A. Pascu
ITSUS HRTSToSin legendele romflnegti
-eno-
ilEfE0n rffilPUBuSliltGtfl.J
740 Irsus HRrsros iN LEGENDELE RoMANE$Tr
http ://seigneurj esus. free. frlevangilepseudomatthieu. htm.Marian, Simeon Florea, Botanicd poporand romdnd, vol. 7, Editura
Mugatinii, Suceava, 2008
Marian, Simeon Florea, Insectele in lirnba, credinlele ;i obiceiuilerorndnilor, Institutul de Arte Grafice ,Carol G6bl",Bucuregti, 1904
Marian, Simion Florea, inmormdntarea la romdni, Bucuregti,
1892Marian, Simeon Florea, Legendele Maicii Domnului, Editura
Ecco, Cluj-Napoca, 2003
Marian, Simeon Elorea, Sdrbdtorile la romdni, vol. 1 gi 2, EdituraFundaliei Culturale Rom0ne, Bucuregti, 1994
Nicolescu, Costion, Elemente de teologie ld.riineascii. Cltipul creStin
ldrdnesc al lui Dumnezeu,Editwa Vremea )O(1, Bucuregti,
2005
Niculili-Voronca, Elena, Datinele ;i credinlele poporului rornd,n,
adunate ;i a;ezate in ordine ruitologicd, vol. 1, EdituraPolirom,Iagi, 1998
Olteanu, Antoaneta, Calendarele poporului romdn, EdituraPaideia, Bucuresti, 2001
Pam{ile, Tudor, Cerul ;i podoabele lui dupd credinlele poporului ro-mdn, Edioxa Paideia, 2001
Pamfile, Tudor, Mitologie romdneascd, Editura Grai gi suflet -Cultura nafionali, Bucuregti, 2000
Pamfile, Tudor, SArbAtorile de toarnnd ;i Postul Crdciunului,
Libririile Socec & Comp. gi C. Sfetea, Bucuregti, 1914
Pamfile, Tudor, SArbAtorile la rom.dni. Crdciunul, Libririile Socec
& Comp. 9i C. Sfetea, Bucuregti, 1913
Pamfile, Tudor, Sfir;itul lurnii. Dupd credinple poporului romdn,
Tipografia si Legitoria de c[4i, Birlad, 1911
Papadima, Ovidiu, O viziune rorndneascd a lumii, Buco,t)ina,l.E.Torouliu, Bucuregti, 1941
Cuprins
-+-Prcfigd,/ s
Cuvint-inainte/ o
cAPrToLUr- r. Domnul Hristos 9i facerea lumii / t:Sd comparim cu sursele biblice... / tsLegendele.rominegti / re
Dumnezeu;i Ne/hrtatulfac lurnea;i omul / ro
Cdderea ingerilor / ttDumnezeu ;i necuratul botdrdsc
cui sd apar\ind sufletele oarnenilor / tsDomnul Hristosface lumea... cu lufin ajutor / zs
Si luim aminte... / zt
CAPTTOLTJL 2. Nagterea Domnului / ?s
Si comparlm cu sursele biblice... / zs
Legendele rominegti / :rFecioara Maria;i S/hntul Iosfpoposesc la Crdciun / sr
Maica Domnului blesternd calul;i binecuvdnteazd boul / ss
Crdciun a;teaptd in ospelie un irnpdrat rnare / tsZiua incepe abia odatd cu Na;terea Domnului / 36
Crdciun devine primul ne;tin / tzMo; Crdciun ;i Mo; Ajun / aMinunile din noaptea Na;terii Domnului / ar
Acum apar grdul ;i busuiocul / *Lene;ul este pedepsit / ez
Cine e mai mare / ts
742 Irsus Hrusros iN LEGENDELE RoMANE$TI
Sn luem aminte... / u
cAPrToLUr- s. intampinarea Domnului / ss
SI comparlm cu sursele biblice... / sn
Legendele rominegti / ss
Trf o scapd pe Maica Dornnului de prigonitori / ss
Trfon este ?edc?sit Pentru cd a lucrat in zi de sdrbdtoare / stSfhntul Petru este pedepsit,
Trifprime;te putere asupra gdngdniilor / sa
Maica Dornnului pedepse;te pe cioban, oile Si cornul / st
Maica Domnuluiface ;i urzicile / st
Sl luem aminte... / sa
cAprToLUr. +. Fuga Maicii Domnului cu Pruncul in Egipt / aSd comparlm cu sursele biblice... / oz
Legendele rominegti / e:
intilniri supdrdtoare / 63
Maica Domnului il aldpteazd pe unul dintre tdlbariirdstignili cu Dornnul / as
Maica Domnului il scaldd pe unul dintre tdlbariirdstignrti cu Domnul / ot
Maica Domnului pedepse;te calul;i rdsfldte{te mdgarul/ ar
Legenda rdsurii / o')
Pedeapsd pentru plof, rdsplatd pentru salcie / zo
Se lulm aminte... / zr
cAprror-ur- s. Copilirind la Nazaret / zs
SI comparlm cu sursele biblice... / zs
Legendele romdneqtr / zz
Copilul lisus pldsmuie;te prioighetorile / zt
Legenda rdndunicii / 78
B ou l- lui-D urn n ezeu / t,tS[ luim aminte... / so
cAprToLIJr- o. Botezul Domnului / s*
SX comparlm cu sursele biblice... / sa
Cuprins 743
Legendele rominesti / 8s
Fiul lui Dumnezeu distruge zapisul lui Adarn la Botez / ss
Necuralii s-au inecat la Botezul Domnului / et
SI lulm aminte... / sz
CAPITOLUT- z. Prigonirea Domnului Hristos / sr
SI comparlm cu sursele biblice... / qt
Legendele rominegti / rs
Dorunul Hristos prescbimba pietrele in oud roSii / os
O alta legendd pentru albinA / st
Pdianjenul lesefunia Mdnniturului / ea
Domnul Hristos cere sd primeascdfiecare un inger pdzitor / ss
Domnul Hristos binecuohnteazd grdul / ao
Domnul Hristos Se ascunde in coft/ oz
S[lu5m aminte... / sg
CAPTToLUL s. Sfintele Pagti/ too
SI comparim cu sursele biblice... / ror
Legendele rominegti / toa
Maica Sftntd i;i cautd Fiul ftagmen) / ruMaica Domnului;i Sftnta Maria Magdalena
il cautd pe Domnul Hristos / tor
Baba afost pede/sitd sd nu gdseascd. dreptate-.- / trrLegenda sakiei Pldngdtoare / uz
Floarea-Pa;fslvi / r13
Domnal Histos il inldn1uie pe vrdjmas / rttPaznicii Sfdnnlui Morrnd.nt;i oudle roSii / na
La pdzirea mormd.ntului Mdntuitorului / rrsMaria Magdalena pldnge la morrndntul Domnului / rroMaica Domnului a;azii oudle la piciorul mtcii / na
Oudle sefac ro;ii intru adcverirea invierii / ttzLegenda lui Simon Cireneul / fizDomnul Hristos coboard tn iad;i elibereazd. drep1ii / rrt
744 Irsus HRrsros iN T.EGENDEm nouAxEgrr
SI luim aminte..; / rrs
CAPTToLUT- r. Peregrinindprintume cu Sfrntul psttt/ tzs
Legendele rominegti / rxLegenda Babei-Docbia / ruPoq.testea lui lgnat / tNPosestea agri;ului / rzs
Legenda broastei-lestoase / usSI lulm aminte... / rsr
cAPIToLUr- ro. Sfrrgitullumii/ nrSi compar[m cu sursele biblice... / rrLegendele rominegti / rr+Iuda este legat dc stalpii lumii / ruSemne in ccr / ttsPdmd.ntul oafi curat ca Jisus Hristos / tr6S[ luflm aminte... / rlz
Bibliograffc selectiv[ / rss
CAPITOLUL 6
Botezul Domnului
-{SG-
S5.rbltoarea Botezului Domnului este una dintre celemai importante, dar legendele privitoare la acest episod suntpuline gi legate de motivul zapisului incheiat intre Adam gi
wijmagul omenirii atunci cdnd omul a fost alungat din rai,pe care Domnul Hristos il distruge acum. Botezul este,dupl Nagtere, al doilea moment important in economiamintuirii omului. Odatl cu omul, este mantuiti gi natura.De aceea, in majoritatea legendelor fn0.nd de acest praznic,accentul cade pe sfinlirea intregii naturi prin sfinlirea apei.
Interesante sunt obiceiurile de Boboteaz5. gi mai pufinlegendele. Oamenii trigeau cu pugca, imitind zgomotulprodus de spargerea cfuilmizii-zapis sau pentru a alungarlul. Crucea se arunca in api, pe lingi riurile mari, iar, inMoldova, se tiia o frumoasi cruce din gheafi. Ce putea fimai potrivit pentru aceastl zirin care se spune c[ crap5. pie-trele de geml Bobotezei?
Si comparim cu sursele biblice...
,,in zilele acelea, a venit Ioan Botezitorul propoviduind inpustia Iudeii 9i zicind: <Poclili-vi, ci s-a apropiat imp[ri$a ceruri-lor!, [...] Eu vi botez cu api spre pociinfi, dar Cel Ce vine dupl
Botezul Domnului
mine este mai puternic decit mine, Ciruia eu nu sunt wednic sii-Iduc incllliminteal Acesta vi va boteza cu Duh Sfint 9i cu focl aC[rui lopati este in mina Lui gi El igi va curili aria gi-$i va aduna
griul in hambarul Slu, iar pleava o va arde in foc nestins.,Atunci avenit Iisus din Galileea la lordan, citre loan, ca si ffe
botezat de citre acesta. Ioan inse il oprea, zicind: <Eu sunt cel ce are
trebuinfi sI fte botezat de Tine gi Tu vii la mine?..." $i rlspunzindIisus, i-a zis: ol,asi acum, ci astfel se cuvine ca noi si-mplinim toatidreptatea.o Atunci L-a lisat. $i dupl ce a fost botezttr lieus a iegitindati din api gi iatl cerurile I s-au deschis; gi Ioan tvilzntDuhullui Dumnezeu pogorindu-Se ca un porumbel gi venind peste
DAnsul. $i iatn, glas din cenui griind: <Acesta este Fiul Meu Celiubit intu care ambinevoit!"l
(Mateig,r-rz)
Legendele rominegti
Fiul lui Durnnezeudistruge zapisul luiAdam la Botez
Zice cd.Adam, dupl ce a fost alungat din rai, pentru cia cilcat porunca de a nu minca din pomul cunogtinfei bine-lui 9i al rlului, nemaiavind din ce trili, a clutat un loc fru-mos si are. Nici nu se apucl bine, cd"ittil-lgi pe wijmagulcel mare, rflsirind ca din pimint lingl el.
- Bun lucru, Adame!
- MulEumesc dumitale! se uit[ lung Adam la el.
- Dar ce, te-ai apucat de arat?
1 Nu mai redim 9i versetele din Marcu (1, 1-11), Luca (3,7-22) qi loan(7,29-34) deoarece nu existl diferenle de conlinut.
85
86 Ilsus HRIsros iN LEcENDELE RoMANE$TI
- Apoi de! DacI nu ar, nu voi avel ce minca!
- Ag, e. Dar de ce nu te-ai interesat al cui este locul pe
care il ari? N-ai gtiut c[ locul flsta e al meu?
- Al dumitale? N-am gtiut. Ci dacl qtiam, nu m[ apu-
cam. Am s[ caut in altl parte o bucigici de loc, c[ci p[min-tul e destul de mare, slavl Domnului!
- E mare, dar e al meu, c[ci eu l-am scos din fundul
apelor. Cine wea si-l lucreze trebuie s[ se inleleagl intii cu
mine!
- Daci e cum spui dumneata, eu ce m[ fac? Unde s[ mlduc Ai cu ce si m[ hrflnesc, si nu mor de foame?'
- Asta e treaba ta! Dar si nu te v[d arind, c[, dac[ imimai strici plminttrl, ai s[ o p[1egti!
S-a tinguit Adam, clci in rai, unde avusese de toate, nu
se mai putea intoarcel pusese Dumnezeu un inger cu sabie
de foc de pazd, gi nu-l lflsa s[ intre inluntru.Prinzindu-l la strimtoare, ucigi-l-toaca i-a propus lui
Adam s[-i dea o bucllic[ de loc dac[ ii va da sufletul slu 9i
sufletele urmagilor sli. Neavind ce face, Adam s-a invoit.
Atunci, neprietenul i-a cerut s[ faci contract 9i abia dupiaceea il va llsa s[ lucreze. A luat fdrirrd,, a frimintat-o gi a
fhcut o clrlmidl, apoi i-a intins-o ca s[ isc[leascl. Adam
gi-a presat degetele pe clrlmidn. Vrljmagul s-a bucurat, a
ars c[rlmidapdnd"s-a fhcut tare ca piatra gi a ascuns-o sub o
stincfl din fundul riului Iordanului, crezdnd cd', atdtaweme
cit o ascunde bine, sufletele urmagilor lui Adam vor fi ale
sale in veci.
Dar, atunci cind Domnul Hristos a fost botezat in apa
Iordanului de citre Sfintul Ioan, s-a sfhrimat clrlmida gi
oamenii au sclpat.
Botezul Domnului
Cici pe cind era botezatlisus, ii spunea lui Ioan si stri-ge tare, cdci, cu cit striga mai tare, cu atat se sfarflma maiiute cirS.mida. Ioan se cam temea si strige, cici iegeau dinap[ buclgi de clrimidi gi-l loveau, de parc[ cineva azrrLrlea,cu pietre in el. Dar a ascultat indemnul Domnului si a stri-gat pini s-a inrogit apa. de la pulberea de clrlmidi.l
Necurafii s-au inecat la Botezul Domnului
O altX legendl spune c[, atunci cind S-a botezatDomnul Hristos, au venit necuralii cttl frunzi gi iarbfl,tr5.snind 9i pocnind pe apa Iordanului, ca s[ nu-L lase peDomnul s5. Se boteze. Dar Dumnezeu a poruncit preoEilors[ citeasci gi s[ sfingeascl apa gi, cind oamenii au inceput astriga,chiraleisa", s-a rupt gheaga sub wijmagi si s-au ine-cat. Cic[ de aceea nu mai sunt asa mul1i in 1ume.2
SAlulm aminte...
Toate legendele in care se pune problema omului dazutin plcat gi aflat sub puterea riului afirmi rolul mintuitor alDomnului Iisus Hristos. Prin gregeala lui Adam sau, maisimplu, prinff-un contract (zapis) lncheiat chiar intreDumnezeu 9i dugmanul SIu gi al lumii, sufletele urmagilorlui Adam ajung in mina wijmagului. Or, acesta se amesteciin crearea lumii gi a omului 9i lui i se datoreazi pirticica de
1 Simio' Florea Marian, Sdrbdtorile la romdni,vol. I, Editura Funda$eiCulturale Romine, Bucuregti, 799 4, pp. 760 -762.2 Elena Niculig[-Voro nca, o?. ci t., vol. II, p. 25 l.
87
88 Irsus HRrsros iN LEGENDETE RoMANEflT
riu prin care are stlpinire asupra omului. Singura posibili-tate de sc[pare din puterea riului este Nagterea Fiului luiDumnezeu, Mintuitorul.
Motivul zapisului a fost imprumutat din textele apo-crife. f,Iranii nostri l-au pistrat pentru ci, imaginea avdndfo4d,, puteau inlelege mai bine, la nivel intuitiv, de ce
omul are suflet nemuritor si trup muritor, supus striciciu-nii, iar pe de altd parte, scotea in evidengi rolul mdntuitoral Domnului Hristos, Care l-a anulat prin SfdntulBotez.
De pilde, se pistreazi la noi, intr-un manuscris de lainceputul secolului aI XVII-lea, o legend[ despre Adam 9iEva dupi 'tzgonirea din rai. Manuscrisul a fost publicatfragmentar de Moses Gaster in Re,uista pentru istorie, arbeo-logie;ifilologie (nr. 1, pp.7a-86)1. Se pare ci manuscrisulrominesc a avut o sursl de inspiralie slavon[ mult mai ve-che. Legenda respectivi a fost preluatl in cultura slavl dinsudul Dunirii din cultura brzantind., dar este posibil sI fiavut o origine ebraici, dupi cum o dovedesc nigte elementeinspirate din credinlele sabeilor samariteni, o sect[ care cre-dea in poclinfa in api, fiind adaptatl pentru crestini de unautor cregtin. Nu povestim legenda, ci preciz[m doar ideileprincipale:
Adam gi Eva, ngonigi din rai, au stat in preajma raiului900 de ani. Adam avilzutin vis ci Eva ii va nagte pe Cain 9ipe Abel 9i ci primul igi va ucide fratele, dar nu a spus
nimic.Adam se apropie de moarte. Eva le povesteste fiilor
adunali in jur cum a fost inselatl de ga1pe, cum au fost
1 Apud Nicolae Cartojan, CarTite populare in literatura rotnineascd,vol. T,Editura Enciclopedici RominI, Bucuregti, 197 4, pp. 67 - 69.
Botezul Domnului
alungagi 9i cum, in afaru. raiului, nu giseau decAt scaieEi.
Dumnezeu S-a milostivit 9i le-a dat timiip si smirna, s5.-gi
aminteasci de rai, arpoiLe-a dat 9i vitele.
Adam incepe si are, dar tocmai cind injuga boii, ii iese
in cale wijmagul, care nu-i ingidui si taie nrcio brazdd,pini nu fac un zapis. Adam il semni intipirindu-gi urmapalmei pe piatri; prin el ii diruia wnjmagului sufletele ce se
vor nagte din el. in schimb, ucigi-l-crucea ii va daplmintul.
Dindu-gi seama c[ iarlsi au fost ingela$, se duc s[ se
pociiasc[, pentru a sclpa de wljmas. Stau Adam - in apa
Iordanului - 9i Eva - in apa Tigmlui - timp de 35 de z:/Le.
Animalele, pislrile gi ingerii se rugau 9i ei pe mal. Vrnjmagulincearc[ s-o ispiteascl pe Eva in chipul unui inger, dar ea
rlm6.ne in apl pin[ vine Adam, arltindu-i semnul stabilitintre ei.
Povestea Evei se intrerupe gi, pentru ci Adam tinjeadupi mislinul sfhnt din rai, Sit (Set) pleaci cu Eva s5.-I cea-
r[ Domnului o ramurl, s[ i-o ducl tat[lui slu. La poanaraiului, zilr esc o,,gorgonie" cate il atacd pe Sit, deoarece pL-catul Evei ii diduse dreptul de a se intoarce impotrivaomului.
ingenrl ii salveazilgi le d[ o ramurl de mislin, din care
a crescut un copac. Intr-un alt manuscris, congindnd altelegende, se spune ci din acest arbore a fost cioplitl crucea
Mintuitorului.Iar zapisul lui Adam cu wdjmagul a rdmas ascuns in
fundul Iordanului, pdzit de o sutl de duhuri rele, pinl lavenirea Mintuitonrlui. Cdnd avenit si Se boteze in Iordan,S-a agezat pe zapis gi l-a sftrimat.