Home >Documents >Inelul lumii mat 5IMG3

Inelul lumii mat 5IMG3

Date post:18-Dec-2015
Category:
View:231 times
Download:7 times
Share this document with a friend
Description:
Inelul lumii mat u
Transcript:
  • eJtomaf discrtt

    SE f T"{AI-.IZAREA IS.{T INUA

    gi o intrcclescltidcrc.- Jlcsigilr, n:ai inain',e 31n c--iiirlnlat r'l1mara] ;tiinli:i ntt e'st* i-rosibii mai mult' Acestt:

    /tt. t,/*\ ,/\{ I { }lttl/ 6" f.t- -X,.j ;: /(ll! {\r--^,a.---*n {'i(" rl-, -! "'i''. -: ! euf = (_:f

    T'.I,III f I.^.TE?,]A I,E

    iLlei generale, fn-.5. in staciiul actcatidei iint bazate pe o allu1llitl er.;r:-

    Fl Frl EL!

    Fig. lE

    Fig. l.i li ig' 16

    vitaica intcgratoar* a crcierulni, pril ce cir.lncntc rnatem.aticc? Existir stdri' i't:lt*Ei'ttto(,u,t), p"-.ur" lc rtritiirn cu .i,

    -sprc deosebirc cle -st:rrile.T^"tt^li-:1 .!:''.-:,.','::ififuieiitshstdritc itittgi,,r.t,tcrt,t o nr',tL!t'imt,, ila-ci ar {i o,mullilnc, atulcr ant r::itttarelaliile clintre ,''.*t;fr."'lti li

    "tiiiiit,t.". rt liig .17), {a1 gradul de inclepenrk:nfl

    rciaiivi al stirilor irt,:i{ia.roiii., rn s1;ccral ,il ielot'spirituale, ne ar-ati cir stali-ae se obline m:ri curind dintr-o suprn1r.in"i.

    " .'"tei st6ri integrll:.T.: Jr:l'ltlitiegati tlc mrrsinri CLr o :t?re 1, "; .,,i,' n't mai

    -a"piltJ: d,i.rccL de.tntg'11.,\'i:q ,)l" Jjacir E,' cstc rt n:iultirtrcl, ci...ril cc cstc plauzibil din ptruct dc vt-([ele 117'i',este posibil cr, la ii";; f*ncL clin m*lfirnea ttr sir corespundl. u1l punll s':lnn-Lai multc plncte ln irmi{in'rca Il's:i. uii contit-tuuur de stilri r"' Traiectoria sti-rilor noastr" ir o..-=i;;;i;;r,t,;";1roii,,]i i"rl determinatl ;.1 de E"' Schiml-'artain E,, ciatoritir lui lrl'',:,rif'i.i,tr:,,i,i,t, nrn;itiA, poate insir iniluenla.;i schiml'arcastirrii di' rr, re{lccr-i*.t ,'.1".11't slirrilor integratoare asupla stirrilor magin'l' [iertipr:czirltir- i'sii ii"i',4-i p,ii",i fi n-r:.a star:e ilrtegratoare cxti:em de speciali caleatascarir l'.ri e'

    'n ccirti*tr*. r1,:,tr ctl ,

    -pitt"i" "gcneratoarc, in care ne aflliu in

    il,lliffi."'"i'r,,i"ii.i'i',i;;";i., ',,"oitJ . itirpr*ottl'cu magina,

    intr-un dialog coirct*trat, usre pc'si5ii]t ,r''.t.,tii" llt';iit"ti, pe care s-o. aducem in ma;ini :'a*

    'oare si creiim fo'r,, =i,.ciiicc, at1;rptat.- inrrodcscniailp^;ilransmisibile in acr:ii=tir

    rrour'i rlirec,lie. ir" tt rl"i"'rJ'il.- iirito..tcsclris, cu acces la. izvoarelc .lurnii ri' i.r "ti"i", r" pr:inc\ti,r, i" ,jni,itt sens. I). {apt ii' ;i E",sint^infornraterre;r ln.;llri}nt inscrie in il'rforrr',,,trlri", .trr, ,.ilrpir cdm am'vlzrrt' aceasti inscriere se iLiir:-.qrc:azl-i fdri. a.,r r.r1)"".1,.,-i"*irtit, .e.i 1',"".i s-ar.pierde con5tienla 9i insirli i'o-,iibiiitatL'a de cr,,,'a1ir) S,"1r^,,.i""''f.it t' in 'r' 'i li" este numa"i Jormall (este lrrt;,;;i.,1).'ltr'r:"porf'.., .rli''i"-,'','i i"'..'"1; ri*nlne deschis[ intrebarea dacir E' i:arcLiee-t inatetraric,

    "tt"'" tu"fti,",,. Toate itanil" lui nl sint in principiu picrizr-

    i;ilc, dar nu ;i stiLrile lui ll raic s,r .,*"r.J ;i flii" ,,t3ctu"i" automltului' in ciurpr-rllostru mcut;rl, intr]o"'i,rit.ircnie*iii rclati'li' Ial E, dupi c*i, am vlzut' este:

    /rn

    Fig. 17

  • SISfEME INTRODESCHIStr 151

    teplie fiiosoficS", rezultati dintr-un mod de a trata filosofia punind Ia baz5 exoe-: rrncntc Iiiosoficc pc care ]c consictcrdm rundamlnr"l;";i ;d ;;.1;iii"T""pirri, i''prezenL na le infirmd. Ideile de fal5 pot constitui un ca'dri, g"rr"roi p;;t;-;prr_.t''rtd,ar,:a atttonratelor gi o,r,trltti in' rilatria tor inti,md.--.

    9 ,I-cgitu.ra dintre ceea ce este automat, lingvistic, simbolic in om si in_;orllaterre, pnn ceea ce considerim a fi intr-odeschidlrea omului, t"pterinle Jom*i

    :1 ,utPttt al ptoblemei. Acest aspcct pcarc asigrira inteGgcrea formelor ""o-"-ri ice conttttue de citrc onr.li s-ar. putca- ca, in pioflLnzimi, iimbajul iri"i-iii"""r

    '-i se hrzeze Dc ascmcnea lorme {lri dimcnsir;". i;f ;lest aspect ridici. si posi-:'iiitatc'a ,t,-t"i f.'no-c"ologii-J*-o.Ji"!.lirologic care siL poati. fi inscrisi in^pro-'u'zimi p.'ntru a da o scmnificatie viabila rornl.ioirtni"r-iti"""r". n".'-li"i*Ylralnci-.un aspect care se referS. la om si viala .u tpitlt""il. l" ." md5ur5 conceptuljc sistern introdeschis p,"t.tlro n*,;b19 i"ri"."i-i-iil";-=;a.r#,i""'ffii,iespre viaia sa,spirituaid si_rnoral[? Din,aces.t.punct de veclc]r? ;;"r"" ;;;," 1i:."cu trederea riodul in care Platon a abordat ridicarea conqtlinlei ;;;"'1" ;i""iter-ia!5. spiritual6.^*^_Ylll 9in.principalcic mesaje pc carc autichitarca, pr-in praton 18, il aduce?::liliij:le.9i acela aI frurnuseiii morale a omutui. ll"'"i ocup[rn de'radicinlleccesttlr mesal, clar este.;igu.r cd" observarca atente a oamcnilbt si ..te.tioi-al"a*tichitate de citre gindit6ri chinezi, sumerieni, aal."l, ."ia*;;], t;d;i;;i," *rl.ia dus la adunarea multor elemente care at1 permis fiiallzarc^ gindiril -;;1";;i""a lui Platon gi ge'erarea unei. operc, fere inctoiait, pii;; ;i u'ranititii.rlaton a mtlttat pentru ridicarea firii umane. tit a observat o-irl gi cetatea;i qT a ciutat s5. dezlipeasci omul de contextul rui social. omur si cetatea Iestudiazr impreuni. Dar^viafa de zi cu.zi a omur"l.;;-;;';il;.!aii'i""i !iccrndiliile rnateriale, rtw geneieazd. de ta tt,,t ltn,iii"jt-lriinit'setrea ruoyald e omului.-rcestea se pot obtine, daci nu se recurge.ia rcligic,'prir.--'.ait"ti", pri"';iii"ie-'ri {iLosofie, prin

    -studiu ;i reflectare. Nufrai d.rpa'a.cJu,--dup1 ce si lc-au insrisitle acest drum dificil, acci car.c s-arr pit.ins .t" n.."rl"i;j'1";'1"'por';oii;;''i":nod congtient in Iiat6.. I)c aceca Platon r.co:naud.it .n u,,il'"n"n,"5i,#,,it"fi"50 ani dupi pirerca lui1, si jntrc intr-o ascmcuca i,.riooj;"a,,.i,,a,r".i'ri[].i1t..; Ptntt"t ca apoi si dcvind" fic educatorji tirrercloi.qcncr"lii-i,,""0ri.";""'"ri"-crurLlor morale, fic conducdroli ai cctdrii. ril 1u i,r"Fo"ir."rr t;f;l;;;:r,nijiri,ci oamcni utili societd!ii, inletepli-educarori ,i ini"rcpii-.",'Ji,Jtlii.r'!' ""ru) Lr

    .P1aton nu respinge inleleptuf rcLras itrtr-o r:..rt Ji ;r"*i;, clin carc sL tri.iasci.,d'aci cetatea nu este pregS.titd. pentru a-l utiliza s""tf".e sistemul ceiirtii nuag'ecazI" valorile De carc lcesia-rc reprezintd sau ;hil. ii;.;;';;G;'"ii;r;":a i; r'iata iu pericbl. - ' -r'

    Piaton relieleazi neccsitatca t'itlii st'irituale a amuhri cau.tt. Lt'tte irt sitre ,feutr1'i. Via!a spirituaii estc ncccsari socirtiliifrriru.-,i.i."i"'..; f",rolr.r,,f ..i, i;;i;,

    -:unta, umanisrnul .,si inlelcpciuirea pe carc o aduc,_...

    Ce este viala spirituali i unui popor? Astizi ne intretXm, i* l*'rina 'ltime-:'jl._pt_oq,'g:c alc ltiinlci, crrrn.anr-p,,t,'a inlclege,.',,ri t',;t-,e con;tiinta sociali si'id!a splrlruala a llnul Pgpgt iI a oin('liirii itr ansamblu. trnraginea cla..ic1 o ro,)-

    'lionlei social'e polte. fi inleleasi ast\zi ca un progratnent soaial,, care ar subzista!rl-i un,arumjt gr15i de inilependenli fall de supi,,rtril tiituli, reprezentat de com-^.-:l:llit-.,."^ll,iriit,ia iel. cuni proglaineirtul .is:1Lrr .;;;-;"";it;;; J; i"d"-'

    '.tj":',tt3 j,rti t{: riiu:iurile roivo:LSe ah crcicru!Lri. Teoria mar-xisti "

    ,;^;;;l-_:!i,^?r a constii.rfci s.ociaie nu impiedic6;i o asemenea abora"i"-c-""r;";;;;;rrtrCa' it co;nponenter cu caracter sociai a vietii spirituale. Viata spirit"^if

    "ii.i-' .co'llponeflti a civilizafiui. iim.arl-c L)e cer-re va'trebui re o aal,i[e"i-i" .,"rlt"i.":elafiiior dintre oameni, la binere roij corelat. cei mai *"rl Uiii;;;"ilj;;;ii:,citre teoria sistemelor, cltre utilizarea metod"i"t *"t.*rii.., u calcuiatoarelor

  • ]]ROITU}{ZI]UI1-E LUIVI'I \,IA'I}I'RIA I.I'tr a.)

    asupra orga'izlrii si mt:todelor ele contlucerc cantitativii. Sc' r'a proS;resa mu11Ji"'.."ri""puncte eie *"ccier.,, avincl in vecler-e fortcle ttmanc ;i natcriale. pc ca;-L:.r.i"t"t"n ti, p""" la clispoziliL', Prccum ;i atrac(ia pc care. metodclc noi o cxt'l--;id;;.;;;riiicr=t.rioi;i',,,ntrizia;iilor: noului. Ceca cCnc neliniltcft; i't.n1r1 :ij,:ltuiut ot1i...tele fundartrtitllrit dt- cililiz:Llic , aic societir{ii .;i, corolarul lor, r irLl aifiiitr,ir:',- Conilzia ciiritrc -cisttF.1 ;i civilizafie lasir -sistt:mul intr-o evolutie.intriir-secl i' loc tie a i'i irn supr,rrt cleiicat, firi'al civilizati,:i. Nu credem cir sistcrnil]-ii"fr,ti" sir- regl:zc vi:rta spil-itualit la- fcl cun'r rt:gkrazir c-'conomier' AceastI indepcn-tlc'ti lerlatir,ir a. r,ietii Jpiritualc cste nect:sarti pentru..insi;i dialectica .si.qte:rr-ci'iiizalie . Import;rnt cstc ca. sistemul sir- cr-ccze conditiile ctr o I'tati

    -s|lrlt11xJ-ii -*11 .icsf:1;oal., vlriat, cu rliicritc nroclur-i dcr abordart'. Numai a-r1{e1 intrt'aga.

    societate poatc fi -qu-.trasl stagnirlii.;i viduiui spiritual' y.::,-,.r---.:.

    lirancis ]lacon ne-il tltras atcntrir asupra experirnentului, obserr"lrii naiul'i::qi ..rtti":ir;i ;tiinfclor po;ritir-e, ailpra riplicnrii accstora pentm a irnbunilri{1i-iata ornului. Kari llari n scos in evidcntir rolul condifiilor nliitcrialc, ecotrotltlct:,ii"'"i4ii, f rumusef ea st-rciertllii gcncratoalt' c1e bun[stare ])cntru to1.i, dupir ct: a-ii"..rl-'pri;1i {iltr.ri r,mar-risniuirii ne{ericirilc tlccltoare ale umanitS"lii. .Actstt'a;;;il.ti ;i ast:'izi pti t1n g-lob tcrestr* cl' o grca ilrersfenile a trecut'f i' J"larIi;..i ; prlevi.zut viito, ul sociaii--sr si nrai alcs conrunist, carc. r'a asigura' aspira-.!iit" ..rpir;oare aIc unralir.'llii, binL:lt' si viat;r spitituali super-ioar-ir' ,Si lu putctt]'ii. ,r., fim cle acortl cu Piateir ci-r li:Lia spiriltali. supcrioarl estc un bine lcgatJ"

    -ilir*i" social ;i s;lirir1. Esenta rnrsajirlui iui Platon va continua siL c1'rttli:

    r-irntrnitatea citrc criintj, iar llar-x n"-,, ,,.:,t"t pe cc cli putcm *sil' ne constrltiurql1-uttttti citttr' ac,'str' , ltjltti.

    Asistlm asrizi, pe

  • SISTEMtr INTBODESCFIISS r lJj

    tii', rroi a-m virzut cYa profntiltil pe care il rccunoa;tcm cr. surs5. a lumii rnateriale;.irr cstc in sine congtient, eseu,la luwii atit dt, ctiu,tatd de filarcli se afld nt,a,i urrtnditi