+ All Categories
Home > Documents > Jurnalism Cultural 2014-2015

Jurnalism Cultural 2014-2015

Date post: 18-Dec-2015
Category:
Upload: apati-eva
View: 99 times
Download: 9 times
Share this document with a friend
Description:
Jurnalism Cultural
36
1 JURNALISM CULTURAL − suport de curs pentru învăţământ la distanţă − ELENA ABRUDAN 2014-2015 UNIVERSITATEA BABEŞ-BOLYAI, CLUJ-NAPOCA Centrul de formare continuă, învățământ la distanță și cu frecvență redusă Facultatea de Ştiinţe Politice, Administrative şi ale Comunicării Specializarea: Jurnalism
Transcript
  • 1

    JURNALISM CULTURAL

    suport de curs pentru nvmnt la distan

    ELENA ABRUDAN

    2014-2015

    UNIVERSITATEA BABE-BOLYAI, CLUJ-NAPOCA

    Centrul de formare continu, nvmnt la distan i cu frecven redus

    Facultatea de tiine Politice, Administrative i ale Comunicrii

    Specializarea: Jurnalism

  • 2

    I. Informaii generale

    1.1. Date de identificare a cursului

    Date de contact ale titularului de curs:

    Nume: Prof.univ.dr. Elena Abrudan

    Birou: Birou 1/II sediul Fac. de tiine Politice,

    Administrative i ale Comunicrii, str. G-ral Traian

    Mooiu nr. 71

    Cluj-Napoca, cod 400132, Cluj, Romnia

    Telefon: 0364/101043; 0721/675252

    Fax: 0264-406054

    E-mail: [email protected]

    Consultaii:

    Date de identificare curs i contact tutori:

    Numele cursului Jurnalism Cultural

    Codul cursului ULR3480

    Anul, Semestrul anul 2, sem. 2

    Tipul cursului Optional

    Pagina web a cursului-

    1.2. Descrierea cursului

    Cursul urmrete nsuirea cunotinelor care permit comunicarea prin art i producerea textului jurnalistic

    conform exigenelor jurnalismului cultural. Abordarea jurnalismului cultural este destul de complex deoarece trebuie

    avut n vedere att perspectiva jurnalistului ct i cea a destinatarului produsului cultural. Nu mai puin important este

    i perspectiva auctorial, a creatorului comunicrii artistice, i, nu n ultimul rnd, faptul c la ora actual oferta de

    produse culturale este foarte mare.

    Demersul nostru are ca miz necesitatea existenei unei interaciuni personalizate cu produsul

    cultural, cu autorul acestuia. n acest caz, prin interpretare, destinatarul devine coautor, creator

    de semnificaii. Astfel, jurnalistul cultural devine un mediator, un formator de opinie care poate

    s deschid o direcie n asimilarea comunicrii culturale. Sarcina este dificil dac ne gndim

    c jurnalistul cultural trebuie s fac o selecie a evenimentelor culturale, s le interpreteze, s le

    evalueze, s le mediatizeze innd cont de audien, de publicul int, de probabilitatea

    nelegerii mesajului i de existena unui cronotop estetic, a unor reprezentri asupra normelor

    frumosului sau chiar ale emoionalului i teribilului.

    Aceast ultim sistematizare este greu de obinut n epoca globalizrii, datorit faptului c, acum, comunicarea

    cultural se adreseaz unor straturi sociale diferite, grupuri de vrst diferite, intete diferite segmente de public sau

    domenii: femei, copii, tineret, automobilism filatelie, pescuit. sport.

    Jurnalismul cultural presupune o anumit specializare suplimentar, care poate fi fcut ntr-un cadru

    instituional faculti, cursuri - sau prin preocuparea jurnalistului, printr-un fel de auto-didacticism favorizat de faptul

    c jurnalismul cultural este practicat, de specialiti. Ziarele care au o rubric permanent dedicat culturii au o echip

    care se ocup exclusiv de acest domeniu. Distincia dintre specialist i jurnalistul specializat este aceea c specialistul se

    adreseaz unui public cunosctor, n timp ce jurnalistul specializat intete un public nespecializat, care nu are

    cunotine de specialitate n domeniu.

  • 3

    Situaia actual are un istoric. Practic, s-a petrecut un fenomen invers celui n care scriitorii au

    invadat paginile ziarelor n care i publicau n foileton romanele (Alexandre Dumas, Paul

    Feval, Charles Dickens, Mark Twain, Emile Zola). Treptat, cronicile sau comentariul critic

    aplicat asupra textului, volumului, spectacolului de teatru, oper, balet, film publicate n

    revistele specializate consacrate unui public cunosctor s-au transformat n note de lectur,

    recenzii, cronici, comentarii publicate n paginile ziarelor deci se adreseaz unui public

    heterogen. De altfel, literatura este cel mai apropiat i frecventat subiect al jurnalismului

    cultural.

    Fr s minimalizm importana rubricilor dedicate artei, culturii din cotidiene, trebuie s precizm c

    fenomenul cultural este cel mai bine prezentat i analizat n revistele de cultur. Acestea au rolul de a sintetiza idei i

    valori, de a crea curente de opinie, de a favoriza condiiile sau motivaia unei ierarhii viabile.

    n funcie de publicul cruia i se adreseaz textul publicistic poate fi concis i informativ (n prezentarea tirilor),

    didactic (n articolele de popularizare), discursiv (n editoriale), expresiv sau chiar cu cert valoare estetic (n

    eseuri sau reportaje subiective). Totui, spre deosebire de alte limbaje specializate, dar asemeni limbajului literar, o

    particularitate a limbajului jurnalistic este aceea c recurge la vorbirea vie i expresiv. n revistele de cultur, care

    apar mai rar, mesajul trebuie s se adapteze unui cititor plasat ntr-un timp incert, deci funcia informativ nu este

    suficient. Textul trebuie s restabileasc legtura temporal prin cultivarea funciei emotive i a funciei poetice a

    limbajului. Accentul emoional ajut la stabilirea unei legturi afective cu cititorul prin sugestii de ordin artistic sau

    care predispun la o analiz de ordin contextual. Prin efectele emotive, limbajul scurteaz calea spre cititor, iar

    funcia poetic a limbajului creeaz efecte de durat. Scrisul convingtor, disponibilitatea pentru actul transfigurrii

    artistice nu eludeaz principiul respectrii regulii clasice a oricrei compoziii i anume armonia dintre tem i

    discurs. Orice text pornete de la o temk, respectiv de la o idee, de la o tez. Aceasta promite s se dezvolte i

    poate fi susinut n evoluia ei de multe teme secundare. Dar o tem, orict de captivant ar fi nu capt for dect

    printr-un discurs percutant, reprezentat prin expresia, prin forma pe care o capt informaia propriu-zis.

    O alt problem care trebuie discutat se refer la faptul c este destul de greu de fcut o distincie net ntre

    genurile culturale i cele de opinie. Presa cultural st sub semnul opiniei i al argumentrii, nu este legat

    obligatoriu de actualitate, presupune o libertate jurnalistic sporit, o scriitur mai ampl i mai expresiv. Concizia

    i claritatea cedeaz teren n favoarea nuanrii i eleganei n exprimare.

    1.4. Organizarea temelor n cadrul cursului

    Cursul este structurat pe cele mai importante genuri ale jurnalismului cultural n cinci module dup cum

    urmeaz: 1. Genurile jurnalismului cultural. Tehnici compoziionale i de redactare; 2. Genurile de opinie:

    editorialul i comentariul; 3. Cronica; 4. Reportajul i Interviul; 5. Portretul. Nivelul de intelegere si, implicit,

    utilitatea informatiilor pe care le regsiti in fiecare modul vor fi sensibil optimizate dac, n timpul parcurgerii

    suportului de curs, veti consulta sursele bibliografice recomandate. Dealtfel, rezolvarea tuturor lucrrilor de

    verificare impune, cel puin, parcurgerea referinelor obligatorii, menionate la finele fiecrui modul. n situaia n

    care nu vei reui s accesai anumite materialele bibliografice, sunteti invitai s contactai tutorii disciplinei.

  • 4

    1.5. Formatul i tipul activitilor implicate de curs

    Prezentul suport de curs este structurat pe cinci module, corespunznd la tot attea abordri asupra

    jurnalismului cultural. Parcurgerea acestora va presupune att ntlniri fa n fa (consultaii), ct i munc

    individual. Consultaiile, pentru care prezena este facultativ, reprezint un sprijin direct acordat dumneavoastr

    din partea titularului i a tutorilor. Pe durata acestora vom recurge la prezentri a informaiilor primordiale aferente

    fiecrui modul dar mai cu seam v vom oferi, folosind mijloace auditive i vizuale explicaii alternative,

    rspunsuri directe la ntrebrile pe care ni le vei adresa. n ceea ce privete activitatea individual, aceasta o vei

    gestiona dumneavoastra i se va concretiza n parcurgera tuturor materialelor bibliografice obligatorii, elaborarea

    materialelor de pres i a proiectului de semestru. Reperele de timp i implicit perioadele n care vei rezolva

    fiecare activitate (lucrri de verificare, proiect etc.) sunt monitorizate de ctre noi prin intermediul calendarului

    disciplinei. Modalitatea de notare i, respectiv, ponderea acestor activiti obligatorii, n nota final v sunt

    precizate n seciunea politica de evaluare i notare precum i n cadrul fiecrui modul.

    Pe scurt, avnd n vedere particularitile nvmntului la distan dar i reglementrile interne ale CFCID al

    UBB parcurgerea i promovarea acestei discipline presupune antrenarea studenilor n urmtoarele tipuri de activiti:

    a. consultaii pe parcursul semestrului vor fi organizate dou ntlniri de consultaii fa n fa; prezena la

    aceste ntlniri este facultativ;

    b. realizarea unui proiect de semestru cu o tem i un set de sarcini anunate cu cel puin 30 de zile naintea datei

    de depunere a acesteia.

    c. cinci lucrri de evaluare care vor fi rezolvate i, respectiv trimise tutorilor n conformitate cu precizrile din

    calendarul disciplinei.

    d. forumul de discuii acesta va fi monitorizat de ctre echipa de tutori i supervizat de titularul disciplinei.

    1.6. Materiale bibliografice obligatorii

    n suportul de curs sunt precizate att referinele bibliografice obligatorii, ct i cele facultative. Materialul

    bibliografic ofer o imagine de ansamblu asupra teoriilor media, n ceea ce privete jurnalismul cultural, astfel nct

    studentul s-i poat nsui terminologia i s aib capacitatea de a o aplica n practic. Volumul Jurnalismul cultural

    i presa de opinie (2006) reprezint referina obligatorie principal pentru cursul de fa. Manualul se adreseaz celor

    care doresc o specializare n genurile de opinie oferind att precizri terminologice ct i un bogat inventar de procedee

    stilistice i compoziionale i exemplificri sugestive n ceea ce privete elaborarea textului jurnalistic. Cea de-a doua

    lucrare de referin, Presa cultural. Specii, tehnici compoziionale i de redactare (2002), permite ca cercetarea i

    teoria s parcurg un proces demonstrativ, cartea reprezentnd o sintez a principalelor formule compoziionale din

    presa cultural contemporan exemplificate printr-o analiz riguroas a textelor care aparin unor ziariti i scriitori,

    cunoscui pentru contribuia fundamental la dezvoltarea fenomenului publicistic romnesc: Ioan Groan, Liviu Ioan

    Stoiciu, Andrei Codrescu, Eugen Istodor, Lucian Mndru, Bujor Nedelcovici, Daniel Vighi, Cristian Tudor Popescu.

    Avnd n vedere organizarea coninutului cursului, dar mai ales accentul pus pe caracterul interactiv, aceast lucrare se

    adreseaz prioritar studenilor de la nvmntul la distan. Celor dou volume se mai adaug o serie de referine

    obligatorii menionate ulterior dar i o serie de referine facultative utile, cu accent pe exemplificare. Lucrrile

    menionate la bibliografia obligatorie se regsesc i pot fi mprumutate de la Biblioteca Central Universitar Lucian

    Blaga sau la biblioteca Facultii de tiine Politice, Administrative i ale Comunicrii.

  • 5

    1.7. Materiale i instrumente necesare pentru curs

    Pentru nelegerea deplin a disciplinei i pentru exemplificarea coerent a conceptelor teoretice n practica cotidian

    este un imperativ necesar ca studenii s aib acces la urmtoarele resurse:

    - calculator conectat la Internet (pentru a putea accesa bazele de date i resursele electronice suplimentare: site-urile

    instituiilor de cultur, reviste de cultur, albume de art on-line).

    - imprimant (pentru tiprirea materialelor suport, a temelor redactate, a studiilor de caz)

    - acces la resursele bibliografice (ex: abonament la Biblioteca Central Lucian Blaga)

    - acces la echipamente de fotocopiere

    - acces la reportofoane, aparate foto, aparatur video.

    1.8. Calendar al cursului

    Pe parcursul semestrului II, n care se studiaz disciplina de fa, sunt programate 2 ntlniri fa n fa

    (consultaii) cu toi studenii; ele sunt destinate soluionrii, nemediate, a oricror nelmuriri de coninut sau a celor

    privind sarcinile individuale. Pentru prima ntlnire se recomand lectura atent a primelor trei module; la cea de a

    doua se discut ultimele dou module i se realizeaz o secven recapitulativ pentru pregtirea proiectului final i

    a portofoliului. De asemenea, n cadrul celor dou ntlniri studenii au posibilitatea de solicita titularului i/sau

    tutorilor sprijin pentru rezolvarea anumitor lucrri de verificare sau a proiectului de semestru, n cazul n care nu au

    reuit singuri. Pentru a valorifica maximal timpul alocat celor dou ntlniri studenii sunt atenionai asupra

    necesitii suplimentrii lecturii din suportul de curs cu parcurgerea obligatorie a cel puin a uneia dintre sursele

    bibliografice de referin. Datele celor doua ntlniri sunt precizate n calendarul sintetic al disciplinei, vezi anexa

    A. n acelai calendar se regsesc i termenele la care trebuie transmise/depuse lucrrile de verificare aferente

    fiecrui modul precum i data limit pentru depunerea proiectului de semestru.

    1.9. Politica de evaluare i notare

    Evaluarea finala se va realiza pe baza unui proiect final i al portofoliului, prezentat n sesiunea de la finele

    semestrului III. Nota final se compune din: a. punctajul obtinut la prezentarea proiectului final n proporie de 50%

    (5puncte) b. aprecierea lucrrilor de evaluare pe parcurs 30% (3 puncte, adica 0.60 puncte/lucrare) ; c. evaluarea

    proiectului de semestru 20% ( 2 puncte).

    Modulul cuprinde lucrri de verificare care vor fi transmise tutorelui la termenele precizate n calendarul

    disciplinei. Aceste lucrri se regsesc la sfritul fiecrui modul. Instruciuni suplimentare privind modalitile de

    elaborare, redactare, dar i criteriile de notare ale lucrrilor, v vor fi furnizate de ctre titularul de curs sau tutori n

    cadrul ntlnirilor fa n fa.

    Pentru predarea temelor se vor respecta cu strictee cerintele formatorilor. Orice abatere de la acestea aduce

    dup sine penalizari sau pierderea punctajului corespunzator acelei lucrri.

    Evaluarea acestor lucrri se va face imediat dup preluare, iar afiarea pe site a notelor acordate se va realiza la

    cel mult 2 sptmni de la data depunerii/primirii lucrrii. Dac studentul consider c activitatea sa a fost subapreciat

    de ctre evaluatori atunci poate solicita feedback suplimentar prin contactarea titularului sau a tutorilor prin email.

  • 6

    1.10. Elemente de deontologie academic

    Se vor avea n vedere urmtoarele detalii de natur organizatoric:

    - Orice material elaborat de catre studenti pe parcursul activitilor va face dovada originalitatii. Studentii ale cror

    lucrri se dovedesc a fi plagiate nu vor fi acceptati la examinarea finala.

    - Orice tentativ de fraud sau fraud depistat va fi sancionat prin acordrea notei minime sau, in anumite conditii,

    prin exmatriculare.

    - Rezultatele finale vor fi puse la dispoziia studentilor prin afisaj electronic.

    - Contestaiile pot fi adresate n maxim 24 de ore de la afiarea rezultatelor iar solutionarea lor nu va depasi 48 de ore de

    la momentul depunerii.

    1.11. Studeni cu dizabiliti:

    Titularul cursului si echipa de tutori i exprima disponibilitatea, n limita constrngerilor tehnice i de timp, de

    a adapta coninutul i metodele de transmitere a informaiilor precum i modalitile de evaluare (examen oral, examen

    on line etc) n funcie de tipul dizabilitii cursantului. Altfel spus, avem n vedere, ca o prioritate, facilitarea accesului

    egal al tuturor cursanilor la activitile didactice si de evaluare.

    1.12. Strategii de studiu recomandate:

    Date fiind caracteristicile nvmntului la distan, se recomand studenilor o planificare foarte riguroas a

    secvenelor de studiu individual, coroborat cu secvene de dialog, mediate de reeaua net, cu tutorii si respectiv titularul

    de disciplina. Lectura fiecrui modul i rezolvarea la timp a lucrrilor de evaluare garanteaz nivele nalte de nelegere

    a coninutului tematic i totodat sporesc ansele promovrii cu succes a acestei discipline.

  • 7

    Modulul 1

    Genurile jurnalismului cultural; tehnici compoziionale i de redactare.

    Scopul modulului: Familiarizarea studentului cu terminologia i conceptele

    jurnalismului cultural.

    Obiectivele modulului:

    La finalul acestui modul, cursanii trebuie:

    1.1 Introducere

    n acest capitol vom analiza tehnicile de redactare i speciile compoziionale ale jurnalismului cultural. De

    asemenea, se va urmri familiarizarea studenilor cu stilul elevat i elegant utilizat n presa cultural. Astfel, se vor

    explica noiuni legate de claritatea unui text, care este conferit n special de mesajul explicit, transmis n enunuri

    scurte. Trebuie precizat c stilul impune de la sine respectarea riguroas n ceea ce privete att ordinea fireasc a

    prilor de propoziie, ct i a propoziiilor n fraze (topica frazei). Accentul este ns pus pe corectitudinea gramatical

    i lingvistic, stpnirea spiritului limbii care conduc la o exprimare elegant.

    Variaia stilistic are acelai rost; repetiiile, folosirea abuziv a unui cuvnt creeaz monotonie. O exprimare

    variat presupune spontaneitate, imaginaie, dar mai ales un vocabular bogat, care se formeaz doar prin lecturi i prin

    exerciiul compoziiei. Echilibrul stilistic vine din distribuia armonioas a elementelor sintactice (pri de propoziie i

    propoziii); de pild, ntr-o fraz alctuit doar din enunuri scurte, clare, numai din propoziii principale, semn cu un

    comunicat oficial, cu o telegram, iar dac textul este prea lung, l obosete, l plictisete pe cititor. Naturaleea,

    exprimarea spontan, lipsit de artificii i ornamente ostentative constituie nc o trstur a stilului frumos utilizat n

    presa cultural. Varietatea destinatarului produsului cultural presupune faptul c acesta este ales preferenial i pretinde

    o interpretare specializat, impunnd o atitudine critic-evaluatoare. Ea va avea n vedere att valoarea estetic a

    produsului cultural ct i valoarea de identificare, valoarea de coeziune i valoarea simbolic.

    S poat defini noiunile de tirea scurt, nota cultural, nsemnarea cultural,

    tableta, eseul i recenzia.

    S poat prezenta conceptele jurnalismul specializat, n cazul de fa, jurnalismul

    cultural.

    S descrie speciile compoziionale i de redactare n jurnalismul cultural.

    S descrie caracteristicile presei culturale i conceptele teoretice;

  • 8

    Valoarea de identificare presupune prezena veridicitii, posibilitatea fiecruia de a se regsi ntr-o poveste,

    imagine fotografic sau pictural, n emoiile strnite de o pies muzical.

    Valoarea de coeziune poate fi numit i valoare de apartenen la un grup social aparinnd realitii

    nemijlocite sau uneia dorite sau chiar dispreuite.

    Dac n epocile anterioare valoarea simbolic se confunda cu cea estetic, n contemporaneitate, valoarea

    simbolic o precede pe cea propriu-zis estetic i presupune ncrcarea produsului cultural cu semnificaii complexe i

    consensuale n raport cu un grup social sau o colectivitate uman.

    Tangent cu aceste valori ale produsului cultural poate s se manifeste i o valoare experienial care rspunde

    nevoii omului de evada pentru a avea experiene-limit i pentru a produce concomitent noi modaliti de socializare,

    marginale sau nu, de tipul: am fost, am vzut, am ncercat

    Un alt element de care este nevoit s in cont jurnalistul cultural este expansiunea ludicului n activitile de

    divertisment i n structura discursului produsului cultural, deoarece ludicul, plcerea jocului se combin cu formele

    cunoaterii, cu emoiile i sentimentele trezite de acesta.

    Valoarea estetic a produsului cultural constituie o realitate obiectiv, supus normelor estetice specifice

    domeniului i care a fost sau va fi confirmat n timp. Inevitabil, ea are i o latur subiectiv pentru c dincolo de

    noutatea sau deschiderile n plan artistic propuse de opere, ele trebuie s plac, s impresioneze, chiar s ocheze, s

    nasc emoii i sentimente, s construiasc un sens care s-l plaseze pe receptor n cmpul estetic propus de autor. Aa

    cum s-a observat, jurnalismul cultural, critica de art sau cronica de ntmpinare reprezint ntr-un fel actul de fiinare a

    produsului cultural i-i contureaz valoarea estetic. Rspunderea este enorm i presupune anumite exigene.

    Tem de reflecie nr. 1

    Analizai la nivel stilistic trei publicaii de cultur din Romnia. Care sunt elementele specifice

    stilului utilizat n acest gen de publicaii. Argumentai.

    1.2 tirea scurt i nsemnarea cultural

    Chiar dac nu se respect aceast ordine, o tire este n fond o poveste clar i concis,

    alctuit pe ntrebrile: cine?, ce?, cnd?, unde?, cum?. Ea semnaleaz apariia unei cri, a unui

    film, program TV, corect, fr detalii inutile, fr exemple. Scris pe scurt i n formula unei

    poveti, tirea capt for. Povestea poate fi amuzant sau dramatic, dar ceea ce intereseaz este

    coninutul profund omenesc, neperisabil n ceea ce privete categoria evenimenial pe care o

    reprezint: surpriza neplcut, postura insolit sau rsturnarea unei situaii. Dup reeta tradiional

    a povestirii scurte (intrig, desfurarea subiectului, punctul culminant, deznodmntul), intriga

    EvaEvideniere

    EvaEvideniere

    EvaEvideniere

    EvaEvideniere

  • 9

    trebuie s capteze atenia, iar deznodmntul trebuie s fie cu totul neateptat. Rezult o compoziie

    incitant, expresiv, care uor se poate transforma n ficiune. Valorizrile sunt restrnse la un

    adjectiv sau o formul consacrat de tipul: un film care trebuie vzut, o carte care nu trebuie s

    lipseasc din biblioteca unui tnr. Detaliile tehnice, editur, numr de pagini, pre, cinematograf,

    ora, sunt lsate la final, pentru a nu ngreuna textul. Ironia, jocurile de cuvinte sunt permise cu

    msur, doar pentru a evita monotonia. Chiar i n cazul unei tiri banale, festiviste textul poate fi

    salvat cu un adjectiv mai deosebit, cu o rsucire abil de fraz. Frazele pompoase pot fi nlocuite de

    aprecieri prezentate interogativ, dup modelul: Ce anume face dintr-un text postmodern o oper

    valoroas?... Rspunsul l gsim n cartzea X.De regul textul nu este semnat, totui jurnalistul

    trebuie s aib abilitatea de a porni de la informaia de baz spre detalii, de a ncepe cu lucrul cel

    mai interesant .

    nsemnarea cultural se transform n tablet de autor dac este gzduit de o rubric de

    prestigiu a ziarului i are toate caracteristicile genului: o semntur de notorietate, libertate total de

    ton, stil, subiect. E de la sine neles c importante sunt personalitatea autorului i virtuile stilistice

    ale scriiturii. Accentul nu cade pe ce se spune, ci pe cum se spune. Un bun exemplu n acest sens

    sunt Tabletele lui Fnu Neagu, gzduite cndva de Luceafrul, cu textul lor metaforizat intens,

    inedit i destul de agresiv.

    Tem de reflecie nr. 2

    Realizai o tire i o nsemnare cultural participnd la un eveniment de gen petrecut n oraul

    dumneavoastr. Cele dou materiale de pres vor avea avea ca punct de pornire acelai subiect.

    1.3 Tableta

    Tableta este situat la grania dintre literatur i publicistic (Bilete de papagal Tudor Arghezi). Este o

    scriere scurt care abordeaz subiecte diverse, face afirmaii senzaionale pe un ton grav i moralizator i critic. Autorul

    recurge la ironie i imagini memorabile, amnunte ngroate pn la caricatur. Tableta ncearc s impun mentaliti

    din perspectiva unui autor care tie tot, vorbete n numele tuturor, transmite un mesaj n numele cruia cere

    solidarizarea cititorului. Tableta presupune total libertate de stil, de ton, de subiect i este semnat de un scriitor de

    prestigiu. Autorul are o atitudine clar fa de problema abordat exprimat ntr-un stil de un retorism subliniat care

    accentueaz oralitatea discursului, intenia de adresare direct de apel.

    n ciuda libertilor de expresie, acest tip de text trebuie s respecte urmtorele reguli: o singur idee un

    singur mesaj, trecerea de la particular la general (de la simplu la complex), minima trimitere la un fapt de via

    cunoscut, la o informaie de baz, de actualitate sau nu.

    Tem de reflecie nr. 3

    EvaEvideniere

    EvaEvideniere

    EvaEvideniere

    EvaEvideniere

    EvaEvideniere

    EvaEvideniere

    EvaEvideniere

    EvaEvideniere

    EvaEvideniere

    EvaEvideniere

    EvaEvideniere

    EvaEvideniere

    EvaEvideniere

    EvaEvideniere

    EvaEvideniere

    EvaEvideniere

    EvaEvideniere

  • 10

    Realizai o analiz pe o perioad de o lun a acestui gen publicistic n urmtoarele publicaii:

    Dilema Veche i Observatorul Cultural. Urmrii urmtorii indicatori: frecvena apariiei, autorul

    materialului i mesajul transmis.

    1.4 Eseul

    Eseul este o proz literar fixat la grania dintre stilul beletristic i cel tiinific. Folosete procedee stilistice

    variate combinate ntr-o compoziie liber. Stilul este erudit, presupune un solid fundament cultural. Eseul conine idei,

    conexiunea dintre ele, preri personale exprimate ntr-un stil elevat, cu numeroase trimiteri culturale i informaii bogate

    din domenii variate. Asocierile ntre diverse arte pe o tem pot fi completate de informaii sociologice sau psihologice.

    Eseul nu are un subiect anume ci trateaz o tem general: ironie, iubire, suferin. Eseul nu are un plan, se construiete

    parc de la sine. Totul depinde de stilul, inteligena i cultura autorului. Coninutul se bazeaz pe o viziune complex

    asupra vieii, dar poate aborda nu numai o oper literar n ntregime, ci i un aspect al ei, o tem, un motiv sau simbol

    fcnd conexiuni spectaculoase i paradoxale. Gradul de noutate i de interesal eseului este dat de filiaiile neateptate

    de idei. Eseistul propune o problem, o discut, ncearc s dea o soluie fr s-o impun. Eseistul expune idei,

    mentaliti, concepii originale fr obligaia de a le demonstra. Nota dominant a eseului este viziunea subiectiv

    asupra unei teme.

    Mai ngduitoare i mai libere, exigenele stilistice sunt aceleai ca pentru orice text jurnalistic: concizie,

    credibilitate i mai ales claritate. Retorismul, excesul de informaie cultural, platitudinile, lipsa originalitii, o tem

    prea general, preluarea incorect a unor citate, rescrierea unor lucruri deja scrise pot fi numite defecte ale genului care

    trebuiesc evitate.

    Textul trebuie s trimit la o problem de actualitate pentru a aprea ntr-un ziar, altfel el poate fi gzduit ntr-o

    carte, unde eseistul are spaiul necesar pentru a se desfura. Spre exemplu dac eseul trateazipostazele eroului literar

    trimiterea la actualitate va fi lume modern lipsit de modele morale sau comportamentale. De fapt, publicat n pres,

    eseul este o tablet de autor n care putem recunoate procedee eseistice: trimiteri culturale, asocieri neateptate de idei,

    stil degajat, plin de subtiliti i elegan. De multe ori, conceptul de eseu nlocuiete termeni uzai moralcum ar fi

    analiz literar, compunere, dar nu poate fi vorba de un eseu veritabil n cazul unor lucrri colare sau al exprimrii

    opiniei despre o realitate social anume: violena stradal, conflictul ntre generaiiAceste texte sunt recenzii, texte

    critice sau comentarii pe tema respectiv.

    Tem de reflecie nr. 4

    Realizai un eseu pornind de la urmtoarea idee: Nu fac nimic remarcabil, dar ceea ce fac este

    esenial (Che Guevara). Se va avea n vedere faptul c textul redactat trebuie s exprime probleme

    actuale din viaa cultural.

    1.5 Recenzia

    Recenzia este cultivat n toate categoriile de ziare i reviste care doresc s prezinte noile apariii editoriale cu

    intenia de a informa publicul n legtur cu valoarea crilor sau s incite la lectur. Recenzia este un text de prezentare,

    scurt de cel mult o fil, cu minime elemente de valorizare ( e bine, e ru), care nu trebuie susinute cu argumente. n

  • 11

    funcie de specificul ziarului poate s fie un text dynamic-publicitar n cotidian unde se ocup de cri-eveniment sau

    cu potenial success de public, text mai subiectiv i eventual ironic n revistele literare, unde textul este rezervat

    crilor de debut sau celor de raftul al doilea. Povestirea cronologic a evenimentelor i comentariul autorului are

    deopotriv rolul de a informa i de a forma opinii. De aceea autorul are o mare responsabilitate. Fiind formator de

    opinie, prerile exprimate pot determina ierarhiile culturale la un moment dat. Totui o recenzie de valoare are ca scop

    principal s transmit ctre cititor ct mai multe informaii despre opera prezentat. La nceput se prezint datele

    generale ale crii (titlu, autor, editura, anul, chiar paginile, ISBN-ul sau tirajul,n cte limbi a fost tradus). O singur

    fraz poate s cuprind ncadrarea estetic a scrierii, curentul sau tendina literar, perioada istoric, locul scriitorului n

    literatur, alte creaii ale acestuia. Enunarea temei abordate n carte poate fi nsoit de informaii legate de prezena

    temei i la ali autori. Expunerea succint a subiectului este nsoit de sublinierea aspectelor care motiveaz valoarea

    crii, care se poate constitui ntr-un veritabil comentariu critic.

    Recenzia trebuie s debuteze cu un detaliu spectaculos, un amnunt picant sau tulburtor di biografia autorului,

    un mare premiu obinut, prezena unui mare actor n distribuie, sau cu exclamaii de bucurie onest. Trebuie ns

    renunat la amnunte ca numele tuturor actorilor sau personajelor, admiraii sau slugrnicii.

    nelegem c recenzia poate s se refere i la un film sau chiar la un nou tip de main, nou serviciu telfonic. n

    acest caz nu mai este un text eminamente cultural, ci o scurt evaluare care pstreaz trsturile de baz: dynamism,

    rezumat informativ, scurte valorizri. Strns legat de spaiul tipografic, recenzia presupune o selecie prealabil i o

    opinie: filmul, cartea sunt sau nu importante, merit citite sau vzuteDar cu ct este mai scurt o recenzie, cu att

    trebuie s fie mai clar.

    Tem de reflecie nr. 5

    Redactai o recenzie pentru volumul Autoportret ntr-o oglind spart de Octavian Paler.

    Rezumat

    CARACTERISTICILE GENURILOR CULTURALE. Sunt explicate noiunile legate de stilul i limbajul utilizat n presa de tip

    cultural. Accentul este ns pus pe corectitudinea gramatical i lingvistic, stpnirea spiritului limbii care conduc la o

    exprimare elegant. Variaia stilistic are acelai rost; repetiiile, folosirea abuziv a unui cuvnt creeaz monotonie. O

    exprimare variat presupune spontaneitate, imaginaie, dar mai ales un vocabular bogat, care se formeaz doar prin

  • 12

    lecturi i prin exerciiul compoziiei. Echilibrul stilistic vine din distribuia armonioas a elementelor sintactice (pri de

    propoziie i propoziii).

    TIREA I NSEMNAREA CULTURAL. Se definesc cele dou concepte de tire i nsemnare cultural i se exemplific.

    Argumentarea importanei acestui gen publicistic, care de regul nu este semnat, este susinut de faptul c jurnalistul

    trebuie s aib abilitatea de a porni de la informaia de baz spre detalii. Aceeai modalitate este utilizat i n cazul

    nsemnrii culturale, care se transform n tablet de autor dac este gzduit de o rubric de prestigiu a ziarului. De

    asemenea se precizeaz toate caracteristicile genului: o semntur de notorietate, libertate total de ton, stil, subiect.

    TABLETA. Se definete tableta ca gen publicistic situat la grania dintre literatur i publicistic Este o scriere scurt care

    abordeaz subiecte diverse, face afirmaii senzaionale pe un ton grav i moralizator i critic. Autorul recurge la ironie i

    imagini memorabile, amnunte ngroate pn la caricatur. Tableta ncearc s impun mentaliti din perspectiva

    unui autor care tie tot, vorbete n numele tuturor, transmite un mesaj n numele cruia cere solidarizarea cititorului.

    ESEUL. Se stabilete c eseul este o proz literar fixat la grania dintre stilul beletristic i cel tiinific. Folosete

    procedee stilistice variate combinate ntr-o compoziie liber. Stilul este erudit, presupune un solid fundament cultural.

    Eseul conine idei, conexiunea dintre ele, preri personale exprimate ntr-un stil elevat, cu numeroase trimiteri culturale

    i informaii bogate din domenii variate.

    RECENZIA. Acest gen publicistic este cultivat n toate categoriile de ziare i reviste care doresc s prezinte noile

    apariii editoriale cu intenia de a informa publicul n legtur cu valoarea crilor sau s incite la lectur. Recenzia este

    un text de prezentare, scurt de cel mult o fil, cu minime elemente de valorizare, care nu trebuie susinute cu argumente.

    Lucrrile de evaluare pentru modulul nr. 1 i modalitatea de evaluare

    Calitatea soluiilor oferite de dvs. la sarcinile de evaluare i implicit, ansele obinerii punctajului maxim, sporesc

    sensibil dac naintea rezolvrii lor parcurgei:

    Popescu, Cristian Florin, Manual de jurnalism. Redactarea textului journalistic. Genuri redacionale, Bucureti,

    Tritonic, 2004.

    Preda, Sorin, Jurnalismul cultural i de opinie, Iai, Polirom, 2006

    Ruti Doina, Presa cultural. Specii, tehnici compoziionale i de redactare. Bucureti, Editura Fundaiei PRO, 2002.

    1. Analizai la nivel stilistic trei publicaii de cultur din Romnia. Care sunt elementele specifice stilului utilizat n

    publicaiile de cultur. Argumentai.

    2. Realizai o tire i o nsemnare cultural participnd la un eveniment de gen petrecut n oraul Cluj-Napoca. Cele

    dou materiale de pres vor avea avea ca punct de pornire acelai subiect.

    3. Realizai o analiz pe o perioad de o lun a tabletei, ca gen publicistic, n urmtoarele publicaii: Dilema Veche i

    Observatorul Cultural. Urmrii urmtorii indicatori: frecvena apariiei, autorul materialului i mesajul transmis.

    4. Realizai un eseu pornind de la urmtoarea idee: Nu fac nimic remarcabil, dar ceea ce fac este esenial (Che

    Guevara). Se va avea n vedere faptul c textul redactat trebuie s exprime probleme actuale din viaa cultural.

    5. Redactai o recenzie pentru volumul Autoportret ntr-o oglind spart de Octavian Paler.

  • 13

    Bibliografie minimal pentru parcurgerea acestui modul

    Popescu, Cristian Florin, Manual de jurnalism, Bucureti, Tritonic, 2004.

    Preda, Sorin, Jurnalismul Cultural si de opinie, iasi, Polirom, 2006.

    Ruti Doina, Presa cultural. Specii, tehnici compoziionale i de redactare. Bucureti, Editura Fundaiei PRO, 2002.

    Modulul 2

    Genurile de opinie: editorialul i comentariul

    Scopul modului: Familiarizarea studentului cu genurile jurnalismului de opinie i

    anume editorialul i comentariul.

    Obiectivele modulului: Dup parcurgerea acestui modul, ar trebui s putei:

    2. Editorialul

    Editorialul (analiza i comentariul unui eveniment) este articolul care exprim luarea unei atitudini n consens

    cu orientarea ideologic a ziarului sau revistei. El este situat pe prima pagin sau este evideniat. Este un preambul al

    ziarului, d amprenta gazetei indiferent de tema abordat. De obicei editorialul este acompaniat i de alte materiale care

    nuaneaz tratarea temei respective, dar sunt cazuri cnd opinia analistului nu reprezint viziunea general a ziarului.

    Editorialistul este un jurnalist care i-a ctigat notorietatea, un scriitor cunoscut, o personalitate.

    n principiu, presa cultural nu are nevoie de editorial dect la apariie, cnd i schimb formatul sau politica

    redacional sau cnd rspunde la acuze mai mult sau mai puin ntemeiate formulate de revistele concurente sau de o

    personalitate din lumea artistic.

    n revistele de cultur, articolul de fond cuprinde comentarii asupra unui eveniment cultural, ncadrat n

    contextul istoric general (apariia unei cri, deschiderea unei expoziii, trg de carte, subiecte de interes larg). i n

    Stabili care sunt caracteristicile principale ale editorialului;

    Defini ce este un comentariu;

    Redacta materiale aparinnd celor dou genuri publicistice.

  • 14

    acest caz se cere precizarea perspectivei interpretative a autorului. Analiza evenimentului trebuie s exprime importana

    lui i s evidenieze opinia auctorial. De un real folos este prezentarea altor opinii, trimiterile la alte interpretri sau

    replici. Judecata editorialistului este subiectiv, include o evaluare a faptelor plus impactul emoional.

    Adesea n revistele literare poate fi ntlnit falsul editorial. Acesta nu trateaz o problem important pentru comunitate,

    ci atrage atenia asupra unui material thematic din interiorul revistei. n cazurile fericite, falsul editorial se adreseaz

    publicului avizat i este semnat de un critic de prestigiu. n alte cazuri, mai ales n revistele illustrate romneti,

    redactorul-ef i propune mai puin s exprime opinia tranant a semnatarului pe o tem dat, ci s atrag atenia, s

    ndemne cititorul la lectura unei anumite rubrici din revist. Srcia argumentelor este compensat de adresarea direct,

    o scriere dezinvolt, cu elemente incitative, ntrebri retorice, confesiuni.

    Tem de reflecie nr. 1

    Realizai un editorial pe tema Cultura online pornind de la studiul efectuat de www.bookblog.ro,

    care susine c tinerii romni prefer site-urile i blog-urile ce trateaz teme culturale, n defavoarea

    revistelor tradiionale.

    2.2 Comentariul

    Comentariul urmrete acelai scop ca i editorialul: nu expune fapte, ci le interpreteaz. Diferena const ntr-

    o dinamic specific a construciei argumentative i n faptul c un comentariu nu reprezint punctul de vedere al

    redaciei. Dei poate fi uor confundat cu editorialul de tip marginal, comentariul nu se rezum s recapituleze faptele ci

    aduce o lectur nou a evenimentului prin contextualizare inteligent. n acest caz, ziaristul nu are nevoie de prea multe

    argumente sau de un diagnostic prcis ca n cazul analizei.

    Scopul comentariului este de a evoca fr distorsiuni sau intenii ascunse un eveniment, de a identifica direcia

    spre care se ndreapt el i de a-l plasa ct mai corect n contextul politic al zilei. Exprimarea unei preri despre un

    eveniment sau gest politic nu reprezint un comentariu dac nu este urmat de valorizarea evenimentului (e bine?, e

    ru?), oferind un vector de lectur cititorilor. Ziaristul care semneaz un comentariu trebuie s fie un bun cunosctor al

    domeniului, nu un specialist titrat, aa cum se cere n analiz. Comentariul are ceva din libertile nsemnrii, dar

    subiectul ales trebuie s fie de actualitate i de interes pentru cititori, s lmureasc problema i s aib o concluzie spre

    deosebire de editorial care are mai mult sarcina de a semnala o problema, de a pune o ntrebare.

    Tem de reflecie nr. 2

    Analizai un comentariu dintr-o publicaie de cultur naional urmrind elementele discursului

    argumentativ al autorului.

    Rezumat

    CARACTERISTICI GENERALE. Se vor prezenta caracteristicile celor dou genuri publicistice i anume editorialul i

    comentariul. De asemenea, se vor face clasificrile celor dou concepte ca aparinnd att jurnalismului de opinie.

  • 15

    Modul urmrete familiarizarea studenilor cu cele dou concepte teoretice, aparent identice. Astfel, se va stabili c

    editorialul este articolul care exprim luarea unei atitudini n consens cu orientarea ideologic a ziarului sau revistei i

    c reprezint punctul de vedere al redaciei. Prin comparaie, se va ncerca expunerea teoriilor legate de comentariu, ca

    gen publicistic, despre care se menioneaz faptul c urmrete acelai scop ca i editorialul dar se difereniaz de

    acesta printr-o dinamic specific a construciei argumentative ,prin faptul nu reprezint punctul de vedere al redaciei

    i

    Lucrarea de evaluare nr. 2 i modalitatea de evaluare

    1. Realizai un editorial pe tema Cultura online pornind de la studiul efectuat de www.bookblog.ro, care susine c

    tinerii romni prefer site-urile i blog-urile ce trateaz teme culturale, n defavoarea revistelor tradiionale.

    2. Analizai un comentariu dintr-o publicaie de cultur naional urmrind elementele discursului argumentativ al

    autorului.

    Bibliografie minimal pentru acest modul:

    Popescu, Cristian Florin, Manual de jurnalism, Bucureti, tritonic, 2004, p. 129-163.

    Preda, Sorin, Jurnalismul Cultural si de opinie, iasi, Polirom, 2006

    Ruti Doina, Presa cultural. Specii, tehnici compoziionale i de redactare. Bucureti, Editura Fundaiei PRO, 2002.

    Modulul 3

    Cronica

    Scopul modului: Familiarizarea studentului cu tipurile de cronic existente n presa

    de cultur.

    Obiective modulului: Dup parcurgerea acestui capitol, ar trebui s putei:

    Expune principalele tipuri de cronic;

    Defini ce este cronica literar;

    Defini ce este cronica de spectacol;

    Recunoate cronica dramatic, de film, muzical;

    Realiza o critic plastic.

  • 16

    3.1 Modelul centrat pe persoan al lui Rogers

    Cronica este un comentariu mai mult sau mai puin specializat, publicat la intervale regulate de timp, de

    ctre aceeai persoan i ntr-o prezentare grafic specific. Prin urmare, cronica impune regularitate: aceeai smntur,

    acelai loc tipografic, aceeai zi de apariie. Textele aprute ocazional, pe pagini diferite nu acord dreptul unui critic de

    a se numi cronicar literar, cronicar dramatic, cronicar TV, cronicar plastic sau muzical. Cronica presupune o

    subiectivitate accentuat, liberti tematice i stilistice. Rigoarea, argumentele i verdictul aparin criticii. Jose de

    Broucker (1995, p. 218) ofer urmtoarea definiie pentru acest gen: Cronica implic o discuie btioas pe seama

    unui fapt de via cotidian, banal chiar. Cronica trebuie s fac dovada erudiiei i originalitii ntr-o abordare lejer,

    neostentativ. Ea propune cititorului gnduri provocate de actualitate, atingnd aspectele cele mai particulare ale vieii

    mondene sau ale moralei sociale.

    Tem de reflecie nr. 1

    Identificai cel puin o cronic ntr-una dintre publicaiile de gen. Precizai caracteristicile regsite.

    Argumentai rspunsul.

    3. Cronica literar

    Cronica literar se mai numete foileton sau tribun. Cronica este frecventat de cititori pentru c sunt mai

    atrai de informaia prezentat mai personalizat. Etimilogic, cronic nseamn a pune n circulaie tiri. Conform acestui

    sens orice text dintr-un ziar poate fi considerat cronic.

    Ca gen de sine stttor este un text de opinie bine valorizat tipografic, semnat de o personalitate i avnd

    refularitate n apariie.

    Libertatea tematic i permite s aleag orice domeniu: mod, religie, gastronomie, fapt diveers, social. Condiia care se

    impune este consecvena, trecerea nejustificat la alt domeniu poate fi perceput de cititor ca ezitare. Libertatea de ton

    presupune c autorul i alege propriul stil n funie de stilul personal i de cititorii fideli. Libertatea de asumare

    presupune o subiectivitate sporit fa de alte texte i o personalizare puternic. Cititorul vrea opinia semnatarului i nu

    o explicaie anoim.

    n prezent cronica beneficiaz de o mare libertate tematic: turism, numismatic, hipism, filatelie, burs,

    bricolaj. Totui, cronicarul trebuie s evite informaiile ample i referinele istorice. Cronica nseamn gsirea unei

    perspective inedite de atac i, n final, o anumit generalizare. Cronicarul este interesat mai mult s semnaleze o

    problem dect s o explice. Ca i nsemnarea, cronica trebuie s nceap provocator i n for, s dea dovad de umor

    i inteligen. Finalul trebuie s fie o reluare a nceputului, transpus n paradox.

    Tem de reflecie nr. 2

    Realizai o cronic literar pornind de la realitatea cotidian din oraul dumneavoastr.

    3.1 Cronica de spectacol i cronica dramatic

  • 17

    Cronica de spectacol se exprim n fraze, pentru a sugera imagini, sunete, muzica, micrile, punerea n scen.

    Dac cultura de baz difer n funcie de rubric (muzic, film, teatru, varieti), calitile care se cer sunt aceleai

    pentru toate domeniile: ascultare i viziune, redactarea textului. Cronica de spectacol trebuie s dea date generale despre

    spectacol, tem, subiect, viziunea regizoral, interpretarea actorilor, impresia jurnalistului, reaciile publicului. Cronica

    de spectacol mbin relatarea i comentariul unui spectacol cu reconstituirea atmosferei care l nsoete. Direcionarea

    cititorului se realizeaz prin etichetri subtile ale situaiilor, personajelor, episoadelor, scenografiei. nelegem c

    descrierea, explicarea, judecarea n scris a unui spectacol muzical, arte plastice este o ntreprindere extrem de dificil,

    spre deosebire de realizarea acestui tip de text n televiziune unde imaginea reproduce identic ceea ce n scris trebuie

    povestit n cuvinte.

    Cronica dramatic. Cronicarul dramatic ar trebui s aib o cultur estetic polivalent: o cultur specific

    criticului literar tradaional, dar i una proprie criticului spectacolului, capabil s recepteze valenele estetice

    spectaculare vizuale. Acelai principiu se aplic i n cazul unui spectacol de oper cu diferena c acum criticul are de

    evaluat interpretarea muzical fidelitatea fa de partitur i msura n care este realizat exprimarea sentimentelor pe

    care le suscit partitura de ctre actorii lirici. Spre deosebire de cronica spectacolului, cronica dramatic presupune

    prezentarea pe o schem epic. Datoria cronicarului este de a reconstitui desfurarea spectacolului, de a-i prezenta

    subiectul.

    Spectacolul dramatic fiind polifonic, textul scris este transpus n scen: actorii dau via personajelor micndu-

    se ntr-un spaiu scena pe care sunt montate decorurile. Cronicarul dramatic poate urmri inteniile autorului piesei

    n raport cu punerea n scen. Regizorul este acela care i-a imaginat transpunerea semnificaiilor textului n jocul

    actorilor (intonaie, expresivitatea privirii, a feei, micarea) i armonizarea lui cu scenografia (dcor + vestimentaie).

    Transpunerea regizoral poate urma fidel inteniile autorului sau poate reprezenta o interpretare personal, o parafrazare

    a textului iniial adic un alt text, cu noi semnificaii psihologice, politice, estetice.

    Cronicarul spectacolului se adreseaz publicului care a vzut sau nu spectacolul i trebuie s informeze i s

    explice elementele care transform textul scris ntr-un spectacol reuit sau nereuit. Cronicarul dramatic fiind un cititor

    specializat al literaturii dramatice i un critic n acelai timp poate s-i formuleze opiniile favorabile sau nefavorabile

    ntr-un text argumentativ sau chiar s spun cum ar fi pus el nsui spectacolul n scen. Sunt posibile i comparaii cu

    alte montri sa cu una de referin. n acest caz cronicarul se adreseaz unui public competent, apeleaz la memoria lui;

    este un public care are o opinie cristalizat asupra textului i autorului, deci cronicarul trebuie s-i surprind cu ceva

    nou, incitant care s-i dea de gndit, s-l contrarieze, performan greu de atins.

    Tem de reflecie nr. 3

    Realizai o cronic de teatru.

    3.2 Cronica de film

    Sinele

  • 18

    Cea mai eficient cale de a scrie despre un film pare s fie descrierea. Ea face posibil sublinierea caracterelor,

    a ideii care organizeaz aciunea, a momentelor de intensitate maxim i, nu n ultimul rnd, a jocului interpreilor.

    Rolul criticii de film este n bun msur asemntor cu cel al criticului sau cronicarului dramatic, dar n acest caz, n

    afar de viziunea regizoral, important este tehnica nregistrrii de imagini care devine o art de sine stttoare. n

    funcie de profunzimea analizei, ea poate fi doar o cronic, o expunere informativ sau o critic referitoare la valoarea

    estetic i ideatic a scenariului, imaginii, regiei, prestaiei actoriceti.

    Exist dou elemente care concur la realizarea coninutului i stilului criticii de film. Filmul ca i romanul se

    adreseaz unui public foarte larg, fr o omogenitate cultural sau de clas, asupra cruia exercit o atracie

    considerabil. Dar faptul c este o art de mas nu justific amestecul registrelor limbii. Apariia n cronici a unor

    formulri din registrul familiar, nvecinat cu argoul sau a barbarismelor combinate cu alte scpri cum ar fi lipsa

    claritii n expunere sau simpla rezumare a aciunii poate s creeze o imagine fals asupra filmului i s scad interesul

    cititorilor cronicii fa de o eventual vizionare.

    Un alt element foarte actual este efectul trecerii la imaginea digital. Aceast tehnic a permis realizarea unor

    filme de excepie, dar i a filmelor cu multe efecte speciale care sunt foarte apreciate n ultimii ani. Titanic, Jurassic

    Park, Matrix, Stpnul inelelor sunt cteva din filmele care au impresionat cinefilii i pe specialiti (ultimul a luat

    premiul Oscar). Evidenierea acestui aspect n cronic este indispensabil att ca realizare tehnic ct i informativ

    pentru cei care, mai nou, se duc la film s vad efecte speciale, povestea, naraiunea, personajele trecnd n plan

    secundar.

    Tem de reflecie nr. 4

    Redactai o cronic de film.

    Cri

    3.4 Critica muzical

    Critica muzical. Comunicarea muzical fiind fundamental diferit de cea verbal, devine evident faptul c

    sensul muzicii trebuie cutat n ea nsi, iar nu n pretextele literare sau n comentariile ce o pot eventual nsoi. Totui

    cronicarul poate sublinia diversitatea sau unitatea tematic a programului, poate face aprecieri asupra fluenei

    discursului, cldura sunetului, virtuozitatea interpretrii sau poate aborda spectacolul din perspectiva istoriei muzicii.

    Acest tip de text se gsete n publicaii specializate i se refer la muzica clasic.

    Trebuie s aducem n discuie fenomenul muzicii uoare care este puternic promovat de posturile de radio i

    televiziune. Din pcate DJ-ul, criticul sau comentatorul acestui gen au un discurs mult simplificat. Ei i informeaz

    publicul cu ultimele apariii, cu ultimele can-canuri, cu ultimele concerte, show-uri, subliniaz succesele vnzrilor,

    audienelor, ntocmete topuri pe baza vnzrilor, scrisorilor. Dar ei nu abordeaz noutatea ,originalitatea sound-ului, a

    liniei melodice, a aranjamentelor. Aceast reet a fost adoptat i de rubrucile cotidienelor sau revistelor specializate.

    Un discurs nuanat despre comunicarea muzical ar trebui s conin urmrirea istoriei recente a unui gen muzical,

    diversitatea i inovaia n exprimare spre exemplu rock-ul provine din medii marginale, a fost preluat i promovat de

    artiti valoroi, s-a impus ca un gen apreciat i gustat de aproape toate categoriile de asculttori, apoi s-a diversificat i

    mbogit cu noi stiluri ; Istoria Jazz-ului este la fel de palpitant i presrat cu nume de rsunet n istoria genului.

    Un alt element care nu poate fi neglijat este muzica electronic care face posibil prelucrarea sunetelor brute,

    generarea de noi sunete (mai ales cu sintetizatorul).

  • 19

    Deosebit de important este mesajul muzicii. Ea acioneaz n domeniul afectiv i cel volitiv. Prin tempo-ul,

    ritmul i caracterul liniei sale melodice, muzica poate induce asculttorului stri de depresiune sau exuberan, de

    nelinite sau uurare, de iritare sau plcere. El acord sentimentele indivizilor unei comuniti pe aceeai lungime de

    und. 38% n comunicarea interpersonal este muzic prin elementele vocale nonverbale, ca timbrul, nlimea vocii,

    intonaia, variaiile de intensitate sonor, tempo-ul discursului i schimbrile acestuia, pauzele semnificative

    Muzica poate mobiliza voinele n vederea realizrii unui obiectiv comun (muzica militar, muzica rock sau

    muzica lui Orfeu care mblnzea fiarele). Muzica clasic urmrete i ea captarea asculttorului tinznd s-i

    subordoneze ntreaga personalitate: atenie, memorie, sensibilitate, inteligen, fantezie l conduce n modul cel mai

    natural spre o finalitate care nu admite alternativ, este cea sugerat de autor.

    Afectivitatea i voina sunt determinante pentru ethosul individual sau colectiv: muzica sugereaz

    temperamentul, sensibilitatea unui neam - ptr. romantici-suflet naional, ptr. cultura modern-paideuma (Leo

    Frobenius); muzica exprim diferena de structur psihic, mentalitate i Weltanschaung dintre diferitele neamuri :

    germanici, slavi, latino-americani Sinceritatea, imposibilitatea de a nela auditoriul prin discursul muzical, ncrederea

    melomanilor n autenticitatea artei sunetelor este o consecin a naturii intime a comunicrii muzicale; ea vorbete

    despre temperamentul i sensibilitatea autorului, este o cale de acces spre esena personalitii lor.

    Tem de reflecie nr. 4

    Realizai att o cronic muzical. Avei n vedere faptul c participarea direct la eveniment este

    obligatorie.

    3.5 Critica plastic

    Critica plastic este de multe ori cronic a muzeelor, cronica expoziiilor ncercnd s transmit cititorului

    impresii i judeci de valoare care traseaz graniele dintre frumos i kitsch, original, unicitate i imitaie, reproducere,

    serializare. Ea transcrie percepia vizual i ncearc s transfigureze n cuvinte emoia artistic provocat de diferitele

    manifestri ale frumosului: pictur, desen, grafic, sculptur, fotografie, design, art popular, artizanat.

    Primele repere care modeleaz textul sunt tipul publicaiei care poate fi specializat sau generalist i publicul

    atras de acestea. Personalitatea semnatarului textului, cultura sa estetic confer originalitate relatrii experienei sale

    lirice i o convertete ntr-un ndemn ca aceast experien s fie mprtit i de cititorii si. Evitarea clieelor care nu

    spun nimic este posibil dac autorul textului are cultur estetic ii ordoneaz discursul urmrind evidenierea

    locului i rolului artistului i operei sale n arta romneasc sau universal, exemple de autori sau opere i folosirea

    principalelor elemente ale limbajului plastic.

    Principalele elemente ale limbajului plastic.

    Materialul poate fi n sculptur piatra, lemnul marmura; textura materialului ncurajeaz sau opune rezisten

    elenurilor creatorului. n pictur matrialul poate fi acuarel, pastel, ulei i determin n mod hotrtor modalitatea de

    rezolvare plastic, tratarea spaiului, concepia cromatic. Kitsch-ul este tocmai rezultatul ignorrii legturii organice

    dintre materie i form. Spre exemplu, schimbarea marmurii cu plasticul sau copierea unui tablou n ulei cu acuarela

    destram solidaritatea dintre viziune i materie.

    Suportul cere i el soluii plastice difereniate. Se poate picta pe pnz, sticl, lemn, direct pe perete (pictura

    mural), dar tehnica va fi diferit.

    Linia are trei ntrebuinri. Una dintre acestea ar fi conturarea formelor reprezentate. Alta se refer la redarea

    micrii, adic la comunicarea senzaiei de micare prin intermediul unui caracter pur static. Linia sugereaz att

  • 20

    deplasarea ct i imobilitatea. Ceea ce deosebete linia trasat de un pictor sau altul este gestul care i-a dat natere; de

    aici aprecieri ca: linie nervoas, agitat, energic, flasc. Prin nrudirea dintre limbajul plastic i cel gestual modaliti

    de comunicare nonverbal desenul (linia) reprezint nregistrarea pentru eternitate a gesticulaiei pe pnz sau hrtie a

    artistului, o transpunere prin gest a strii de nsufleire sau melancolie, durere, mnie sau extaz ntr-o creaie peren.

    Ultima ntrebuinare este capacitatea de asugera mas ori corpuri solide capacitatea de a crea senzaia de masivitate

    a volumelor reprezentate n plan

    Culoarea. Dincolo de trirea n planul esteticului, preferina pentru culoare este oglinda personalitii noastre,

    caracterizeaz diferitele tipuri temperamentale i de personalitate. Semnificaia simbolic a culorilor conine elemente

    universal-umane, dar i trsturi difereniatoare, conotaii de ordin cultural-religios (ex. Pictura heraldic folosete

    atributele simbolice ale culorilor ; arta medieval respecta o convenie cromatic. Erminiile erau manuale bizantine

    pentru uzul zugravilor care precizau cromatica vemintelor decorului, prului sau brbii personajelor Istoriei Sacre).

    Foarte important este cunoaterea rolului luminii i umbrei. Renascentitii au folosit tonurile variaii de intensitate a

    culorii cu ajutorul crora pot fi redate gradele diferite de iluminare. Nu este lipsit de interes s amintim cele dou

    perspective opuse : valoric i cromatic.

    Perspectiva valoric presupune redarea fluiditii luminii prin variaia intensitii culorii. Perspectiva cromatic

    opusa celei valorice presupune folosirea de culori saturate egal, se preteaz la reprezentri plane, culorile simple fiind

    incompatibile cu relieful i profunzimea (Gaugain, Matisse); adncimea era sugerat datorit calitii culorilor:

    ordonarea n profunzime a culorilor, potrivit temperaturii lor cromatice, cu roul n prim plan i violet n fundal d

    sentimantul spaiului tridimensional (ex. Paul Czanne printele picturii moderne a descvoperit i ilustrat procedeul

    modulaiei legea contrastului simultan al culorilor: culorile complementare alturate se intensific reciproc, iar prin

    iradiaie sporete intensitatea luminoas i dimensiunile aparente ale unei pete de culoare deschis pe un fond ntunecat

    efect vizibil la vitralii).

    Avantajele valoraiei se manifest prin posibilitatea redrii profunzimii, prin umbrirea treptat a prilor

    obiectelor aflate la distan mai mare de ochiul privitorului. De asemenea ea face posibil sugerarea calitii

    materialelor reprezentate, prin fluctuaii de intensitate coloristic a unui obiect monocrom (catifea, blan, brocart, dar i

    oelul porelanul). Ea faciliteaz redarea unor grade diferita de iluminare n raport cu lumina dominant din tablou.

    Aceast funcie a valoraiei este speculat n tehnica clarobscurului -a doua jumtate a sec. XVI XIX. clarobscurul a

    generat teatralitate, patetism facil la mediocri i capodopere la maetri: Caravagio, Georges de la Tour, Rembrandt, la

    care, treptat, sursa luminii se mut din exterior n interioritatea personajelor. Nu n ultimul rnd valoraia permite

    pictorului apropierea de realitate cu consecine n modalitatea folosirii culorilor. Modul natural presupune dispunerea

    culorilor astfel nct s mreasc verosimilitatea tabloului i a condus la tehnica trompe-loeil-ului. Modul armonic

    limiteaz gama coloristica n concordan cu tonul dominant, ceaa ce oferea imaginii o unitate cromatic inexistent n

    natur. Modul pur este marca impresionismului care a restabilit culoarea n drepturile ei. Atunci cnd paleta cromatic

    se supune logicii intrinseci a raporturilor reciproce dintre culori (Matisse, Franz Marc) apare folosirea culorii de dragul

    culorii (i n miniaturile persane medievale).

    Proporia este un raport care leag prile ntre ele i de ntregul cruia i aparin structurnd spaiul tabloului.

    Ideea armoniei ntemeiate pe seciunea de aur i pe proporiile derivate din aceasta este un fel de formul matematic a

    frumosului.

    Ritmul este un fel de sintax a discursului plastic care confer tensiune i vigoare operei. Simetriile spaiale pot

    fi percepute n termeni de caden temporal. Agenii ritmului sunt linia, culoarea, tonurile, proporiile. Exist ritm al

    volumelor, al planurilor tabloului, ritm cromatic, al zonelor de umbr i lumin; ritmarea mijloacelor plastice utilizate

    concur la realizarea dinamismului interior

  • 21

    Compoziia se refer la dispunerea coerent a obiectelor din realitate potrivit logicii artei. Prin compararea

    unui tablou i a imaginii reale reprezentate n el se observ c formele abstrase din realitate nu sunt copii ale obiectelor,

    ci mijloace plastice; liniile i figurile de construcie subiacente imaginii au sens n msura n care contribuie la

    structurarea produsului artistiului. Compoziia uureaz lectura operei: formele, culorile se dispun de-a lungul liniilor de

    for ce ghideaz privirea, orientnd-o spre principalele noduri de tensiune ale operei. Comunicarea plastic pretinde

    cunoaterea elementelor limbajului plastic dar nu trebuie s uitm c totui, plcerea, impresia estetic trebuie s

    precead explicaiile teoretice. Ca i n cazul muzicii, artistul se comunic pe sine, transfer prin imagine propriile

    stri, emoii, sentimente.

    Tem de reflecie nr. 5

    Redactai o critic plastic. Participarea la un vernisaj este obligatorie.

    Rezumat

    CARACTERISTICI GENERALE.

    Modul urmrete stabilirea tipurilor de cronic i clasificarea acestora. Cursanilor li se vor reda noiunile

    teoretice legate de acest gen publicistic. De asemenea se va urmri exemplificarea teoriei n revistele i publicaiie

    de cultur. Astfel, studenii vor lua cunotin de faptul c acest gen publicistic reprezint, n genere, un

    comentariu mai mult sau mai puin specializat, publicat la intervale regulate de timp, de ctre aceeai persoan i

    ntr-o prezentare grafic specific. Prin urmare, cronica impune regularitate: aceeai semntur, acelai loc

    tipografic, aceeai zi de apariie. De menionat este c textele aprute ocazional, pe pagini diferite nu acord dreptul

    unui critic de a se numi cronicar literar, cronicar dramatic, cronicar TV, cronicar plastic sau muzical.

    Lucrarea de evaluare nr. 3 i modalitatea de evaluare

    1. Identificai cel puin o cronic ntr-una dintre publicaiile de gen. Specificai tipul acesteia. Argumentai rspunsul.

    2. Realizai o cronic literar.

    3. Realizai o cronic de teatru.

    4. Redactai o cronic de film.

    5. Realizai o cronic muzical. Avei n vedere c participarea direct la eveniment este obligatorie.

    6. Redactai o critic plastic. Participarea la un vernisaj este oblogatorie.

  • 22

    Bibliografie minimal pentru parcurgerea acestui modul:

    Dahlgren, Peter, Sparks, Colin, (coord), Jurnalismul i cultura popular, Traducere de Ruxandra Dragan, Iasi, Polirom,

    2004.

    Popescu, Cristian Florin, Manual de jurnalism, Bucureti, tritonic, 2004.

    Preda, Sorin, Jurnalismul Cultural si de opinie, Iai, Polirom, 2006.

  • 23

    Modulul 4

    Reportajul i interviul

    Scopul modului: Familiarizarea studentului cu genurile comune presei culturale i

    celei de informaie i anume reportajul i interviul.

    Obiectivele modulului: Dup parcurgerea acestui modul, ar trebui s putei:

    4. Interviul. Caracteristici generale.

    Interviul informeaz prin intermediul unui dialog, dar are funcia de a exprima o opinie, o atitudine prin

    prezentarea direct a ideilor. Stabilirea unui dialog viabil, tiina de a pune ntrebarea scurt, clar i n cunotiin de

    cauz reprezint elemente de baz n strategia adoptat de jurnalistul care intervieveaz. ntrebrile depind att de

    informaia pe care o are jurnalistul despre autor i opera lui, ct i de intuiia i flerul su. Astfel interviul se poate

    converti ntr-un document n istoria culturii. Interviul poate avea forma unui interviu-expres cnd sunt interogai

    trectorii despre un eveniment unanim cunoscut i actual. Mai poate fi interviu-informaie cnd sunt intervievai artiti

    la apariia unui produs cultural. Interviul-explicaie este menit s-l determine pe intervievat s-i justifice o atitudine,

    s-i explice opiniile, opera. Uneori, interviul este doar un pretext pentru o carte de mrturisiri (ncercarea labirintului

    interviuri cu Mircea Eliade), sau se convertete n carte de convorbiri, foarte la mod la momentul actual (Amintirile

    unui ambasador al golanilor de Al. Paleologu).

    Instrumentele jurnalistului:

    Observarea n timpul interviului urmrete dou direcii principale:

    Limbajul non-verbal: nfiarea interlocutorului, gesturi, mimic, inut, postura, micarea, vocea, privirea.

    Alegerea distanei dintre jurnalist i intervievat este un semn pozitiv sau negative al dorinei de a comunica (2 metri ar fi

    distana optim).

    Decorul este important mai ales n interviul portret i este un process controlat care permite selecia sau

    omiterea unor date. Este obligatoriu s se stabileasc direciile n care se va efectua ascultarea, iar n final se impune

    trecerea n revist a celor discutate, pentru ca ambii locutori s fie convini c au neles acelai lucru.

    Capacitatea de a asculta se dobndete prin antrenament i reprezint un effort de adaptare la modul de a fi al

    vorbitorului, dorina de a comunica.

    Voirol spunea n 1993: Este abuziv sa numim interviu niste simple vorbe aruncate ntr-o doara, o declaratie

    facuta n pripa de o personalitate sau chiar o discutie mai amanuntita cu un specialist ntr-un domeniu de stricta

    Defini ce este interviul;

    Explica i enumera etapele realizrii interviului;

    Poate reliefa care sunt instrumentele de care jurnalistul poate uza n demersul

    realizrii unui interviu;

    Stabili tipurile de interviu existente;

    Stabili etapele documentrii i tipurile de ntrebri;

    Exemplifica diferena dintre achiziia i execuia unui comportament;

  • 24

    specialitate. Primele sunt simple conversatii, celelalte sunt declaratii, n ultimul caz fiind vorba de o ntrevedere

    documentara.

    Am vazut deci ce nu este considerat a fi un interviu. Ken Metzler (1986) ne ofer un alt fel de definitie pentru aceasta

    specie jurnalistic: Interviul este un schimb informaional ce poate da natere unui nivel de ntelegere la care nici una

    dintre parti nu ar avea acces de una singura.

    Etapele realizrii interviului

    Una dintre primele etape este stabilirea temei/subiectului de discuie, a persoanei

    pe care o vom intervieva si a scopului pentru care este realizat interviul. Dupa ce aflam

    despre un eveniment, vom evalua necesarul de informatii, cine si de ce are autoritatea sa

    ne raspunda astfel nct sa lamureasca problema, deci vom sti care este cea mai potrivita

    persoana pentru a fi chestionata.

    Daca avem de-a face cu o personalitate, vom putea realiza fie un interviu pe o tema

    de actualitate, fie un portret. ntotdeauna trebuie sa evaluam valoarea de actualitate a

    materialului: de ce interviul nostru este interesant n acest moment? Vom alege un anume

    interlocutor atunci cnd ndeplineste una dintre conditiile care urmeaza: detine o functie

    importanta; a realizat ceva important; este acuzat de fapte grave; cunoaste ceva sau pe

    cineva important; este/a fost martor al unui eveniment important; este persoana careia i s-

    a ntmplat ceva important.

    A doua etap o reprezint documentarea asupra persoanei si asupra subiectului

    abordat. Aceasta etapa este importanta deoarece ne ajuta sa nu pierdem timpul n timpul

    interviului, solicitnd raspunsuri deja date, sa nu ajungem ntr-o pozitie de inferioritate fata

    de un iterlocutor care si da usor seama ca nu suntem suficient informati. n plus,

    consultarea unor specialisti pe diferite domenii vor da greutate argumentelor noastre.

    Sursele de documentare se pot constitui n trei mari categorii: documente, persoane si

    observatie directa. Vom considera documente cartile, ziarele (articole despre respectiva

    persoana, alte interviuri acordate), Internetul (din ce n ce mai multe personalitati au fie

    pagini personale pe web, fie figureaza n bazele de date ale unor institutii de presa. O alta

    importanta sursa o constituie oamenii: rude, cunostinte, prieteni, dusmani (adversari

    politici, sportivi), alti ziaristi. Vom ncerca sa obtinem de la aceste persoane un portret al

    intervievatului nostru, aflnd care sunt calitatile si defectele lui, pasiunile, cteva situatii

    care l caracterizeaza, ntmplari amuzante legate de el etc). n masura n care acest lucru

    este posibil, o sursa de documentare deosebit de utila este observarea directa a

    comportamentului persoanei n diferite situatii. Discutia pregtitoare este uneori neglijata de

    jurnalisti, dar nu pe buna dreptate. Exista destul motive pentru care o convorbire

  • 25

    anterioara interviului propriu-zis este utila: personalitatile nu sunt usor abordabile; adesea

    e nevoie de o discutie prealabila cu purtatorul lor de cuvnt sau o persoana n masura sa

    faciliteze ntlnirea n scopul luarii interviului; anumite persoane sunt refractare la o

    abordare directa, fara o discutie de pregatire sau o introducere a jurnalistului care

    urmeaza sa i ia interviul; temele care urmeaza sa fie abordate vor fi clarificate. Solicitarea

    propriu-zisa se poate face se poate face pe cale orala (discutie fata n fata sau telefonica),

    dar si pe cale scrisa (chiar e-mail). O alt etap o constituie interviul propriu-zis i este cea

    care va pune n valoare jurnalistul. Astfel, acesta, n functie de experienta si personalitatea

    sa, va alege tehnica de intervievare ca i va aduce cele mai multe beneficii. n cele ce

    urmeaza, vom oferi doua modele de realizare a acestui tip de demers investigativ.

    n cazul planului prestabilit, ntrebarile sunt gata redactate, iar reporterul le da citire n

    ordine, fara a fi influentat n mod hotartor de raspunsurile interlocutorului. O alternativa

    utilizata mai ales n interviurile cu personalitati este nmnarea ntrebarilor si solicitarea

    raspunsurilor n scris.

    Tehnica crrii consta n extragerea din raspunsurile primite a urmatoarelor

    ntrebari. n acest caz, avem o ntrebare de la care porneste interviul, celelalte decurgnd

    din raspunsuri. Este o tehnica folosita de jurnalistii cu experienta sau este folosita atunci

    cnd lipseste documentarea. Prima ntrebare are ntotdeauna un rol foarte important. Un

    rol la fel de hotartor l are si jurnalistul, prin felul n care conduce interviul, construindu-l

    coerent.

    Putem sa intrevenim n discursul intrelocutorului sau sa-l contrazicem n trei situatii: cnd

    documentarea realizata de ziarist este att de sigura, nct nu exista posibilitatea unei

    replici contraargumentative; cnd reporterul a fost martor la evenimentul adus n discutie

    sau cnd jurnalistul are o asemenea/celebritate, nct punctul sau de vedere este prin

    definitie interesant pentru public.

    Ultima etap este verificarea. Aceasta este primordial mai ales n presa scris, unde e

    indicat sa se faca o confruntare a intervievatului cu varianta care urmeaza a fi data

    publicitatii.

    Tipuri de ntrebri

    Exist cteva reguli care trebuie sa fie respectate de orice ntrebare plasat ntr-un interviu: ele

    trebuie sa fie clare, precise si sa contina o singura problema; sa nu fie prea lungi,

    deoarece interesul se centreaza asupra raspunsurilor; sa nu comaseze doua sau mai

    multe ntrebari n aceeasi formulare; sa nu sugereze raspunsul; sa nu cuprinda insinuari;

    sa nu permita raspunsuri scurte de gen da sau nu. ntrebarile care sunt considerate a fi

  • 26

    cele mai importante nu se pun chiar la nceputul interviului, dar nici nu se lasa pentru

    finalul acestuia.

    Iata n continuare cele mai utilizate tipuri de ntrebari, asa cum le mentionaeaza Tudor

    Vlad n cartea sa, Interviul de la Platon la Playboy (1997).

    ntrebari principale

    Un numar mare de ntrebari principale arata existenta unui plan precis elaborat, adesea

    dialogul construit n acest fel poate fi o dovada a imposibilitatii de a realiza o comunicare

    coerenta. ntrebarile principale pot fi de patru feluri: deschise si nchise, directe si indirecte.

    ntrebarile deschise dau intervievatului posibilitatea de a se exprima pe larg.

    ntrebarile nchise solicita un raspuns scurt, da sau nu, dintr-o serie limitata de variante.

    Ele sunt adesea dovada unei atitudini de confruntare, deoarece se solicita raspunsuri

    clare, fara echivoc, nsa folosirea acestora n exces dau un caracter simplist discutiei.

    ntrebarile directe l implica n mod explicit pe interlocutor.

    ntrebarile indirecte se refera la o situatie n care interlocutorul este implicat direct fara ca

    interogatia sa i se adreseze explicit.

    ntrebari subordonate care de regul urmeaz unui raspuns la o ntrebare principala.

    ntrebarile de clarificare au ca scop obtinerea unor reformulari sau a unor precizari care sa

    inlesneasca receptionarea a mesajului de catre public.

    ntrebarile de amplificare solicita dezvoltarea unui raspuns anterior, pe o tema considerata

    de ziarist ca fiind interesanta.

    ntrebarile de confruntare sugereaza un punct de vedere diferit de cel al interlocutorului si

    impun replica acestuia.

    Tipuri de interviuri

    Dupa funcia pe care o ndeplineste un interviu ncadrul publicatiei sau al

    programului de radio sau televiziune, putem sa distingem sapte tipuri de interviuri (dup

    Mihai Coman, coord. - Manual de jurnalism, Polirom, Iasi, 1997)

    Interviul de informare ofera date factuale, relatari, precizari oferite de cei implicati n

    evenimente, de actorii propriu-zisi ai evenimentului sau de martorii acestora. Urmareste

    doar faptele si datele concrete. Reprezinta una dintre formele extreme de prezentare

    obiectiva i prezint doar date verificabile. Este folosit de obicei in scopul reconstituirii unor

    evenimente la care spectatorii/publicul n-au fost prezenti.

    Interviul de interpretare se realizeaz atunci cnd un specialist analizeaza si explica un

    eveniment (politic, social, economic, sportiv), ncadrndu-l ntr-un context mai larg si

  • 27

    facnd comparatii cu situatii similare cu evenimente petrecute n alte tari sau descriind

    mecanismul respectivului eveniment, mecanismele care au generat fenomenul discutat,

    implicatiile sale si posibile evolutii de viitor. Informatiile oferite de specialist trebuie sa fie

    impartiale.

    Interviul de opinie si comentariu evidentiaza pozitia si atitudinea unei persoane fata de un

    eveniment. Aceasta persoana de obicei este un lider de opinie sau o persoana a carei

    parere este aprioric interesanta pentru public. Adesea, se consemneaza reactia persoanei

    respective la un anumit eveniment.

    Interviul emotional (de coloratura) arat n primul rnd starea de spirit a celui intervievat.

    Vrea sa surprinda si sa transmita modul n care intervievatul reactioneaza n anumite

    circumstante (bucurie, spaima, neliniste, mila).

    Interviul de atmosfer (de coloratur) caracterizeaz un eveniment, un loc, o comunitate

    prin felul n care se exprima, si articuleaza discursul, este mbracat subiectul si mimica sa.

    Ceea ce spune este mai putin important.

    Interviul de promovare are ca scop atragerea atentiei publicului asupra unui eveniment

    cultural, sportiv, social care se va desfasura n viitorul apropiat.

    Interviul-portret e legat chiar de persoana intervievat, urmrindu-se conturarea

    personalitii sale: biografie, activitate, stil de via, opinii, mod de a fi. Portretul nu vizeaz

    acumularea doar de informatii brute, ci realizarea unui tablou complet despre calitatile,

    nsusirile si consecintele faptelor intervievatului.

    Tem de reflecie nr. 1

    Realizai un interviu cu o personalitate cultural din Cluj-Napoca respectnd etapele realizrii

    precizate n cadrul cursului.

    4.1 Reportajul

    Reportajul este considerat cea mai nsemnat specie jurnalistic. El mbin cele trei moduri de

    expunere:descrierea, naraiunea, dialogul.

    Reportajul de informare respec regulile menite s pstreze nota informativ: claritatea relatrii, expunerea

    faptelor eseniale.

    Reportajul de creaie ncearc s reconstituie veridic o ntmplare prin folosirea tehnicii compoziiei literare.

    El se deosebete de cel de informare prin viziunea artistic i mesajul estetic. Veridicitatea reportajului este creat prin

    relatarea secvenial a evenimentului narativ, inserarea elementelor portretistice de-a lungul relatrii, prin introducerea

    detaliilor, camuflarea impresiilor subiective n scurte relatri.

  • 28

    Dintre toate speciile jurnalistice, reportajul se apropie cel mai mult de literatur. Informaia este n prim-plan,

    iar detaliile de atmosfer i viziunea scriitoriceasc dau valoare literar unui reportaj. Reportajul literar mai este numit

    i reportaj de atmosfer. Totui, reportajul exclude elementele ficionale. Prezentarea faptului ca real impune o imagine

    a realitii sau aduce imagini semnificative pentru o stare general de lucruri i poate crea opinii. Amnuntele

    descriptive, naraiunea secundar, stratul metaforic al unui reportaj construiesc o imagine, conin un mesaj sau doar

    inoculeaz sentimente favorabile unei opinii.

    Reportajul de atmosfer descrie scene sau ambiane pitoreti, ofer un context emoional evenimentului.

    Poate fi uor atemporal avnd caracter literar mai marcat. Este indicat s apar dup apariia tirii despre eveniment,

    deci mai ales n week-end, mai ales n reviste.

    Reportajul se ntlnete foarte des n revistele de cultur. Adesea se poate suprapune cu notele de cltorie, cu

    portretul(de exemplu autorul poate relata ntlnirea cu un scriitor celebru), cu paginile de jurnal. Dar ntotdeauna un

    reportaj este un text scris la faa locului, este o experien de via trit, reporterul fiind martorul evenimentelor

    relatate. De aceea reportajul i cu att mai mult cel literar trebuie s fie evocator i subiectiv, oferind sugestia unei

    realiti la care cititorul nu are acces. Reportajul nu este neaprat legat de actualitate, dar se bazeaz pe existena unui

    fenomen social, pe care ncearc s-l explice, fiind n acelai timp obiectiv i inteligibil. Cu alte cuvinte scriitorul

    trebuie s adopte un punct de vedere distanat i global i s propun o interogare a fenomenului prin utilizarea

    mijloacelor figurative i vizualizante.

    Mai mult decit actualitatea i ineditul subiectului, important n reportajul literar este stilul. Talentul autorilor

    adun n acelai text, din raiuni stilistice, pentru sporirea expresivitii cuvinte cu mare ncrctur afectiv i care

    intensific percepia fenomenelor sau obiectelor lumii materiale, folosesc comparaii, deplasri topice, hiperbole.

    Sub denumirea de Noul reportaj, reportajul modern tinde s treac peste prejudeci i formule mpietrite,

    este tot mai inventive i mai lipsit de complexe n faa literarului. Totui, repotajul de calitate reuete s devin

    literatur. El nu-i propune doar s mbrace informaia n cuvinte potrivite, ci s dezvluie semnificaia faptelor, s

    stabileasc pentru cititor o atitudine, un sistem de aprecieri. n raport cu celelalte tipuri de literatur cldit pe fapte

    reale, cum este memorialistica, reportajul este axat n contemporaneitate sau n trecutul imediat fapt ce deriv din nsi

    condiia sa de gen care red totui exactitatea faptului real.

    Caracteristicile reportajului

    Etimologic, termenul reportaj provine de la to report, iar definitia reportajului de ziar (n acceptiunea veche) se

    gasea la cuvntul reporting: O dare de seama despre discursurile rostite sau despre evenimentele curente ale vremii

    facuta pentru ziar (cf. Enciclopedia britanica). n timp, practica jurnalistica a impus modificari ale definitiei. ntr-o

    sinteza a acestor ncercari teoretice de a circumscrie reportajul ca gen putem afirma ca, pentru ca un material jurnalistic

    sa se poata numi reportaj, el trebuie sa ntruneasca urmatoarele cerinte de baza:

    -sa porneasca de la un fapt real

    -autorul sa aiba calitatea de martor la desfasurarea evenimentelor

    -sa includa o descriere a contextului (o prezentare a atmosferei, cu culori, zgomote, senzatii etc.)

    -sa aiba personaje reale (o sintagma des folosita n scolile de jurnalism denumeste aceasta cerinta conditia buletinului de

    identitate)

    -sa includa fapte cu caracter autentic.

    Tem de reflecie nr. 2

    Realizai un reportaj pe o tem cultural. Avei n vedere respectarea tuturor regulilor de redactare

    a unui astfel de material.

    observare.

  • 29

    Rezumat

    CARACTERISTICI GENERALE.

    n cadrul acestui modul cursanilor li se vor prezenta cele dou genuri publicistice: reportajul i interviul. Se stabilete

    faptul c interviul informeaz prin intermediul unui dialog, dar are funcia de a exprima o opinie, o atitudine prin

    prezentarea direct a ideilor. Stabilirea unui dialog viabil, tiina de a pune ntrebarea scurt, clar i n cunotiin de

    cauz reprezint elemente de baz n strategia adoptat de jurnalistul care intervieveaz. De asemenea, se va argumenta

    faptul c reportajul, care este considerat cea mai nsemnat specie jurnalistic mbin cele trei moduri de

    expunere:descrierea, naraiunea, dialogul.

    Lucrarea de evaluare nr. 4 i modalitatea de evaluare

    1. Realizai un interviu cu o personalitate cultural din Cluj-Napoca respectnd etapele realizrii precizate n cadrul

    cursului.

    2. Realizai un reportaj pe o tem cultural. Avei n vedere respectarea tuturor regulilor de redactare a unui astfel de

    material.

    Bibliografie minimal pentru parcurgerea acestui modul:

    Coman Mihai (coord.) , Manual de jurnalism, Ed. Polirom, Iasi, 1997 (vol. I)

    Coman Mihai (coord.) , Manual de jurnalism, Ed. Polirom, Iasi, 1999 (vol. II

    Randall, David, Jurnalistul universal, Ed. Polirom, Iasi, 1998.

    Vlad, Tudor, Interviul de la Platon la Playboy, Ed. Dacia, Cluj, 1997.

  • 30

    Modulul 5

    Portretul

    Scopul modului: Familiarizarea studentului cu teoria genului publicistic denumit

    portret.

    Obiectivele modulului - Dup parcurgerea acestui capitol, ar trebui s putei:

    5. Introducere

    Portretul constituie o specie narativ, deoarece se consider c o compoziie care are n prim plan un personaj,

    surprins biografic sau atitudinal, este o poveste. Un portret complet trebuie s conin descriere, imterpretare, aprecieri

    redactate n stil eseistic. Exist mai multe tipuri de portret, n funcie de genul discursului:

    Portret care domin relatarea (CV-ul, biografii succinte, prezentrile de punere n tem); Portretul narativ ca parte

    a unor specii: reportaj, anchet, monografie, povestire;

    Portretul creat prin dialog, n cadrul unui interviu;

    Portretul descriptiv ca tip compoziional frecvent n mai toate speciile literare sau jurnalistice.

    Tehnici de realizare a unui portret: metafora homeric surprindere sintetic a trsturii eseniale a unui

    personaj (Ulise cel nelept, ahile cel iute de picior); descrierea personajului n atitudini memorabile ( tefan degrab

    vrstoriu de snge nevinovat); caracterizare prin istorisirea ilustrativ de tip renascentist ( o zi din viaa unui om, un

    fapt mrunt, o ntmplare expus din perspectiva unui martor); descrierea minuuioas a detaliilor semnificative

    (modelul stilului jurnalistic).

    Investigaia jurnalistic pentru realizarea unui portret are n vedere documente solide: mrturiile

    contemporanilor, afirmaiile subiectului, fotografii, jurnale, scrisori, toate situate ntr-un anumit context, care decide

    informaia prioritar a portretului. Indiferent c este un medalion un interviu sau un portret situat n context narativ,

    reporterii recurg la descriere, la interpretare i reconstituire biografic i in cont de contextul social i istoric. Astfel

    portretul exprim viziunea unei epoci, deci a unei lumi i a unei istorii.

    n funcie de unghiul de abordare pe care l impun datele culese anterior, portretul se poate apropia de biografia

    romanat, n cazul unei personaliti excepionae, jurnalism de serviciu, n cazulinformrii generale despre persoan,

    portret de curioziti, excentriciti ale persoanei, mai ales celebriti, specific presei de divertisment. Totui, pentru a

    rmne reportaj i a se distana de literatur, portretul meseriei sau biografia de tip CV, portretul presupune fidelitate

    Defini caracteristicile principale ale portretului i stabili tipurile de portret;

    Enumera tehnicile de realizare a unui portret;

    Stabili etapele documentrii

  • 31

    fa de realitate. Jean luc Martin Lagardette consider portretul ca fiind un articol care creioneaz personalitatea cuiva

    (cunoscut sau nu) notndu-i caracteristicile : biografie, activitate, stil de via, opinii, mod de a fi, detalii fizice

    Etapele cercetrii in predocumentare:

    1. Studiul documentelor

    - CV-uri

    -fie de agenie

    -dosare

    -filme, fotografii, fotoreportaje, benzi

    -albume de fotografii

    -declaraii, interviuri, articole

    2. Investigarea martorilor

    -membri de familie

    -vecini

    -foti profesori, efi

    -relaii profesionale

    -Prieteni, adversari

    -Cunoaterea cadrului: profesional, domestic, loisir, stil, decor, mod de via, mprejurimi, cadru, relaiile cu ali

    actori, expresii ale personalitii individului.

    -Fizionomia personajului

    -completate pe parcurs de ticuri, gesturi, trsturi specifice diverselor sentimente sau emoii. -

    Vestimentaia

    n timpul ntrevederii reporterul va fi atent la anecdotele, detaliile intime, registrul

    verbal, elementele demne de a fi citate mai apoi. Documentarea poate fi circular-acoperind ct mai

    multe aspecte ale unui individ, liniar-cronologic urmrind evoluia unui individ n datele

    biografice eseniale, n sector- urmrind n profunzime un singur aspect. Datele pot fi furnizate

    de prieteni, colegi, membri i sunt cu att mai preioase cu ct indic mai multe puncte de

    vedere, mai multe opinii, favorabile i nefavorabile, de la persoane mai implicate sau mai puin

    implicate emoional.Contactul direct ofer informaii complementare, revelatorii uneori. Mediul

    n care se desfoar subiectul articolului, cu mirosurile, culorile, ritualurile aferente pot

    comunica elemente importante despre starea social, gust, preferine, educaie. Nimic nu trebuie

    neglijat, pentru c rolul reporterului este n definitiv acela de suplinitor al cititorului n contactul

    cu realiti la care acesta din urm nu poate fi martor sau participant.

    Multe publicaii romneti realizeaz constant portrete ale unor personaliti. De cele mai multe ori, locul

    observaiilor reporterului, a anecdotelor, a imaginilor i impresiilor sale este luat de citate interminabile i

    neelocvente ale celor intervievai. Tocmai de aceea trebuie s facem distincie ntre portret i interviu.

    Personajul nu mai deine aici acelai rol discreionar. Ziaristul va selecta dintre rspunsuri doar pe acelea

    considerate reprezentative, citatele rspunznd criteriului de lungime (maximum o fraz).

  • 32

    Dintre numeroasele clasificri propuse, cea mai complet ni se pare a fi tipologia propus de acelai S.

    Angelescu, realizat pe baza unei game de criterii diverse, care ia n calcul, n mod constant, reciprocitatea

    relaiei autor-model. Astfel, vom avea opt clase de portrete, fiecare cuprinznd la rndul ei mai multe tipuri:

    1. dup relaiile stabilite cu realul, distingem ntre:

    portrete realizate prin asemnare

    portrete realizate prin analogie

    2. dup perspectiva unitii textului, putem opera o disociere ntre:

    portrete compacte

    portrete difuze

    3. dup raportul dintre autor i model, portretele se mpart n:

    portrete n care autorul nu este aceeai persoan cu modelul

    autoportrete autorul este identic cu modelul

    4. dup atitudinea reporterului fa de model, putem reine:

    portret neutru

    portret caricatur

    portret-encomion (elogiator)

    5. n funcie de re


Recommended