+ All Categories
Home > Documents > Informatica Generala Aplicata 2014

Informatica Generala Aplicata 2014

Date post: 16-Nov-2015
Category:
Upload: hospitalbucharest
View: 53 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
im
255
CUPRINS MANUAL INFORMATICA JURIDICA COMPONENTE INFORMATICE 1. Calculatorul personal ( personal computer – PC) 1.1. Ce este un PC 1.2. Principalele componente ale PC-ului Procesorul ; Memoria (în contextul stocării) ;Memoria interna ; Discheta ; Hard-discul ; Unitatea CD-ROM ; Monitorul ; Tastatura ; Mouse-ul ; Imprimanta Scanner-ul ; Multimedia 1.3. TEST AUTOEVALUARE 2. Windows 2.1. Inceputul Pornirea Lansarea unui program Ce este o fereastra ? Maximizarea si restaurarea Minimizarea Redimensionarea unei ferestre Mutarea unei ferestre Inchiderea ferestrei 2. 2. Optiunile Bara de “menu” si “menu”-urile Optiunile de “menu”-uri Simbolurile de “menu” Comenzile de tastatura Casetele de dialog
Transcript

CUPRINS MANUAL INFORMATICA JURIDICA

COMPONENTE INFORMATICE

1. Calculatorul personal ( personal computer PC)

1.1. Ce este un PC1.2. Principalele componente ale PC-ului

Procesorul ; Memoria (n contextul stocrii) ;Memoria interna ; Discheta ;

Hard-discul ; Unitatea CD-ROM ; Monitorul ; Tastatura ; Mouse-ul ; Imprimanta

Scanner-ul ; Multimedia1.3. TEST AUTOEVALUARE

2. Windows

2.1. Inceputul

Pornirea

Lansarea unui program

Ce este o fereastra ?

Maximizarea si restaurarea

Minimizarea

Redimensionarea unei ferestre

Mutarea unei ferestre

Inchiderea ferestrei

2. 2. Optiunile

Bara de menu si menu-urile

Optiunile de menu-uri

Simbolurile de menu

Comenzile de tastatura

Casetele de dialog

Separatorii

Butoanele de comanda

2. 3. Multitaskig si taskbar

Taskbar-ul

Schimbarea ferestrelor

Ferestrele active

Aranjarea

Inchiderea

Mutarea taskbar-ului

Redimensionarea taskbar-ului

Taskbar on top

Ascunderea taskbar-ului

Lipsa taskbar-ului

Multitasking

2. 4. Fisiere si foldere

Generalitati

My Computer

Ce este in My Computer ?

Folderele (directoarele)

Deschiderea folderelor

Deschiderea unui fisier

Windows Explorer

Arborii si ramurile

Explorarea

Ramificarea

Organizarea fisierelor

Crearea unui folder

Foldere in foldere

Mutarea unui fisier

Copierea unui fisier

Copierea pe un disc flexibil

Redenumire fisierelor

Gasirea si stergerea fisierelor

Gasirea fisierelorAti uitat numele unui fisier ?

Stergerea unui fisier

Recycle Bin

Golirea lui Recycle Bin

2.5. Help

Pornirea Help-ului

Cuprinsul (Contents)

Indexarea

Cautarea (Find)

Pornirea Find-ului

2.6. TEST AUTOEVALUARE

3. Caracteristici fundamentale si noutati Office 2007

3.A.Noutati aduse de Office 2007

1. Interfata de utilizare

2. Tipuri noi de fisiere

3. Noi caracteristici si modificari

3.B. Aspecte fundamentale Office 2007

1. Lansarea aplicatiilor Office 2007

2. Crearea unui document

3. Deschiderea documentelor

4. Salvarea documentelor

5. Inchiderea documentelor

6. Utilizarea ferestrelor

7. Setarea marimii

8. Utilizarea Office 2007 clipboard

9. Imprimarea documentelor

10. Iesirea din programul Office 20073.C. Aplicatiile Office 2007 (prezentare succinta)

1. Microsoft Office Word 2007

2. Microsoft Office Excel 2007

3. Microsoft Office PowerPoint 2007

3.D.TEST AUTOEVALUARE

4 . Word pentru Windows4.1. Generalitati

4.2. Aciuni asupra textului i caracterelor

4.3. Aciuni asupra diagramelor

4.4. Obiectele grafice (desenele)

4.5. Aciuni asupra tabelelor4.6. Paginarea4.7. Fisiere4.8. TEST AUTOEVALUARE

5. Excel pentru Windows

5.1. Orientarea documentelor excel

5.2. Operarea asupra foilor de calcul

5.3. Folosirea formulelor ntr-o foaie de calcul

5.4. Alinierea datelor i alegerea unui format

5.5. Construirea graficelor

5.6. Tiparirea informatiilor cuprinse in documentele EXCEL

5.7. TEST AUTOEVALUARE

6. PowerPoint pentru Windows

6.1. Interfata PowerPoint

6.2. Ofice button

6.3. Banda tabulatoarelor

6.4. Utilizarea diferitelor vizualizari

6.5. Crearea unei vizualizari

6.6. Crearea unei album foto (aplicatie PowerPoint)

6.7. TEST AUTOEVALUARE

7. Internet-ul

7.1. Ce este Internet-ul ?

7.2. Ce gseti pe Internet ?

7.3. Cum funcioneaz internet-ul ?

7.4. Echipamentul esenial (minimal)

7.5. Obinerea accesului la internet

7.6. Conectarea i deconectarea accesului la internet

7.7. World wide web (web)

7.8. Pagini Web

7.9. Explorarea Web-ului

7.10. Expertul surfing

7.11. Grupurile de stiri

7.12. Corespondenta cu grupurile de stiri

7.13. Pota electronic (e-mail)

7.14. Fiiere prin internet

7.15. Cyberchat-ul

7.16. TEST AUTOEVALUARE

8. Virusii PC-urilor8.1. Ce este un virus ?

8.2. Poveti despre virui

8.3. Creatorii de virui

8.4. Programe de ntreinere ?

8.5. Inceputuri

8.6. Virusul SIDA un cal troian8.7. B u g u r i

8.8. Macrovirui periculoi

8.9. Tipuri de virusi

8.10. Prevenire i tratament

8.11. Descoperirea amprentei virusului

8.12. Controlul de integritate

8.13. Programe antivirus

8.14. Dezinfectarea

8.15. TEST AUTOEVALUARE

COMPONENTE JURIDICE

9. Criminalitatea informatica, dupa metodologia Uniunii Europene9.1. Consideratii generale

9.2. Infraciuni svrite prin calculator [Cf. Recomandrii C. E. nr. R(89)9]

Actorii infraciunilor svrite cu ajutorul calculatorului

Victima infraciunilor svrite prin calculator

Tehnologia informatic versus drepturile i libertile individuale

Protecia persoanelor n societatea informatizat

Calculatorul i securitatea naional

9.3. Reglementarea criminalitatii informatice dupa metodologia Uniunii Europene

Lista minimal a infractiunilor savarsite prin calculator

9.4. Frauda informatic.

9.5 Falsul informatic.

9.6. Prejudiciile aduse datelor sau programelor pentru calculator.

9.7. Sabotajul informatic.

9.8. Accesul neautorizat.

9.9. Interceptarea neautorizat.

9.10.Reproducerea neautorizat de programe protejate pentru calculator.

9.11.Reproducerea neautorizat a unei topografii protejate.

Lista facultativ a infractiunilor savarsite prin calculator

9.12.Utilizarea neautorizat a unui calculator.

9.13.Utilizarea neautorizat a unui program de calculator.

9.14.Alterarea datelor sau programelor pentru calculator.

9.15.Spionajul informatic.9.16. TEST AUTOEVALUARE

10. Criminalitatea informatica in Romania

10.1. Conceptul de criminalitate informatic

10.2. Infraciuni svrite cu ajutorul sistemelor informatice

10.3. Infraciuni svrite prin intermediul sistemelor informatice

10.4. Infraciuni contra confidenialitii i integritii datelor i sistemelor informatice (dupa Legea criminalitii informatice)

a. acces ilegal la un sistem informatic;

b. interceptare ilegal a unei transmisii de date informatice;

c. alterare a integritii datelor informatice;

d. perturbare a funcionrii sistemelor informatice;

e. realizarea unor operaiuni ilegale cu dispozitive sau programe informatice.

10.5. Infraciuni informatice (dupa Legea criminalitii informatice)

a. fals informatic;

b. fraud informatic.

10.6. Pornografie infantil prin sisteme informatice (ca infractiune) (dupa Legea criminalitii informatice)

a. pornografie infantil prin intermediul sistemelor informatice.

10.7. Permiterea accesului public la bazele de date pe calculator, care conin sau constituie opere protejate ( dupa Legea dreptului de autor)

10.8. Punerea la dispoziia publicului de unor mijloace tehnice de neutralizare a proteciei programelor pentru calculator ( dupa Legea dreptului de autor)

10.9. Tendinte de evolutie a infractiunilor informatice

10.10. TEST AUTOEVALUARE

11. Criminalitatea informatica in Internet 11.1. Norme juridice care guverneaz Internet-ul

11.2. Internet-ul versus libertile individuale

11.3. Lista cu infractiunile informatice specifice :

11.3.1. Spargeri n Internet11.3.2. Spionajul industrial

11.3.3. Defimarea11.3.4. Pirateria software

11.3.5. Materiale obscene si pornografice referitoare la copii

11.3.6. Frauda cartilor de credit

11.4. TEST AUTOEVALUARE

12. Comertul electronic

12.1. Consideratii generale

12.2. Modele de afaceri pe Internet

12.2.1. Magazinul electronic (e-shop)

12.2.2. Magazinul universal electronic (E-mall)

12.2.3. Achiziia public electronic (e-procurement)

12.2.4. Licitaia electronic (e-auction)

12.2.5. Comunitatea virtual (virtual community)

12.2.6. Furnizarea de servicii pentru comerul electronic (e-service providing)

12.2.7. Brokerajul de informaii

12.2.8. Modele de publicitate

12.3. Ce modaliti de plat se pot folosi?

12.4. De la marketing la vanzari

12.5. Comertul electronic din perspective juridice

12.5.1. Consideraii generale

12.5.2. Probleme juridice legate de comerul prin Internet

12.5.3. Probleme contractuale ridicate de realizarea de afaceri n Internet

12.5.4. Contractul de furnizare de servicii Internet

12.6. TEST AUTOEVALUARE

UNITATEA de INVATARE 1

1. CALCULATORUL PERSONAL ( P C )

1.1. Ce este un PC1.2. Principalele componente ale PC-ului

Procesorul ; Memoria (n contextul stocrii) ;Memoria interna ; Discheta ;

Hard-discul ; Unitatea CD-ROM ; Monitorul ; Tastatura ; Mouse-ul ; Imprimanta

Scanner-ul ; Multimedia1.1. CE ESTE UN Personal Computer / Laptop

PC-ul este alctuit din dou categorii de elemente: componente hardware i software. Printre componentele hardware se pot remarca: carcasa PC-ului, monitorul, imprimanta, mouse-ul, modem-ul, plcile electronice ataate computerului i chiar cablurile de legtur. Printre componentele software se remarca sistemul de operare si alte programe utilitare. In acest capitol ne propunem tratarea componentelor hardware ale calculatorului.

Carcasa PC-ului conine principale componente electronice ale computer-ului; memoria RAM, procesorul (CPU), placa de baz, plcile video, sloturile de rezerv i de extensie, hard-discul, sursa de alimentare.

Monitorul afieaz imagini, de obicei color, pe un ecran cu diagonala de minimum 15" (inches).

Tastatura servete la introducerea datelor, la controlul programelor, prin deplasarea cursorului pe ecran.

Mouse-ul este folosit pentru controlul programelor, prin deplasarea pe ecran a cursorului.

Imprimanta imprim fisierele pe hrtie. Exist imprimante alb-negru i color.

Prin modem computerul se conecteaz la reeaua telefonic, dispunnd de toate facilitile oferite de telecomunicaii.

Calculator personal - PC

Procesul de prelucrare a datelor este orientat pe trei directii: intrarea, prelucrarea propriu-zis i ieirea.

Intrrile reprezint introducerea informaiilor n computer i permit controlul asupra instruciunilor care au fost transmise computerului n acest sens.

Dispozitivele de intrare cele mai utilizate sunt tastatura, mouse-ul si scanner-ul.

Tastatura este esenial pentru introducerea textului i a cifrelor, ea cuprinde taste alfabetice i numerice, taste de control (pentru operaii specifice), dar i taste cu sgei pentru deplasarea cursorului pe ecran.

Mouse-ul este utilizat pentru navigarea facil pe ecran.

Prelucrarea propriu-zis, executat de procesor i programe, urmeaz lanul instruciunilor transmis computer-ului prin program.

Ieirile permit vizualizarea i/sau editarea rezultatelor.

Plcile de sunet transform sunetul n informaie digital. Plcile de sunet pot prelua sunete reale, dar i informaii M I D I (Musical Instrument Digital Interface) folosite de sintetizatoare.

n cazul imaginilor locul plcilor de sunet este luat de scannere. Acestea folosesc senzori pentru citirea culorilor i luminozitii unei imagini tiprite. Rezultatul este o versiune digital a imaginii, care este apoi transmis calculatorului.

Exist plci de intrare video i TV, astfel nct se pot urmri sau nregistra programe TV sau casete video pe computerul personal.

Pe lng dispozitivele de intrare generale (tastatura i mouse-ul) exist unele destinate aplicaiilor speciale ca joystick destinat jocurilor sau simulatoarelor de zbor.

O posibila definitie a unui PC = un sistem de calcul bazat pe un microprocesor destinat utilizatorului casnic sau activitatilor de birou.

Exista posibilitatea de a comunica cu un anumit calculator i de ctre alte calculatoare, daca PC-ul este legat ntr-o reea. Un calculator o dat conectat n reea, poate prelua informaii de la celelalte calculatoare din reea, informatii care se pot prelucra pe propriul calculator. Conectarea la reea se face printr-un modem sau prin placi de retea si reeaua telefonic naional i internaional.

Calculatoarele portabile sunt calculatoare concepute pentru a putea fi transportate cu uurin. Datorit performanelor tehnologice la care s-a ajuns, unele dintre acestea pot fi folosite de utilizatori ca staie de lucru permanent.

Laptop

Chiar i n cazul n care nu sunt folosite n mod permanent, calculatoarele portabile sunt o surs important de informaii, deoarece pot fi folosite pentru stocarea unor date, posibil confideniale, ce trebuie transportate n afara locaiilor unde securitatea este asigurat.

1.2. PRINCIPALELE COMPONENTE ALE PC-ului / Laptop-ului1.2.1. Procesorul

Procesorul este creierul computer-ului. Acesta stabilete viteza cu care calculatorul poate procesa informaiile. Primul procesor (model 8086) a fost introdus pe pia n 1978, iar mai trziu s-au introdus procesoarele 80286, 80386, 80486, cele mai recente numindu-se Pentium, AMD. Fiecare generaie de procesoare este mai performant dect cea precedent, avand ca unitate de masura pentru performanta frecventacare a crescut de la 33Hz pana la 3-3,5 GHz.

Computerele sunt construite pornind de la o plac cu circuite integrate, denumit plac de baz.

Aceasta conine procesorul central, celelalte componente electronice ale calculatorului i sloturile de extensie destinate plcilor suplimentare.

Firmele productoare de calculatoare utilizeaz o singur plac de baz pentru o ntreag familie de procesoare, de la cele mai lente pn la cele mai rapide. Aceasta nseamn c performanele calculatoarelor pot fi mbuntite, prin schimbarea procesorului.

1.2.2. Memoria (n contextul stocrii)

Memoria interna

PC-ul folosete memoria sa intern pentru a stoca programe i fiiere n lucru. Aceast zon de depozitare se numete Random Access Memory (R A M) i se compune din chip-urile de memorie ale PC-ului. Dac nu exist suficient memorie RAM, programele vor rula mai lent. Multe computere conin numai 16 Mb de RAM, ceea ce nu este suficient pentru rularea optim a aplicaiilor sub Windows. Cel mai simplu mod de a mbunti performanele unui computer este adugarea de memorie.

Ne putem ntreba ce legtur are memoria cu viteza ?

Atunci cnd se ruleaz un program, calculatorul transfer o mare parte din informaia de pe hard-disc n memoria cu acces aleatoriu (RAM), astfel aceasta devine disponibil imediat. Dac nu exist spaiu suficient, vor fi stocate numai fragmente de program sau din fiierele de care este nevoie imediat. Calculatorul va trebui s apeleze din nou la hard-disc atunci cnd este nevoie de restul programului. Dac memoria interna va creste de la 16 Mb la 64 Mb, efectul va fi similar cu dublarea vitezei calculatorului. O configuratie obisnuita a memoriei interne, la nivelul anului 2010 este 1024 -2048 Mb.

Din punct de vedere al vitezei de lucru factorii determinanti sunt :

tipul si frecventa microprocesorului;

cantitatea si tipul memoriei RAM;

tipul si viteza hard-discului;

performantele si tipul placii de baza.

Discheta

Cel mai obinuit mod de a pstra fiierele n siguran este de a le salva pe dischet. Tot cu ajutorul dischetei fiierele pot fi transferate altor PC-uri. Discheta are o capacitate limitat de stocare, egal cu 1,44 Mb. Dischetele sunt foarte utile pentru stocarea unor documente sau fiiere importante de mrime mic i medie (zeci sau sute de Kb). Programele mari (kit-urile de instalare) trebuie stocate pe mai multe dischete.

n configuraiei PC-ului se afl si unitatea de disc flexibil (dischet), iar suportul magnetic propriu-zis (discheta) se introduce n aceast unitate pentru citire sau scriere.

Dup aceast operaie, ea se scoate, pstrndu-se independent de unitatea de disc flexibil a PC-ului.

Dischete Floppy disks

Hard-discul

Hard-discul se afl fixat n carcasa PC-ului. El se poate scoate numai n scopul depanrii sau nlocuirii. Este folosit pentru stocarea permanent de programe i informaii, cel puin pentru o perioad de timp dorit de utilizatorul PC-ului. Altfel spus, de cte ori un program sau anumite informaii nu mai sunt de interes pentru utilizator, ele pot fi terse de pe hard-disc.

Toate programele care au fost instalate pe PC sunt stocate pe hard-disc, fiind oricnd la dispoziia beneficiarului. Pentru instalarea de programe noi, acestea trebuie transferate mai nti de pe dischete, CD-uri sau direct de pe alt calculator, legat n reea cu calculatorul propriu, pe hard-discul personal.

Pentru ca adaptarea hard-discului la PC s se fac n cele mai bune condiii, este necesar folosirea unui controller. Prin standard-ul IDE (Integrated Drive Electronics) s-au transferat toate circuitele electronice de comand pe hard-disc, controller-ului rmnndu-i doar sarcina de a transmite hard-discului semnale despre ce trebuie s gseasc i unde anume. Standardul IDE se poate folosi doar pentru o unitate de disc-hard sau pentru mai multe hard-discuri cu suma capacitatilor mai mic de 528 Mb.

Pentru mai multe uniti de disc-hard, exista standardul E I D E (Enhanced Integrated Drive Electronics). Un controller EIDE poate coordona funcionarea a pn la patru uniti IDE sau EIDE.

S C S I (Small Computer Systems Interface) este un alt standard de control al hard-discurilor sau al altor dispozitive din configuraia PC-ului. Unei interfee de tip SCSI i se poate ataa o unitate SCSI (hard-disc, unitate de disc flexibil, unitate de band magnetic), iar controller-ul SCSI poate gestiona pn la 16 de astfel de uniti.

Hard-discurile detaabile sunt de asemenea un mediu de stocare a informaiei. Ele au capaciti similare cu cele fixe, si sunt folosite n general pentru transferul fiierelor de mari dimensiuni.

Hard-disk detasabilStick-memory sunt de asemenea un mediu de stocare a informaiei detasabil. Ele au capacitate de 1GB,2GB, 4GB, 8GB, 16GB, 32GB, 64GB si viteze diferite de preluare si descarcare a informatiei.

Unitate de stocare USB (stick-memory)Unitatea de disc optic

CD-ul este cea mai nou modalitate de stocare a programelor. CD-ROM este un sistem exclusiv pentru citire (Compact Disk Read Obly Memory). Exist i inscriptoare de CD-uri (CD-Writer). Suportul magnetic de tip CD este i el de dou categorii, una pentru o singur nscriere pe el, iar alta pentru nscrieri multiple (reinscriptibil), similar unei dischete.

Marele avantaj al CD-ului este c poate stoca date/programe pn la volumul de 650 Mb. CD-urile au mrimea standard (diametrul) de 5 inci sau de 3 inci.

Discul optic este, de obicei circular pe suprafata sa se codific date binare ( bii ) n form de gropi (valoarea binare de 0 sau oprit, din cauza lipsei de reflecie, cnd se citete) i suprafete neafectate (valoarea binar a 1 sau pe, din cauza la o reflecie, cnd se citete), pe un material special (de multe ori din aluminiu.Modelul urmeaz o codificare, printr-o spiral continu care acoper suprafaa discului n ntregime. Datele sunt stocate pe disc, utiliznd un laser pentru tanare i pot fi accesate atunci cnd calea de date este iluminat cu o diod laser ntr-o unitate de disc optic care nvrte discul la viteze de aproximativ 200 de RPM de pn la 4000 rot / min sau mai mult, n funcie de tipul de unitate, formatul de disc, i distana de citire de la cap la centrul discului.Un disc optic se sprijin pe unul dintre urmtoarele tipurile de nregistrare: read-only (de exemplu: CD i CD-ROM ), inscriptibile (scrie-o dat, de exemplu, CD-R ), sau re-inscriptibile ( exemplu, CD-RW ) .

Prima generaie

Iniial, discurile optice au fost folosite pentru a stoca muzic i software.Apoi formatele de discuri optice au fost concepute si pentru a stoca date digitale i ca un nou mediu de video.Cele mai multe discuri optice din prima generaie au avut un cap de citire cu laser infrarou. Un exemplu de capacitate de stocare de nalt densitate de date, realizate cu un laser infrarosu, este de 700 MB de date , pentru un compact disc de 12 cm.A doua generaieGeneraia doua de discuri optice, au fost folosite pentru depozitarea unor cantiti mari de date,. Aceste discuri sunt citite, de obicei, cu o lumin laser vizibil (de obicei rou) cu lungimea de und mai scurt. n format DVD, se permite stocarea a 4.7 GB pe un disc standard de 12 cm, cu o singur fa, strat unic. A treia generaieGeneraie treia de discuri optice a treia sunt n dezvoltare, si sunt folosite pentru distribuirea video de nalt definiie .

Blu-ray disc folosete un laser albastru violet optica concentrndu-se pe deschidere mai mare, utilizdu-se discuri cu gropi mici i suprafete libere, realizndu-se o mai mare capacitate de stocare de date per strat. A patra generaie

Urmtoarele formate merge dincolo de a treia generatie de discuri curent i au o capacitate de mai mult de un terabyte (1TB ) de date.1.2.3. Monitorul

Monitorul dispune de un ecran similar televizorului, care preia informaiile din alte uniti ale computer-ului i le afieaz. Instruciunile referitoare la ce trebuie afiat pe ecran sunt create de calculator i de programe, fiind apoi transmise plcii video din interiorul PC-ului.

Aceast plac transform informatiile ce trebuie afisate pe ecran in semnale de culoare roie, albastr i verde, care compun imaginile de pe ecran, la fel ca i la televizor. Imaginea pe care o vedei este, de fapt, compus din trei fascicole de electroni ce parcurg ecranul, alctuind grupuri de puncte fosforescente roii, verzi i albastre pe suprafaa interioar a sticlei ecranului monitorului. Deoarece punctele sunt foarte apropiate unele de altele, ochiul omenesc nu le percepe pe fiecare n parte, ci ca o singur pat (pixel) de culoare, format din trei puncte strlucitoare. Prin modificarea puterilor relative ale fiecreia dintre cele trei fascicule este posibil crearea a milioane de culori diferite.Monitorul are butoanele sale proprii pentru reglarea imaginii. Este bine ca reglarea monitorului s se fac folosind un ecran cu text negru pe fond alb. Butoanele de reglare se refer la reglarea contrastului, luminozitii, ct i la centrarea i ajustarea pe orizontal sau pe vertical. Pentru nceput se fixeaz toate butoanele n punctul central i apoi se pot regla dup preferine.

Calitatea standard a afiajului pentru PC-uri Windows este Super Video Graphics Array (S V G A).

Pentru a crea o singur imagine SVGA, cele trei fascicule sunt emise foarte rapid ctre ecran i creeaz pn la 600 de linii de cte 800 de pixeli fiecare. Aceste imagini sunt actualizate de peste 70 de ori pe secund, schimbndu-se instantaneu pe ecran, iar PC-ul poate prezenta micri, animaie i filme-video.

Pentru majoritatea utilizatorilor de PC este suficient un monitor cu diagonala de 15 inci (inches). Monitoarele mai mari ca diagonal, deci de 17, 21, etc. inci, sunt folosite pentru grafic profesional i activiti de proiectare asistata de calculator.

1.2.4. Tastatura

Orice computer are nevoie de tastatur pentru introducerea datelor i pentru a controla programele. Unele taste au rolul de a introduce litere i cifre, altele sunt necesare pentru dirijarea controlului programelor sau pentru micarea cursorului pe ecran.

Exist mai multe feluri de tastaturi, toate dispunnd de cifre, litere i semne speciale aranjate conform standardului folosit pentru tastaturi (QWERTY / AZERTY).

Pe marginea de sus a tastaturii se gsesc tastele funcionale care pot fi folosite ca modalitate rapid de accesare a unor funcii speciale (tiprirea unui document sau salvarea unui fiier). Aciunea fiecrei taste funcionale difer de la un program la altul, cu excepia tastei F1, folosit pentru a accesa funcia Ajutor (Help).

Tasta Escape (Esc), aflat pe marginea de sus a tastaturii, n partea sa din stnga (prima tast). Dac se apeleaz din greeal o comand sau o caset de dialog din menu, apsnd tasta Esc se va anula comanda anterioar.

La majoritatea programelor sub Windows, apsarea tastei F1 (cea mai din stnga dintre tastele funcionale, sau urmtoarea la dreapta dup Esc), va apela funcia Help (Ajutor), funcie de la care se pot obine informaii suplimentare asupra modului de funcionare a programului respectiv.

n dreapta tastei F1 se afl inca 11 taste funcionale, pe care programul le folosete pentru a oferi acces rapid la funcii specifice (cum ar fi tiprirea sau salvarea fiierului).

Tastele Print Screen, Scroll Lock i Pause sunt numite, de obicei, taste DOS (Disk Operating System), deoarece sunt rezervate unor funcii din sistemul de operare DOS, se folosesc foarte rar cnd se lucreaz sub sistemul Windows. Aceste taste se afl plasate tot pe marginea de sus a tastaturii, n dreapta celor 12 taste funcionale.

Exist, de asemenea, trei leduri care arat dac tastele Num Lock, Caps Lock sau Scroll Lock sunt active sau nu. poziia lor pe tastatur este n dreapta tastei Pause.

Sub cele 3 leduri se afl tastele-calculator (Number), care sunt aezate i au funcii similare cu cele ale calculatorului de buzunar. Aceste taste sunt activate prin apsarea tastei Num Lock. Cnd tasta Num Lock nu este activat, tastele-calculator dubleaz funciile tastelor Cursor Control.

Tastele Cursor Control (controlul cursorului) permit micarea cursorului vertical i orizontal pe ecran, fr a folosi mouse-ul. Prin acionarea tastelor Page Up i Page Down se poate trece pe paginile urmtoare sau anterioare, iar cu tastele Home, respectiv End, se poate realiza poziionarea cursorului la nceputul sau la sfritul unui rnd.

Prin acionarea tastei Backspace se pot terge caracterele aflate n stnga cursorului. Acionarea tastei Delete realizeaz tergerea oricrui caracter aflat n dreapta cursorului. Acionnd tasta Insert se pot introduce caractere din locul unde se afl cursorul la dreapta, ntre cele dou caractere, ntre care a fost plasat acesta.

Exist, de asemenea, un bloc complet de taste standard pentru litere, cifre i alte caractere speciale.

Tastele Control i Alt sunt folosite mpreun cu tastele de culegere i cu cele funcionale pentru a permite accesul la mai multe funcii ale programului.

Comenzile din menu-ul Windows pot fi selectate prin apsarea tastei Alt i a literei subliniate din denumirea functiei respective.

Pentru scrierea majusculelor trebuie apsat tasta Shift simultan cu culegerea datelor (literelor). Acionnd tasta Caps Lock, toate caracterele care vor fi scrise n continuare vor fi majuscule, printr-o nou apsare a tastei Caps Lock se deselecteaza facilitatea de a scrie majuscule.

Tasta Tab mut cursorul dintr-o coloan n alta (de exemplu, la tabele n care se introduc cifre sau cuvinte in diferite coloane).

1.2.5. Mouse-ul

Acest periferic este cel care uureaz la maxim navigarea pe ecranul sub Windows. Mouse-ul este utilizat pentru a mica cursorul pe ecran i pentru a selecta menu-urile i comenzile Windows. Micarea mouse-ului determin micarea cursorului pe ecran.

Clic nseamn apsarea butonului mouse-ului o dat pentru a fixa cursorul ntr-o poziie pe ecran sau pentru a selecta un menu.

Dublu clic nseamn a apsa de dou ori rapid butonul mouse-ului pentru activarea unei funcii sau a unui program din menu.

Mouse-ul funcioneaz prin detectarea micrilor bilei din interior. n interiorul mouse-ului exist dou role conectate la senzori. La deplasarea mouse-ului, una dintre role se rotete la micarea mouse-ului nainte i napoi, iar cealalt rol cnd mouse-ul se mic la dreapta sau la stnga. Pentru mouse-ul optic spotul optic are functiile bilei descrise mai sus. Informaia de la senzori este transformat n instruciuni electronice care ghideaz micarea pe ecran a cursorului sau a sgeii.

Mouse-ul clasic folosete un cablu pentru legarea sa la ieirea COM1 sau PS/2. Exist i mouse-uri fr fir, cei care folosesc emisia n infrarou / unde hertziene n locul cablului.

Orice mouse are nevoie de un suport (pad) pe care s se mite. Acest suport are o suprafa rugoas pentru a face ca bila s se deplaseze fr s alunece sau s sar.

1.2.6. Imprimanta

Exist trei tipuri de imprimante: cu ace, cu jet de cerneal i cu laser. Toate aceste tipuri de imprimante primesc aceleai informaii de la PC i folosesc aceleai porturi pentru conectare.

Imprimanta se conecteaz de obicei la mufa de ieire a PC-ului notat de obicei cu LPT 1 sau Printer.

Sub pachetul Windows se folosesc programe speciale, numite drivere, pentru a traduce imaginea care se vede pe ecranul monitorului n informaii inteligibile pentru imprimant. nainte de a ncepe tiprirea trebuie s ne asigurm c pachetul Windows are driver-ul potrivit pentru imprimanta din configuratie.

Prin alegerea simbolului Printer din Control Panel se poate vedea care programe sunt instalate i dac informaiile tiprite sunt transmise prin portul corect.

Imprimanta funcioneaz cu orice program care ruleaz sub Windows.

Majoritatea imprimantelor au butoane care indic i controleaz procesul curent de tiprire i parametrii imprimantei.

Toate imprimantele compun imaginile tiprite din puncte. Dac punctele sunt foarte mari ca la imprimantele matriciale cu 9 ace, conturul imaginii tiprite devine neclar.

Pe msur ce punctele se micoreaz i distana dintre ele scade, calitatea imaginii se mbuntete.

Performanele unei imprimante se msoar, n principal, n puncte per inci (dpi dots per inches). Cu ct numrul de puncte pe inci este mai mare, cu att este mai bun calitatea tipririi la imprimant.

Imprimantele cu jet de cerneal au o densitate de 300, 600 i chiar 1200 dpi.

Imprimantele laser pot s dispun de o rezoluie de 1200 dpi i chiar mai mult.

Un alt parametru important al imprimantelor este viteza. Viteza unei imprimante se msoar n pagini tiprite pe minut (ppm). Viteza de tiprire a unei pagini depinde de gradul de umplere a suprafeei paginii cu text, desene, tabele etc.

Exist programe speciale care modific puin conturul liniilor drepte i al curbelor, atenund aspectul neomogen al tipririi obinuite i crend impresia unei rezoluii mai bune.

Dimensiunile imprimantei ca lime i adncime poart numele de amprent (footprint).

Imprimantele cu jet de cerneal (inkjet / bubblejet printer)

Procedeul de tiprire pe care-l folosesc acest tip de imprimante este simplu: cerneala din cartu este pulverizat pe hrtie prin intermediul capului de imprimare prevzut cu guri cu diametre foarte mici. Cartuul cu cerneal utilizat poate fi rencrcat.

Imprimantele cu jet de cerneal folosesc hrtia de format A4 sau A3. Foaia de hrtie se aeaz ntr-un sertar special, de unde urmeaz a fi extras automat de imprimant.

Folosind un cap de tiprire/cartu cu trei rezervoare cu cerneal de culori diferite, acest tip de imprimant poate tipri color.

Dac se tiprete numai alb-negru, se poate folosi numai cartuul cu cerneal neagr.

Imprimantele laser

Imprimantele din aceast categorie funcioneaz asemntor cu un copiator. Pe scurt, procedeul folosit este urmtorul: o raz laser este proiectat asupra imaginii i apoi asupra unui tambur fotosensibil.

Zonele de culoare neagr ale imaginii se ncarc cu electricitate static i atrag pudra din toner. Pudra se depune pe hrtie acoperind zonele corespunztoare zonelor negre ale imaginii. Hrtia este introdus ntr-un cuptor care topete pudra, fixnd imaginea tiprit pe hrtie.

Cteva avantaje ale imprimantelor laser:

( calitate foarte bun (texte i imagini tiprite foarte clar);

( viteza de tiprire este destul de mare, comparativ cu viteza de tiprire a imprimantelor cu jet de cerneal.

Imprimanta laser

Imprimantele laser tipresc imaginile cu mare precizie. Calitatea copiei tiprite se apropie de calitatea revistelor tiprite n tipografie.

Deoarece aceste imprimante dispun de procesoare foarte puternice, memorie i fonturi proprii, ele pot procesa rapid un numr mare de imagini, deci sunt imprimante foarte rapide.

Imprimantele laser folosesc, de cele mai multe ori, hrtie de format A4.

Oricare tip de imprimant nu va putea tipri ns nimic dac nu i se indic sistemului Windows tipul acesteia. Fiecare imprimant folosete instruciuni diferite de tiprire. Sistemul Windows trebuie s traduc imaginea, care se dorete tiprit. n instruciuni pe care imprimanta s le poat citi. Acesta este rolul programului numit driver de tiprire.

Instalarea driver-ului este simpl: O dat cu instalarea sistemului Windows, se cere i precizarea tipului imprimantei, driver-ele respectivelor imprimante fiind incluse n pachetul Windows. n cazul n care nu se afl pe lista afiat sub Windows, din manualul imprimantei se poate afla un model similar sigur existent pe list.

Exist i posibilitatea ca imprimanta s fie livrat mpreun cu un CD care s conin driver-ul corespunztor.

Unele imprimante au memorie i procesoare proprii. Astfel o parte a imprimantelor laser sau cu jet de cerneal au instalate fonturile folosite n mod obinuit de Windows. Din aceste motive, calculatorul nu mai trebuie s creeze ntreaga pagin, ci doar s execute nite calcule i s trimit imprimantei un set de instruciuni. Apoi procesorul imprimantei va finaliza toate activitile n vederea tipririi. Viteza de tiprire va crete considerabil prin folosirea acestor tehnici.

Tiprirea este o activitate care se desfoar de obicei n fundal. Aceasta nseamn c n spatele ferestrei active, computerul va efectua calculele pentru crearea imaginilor i transmiterea lor ctre imprimant, ceea ce va permite ca operatorul la PC s se ocupe de alte activiti.

Dac trebuie tiprite mai multe documente, Windows va crea o coad de ateptare pentru ordonarea tipririi. Prin acest procedeu de ndat ce o comand a fost realizat, urmtoarea va fi preluat automat.

Windows controleaz procesul prin intermediul menu-ului Printer. Imediat dup ce s-a dat clic pe Print, n colul din dreapta jos al ecranului va apare o icoan avnd ca simbol o imprimant.

Dac se dorete aflarea stadiului n care a ajuns o comand de tiprire, realizarea unei pauze sau schimbarea ordinii documentelor de tiprit, se d un dublu clic pe aceast icoan i se pot afla informaiile necesare.

1.2.7. Scanner-ul

Scanner-ul funcioneaz pe acelai principiu ca i fax-ul. Un fascicul de lumin parcurge imaginea. Imaginea reflectat este culeas de senzorii de lumin, fiind transformat n imagine digital care poate fi stocat pe un hard-disc. n timp ce faxul ne d numai imagini alb-negru, chiar i cele mai ieftine scannere redau imagini color de calitate fotografic.

Cel mai simplu mod de a introduce o imagine ntr-un document se realizeaz prin scanarea acesteia. Scanner-ul transform imaginile n fiiere care pot fi citite de programul de tehnoredactare computerizat.

Calitatea imaginilor scanate depinde de rezoluia de scanare, adic de numrul de puncte generate pe fiecare inci din imagine (dpi) i de numrul de culori reproduse. Scanner-ele lucreaz la rezoluii de pana la 2400 dpi. Pentru o reproducere de calitate acceptabil este nevoie de minim 256 de culori.

Scanner-ele se mpart n trei mari categorii: scannere de mn, scannere pentru documente i scannere plane.

Scannerele manuale (de mn) se deplaseaz deasupra imaginii de scanat. Pentru o scanare perfect trebuie ca aparatul s se deplaseze deasupra hrtiei n linie dreapt i cu vitez constant. Acest tip de scannere (manuale) nu pot scana dect fii de imagine late de cca. 10 cm.

Dac se dorete scanarea unui format mai mare A4,A3,A2 etc. atunci vor fi necesare cel puin dou fii.

Software-ul scanner-ului va lipi cele dou fii, dar alturarea lor ar putea s nu fie exact (perfect).

Scannerele pentru documente

Scannerele din aceast categorie sunt foarte compacte. Foaia de scanat este introdus printr-o fant n scanner, iar un sistem de antrenare o deplaseaz cu vitez foarte mic pe sub capul scanner-ului, obinndu-se astfel o imagine scanat perfect.

Scannerele plane

Aceste scannere arat ca un fotocopiator ceva mai ngust. Pentru funcionare trebuie ridicat capacul i se aeaz hrtia cu imaginea pentru scanat pe o suprafa de sticl. Scanner-ul mic trenul de scanare pe sub foaie, n loc s deplaseze foaia. Majoritatea scanner-elor plane pot scana formate de pn la A4. Calitatea scanrii este mai bun dect n cazul primelor dou tipuri.

O parte a scannerelor au o plac ce se monteaz ntr-unul din porturile de extensie ale computerului (de obicei portul ISA al PC-ului). Cele mai noi modele de scannere au eliminat placa special pentru scanner i sunt conectate direct la portul paralel folosit i de imprimant.

1.2.8. Multimedia

Multimedia este, de multe ori, motivul principal pentru care se achiziioneaz astzi un computer ntr-o familie. Facilitile de care dispune astzi un PC s-au dezvoltat innd seama i de cerinele utilizatorilor n direcia multimedia. Un PC dedicat multimediei reproduce un amalgam de imagini, filme i muzic. Programe de multimedia i pot iniia pe precolari n tainele citirii sau ale aritmeticii.

Exist, de asemenea, programe speciale care acoper o palet larg de domenii: de la desene animate la muzic, de la jocuri pe calculator (de diferite niveluri de abilitate) pn la simulatoare de zbor (pentru piloi de ncercare sau cosmonaui).

Toi utilizatorii au la dispoziie lucrri multimedia de referin. Acestea mbin efecte sonore, imaginile color i efectele cinematografice, transformnd procesul de nvare ntr-un exerciiu deosebit de atrgtor.

Aceast calitate a adus programelor multimedia i atributul denumit edutainment (v jucai i nvai).

Pentru oamenii de afaceri, calculatoarele multimedia pot schimba radical modul de prezentare al unui produs sau a unor informaii.

Un grafic complex poate fi explicat cu ajutorul unui clip in doar cteva secunde.

O prezentare multimedia n care se mbin grafice animate, efecte sonore i clipuri video va avea un impact uria asupra auditoriului.

Cu un PC care dispune de faciliti multimedia se poate practic

face adugarea unor efecte sonore sau video unui document propriu sau se pot realiza chiar miniemisiuni TV.

Interactivitatea este elementul-cheie al programelor multimedia. Computer-ul va cuta i identifica informaiile de care este nevoie, dar nu impune utilizarea acestora. Programul multimedia caut n locul utilizatorului i va identifica o palet larg de informaii, imagini, clipuri video i sonore pentru a explica n detaliu subiectul dorit.

Ce reprezint practic multimedia ?

Un PC performant, din punct de vedere : al procesorului, al plcii de baz, al memoriei interne i externe, la care trebuie adugate o unitate de CD-ROM, o plac bun de sunet i boxele pentru muzic i efecte sonore.

PC-uri de ultim generaie au deja incluse n configuraia de baz aceste componente.

Dac se dispune de un PC fr componente, pentru a se realiza multimedia se poate apela la un kit de modernizare, altfel spus, s se fac un upgrade(completare).

Un kit de upgrade are avantajul c toate componentele propuse funcioneaz bine mpreun. Exist n ansamblul propus toate cablurile, mufele i programele necesare, iar instalarea lor nu necesit un efort deosebit.

Atenie la alegerea kit-ului de modernizare, el trebuie s se potriveasc (s fie compatibile componentele) PC-ului cruia i este dedicat.

Pentru a reda efecte sonore i muzic, orice PC multimedia trebuie s aib o plac de sunet i difuzoare. De obicei placa de sunet este instalat standard n calculator. Ea nregistreaz i red sunete asemenea unui casetofon i le sintetizeaz cu ajutorul cipului intern. Cu un program specializat i un mixer radio se pot nregistra, edita sau modifica sunete sau se pot crea melodii cu sintetizatorul. Exist, de asemenea, programe care recunosc comenzi rostite de vocea uman i pot citi fiierele create de procesoarele de text.

Sintetizatorul plcii de sunet emite sunete n timpul desfurrii jocurilor i poate ajuta chiar i la compunerea de muzic.

n acest scop se pot folosi att tastatura PC-ului i mouse-ul, ct i programul de secvenialitate care nsoete placa de sunet. Sintetizatorul plcii de sunet red melodia dup un set de instruciuni folosind sistemul MIDI (Musical Instrument Digital Interface) creat special pentru claviaturile electronice.

Un PC multimedia controleaz o cantitate uria de imagini. Aceste imagini pot fi fixe sau animate. Imaginile de calitate foarte bun sunt adesea imagini bitmap.

Fiierul cu imagini conine informaii despre culoarea fiecrui bit de imagine (pixel). Imaginile pot fi create i cu programe de desenare vectorial. Ele sunt alctuite din cercuri, linii, poligoane etc. memorate sub form de ecuaii matematice. Aceste ecuaii indic PC-ului c trebuie s afieze, de exemplu, un patrulater de o anumit dimensiune, form i culoare.

Exist CD-ROM-uri cu clipuri video. Calitatea redrii acestor video-clipuri depinde de viteza procesorului central i de mrimea memoriei RAM instalat a PC-ului pe care se realizeaz redarea.1.3. TEST AUTOEVALUARE

1. Se pot mbunti performanele PC-urilor prin schimbarea procesoarelor i, dac da, care este componenta PC-ului in cadrul creia trebuie fcut schimbarea ?

2. Viteza unitii centrale de prelucrare (CPU) se msoar n:

1. MHz (megahertz)

2. BpS (Bus per second)

3. MB (Mega bytes)

3. Ci bii de memorie are un calculator cu o memorie de 512 KB ?

4. Care dintre urmtoarele afirmaii despre memoria principal este adevrat ?

1. o celul de memorie are dimensiunea uzual de 1 octet

2. fiecare celul de memorie are o adres unic

3. de regul, o celul de memorie cu o adres mai mic se acceseaz mai repede dect o celul cu o adres mare

5. Care dintre urmtoarele afirmaii despre memoria secundar este fals ?

1. este mai rapid dect memoria principal

2. n unele situaii, este mai scump dect memoria principal

3. de regul are componente mecanice n micare

6. Care este avantajul de care beneficiaz un disc fix datorit faptului c viteza sa de rotaie este mai mare dect cea a unei dischete ?

7. Care dintre urmtoarele afirmaii despre memoria extern este adevarat:

1. poate fi doar citit2. de regul are componente electromecanice in micare

3. informaia dispare la scoaterea de sub tensiune

8. Viteza de tiprire a unei imprimante, pentru un anunit document, depinde de :

1. gradul de umplere a paginii

2. grosimea hartiei folosite

3. de tipul de driver (program de legatura) folosit de Windows

9. Calitatea tipririi la o imprimata crete cu:

1. numrul de dpi (puncte pe inch)

2. viteza de tiprire

3. grosimea hrtieiUNITATEA de INVATARE 2

2. W I N D O W S XP

2.1. Inceputul

Pornirea

Lansarea unui program

Ce este o fereastra ?

Maximizarea si restaurarea

Minimizarea

Redimensionarea unei ferestre

Mutarea unei ferestre

Inchiderea ferestrei

2. 2. Optiunile

Bara de menu si menu-urile

Optiunile de menu-uri

Simbolurile de menu

Comenzile de tastatura

Casetele de dialog

Separatorii

Butoanele de comanda

2. 3. Multitaskig si taskbar

Taskbar-ul

Schimbarea ferestrelor

Ferestrele active

Aranjarea

Inchiderea

Mutarea taskbar-ului

Redimensionarea taskbar-ului

Taskbar on top

Ascunderea taskbar-ului

Lipsa taskbar-ului

Multitasking

2. 4. Fisiere si foldere

Generalitati

My Computer

Ce este in My Computer ?

Folderele (directoarele)

Deschiderea folderelor

Deschiderea unui fisier

Windows Explorer

Arborii si ramurile

Explorarea

Ramificarea

Organizarea fisierelor

Crearea unui folder

Foldere in foldere

Mutarea unui fisier

Copierea unui fisier

Copierea pe un disc flexibil

Redenumire fisierelor

Gasirea si stergerea fisierelor

Gasirea fisierelor

Ati uitat numele unui fisier ?

Stergerea unui fisier

Recycle Bin

Golirea lui Recycle Bin

2.5. Help

Pornirea Help-ului

Cuprinsul (Contents)

Indexarea

Cautarea (Find)

Pornirea Find-ului

2.1. STARTUL

Butonul de start

Task-bar (bara task-urilor)

Fig. 2.1. Menu-uri care se deschid de la butonul Start

Pornirea

Butonul Start este locul de unde ncepei majoritatea activitatilor pe care vrei s le realizai n Windows XP. Butonul Start este poziionat la captul din stanga al Taskbar-ului.

Dac lsai pointer-ul asupra lui cteva secunde, va aprea mesajul Click here to begin (facei clic aici pentru a ncepe). Dup clic pe butonul Start se deschide o list numit Menu. Unele din articolele din Menu au sgei n dreptul lor; cnd se selecteaz un asemenea articol, lsnd pointer-ul deasupra o secund, se va deschide un alt Menu, specific acelui articol.

Lansarea unui program

Pentru lansarea unui program numit Word Pad, se selecteaz cuvntul All Programs din primul Menu, deasupra butonul Start. Menu-ul care se deschide conine numele unei colecii de programe. Word Pad este plasat ntr-un grup de programe numit Accessories. Pentru lansarea programului Word Pad dai clic pe numele lui i va apare o fereastr pe desktop.

Ce este o fereastr ?

O fereastr este un spaiu rectangular n care se poate lucra cu un anumit program. Cnd un program se ruleaz ntr-o fereastr, se spune c fereastra este deschis.

Denumirile unor pri principale ale unei ferestre sunt:

( Bara de titlu prima bar de sus din ecran (ea conine butoanele de maximizare, minimizare i nchidere ;

( Bara de menu urmtoarea bar din ecran (n ea sunt nscrise textele: File, Edit, View, Insert, Format, Help).

--- Barele de defilare aezate n partea de jos i n dreapta ecranului, i conin cutii de defilare cu ajutorul crora se parcurge ecranul n stnga i dreapta, i n sus i n jos.

Butoane fereastra pentru :

Bara de menu-uri

Inchiderea

Minimizarea / maximizarea

Bara de titlu

Reducerea ca buton pe taskbar

Rigla (ruler)

Bara formatelor

Bara instrumentelor Fig. 2.2. Continutul unei ferestre din cadrul programului Word Pad

Maximizarea i restaurarea

Pentru a observa mai clar o fereastr, o putei lrgi dnd clic pe butonul ei de maximizare. Maximizat, o fereastr ocup tot desk- top-ul, nct nu i se vd marginile. Butonul ei de maximizare dispare, fiind nlocuit de un buton de restaurare (Restore). Cnd se d clic pe acest buton, se revine la poziia i mrimea ei iniial pe desktop.

Minimizarea

Dac o fereastr nu se folosete, se poate reduce la o icoan, disprnd n forma total de pe ecran. n acest scop se folosete butonul din stnga, din cele trei din colul din dreapta al ferestrei. Acest buton reduce dimensiunea ferestrei ca un buton pe Taskbar.

Dac se dorete s se revin la fereastra iniial, se da clic pe butonul reprezentat prin minimizare pe Taskbar.

Redimensionarea unei ferestre

Ct timp o fereastr nu a fost maximizat, i se poate altera dimensiunea i forma.

Pentru aceasta se poziioneaz pointer-ul pe marginea ferestrei. Pointer-ul se schimb ntr-o sgeat cu 2 capete. Dac n aceast situaie se apas butonul stng al mouse-ului, se poate deplasa marginea, modificnd nlimea sau limea ferestrei. Cnd fereastra a ajuns la mrimea dorit, se elibereaz butonul mouse-ului.

Mutarea unei ferestre

Dac o fereastr nu a fost maximizat, o putei muta pe desktop. Pentru aceasta se poziioneaz sgeata mouse-ului pe o parte liber a liniei de titlu i, innd apsat butonul din stnga al mouse-ului, se deplaseaz fereastra la o nou poziie. Pentru a aseza fereastra n noua poziie, eliberai butonul mouse-ului.

Dac o fereastr are bare de defilare de-a lungul marginilor din dreapta i de jos, rezult c este prea mic pentru a-i prezenta ntregul coninut. Fiecare bar se poate deplasa n sus sau n jos, la stnga sau la dreapta. Acest mod de deplasare, prin coninut, este foarte rapid; dac se dorete o deplasare lent, se folosesc sgeile de la capetele barelor de defilare.

Inchiderea ferestrei

Cnd nu se mai dorete folosirea unei ferestre, se poate nchide prin clic-area pe butonul cel mai din dreapta, din colul din dreapta al ferestrei (conine nscris semnul X).

2.2. OPIUNILE

Bara de menu i categoriile de menu-uri

La lansarea unui program, n partea de sus a ferestrei sale apare o bar de menu (menu bar). Dac se deplaseaz point-erul de-a lungul barei de menu, acesta deschide pe rnd alte menu-uri, unul cte unul. Pentru nchiderea unui menu, se d clic pe numele su sau se apas tasta Esc.

Opiunile de menu-uri

Un Menu conine o list de opiuni. Aceste opiuni sunt diferite tipuri de instruciuni care se pot comunica calculatorului. Selectarea unei optimi se efectueaz pentru executarea unei sarcini. Uneori pentru o optime se vor solicita informaii suplimentare. dac o opiune apare pe ecran n culoarea gri deschis, aceasta nseamn c ea nu este disponibil.

Simbolurile de menu

Anumite opiuni de menu au alturi simboluri. Vom ncerca cteva exemplificri:

( o bifare lng o opiune nseamn c aceasta este activ;

( un punct, in fata unei optiuni, arat c acel articol este selectat (existnd mai multe posibiliti de selectare);

( un capt de sgeat, dup o opiune, un alt menu se poate deschide n dreapta.

Comenzile de tastatur

Unele opiuni de menu au alturi coduri numite comenzi de tastatur. Astfel i se poate comunica calculatorului, de catre operator ce s fac apsnd simultan tastele indicate n cod, n locul selectrii opiunii cu mouse-ul. Comenzile de tastatur includ tastele Control, Alt sau Shift, urmat de o liter.

Caseta de dialog

Paste Special

Fig. 2.3. Caseta de dialog , pentru introducerea in doumentele proprii a unor informatii grafice

Casetele de dialog

Dac se selecteaz o opiune menu urmat de trei puncte, o cutie, se va deschide o caset de dialog,. Aceast caset solicit mai multe informaii pentru calculator n corelare cu opiunile solicitantului. Exist mai multe moduri de a comunica opiunile:

o cutie (drop-down) cu o list (se d clic pe sgeat pentru a deschide si vizualiza lista);

o cutie-list (list box); o opiune se poate selecta dnd clic pe ea. Se vizualizeaza ntreaga list cu bara de defilare;

un buton de opiune (option button). La selectarea acestei opiuni, un punct negru apare n buton lng opiune. Se poate dezactiva opiunea anterioara si devine activa cea nou selectata;

cutie de opiune (check box). Se da clic pe cutie pentru a activa sau dezactiva o opiune. Cnd o opiune este activ, ea este bifat n cutie.

Separatorii

Unele casete de dialog sunt mprite n diverse seciuni, numite fie de proprieti. Fiecare seciune este reprezentat de o fi, avnd n vrf o ureche. Pentru a vedea coninutul unei fie, se d clic pe ureche-a (Tab-ul) respectiv. Fiecare fi seamn cu o caset de dialog distinct.

Butoanele de comand

Toate casetele de dialog conin butoane. Pentru a folosi un buton de comand, dai clic pe el. Cele mai obinuite butoane de comand pe care le vei ntlni sunt OK i Cancel.

Dup efectuarea seleciilor ntr-o anumit cutie de dialog, se poate comunica calculatorului s efectueze aceste opiuni dnd clic pe butonul OK. Pentru nchiderea unei casete de dialog fr a face schimbri, se d clic pe butonul Cancel.

2.3. MULTITASKING I TASKBAR

Windows are o caracteristic numit multitasking care permite efectuarea mai multor activiti simultan. n aceast situaie se poate folosi Taskbar-ul pentru a controla diferitele ferestre deschise i pentru a menine desktop-ul organizat.

Taskbar-ul

Funcia principal a Taskbar-ului este urmrirea programelor deschise de desktop. Fiecare program este reprezentat de un buton pe Taskbar, care include o icoan i alturi un text titlul programului respectiv (prescurtarea titlului).

Butoane pe Taskbar (icoana + denumirea programului) ale programelor deschise

Fig. 2. 4. Afisarea pe Taskbar a programelor deschise

Schimbarea ferestrelor

Dac exist mai multe programe n rulare simultana, se poate schimba (trece) de la unul la altul dnd clic n Taskbar pe butonul care reprezint programul dorit.

Nu conteaz dac fereastra unui program nu este vizibil, un clic pe butonul ei o va aduce n vrful grmezii de ferestre deschise, gata de folosire. Aceast aciune este valabil pentru orice program, chiar dac fereastra lui a fost minimizat.

Ferestrele active

Dac pe desktop sunt deschise simultan mai multe ferestre, fereastra utilizat se numete fereastr activ. Ea este plasat deasupra celorlalte ferestre. Cnd o fereastr este activ, butonul ei de pe taskbar arat de parc ar fi apsat (la alt nivel dect celelalte butoane). Fereastra activ are bara de titlu de alt culoare dect celelalte ferestre.

A r a n j a r e a

Deschiderea mai multor ferestre pe desktop creeaz senzaia de dezordine. Pentru a ordona ferestrele deschise dai clic cu butonul drept al mouse-ului pe o parte liber a Taskbar-ului. Din menu-ul care apare, alegei Cascade, aceast opiune va aranja ferestrele n ordine, una deasupra celeilalte. Ferestrele se pot aranja i una lng cealalt, selectnd Tile Horizontally sau Tile Vertically.

n c h i d e r e a

Dac se termin utilizarea unui program, acesta se poate nchide dnd clic pe butonul stng sau, din Taskbar, cu butonul drept al mouse-ului, din menu-ul care apare se selecteaz Close.

Mutarea Taskbar-ului

Taskbar-ul se afl de obicei pe marginea inferioar a desktop-ului, dar, dup dorin, se poate muta la marginea de sus, stng sau dreapt. pentru aceasta poziionai-v pe o parte liber a Taskbar-ului i mutai Taskbar-ul la o nou locaie, innd apsat butonul stng al mouse-ului. Dup poziionarea dup dorin a Taskbar-ului se elibereaz butonul stng i Taskbar-ul se va lipi de acea margine.

Redimensionarea Taskbar-ului

Cnd exist mai multe ferestre de programe deschise, Taskbar-ul poate deveni supra-aglomerat. n aceast situaie se poate face loc butoanelor i icoanelor mrind suprafaa Taskbar-ului. Pentru redimensionarea Taskbar-ului se mut pointer-ul pe marginea lui, acesta (pointer-ul) va apare ca o dubl sgeat, moment n care se poate tr marginea Taskbar-ului pn la crearea unei suprafee suficiente a Taskbar-ului.

Taskbar on top

Este foarte util ca Taskbar-ul s nu fie acoperit niciodat de alte ferestre de pe desktop. Pentru a ne asigura c Taskbar-ul va apare ntotdeauna deasupra oricrei imagini de pe desktop, se d clic pe o parte liber a Taskbar-ului cu butonul drept i se selecteaz Properties din menu-ul care apare. Din caseta de dialog Taskbar Properties se selecteaz tab-ul Taskbar Options i se activeaz opiunea Always on top dnd clic pe ea. Apare un marcaj n cutia de opiune specific.

Ascunderea Taskbar-ului

Dac desktop-ul devine aglomerat, se poate face loc ascunznd Taskbar-ul, astfel: se selecteaz opiunea Auto hide din fia de proprieti Taskbar Options; n acest mod Taskbar-ul va dispare cnd nu este folosit, el reaprnd cnd se atinge cu pointer-ul marginea desktop-ului exact acolo unde a fost lsat.

Lipsa Taskbar-ului

Dac nu se vede Taskbar-ul pe ecran, inei apsat tasta Ctrl i apsai Esc, rezultatul acestei aciuni este reapariia imediat a Taskbar-ului.

Multitasking

Multitasking-ul descrie ce se ntmpl cnd un calculator permite realizarea mai multor prelucrri simultan. Windows a mbuntit felul n care calculatorul i gestioneaz timpul.

Multitasking-ul este folositor mai ales cnd calculatorul execut o activitate care ia mult timp (copierea de fiiere, tiprirea de documente). Altfel spus, simultan cu activitatea mai ndelungat ca timp se poate face i o alt activitate (scrierea unui text).

2.4. fiiere i foldere (directoare)

2.4.1. GENERALITI

My ComputerSe lanseaz My Computer cu dublu clic pe icoana de pe desktop. Fereastra lui My Computer conine cte o icoan pentru fiecare driver de disc. Exist, de asemenea icoane, pentru Control Panel i pentru imprimant.

Ce este My Computer ?Pentru a vedea ce este stocat pe driver-ul C se d dublu clic pe icoana sa. Fereastra se va schimba i va prezenta coninutul driver-ului C; ea conine dou tipuri de icoane, unul reprezint fiierele, altul reprezint fiierele grupate n foldere (directoare).

Folderele (directoarele)Pe msura crerii a tot mai multe fiiere, este bine ca acestea s fie grupate pentru a putea fi gsite (regsite) mai uor. Ele pot fi grupate n foldere. Un folder (director) coninut n alt folder (director) se numete subfolder (subdirector).

Deschiderea folderelor (directoarelor)

Pentru deschiderea unui folder se d dublu clic pe icoana lui. nchiderea unui folder se face prin clic pe butonul Up One Level.

Deschiderea unui fiierSe poate deschide un fiier din fereastra My Computer dnd dublu clic pe icoana sa.

Windows ExplorerAcest program ofer un mod alternativ pentru vizualizarea informaiilor nmagazinate pe calculator. Acest program se lanseaz dnd clic pe numele lui n menu-ul Programs.

Pentru ca icoanele s ncap n fereastra Windows Explorer, se deschide menu-ul View i se selecteaz din acesta opiunea Small Icons.

Fisiere Foldere

Arbori si ramificarea acestora

Fig. 2.5. Explorarea foldere-lor

Arborii i ramurile

Fereastra Windows Explorer este mprit n dou. n partea stng sunt poziionate icoanele pentru driver-ele de disc i unele articole de desktop (Control panel, Printers, Recycle Bin, My Briefcase, ...), aezate ntr-o structur ce seamn cu un arbore cu linii ca nite ramuri ce ies dintr-un trunchi. n partea dreapt a ferestrei Windows Explorer este prezentat coninutul driver-ului sau al folder-ului evideniat n stnga.

Explorarea

Pentru a deschide un anumit folder (director) n Windows Explorer se d clic pe numele acestuia n partea stng a ferestrei. n acest moment icoana folder-ului / driver-ului ales se schimb ntr-o icoan de folder/driver deschis, iar coninutul su este prezentat n seciunea din dreapta a ferestrei.

Ramificarea

Un semn + n stnga unui folder arat c acesta are subfoldere. Pentru a vedea subfolderele, dispuse ca i ramurile unui arbore, se d clic pe semnul +. Acesta se va schimba ntr-un semn i apare un nou set de ramuri (subfoldere, fiiere). Pentru a nchide folderul se d clic pe semnul . Dac un folder nu are semnul +, respectiv , nseamn c nu conine subfoldere.

Deschiderea unui fiier

Pentru deschiderea unui fiier, din programul Windows Explorer, se d dublu clic pe icoana sa din partea dreapt a ferestrei.

2.4.2. ORGANIZAREA FIIERELOR

Pentru a pstra toate fiierele create sau preluate este util crearea unor foldere (directoare) cu denumiri prestabilite. Organizarea i reorganizarea fiierelor prin mutare sau copiere cu ajutorul programului Windows Explorer este deosebit de simpl.

Crearea unui folder

La crearea unui folder trebuie comunicat calculatorului locul unde s-l pun (driver-ul). n acest scop trebuie mai nti selectat driver-ul unde se dorete pstrarea noului folder.

Pentru crearea unui folder pe driver-ul C, se lanseaz programul Windows Explorer i se d clic pe driver-ul C. Apoi se selecteaz din menu-ul File opiunea New i se d clic pe opiunea Folder n menu-ul care se deschide. Aceste aciuni fac s apar o nou icoan de folder n seciunea din dreapta a ferestrei. Dedesubtul acestei noi icoane este o cutie care conine cuvintele New Folder selectate. Aceste cuvinte pot fi schimbate cu denumirea dorit pentru noul folder, scriind denumire de la tastatura.

Foldere n foldere

Crearea unor subfoldere n folder se realizeaz utiliznd metoda prezentata pentru Crearea unui folder, doar c n locul selectrii driver-ului C se selecteaz folder-ul n care se dorete plasarea subfolder-ului.

Mutarea unui folder

Organizarea diferit a fiierelor n diferite foldere, dup cum situaie o cere, este posibil utiliznd facilitatea programului Windows Explorer.Practic se translateaza icoana fiierului care se dorete a fi mutat n noul folder.

Locul (folder-ul) unde se dorete mutarea fiierului trebuie s fie vizibil n arborescena ferestrei Windows Explorer. Dac nu este vizibil, va fi cutat, folosind bara de defilare pentru a parcurge lista de foldere i fiiere.

Mutarea propriu-zis a fiierului se face prin deplasarea icoanei fiierului selectat (cu butonul din stnga al mouse-ului apsat) peste icoana folder-ului unde se dorete mutarea i se elibereaz icoana fiierului prin eliberarea butonului din stnga al mouse-ului. Fiierul a fost mutat astfel n noul folder.

Copierea unui fiier

Uneori se dorete efectuarea unor schimbri n organizarea fiierelor pe foldere, fiind necesar mutarea fiierelor, dar se dorete i pstrarea formei iniiale a fiierului. Pentru a copia un fiier se d clic cu butonul din dreapta al mouse-ului pe numele fiierului i apoi se d clic pe opiunea Copy n menu-ul care apare ntr-o mic fereastr. Dup aceasta se face clic cu butonul din dreapta al mouse-ului pe icoana folder-ului n care se dorete copierea i se face clic pe opiunea Paste, realizndu-se astfel copierea n folder-ul int.

Copierea pe un disc flexibil (floppy disk)

Pentru copierea unui fiier pe floppy disk se foloseste aceeai metod prezentata anterior, respectiv de deplasare i eliberare (drag and drop). Pentru a copia un fiier pe floppy disk trebuie identificat icoana fiierului pe driver-ul i n folder-ul unde a fost nmagazinat fiierul. Apoi trebuie s ne asigurm c icoana driver-ului floppy disk-ului este vizibil n stnga ferestrei. Se va deplasa icoana fiierului deasupra icoanei driver-ului dischetei i in final trebuie eliberata icoana fisierului.

Dac n unitatea de floppy nu exist introdus o dischet, calculatorul va solicita introducerea unei dischete printr-un mesaj specific. Dup introducerea dischetei, calculatorul va copia fiierul precizat. La copierea unui fiier va apare, pe ecran, o imaginea simbolica, zburnd ntre dou foldere.

Redenumirea fiierelor

La reorganizarea fiierelor i folderelor poate apare necesitatea redenumirii acestora. Pentru aceasta se procedeaz astfel: se identific icoana fiierului pe care dorim s-l redefinim, se d clic pe butonul din dreapta al mouse-ului i din menu-ul care apare se selecteaz Rename. Ca efect va apare o cutie (un chenar) n jurul numelui n care se nscrie noul nume i apoi se apas tasta Return.

Redenumirea trebuie aplicat numai la fiierele i folderele proprii; cele care aparin unor programe standard nu trebuie redenumite, deoarece aceasta actiune ar putea mpiedica funcionarea acelor programe.

2.4.3. GSIREA I TERGEREA FIIERELOR

Chiar dac organizarea fiierelor este foarte bine realizat, apar situaii cnd se poate uita unde a fost plasat un anume fiier. Pachetul Windows are un program numit Find care poate ajuta la localizarea oricrui fiier pierdut.

Gsirea fiierelor

Se selecteaz programul Find din menu-ul Start i se d clic pe Files or Folders din menu-ul care se deschide. n fereastra Find se selecteaz tab-ul Named & Location, apoi se introduce numele fiierului cutat n cutia Named i se poate utiliza lista drop-down Look in pentru a preciza pe care driver s se faca cautarea.

Apoi se d clic pe butonul Find Now pentru a ncepe efectiv cutarea. Numele i locul tuturor fiierelor rezultate din cautare vor apare n partea de jos a ferestrei.

Ai uitat numele unui fiier ?

Dac nu v mai reamintii numele fiierului pe care dorii s-l cutai dar se tie c conine un anume cuvnt , atunci se nscrie acel cuvnt n cutia Containg text din acelasi program Find. In continuare, se realizeaza cutarea acionnd ca si in metodologia prezentata anterior. Dac se cunoate i tipul fiierului (extensia = ce este scris dincolo de punct), se selecteaz aceast informaie din cutia Off type.

tergerea unui fiier

Pentru a terge un fiier se pot folosi programele Explorer sau My computer.

n programul Explorer se lucreaz astfel: se selecteaz din partea stng a ferestrei cu numele Explorer prin dublu clic pe icoana driver-ului C (cel n care se afl fiierul pe care dorim s-l tergem), apoi se deschide folder-ul (directorul) unde se afl fiierul de ters i se selecteaz icoana fiierului respectiv. In continuare se selecteaz din menu-ul File opiunea Delete. Dup selectarea icoanei fiierului de ters, se poate apsa (aciona asupra) tasta Delete de pe tastatur.

Dup aceast aciune apare o caset de dialog n care se ntreab dac ntr-adevr se dorete tergerea.

Se face verificarea dac este inscris intr-adevar numele fiierului care se dorete ters.

Dac totul este corect, se face clic pe butonul Yes al casetei. n acelai fel se pot terge foldere (directoare) ntregi, dar atenie, la tergerea unui folder (director) se terge tot coninutul su.

Recycle Bin

O alt cale de a terge fiiere este aceea de a le arunca (transfera) n Recycle Bin. Pe desktop se gsete icoana lui Recycle Bin.

Pentru folosirea lui Recycle Bin este necesar s fie vizibil icoana acestuia.

Apoi n programul Explorer sau n My computer se face clic pe fiierul la care se renun. innd apsat butonul stng al mouse-ului, se deplaseaz icoana fiierului peste icoana Recycle Bin i, la suprapunerea icoanelor, se d drumul butonului mouse-ului. Icoana fiierului va dispare.

Dup transferarea unor fiiere n Recycle Bin, icoana acestuia se schimb de la imaginea unei cutii goale la una plin, simboliznd c exist nite fiiere transferate acolo.

Dac din greeal ai ters ceva important, nu trebuie intrat n panic. Oricare dintre fiierele terse de pe hard-discul calculatorului este reinut n Recycle Bin o perioad, ceea ce nseamn c este posibil recuperarea sa.

Pentru a recupera un fiier se d dublu-clic pe icoana Recycle Bin; va apare o list cu folderele i fiierele terse. Se selecteaz numele fiierului care se dorete a fi recuperat i dup aceea se selecteaz Restore din menu-ul File. Efectul comenzii Restore este transferarea fiierului din Recycle Bin napoi n locul original.

Din nefericire acest mecanism de recuperare a fiierelor terse nu funcioneaz pentru suportul disc flexibil (floppy-disc); altfel spus, fiierele terse de pe o dischet nu mai pot fi recuperate.

Recycle Bin nu reine fiierele terse pentru totdeauna. programul Windows anuland automat fiierele terse cnd acestea ocup mai mult dect 10% din volumul hardisc-ului respectiv.

Golirea lui Recycle Bin

La transferarea fiierelor n Recycle Bin ele continu s ocupe un spaiu pe hard-disc. Se poate face mai mult spaiu pe hard-disc tergnd fiierele pentru totdeauna. Pentru a realiza aceasta, se face clic pe Recycle Bin cu butonul drept al mouse-ului i se selecteaz Empty Recycle Bin.

La ntrebarea dac se dorete sigur acest lucru, se d clic pe butonul Yes. Dup aceast comand vor fi terse toate folderele i fiierele din Recycle Bin de pe hard-disc. Tot ce a fost sters cu comanda Empty Recycle Bin nu mai poate fi recuperat.2. 5. SISTEMUL DE AJUTOR (HELP-UL)

Windows dispune de un sistem de ajutor (help) ncorporat , care poate fi folosit pentru a afla:

( cum funcioneaz diferite opiuni Windows;

( mai multe informaii despre un termen implicat in sistemul Windows.

Pornirea Help-ului

Pentru a deschide funciunea Help se d clic pe Start i apoi pe Help; va apare fereastra Help Topics coninnd trei casete (optiuni): Contents, Index i Find.

Cuprinsul (Contents)Seciunea Contents (cuprins) cuprinde un index general de informaii organizat pe subiecte.

Lng fiecare articol este plasat i imaginea unei cri care reprezint domeniul (un subiect principal). Dac se d dublu clic pe icoana crii, se poate vedea n detaliu cuprinsul capitolului respectiv. Fiecare carte poate fi nchis dac se d dublu clic pe icoana sa.

I n d e x-ulSeciunea Index are mai multe subiecte aranjate n ordine alfabetic. Pentru gsirea subiectului dorit, se inscrie n prima cutie cuvntul cutat. Partea corespunztoare index-ului va apare n cutia de dedesubt. Utiliznd scroll-bar-ul se parcurge lista afiat; pentru subiectele de interes, se d dublu clic i, ntr-o fereastr nou, se obin detalii.

Cautarea (Find)

Utilizarea lui Find permite o cutare mai general, prin cuvinte sau chiar propoziii inscrise ntr-o fereastr subiect. Cnd se d clic pe tab-ul Find, apare o cutie n care PC-ul i creeaz o list de cuvinte necesare utilizrii facilitii Find.

Cutarea se poate face numai prin cuvinte sau grupe de cuvinte din lista propus.

Folosirea lui FindDup afiarea listei de cuvinte, va fi vizualizat fia de proprieti Find.

Se va scrie cuvntul ales n prima cutie, iar n cutia a doua vor apare toate cuvintele care au aceeai rdcin cu cuvntul ales. Dac n a doua cutie nu apare nimic, nseamn c s-a ales un cuvnt care nu este n lista propus si cautarea trebuie reluata prin alte solutii.

2.6. TEST AUTOEVALUARE

1. Care din urmtoarele caractere (semne) nu pot s fie incluse in denumirea unui fisier :

a. >

b. %

c. &

2. Copierea rapid a directoarelor / fisierelor / icon-urilor / textelor, se realizeaz prin succesiunea urmtoarelor aciuni:

a. selectare, CTRL-C, Identificare locatie noua, CTRL-V

b. selectare, CTRL-C, Identificare locatie noua, CTRL- P

c. selectare, CTRL-D, Identificare locatie noua, CTRL-T

3. Care din urmtoarele produse-program este un sistem de operare pentru PC-uri:

a. Windows 98

b. Access

c. Windows XP

4. Modul de lucru Windows permite meninerea in funciune, la un moment dat :

a. a unui singur program

b. a mai multor programe

c. trebuie precizat, de operator, cate programe sunt in funciune

5. Pentru a activa fereastra Find (pentru regsire si inlocuire) se tasteaz combinaia de taste :

a. CTRL - F

b. F3

c. SHIFT F

6. Ce reprezint o fereastr in cadrul programului Windows Explorer ?

7. O fereastr deschis sub Windows se poate:

a. inchide

b. minimiza

c. bloca

8. Care este scopul facilitii multitasking, din programul Windows ?

9. Cum se regsete un fiier al crui nume se cunoate ?

UNITATEA de INVATARE 3

CUPRINS

Caracteristici fundamentale si noutati Office 2007

A. Noutati aduse de Office 2007

4. Interfata de utilizare

5. Tipuri noi de fisiere

6. Noi caracteristici si modificari

B. Aspecte fundamentale Office 2007

11. Lansarea aplicatiilor Office 2007

12. Crearea unui document

13. Deschiderea documentelor

14. Salvarea documentelor

15. Inchiderea documentelor

16. Utilizarea ferestrelor

17. Setarea marimii

18. Utilizarea Office 2007 clipboard

19. Imprimarea documentelor

20. Iesirea din programul Office 2007

C. Aplicatiile Office 2007 (prezentare succinta)

4. Microsoft Office Word 2007

5. Microsoft Office Excel 2007

6. Microsoft Office PowerPoint 2007

3.Caracteristici fundamentale si noutati Office 2007

3.A. Noutati aduse de Office 2007

3.A.1. Interfata de utilizare

In aplicatiile principale ale Office au fost eliminate meniurile arborescente in favoarea unor noi elemente de interfata , denumite in asamblu banda / benzi .

Noile componente ale acestei interfete constau in elemente pentru : formatarea documentelor, inserarea de obiecte (tabele, grafice, desene) si executarea unor operatiuni obisnuite ( banda, butonul office, bara de acces rapid, aplicatii avansate, tabulatoare contextuale, previzualizare directa, minibara de instrumente )

Banda

Bara de acces rapid

Tabulator

Button office Grup

Banda este o interfata pentru fiecare document (fisier) Word, Excel, PowerPoint, Access. Aceasta este pozitionata in partea superioara a ferestrei documentului. Pentru utilizarea benzii se da clic pe tabulatorul care contine comanda dorita. In cadrul fiecarui tabulator, comenzile aferente sunt organizate pe grupuri, cum ar fi grupul Font, care include comenzile pentru formatarea textului si instrumentele dedicate. Explicatii avansate

Asezand cursorul peste un obiect din banda sau peste alt element al aplicatiei se pot vedea explicatii despre scopul elementului, modul de functionare si comanda rapida de la tastatura.

Butonul office

Acest buton controleaza cateva meniuri comune mai multor programe Office, dupa cum se poate vedea in figura urmatoare.

Tabulatoare contextualeCand se lucreaza cu anumite obiecte din document, o imagine sau un tabel, apare un tabulator accentuat deasupra celorlalte tabulatoare din banda. Unele tabulatoare contextuale , cum ar fi Tabel tools (Word) se pot impartii in mai multe tabulatoareDupa utilizarea unui instrument al unui tabulator contextual, acesta se poate dezactiva prin selectarea unui obiect diferit din document sau prin apelarea unui tabulator standard din banda.Previzualizarea directa

Tabelul selectat Galeria de stiluri pt. tabele

La formatarea unui text sau obiect dintr-o galerie exista elemente in banda care ofera o previzualizare directa a modului in care va arata materialul din document (fisier). In acest fel se pot vizualiza diverse variante.

Minibara de instrumenteMeniurile de context, apar cand se da clic dreapta pe un obiect sau un text selectat. Office 2007 a imbunatatit meniurilor de context prin introducerea galeriei de comenzi denumita Mini toolbar (minibara de instrumente)

3.A.2. Tipuri de fisiere

Office 2007 produce un nou tip de fisier pentru aplicatiile :Word, Excel, PowerPoint. Acest nou tip de fisier are la baza Extensible Markup Language (XML), rezultand un fisier mai mic ca volum cu o siguranta ridicata. Pentru a diferentia fisirele noi de cele vechi, cele noi au o extensie de patru litere, extensia originala plus un x sau un m, cand extensia contine m inseamna ca fisierul contine macro-uri.

Extensii pentru fisiere Office 2000, XP, 2003 si Office 2007

AplicatiiExtensia Office 2003Extensia Office 2007

Word.doc.docx si docm

Excel.xls.xlsx si xlsm

PowerPoint.ppt.pptx si pptm

Aplicatiile Office 2007 pot recunoaste (dechide) fisiere create cu ajutorul versiunilor anterioare Office. Versiunile vechi de Office nu pot deschide fisirele Word, Excel sau PowerPoint care au la baza XML. Pentru a solutiona aceasta problema este necesara instalarea unui convertor care permite versiunilor anterioare Office sa citeasca fisirele Office 2007.

3.A.3. Noi caracteristici si modificari

Noutati in Word

1. Compararea versiunilor documentelor

2. Document Inspector 3. Format separat de fisier macro (.docm)

4. Noua interfata de utilizare

5. Posibilitati de a realiza si grafice

6. Solutii pentru revizii si comentarii

7. Stiluri rapide si teme pentru documente (fig. A.3.1)

fig.A.3.1Prin alegerea Quick stle se poate aplica rapid un format color atractiv.Noutati in Excel

1. Centralizarea zonelor denumite

2. Coloane calculate

3. Diagramare partajata cu alte programe Office

4. Foi de calcul mai mari; asistenta pentru mai multa memorie si procesoare duble

5. Formatarea conditionata

6. Formule mai lungi

7. Functii OLAP si functii cubice

8. Functia de Autocompletare (AutoComplete)

9. Noua intefata de utilizare

10. Partajarea prin internet

11. Referinte structurate

12. Teme si stiluri; mai multe culori

13. Vizualizarea aranjarii in paginaNoutati in PowerPoint1. Efecte imbunatatite pentru texte si obiecte

2. Grafice SmartArt

3. Machete personalizate

4. Noi teme, machete si stiluri rapide

5. Noua interfata de utilizare

6. Optiuni suplimentare pentru formatarea caracterelor

7. Vizualizarea Presenter (pentru monitoare duale)

3.B. Aspecte fundamentale Office 2007

3.B.1. Lansarea aplicatiilor Office 2007

Pentru lansarea unei aplicatii Office :

3.B.1.1. Se da clic pe butonul Start, All Programs si pe programul Microsoft Office , iar apoi se selecteaza aplicatia Office 2007 dorita (Word, Excel, PowerPoint, Access,)

Fig. 3.B.1.Cu toate ca meniurile Start din Windows Vista si XP au aspect diferit, ele functioneaza similar. Meniul Start se mai poate deschide si prin apasarea tastei cu simbolul Windows.,daca ea exista pozitionata pe tastatura.

3.B.2. Crearea unui document

Programele Office care utilizeaza documente (fisiere) Word, Excel, PowerPoint creaza un nou document gol automat, la fiecare lansare. Pentru a crea documente suplimentare noi, atunci cand programul ruleaza, se parcurg urmatoarele etape.

Se da clic pe butonul Office si se selecteaza New. Din caseta de dialog aparuta se selecteaza tipul de pe care dorim sa-l creem (fig. B.2.2)

Lista de sabloane

Previzualizarea sablonului selectat

Sabloane pe categorii

Fig.B.2.2.

Daca se da clic pe butonul Create sau Download se preia sablonul selectat.

3.B.3. Deschiderea documentelor

In multe situatii (vizualizare, corectare sau tiparire) este necesara deschiderea unor documente (fisiere) existente. Documentele se pot deschide din cadrul fiecarei aplicatii Office sau de pedesktop (simultan cu programul de creare, daca acesta nu ruleaza deja).

Faptic pentru a deschide un document existent in cadrul unei aplicatii se procedeaza astfel:

a. Pentru Word, Excel, PoewPoint se da clicpe butonul Office si se alege Openb. Pentru Publisher se selecteaza File Openc. Oricare program Office se apasa CTRL + O , apare casuta de dialog Open conform figurii urmatoare.

Fig. 3.B.3Se alege folder-ul (directorul) in care se afla documentul (fisierul) pe care dorim sa-l deschidem.

Se selecteaza documentul dorit si se apasa Open. Pentru a se realiza deschiderea unui document Office existent de pe desktop se procedeaza astfel.

a. Se localizeaza documentul pe desktop sau in folder-ul in care este stocat.

b.1. Se da clic (dublu clic) pe simbolul fisieruluib.2. Clic dreapta pe simbolul fisierului si se alege Open care apare.

Se lanseaza programul Office corespunzator (daca nu ruleaza deja) si fisierul se va deschide.3.B.4. Salvarea documentelor

Un document (fisier) pe care-l construim exista initial doar in memeoria si se va pierde in totalitate la inchiderea acestuia sau parasirea aplicatiei fara ca documentul sa fie salvat.

Pentru a salva un document nou trebuie urmarite urmatoarele etape.

a. Word, Excel, PowerPoint. Se da clicpe simbolul Save din bara de acces rapid (Quick Access Toolbar), apoi clic pe butonul Office si se selecteza Save sau clic pe butonul Office si se selecteaza Save As, cat si tipul de fisier (file format)b. Publisher. Se selecteaza File si Save sau File si Save As.c. Orice program. Apasati CTRL + S , se deschide caseta de dialog Save As conform figurii urmatoare. Fig. 3.B.4Se introduce numele dorit in caseta File name, se alege folder-ul si discul, cat si tipul de fisier din meniul Save As type si se apasa Save.Pentru a salva un document editat trebuie urmarite urmatoarele etape.

a. Pentru a inlocui varaianta actuala de fisier Word, Excel, PowerPoint cu versiunea editata se da clic pe simbolul Save din bara de instrumente pentru acces rapid, apoi se apasa butonul Office si se selecteaza Save sau se apasa CTRL + S

b. Se poate salva o copie a unui document editat utilizand o noua denumire, un nou tip de fisier si/sau o noua pozitie (destinatie) pe disc. Se poate folosi si caseta de dialog Save As conform punctului c de mai sus.

3.B.5. Inchiderea documentelor

Este recomandat dupa terminarea lucrului cu un document ca acesta sa fie inchis. Inchiderea documentelor elibereaza memorie in favoarea lucrului cu alte documente.

Pentru a inchide un document

a. Orice aplicatie Office. Se da clic pe bara de operatii a documentului, de la baza ecranului. Pe bara de operatii se afiseaza un simbol pentru fiecare document sau aplicatie (Fig. 3.B.5.1.)

Fig. 3.B.5.1.b. Word, Excel, PowerPoint. Se da clic pe tabulatorul View si se selecteaza denumirea documentului din fereastra Switch Windows din grupul Windows (Fig.B.5.2.)

Fig. 3.B.5.2.

c. Publisher . Alegeti denumirea documentului din meniul Windows (Fig.3.B.5.3.)

Fig. 3.B.5.3

Se da clic pe butonul Office si se alege Close, apoi se da clic pe caseta de inchidere din partea dreapta susa ferestrei aplicatei. Daca documentul nu a fost niciodata salvat sau contine editari nesalvate, exista posibilitatea de a-l salva.3.B.6. Utilizarea ferestrelor

Daca sunt deschise, mai multe documente (fisiere) se pot aranja si muta ferestrele lor prin folosirea comenzilor Office. In Word, Excel si PowerPoint comenzile de gestionare a ferestrelor se gasesc in grupul Windows de pe banda.

Fereastra noua. Comanda New Windows creaza o noua secventa a documentului actual. Utilizand aceasta comanda se poate vizualiza si lucra simultan in doua sectiuni ale documentului.

Aranjarea totala. Comanda Arrange All afiseaza simultan toate documentele deschise in cadrul unei aplicatii. In Word documentele sunt afisate unul peste altul, in PowerPoint unul langa altul, iar in Excel se pot aranja cu comnda Arrange All.

Suprapunerea. Aranjarea documentelor in acest mod consta in afisarea coltului superior stang al fiecarui document, permitand trecerea de la unul la altul prin apasarea pe coltul expus.

Divizarea. Aceasta comanda poate imparti documentul in doua jumatati, existand posibilitatea de a lucra in doua sectiuni simultan.

Salvarea spatiului de lucru. Aceasta comanda salveaza salveaza aranjarea actuala a foilor de calcul tabular (grupul Windows banda Excel).

Orice aplicatie Office 2007 suporta comenzile standard din Windows pentru gestionarea ferestrelor, minimizare, maximizare, mutarea unei ferestre intr-o alta locatie, redimensionarea manual a unei ferestre.3.B.7. Setarea marimii

Daca se doreste o vedere de ansamblu a unei prezentari PowerPoint sau se doreste citirea unui document scris cu litere foarte mici se poate modifica zoom-ul documentului.

Pentru a stabili marimea in Word, Excel sau PowerPoint

Folosirea controlului de zoom Fig. 3.B 7.1 care se afla in coltul drept inferior al documentului se realizeaza prin glisarea la stanga (micsorare), la dreapta (marire) a cursorului.

Fig. 3.B 7.1

Deasemenea se poate apela la grupul Zoom din tabulatorul View . Se da clic pe Zoom pentru a deschide caseta de dialog Zoom , vezi Fig. 3.B 7.2 si Fig. 3.B 7.3

Fig. 3.B 7.2

Fig. 3.B 7.3

Pentru a vedea documentul in marime normala se bifeaza 100%

3.B.8. Utilizarea Office Clipboard

In Windows clipboard-ul reprezinta o zona de memorie care pastreaza ultimul obiect copiat sau taiat. Folosind comanda Paste obiectul vafi extras din clipboard.

Prin utilizarea clipboard-ului se pot introduce obiecte, fie in documentul actual, fie in documente diferite sau chiar in documente din alte aplicatii.

Clipboard-ul din Office 2007 poate pastra 24 de obiecte.

In Office 2007, se poate folosi si Office Clipboard , un clipboard special pentru parajarea informatiei intre toate documentele si programele deschise in Office 2007. Deschiderea Office Clipboard-ului

Word, Excel, PowerPoint, se comuta pe tabulatorul Home se da clic pe executabil pentru caseta de dialog Clipboard Fig. 3.B 8.1, Fig. 3.B 8.2

Fig. 3.B.8.1

Fig. 3.B.8.2

Introducerea de obiecte din Clipboard intr-un document

1. Se selecteaza pozitia in care se doreste adaugarea obiectului sau a obiectelor. Pentru adaugarea unui singur obiect se da clic pe acesta in lista din Office Clipboard.2. Pentru adaugarea concomitenta a tuturor obiectelor de pe Office Clipboard se apasa butonul Paste All . Fig. 3.B.8.2Stergerea obiectelor din Clipboard Office Pentru stergerea unui singur obiect, se plaseaza cursorul peste respectivul obiect, se da clic pe sageata aparuta in dreapta si se alege Delete din menu. Fig. 3.B.8.3

Fig. 3.B.8.3

Pentru eliminarea tuturor obiectelor prezente in clipboard-ul Office 2007 se da clic pe butonul Clear All Fig. 3.B.8.2

Pentru a inchide Clipboard Office

Se da clic pe caseta de inchidere a clipboard-ului Office sau pe executabilul Clipboard.

3.B.9. Imprimarea

Pentru imprimarea unui document in Word, Excel sau PowerPoint

1. Se deschide documentul care se doreste a fi imprimat

2. Se da clic pe butonul Office si se selecteaza Print Fig. 3.B.9.1

Apare caseta de dialog Print Fig. 3.B.9.2

Fig. 3.B.9.1

Fig. 3.B.9.2

Aceasta caseta

Afiseaza optiunile standard de imprimare precum si optiuni special ale programului.

Solicitarea unei previzualizari

Se da clic pe butonul Office si se alege Print Print Preview Fig. 3.B.9.1

3.B.10. Iesirea dintr-un program Office

1. Se da clic pe butonul Office si apoi pe clic pe Exit denumire program. Fig. 3.B.10.2

2. Se apasa ALT + F43.C. Aplicatiile Office 2007

3.C.1. Microsoft Office Word 2007

Word este un program pentru procesarea textului. Este utilizat pentru scrierea de scrisori, rapoarte, contracte,

Foloseste o interfata simpla, prietenoasa, orientata spre utilizator si cu rezultate immediate. Astfel, fonturile, formatul paragrafului, marginile si distantele dintre pagini de pe ecran vor fi identice cu ceea ce se va tipari la imprimanta.

Daca utilizatorul doreste mai mult decat introducerea unui simplu text, se pot adauga tabele, fotografii si clipart-uri.

Se mai pot adauga efecte 3D (WordArt) sau se pot include titluri / liste cu marcaje cu ajutorul componentei SmartArt.

In afara faptului ca Word-ul permite crearea unor documente noi, produsul-program mai ofera si o serie larga de sabloane pentru documente si formulare utile.

Permite crearea de mail-uri personalizate, existand si o optiune de fuziune a mail-urilor.

3.C.2. Microsoft Office Excel 2007Excel este un program utilizat pentru construirea foilor de calcul. Acest produs-program se foloseste pentru a introduce, a analiza si a realiza diferse calcule date intr-un table.

Excel este un instrument dedicat pentru a executa calculi (cu ajutorul formulelor sau a unor functii complexe interne), precum si pentru a executa grafice, legate dynamic de datele dj introduse.

Excel contine si functii de gestiunea listelor.

Pentru automatizarea operatiunilor repetitive, se pot crea macro-uri (prin folosirea produsului Microsoft Visual Basic)

Excel contine diverse fonturi, stiluri, culori, formatari de fundal al celulelor, cat si formatare conditionata.

In cadrul foii de calcul se pot adauga clipart, imagini, forme prestabilite WordArt, SmartArt.3.C.3. Microsoft Office PowerPoint 2007

PowerPoint este un program dedicat pentru crearea de prezentari : cadru dupa cadru, cu efecte de tranzitie intermediare, animatie in continutul cadrului, prezentare inregistrata audio,

Pentru a oferi prezentarii imagini profesionale, se poate alege dintre temele incluse sau se pot descarca altele de la Microsoft Online. Se mai pot crea si salva sabloane care contin elemente predefinite, cum ar fi emblem unei firme sau informatii despre adresa.

Orice prezentare ralizata poate fi rulata pe calculator, poate fi tiparita pe hartie cadru cu cadru sau se poate folosi pentru a realiza o vizualizare online.UNITATEA de INVATARE 44. WORD PENTRU WINDOWS 4.1. Generalitati

4.2. Aciuni asupra textului i caracterelor

4.3. Aciuni asupra diagramelor

4.4. Obiectele grafice (desenele)

4.5. Aciuni asupra tabelelor4.6. Paginarea4.7. Fisiere4.8. TEST AUTOEVALUARE

4.1. GENERALITI

Programul Microsoft-Word creeaz documente.

Documentele simple conin doar text, folosind programul Word se pot crea documente complexe care pot cuprinde text, tabele i imagini. Word dispune de instrumente pentru aranjarea elementelor textului ca indexuri, table de materii, note de subsol. Suplimentar, Word conine instrumente de scriere i editare ca: programul pentru verificarea ortografiei, un dicionar de sinonime sau un instrument pentru verificarea textului din punct de vedere gramatical.

FEREASTRA APLICAIEI WORD

Bara de titlu identific aplicaia Microsoft Word i numele fiierului document (Documente).

Bara de meniu-uri conine comenzile care trebuie selectate pentru a crea, a tipri i pentru a salva documentele. (Deschiderea noilor documente, tiprirea i salvarea documentelor.)

Bara de instrumente de lucru standard

Bara cu instrumente de lucru pentru


Recommended