5/20/2018 JOC IN CIOC
1/169
a
c
unle are
r\.
f
.
,4" \J
ln tr
&
ro
ana
Y'
#sffi
$.
oo
oo
GG
,,'
,.
.''..
a.a
I I
etOrc
5/20/2018 JOC IN CIOC
2/169
STELA
GUMAU
JSC,-l#S,-{tO[
coftf\uf$lcAt?E
tN
Llef\fiA
l?ofri\nrufi
Clasa
pregi.titoare
Clasa
I
.
&hid
rnetodic
.
Fi$e de
jccuri
pentru
elevi
Eitrl[r'u
wn
@cAEB]$r
Nrs
r'ftris$
5/20/2018 JOC IN CIOC
3/169
CuvAnt-inainte
Auxiliarul
didactic
,,Joc-in-cioc.
Comunicare
in
limba
romAnd"
se conformeazd
noi
programe
gcolare
pentru
clasa pregdtitoare
gi
clasa
intAi, propunAnd
continuturi
educafiona
cu caracter
ludic, adecvate
particularitdfilor
de vdrstd
aie copiilor.
Cartea
este
adresatd
gcolarilor
mici
qi
adullilor
care
lucreazd.cu
acegtia,
adicd
invdtdtoril
profesorilor
qi
pdrintilor,
avAnd
in
vedere
faptul
cd
micutii nu stdpAnesc
incd
tehnica
cititul
Lucrarea
cuprinde
in structura
sa
doud pdrfi.
Prima
parte
este constituite
dintr-un
gh
metodic
de
organizare
gi
desfdgurare
a activitdtilor
de
invdtare sub
formd
de
joc.
Indicat
metodice sunt
sustinute
de exemple
gi
sugestii
de
continuturi
pentru
partea
aplicativd.
A
do
parte
cuprinde
un pachet
aplicativ de
fiqe de
jocuri
pentru
elevi care
atrage
gi
mai
mult
aten
micilor
gcolari
prin
ilustratia
color.
intregul
continut
al
cdrfii este alcdtuit
din
jocuri
ce vizeazd
dezvoltarea
competente
lingvistice, activitdti
ludice
aplicative, poveqti
cu
tAlc,
exercitii
de
diclie,
texte
dramatice,
pilu
umoristice,
ghicitori
etc.
Activitilile
de
invdfare, prezentate
sub
formd
de
jocuri,
conduc
la dobAndirea
competente
prevdzute
de
programele
gcolare.
Aceste activitdti
sunt structurate
dupi capitolele
program
competente
generale
qi
competente
specifice.
Toate
continuturile
propuse
sunt prezentate
descriptiv,
succint
qi
clar,
fdrd
teoretizd
Apar
doar
precizdri
de ordin
metodologic
referitoare
la materialele
necesare
qi
la modul
desfdqurare
a
activitdtii,
astfel
incAt lucrarea
sd
poatd
fi
consuitatd
ugor
de cdtre cadrul
didac
9i
de
cdtre
pdrintii
care
doresc
sd se
implice in pregdtirea
copiilor.
Jocurile
propuse
ca
activita
de
grup
pot
fi adaptate
uqor
pentru
lucrul individuai
sau
pentru
lucrul in perechi
(copil
-
co
adult
-
copil).
Suportul
imagistic este
adecvat continuturilor,
avAnd
menirea sd
faciliteze
inteleger
sarcinilor
de
lucru
gi
sesizarea
relaliei dintre textul scris
gi
ilustrafie.
ParcurgAnd
acest
auxiliar
didactic, copilul
este
solicitat
sd
rezolve sarcini
diverse, utilizA
limbajul verbal
gi
nonverbal,
in
contexte
educationale
variate
gi
atractive.
Prin participarea
la
jocurile
de rol, copilul congtientizeazl
faptul cd poate transmite
gA
duri,
opinii,
sentimente
celor
din imediata apropiere, astfel
incAt mesajul sdu sd
fie inteles
interlocutori.
De
asemenea, el
invatd
prin
joc
sd
se
conformeze
rigorilor unui dialogcivlliz
utilizAnd
formule
de adresare rralidate
de
societate,
numite de cdtre copii,,cuvinte
fermecat
Simultan
cu
dezvoltarea
competenfelor
lingvistice, cartea vizeazd, dezvoltarea atent
a mernoriei,
a gAndirii
analitico-sintetice,
a capacitdtii de
rezolvare
a
unor situatii-problem
sporind
creativitatea,
stima
de sine
gi
formeazd spiritul
de
echipd.
Unele
dintre
activiteF propun
copiilor famth.arizarea cu
literele de tipar,
tot
prin
jocuri
caracter
intuitiv.
in
acelagi
mod,
se
va face citirea prin perceperea globalizatd
a unor
cuvin
adicd
,,fotografra
cuv6ntului".
Aceste exercitii au menirea de a stdrni curiozitatea
copiilor
dorinfa
1or
pentru
invdtarea tehnicii
cititului.
5/20/2018 JOC IN CIOC
4/169
Exercitiile
grafice
se
t-razeazi
i-
..:in
:hlar
aaci
in formularea
unor
cerinte
aPare
,,ascrie".
Literete
cle
iipa:
se s,:,-
,l-si..aza
ire
separat,
fie grupate
in
scurte
cuvinte
c
cum
ar fi prenurnele
coi-ili.-,r
si
i.,u:neie
unor
obieite,
cu
frecventd
rnare
in limbajul
uz
micilor
gcoiari.
Pentru
,.ri.r"o
htereior
se
folosesc
gabloane
sau
se
deseneazd
conturul
lo
un model.
De
asernenea,
pentru
scrierea
elernentelor
grafice
sunt
propuse
jocuri
de
urmdrire
trasee
punctate
qi
numerotate.
Grtea
igi propune
gi
famili
artzarea
copiilor
cu
tehnica
lucrului
cu
cartea.
Jocu
indeplines.
u."ri.oi
u.,
caiacter
apiicativ.
glevii
invald
pozitionarea
cdrfii
pentru
activita
citit,
deschiderea
gi
rdsfoirea
acesteia.
Sunt
prevdzute
totodatd
exercitii-joc
de
discriminar
deosebi
cdr
ele
destinate
ad
ca
scop
ide
verbale
qi
nonv
copiii
sesiz
dintre
text
9i
ilus
linut
de
imagine.
Ei
pot
conchide
cd
acelaqi
mes
redat
prin
ambele
forme
de
exprimare.
prin
densitatea
gi
varietatea
continuturilor,
prin
forma
atractivd
de prezentare,
ac
xiliar
didactic constituie un
util
instrument
de
luiru
in
pregdtirea
copiilor pentru
dezv
competentelor
de
comunicare
la
inceputul
gcolaritdfii'
Au
4
5/20/2018 JOC IN CIOC
5/169
I. BIiOBI''IIIITIJA
I)B IIIISAJII
OIBAIB
ITABIAI'Ii
iu
conrrix'I'ri
DII
C0MIINIOAIBII
SESIZAREA
SEMNIFICATIEI
GLOBALE
A
UNUI SCURT TEXT
AUDIAT
lnteleg
5i
colorez
Materiale:
fiqe
sectorizale
in
pdtrate, fiecare pdtrat conlinAnd desenul
contu
unui
obiect;
instrumente
pentru
desen
color.
Inshuctaj: Conducdtorul
jocului
(cadru
didactic/pdrinte)
distribuie materialele
de
luc
Prezinld.
apoi un
mesaj
literar, continut intr-o
poveste/poezie/ ghicitoare.
Fiecare
copil treb
si selecteze
de pe figd
desenul
potrivit pentru
mesajul
ascultat
gi
apoi
sd
coloreze
acest
des
Exemplu:
Fiecare
copil
prirnegte
o
figd
cu
mai
multe
desene gi
trebuie
sd-l coloreze
num
pe
cel
potrivit
cerintei:
,,CoIoreazd
animalul
despre care se vorbeqte
in
poveste
f
povesttet"
Varianti: Se prezintd mesajul literar, iar
copiii selecteazd
qi
bifeazd, pe figd
imagin
corespunzdtoare.
O altd alternativd
poate
fi
ridicarea
unor
jetoane
ce
contin imagini
adecv
mesajului auzit.
ANEXA:
Figa 1
-
,,Inteleg
gi
colorez"
llustreazL
poveslet
Materiale: textul
pentru
lecturd, coli
pentru
desen,
instrumente
penku desenco
Instructaj: invdtdtorul citegte
f
prezintd, o poveste,
apoi formuleazf,sarcina
de luc
,,Deseneazd
ceea ce
ti-a pldcut mai
mult
din
poveste,
apoi prezintd
colegilor desenul
tdu."
ANEXA: Fiqa2
-
,,Peripetii
in lumea
gdzelor"
Palmele
hotlrS.sc
Materiale:
plange,
jetoane
pentru ilustrarea
cuvintelor
propuse
in
joc.
Instructaj:
Conducdtorul
jocului
anuntd
un
cuvAnt,
apoi
enumerd
cAteva
caracteris
atribuite
acestuia.
Copiii participanti
la
joc
bat din
palme
doar
cAnd
ceea ce
aud
se
potriveq
cuvAntului
tem5,
adicd denumeqte
o caracteristicd
a
cuvAntului
anuntat.
Conduchtorul
jocului
monitori
zeazd,
aparitiaunor
notiuni necunoscute
copiilori
le clarif
uiterior, apoi
le
introduce
intr-o noud
secventd
de
joc
sau
in
alte
jocuri
pentru a fi
invitate.
Tabelul contine
cAteva
sugestii
de secvente
de
joc.
Cerinta:
,,Palmele
hotdrdsc
care
cuvAnt/grup
de cuvinte
dintre
cele
auzite
este
potr
pentru...".
Cuvintele denumind insugiri
trebuie
pronuntate
clar
gi
rar.
Doar
cuvintele
sublini
vor
fi marcate
prin bdtdi din palme.
5/20/2018 JOC IN CIOC
6/169
CuvAntul
temi
Caracteristici
vulpe
sireatd:roscatd;coadd
scurti; auzftn;
hoaja;lacce'.a
c.-:.:.1-
-*:^.:::
nrrme
l-a
pdcdlit
pe
urs
lepule
fl4as
drdgdlas; urechi lungi; iubitor de morcovi: ciilialer, b'rn
aier
ager;
se
teme
si de
umbra
lui
etc.
pisicS
alintatd: se
spald des;
drd&uld;
somnoroasd; vAneazd soareci;
gAt
iung; se
cu
ghemul:
ciripegte; vede bine noaptea
coco9
ceasornicul ogrdzii;
acoperit
cu pene; creastd rosie; patru
picioare;
coa
o secerd: creasta creafd; mdnAncd
porumb
brad
yede
ilall
coroana
triunghiulard; face
conuri;1emn
moale;
creste
la m
Noti:
Sub desene sunt
scrise cuvinte cu
scopul
de
a stArni
curiozitatea
elevilor
pent
ce
inseamnd
actul citirii.
in
aceastd etapd,
copiii
citesc
doar dupd
imagini.
Mulfi
copii
se
familiarizeazdcu
cititul
inainte
de
perioada
de alfabetizare
in
gcoa
tehnica citirii globale
a cuvintelor.
Ei
sunt
ahagi in special de mesajele
scrise
cu
litere
d
dimensiuni
vdzute pe
stradd, de titluriie
colorate din publicatii
ilustrate
adresate
copi
anumite cuvinte
continute
in subtitrdrile
fihnelor
(numele personajelor,
anumite
onomatope
ANEXA:
Figa 3
-,,Pahnele
hotdrXsc"
Denumegte insugirea
I
Materiale:
jetoane
ce
reprezintd
notiuni
opuse
(cuvinte antonimice)
-
co
cog gol,
minge
mare/minge
mici, iepure
alb/
iepure negru, fular
lat/ fular ingust,
bXrbat
bdrbat
scund,
fluture
mic/fluture
mare
etc.
Instructaj:
Copiii
sunt agezati
in semic
erc
f
careu
deschis. Fiecare
copil
are
un
set de
je
Numdrul
de
jetoane
este
fixat
cle
conducdtorul
jocului
gi
coincide
cu
numdrul de
r5sp
agteptate.
in
fata copiilor,
pe
o
masd,
intr-un
cogule /intr:-o
cutie se
afli
jetoane
ce contin
antonimice
ilustrafiilor
pe
care
le au copiii.
Conducdtorul
jocului
cheamd
un
copil
pentru
a
exlrage din
coqulet
un
jeton.
De
ex
jetonul
contine
imaginea
unui,,iepurag
negru".
Conducdtorul
jocului
spune:
,,Del'lumegte
insugireal"
Copilui arati
ietonul
9i
denu
caracteristica
iepuraqului,
exprimAnclu-se
iutr-o propozihe:
,,lepurasltl
esie
negrLt."
Un
alt
copil
din formatie,
care are
jetonul
cu un
iepuras
ai'o.
I ine in iati
5l
strune
o prop
cum
ar
fi urmdtoarele:
,,Eu
am
un
iepuraq
aIb."
f
,,Iepurasui
aii.
lcnlare morcovi
,"
f
,,\'Iam
cumpdrat
un
iepuraq
alb."
f
,,lepuraqul
alb este
fricos"'
eic
Pe
o masd
sunt
agezate
apoi
in
giruri
perechile
cie
je:.ra:'.e
-=
rc::tz:n:a
Se
acordd
stimulente
diferentiat,
dupi
caiitatea
i:.s''-ir.='-;:-'r:
ANEXA:
Figa
4
-
,,Denumegte
insugirea "
5/20/2018 JOC IN CIOC
7/169
,at
rmuleaze
cerinta
ca fiecare
copii
sd se gAndea
la
o
propozilie
despre
un anume obiect/fenomen.
Dupd
ce
un copil
rostegte
propozitta, conducdtorul
jocului
le
cere
tuturor
sd
surprind
intr-o
serie de
cuvinte
rostite, existenta unuia
sau
mai multor
cuvinte
din propozitia
asculta
CAnd
identificd un
astfel
de
cuvAnt,
copiii
bat
in pupitru.
La inceput se construiesc enunturi scurte, pentru
a fi
retinute ugor
toate
cuvintele.
Exemple:
Cerinta:
,,Fiti
atenti la urmdtoarele cuvinte
gi
batefi
in
pupitru
numai
cAnd
auzili
un cuvAnt
care exista
qi
in
propozitia
ascullat6.."
Copil
7:
Ursul mdnftncd
lnure.
(propozitia
ascultatd)
Conducdtorul
jocului
rostegte
apoi, clar
gi
rar
cuvintele:
cer, floare,
piatrd,
ursul, nori, fuge, brad,
mure,
casd, scrie,
doarme,
mdnAncd.
fuan.
Copiii bat
in
pupitru
la auzul
cuvintelor subliniate.
Copil
2:
Fluturele
zbonrd
printre
flot'i.
(propozilia
ascultatd)
Conducdtorul
jocului
rostegte
clar
gi
rar cuvintele: copil, gard,
flo
p6ine, ou,
fluture,
c5 el, os.
Copiii bat in pupitru
la
auzulcuvintelor
subliniate.
FLUTURE
-
fluture
Copil 3: Soarele s-a
iuit
pe cer.
(propozitia
ascultatd)
Conducdtorul
jocului
rostegte clar
qi
rar cuvintele: nori, flori, pisicd,
soarele.
pdpuqa,
lCL
pom
etc.
Copiii bat
in
pupitru
la auzttl
cuvintelor subliniate.
Sunt
atent
5i
rlspund
lnskuctaj:
Conducdtorul
jocului
prezintd
un mic fragment dintr-o
poveste,
copiii
trebuie
sd
desprindd
mesajul comunicat.
.
Exernple:
I
Conducdtorul
jocului:
Cocogul a
gdsit pe
drum
o punguld cu
bani. Apornit
mai
departela
drum...
Intrebdri:
Despre
cine
este
vorba in
acest fragrnenlf
acea
secventd?/ in
ce
poveste
ai
intdlnit
acest cocog?
Copil
1:
In
acest
fragment
a
fost vorba
despre cocogul
d
povestea,,Punguta
cu doi
bantl" .
0 Conducdtorul
jocului:
Fatn
cea lnrnicd
qi
frumoasd
s-a
tntors
acasd
cu multe bogdfii.
intrebare:
Despre
fata cui
este
vorba
in
acest
fragment?
Copil2:
in
acest
fragment
este
vorba
despre fata
moqului
cea
harnicd
qi
cuminte.
URS -
urs
SOARE -
soar
5/20/2018 JOC IN CIOC
8/169
l?I"spunde
repele ptin
,,Da "
sau
,,Nuf"
Instructaj:
Conducdtorul
jocului
prezintd
serii
de afirmatii
adevdrate sau
false despre
un obiect/fenomen.
Copiii confirmd
valoarea
de
adevdr
a
afirmatiei
prin
aprobare
(Da ) sau
dezaprobare
(Nu ).
Exemple: Vulpea
furd gdini.
(Dal)/
Vulpea
mdnAncd
salatd.
(Nul)/
Vulpea
esle
rogcatd.
(Da )/Vulpea
este
vicleanX.
(Da )
Ciregele
se
coc
iarna.
(Nu )/
Cireqele
sunt
dulci.
VUTPE
v
(Dal)/
Cireqele se
coc
vara.
(Dal)/
Ciregele
au
vitamine.
(Da )
Ghiocelul
vestegte
primdvara.
(Dal)/ Vara
infloresc
ghioceii.
(Nu )/
Ghiocelul
are
petale
albe.
(Da )
etc.
CIRE$E
cireqe
ANEXA:
Fiqa 3
-
imagini
suport
GHIOCEL
g
Volee,z\
adevi.rul
Instructaj:
Conducdtorul
jocului
rostegte
afirmatii
adevdrate sau false
iecte/feno-Ln".
Copiii
ridicd
rnAna
dreaptd
doar
cAnd
aud
afirmatii
adevdra
Exemple:
*Vulpea
este
rogcatd./
Iepurele
este
curajos./
*Ghiocelul
vesteqte
ptimdvata
*Apu
e umedd./
ingt',"putu
e
fierbinte./
*Soareie
incdlzegte
Pdmdntul
./
*Pdsdrlle
zboatd'
,.oib"sc./
Zdpad.ae
rogie./
*RAul
curge.f
*Elevul
scrie./
Pisica
latrd'./
*RAndunicazbo
*VAntul
quierd./
Ziua
esteintuneric./
*Mierea
este
dulce./
*Broascainoatd.f
Copacii
c
ANEXA:
Figa
3
-
imagini
suPort
Adevi.rat
sau
fals
Materiale:
fanioane/jetoane
albe
pentruAdeadraf
qi
albastre
pentru
Fals
materiale
pot
fi confeclionate
de cdtre
copii
intr-o
altd
activitate
practicd).
Instructaj:
Cond.ucdtorul
jocului
rostegte
clar
gi
rar afirmatii
adevdrate
sau
false,
ia
participanyi
la
joc
ridicd
fanionul
adecvat
situatiei.
Dupd
ce
sunt
insuqite
regulile
jocului,
copil
poate
prelua
rolul
conducdtorului
de
joc.
Exemple
de enunturi:
Vara
este
ger./
Elevii
invald./
Bradul
este
mereu
verde./
Zdpa
neagrd..f
Toamna
se
coc strugurii./
Fructele
contin
vitarnine
etc.
Enunturile
Pot
fi
gruPate
tematic:
LdmAia
este
acrd.f
LdmAia
este
zemo
asl./
LdmAia
este
toxicd./
Ldrndia
este
arom
LdmAia
este
galbend./
Ldtndia
este
bogatd
in
vitaminaC'/
LamAia
este"'
Zbasr\,
zbol,:rL
Instructai:
Conducdtorul
jocului
rostegte
enunturi
care
incep
cu
st
lingvisticd
,,Zboard.,
zboard...."
,dupd
care
rostegte
un
nume
de pasdre,
insectd,
mamifer,
unealtd,
instrument,
mobilS.
etc.
5/20/2018 JOC IN CIOC
9/169
aU^O
mesajul
rostit exprirna
ur aderrdr,
copiii
imitd
zborulcu bratele,
iar
in restul timpu
mAinile sunt tinute
pe
pupitru.
Mesajele
sunt
rostite mai rar la irLceput, apoi se accelereazd
ritmul
curgerii
1or.
Exemple:
*
Zboar6,, zboard'..
vrabia
zboard?
*
Zboard,, zboarl...
albina
zboard?
Zboard,
zboarl...
banca zboard?
Zboard,
zboard.... nucul
zboard?
"Zboard.,
zboard...
cucul
zboard?
Zboard,,
zboard...
casa
zboard?
*
Zb
oar
d, zbo ar
d...
avionul
zbo ar d?
*
Zb
o
ar d,, zbo ar d... bar
za zbo
ar
d?
Zboard,, zboard,...
varza
zboard?
*
Zbo
ar d,
zboar
d.... fl uturele
zb
o
ar
d?
Zboard,, zb
o
ar d...
broasca
zboar d?
*
Zboard.,
zboard.... cS.rdbusul
zboard?
Zbo
ar
d., zboar d...
md
gdru
gul
zb
o
ar d?
* Zboard.,
zboar6,...
ciocArlia
zboard?
Zb
o ar
d., zb o ar d. . .
f
ar
flur
ia
zb
o
ar d?
*
Zboard,
zboard,...
elicopterul
zboard?
Zbo
ar d.,
zb
o
ar d,.. . bluza
zb
o ar d?
*
Zboard,
zboard...
buburuza
zboard?
Zboarl,
zboard... pdpuga
zboard?
*
Zboard,, zboard.... gdinusa
zboard?
*
Zboard.,
zboard.... privighetoarea
zboard?
*
Zboard,
zboard...
ciocdnitoarea
zboard?
Copiii
au
tendinta
sd
ridice
mAinile
cAnd
nu
trebuie,
dacd
doud
mesaje
aldturate
rimeaz
ceea
ce stArnegte
hazul.Vezi:barzd.f varzd.; ciocdrlief farfwre;
nucul/cucul;
rAndunica
f
pdturi
vrdbiuta/salteluta;
cdrdbusul/mdgdrugul;
cocorul
f
vaporul;
buburuza
f
m;edrza;
sticlete
t
gtiuletele
etc.
Statuia
Instructaj:
Copiii
sunt
rdspAnditi
pe
teren
sau
in
sala
de clas5.
Conducdtorul
jocu
solicitd
copiilor sd adopte
anumite
pozitli corporale,
la
comandd:
,,Fii
statuia ..."
Exemple: Fii
statuia
cu mAinile ridicate
spre
soarel/
Fli
statuia
inpozitia
stAnd
ghemui
Fii statuia
ce imitd
culesul
florllor / Fii
statuia
ce
contempll,cevat
f
Fii statuia
ce imiti mirosi
unei
flori /
Fii statuia
ce
imitd
gestul
scrisului petabld / Fii statuia
ce
imitd
gestul scrisului
catetl
/
Fii
statuia
ce imitd
gestul
cititului / Fii
statuia
ce imitd
gestul
de
a
qterge
tablal
/
Fii statu
ce imitd
ridicarea
halterelorl/
FIi
statuia
ce imitd cdratul unei
greutdfi
in
spate etc.
Dupd
ce
copiii s-au farniiiarizat
cu
jocul,
pot
fi
numiti, pe rAnd,
sd
formuleze
corrre
pentru
anumite pozilIi
statice.
Stimulentele
acordate
in urma
acestui
joc
pot
fi nigte figurine/
jetoane:
,,
Cea
mai
frumoa
statuie";
,,Cea
mai interesantd
statuie";
,,Cea
mai
veseld
statuie"
etc.
Pantornima
Instructaj: Copiii sunt
agezati
in formalie
de
semicerc.
Conducdtorul
jocu
le adreseazd acestora mesa;e sonore ce
exprimd anumite actiuni.
Copiii
executd
gest
reprezentative
pentru
mesajele sonore
ascultate. Aceste
gesturi sunt rdspunsuri
nonverbale
comenzi
exprimate verbal
de cdtre
invdthtor.
Exemple: Comanda:
,,Fiti
atenti 1a
ceea ce vd spun
gi
faceti intocmai
ce
auzitl "
5/20/2018 JOC IN CIOC
10/169
9
Acum, ne sp5ldm
pe mAini /
Acum, amestecdm
in
mAncare / Acum,
ne
spdldm
pe
Acum,
facem gimnastici /
Acum,
desendm /
Acum,
dansdm / Acum,
facem
un
ghem /
Acum
ne pieptdndm /
Acum, mdturdm
f
Acurn, culegem
flori
La pddure
(cAntec cu migcare)
CAnd am fost noi
Ia
pidure,
tra,la,la,Ia,Ia,
Am
cules
multi fragi
gi
mure,
tra,Ia,la,la,Ia.
Uite-aqa Uite-aga
Tra, Ia, Ia,
la, la
Uite-aqa
Uite-aqa
Tra,
Ia, Ia, Ia,
lat.
Erau
multe pdsdrele
,
lra,la,la,
Ia,la,
Ne-ntreceam
in zbor
cu ele,
tra, la,Ia,la,la.
Uite-aga Uite-agal
Tra,
Ia,
la,
la,
la
Uite-agal
Uite-aga
Tra,
Ia, Ia,
Ia, la
Am vdzut
gi-un
iepurag,
tra,Ia,la,Ia,Ia,
Sdrea sprinten,
drd.gdlag,
fra, Ia,
Ia, Ia,
la.
Uite-aga
Uite-aga
Tra,
Ia, la, la,
la
Uite-aga
Uite-aqa
Tra,
Ia,
Ia, Ia,
lal
Fluturi mari
gi
mititei, tra,Ia,Ia,la,Ia,
Ne-ntreceam
in
zbor cu ei, tra,la,la,la,
Uite-aga Uite-aga
Tra, Ia,
la, la, Iat
Uite-aga Uite-aga
Tra,
la,
la, la,
la
Am
vdzut
gi
o
broscufd.,
fia,la,Ia,la,Ia
Sdre
a sprintend;'dr
d.gutd.,
tr a,
la,
la, Ia,
Uite-aga
Uite-aga
Tra, la,
Ia,
la,
Ia
Uite-aga
Uite-aqa
Tra,
la, la,
Ia,
Ia
Acum,
vd
ldsdm cu
bine, tra,la,Ia,la,la
Ce-a
mai
fost
rrd
spunern
mAinel
Tra,la,Ia
Tra, la,
la Tra,
Ia,
Lal Tra,
la, la,
Ia,
lal
Tra, la,
la Tra,
la, lat
Tra, la,
Ia, la,
lal
Cine
5tie
rispunde
Instructaj:
Copiii vor
adopta
o
pozitie
cornodd
pentru
ascultarea
unui
tex
imprimat
pe suport
electronic.
Se
citesc scurte
texte,
solicitdnd
ascultare
atentd
din partea
copiilor.
Se adreseaz
intrebdri
in
legdturd
cu
textul
ascultat/secvenfa
ascultatd.
Se pot
aborda
textele
inse
,,Anexa"
de
la ifargitul
cdrlii,
dar
gi
unele
din
alte publicafii
ori
texte
deja
cunoscute
9i
ind
de copii,
compatibile
cu
capacitatea
lor
de receptare.
EXemple
de intreb;.ri:
Despre
ce este
vorba
in
acest
fragment
de
poveste?/
in ce
moment
al
zllei
se
petrece
acfiunea
(intAmplarea,
evenimentul)?
/
in
ce
anotimp
se petrece
aclrunea?
f
Unde
s-au
intAlnit...?
/
De
ce...?
/
Ctne...?
ANEXA:
Figa
5,
Figa
6, Figa7,
Fiqa
8, Figa
9,
Figa
10, Figa
11
Exemplu:,,Capracu
trei
iez|"
delon
Creangd
Cdliiezi
avea
capra
din
poveste?/
Unde
a
plecat
capra?
f
Ce i-a
sfdtuit
capra
peieziinainte
de plecare?
/
Ctnei-a
mAncat
pe
iezigori?
/
Cwn
l-a
pedepsit
capra
pe
luP?
10
5/20/2018 JOC IN CIOC
11/169
Ne
juclm
cu m6.inile
Instructaj
:
Mai int6i
se memor eazd.
p
oezia,,
MAna
dreaptd".
Se fac
apoi
exercitii de orientare
gi
de
folosire alternativd
a mAinilor, dupd
comandd.
Pen
inceput,
se poate
purta
o brdtari
coloratd la mAna
dreapld.,
mAna fdrd,brdtard
fiind
cea stAn
MAna
dreaptd
Aceasta-i
mAna
dreaptd,
Curatd
gi-nteleaptd,
Cu
ea
pot
sd
lucrez,
SX scriu,
sd
desenez.
$i
mAna
stAngi
vine,
Caietul ea il
tine,
Ca sd
am
scris
frumos,
Deci
este de
folos.
Exemple
de
intreblrir
CAte
mAini
drepte
vezi ridicate in
acest grup?
/
CeF copii
mai trebuie
sd
ridice
mAna
dreaptd pentru
a fi zece
mdini ridicate?
La
comanda
,,Ne
juc5.m
cu
mAinile ",
copiii sunt
atenfi gi
executd fiecare migcare
pe
care
o
dicteazd
conducdtorul
jocului.
Exempler
Pune
mAna dreaptd
pe urechea
sldngdl/
RidicX mAna
dreaptd /
Du la
spate
mA
stdngd /
Pune
mAna
dreaptd
pe
urechea dreaptd /
Pune
mAna
dreaptd pe genunchiul
stAn
Pune mAna stAngd pe
piciorul
dreptl/ Du
mAna
dreaptd
lanast
/
Pune mAna
dreaptd
pe
och
stAng /
Pune mAna stAngd pe
umdrul
drept etc.f
Agazd
palma
stAngd peste
palma
dreaptd
Acest
exercitiu
antrenant
contribuie
la
dezvoltarea dexteritdlii
in diferite
situafii
cu carac
aplicativ
gi
ii
ajutd
pe
copii
sd-gi cunoascd
segmentele
corpului.
SPORT
NATURA
ECO
Cornplet
eLz\
prcpozitie I
Instructaj:
Copiii sunt
agezati
in
senlicerc.
Conducdtorul
jocului
adreseazdcdte
propozitie
incompletd fiecdrui copil.
Acesta
completeazd
enuntul.
Dacd
este corect,
ceilalti
co
ridicd
mAna
dreaptd, iar
dacd
este
gregit,
ridicd
mAna
stAngd. Fiecare
enunt
gregit
este corec
de
cdtre copilul ce
urmeazd
sd
rdspundd.
5/20/2018 JOC IN CIOC
12/169
Exernple:
Conducitorul
iocului
Elevul
Albinele fac..
Albinele
fac miere.
Pisica
prinde..
P sica orinde soareci
Ploile cure din..
P
oile curs din nori/cer
Elevii
mers Ia...
E evii
mers la
scoald
Iuurele
are
urechi. Iepurele
are
urechi
lunei.
Iarna. ursul.
Iarna. ursul doarme.
Vulpea
furd..
Vuloea
furd
edini.
Cdina
face..
Gdina face oud.
(liresele
srrnt... Ciresele
sunt
dulci.
Cocosul
are creasta..
Cocosul are
creasta rosie/creatd.
Avionul.
Avionul
zboar d
/
decoleazd,
/
atertzeazd..
Iepurele
rontdie..
Iepurele
rontdie
rnorcovi.
Ursui doarme
in..
Ursul doarme
in
bArloe.
Veverita
se catdrd
pe
trunchiul...
Veverita
se catdrd
pe
trunchiul
bradului.
Soarele
a iesit
dintre..
Soarele
a
iesit dintre
norr.
Copiii
se...
Copiii
se
ioacd.
Pdsdrelele..
Pisdrelele
zboard
/
ciripesc
/
cAntd.
Soarele..
Soarele
rdsare/apune.
Toamna..
Toamna
a sosit/venit/
plecat.
Varianti:
Copiii
sunt grupati
cAte
doi. Unul
spune
o propozitie
incompletd,
iar ce
compieteazd.Dwpd.
o
reprizd
de
joc,
rolurile
se
inverseazd.
Gustul
pove5tilor
Materiale:
planqe
ilustrative
pentru
povestea
cititd.
Instructaj:
Se
citeqte
/spune/
ascultd
o
poveste
scurt5,
din,,Anexd"
,
dir:.alte
cdrli
o
un suport
electronic.
Fiecare copil
va
povesti
un pasaj
care
l-a impresionat
mai
mult.
(,,Pov
colegilor
fragmentul/secvenfa
care
ti-a
pldcut
cel
mai
mult ")
Copiii
iunt
ajutati
de
conducdtorul
jocului
sd-qi
exprime
opinii
personale
in legd
mesajul textului:
,mi-a
pldcut
cel
mai
mult
cum..."
f
,,rrt-a
impresionat
ceea
ce..."
/
bucurat/intristat
cAnd...
"
etc.
ANEXA:
FiqaT2,
Fiqa
13,
Fiqa14,
Figa
15
ContinuS.
povestel
Materiale:
Planqe
ilustrative
pentru
poveqtile
propuse
a fi abordate
in
ac
Instructai:
Conducdtorul
jocului
prezintd
un
pasaj
dintr-o
porreste
cunoscutd,
apoi
unui copil
sd
spund
continuarea.
Pentru
antrenarea
tuturor
copiilor,
se
folosesc
alte
pasaje
din aceeaqi
poveste
sau
d.in povegti
diferite.
in scopul
de
a
facilita
rdspunsurile
copiilor
se
recomandd
intrebu
suportului
imagistic.
t2
5/20/2018 JOC IN CIOC
13/169
Dupd
ce
sunt cunoscute bine regulile
jocului,
Dorinta de a conduce
jocul
stimuleaza motivatia
gi
mai multor povegti.
Jocul
se poate
desfdgura
qi
in perechi.
ANEXA:
Fiqa 16
-
,,Continui
por,.estea "
acesta
poate
fi
condus
de cdtre
un
co
interesul copiilor
pentru
cunoagterea
Lantul pove5tilor
Instructaj: Copiii sunt
agezafi
in
semicerc/careu
deschis.
Se
amintesc
titlurile
ce
mai cunoscute
povegti
de cdtre
toli copiii.
Un
copil povesteqte un pasaj dintr-o poveste. Colegul
de lAngd el
trebuie sd ghiceas
titlul povegtii,
apoi va incepe si povesteascd
gi
el un pasaj
din altd poveste.
Colegul
de lAn
e1
ghicegte
povestea,
apoi
povestegte un fragment dintr-o alti
poveste
gi
tot
aqa
mai departe
Trebuie
incurajatd comunicarea
chiar
dacd apar blocaje
in exprimarea
unor copii.
In
ace
situalii
soiutiile
salvatoare,
mai indicate pentru copiii
incanzd., ar
trebui
sd
vind
de
la
colegii
care
au
propus
povestea spre
identificare.
ANEXA:
Figa 17
-,,Lanlul
povegtilor"
Peticele
&e
povesle
Materiale:
jetoane
ilustrative
pentru povegti.
Instructaj:
Copiii sunt
grupafi
in echipe.
Fiecare
echipd
are ln fald
jetoane
(peticele
poveste)
cu scene din povegti cunoscute.
Conducdtorul
jocului
prezintd copiilor secvente scurte din
povegti. Dupd
fiecare secven
prezentatd,
cAte
un copil din
fiecare
echipd
va
selecta
jetonul
cu imaginea
corespunzdtoa
mesajului auzit.
Pentru
o selectie corectd se
acordd
ca
stimulent
o
figurinS,,PRINT",iar pentru
o eroare
figurini,,VRAJITOIRE'.
CAgtigd
echipa
care
adund mai mulyi
,,prirrtr".
ANEXA:
Figa 18
-,,Peticele
de
poveste"
Ciruta cu povesti
Materiale:
Cdrutn
cu poaegti
-
o
machetd
bidimensional5/tridimensionald
in
ca
se
gdsesc
plange/fige cu imagini
din poveqti.
Instructaj: Copiii sunt
grupati in
echipe. Fiecare
echipi
primegte
cAte 5
plange, fiecare
d
ele
continAnd
mai multe
cadre cu imagini
din poveqti.
Fiecare
plangd contine imagini
dintr
poveste,
intre care
se afld
gi
o imagine
din aitd poveste.
Plangele
sunt
agezate
in
ordine de
inceput,
sau
sunt marcate
cu
un sernn distinctiv
pe spate.
Se
formuleazd
cerinta:
,,Aqezatiinfala
voastrd
planga care are
pe spate un
triunghi
timp
ce
ascultati
povestea,
observati imaginile
Tdiafi imaginea
care
nu
are legiturd
cu textu
Pentru
abordarea
celorlalte plange/fige
se procedeazd.la
fel.
CAgdge
echipa
care a lucrat corect.
Vor
fi
recompensate
gi
celelalte
echipe,
in
ordin
clasamentului,
prin
diferite stimulente.
5/20/2018 JOC IN CIOC
14/169
13
Exemplu:
in
aceastd
planqd/figd,
imaginea
cu
Cenugdreasa
este
nepotrivitd.
Coloree.z1
doar ce
Llzi
Materiale:
fige
sectorizateinpdtrale/ dreptunghiuri,
ce
incadreazd
desene
ale
unor obiecte (fiinte,
lucruri);
instrumente pentru
desen
color.
Instructaj:
Conducitorul
jocului
anuntd
tema
qi
distribuie
materialele.
Copiii
ascultd cu
atentie
o
poveste
cititd/spusd
de
cdtre invdtdtor.
in timp
ce
povestea,
ei
observi
ce
imagini din
figa de
lucru
se potrivesc
cu aceasta.
Dupd lecturd,
se
poartd
scurte
discutii
asuPra
mesajului
textului.
Pentru
fixare,
li se propune
copiilor
sd
colorezepe
fiqd doar
imaginile
care
se
po
povegtii
ascultate.
ANEXA:
Figa 19
-
,,Coloreazd.
doar
ce
auzt"
(,,Peripetiile
buburuzei")
hhicegle
inttusul
Instructaj:
Copiii
sunt
aqezati
in
semicerc.
invdfdtorul/animatorul
anun
jocului.
Copiilor
li se cere
atentie
sporitd
pentru
a
ghici/identifica
enuntul
inkus,
adicd
ne
cu
o
temd
anuntat5.
La
sesizarea
enuntului
intrus,
copiii
trebuie
si batd
din
palme.
Exemplur
Conducdtorul
jocuiui:
I
,,Ascultati
cu
atentie
Vd spun
ceva
despre
cocoq
Bateti
din palme
cdnd
auziti
u
falsl"
Cocoqul
cAntd
,,cucurigu".f
Cocogul
este
acoperit
cu pene./
Cocogul
mdndncd
Cocogul
are
patru
picioare.
(copiii
bat din
palme)/
Cocogul
are doud
aripi./
Cocoqul
o
gdinile.l
Cocoqul
zidegte
blocuri.
(copiii
bat din
palme)
I
,,Acum,
va
fi vorba
despre
soare."
Soarele
apare pe
cer
dimineala./
Soarele
incllzeqte
PdmAntul./
Soarele
este
o
stea.f
lumineazd
PdmAntul./
Soarele
trimite
razerecispre
noi.
(copiii
bat
din palme)./
Soarele
i
viata
pe
PdmAnt./
Soarele
este
format
din
materie
fierbinte.
ANEXA:
Figa
3
-
imagini
suPort
14
5/20/2018 JOC IN CIOC
15/169
cuvinte
in
legdturd
cu
o
anum
mesaj
eronat,
adicd
un
cuvA
Exemple:
|
,,Ascultati
cu atentie Bateti
in
banci
atunci
cAnd
auziti un
cuvAnt
care
nu
are
legdtu
cu
cuvAntul... "
Obiectfenomen
Serie
de
cuvinte
(cAmpuri
lexicale)
gcoald
elevi, tabld, banci, creion,
profesori,
calculator, burete,
ctetd, nori..
brad
arbore,
verde, inalt,
fuunze
aciculare,
pddure,
munte, conuri,
cal..
ora$
bloc, strdzi,
bulevard,
qcoli,
spitale, trotuar,
parcuri, muzee,
bnlend..
soare
astru, cdldurd,
raze,
lumind,
stea,
risdrit,
apus,
fierbinte,
grindind..
I
,,Ascultati
cu atentie
Bateti
in bancd
atunci
cAnd
auziti un
cuv6.nt care
nu
are
legdtu
cu
cuvAntul... "
culori
roqu,
galben,
albastru, verde, oranj, violet,
tozt vetzlJi,
rogiatic,
albugttri
forme
triunghi,
cerc,
dreptunghi,
pltrat,
romb, triunghiular,
dreptunghiular,
cog
url
sdrat,
dulce, amar, acru, amdrui,
acriEor,
dulceag, dulciqor,
sdrdtel,
complicat
mamifere
pisicd,
oaie, vacd,
vulpe, caprd,,lup,
cAine
r
potc,
cdprioard,
rnistret,
rntd
insecte
greiere,
cdrdbug,ldcustd, furnicd, albind, buburuzd, fluture,
libeluld,
bsrzd
ri
crap,
qtiuc
d,,
blban,
pletice,
somn,
qaldu,
caras,
guvid,
chefal,
pdstrdv
,
lalea
sarl
vrabie,
barzd.,
gdind.,
bufnitd, rAndunicd,
ciocArlie,
privighetoare,
steiar
flori
lalea,
bujor, crizantemd, trandafir, margaretd,
gladiold,
narcisS, zarnblld,
cnl
I
,,Ascultati
cu atentie Bateli in
bancd
atunci
cAnd
auziti un cuvdnt
care
nu
are
legdtu
cu por.estea...
"
Poveste
,,CA
ra cu
trei iezl"
de
I.
Crea
,,Pun
uta cu
doi
bani"
de
L
Crea
,,Ursul
litdevulpe" del.
Crean
Cultivatorii
de
cartof,i
Joc
dinamic, de
gtup, prezentat
qi
practicat
de cdtre
copii.
Materiale:
coqulete/trdistute,
in numhr
egal cu
numirul
echipelor;
cartofi
sau inlocuito
(conuri
de
brad/
pietre/mingi de
ping-pong).
Instructaj:
jocul
este
fdcut
cunoscut copiilor.
Cel care
prezintdmodul
sdu
de desfdgura
este
un copil,
invdtdtorul
intervenind
doar
dacd este
cazul..
Serie
de
cuvinte
tezi,
caprl,
pf,dure,
uEd,
cuptor,Iup,
,
foc,
zme
cocog,
babd,
gdind,
fAntAnd,
pu
,
cuptor,
cireg
ldran,
vulpe,
pegte,
guier,
poftd,
urs,
coadd,baltd,aar
t5
5/20/2018 JOC IN CIOC
16/169
Copiii
sunt
impdrlili
in
doud
sau
mai
multe
echipe.
Jucitorii
din
fiecare
echipd
se
co
intr-un
qir
agezat
in
spuiele
unei
linii
de plecare.
in iata
fiecdrui
gir
se
afld
desenate
do
cercuri,
ce
reprezintd
cuiburile
de
cartofi.
primul
copii
din
fiecare
gir
are
o
trdistutd
cu,,cartofi".Elvatrebui
sd
planteze
,,c
cate
trei
in
fiecare
cuib.
Se
intoarce
alergand
gi
predd
triistuta
goald
urmitorului
copil,
porni
la
c_ules
de,,cartof
7".EIvine
alerfand
qi
predd
trdistula
plind
celui
care
urn.reazS'
vaplanlaf
semdna
,,catlofI7"
9i
tot
aqa.
Jocul
continud
pAnd
cAnd
toli
copiii
clin
toate
echipeie
au
participat
la
joc.
CAqtigd
care a
terminat
prima
gi
a
respectat
regulile
jocului'
l?6.ndunica
fi'ri'
cui$
Joc
dinamic,
de grup,
prezentat
9i
practicat
de
cdtre
copii.
at
un
copil,
adicd
,,rAndunica
fdrd'
cuib
rAndunele
fdrd
cuib.
"
sunt
obligate
sd
iasd
din
cuib,
si
zboare
9i
neapdrat
in
alt
cuib.
Copilul
din
mijlocul
cercului,
adicd
,,randunic
afdr6'c17lb"
,incearcd
s
un
cuib
eliberat.
Jucdtorul
care
nu
reuqegte
sd
ocupe
un
cerc
rdmdne
in
mijloc,
adicd
,,rAndunic
afdrd,cuib".
Jocul
continua
in
acest
mod.
cdgtigd
copilul
care
a
fost
"
randun
cuib"
de
cele
mai
putine
ori.
,
-.1-:^-.---
Jocul
este
vesel
gi
antrenant.
Rolul
de
,,rAndunicd
fdrd
curb"
este
acceptatchiar
cu
deoarece
comenzile
.rrrg
.r,
vitezd,
gi
cuiburile
se
eliber
eazd'la
fiecare
comandd'
Spetietori
Je
ciori
1oc
dinamic,
de
grup
,
Prezentat
9i
practicat
de
chtre
copii'
Materiale:
pietre/mingi
mici/conuri
de
brad,
castane,
alte
obiecte
mici'
'eta.
Pe
el
sunt
irLgirate
pietre
(senrinle
se
I de
sPerietoare
tingi
de
sPerieto
sPerietori
de
ci
dintre
copiii
pedepsiti
care
stau
ra marginea
terenului
pot
reintra
in
joc,
dacd
un
copil
cioard
ii
atinge.
Copilul
din
mijloc,
cel
care
are
rol
de sperietoare
de
ciori,
este
schirnbat
la
anumite
de
timp
de
cdtre
coia.rcatorur
jocurui.
Tretuie
sd
joace
acest
ror
cit
mai
mulfi
copii,
c
dacd
e
posibil.
l6
5/20/2018 JOC IN CIOC
17/169
1.2.
RECUNoA9TEREA
cAronvA DETALTT
DINTR-UN
MESAI
SCURT, ROSTIT
CLAR
$I
RAR
Nurne5te
personajul
I
Materiale:
figurine,
plange cu personaje.
Instructaj:
Conducdtorul
jocului prezintd
o
poveste
sau
doar
un fragment
dintr-o
poves
Pentru
a
reliefa
actiunile
personajelor
poate
inlroduce
ca suport viztal. marionete
/plpug
Copiilor li
se
cere
sd
numeascd
personajele, respectAnd
anumite
criterii.
Se
rostegte
cerinta:
,,Ascultd,
apoi spune
propozilia completd "
Personajulprincipal
este...f Personajul
pozltl
(bun)este.../
Personajuinegativ (rdu)este
Personajul
care a
invins
vrdjitoarea
este.../ Personajul
care a rdpus zmeul
este.../ Persona
care s-au rdtdcit
in
pddure sunt... etc.
ANEXA:
Figa 20
-
,,Numeqte
personajul "
lntresarea
vree
rispuns
Materiale:
text-suport,
marionete,
pdpugi,
plange
ilustrative
ce sustin textul.
Instructaj: Conducdtorul
jocului
prezintd
o poveste.
Pentru
a
reliefa acfiunile
personaje
folosegte
ca
suport
vizual
marionete,
pdpugi,
plange,
filme
etc.
intrebdrile
pot
fi
formulate
cdtre conducdtorul
jocului
sau de cdtre
copiii
care doresc sd facd
acest lucru.
intrebiri: Cine... ?
/
Cwcine...
?
/
Ce...?
/
rJnd,e...
?
/
Cum...?
Vor
fi apreciate toate
rdspunsurile,
dar
cele corecte
qi
complete,
date fdrd ajutor,
vo
evidentiate
in
mod
special. Se
acordd
stimulente in
mod diferentiat.
Exernple:
GreieraEul
norocos
intr-o
frumoasd
zi d,e
vard.,
greieragul
umbla
prin
grddina
plind de
bundtdti
sd-gi caute
ceva de
mdncare.
Deodat5,
cerul
s-a acoperit
cu
nori
negriciogi
qi
grei
ca de
plumb.
Greieragul
s-a panicat.
Nu
gtia
dacd
e bine sd
alerge spre casd
sau sd-gi
gdseascd
iute
o ascunzdtoare.
O ploaie
rece
cu stropi
mari
qi
deqi s-a
pornit
pe datA.
GAndul
bun l-a
cdlduzit
pe greierag
sd
gdseasci
o solutie
salvatoare.
GAndul
cel bun a
fost
acela sd
se ascundd
din
calea
ploii
nemiloase.
A
gdsit
repede
o frunzdmare
de
brusture
sub
care s-a addpostit.
Sub
frunzd
a
gisit micu
o comoar5. Erau acolo
cAteva
boabe
de
grAu. Poate
1e
pusese furnica
la
addpost.
Greieragui
bucurat foarte tare
cd a scdpat
de
furia
ploii,
dar
gi
pentru
cd
qi-a
potolit
foamea.
CurAnd, ploaia
s-a oprit
gi
grddina
rAdea
fericit5.
Exernple
Je
tntre[iti:
Cine se
plimba
prin
grddina
plind de bundtdtl?
/
Ce cduta
greierag
in
grddind?
/
Cu ce
s-a
acoperit
cerul?
f
Unde
s-a ascuns
greieraqul
din
cauza
ploll?
/
Ce
a
gd
greieragul
sub fntnza
de brusture?
/
Cine
credeti
cd ascunsese
boabele
de
grdu
sub frunzd?
De ce
era
bucuros
greieragul dupd
ploaie?
/
De ce era
fericitd
grddina?
N
p
il
M
\J/9
lhs,
-'Jl
\--2,
'V
5/20/2018 JOC IN CIOC
18/169
Cilitorie
pe
f,ir de poveste
Instructaj:
Conducdtorul
jocului
spune o poveste
foarte
cunoscutd
cop
parcursul
expunerii,
strecoarS.
intentionat
erori
in
legdturi
cu numele
personajelo
desfdqurdrii
actiunii
etc.
Copiii
ascultd povestea,
gezAnd
pe
scaune,
iar
cAnd
aud
un
mesa
se ridicd in
picioare, rostind
,,Stop ".
Se
iorecteazd
eroarea
de
cdtre
conducdtorul
jocului
sau
de
cdtre
un copil, apoi
firui
p
continud pane
la
o
noud
oprire
gi
tot
aga.
Exemplur Se anuntd
cd se va povesti
,,Capra
cu
trei
iezl"
de
Ion Creangi.
Capra
cu trei iezi
(parodie)
A
fost
odatd,
demult,
tare
demult,
o caprd
c
trei ieziqori
foarte
frumuqei.
Capra
igi
ficuse
casa
oraq
mare.
,,Stop "...
intr-o
zi,
rnama-caprd
voia
sd
meargd
in
dupd
mAncare.
Ea
le-a spus
iezigorilor
sd
incuie
dinduntru
qi
si
nu deschidd
nimdnui.
Le-a
mai
fie
cuminti
gi
sd-i
deschidd
doar
ei cAnd
se
va
int
le va
cAnta:
,,Patru
iezi cucuieti,
/Ugamamei
des
,,Stop "
DupX
un copac
stdtea
ascuns
ursul
g
...,,Stop "
V6.neazi.
cuv6.ntul
pottivit
Instructaj:
Copiii
sunt
agezati
in
semicerc.
Conducdtorul
jocului
ptezinll
cuvinte
dintre
care
doar
unul
se potrivegte
cu
noliunea
din
temd/cuvAntul
cerintd.
in
timp
ce
se rostesc
cuvintele
dintr-o
serie,
copiii
ascultd
cu
mare atentie.
Atun
aud cuvAntul
potrivit,
ridicd
mAna
dreaptd.
Cei
care
nu reacfioneazd.la
timp sunt
elim
joc.
CAqtige
ultimii
trei participanli
rdmaqi
in
joc.
Exemple:
Cuvint
cerinti
Serie
de cuvinte
lepure
carnivor,
curajos,
verde,
aripi,
surd,
fricos..'
brad floare,
animal,
mure,lup,
ghindd, verde...
fluture
bdtduq,
curajos,
masd,
z:ut:l:.zet,
aripi.
lingurd
animal,
hArtie,
fulgi,
toartd,
metal.
vapor
floare,
aliment,
aripd.,
curajos,
moale,
pluteqte..
mlnge
pdtratd,
parfumatd, vie,
iarbd,
poame,
sferici..
peqte
soare,
meduzd,
copil,
vapor,
pdianjery solzi..
carte
poffi,
fiintd,
iute,
rotundd,
torti 5,
coperti..
l8
5/20/2018 JOC IN CIOC
19/169
DacZ.
poti, fi.
ce-ti
spun
I
Inskuctaj: Copiii
sunt
grupafi
in
perechi:
unul
are
rol
de comandant,
iar celdl
are rol
de executant. Comandantul
rostegte diferite
comenzi,
iar executantul
gesticuleazd.cAt
m
fidel acliunea
comandatd.
Dupd
ce toti
executantii
qi-au
indeplinit
sarcinile,
rolurile
se
schimb
adicd
executantii
devin comandanti.
Exernple
de
comenzi:
Mergi
latabld
/
Deschide
carteat
/
$terge
banca
f
Deseneazd
un soar
Sari
in
sus
de trei orI
f
Fd cinci pagi
ln
fafd
/
ZAmbeqte-i
coleguiui /
Fd
moriqca /
Udd
o
floare
Descalyd-te
qi
apoi
incalld-tel/
intoarce
jacheta
pe
dos, apoi
intoarce-o
pe
fafd
etc.
Cuvinte
colorate
Materiale:
Planqe/fiqe cu serii de
cuvinte ilustrate.
Inskuctaj:
Se
distribuie
materialele
(cAte
un
set
pentru
fiecare copil).
Se
anunfd
tema, ap
se incepe
lucrul. Copiii
vor
colora obiectele
de pe
fiecare figd, respectAnd
cerinlele
formula
de cdtre
invdldtor. Vor
fi
evidenliali
copiii
care
au
identificat
corect obiectele
dupd
criteri
impuse
qi
au colorat
frumos.
ANEXA:
Fiqa 2L
-,,Cuvinte
colorate"
1-.3. IDENTIFICAREA
CUVINTELOR
DIN ENUNTURI
ROSTITE CLAR
9I
RAR
Cuvinte--iuci,rii
Instructaj: Conducdtorul
jocului
anuntd
copiii
cd se
vor
juca
cu
niqte
jucdrii
specia
cuvintele.
Jocul
este
distractiv
qi
mobilizeazd.
atentia
copiilor.
Comenzile
sunt
date
de cdtre
conducdtorul
jocului
(,,Bateti
din
palme cAnd
auziti
cuvdnt
din
pS,dure:
ceas,
bloc,
cas5,
stradd, cercei,
vp,
ger,
copaci. pat,
creion,
poarte,W
gdind,
rochie,
yqlpg,
caiet, ghete, suc, urs etc.").
ANEXA:
Fiqa
22
-,, Cuvinte
-j't
cdrl|"
NurnS.rlm
cuvintele
propozitiei
Instructaj:
Conducdtorul
jocului
rostegte
clar
qi
rar
cAte o propozitie.
Se solicitd
copiilor
sd
marcheze fiecare
cuvAnt
din propozitie
cu cAte
un
semn: sdritur
bdtaie
din
palme, corespondent betigor, corespondent
biluld
etc., apoi sd precizeze
numdrul
cuvinte
din propozitia
ascultatd.
Exemplel
I
Elevii sunt
aqezafi pe scdunele, in
formatie
de
semicerc.
Cerinta:
,,Ascultd
atent propozitia
gi
marcheazd.hecare cuvAnt
printr-o
bdtaie din
palme
5/20/2018 JOC IN CIOC
20/169
Propozitia:
Soarele
zfrntbegte. (se
aud
doud
betei
din
palme)
Rdspuns:
,,Propozitia
ascultatd
are
doud cuvinte."
t
Elevii
sunt
agezati
in
formafie de semicerc,
in
pozitie
verticald.
Cerinta:
,,S6riti
precum cdlufii la
fiecare
cuvAnt auzit "
Propozitia:
Calul
pngte
inrbd
(se
executi trei sdrituri)
Rdspuns:
,,Propozltia
ascultatd
are
trei
cuvinte."
I
Elevii
stau
in bdnci
avAnd pe
pupitru
hArtie
qi
un instrum
scris.
Cerinta:
,,Marcheazd.
cu o mingiute/bile
fiecare
cuvAnt
propozitiei."
Propozitia: Alpinistul urci pe munte.
(se
deseneazlf
scri
mingiule)
Rdspuns:
,,Propozitia
ascultatd
are
patru
cuvinte."
I Elevii stau in bdnci,
avdnd
pe pupitru
hArtie
qi
un instrument
de scris.
Cerinta:
,,Scrie
cAte
o
liniuli
orizontald pentru
fiecare cuvdnt din
propozilia
pe
care
o vei anzi."
Propozlfra;
Enta uddfloarea.
(se deseneazdf
scriu
trei liniute)
Rdspuns:
,,Propozitia
auzild
are
trei
cuvinte."
l?5.stoarn5.
propozitia
Instructaj:
Elevii sunt
agezati
in formalie
de semicerc,
qezAnd
pe scdunele
Conducdtorul
jocului
adreseazd
fiecdrui copil cAte o propozitie
simpld
gi
ii cere a
sd o
modifice
inversAnd ordinea
cuvintelor.
Exemple:
Propozifia
in forma
inifiali
Propozitia
risturnati
Zboard,
fluturele.
Fluturele zboard..
Latrd
cAinele.
CAinele
latrd.
VAntul
bate.
Bate
vAntul.
Balonul
s-a
spart.
S-a
spart
balonul.
Copiii
deseneazd.
Deseneazd
copiii
Soarele
se
inaltd.
Se
inaltd
soarele.
Strugurii
s-au
copt.
S-au copt
strugurii
Jocul
poate
continua,
grupAnd
copiii
in perechi.
Un copil
rosteqte o propozitie
iar celdlalt
o
modificd,
rostind-o
in forma noud,
adicd rlsturnatd.
Se
schimbd apoi
rolu
fiecare pereche.
20
5/20/2018 JOC IN CIOC
21/169
Cuvinte
ilustrate
Materiale:
jetoane,
cutii
de carton.
Instructaj:
Conducdtorul
jocului
formeazd echipaje
de
cAte patru,
cinci
copii.
Fiecare echipd
primegte
o
cutie
cu
jetoane.
Acestea
contin
desene/imagini
reprezentat
pentru
anumite
cuvinte/notiuni.
Conducdtorul
jocului
le
cere
copiilor
sd
selecteze
cAte
un
jeton
din
cutie, la comanda
De exemplu
,,Extrageti
din
cutie
jetonul
pe care
se
afld imaginea
unei pdsdri "
Acest
jeton
va
deveni
indiciu pentru
o clasd
notionald.
Se dd
o
noud
comandi:
,,Agezatringir,
lAngX acestjetory
toate
jetoanele
care
reprezintd
pdsi
Copiii
din fiecare
echipd
trebuie
sd
grupeze
serii
de
cuvinte
ilustrate,
dupd
fiecare
indi
dat
de cdtre
conducdtorul
jocului.
Exemple:
Seriile
alcdtuite
de
c5.tre una dintre
echipe
pot
fi:
Seria
1,: gdin6.,
ratd,,barzd,
rAndunicd,
cocog, gAscd,
vrabie,
vultur.
Seria 2:
urs,lup,
iepure,
cerb,
cdprioard,
rAs,
mistre ,
bursuc,
capra-neagrd.
Seria
3:
albind,
furnicd,
buburuzd,
libeluld, fluture,l5custd,
cdrdbuq,
greiere.
Seria
4:
rndr,
pard.,
cireagi,
nuc5.,
prund, gutuie,
caisd,
piersicd
etc.
Celelalte
echipe au
aceleaqi
serii, doar
numdrul
elementelor
gi
ordinea
agezdrii
acest
in
serie
pot
fi diferite.
Jocul
continud
prin
formulare
de sarcini noi
de
lucru. Copiilor
li se
spune
cd se
vor
ju
in continuare
cu
aceste
cuvinte.
Conducdtorul
jocului
solicitd
membrilor
din
fiecare
echi
le
rAnd, sd
formuleze enunturi
in
care
sd
introducd
gi
cuvintele din clasele
notionale
forma
Fiecare
copil
trebuie
sd
formuleze
o
propozitie
cu
url
cuvAnt
dintr-o
serie
indicatd
gi
sd.preciz
numdrul
de
cuvinte
din
acea
propozitie.
rafi
Exernple:
Copiilor din
prima
grupd
li
se cere sd
formuleze
propozitli
utllizAnd cuvinte
din
se
rasarilor.
Fiecare
membru
al echipei construiegte
cAte
opropozllie.
Rosteqte
propozittatare, c
;i
marcheazd
cuvintele
prin bdtdi din palme.
Toti
copiii
(din
toate grupele)
au
rolul,,Ecoulu
Rostesc
in acelagi
mod prop ozitta, marcAnd la rAndul
lor
cuvintele prin betei din palme. Auto
rrop
ozilie
i
pr
ecizeazd
apoi numdrul
de
cuvinte
din
aceast
I
propozitie.
Dupd ce
termind lucrul
prin'ra
echipi, se
formuleazd aceeaqi
cerintd pentru a doua
echi
dar se
schimbd
seria de cuvinte.
in final,
se fac
aprecieri
gi
un
clasament
a1
echipajelor in funclie
de
calitatea
rdspunsuril
cuc
ultur bufniti
galna
5/20/2018 JOC IN CIOC
22/169
Contraziceri
lnstructaj:
Copiii
sunt
agezati
in formatie
de semicercf
careu
deschis.
Conducdtorul
jocului
explicd
jucdtorilor
cd
trebuie
sd
formuleze
enunfuri
care
sd
fie oPuse
celor
false
pe
care
le aud.
Se
va
cere
jucdtorilor
sd
rdspundd
repede,
in
ordinea
agezdrli
lor in
gir.
Dacd
rdspunsul
intArzie,
este
numit
urmdtorul
copil
si
dea
replica.
Fiecare
rdspuns
corect
dat cu promptitudine
este
punctat sau
se
acordd
un
stimulent.
Copilul
care
adund
mai multe puncte/stimulente
este
cAqtigdtor.
Vaponil
merge
pe
gosea.
Exemplel
Cine
esle
gi
ce
ftce?
pe care-lscoate
din,,coquletul
cu
sutptize"
"
dunrneaei?"
sau,
pentru
ca
jocul
s5
fie mai
savuros,
se
prezintd
HAM
HAM
pdpuga
teatral
,,Buft6.ziua,
copll
Eram
nerdbddtor
sd
ne
intAlnim.
Cred
cd
md
cunoaqteli ...
Cine
sunt
e:u?"
.Dupd
rostirea
ultimei
intrebdri,
pdpuqa
este
d
copil,
care
va
rdspunde:
,,Egti
un
cAine./
...
,r^
t.tnlut/
... o
fenft/
...
o
veveritd,/
--.
un
tr
rdipunsul
fiind
conditionat
de
jucdria prezentatd'
Se
adres
eazd
apoiintrebaiea
,,Ce
face
cAinele?/
... ursulelul?
I
...
etc."
Copilul
va
e
'
CAinele
mugcd./
CAinele
roade
oase.f
.
elc."
. Aceastd
enunerare
de
enuntur
copii.
oi este
scoasd
la
vedere
o
altd
jucdri
sen.
Jocul
continud
in acelagi
mod.
Unele
obiecte
puse
in
disculie
faclliteazd
formular
numdr
mai
mic
de
enunturi.
in
evaluare,
se
va
yine
cont
de
gradul
de
implicare
a
copiilor
in activitate
gi
de
rispu
surprinzdtoare
care
au
stArnit
curiozitate
qi
interes'
22
Conducitorul
jocului
Enunturi
false
]ucitor
Enunturi
adevirate
Iarna este
cald.
Iarna
este
frig.
Vara este
cald.
Zdpada
este
neagrd.
Zdpada
este albd.
Tabla
de scris
este
neagrd.
Prunele
sunt
amare.
Prunele
sunt
dulci.
Unele
medicamente
sunt
amare
etc'
5/20/2018 JOC IN CIOC
23/169
Cuvinte opuse
Instructaj:
Copiii se a-laza
in
formatie de semicercf
careu deschis,
st6nd
pe
sciune
Conducdtorul
jocului
explica
moda-litatea de
rezolvare
a cerintelor.
El va adresa
fiecir
copil un
anumit
cuvAnt.
Copiiul ciruia
ir adreseazd
cuvAntul trebuie
sd
spund
un altul
cu intel
opus celui auzit, apoi sX
formuleze
un enunt in
care
sd introducd
antonimul
gdsit.
Exemplur
o
Eu spun
,,ctJrajos",
tu spui...
f
,,...
fricos "
Iepurele este fricos.
r
Eu
spun
,,aIb"
tu spui ...tf
,,...negrul."
Clogca are
un pui negru.
Pentru rispunsurile
corecte
se
acordd stimulente
(stegulele/triunghiuri, buline
etc.)
Sunt
aplaudafi
copiii
cu
o colectie
mai mare
de
stimulente.
1.4.
IDENTIFICAREA
SILABELOR
DIN
CUVINTE
CLAR
ARTICULATE
melc
urnici
floa-re
---+
2
degete,2
sllabe;
car-te
---+
2
degete,2
sllabe;
min-ge
-.'
2
degete,2
silabe.
ur-su-let
---
3 degete,
3 silabe;
e-le-fant
--+
3 degete,
3 silabe;
fur-ni-cd
---
3 degete,
3 silabe;
flu-tu-re
--
3
degete,3
silabe;
cro-co-dil
---
3 degete,
3
silabe;
bom-boa-ni
---+
3 degete,
3
silabe;
pld-cin-td
---
3
degete,3
silabe.
Degetelele-sila$e
lnstructaj: Copiii
sunt
agezati
in formalie
de semicerc,
gezAnd
pe
scdunele.
invdtdtorul explicd
modul/regutile
de desfdgurare
a
jocului.
MAnuta dreaptd
se
tine
strAnsd
pumnigor.
Fiecare
deget
reprezintd
o silabd. La
auzul
un
cuvAnt
rostit
pe silabe,
este ridicat
cAte un
deget
pentru
fiecare
siiabd.
in fetul acesta
se
p
numdra silabele
fiecdrui
cuvAnt,
urmdrind
corespondenta silabd-deget.
La debutul
jocului
se
recitd
un ?ndemn
versificat:
Degefele
frumu1ele,
Sunteti silabe acum
Eu ad spun cuaintele
Voi
iegiti,
pe
r6nd,
din
pumn
Exemplu:
,l
Cuvinte
cu
structuri
bisilabici
soa-re
---+
2 degete,2
sllabe;
me-re
--+
2
degete,2
sTlabe;
co-pil
--+
2 degete,2
sllabe;
I
Cuvinte cu
structuri trisilabici
ci-mi-ld
---
3
degete,
3 silabe;
cd-ru-td
---+
3
degete,3 silabe;
ma-gi-nd
---
3 degete, 3 silabe;
bom-boa-ne
---
3 degete,3
silabe;
ba-na-ne
---
3 degete, 3 silabe;
le-bd-di
---
3 degete, 3 silabe;
23
5/20/2018 JOC IN CIOC
24/169
o Cuvinte cu structuri
monosilabici
melc
---
1 deget,
o silabd;
cog
--+
1 deget,
o silabd;
pom
--+
1 deget,
o
silabd;
nor
---+
1 deget, o
silabd;
I
Cuvinte
formate
din
patru silabe
rAn-du-ni-cd
---+
4
degete, 4 silabe;
vrd-bi-u-td
---+
4
degete,4
sllabe;
ve-ve-ri-td
--+
4
degete,
4 silabe;
bu-bu-ru-zd.
---+
4 degete,
4
silabe;
Se
poate
folosi
indemnul
versificat,
intr-o
altd
formd,
gi
inainte
de rostirea
fiecdrui
cuvAnt.
Alegerea
depinde
de
timpul
alocat
jocului,
de
numdrul
de
jucdtori
etc.
ANEXA:
Fiqa 23
-,,Degefele1e-silabe"
brad
---
1
deget,
o silabd;
lap
-'
L deget,
o
silabd;
mdr
->
1 deget,
o
silabd;
crin
---n
1 deget,
o silabd;
porc
---+
1 deget,
o silabd.
la-bo-ra-tor
---
4
degete,4
silabe
pi-si-cu- d
---+
4 degete,
4
silabe
ma-qi-nu-td.
---
4 degete,
4
silabe
e-li-cop-ter
---+
4
degete,4
silabe
po-e-zi-e
---+
4
degete,4
silabe.
Degetele
frunutgele,
Sunteli
silabe
ncum
Cuuintul
eu
ud
spun,
Voi, pe
rhnd,
mnrcnli
silnba
$i
iegili uqor
ditt
punm
m u r
e
---
4degete,
4 sunete;
c
o v o
r
---
5 degete,
5 sunete;
s
o a
r
e
---
5 degete,
5 sunete.
Degelele-sunete
Instructaj:
invdtdtorul/pdrintele
explicd
modul/regulile
de
desfSgurare
a
MAnula
dreaptd
se
line
strAnsd
pumnigor.
Fiecare
deget
reprezintd
un sunet.
L
fiecdrui
cuvAnt
roriit
rar
(cu
prelungirea
fiecdrui
sunet)
este
ridicat
cdte
un
deget
pentru
sunet
sesizat.
in felul
acestaie
pot
numdra
sunetele
fiecdrui
cuvAnt,
urmS.rind
coresp
sunet
-
deget.
Cuvintele
propuse
spre
analizd.vor
avea
in
compozitia
lor
cel
mult
cinci
sunete.
La
debutul
jocului
se
recitd
un
indemn
versificat:
Degelele
frumuqele,
Sunteti
sunete
scum
Eu
ad spun
cuaintele
Voi
iegifi,
pe
rhnd,
din
Pumn
Exempler
mac
--+
3
degete,3
sunete;
r a c
---+
3 degete,
3 sunete;
c o
g
---)
3 degete,
3 sunete;
m
a
s
d,
---+
4degete,
4 sunete;
vapo
5
24
cc
&\
\Y_./
5/20/2018 JOC IN CIOC
25/169
Ann,
Dana
qi
Irina
Udd inrba tn grddind.
a)
Cine udd iarba
in
grddind?
b) Care dintre fetile are numele format
din
trei sunete?
c) Care dintre fetile are numeie format
din
cinci sunete?
d) CAte sunete are
cuvAntul
,,iarba"?
e)
CAte
sunete are
cuvAntul
,,grd.dind"?
f) CAte sunete are
cuvAntul
,,q1"?
g)
Ce alt cuvAnt
din propozitie
are doud sunete?
h)
Care cuvAnt
din
propozitie are cel
mai mare numdr
de sunete?
CAte?
Se
pot construi
gi
alte astfel de structuri, utilizAnd nume
ale copiilor
din
clasd.
Noti: Aceastd
structurX literard,
construitd
din versuri
simple, transmite
un
mesaj de pr
:ejare
a mediului
inconjurdtor.
Se
pot
purta discufii,
se
pot propune
activitdti practice ulterioar
.e \ror contribui la dezvoltarea convingerilor
gi
comportamentelor ecologice
in rAndul copiilo
Betigorul-sila$i
Instructaj:
Fiecare copil
are
in fata
sa
zece
betigoare.
Conducdtorul
jocului
anuntd tema
gi
explicd
sarcinile de
lucru,
precizdnd
cd
numdrul
netigoare ridicate trebuie
sd
fie egal cu
numdrul
de
silabe pe care-l
are
cuvAntul
rostit.
Exemple:
Se formuleazd
cerinla
de a marca fiecare silabd
din
cuvAntvl
,,casa"
prin ridicarea
befigoare.
Copiii vor ridica doud
betigoare. Se face precizarea,,Un
betigor
reprezintd
sila
cn-,
iar al doilea befigor reprezintd
silaba -sa."
Se continui
cu cerinta
,,Eu
spun
cttvdntul
ca
ipronuntare
pe silabe),
ridicati
atAtea
betigoare
cAte
silabe are
acest
cuvAnt "
Pe mdsurd ce
copiii
au inteles
cerinta, aceasta
va
fi exprimati intr-o
formd mai
compact
,,Num5.rul
de silabe din cuvAntul
cal este..."
(un
befiOor)
,,Numdrul
de
silabe
din
cuvAntul
cq-lul
este..." (doud
betigoare)
,,Numdrul
de silabe
din
cuvAntul z6-na
este..." (doud betigoare)
,,Numdrul
de siiabe
din
cuvAntul
cd-mi-Ia
este..."
(trei
betiqoare)
,,Num5.rul
de silabe din cuvAntulmai-nru-fa
este..." (trei
betiqoare)
,,Numdrul
de
silabe
din
cuvAntul
co-pil
este..." (doud
beligoare)
,,Numdru1
de silabe
din
cuvAnlulme-re
este..." (doud
beflgoare)
,,Numirul
de silabe
din
cuvdntul
A-Ii-na
este..." (trei befigoare)
Exemplele
pot
fi
sustinute
gi
de
imagini:
IRIN
Azor
II
miel
I
lalele
III
Ana
II
cal
I
Aura
ru
5/20/2018 JOC IN CIOC
26/169
*
Aqazd/ deseneazS. sub fiecare imagine
atAtea
betigoare
cAte
silabe
are
cuvAntul
coresp
testoasd
pasarlca
prslca
titirez Ion
cdm
Dacd unii copii gregesc
in identificarea silabelor
unor cuvinte
gi
indicd un alt
num
cel corect,
jocul
este oprit. Cuvintele
acestea
vor
fi analizale,
pronunfate
corect,
fiind
toti
copiii
in
aceastd
secventd
a activitdtii.
Vor
fi evidentiati
cei
care au fost
atenti
qi
nu au
gregit,
dar
toti
vor fi
incurajati cu st
pentru participare.
Diferentierea calitdlii
rdspunsurilor
se
va
face doar
prin
aprecieri
Proceddndu-se
astfel,
se
evitd
blocajele
in
comunicare.
l?ostim
cuvintele silabisind
Instructaj:
Copiii sunt
agezati
in formafie de semicerc,
pe scdunele
sau
p
Conducdtorul
jocului
rostegte
cuvinte,
reciti structuri
versificate,
iar copiii
trebuie
reproducAnd
ceea
ce
au auzit.
Se
formuleazi
cerinla
de a observa
numbrul
de silabe
care se
aud
intr-un cuv
aceeagi structurd
silabicd
se
mentine
in cadrul
unei secvente.
Se
vor
face
exercitii
corective
dacd
apar
dificuitepi
de
pronuntie
a
unor cuvinte,
s
fiecare copil,
apoi se
repetd
secventa
care
a
ridicat probleme.
in continuare,
se
trece
la
urm
secventd
de lucru.
Flu-tu-rag gdl-bi-or,
Hoi-nd-rel
cd-ld-tor.
(trei
silabe)
Co-co-gel
pin-te-nat,
Rog-co-vary
an-tre-nat,
Lup-ti-tor
ad-mi-rat.
(trei silabe)
flu
Gre-ie-re-le,
cAn-td-re
A-du-na-se-n
o-li-ce-l
Grd-un-cioa-re
mi-ti-te
(pat
Pin-te-na-tul,
co-co-ge-lul,
Cu-cu-ri-gu
Cu-cu-ri-gu
Ter-mi-na-se
cAn-te-ce-1u1,
in-ce-pu-se
bom-bd-ni-tul.
(patru
silabe)
;l;_
gi-i-nu-ga
26
Bu-bu-ru-
za,
zdm-bd.-r
e a-td.,
Drd-
gd-la-ga,
plim-b
E
-r
ea-td.,
Co-lin-da-se
fl o-ri-ce-le:
Ga-ro-fi-te,
al-bds-tre-le.
(patru silabe)
Pis
-tru-ia-ta,
gd-i-nu-qa,
Rds-tur-na-se
cdl-dd-ru-qa
(patru sila
gre-ie-re-le
bu-bu-ru-za
5/20/2018 JOC IN CIOC
27/169
Structurile
rimate
pot fi
utiiizate
qi
in
cadrul altor activitdti, exercitiile
de aceastd
factu
avAnd
menirea
de a regla respiratia
qi
de a imbundtdti
pronuntia
(articularea
corectd
a cuvintelo
Ce sunete
a:ozi?
Instructaj: Copiii sunt
agezati
in
formatie
de semicerc/careu
deschis, stAnd
scdunele
sau
pe
covor.
Conducdtorul
jocului
adreseazd fiecdrui copil cerinta de
a
identifica sunetele
unui
cuvA
rostit,
prelungind
emisia sunetelor.
Exernple:
CAte sunete awzi
in cuvAntul
,,mac"?
(...
trei
sunete)
Repetd in
ordine
aceste sunete
(...
m,
a, c)
CAte
sunete
auzi
in
cuvAntul
,,casd"?
(...
patru sunete)
Repetd
in
ordine
aceste
sunete
(...
c, a, s, d)
CAte sunete auzi in
cuvAntul
,,vapor"?
(...
cinci
sunete)
Repetd
in
ordine
aceste
sunete
(...u,
u,
p,
o,
r)
CAte sunete auzi
in
cuvAntul
,,clasd"?
(...
cinci
sunete)
Repetd
in
ordine aceste
sunete
(...
",l,
a, s, d)
Serii de cuainte pentru continuarea aplicafiei:
hp
nor
pom vas sac
rac
lan urs
roi
unt cap
bob
bec co$
sat
cor mal
$al
rnust plop lan
crin bani
melc
mare nucd cand masd
pere
pete
vase micd sare pdun bune
note
avion
alune lalea
copac capac
pisoi
aripd pegte lacit
barzd, floare
prune
Se vor
propune cuvinte
cu
pronuntie ugoari,
la
inceput,
apoi
se
pot introduce
gi
cuvin
cu numdr mai
mare
de silabe, chiar
qi
cu aglomerdri de consoane.
Copiii
trebuie
sd-gi
dezVolte
deprinderile
de exprimare pe
structuri
lingvistice
accesibi
:ard a fi ferili insd de
structurile lingvistice
mai
pretentioase.
Uneori
contextul
education
rnpune acest
lucru.
Se va lucra
diferentiat in
colectiv,
in functie
de
potentialul
audio-fonema
al fiecdrui copil.
Exercilii
de
dicfie
Numdrdtorile
ritmate,
aceste
cimilituri ludice
apdrute
de-a
lungul istoriei
copildriei,
:ost
create
de cdtre
copiii din
toate
timpurile in
vreme
ce se
jucau.
Au
fost
asimilate
de
toa
qeneratiile
de
copii
gi
aplicate
in
jocurile
lor.
Unele
dintre numdrdtori
au
suferit
modificd
apirAnd mai
multe
variante.
Imaginatia
deborclanta
a
copiilor
scoate Ia iveal[
qi
in
preze
-reatii
noi de acest
gen,
avAnd ca mesaj
plicerea
jocului.
Copiii
trebuie
incurajati
sd se
joace
cu cuvintele,
liber, cu bucurie,
chiar
dacd
broderia
l
ie
ziceri pare a fifdrd.sens. Este irnportant
ci
se simt fericifi atunci
cAnd improvizeazdasemene
constructii
de cuvinte.
5/20/2018 JOC IN CIOC
28/169
Aceste
numdrdtori
pot
fi utilizate
la
inceputul
unor
jocuri,
cAnd
se constituie
e
Se
pot
juca
in diferite
ocizli,
insotite
de
bdtei
din
palme
sau
de o
gesticd
adecvatd.
Inv
poate utiliza astfel
de
jocuri
pentru
corectarea
pronuntiei
elevilor.
Exemple:
CANTEC
Podul
de
piatrd
(cAntec
cu
migcare)
Podul de piatrd
s-a
dirAmat,
A
venit apa
gi
l-a luat,
Vom
face altul
pe
rAu in
jos,
Altul
mai trainic
qi
mai frumos.
ANEXA:
Fiqa24
- ,,Ce
sunete
auzl?"
Ce