstreaz, n ciuda industrializrii i a urbanizrii). Exist o mulime de elemente specifice: costumul, dansul, arta religioas i popular, ndeosebi meteugul cioplitului n lemn Sunt faimoase porile sculptate maramureene sau, i mai impresionante, bisericile construite n ntregime din lemn, cu turle nalte i zvelte. Alturi de Delta Dunrii i de mnstirile din Bucovina, peisajul maramureean este una dintre imaginile cele mai originale i mai autentice pe care le ofer Romnia. O singur ar, zece regiuni. Zece regiuni, o singur ar. Romnia este o sintez, rezultat dintr-o mare diversitate. Pentru a o nelege trebuie interogat istoria. ncepnd cu nebuloasa i mitologizata problem a originilor i ncheind cu Romnia de astzi, aflat nc n cutarea drumului su. 2. O insul latin. Urmaii Romei. Originile sunt o preocupare major a romnilor. n asemenea msur, nct trecutul pare uneori pentru ei mai important dect viitorul. Cnd, cum i unde s-a format poporul romn? Care sunt elementele lui componente? La aceste ntrebri, mitologia rspunde mult mai sigur dect o poate face o abordare istoric prudent i critic.1 Prima dificultate pornete chiar de la conceptul n discuie. Ce nseamn popor? Ce i unete pe oameni ntr-un popor? Iat un termen destul de vag, care a mai fost, n plus, i intens politizat. Conceptul antropologic de etnie pare mai adecvat i mai neutru; dar pn la urm nu opereaz dect o deplasare semantic, care nu lmurete esenialul. Principalul liant este ndeobte limba, o limb comun; dar i sub acest aspect apar tot felul de complicaii sau de excepii: un popor poate depi limitele unui spaiu lingvistic, dup cum un spaiu lingvistic se poate mpri ntre mai multe solidariti etnice (fragmentarea dialectal a limbilor aducnd un plus de complexitate). Dar nu este numai limba. Sunt i alte structuri, sociale i culturale, care ncheag un popor. Pot fi ele ns definite cu precizie? Se adaug i este chiar esenial un fond simbolic. Un popor (o etnie) se recunoate n anume simboluri, repere istorice, culturale i politice. Mai nti de toate are un nume! Putem oare vorbi despre un popor, atunci cnd populaia respectiv nu are contiina apartenenei la o comunitate i cnd nu se numete ea nsi ntr-un anume fel? Desigur, dac vrem, n materie de concepte, putem aproape orice. Este ns corect s ne definim cu precizie opiunile. Ajunge ca romnii s vorbeasc romnete pentru a fi romni? Atunci, formarea poporului romn se reduce pur i simplu la formarea limbii romne. Devine o problem strict lingvistic. Dac pretindem ns i alte repere comune, lucrurile se complic. Cnd ajung romnii s-i spun cu toii romni, s se considere un corp comun, distinct de celelalte entiti etnice? Nu este uor de spus. i scoienii vorbesc englezete, fr a fi englezi. Ei sunt britanici, dar aici ajungem la conceptul de naiune, concept politic modern care nglobeaz i depete semnificaiile strict etnice (suveranitatea poporului potrivit principiilor democratice, ideea statului-naiune, sacralizarea naiunii care subordoneaz toate celelalte valori i structuri). Este uor de spus cnd s-a afirmat naiunea romn (ca mai toate naiunile europene, n secolul al XIX-lea), dar mai greu de definit etapele formrii poporului, pentru simplul motiv c poporul este un concept mai vag dect naiunea. Moldovenii sunt parte alctuitoare a naiunii romne, nu n mai mic msur dect muntenii romnii din ara Romneasc. Pn n secolul al XIX-lea, ei nu numai c au avut statul lor i istoria lor distinct, dar nici nu i-au spus romni, ci moldoveni. Altminteri erau foarte apropiai i contieni de acest fapt prin limb, cultur i alte forme de solidaritate de ceilali romni. Din perspectiva actual, sunt romni, fr ndoial. Dar din propria lor perspectiv, cu secole n urm? n problema ncurcat a originii romnilor, exist totui un punct fix, pe care nu l contest nici un lingvist: faptul c limba romn i are originea n limba latin. Este o limb romanic, ntocmai ca italiana, franceza, spaniola i portugheza, prezentnd ns originalitatea (una dintre multiplele originaliti romneti) c a evoluat nu n vestul continentului, ca celelalte, ci n rsrit, n zona predominant slav a Europei. Este ce a rmas din domeniul rsritean al latinei (care cuprindea n Antichitate i jumtatea nordic a Peninsulei Balcanice). n plus, romnii poart un nume remarcabil. Sunt singurul popor romanic (alturi de micul grup al rumanilor din Elveia) care a pstrat numele vechilor stpnitori ai lumii. Forma iniial a fost rumn (transmis i n alte limbi: Rumanian, Roumain), modificat n epoca modern n romn, pentru a semna i mai bine cu roman (ortografierea fiind aproape identic). Iniial, romni i spuneau cei din ara Romneasc, de unde i numele rii, apoi denumirea s-a generalizat (interesant c rumni se numeau n ara Romneasc i ranii dependeni, curios amalgam lingvistic ntre starea social cea mai de jos i numele poporului i al rii). Nu este de mirare c ntr-o prim faz factura limbii romne i nsui numele de romn i-au ndreptat pe erudiii cuttori ai originilor mai nti de toate, i chiar exclusiv, spre romani. Aa i-au vzut pe romni istoricii din Renatere: drept descendeni ai romanilor. Romnii nii ncep s se intereseze ceva mai trziu de originile lor latine. Aceasta deoarece, pe cnd n Occident nflorea Renaterea, ei se aflau integrai n cultura slavon a Rsritului. Reperele lor culturale nu erau latine, ci greceti i slave, determinate de apartenena lor la Biserica ortodox. De fapt, catolicismul i ortodoxia mpriser Europa n dou, indiferent de limbi i de etnii. Europa latin era Europa catolic (devenit parial protestant n secolul al XVI-lea). Polonezii, dei slavi, aparineau, prin catolicism, spaiului latin. Romnii, dei vorbeau o limb romanic, aparineau, prin ortodoxie, spaiului slav. Ei chiar scriau, i aveau s scrie pn n plin secol XIX, cu caractere chirilice, la fel ca bulgarii, srbii i ruii. Ce conteaz mai mult: originile ndeprtate sau sinteza cultural a fiecrei epoci? ntr-un sens, polonezii erau pe atunci mai latini dect romnii! Romnii i-au descoperit latinitatea n secolul al XVII-lea. Este perioada cnd slavona, omniprezent mai nainte n Biseric, n actele de cancelarie sau n primele scrieri cu caracter istoric, se retrage n favoarea limbii romne. Se petrece o prim deschidere nc limitat spre cultura occidental. Unii tineri boieri merg la studii n strintate i ajung s nvee i latinete. n Polonia, de pild, cu care Moldova ntreinea relaii strnse. Acolo nva Grigore Ureche i Miron Costin, cei mai de seam istorici moldoveni din secolul al XVII-lea. n Letopiseul rii Moldovei, scris n anii 1640, Grigore Ureche constat asemnarea frapant dintre unele cuvinte romneti i cuvintele latineti corespunztoare. El conchide c romnii, toi romnii (moldoveni, munteni, ardeleni), au o origine comun, i anume se trag de la Roma. Cteva decenii mai trziu, Miron Costin dedic o lucrare special formrii poporului romn (inaugurnd astfel n istoriografia romn o preocupare constant, obsedant chiar). Titlul este De neamul moldovenilor, ilustrnd distincia dintre moldoveni i munteni; cu toii aveau ns aceeai origine roman. Pe la 1720, cel mai erudit dintre moldoveni, Dimitrie Cantemir (1673-1723), fost principe al Moldovei, trateaz aceeai problem a originilor ntr-o ampl i documentat lucrare intitulat Hronicul vechimii romano-moldo-vlahilor: moldovenii i vlahii (romnii din ara Romneasc) sunt aezai mpreun n directa descenden a romanilor. Faptele istorice erau sau preau simple. Dacia a fost cucerit de romani, n vremea mpratului Traian, prin dou rzboaie, purtate n anii 101-102 i 105-106. n urma ultimei i decisivei nfrngeri, Decebal, regele dacilor, s-a sinucis. Traian i Decebal s-au constituit ntr-o dubl imagine simbolic a originii romnilor, jucnd fiecare un rol variabil de la o interpretare la alta. Prima versiune nu reinea dect triumful lui Traian; Decebal pierduse totul. Pn n secolul al XIX-lea, istoricii romni, cu puine excepii, nici n-au vrut s aud de vreo component dacic a poporului romn. Jertfa lui Decebal a fost gratuit. Dacii au disprut, nu a mai rmas nimic de la ei. Romnii sunt romani puri. Avem de-a face, firete, cu logica particular a miturilor fondatoare. Toate comunitile tradiionale sau moderne i construiesc o mitologie a originilor. ntemeierea este pentru o comunitate ceea ce este certificatul de natere pentru un individ. Fr un asemenea act nu exiti, sau exiti ntr-o form diminuat ori marginal, fr s fii recunoscut ca atare. De aceea comunitile in att de mult la miturile lor fondatoare, pe care le memoreaz i le actualizeaz fr ncetare. De aici decurge tentaia ideologizrii i politizrii momentelor dinti. Nimic nu este mai prezent dect nceputul! Dar care nceput? Ne aflm n faa unei alegeri, nu a unui dat obiectiv. Fiecare epoc i construiete i reconstruiete istoria, scond n relief momente-cheie i formulnd interpretri n acord cu propriile sale valori i proiecte. A fost o vreme cnd nobleea originilor conta mai mult dect orice. Un erou excepional venit de departe prea mai valorizant dect o fundaie nlat pe solul autohton. Fundaiile se raportau astfel la creaii exterioare, prestigioase, mai apropiate de perfeciunea nceputurilor. La originile Romei se afla troianul Enea. Francezii i englezii au apelat i ei n Evul Mediu la doi troieni, Francus i Brutus, considerai strmoi ndeprtai ai celor dou monarhii. Pentru Europa medieval i modern, Roma a reprezentat principalul reper mitologic. Ideea imperial i ideea cretin cele dou mari componente ale civilizaiei europene i gseau aici punctul de plecare, simbolicul centru al lumii. Pentru oamenii Renaterii i, pn trziu, n secolul al XVIII-lea inclusiv, cultura latin sttea la baza oricrei formaii intelectuale, iar istoria roman se constituia ntr-un model aparent de nedepit. Noile sinteze imperiale nu i propuneau dect s perpetueze (imperfect!) modelul roman: cazul Bizanului, al Imperiului romano-german, i chiar al Moscovei, care i ncepe politica imperial socotindu-se a treia Rom (cu alte cuvinte, motenitoare a imperiului universal). Cum ar fi putut romnii s reziste unei asemenea tentaii? Miturile fondatoare sunt o categorie universal, dar intensitatea lor, gradul de actualizare, se explic prin strile prezente. Dac pentru romni genul acesta de mitologie este esenial, faptul se datoreaz, n bun msur, unor complexe i frustrri. Cele dou ri romne din epoc, ara Romneasc i Moldova, erau relativ nensemnate pe harta Europei, supuse Imperiului Otoman, i cu drepturile deseori nclcate de statele mai puternice. Pentru romnii din Transilvania situaia era mult mai grav: un popor de rani, dominai de aristocraia maghiar. Cum s nu apar seductoare revana prin istorie? Naia aceasta, aflat ntr-o situaie precar, a fost cndva, prin strmoii ei romani, stpna lumii! i este de presupus c o nou istorie glorioas o ateapt n viitor. Orientarea latinist a fost continuat i amplificat de curentul numit coala ardelean. Contextul su istoric l constituie anexarea Transilvaniei la Imperiul Habsburgic, urmat la scurt timp de aderarea la catolicism n varianta numit greco-catolic (catolic de rit oriental) a unei pri dintre romni. Fa de ortodoci, greco-catolicii au dispus de unele faciliti de ordin cultural i religios. S-au nfiinat coli romneti greco-catolice, iar unii tineri i-au putut continua studiile la Viena i la Roma. De aici a izvort coala ardelean, o micare cultural i naional urmrind scopul de a-i lumina pe romni i de a obine pentru ei un statut similar cu cel al maghiarilor i germanilor. Printre argumentele invocate, istoria, i ndeosebi originile, ocupau un loc-cheie. Se insista asupra vechimii romnilor (anteriori celorlalte grupuri etnice), i totodat asupra originii lor latine, pur latine. Ce rspuns mai bun se putea da dispreului cu care aristocraii maghiari i priveau pe supuii lor romni? n Ungaria, mai mult ca n alte ri europene, latina a rmas limb oficial (n administraie i nvmnt) pn spre mijlocul secolului al XIX-lea. Ct respect pentru tradiia roman! Dar atunci cum rmnea cu romnii? Adevraii romani erau ei! i iat-i pe cei trei mari istorici ai colii ardelene: Samuil Micu (1745-1806), Gheorghe incai (1754-1816) i Petru Maior (1761-1821), fcnd tot ce le sttea n putin pentru a-i anihila pe daci i a pune n eviden puritatea latin a romnilor. Nu era att de simplu, fiindc, n realitate, nici dacii nu au pierit, nici romnii nu au cum s fie romani puri (de unde s-ar fi extras atia romani puri n lumea roman cosmopolit din secolele II-III?). Pentru a scpa de daci, istoricii fie i anihilau pur i simplu (rzboaiele ar fi fost de o brutalitate nenchipuit, adevrate rzboaie de exterminare), fie luau n considerare fuga ori alungarea lor de pe teritoriul Daciei. n Istoria pentru nceputul romnilor n Dacia (1812), Petru Maior propunea o demonstraie prin reducere la absurd nu lipsit astzi de savoare.2 ntrebarea era dac unii romani nu s-ar fi cstorit totui cu femei dace. Nu s-au cstorit, explic Maior, mai nti de toate fiindc nu mai rmseser daci de nici un fel, nici brbai, nici femei. Dar chiar dac unele femei ar fi supravieuit (brbaii fiind, evident, toi mori n rzboaie), romanii nici nu s-ar fi uitat la ele. n genere, ei nu se cstoreau cu femei de alt neam, cu att mai puin cu femei slbatice din Dacia. Romnii au motenit acest gen de exclusivism: nici ei nu iau n cstorie femei strine. Demonstraie impecabil: sngele romnilor este n totalitate roman. Ungurii, n schimb, se prezint cu totul altfel. Mai nti, originea lor este departe de a fi nobil. i apoi, cnd au venit n Cmpia Panonic, s-au tot amestecat, fiindc nu aveau femei din neamul lor. Sunt un popor corcit. O antitez perfect! coala ardelean s-a prelungit n secolul al XIX-lea, i nu numai n Transilvania, ci pe ntreg teritoriul romnesc, prin curentul latinist, aflat n poziie dominant pn dup 1870. Cel mai influent dintre exponenii si, istoricul i lingvistul August Treboniu Laurian (1810-1881) de remarcat prenumele latine, aa i botezau ardelenii copiii, cu nume latineti i ncepea Istoria romnilor, publicat n 1853, de la fondarea Romei (753 nainte de Cristos), adoptnd i sistemul cronologic corespunztor. Istoria romnilor se nfia ca o continuare a istoriei romane. Romnii erau romani, nici mai mult nici mai puin. Latinismul a fost alimentat i de afirmarea ideologiei naionale n secolul al XIX-lea. Pn n era naiunilor, romnii n-au simit nevoia s se delimiteze net de slavii nconjurtori. Erau ortodoci ca i acetia, iar religia, i cultura corespunztoare, contau mai mult dect originea etnic. O dat ns cu intrarea n faza naional, ajung la ordinea zilei desprirea de lumea slav i apropierea de surorile latine din Occident. Roma devine (i nu numai pentru greco-catolicii ardeleni, ci pentru toi romnii) un simbol mai puternic dect Bizanul. Romnii descoper c sunt o insul latin ntr-o mare slav, izolai, aici, n Rsritul Europei i dornici s se desprind, navignd spre vest. Invocarea Romei nsemna marcarea apsat a identitii romneti i totodat voina de occidentalizare. Romani, daco-romani sau daci? i totui, purismul latin ncepe, spre mijlocul secolului al XIX-lea, s fie pus sub semnul ntrebrii. Era un semn de maturizare politic i intelectual. O dat cu ntemeierea Romniei (1859), proclamarea independenei (1877) i a regatului (1881), romnii au putut constata c se pot descurca i singuri, c reprezint ceva i prin ei nii, nu numai susinui de romani. Totodat, istoriografia i lingvistica ajung s depeasc faza naional-romantic, intrnd n etapa profesionalizrii. Povestea lui Maior cu femeile dace ignorate de romani cu greu ar mai fi putut fi susinut de un istoric responsabil spre sfritul secolului. Mai nti, colonizarea roman ncepe s fie vzut n complexitatea i diversitatea acestui proces. Cu regret, dar cu ceva mai mult realism, se accept faptul c prea puini romani puri se vor fi aezat atunci n Dacia. Colonitii au fost o populaie amestecat, adui, dup cum scria n secolul al IV-lea istoricul Eutropius, ex toto orbe romano (din ntreaga lume roman). Liantul l reprezenta, firete, folosirea latinei ca limb de comunicare. S-a isprvit i povestea dispariiei dacilor. La 1860, lingvistul i istoricul Bogdan Petriceicu Hadeu (1838-1907) publica un articol cu titlul provocator: Pierit-au dacii? Rspunsul lui era simplu i logic: dacii nu aveau cum s dispar. Descoperirile arheologice au adus apoi i probe materiale n acest sens. Latinismul, cel puin n formele lui extreme, a fost abandonat, i s-a ajuns la un consens privind originea, nu pur roman, ci daco-roman a poporului romn. Romnilor a nceput s nu le mai fie ruine de daci. Le-au descoperit tot felul de caliti: nobleea caracterului, curajul, spiritul de sacrificiu Se citeaz ndeosebi aprecierea elogioas a lui Herodot despre gei: cei mai viteji i mai drepi dintre traci (propoziie scoas ns din context; Herodot sublinia de fapt alteritatea geilor n raport cu grecii, o anume not de primitivism a acestora i caracterul mai mult pasional dect raional al reaciilor lor). Spiritualitatea dacilor i ndeosebi religia lor cultul lui Zalmoxis s-au constituit de asemenea n argumente favorabile. Zalmoxis este cu adevrat un caz. i el i face intrarea pe scen tot n Istoriile lui Herodot.3 Printele istoriei spune fr s cread nici el prea mult c aceast zeitate get ar fi fost om ca toi oamenii, i anume sclav al filosofului Pitagora; o dat eliberat i ntors printre ai si, el a propovduit geilor ideea nemuririi (preluat, evident, de la magistrul su). Din acest text s-a nfiripat legenda, nc din Antichitate. Toate sursele fiind greceti (apoi i romane), este imposibil de spus n ce consta autentica credin a geilor i dacilor. n Dacia, Zalmoxis nu apare reprezentat n nici un fel, i nu numai n perioada preroman (civilizaiei orale a dacilor nefiindu-i caracteristice nici scrisul, nici reprezentrile figurative), dar nici n Dacia roman, bogat n zeiti de tot felul. Pe aproape nimic s-a scris o ntreag bibliotec i s-a constituit o complex mitologie antic i modern: exemplu relevant pentru modul cum funcioneaz logica mitologic. n cultura romn modern, Zalmoxis a susinut la un moment dat teoria monoteismului religiei dacice. Sub acest aspect cel puin, dacii ar fi fost mai evoluai dect grecii i romanii, mai aproape dect ei de cretinism. Un singur zeu, fa de puzderia de zei ai mitologiei greco-romane! Credina n nemurirea sufletului! Unii, mai nfierbntai, au vzut n Zalmoxis chiar un precursor al lui Iisus Cristos. Pn i Mircea Eliade risca ntr-o lucrare de tineree o fraz ca aceasta: Cnd primii misionari cretini au venit s propage noua credin, dacii au adoptat imediat cretinismul, cu mult naintea altor popoare: Zalmoxis i pregtise cu secole n urm.4 Nimic nu sprijin o asemenea afirmaie. Monoteismul dacic a cedat pn la urm n faa concluziei c dacii par s fi fost totui politeiti, ca majoritatea popoarelor antice. S-ar putea de altfel ca ceea ce i se atribuie lui Zalmoxis s nu fie dect o proiecie n spaiul getic a concepiilor pitagoreice greceti (nimic mai naiv de altfel dect s acceptm ad litteram informaiile antice privitoare la alctuirea lumii; acestea nu sunt realiti, ci imagini, deseori puternic deformate i chiar inventate. Este greu iar uneori imposibil s extragem din ele adevrul). Recuperarea dacilor se nscrie n tipologia general a miturilor fondatoare moderne; spre deosebire de abordarea tradiional preocupat de nobleea originilor i miznd pe intervenii provideniale din afar interpretarea modern nclin spre continuitate autohton (mergnd tot mai adnc n trecut, pn n preistorie). Evoluie stimulat de marile ideologii ale ultimelor secole: democraia i naionalismul, n sensul crora masele autohtone conteaz mai mult dect elita cuceritoare, iar teritoriul naional actual se proiecteaz n trecutul ndeprtat. i progresele nregistrate de arheologie susineau aceast nou abordare. Arheologul clasic se interesa de operele de art, de monumentele marilor civilizaii. Pentru el, Dacia nu se putea compara cu Grecia sau cu Roma. Arheologul modern este interesat de orice urm de via, orict de modest. Pentru el nu exist culturi interesante i neinteresante. i aa dacii intr n istorie. Latinitii ncepeau istoria naional fie o dat cu rzboaiele daco-romane i cucerirea roman a Daciei, fie chiar de la fondarea Romei. De la sfritul secolului al XIX-lea ns, primul capitol revine dacilor. Cea mai important sintez aprut n aceast perioad, Istoria romnilor din Dacia traian (1888-1893), scris de Alexandru D. Xenopol (1847-1920), avea ca punct de plecare anul 513 nainte de Cristos (prima meniune despre gei n Istoriile lui Herodot). Pn atunci romnii beneficiaser de marile virtui romane. Acum beneficiau de virtuile nsumate ale dacilor i ale romanilor (i de dreptul istoric suplimentar conferit de cei mai vechi stpni ai pmntului, dacii). ns romanii i dacii nu erau uor de mpcat. Care dintre ei avea totui ntietatea? n acest fel de joc, cinci tipuri de rspuns erau posibile. Primul dintre ele (dominant cndva): romnii sunt romani, nu mai convingea pe nimeni. Al doilea: romnii sunt daco-romani, dar mai mult romani dect daci. Al treilea: romnii sunt n aceeai msur daci i romani. Al patrulea: romnii sunt daco-romani, ns mai mult daci dect romani. i, n sfrit, al cincilea: romnii sunt daci! Toate soluiile i-au avut adepii lor (i discuia nu e ncheiat fiindc nici nu are cum s fie). Se afl aici un indicator ideologic interesant. Romnii nclinai spre Occident i prefer pe romani. Naionalitii se simt mai atrai de daci. Pe la 1900, i chiar mai trziu, discursul dominant i privilegia nc pe romani. Pentru naiunea romn i pentru statul romn, n plin proces de modernizare i de occidentalizare, Roma oferea un simbol care nu putea fi neglijat. Romanii trebuiau salvai: operaie deloc simpl, o dat ce se constatase c dacii nu dispruser. De regul, autohtonii sunt mai numeroi dect colonitii. i totui Xenopol considera c ponderea romanilor ar fi fost mai mare dect a dacilor, iar exemplarele cele mai mndre ale rasei romneti de astzi nu se pleac spre caracterul dac, ci mai mult spre cel roman.5 Nicolae Iorga, considerat cel mai de seam istoric romn, avea i el o teorie n aceast privin. Cu mult nainte de cucerirea Daciei, ar fi pornit din Italia un amplu curent demografic spre Balcani i spre Dunre. Mai nti, ranii italieni i-au romanizat pe traci i pe iliri, apoi toi acetia au extins romanitatea la nord de Dunre, avnd, n Dacia roman, o superioritate numeric fa de dacii rmai relativ puini. S privim i marea fresc a Ateneului Romn din Bucureti, unul din monumentele emblematice ale capitalei. Oper a pictorului Costin Petrescu, inaugurat n 1937, se nfieaz ca o ampl istorie n imagini a romnilor. Fuziunea daco-roman este simbolizat prin idila dintre o dac i un legionar roman. Lat-l i pe Traian; el apare, mre, n postur de nvingtor. n zadar l vom cuta ns pe Decebal: lipsete! n schimb este reprezentat Apolodor din Damasc, arhitectul care a construit podul peste Dunre, pe care au trecut legiunile romane. Fr a-i anula pe daci, simbolurile romane sunt evident dominante. Dac dorim un echilibru perfect, l vom ntlni la Vasile Prvan (1882-1927), ntemeietorul colii moderne romneti de arheologie, n marea sa lucrare Getica (1926), precum i n cartea publicat n englez Dacia. An Outline of the Early Civilizations of the Carpatho-Danubian Countries, cuprinznd cteva conferine inute la Cambridge (1928). Prvan vede n Dacia un mare regat, cu o baz etnic omogen, cu o civilizaie avansat, cu o identitate politic i naional bine definit. Dacii sunt valorizai la maximum. Dar i romanii! Ar fi existat un lung proces de occidentalizare, anterior cuceririi romane, care a pregtit i uurat romanizarea efectiv. n Dacia roman, n mijlocul unei populaii autohtone rrite i n condiiile unei colonizri masive, elementul roman a fost dominant. Romanizarea s-a extins ns prin multiple legturi i n restul Daciei, neanexat de romani i populat n continuare de daci. Romnii sunt aadar, n cel mai nalt grad, i daci i romani, iar Romnia de astzi se regsete n Dacia antic, att dinainte de romani ct i din vremea romanilor. Dacii avansau ns, pas cu pas. Generaia lui Mircea Eliade tinerii intelectuali din anii '30 se simea deja mai apropiat de daci dect de romani. Constantin C. Giurescu (1901-1977), un istoric reprezentativ al acestei generaii, nclina, n Istoria romnilor (1935), balana n favoarea dacilor. Chiar n provincia roman, considera el, n ciuda pierderilor suferite n rzboaie i a colonizrii, dacii au rmas majoritari. Ponderea lor biologic n alctuirea poporului romn a fost aadar mai mare dect a colonitilor romani. Iat o evoluie semnificativ. Romnii au nceput prin a se considera romani, au trecut apoi prin faza de daco-romani, pentru a ajunge la condiia de daci romanizai. Aceast ultim sintagm pare a corespunde cel mai bine contiinei istorice actuale. Stimulai de descoperirile arheologice, dar i de o nclinare naionalist-autohtonist, dacii s-au distanat de romani. Limb romanic, dar snge dacic aa s-ar putea rezuma percepia comun asupra originilor. Romnii se simt astzi mai mult daci dect romani. Decebal i-a luat revana asupra lui Traian. nvins acum aproape dou milenii, astzi el este nvingtorul. S-a mers ns i mai departe. Pn la eliminarea complet a romanilor. Simetric fa de ceea ce ntreprinseser latinitii: evacuarea dacilor din istorie. Dar latinitii aveau cel puin argumentul limbii care pleda n favoarea originii romane. Dacitii, pentru a fi convingtori, trebuiau s demonstreze c romna nu se trage din latin, ci din dac, ipotez care nu poate strni dect indignare sau ilaritate printre lingviti. Mitologia nu cunoate ns dificulti. Unii romni au ajuns s se considere daci puri (i par foarte mulumii!). Tonul l-a dat Nicolae Densuianu (1846-1911), un erudit fantast, autor al unei masive cri intitulate Dacia preistoric (publicat postum n 1913). Teza pe care o susinea, recurgnd la un amalgam bizar de informaii i deducii, era aceea c Dacia ar fi constituit, cu 6000 de ani nainte de Cristos, centrul unui imperiu mondial nglobnd Europa, Mediterana, Egiptul, Africa de Nord i o bun parte a Asiei. De aici, de la Dunre i Carpai, s-ar fi revrsat civilizaia asupra lumii ntregi. De aici au pornit spre Italia i strmoii romanilor. Limbile dac i latin nu sunt dect dialecte ale aceleiai limbi. Nu dacii au ajuns s vorbeasc latinete, ci latinii vorbeau daca! Toate limbile romanice i au obria n Dacia. Printre dovezile invocate figureaz i Columna lui Traian, monumentul nlat de mprat la Roma dup nfrngerea dacilor, decorat cu basoreliefuri ilustrnd oarecum n stil de benzi desenate cele dou rzboaie. Dacii i romanii constat Densuianu dialogheaz pe Column fr interprei, prob c se nelegeau perfect vorbind fiecare n limba lor! Despre limba dac se pot spune multe, pentru simplul motiv c nimeni nu o cunoate (s-au transmis puine cuvinte, suficiente totui pentru a permite concluzia c nu semna deloc cu latina!). De la latiniti la daciti, actorii se schimbaser, dar strategia rmsese aceeai. Prin identificarea mitologic cu romanii, mai nti, apoi, prin amplificarea, i mai mitologic, a civilizaiei dacice, se compensa, n imaginar, marginalitatea istoriei romneti. Romnia se deplasa dinspre periferie spre centru. Trecutul imaginar oferea ceea ce nu putea oferi prezentul real. Sinteza daco-roman nsemna, n plan ideologic, o soluie de echilibru ntre naionalism i europenism. Respingerea romanilor i asumarea exclusivei moteniri dacice nsemnau desprirea de Occident i cufundarea n autohtonism. Pe o asemenea interpretare istoric a mizat n perioada interbelic extrema dreapt. Paradoxal, dar explicabil, aceste teorii au fost renviate, cteva decenii mai trziu, prin anii '70 i '80, de comunismul naionalist. n ambele variante, dacii pledau pentru o Romnie nchis n ea nsi, n valorile ei specifice. Insula latin devenea o insul dacic (prima se izola doar de vecinii nelatini, cealalt de lumea ntreag). Dacii au fost pui la lucru de ideologia comunist, n faza de intensificare a naionalismului, n jurul anului 1980 (an cnd s-au srbtorit cu mare fast 2050 de ani de la ntemeierea primului stat dac condus de Burebista; cronologia a fost aranjat pentru a permite comemorarea, fiind imposibil de spus cu precizie cnd i-a nceput domnia regele dac). Institutul de istorie al Partidului Comunist, specializat pn atunci n cercetarea micrilor muncitoreti i revoluionare, s-a reprofilat radical, ncepnd s se ocupe (se nelege cu ct competen!) de problema originilor. Orientarea a fost n mod hotrt spre daci. S-au reactualizat tezele lui Densuianu, inclusiv faimosul argument al absenei translatorilor pe Columna lui Traian. Se anula astfel romanizarea, romanii nefiind dect cuceritori temporari ai Daciei. n schimb, se amplifica nemsurat valoarea civilizaiei dace (nu n sensul religios al lui Zalmoxis, comunitii fiind atei. Se puneau ns n eviden cunotinele tiinifice i chiar nclinrile filosofice ale dacilor. Izvorul ideal pentru o asemenea interpretare este Iordanes, istoric din secolul al VI-lea, autor al unei istorii a goilor. Propunndu-i s-i nfieze pe goi ntr-o lumin ct mai favorabil, el i asimileaz cu geii, crora le confer o civilizaie strlucit. Fr voia lor, dacii i-au servit att pe goi ct i pe comunitii romni!) Nici un specialist autentic nu a aderat la teza dacismului pur. Ea a fost mbriat de fali cercettori-activiti ai partidului comunist, ca i de diveri intelectuali naionaliti, lipsii de pregtire istoric. Unii romni s-au lsat tentai. S-a dezvoltat astfel un curent de opinie care se manifest i astzi prin tot felul de interpretri pseudoistorice. Este un fel de religie naionalist pentru care Dacia reprezint centrul lumii. Apar i romane pe aceast tem. i nu lipsete, desigur, invocarea ritual a lui Zalmoxis, sclav al lui Pitagora, zeu get i protector al neamului romnesc

O sintez complicat. Btlia originilor s-a desfurat, aadar, ntre romani i daci. Abordarea mitologic tinde spre simplificare i promoveaz purismul rasial: romnii nu pot fi dect romani, daci sau daco-romani. Ideea unui amestec mai complex, etnic i cultural, diferit, n plus, de la o perioad la alta, este rareori luat n discuie. i totui ceea ce frapeaz n Romnia, i d originalitate sintezei romneti, este tocmai multitudinea i varietatea elementelor care au concurat la aceasta. Mai nti, chiar componentele aparent simple, dacii i romanii, ascund o mare diversitate. Autorii antici disting ntre gei i daci, i unii i alii ramuri ale neamului tracic. Geii locuiau n preajma Dunrii, mai ales la sud de fluviu, n nordul Bulgariei de astzi, dar i n Cmpia Munteniei, i n Dobrogea. Dacii i aveau nucleul n Transilvania. S-a forjat la un moment dat, n istoriografia romneasc, sintagma geto-daci, prin care se sugereaz unitatea geilor i dacilor, existena unui singur popor. Se invoc, printre altele, autoritatea lui Strabo, geograful grec din secolul 1 nainte de Cristos, care scrie c geii i dacii vorbeau aceeai limb. Ar fi ns naiv s ne nchipuim c Strabo (sau Poseidonius, de la care are probabil informaia) cunotea chiar att de bine dialectele tracice. Ne lovim mereu de aceast utilizare, lipsit de spirit critic, a surselor antice. Un popor geto-dac poate s existe din punctul de vedere naional modern, dar nu a existat cu siguran n Antichitate. Cei n cauz nu-i ziceau geto-daci, iar un popor fr nume este greu de imaginat. Spaiul dacic era fragmentat, chiar dac triburile vorbeau limbi apropiate (sau dialecte ale aceleiai limbi). n plus, dacii nu erau singuri. Sciii, popor de origine iranian, s-au aezat, venind din nordul Mrii Negre (din Ucraina de astzi) n partea de rsrit a teritoriului lor, i ndeosebi n Dobrogea (numit n Antichitate Scythia minor). Dinspre apus au venit celii, un numr dintre ei rmnnd n Dacia. Ceva mai trziu, bastarnii (germanici) i sarmaii (de origine iranian, ca i sciii) au locuit i ei pe teritoriul dacic. Despre colonitii romani s nu mai vorbim: ei sunt de toate originile. A urmat, dup retragerea roman, timp de o mie de ani, un impresionant ir de migraii care au cuprins actualul teritoriu al Romniei. Migratorii au trecut pe aici, dar muli dintre ei nu numai au trecut, dar s-au i aezat, convieuind i n cele din urm amestecndu-se cu populaia autohton. La drept vorbind, izvoarele epocii i menioneaz doar pe ei, uitndu-i pe daco-romani. Este o lung list unde figureaz goii i gepizii (germanici), hunii i avarii (venii din Asia central), slavii, maghiarii, pecenegii i cumanii (de origine turc) i, n sfrit, ttarii (marea invazie din 1241), ultimul val migrator dinaintea ntemeierii statelor romneti. ns nici dup mileniul migraiilor, romnii n-au rmas s triasc singuri ntre ei. Spaiul romnesc a atras strini din toate direciile, fie n calitate de oaspei, fie de cuceritori. Am artat puin mai nainte cum se prezenta, nc la 1930, acest mozaic etnic, cultural i religios. Tendina n istoriografia romneasc a fost de a-i privi pe toi acetia ca elemente superficiale i tranzitorii, care nu au afectat esena sintezei romneti. Eventual, admind o excepie pentru slavi. Dosarul slavilor este, ntr-adevr, semnificativ. Ei s-au stabilit pe actualul teritoriu al Romniei n secolele VI-VII. n numr i mai mare, au trecut ns la sud de Dunre (mai ales dup 602, cnd aprarea bizantin pe Dunre s-a prbuit), slaviznd jumtatea nordic a Peninsulei Balcanice. Aa s-au nscut bulgarii, srbii i celelalte popoare slave din Balcani. n lipsa slavilor, romanitatea ar fi avut toate ansele s se menin, att la nord ct i la sud de Dunre. Ar fi putut exista astzi o mare Romnie, nglobnd teritoriul actual al Romniei, Bulgariei i fostei Iugoslavii! S-ar fi putut petrece ns i procesul opus, pn la capt: slavizarea complet, inclusiv a spaiului nord-dunrean, i atunci astzi n-ar mai exista aici o insul latin, ci doar slavi. Cert este c asimilarea slavilor nu a nsemnat anularea lor, ci mbogirea sintezei romneti cu acest nou element. Concluzie fireasc, ns greu de acceptat de istoriografia romneasc modern, ntr-o perioad cnd romnii hotrser s termine cu lumea slav i s priveasc exclusiv spre Occident. Se nelege de la sine c coala latinist, care i eliminase pe daci, nici nu a vrut s aud de slavi. ntr-o faz ulterioar, dacii sunt reabilitai, nu ns i slavii. Hadeu, susintor neobosit al dacilor, nu s-a artat dispus s-i trateze cu aceeai ngduin pe slavi. Opiune aparent curioas pentru cel care a fost primul slavist romn. Hadeu era ns originar din Basarabia (aflat atunci sub stpnire ruseasc) i tot ce se poate spune este c nu i-a iubit deloc pe rui, vznd n panslavism o ameninare (drept care i ndemna pe romni la o politic pan-latin). Dup el, influena slav ar fi fost de dat relativ trzie, rezultat, nu al amestecului etnic, ci al unui mprumut de ordin politic i religios. Cu alte cuvinte, slavii nu au afectat esena poporului i culturii romneti. Cteva decenii mai trziu atunci cnd spiritul critic progresase i problema originilor cunoscuse o oarecare dedramatizare Ioan Bogdan (1864-1919), primul slavist romn cu adevrat profesionist, a prezentat lucrurile ntr-o cu totul alt lumin. Pentru el, slavii erau element constitutiv al sintezei romneti. Influena elementului slav la formarea naionalitii noastre scria el n 1905 este aa de evident, nct putem zice, fr exagerare, c nici nu poate fi vorba de popor romn nainte de absorbirea elementelor slave de ctre populaia btina roman n cursul secolelor VI-X. Printre argumentele lui Ioan Bogdan figureaz suma enorm de elemente slave intrate n limba romn, att direct, prin convieuire, ct i pe cale politico-literar; folosirea slavonei (limba slav veche) n biseric i n stat, i chiar n afacerile zilnice ale romnilor, pn n secolele XVI-XVII; ca i originea slav a majoritii instituiilor medievale romneti. Influena precumpnitoare a fost a slavilor sudici, mai precis a statului bulgar (limba slav folosit n rile romne este n esen medio-bulgara).6 Aceste consideraii ale lui Ioan Bogdan nu au fost reinute pn la ultimele consecine, cu alte cuvinte pn la aezarea slavilor pe acelai plan cu dacii i romanii. Chiar dac li se accepta un anume rol, slavii rmneau ntr-un plan secundar: un adaos, poate important, dar nu mai mult dect un adaos, la o sintez deja ncheiat. Face excepie prima perioad a comunismului romnesc (anii 1950) cnd slavii sunt pui n vedet, date fiind raporturile de subordonare fa de Uniunea Sovietic i fria dintre rile comuniste (majoritar slave). O dat ns cu afirmarea comunismului naionalist, n vremea lui Ceauescu, lucrurile trec n extrema cealalt. Dac nici romanii nu mai erau iubii, cu att mai puin slavii! Se avanseaz concluzia c poporul romn i limba romn erau gata formate, cel puin n linii mari (protoromnii), nc din secolul al VI-lea. Ceea ce nsemna c influenele ulterioare, inclusiv cele slave, nu mai aveau cum s afecteze n profunzime fondul romnesc. Cam greu, ntr-adevr, s evoci n Romnia, cu senintate tiinific, rolul slavilor n trecut, fiindc ei sunt prea prezeni, astzi, n jurul Romniei. Identitatea romnilor n epoca modern s-a afirmat tocmai prin desprinderea de lumea slav. Faptul c i comunismul, n faza lui antinaional, s-a folosit de slavi n vederea anihilrii sentimentului naional romnesc nu aranjeaz deloc lucrurile. Cred ns c dreptate avea Ioan Bogdan. n ce privete limba romn, contribuia slavilor a fost cu siguran mai important dect a dacilor; pe de alt parte, nu este deloc sigur c slavii ar fi fost mai puin numeroi dect colonitii romani. Important este ns c un popor nu se reduce la datele biologice (sngele) i nici mcar la cele lingvistice. Abordarea rasial-lingvistic, de factur romantic, apare astzi cu totul depit. Nu se poate face abstracie, vorbind despre slavi, de profundul impact cultural al modelului slavon n Evul Mediu romnesc. Exceptnd limba (dar i sub acest aspect cu o infuzie slav semnificativ i cu folosirea slavei ca limb de cultur), rile romne prezint n Evul Mediu un aspect apropiat de al rilor slave din zon. Nu cu Frana i cu Italia semnau ara Romneasc i Moldova, ci cu Bulgaria i cu Serbia. Un popor nu este ceva dat o dat pentru totdeauna. Este o sintez fluid. i n orice caz, o sintez cultural, nu biologic. Motenirea strmoilor se tot dilueaz, iar prezentul este mai prezent dect trecutul! Conexiunile contemporane sunt mai importante dect originile. Strmoii ajung s conteze mai puin prin ei nii, ct prin modul cum ne folosim noi de ei pentru a ne marca identitatea. Cu siguran c romnii de astzi seamn mai bine cu englezii (dei sunt foarte diferii de ei) dect cu dacii i cu romanii. Cu acetia din urm nu mai seamn deloc: sunt popoare care au trit acum dou mii de ani, avnd o cu totul alt mentalitate i un alt mod de via dect noi, cei de astzi. Este foarte corect remarca lui Marc Bloch, care cita un proverb arab: Les hommes ressemblent plus leur temps qu' leurs pres7. Disputa n jurul continuitii. Ct ar fi de complicate originile romneti, ele par de-a dreptul simple n raport cu ceea ce urmeaz: faimoasa i la nesfrit controversata problem a continuitii. Pn acum am fcut abstracie de acest aspect, lund n considerare strict teritoriul fostei Dacii (i al Romniei actuale). S-a conturat ns la un moment dat ideea c romnii nu s-ar fi format ca popor pe acest teritoriu, ci ar fi venit de la sud de Dunre, dintr-o zon nu prea bine precizat, probabil din nord-vestul Peninsulei Balcanice; aceast migraie s-ar fi petrecut destul de trziu, prin secolul al XIII-lea, sau ceva mai devreme, ncepnd din secolul al IX-lea. Teza imigraionist a fost susinut mai nti, spre sfritul secolului al XVIII-lea, de istoricii germani (austrieci) Franz Joseph Sulzer i Johann Christian Engel, apoi, cu un aparat istorico-filologic mai modern, de austriacul Robert Roesler (n lucrarea Romnische Studien, 1871). A devenit o adevrat dogm n istoriografia maghiar i un permanent motiv de controvers cu istoricii romni. Cum s-a ajuns aici? Din motive foarte diverse, att de ordin istoric ct i politic.8 De la bun nceput, se constat o neconcordan ntre procesul efectiv al expansiunii romane i al romanizrii i actuala configuraie etnic a Europei sud-estice. Jumtatea nordic a Peninsulei Balcanice a fcut parte din Imperiu timp de vreo opt secole, interval care a permis instalarea i consolidarea unei puternice viei romane. La nord de Dunre, pe actualul teritoriu al Romniei, romanii au stpnit doar jumtate din Dacia. Provincia Dacia a fcut parte din Imperiu doar 165 de ani (din 106 pn n 271, cnd a fost abandonat, romanii retrgndu-i frontiera pe linia Dunrii), ceea ce poate ridica ntrebri cu privire la amploarea romanizrii. Pe de alt parte, jumtatea neanexat a Daciei nu a avut n mod logic cum s fie romanizat (chiar dac unii istorici susin contrariul). Rezultatul se dovedete ns invers punctului de plecare: Romnia, urmaa Romei n aceast parte a Europei, se afl la nord de Dunre i nu la sud! n al doilea rnd, ipotezele cele mai diverse au teren liber de manifestare dat fiind srcia izvoarelor privitoare la spaiul nord-dunrean de-a lungul mileniului care separ retragerea stpnirii romane la anul 271 de ntemeierea statelor romneti n secolul al XIV-lea. Este aa-numitul mileniu ntunecat. Lipsesc cu desvrire izvoarele scrise interne. Dar nici izvoarele externe nu spun mai nimic, sau nimic sigur, despre romni (pn la Gesta Hungarorum, cronica notarului anonim Anonymus al regelui Ungariei Bla al III-lea, scris spre sfritul secolului al XII-lea, care menioneaz ntr-adevr prezena romnilor i a unor mici state romneti n Transilvania pe la anul 900, n momentul venirii ungurilor; dar textul este mult posterior faptelor relatate, adversarii continuitii romneti neacordndu-i nici un credit n aceast privin, n timp ce istoricii romni, firete, l consider o surs preioas i demn de ncredere). Cu privire la anumite aspecte, arheologia s-a dovedit capabil de a suplini lipsa izvoarelor scrise. tim astzi c teritoriul Daciei a continuat s fie dens populat; putem reconstitui modul de via al celor care au trit aici. Din pcate, materialul arheologic nu vorbete; el nu ne poate spune ce limb vorbeau furitorii obiectelor respective ntr-un anume secol i ntr-un anume col al Romniei de astzi. i, n sfrit, dar nu n ultimul rnd, a intervenit n joc, cu o mare complicaie de variante, factorul ideologic i politic. Negarea continuitii romneti i aducerea romnilor de la sud de Dunre a corespuns evident obiectivelor austro-ungare n secolele al XVIII-lea i al XIX-lea, continund s reprezinte singura interpretare n istoriografia maghiar de astzi, cu scopul de a asigura maghiarilor ntietatea cronologic n Transilvania. Dar nici afirmarea continuitii romneti nu este o opiune mai puin politizat, de data aceasta, firete, n favoarea romnilor, a ideologiei naionale romneti, a statului naional romn (identitatea Dacia antic Romnia Mare). Interesant este c unele argumente sunt comune imigraionitilor i naionalitilor romni. Aceleai premise istorice justific o teorie sau opusul ei! Invocat de latiniti, obsedai de nobleea i puritatea sngelui romnesc, exterminarea dacilor a servit n egal msur teza imigraionist: ce argument mai bun dect golirea Daciei de populaia ei autohton? i invers, neromanizarea dacilor, susinut de extrema naionalist a dacismului pur, nu face dect s ofere argumente, n msura n care toi lingvitii serioi consider romna ca limb romanic, ipotezei expansiunii romnilor i limbii romne din afara spaiului actual al Romniei. Pe ce se bazeaz imigraionitii? Tcerea izvoarelor d de gndit, fr a fi ns un argument suficient. Dar asemnrile dintre romn i albanez (mai ales o serie de cuvinte comune)? Ele sugereaz c, ntr-o faz iniial, cele dou popoare ar fi fost vecine. Fondul slav din limba romn (ca i din cultura i societatea romneasc) este de asemenea de factur balcanic. Dialectul macedo-romn sau aromn (vorbit n Grecia, Albania i n Macedonia) se aseamn ndeajuns cu romna de la nord de Dunre pentru a-i atrage din nou pe romni spre Balcani. La toate acestea, susintorii romni ai continuitii nu sunt lipsii de replic. Ei explic asemnrile cu albaneza prin substratul comun tracic, respectiv dacic. Acestea ar fi tocmai cuvintele dace din limba romn. Ipotez din pcate neverificabil, fiindc, nc o dat, limba dac este necunoscut (ca i limba tracilor, n genere). Singura certitudine rmne asemnarea cu albaneza (care privete de altfel i mai multe cuvinte de origine latin, unele aproape identice n cele dou limbi). Pe de alt parte, slavismele din romn i influena slav n ansamblu se pot explica nu neaprat prin venirea romnilor din sud, ci prin asimilarea slavilor la nord de Dunre, proces completat i amplificat prin nrurirea ulterioar a modelului politico-cultural slavon. Nici tcerea surselor nu poate fi considerat un argument. Izvoarele medievale se refer de regul la elementul stpnitor, militar i politic. De altfel, i vlahii balcanici apar trziu n izvoare. O migraie de asemenea amploare pare puin credibil. i dac izvoarele nu-i menioneaz pe romni la nord de Dunre, ele nu menioneaz nici vreo deplasare a lor de la sud spre nord. Cu alte cuvinte, izvoarele nu spun nimic despre formarea poporului romn la nord de Dunre, dar nici despre formarea lui n Balcani. i totui romnii exist! Pe acest teren nesigur ipotezele s-au nmulit. Imigraionitilor le este greu s spun cu precizie de unde i cnd au pornit la drum romnii. Istoricii romni, susintori ai continuitii, au elaborat i ei scenarii destul de diferite. n plus, acordul nu este chiar perfect ntre istorici i lingviti. Civa lingviti romni i printre cei mai renumii au mbriat chiar teoria imigraionist (n genere, lingvitii nu pot face abstracie de coloratura balcanic a limbii romne). Fapt este c Dacia roman cuprindea n linii mari Oltenia, Transilvania i Banatul. Aici s-au petrecut colonizarea roman i romanizarea, premise necesare ale formrii limbii i poporului romn. Cea mai mare parte a Munteniei, Moldova, Maramureul au rmas sub stpnirea dacilor liberi. Harta romanizrii nu corespunde, aadar, cu harta Romniei de astzi. Ea cuprinde jumtate din Romnia i, dincolo de Dunre, jumtate din Peninsula Balcanic. ntre aceste limite trebuia cutat soluia. 9 Hadeu avea o nclinare deosebit pentru Oltenia, impresionat de caracterul curat romnesc al acesteia. Aici s-ar fi formai poporul romn, decide el, i de aici s-ar fi extins treptat n restul teritoriului (din secolul al IV-lea pn n secolul al XIV-lea). Xenopol privilegia Transilvania: ct timp au durat migraiile (o mie de ani) romnii s-ar fi adpostit n cetatea de muni a Transilvaniei; apoi, din secolul al XIII-lea, ar fi cobort spre deal i cmpie, ntemeind cele dou state: ara Romneasc i Moldova. La 1885, Dimitrie Onciul (1856-1923), fondatorul noului curent critic din istoriografia romneasc, a publicat un important studiu despre teoria lui Roesler. Ambele interpretri, a istoricului austriac dar i a lui Xenopol, i se preau nesatisfctoare. De ce neaprat la sud sau la nord de Dunre i nu la sud i la nord? Dunrea nu a fost o frontier, romanii stpnind ambele ei maluri, iar limba latin vorbindu-se i de o parte i de alta. Vatra poporului romn o constituie, aadar. potrivit lui Onciul Dacia roman mpreun cu Moesia (nordul Peninsulei Balcanice, pe teritoriul actual al Bulgariei i Serbiei). Era o soluie de compromis sau de sintez ntre continuitate i imigraionism. Toate ntrebrile primeau rspuns. Se rezolvau punctele contestabile ale teoriei continuitii (ciudatele asemnri cu albaneza, de pild), fr s se sacrifice ns esenialul: persistena elementului romnesc pe teritoriul Romniei sau cel puin ntr-o parte a acestuia (i n orice caz n Transilvania, mrul discordiei). Romnii deveneau motenitorii ntregii romaniti orientale (concepie susinut cu trie de Nicolae Iorga); pe lng rolul ei n argumentaia istoric, aceast motenire balcanic era de natur s justifice i politica romneasc n zon: la nceputul secolului al XX-lea, Romnia se erijeaz n arbitru al Balcani lor i, n orice caz, n protectoare a elementului romnesc din Balcani (aromnii). Nu este ns mai puin adevrat c accentul principal a continuat s cad asupra teritoriului nord-dunrean, istoricii fiind preocupai, evident, de marcarea frontierelor prezente ale Romniei. Spaiul de la sud de Dunre rmnea un rezervor luat n considerare, totui secundar. Totodat, frontiera dintre Dacia roman i Dacia rmas dacic (tind n dou Romnia actual) tindea s se estompeze. Prvan considera c, ntr-un fel sau altul, viaa roman a ptruns i n satele dace din Muntenia i Moldova. i Iorga identifica o timpurie (dar ipotetic!) ar Romneasc ce ar fi cuprins toate inuturile romneti. Gheorghe Brtianu (1898-1953), ntr-o lucrare deseori citat n problematica continuitii: Une nigme et un miracle historique: le peuple roumain (1937), accepta totui faptul c Moldova i Basarabia au reprezentat o faz mai trzie a expansiunii romneti n Evul Mediu. Rmne ntr-adevr greu de neles, indiferent de ce spun unii istorici, cum s-ar fi putut romaniza regiunile necolonizate de romani. Doar prin contacte comerciale, orict ar fi de strnse, oamenii nu renun la limba lor pentru a adopta o alt limb. Trebuie s fi existat n Evul Mediu o expansiune romneasc, dac nu de la sud de Dunre, atunci dinspre jumtatea de sud-vest a Romniei (corespunztoare Daciei Romane) spre est i spre nord. Comunismul nu s-a mai ncurcat n asemenea subtiliti. A procedat radical, cum i sttea n obicei. Pe de o parte a renunat la sudul Dunrii (pentru a nu alimenta teoria imigraionist, dar i potrivit principiului: nu intervenim n treburile altora, pentru ca nici alii s nu intervin n ale noastre), iar pe de alt parte a decis c poporul romn s-a format exact pe ntregul teritoriu de astzi al Romniei. Mai ales n faza comunismului naionalist, disputa cu istoriografia maghiar a determinat un accent foarte apsat pe continuitate. Arheologii au fost pui la lucru. Aveau misiunea de a dovedi o continuitate absolut, n fiecare col al Romniei, i au dovedit-o, sau cel puin au afirmat-o. S-a fcut o confuzie ntre urmele materiale i caracteristicile etnice (inclusiv limba). n fapt, rezultatele obinute sunt echivoce i cu dublu ti. Se constat, dup o prim faz de continuitate daco-roman, o rsturnare arheologic complet n jurul anului 600, o dat cu instalarea slavilor. Totul se schimb: aspectul locuinelor, inventarul lor i chiar ritul funerar. n mod curios, arheologii din perioada comunist au tras de aici concluzia unei nentrerupte continuiti etnice romneti! n termeni strict arheologici nu este continuitate, ci discontinuitate. A curs mult cerneal n jurul culturii Dridu (dup numele unui sat din Cmpia Dunrii), identificat, de prin secolul al VIII-lea, att n Romnia ct i n Bulgaria. Cercettorii romni o consider romneasc, bulgarii ns, dar i ali specialiti neromni, vd n ea o sintez de civilizaie slav. Pentru unii, romnii sunt prezeni peste tot, pentru alii, au disprut! n cea de-a doua variant, ei ar fi fost pur i simplu nghiii de slavi, fenomen similar cu cel petrecut n alte pri, acolo unde amprenta roman s-a ters n urma invaziilor (Britania, Panonia, nordul Peninsulei Balcanice, Africa de Nord). Descoperirile arheologice susin pn la urm ambele teorii: continuitatea i imigraionismul. Rezultatul meciului este nul. Stau fa n fa scenarii perfect opuse, dei cldite cu acelai material. Este i aceasta o originalitate a istoriei romneti, un caz particular n istoriografia european. Potrivit multiplelor interpretri divergente, romneti i strine, mai vechi sau mai noi, romnii s-ar fi format sau pe teritoriul corespunztor Romniei moderne, sau numai ntr-o parte a acestui teritoriu, sau pe un teritoriu sensibil mai mare dect Romnia de astzi, sau complet n afara frontierelor romneti! Romnii rmn, aa cum a spus un istoric francez, Ferdinand Lot, o enigm i un miracol istoric (caracterizare preluat de Brtianu n titlul lucrrii menionate). Va fi rezolvat cndva enigma? Trebuie s ne resemnm cu ideea c istoria nu ne rspunde la toate ntrebrile i, mai ru chiar, ne deruteaz adesea cu rspunsuri contradictorii. Dar oare ce s-ar ntmpla dac s-ar dovedi, s zicem, c romnii au venit ntr-adevr mai trziu, de undeva din Balcani? Nu s-ar ntmpla nimic! O asemenea concluzie nu ar afecta cu nimic configuraiile naionale prezente. Nu cred c cineva s-ar gndi s-i rentoarc pe romni la sud de Dunre (evacundu-i de aici pe srbi i pe bulgari!). Atunci ar trebui i ungurii s porneasc ndrt spre Urali, iar americanii s revin n Europa lsnd continentul indienilor autohtoni. Acesta este un joc stupid. Care poate deveni ns sngeros. Nu din vina istoriei, se nelege, ci din vina oamenilor de astzi care manipuleaz istoria urmrindu-i interesele. i n Kosovo a existat, ca pretext, o disput n jurul continuitii (srbii susinnd c acesta este leagnul naiunii i statului lor, n timp ce albanezii se consider mult mai vechi, ca descendeni ai traco-ilirilor). Istoria este peste tot un alibi; problemele sunt ale prezentului, nu ale trecutului. Romnia este aa cum este nu fiindc dacii i romanii au trit aici acum dou mii de ani, ci fiindc romnii sunt astzi majoritari n toate provinciile ei, inclusiv n Transilvania, i fiindc ei au vrut i vor s triasc ntr-un stat romnesc. Dac ar fi devenit minoritari n Transilvania (ca srbii n Kosovo) la ce le-ar mai fi folosit continuitatea istoric? Dup cum i maghiarii, dei mai puini dect romnii, sunt la ei acas n Transilvania, indiferent cnd au venit aici. Popoarele din Europa Central i sud-estic trebuie s nvee s depeasc dihotomia majoritate-minoritate i s priveasc mai mult spre viitor dect spre trecut. O limb altfel dect celelalte. Dac nu este deloc sigur cum se mparte sngele romnesc, n procente dace, romane, slave sau de alte origini, dac este greu de spus cum s-au cristalizat limba i poporul romn, un lucru rmne totui bine stabilit: romna este o limb romanic. Teoria extravagant a unei romne dacice nici nu poate fi abordat ntr-o discuie serioas. Pentru romaniti este o limb fascinant: a evoluat departe de ceilali membri ai familiei i n mod independent. A asimilat elemente specifice (slave, turceti, greceti, maghiare), care o difereniaz i mai mult de romanitatea occidental (cu mprumuturile ei predominant germanice, practic inexistente n romn). Este, cu siguran, cea mai original dintre limbile romanice.10 Structurile limbii (morfologia i sintaxa) sunt ntr-o msur covritoare latine. n ce privete vocabularul, lucrurile se prezint ceva mai complicat, iar polemicile nu au lipsit. ntre 1870 i 1879, lingvistul Alexandru Cihac a publicat, la Frankfurt, un dicionar etimologic romn (Dictionnaire d'tymologie daco-romane). Rezultatul studiului su era surprinztor (i cu att mai surprinztor cu ct romnii fuseser educai pn atunci n spiritul respectului motenirii latine). Concluzia era c, din totalul de 5765 de cuvinte luate n considerare, 2361 erau slave, doar 1165 latine, 965 turceti, 635 mprumutate din greaca modern, 589 maghiare i 50 albaneze. Altfel spus, vocabularul romnesc ar fi fost n proporie de dou cincimi slav i numai o cincime latin. Cuvintele latineti abia dac erau puin mai numeroase dect cele turceti. Se nelege ce emoie a provocat acest calcul n Romnia. Sau Cihac a greit, sau romnii nu mai sunt romani, nici mcar prin limb! S-a constatat apoi c multe cuvinte lipsesc din dicionar i nu toate etimologiile sunt corecte. Este o iluzie s ne nchipuim c statistica ar fi o tiin obiectiv i exact. De fiecare dat depinde ce i cum numeri! Un studiu ulterior, datat 1942, ntreprins pe un numr mult mai mare de cuvinte (peste 40.000), a redus procentul cuvintelor slave la 16,41% (fa de aproape 41% la Cihac); i tendina statistic a acestora e n continuare n scdere. Problema ns nu este aici. Nodul gordian l-a tiat B. P. Hadeu, cu un studiu fundamental, care privete nu numai limba romn.11 i engleza este n aceeai situaie. n englez, sunt mai multe cuvinte romanice (din francez sau latin) dect germanice. Ceea ce nu mpiedic engleza s aparin totui familiei germanice. La fel i n limba romn: conteaz mai puin numrul brut de cuvinte latine (diferit de altfel de la o numrtoare la alta) ct afirm Hadeu valoarea lor de circulaie. Prin teoria circulaiei cuvintelor (frecvena cuvintelor, spunem astzi), Hadeu a adus o contribuie important n lingvistica general. Nu este de mirare c tocmai un romn a lansat ideea: n Romnia se ducea o aprig btlie n jurul originilor i prea indispensabil cntrirea contribuiei fiecruia dintre elementele fondatoare. Soluia este simpl i de necontestat. Cine folosete toate cuvintele unei limbi? Pe cele mai multe nici mcar nu le cunoatem. Altele apar strict ocazional n vorbirea curent. Sunt ns i cuvinte care revin nencetat. n dicionar par toate egale, n fapt ns nu sunt. n romnet


Recommended