+ All Categories
Home > Documents > Jean Marque-La Umbra Manastirilor Tibetane 0.1 05

Jean Marque-La Umbra Manastirilor Tibetane 0.1 05

Date post: 13-Sep-2015
Category:
Upload: petrache-jumaca
View: 26 times
Download: 6 times
Share this document with a friend
Description:
manastiri
96
Jean Marques-Riviere LA UMBRA MÂNĂSTIRILOR TIBETANE PREFAŢA. Deşi mai puţin cunoscută cititorilor de limba româna, spiritualitatea tibetana a suscitat şi continuă să suscite un viu interes. Aportul volumului de faţă la literatura de profil deja tradusă poate fi considerat ca fiind cel puţin notabil. Mai puţin ezoterică decât Cartea Morţilor Tibetană, mai densă decât romanul Orizont pierdut deJames Hilton, dar mai puţin tehnică decât Yoga tibetană şi doctrinele secrete, sau Milarepa, marele tibetan şi, în acelaşi timp, mai profundă decât cartea doamnei Alexandra David-Neel Cu mistici şi magi în Tibet, prezenta lucrare reprezintă o unitate bine structurata şi accesibilă, în egală măsură. Faptul că avem în faţă o cronică iniţiatică a unui european, ce dă curs chemării sale mistice şi se antrenează într-o experienţă spirituală cu totul deosebită, în sânul unei culturi total diferite de cea europeană, constituie un argument suplimentar pentru lectura acestei cărţi. Este remarcabilă şi atitudinea reţinută, prin care acesta se abţine de la a apăsa în mod excesiv „ pedala „ exotismului – un viciu de fond al multora dintre cărţile occidentale despre Orient… Mai mult, putem considera că lectura volumului lui Jean Marques-Riviere reprezintă un act ziditor, care îmbogăţeşte, un gest spiritual. Privitor la aspectul tehnic al traducerii, găsim că este potrivit să venim cu câteva precizări necesare. Există unele situaţii mai delicate de limbă, în care pluralul unor substantive tibetane i îşi găseşte cu greu corespondentul în limba română
Transcript

Jean Marque

Jean Marques-Riviere

LA UMBRA MNSTIRILOR TIBETANE

PREFAA. Dei mai puin cunoscut cititorilor de limba romna, spiritualitatea tibetana a suscitat i continu s suscite un viu interes. Aportul volumului de fa la literatura de profil deja tradus poate fi considerat ca fiind cel puin notabil.

Mai puin ezoteric dect Cartea Morilor Tibetan, mai dens dect romanul Orizont pierdut deJames Hilton, dar mai puin tehnic dect Yoga tibetan i doctrinele secrete, sau Milarepa, marele tibetan i, n acelai timp, mai profund dect cartea doamnei Alexandra David-Neel Cu mistici i magi n Tibet, prezenta lucrare reprezint o unitate bine structurata i accesibil, n egal msur.

Faptul c avem n fa o cronic iniiatic a unui european, ce d curs chemrii sale mistice i se antreneaz ntr-o experien spiritual cu totul deosebit, n snul unei culturi total diferite de cea european, constituie un argument suplimentar pentru lectura acestei cri.

Este remarcabil i atitudinea reinut, prin care acesta se abine de la a apsa n mod excesiv pedala exotismului un viciu de fond al multora dintre crile occidentale despre Orient Mai mult, putem considera c lectura volumului lui Jean Marques-Riviere reprezint un act ziditor, care mbogete, un gest spiritual.

Privitor la aspectul tehnic al traducerii, gsim c este potrivit s venim cu cteva precizri necesare. Exist unele situaii mai delicate de limb, n care pluralul unor substantive tibetane i i gsete cu greu corespondentul n limba romn prin simpla adugare a terminaiilor de plural, fr ca aceast operaie s nu acioneze n detrimentul confortului fonetic al cititorului romn i s nu ngreuneze mai mult att lectura, ct i memorarea. n unele traduceri dup autori englezi sau francezi s-a preluat ad-hoc s -ul final caracteristic pluralului n englez sau francez. Noi am preferat ca acolo unde artificiile de traducere nu mai pot evita asemenea situaii, s recurgem la romanizarea pluralurilor. Operaiunea poate fi criticabil, din considerente gramaticale. n schimb, aduce avantajul pstrrii unei mai mari apropieri de termenii tibetani, dect n cazul unei romanizri ulterioare anglofonizrii sau francofonoizrii. Exemplificm prin Guru-Gurui, Lama-Lamai, Ydam-Ydami, Chela-Chelai, Boddhisattva-Bodisattvai etc.

FLORIN IORGA. PREFAA EDITORULUI FRANCEZ. Aflm din lectura povestirilor unor cltori c se mai ntmpl ca acetia s ntlneasc prin ndeprtatele ri pe care le strbat cte un locuitor care nu seamn deloc cu toi ceilali, cu caracter i nclinaii ce aduc aminte mai curnd de cele ale europenilor. Poate fi un maur din Africa, ce i-ar dori sa aib un pat pe care s-l puna n mijlocul rogojinii sale tradiionale, un turc care nu vrea dect o singura sotie sau vreun btina din Insulele Fiji, care se convertete urgent la cretinism, inca de la primele cuvinte ale unui misionar.

La fel, daca n urma cu nite ani, un Lama tibetan ar fi venit n Europa pentru a-i propavadui religia i barbarilor din Occident, ar fi fost surprins sa remarce la copilul Jean Marques-Riviere de atunci uurina surprinztoare cu care acesta asimila inca de la prima vedere ierarhiile divinitilor tibetane sau ptrundea misterul incarnrii Boddhisattvasilor. Peste tot acolo unde exista tipuri umane, exista i oameni care sunt strini printre ai lor. Acesta este Jean Marques-Riviere. S-a nscut tibetan, n ciuda legilor ereditii, a descendentei sale franceze. In copilrie nu a venit nici un Lama s-l instruiasc. A redescoperit singur obiceiurile, credinele i nelepciunea patriei adevratului sau suflet.

n urma cu civa ani a fost redescoperita India i apoi China. Noii Marco polo debarca fara ncetare n Marsilia i la Londra, fara ca vreunul s-i uite pelerinele cusute cu pietre preioase. Visurile teoreticienilor au trecut dincolo de Yang Tse Kiang i au ajuns pana la izvoarele Gangelui. Au studiat filosofia marelui i a micului vehicul i cea a Shankaracharya-ei, dar, orict de numeroase ar fi rapoartele misionarilor, orict de documentate ar fi lucrrile publicate, toate la un loc nu reprezint dect o plpire modesta pe lng lumina puternica i pura a Orientului. Studiul ptrunde doar cuvntul scris, nu i spiritul. S-a acordat mai multa importanta limbajului dect gndirii. Fiecare gsete o placere n a interpreta n mod diferit o filosofie care e drept, prin multitudinea nuanelor se preteaz la interpretri variate, dar cu toii tin sa o nghesuie n tiparul ngust al gndirii occidentale. Caci nimeni nu se apleac cu dragoste asupra ei, nimeni nu se identifica cu ea. Orientul, aa cum il vedem noi, este un Orient vopsit pe dinafara cu culori occidentale, iar pe dinuntru travestit n gndire cretin. Este un Orient urat n secret. In mod fi nu am ndrzni sa ii distrugem monumentele, aa cum au fcut englezii n 1860, cnd au ars biblioteca Palatului de Vara din Pekin, cea mai vasta i mai veche biblioteca din Univers. In schimb, ii trdam gndirea i ii minimalizam intenionat idealurile.

Cartea lui Jean MarquesRiviere, acest studiu vizionar despre mnstirile din Tibet, cu zeii i asceii lor, este o carte scrisa cu dragoste. i datorita acestei iubiri a reuit autorul sa ajung la adevrurile profunde ale temei abordate. Este pentru prima data cnd, gratie magiei evocrilor, intram n lcaurile neatinse ale buddhismului i descoperim gndirea secreta. In Frana, n afara de Jean Marques-Riviere, nimeni nu a ptruns att de departe n cunoaterea religiei tibetane, a vieii din lamaseriile tcute, care i desfoar acoperiurile lor plate i zidurile cu cele patru intrri orientate spre cele patru puncte cardinale pe versanii Himalayei sau pe podiurile din Bod-Youl. Pentru a cunoate aceasta literatura de o bogie deosebita, din care nu ne sunt cunoscute dect cteva fragmente disparate, a nvat limba tibetana. Ne descrie locuri i oameni, ne releva secretele acestora nainte ca noi sa le fi descifrat textele. Descrierea sa este la fel de evocatoare ca i cea a unui clarvztor.

Mnstirile tibetane! Cat de deprtate, de necunoscute i misterioase sunt! In mijlocul Asiei se gsete un popor de clugri, despre care putinii cltori care l-au vizitat au povestit lucruri att de minunate, nct n general am refuzat sa ii credem. Toi cei care au intrat n aceasta tara interzisa, ajungnd fie prin Djarjeling, fie peste munii Kouen-Loun i ne-au istorisit cltoriile lor, n cazul n care nu au fost ucii de bandele rtcitoare care o pzesc, ne-au lsat numai povestiri nvluite ntr-un mister asemntor celui divin. Toat lumea cunoate descrierea arborelui de la lamaseria Kamboun, n scoara cruia cresc caractere tibetane, mereu altele, descriere datorata printelui Huc. S-a auzit i despre Nicolae Notovitch, cel care a redescoperit la Ladak chilia eremitului Issa, desapre care se spune ca ar fi fost Isus. Se mai spune ca tot n Tibet triesc nite nelepi care au puterea de a prelungi viaa, ca ei sunt pstrtorii pierdutei cunoateri antice i ca prin arhivele lor s-ar gsi istoria Atlantidei i a Lemuriei, precum i istoria viitoare a umanitii, a carei imagine o au prin clarviziune. In Tibet este localizata cetatea Shamballa, oraul nelepilor i tot n Tibet s-ar gsi i regele lumii.

Legende i invenii de poet, spun occidentalii, care nu cred dect n evidenta imediata, incapabili sa picure i putina poezie n viaa cotidiana.

Este regretabil pentru lectura acestei istorii ca spiritul de tip occidental este att de prompt n a declara absurd ceea ce nu nelege i n a respinge ca fals tot ce nu este n acord cu propria sa credulitate.'Aceasta fraza din Introducere n viaa lui Mila-repa de M. Jacques Bacot, ar putea foarte bine sa serveasc drept motto pentru aceasta carte.

Si, pentru a o citi cu folos, ar trebui sa ne eliberam de setea de adevruri exacte, de dovezi palpabile i sa consideram posibila aceasta comunicare a omului cu esen divina a lumii, pe care Orientul a ajuns sa o cunoasc dup experiente spirituale milenare. Ar trebui sa regsim puritatea strii de spirit a celui ce a scris-o, sa ne lsm ptruni de nelepciunea budista, care ne nvaa ca totul este schimbare de forma i perpetua iluzie i ca legea esenial a omului consista n a se nla din planul material, din eroare, ctre planurile spirituale, care sunt singura realitate. Atunci cititorul va urca n aceeai pioasa reculegere ca i Jean Marques-Riviere colina mpdurit, pe care este ridicata Casa de rugciuni . Ar citi sutrele din Kangyur cu aceeai admiraie, urmnd alturi de el drumul meditaiei ctre Iluminare si, dup ce i va fi apropiat/Prezenta/din grota sacra i se va fi ridicat deasupra fantasmagoriilor puerile ale binelui i rului, n final va descoperi singur ultimul secret, cel ce nu trebuie revelat ntruct este revelaia pe care fiecare trebuie sa o descopere n sine.

Maurice Magre Toate meritele pe care le-am ctigat prin meditaie i arztoare devoiune. O, Maestru Spiritual al meu, ie ti le dedeic;

Primita fie aceasta dedicaie. Si atinge-voi, n fine, a ta Beatitudine. INTRODUCERE. Aflat n trecere prin Paris, un indian mi-a nmnat cu ceva timp n urma nite documente i o scrisoare. Aceasta din urma era trimisa de ctre un prieten plecat n India de mai multi ani. Ii pierdusem urma de mai multa vreme i i-am citit stupefiat straniile sale aventuri: ma ruga sa ii pun la punct unele afaceri personale, el urmnd sa nu se mai ntoarc niciodat n Europa.

Caracterul sau mistic m-a frapat de cnd l-am ccunoscut. Inclinat inca din tineree ctre aridele speculaii filosofice, a parcurs tot ce i-a putut oferi metafizica occidentala. Cum nu a putut gsi un rspuns care s-l mulumeasc, s-a ntors ctre Orient, cu specificul sau tradiional. Cteva ntlniri cu nite orientali la Paris i o corespondenta activa n limba tibetana cu mnstiri din Sikkim il fcuser sa presimt locurile n care destinul avea s-l conduc ntr-o buna zi. In fine, aranja toate n aa fel nct sa poat prsi totul i sa plece n India pentru a-i ntlni pe cei care, parial, ncepuser deja s-l iniieze.

Unele pasaje din scrisoarea sa vor explica poate mai bine preocuprile intelectuale i spirituale ale prietenului meu.

Trebuie sa trieti n Asia pentru a nelege i ptrunde sufletul acestor rase. Bariera dintre Orient i Occident este att de mare! Cata nenelegere, cata ignoranta i cata necunoatere intre unii i ceilali! Tot ce nvasem, citisem i studiasem naintea plecrii mele n Asia, naintea marii experiente pe care o urmez acum, tot mi-a fost inutil

Creierele noastre au aceeai materie cenuie, insa mecanismele cerebrale sunt cu totul diferite. La noi exista gesturi, asociaii de idei, principii de morala i moravuri necunoscute n Orient, ori exact lucrul acesta creeaz bariera dintre neamurile de la Rsrit i cele de la Apus. Din Asia, nu cunoatei dect gesturi de neneles pentru voi, pe care le deformai; ati adus cu voi pagini splendide despre templele i manstirile asiatice. Conform maniei lor, criticii oficiali ai Europei le-au analizat milimetru cu milimetru i le-au pus etichete. Arta asiatica? In crile i muzeele voastre ati tratat-o asemenea plantelor aduse de la tropice de ctre cine tie ce expediii, conservate cu grija n borcane cu alcool i puse n vitrina

Eu am plecat n Rsrit ca i pelerin; dar un pelerin mai ciudat, caci nu mergeam sa ntlnesc nici un zeu i nici sa ma nchin la vreo relicva. mi era doar sete de certitudine i Adevr. i a trebuit sa uit tot, sa redevin un copil, cu scopul de a nva pornind de la zero, dar mai ales de a nelege.

Probitatea mea filosofica nu mi permite sa ma joc cu cuvintele. M-am inclinat deci n fata evidentelor; a trebuit sa compar nelepciunea mea universitara cu cea a Maetrilor orientali: o catastrofa. O catastrofa, caci nu tiam nimic, nimic, nimic i jur, prieten drag, ca tiina voastr, filosofia voastr si, n consecin, soluia data de voi problemei vieii este cu totul primitiva. Sa nu mi vorbii mie despre curente moderne n filosofie: noutile astea vi se par profunde, dar am sa va citesc eu nite texte vechi cam de trei mii de ani i vei vedea

Ori, asta este problema, de aici ncepe bariera: nu putei vedea, suntei nite orbi. tiina vieii nu poate sa fie nvat de ctre oricine. Problema fiind deci una deosebita i camuflnd o putere fantastica, trebuie sa fie n consecin ezoterica. Cu multa nelepciune, Maetrii gndirii asiatice au cerut temerarilor exploratori ai Adevrului o pregtire ndelungat, obositoare i monotona; trebuia sa li se verifice rbdarea, caci iubiii Zeiei trebuie sa fie puri i fideli. Au pus crile tiinei sub cheie i va trebui ca iniial sa munceti sa descoperi Cheia Atunci, daca reziti descurajrii, plictiselii, ariditii textelor i obstacolelor ridicate n fata pailor tai tocmai de propria-i natura, abia atunci vei fi iluminat n adevratul sens al cuvntului

n documentul alturat, vei gsi o ncercare de a descrie experienta mea mistica din Asia; este sensibil diferita fata de alte descrieri ale unor fenomene asemntoare petrecute n Europa. Devenind asiatic cu trupul i sufletul, stiu ca sunt lucruri imposibil de transcris n franceza. As avea nevoie de papirusuri i desigur de limba tibetana, cu ritmurile, cntecele i rugciunile ei Desi voi buchisii inca la virgule, va dai cu presupusul asupra originii alfabetelor asiatice; cum vrei sa ne nelegei?

i spun adio, dragul meu prieten, caci nu peste mult timp nu-i voi mai putea scrie; voi rupe i ultimele legturi care inca ma mai leag de btrna ta Europa, pentru a disprea n i mai btrn Asie, acest izvor al ntregii nelepciuni, mama a alinrii i a mpcrii. Muncete i cerceteaz, prietene Ma voi ruga zeilor s-i cluzeasc paii spre lumina n care ne vom revedea cu toii ntr-o buna zi, la snul sfintei Zeie Acesta fu ultimul sau mesaj. Misterul Asiei l-a acoperit cu umbra sa i a disprut definitiv, chiar i pentru cei care il cunoteau i il iubeau.

Ciudat destinul acestui brbat al Occiden tului nostru plin de nobili i nelepi; s-a nchis de buna voie n manstirile ntunecoase din mijlocul zpezilor tibetane, pentru a ajunge la Iluminarea i Pacea sufletului!

SPRE MISTERIOSUL TIBET. Ora doua a dimineii, n mijlocul marii. Visez cu coatele sprijinite de balustrada punii. Ultimele raze ale lunii nvesmnteaz crestele mictoare ale valurilor cu o panza lunga, sclipitoare i formeaz n deprtare o linie subire i alba pe deasupra frmntrilor de argint. Din penumbra, asemenea aripii unui liliac uria, se ridica panza cea mare a unui vapor de pescuit. Un vas cu aburi, plin de luminie roii i galbene, aluneca tcut pe lng transatlantic i imediat ce ne depete fluiera prelung n noapte.

Dominant, plnsetul marii este monoton i linititor, precum respiraia adnc a unui animal adormit. Nu-mi puteam imagina nimic mai trist n afara unei nopi n largul marii; nimic mai nostalgic i mai dezolant.

Simt acum un calm deossebit i o pace imensa nflorind n mine. Nu cu mult timp n urma, la plecare, simisem atta angoasa n atmosfera ca ma tulburasem. Vzusem pe chipuri nefericite attea regrete, atta speran, i atta dezndejde, nct, n cele din urma, m-am lsat cuprins de emoie. Pe mine nu m-a condus nimeni la mbarcare, caci desprirea mea se consumase cu mult timp nainte. Ruperea nu a avut loc acolo n port, n graba, n cteva ore, pana n clipa n care sirena urla plecarea, n ncrctura nervoasa a despartiriiimediate, nu; pentru mine toate acestea erau mai ndeprtate, mai profunde i mai iremediabile.

Ah, familia mea! Ce nebun sunt! Ce pasiune stupida, prosteasca ma mpingea sa mi abandonez afacerile, viitorul, viaa mea linitit din mijlocul afeciunii si tandreei lor egoiste? Una ca asta era cu adevrat de neneles i i aminteau cu jena de nebunul care, n floarea vrstei, plecase n China, abandonnd totul i a crui amintire era o ruine pentru familie In urma mea se sting rsetele goale, vrednice de toat mila, dar pentru mine, acestea nu mai sunt dect nite zgomote, zgomote care dispreau acoperite de ritmul profund al marii, pe care le-am i uitat

Spectacolul este magnific, att de ireal n coloritul sau straniu, nct ma simt cuprins de o emoie religioasa; ascult n mine cntece de rugciune, ce mi se ridica n amintire i ma cheama mi revd nvtorul, pe Gelong Kyi-Lha-pa, pe care il cunoscusem ntr-un mod banal la Paris, ntr-un salon, i care m-a ghidat pe noul meu drum. nainte de el, n mine era numai ndoial, incertitudine i disperare. ncercasem cu filosofii notri, cu sistemele noastre, cu sectele noastre religioase i resimeam din ce n ce mai mult marea ignoranta i nimicnicia. Occidentul nostru nu tie; nu mai tie. I-am urmat pe cei mai buni pionieri ai tiinei; mi-au acordat titluri i diplme, dar din colile lor am ieit la fel de netiutor despre viaa ca i un copil. M-au nvat sa disec texte, sa identific i sa clasez noi curente, dar sufletul viu mi l-au ascuns n spatele semnelor.

Am ptruns n cercuri nchise, n medii ezoterice, am ajuns la pontifii ocultismului i nu am auzit altceva dect fraze gunoase i goale de coninut. Ba, cteodat se mai i bteau intre ei, foarte frete de altfel. Creznd ca urma sa gsesc iniiai, am dat peste nite btui ideologici i doctrinari. De altfel, adevrat lucru, i ziceau buddhisti i yoghini i chiar cunoteau destul de multe pentru a cntri oamenii. Am observat insa ca nvaser cuvinte. Nu pot sa cred ca Steaua Iniiatic strlucete pe cerul Occidentului; sunt prea multi nori sngerii i plini de cenu

Atunci mi te-ai artat tu, Venerabile. Sa fi ajuns oare chemarea arztoare a sufletului meu la inima ta? Nu stiu. Dar am gsit alinare si, sub influenta ta, am nceput sa iubesc viaa. Sub ndrumarea ta i a crilor din Orient, a nit o lumina plina de via, despre care nu tiusem nimic pana n acele binecuvntate zile. Am ascultat stane de neuitat din textele sacre i m-am rugat, am plans n fata zeilor victorioi

Primele pericole ale iniierii au fost ndeprtate gratie proteciei tale binevoitoare i puterii tale magice. Montrii terifiani de la Poarta de aur, pe care o pzesc cu strnicie, au fost alungai i mpreun cu tine am putut sa pesc granitele celei de-a doua mori i ale celei de-a doua renateri. Mi-am purificat corpul ca ntr-un creuzet i am nvat sa privesc fiecare lucru la justa sa valoare, conform Adevratei Tradiii. Marea Iluzie i-a ncetat magia n fata ochilor mei si, zi dup zi, m-am detaat tot mai mult de cele pmnteti, nimicuri fara importanta.

ntr-o zi se prea ca rolul tau de ghid luase sfrit. Daca voiam sa continui munca nceput, trebuia sa plec. mi trebuiau alti Maetri, ntr-un alt mediu Ori n mine nu mai exista altceva dect setea de Pace i Eliberare. Fiinele i lucrurile, prin farmecul lor melancolic i dulcea unei lungi obinuine, au ncercat sa ma retina. Am spus adio la tot i am devenit un rtcitor, un srman, un mort n via. Port insa n mine o flacr care ma arde, un foc care ma devora i o Credin care ma susine. Simt binecuvntarea mistica a lui Gelong, care ma apr, ma nsoete i care acolo, n manstirile Tibetului, ctre care ma ndrept, va fi reluata, conform ritualului lamaist i va fi amplificata pana cnd ma va acoperi n ntregime, ca o umbra protectoare i binevoitoare

IN CASA DE RUGCIUNE. Amplasata ntr-un mod foarte fericit, casa de rugciune este cldita la jumtatea pantei unei coline saemanatoare cu cele din jur i care mpreun se numesc Chumi-jadsa. Pdurea se ntinde n toate direciile cat vezi cu ochii, iniial accesibila, dar apoi din ce n ce mai slbatic i mai deasa: aceasta este jungla, cu nenumratele sale maimue, plina de fiare i erpi. Mnstirea este ridicata departe de sat, n apropiere de liziera pdurii, care ncepe ceva mai ncolo, ntinzndu-se ca o masa verde i ntunecat pana la picioarele munilor Himalaya, care ne nconjoar din toate prile, ca nite linii albe la orizontul albastru, paznici de temut ai teritoriilor interzise. Gratie blndeii climatului, acomodarea cu noua mea via a fost uoar i plcut.

mi voi aminti mereu de primirea lui Umze (Superiorul) manstirii de la Chumi-jadsa i de prima noastr ntlnire, din seara sosirii mele n marea sala de recepie. In jurul meu, totul era inedit i straniu. Ma simeam ntr-o cu totul alta lume.

Brnele i podeaua marii sali erau n ntregime pictate ntr-un galben viu. Cu toate ca era afumat i nnegrit, tavanul strlucea pe alocuri; strlucea n penumbra ca i cum n lemn ar fi fost fixate nite lamele subiri de aur. Pereii, de asemenea galbeni, dispreau aproape n ntregime sub nite fresce mari, ce reprezentau scene din viaa lui Buddha, ntr-un mod ce se aseamn cu cel al Evului Mediu european. Atrna un numr de steaguri din mtase galbena scumpa, brodate cu rugciunea lui/Mani/ (1). De jur mprejur erau aezate pe msue statuile fotilor starei ai mnstirii, n fata crora ardeau lmpi cu unt, n semn de venic omagiu adus sfineniei lor. Lmpile tremurtoare luminau sfintele chipuri aurite de asfinitul cs se strecura n camera; culori neobinuite i fantastice, umbre mictoare ddeau viaa ntr-un chip ciudat statuilor ncremenite. Cei doi lamai (2) care ma nsoiser se nclinar brusc pana la pmnt; n fata noastr se afla Stareul casei de rugciuni, Maestrul cruia ma ncredinase Gelong la Paris.

El este Lharamba (doctor n teologie) i a studiat tiinele Oculte la mnstirea speciala de la Morou; datorita acestui fapt a fost numit Tchod`-tchong, adic doctor n nalta Magie. Rareori am ntlnit o inteligenta att de remarcabila. Memoria sa este prodigioasa, iar puterea de ptrundere a omului din fata sa tine de Magie. Este un btrnel nalt i slab, complet ras pe cap. Purta atunci un costum impuntor, deoarece ieea de la oficiul divin de seara; o earf galbena lung i cdea peste roba galben, iar boneta galben i ea de o form att de ciudat, semna cu vechile cti greceti. Ochii si foarte ntunecai s-au fixat asupra mea i am simit instantaneu cum sunt ptruns de o lam de oel i cercetat n creier, n inim, n suflet; eram absolut gol n faa acestei priviri, care m diseca fibr cu fibr

M cunotea deja din corespondena pe care o purtase cu Gelong la Paris. Am avut senzaia c privesc o fizionomie/deja vzut/. Unde i cnd? Memoria nu mi putea spune. n prezena sa ns simeam revenind ntre noi ceva misterios, ceva ca o amintire veche, a unei alte ntlniri, fr a putea ns da un nume chipului care m privea zmbind cu blndee.

Am discutat mult vreme despre planurile mele, despre cltoriile pe care le-am fcut, despre viaa mea n Europa i a citit cu mult atenie lunga epistol a lui Gelong. Apoi s-a retras n linite n spatele unei pnze galbene din captul camerei, pe care era brodat cu caractere enorme silaba mistic tibetan; mi s-a prut c aud un gong rsunnd undeva dincolo de bananierii din apropierea templului sumbru i gol

n vechea cldire din piatr se aternu tcerea, sfiat numai de sfritul uor al lmpaelor cu unt i de priturile rzlee ale brnelor uscate de timp. Am nceput s meditez la straniul meu destin de aici, din snul Tibetului i poate i al morii, pe punctul de a-mi abandona personalitatea european, pentru a nu mai fi dect un singuratic clugr rtcitor

A revenit dup o jumtate de or, palid sub masca lui bronzat. Mai trziu aveam s aflu c ceruse zeilor sfaturi cu privire la intrarea mea n mnstire i c rspunsul a fost favorabil. Apoi mi oferi binecuvntarea sa prin Marele Gest Mistic al ritualurilor tantrice (3), iar ochii si m fixar cu atenie pe sub pleoapele ridate, ca pentru a vedea mai bine noul discipol pe care i-l druiser Zeii i pentru a citi n cartea ntunecat a sufletului meu

ncepu iniierea o comunicare vie ntre spiritul meu i cel al Maestrului venerat. Dimineaa, la rsritul soarelui, dup adoraiile rituale i oficiul divin inut n onoarea Sfinilor Discipoli, l ntlneam pe Umze la el n camer, unde micomenta cteva versete din Cartea Sfnt. mi ddea dup aceea instruciuni foarte precise cu privire la meditaie i la posturile corporale (4). Apoi, mi vorbea despre Eliberai, despre acei Buddhai, despre nelepii care au cigat lupta cu ignorana i nlnuirea, care au triumfat preafericii, mereu milostivi cu cei mai muli, ai cror frai mai mari deveniser

Meditam sub arborii pdurii din apropiere. n jurul meu mustea viaa tropical; o sev mereu nou nea din adncuri, din humusul formelor disprute; n acordurile unui imn nltor toate cntau, sufereau i mureau. Mi se prea c percep efectiv cum curenii vieii animau plantele, florile, lianele uriae ce mbriau arborii seculari, mulimea de zgomote specifice junglei; iptul fiarelor, rostogolirea pietrelor i forfota insectelor uriae. Pot spune c am avut experiena preioas a comunicrii de zi de zi cu pdurea, cu fiinele i lucrurile sale

Seara, dup oficiul divin din Sanctuarul Zeilor, i povestesc Maestrului meu ce-am fcut peste zi, despre meditaiile mele i ascult comentariile tradiionale, care rezum i sintetizeaz antica nelepciune a vremurilor de mult apuse.

Oare cum poi reda bogia acestei viei mistice i transformarea interioar simit n fiecare zi? Am ncetat s mai fiu un occidental; uzanele i steriotipia ideilor europene mi par ridicole i de neneles; ncep s devin calm i impasibil n faa tuturor lucrurilor, la fel ca i asiaticii care m nconjoar.

Devin, de asemenea, contient de forele mele ascunse i mi explorez corpul ca pe un inut necunoscut, de ale crui posibiliti m minunez n fiecare zi. Conform instruciunilor din crile sfinte, meditez aezat n postura Lotusului , cu picioarele ncruciate i cu spatele drept i respir ntr-un ritm special, pronunnd silabele sacre. Simt/focul/cum crete n mine. Este arpele iniierii, Kundalini (5), care se descolcete, trezind o putere formidabil, punctul ocult de pornire al oricrei magii i principiul oricrei iniieri. Cldura sa mi nvluie ncet corpul nemicat i l arde ca o flacr interioar purificatoare. ntr-o zi, meditnd lng un arbust cu flori albe, am suflat spre una dintre ele, care din ntmplare se gsea mai aproape de mine. Am vzut-o chircindu-se brusc, ars i uscat. Atunci i-am neles eu pe asceii care mediteaz sus n muni, goi puc n plin iarn, n inuturile viscolite ale zpezilor venice (6)

Pe msura exerciiilor de purificare pshic, Lama mi oferea texte sacre asupra crora s meditez, cu scopul de a-mi elibera i apoi de a-mi reconstrui mentalul. Erau extrase din Kangyur, cartea sfnt a tibetanilor. Este o culegere enorm, de 108 volume, a cte o mie de pagini fiecare. Foile sunt ridicate pe nlime i ating un metru. Dou plci sculptate de lemn le in mpreun i formeaz coperta volumului. De jur mprejurul slii de studiu sunt spate n perei nite nie pentru a adposti aceste folio-uri enorme. Studiul acestor cri cere aproape o via de om i, fr a avea un ndrumtor, cum de altfel se ntmpl frecvent n Occident, practic este imposibil s te descurci.

Cu mult nelepciune, Maestrul mi-a ales pasaje corespunztoare stadiului meu de pregtire i astfel am citit vreo cteva sutre ale acestei extraordinare culegeri. Supus unui asemenea travaliu, gndirea mea se transform. Eram obinuit s analizez opunndu-m constant obiectului studiat, crend n felul acesta dualitatea absolut, compus din mine i obiectul cercetat de altfel o caracteristic definitorie a spiritului european. Acesta ptrunde, sfrm i distruge i, ajuns n faa prilor dezmembrate ale ntregului, de abia atunci caut raiunea de a fi a obiectului, mecanismul su intim. Spiritul oriental contempl n schimb. Sintetizeaz de fiecare dat. Pentru a nelege un obiect, se nelege cu acesta, se identific cu el. n Orient exist un mare respect al formelor, chiar i al celor mai umile. n fiecare fiin se ascunde ceva . Cu sensibilitatea sa natural, filosoful oriental vede aceast/prezen/, pe care dect s o ignore, prefer s o glorifice.

Realizam cum, ncetul cu ncetul, spiritul meu capt i el aceast atitudine. Altdat, auzind despre clugrii jaina cu mturica lor de ln cu care ndeprteaz din faa pailor lor orice fiin vie pentru a nu o vtma, a fi rs. Acum, n schimb, neleg raiunea profund a acestei atitudini i m nclin n faa acestor sfini, atunci cnd trec pe lng noi, n drumurile lor rtcitoare (7).

Practica meditaiei m-a obinuit cu viaa interioar. Tibetanul, ca i orice asiatic n general, manifest o profund indiferen fa de tot ceea ce privete viaa material propriu-zis. Toate energiile sale sunt concentrate spre eluri spirituale i, dup acest exemplu, am cutat i eu s ptrund n sanctuarul tcut al inimii mele, a crei existen nici nu o bnuisem pn atunci. Este o zon n care se intr foarte greu i trebuie s treci prin multe ncercri pn s ajungi acolo. mi este foarte dificil s vorbesc despre experienele mele interioare foarte personale. Nu a durat mult pn s ajung la concluzia c bariera dintre ceea ce numim corp i spirit dispare din clipa n care te-ai dedicat unei anumite discipline corporale i mentale. n legtur cu acest problem, orientalii sunt n posesia unor sfaturi i instruciuni foarte precise, de la o mulime de nelepi i Yoghini, care au lsat motenire celor care vor s le urmeze exemplul o tiin nepreuit. Desigur, nu poate fi vorba despre experiene repetabile oricnd i de ctre oricine, n orice condiii; n mod evident, este absolut clar c este necesar respectarea ntocmai a tuturor condiiilor impuse, n faa crora sunt convins muli europeni ar da napoi. Trebiue urmate lungi i penibile exerciii de respiraie i concentrare, sub ndrumarea autoritar a unui Lama. Mai sunt posturi ale corpului, cuvinte i silabe care au o aciune ciudat de puternic. n clipa n care le pronun, simt efectiv cum corpul meu vibreaz constant, ca o coard a unei viori sub aciunea arcuului. n strile acestea superioare, n care spiritul este deosebit de lucid, Universul se transorm, iar noiunile de timp i spaiu dispar ntr-o Unitate profund, care pare s se/rentoarc/din cine tie ce tainie. Acestea sunt experienele mistice ale nelepilor Orientali; este Marele Lotus al Lumii, cu 16 petale, n al crui centru se gsete o jerb strlucitoare de foc, care arde i devoreaz universurile n ritmurile eterne ale Legii. Cci universurile acestea nu sunt altceva dect grune de nisip legate de alte grune, nite clipe cristalizate ale Eternitii, care mine se vor ntoarce acolo de unde au venit abia ieri, cu un miliard de ani n urm, n snul Inefabilului.

Spre sear, cnd cobor ncet spre mnstire, zresc orizontul mpurpurat de soarele care st s asfineasc i bogia de tonuri i nuane, care aprinde masivele din Vest, n direcia Everestului, a muntelui interzis

Din cnd n cnd vizitatorii se opresc la Casa de Rugciune. Acetia sunt clugri foarte btrni i foarte sfini, cobori din sihstriile lor. Preoii mnstirii le pun ntrebri, apoi se povestesc lungi poeme mistice despre viaa neleptului, care a trecut viu dincolo de porile morii i poruncete zeilor i demonilor deopotriv, mai ales acelor demoni care n viaa clugrilor tibetani ocup un loc att de important. Am auzit descrieri ale fiinelor din ciclurile anterioare , fctoare de minuni, fenomene dispreuite de ctre orice Lama, fiind incluse n zona iluziei universale. De asemenea, nv lucruri extraordinare, pe lng care plesc cele mai strlucite miracole ale Occidentului. M impresioneaz n permanen calmul supraomenesc al acestor fiine i pacea profund pe care o rspndesc n jurul lor. Pentru ei, tot ce ine de sensibilitate, de inim sau de emoii sentimentale este stins pentru totdeauna. Pe ct este de ncrcat mistica occidental de manifestri ale iubirii (pe care unii le reproeaz sfintelor i sfinilor cretintii), pe att de mult domin aici raiunea calm peste orice manifestare mistic. Pietatea oriental este o pietate metafizic, probabil stranie n aparen, dar de cte ori nu este ea mai profund i mai fecund dect sensibilitatea maladiv, care n Occident se ascunde uneori sub numele de pietate

Dac din cnd n cnd se mai aude cte un cntec de dragoste ridicndu-se din singurtile monastice, acesta este dedicat Maetrilor Venerai, celor care ne-au precedat pe Calea Cunoaterii, oameni ca i noi, care au suferit i au plns la fel ca noi, de-a lungul vremurilor. Afeciunea discipolului este ndreptat ctre Iniiatorul i Cluzitorul su, ctre Lama, ctre cel Perfect. Acesta este Tatl su spiritual. Este cel care i d natere a doua oar. Prin el, discipolul aude vocile invizibilului i tot prin el converseaz cu zeii n linitea templelor; puterea sa magic este cel mai bun scut mpotriva demonilor, iar cuvntul secret al lui Lama, care a fost transmis din gur n gur de-a lungul generaiilor de iniiai, constituie cea mai teribil arm a iniiatului. ntre ei se creeaz o comunicare intim i secret, o filiaie spiritual deosebit, n care ucenic i nvtor nu sunt dect unul, identificndu-se ntr-un anume fel unul cu cellalt, pentru a forma n aceast lume o singur/fiin/. n aceaste rezid abandonul total al discipolului n minile Maestrului, ntr-o ncredere reciproc total i absolut, ntr-un dar mutual, ntr-un sacrificiu misterios al unuia fa de cellalt pe un plan subtil, spiritual

i chiar, ct valoreaz afeciunea pmntean sau lacrimile i disperarea fa de aceast sublim comunicare divin a dou suflete aflate pe acelai drum ctre lumin, care practic aceeai adoraie i contemplaie a Inefabilului?

N FAA ZEILOR

/Om! Namo sarvath that gata, Om! / (8)

Astzi este o srbtoare n onoarea zeilor, a tuturor zeitilor protectoare i, din aceast cauz, toi clugrii din mnstire sunt agitai. Steagurile moritilor inscripionate cu rugciuni se nvrtesc cu un scrit surd, scuturnd clopoeii, iar asceii singuratici au cobort de prin pustniciile lor din pduri sau nlimi, deoaraca este nevoie de ajutorul tuturor, mai ales al Lamailor sfini i venerabili

Acetia, mbrcai n costume de ceremonie, au luat loc n inima templului i ateapt nemicai, cu ochii nchii, cu minile aezate ritualic pe picioarele ncruciate, rugndu-se ntr-una.

/Om! Namo sarvath that gata, Om! /

Este srbtoarea zeilor, a tuturor divinitilor protectoare, a celor care i ofer cu ferocitate protecia mpotriva demonilor, ca i a celor care se ofer s o fac cu buntate. Zeii acetia aparin nc Universului nostru, chiar dac nu mai aparin condiiei noastre. Nenumrai, mereu prin preajm, mereu invizibili ochilor de rnd, ei rmn nc aici, intervenind uneori printre oameni Ei se afl n drum spre eliberarea final, la fel ca i oamenii sfini, cu care astzi vor stabili o stranie comunicaie. De altfel se comenteaz discret pe la coluri despre Marea ntmplare: azi urmeaz s treac pe aici Tashi-Lama, Trimisul celui Prea Sfnt i Prea Venerabil.

Cu ocazia Srbtorii Zeilor Protectori, va binevoi s accepte camera cea mai nalt a templului, camera sacr. El va conduce srbtoarea n numele celui Prea Venerabil i ne va da binecuvntarea suprem cu acel Dordje -cel mai sacru instrument ritualic din Tibet. Curios s aflu mai multe detalii, am ntrebat n stnga i dreapta, dar toat lumea a nchis ochii cu demnitate i i-a mpreunat palmele, aproape cu groaz, la auzul ntrebrii mele indiscrete. I-am cerut atunci Maestrului meu, lui Umze, s mi explice, dar a scuturat din cap fr s zic nimic i am neles c pentru mine nu a sosit nc clipa n care am dreptul s tiu. neleg, aadar, c ritualurile care vor urma se vor desfura n plin mister, ntr-o atmosfer plin de necunoscut, care m nconjoar i m sufoc

/Om! Namo sarvath that gata, Om! /

n templul de la Casa de Rugciune, meditativi i tcui, clugrii au sosit unul dup altul, nfurai n mantalele lor galbene, chemai de clopot i de murmurele enormului corn. Au nceput s apar din toate colurile, de prin chiliile mnstirii, de pe la corturile ridicate chiar n pdurea de alturi, care tocmai se trezea, scldat n roua dimineii Cum n ajun postiser, chipurile bronzate le erau i mai ridate dect de obicei, iar n privirile rtcite aveau ceva tremurtor.

Umze mi-a fcut loc printre novici, care erau aezai mai la o parte. M mbrcasem cu mantia galben i m nfurasem cu o earf mare de aceeai culoare. Un nou rget al cornului (doungh) i corul maetrilor a nceput s cnte n deprtare. n aceeai clip, nroind zpezile munilor de la orizont, rsrea soarele. Aceast muzic tibetan este cu adevrat de natur religioas. Efectele sunetelor sale sunt calculate. Unii au asemnat-o cu cea a bisericilor catolice, dar se deosebete de aceasta printr-o aciune mistic direct, deosebit de puternic. Dup numai cteva clipe petrecute n ritmul acela obsedant, trupul meu deja dotat cu o anume sensibilitate religioas de la sosirea mea n mnstire, a contientizat un fel de prbuire n nalt i n curnd am contientizat trupete fenomene spirituale deosebite, am avut viziuni indescriptibile

/Om! Namo sarvath that gata, Om! /

Ritmul muzical i-a urmat cursul n interpretarea instrumentelor sacre: trompete (aa numitele kalnglinh), fabricate din tibii sau femure umane, care au aparinut unor maetri sfini, i tamburine (damarus, n tibetan), alctuite din dou cranii umane secionate i apoi lipite, avnd ntins ntre ele piele de om. Cu vocile lor profunde, Lamaii cntau sacadat versete sacre. n captul templului, n spatele unor draperii i steaguri atrnate, se gseau trimisul lui Tashi-Lama, Umze i ali nali demnitari ai lamaseriei. n starea n care m aflam, am putut totui remarca o cea aurie radiind din centrul templului, pentru a ne nvlui ulterior pe toi. n timp ce urnmreau cntecele religioase, legnndu-se uor, pe chipurile devoilor ateni la grupul marilor Maetri se putea citi o mare beatitudine i o profund pace mistic Ceremonia de deschidere lua sfrit i, pe fondul stanelor sacre, Marele Lama se ridica i pronuna formulele sacre, n mna dreapt innd redutabilul su Dordje, obiectul sacru suprem. Tmia i santalul s-au rspndit prin sal n efluvii. Se mprtie o arom grea i ptrunztoare, iar cornul ncepu s cnte cu intonaii ce aminteau de rugcine, dar i de plnset. Minile urmresc cu precizie ritualic ritmul prin mudr (9), fiecare scadnd versetele psalmodiate cu clopoelul personal.

/Om! Om! /

Ritmul se accelereaz. n mod cert, zeii sunt pe aici, pe aproape, chemai de formulele magice incantate de ctre Umze. Printr-o coinciden stranie, vntul ncepu s bat cu putere, legnnd flamurile galbene atrnate de-a lungul zidurilor. Trompetele mari din faa templului, acele Rha-doung nite tuburi enorme, de peste doi metri lungime i alturar i ele detunturile asurzitoare vjitului puternic al furtunii, crend impresia cutremurtoare i nfricotoare c misterul invadeaz templul din toate colurile pmntului, trecnd prin perei, prin perdelele ce flfie, prin clugrii ncremenii i prin pontifii ce vorbesc spiritelor i invoc demonii

Ultimele cuvinte, cele mai sacre, au fost rostite. Legtura dintre oameni i zei a fost stabilit; cntecele devin acum mai linititoare, mai curgtoare, supranaturale ntr-un anume fel. Simt cum m npdete un fior rece ca ghiat. Tremur tot, mpotriva voinei mele i m nfor n mantie. Cred c unde se gsete i naltul Trimis se petrec lucruri foarte misterioase, cci a fost ntins o pnz galben, care i ascunde complet vederii noastre pe nalii Lamai. Nite lumini prind a se mica cu repeziciune n spatele vlului de mtase. Cntecele sacre se aud mai departe, ngnate n aceeai psalmodiere sczut, uoar

M simt ru. Doi sau trei clugri s-au i prbuit ineri pe jos, scond ipete ascuite. Extaz divin sau criz nervoas? Nu-mi dau seama. Atmosfera este suprasaturat de tmie, de parfumul violent al risipei de flori i de untul care se consum n lmpaele din faa statuetelor Umbre fantastice par s dea trcoale slii ntunecate, n care rsun cntece puternice i clopote tibetane. Zeii i spiritele Lamailor atotputernici au fost invocate, iar Fiinele Invizibile lakah-dod, n tibetan, docile i supuse acum, sunt alungate. Mi se pare c vd aceste fiine printre mantalele galbene; nite adevrai montri din astral, dornici de snge, de putreziciunea crnii i de agonie uman. n faa periculoaselor arme ale vrjitorilor, s-au transformat n nite servitori docili i ateapt ordinele secrete ale preoilor. Da, acum i vd i eu cum vin n faa pnzei galbene pline de mister, unde cu siguran trebuie c li se ofer via i snge. Montrii danseaz, cci ritmul magic executat de cor le este adresat. Zeii acetia de comar sunt aureolai de nite culori fantastice. neleg c aici este vorba despre dansul lent i hieratic al montrilor Orientului, imitat de clugri cu ocazia unor anumite ceremonii oculte, pe care lumii profane l-au mai transmis doar unele baiadere ale templelor brahmane Picioarele i apoi ntreg corpul se ridic ncet de tot, cu mare greutate, ntr-un timp indefinibil, la fel ca i valurile grele i pline de for ale oceanelor. Este nsui ritmul lui Brahma, care creeaz universurile, ritmul lui Shiva, care danseaz prin locurile sinistre de pe malul Gangelui, unde se incinereaz cadavrele, sau poate chiar ritmul zeielor feroce, care sfie pieptul unui muribund chiar n clipa morii i i d duhul sub dansul lor demonic. Da, sunt sigur c acolo s-au adunat toi zeii neierttori.

Noi, novicii am ieit afar ncet, n vrful picioarelor, acoperndu-ne capetele cu pnza galben a robelor noastre. n captul slii de cult, luminiele acelea ciudate se nvrteau mai departe n spatele valului i gemete de fiare slbatice preau s se fac auzite. Tot restul zilei am rmas nchii n celulele moastre, nemicai, prad terorii nedefinite care plana deasupra incintei sacre, cci n umbra parfumat i interzis a slii de rugciune continuau s se svreasc mistere de neptruns

GROTA STATUII LUI BUDDHA CARE VORBETE. Urmeaz s prsesc mnstirea de la Chumi-Jadsa, pentru prima oar de la sosirea mea, o dat cu un mic grup de clugri, care avea s mearg la un vechi templu din apropiere de Gantok, aflat undeva spre nord, pe malurile rului Teesta, care erpuiete spre sud, cobornd de pe culmi nzpezite i greu accesibile ale munilor Pawhunri i Kangchen-juga. Aveam de adus din biblioreca acelui templu nite cri de rugciuni pzite de venerabili lamai btrni. Prin apropiere se gsete o grot sacr; ea adpostete o antic statuie a lui Buddha, druit se pare de ctre Tashi-Lama, ajuns la el din Chang-Sham-ba-la (10), Zeului Rzboiului, Genghis Khan. Templul acesta este cunoscut pn departe, datorit minunilor care s-au petrecut acolo.

Maestrul meu m sftui s-i urmez i eu pe ceilali clugri, pentru a adora prezena divin de acolo. M ncredin ghidului caravanei, un lama care a cltorit mult i care se bucura de reputaia unui sfnt.

Btrnul Lama era foarte nvat. Astfel c n vreme ce cltoream pe potecile nguste de pe malurile rului Teesta, care duceau spre Grota Sacr, am avut ocazia s nv o mulime de lucruri de la btrnul preot, nfurat n larga sa manta galben

n faa noastr se ridic seme, pn la cer, vrful acoperit de zpezi al masivului Kangchen-juga. Crarea cobor brusc, n mijlocul unor minunate pduri de stejar, la marginea crora se legnau, pe tulpini mustind de sev, nite orhidee splendide. Fluturi superbi adevrate flori vii traversau drumul sinuos, zburnd prin faa noastr. Perpendicular pe drumul nostru, ntr-o vale acoperit de ceuri, vjia un torent iute i murdar; temperatura era sufocant, iar mersul nostru din ce n ce mai dificil.

Clugrul mi despre cltoriile i ntlnirile sale memorabile din tumultoasa sa via, n care a cutreierat imensul Tibet n lung i n lat. Pentru mine, era o pagin necunoscut a lamaismului, care m-a ajutat s neleg ceva mai bine acest popor straniu, n mod sigur ales

_ Acum, adug el cu tristee, ne apropiem de capt. Venerabilul nostru Maestru, Daleh-Lama (11), este ultimul din gloriosul ir de buddhai n via (12). De cnd a fost furat Piatra Neagr, buddhismul se stinge ncet. Barbari din toate prile lumii s-au strecurat n snul nostru, n ciuda tuturor eforturilor efilor notri. Spiritualitatea poporului nostru, cel mai religios de pe Pmnt, dispare n faa valului din ce n ce mai mare de obiceiuri pgne Adevrul este c ne apropiem de sfrit. Va trebui ca nelepii s se ascund din nou, pentru a pstra intact Cunoaterea Sacr, departe de orice murdrie iorice profanare. Va trebui ca profeiile s se mplineasc, toate; chiar i cele mai durereose i mai triste, atunci cnd le va veni rndul

_V referii la ceea ce a profeit/Maestrul Celor Trei Lumi? /am ntrebat eu dintr-o dat; numele acesta nu mi era necunoscut, l surprinsesem ntr-o conversaie ntre Lamai.

Btrnul preot se albi brusc la fa i m privi:

_Chiar i lucrurile care ar fi trebuit s rmn ascunse sunt revelate celor muli. i acesta este un semn clar c vremea se apropie Tu tii c Legea ne interzice s pronunm numele Printelui su, al efului nostru? Cum a putea eu vorbi despre cel care este Lama Lamailor, Maestru ntre Maetri? Dac este s te ntlneti cu Lumina n acest ciclu, vei afla ce optim noi cu voce joas n anumite zile n orice caz, s tii c grota spre care ne ndreptm e sfinit de o prezen divin. /Imaginea/adorat acolo este veche, foarte veche Este a Celui Sfnt, a lui Avalokiteshvara (13), cel Prea Iubit. Statueta este tiat dintr-o materie ce/nu mai exist/n aceast lume. Pe vremuri, s-au petrecut fapte mree aici, n timpurile pe care le numim legendare sau ale incarnaiilor divine

Astfel mi vorbea btrnul Lama n timp ce mrluiam spre grota lui Buddha. Treceam unul n urma celuilalt, prin pdurile superbe de pini i stejari, n care orhideele, parc eterne, cu parfumul lor ptrunztor, se ridicau brusc din penumbra junglei, iar culorile lor pline de via fceau s apar mari pete galbene sau roii preintre lianele ncurcate, n jurul crora zburau fluturi uriai

Templul, situat ntr-un col slbatic de natur, se nla mai plin de splendoare dect toate templele pe care le vzusem pn atunci, armonizndu-se perfect cu peisajul, mbogind atmosfera religioas a locului Era un templu foarte vechi, construit din pietre enorme, fr ciment ntre ele, cu un aspect slbatic i misterios. Pdurea nesfrit de pini care-l nconjura fcea ca totul s par att de sumbru, iar pe sub copacii acetia, asemntori unor mari erpi pietrificai, domnea o tcere adnc. Stncraia dimprejur, acoperit cu licheni, era roie sau neagr. Toate acestea m fceau s simt c m gsesc ntr-un inut primitiv i mre

La ora apusului de soare, la ora adoraiilor i a rugciunilor de dinaintea terorilor nopii, m ndrept ncet, mpreun cu Lama, spre grota sacr. O dat n plus, vrfurile roii i gri ale Templului se auresc brusc n btaia razelor ce le ating ntr-o ultim scnteiere, pe deasupra masei ntunecate de arbori ai junglei. Ne ndreptm ncet spre grot, care presimt c este la fel de neagr i ntunecat, ca i templul de alturi, situat n inutul acesta, disprut parc pentru totdeauna

Un lumini, o pant uoar, acoperit cu un covor gros de muchi i iat, undeva ntr-o parte, sub munte, preintre arborii vii ntunecate, deasupra fluviului frmntat din vale, iat i intrarea n grot. O adevrat minune: plci de aur prinse n peretele de stnc. Deasupra portalului artificial se gsea o stel gravat cu nite semne pe jumtate terse, care lsa o impresie stranie: o piatr antic ncastrat ntre plcile de aur de pe stnc, ce luceau magnific n ultimele bti ale soarelui. Lama nici nu i-a ridicat capul; i-a ncetinit doar mersul, apropiindu-se parc cu un respect i mai vdit, ntr-o atitudine meditativ. Eu, netiind nc despre ce este vorba, privesc cu admiraie stncile acoperite cu aur curat, pe care, n afara respectului i a terorii inspirate de slaurile Buddhitilor i ale zeilor, nu le pzete nimeni.

Am ptruns prin intrarea strmt i ntunecat a grotei, care s-a lrgit brusc ntr-o sal imens, fantastic, luminat de o mulime de lampadare preioase prinse de perei; flamuri galbene i roii erau agate peste tot, dup moda tibetan. n captul sanctuarului natural, pe un tron de lemn rou, drapat din plin, cu mtsuri bogat brodate, se gsea statuia lui Buddha care vorbete , obiect de veneraie pentru ntregul Tibet i pentru China. Btrnul se prostern n faa idolului. Meditnd nencetat, cu faa imobil, ca a tuturor asiaticilor, semna surprinztor de bine cu statuia ncremenit din faa lui. Se roag cu minile mpreunate n faa ochilor

M uit la chipul sfnt i plin de detaare gravat n piatr. n colul acesta pierdut de Asie domnete misterul, n chip de suveran absolut. Ca de puin i cunosc pe aceti oameni, ct de puin cunosc eu aceste spirite! n ciuda tuturor eforturilor mele, am resimit mereu o ostilitate surd, nc de cnd am ajuns aici, care continua s m nvluiasc, precum o plas invizibil. neleg c trebuie s m topesc, s intru n forma individualitii galbene, att de diferit de a mea. tiu sigur, simt c lucrurile, oamenii, toate i sunt ostile strinului venit aici din Vest, din ara Focului i a Morii, din ara barbarilor care au sosit aici cu mainile lor diavoleti, s supun i s domine Pmntul Sfnt. Cred c asta se poate citi pn chiar idin expresia stranie a Statuii. Este un Buddha, sau mai bine zis un Boddhisattva (14), deoarece poart costumul regal i bijuterii magnifice. Mna, sculptat cu mare finee, este ndreptat spre sol, ntr-un gest de mil i abandonare, Cel Eliberat oferind parc astfel lumii pacea suprem a nelepciunii

Interiorizat, alturi de mine, Lama se roag n permanen, trsturile feei trdndu-i un calm asemntor cu cel al Sfntului, al acestui Boddhisattva strlucitor, plin aur i turcoaze. Cu gesturi lente, btrnul arunc nite ierburi ntr-un imens arztor special i ddu o parte o perdea ce ascunde o oglind magic aflat deasupra altarului Fumul greu al ierburilor aromate se ridica uor i forma un nor n dreptul suprafeei strlucitoare a oglinzii

Apoi se fcu auzit glasul grav al preotului:

_Fiule, destinele oamenilor sunt conduse de ctre Zei i demoni. Acetia ns ascult de nelepi i de Sfini, astfel pot ti dinainte viitorul popoarelor i al raselor pmntului. Locul acesta este sfinit de ctre o prezen mrea i dac zeii i sunt favorabili, vei putea vedea n oglind rspunsurile la ntrebrile i angoasele tale. Stpnul s te aib n paz!

Am privit spre suprafaa oglinzii, pe care fumul trasa desene mictoare Atunci s-a ntmplat un lucru extraordinar: umbrele i desenele au prut c ncep s asculte de un impuls secret i au cptat o micare ritmic. n centrul oglinzii magice se form un vrtej i nori, iar mai apoi culori au nceput s defileze cu vitez: albastru, galben, alb i auriu. Dar un auriu scnteietor ca focul, covritor i viu

Apoi, n centrul acestei viziuni stranii, apru un personaj complet ras pe cap, precum lamaii tibetani, o figur rafinat, energic i plin de voin. Avea un craniu enorm, proeminent, iar ochii extraordinari i supraomeneti i scnteiau puternic; erau nite ochi triumftori, de iluminat, din care se mprtiau raze

Aerul din peter s-a rcit subit. Un vnt nevzut fcu s tremure flamurile i draperiile grele de mtase. Se fcea simit influena ocult a Zeilor invocai. Senzaia aceasta de fric, de angoas, de ameeal mi este cunoscut. Cei Invizibili se apropie n grab Oglinda devine halucinant; ntr-o cea galben-aurie, din care pornesc vpi, se arat n trecere fiine, se contureaz umbre, scene ciudate i viziuni de dincolo. Se pare c oglinda oscileaz sub fora magic impregnat n ea. Reapare craniul din prima viziune i aceiai ochi se fixeaz asupra mea. n spatele lui se arat un semn nroit de flcrile care joac n fundal. Este semnul societilor secrete din Asia, care unete milioane i milioane de galbeni. n sfrit, am avut primul contact cu una dintre Fiinele cele mai temute ale ezoterismului asiatic, aprut ntr-o aureol de foc i lumin.

Nu pot s atern pe hrtie cele ce mi s-au spus atunci; se el m leag un jurmnt pe care nu-l voi nclca niciodat. i apoi, genul acesta de lucruri sunt inexprimabile. Acesta a fost primul meu contact cu tiina Secret a Lamailor. Am ntrezrit atunci soarele care i ilumineaz pe yoghini, pe nelepi i Buddhai, soare personificat de neleptul popor chinez prin Dragon i pe care tibetanii, la rndul lor, l-au numit Avalokiteshvara, Cel Prea Iubit cu Inima plin de compasiune.

Toate acestea s-au ntmplat n seara aceea, n Grota Sacr, cea cu marele su portal din aur curat, n faa chipului prea venerat al lui Buddha care vorbete.

La ieire am ntors capul s mai vd nc o dat locul acela plin de mister. Plcile de aur luceau slab n lumina alb a lunii i nu tiam ce pare a fi mai de neneles: intrarea aceea ntunecat, care duce spre Oglinda din cupru tibetan sau stelele fr numr de deasupra mea, ce strluceau att de aproape, pe cerul Orientului

NCARNAREA ZEULUI. Deasupra mnstirii de la Ky-rong, aflat n munii cei albi din Nord, s-a abtut tristeea Cntecele lugubre se nlau acum ntr-un ritm sfietor i ncet. Umze (Stareul mnstirii) cel venerat, atotputernicul Lama Me Thon-Tsampo a murit. Marele taumaturg i terapeut, celebru n tot Tibetul de Apus, unul dintre Buddhaii vii ai inutului interzis, i-a lepdat vemntul fizic pentru a se duce spre Lumina Glorioas Deasupra mnstirii de la Ky-rong, aflat n munii cei albi din Nord, s-a abtut tristeea

mpreun cu un grup de clugri, am plecat i eu s-i aduc un ultim omagiu, n semn de adoraie, naintea incinerrii. n plus mai trebuie ndeplinit un ritual misterios, n care prezena tuturor Lamailor era indispensabil. Defunctul era un Khoubligan, un Buddha ncarnat. Mnstirea cutase fiina vie n care spiritul lui Buddha, totdeauna prezent preintre adoratorii si, urma ase rencarneze. Dup cele 49 de zile din lumea intermediar, Bardo Todol (15), raza divin care l lumina pe Umze, s-a ntors din nou pe pmnt, deasupra fiinei pe care destinul a ales-o s devin un Buddha viu, s rspndeasc n jurul su lumin i binecuvntri mistice. O mulime de lamai, aparinnd aproape cu toii sectei bonetelor roii (16), au venit, n grab, s asiste la eveniment. Am ptruns n curtea Templului, unde, sub un baldachin imens, se odihnea trupul lui Lama. Cadavrul a fost mblsmat cu mare atenie, conform ritualurilor lamaiste. Aproape gol, corpul este aezat n postura de meditaie. n jurul su, Lamaii recit rugciunile magice, ntr-un murmur pios, monoton, sacadat de btile nfundate ale tamburinelor din piele uman. Astfel nconjurat de discipolii si fideli, Umze prea c triete i mediteaz conform unor reguli ezoterice la vreun adevr metafizic, acolo, n mijlocul cercului atent de lamai ai mnstirii. Viaa i moartea se confund cu uurin n ara aceasta sfnt i aproape toi lamaii au trecut vii de porile tenebrelor lumii de dincolo.

ntre timp, lamai astrologi i vrjitori au cutat fiina vie demn de urmtoarea ncarnare a razei mistice. Sorii i astrele au desemnat n unanimitate un copil de vreo opt ani, dintr-o familie srac de rani din regiune. ntr-un col al imensei curi, un grup compact l nconjoar pe cel ales. Pe chipul su se putea citi cu uurin o groaz nedisimulat fa de noua i ciudata situaie n care se gsea. Pentru mine a rmas un mister metamorfoza acestei figuri ingenue i infantile ntr-una calm, maiestuoas i supraomeneasc, pe care a adoptat-o/dup/nspimnttoarea ceremonie.

Gongurile au nceput deja s rsune, imbalele s se fac i ele auzite, clopotele s dea drumul chemrilor lor ascuite, iar trompetele din oase umane s urle; ghemuit n colul su, copilul ales plngea frmntat. Este adus de ctre un grup de lamai

ns, nainte de orice, se aud cntecele i invocaiile adresate Zeilor i Ydamilor (17) comunitii, care l-au ghidat pe Umze i pe nenumraii si discipoli pe dificila crare; rugciuni ctre Cel Milostiv, pentru a-l face s binevoiasc s rmn n mijlocul poporului su, s l conduc, s l susin, s l ajute. Prezena sa misterioas este o raz de lumin, ce strbate vremurile acestea tulburi pe care le trim. Imnurile continu, interminabile. Santalul i tmia se ridic n nori groi peste grupurile nclinate de bonete roii i formeaz o cea groas, care estompeaz formele nemicate ale lamailor adncii n meditaie.

ncet, procesiunea nainteaz psalmodiind ntruna. ntins pe o targ, copilul este eapn i are o paloare cadaveric. S fi murit i el? Ce mister se ascunde oaredincolo de trsturile schimonosite ale micului trup? Preoii se apropie nfurai n mantalele lor stacojii. Earfele roii care nvelesc copilul mi par nvoade de snge.

Plini de pioenie, au desfcut braele lui Lama adormit n eterna sa meditaie. Au aezat copilul pe genunchii ncruciai ai cadavrului, cruia i-au mpreunat braele peste el. Deasupra celor doi, astfel aezai, s-a aternut o pnz alb i, dintr-o dat, au amuit toate instrumentele, ntr-o tcere dramatic. Curnd, s-a nlat un cntec. Din mulimea de lamai s-a fcut auzit o voce, care pronuna cuvintele ritualice. ncetior, corul a reluat i el stanele; apoi, unul cte unul, instrumentele au prins i ele s se aud n surdin. Sufletul tibetan, religios pn la nebunie, mistic pn la demen, se poate exalta ntr-un cntec sau ntr-o invocaie misterioas cum este aceasta, plin de vraja ascuns a cuvintelor i a ritmurilor. Totul este sfietor i trist, trist ca un cntec bisericesc impregnat de eterna disperare uman Dintr-o dat, un strigt nfiortor a ntrerupt incantaia. Lamaii s-au precipitat s ridice pnza alb, care acoperea cele dou forme imobile. Vd vd i eu. Vd cadavrul rsturnat pe spate cu braele deschise i alturi copilul cu ochii arznd, ntr-o atitudine de for i de autoritate victorioas. Copilul nainteaz acum spre grupurile agitate i griete:

_Eu, Lama Me Thon-tsampo, fiul spiritual al lui Lama Khur Tchong Repa! Ascultai, ascultai M-am pogort din imensa Vilhara (18), din fiina lui Urgyan; m-am pogort din cerurile tuchita, ncare domnete Cham-pa, Buddha al iubirii, i am venit s rmn printre voi

Copilul-Zeu ncepu s profetizeze ntr-o exaltare slbatic. Aspectul su naiv i infantil dispruse cu totul. Din gura sa de copil nea o energie spiritual deosebit, o experien mistic matur i sigur, vdind o cunoatere aprofundat a doctrinei. Lamaii au pus dinaintea copilului bonetele, cetile de ceai ale fiecruia i alte mruniuri, amestecnd printre acestea lucruri personale ale veneratului Lama defunct. La cererea celui mai btrn clugr al mnstirii, copilul ndrept direct spre instrumentele sacre, dintre care a ales fr ezitare patru sau cinci. Apoi s-a ntors ferm cu ele spre tronul din captul slii, zicnd:

_Aceasta este boneta mea, aceasta este ceaca mea de ceai, acesta este sceptrul meu.

Avea o voce hotrt i nici o ndoial nu era posibil. Rnd pe rnd, mai nti lamaii mnstirii, apoi cei aflai n vizit au trecut s-i prezinte omagiile noului ghid spiritual al comunitii, care i binecuvnta cu gesturi ritualice. Mi-a venit i mie rndul alturi de maestrul meu. Nu voi uita niciodat impresia pe care mi-a lsat-o chipul acesta de copil, nainte att de timid i de pur n naivitatea sa, iar acum att de cumptat, de calm i de impuntor, cu privirea aceea impasibil, prnd impregnat de o umbr netiut, dar redutabil

SPRE LHASSA. Caravana se nira erpuitoare pe crarea ngust, suspendat deasupra abisului clocotitor de dedesubt. Iacii enormi i masivi, cu coarne mari i ascuite, pesc cu greutate. Fire cenuii de pr le atrn n pri, formnd un vemnt lung i murdar. Clopotele masive agate de coarne scot mereu aceeai not, care rsun melancolic n ceaa de diminea.

Am prsit Casa de Rugciune de la Chumi-Jadsa, ntruct Maestrul meu m-a incitat s plecm la Lhassa, pentru a gsi nvtori mai puternici, mai nali. n plus, se prea c iniierea mea a suscitat comentarii vii la Potala i c autoritile doreau s-l cunoasc personal pe occidental. Pentru a evita ntrebrile indiscrete ale guvernului britanic, faptele mele fiind/cunoscute/de la sosirea mea n India, mi s-a cerut s cltoresccu un grup de clugri ai mnstirii, mbrcat ca i ei, soarele i vntul urmnd s-mi schimbe culoarea pielii. ntr-o situaie ca aceasta, Stareul de la Chumi-Jadsa i risca viaa, cci, dac se dovedea c sunt un trimis al unei puteri strine, ncercarea sa de a m introduce n oraul interzis ar fi fost pedepsit cu moartea. Cunoteam deja prea multe despre politica reticent i despre doctrina lamaismului, ns recomandarea formal a lui Umze a nvins toate ezitrile Sfintei Adunri. Pentru a-mi continua iniierea, se dorea o supraveghere mai atent a persoanei mele, laolalt cu posibilitatea de a fi repede pedepsit n cazul unei trdri. Maestrul m-a avertizat clar cu privire la soarta mea. Un tnr Lama care a euat n studiile sale are posibilitatea de a deveni un Lama-vrjitor n vreun sat tibetan sau chinez. n ceea ce m privete, tiu sigur c voi fi un caz deosebit. Eu nu pot da napoi din drumul ce duce spre cunoatera ezoterismului lamaist. Cunosc puterea anumitor plante, a unor frunze i veninuri, pe care lamaii le manipuleaz cu o abilitate plin de pericole; n Tibet exist multe boli ciudate, dar la Lhassa sunt muli lamai-medici foarte buni, pe care nu-i voi putea concura niciodat.

Am depit, n sfrit, munii albi care apr ara clugrilor. Am avut parte numai de prpstii, de trectori strmte printre perei nali i de poteci nguste, agate deasupra unor genuni de nenchipuit. Am traversat platouri nalte i am umblat pe drumul cel mai frecventat, dinspre Gyang-tse i Chushul, pe care, parcurgndu-l n etape scurte, am ajuns n sfrit la Oraul Sfnt. n timpul cltoriei nu a avut loc nici un incident notabil; clugrii m-au ajutat s trec cu uurin prin locurile periculoase. Brahmaputra am traversat-o pe un bac rustic i grosolan, n form rectangular, i am sosit la Chushul, unde, graie calitii noastre de lamai, am putut beneficia de cele mai bune locuri din han.

De cnd am intrat n Tibet, se prea c sunt ignorat pur i simplu. Pe drum, ne-am oprit pe la mnstiri, unde, alturi de ceilali lamai, mi-am preyentat i eu omagiile stareilor i divinitilor protectoare locale. tiam ns c sunt supravegheat cu atenie, c n spatele meu st un clugr vigilent, gata s noteze orice slbiciune sau gest suspect.

Mie mi era cu totul indiferent; ncetul cu ncetul, m transformasem ntr-un asiatic. Am nceput s triesc, s gndesc, s meditez ca un clugr tibetan. Le-am adoptat obiceiurile, simt aceleai emoii religioase pe care le simt i ei, mprtesc i eu febra misterioas a incognoscibilului i frica sacr de zei, pe care i percep din ce n ce mai reali n jurul meu. Cunosc i am asistat la ritualuri prin care se poate porunci geniilor apelor, munilor sau zeilor pdurii s se liniteasc sau s se dezlnuie. Sufr i eu de insatisfacia activitilor sterile de aici, de jos. n privina aceasta am devenit la fel de impasibil ca acei nelepi asiatici care tiu exact ct valoreaz fiecare lucru n parte, clasndu-le o dat pentru totdeauna i privindu-le pe toate mereu la justa lor valoare

Parcurgem valea sfnt a Rului de Mijloc, Kyi-Chu. Malurile se apropie, ngustnd drumul pietros, apoi se deprteaz pn la ultimele contraforturi care domin Lhassa. Pe partea stng am lsat n spate mnstirea Drepong, cea mai populat mnstire din lume, cu oraul su propriu, cu armata sa i cu cei vreo

12 000 de clugri. Ne apropiem de oraul sfnt i ncepem s murmurm rugciuni, cci aici toate sunt sfinte: pmntul, apa, aerul, pietrele. Dei nu o puteam nc vedea, cetatea respira n jurul nostru. Respira prin basoreliefurile sculptate n stnc, n faa crora trectorii lsau ofrande i stofe colorate, respira prin imensele Mani gravate n stnca roiatic. Mai respira prin steagurile nalte i prin lungile pnze galbene i roii, ce flfiau n btaia vntului de sear, care mtura imensul platou al Asiei Centrale. Totul cnta prezena sacr a sfinilor i zeilor care locuiesc acolo, n spatele munilor violei, n marele ora al Asiei, venerat mai mult dect oricare dintre toate celelalte ceti i sanctuare din lume

Apoi, din ceaa arztoare de lumin din deprtare, se ivi brusc o scnteie chiar din mijlocul unei imensiti cenuii; era cupola aurit de la Potala, reedina prea sfnt a lui Dalai Lama. Acolo locuiete reprezentantul spiritual al celei mai nalte doctrine i al celui mai puternic ezoterism pe care l cunosc, acela care, trind ntre aceste ziduri, posed nite puteri nspimnttoare, dintre care cteva am vzut i eu. i tiu c mai exist i alte secrete, alte fenomene oculte i mai de temut care nu sunt dezvluite dect lamailor btrni, aflai n pragul morii.

Lhassa! Cetatea mnstirilor, oraul rugciunilor, slaul pmntean al zeilor, reedina buddhailor ncarnai! Cei care locuiesc acolo sunt nite eliberai, nite Arrahat-i. Ei au atins tot ce se poate atinge omenete de ctre oameni i au cptat o cunoatere supraomeneasc a legilor naturii, motenit de la rase i continente demult disprute. tiina aceasta le-a fost revelat de ctre fiine care nu aparin acestei lumi, iar deasupra acestor taine planeaz cel mai profund mister, pstrat cu mare grij, n cele mai secrete arhive.

Toate acestea le percep pe fondul unei profunde emoii religioase. Procedez i eu la fel ca i ceilali tovari de cltorie, nclinndu-m n faa acestei prime viziuni a Sfintei Ceti, ntr-un gest de adoraie i de profund respect. Pentru mine, primul scop al acestei cltorii a fost atins: am reuit s ajung acolo unde locuiesc nelepii Pmntului, Aceia care au ptruns misterul vieii i al morii.

ORACOLUL SFNT DE LA LHASSA. La Lhassa locuiesc la mnstirea Ramot'che din nordul oraului, nu departe de Potala. Aici se studiaz tiina Ocult i ritualurile magice. Continui astfel studiul tenebros sub ndrumarea unui prieten al vechiului meu Maestru de la Chumi-Jadsa, o personalitate foarte nalt a ierarhiei lamaiste.

Aici este cu totul o alt via, cu preocupri intelectuale cu totul diferite. Asta m-a i surprins de la bun nceput. Dac la Chumi-Jadsa nvam partea mistic a lamaismului, aici nv partea magic i tiina Sacr. Nu se mai pune problema adorrii unor Boddhisattvai, a Nirvanei (20) sau a pcii mistice. Acum se discut despre forele elementare ale naturii. Noii mei maetri mi vorbesc despre puterea zeilor, transferat n serviciul fiinelor. nv mijloacele de a domina zeii, de a le porunci i de a-i nvinge. Acum particip i la ceremonii magice, la care nainte nu aveam acces. n Orient, forele naturii sunt mprite clar pe categorii, ceea ce-mi permite s le clasez, s le recunosc i s le studiez.

De asemenea, m obinuiesc i cu obiectele magice speciale. Triesc cu senzaia c n ritualuri se regsesc epoci de mult apuse. Obiectele i simbolurile au sensuri pierdute de mult vreme pentru cei muli, dar care n acest cadru prin acumularea lent a semnificaiilor lor la nivel psihic, au devenit extrem de puternice. As este i ceea ce numete Dordje, fulgerul divin, un fel de cilindru, care se termin cu cinci vrfuri ncolcite, formnd o flacr. Mai este Pourbou, pumnalul triunghiular sacru, care se utilizeaz n cadrul unor ceremonii ciudate de trecere n alte stri de contiin. De asemenea, mai are rolul unei arme de aprare mpotriva forelor dumnoase, mpotriva demonilor i a larvelor umane. Un alt obiect magic este Theu Treng, o bonet decorar cu fragmente de vertebre de arpe, un misterios nsemn al puterilor magice, a crei folosire se pierde n zorii tradiiei sacre

Mnstirea regal este imens. Templul este o capodoper a sculpturii antice. Aici, de-a lungul vremii, s-au desfurat ceremonii sacre, doar este prima coal a Asiei. Occidentalul care se ndoiete de puterea magiei nu are dect s fac un sejur la mnstirea Ramot'che i s asiste la nite invocri i la alte scene de comar. Aici forele naturii i ale omului sunt disecate i analizate cu o asemenea minuiozitate, nct cercetrile psihologice occidentale plesc n faa rezultatelor obinute de ctre magicienii tibetani. Aici nu am vzut micndu-se mese, ci blocuri imense de piatr neagr, de stnc aspr, primitiv, care se nvrteau ncet n nite alveole ciudate, afumate de untul sacru ars n lmpae. Am vzut mase enorme oscilnd n ritmul incantaiilor magice. Acolo domnete o atmosfer halucinant, nucitoare, care i nfierbnt i i emoioneaz pe cei care se apropie de aceti deintori ai secretelor Naturii. Forele oculte existente n corp sunt studiate i cultivate personal, n chinuri groaznice; este coala fachirilor i a fctorilor de minuni, a acelor care domin populaii ntregi cu puterea lor. Am vzut la mnstirea Ramot'che nite lucruri extrem de ciudate Am asistat la fenomene pe care nici cel mai sceptic savant nu le-ar putea explica Am participat la nite ceremonii care au avut loc n temple ntunecate, care au fost adevrate seri de comar, petrecute n zgomote de damarus din piele de om i cimbale, care m-au fcut s tremur de groaz. Am vzut mori mbrcai n robe cenuii, livizi la fa, ridicndu-se n picioare i ascultnd ordinele lamailor atotputernici, cltinndu-se lent pe deasupra altarelor, printre nori groi de fumuri exotice i flori galbene i roii. Preoii tibetani au puterea de a/reine/sufletele morilor pe pmnt Am vzut sceptre sacre, nvrtite de lamai pe deasupra capetelor, din care neau flcri ce luminau i aureolau idolii antici. i mai erau multe alte lucruri nspimnttoare chiar i pentru cei mai curajoi, ce fceau din studenii tineri ai naltei tiine nite btrni

Am fost i la Marele Oracol din Lhassa. Aa hotrse Sfnta Adunare de la Potala, a crei supraveghere invizibil nu a ncetat o singur clip. Acest Lama are darul clarviziunii i al profeiei. Se pare c Dalai Lama a recurs deseori la serviciile sale pentru a lua unele hotrri importante. Acesta locuiete la mnstirea Garma-Khia, n partea de est a Oraului Sfnt.

Cnd am ajuns, mpreun cu ghidul meu, la naltul Lama, ne atepta el nsui la el n camer. Aezat pe un tron din lac negru, ncrustat cu sidef chinezesc, lucrat cu mare finee, Oracolul era mbrcat n costumul su de ceremonie, din mtase galben, brodat cu fire groase de aur i btut cu pietre preioase. Pe cap purta o casc de o form ciudat

Am avut, o dat n plus, ocazia de a aprecia rafinata politee oriental. Mi-a oferit ceai i earfa bucuriei ; s-a interesat de sntatea mea, de studiile i cltoriile mele. Am surprins la acest preot abilitatea deosebit cu care citea n sufletul meu i putea ghici motivaiile ascunse ale actelor mele. Graie naltei funcii pe care o ocup la Lhassa, a vzut i a urzit la viaa lui mai multe intrigi dect muli dintre generalii i monarhii Asiei Priveam cu curiozitate chipul ridat i zmbitor, dup care se ascundeau attea mistere. Autoritatea acestui Lama este incotestabil pentru mai bine de trei sute de milioane de oameni.

Jos, trompetele monstruoase i-au lansat chemarea ctre discipoli i lamai, pentru ceremonia care urma s aib loc n curnd. Fuseserm instalai ntr-un col ntunecos al templului, de unde vedeam perfect tronul masiv din mijlocul slii imense. Sculpturile i mtsurile erau iluminate de mulimea de lampadare tremurtoare ale sanctuarului. Instrumentitii i corul au nceput s intoneze cntece m ritmul loviturilor violente i sacadate de gong. Apoi, din umbra altarului, aa cum apare un zeu, se art oracolul. ncotomnat n mtsuri grele i fastuoase, btrnelul mi apru i mai fragil, i mai slab dect l-am vzut sus, n camera lui. n mini inea atrnate nite plci imense de lac, n rou cu incantaii, pe care le legna n caden.

Gongurile i-au dublat tunetul, iar crescendoul corului de clugri a ajuns la apogeu. Oracolul sta nemicat pe tron Iat c ncepe s tremure. Din ochii nchii i curg lacrimi pe obrajii pergamentoi, iar convulsiile l scutur n ritmul accelerat al cntecelor ritualice. Un lama, cu chipul ascuns dup un voal de mtase neagr, murmura nite dzoung (21) puternice Apoi, dintr-o dat gongurile explodeaz asurzitor, trompetele urlar la maxim, nsoite de strigtele lamailor. Aruncat la pmnt, Oracolul se ncovoie urlnd. Doi servitori se repezir s-l sprijine n timpul n care Zeul i lua robul n posesie.

Calmul este restabilit ncetul cu ncetul; ajutat de cei doi clugri, Oracolul se ridic tremurnd i se prbui pe tron. Lucru ciudat i inexplicabil prin nici o iluzie, cpt ncet aceeai atitudine schimonosit, cu degetele crispate i trupul ncovoiat, pe care o regsesc i n reprezentarea zeului, brodat pe un steag imens, situat n spatele altarului. Chipul su a luat expresia unui zeu triumftor. Maxilarul inferior al preotului se deschide i se nchide cu ncetineal, cai cum/ceva/ncerca n zadar s se exteriorizeze; lacrimi de snge i se prelingeau pe chipul slbit, cufundat n penumbra templului, de unde prea s strluceasc fosforescent, ntr-un mod supranatural

Oracolul ncepu s vorbeasc: mai nti s-au auzit nite cuvinte fr ir, ieite cu greutate din pieptul sufocat, ca i cnd Zeul s-ar fi ngrijorat din cauza imperfeciunii formei pe care o mbrcase, ntruct are ordine precise de transmis i nu suport nici o ntrziere sau vreo neglijen n executarea lor. Lamaii s-au apropiat i ateapt ncordai cuvintele divine, care devin din ce n ce mai inteligibile, rostite n tibetana veche, amestecat cu mongola. Apoi, Oracolul vorbi n frnturi de fraze, ntr-un stil lapidar, cu un glas surd i gfit. Sunt impresionat de fora misterioas care ncearc s se exteriorizeze prin trupul acesta plpnd, cu preul unor suferine cumplite. Marea adunare a lamailor este mut; toat lumea ascult cu atenie cuvintele zeului ncarnat:

_ Vd vd popoare ntregi, popoare ntregi narmate, care pornesc s reverse focul peste pmnt i marea se nroete de atta snge vd nenorocirile pe care le aduce putreziciunea asta: boala, foametea i moartea Iar demonii cei mari ai celui de-al aptelea infern s-au dezlnuit sunt grbii s ajung n locurile n care domnete putreziciunea i aduc cu ei foamete i mai mare, nenorociri i mai multe Popoarele strig dup dreptate i mor i apoi iari snge i naiunile au disprut pmntul se cutremur i oceanele se mic Domnia lui Gehgs, a marelui duman, a nceput n ntuneric i foc. Pmntul este mpnzit de doud-pos, fantomele morilor care nu au terminat de trit i care nc mai bntuiesc prin lume, nsoite n nopile cu lun plin i de Sindja-i (22) Iar tu, cu ce gnd ai venit printre noi, omule iubitor de rugciune, iubitor al Eternei nelepciuni? Vii din inutul sngelui i al Morii, de care nc mai eti impregnat Deja ai primit Mica Iniiere n ara de sud. Trudete, poi lucra fr team, cci inima i-e curat i Prea Milostivul (23) este cu tine puin rbdare i vei putea vedea Lumina de pe Pmnt mai ateapt o lun, dou, trei vei fi chemat Nu uita chipul pe care l-ai vzut, e o tain mare.

i, din nou, Oracolul a profetizat marile ore ale destinului umanitii. Lamaii scribi se grbesc s transcrie premoniiile Vizionarului, cci la Lhassa cuvintele Oracolelor care au ghidat poporul sfnt nc de la ndeprtatele sale origini sunt pstrate n biblioteci din vremuri strvechi

LHASSA-ORAUL INTERZIS. Sosirea mea la Lhassa a provocat vii comentarii la Potala n ciuda bunvoinei mele, a oracolelor i a sorilor favorabili, asupra mea tot mai planeaz unele suspiciuni: m simt un stri, iar n ochii tibetanilor pot aprea ca o curiozitate, dar la fel de bine i un spion englez. Din cauza aceasta, ei intenioneaz s m sondeze n ntregime s tie cine sunt, ce gndesc, ce vreau. Aa se face c zi i noapte sunt supravegheat cu discreie de ctre umbre nevzute. Poliia lamailor mi-a fcut impresia de a fi cea mai bun poliie din lume.

Locuiesc n continuare la mnstirea Magiei, unde mi sunt dezvluite secrete terifiante ale tiinei lamaiste. Conform Tradiiei, am cerut i mi s-a dat Mica Iniiere, care se acord oricrui asiatic, chiar i laic, dac o solicit. Acum este cu totul altceva. Cum nu sunt nici surd i nici orb i cunosc limba tibetan la perfecie, am prins din zbor unele remarci, semne i chiar conversaii ntregi cam ciudate. tiu c doctrina politic a Tibetului este intim legat de doctrina religioas i c ntre unele secrete politice i metafizice exist cu siguran o legtur ocult, ceea ce face ca, n cazul meu, marile dezvluiri s ntrzie. Considernd c sunt pregtit, am cerut Marea Iniiere. Mi s-a rspuns c n curnd voi fi supus la mari ncercri, aa c trebuie s atept cu rbdare

Ateapt! Am nvat cuvntul acesta de cnd am pus piciorul n Asia i m narmez cu rbdare, cci aa toate trec, inclusiv curiozitatea autoritilor tibetane. Aa c am rmas la Lhassa i cele cteva ore care mi mai rmn la dispoziie, dup ce mi fac exerciiile zilnice, le folosesc pentru a mai ptrunde puin n intimitatea acestui popor, pe care l iubesc att de mult.

n Oraul sfnt am fcut cunotin cu cteva persoane notabile, mult lume fiind atras de dubla mea calitate: aceea de lama i de strin. Cnd au aflat c mai ies s m plimb prin bazarurile din centrul oraului, au aprut i primele invitaii solemne, ntr-un mod deosebit de rafinat. n chip de ambasador, fiul cel mare mi aduce earfa bucuriei, acea Ka-tags de mtase subire alb, care n Tibet nsoete orice manifestare de politee, orice invitaie. Mie mi era druit cci, nu-i aa? sunt tulburat din meditaiile mele, sunt deranjat de la strdania mea spiritual, iar prezena mea este maipotrivit n alt parte dect printre cei foarte netrebnici ca ei, care ndrznesc s-mi cear s petrecem o sear mpreun i s le binecuvntez acoperiul i turmele. tiu prea bine c aceasta este politeea oriental, dar cum s refuzi o asemenea invitaie?

ncep s m ndrept ncet spre ora nainte de cderea nopii, pe un drum mrginit de flori, care trece pe lng parcuri mari, tcute i goale, pe care soarele ce sta s apun le fcea i maai triste i mai abandonate Curnd trec i de cartierele mrginae, iar oamenii ncep s se apropie de lama de la mnstirea Ramot'che, cel mai redutabil de prin mprejurimi, prin putera sa ocult. Femei, copii, ceretori, cu toii m implor s le dau cte un leac, cte o amulet. Le mpart buci mici de stof, care au atins nite relicve sfinte, pe care le pregtim la mnstire special pentru asemenea ocazii. Imediat, n jurul meu se form o mulime de oameni, care m trag de limb sau m ating cu mna n spatele urechii, semnul celei mai profunde politei tibetane.

Ajung la bazar i vine rndul negustorilor, care ntrebau dac piosul i venerabilul lama de la mnstirea Ramot'che nu are nevoie de ceva. Sunt chinezi care fac mult comer prin prile acestea i felul n care se grbeau s m salute m distra de fiecare dat i mi aducea invariabil aminte de Occident probabil printr-o curioas asociaie de idei. i totui, ipetele, strigtele, certurile i agitaia lor sunt imaginea fidel a btrnei Europe.

Curnd, la un col de strad, fiul unei familii de prieteni apru n ntmpinarea mea. Srutnd captul mnecii robei mele galbene, mi ur bun venit i se interes ndelung despre starea sntii mele, ntr-un limbaj nflorat, puin btrnesc i nvechit, plin de formule de politee care nu se mai sfreau, dar care mi plceau prin blndeea i rafinamentul lor.

Casa din crmid pictat n rou era n plin agitaie, pus la curent despre sosirea mea. mi zresc prietenii, care m salut din deprtare n gura mare, din pragul uii albe, de care atrn o mulime de panglici multicolore M ateapt cu toii, aezai n ordine: tatl, un btrnel mongol cu faa ridat i cu ochi care i dispreau sub cutele numeroase ale pleoapelor, fiica lui mpreun cu soul su, amndoi mbrcai n mantii lungi, din deprtare prnd o singur persoan. Urma fiul cel mai mare, care obinuse nite grade universitare la coala de Mandarini din China, lucru de care era foarte mndru; apoi, un alt fiu, lama ntr-o mnstire din est, care se ruga i medita tcut n aparen, cu ochii pierdui ntr-o visare etern.

Am fost poftit n sala cea mare de oaspei, asemntoare oarecum saloanelor de recepii din castelele noastre feudale. Locul de onoare, rezervat mie, era marcat de covoare brodate i perne. Au fost aduse lmpi cu ulei, din metal, i, dup rugciunea solemn ctre zeii protectori, ncepu masa.

Profund religios fiind, eu nu mnnc nici un fel de carne, drept pentru care mncarea pentru mine era special pregtit, conform uzanelor (24). Tsampa (25) diluat n ceai, orez fiert asezonat cu unt i zahr, ca mncruri de baz. Cteodat, la ocazii deosebite, cnd sosesc caravane din ndeprtata Chin, se servesc i mncruri chinezeti, foarte scumpe. Festinurile acestea ofer prilejul unor discuii fr sfrit. Lamai btrni, credincioi i curioi, vin rnd pe rnd s ia parte la conversaiile noastre pe teme teologice. Poporul tibetan este esenialmente religios; n tot ceea ce face, n obiceiuri, moravuri, limbaj, spiritul i las amprenta. Zeii tibetani sunt cunoscui i temui. Ei particip la viaa social n toate formele ei.

Viaa pastoral (comerul fiind practicat n cea mai mare parte de chinezi) a ajutat s se dezvolte n tibetani visul i misticismul. Este un popor de clugri, ascei, de preoi i de poei prolifici, care cnt la nesfrit zeii i eroul Gezar (26)

Ct de plcut poate fi amintirea acestor seri de la Lhassa, petrecute alturi de prietenii mei tibetani, cnd se cntau imnuri religioase sau se recitau poezii melancolice, al cror subiect este mereu acelai: frumuseea vieii ascetice i religioase i marea disperare a fiinelor ignorante, care trudesc n infernul renaterilor, n deruta vieilor terestre pline de amrciune i suferin

MAESTRUL FULGERULUI. Maestrul meu m provoc s facem o vizit unui lama prieten de-al su, ce locuia ntr-un mic ermitaj din mprejurimile mnstirii Sera. Cunotea formulele magice cu care se stpnesc elementele, iar eu trebuia s stau o vreme pe lng el, pentru a le nva. Conform uzanelor ntre lamai, Tatl meu spiritual mi ddu cteva obiecte de valoare pentru a le oferi prietenului su, care era un Lama Pstrtor al doctrinei (bstan-srun-pa). Este un obicei strvechi, care consta n a face cadou nite stofe sau pietre preioase acelui lama care trebuie s instruiasc un discipol ntr-o anumit doctrin. M-am narmat cu o stof fin de Lhassa -ora renumit pentru calitatea stofelor sale. Am mai luat cteva mici lingouri de aur, nite bijuterii i nite mtnii a cte 108 vertebre, plus unele texte sacre, pe care Tatl meu spiritual i le trimitea prin intermediul meu, i care trebuiau s m acrediteze pe lng el.

Se ntmpla ntr-o primvar, cnd natura are un farmec incomparabil. Munii care se ridic la nord de Lhassa mpiedic vnturile reci de step s sufle direct. O poian imens de flori mprejmuiete marele ora spiritual al Asiei. ranii, care cntau mereu cte ceva n surdin, lucrau pmntul rou, n vreme ce yaci enormi peau ncet sub cutiile grele i saci. Din sens invers soseau n iruri grbite nenumrai clugri i pelerini, care se ndreptau spre Oraul Sfnt cu chipurile radiind de lumin, murmurnd rugciuni ctre divinitile locale i ale munilor pe care i traversau. Din cnd n cnd, cte un grup mic de soldai galopa rapid, escortnd cte un funcionar trimis s supravegheze cine tie ce posturi de frontier sau ctre nite mnstiri, pentru a le inspecta. Totul respira acea atmosfer tibetan, att de deosebit, al crei farmec i-a impresionat totdeauna pe cei care au cunoscut-o. Nite negustori numrau cu atenie nite monede mici de argint, nirate pe o sfoar grosolan, ca un colier popular. Mai departe, un fanatic religios, venit din cine tie ce col pierdut al Mongoliei sau de pe platourile nalte din Est, venea n pelerinaj ntr-un mod foarte ciudat, izvort dintr-o pornire crud i primitiv. Se lungea pe burt n praful drumului, murmurnd un dzong, apoi se ridica i nainta o distan egal cu lungimea corpului su i tot aa, repeta penibilul exerciiu la nesfrit. Grupuri ntregi de pelerini cltoresc astfel ani n ir pentru a traversa continentul asiatic pn la Lhassa. Oamenii acetia sunt de nerecunoscut: acoperii cu praf glbui din cap pn n picioare, cu snge lipit pe fa, au ochii umflai de frig i de soare, de nisipul deerturilor, de privaiuni, iar minile tumefiate le sunt rni vii. Sunt adevrai peniteni trudind astfel n sfntul lor pelerinaj. n schimb, o via interioar extraordinar le transfigureaz chipurile. mpini de o dorin ce i mistuie de ani muli de zile, ei pornesc s traverseze Asia prin deerturi, arie i alte pericole spre centrul mistic care i cheam, la care ajung de cele mai muilte ori pentru a muri acolo de bucurie i de epuizare. Este i aceste unul dintre misterele sufletului oriental, de care m simt legat i apropiat, dar pelerinajele acestea mi par foarte deprtate i de neneles pentru fiina mea

Onorabilul Lama Pstrtor-al-doctrinei locuiete pe o colin nalt, unul dintre primele avanposturi ale lanului muntos acoperit de zpezi, care mrginete platoul tibetan la Nord. Renumele i marea influen a acestui vrjitor l fac foarte temut n zon. Este un fost lama al mnstirii de la Ramot'che, care a ratat cu siguran examenele pentru gradele nalte i s-a mulumit s practice magia, pentru a face att cel mai mare ru, ct i cel mai mare bine. n Tibet este la fel de normal s ceri unui lama s produc ploaie sau grindin, precum este n Europa s citeti timpul probabil din ziare. Iar din cte am vzut i tiu, sunt absolut convins c nereuitele acestor aciuni nu sunt vina lamailor. n Occident s-a uitat c o credin, oricare ar fi ea, trebuie s aib un ct de mic suport real, pentru a nu disprea imediat, iar dac tibetanul este un mistic, atunci -n egal msur este i un realist. Este n stare s dea bani unui lama s aduc ploaia sau grindina pe culturile vecinului su pentru a i le distruge. Dar dac a dat gre, puterea vrjitorului este contestat de urgen i nu are altceva de fcut dect s dispar rapid din regiune. Credina aceasta n eficacitatea anumitor formule magice n controlul fenomenelor naturii este absolut n Tibet i chiar lamai dintre cei mai bine poziionai n ierarhia lamaist mi-au confirmat realitatea acestor fapte. De altfel la acest vrjitor m duceam tocmai pentru a-mi forma o idee despre adevrata putere a acestor oameni.

Lama m primi ntr-o csu de pmnt, situat n vrful colinei. I-am oferit cadourile, scrisorile de prezentare i i-am cerut s aib bunvoina de a m nva invocaiile necesare dominrii elementelor naturii i forelor oculte.

_Fratele meu de la Lhassa m-a ajutat mult, suntem foarte apropiai i nu vd nici un motiv s nu te nv formulele atotputernice. Du-te s te aranjezi n mica peter din dreapta crrii i ateapt-m acolo. Vin i eu ntr-o clip.

M-am dus pe cellalt versant al colinei, la petera Lumina Lunii, care domina valea n care pteau cteva turme, supravegheate de un tnr tibetan. n peter am gsit un pat fcut din piei de oaie i nite pturi grosolane, iar alturi cni i castronae pentru mncare, precum i nite cutii pentru cri, spate direct n stnc

Nu dup mult timp a sosit i Lama; m-a condus acas la el, unde am fost servii cu tsampa de ctre soia lui, instruit i ea n cunoaterea ocult i care l ajuta la operaiile magice.

ncep s nv formulele de invocare. Dup nite reguli precise, se traseaz pe pmnt nite cercuri magice, care nconjoar reprezentrile zonelor care urmeaz a fi inundate, distruse sau protejate. Trebuie invocai zeii protectori, care se supun chemrilor formulate conform unui ceremonial foarte precis i riguros. Din faa cercurilor magice, n care s-au depus ofrande, li se comand zeilor sclavi ceea ce au de fcut. n acest caz, puterea magic a evocatorului este, n mod evident, indiscutabil. n funcie de fora i de cunotinele sale, el va subjuga mai mult sau mai puin zeii i i va putea onora angajamentele mai bine sau mai ru.

Eu/am vzut/. Confirm aici viziunile i rezultatele extraordinare pe care le-am obinut n urma antrenamentului ocult, pe care l-am urmat clip de clip, cu o groaz tot mai mare.

Seara, n faa cercurilor magice cu desene complexe i multicolore, am vzut aprnd la porunca imperioas a lui Lama umbre care prindeau form i contur. Am vzut aprnd n faa ofrandelor zei eterni care se contorsionau i larve ce rsreau din umbrele capricioase ale vltucilor de fum. Am auzit ordinele lui Lama i am fost martorul unor nspimnttoare conversaii ntre om i zeii supui acestuia. i iat c, urmnd instruciunile precise ale acestui Lama Pstrtor-al-doctrinei, umbrele din camer au fost brzdate de scntei glbui, ce au luminat scurt vrtejurile ameitoare de fum. n momentul acela, conform spuselor lui Lama, urma s se dezlnuie o furtun nspimnttoare. Era vorba despre o pedeaps aspr, ce viza civa pstori din vile nvecinate, care i btuser joc de el.

Am ieit afar ca s m conving de materialitatea fenomenelor despre care vorbea i s vd isprvile zeilor protectori. n noaptea grea, cerul era strfulgerat de luciri scurte. Un vnt tios fcea pmntul s freamte i vile s geam ntr-un mod ciudat. Trsnetul a bubuit asurzitor i mi s-a prut c lumina supranatural care nconjura casa vrjitorului se prelingea pn departe, spre vile ntunecoase dintre muni

Prea c sub dominaia vrjitorului, care murmura incantaii n linitea nopii, zeii aprtori mprumut formele norilor aureolai de lumina crud a Lunii. Viziunea era fantastic. Vntul se transform n vijelie i am intrat napoi nuntru. n jurul cercului cu ofrande erau aezate mirodenii, esenr i ierburi. Un vrtej de fum negru umplea ncperea i din cnd n cnd, prin camer, din pereii de pmnt, din mobile, se auzeau pocnete seci. Nemicat, cu capul acoperit de o pnz roie, Lama se ruga. Cu ochii fici, soia sa arunca automat balsamuri mirositoare n arztoarele sfinte. n camer domnea un frig glacial i pe piele simeam furnicturi care mi aminteau de nfiortoarele invocri de la templul din Ramot'che.

Ulterior, am mai vzut i alte fenomene de genul acestora, despre a cror realitate nu am nici cea mai mic ndoial. n ara aceasta plin de mistere, am vzut lamai dezlnuind forele naturii, ordonnd zeilor s abat acolo unde doresc ei zpezi i grindin. nfricoai, ranii veneau s implore lamaii atotputernici s la crue pmnturile i recoltele, se rugau i aduceau ofrande, pentru ca demonii servitori orbi ai vrjitorilor s treac mai departe, fr s se opreasc deasupra culturilor i turmelor lor

MISTERELE MORII. Revenind la Ramot'che, mi se dezvlui una dintre cele mai mree i nfricotoare taine: misterul strilor de dincolo de moarte i ale cutrii Loka-urilor pentru reincarnare (27).

n anumite perioade, cci nvtura lamaist urmeaz legi astrologice foarte precise, ne ntoarcem la templul ncercrilor. Cu capetele acoperite de cte un fald al robelor noastre, ne adunm n jurul Maestrului, printre cupele de cenu n care au ars n ajun ierburi sacre, printre instrumentele magice care se folosesc n decursul terifiantelor ceremonii de invocare a morilor. n tenebrele capelei, Lama ne explic evoluia lent i inexorabil a disoluiei fiinelor umane. Cheia ezoterismului misterelor de dincolo de moarte este nspimnttoare i laicilor nu le este relevat dect ntr-un numr foarte restrns. n schimb, toi lamaii cunosc aceste mistere, cci unul dintre cele mai importante roluri ale lor este acela de a-i ajuta pe muribunzi i de a conduce ceremoniile funerare.

n Tibet este un lucru obinuit s vezi la treab un lama Pooh cel care conduce ceremoniile funebre. n linitea casei mortuare, el se aaz la cptiul muribundului i, oricare ar fi fost acesta, lama sau laic, bogat sau srac, i transmite nvtura secret a trecerilor n moarte. n felul acesta, muribundul va lua cu el instruciunile necesare n lunga sa cltorie

Lama ne vorbete despre semnele morii, care dezvluie ceva din amprenta lumii de dincolo. Studiem rictusurile, extinciile succesive i regulate ale auzului, ale vzului i ale mirosului, semne ale dezintegrrii rapide a fiinei umane. Rsuflarea muribundului, prin amplitudine, dificultate i frecven, indic viziunile sale interioare, care, de altfel, se reflect i n strlucirea aurei sale, mai precis a nveliului mental care ncepe s se dezagrege

n linitea atent a grupului de discipoli, Maestrul ne vorbete n sfrit despre Misterul Misterelor: despre strile intermediare (28) i temutele treceri dintre moarte i noua via.

Voi, care citii aceste rnduri, amintii-v Cuvintele acestea au fost scrise de ctre un/Chela/ (29), sub ochii ateni ai Maestrului su. Dac respingei aceast nvtur, ca fiind nedemn de judecata voastr, n numele zeilor, amintii-v mcar n ceasul morii voastre, n clipa ultimei suflri. Cuvinte


Recommended