+ All Categories
Home > Documents > Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

Date post: 03-Apr-2018
Category:
Upload: licentieftina
View: 267 times
Download: 1 times
Share this document with a friend

of 75

Transcript
  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    1/75

    Ministerul Educaiei, Tineretului i Sportului

    Universitatea de Stat din Moldova

    Facultatea de Jurnalism i tiine ale Comunicrii

    Catedra Comunicare

    Tez de licen

    Tema:Impactul mass-media asupra crerii imaginii liderului politic

    Coordonator tiinific: Aurelia Peru, doctor n tiine politice, lector superior

    Chiinu 2007

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    2/75

    CUPRINS:

    INTRODUCERE.................................................................................................4

    CAPITOLUL I

    Mass-media-imagemakerul politicianului.........................................................7

    1.1 Relaia dintre mass-media i liderul politic.........................................................71.2 Mass-media-actorul politic-electoratul: aspecte definitorii ale dialogului

    tridimensional....................................................................................................11

    1.3 Mass-media-gestionarul imaginii liderului politic: abordare funcional.......15

    CAPITOLUL II

    Promovarea liderului politic n presa internaional.........................................252.1 Manipulare prin mass-media: impactul asupra percepiei imaginii liderului

    politic de ctre opinia public .........................................................26

    2.2 Rolul mass-media n crearea brandului de imagine politic............................29

    2.3 Tehnologiile PR-ului negru i rzboiul mediatic vs crizele de imagine...........37

    CAPITOLUL III

    Promovarea imaginii liderului politic n presa autohton (studiu de caz)..... 46

    3.1 Strategii de promovare a imaginii liderilor politici..........................................47

    3.2 Studiu de caz:.Strategiile de imagine a politicienilor.......................................53

    CONCLUZII......................................................................................................60

    BIBLIOGRAFIE...................................................................................................63

    3

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    3/75

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    4/75

    care s-au bazat foarte mult pe sprijinul oferit de pres i n special de ctre

    televiziune, un imagemaker foarte bun dac i putem spune aa.

    Voi face referire la ultimii trei ani spre exemplu. Alegerile prezideniale din

    SUA ( noiembrie 2004), urmate de cele din Romnia ( noiembrie-decembrie 2004)

    i Ucraina (decembrie 2004), Federaia Rus (2004) i nu n ultimul rnd, alegerile

    parlamentare din Republica Moldova (martie 2005), care sunt urmate de alegerile

    generale locale din iunie 2007 i care la fel ne vor oferi surprize. Acestea sunt

    doar cteva exemple pe care trele consider de-a dreptul spectacole politice.

    Mass-media a fost deseori considerat "cea de-a patra putere" n stat (alturi

    de executiv, legislativ i justiie), iar democraiile moderne au fost poreclite"democraii mass-media". Dar ce se ascunde n spatele acestor consideraii? Care

    este puterea real de care dispune mass-media? Cum pot fi descrise funciile

    acesteia n contextul cooperrii cu celelalte organisme din cadrul sistemului

    intermediar i mai ales cu partidele politice? Este o tem pe care mi-am propus s

    o abordez n teza respectiv.

    Funcia de control, de critic i de stimulare nu revine, ns doar opoziieiparlamentare, ci ntregii opinii publice i presei independente, desigur.

    O alt problem care i mai greu poate fi evitat este apariia monopolurilor

    n domeniul radioului i al televiziunii. Investiiile de capital necesare precum i

    avantajele tehnice pe care le au aceste medii permit ca orice grupare s i poat

    gsi audiena n eter sau n faa ecranului TV. De aceea, peste tot n acest domeniu

    au fost create reglementri care s asigure ca toate atitudinile prezente n societates poat fi proiectate i n eter sau pe ecranul televizoarelor. Procesul de formare a

    opiniei publice trebuie s decurg, mai ales n radio i televiziune, ntr-o manier

    pluralist, necesitnd un control strict al ncercrilor de manipulare venite din

    partea gruprilor aflate la putere. Iat cteva aspecte asupra crora voi trece cu

    meditaii parial.

    Totodat, lucrarea de fa va cuprinde i un studiu de caz: Analiza

    comporativ a imaginii create de pres unor lideri politici. Figurile politice sunt:

    5

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    5/75

    preedintele rii, Vladimir Voronin, preedintele Parlamentului Republicii

    Moldova, Marian Lupu, vicepreedintele Parlamentului i liderul Partidului

    Popular Cretin Democrat, Iurie Roca. Cei doi politicieni i-au creat imaginea de

    oameni inteligeni, puternici i bine pregtii. Vom vedea pe parcurs care sunt

    calitile acestora.

    Lucrarea este constituit din trei capitole: Imaginea liderului politic creat

    de televiziune, Strategii de creare a imaginii liderilor politici, i Studiul de caz

    despre care am menionat mai sus.

    n prezenta tez mi-am propus s abordez tema privind impactul mas-media

    n ceea de privete crearea imagininii liderului politic prin prizma personal. Nutrebuie s neg c nainte de aceasta muli colegi i experi n comunicare i media

    au scris zeci i sute de pagini pe subiectul respectiv .

    Metodele de colectare a informaiei i opiniilor referitoare la subiectul

    abordat n lucrarea de fa sunt diverse: analiza presei scrise, audiovizualului,

    discuii cu specialiti, analiza lucrrilor efectuate pe aceast tem de colegii mei

    care au absolvit deja facultateatea, dar nu n ultimul rnd literatura de specialitate.

    6

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    6/75

    CAPITOLUL I

    Mass-media-imagemakerul politicianului

    1.1 Relaia dintre mass-media i liderul politic

    Expertul francez n estetica cinematografic, Jacques Aumont consider c

    am intrat n civilizaia imaginii. Tot ce ne nconjoar se bazeaz pe o

    reprezentare, o imagine oarecare. 1 Publicul nu mai crede dac nu-i dai imagini,

    dovezi, mai bine zis. Pn la urm imaginile l fac pe om s cread ntr-un fapt

    anume i nu discursul unui lider politic care este citit de cel mai multe ori cu o

    expresivitate ce poate dezarma pe oricine.

    Cuvntul imagine este de origine latin. Imago-iuis semnific o imagine,

    reprezentare, portretul cuiva. Grecescul eicon are acelai sens de imagine sau

    portret. De la el provine cuvntul iconografie, iconocitate, iconic. n procesul

    evoluiei, cuvntul imagine a cptat conotaii semantice noi. Dicionarul limbii

    romne contemporan de exemplu, fixeaz trei sensuri printre care i reflectarea

    unui obiect n contiin sub forma unei senzaii, percepii sau reprezentri.

    Dicionarul limbii engleze, Randam Hause indic 13 semnificaii ale aceluiaicuvnt: reprezentarea mintal, idee, concepie, simbol, emblem, form, aparen,

    copie, contrafigur, etc. Polisemantismul cuvntului imagine a fost motivul care

    i-a ndemnat pe unii cercettori s renune la utilizarea lui n cmpul

    comunicaional, pentru a nu crea confuzii.2 n cartea sa, Comunicarea

    instituional, cercettorul Constantin Marin, definete mai multe tipuri de

    1 Constantin Marin, Comunicarea instituional, Chiinu 2002;2 ibidem

    7

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    7/75

    noiune de imagini specifice instituiilor. Am selectat cteva tipuri de imagine

    specifice partidelor politice i liderilor politici, la crearea crora contribue ntr-o

    mare msur mass-media:

    Imaginea inexistent, semnific lipsa acesteia. Despre politicieni putem

    spune c acetia nu s-au ngrijit de pregtirea pistei de lansare n politic i

    respectiv au o imagine inexistent. Nu putem afirma acest lucru i despre

    politicienii tineri, care abia se lanseaz n arealul politic;

    Imaginea potenial,exist doar ca un proiect, implimentarea ei urmnd s

    vin. Dei imaginea este colectiv ca percepie, nu doar ca o concepie, ar fi

    o eroare s credem c politicianul, partidul e lipsit de dreptul i posibilitateade a stabili parametrii imaginii sale;

    Imaginea real, a ceea ce crede publicul despre instituia social-politic,

    sau politicianul care particip la alegeri. Aceasta poate fi diferit de

    imaginea pe care a proiectat-o i pe care i-o dorete orice politician.

    Imaginea parial,presupune c n cmpul de observaie al publicului au

    nimerit doar unele aspecte ale identitii omului politic. n acest caz, omulpolitic beneficiaz de o percepere incomplet din partea publicului;

    Imaginea deplineste atestat atunci cnd despre liderul politic se judec n

    complexitate, atunci cnd orientrile i concepiile politicianului sunt

    cunoscute n detaliu;

    Imaginea pozitiv consemneaz c n contiina uman s-au sedimentat

    calitile atractive ale politicianului (arta de conversa, spre exemplu); Imaginea negativ - arat c politicianul e apreciat de public prin filiera

    vulnerabilitii lui;

    Imaginea somatic - politicianul, partidul politic este perceput sau

    recunoscut de public prin reprezentri iconice (platform, sigla partidului,

    culoare, a ctivitile sau aciunile pe care le organizeaz, spre exemplu

    PPCD, revoluia portocalie-Tak Iucenko n Ucraina);

    8

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    8/75

    Imaginea conceptual sugereaz c partidul politic este estimat prin prisma

    raionalului. La baza ei se afl acceptarea filozofiei, doctrinei partidului

    respectiv;

    Imaginea curent ilustreaz identitaea la zi a partidului politic ori a

    politicianului, nu cea care era acum 50 de ani. De exemplu, alegtorii

    PCRM identificau partidul respectiv cu imaginea de acum jumtate de

    secol, dei, ntre timp s-au schimbat concepiile, orientrile, membrii, etc;

    Imaginea de perspectiv e modul n care partidul dorete s fie perceput pe

    viitor. Astfel de imagine este prognozat de acele partide care tind spre o

    reprofilare, spre o relansare ntr-o nou ipostaz, formul, iar prin aceast

    nou identitate s surprind publicul. Este cazul partidelor care nu au avut

    sori de izbnd la ultimele alegeri, poate din considerentul c platforma lor

    politic nu a fost destul de atractiv pentru alegtor. Ne vom referi aici i la

    strategia unui partid, cci orice formaiune politic care vrea s fie n top are

    o strategie bine definit;

    Imaginea internaional se refer mai mult la partidele care sunt binecunoscute n strintate, ex. partidul democrat i republican n SUA, partidul

    laburist n Marea Britanie, partidul comunist din China, ori Cuba, regimurile

    monarhice din Japonia, Marea Britanie, etc.

    Imaginea fals este atunci cnd viziunea pe care o are publicul asupra

    partidului nu corespunde realitii. Acest partid este acuzat n ultim instan

    de manipulare i inducere n eroare a publicului. De regul, aceti politicienisunt descoperii dup ce au fost votai i au primit funcii n Guvern sau

    Parlament;

    Imaginea exagerat ar putea fi calificat drept o varietate a imaginii false.

    n acest caz se poate spune c partidul ori politicianul face abuz de

    credibilitatea publicului i de a-i infiltra n mod premediatat o nchipuire

    vdit exagerat despre virtuile sale.Cercettorul rus M. Coeliuk [2004: p.116], referindu-se la fenomenul

    9

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    9/75

    imaginii omului politic, constat c ea constituie, de facto, un alter ego al actorului

    politic. Imaginea politic reprezint o sintez a ctorva elemente fapte biografice,

    exteriorul, atributele. n concepia lui Coeliuk principalul autor al imaginii este

    politicianul nsui. Imaginea devine, n context, modul de percepere, rezonana

    aciuniilor i personalitii actorului politic n spaiul public. Autorul lanseaz

    urmtoarele trei teze ce caracterizeat imaginea politic [ ibidem.: p.199]:

    imaginea este un fenomen socio-cultural;

    imaginea simbolizeaz obinerea de ctre liderul politic a unui status

    suprasituaional (istoric);

    dreptul de autor al politicianului asupra imaginii sale publice.

    Din optica acestei abordri, am putea determina sarcinile supreme n

    formarea imaginii liderului politic:

    determinarea rolului socio-politic, la care aspir candidatul X sau Y

    (precizare: rol i nu funcie!);

    elaborarea setului de aciuni, corespunztoare rolului ales;

    ajustarea exteriorului, manierelor, atributelor, aciunilor la rolul respectiv;

    asigurarea unei ample vizibiliti mediatice pentru a da sens acestui

    spectacol politic (PR-ul).

    Prin urmare, una din funciile principale ale imaginii politice const n

    stimularea i motivarea alegerii fcute n favoarea unui actor politic.

    Imaginea uni om politic reprezint un fenomen complex i dinamic, unitatea

    de msur a unei lumi simbolistice. Ea corecteaz tipajul subiectului politic: n

    schimb, imaginea personal nu este altceva dect portretul acestui personaj.

    Cazul informaiei non-verbale n campaniile electorale este un fenomen

    rspndit i n Republica Moldova. n scopuri de persuasiune i manipulare a unor

    segmente electorale actorul politic i poate schimba, la figurat spus, redingota pe

    salopet. Este i o schimbare de imagine, pe timp scurt, bineneles. O asemenea

    transformare vestimentar place poporului, n special, segmentului electoral

    10

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    10/75

    rural, cruia i se creaz senzaia de apropiere dintre mase i elitele

    conductoare. Bunoar, n alegerile prezideniale de la 1996, Mircea Snegur,

    Preedintele Republicii, n timpul ntlnirilor n teren cu alegtorii, schimb

    paltonul lung de drap negru, vzut n reportajele oficiale, transmise de

    Televiziunea Naional, pe o scurt modest n stil demi-sport i de producie

    autohton.

    Un alt model de imagine este investigat de sociologul german Max Weber,

    care lanseaz aa-numitul concept de imagine carismatic. Dei este un tipaj rar

    ntlnit n realitatea politic, vom ncerca s facem o prezentare grafic a

    prefigurrii imaginii carismatice.Imaginea, ns, nu presupune ntotdeauna transparen vizavi de viaa unui

    lider politic. Dimpotriv, lipsa de informaie, misterul, de asemenea, pot servi drept

    mobil pentru imaginea unui actor politic- aa-zisa imagine nchis. Este cazul

    liderilor sovietici, vzui i auzii doar de la tribunele de partid. Gaura neagr,

    care se forma n jurul acestor personaje politice, absorbea orice gen de informaii i

    supoziii. De fapt, se consider c cu ct publicul posed mai puin informaiedespre un personaj politic, cu att acesta devine mai impozant, mai serios.

    1.2 Mass-media-actorul politic-electoratul: aspecte definitorii ale

    dialogului tridimensional

    Implicarea activ a mass media n procesul politic din Moldova a devenit

    posibil odat cu consolidarea unui sistem pluripartidist. Apariia pe piaa politic

    a noilor partide i micri social-politice, ntre anii 1989-1995, a generat

    suprapolitizarea societii, interesul sporit pentru politic i, respectiv, pentru

    fluxul de informaie politic. Relaiile dintre partidele politice i mass media din

    11

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    11/75

    ar deveneau vitale, n temei, datorit acelorai circumstane ca i n tot spaiul est

    european: noii conductori de partid, lipsii de experien politic, aveau o

    sensibilitate i o vanitate extrem n ceea ce privete presa. Noile partide erau

    angajate ntr-un rzboi cultural ntre ele din cauza programelor vagi. n acest rzboi

    cultural mass media au fost extrem de importante pentru ele. Pe de alt parte,

    contactele intense cu mass media compensau deficitul organizaional al liderilor

    politici, lipsa canalelor de comunicare n interiorul partidelor.

    Relaiile dintre pres i elitele politice, ns, nu sunt ntotdeauna

    transparente, constructive i tolerante. Jurnalismul politic face parte din grupul

    profesiilor cu risc. Astfel numai n anul 2006 i-au pierdut viaa, n timpulexercitrii datoriei profesionale, peste 100 de jurnaliti - fie n punctele fierbini de

    pe glob, fie n situaii incerte, ca rspuns la critica adus autoritilor politice sau

    clanurilor oligarhice. De exemplu, asasinarea jurnalistei ruse Ana Politkovskaia,

    n 2006, care n corespondenele sale supunea unei critici dure politica Kremlinului

    fa de Cecenia, a afectat i imaginea preedintelui Vladimir Putin, acest caz fiind

    interpretat de presa internaional ca o rfuial politic. Nici pn astzi nu secunoate (oficial!) autorul crimei, dei se vehiculeaz c FSB-ul rusesc a

    instrumentat omoru Ziarista rusa de opozitie Anna Politkovskaia, asasinata in

    octombrie anul trecut la Moscova, a fost distinsa la sfritul lunii martie 2007, post-

    mortem, cu Premiul mondial pentru libertatea presei, decernat anual de UNESCO.

    ''Anna Politkovskaia a dat dovada de un curaj si o tenacitate incredibile, continuind

    sa acopere evenimentele din Cecenia in timp ce lumea nu se mai interesa de acestconflict'', a amintit intr-un comunicat difuzat la Paris Organizatia Natiunilor Unite

    pentru educatie, stiinta si cultura.

    n ianuarie 2007 pentru articolele sale, n care aborda problema genocidului

    turcilor mpotriva etniei armene din perioada primului rzboi mondial, a fost

    asasinat redactorul-ef al ziarului Agos, de origine armean, Hrant Dink. n

    concluzie, relaiile dintre pres i politic sunt complexe i, deseori, imprevizibile.

    Coabitarea dintre politic i mediatic a devenit un fenomen incontestabil n

    12

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    12/75

    societatea contemporan. Astzi presa scris, radioul, televiziunea, internetul

    contribuie la edificarea unui mediu informaional pe msura exigenei alegtorilor

    fa de clasa guvernatoare. Mijloacele de comunicare n mas reprezint un eficient

    vehicul de comunicare ntre elitele politice i electorat, ntre subiecii politici la

    nivel naional i internaional. Presa, supranumit de Walter Lippman cinele de

    paz al democraiei, lanterna care descoper adevrul a devenit o instituie

    influent n cadrul sistemului politic - a patra putere n stat.

    Politica reprezint o lupt simbolic, n care fiecare actor politic tinde s

    monopolizeze spaiul public sau, cel puin, s-i conving pe ct mai muli oameni

    de corectitudinea i obiectivitatea sa, - afirma sociologul francez P. Champange.Acest fenomen presupune imperativ implicarea mass media n procesele politice ce

    au loc n societate. Odat cu instituionalizarea mass media, (sec. XVII-XVIII)

    acestea au devenit tribune intereselor promovate de indivizi, grupuri, etnii sau

    state. Anume din acest considerent unele instituii politice, uneori statul nsui,

    ncearc s-i supun integral activitatea mass media. Numai o democraie

    funcional poate asigura libertatea de expresie i independena editorialist amass-media fa de subiecii guvernamentali.

    Procesele politice de anvergur de la hotarele anilor 1989-1990, care s-au

    produs n spaiul Europei Centrale de Est, au evideniat n mod deosebit potenialul

    de influen al instituiilor media n contextul crizelor politice, mass-media

    contribuind decisiv la rsturnarea regimurilor comuniste i stabilirea noii lumi

    politice. Un exemplu elocvent l reprezint Televiziunea Romn, care, n timpulevenimentelor din decembrie 1989, s-a transformat ntr-o tribun a

    revoluionarilor. n Polonia, cel mai important cotidian, Gazeta Wyborska, a fost

    pn la 1990 organul oficial al Solidaritii, conduse de Lech Walesa.

    Actualmente, n contextul amplificrii exerciiilor democratice, nsoite de

    competiii politice acerbe pentru vntoarea de voturi, interesul fa de fluxul

    informaional a sporit vdit att din partea elitelor guvernatoare, ct i a

    electoratului, consumator de mesaje politice. Mijloacele de informare n mas au

    13

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    13/75

    un rol mare n formarea unei culturi politice a maselor, n stabilirea unor platforme,

    poziii. n cadrul unui regim democratic mass media ndeplinete urmtoarele

    funcii politice majore:

    informaional presupune receptarea, prelucrarea i difuzarea informaiei

    despre activitatea instituiilor sistemului politic;

    educaional informaiile suplimentare despre politic i procesul politic,

    pe care le transmit mass media, mediatizarea evenimentelor politice

    contribuie esenial la procesul educaional al cetenilor. Astfel, putem

    meniona c presa este un agent moral, un factor educaional -civic, care

    contribuie la crearea i impunerea unor mituri politice i, implicit,construcii comportamentale;

    socializare politic mass media ajut la nsuirea i acceptarea de ctre

    ceteni a unor norme, valori, modele comportamentale, compatibile cu

    funcionarea eficient a sistemului politic.

    critic i supraveghere - contribuie la articularea diverselor interese n

    societate, la mobilizarea i participarea politic.Sociologul i politologul american Harold Lasswell se refer la urmtoarele

    trei funcii majore ale mass media n contextul politicului:

    supravegherea evenimentelor;

    interpretarea sensului lor;

    socializarea indivizilor.

    Acestor trei funcii Doris Graberle altur a patra funcie:

    manipularea proceselor politice.

    Fenomenul manipulrii se amplific, n deosebi, n timpul campaniilor

    electorale. n acest sens presa preia o parte din funciile de baz ale partidelor

    politice, printre care mobilizarea politic. n acest sens, pe piaa mediatic

    ntietatea i revine televiziunii, care este conceput ca cea mai influent i mai

    operativ i cea mai credibil surs de informare. Mai mult, televiziunea

    14

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    14/75

    ambaleaz, pur i simplu, ntr-un stil atractiv oamenii, evenimentele, faptele.

    Astfel, sociologii moderni vorbesc despre aa-numitul sistem de stat telecratic, n

    contextul cruia politica mare se face pe platourile televiziunii, mai cu seam n

    timpul dezbaterilor electorale.

    n timpul campaniei electorale mass media ndeplinesc urmtoarele funcii:

    circulaia informaiilor i mesajelor electorale;

    stimuleaz dezbaterile i identificarea candidailor;

    mobilizeaz electoratul, inclusiv prin promovarea politicii de partizanat;

    stabilete agenda campaniei electorale;

    devine un vehicul al publicitii electorale.Prin urmare, mass media contribuie la crearea agendei politice a campaniei

    electorale. Fenomenul i-a gsit reflectare n teoria mediatic cu aceiai denumire -

    Agenda- Setting, adic stabilirea agendei politice i publice a unei societi de

    ctre cele mai influente instituii mediatice. Agende care sunt stabilite mai nti de

    toate de ctre ageniile de pres i preluate ulterior de celelalte instituii media:

    ziare, radio i televiziune i nu n ultimul rnd de ctre portalurile informaionale.n acest sens, este deosebit de relevant afirmaia lui Bernard Cohen, potrivit

    cruia: Presa nu le poate spune oamenilor ce s gndeasc, dar reuete extrem

    de bine s le spun la ce s se gndeasc. Autorul pornete de la ideea c, n

    dezbaterile politice, presa reuete s atrag i s sustrag atenia n privina unor

    lucruri, stabilind anumite prioriti. De fapt, latinescul informare nseamn a

    fasona. Prin urmare, sunt acceptate anumite mecanisme de construcie ainformaiei cu scopul obinerii unor anumite efecte susinere, bunoar, sau

    dezaprobarea unor aciuni, lideri politici. Arnaud Mercier ajunge la urmtoarea

    concluzie: Telejurnalul nu vorbete dect despre o anumit faet a vieii politice,

    excluznd n mod sistematic segmente ntregi ale acesteia, nu pentru c actualitatea

    nu s-ar preta la prezentare, ci pentru c atitudinea adoptat de ziariti este n mod

    hotrt instituionalist, legitimist i consensual.

    15

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    15/75

    1.3 Mass-media-gestionarul imaginii liderului politic: abordare funcional

    De foarte multe ori s-a afimat c televiziunea l poate nla pe un om politic,

    dar i cobor. De aceea, este extrem de important ce grad de moralitate posed

    administraia postului respectiv cnd face imagine unui partid sau lider politic .

    O televiziune matur este aceea care impune un stil, o imagine, o amprent

    unic, care s-ar gsi n ntregul program, conturndu-se o unitate conceptual i

    stilistic. Lucrul acesta poate fi atins prin conceia grilei de program, tematica iconinutul emisiunilor, imaginea i design-ul canalului.

    Imgemaker-ul este directorul de imagine, aceasta este cea mai simpl

    definiie pe care o putem da acestui termen. n ultimile decenii televiziuinii i

    revine rolul de a crea imagine, de a promova pe cineva (vedet, politician, produs

    de orice fel, firm) i de ce nu de a promova imaginea unui stat n lume (prin

    intermediul televiziunii transnaionale, TVR Internaional de ex. Sau MoldovaInternaional din ianuarie 2007). Televiziunea a nceput s fie formator de imagine

    nc de la nceputul apariiei. Cu toate c a fost supus cenzurii, pn la

    destrmarea URSS, pn la declarararea independenei statelor, pn la cderea

    regimurilor totalitare, a durat decenii. Televiziunea a fcut imagine unor regimuri,

    a propagat nite idei, doctrine politice, care mai mult sau mai puin au fost primite

    i (sau) au fost acceptate.Televiziunea este totodat un observator atent al activitilor Guvernului,

    Parlamentului i Preediniei. Urmnd principiile independenei i a obiectivitii,

    fie ntr-un mod imperfect, televiziunea poate dezvlui adevrul care se ascunde n

    spatele afirmaiilor fcute de aleii poporului i trage la rspundere, indirect

    oficialitile pentru aciunile lor. Trebuie s menionm c acest lucru l face un

    post de televiziune care se respect i cruia i pas ctui de puin de

    telespectatorul ei. De aceea, cnd ncearc s creeze imagine bun unor politicieni

    16

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    16/75

    anume trebuie s se conduc i dup nite principii morale. n acest sens putem

    face referire la Condul principiilor de etic profesional al jurnalistului din

    Republica Moldova, adoptat de ctre Uniunea Jurnalitilor din Moldova la 4 mai

    1999. Cele mai relevante articole de care trebuie s se ghideze directorul de

    imagine (reporterul, jurnalistul) sunt punctele 6, 7, 8, 10, 12.3 Alte acte de care ar

    trebui s se conduc imagemakerul sunt Legea Audiovizualului, Constituia

    Republicii Moldova, Codul Penal. Codul Deontologic al Jurnalistului din

    Republica Moldova stabilete reguli care sunt n deplin concordan cu

    principiile determinate de Curtea European pentru Drepturile Omului. Astfel,

    opiniile, dei sunt subiective i nu ar trebui s se supun criteriului decorectitudine n raport cu realitatea, totui s intre sub incidena exprimrii oneste

    i etice a lor.4 n acelai timp, se spune n acelai cod, jurnalistul este obligat s

    evite necondiionat exprimri insulttoare care pot provoca daune morale i

    fizice.5 n acest context, mai putem meniona c jurnalitii, ei nii au acceptat

    obligaia de a face clar distincia, ntre informaie i opinie, astfel nct s fie

    imposibil confundarea lor.6

    Punctul 5 din Codului Deontologic al jurnalistuluidin Republica Moldova prevede c jurnalistul difuzeaz numai acea informaie de

    actualitate de care este convins, iar sorgintea i este bine cunoscut. Tot acelai

    punct menioneaz c jurnalistul nu trebuie s recurg la procedee nelegitime de

    obinere a informaiei, iar atunci cnd comite o greeal trebuie s se corecteze prin

    acelai mijloc prin care a difuzat informaia (cel mai des sunt ntlnite

    dezminirile, chiar i n televiziune n cadrul jurnalului de actualiti).Jurnalitii fac deseori uz de sarcasm i figuri de stil pentru a da coloratur

    subiectului realizat, mai ales n ceea ce privete activitatea oamenilor politici.

    Aceast metod ia amploare n campania electoral cnd se recurge la obiceiuri

    contrare bunului sim pentru a ifona imaginea contracandidatului. De aceea,

    acestora li se inventeaz diminutive (ex, VOROCA, utilizat n campania3 A se vedea Codul principiilor de etic profesional a jurnalistului din R. Moldova;

    4 ibidem, punctul 6;5 ibidem, punctul 10;6 Ghid juridic n problemele mass-media, Drago Cucereanu, Chiinu 2003;

    17

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    17/75

    postelectoral din 2005, pentru c liderul PCRM, Vladimir Voronin a fcut uniune

    cu liderul PPCD, Iurie Roca) sau au creat Opoziia constructiv. Tot n aceeai

    post electoral, Dumitru Diacov, unul dintre liderii Blocului Moldova Democrat a

    fost numit Trdtor pentru c a ieit din componena blocului electoral.

    Cercetnd oferta i cererea electoral n cmpul politic moldovenesc,

    descoperim diverse modele de imagine politic. Iat o clasificare pe care o face

    cecettoarea Aurelia Peru dup un model preluat de la Roger Gerard

    Schwartzenberg care a descoperit n liderul politic, eroul, omul simplu, liderul

    charismatic, printele naiunii sau femeia non-politic:

    printele naiunii (primul preedinte al Republicii Moldova, MirceaSnegur);

    martiri (senatorul romn Ilie Ilacu, azi: preedintele fraciunii

    parlamemtare PPCD, Vlad Cubreacov);

    liderul locomotiv (generalul Alexei, campania de imagime a PPCD n

    alegerile din februarie 2001);

    bebeluul btrn (Pavel Barblat n confruntrile pentru funcia depreedinte al RM din decembrie 2000);

    milionarul (Ion Sturza n campania electoral din 1998);

    fiul rzvrtit (Dumitru Diacov n relaiile cu ex-preedintele Lucinschi);

    gospodarul (Serafim Urecheanu n campania de imagine din marite 2003);

    non-femeia politic (Maricica Livichi, Iuliana Costin n campania de

    imagine din 1995-1996);sprgtor de aliane (Iurie Roca).7

    Dup campania electoral pentru alegeile parlamentare din 2005,

    preedintele Vladimir Voronin i-a creat imaginea de om politic puternic sau

    ajutorul poporului, mai ales dup ce a iniiat campania de strngere a fondurilor

    pentru reconstituirea complexului monastic Cpriana. Alt potenial om politic

    poate fi considerat Andrei Ivanoc, care a fost nregistrat la CEC drept candidat7 Aurelia Peru, Promovarea imaginii liderului politic (metode i tehnici), Cazul Republica Moldova, teza dedoctor, Chiinu 2004;

    18

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    18/75

    independent, chiar dac se afla ntemniat n nchisoarea de la Tiraspol. Dei

    ctigase puin simpatie, nu cptase sprijinul presei. El poate fi considerat ca un

    martir, care a lansat un slogan n care militeaz pentru libertate.

    n Republica Moldova, televiziunea a reflectat i activitatea celor trei prime-

    doamne, Georgeta Snegur, Antonina Lucinschi i Taisia Voronin. Dintre cele trei

    prime doamne cea care a desfurat activiti publice care au fost bine mediatizate

    de consilierii de imagine angajai de preedintele Petru Lucinschi este Antonina

    Lucinschi care a iniiat proiectele sociale Brnduile speranei i Casa

    Mrioarei.8 Activitile realizate de familia prezidenial erau mediatizate i astfel

    s-a contribuit la ameliorarea imaginii preedintelui moldovean. Activitateacelorlalte dou prime-doamne a fost mai puin n vizorul presei.

    Aciunile jurnalitilor, dar i informaiile lor atunci cnd se implic n

    procesul de hruire a unui om politic nu ar trebui s fie considerate ca fiind

    adevrate. Acest lucru este stipulat i n principiul 10 din Lista Principiilor

    dreptului defimrii, care sunt propuse de articolul 19. Sarcasmul i figurile de stil

    pot fi utilizate pentru a sublinia anumite caracteristici ale persoanei sau a aciunilorei i o atare expunere, n principiu nu va fi penalizat. ns este important ca tonul

    satiric s fie clar sau s fie subliniat cu claritate. n Declaraia privind dreptului

    libertii de exprimare i dreptul defimrii este expus principiul proteciei

    publicrii rezonabile privind probleme de interes public, declaraie care a fost

    adoptat la un colocviu internaional din septembrie 1989, Colombo, ri Lanca. 9

    n Codul etic al jurnalistului din R. Moldova n articolul 12 este stipulatnecesitatea de a respecta dreptul la viaa privat a persoanei. Chiar i persoanele

    care dein funcii de rspundere, personalitile publice, politicienii au dreptul la

    via privat, care trebuie protejat, iar jurnalitii pot interveni doar n cazul n care

    unele aspecte din viaa privat au inciden cu activitatea lor public. i jurnalitii

    din R. Moldova au ncercat prin intermediul unor anchete s intre n viaa privat a

    politicienilor. Spre ex: n campania electoral din 2003, cnd trebuiau s se8 ibidem9 Ghid juridic n problemele mass-media, Drago Cucereanu, Chiinu 2003;

    19

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    19/75

    desfoare alegeri pentru funcia de primar general al municipiului Chiinu,

    jurnalitii au ncercat s demonstreze c politicienii propui la funcia de primar

    sunt corupi. Ziarul Timpul prezenta imagini din casa de pe strada Mihail

    Koglniceanu care aparinea lui Vasile Zgardan, candidat propus de PCRM, fiind

    n acelai timp ministrul Transporturilor i Telecomunicaiilor.

    De-a lungul anilor, presa scris (ziarele Flux, Timpul, Ziarul de

    gard, Jurnal de Chiinu, Moldavskie Vedomosti, etc.) au scris i despre

    faptul c demnitarii alei de popor nu i declar averea. Mai puin curaj a avut ns

    televiziunea, care putea fi cea mai credibil, dac aducea imagini pe potriv.

    Majoritatea posturilor de televiziune din ara noastr, ns prezint imagini filmatede MAI, CCCEC, ori alte departamente, care de obicei nu sunt realizate

    profesionist

    Politicianul din Republica Moldova a nvat c adevraii stpni ai lumii

    sunt cei care controleaz informaia. Cel care dispune de informaie se poate luda

    c stpnete una dintre cele mai puternice arme a timpurilor noastre. Deci

    televiziunea este puternic, la fel ca i oamenii care apar la ecran. Omul careajunge la ecrane devine automat i instinctual puternic pentru telespectator. Toi

    cred c cei care apar la ecrane sunt talentai, sunt buni conductori, sunt puternici,

    pot rezolva orice problem. De aceea, mai multe figuri politice care au aprut la

    televizor au ctigat ncredere din partea populaiei, mai ales atunci cnd au folosit

    i arta propagandistic. Televiziunea este puternic pentru c dispune de imagine,

    care nu poate fi cenzurat ntotdeauna. Totodat imaginea este cea care estecredibil, cea care e mai presus de radio i presa scris.

    De la apariia ei, televiziunea a fost formator de imagine pentru oamenii

    politici. Astzi se folosesc de serviciile sale i actorii, cntreii, instituiile, firmele

    private care vor s promoveze un produs. Televiziunea este un mijloc prin care se

    pot anuna acte de caritate, donaii, etc. n Romnia, dar i n Republica Moldova

    civa actori i cntrei au ncercat fr succes, ns s se lanseze n politic. Spre

    ex: Gigi Becali, Ion Suruceanu, Tutor Ttaru. Imaginea lor nu a fost destul de

    20

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    20/75

    puternic, ori probabil convingtoare pentru electorat. Lumea i-a dorit s-i vad n

    scen nu n Parlament. Totodat electoratul i-a admirat i i-a apreciat ca pe oameni

    talentai n domeniul lor. Probabil alegtorii au intuit c dac acetia vor ctiga un

    mandat de deputat n parlament nu vor mai profesa meseria anterioar i ara va

    mai pierde un talent, un om de cultur, care acum este ahtiat de putere.

    Televiziunea a fost dintotdeauna imagemakerul politicienilor. Ca s

    angajeze un specialist pentru a-i crea imagine politicienii au avut nevoie de foarte

    muli bani.

    Televiziunea naional, dac ne referim la exemplul Moldovei a oferit tarife

    mai ieftine pentru difuzarea spoturilor publicitare, dar a fost dintotdeauna loialpartidului de guvernmnt. Aceasta a reflectat intens activitatea partidului aflat la

    conducere nainte de a se da start campania electoral, iar acetia n schimb nu au

    fost nevoii s lupte n timpul campaniei pentru a scpa de contracandidai.

    Serviciul public de televiziune constituie un for de dezbateri pluraliste care

    permite ntregii societi s participe la educaia politic i totodat s urmreasc

    i activitatea guvernului, dar i a liderilor politici. O televiziune public mai arerolul de a ncuraja cetenii la implicarea lor mai activ n viaa politic. Rolul

    televiziunii n campania electoral, pe de o parte rezid din obligaia de a reflecta

    alegerile ntr-o manier desfurat, care ar permite ca alegtorul s fie foarte bine

    informat, dar i s aib acesul liber la antena public, ceea ce un post comercial nu

    poate s fac, m refer la posturile de televiziune care nu se transmit pe ntreg

    teritoriul. Televiziunea este un moderator i coagulor al societii, adresndui-seunui auditoriu larg, serviciul public promoveaz coeziunea social, integreaz

    grupurile i comunitile unei societi facilitnd integrarea i tolerana reciproc. 10

    n programele de la Moldova 1, de altfel ca i la celelalte posturi tv autohtone

    lipsesc aproape cu desvrire emisiunile de analiz politic i talk-show-urile cu

    invitaia experilor, comentatorilor i analitilor politici. Deseori este preferat

    prezentarea unui singur punct de vedere, a faptului brut care de cele mai multe ori

    10 Garnier Jean, Manual pentru televiziune, Bucureti, 2001;

    21

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    21/75

    este riguros selectat i cenzurat. Majoritatea emisiunilor sunt destinate unui public

    slab pregtit, fr exigene prea mari i lipsit de simul critic, iar multe emisiuni

    sunt realizate pentru oamenii de la sate.

    n sensul nereflectrii echitabile i impariale a campaniei electorale,

    televiziunea comite o abatere de la propriile principii, o fraud electoral

    profesionist. Frauda electoral ncepe atunci cnd o for politic are suficiente

    mijloace pentru a influena presa (tv, radio, presa scris, ageniile). n campaniile

    electorale circul sume fabuloase de bani, inclusiv n numerar, inclusiv nedeclarai,

    prin care se corupe i presa i alegtorul. Dei acest subiect este ocolit, chiar i

    dup ce campania electoral s-a declarat ncheiat aceast problem exist.11

    Republica Moldova a cunoscut campanii electorale spectaculoase de la

    declarartea independenei de stat, diferite una de alta. Moldova 1 a fost n timpul

    acestora un mediator al campaniilor, dar totui a reflectat evenimentele prin optica

    partidelor care au nimerit n Parlament. n programele de tiri i programele de

    opinie postul public de televiziune continu s favorizeze partidul de guvernmnt,

    ncercnd s nu supere cumva autoritile i realizeaz reportajele n maniera deacum dou decenii n urm. Opoziia este permanent criticat n campania

    electoral, iar n perioada post electoral aciunile opoziiei nu sunt reflectate

    aproape deloc. Disputa postului de televiziuneMoldova 1 pe care o iniiase cu alte

    canale tv i ziare independente se intensific n perioada campaniei electorale i

    nceteaz spre sfritul acesteia, atunci cnd jurnalitii devin prieteni i uit de

    micile ruti pe care le-au spus unul despre altul n perioada electoral.Suntem nevoii s recunoatem ca n Republica Moldova n ultimii ani alegerile

    au devenit bucuria artitilor i jurnalitilor. Primii, lipsii de o pia concertistic

    real, brusc ncep a fi solicitati i timp de aproape 2 luni fac dedicaii verbale i

    muzicale partidelor politice. Misiunea jurnalitilor e ceva mai ingrat, cci ei,

    pentru ctva lei, mbrac mti de farisei, sunt prini cu pufuor pe botior, iar

    dac e cazul, se angajeaz n campanii necrutoare de discreditare a liderilor

    11 Drago Cucereanu, Ghid juridic n probleme mass-media, Chiinu 2003

    22

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    22/75

    politici, deseori foti prieteni. 12

    Toate conducerile care au venit la putere de la 1990 ncoace au considerat c

    Moldova 1 e un instrument al politicii de partid i de stat, dar nu o tribun de

    exprimare liber a opiniilor. Far un motiv ntemeiat Legea Audiovizualului a fost

    modificat de foarte multe ori. n acelai timp, doar Preedintele Companiei

    Publice "Teleradio-Moldova" este numit de Parlament, iar adjuncii si - directorii

    generali Radio Moldova i Moldova 1 - sunt numii de Consiliul Coordonator al

    Audiovizualului, la propunerea acestuia. Unele decizii ale conducerii "Teleradio-

    Moldova", i anume interzicerea utilizrii cuvintelor "romn", "limba romn", a

    derivatelor acestora i abordrii unor probleme, neadmiterea opoziiei la miculecran, au avut drept consecin declanarea unei greve, care a demonstrat c

    jurnalitii de aici au demnitate i pun pre pe profesionalism. Seria de greve pe care

    a iniiat-o un grup de jurnaliti n vara anului 2004 nu a avut un final prea fericit. O

    bun parte din ei au fost concediai, iar alii s-au angajat la alte instituii media.

    Tactica folosit de administraia Companiei a fost fr precent n Republica

    Moldova.Legislaia electoral a fost deseori ignorat nu numai de ctre Moldova 1. La

    Comisia Electoral Central au parvenit mai multe sesizri, care indicau abuzuri

    din partea mass-media, sesizri respinse de organul electoral central. Mass-media

    n general i cea electronic n particular nu au putut influena rezultatele

    alegerilor, ctigate masiv de Partidul Comunitilor. Aa cum au recunoscut mai

    muli lideri de partide, contactele personale directe i intlnirile deschise cualegtorii s-au dovedit a fi cele mai eficiente metode de convingere a electoratului.

    Acest adevr este un repro grav n adresa mass-media i scoate n evidena lipsa

    capacitii ei de a influena opinia public.13 De-a lungul anilorMoldova 1 a fcut

    imagine liderilor politici ai partidelor ajunse la guvernare. Liderii puterii, Snegur,

    Lucinschi, Voronin au considerat c televiziunea naional este creatorul lor de

    imagine i au mizat foarte mult pe ea i nu s-au nelat pentru c Moldova 1 este12 Constantin Prac, jurnalist, buletin analitic Mass-media , Chiinu 200113 Curier Media, nr.12, Chiinu, iunie 2001

    23

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    23/75

    principalul post de televiziune care emite pe ntreg teritoriul republicii.

    CAPITOLUL II

    24

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    24/75

    Promovarea liderului politic n presa internaional

    Politica, cu toat dizgraioasa i oribila ei nfiare, face jocul care incit

    i minte, dar minte frumos, transformnd minciuna n bal, n carnaval. 14

    n ultimul timp politicul a devenit ceva comercial. Pe baza unui sistem de

    seducie sofisticat, publicul este ndoctrinat cu imagini i pseudorealiti. Cu alte

    cuvinte, prea mult comunicare elaborat scenic i prea puin substan politic.

    n cele din urm, istoria recent arat c electoratul nu este att de uor

    manipulabil. Am vzut deseori c aciuni politice extrem de bine orchestrate din

    punct de vedere comunicaional, nu au primit votul electoratului. n cadrul

    campaniei electorale din 1992 n SUA, candidatul Ross Persot a mobilizat un

    ntreg dispozitiv comunicaional pentru a ctiga alegerile, dar nu le-a ctigat. Altexemplu: contradictoriu, de fapt alegerea preedintelui Federaiei Ruse,

    Vladimimir Putin. Acesta a mobilizat o ntreg armat mass-media pentru ca s

    ctige un nou mandat la funcia de preedinte al statului. ORT a fost postul de

    televiziune care l-a sprijiit i i-a promovat intens imaginea. Putin a fost spijinit de

    foarte mult pres, dar i-a creat imaginea de preedintele perfect pe parcursul

    anilor care au precedat campania electoral din anul 2004.n ajunul campaniei electorale mai multe posturi de televiziune recurg la

    unele practici de mediatizare tipice. Acestea sunt folosite deseori n emisiunile

    televizate: ediii speciale, reportaje speciale de la faa locului sau n

    exclusivitate, care au drept scop:

    mediatizarea mai intens a candidatului n tentativa de a cpta un

    public mai diferit de cel obinuit;14 Efim Josanu, Mass-media n Republica Moldova , raport anual, 2001

    25

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    25/75

    circulaia de cele mai dese ori a discursului candidatuluiu, acesta fiind

    totodat i cel care este citat cel mai des, sau care apare la ramp, n imagini cel

    mai des;

    candidaii sunt mediatizai mai mult prin anturaj i mai puin prin

    partid.

    Grila elecoral, enunarea tirilor electorale la jurnal, mediatizarea ntreg

    sistemului electoral sunt mecanisme discursive pe baza crora un post tv

    valorizeaz fenomenul electoral, stabilindu-i unghiurile de vizibilitate n spaiul

    public.

    Televiziunea public din Romnia a ajutat concurenii electorali ncampania prezidenial din 1996 (Petre Roman, Ion Iliescu, Emil Constantinescu)

    s ajung la putere. Pe poziie final s-a situat Ion Iliescu care era la al treilea

    mandat neconstituional. Fusese ajutat mult de TVR 1 i de alte posturi comerciale

    cu audin pentru a ajunge la aceast poziie. Imaginea lui era promovat intens i

    cu orice ocazie care se ivea. Aceasta nseamn c ntr-adevr televiziunea este o

    instituie a vedetelor i politicienilor.

    2.1 Manipulare prin mass-media: impactul asupra percepiei

    imaginii liderului politic de ctre opinia public

    n acest paragraf a vrea s m refer puin la cuvntul cela mre i magic

    care este prietenul politicianul din Occident: MANIPULAREA.

    Manipularea este aciunea de a determina o persoan, un grup, o

    colectivitate, s gndeasc i s acioneze ntr-un mod compatibil cu interesele

    iniiatorului, iar nu cu interesele sale, prin utilizarea tehnicilor de persuasiune

    care distorsioneaz intenionat adevrul, lsnd impresia libertii de gndire i

    26

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    26/75

    decizie. Scopul manipulatorului este de a schimba atitudinea i comportamentul

    n direcia dorit de el, de a subjuga psihic. n regimurile totalitare, pentru a-i

    venera pe conductori se creau spectacole grandioase; chipul lui este imortalizat

    n picturi i sculpturi, i se nchinau ode i poezii, figura lui este identificat cu

    cea a partidului, cu naiunea, cu ntreaga ar.15

    n toamna anului 1934, la Nurberg s-au strns peste 1.500.000 de oameni

    care au fost adui cu fora ca s ia parte la un spectacol grandios. Hitler i

    ncepea ntotdeauna discursul cu o voce joas, fr vlag, ca a unui om care-i

    cere iertare c i deranjeaz pe ceilali i c le rpete din timp pentru a-l asculta.

    Finalulul era apoteotic, Hitler urlnd la o mulime isterizat, fascinat deschimbarea aceea mrea, simbol al viitorului glorios al Germaniei i al forei

    care slluiete n cel desemnat s o conduc.

    Cel mai uor este s manipulezi publicul care are o pregtire slab. De alfel,

    pe acesta i se mizeaz ntotdeauna. Exist ns mai multe procedee pe care le

    folosete televiziunea pentru a induce n eroare opinia publica sau a crea opinia

    public, or i prerea despre un candidat o poate contura iari un post tv.Francezul Georgies Belandier n cartea sa Pouvoir sur scene, scriind

    despre istoria manipulrii prin televiziune afirma: A arta nu nsemn a informa,

    i a vedea nu nseamn a afla.16 ntr-adevr n televiziune se folosete arta

    propagandistic, de altfel ca n ntreg sistemul mass-media. Un exemplu cert este

    cazul dictatorului german Hitler. El a folosit presa pentru a-i crea imaginea unui

    conductor nenfricat, simbolul viitorului glorios al Germaniei. Mai muli analiticeva mai trziu i-au pus nrtrebarea: cum a reuit acest om s manipuleze o

    naiune ca Germania, care se credea una dintre cele mai democratice din Europa?

    Rezult c acest dictator a tiut, dar a neles mai bine ca oricine c presa este cel

    mai bun imagemaker. Ceva mai nainte, un alt dictator, de aceast dat Stalin a

    folosit presa pentru a pune mna pe putere. Atunci toate mijloacele de informare

    erau controlate i cenzurate. Radioul, televiziunea, ziarele, pictura, arhitectura,15 Bogdan Ficeac, Tehnici de manipulare, Bucureti 199616 Camelia Becciu Politica discursiv, Practici politice ntr-o campanie electoral, Iai, 2000

    27

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    27/75

    teatrul, filmul, muzica, toate au fost supuse unei cenzuri stricte. Toate acestea

    mijloace erau instrumente prin care se controla gndurile, emoiile i

    comportamentul maselor. De aceast problem s-a lovit i Romnia pn la

    nceputul anilor 90. Regimul lui Ceauescu a practicat manipularea maselor

    folosindu-se de aceleai prghii pe care le-au folosit i ceilali doi dictatori. Toat

    presa era subordonat puterii. n acelai timp accesul la informaiile venite din

    exterior era drastic limitat, iar cele care treceau erau deformate i cenzurate. De

    aceea nici o televiziune privat nu s-a putut dezvolta atunci. Dup revoluia din

    1989 n Romnia, ani de zile mai multe posturi de televiziune nu au reuit s obin

    licena de emisie, mai ales acele posturi particulare, care nu puteau fi controlate deautoriti.

    Una dintre cele mai puternice modificri n structura comunicrii politice a

    fost apariia dezbaterii televizate ntre candidaii electorali. Amintim n acest sens,

    c primele dezbateri televizate au avut loc n SUA n timpul alegerilor

    prezideniale de la 1960, avndu-i ca protagoniti pe candidatul democrailor, John

    F. Kennedy, i candidatul republicanilor, vicepreedintele Richard Nixon.Sondajele fcute dup dezbateri au demonstrat impactul puternic al televiziunii

    asupra deciziei de vot a electoratului.

    Astzi televiziunea rmne a fi principala tribun a concurenilor electorali,

    iar n timpul dezbaterilor televizate unii candidai, am putea spune, se dau n

    spectacol. Relevant n acest caz este tabloul care s-a conturat pe platoul

    Televiziunii de Stat din Moldova n timpul dezbaterilor televizate dintre cei doiconcureni finali ai prezidenialelor din 1996, Mircea Snegur i Petru Lucinschi.

    Pentru a produce un impact emoional puternic asupra publicului, preedintele

    Mircea Snegur a rostit n debutul dezbaterilor Tatl nostru, dup ce l-a ntrebat

    pe contracandidatul su dac acesta tie Tatl nostru. Gestul trebuia s remarce

    diferena dintre un cretin i un ateu, care concurau pentru prima funcie n stat.

    Astfel de scenarii politice i-ar pierde rostul n cazul presei scrise.

    Nu nzadar, televiziunea, ntr-o manier mai impertinent sau mau voalat,

    28

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    28/75

    este controlat de puterea politic n cadrul sistemelor politice aflate ntr-o

    democraie de tranziie.

    n baza abordrilor sus-menionate ale comunicrii politice, vom

    identifica urmtoarele funcii ale comunicrii politice n sistemele politice

    democratice: informare; promovare a unor idei, lideri (propagand); socializare

    prin rspndirea anumitor valori i modele comportamentale i mobilizare (rolul

    publicitii politice n campaniile electorale).

    2.2 Rolul mass-media n crearea brandului de imagine politic

    Sunt, aadar, modele imagologice, branduri de imagine politic, care au

    fost inspirate de realitatea din spaiul post-sovietic, n principal, din Rusia. Ele sunt

    aplicate de specialitii PR n timpul campaniilor electorale, fiind ajustate la

    specificul regional sau naional. Iat un set de branduri de imagine politic valabile

    pentru realitatea politic internaional, dar i pe scena politicului moldovenesc.

    Arena internaional.

    Eroul militar - este supranumit n popor regele Arik sau De Gaulle

    israelian, care a tiat nodul gordian al Gazei i a revoluionat viaa politic a rii.

    Protagonistul modelului este premierul israelian (din februarie 2001) Ariel Sharon.

    Sharon a servit n armata israelian timp de 25 de ani, retrgndu-se cu gradul de

    general. La 14 ani era deja nrolat n trupele paramilitare ce activau n Palestina. La

    20 de ani, n timpul Rzboiului de independen al Israelului din 1948 era

    comandant de Brigad. Reputaia de erou militar ncepe s se contureze n anul

    1953, cnd a fondat i condus gruparea special de comando 101, nsrcinat cu

    operaiunile de contraofensiv arab urmare a atacurilor mpotriva Israelului.

    Particip, ca un adevrat erou n timpul Rzboiului de 6 zile, iar n 1973

    29

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    29/75

    traverseaz cu armata sa Canalul Suez - n Rzboiul de Yom Kippur, aducnd

    victoria n rzboiul mpotriva Egiptului. Marea realizare a mandatului su ins va

    rmne pasul uria, pe care l-a fcut n direcia procesului de pace cu Organizaia

    de Eliberare a Palestinei, prin retragerea colonitilor evrei de pe Fia Gaza17. Gaza

    fiind considerat un comar geopolitic din Orientul Apropiat - dup 38 de ani

    de ocupaie. Sharon refuz la acest teritoriu, la fel cum preedintele francez de

    Gaulle, fondatorul celei de-a V Republici, a renunat la Algeria. Iat un

    paralelism dintre cei doi mari oameni politici. Aceast decizie curajoas i poate

    asigura ex-premierului israelian pe drept i brandul politic de soldat al pcii. Intr-

    un interviu inserat de cotidianul Yedioth Abaronoth ex-premierul afirma: Planulde retragere se bazeaz pe singurele consideraii care conteaz securitatea global

    a rii... De la Washington, preedintele american George W. Bush i acorda tot

    sprijinul: Dezangajarea din Gaza este un lucru bun pentru Israel18

    Vizionarul religios este brandul de imagine al liderului organizaiei

    teroriste islamice Al-Qaida. Osama Bin Laden a preluat doctrina califatului,

    conform creia islamul este inspirat de un program profetic fixat de cuvintele luiMahomed, n ultima sa nfiare naintea drept-credincioilor: Am primit porunc

    s lupt mpotriva oamenilor, pn cnd toi vor mrturisi: Nu e alt Dumnezeu

    dect Allah!19

    Fanatul din Teheran l considerm pe preedintele Republicii Islamice

    Iran, Mahmud Ahmadinejad (din 3 august 2005). Este considerat creierul Jihadului

    nuclear. Are o viziune fix: fora, anti-americanismul. Fiul unui fierar, copil

    muncit reprezenta acum 30 de ani un mecanism exploziv amorsat. Ahmadinejad

    este expresia unei energii cumplite i inteligibile pentru societile Occidentului. El

    coboar dintr-o osmoz popular-religioas i nu din arta diplomaiei. Nu este un

    juctor, ci un monolit. Crede n sensul mesianic al istoriei. eful statului iranian

    crede n Mahdi, episodul apocaliptic care marcheaz revenirea n lume a Celui de-

    1718 Gurfinkiel M. Testamentul lui Ariel Sharon, -Bucureti, editura Pro Editur i Tipografie, 2006. p.70.19 Traian Ungureanu. Rzboiul timpurilor: declin ocidental i asediu islamic- Bucureti,Humanitas, 2006, p.220.

    30

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    30/75

    al Doisprezecelea Imam, la sfritul istoriei. Iranul va fi dicta atunci dominaia

    lumii islamice i va impune nclinarea ultim a Occidentului, nainte de ieirea din

    scen20. Acest fanatism nu se nate n august 2005, dar are rdcini mult mai

    adnci, din perioada Revoluiei Islamice de la 1979. Fiind student, particip la

    asaltul asupra Ambasadei SUA din Teheran. n 1981 acesta propune un asalt

    similar asupra Ambasadei Sovietice. Propunere respins ns de clerul i liderii

    politici ai studenilor. Dup 20 de ani n Memoriile sale pline de indiscreie fostul

    ambasador sovietic la Washington, Anatolii Dobrnin, confirm comentariul

    ministrului de Externe sovietic din acea perioad, Andrei Gromko: Dac fceau

    aa ceva n 24 de ore am fi nlocuit Teheranul cu un crater!21Actualmente, liderulde la Teheran a incendiat opinia public prin declaraiile sale dura la adresa statului

    Israel, care trebuie s fie ters de pe hart- declaraie fcut la numai cteva

    sptmni dup venirea sa la putere. Iar n noiembrie - decembrie preedintele

    afirm c: Holocaustul nu este altceva dect un truc , prin care evreii au reuit s

    pun la lucru n favoarea sionismului politica, economia i puterea militar.

    Campania de imagine a liderului iranian a constituit un vrf de lance nseptembrie 2006, la New Iork, unde a participat la cea de-a 61 Adunare General a

    ONU. Presa american recunoate c acesta a fost una dintre cele mai amplu

    mediatizate personaje politice participante la naltul forum. n comentariul Oile

    negre fac gur la ONU nserat n Evenimentul Zilei din 23 septembrie 2006,

    Jacqueline Prager afirm: Liderul iranian a surprins SUA cu o subtil campanie

    de imagine, condus cu mult abilitate, devenind vedeta adunrii generale aNaiunilor Unite. In discursul rostit la tribuna ONU, in numeroasele interviuri ori

    n timpul ntlnirilor cu politicieni strini, cu analitii americani, liderul de la

    Teheran a aprut de fiecare data cu zmbetul pe buze, sigur pe el si cu o retorica pe

    care muli au gsit-o surprinztor de inteligenta. In cele cteva zile cat s-a aflat la

    New York, Ahmadinejad a aprut la CNN si la alte posturi TV americane, s-a

    20 Ibidem, p.182.21 Ibidem, p.183

    31

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    31/75

    ntlnit cu premierul italian Romano Prodi si a fost invitat la prestigiosul Consiliu

    pentru relaii internaionale.

    Daca administraia Bush spera ca el se va mulumi s vin i s in un

    discurs de 15 minute la ONU i s plece, s-a nelat amarnic, comenteaz " The

    Guardian". Mai mult, Ahmadinejad a ncercat sa-l bat pe Bush cu propriile arme.

    Astfel, daca Bush s-a folosit de discursul rostit la ONU pentru a se adresa

    poporului iranian, ignornd delegaia oficial, n conferina sa de pres,

    Ahmadinejad le-a vorbit direct americanilor, punctnd greelile actualei

    administraii. "Tara mea a oferit ajutor pentru victimele uraganului Katrina", a spus

    liderul iranian. Dincolo de astfel de declaraii propagandistice previzibile,

    preedintele iranian s-a descurcat foarte bine in fata ntrebrilor cu adevrat

    dificile. Chestionat asupra programului nuclear dezvoltat de ara sa, Ahmadinejad a

    rspuns: "Adevrul este c nu avem nevoie de bomb. Unii cred c pot rezolva

    problemele cu bombe, dar se neal". El a acuzat Statele Unite c au dus o politic

    ostil fa de Iran timp de 27 de ani, calificnd atitudinea Washingtonului drept

    ipocrita. O singur dat a ridicat vocea: "i vom nfrunta pe cei care ncearc sa neoprime si s ne impun voina lor". "Este clar ca e o campanie de imagine", spune

    Gary Sick, fost responsabil al Consiliului Naional de Securitate, care a fost

    prezent la vizita lui Ahmadinejad la Consiliul pentru Relaii Internaionale.

    "Mesajul pe care ncearc sa-l transmit este: "Vedei, nu am coarne. Nu sunt

    Hitler. Dar sunt un om cu opinii ferme".

    Cruciatul - soldatul rzboiului global este rolul preedintele SUA,

    Bush. Dup mcelul din 11 septembrie 2001 s-a deschis un front de lupt vizibil

    ntre Lumea islamic i Lumea occidental, mai exact o confruntare piept la

    piept dintre democraia occidental i terorismul islamic, a crui cruzime a depit

    orice nchipuire. Au trecut aproape 5 ani, de cnd liderul de la Casa Alb a vorbit

    despre Axa Rului, care tulbur linitea pe planet. Actualul lider de la Casa Alb

    este ferm convins de politica sa ndreptat mpotriva terorismului global. Drept

    32

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    32/75

    argument al cruciadei mpotriva terorismului islamic este i recentul decret

    prezidenial despre constituirea aa-numitelor comisii militare, care vor chema pe

    scaunul justiiei persoanele suspectate de terorism.

    Exorcistul om al poporului, este brandul preedintelui Venezuelei,

    Hugo Chavez. Fiind un duman nempcat al preedintelui SUA, l-a numit pe

    acesta ntr-un discurs inut n faa Adunrii Generale a ONU (19 septembrie 2006)

    diavol: Diavolul a venit aici, ieri, iar mirosul de sulf se simte chiar i acum,-

    este fraza cu care Huga Chavez i-a nceput discursul, strmbnd din nas: "Uneori,

    diavolul ia forma umana", a replicat el. In opinia sa, rzboiul din Irak este unul

    "criminal", iar Bush este "bolnav". Ca purttor de cuvnt al imperialismului

    american, Bush a venit s ne mprteasc propria reet de conservare a

    actualelor tendine, de exploatare i jefuire a popoarelor acestei lumi , acuz

    Chavez.

    A propune, chiar o nou denumire pentru producia cinematografic

    antiimperialist, regizat de Alfred Hitchcock Reeta Diavolului.22 Chavez s-a

    prezentat drept un prieten al poporului american. Pe un ton amical preedintele

    venezuelean i-a sftuit pe americani pe viitor sa aleag un alt fel de preedinte.

    Rebelul din Caucaz este brandul de imagine politic a preedintelui

    Georgiei, Mihail Saakavili. Tnr, energic, inconciliant, sever, om al forei.

    Solitar este unicul preedinte din spaiul Comunitii Statelor Independente, care

    a ncetat s cocheteze cu Kremlinul n mod fi, nedisimulat. Revoluia

    Trandafirilor, care l-a nlturat de la putere pe vechiul nomenclaturist de partid

    Sevarnadze, legitimndu-l pe pro-occidentalul Saakavili, continu s deranjeze

    oficialitile ruse. Criza diplomatic dintre cele dou capitale s-a acutizat i mai

    mult n urma scandalului de spionaj produs la sfritul lui septembrie 2006 n

    Georgia, cnd 4 ofieri rui au fost arestai sub acuzaia de spionaj militar n

    favoarea Rusiei. Drept replic, Moscova i-a rechemat Ambasadorul su din

    22 ziarul Cotidianul , 22 septembrie, 2006

    33

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    33/75

    Tbilisi, ali reprezentani ai Ambasadei mpreun cu membrii familiilor lor. n

    legtur cu scandalul produs, preedintele rus, Vladimir Putin, n cadrul Consilului

    de securitate a menionat urmtoarele: Rusia respect n totalitate acordurile

    privind retragerea trupelor de pe teritoriul Georgiei, dar n pofida acestui lucru,

    membri ai personalului nostru militar au fost, dup cum se tie, arestai i aruncai

    n nchisoare. Este un semn al motenirii politice a lui Lavrenti Pavlovici Beria,

    att pe plan intern cnd i internaional. Se pare c acestea sunt tradiiile lor", a

    spus Vladimir Putin, referindu-se la conductorul georgian, pe care l-a acuzat c

    face tot posibilul s irite i s provoace Rusia. Nu sftuim pe nimeni s vorbeasc

    n limbajul antajului cu Rusia, - afirma n acelai context liderul de la Kremlin.

    Brand-ul de imagine politica este reprezentat de totalitatea semnelor si

    caracterelor de personalitate pe care mass-media le induce in audienta politica,

    relativ la o persoana care desfasoara activitati politice constante.

    n fapt, brand-ulde imagine politica este o sinteza simplista o caricatura, o

    figura compusa din doua-trei trasaturi majore care pozitioneaza o personalitate

    politica in mintea electoratului, o data pentru totdeauna. Din momentul in careelectoratul investeste prin intermediul relatarilor continue ale presei referitoare la

    actiunile omului politic in politicianul respectiv o suma de trasaturi de

    personalitate dominante, se poate spune ca a inchis personalitatea respectiva intr-

    un brand de imagine definitiv. Foarte greu, personalitati politice puternic

    pozitionate in constiinta audientei politice dintr-o tara isi mai pot schimba

    perceptia pe care o au in electorat.Jurnalitii politici ajut fenomenul de impietrire in brand-ul de imagine al

    politicienilor. Este cazul celor mai proeminenti oameni politici ai Romaniei anilor

    2000: Ion Iliescu, Traian Basescu, Corneliu Vadim Tudor, Adrian Nstase,

    Theodor Stolojan. Acestia par a fi, in aceste momente, personalitatile politice

    pozitionate cu sanse in jocul electoral al noului mileniu. Alte personalitati

    pozitionate pe piata politica din Romania au fost cele care au ales sa promoveze un

    34

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    34/75

    proiect, o lege, o masura care, prin consecventa si stabilitate, au devenit o marca

    inregistrata a unei persoane politice exclusive.

    Este cazul lui Vasile Lupu (pozitionat n constiinta politica drept parintele

    Legii 18, de retrocedare a proprietatilor agricole), a lui Ticu Dumitrescu (Legea

    Ticu), a Monei Musca (luptatoare politica pentru libertatile presei in Romania), a

    lui Emil Boc (reprezentantul politicianului tehnicist, de tip nou, expert in

    parlamentarism si contributor vizibil la efortul de modificare a Constitutiei

    romane).

    Lipsa de consecventa in actiune a politicienilor romani le aduce deservicii

    majore: jurnalistii politici nu pot gasi elemente in activitatea acestora menite sa-ipozitioneze cu exactitate, iar electoratul in fapt consumatorii de media nu ii

    poate identifica si fixa in constiinta. Rezultatul: piata politica din Romania abunda

    de personaje volatile, patetici eroi politici de o zi, care nu adauga nimic la

    imbunatatirea mediului politic autohton. Lipsa de apetit fata de politica a

    alegatorilor romani este prima si cea mai grava consecinta a lipsei de

    profesionalizare a clasei politice din Romania.Imaginea unui produs poate fi creata mult mai usor decat imaginea unui

    politician. Dificultatea "facatorilor" de imagine este ca, in cazul politicianului,

    acesta aduce, o data cu propria sa candidatura, un trecut documentabil si, in

    consecinta, vulnerabil. De multe ori, campania incearca sa se foloseasca de acest

    trecut, scotand in evidenta faptul ca experienta l-a pregatit pe candidat pentru a fi

    apt pentru functia ravnita. Dar trecutul poate fi si un obstacol. Un politician care nuare experienta unor alegeri precedente poate incerca sa transforme aceasta lipsa de

    experienta intr-un atu, pentru a-si crea o imagine de persoana venita din afara,

    dar lipsa de experienta nu poate fi in nici un caz fabricata. Un politician fie el

    candidat pentru un post in administratia locala - care are un trecut dubios, isi poate

    da seama ca acest trecut s-a intors sa il haituiasca. Dimpotriva, daca produsul nu

    pare sa fie pe placul potentialilor cumparatori, fabricantul comercial poate constata

    acest lucru in timpul testarii produsului si poate reconstrui din temelii respectivul

    35

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    35/75

    produs. Spre deosebire de politician, produsul poate fi realizat mult ma usor, o data

    si inca o data.

    Am elucidat, prin urmare, cteva cazuri de transformare a personajului

    politic n brand politic. Sunt argumente n favoarea afirmaiei, c imaginea politic

    constituie un produs politic destinat psihologiei maselor. Aceasta, ns, este

    vulnerabil doar la tablouri clare, adic la un cod informaional, cristalizat ntr-

    un chip bine identificat i poziionat n mentalul maselor. Aa, de exemplu, Petru

    Lucinschi era supranumit n sfera mediatic, mecherilovici sau vulpe

    politic; Boris Elin ursul rus, sau arul Boris, ex-preedintele SUA, Bill

    Clinton era considerat mecherul Bill etc. Aceste codificri mitologice relevtrsturile de caracter, stilul comportamentului lor politic.

    Totodat, utilizarea unor astfel de interpretri simbolico-mitologice

    faciliteaz considerabil perceperea de ctre publicul electoral a imaginii politice,

    fcnd-o mai accesibil i mai cognoscibil pentru el. E cert faptul c psihologia

    maselor este interesat de o simplificare a lumii nconjurtoare. Trind ntr-un

    secol al vitezei i al hegemoniei informaionale, brand-ulde imagine politic aresarcina de a cristaliza i a transmite operativ o informaie complet despre

    protagonistul su. n aceste circumstane alegtorul va reaciona la un context

    mitologic i nu la unul real. Fapt pe care trebuie s nu-l neglijeze imagologii n

    campaniile de comunicare electoral sau politic.

    2.3 Rzboiul mediatic i PR-ul negru -instrumente de creare a

    imaginii liderului politic

    36

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    36/75

    Crizele politice i conflictele armate de la sfritul sec. XX au surprins ntr-o

    ipostaz nou instituiile media. Astfel, n lexicologia politico-mediatic este lansat

    un termen nou rzboiul mediatic. Rzboiul mediatic const ntr-un repertoriu de

    tehnici i presiuni psihologice aplicate de lobby-ul internaional, organizaii i

    indivizi pentru atingerea scopurilor lor politice, prin utilizarea mass media

    mpotriva unor grupuri int din propria lor ar sau din strintate pe perioade

    extinse de timp. Bunoar, n timpul conflictului armat din Golful Persic (1990-

    1991) sistemul de propagand irakian, mass media, televiziunea i radioul se aflau

    integral sub controlul strict al Partidului Baas i al lui Saddam Hussein nsui. Mai

    mult, Irakul a subvenionat i unele publicaii din Occident pentru a susineinteresele sale i ale lumii arabe n timpul crizei din Golf. Pe de alt parte, staiile

    de radio controlate de C.I.A. - Vocea Irakului Liber, Vocea Golfului

    ndemnau la revolt popular pentru rsturnare de la putere a regimului lui Saddam

    Husein, cel vinovat de toate relele i atragerea asupra Irakului a forelor Marelui

    Satana. tirile trebuiau recepionate ca fiind emise din partea unor centre

    clandestine de rezisten arabe.Un argument mai recent n favoarea interdependenei dintre politic i

    mediatic este conflictul caricaturilor (2006), publicate n paginile unui cotidian

    danez, care l reprezentau pe profetul Mahomed cu un turban n form de bomb cu

    fitilul aprins. Acestea au provocat un val de furie n lumea musulman, iar

    guvernele islamiste au considerat c aceste caricaturi ofenseaz islamul i

    musulmanii. Ca rspuns, un post de radio din Indonezia a lansat un concurs decaricaturi mpotriva Danemarcei: cine va desemna monarhul Danemarcei cel mai

    bine n chip de porc, va fi desemnat ctigtor. Aadar, fenomenul mediatizrii

    politicii, dar i al politizrii mass media, i permite acesteia din urm s fie utilizat

    nu numai ca mijloc de propagand, de promovare a unor idei sau actori politici, dar

    i ca mijloc comunicaional de avertizare, ameninare n situaiile conflictuale. De

    exemplu, Celula Al-Qaida din Irak a lansat un comunicat pe internet, n care Papa

    Benedict al XVI-lea era condamnat la moarte. Mesajul mai spunea c rzboiul

    37

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    37/75

    sfnt va lua sfrit doar atunci, cnd Islamul va domina ntreaga lume.

    Comunicatul a fost lansat ca rspuns la discursul rostit la Redensburg de

    Suveranul Pontif, n care Papa, citndu-l pe un mprat bizantin, a spus c islamul

    n-a adus dect lucruri rele i inumane.

    Rzboiul mediatic a devenit astzi un fenomen inerent crizelor din

    societile contemporane, nu numai de natur inedit politic, dar i de sorginte

    economico-politic. ( de exemplu, criza vinului, declanat spre finele anului

    2006, ntre Republica Moldova i Federaia Rus, n timpul creia canalul rus de

    televiziune ORT transmitea cu regularitate strategic tiri i reportaje despre

    calitatea proast a vinurilor moldoveneti contrafcute, iar sticlele cu vinmoldovenesc erau strivite cu escavatorul la gropile pentru deeuri ).

    Coabitarea dintre politic i mass media poate da natere unui alt fenomen

    omniprezent, n special, n timpul campaniilor electorale PR ul negru.

    Unii ceteni de rnd, buimcii de torentul de reclam din pres i de la

    televiziune sunt tentai s cread c noi trim n universul PR-ului negru. Peste tot

    la TV, n gazete, la radio, n strad suntem nconjurai de fenomenul PR-uluinegru. Povetile despre montrii care zombeaz srmanii oameni n ziua

    alegerilor sunt o nimica toat n comparaie cu adevrul despre ceea ce se ntmpl

    n momentul n care srmanul cap de familie, cu tartina n mn ede pe divan i

    privete la lada azurie sau citete ziarul. Cel mai murdar i cel mai negru PR l

    fac oamenii cu o reputaie impecabil i cu mnui albe. Lumea ntreag este un

    PR negru.Una din tehnologiile de baz ale PR-ului negru este dezinformarea.

    Dependena tot mai mare a omului de informaie zilnic l face n aceeai msur

    vulnerabil la manipulare.

    Informarea ofer, prin ea nsi, ci ascunse de ptrundere pentru

    dezinformare. Relaia ntre tirea difuzat i efectele sale asupra moralului

    publicului este adesea de neneles. Relevarea unui eveniment este urmat de o

    interpretare sumar, foarte general i de cele mai multe ori lipsit de adevratele

    38

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    38/75

    sale sensuri; nu se bazeaz niciodat pe o argumentaie riguroas, este mai curnd

    intuitiv.

    Mesajul informativ este ntotdeauna mai mult sau mai puin deformat de

    ctre receptor din neglijen sau prin adausuri inutile, mai ales cnd receptorul este

    constituit dintr-o vast mas uman animat permanent de opinii, judeci, dorine

    i pasiuni. Sensul mesajului se modific n mare parte n funcie de context, foarte

    larg n societile moderne, fiecare individ perceptndu-l n felul su. 23

    Guvernele, partidele politice, grupurile de presiune se las prea cu uurin

    prad tentaiei de a recurge la toate formele de manipulare a informaiei: reinerea

    de la publicarea tirilor, deformarea faptelor, minciuna i, din fericire mai rar,fabricarea de falsuri.

    O metod practicat pe larg n ceea ce privete dezinformarea o reprezint

    zvonurile i insinurile calomnioase. Este de la sine neles c zvonurile snt

    rspndite n medii considerate propice, iar difuzarea lor se face ctre mai multe

    inte de-odat, n aa fel nct ivirea zvonului din mai multe izvoare s conduc la

    confirmarea lui. Se ncepe blnd, pentru ca victima s fie tentat s nu rspundi s lase problema balt. Mai trziu, calomnia va fi reluat fr a se uita s fie

    amintit etapa precedent rmas fr dezminire. ntreaga operaiune se bazeaz

    pe dou proverbe simple, ns perfect operante: Nu iese fum fr foc i Gura

    lumii doar pmntul o astup. Totodat, este exploatat o tendin bine cunoscut

    de ctre psihologi: prima reacie, absolut normal, la primirea unei informaii este

    de a o difuza mai departe.De fapt, mecanismul propagrii zvonurilor rspunde la dorina imediat a

    individului de a difuza mai departe o informaie nou, abia primit.24

    Insinurile privitoare la viaa particular aduc ntotdeauna foloase mari,

    deoarece, puini oameni, n afara celor apropiai victimei, i n consecin, suspeci

    de prtinire, snt n stare s dezmint calomnia. Adesea calomnia este o operaiune

    n doi timpi: mai nti se arunc informaia fals fr a prea c i se acord atenie,23 Epoca dezinformrii, Pierre Cathala, Editura Militar, Bucureti, 1991, p.4624 idem., p.167

    39

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    39/75

    urmnd s fie reluat cu referire la prima sa publicare.25

    n lucrarea Istoria dezinformrii profesorul francez Vladimir Volkoff

    prezint o serie de procedee eficiente utilizate n operaiunile de dezinformare:

    1. Negarea faptelor, innd seama c publicul nu are timp i nici

    posibiliti de a verifica cum stau lucrurile n realitate. Astfel se

    reuete de minune n ara noastr. n zonele rurale ajung puine

    ziare pentru c oamenii sunt sraci i nu se pot abona la o oarecare

    publicaie sau mcar s o rcure n fiecare vineri de la Oficiul

    Potal. Totodat are acces redus la informaie dac ne gndim ca are

    ansa s vad i s aud doar emisiunile posturilor publice deradio i televiziune.

    2. Inversarea faptelor, afirmarea categoric, cu obrznicie chiar, c

    lucrurile stau exact invers, X nu este vinovat, ci tocmai Y care

    acuz. n aceste cazuri cineva afirm c laptele e negru, iar

    majoritatea trebuie s cread n aceasta.Publicul nu tie cine minte

    cu adevrat. Politicianul din opoziie sau cel aflat n partidul de laguvernare, ori al treilea: cel care aspir la putere. Spre exemplu

    cazul mai recent: Roca- Ilacu. n timp ce senatorul romn Ilie

    Ilacu afirm c vicepreedintele parlamentului i liderul PPCD,

    Iurie Roca este implicat n cazul rpirii lui Vlad Cubreacov,

    reprezentant al PPCD, Roca susine c senatorul minte cu

    nverunare pentru a prejudicia imaginea partidului att nRepublica Moldova ct i n Romnia. Dup ce auaprut n pres o

    serie de materiale, omul simplu, publicul nu a neles concret: cine

    minte?

    3. Amestecul ntre adevr i minciun, un melanj savant ntre adevr

    i fals, tehnic foarte des folosit n campania electoral.

    25 ibidem., p.168

    40

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    40/75

    4. Schimbarea circumstanelor, nfiarea mprejurrilor ca fiind

    total opuse celor declarate iniial; Aprilie 2005. Opoziia

    contructiv l voteaz pe Vladimir Voronin n funcia de ef al

    statului. Cei care iniial au declarat c nu vor vota niciodat un

    preedinte comunist i-au schimbat prerea peste noapte. Cu toate

    c au declarat c a fost o decizie grea i c Puterii i s-au naintat o

    list (Decalogul) care cuprinde 10 puncte, PPCD; PD i PSL, cei

    care i-au dat votul pentru preedinte au pierdut din imagine

    considerabil.

    5. Camuflajul, o variant a estomprii prin care se dau foarte multedetalii despre aspecte secundare, trecnd n zona marginal ceea

    ce de fapt este esenial; Niciodat partidele de guvernmnt nu au

    recunoscut care este starea de spirit a naiunii. Nu o face nici

    PCRM. Conducerea statului prezint permanent rapoarte (de ochii

    lumii i a organismelor internaionale) n care demonstreaz c

    nivelul de trai a crescut, c salariile s-au majorat, c au oferitindemnizaii pentru anumite categorii de populaie, dar nu amintesc

    c aproape un milion de moldoveni muncesc la negru peste hotarele

    rii.

    6. Generalizarea, se diminueaz responsabilitatea cuiva

    demostrndu-se c nu este singurul n aceast situaie;

    7.Pri inegale acuzaiei i se va acorda un minut de emisie

    televizat sau not ntr-o pagin de ziar, iar meritele vor fi

    publicate timp de o or sau pe o pagin ntreag de ziar; Tot

    timpul s-a ntmplat aa. Se caut timpi de anten nefavorabili

    pentru acuzaii sau se realizeaz doar mici articole despre vina pe

    care o poarte un politician sau o formaiune politic.

    41

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    41/75

    8. Ilustrarea se poate trece de la particular la general sau invers,

    demonstrndu-se c evoluia evenimentelor putea s ia o turnur i

    mai grav, dar... etc.

    Odat cu dezvoltarea vertiginoas a capacitilor mass-media, capabile de a

    influena tot mai subtil contiinele, convingerile, atitudinile i tririle oamenilor i

    a colectivitilor, dezinformarea este favorizat tot mai mult n timp ce crete

    dependena de informaie. n viitor, aa-zisele mesajele clandestine auditive i

    vizibile vor putea fi inserate n mass-media.

    Tehnologiile sofisticate vor permite alte tipuri de manipulare. Pn nu

    demult de putea avea ncredere n autenticitatea fotografiei. Astzi, cu ajutoruldigitizrii, vor putea fi realizate imagini, sunete cu ajutorul computerului. Tot aici

    trebuie de inclus i holografia de proiecie proiectarea n aer a figurilor

    luminoase de nalt fidelitate, pentru a crea diferite obiecte acolo unde ele nu

    exist.

    Public relations politic reprezint o gam de activiti politice, legate de

    organizarea i gestionarea campaniilor politice. Din acest considerent uniiconfund noiunea de Public Relations cu cea de tehnologii electorale,

    considerndu-le noiuni identice. De regul, PR-ul politic se reduce la elaborarea

    anumitor tehnologii privind formarea staff-urilor electorale, elaborarea mesajelor

    publicitare i a agitaiei electorale, diverse activiti organizatorice n teritoriu.

    Din punctul nostru de vedere, PR-ul politic constituie o form de organizare

    a procesului comunicaional n mas, un managementul comunicaional. Alegerilermn a fi deocamdat cea mai reuit scen pentru aplicarea noilor tehnologii n

    domeniul PR- ului politic. Anume n astfel de circumstane se manifest

    caracteristicile fundamentale ale PR politic ca fiind o form de management

    comunicaional.

    Evenimentele politice din ultimele decenii au demonstrat deja c, nici o

    campanie electoral nu se desfoar fr de aplicarea PR negru, care d

    natere, respectiv, imaginii negative a concurentului electoral. Managerii

    42

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    42/75

    campaniei selecteaz din timp factorii obiectivi pentru lansarea unei publiciti

    negative. Pentru prima dat, ca tehnologie electoral PR negru a fost aplicat n

    timpul alegerilor prezideniale din 1957, iar prima jertf a armei PR iste a fost

    preedintele SUA, Eisenhower. Atunci, pentru prima dat, americanii au folosit

    abuziv publicitatea politic negativ mpotriva preedintelui, care candida pentru al

    doilea mandat. Lui Eisenhower i se imputau promisiunile fcute n alegerile

    anterioare (1952) i nerespectarea acestora. Un alt exemplu, care confirm

    impactul mass media asupra compromiterii personalitilor politice, uneori chiar

    pn la eliminarea lor de pe scena politic, este afacerea Watergate. n contextul

    alegerilor prezideniale din 1972, presa american, ncadrat n schema unui efortpartizan, a reuit s generalizeze cazul, punnd probleme corupiei la nivelul

    ntreg sistemului politic. Cnd Watergate a nceput s capete proporii ca acoperire

    n media americane, au fost nregistrate luri de poziiei din partea unor nali

    oficiali ai partidului republican . Preedintele Nixon, n consecin, a demisionat.

    PR negru reprezint totalitatea tehnologiilor electorale murdare, utilizate

    de ctre concurenii politici, care au drept scop demoralizarea contracandidatului icrearea imaginii negative a acestuia, perceput de electorat. Printre cele mai

    practicabile, actualmente, tehnologii ale PR-ului negru sunt considerate

    urmtoarele:

    utilizarea resurselor administrative ( conform practicii, acestea pot aduce

    suplimentar aproximativ 10% din sufragii);

    schimbarea sgeii indicatoare expunerea unui alt personaj pentrumesajele critice, protejndu-l de scandalurile mediatice pe adevratul

    responsabil de cele ntmplate;

    porile verzi electoratul este pus n faa dilemei: sau voteaz cu

    concurentul respectiv sau voteaz n favoarea contracandidatului

    compromi;

    plcinta din multe foi lansarea n cursa electoral a unor quasi-concureni, care au sarcina de a nclina balan n favoarea

    43

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    43/75

    stpnului i de a rupe ct mai multe voturi de la principalul

    concurent al stpnului. De exemplu, Alexandr Lebedi pentru Boris

    Elin n alegerile prezideniale din 1996/ Rusia; Veaceslav Plugaru,

    Maricica Leviki i Iuliana Gore- Costin - pentru Petru Lucinschi n

    alegerile prezideniale din 1996 / Republica Moldova;

    altoirea se pune miz pe anticiparea mesajelor critice din partea

    oponenilor, pentru a le prinde, i a lipsi de coninut politic;

    contuzie informaional lansarea oricror promisiuni, care din start

    sunt fr de acoperire, concurenii uit de ele imediat dup ntlnirile cu

    alegtorii (demagogia electoral);

    clonarea lansarea n curs a candidailor dublori (deseori, persoane

    care au acelai nume), cu scopul de a deruta electoratul i a duce la

    scindarea lui, respectiv, reducerea numrului de votani;

    partizanatul, respingerea zvonurilor prin lansarea altora i mai

    absurde o serie de provocri, care ar fi lansate, chipurile, de favoritul

    electoralei; scurgerea de informaii are loc, de regul, n ultima sptmn a

    competiiei electorale i urmrete drept scop compromiterea favoritului

    campaniei electorale.

    Punerea n aplicare a tehnologiilor de PR negru reprezint o expresie a

    tendinei de manipulare a opiniei publice. Prin urmare, ar fi profund eronat s

    afirmm c manipularea este un element al comunicrii politice inerent regimurilortotalitare. Fenomenul manipulrii persist i n societile democratice, iar

    competiiile electorale, spre regret, includ pe agenda politic i aceast tehnologie

    reprobabil. 26

    PR-ul negru este aplicat cu exces de zel i n campaniile electorale din

    Moldova. Aceasta fiind una dintre cele mai eficiente arme informaionale n spaiul

    public autohton. Un alt fenomen rspndit pe cmpul mediatic autohton este26 Epoca dezinformrii, Pierre Cathala, Editura Militar, Bucureti, 1991,

    44

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    44/75

    partizanatul politic. Acest fapt poate fi argumentat prin tendina partidelor politice

    din Moldova de a dispune formal sau neformal de propriile publicaii sau de a

    controla unele posturi de radio sau televiziune.

    45

  • 7/28/2019 Impactul Mass-Media Asupra Crearii Imaginii Liderului Politic

    45/75

    CAPITOLUL III

    Strategii de promovare a imaginii liderilor politici

    Eforturile de promovare a produsului politic n campania electoral au ca

    scop influenarea atitudinilor i schimbarea comportamentului electoral. Iat cteva

    strategii de promovare a imaginii liderului politic propuse de doctorul n tiine

    politice Aurelia Peru:

    Strategia de contrapunere- cnd un candidat sau partid politic i atribuie

    un plus de calitate n comparaie cu eecurile unui alt personaj politic, a unei

    structuri, prezentndu-ne o comparaie ntre doi termini electorali, care

    sunt total diferii (alb i negru);

    Strategia apartenenei politice sau partinice- atunci cnd pentru un

    candidat vorbete prestigiul partidului sau cnd acesta are sprijinul fi aunei alte personaliti influente (spre exempplu n alegerile locale pentru

    primria Chiinului se tia c Zgardan este susinul de Pastidului

    Comunitilor din Moldova (PCRM);

    Strategia crerii unei imagini negative- cnd candidatul i concentreaz

    atenia asupra discreditrii oponentului (n Electorala din anul 2005, PCRM

    a lansat un ir de critici dure la adresa Bloculului Moldova Democrat la

    general i a activitii lui Serafim Urechean, n particular);

    Strategia de convertire, cnd electoratul derutat este preluat de un alt partid

    sau lider politic care promoveaz un program asemntor;

    Pentru ca strategia de imagine s poat fi de o eficien maxim, aceasta ar trebui

    s ndeplineasc urmtoarele condiii (dup Kotler managmentul Marketingului):

    46


Recommended