UNIVERSITATEA
FACULTATEA
LUCRARE DE DISERTAŢIEIMPERATIVUL INTERZICERII RECURGERII LA FORŢA ARMATĂ ÎN
RELAŢIILE INTERNAŢIONALE
Coordonator stiintific:
Masterand:
CUPRINS
INTRODUCERE 05
CAPITOLUL I
MIJLOACE DE SOLUŢIONARE PAŞNICA A DIFERENDELOR. INERNAŢIONALE. 06
1.1. Scurte consideraţii. 06
1.2. Noţiunea de diferend internaţional. 08
1.3. Modalităţi şi mijloace de reglementare paşnică a diferendelor internaţionale. 09
1.4. Mijloace bazate pe constrângere. 10
CAPITOLUL II
RECURGEREA LA FORTA ARMATĂ.IN RELAŢIILE .DINIRE.ŞTATE. 14
2.1. Introducere. 14
2.2. Războiul. Scurt istoric. 15
2.3. Definiţia războiului. 16
2.4. Categorii de război. 17
2.5. Dreptul războiului. 19
CAPITOLUL III
NEAGRESIUNEA SAU NERECURGEREA LA FORŢĂ SAU LA AMENINŢAREA CU
FORŢA 21
3.1. Scurte consideraţii, 21
3.2. Definiţia agresiunii, 22
3.3. Principiul neagresiunii 24
3.4. Conţinutul principiului neagresiunii. 25
3.5. Excepţii de la principiul nerecurgerii la forţă sau ameninţarea cu forţă sau cazuri în care se
admite folosirea forţei. 27
CAPITOLUL IV
CONSILIUL DE SECURIT AL O.N.U. ŞI FOLOSIREA FORŢEI. 29
4.1. Ameninţări la adresa păcii. 29
4.2. Consiliului de Securitate - singurul organism care poate autoriza folosirea forţei. 31
BIBLIOGRAFIE 38
3
REZUMAT ŞI CUVINTE CHEIE
Lucrarea intitulată „Imperativul interzicerii recurgerii la forţa armată în relaţiile
internaţionale” este structurată în patru mari capitole, concluzii şi bibliografie
reprezentativă.
Prima parte a lucrării analizează problematica războaielor juste care sunt cele care
nu au un caracter cotropitor şi agresiv, ci urmăresc apărarea popoarelor împotriva
asupririi naţionale.
Dreptul la apărare este un drept indiscutabil, războiul de apărare, acţiunea de
respingere a acţiunii de cotropire sunt pe deplin justificate. Cel ce se apără „nu poate
înfăptui o nedreptate", am arătat în capitol doi.
Capitolul III conţine aserţiunile unor autori care susţin şi admiterea aşa-zisului
război preventiv în cazul în care un stat, considerându-se ameninţat de un pericol armat
iminent din partea altui stat, ar fi în măsură să recurgă - în mod preventiv - la forţa armată
împotriva acestui stat.
În concluzie se afirmă că declanşarea unui asemenea război ar reprezenta o acţiune
de autoapărare licită, deoarece ameninţarea iminentă este un act de agresiune. Se încearcă
a se acredita teza potrivit căreia statul ameninţat ar avea dreptul să întreprindă „acţiuni
urgente pentru contracararea pericolului", ceea ce ar explica pregătirea şi desfăşurarea
războiului. In esenţă se încearcă a se demonstra necesitatea pedepsirii agresorului, înainte
ca acesta să fi declanşat agresiunea.
Cuvinte cheie: forţă, ameninţare, relaţii internaţionale, război preventiv, agresor,
autoapărare, ilicit, legitimitate, securitate.
4
INTRODUCERE
Evoluţia relaţiilor internaţionale la acest început de secol şi de mileniu
impune înţelegerea necesităţii respectării principiilor şi normelor imperative ale
relaţiilor dintre state şi - cu prioritate — a principiului nerecurgerii la forţă şi la
ameninţarea cu forţa pentru soluţionarea disputelor existente.
Se constată astăzi - mai mult ca în anii precedenţi - tentaţia unor
vremelnici lideri ai anumitor state de a recurge la forţă, în primul rând la forţa
armată, pentru a-şi impune punctul de vedere şi a pedepsi liderii politici, statele şi
popoarele care nu se subordonează.
In condiţiile contemporane, sublinierea importanţei principiilor şi
normelor imperative ale relaţiilor dintre state este mai actuală ca oricând. In acest
context, o cercetare ştiinţifică cu privire la cerinţa „Interzicerii recurgerii la forţa
armată în relaţiile internaţionale" ar fi de natură: îl să atragă atenţia liderilor lumii
asupra faptului că nu au dreptul că recurgă la forţă în relaţiile cu alte state, decât în
condiţiile stipulate în Carta Naţiunilor Unite şi jx să încurajeze opinia publică
internaţională în acţiunile, tot mai ample, de condamnare a războiului şi a tuturor
celor tentaţi să-1 declanşeze în scopul realizării obiectivelor de dominaţie şi
subordonare a unor popoare mai mici şi mai slabe.
5
CAPITOLUL I
MIJLOACE DE SOLUŢIONARE PAŞNICĂ A DIFERENDELOR
INTERNAŢIONALE
1.1. SCURTE CONSIDERAIŢI
Foarte multă vreme, unul din principalele instrumente de politică externă
a statelor îl constituia războiul. Acestea îşi rezolvau diferendele aproape exclusiv
prm război, considerat în lipsa unei obligaţii de a recurge la căi paşnice, mijlocul
legal de soluţionare a numeroaselor conflicte dintre
Dar, odată cu mijloacele violente, au apărut şi unele mijloace paşnice de
rezolvare a diferendelor dintre state, ele având însă un rol auxiliar, subordonat
mijloacelor violente, iar cu timpul au început să se impună.
In secolul al XIX-lea şi începutul secolului al XX-lea, statele au încheiat
tratate bilaterale şi unele tratate multilaterale, prin care se obligau să recurgă la
anumite mijloace paşnice de rezolvare a diferendelor dintre ele (medierea,
arbitrajul), înainte de a începe războiul.
Primele convenţii consacrate elaborării unor reglementări cu privire la
mijloacele paşnice de rezolvare a diferendelor internaţionale, au fost convenţiile de
la Haga din anul 1899 şi 1907. Convenţiile nu stabileau obligaţia pentru state de a
recurge la mijloace paşnice, ci recomandau ca aceste mijloace să fie folosite pe cât
posibil pentru a preveni războiul.
Până la înfiinţarea Ligii Naţiunilor, dreptul la război era considerat ca o
manifestare normală a suveranităţii şi mijloc de soluţionare a diferendelor. Statele,
prin intermediul războiului îşi asigurau respectarea propriilor drepturi şi îşi
impuneau propriile concepţii, ca reguli de drept internaţional.
Pactul Societăţii Naţiunilor, îşi propunea printre principalele sale
6
scopuri, acela de a veghea la menţinerea păcii şi de a oferi cadrul instituţional al
unei organizaţii în vederea evitării războaielor, aducându-se limitări competenţei
statelor de a recurge la război. Cu toate acestea, Pactul nu interzicea în întregime
recurgerea la război.
Intre anii 1925-1935, au fost încheiate o serie de tratate Internaţionale
care cuprindeau prevederi cu privire la nerecurgerea la război şi folosirea
mijloacelor paşnice de reglementare a diferendelor.
Dintre acestea, cel mai important este „Tratatul multilateral pentru
renunţarea la război", cunoscut sub denumirea de Pactul Briand-Kellogg, din 26
august 1928", care proclama că diferendele dintre statele părţi urmează să fie
rezolvate numai prin mijloace paşnice, iar în art 1 se arăta că : „înaltele Părţi
contractante declară solemn că ele condamnă recurgerea la război pentru
reglementarea diferendelor internaţionale şi renunţă la război ca instrument de
politică naţională în. relaţiile lor reciproce".
In aceeaşi perioadă, în cadrai Ligii Naţiunilor, a fost adoptat Actul
general pentru soluţionarea paşnică a diferendelor internaţionale, care reglementa
pe larg procedura concilierii şi arbitrajului.
Intrarea în vigoare a Cartei O.N.U. a reprezentat, prin. caracterul său de
tratat internaţional, un moment, crucial în afirmarea principiului soluţionării
paşnice a diferendelor.
Experienţa istoriei, îndeosebi a evenimentelor din acest secol, evoluţiile
actuale ale situaţiei internaţionale, demonstrează că recurgerea la mijloacele
paşnice, la negocieri şi tratative, la soluţii politice raţionale reprezintă singura
modalitate posibilă şi logică de reglementare a oricărui diferend, a oricărui litigiu.
Reglementarea paşnică reprezintă o componentă fundamentală a
securităţii, a edificării unor relaţii internaţionale bazate pe excluderea forţei, pe
înţelegere şi încredere reciprocă; recurgerea la mijloace paşnice constituie un
principiu de bază al relaţiilor internaţionale, deoarece oferă criterii şi cadrul
necesar pentru ca statele - cu bună-credinţă şi într-un spirit, de cooperare - să
ajungă la o soluţie rapidă şi echitabilă pe baza dreptului internaţional... ".
1.2. NOŢIUNEA DE DIFEREND INTERNAŢIONAL7
Curtea Permanentă de Justiţie Internaţională, a fost înfiinţată în anul
1920, când a intrat în vigoare statutul ei, în temeiul ari 14 din Pactul Ligii
Naţiunilor. Acest statut a fost modificat în anul 1936.
Curtea Permanentă de Justiţie Internaţională a fost prima instanţă
judecătorească internaţională. Un număr redus de state au recunoscut jurisdicţia
obligatorie a Curţii dar, şi acestea cu anumite rezerve, motiv pentru care nu a jucat
un rol important în soluţionarea pe cale paşnică a diferendelor dintre state.
In anul 1924, pentru prima dată, Curtea Permanentă de Justiţie
Internaţională a definit diferendul ca „un dezacord asupra unei probleme de drept
sau de fapt, o opoziţie de teze juridice sau de interese între state" .
În raporturile dintre state pot apărea neînţelegeri sau probleme litigioase,
pentru desemnarea cărora frecvent se foloseşte termenul de diferend, dar şi de
situaţie.
Astfel, art. 1 din Carta O.N.U. precizează că unul dintre scopurile
Naţiunilor Unite este şi acela de a înfăptui, prin mijloace paşnice „aplanarea ori
rezolvarea diferendelor sau situaţiilor cu caracter internaţional care ar putea duce la
o încălcarea a păcii", iar în art. 34 se arată că, Consiliul de Securitate poate ancheta
„orice diferend sau situaţie care ar putea duce la fricţiuni internaţionale sau ar
putea da naştere unui diferend cu scopul de a stabili dacă prelungirea acestora ar
putea pune în primejdie menţinerea păcii şi securităţii internaţionale".
Diferendul reprezintă o neînţelegere sau un dezacord declarat între două
şi, uneori, mai multe state, cu privire la un drept, o pretenţie sau un interes,
termenul de situaţie exprimă o stare de fapt care ar putea da naştere unui diferend
şi care, de regulă, priveşte mai multe state. Distincţia dintre cele două noţiuni, are
importanţă din punct de vedere al calificării stărilor de drept şi de fapt supuse
reglementării paşnice.
Alţi autori, consideră că nu ar exista o deosebire între noţiunea de
diferend şi situaţie. Pentru a vorbi de un diferend , trebuie să existe cel puţin două
elemente: o pretenţie din partea unui stat ca un alt stat să acţioneze sau să nu
acţioneze într-un mod, pretenţie respinsă de celălalt stat; întemeierea acestei 8
pretenţii pe o normă de drept internaţional sau pe un drept al statului care
formulează pretenţia, bazat pe dreptul internaţional. „Situaţiile au, în concepţia
Cartei, un caracter similar cu diferendul".
Intr-o altă opinie, se susţine că în literatura de specialitate se foloseşte o
terminologie variată cu privire la neînţelegerile dintre state: situaţie, diferend,
litigiu, criză etc., iar noţiunea de „diferend" are o accepţiune mai largă, înglobând
toţi ceilalţi termeni"
Considerăm că trebuie să se facă o distincţie între cele două noţiuni,
având în vedere că atât în Carta O.N.U., aşa cum. am menţionat, cât şi în
documentele internaţionale este folosită alături de noţiunea de „diferend" şi
noţiunea de „situaţie". Situaţia este o premisă, un început care ar putea da naştere
unui diferend, impunându-se luarea unor măsuri care ar putea rezolva o
neînţelegere, pentru a evita declanşarea unui diferend.
1.3. MODALITĂŢI ŞI MIJLOACE DE REGLEMENTARE
PAŞNICĂ A DIFERENDELOR INTERNAŢIONALE
Mijloacele paşnice de rezolvare a diferendelor internaţionale dintre
state sunt considerate astăzi instituţii de drept internaţional, la care
statele au obligaţia să recurgă pentru rezolvarea litigiilor dintre ele, fără a folosi
forţa sau ameninţarea cu forţa.
Nicolae Titulescu afirma că războiul, ca fenomen social, trebuie
prohibit, întrucât acesta nu poate constitui un mijloc eficient de soluţionare a
neînţelegerilor dintre state. „Războiul - aprecia N. Titulescu - nu este niciodată, dar
într-adevăr niciodată, soluţia unui conflict".
Oricât de legitime ar fi .interesele unul stat, acestea nu pot fi apărate prin
intermediul forţei, ci al mijloacele paşnice pe care le oferă dreptul Internaţional.
Folosirea acestor mijloace se bazează pe negocieri între statele în
conflict, făcându-se uneori apel la ajutorul altor state. Rezolvarea diferendului
depinde însă de acordul părţilor.
Mijloacele paşnice sunt enumerate în art. 33 din Carta O.N.U. şi sunt 9
următoarele: tratativele, ancheta, mediaţia, concilierea, arbitrajul, reglementarea
judiciară. La acestea se adaugă procedura de rezolvare paşnică în cadrul unor
organizaţii Internaţionale care au ca scop menţinerea păcii, precum şi în cadrul
organizaţiilor sau acordurilor internaţionale.
In literatura de specialitate mijloacele paşnice i au fost grupate în trei
categorii:
- mijloace politico-diplomatice, când rezolvarea diferendului se face prin
acordul statelor părţi (tratativele, bunele oficii'", medierea, ancheta, concilierea);
- mijloace cu caracter jurisdicţional, când rezolvarea diferendului se
face în baza hotărârii unui organ arbitrai sau judiciar, căruia statele părţi îi supun
diferendul, obligându-se să accepte şi să execute hotărârea sa;
- procedura de reglementare a diferendelor prin intermediul
organizaţiilor internaţionale şi al organizaţiilor regionale.
Statele pot recurge la oricare din mijloacele paşnice menţionate, fără a li
se impune acceptarea unui anumit mijloc de rezolvare paşnică a
1.4. MIJLOACE BAZATE PE CONSTRÂNGERE
Dacă mijloacele de soluţionare diplomatice sau juridice nu au dat
rezultatele aşteptate în cazul comiterii de către un stat a unei acţiuni neamicale sau
a încălcării normelor dreptului internaţional ori a drepturilor altor state, practica
internaţională bazată pe doctrină, permite statului lezat să recurgă la anumite
măsuri de constrângere.
Statele nu pot aplica măsuri de constrângere decât în cazuri
excepţionale, atunci când diferendul nu a putut fi rezolvat pe cale paşnică,
interzicându-se aplicarea acestora prin folosirea forţei armate,
Aplicarea tuturor măsurilor de constrângere, cu sau .fără folosirea forţei
armate, este încredinţată, în general, Consiliului de Securitate al O.N.U. potrivit art
41 şi 42 din Cartă,
Mijloacele de constrângere sunt: retorsiunea, represaliile, embargoul,
boicotul, blocada maritimă paşnică şi ruperea relaţiilor diplomatice.10
A. RETORSIUNEA constă în măsuri de retaliere luate de un stat faţă de
actele neprieteneşti, contrare uzanţelor internaţionale săvârşite de un alt
stat. Altfel spus, statul lezat aplică o măsură analogă acestuia din urmă.
Scopul retorsiunii este de a constrânge statul străin să revină asupra
măsurii pe care a luat-o.
Actul la care se răspunde prin retorsiune nu este un act ilegal care
încalcă un tratat sau un principiu de drept .internaţional, ci este un act neamical
care se referă la anumite măsuri legislative, administrative, judecătoreşti faţă de un
alt stat şi de resortisanţii acestuia.
B. REPRESALIILE constau în măsurile pe care un stat le adoptă
împotriva altui stat, în scopul de a-1 constrânge să rezolve în mod echitabil un
diferend pe care acesta din urmă 1-a provocat printr-o acţiune ilicită.
In acest caz, represaliile se adoptă faţă de acte considerate ilicite de
dreptul internaţional,
Represaliile au ca scop răzbunarea unei injustiţii, ele constituind o
procedură de constrângere directă din partea statului lezat, împotriva celui vinovat
de încălcarea unei norme de drept internaţional.
Un stat are dreptul să recurgă la represalii numai dacă sunt îndeplinite
minatoarele condiţii:
- existenţa unei acţiuni contrare dreptului internaţional din partea
statului împotriva căruia se aplică;
- imposibilitatea de a se atinge scopul urmărit pe altă cale;
- păstrarea unei proporţii între gravitatea actului comis de celălalt stat şi
măsura de represalii;
- nerecurgerea sub nici o formă la forţa armată.
De asemenea, statele au dreptul să recurgă la represalii numai pentru
actele ilegale comise de alte state, iar nu de cetăţenii acestora.
C. EMBARGOUL constituie o formă de represalii, şi constă în reţinerea, 11
sechestrarea de către un stat a bunurilor unui alt stat sau a navelor comerciale, în
porturile sau în apele sale teritoriale (împreună cu încărcătura lor) în scopul de a-1
determina să pună capăt încălcării unor norme de drept internaţional şi să repare
prejudiciul astfel cauzat.
D. BOICOTUL este o măsură de constrângere şi constă în întreruperea
relaţiilor comerciale dintre state, precum şi întreruperea comunicaţiilor feroviare,
maritime, poştale, telegrafice, prin radio etc.
Atât statele cât şi organizaţiile internaţionale pot recurge la măsuri de
boicot faţă de statele care comit acte de agresiune şi nu respectă obligaţia de a
rezolva diferendele lor prin mijloace paşnice.
Pactul Ligii Naţiunilor prevedea măsuri de boicot împotriva unui stat
care a recurs la război, fără respectarea dispoziţiilor pactului privitoare la
rezolvarea paşnică a diferendului.
De asemenea, şi Consiliul de Securitate al O.N.U. poate să aplice această
măsură de constrângere împotriva unui. stat care a comis un act de ameninţare a
păcii, de violare a ei sau de agresiune.
E. BLOCADA MARITIMĂ PAŞNICĂ reprezintă împiedicarea de către
un stat, cu forţele sale navale militare, a oricăror comunicaţii cu porturile şi
litoralul unui stat, fără a se afla în stare de război cu acesta.
Scopul blocadei este de a forţa statul blocat, să facă anumite concesii,
revenind eventual asupra unor măsuri nedrepte pe care acesta le-a luat.
Dreptul internaţional contemporan interzice blocada deoarece implică
folosirea forţei sau ameninţarea cu forţa şi este considerată un act de agresiune.
Numai Consiliul de Securitate al O.N.U. poate recurge la o blocadă cu
forţele navale ale statelor membre în cadrul aplicării măsurilor de constrângere cu
folosirea forţei armate.
F. RUPEREA RELAŢIILOR DILPLOMATICE poate avea caracterul
unor represalii, în. scopul de a constrânge un stat să pună capăt unor acte ilegale 12
împotriva unui alt stat sau cetăţenilor lui. Această măsură poate fi decisă şi de
organizaţiile internaţionale, se poate prelungi pe perioade îndelungate, fără ca
statele să fie în stare de război.
In literatura de specialitate, unii autori vorbesc şi de alte mijloace de
constrângere, cum ar fi: demonstraţiile cu forţe militare, spre a constrânge un stat
să îndeplinească anumite acţiuni de reabilitare a legalităţii'"" şi excluderea de la
conferinţele şi organizaţiile internaţionale, măsură utilizată tot mai des în ultimul
timp pentru a determina anumite guverne să renunţe la politica lor reacţionară,
antipopulară etc.
Starea de pace între naţiuni rezultă din mutuala lor înţelegere şi din
respectul reciproc al drepturilor, datoriilor şi intereselor lor, iar nerecunoaşterea
datoriilor şi încălcarea drepturilor dau naştere la conflicte.
Dacă aceste conflicte nu pot fi soluţionate prin mijloace pacifice sau
coercitive, rămâne deschisă o singură cale: războiul.
Până la primul război mondial, statele recurgeau la război în mod
nelimitat, dar, odată cu înfiinţarea Ligii Naţiunilor s-au adus restrângeri la dreptul
de război. Spre a fi legitim trebuia respectată o procedură prealabilă stabilită de
Pactul Ligii, iar mai târziu Pactul Briand - Kellogg, din 27 august 1928 interzicea
dreptul la război, considerând războiul o crimă internaţională. Războiul rămânea
decât numai în caz de legitimă apărare. Această idee a fost reluată de Carta
Naţiunilor Unite.
13
CAPITOLUL II
RECURGEREA LA FORŢA ARMATĂ
ÎN RELAŢIILE DINTRE STATE
2.1. INTRODUCERE
Recurgerea la forţa armată, respectiv la război, este un fenomen
complex, care a preocupat din cele mai vechi timpuri omenirea.
Analiza acestui fenomen a avut şi are ca scop principal înţelegerea sa,
motivele care au determinat şi determină izbucnirea războiului, fiecare conflict
prezentându-se ca un act individualizat prin condiţiile în care se desfăşoară,
geopolitice şi geoeconomice.
Toate studiile şi analizele efectuate, întemeiate pe o gamă largă de
metode de cercetare trebuie să aibă ca finalitate înlăturarea războiului de agresiune
şi instaurarea şi menţinerea păcii în lume.
Aşa cum aprecia N. Titulescu războiul nu constituie o rezolvare viabilă a
problemelor ce confruntă lumea, el nu poate mulţumi, în general, pe nimeni,
constituind o crimă care trebuie înlăturată din viaţa societăţii.
In lucrarea sa, Dumitru Mazilii în dialog ce Vasile Popa afirmă că una
din explicaţiile confruntărilor armate neîntrerupte din trecut era de natură
economică, „Războaiele implicau adevărate industrii, la început de armament
primitiv, iar astăzi de armament super-sofisticat. Duşmanii cei mai agresivi ai
„stării de pace" au fost şi continuă să fie producători de arme”.
14
2.2. RĂZBOIUL. SCURT ISTORIC
Războiul a jucat un rol important în istoria omenirii. Până la izbucnirea
primului război mondial se recurgea la război în mod nelimitat şi incontrolabil,
acesta fiind considerat un drept al statului suveran, un drept al celui mai puternic.
Războiul ca fenomen social a apărut pe o anumită treaptă de dezvoltare a
societăţii odată cu împărţirea societăţii în clase, cu apariţia proprietăţii private şi cu
formarea statului.
Orânduirea gentilică nu a cunoscut războiul, ca luptă armată organizată,
dusă în scopuri politice şi economice, deoarece nu existau clase sociale şi state.
Războaiele au constituit un mijloc de realizare a politicii claselor
exploatatoare. Stăpânii de sclavi luptau pentru înrobirea oamenilor care astfel nu
aveau nici un drept şi munceau gratuit, feudalii duceau războaiele pentru a-şi
extinde proprietăţile sau pentru acapararea puterii; burghezia a urmărit şi a realizat
crearea unor imperii coloniale prin cucerirea de teritorii, chiar continente, iar în
sec. XX (după 1900) războaiele au devenit un instrument pentru împărţirea lumii
între marile puteri.
Dar, dincolo de toate aceste „motive", războaiele nu au condus la
rezolvarea unor conflicte dar au avut ca efect distrugerea unor naţiuni, strămutarea
unor popoare şi un număr nelimitat de morţi.
Bluntschli spunea „Cu toate că eu preţuiesc foarte mult bravura, curajul,
sângele rece, calităţile virile ce se dezvoltă în război şi care punând în joc toate
forţele corporale sau toate energiile sufleteşti, îi ridică pe soldaţi până la eroism.
Cu toate acestea eu sunt îngrozit de conştiinţa urii sălbatice a unor oameni faţă de
alţii, apoi de priveliştea indivizilor stăpâniţi de furia de a distruge, a nimici şi de a
face să curgă sângele în şiroaie. Eu îmi aduc aminte de suferinţele groaznice şi
adeseori aproape inutile, pe care omul le aplică semenilor iui. Eu mă frământ de
soarta atâtor familii compromise sau la fericirea atâtor mii de indivizi nenorociţi.
Cântecele de victorie sunt pentru mine ca şi urletele lupilor, sau cel puţin ca
răcnetul leului flămând".
Războiul, în cel mai bun caz, adică războiul victorios, preciza N. 15
Titulescu, nu poate schimba decât termenii problemei; nemulţumitul de mâine va
lua locul nemulţumitului de astăzi. „Unui război dus în. numele dreptăţii îi va urma
un alt război dus în numele justiţiei. Şi aşa la nesfârşit. Şi cu ce preţ? Cu un preţ
imens, plătit de întreaga comunitate internaţională, pentru motivele subiective ale
unuia sau mai multora dintre membrii săi."
2.3. DEFINIŢIA RĂZBOIULUI
De-a lungul timpului, războiul a fost definit în mai multe moduri, fiecare
filozof sau jurist căutând să dea o definiţie personală asupra războiului.
Războiul este definit ca o înfruntare violentă. Prin război se desemnează
nu acţiunea, ci stareţi celor care se confruntă violent.
Karl von Clausewitz afirmă că războiul ca fenomen social este „o
continuare a politicii prin alte mijloace" . Intenţia politică, spunea el, este scopul,
iar războiul mijlocul. Mai mult, războiul însuşi este o parte a întregului care este
politica. In politică se află, în stare rudimentară, toate caracteristicile esenţiale ale
războiului.
Într-o altă opinie, războiul este o stare de fapt contrară stării normale a
Comunităţii Internaţionale care este pacea .... Războiul apare ca un ansamblu de
acte de violenţă şi anume de violenţă nelimitată, exercitate de un stat faţă de alt
stat, pentru a-1 forţa, să se supună voinţei sale.6 Astfel, pentru Bluntschli „războiul
este ansamblul actelor prin care un stat sau un popor face să fie respectate
drepturile sale luptând cu arma în mână împotriva altui stat sau unui alt popor", iar
Rivier spunea că „războiul este lupta între două state, mijloc extrem de convingere
prin care voinţa ostilă a adversarului trebuie să fie înfrântă şi supusă.
Un alt teoretician, Calvo, având ca reper numeroasele conflicte interne, a
avut în vedere extinderea definiţiei pentru a reflecta fenomenul conflictual de
acest, tip, considera că războiul este o „stare normală de ostilitate care se substituie
relaţiilor de bună înţelegere dintre naţiuni sau între concetăţeni aparţinând unor
partide politice diferite şi care are ca obiect cucerirea prin. forţa alinatelor a ceea ce
nu au putut obţine pe căi paşnice şi amiabile", iar Westlake a definit războiul ca 16
„starea sau situaţia guvernământelor care luptă prin forţă".
În realitate, nu s-a ajuns la o definire oficială a războiului care să fie
consacrată într-un text convenţional, acceptat de către state, de aceea, această
sarcină a revenit doctrinei unde s-au elaborat o multitudine de definiţii care în
diversitatea lor reflectă caracteristici ale curentelor juridice şi ale marilor şcoli, de
drept.
Prin urinare, aşa cum afirmă prof. D. .Mazilu , războiul este un fenomen
social-politic, determinat de o cauzalitate complexă, constând în confruntarea
violentă a unor colectivităţi, popoare, state. înţelegând războiul în multitudinea
determinărilor şi manifestărilor sale, se pot înţelege căile şi mijloacele realizării
păcii, iar cercetarea juridică reprezintă, tară îndoială, un asemenea mijloc, în
măsura în. care ţine seama de rezultatele obţinute de celelalte ramuri ale ştiinţei.
2.4. CATFGORII DF RĂZBOI.
Ţinând seama de caracterul războaielor, în doctrină se face distincţie
între războaie nedrepte şi războaie drepte.
Războaiele nedrepte urmăresc cotropirea de teritorii străine, subjugarea
şi jefuirea altor popoare, înăbuşirea luptei de eliberare naţională şi socială a
popoarelor.
Este neîndoielnic că nu există un drept la un asemenea război, că nu este
şi nu poate fi socotită legitimă acţiunea de acaparare a altor teritorii, de jefuire şi
cotropire a altor popoare. Această acţiune este contrară dreptăţii şi justiţiei, iar un
astfel de război are un caracter nedrept.
Hugo Grotius, în cercetarea efectuată cu privire la caracterul războaielor,
arată că „nedrept este ceea ce este contrar naturii, societăţii, fiinţelor înzestrate cu
raţiune".
Războaiele drepte sunt războaiele de eliberare naţională, pentru
sfărâmarea lanţurilor robiei străine şi obţinerea independenţei, precum,
şi .războaiele de apărare împotriva agresiunilor din afară.
Războaiele juste sunt cele care nu au un caracter cotropitor şi agresiv, ci 17
urmăresc apărarea popoarelor împotriva asupririi naţionale.
Dreptul la apărare este un drept indiscutabil afirmă Crotius, războiul de
apărare, acţiunea de respingere a acţiunii de cotropire sunt pe deplin justificate. Cel
ce se apără „nu poate înfăptui o nedreptate".
Unii autori susţin şi admiterea aşa-zisului război preventiv în. cazul în.
care un stat, considerându-se ameninţat de un pericol armat iminent din partea altui
stat, ar fi în măsură să recurgă - în mod preventiv - la forţa armată împotriva
acestui stat. Se afirmă că declanşarea unui asemenea război ar reprezenta o acţiune
de autoapărare licită, deoarece ameninţarea iminentă este un act de agresiune. Se
încearcă a se acredita teza potrivit căreia statul ameninţat ar avea dreptul să
întreprindă „acţiuni urgente pentru contracararea pericolului", ceea ce ar explica
pregătirea şi desfăşurarea războiului. In esenţă se încearcă a se demonstra
necesitatea pedepsirii agresorului, înainte ca acesta să fi declanşat agresiunea. O
asemenea teză este neîntemeiată din punct de vedere teoretic şi periculoasă sub
aspect practic, generând încordare şi instabilitate în relaţiile internaţionale. Un,
război organizat pe o asemenea ba.ză — departe de a fi un război de apărare — se
dovedeşte a fi un război de agresiune , cu consecinţe grave pentru relaţiile
internaţionale.
O altă clasificare în literatura de specialitate s-a făcut avându-se în
vedere cauza războiului. Astfel, se disting războaie defensive şi ofensive, războaie
politice şi religioase, războaie de cucerire şi de independenţă. Ele pot fi terestre,
maritime sau aeriene.
De asemenea, războaiele, după cum sunt sau nu conforme ideii de drept,
se mai divid în războaie juste sau injuste. Unii autori au susţinut că nici un război
nu este şi nu poate fi just iar alţii pretind că orice război este just, susţinând că
războiul are ca fundament şi legitimare interesele statelor care îl fac.
Se poate aprecia ca o cauză justă a războiului orice atingere adusă
independenţei unui stat sau integrităţii teritoriului.
2.5. DREPTUL RĂZBOIULUI
18
Datorită distragerilor provocate de război, dreptul internaţional a căutat
să-1 reglementeze şi să-1 umanizeze, motiv pentru care au elaborate un ansamblu
de norme juridice care alcătuiesc dreptul internaţional al războiului.
În anul 1880, W Hali scria că dreptul, internaţional „nu are altă
alternativă decât de a accepta războiul, independent de justeţea originii sale, ca un
raport pe care părţile pot să-1 instituie dacă o doresc şi să se ocupe numai de a
reglementa efectele acestui raport”, adică de a „umaniza" regulile de purtare a
acestuia.
Convenţiile de la Haga din 1899 şi 1907 privind reglementarea paşnică a
conflictelor internaţionale, recomandau ca statele „pe cât posibil" şi „în funcţie de
împrejurări" să nu recurgă la forţa armelor, decât după epuizarea căilor paşnice de
rezolvare a diferendelor.
Potrivit acestor convenţii, folosirea metodelor paşnice constituia un
stadiu premergător hotărârii de a se recurge la forţa armată.
Dreptul internaţional al războiului, existent până la primul război
mondial, recunoştea dreptul statelor de a recurge la război ca mijloc legal pentru
soluţionarea litigiilor şi diferendelor dintre ele. Forţa reprezenta mijlocul folosit cu
precădere pentru impunerea voinţei celui mai tare.
Dreptul războiului reprezintă dreptul la o anumită acţiune, scopurile
urmărite prin confruntarea armată respectivă. Dreptul războiului este înţeles ca un
ansamblu de norme cutumiare şi convenţionale cu privire la organizarea şi
desfăşurarea operaţiunilor militare. In acest sens, dreptul războiului are menirea să
reducă la minimum daunele pricinuite şi în general, efectele negative ale
conflictului armat.
Ar fi fost necesar ca normele dreptului sa aibă un impact major asupra
mijloacelor care pot decide asupra războiului, dar tot dreptul reprezintă un mod de
a limita violenţa în timpul conflictelor.
N. Titulescu atribuia o mare forţă dreptului, sublinia necesitatea de a se
respecta şi aplica cu stricteţe legea de a nu se îngădui nimănui săvârşirea unei fapte
care ar leza interesele statelor suverane, ale comunităţii internaţionale în
ansamblu"'. Recurgerea la război este o măsură extremă care angajează 19
răspunderea politică, morală şi materială a statului care 1-a declanşat. Potrivit
concepţiei titulesciene, războiul constituie o crimă care violează toate legile
umanităţii, crimă care, potrivit viziunilor sale, nu este susceptibilă de reglementare
juridică.
Raporturile dintre state trebuie să fie guvernate de forţa dreptului şi este
necesar ca statele să-şi respecte angajamentele pe care şi le-au asumat.
De altfel, principiul respectării tratatelor internaţionale (pacta sunt
servanda) este unul dintre cele mai vechi şi mai importante principii ale dreptului
internaţional.
Manifestându-şi încrederea în drept şi în forţa sa, N Titulescu a susţinut
caracterul obligatoriu al dreptului internaţional, al normelor şi principiilor sale,
întemeiate pe acordul între voinţe libere şi egale, implicând obligaţia imperativă a
statelor de a se supune legii acceptate de ele în virtutea propriei lor suveranităţi.
20
CAPITOLUL III
NEAGRESIUNEA SAU NERECURGEREA LA FORŢĂ SAU LA
AMENINŢAREA CU FORŢA
3.1. SCURTE CONSIDERAŢII
Convenţiile de la Haga din 1899 şi 1907 privind reglementarea paşnică a
conflictelor internaţionale, aşa cum am precizat, recomandau să se
recurgă la război după epuizarea mijloacelor paşnice de rezolvare a
diferendelor. Potrivit acestor convenţii, folosirea mijloacelor paşnice reprezenta
doar o etapă premergătoare hotărârii de a se recurge la forţa armată.
Mai târziu, sub regimul Ligii Naţiunilor s-au adus restrângeri, la dreptul,
războiului. Pactul Ligii nu interzicea recurgerea la război, care putea fi declarat, în
anumite termene, dacă procedura de rezolvare paşnică a diferendelor eşua, dar
condiţiona războiul de îndeplinirea prealabilă a unor încercări de conciliere.
In pactul Briand-Kellog s-a prevăzut pentru prima oară obligaţia statelor
de a rezolva pe cale paşnică diferendele internaţionale.
După adoptarea acestui Pact solemn, care interzicea folosirea războiului
pentru reglementarea diferendelor între state, în dreptul internaţional, nu se mai
recunoaşte decât o singură situaţie legală: starea de pace.
Pactul. Briand-Kellog s-a procedat la o delimitare a mijloacelor violente
de cele paşnice, creând o nouă normă de drept internaţional, interzicerea războiului
de agresiune. Totodată s-a enunţat şi statornicit în raporturile dintre state un
principiu cu vocaţie de universalitate, principiul reglementării paşnice a
problemelor litigioase.
Interzicerea războiului se referă numai la războiul de agresiune nu şi la
războiul de legitimă apărare sau la sancţiunile colective împotriva agresorului, care
21
au un caracter licit în dreptul internaţional.
3.2. DEFINIŢIA AGRESIUNII
Pactul Briand-Kellogg, scoţând în afara legii războiul de agresiune, a
deschis perspectiva definirii agresiunii şi a agresorului.
In acest sens, au fost elaborate Convenţiile pentru definirea agresiunii
semnate la Londra, la 3-5 iulie 1933, în preambul precizându-se că este imperios
necesar a se defini cât mai precis posibil agresiunea, pentru a se preveni orice
pretext de justificare a ei, subliniindu-se că statele au deopotrivă drept la
independenţă, la securitate, la apărarea şi la inviolabilitatea teritoriilor lor, la
libera dezvoltare a instituţiilor lor.
Potrivit textelor acestora, un stat este considerat agresor în cazul în. care
se face vinovat de comiterea anumitor acţiuni cum sunt:
- declaraţia de război unui alt stat,
- invazia prin forţe armate, chiar fără declaraţie de război, a
teritoriului, navelor sau aeronavelor unui alt stat,
- sprijinul dat bandelor armate, formate pe teritoriul unui stat şi care
invadează teritoriul altui stat,
- refuzul unui stat - cu toată cererea statului invadat - de a lua, pe
propriul său teritoriu, toate măsurile în puterea lui, pentru a lipsi bandele armate
care s-au format pe acest teritoriu de orice ajutor sau protecţie.
In art. 3 se consacră că „nici o consideraţiune de ordin politic, militar,
economic sau alta nu va putea servi drept scuză sau justificare a agresiunii",
stabilindu-se în anexa la acest articol situaţiile sau îiiiprejiirările care nu pot servi
ca pretext pentru declanşarea agresiunii ori pentru folosirea forţei împotriva unui
stat
Sunt enumerate, astfel, în convenţie, principalele fapte şi acţiuni faţă de
un alt stat care pot fi calificate drept agresiune şi care dau naştere la răspunderea
internaţională.
Sublinierea a câtorva principii, în Convenţiile pentru definirea 22
agresiunii, atestă importanţa şi utilitatea lor în opera de menţinere a păcii şi
securităţii internaţionale.
N. Titulescu, cu prilejul semnării convenţiei de definire a agresiunii din
3 iulie 1933 arată că documentul ce s-a semnat avea o importanţă considerabilă,
deoarece instituia obligaţia absolută şi perpetuă de neagresiune. El îşi exprima
convingerea că, cu cât definiţia va fi acceptată de un mare număr de state, cu atât s-
a lucrat mai mult pentru consolidarea păcii generale.
Fără a rezolva problema păcii internaţionale Convenţia a adus un
element preţios în consolidarea unui factor constitutiv al acestei păci - securitatea
internaţională.
Definiţia agresiunii aşa cum a fost concepută de promotorii săi, exprimă
acordul de voinţă al statelor participante şi permite opiniei publice şi. statelor să
aprecieze cu mai multă siguranţă dacă interdicţia de agresiune a fost sau nu
respectată. Existenţa unei definiţii precise a noţiunii de agresiune permite ca
organismul inteniaţioiial îndrituit a se pronunţa să poată desemna cu mai multă
uşurinţă pe agresori, iar riscul ca acesta să fie acoperit sau scuzat pentru diverse
motive, să fie mai mic.
De asemenea, prin Convenţia de la Londra, puterile semnatare se
angajează să nu recurgă nu numai la război declarat, dar nici la invazie fără
declaraţie de război, nici la atacul prin forţele terestre, navale sau aeriene ale
teritoriului şi se angajează să nu dea sprijin bandelor armate pentru a invada
teritoriul unui alt stat.
Scopul Convenţiei este de a asigura tuturor popoarelor inviolabilitatea
teritoriului ţărilor lor.
Clauza adeziunii nelimitată, prevăzută în Convenţie, permitea extinderea
sferei de aplicare a definiţiei agresiunii asupra tuturor statelor, deschizând
perspective spre universalitate.
23
3.3. PRINCIPIUL NEAGRESIUNII
Convenţiile pentru definirea agresiunii, aşa cum au fost concepute, s-au
înscris pe linia afirmării şi statornicirii principiului neagresiunii. în dreptul
internaţional, acestea stabilind pentru statele participante o obligaţie de
neagresiune perpetuă.
Intrarea în vigoare a Cartei O.N.U. a reprezentat, prin caracterul său de
tratat internaţional un moment extrem de important în afirmarea principiului
soluţionării paşnice a diferendelor. Carta obligă statele membre să-şi rezolve
disputele prin mijloace paşnice în condiţii internaţionale de pace, securitate şi
justiţie, fără a se pune în pericol.
Interzicerea folosirii forţei şi ameninţării cu forţa reprezintă obiectivul
esenţial al O.N.U. Carta consacră acest principiu în art. 2 alin. 4 stabilind că „toţi
membrii Organizaţiei se vor abţine, în relaţiile lor internaţionale, de a recurge la
ameninţarea cu forţa sau la folosirea ei, fie împotriva integrităţii teritoriale ori
independenţei politice a vreunui stat, fie în orice alt mod incompatibil cu scopurile
Naţiunilor Unite".
Carta nu se mărgineşte la a interzice intervenţia în treburile statelor ci
obligă statele membre de a se abţine în relaţiile internaţionale de la ameninţarea cu
forţa sau de la folosirea ei. Ca urinare a acestei interdicţii războiul de agresiune nu
numai că nu este permis dar constituie o crimă împotriva păcii. Statele au obligaţia
de a se abţine de la propaganda în favoarea războiului de agresiune, de la acte de
pregătire a unui război şi de la acte de represalii care implică utilizarea forţei.
Astfel, s-a dat un conţinut larg principiului neagresiunii, care impune nu
numai abţinerea de la folosirea forţei împotriva unui stat dar şi abţinerea de la
ameninţarea cu forţa.
Principiul neagresiunii a fost consacrat şi dezvoltat în numeroase acte
ale Adunării Generale O.N.U.O. precum, şi în alte documente internaţionale,
devenind, aşadar, un principiu general al dreptului internaţional.
24
3.4. CONŢINUTUL PRINCIPIULUI NEAGRESIUNII
Conţinutul juridic al principiului neagresiunii a fost precizat şi dezvoltat
într-o serie de importante documente internaţionale. In Declaraţia O.N.U. din 1970
s-a stabilit că încălcările acestui principiu constituie „o violare a dreptului
internaţional şi a Cartei Naţiunilor Unite, ce nu trebuie folosite niciodată ca mijloc
de rezolvare a problemelor internaţionale", subliniind în continuare că „războiul de
agresiune constituie crimă contra păcii care angajează responsabilitatea în virtutea
dreptului internaţional".
Rezoluţia Adunării Generale O.N.U., nr. 3314 (XXII) din 14 decembrie
1974 evidenţiază pentru definirea unui act de agresiune, principiul anteriorităţii.
Dovada suficientă a existenţei unui act de agresiune constă în folosirea
forţei armate cu violarea Cartei de către un stat acţionând primul, fapt ce este
suficient pentru calificarea sa ca agresor. Este vorba, prin urmare, de un act comis
cu intenţie, de o anumită gravitate.
In rezoluţie se precizează că nici un considerent de orice natură ar fi,
politică, economică, militară sau de alt fel nu poate justifica o agresiune,
agresiunea fiind considerată „o crimă împotriva păcii internaţionale" care atrage
răspunderea internaţională a statului agresor.
În actul final de la Helsinki, se arată că „nici o consideraţie nu poate fi
invocată drept justificare pentru a recurge la folosirea forţei sau la ameninţarea cu
forţa în contradicţie cu acest principiu", afirmându-se, mai departe, că „nici o
asemenea folosire a forţei sau ameninţare cu forţa nu va fi utilizată ca mijloc
pentru a soluţiona diferendele sau problemele care ar putea să ducă la diferende
între ele".
În Documentul Conferinţei de la Stockholm01 pentru măsuri de
încredere şi securitate şi pentru dezarmare în Europa, după ce se reafirmă
„angajamentul de a respecta şi a pune în practică principiul abţinerii de la folosirea
forţei sau ameninţării cu forţa ... în relaţiile cu orice stat ..." se stipulează că „nici
un fel de ocupare sau dobândire de teritorii, ca rezultat al folosirii forţei sau
ameninţării cu forţa, în contradicţie cu dreptul internaţional, nu va fi recunoscută 25
ca legală".
In acelaşi timp, statele participante şi semnatare arată că „nerespectarea
obligaţiei de nefolosire a forţei sau ameninţării cu forţa constituie o încălcare a
dreptului internaţional".
Din textele invocate rezultă că principiul neagresiunii este enunţat în
mod explicit, arătându-se importanţa sa şi consecinţele care decurg din violarea sa.
Pentru precizarea conţinutului principiului este necesară precizarea
noţiunii de „forţă", respectiv „ameninţarea cu forţa".
Noţiunea de forţă din art. 2 pct. 4 din Cartă nu se limitează la forţa
armată, întrucât atunci când s-a avut în vedere prin termenul de forţă numai forţa
armată s-a folosit în mod expres această formulare. Astfel, termenul de forţă are
un. sens mai. larg, incluzându-se atât acţiunile militare (forţa armată) cât şi
presiunile economice, politice sau de altă natură îndreptate împotriva
independenţei politice, integrităţii teritoriale a vreunui stat, păcii şi securităţii
internaţionale.
Prin urmare, se înţelege prin forţă orice act de violenţă, sau
constrângere, nu numai forţa militară, ci orice forme de presiuni menţionate, toate
fiind considerate ilicite.
In ceea ce priveşte „ameninţarea cu forţa”, ea poate fi înţeleasă în
accepţiunea oricărei conduite a unui stat care poate determina un alt stat să se
considere expus unui pericol iminent de a suferi o atingere gravă şi ireparabilă a
independenţei sale politice sau integrităţii teritoriale.
Renunţarea la forţa şi la ameninţarea cu forţa reprezintă veriga
fundamentală a construcţiei păcii în. lume, deoarece numai pe această cale se pot
construi raporturi de încredere între naţiuni, înfăptuindu-se una din aspiraţiile cele
mai luminoase ale popoarelor: buna convieţuire, dezvoltarea paşnică, la adăpost de
ingerinţele altora în treburile interne şi externe proprii.
Principiul renunţării la forţa şi la ameninţarea cu forţa - în. indisolubilă
legătură cu celelalte principii, ale dreptului, internaţional - reprezintă o premisă
majoră a bunei convieţuiri internaţionale.
26
3.5. EXCEPŢII DE LA PRINCIPIUL NERECURGERII LA
FORŢĂ SAI AMENINŢAREA CU FORŢĂ SAU CAZURI ÎN CARE
SEADMITE FOLOSIREA FORŢEI
Dreptul internaţional permite folosirea forţei, nefîind calificată ca act
ilicit, în minatoarele situaţii:
a) în baza hotărârii Consiliului de Securitate al O.N.U.;
b) exercitarea dreptului de autoapărare individuală sau colectivă
împotriva unui atac armat.
Folosirea forţei în baza hotărârii Consiliului de Securitate, ca sancţiune
colectivă, are loc în cazul aplicării măsurilor de constrângere'"' stabilite de către
acesta. Atunci când Consiliul de Securitate - constată existenţa unei ameninţări
împotriva păcii, încălcări ale păcii sau săvârşirea unor acte de agresiune, poate
adopta măsuri de constrângere „care nu implică folosirea forţei armate" şi măsuri
de constrângere cu folosirea unor forţe armate ale membrilor O.N.U.
O.N.U. foloseşte forţe armate şi pentru operaţiunile de menţinere a păcii.
Operaţiunile de menţinere a păcii şi desfăşurarea lor sunt autorizate de
Consiliul de Securitate, cu consimţământul guvernului gazdă şi a celorlalte părţi
implicate . Personalul militar al operaţiunilor este format voluntar de statele
membre O.N.U,
Cât priveşte dreptul de autoapărare individuală sau colectivă este un
drept prevăzut de art. 51 din Cartă şi se exercită atunci când un stat este victimă a
unui act de agresiune (atac armat). La un astfel de drept nu se poate recurge în caz
de agresiune economică şi nu poate fi folosit în scopuri preventive. Dreptul statelor
la autoapărare este un drept inerent al popoarelor şi naţiunilor, războiul de
autoapărare având ca scop apărarea independenţei, integrităţii teritoriale, libertatea,
suveranitatea.
O altă excepţie de la principiul folosirii forţei şi ameninţării cu forţa este
situaţia popoarelor care luptă pentru independenţă. Expresie a dreptului la
autodeterminare, această situaţie creează popoarelor posibilitatea efectivă de a se
elibera de dominaţia străină.27
„Abolirea agresiunii şi a tuturor actelor agresive, renunţarea la forţă şi la
ameninţarea cu forţa reprezintă deziderate fundamentale ale unor relaţii paşnice în
lume, dându-i conţinut şi substanţă, oferind garanţii de realizare. Surprinderea
corelaţiilor dintre renunţarea la agresiune şi abolirea forţei şi consacrarea lor drept
coordonate fundamentale ale noului sistem, de relaţii internaţionale conturează
sensurile profunde ale unei construcţii a păcii, bazate pe exigenţe democratice, pe
justiţie şi echitate.
Realizarea cerinţelor abolirii forţei şi ameninţării cu forţa, eliminarea
definitivă a agresiunii din viaţa internaţională ar reprezenta un angajament de cea
mai mare însemnătate din parte statelor, a cărui asumare ar acţiona ca o eficientă
frână politico-juridică şi morală împotriva intenţiilor sau planurilor agresive. Este
indiscutabil că un asemenea angajament ar contribui considerabil la înlăturarea
suspiciunilor, la îngrădirea câmpului de acţiune al cercurilor reacţionare care mai
mizează încă pe folosirea forţei şi a ameninţării cu forţa în relaţiile internaţionale."
28
CAPITOLUL IV
CONSILIUL DE SECURITATE AL O.N.U.
ŞI FOLOSIREA FORŢEI
4.1. AMENINŢĂRI LA ADRESA PĂCII
Potrivit art. 39 din Carta O.N.U., atunci când Consiliul de Securitate
constată existenţa unei ameninţări împotriva păcii, a unei încălcări a păcii sau a
unui act de agresiune, Consiliul de Securitate va putea hotărî folosirea forţei
împotriva statelor care săvârşesc faptele descrise.
Există mai multe opinii în literatura de specialitate privind calificarea
unei situaţii ca reprezentând o ameninţare la adresa păcii în sensul art. 39 din
Cartă.
In majoritatea situaţiilor în care au fost aplicate măsurile coercitive
cuprinse în capitolul VII din Cartă, ameninţările la adresa păcii calificate astfel de
către Consiliul de Securitate au fost puse în legătură cu încălcări ale dreptului
internaţional de către state ori de către entităţi ne statale. Situaţia agresiunii cum a
fost, de exemplu, invazia din Kuweit nu are nevoie de precizări suplimentare. Dar,
în alte situaţii, Consiliul s-a referit la încălcări masive ale drepturilor omului şi ale
dreptului umanitar ca ameninţări directe la adresa păcii. In situaţia Rhodesiei,
regimul minoritar a încălcat în mod sistematic regulile recunoscute la nivel
internaţional şi standardele drepturilor omului . Acelaşi lucru s-a întâmplat şi în
Haiti. în cazul Irakului, represiunile masive ale minorităţilor au avut loc în legătură
directă cu încălcarea obligaţiilor internaţionale ale acestui stat în cazul fostei
Iugoslavii, încălcările dreptului umanitar internaţional au atins o asemenea
proporţie încât Consiliul a considerat că acestea constituie în sine o ameninţare la
adresa păcii şi securităţii internaţionale. Mai mult, Consiliul de Securitate a arătat
29
faptul că implementarea consecinţelor legale ale nesocotirii dreptului umanitar a
reprezentat o condiţie inevitabilă a restaurării păcii şi securităţii internaţionale .
Chiar şi în situaţiile în care Consiliul a eşuat în a demonstra gradul de
ilegalitate în derularea unor măsuri coercitive aplicate, totuşi, acesta a apelat la
anumite reguli ale dreptului internaţional drept justificări, cu caracter general,
pentru acţiunile sale. De exemplu, în situaţia impunerii de sancţiuni împotriva
Libiei prin. Rezoluţia 748 (1992), Consiliul s-a referit la prevederile Declaraţiei
privind relaţiile amicale din 1970, care interzice statelor angajarea în folosirea
forţei împotriva altor state, prin metode şi mijloace teroriste. Aceste circumstanţe
pot asigura o dovadă a faptului că, în cursul adoptării deciziei privind încadrarea în
art. 39 şi a adoptării măsurilor coercitive prevăzute în capitolul VII din Cartă,
Consiliul a considerat necesară realizarea referinţei la un anumit grad de ilegalitate,
care este implicat într-o situaţie dată.
Dacă Consiliul consideră că ameninţarea la adresa păcii, într-o anumită
situaţie, nu implică încălcarea dreptului internaţional, acesta nu are competenţa de
a impune sancţiuni statelor membre, în sensul art. 41 şi 42 din cartă. Intr-o
asemenea situaţie, Consiliul se limitează la formularea de recomandări, în temeiul
art. 39, sau la ordonarea de măsuri provizorii, potrivit art. 40 din Cartă.
Totuşi, faptul că măsurile coercitive din art. 41 şi 42 pot fi aplicate faţă
de un stat doar ca răspuns la comiterea unei fapte anterioare în plan internaţional,
nu le face aplicabile în situaţia în care acea acţiune nu s-a produs.
Consiliul poate determina dacă anumite situaţii ori activităţi ale unor
entităţi nestatale, cum ar fi teroriştii sau rebelii, ameninţă pacea internaţională, de
exemplu, datorită efectelor lor transfrontaliere. In asemenea situaţii, Consiliul se
poate întemeia pe art. 41 şi 42 pentru coordonarea activităţilor statelor în
menţinerea şi restaurarea păcii şi securităţii internaţionale, însă nu şi în vederea
unor măsuri coercitive directe împotriva statelor vinovate, ale căror acţiuni nu au
avut caracter ilegal din punct de vedere al dreptului internaţional.
In prezent Consiliului de Securitate îi revin atributele cele mai
importante în menţinerea păcii şi securităţii internaţionale. In temeiul Cartei
Naţiunilor Unite, Consiliul de Securitate are răspunderi deosebite în cazul unor 30
acţiuni de natură a primejdui pacea sau al unor încălcări ale păcii ori comiterii unor
acte de agresiune. In aceste cazuri, Consiliul de Securitate are obligaţia să facă
recomandări ori să hotărască ce măsuri urmează a fi luate - cu respectarea
prevederilor Cartei - pentru menţinerea sau restabilirea păcii şi securităţii
internaţionale.
4.2. CONSILIUL DE SECURITATE – SINGURUL ORGANISM
CARE POATE AUTORIZA FOLOSIREA FORŢEI
In ordinea internaţională actuală, statutul juridic instituit, prin Carta
O.N.U. interzice războiul. Totuşi, acesta este acceptat ca un drept inerent al
naţiunilor împotriva unui stat care a violat ordinea juridică internaţională.
Dar, nu de puţine ori am asistat la încercările de a se da o aparenţă
juridică politicii de forţă, de a se justifica agresiunea.
Consiliul de Securitate al O.N.U. este singurul organism care poate
ordona acţiuni armate împotriva unei agresiuni, dar, după 1990 balanţa puterii s-a
înclinat vizibil în favoarea Statelor Unite ale Americii, care în anumite situaţii au
ameninţat cu intervenţie militară americană, cu sau fără acordul Consiliului de
Securitate.
Astfel, un exemplu în istoria agresiunilor armate a fost ocuparea prin
forţă a kuweitului de către Irak în 1990. O.N.U. a adoptat mai multe rezoluţii,
încercând să determine regimul de la Bagdad să părăsească teritoriul Kuweitului
ilegal anexat. Rezoluţia nr. 660 a Consiliului de Securitate al O.N.U. (2 august
1990) şi nr. 661 (6 august 1990) cere Irakului retragerea din Kuweit „imediat şi
condiţionat" şi instaurează un embargou comercial, financiar şi militar împotriva
Irakului, iar prin Rezoluţia nr. 662 (9 august 1990) este respinsă orice valoare
juridică a anexării Kuweitului de către Irak, declarată nulă. Irakul refuză să se
supună şi în această situaţie N.A.T.O. şi Pentagonul presează pentru o intervenţie
militară americană în zonă, cu sau tară acordul Consiliului de Securitate. In cele
din urmă. Consiliul de Securitate a adoptat Rezoluţia nr. 665 prin care autoriza
măsurile militare asupra Irakului. Acesta a acceptat toate condiţiile puse în 31
Rezoluţia nr. 687 (3 aprilie 1991), pentru intrarea în vigoare a încetării focului.
In cele 15 rezoluţii ale Consiliului de Securitate privitoare la conflictul
din Kuwait se fac referiri la capitolul VII din Cartă.
Unii autori consideră că Rezoluţia nr. 678, autorizând folosirea forţei în
cazul în care Irakul nu s-ar retrage din Kuwait, nu a fost adoptată în temeiul
articolului 42, reprezentând cel mult o abilitare dată Consiliului de Securitate de
către statele membre de a recurge la forţă în scopul de a restabili ordinea
internaţională.
După încheierea ostilităţilor, Consiliul de Securitate şi-a „extins"
acţiunea dincolo de prevederile capitolului VII din Cartă. Prin Rezoluţia nr. 687 se
impun Irakului condiţiile păcii, iar prin Rezoluţia nr. 688 se autoriza o intervenţie
umanitară pe teritoriul irakian.
Observăm, prin urmare, că autoritatea Consiliului de Securitate al
O.N.U. este diminuată, deşi, nu se recunoaşte acest lucru, iar evenimentele din
Balcani şi Afganistan ne determină să ne gândim la rolul pe care Consiliul ar trebui
să-1 aibă în contextul unui conflict armat, în sensul de a pune mai mult accent pe
mijloacele paşnice decât pe o ripostă militară.
Interesele şi contribuţiile membrilor majori ai O.N.U., raportate la
ultimele acţiuni militare mai mult sau mai puţin justificate, în diferite zone ale
lumii, ridică întrebarea dacă folosirea forţei are sau nu un temei legal în toate
cazurile.
Revenind la războiul din 1991, Naţiunile Unite au înfiinţat o misiune de
inspecţie pentru depistarea şi eliminarea armelor chimice, biologice sau nucleare
pe care Irakul le avea sau se presupunea că le are. După ani de hărţuieli cu regimul
de la Bagdad, inspectorii s-au retras în anul 1998 în urina unor dispute prin care
cele două părţi s-au acuzat reciproc. Aceste incidente au condus la folosirea forţei
de către S.U.A. şi Marea Britanie împotriva Irakului pentru asigurarea îndeplinirii
obligaţiilor acestuia din urma, în conformitate cu rezoluţiile Consiliului de
Securitate. Acţiunea militară împotriva Irakului nu a fost autorizată prin nici o
rezoluţie a Consiliului de Securitate, folosirea forţei de către aceste două state fiind
contrară Cartei O.N.U. şi dreptului internaţional Totuşi, S.U..A. şi Marea Britanie 32
au considerat acţiunea ca nefiind ilegală, invocând anumite justificări în acest sens.
Una dintre justificările folosirii forţei .fără autorizarea Consiliului de
Securitate a fost aceea că folosirea forţei împotriva Irakului a fost autorizată prin
rezoluţiile anterioare ale Consiliului. S-au invocat Rezoluţia nr. 673 (1990), care
autoriza folosirea forţei de către statele membre pentru asigurarea îndeplinirii de
către Irak a Rezoluţiei nr. 660 (1990), care cerea retragerea Irakului din Kuwaitul
ocupat. Rezoluţia nr. 678 (1990) a fost interpretată de către S.U.A. şi Marea
Britanie drept o autorizare generală şi multiplă a folosirii forţei împotriva Irakului.
Pe de o parte, este îndoielnic faptul că, Consiliul de Securitate este
împuternicit să acorde autorizaţii generale şi multiple statelor membre pentru a
folosi forţa militară, asemenea presupunere fiind contrară Cartei. Folosirea forţei
este interzisă prin art. 2 (4). In situaţia în care Consiliul de Securitate acţionează în
baza art. 42, Carta impune acestuia, şi nu unui alt subiect de drept internaţional,
determinarea existenţei unei ameninţări la adresa păcii în vederea permiterii
folosirii forţei. Dacă autorizarea Consiliului acordată statelor membre ar fi una
multiplă şi generală în baza art. 42 din Cartă, Consiliul ar abdica de la
responsabilitatea sa, prevăzută în art. 39, de determinare a existenţei unei
ameninţări la adresa păcii. Dacă statele membre „autorizate" de către Consiliul pot
decide când şi care sunt situaţiile de folosire a forţei, ele trebuie considerate, de
asemenea, a fi împuternicite să determine existenţa unei ameninţări la adresa păcii,
ceea ce în mod evident nu este cazul. Consiliul poate autoriza statele membre să
folosească forţa în cazul unei situaţii concrete, însă nu are competenţa de a
împuternici aceste state să decidă cu ce ocazie va fi folosită forţa armată, în caz
contrar ar însenina renunţarea Consiliului la competenţele sale prevăzute în
capitolul VII în favoarea statelor membre.
Pe de altă parte, având in vedere deciziile Consiliului de Securitate, nu
se poate considera că a avut intenţia de a renunţa la responsabilitatea sa în
domeniul păcii şi securităţii internaţionale în favoarea statelor membre. In toate
rezoluţiile care se ocupă de obligaţiile impuse Irakului în domeniul dreptului
omului şi dezarmării, Consiliul de Securitate a decis să supravegheze îndeplinirea
de către acest stat a cererilor sale şi de a adopta măsurile necesare în caz de nevoie. 33
Conform acestor rezoluţii, Consiliul, iar nu statele membre, va implementa
dispoziţiile cuprinse în acestea, şi tot el va fi cel care va lua măsurile coercitive.
Este evident că o acţiune coercitivă împotriva Irakului nu poate fi
considerată legală motivând aplicarea deciziilor Consiliului de Securitate.
Odată cu instalarea unei noi administraţii la Washington şi mai ales după
monstruosul atac terorist de la 11 septembrie 2001, preşedintele George W. Bush a
ordonat riposta împotriva reţelei Al-Qaeda şi a talibanilor din Afganistan, el a cerut
în acelaşi timp Pentagonului să elaboreze planul unei intervenţii armate în Irak,
deşi nu exista vreo dovadă că Saddam Hussein ar fi avut de-a face cu atentatele.
Regimul de la Bagdad a fost înscris în „axa răului", alături de Coreea de Nord şi
Iran, Explicaţia oficială a adoptării acestui ton, mai dur, este schimbarea
dramatică a percepţiei Statelor Unite despre propria lor securitate, în urma
tragediei de la 11 septembrie: un atentai cu arme de distrugere în masă a devenit un
pericol concret, iar America nu mai putea tolera ca asemenea arme să se afle în
posesia unor guverne ostile, care le pot oferi teroriştilor. La fel de adevărat însă
este că unii analişti influenţi din cadrul Administraţiei se pronunţau, încă din 1996,
pentru o schimbare de regim în Irak, ca element al unei ample remodelări a
peisajului politic din Orientul Mijlociu, strategie la care nu s-a renunţat nici acum.
Statele Unite au prezentat intenţiile lor, în cadrul Consiliului de
Securitate, unde se discuta reluarea inspecţiilor şi dezarmarea Irakului, ca un prim
pas pentru eliminarea embargoului. Preşedintele Bush şi administraţia sa nu a
acordat nici o şansă inspecţiilor pentru dezarmare, convinşi de reaua» credinţă a lui
Saddam Hussein, şi insistând pentru intervenţia militară.
Pe de altă parte, Franţa şi aliaţii săi au susţinut misiunea de inspecţie, iar
în ceea ce priveşte pe Saddam, francezii nu şi-au făcut iluzii în privinţa lui, dar nu
au considerat că îndepărtarea sa merita un război, mai ales că nu era singurul
dictator din lume.
Germania, de asemenea, a exclus războiul, precum şi Rusia iar ulterior,
China, ultimele având şi calitatea de membri permanenţi ai Consiliului de
Securitate.
Discuţiile din Consiliul de Securitate s-au finalizat prin. adoptarea 34
rezoluţiei nr. 1441 care a permis revenirea inspectorilor în Irak, care după
efectuarea misiunii au predat Consiliului de Securitate un. raport din care a rezultat
că nu s-au găsit arme de distragere în masă (nu deţin dovezi clare), propunându-se
continuarea inspecţiilor cu mijloace sporite, spre deosebire de Statele Unite care
susţineau constatarea eşecului misiunii şi recurgerea la forţa, armată.
La 15 februarie, pacifişti din lumea întreagă s-au mobilizat împotriva
războiului, potrivit unor estimări, au participat 10 milioane de oameni, marile oraşe
din America, Europa şi Australia devenind scena unor manifestări de o amploare
nemaiîntâlnită de câteva decenii.
Cu toate acestea, preşedintele Bush îşi proclama hotărârea de a merge la
război şi fără autorizaţia Consiliului de Securitate.
Ministru german de externe, Joschka Fischer, a arătat necesitatea ca
inspecţiile să continue, afirmând că „Nu dorim o intervenţie militară. Războiul nu
reprezintă o soluţie", accentuând faptul că Rezoluţia nr. 1441 se referă doar la
„dezarmarea Irakului". Preşedintele Franţei, Jacques Chirac, a declarat că trebuie
analizate toate alternativele pentru evitarea războiului în Irak.
La rândul său, ministrul de externe al Franţei, Dominique de Villepin, a
solicitat Statelor Unite să continue dialogul cu Consiliul de Securitate al O.N.U. pe
tema situaţiei din Irak, şi să respecte rezoluţiile acestei organizaţii, subliniind din
nou opoziţia Franţei faţă de o acţiune militară unilaterală.
Ignorând toate avertismentele, opoziţia majorităţii statelor cu privire la
un atac armat, manifestările pacifiste, nemaivorbind de hotărârile Consiliului de
Securitate, Statele Unite şi Marea Britanic, aliatul de nădejde al acestora, au
declanşat războiul.
Considerată de unii autori un act de agresiune, ofensiva din Irak, nu
numai că s-a soldat cu sute de morţi (populaţie civilă cât şi soldaţi din ambele
tabere) şi răniţi, cu distragerea oraşelor, dar nu are o finalitate, cel puţin
deocamdată, preşedintele Saddam Hussein reuşind să scape, iar armele de
distrugere în masă încă nu au fost descoperite.
Deşi, Statele Unite declară că este aproape de victorie, considerăm că
încă nu s-a justificat (clacă s-ar putea justifica pierderea atâtor vieţi omeneşti) 35
folosirea forţei armate asupra unui stat independent, mai ales în condiţiile în care
nu s-a putut dovedi că ar deţine arme de distrugere în masă, motiv care ar fi stat la
baza acestui atac.
Trecerea la acţiuni militare împotriva Irakului, de către coaliţia S.U.A. -
Marea Britanic, în ciuda opoziţiei membrilor Consiliului de Securitate, pune sub
semnul îndoielii însăşi necesitatea existenţei organizaţiei, dar rămâne de văzut cum
vor fi soluţionate toate aceste probleme.
Din păcate, nu a fost prima situaţie de acest gen întâlnită în istoria
O.N.U., existând şi cazuri de acţiuni coercitive exercitate în baza Cartei O.N.U. de
alte organizaţii internaţionale fără autorizaţia Consiliului de Securitate.
Declanşarea unui război este o decizie foarte gravă. Practica istoriei
arată că legitimitatea războaielor se afirmă ex post şi ex ante. Principial, acest
lucru, nu mai este posibil în sistemul de securitate global generat de O.N.U.. Nu ne
putem permite să afirmam în termeni absoluţi efectivitatea în practică a
principiului prohibirii războiului în sistemul O.N.U., datorită mecanismelor
specifice de funcţionare ale Consiliului de Securitate frecvent paralizat de fricţiuni
interne, şi în egală măsură, tributar unor decizii care au demonstrat că a operat cu
măsuri diferite, atunci când a fost chemat să reglementeze situaţii cu date relativ
similare, în funcţie de interese politice a căror preponderenţă nu se justifică în
înfăptuirea rolului său de instanţă internaţională.
Frecvent se subliniază importanţa realizării dezarmării generale şi totale
pentru salvarea generaţiilor viitoare de pericolul unui nou război, dar, în prezent
tehnica de război este din ce în ce mai perfecţionată, dovadă armamentul folosit în
războiul din Irak.
Ne punem întrebarea firească : ce se întâmplă cu valorile fundamentale
ale omenirii, cu respectul faţă de Carta O.N.U., cu obligaţiile şi drepturile stabilite
în tratatele bilaterale şi multilaterale, cu normele dreptului internaţional, şi cu cel
mai important bun al omenirii: pacea?
Prof. D. Mazilu afirma că „dacă pacea este bunul cel mai de preţ al
omenirii, să nu îngăduim nimănui, dar absolut nimănui să o pună în pericol".
Oare vom reuşi în viitor?36
BIBLIOGRAFIE
1. A. BOL1NTINEANU A. NĂSTASE, Drept internaţional
contemporan, R.A. „Monitorul Oficial", Bucureşti, 1995.
2. A. BOLINTINEANU, A. NĂSTASE, B. AURESCU, Drept
internaţional contemporan, Ed. All Beck, Bucureşti, 2000.
3. THOMAS BUERGENTHAL, HAROLD G. MAIER, Public
Internaţional Law, St.Paul, West Publishing Co., 1990.
4. N. DAŞCOVICI, Drept internaţional public, editat de I.C. Vasilescu,
Bucureşti, 1947.
5. ION" DIACONU. Curs de drept internaţional public, Ed. "Şansa"
S.R.L., Bucureşti, 1993
6. VICTOR DUCULF.SCU, Protecţia juridică a drepturilor omului, Ed.
Lumina Lex, Bucureşti, 1994.
7. HUGO GROTIUS, Despre dreptul războiului şi al păcii, Ed.
Ştiinţifică, Bucureşti, 1968.
8. GRIGORE GEAMĂNU, Drept internaţional contemporan, Ed.
Didactică si Pedafţowa, Bucureşti, 1982.
9. GRIGORF GEAMĂNU, Drept internaţional contemporan, vol. III,
Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1975.
10. ION GRECESCU, Nicolae Titulescu - Concepţie Juridică şi
Diplomatică, Ed. Scrisul Românesc, Craiova, 1982.
11. RICHARD HISCOCKS, The Security Council, Tlie Free Press,
New York, 1973.
12. DUMITRU MAZILU, Drept internaţional public, vol. I, Ed. Lumina
Lex, Bucureşti, 2002.
13. DUMITRU MAZILU, Drept internaţional public, vol. II, Ed.
Lumina Lex, Bucureşti, 2002.37
14. DUMITRU MAZILU, Dreptul Păcii tratat, Ed. All Beck, Bucureşti,
1998,
15. DUMITRU MAZILU, Dreptul păcii. De la dreptul războiului, şi al
păcii la dreptul păcii, Ed. Academiei, Bucureşti, 1983.
16. RALUCA MIGA - BEŞTELIU, Drept internaţional. Introducere în
dreptul internaţional public, Ed. All, Bucureşti, 1997.
17. G. MOCA, M. DRĂGHICI, Documente de drept internaţional
public, vol. I-II, Universitatea din Biicureşti-Facultatea de Drept, Bucureşti,
18. DUMITRA POPESCU, ADRIAN NĂSTASE, Drept internaţional
public, Ed. "Şansa" S.R.L., Bucureşti, 1997.
19. M. SIBERT, Trăite de droit internaţional public, vol. II, Paris, 1951.
20. GEORGE SOFRONIE, Curs de drept internaţional, Academia de
înalte Studii Comerciale şi Industriale, Bucureşti, 1947.
21. NICOLAE TITULESCU, Dinamica păcii, în Documente
Diplomatice, Ed. Politică, Bucureşti, 1967.
22. CARTA O.N.U.
23. CONVENŢIILE de la Haga din 1899 şi 1907 privind reglementarea
paşnică a diferendelor.
24. Departament of Public Information, Basic Facts - About the United
Natioiis, United Nations, New York, 2000, p.67.
25. KARL VON CLAUSEWITZ, Despre război, Ed. Militară,
Bucureşti, 1982.
26. KARL VON CLAUSEWITZ, Despre război, Ed. Militară,
Bucureşti, 1965,
27. S. CALAGEROPOULOS STRATIS, Droit internaţional de la
guerre, in Revue Hellenique de Droit International, 1985.
28. DUMITRU MAZILU, Calvarul virtuţii, Ed. Aura, Timişoara,
29. LCLOŞCĂ, LSUCEAVĂ, Drept Internaţional umanitar, Ed. Şansa,
Bucureşti, 1992.
30. C. ANDRONOVICI, Drept internaţional public, Ed. Graphix, Iaşi,
31. C. VASILIU, I. CLOŞCĂ, Unele consideraţiuni pe marginea 38
evoluţiei perspectivelor mijloacelor de reglementare a diferendelor internaţionale,
în „Revista română de studii internaţionale", nr. 2-3 (16-17),
32. W. HALL, International Law, Londra, 1880.
33. A. ANTONESCU, Fractura în occident. Revista „Lumea Magazin",
nr.3, 2003.
34. V. LUNCAN, V. DUCULESCU, Drepturile omului, Studiu
introductiv, culegere de documente Internaţionale şi acte normative de drept
intern., Ed. Lumina Lex, Bucureşti, 1993.
39