+ All Categories
Home > Documents > Istorie Scheme Examen 2011

Istorie Scheme Examen 2011

Date post: 18-Jul-2015
Category:
Upload: ella-mish
View: 95 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 26

Transcript

ISTORIA PSIHOLOGIEIOBIECTUL DE STUDIU AL ISTORIEI PSIHOLOGIEI

1.1

Conceptul de istorie a psihologiei determinat istoric i socio-cultural Dup Nick, Hayes i Sue Orrell (1993) exist n prezent ase abordri principale ale psihologiei: abordarea behaviorist (comportamental) ce examineaz modul n care mediul influeneaz comportamentul; abordarea cognitiv ce se refer la studiul proceselor noastre mentale considernd c pentru a nelege modul n care acioneaz oamenii este necesar s nelegem felul n care gndesc ei, memoreaz i argumenteaz; abordarea biologic se orienteaz n cercetare pe modul n care procesele fiziologice interne i structura genetic influeneaz comportamentul uman; abordarea social se bazeaz pe studiul relaiilor i interaciunilor umane n grupuri sociale; abordarea dezvoltrii modul n care oamenii se modific de-a lungul timpului, odat cu dezvoltarea i diversificarea mediului social, tehnologic, biologic; abordarea umanist pune n centrul ateniei omul i experiena sa, analiznd dezvoltarea uman din punctul de vedere al dezvoltrii personale i a experienei sale subiective. Astfel cei trei factori: ereditatea, mediul, educaia, n dezvoltarea uman ne trimit n timp la cunoaterea istoriei umane; a filozofiei pn la egipteni i vechii greci. Transmisia genetic (modalitatea prin care dobndim nsuiri genetice de la prini dar i strmoii notri) este ntrit de transmisia cunotinelor i descoperirilor efectuate de mii de ani.

2. PSIHOLOGIA IN ANTICHITATE 2.1.Gndirea psihologic la egipteni 2.2.Gndirea psihologic la evrei 2.3.Civilizaia i cultura persan 2.4. Gndirea psihologic n India 2.5.Civilizaia i cultura chinez 2.6 Gndirea psihologic la japonezi 2.7.Psihologia n Grecia antic

2.1. Gndirea la egipteni Faraonul juca rolul cel mai important n societatea egiptean din acele vremuri (mileniul I .H.) Faraonul era cel ce condiiona meninerea ordinii naturale i a celei sociale. Calitile prin care-i ndeplinea funciile erau: ka fora vital, creatoare i fora n sine ce mic lumea natural n favoarea umanitii i Maat ordine, adevr, justiie, relaia armonioas a tuturor elementelor casnice. 2.2. Civilizaia i cultura Ebraic Evreii Lacrimile puteau fi de 2 feluri: folositoare i duntoare. Organelor li se atribuiau i funcii psihice cum ar fi: inima-gndete i adpostete contiina moral a omului, ficatul este sediul pasiunilor violente, iar rinichii determin strile de bucurie (Ovidiu Drmba, 1985). Ei mai credeau, de asemenea, c bolile erau cauzate i de nerespectarea unor legi de diet fapt considerat ca pcat iar recurgerea la tiina medicului era o jignire adus divinitii. Unele boli nervoase erau tratate cu ajutorul muzicii un exemplu ar fi cum l-a vindecat David pe Saul cntndu-i la harp, convingerea din antichitate c muzica ar avea un efect curativ este concentrat i dezvoltat de psihoterapia prin muzic din zilele noastre. 2.3 Civilizaia i cultura persan Cadrul geografic podiul iranian, zon prin excelen de contact ntre Orient i Occident, Persia a receptat i asimilat, a transmis i intermediat experiena istoric a multor popoare din jur, crend ea nsi i difuznd forme culturale i de civilizaie originale. nceputurile istoriei i civilizaiei persane propriu-zise se situeaz n jurul anului 1000 .H. odat cu triburile migratoare de pstori ce s-au stabilit n acea zon. Organizarea social era foarte bine delimitat i ierarhizat iar n vrful piramidei trona monarhul absolut. Un rol important l-a jucat codul lui Hammurabi unde sunt formulate ndatoririle regale: s iubeasc adevrul i dreptatea, s protejeze pe cel slab i asuprit etc. Status-urile familiale erau bine stabilite iar rolurile bine delimitate ; femeia datora ascultare absolut brbatului, putea dispune liber de bunuri materiale, putea s circule n public cu faa neacoperit n special cele srace, cele bogate fiind izolate, trind sub un regim sever ca i n ziua de azi. Din punct de vedere tiinific i medical contribuia lor este nensemnat pn n sec. al Vlea d.H. Medicina era practicat ntr-o form predominant de vrjitorie. Adevrat amploare n dezvoltarea medicinii i tiinei a fost odat cu introducerea influenelor elenice (sec. VII VIII) prin traducerea de opere juridice, medicale, teologice n limba arab. 2.4. Gndirea psihologic n India (sec. V .H. sec. VII dup H) Buditii aveau coli n cadrul mnstirilor lor. Hinduii nu aveau mnstiri, copii lor nvau n coli particulare conduse de un guru i subvenionate de stat. Pentru un locuitor al Indiei, prima ndatorire moral religioas era s aib copii cultul familial al strmoilor. De remarcat este faptul c n India existau universiti nc din secolul IV .H. cu profesori renumii. De exemplu: universitatea din Nalada durata studiilor era de 12 ani iar numrul tinerilor ce studiau erau aproximativ 10.000 studeni (Ovidiu Drmba, 1985). Anul 1197, a fost un an crucial pentru India, cu invadatorii musulmani masacrnd toi clugrii profesori din Nalada. Perioada de stpnire musulman a nsemnat o perioad de decdere a spiritualitii indiene ce a afectat, astfel, toate laturile vieii sociale. Budismul 2

Buddha nume ce nseamn iluminatul a fost dat fondatorului acestei religii i s-a impus ncepnd cu 500 .H. Aceast doctrin era ncrcat cu puternice implicaii psihologice. Astfel doctrina budhist cuprindea cele patru adevruri asupra suferinei: 1. adevruri privind natura ei naterea, boala, btrneea; 2. cauzele suferinei dorina de a te nate ntr-o alt via, pasiunile, dorina de plcere i de bogie; 3. necesitatea de suprimare a suferinei prin tehnici de detaare de ambiii dearte; 4. ci de urmat spre a nltura suferina. Omului i se impunea respectarea unor norme morale: a nu mini, a nu bea buturi fermentate, a nu ucide vieuitoare, stpnire de sine, nvingerea urii prin iubire, compasiune. Concluzia este c, budismul era mai mult o moral dect religie fiind foarte apropiat de educaia moral i psihoterapia din zilele noastre. Buddhismul nu cunotea conceptul de eu i de suflet, fiina omului fiind constituit din cinci elemente: corp, sentimente, instincte, percepii i contiin, independente unul de altul neorganizate, necoordonate. Calea care asigura mntuirea era scparea de rencarnrile viitoare prin abandonarea de sine i a faptei bune. Aceasta era calea prin care se dizolvau limitele individualitii, se atingea starea de repaus definitiv, de cunoatere suprem, de stingere n nefiin i iluminare; starea de topire n absolut numit NIRVANA. Karma concept metafizic i etic reglementeaz al destinul uman, aceast doctrin meninndu-se i n zilele noastre. Conform acestei doctrine, ceea ce determin rencarnarea este aciunea uman (Karma), aciunea moral a faptelor i afectelor aciunii omului n via. Astfel viaa prezent a omului este rezultatul faptelor svrite de el n existena anterioar. La nceputul sec. I d.H. s-au afirmat ase sisteme filozofice care sunt precursoarele curentelor din psihologie de mai trziu. Un prim sistem filozofic mprea realitatea n 6 categorii: substan, calitate, activitate, generalitate, particularitate, ineren. Alte sisteme erau: yoga prezent i n perioada contemporan, folosind tehnici yoghine ce urmresc eliberarea psihicului de amintirea trecutului i rencarnare; sistemul filozofic samkhia bazat pe dualismul materie-spirit. Omul este nzestrat cu cele 5 simuri perceptive: vz, auz, gust, miros, pipit. Percepiile senzoriale sunt nregistrate, nsumate i combinate de intelect care nu reacioneaz de la sine dect dac primete un stimul senzorial. Spiritul este un spectator neutru, imuabil, este lumin pur spiritual. Aceast ambian intelectual puternic dominat de via religioas i curente filozofice spiritualiste, idealiste s-a dezvoltat prin contactele cu Mesopotamia, Grecia elenist i China. 2.5. Civilizaia i cultura Chinez n China i India tradiiile, obiceiurile, formele de cultur se pstreaz n modaliti de Marile coli filozofice chineze care au fost la baza confucianismului i daoismului au fost ntemeiate de Confucius- Kong-Fu-zi i Lao-zi-Dao. Confucianismul a dominat cultura chinez mai mult de 2000 de ani, inclusiv medicina i tiinele exacte. Pentru Kong-zi (zi-maestru) tema fundamental ce se impunea filozofului era societatea, existena social a individului, condiiile, relaiile dintre om i societate. Scopul filozofiei este formarea omului util societii. Omul n viaa social trebuia s acioneze conform status-ului i rolului su social n conformitate cu numele

3

su. Baza caracterului este sinceritatea, simpatia cordial pentru toi oamenii i moderaia n vorbe i atitudini. Omul trebuie s pstreze o atitudine respectuoas, s fie sincer. n filozofia lui Dao se pornete de la problema naturii Universului i a relaiilor dintre om i Univers negnd posibilitatea cunoaterii lumii (se aseamn cu filozofia european). Astfel ncercnd s cunoatem lumea, ne ndeprtm de concret, de realitate conform filozofiei Dao-iste. Dao-reprezint realitatea ultim, principiul ordinii n societate, n comportamentul i gndirea uman. Fondatorul daoismului Lao-zi afirma c Motivul pentru care e greu s guvernezi poporul chinez st n faptul c el tie prea multe. Medicina chinez, la nceput era nedifereniat de medicamentaia empiric, magie, vrjitorie iar apoi s-a dezvoltat sub influena vechilor concepii astrologice chineze conform crora exist o strns legtur ntre univers i om, soarele, luna, rotaia astrelor, cele 5 planete, 5 elemente totul determin i influeneaz sntatea i organismul. De asemenea medicii chinezi credeau c bolile i tulburrile funcionale apar cnd armonia dintre univers i individ e rupt iar agenii patogeni pot fi: - interni (emoiile: bucuria, ura, frica, durerea, plcerea); - externi (anotimpurile, cldur, frigul, vntul, umezeala). 2.6. Gndirea psihologic la japonezi Natura geografic a rii i configuraia terenului, clima, condiiile seismice, materialul de construcie disponibil dar i nsui caracterul, gustul, ideile geniului naional nipon au condiionat i determinat dezvoltarea fiziologic i social a japonezilor. Contemplarea florilor i arta compoziiei florale nu sunt pentru japonezi un simplu act estetic; ci in de concepia sa despre via, potrivit creia floarea repet miracolul naturii, reproduce armonia Universului, reflectnd nsui drumul existenei omului, nevoia lui de linite i echilibru interior. Arta ikebana se deosebete, prin urmare, de felul european, de aranjament al florilor n vaze i de sensurile pe care le implic acest aranjament. = Interesant este de subliniat faptul c japonezii, asemenea, chinezilor, au manifestat un interes mult mai mare fa de botanic dect de zoologie i n special fa de lumea insectelor. nc din secolul al VII-lea medicii japonezi practicau acupunctura i cauterizarea prin arderea pe anumite regiuni a unor ierburi uscate moxa, chiar i n cazuri de maladii nervoase. 2.7. Psihologia n Grecia antic Pentru greci Homer reprezenta suma tiinei i a nelepciunii, iar textele sale aveau o autoritate absolut n toate domeniile. De asemenea important de remarcat este faptul c o influen au avut-o asupra tragediei, sculpturii, poeziei i picturii furnizndu-le numeroase teme i motive. Astfel Homer a compus cele dou mari poeme epice: Iliada i Odiseea cu un prestigiu nentrerupt pn n zilele noastre. Perspectiva acestor idealuri morale n care Homer i plaseaz eroii creeaz o puternic impresie general de grandoare sunt create cititorului senzaii puternice de via astfel nct sunt descrise caracterele puternice ale personajelor, modul cum acioneaz n diferite situaii. Fr a exista ca tiin de sine stttoare psihologia este prezent prin tririle personajelor, scenele de mas i individuale descrise, conflicte, aciune, detalii din viaa cotidian la acel nivel etc. Religia popular este dominat de zeiti cum ar fi: Zeus, Hera, Apollo, Hefaistos. Mitologia i prezenta pe zeii Olimpului- zeii oficiali ai statelor greceti-ce erau concepui dup modelul individului i al familiei societii familiei aristocratice din epoca de apogeu a civilizaiei miceniene. Acest lucru va avea ulterior implicaii i influene n filozofia i gndirea grecilor punndu-i amprenta decisiv asupra istoriei, filozofiei, artei i psihologiei poporului grec. Gndirea tiinific i filozofic. coala Ionian S-a spus de multe ori c lumina pur i intens n Grecia a influenat puternic Gndirea tiinific i filozofic a secolului al VI-lea .H. au n comun faptul, c se va renuna la

4

vechile interpretri mistice i se va da o explicaie raional a lumii i fenomenelor vieii sub lumina clar a soarelui mediteranean. Reprezentani ai colii Ioniene sunt Thales din Milet, Anaxinandru etc. Thales din Milet (624-546 .H.) este considerat de Aristotel fondatorul filozofiei. Din Mesopotamia i Egipt i-a adunat cunotinele de matematic i astronomie ocupndu-se de studiul forei magnetice ce o punea n analogie cu calitile ambrei. Cu Thales i urmaii si s-a constituit un nou stil de a gndi: stilul care ncearc s depeasc, s treac dincolo de aparen nemijlocit a faptelor observate, cutnd originea, condiia i raiunea obiectelor i fenomenelor, operarea exclusiv n abstract prin selecia fenomenelor semnificative ca operaie de generalizare a observaiei. Importana lui Thales i a celorlali filozofi ionieni const n ndrzneala lor de a fi crezut c gndirea poate reduce la un singur principiu infinita varietate a naturii. Anaximandru (610-5540 .H.) reprezentant al colii ioniene va abstractiza superior concepia lui Thales. nzestrat cu o bogat imaginaie tiinific, el a ntocmit pentru prima dat n istorie o hart geografic a lumii pentru uzul navigaiilor i o hart a creierului ocupndu-se de toate tiinele naturale existente la acea epoc. Anaximandru a emis (anticipndu-l pe Darwin) i o ipotez privind originea vieii, astfel c pentru prima dat n istoria filozofiei este eliminat intervenia direct a divinitii n procesul apariiei i evoluiei vieii. Al treilea mare filozof ionian a fost Anaximene (586-528 .H.) i a fost de asemenea implicat n studiul astronomiei, naturii, meteorologiei. Asemenea lui Thales, el ia ca principiu originar i universal element material, perceptibil de structurile noastre: aerul. Pitagora (580-500 .H.) va introduce n tiina i filozofia greceasc un filon de gndire religioas, mistic. El a devenit repede legendar deoarece avea o putere mare de sugestie, cuvintele lui erau rostite ca sub inspiraie divin, pretindea c el descinde din Apollo n urma unor succesive rencarnri. Gndirea tiinific i filozofic la Heraclit, Parmenide i Zemon din Elea Pn la Socrate, gndirea tiinific a grecilor nu i-a delimitat domeniul fa de cel al gndirii filosofice. Cei ce se ocupau de tiin erau n primul rnd filozofii cere considerau tiina ca un domeniu n serviciul filosofiei. Pentru ei filozofia era tiina tiinelor, care sintetiza toate cunotinelor, ceea ce a fcut ca speculaiile lor s-i mpiedice s le dea cuvenita atenie cercetrii actuale a fenomenelor lumii sensibile. Heraclit din Efes (sec. VI sec. V .H.) afirma existena focului care este n permanent schimbare ca ntregul univers, n care nimic nu rmne imuabil. El considera c totul este n continu schimbare, lumea este i va fi un foc mare viu, toate lucrurile se schimb n foc i focul n lucruri. Heraclit consider c legea fundamental a lumii este transformarea; acest principiu este originea i rezultatul unui continuu conflict al contrariilor exprimat prin metafora rzboiului fr de care Universul ar fi distrus i totul ar dispare. Totodat acest conflict genereaz i armonia lumii crend un echilibru instabil. Lenofan formeaz n 540 .H. prima coal filozofic a antichitii, ai crei reprezentan sunt: Parmenide i discipolul su Zenon. Parmenide dezvolt filozofia fiinei, el distingnd ntre adevr i plcere, ntre gndirea logic (raional) i gndirea empiric (cea care se servete de simuri). Raiunea ne asigur c fiina, adic ceea ce este, exist din totdeauna, este neschimbat i indivizibil. Zeno (n. 489 .H.) a dezvoltat i argumentat ideile despre unitatea i imuabilitatea lumii. El considera c n cercetarea tiinific experiena sensibil trebuie s in seama i de legile gndirii logice, de normele raiunii. Empedocle (490-430 .H.) considera c toate lucrurile existente s-au nscut i continu mereu s se nasc din agregarea celor patru elemente fundamentale, invariabile i eterne ale lumii i fenomenelor apa, aerul, focul i pmntul. Aceste patru rdcini ale tuturor lucrurilor, fiinelor i fenomenelor sunt dominante i guvernate de dou fore opuse: iubirea i ura.

5

Predominana iubirii determin ordinea i armonia, n timp ce predominana celeilalte creeaz haosul i discordia. Anoxagora (498-427 .H.) a fost cel care a introdus cercetarea filozofic la Atena fiind profesorul lui Pericle. El afirma c lumea este compus din semine, elemente materiale extrem de mici, divizibile la infinit i invizibile, eterne, indestructibile i considera c nimic nu se nate, nici nu piere, ci se combin i apoi se separ din nou. Ceea ce organiza i punea n micare era spiritul. Aceast concepie se apropie de atomiti, fiind fundamental pentru nceputurile raionalismului grec. Fondatorul atomismului a fost Leucip din Milet iar continuatorul su, cel care a sistematizat i dezvoltat pe larg teoria atomist, a fost Democrit din Alsdera (n. 460 .H.). Gndirea sofist i filozofia Sofitii sau profesorii de nelepciune, intelectuali, multilaterali cultivai, aveau cunotine n multe domenii, i ddeau lecii tinerilor contra plat. Materiile pe care le predau sofitii erau disciplinele socio-politice: constituia i administraia statului, arta militar, etica i oratoria arta succesului n viaa societii. Populariznd cunotinele tiinifice, filozofice, literare, sofitii au fcut o important oper de cultur ntr-un mediu mai larg rspndind cultur. Cei mai renumii dintre sofiti au fost Protagoras, Georgias, Prodicos i Hippias. Protaggoras din Abdera (485-411 .H.) a enunat conceptul modern de pedeaps ca mijloc social preventiv de intimidare a celorlali i nu de rzbunare. El concepea lucrurile doar ca simple fenomene percepute de om, omul fiind msura tuturor lucrurilor, rezult astfel c actul cunoaterii este un act subiectiv, nereprezentnd un adevr absolut, obiectiv, general valabil. Georgias (483-380 .H.) ca ambasador la Atena, a avut ocazia s mping la extrem scepticismul lui Protagoras formulnd cunoscutele teze: 1. nimic nu exist n sens obiectiv i absolut dect ceea ce este n simuri. 2. dac ceva exist acest lucru nu poate fi cunoscut n realitatea intim. 3. dac poate fi cunoscut, cunoaterea lucrului nu poate fi comunicat altcuiva; cci limbajul nu poate exprima i comunica dect ce este exterior nou. Ali sofiti ca Hippias i Antifon au criticat legile i conveniile sociale, considerndu-le abateri de la ordinea Platon (427-347 .e.n.) nscut ntr-o familie bogat, a trit n preajma lui Socrate pn la moartea acestuia i a cltorit n Egipt, Siracuza. Platon polemizeaz cu sofitii i ia aprarea doctrinei lui Socrate, dar i va expune i propria-i doctrin despre Idei, Fiin n dialogurile din epoca maturitii.

Aristotel (384-322 .H.)Discipol al lui Platon timp de 20 de ani, apoi maestru a lui Alexandru Macedon va sintetiza n operele sale ntreaga gndire a filozofiei i tiinei greceti dar i a ntregii lumi antice. Pentru Aristotel lumea ideilor nu poate fi separat de lumea fiinelor i obiectelor concrete. ntre simuri i raiune exist o relaie de continuitate. Astfel senzaia este prim treapt a cunoaterii, actul cunoaterii pornete de la senzaie, fr de care raiunea nu poate ajunge la nici o cunoatere obiectiv. PERIOADA ROMANA SI EVUL MEDIU

1.1. Perioada roman ca trecere la cultura evului mediu 1.2. Evul mediu- epigon al tradiiei clasice cultivate n antichitate 1.3. Intre biseric i tiin. Apariia psihologiei

6

3.1 3.2

Perioada roman ca trecere la cultura evului mediu

Ceea ce istoricii numesc perioada romana se ntinde de-a lungul a zece secole, de la nceputurile obscure din sec VII .H. i pn n 476 d.H, cnd ultimul mprat roman a fost nlturat. nceputurile unei republici Romane organizate se afl la nceputul sec V .H., iar pn n anul 100 d.H., Roma a devenit un imperiu puternic ce prea invincibil. n momentul sau de apogeu, Bile, notul i exerciiile erau frecvente, iar spunurile, cosmeticele, hainele exotice, bijuteriile i muzica fuseser mprumutate de la greci i deveniser parte din viaa romanilor. Abundena de srbtori oferea oportunitatea de a lua parte la jocurile i spectacolele de circ care au degenerat n acele spectacole pentru care a rmas faimos atta timp Imperiul Roman. Medicina timpurie roman era plin de superstiii, dar tratamentele psihologice i leacurile miraculoase abundau i ele. Un templu nchinat lui Asclepios, construit n sec III .H. s-a dovedit a fi popular printre romani, care se relaxau in atmosfera de calm i linite. Chirurgia era practicata la nceput de brbieri, de prizonierii din alte tari sau de doctori nu foarte buni.

Epicur i LucreiuFilozofia lui Epicur reprezint empirismul antichitii ntrunind relativismul subiectiv al sofitilor cu ontologia materialist a lui Democrit i cu hedonismul lui Aristip din Cirena. Epicurienii considerau c orice cunoatere deriv din simuri, c lumea este de natur material fiind compus din atomi i c scopul vieii e plcerea. Punctul de plecare n psihologie e cel biologic: omul ca i animalul caut plcerea i evit durerea. Plcerea e de ordin fiziologic legat de viscere iar funcia fundamental a organismului e nutriia legat de stomac.

3.2 Evul mediu epigon al tradiiei clasice cultivate n antichitateCultura Antichitii n-a fost uitat n tot cursul Evului Mediu, ea constituind un izvor bogat de cunotine, un prilej de delectare a spiritului i un sprijin intelectual i moral. Antichitatea ddea omului i sentimentul unei continuiti a istoriei i a unei apartenene la o tradiie, la o autoritate la care simea nevoia s fac apel. Autorii timpului i interpreteaz n sens cretin i pe ali scriitori i filozofi pgni cum ar fi: Cicero, Horaiu, Vergiliu etc.

Toma dAquino (FFFF important!!!) Un alt exemplu mai concludent este faptul c n secolul al XII-lea, Ovidiu era autorul antic cel mai citit, mai admirat i mai ales imitat de poei nct nu arareori versurile imitatorilor se credeau c sunt versuri luate din Metamorfoze.

3.3

ntre biseric i tiin i apariia psihologiei

Aurelius Augustin (340-430) (FFF IMPORTANT) a fost personalitate dominant a bisericii occidentale, teologul ce a avut rolul decisiv n construirea dogmaticii catolice, i a crei doctrin a dominat filozofia medieval pn la Toma d Aquino. Scolastica n evul mediu Filozofia medieval nsumeaz o mulime de alte sisteme divergente, astfel c scolastica este o sintez format n perioada cuprins ntre secolele IX i XV la constituirea crora au participat marea majoritate a filozofilor timpului, fr ca unitatea de sistem, scolastic, s

7

sterilizeze sau s anuleze originalitatea diferiilor si reprezentani n parte. n Evul Mediu timpuriu, scholasticus, era magistratul ce conducea o coal n care se predau cele apte arte liberale. n epoca Renaterii, termenul va cpta un sens peiorativ, devenind sinonim cu sofist. ntre temele favorite disputate de ctre magistrii de logic i dialectic din sec. al XI a fost problema universaliilor. Adevrata realitate era exprimat de universalii, de genuri, de specii de concepte universale sau este constituit din fiine, obiecte sau nsuiri individuale?

Toma dAquino i apariia psihologiei (AICI fff important)Toma dAquino (1225-1274) a fost numit adesea prinul filozofiei scolastice impunnd doctrina cea mai complex i coerent cu o mare influen n Evul Mediu (i n lumea catolic, pn azi) este creatorul primului sistem filozofic original de amploare aprut n lumea Occidentului cretin. Scrierile lui nsumeaz peste 1000 de pagini. Toma dAquinoera ferm convins c aptitudinile intelectuale i sensibilitatea moral depind de sntatea corpului i mai mult dect visele, pasiunile, maladiile mentale, temperamentul are o baz fiziologic. Totui el considera c sufletul raional era insuflat de Dumnezeu. Sufletul este acea energie spiritual care supravieuiete i dup moartea fizic, dar fr a mai avea o personalitate proprie deoarece dup moartea fizic a corpului sufletul nu mai poate nici simi i nici gndi. Toma dAquino considera c sufletul are cinci faculti: vegetativ (de alimentaie, cretere i reproducere), senzitiv, apetitiv (prin care se dorete sau se vrea ceva), locomotoare i intelectual facultatea de a cugeta. Orice cunoatere i are sursa n simuri, percepiile senzoriale, ns nu cad n gol, pe nimic, ca pe o tabl tears tabula rasa, ele sunt primite de o structur complex, de un centru senzorial comun ce coordoneaz senzaiile i percepiile i le transform n idei.

RENASTEREA SI ILUMINISMUL

4.1. Renaterea i iluminismul ca micare global n tiin, economie, drept 4.2. Reprezentani marcani ai filozofiei, literaturii i psihologiei renascentiste 4.3. Leonardo da Vinci: intre legenda si mit 4.4. Michel de Montagne si psihologia motivaiei i afectivitii(noua psihologie)

4.1Renasterea (FFF IMPORTANT) si iluminismul ca micare globala in tiinta economie si drept(( Renaterea s-a lansat n secolul al XIV-lea n Italia, prin critica Evului Mediu de ctre Parteca, primul care formuleaz conceptul de timpuri ntunecate tenebre, de barbarie medieval. Apoi Boccacio este cel dinti care definete noua er cultural atribuindu-i meritul restaurrii literelor i artelor dup o lung perioad de uitare. De reinut este faptul c termenul de 8

Renatere vine din italian renascita i nseamn renatere fiind folosit pentru prima dat de autorul italian Giorgio Vasari (1550) n istoria artei. Apoi n secolul al XVI-lea umanitii francezi (J.Anergot, G. Bude, Cl. Marot, Fr. Roblais) vor relua teza contrastului dintre tenebrele medievale i noua epoc de renatere a literelor termenul fiind folosit mai frecvent n Frana dect n Italia. Spre deosebire de toi acetia, umanitii germani, nu pot nega valoarea istoric i cultural a Evului Mediu deoarece pentru ei este perioada eroic a neamului germanic. Rentoarcerea la spiritul filozofiei Antichitii, studiul pasionat i influena filozofilor 4.2 Reprezentani marcani ai filozofiei, literaturii si psihologiei renascentine Renaterea este o perioada remarcabila in special in ceea ce privete noile descoperiri care au rezultat din studiile empirice. In timpul Renaterii, ntocmirea de hri a fost redefinit ca activitate tiintific. Descripii i desene foarte precise ale liniilor de coast, porturilor i peninsulelor aveau la baz observaii amnunite ale exploratorilor. Niccol Machiavelli (1469-1527) a fost secretar al cancelariei florentine i pe lng scrierile sale politice i a consumrilor activitii sale a rmas n istorie prin sistemul su de gndire fundamentat metafizic: natura uman este un aliaj ntre bine i ru, un amestec care circul dintr-o ar n alta, civilizaia uman nu progreseaz, nivelul mediu Una dintre cele mai importante descoperiri revoluionare din gndirea psihologic a Renaterii trzii s-a nscut sub penia lui Juan Huarte( 1530-1592). Huarte poate fi privit in mod justificat ca unul dintre pionierii importani n studiul aptitudinilor, al temperamentului si al diferenelor interindividuale. Cartea sa. Examen de Inegios para las Sciencias( Examinarea capacitii oamenilor de a lua rapid cele mai bune decizii )este o lucrare de referina pentru psihologia diferenial.

4.3. Leonardo da Vinci: intre legenda si mit; trecut, prezent si viitorLeonardo da Vinci (1452-1519) pictor, sculptor, anatomist, inventator, om universal a fost precursor n multe domenii ale tiinei i tehnicii arta o pasiune modern pentru adevr. Adevrul pentru el era certitudinea dat de observaie i experien. El considera c experiena este nvtoarea celor ce au scris bine iar tiina nu trebuia confundat cu educaia. Leonardo da Vinci considera c fenomenele din natur sunt conduse de un strict determinism neexistnd nici un fenomen din natur care s nu aib cauz, el a anticipat behaviorismul. De asemenea el a susinut c, cunoaterea vine din experiena senzorial, toate cunotinele omului vin prin simuri i experiena nu se neal niciodat. De reinut este faptul c el fcea i studiu de anatomie i-i consemna observaii relative la organele interne, inim, la micarea

4.5.

Michel

de

Montagne

i

psihologia

motivaiei

i

afectivitii(noua

psihologie)!!!!!!!!!!!!! Michel de Montaigne (1533-1592) se dedic n ntregime studiului omului i scrie studiindu-se pe sine i modul su de via, cutnd s descopere pe aceast cale trsturile generale ale firii omeneti. Terapia ocult, bazat pe superstiii (religioase sau profane) era formulat i n secolele Renaterii i acceptat tacit chiar n mediile intelectuale, medicale i universitare. Astfel c se recomandau pietre preioase n tmduirea bolilor: rubinul contra otrvurilor i putreziciunilor; smaraldul fortific memoria i nltur poftele carnale; safirul vindec ulcerele intestinale etc. Se aplicau diferite terapii, terapia aerului i a pietrelor preioase indicate pentru prelungirea vieii i nsntoire.

9

Creterea si educarea copilului. Montaigne i-a exprimat ntristarea pentru practicile crude de a crete copiii al cror martor fusese n vremea sa i s-a ntrebat deschis de ce curtea ignora toate abuzurile suferite de copii. El credea c muli prini folosesc pedeapsa nu pentru corecie, ci pentru rzbunare. El a condamnat de asemenea colile de pe vremea sa pentru disciplina strict care era impus. colile, a spus el, erau ca nchisori i elevii erau torturai de nvtori lipsii de sentimente. Montaigne credea c plcerea este cea care ar trebui s i motiveze pe copii s nvee, cci prin pedeapsa ei nu ajungeau dect prosti i lipsii de imaginaie. Experiena nu e niciodat pur. Multe dintre eseurile lui Montaigne aduc n discuie un subiect despre experiena, care urma sa fie punctul principal de concentrare a ateniei pentru muli dintre psihologii de la nceputuri. ntrebarea care se pune este dac exist experiene pure a unor obiecte simple i elementare sau dac experiena este ntotdeauna compus dintr-o combinare de lucruri elementare. De exemplu, exist sentimentul pur de bucurie sau exist simul pur al dulcelui? Exist elemente n experiena noastr care s nu fie legate de alte elemente sau care se prezint ntr-o form nealterat? Rspunsul lui Montaigne la aceast dilem, care are la baz Inconsistena aciunilor umane. Ca un observator atent al comportamentului uman, Montaigne gsea ca consistena aciunilor la nivelul indivizilor este rar, n timp ce inconsistena este aproape o regula de aciune. Renaterea a avut contribuii notabile n gndirea psihologic, dei o asemenea gndire poate fi reprezentat asemenea unor insule izolate ntr-o mare a ignoranei. O dat cu trecerea la perioada modern ( din 1600), vom descoperi pri mult mai uor de discernut ale unei gndiri ce are la baz idei care se ntemeiaz una pe cealalt, care se leag. Asemenea componente de gndire se vor face evidente n capitolele ce urmeaz despre empirism, raionalism i creterea perspectivei descrierii punctuale, graduale, bine puse la punct a comportamentului. Revenind la discuia despre cile bttorite ale istoriei din Capitolul I, istoria poate fi ntr-adevr uneori haotic i alteori linear. EMPIRISM, ASOCIAIONISM UTILITARISM 1.1. Empirismul 1.2. Asociaionalismul 1.2 Empirismul reprezentanii marcani i gndirea psihologic promovat de acetia !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Francis Bacon (15611626) a fost teoreticianul noii tiine, ncercnd o reform ce cuprindea o nou metod ridicnd valoarea tiinei prin puterea care ne-o d asupra naturii. El susinea existena identitii dintre tiin i puterea omeneasc afirmnd c ideile lui Aristotel sau Platon au fost doar piedici pentru progresul cunoaterii umane. Cea mai cunoscut lucrare a lui Bacon, Novum Organum, ce nseamn noul instrument al minii, a fost publicat n 1620. Bacon susine c tiina adevrat este cu totul altceva dect vorbria scolastic, ea trebuie John Locke (1632-1704) este cel mai important succesor al lui Bacon i a fost descris drept filozoful englez cu influena cea mai extins. Dac Bacon poate fi privit drept Marele Vestitor al Spiritului Empirist, Locke este cel care a ridicat ntrebarea serioas cu privire la natura unei teorii empirice asupra cunoaterii n lucrarea sa de cpti Eseu asupra intelectului uman. George Berkeley (1685-1753) a avut misiunea de a extinde filozofia empiric accentund importana experienei mai presus de orice n cunoaterea uman. Filozofia

10

empiric radical a lui Berkeley i paii nc i mai radicali fcui de succesorul sau David Hume, au generat controverse n lumea filozofiei. Empirismul din lucrrile lui Berkeley i Hume a servit drept baz mpotriva creia filozofii ce au urmat au reacionat. David Hume (1711-1776), prezint una dintre cele mai bogate i mai radical concepie de filozofie empiric. Hume, mai mult dect oricare altul, a zugrvit o imagine a implicaiilor empirismului manifest. Mergnd pe urmele lui Berkeley, Hume a fost de acord c evenimentele din experien constituie materia prim a filozofiei. Evenimentele din experien, potrivit lui Hume, nu sunt inute la un loc de nici o legtura necesar care poate fi stabilit prin raiune. De Etienne Bonnot Condillac(1714-1780) are contribuii importante n domeniile psihologic, filozofic, educaional i economic. El a studiat filozofie, tiin i puin teologie la un seminar catolic din Saint-Suplice i la Sorbona. Condillac s-a concentrat asupra bazei genetice a cunoaterii. Cu o ambiie pe care nici chiar Locke nu o putea egala, Condillac a ncercat s analizeze originile cunoaterii. Claude-Adrien Helvetius (1715-1171) propune o versiune timpurie a unui behaviorism care punea accentul pe coala alba a lui Locke, ducnd aceasta teorie pn la extrema de a nega capacitile nnscute sau aptitudinile. Helvetius a fost att de concentrat i ambiios n ceea ce privete 1.3. Asociaionismul reprezentani ai asociaionismului i utilitarismului!!!!!! Critica empiritilor englezi privind cunoaterea nnscut i-a gsit ecoul n lucrrile practice ale asociaionitilor i utilitaritilor. Asociaionitii i utilitaritii secolelor al XVIII-lea i al XIX-lea s-au inspirat din implicaiile practice ce reieeau din gndirea unor empiriti precum Locke, Berkeley i Hume. Cutnd prin analiza psihologic legile potrivit crora ideile, impresiile noastre se leag i se combin ntre ele, asociaionismul depete simpla descriere a fenomenelor sufleteti, nlturnd n acelai timp i ipotezele metafizice. De altfel, cercetarea empiric a faptelor de contiin este una dintre trsturile caracteristice ale psihologiei engleze. David Hartley (1705-1757) este cunoscut drept fondatorul asociaionismului modern. El a fost de asemenea preocupat de motivaie i de caracteristicile structurale i funcionale ale sistemului nervos. Cel mai important tratat al su, publicat n 1749, se intitula Observaii asupra omului, structura sa, datoria sa i ateptrile sale. Lucrarea a fost inspirat de accentul pus de Locke pe importana senzaiilor. James Mill (1773-1836) dezvolt pe linia gndirii lui Hume i Hartley, o psihologie sistematic. El consider senzaia ca singurul element primordial i asociaia ca singurul principiu de organizare a vieii psihice. Metoda sa ia drept model analiza chimic ce urmrete s izoleze elementele chimice din corpurile complexe John Stuart Mill (1806-1873) introduce n Anglia pozitivismul lui Auguste Comte. Ideile sale originale sunt mai ales n domeniul metodelor tiinifice, al logicii inductive i al eticii utilitare i mai puin n psihologie, dar filozofia sa n genere se sprijin pe o psihologie asociaionist. 2.6. Raionalismul i personalitile ce au contribuit la dezvoltarea psihologiei

11

2.7. Mecanicism i cuantificare. Personaliti marcante i rolul lor n psihologie 2.8. Naturalismul extinderea perspectivei naturaliste ca opoziie la mecanicism i cuantificare RATIONALISMUL, MECANICISMUL SI NATURALISMUL 2.1. Raionalismul i personalitile ce au contribuit la dezvoltarea psihologiei . Dup raionalism, mintea nu este doar un simplu depozit pasiv de informaie senzorial. Deducia pornete de la o premis major asupra unei clase de evenimente i deduce consecinele pentru un eveniment particular. Inducia, din contr, implic procesul de a raiona, dinspre particulariti i detalii, spre generaliti ct mai universale - ori de la eantioane, ctre populaii. Concluziile raionamentului inductiv sunt oferite n limbajul teoriei probabilitilor, n timp ce tot concluziile se constituie n probe, n cazul raionamentului deductiv. n mod clar, raionalismul i empirismul conduc la viziuni opuse asupra fiinelor umane, precum i la filosofii diferite in domeniul tiinei. n continuare vom examina gndirea unora dintre cei mai importani raionaliti ai secolelor al XVII-lea, al XVIII-lea i al XIX-lea. Ren Descartes (1596-1650)!!!!!!! a fost contemporan cu Hobbes i Galilei trind n marele secol al clasicismului francez, secolul lui Racine, Molliere i Corneille. Fizica sa materialist, complet separat de metafizic strnea interesul fiind discutat peste tot prin saloane. Astfel viziunea teologic medieval va fi nlocuit cu concepia tiinific modern bazat pe libera cercetare a Baruch (Benedict) Spinoza (1632-1677)!!!!!!!!!! reflect ascensiunea burgheziei n Olanda dup victorioasa revoluie de la sfritul secolului al XVI-lea. Punctul de plecare al lui Spinoza este gndirea cartezian (Descartes), dualismul celor dou substane materia i spiritul Gottfried Wilhelm Leibniz (1646-1716) a fost contemporan cu John Locke si cu Isaac Newton. Gottfried Wilhelm Leibniz a fost un geniu, neobinuit de dotat, al sfritului de secol al XVII-lea i al nceputului de secol al XVIII-lea - care a jucat un rol major n a da forma gndirii europene n domenii att de diverse, precum matematica, dreptul, istoria, politica, religia, filosofia i psihologia. Christian von Wolf (1679-1754) merit s fie amintit pentru c el este unul dintre primii care a folosit termenul de psihologie. n 1732 a publicat lucrarea Psihologia empiric, apoi, n 1734 Psihologia raional. Psihologia empiric studiaz senzaiile de durere sau de plcere, pe cnd psihologia raional implic foloea raiunii n studiul metafizic al sufletului urmrind descoperirea unor principii sau legi. 2.2 Immanuel Kant (1724-1804) ca i Ren Descartes ori David Hume a exercitat o influen enorm asupra dezvoltrilor intelectuale ce aveau s-i urmeze. Cu toate c noi l includem aici printre raionaliti, opera sa poate fi caracterizat drept o cutare a unei ci de mijloc, ntre extremele reprezentate de empirism i raionalism. El a respins empirismul radical al lui David Hume, 2.3 Mecanicism 2.4 cuantificare. Personaliti marcante i rolul lor n psihologie !!!! Thomas Hobbes(1588-1679) l-a cunoscut pe Bacon n ultimii ani de via, dup prbuirea sa politic din 1621. Ideile lor erau apropiate n ceea ce privete lupta mpotriva scolasticii i entuziasmul pentru noua tiin. Francis Bacon susine ns metoda inductiv, iar Gndirea lui Hobbes are contingene cu psihologia n trei probleme importante:

12

a) procesul cunoaterii; b) problema limbajului; c) psihologia emoiilor. n ceea ce privete mecanismul psihic i procesul cunoaterii el pleac de la ideea c orice cunoatere provine din senzaie, punnd bazele senzualismului dezvoltat mai trziu de John Locke. Jan Swammerdam (1673-1680), medic olandez, realizeaz una dintre primele verificri ale teoriei lui Descartes asupra micrii. Neils Stensen(1638-1686), n ciuda respectului pentru metoda filozofic a lui Descartes, s-a considerat totui obligat s demonstreze greelile marelui filosof. Julien Offray De La Mettri(1709-1751) medic i filozof francez, a fost unul dintre cei mai importani i profunzi filosofi materialiti ai secolului al XVIII-lea. Cartea sa Omul - o maina includea fiina uman n programul mecanicist ce i avea originile din opera lui Descartes. Pierre Jean Georges Cabanis (1757-1808) a evideniat strnsele conexiuni dintre procesele psihologice i modificrile organice sau ale mediului nconjurtor. n opinia lui, psihologia trebuie neleas ntr-un context naturalist, procesele psihologice precum memoria, inteligena, ori senzaiile fiind produse ale activitii neurologice. Cercetrile filozofice ale lui La Mettri i ale lui Cabanis au crescut interesul fa de explorarea sistemului nervos n scopul nelegerii proceselor psihice. Charles Bell (1774-1842) urmeaz cursurile colare la Edinburgh i studiaz anatomia alturi de fratele sau care era chirurg. Cea mai cunoscuta carte a sa este Ideea unei noi anatomii a creierului, publicat n anul 1811. Bell este recunoscut pentru talentul su n domeniul anatomiei i mai ales, pentru descoperirea nervului toracic (ce i poart numele) precum i datorit cercetrilor sale asupra paraliziei faciale, numit paralizia lui Bell, ce rezult n urma lezionrii celui de-al aptelea nerv cranian. Franois Magendi(1783-1858) este considerat drept unul dintre marii pionieri ai fiziologiei experimentale. Fondeaz publicaia Jurnal de fiziologie experimental i pledeaz n mod insistent pentru studiile empirice ce puneau accentul pe fapte derivate din experimente bine controlate. De numele lui se leag introducerea n practica medical a unor alcaloizi precum: stricnina, morfina, brucina, codeina, chinina, ori veratrina. Johannes Mller (1751-1801), sub influena cercetrilor lui Bell, elaboreaz teoria energiilor specifice. n lucrarea sa Manual de fiziologie a omului spunea c pentru fiecare dintre cele cinci simuri exist o energie nervoas specific, astfel nct nervul impune calitatea senzaiei i proceselor mentale. n opinia sa, un nerv este capabil s transmit numai un singur tip de senzaie. Francis Galton (1822-1911) s-a nscut n Anglia, lng Birmingham i i-a construit o carier de o productivitate absolut remarcabil. Bibliografia sa cuprinde publicaii de popularizare, dar i publicaii de specialitate, peste trei sute de titluri, ce acoper o variat sfer de subiecte. Naturalismul extinderea perspectivei naturaliste ca opoziie la mecanism i cuantificare

13

Viziunea evoluionist i cea naturalist asupra afeciunilor mintale a jucat un rol crucial n fundamentarea psihologiei ca tiin. Dintre aceste teorii, cea mai important a fost teoria evoluiei organice. Erasmus Darwin (1731 - 1802), doctor i biolog englez, bunicul lui Charles Darwin, a avut contribuii importante la teoria evoluiei organice. Biologul francez Jean - Baptiste Lamarck (1744 - 1829) este cunoscut pentru o teorie timpurie a evoluiei organice fiind unul dintre pionierii paleontologiei nevertebratelor. Lamarck considera c speciile sunt de fapt construcii umane bazate pe nevoia uman de scheme clasificatorii convenabile; plantele sau animalele din natur fiind pur i simplu etape ale unui proces n desfurare Charles Darwin (1809-1882) a adus argumente biologice solide avansnd un model de mecanism al evoluiei acceptat de ctre comunitatea tiinific. Din tineree a manifestat interes pentru tiinele naturii i preferina pentru a organiza i a coleciona. In 1858, Alfred Russel Wallace (1823 - 1913), biolog englez, i-a trimis lui Darwin un manuscris ateptnd comentariile acestuia nainte de a-l trimite unui editor. Manuscrisul clarifica aspectele teoriei evoluiei prin intermediul seleciei naturale. Ideile erau n mare parte aceleai cu cele ale lui Darwin deoarece Wallace, ca i Darwin, se inspirase din eseul lui Herbert Spencer (1820-1903) a fost unul dintre cei mai entuziati susintori ai evoluionismului, teoria sa avnd la baz principiile lamarckiene. Cu toate acestea, teoria sa a avut parte de un restrns interes public - n parte, din cauza faptului c a fost considerat prea speculativ. Odat cu publicarea crii lui Darwin Originea speciilor n 1859, evoluia devenea fundamentul, principiul unificator pe baza cruia Spencer a cutat s edifice filozofia, psihologia i tiinele naturale. PSIHOFIZICA-NOUA PSIHOLOGIE EXPERIMENTALA 1.4. Psihofizica 1. Prezentarea momentului crucial al apariiei psihofizicii 2. Prezentarea contribuiei ntemeietorilor psihofizicii la apariia noii psihologii experimentale 3.1. Psihofizica i relaia ntre subiectiv i obiectiv Termenul de psihofizic se refer la studiul relaiei care se stabilete ntre proprietile fizice ale stimulilor i efectul psihologic al acestora n plan subiectiv intern. nceputurile psihologiei au fost caracterizate de speculaii i incertitudini n vederea naturii relaiei dintre obiectele din lume i percepia uman a acestora. Psihofizica implic studiul proprietilor fizice ale stimulilor i efectul acestora n plan subiectiv intern. De exemplu, o serie de unde sonore poate fi msurat prin vibraii i frecvene. Termenul de hertz este folosit ca i termen internaional ce este egal cu un ciclu pe secund. Cu ajutorul unui echipament adecvat, se poate prezenta o serie cu caracteristicile sale fizice. Una dintre cele mai importante descoperiri este c exist anumite valori la ambele extremiti care nu se pot nregistra n experiena subiectiv. n privina undelor sonore, o persoan tnr poate recepta ntre aproximativ 20 Hz i 20000 Hz. Cu alte cuvinte, exist praguri ale tonoalitilor nalte i joase. Msurarea acestor praguri ne aduce o deschidere mic a lumii subiective interne. O parte a cercettilor timpurii din domeniul psihofizicii se ndreptau spre cercetarea pragurilor nalte i joase a tuturor modalitilor senzoriale. Astfel de praguri au fost definite din punct de vedere operaional ca intensiti minime sau maxime nregistrate de un stimul care este detectat n 50% din cazuri.

14

3.2. Reprezentani marcani ai psihofizicii i studiile tiinifice ce au revoluionat psihologia Ernst Heinrich Weber(1795-1878) i-a desfurat cercetrile n domeniile anatomiei, psihologiei, fizicii i biologiei. mpreun cu fratele su a descoperit inhibarea inimii ca urmarea a stimulrii zonei periferice a nervului. n 1826 Weber i-a concentrat eforturile n studiile asupra simurilor pielii i a muchilor. Lucrarea sa de pionierat n acest domeniu s-a finalizat cu o lucrare considerat clasic n psihologia experimental, lucrare ce poart titlul Simul tactil . Weber a utilizat tehnica celor dou praguri pentru a evidenia sensibilitatea cutanat. Sensibilitatea variaz n funcie de partea corpului care este supus stimulrii. n cadrul experimentelor desfurate, Weber a observat c noi suntem mai puin sensibili dac cele dou puncte ale aparatului sunt aplicate longitudinal dect dac sunt puse perpendicular Gustave Theodor Fechner (1801-1878) a fost interesat att de domeniul filozofiei, ct i de cel tiinific. El a propus dou modaliti opuse de nelegere a universului. Pe de o parte a considerat fundamentele universului, incluznd fenomenele materiale, sub forma de materie inert, viziune materialist pe care a numit-o perspectiv nocturn. Pe de alt parte, a observat c se poate porni i de la premisa c materia organic are o component psihic, viziune numit i perspectiv diurn. Fechner spera s gseasc dovezi ale perspectivei diurne n experimentele din domeniul psihofizicii. Rudolph Hermann Lotze (1817-1873) a fost autorul Medizinische Psychologie oder Physiologie der Seele publicat n 1852, prima lucrare de psihologie fiziologic. Lotze a fost interesat de diverse domenii ale psihologiei, dar nu a avut o abordare sistematic. Lucrarea Schie de Psihologie publicat n 1881, Hermann Von Helmholtz(1821-1894) a fost unul dintre cei mai importani oameni de tiin i inventatori ai secolului al XIX-lea avnd contribuii importante n fizic, psihologie, i fiziologie. Helmholtz a respins ideea c forele vitale ale energiei misterioase influeneaz procesele fizice sau psihice. El considera c toate modificrile survenite n organism pot fi explicate prin intermediul legilor fizice. Percepia vizual. Cea mai important lucrare a lui Helmholtz, Ghidul de optic fiziologic reunete interesele sale pentru fizic, fiziologie i psihologie. Se folosete de fizic i fiziologie pentru a descrie caracteristicile fizice ale luminii, lentilele cristaline, corneea, refracia ochiului, mecanismele de acomodare i retina. Din punct de vedere psihologic trateaz subiecte precum iluziile, percepia adncimii i vederea colorat. Lucrarea abordeaz i domeniul opticii, Helmholtz fiind inventatorul oftalmoscopului, instrument ce fcea posibil examinarea retinei. n cadrul teoriei oftalmoscopului, Helmholtz descrie fenomenul prin care lumina care ajunge la retin este att absorbit ct i reflectat. Cu ajutorul instrumentului inventat de el s-au vzut pentru prima dat imagini i detalii anatomice ale retinei. Vederea cromatic. Una dintre primele teorii naturaliste asupra culorilor a fost elaborat de Aristotel n opinia cruia toate culorile rezult dintr-un amestec de lumin i ntuneric. Teoriile moderne asupra culorilor au fost Rspunsul a venit din partea psihologului Thomas Young (1773/1829) care a spus c toate culorile se produc prin variate combinaii de rou, verde i albastru (violet). El demonstrat existena a trei tipuri de structuri retiniene, fiecare dintre ele fiind sensibil la una dintre culorile primare. Culorile primare care intr n compoziia surselor de lumin sunt diferite de cele care intr n compoziia pigmentului. Pentru pigment se iau culorile

15

rou, galben i albastru. n prima jumtate a secolului al XIX - lea, Helmholtz realizase deja experimente asupra combinrilor de culori. Acustica i auzul. n lucrarea sa Asupra senzaiei undelor sonore Helmholtz expune teoria sa asupra auzului n ncercarea de a identifica structurile fiziologice specializate n perceperea nlimii undelor sonore. Wilhelm Maximilian Wundt (1832-1920) este considerat printele psihologiei experimentale moderne In 1881 Wundt a publicat primul numr al revistei Studii de psihologie. Imediat numele i-a fost schimbat n Studii de filozofie pentru a nu se crea confuzie ntre aceasta i o alt revist de parapsihologie care de asemenea purta numele de la Studii de psihologie. Revista lui Wundt constituia suport pentru lucrrile de cercetare desfurate n laboratorul de la Leipzig. STRUCTURALISMUL I FUNCTIONALISMUL

4.6. Structuralismul-Edward B. Tichener 4.7. Funcionalismul i rolul su n psihologie 4.1. Structuralismul Edward Bradford Tichner (1867-1927) discipol al lui Wundt, a adus psihologia experimental tiinific n Statele Unite. Prin urmare, exist similitudini ntre psihologia lui Wundt i cea a lui Titchner, dar exist i anumite diferene. 4.2. Funcionalismul i rolul su n psihologie Funcionalitii erau interesai att de tiin fundamental cat i de aplicaiile acesteia n viaa William James (1842-1910) a pornit de la sensibilitatea sa fa de oameni i problemele lor. Ceea ce a rezultat a fost o filozofie valid doar n aparen, o filozofie unic prin deschiderea fa de schimbare i prin dorina de a experimenta noi metode. Aceasta era o filozofie bine integrat n specificul gndirii americane nefiind nici pesimist, nici optimist ci n mare msur practic. Hugo Munsterberg (18631916) s-a remarcat prin studiul problemelor legate de psihologia judiciar, criminalistic, psihologie economic i organizaional. Cartea lui Munsterberg In boxa martorilor (1908) este clasic n psihologia criminalistic. Aceasta exploreaz probleme legate de subiecte precum mrturiile, metode de interogare, sugestibilitatea martorilor n tribunal i detectarea minciunii. n privina ultimului subiect, Munsterberg era contient de relaia dintre stimularea fiziologic i procesele emoionale. El credea ca procesele asociate cu spunerea unei minciuni pot fi detectate prin msurtori fiziologice precum respiraia i presiunea arterial. Stanley Hall (1844-1924) a explorat fiecare zon i relaie uman: genetica, copilria, adolescena, familia, educaia, i fenomenul religios. Hall nu a urmat un sistem strict psihologic cu definiii clare i reete metodologice rigide. James McKeen Cattell (1860-1944) este una dintre cele mai colorate i controversate figuri din istoria psihologiei. i-a croit drumul spre celebritate n aceast disciplin pe o rut neobinuit. .

16

Robert Sessions Woodworth (1869-1962) este privit n mod normal ca un funcionalist. El a preferat s se considere un psiholog experimentalist care caut s neleag relaiile efect-cauz dintre experien i comportament. Contribuiile publicate ale lui Woodworth aduse psihologiei au fost stabilite la 200 de lucrri i 10 cri. Dei a adus contribuii substaniale n multe domenii, trei dintre acestea sunt de remarcat. Alfred Binet (1857-1911!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!), nu este asociat cu nici un sistem psihologic dominant, dar n biografia sa scris de Wolf (1973), aceasta a afirmat c el era de fapt total cucerit de terminologia i perspective funcionalist, de preocupri n legtur cu natura contiinei, i de nevoia studiilor comparative i evolutive

PRINCIPALELE CURENTE ALE PSIHOLOGIEI MODERNE PSIHOLOGIA N ROMNIA

BEHAVIORISM I NEOBEHAVIORISM Coninuturi: 1.1. Precursorii behaviorismului: coala rus de reflexologie (I.M. Secenov, I.P. Pavlov), E.L.Thorndike 1.2. ntemeierea behaviorismului : J.B.Watson 1.3. Neobehaviorismul : Cl. Hull, E. Guthrie, Ed. Tolman, B. Skinner 1.1 Precursorii behaviorismului!!!!!!!!!!!!!!! I.N. Secenov (1829-1905) este autorul lucrrii Reflexele creierului, publicat n 1863. Aceast lucrare este considerat drept prima ncercare de constituire a unei psihologii bazat numai pe fiziologie. Secenov este considerat drept printele fiziologiei ruse; formaia sa iniial a fost de inginer militar, apoi a efectuat studii medicale la Moscova i n Germania cu marii fiziologi ai vremii: H.Helmholtz, J. Mller, E. DuBois. A lucrat ca profesor i cercettor la St. Petesburg, Moscova i Odesa. Secenov este un precursor al behaviorismului ntruct consider c activitatea psihic a omului i gsete expresia n stimulii din exterior. El a dorit s realizeze o psihologie obiectiv bazat pe metode tiinei naturale. Autorul consider c procesele psihice constituie o expresie a funciilor sistemului nervos central, iar fiziologia emisferelor cerebrale constituie cheia analizei tiinifice a fenomenelor psihice I.P. Pavlov (1849-1936) a urmat seminarul teologic n oraul natal Riazan, apoi studii n domeniul tiinelor naturale la Universitatea din St. Petesburg; a urmat Academia militara medico-chirurgical obinnd doctoratul n medicin. n 1890 Pavlov devine profesor i director al seciei de fiziologie din Institutul de medicin experimental. ntreaga sa activitate se va desfura n cadrul acestui institut i dup cum arta Pavlov de aici nainte am avut o via linitit alctuit din evenimente obinuite, familiare i de laborator Pavlov, I.P. (1953

17

E.L.Thorndike (1874-1949) este considerat ca un predecesor important al behaviorismului. A obinut doctoratul la Universitatea Columbia, New York, 1898, i a lucrat la acesta universitate pn n 1941; a fost preedinte al Asociaiei Americane de Psihologie (A.P.A.) n 1912. Teza sa de doctorat a fost publicat sub titlul Inteligena animal, reunind studii clasice n psihologia nvrii i reprezentnd fundamentele unei noi teorii a nvrii: conexionism. 1.2 ntemeierea behaviorismului: !!!!!!!!!!!!!!!!!!! J.B.Watson (1878-1958) a urmat studiile la Universitatea Furman, apoi i-a luat doctoratul la Universitatea din Chicago, unde au debutat i cercetrile sale i unde a fost numit ca asistent de laborator. n 1908 a fost numit la catedra de psihologie a Universitii John Hopkins fiind privit ca unul dintre cei mai promitori tineri psihologi din Statele Unite. Domeniul central al cercetrilor sale era comportamentul animal. ntre continuatorii lui Watson n spiritul behaviorismului clasic putem s-i amintim pe Max Meyer, W. McDougall, E. Holt, A. Weiss, W. Hunter, K. Lashley. Lucrrile sale de baz sunt Teoria matematico-deductiv a nvrii mecanice (1940), Principiile comportamentului (1943), Esenele comportamentului (1951), Un sistem comportamental (1952). Hilgard i Bower (1974) vorbesc despre Hull i teoria sistematic a comportamentului. Conceptul central al teoriei lui Hull este deprinderea. Pe aceast linie constatm o continuitate cu lucrrile lui Thorndike i Watson. Neobehaviorismul modific schema iniial S-R introducnd termenul O prin care se desemneaz organismul i ceea ce se ntmpl cu acesta astfel nct rspunsul nu va depinde ntr-o manier simplist de stimul ci i de organism. Acest termen mediator ntre S i R se refer la istoria nvrii anterioare, programele de deprivare senzorial, injectarea de droguri ca variabile experimentale. Tot ceea ce se ntmpl la nivelul organismului trebuie sa fie luat n consideraie n structura experimentului ca variabil intermediar. Edwin Guthrie (1886-1959) i-a desfurat activitatea la Universitatea din Washington i a fost puternic implicat n aplicaiile psihologiei n primul i al doilea rzboi mondial. n al doilea rzboi mondial a fost eful psihologilor n Divizia Maritim a Oficiului Informaiilor de Rzboi. Guthrie s-a fcut cunoscut prin modelul condiionrii prin contiguitate. A fost un Edward Tolman (1886-1957) i-a desfurat ntreaga activitate la Universitatea Berkeley din California. Tolman dezvolt un behaviorism cognitiv, focalizat pe o observaie obiectiv, pe comportamente globale proprii activitii de zi cu zi. Tot el i-a denumit sistemul ca un behaviorism intenional, urmrind finalitatea comportamentului. Termenul de cognitiv se refer la abiliti precum capacitatea de discriminare, simul locaiei i al cauzalitii precum i capacitatea de a dezvolta expectane (ateptri). Burrhus Skinner (1904-1990) a fost marcat profund de lucrrile lui Pavlov i Watson. A activat la Universitatea din Minnesota, Indiana i Harward unde a lucrat cea mai mare parte din timp. S-a bucurat nc din timpul vieii de o recunoatere unanim n lumea academic american i internaional, psihologia american plasndu-l de ani buni pe primul loc al psihologilor din lumea ntreag.

GESTALTISMUL PSIHILOGIA FORMEI 2.1 ntemeietorii gestaltismului: M. Wertheimar, W. Khler, K. Koffka

18

2.2 Contribuiile gestaltismului la dezvoltarea psihologiei percepiei, gndirii, rezolvrii de probleme 2.3 Continuatori ai Gestaltismului: K. Lewin i teoria cmpului; S. Asch, M. Sherif i teoria conformismului i supunerii la normele grupului; K. Duncker i teoria fixitii funcionale.

2.1 ntemeietorii Gestaltismului Gestaltismul este un curent psihologic ce apare la nceputul secolului XX n Austria i Germania. Acest curent constituie o reacie mpotriva asociaionismului i behaviorismului. Cuvntul Gestalt nseamn form, configuraie. Acest curent a fost numit i Psihologia formei sau coala de la Berlin. ntemeietorii Gestaltismului sunt Max Wertheimar, Wolfang Khler i Kurt Koffka. Max Wertheimar (1980-1943) s-a nscut n Praga unde a i urmat studiile universitare, studii juridice dar cu o larg orientare spre filozofie, muzic, psihologie i fiziologie. Se pare c ntre profesorii si a fost Wolfang Kohler (1887-1967) s-a nscut n Estonia, dar formarea sa gimnazial i universitar s-au realizat n Germania, diploma n filozofie la Universitatea din Berlin. ntre 1913 i 1920 a fost directorul staiei de cercetri asupra antropoidelor de pe insula Tenerife din arhipelagul insulelor Canare Kurt Koffka (1886-1941) s-a nscut la Berlin unde a urmat i studiile universitare i a fost influenat ca i ceilali doi corifei ai gestaltismului de personalitatea lui C. Stumpf. Relaiile sale cu lumea universitar american au fost foarte strnse astfel c dup o activitate universitar n Germania, din 1927 pn la moartea sa i-a continuat cariera universitar n Statele Unite. 2.2 Contribuiile gestaltismului la dezvoltarea psihologiei percepiei, gndirii, rezolvrii de probleme Gestaltismul a aprut pe fondul unor mai vechi preocupri in psihologia german dedicat unei abordri globale i structurale a vieii psihice. Concepia asociaionist era din ce n ce mai mult criticat datorit elementarismului ei i a modului mecanicist de abordarea a organizrii vieii psihice. Cel mai important precursor al gestaltismului este psihologul vienez Christian von Ehernefels care M. Wertheimer va realiza n 1900, ntr-o cafenea din Viena, un experiment celebru menit s ilustreze noua concepie psihologic. El a fixat dou becuri pe un suport dispuse orizontal la o distan de circa doi metri i aprinzndu-le succesiv a crescut Cercetrile lui Khler asupra cimpanzeilor au conturat un mod cu totul diferit de abordare a studiului comportamentului animalelor. n schimb gndirea productiv rezult din idei, realizri i intuiii noi. Wertheimer a ncercat s explice cum funcioneaz gndirea productiv i a fcut apel la biografia unor mari savani, ncercnd s demonstreze faptul c acest tip de gndire se caracterizeaz prin disponibilitatea pentru soluii alternative, prin capacitatea de a restructura i reorganiza datele unei probleme pornind de la o imagine global asupra acesteia. Iat un exemplu dat de ctre autor, o problem rezolvat de marele matematician Gauss la vrsta de ase ani: se d urmtoarea adunare 1+2+3+4+5+6+7+8+9+10=? Viitorul mare matematician a dat rapid soluia i a explicat i modul n care a rezolvat problema: el s-a uitat la ntregul ir de numere i a constat c adunarea numerelor extreme ofer cinci grupuri ale numrului 11 (1+10=11, 2+9=11; 11*5=55).

19

K. Koffka n lucrarea sa Dezvoltarea minii a aplicat principiile formei la evoluia intelectual a copilului. 2.3 Continuatori ai Gestaltismului ntemeietorii gestaltismului au avut contribuii mai importante n domeniile percepiei , gndirii, nvrii si dezvoltrii. Dar noua psihologie a formei a deschis perspective mult mai largi care au condus la abordarea i altor teritorii ale vieii psihice. Kurt Lewin !!!!!!!!!!!!!!!!(1890-1947) a extins zona de interes a psihologiei formei n domeniile motivaiei, personalitii, psihologiei sociale i rezolvrii conflictelor. A urmat studiile la Universitatea din Berlin unde i-a susinut doctoratul, apoi a fost nrolat n armata german i a luptat n primul rzboi mondial, a fost rnit, decorat. Experiena rzboiului are ecouri n teoriile sale de mai trziu, n concepte cum ar fi grani, for, zon, cmp. Karl Duncker (1903-1940)!!!!!!!!!!!!! s-a nscut n Germania, a urmat studiile n Germania, dar i n Statele Unite. i-a luat doctoratul n psihologie la Universitatea din Berlin, unde a rmas n cadrul Institutului de psihologie condus de ctre Khler pn n 1935 cnd a fost nevoit s emigreze n Anglia, iar apoi, din1938 n Statele Unite. !!!!!!!!!!!!!Solomon Asch (1907-1996) s-a nscut a Varovia iar n 1920 a emigrat n Statele Unite i n anii 40 s-a alturat grupului lui Wertheimar i cercetrilor asupra gndirii productive. Contribuia cea mai important a lui Asch o constituie cercetrile sale asupra conformismului. !!!!!!!!!!!!!Muzafer Sherif (1906-1988) este psiholog american, de origine turc. Contribuiile sale sunt remarcabile pe aceeai linie deschis de ctre S. Asch. Sherif a demonstrat conformismul prin experimentele sale asupra efectului autocinetic. Acest efect apare n condiii de obscuritate cnd o lumin fixat cu privirea este perceput deplasndu-se ntr-o direcie sau alta. PSIHANALIZA 3.1. Personalitatea lui S. Freud i concepia sa asupra organizrii psihicului 3.2 Contribuiile majore ale psihanalizei: incontientul, structura personalitii, mecanismele de aprare ale Eu-lui, stadiile dezvoltrii psihosexuale, terapie psihanalitic 3.3 Psihologia analitic: C. G. Jung 3.4. Psihologia individual: A. Adler 3.5 Neopsihanaliza: K. Horney, E. Fromm, H. Murray

3.1 Personalitatea lui S. Freud i concepia sa asupra organizrii psihicului Psihanaliza este poate mai mult dect oricare dintre curentele psihologice legat de personalitatea ntemeietorului ei, Sigmund Freud (1856-1939). 3.2 Contribuiile majore ale psihanalizei Mecanismele de aprare ale Eu-lui joac un rol decisiv n ndeplinirea misiunii pe care Eu-l o are n echilibrarea raporturilor dintre Sine i Supraeu. 3.3 Psihologia analitic

20

C. G. Jung (1875-1961) s-a nscut n Elveia, a studiat medicina la Basel i s-a specializat n psihiatrie. n 1907 se ntlnete cu Freud i cei doi savani leag o colaborare strns de tip paternalist: 3.4. Psihologia individual Alfred Adler (1870-1937) s-a nscut la Viena . A studiat medicina la Universitatea din Viena. A colaborat cu Freud vreme de nou ani fr a fi tot aa de apropiat ca i Jung. n 1911 a rupt legturile cu psihanalitii i a fondat Societatea de psihologie a individualitii. A introdus consilierea i formare de grup, iar din 1926 a ntreprins lungi turnee de conferine n Statele Unite i n alte ri europene. Concepia lui Adler pune n centrul ei complexul de inferioritate i sentimentul de inferioritate. 3.5 Neopsihanaliza Karen Horney (1885-1952) s-a nscut n Germania i la vrsta de 41 de ani a divorat i a emigrat n Statele Unite. A urmat stagii de formare n psihanaliz iar n Statele Unite a fost apropiata de E. Fromm i H.S. Sullivan. Contribuia lui K. Horney este remarcabil n ceea ce privete psihologia feminin. Autoarea considera c inhibarea feminitii este rezultatul refuzului condiiei de femeie i are ecouri i la nivelul sexualitii acesteia. Erich Fromm (1900-1980) nscut n Germania a studiat la Heidelberg psihologia, sociologia i filozofia; stagii n psihanaliz la Mnchen i Berlin fiind apropiat iniial de psihanaliza clasic. Henry Murray (1893-1969) nscut la New york a urmat cursurile la Universitatea Harvard, apoi la Faculatea de Medicin a Universitii Columbia. Impresionat de cartea lui Jung Tipurile psihologice, a nceput s fie preocupat de factorii psihologici implicai n simptomatologia pacienilor si. PSIHOLOGIA UMANIST I PSIHOLOGIA TRANSPERSONAL Continuturi: 4.1. Precursorii umanismului: W. James, Existenialismul, Fenomenologia 4.2 ntemeietorii psihologiei umaniste: A. Maslow, G. Allport, C. Rogers, i contribuia lor la dezvoltarea noii orientri n psihologie i terapie 4.3 Psihologia transpersonal ca prelungire i amplificare a psihologiei umaniste: S. Grof i K. Wilber

4.1. Precursorii umanismului Psihologia umanist s-a afirmat pe la jumtatea secolului al XX-lea ca o reacie la behaviorism i psihanaliz William James este considerat cel mai important precursor al psihologiei umaniste. El a sperat c psihologia va schimba lumea i a fost preocupat de aplicarea cesteia n viaa de zi cu zi n problemele de educaie si de munca, precum si la persoanele care sufereau de afeciuni emoionale

21

Miguel de Unamuno (1864-1936) filozof spaniol, reprezentant al existenialismului, i-a ndreptat toat atenia n studierea a ceea ce numea elomul n carne i oase. Dup opinia sa tiinele i filozofia cunosc o decaden datorit multiplelor specializri care blocheaz imaginea de ansamblu Soren Kierkegaard (1813-1855) filozof danez, unul dintre fondatorii existenialismului. Kierkegaard vorbete despre trei moduri de existen: estetic, etic i religios. Modul estetic este dominat fie numai de scopuri senzuale fie numai de scopuri intelectual raionale. Modul etic de existen se Martin Heidegger (1889-1976) este probabil cel mai important i original reprezentant al existenialismului. Capodopera Edmund Husserl (1859-1938) este considerat fondatorul fenomenologiei. n acest context micarea filozofic fenomenologic tinde s se ocupe de tot ceea ce face parte din experiena personal. 4.2 ntemeietorii psihologiei umaniste: Abraham Maslow (1908-1970 ) s-a nscut la New York , a urmat Universitatea din Wisconsin, iar apoi activitatea academic la Universitatea Columbia, New York. Lucrarea sa cea mai cunoscut este Motivaie i personalitate (1954). Gordon Allport (1897-1967) a studia psihologia la Universitatea Harvard i a desfurat o activitate academic la aceast universitatea timp de 40 de ani. Este considerat cel mai important personolog iar lucrrile sale privitoare la personalitate sunt cunoscute n ntreaga lume: Carl Rogers (1902-1987) este cel care a mplinit curentul umanist i i-a conferit o orientare aplicativ cu o influen extraordinar n domeniul terapiei. Este fondatorul terapiei nondirective, apoi a celei centrate pe client i, n final al terapiei centrat pe persoan. A ntemeiat Centrul pentru studiul persoanei n California. A fost preedintele Asociaiei Americane de Psihologie n 1947. 4.3 Psihologia transpersonal ca prelungire i amplificare a psihologiei umaniste Psihologia transpersonal este o continuare a psihologiei umaniste, iar A. Maslow drept fondator al acestui curent. n 1969 a ntemeiat Asociaia American de Psihologie Transpersonanal, mpreun cu Carl Rogers, Viktor Frankl, Antony Sutich, Stanislav Grof, Jim Fadima. Asociaia a editat Journal of Transpersonal Psychology. Apoi a fost nfiinat Asociaia Transpersonal Internaional (A.T.I.). n Romnia a fost nfiinat Asociaia Romn de Psihologie Transpersonal (conform pagini web a A.R.P.T.). Stanislav Grof , unul dintre fondatori, consider psihologia transpersonal ca o ramur a psihologiei care reunete i accept spiritualitatea ca pe o dimensiune important a sufletului omenesc. Psihologia transpersonal studiaz i trateaz ntregul spectru al experienelor umane, inclusiv diferitele niveluri i zone ale psihismului care devin manifeste sub forma unor stri de contiin modificat. Ken Wilber , unul dintre ntemeietorii psihologiei transpersonale consider c personalitatea este expresia unor nivele multiple ale contiinei unitare. UNITATEA DE PSIHOLOGIA COGNITIV

22

5.1. Precursorii ai cognitivismului: W. Khler, K. Duncker, E. Tolman; teoria informaiei: G. Miller, A. Newell, H. Simion; N. Chomsky i teoria gramaticilor generative, G. Kelly i teoria constructelor personale 5.2 Epistemologia genetic i dezvoltarea cognitiv: J. Piaget 5.3 ntemeierea psihologiei cognitive: U. Neisser; teme majore n psihologia cognitiv contemporan: modelele memoriei, rezolvarea de probleme i inteligena artificial, cogniia social, memorie i validitate ecologic 5.1. Precursorii ai cognitivismului W. Khler i cercetrile sale asupra inteligenei la animale au semnalat rolul intuiiei ca procesare spontan de informaie n urma creia, prin restructurri ale reprezentrilor interne asupra relaiei dintre obiectul scop i obiectul mijloc se produce un rspuns aparent spontan dar care rezult dintr-o prelucrare informaional de tip procesual. Cercetrile lui K. Duncker asupra fixitii funcionale i mai ales cele asupra analogiei au fost preluate n psihologia cognitiv modern demonstreaz felul n care reprezentarea mental dintr-o anumit situaie este transferat ntr-o nou situaie i poate s produc o rezolvare a problemelor prin analogie. Behavioristul E. Tolman a adus n prim plan cercetri cu un puternic suport cognitivist. El a introdus termenul de hart mintal, sugernd existena unei reprezentri mintale a structurilor spaiale care acioneaz ntr-o manier latent n procesul rezolutiv. Conceptul de hart mintal este intens utilizat n psihologia cognitiv . Teoria informaiei i cercetrile lui G. Miller, A. Newell i H. Simon au ajuns la rezultate remarcabile n ceea ce privete logica computerelor. Psiholingvistica dezvoltat de ctre N. Chomsky a dezvoltat modelul gramaticilor generative. Dup Chomsky nucleul limbii se definete printr-o mulime de propoziii (structura logic-propoziional) obinute n urma Teoria constructelor personale elaborat de ctre G. Kelly este o anticipare asupra abordrii cognitivite a personalitii. Constructele constituie modaliti personale de a percepe i interpreta evenimentele; ele sunt reprezentri cognitive, modele cognitive ale unor realiti. 5.2 Epistemologia genetic i dezvoltarea cognitiv!!!!!!!! Aportul i contribuia remarcabil a cercetrilor lui J. Piaget i a colii sale numit i structuralism genetic constituie o anticipare a modelrilor cognitive privitoare la asimilarea i dezvoltarea structurilor cognitive. Ideea organizrii activitii mentale n structuri operatorii i scheme mentale trimite la conceptele fundamentale ale gestaltismului. 5.3 ntemeierea psihologiei cognitive i temele ei majore Momentul formal al ntemeierii psihologia cognitive este publicarea lucrrii Psihologia cognitiv de ctre U. Neisser !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!n 1967. n aceast lucrare autorul a sistematizat rezultatele cercetrilor realizate n anii 50 -60 de ctre precursorii mai sus amintii. Noua orientare cognitivist a ctigat teren ntr-o manier rapid fiind favorizat mai ales de progresele din domeniul ciberneticii i neurologiei. Tema dominant a psihologiei cognitive este metafora procesrii informaiei care pornete de la premisa c procesele mintale opereaz ntr-o manier asemntoare cu un calculator. Mai departe, organismul este vzut ca un sofisticat procesor de informaii.

23

Abordarea memoriei i modelele acesteia constituie una dintre temele predilecte ale psihologiei cognitive. Amintim aici modelul lui Atkinson i Shiffrin(1968) care trateaz memoria din perspectiva celor trei module: registrul senzorial, memoria de scurt durat i memoria de lung durat. Apoi Craik i Lockhart (1972) au propus modelul nivelelor de procesare n memorie. Astfel encodarea superficial a unui stimul va fi uitat mult mai repede dect encodarea informaiei semnificative care suport un nivel de procesare profund. n abordarea rezolvrii problemelor se propune un nou mod de interpretare a strategiilor algoritmice i celor euristice, din perspectiva inteligenei artificiale. Sunt remarcabile cercetrile lui Newel, Shaw i Simon ca i cele ale lui Khaneman si Tversky. Asocierea dintre informatic i psihologie a condus la avansarea unor modele interesante cum ar fi cel al procesrii paralele. Creierul uman pare compatibil cu acest model ntruct informaia este procesat prin intermediul reelelor pe mai multe nivele simultane. PSIHOLOGIA N ROMNIA 6.1 Evoluia gndirii psihologice n rile Romne pn n a doua jumtate a secolului al XIX-lea: cronicarii, Nicolae Milescu, Dimitrie Cantemir, Constantin Cantacuzino, Vasile Conta, Titu Maiorescu, tefan Michilescu, Constantin Leonardescu 6.2 ntemeierea psihologiei n Romnia ca tiin experimental: Eduard Gruber, Nicolae Vaschide, Constantin Rdulescu-Motru, 6.3 Perioada de avnt a psihologiei romneti (1920-1948): Florian tefnescu Goang, Mihai Ralea, Ioan Nestor, George Bontil, Gheorghe Zapan, Nicolae Mrgineanu, Alexandru Roca, Vasile Pavelcu, Ion Holban

1. Prezentarea principalelor momente n evoluia conceptelor psihologice n Romnia 2. Analiza contribuiilor principalelor personaliti, coli i curente la dezvoltarea psihologiei romneti 6.1 Evoluia gndirii psihologice n rile Romne pn n a doua jumtate a secolului al XIX-lea Gndirea psihologic n cultura romneasc este prezent prin descrieri caracterizri psihologice, portretizri, unele elemente de psihologie social ncepnd de la cronicari sau mari nvai. Nicolae Milescu n jurnalul sau de cltorie n China realizeaz observaii pertinente de natur psihologic asupra oamenilor si obiceiurilor. Dimitrie Cantemir realizeaz tablouri vii psihosociale ale vremii sale i chiar elemente de psihologie a vrstelor n care arat rolul deprinderilor din copilrie n formarea personalitii. Constantin Cantacuzino se pare c a fcut studii superioare cuprinznd i elemente de psihologie n Italia. Vasile Conta realizeaz o prim abordarea sistematic a unor probleme de psihologie n lucrarea sa Teoria fatalismului (1875). Titu Maiorescu era la curent cu cercetrile din domeniul psihologiei desfurate mai ales n Germani. Maiorescu a scris manuale universitare de filozofie n care trateaz i problemele psihologice dar nu a realizat cercetri proprii n domeniul psihologiei. Concepia sa filozofic i psihologic era puternic influenat de filozofia lui Kant.

24

tefan Michilescu a fost unul dintre primii i cei mai remarcabili profesori de psihologie. Inspirndu-se din progresele psihologiei moderne va scrie n 1892 Introducere n psihofizic. Lucrarea sa a avut o importan remarcabil n formarea la studenii romni a unor concepii tiinifice experimentale despre viaa psihic. Constantin Leonardescu a fost i el unul dintre cei mai importani profesori de filozofie i psihologia de la Universitatea din Iai. 6.2 ntemeierea psihologiei n Romnia ca tiin experimental!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Eduard Gruber la Universitatea din Iai elaboreaz primul su studiu de psihologie n 1886. Utiliznd introspecia el urmrete procesul de reactualizare n memorie a denumirii unei flori i ajunge la concluzia c n procesul reamintirii particip imagini vizuale, auditive i motorii cu grade variate de contientizare. M. Bejat (1972) i Al. Roca i M. Bejat (1976) realizeaz o analiz detaliat a procesului de constituire a noii psihologii tiinifice n Romnia. Eduard Gruber va prezenta n 1889 la Leipzig primele rezultate ale cercetrii sale privind audiia colorat (sinestezie). Apoi i va susine doctoratul cu Wundt n laboratoarele din Leipzig avnd drept tem luminozitatea specific a culorilor. Nicolae Vaschide (1873-1907) a fost decisiv marcat de conferinele inute de psihologul francez Alfred Binet n 1905 l a Universitatea din Bucureti. Constantin Rdulescu-Motru (1868-1957) dup obinerea licenei n filozofie ia continuat studiile la Paris timp de un an i apoi la Leipzig n laboratorul lui Wundt timp de trei ani. i-a susinut aici doctoratul cu teza Despre dezvoltarea teoriei lui Kant asupra cauzalitii n natur. Dup cum rezult din analiza detaliat realizata de ctre M. Bejat (1972) Rdulescu-Motru a audiat la Paris i la Leipzig marii profesori de psihologie ai vremii i a lucrat inclusiv n laboratorul de psihofiziologie de la Sorbona chiar de la nfiinarea acestuia. Aici realizeaz i primele sale cercetri de psihologie experimental. 6.3 Perioada de avnt a psihologiei romneti (19201948!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Florian tefnescu-Goang (1881-1958) dup obinerea licenei la Facultatea de Filozofie i Litere din Bucureti i patru ani de activitate ca profesor, n 1908 pleac la studii n Germania, la Leipzig, unde va sta timp de trei ani. Lucreaz in Institutul de psihologie a lui Wundt i n 1911 obine titlul de doctor n filozofie cu o tem legat de Cercetri experimentale asupra simului cromatic, publicat n revista lui Wundt. n 1919 va ocupa catedra de psihologie de la Universitatea din Cluj, nou nfiinat dup Unire. Astfel trei dintre elevii romni a lui Wundt au nfiinat laboratoarede psihologie experimental n Romnia: Eduard Gruber la Iai, Radulescu-Motru la Bucureti i tefnescu-Goang la Cluj. Mihai Ralea (1896-1964) a obinut licena n filozofie i litere i licena n drept la Universitatea din Iai 1918, apoi a plecat la Paris unde a obinut titlul de doctor n tiine economice i politice, apoi titlul de doctor n litere. S-a acordat o atenie deosebit metodelor de investigaie a aptitudinilor i inteligenei fiind adaptate teste de inteligen utilizate pe plan internaional, probe de reprezentare spaial, flexibilitate mental, temperament sau personalitate. n aceast privin s-au remarcat G.Bontil, N.Mrgineanu, I.Nestor, M.Peteanu, Al.Roca, Ghe.Zapan. Sunt abordate probleme de psihologia nvrii i aplicaii ale psihologiei n

25

oficiile de orientare colar: D.Salade, I.Holban, N.Mrgineanu, Gh.Zapan, s.a. De asemenea s-au abordat i problemele persoanelor cu handicap: Al.Roca, Florica Bagdasar, dar i aspecte psihologice ale educaiei copiilor supradotai: I.Rusu. Psihologia social este abordat mai ales n lucrrile lui M. Ralea i Fl. tefnescu-Goang.

26


Recommended