+ All Categories
Home > Social Media > Horia Arama - Verde Aixa (1976)

Horia Arama - Verde Aixa (1976)

Date post: 14-Apr-2017
Category:
Upload: ioan-m
View: 342 times
Download: 17 times
Share this document with a friend
190
Transcript
Page 1: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 2: Horia Arama - Verde Aixa (1976)

Horia Aramă

Naștere 4 noiembrie 1930

Deces 22 octombrie 2007

Profesie prozator, eseist, poet

Naționalitate român

Activitatea literară

Activ ca scriitor

1966–1986

Subiecte literatură fantastică și științifico-fantastică

Specie literară

poezie, poveste

Operă de debut

volumul de poezii Moartea Păsării-săgeată (1966)

Page 3: Horia Arama - Verde Aixa (1976)

Afilieri

Membru al Uniunii Scriitorilor din România

Associazione Internazionale per gli Studii sulle Utopie – Roma

The Society of Utopian Studies – Arlington (Texas)

Utopian Studies Society – Bristol

Centro Interdepartimentale di Ricerca sull’Utopia – Bologna

H.G. Wells Society – Londra

William Morris Society – Londra

Horia Aramă (4 noiembrie 1930, Iaşi - 2007) este un poet, prozator, eseist, critic, traducător, redactor şi scenarist. Este fiul Roxanei (născută Goldu) şi al lui Iancu Aramă, funcţionari. Absolvent al Şcolii de Literatură „M. Eminescu" (1954), Aramă a făcut studii, neterminate, la Facultatea de Filosofie din Bucureşti, fiind apoi redactor la Radio (1950-1952) şi la mai multe publicaţii pentru copii. Debutează în 1950 cu versuri pentru copii, pentru ca, în continuare, să publice într-un ritm susţinut volume de proză scurtă ştiinţifico-fantastică, nuvele fantastice, apoi romane. A colaborat frecvent, de-a lungul anilor, la revistele „Viaţa românească", „România literară", „Contemporanul", „Echinox" etc. A semnat, uneori în colabo-rare, traduceri din autori cehi, maghiari, polonezi.

Poezia pentru copii a lui Aramă reprezintă prelucrarea unui sentimentalism minor, derivabil din contextul ideologizant al deceniului şase. Trecerea autorului la genul literaturii fantastice şi ştiinţifico-fantastice va reflecta găsirea timbrului propriu, personalizat. O constantă a acestor scrieri, punct de plecare pentru problematizări topite în fluxul epic al textelor, o reprezintă frecventarea motivelor clasice ale „transferului de personalitate" şi „dedublării eului" (Cornel Robu); referinţele la care se poate face trimitere din această

Page 4: Horia Arama - Verde Aixa (1976)

perspectivă sunt abundente în spaţiile universal şi naţional ale genului (Robert L. Stevenson, Gustav Meyrink, Vladimir Colin), ceea ce poate însemna că originalitatea moderată a autorului român este într-o bună măsură efectul unei asumări voluntare. Un derivat este ideea, curentă în epocă, a alienării individului uman; punerea în scenă se realizează prin imaginarea - veridică în parametrii codului fantastic - a unor lumi posibile care să faciliteze contactul umanului cu non-umanul.

În Verde Aixa (1976), peisajul central al romanului este ocupat, după modelul lui Stanislaw Lem din Solaris, de o planetă vie care îi extermină pe rând pe membrii expediţiei colonizatoare, substituindu-i prin simulacre de natură vegetală ce păstrează aparenţa superficială a umanului. Romanul Ţărmul interzis (1972) rescrie (pe urmele unui Robert Silverberg) tema de largă răspândire a hoţilor de trupuri care preiau controlul asupra carcaselor biologice ale altora, parazitându-le conştiinţa şi emoţiile.

Pe pretexte mai mult sau mai puţin similare contactului umanului cu non-umanul, cu efecte alienante pentru cel dintâi termen, sunt construite povestirile din Moartea păsării săgeată (1966) ori Cosmonautul cel trist (1967), reluate parţial în Pălăria de pai (1974); trama epică este adesea, în tradiţia literaturii ştiinţifico-fan­tastice scrise în România deceniilor şase şi şapte, „îmblânzită" prin introducerea în discurs a unui ton vag liric. Colecţionarul de insule (1981), Insulele fericite (1986) şi O insulă în spaţiu (1991) sunt eseuri pe tema utopiilor literare; cărţile valorificate aici compun o bibliografie nesistematică, dar diversă, în alcătuirea căreia intră şi exemplificări din spaţiul românesc.

Opera

• Păsări călătoare, Bucureşti, 1955;

• Fumul, ploaia, un ţânţar şi-o pereche de-ochelari, Bucureşti, 1957;

Page 5: Horia Arama - Verde Aixa (1976)

• De la om la om, Bucureşti, 1960;

• Omul care are timp, Bucureşti, 1964;

• Femeia cosmică, Bucureşti, 1965;

• Scări la stele, Bucureşti, 1965;

• Lumile stau de vorbă, Bucureşti, 1966;

• Moartea păsării-săgeată, Bucureşti, 1966;

• Cosmonautul cel trist, Bucureşti, 1967;

• Dumnezeu umbla desculţ, Bucureşti, 1968;

• Ţărmul interzis, Bucureşti, 1972;

• Pălăria de pai, Bucureşti, 1974;

• Jocuri de apă, Bucureşti, 1975;

• Verde Aixa, Bucureşti, 1976;

• Cetatea Soarelui, Bucureşti, 1978;

• Colecţionarul de insule, Bucureşti, 1981;

• Dincolo de paradis, Bucureşti, 1983;

• Insulele fericite. Călătorie în lumea utopiei, Bucureşti, 1986;

• O insulă în spaţiu, Bucureşti, 1991;

• Egocentrism, Bucureşti, 2000;

• Planeta celor doi sori, Bucureşti, 2003.

Traduceri

• Jiri V. Svoboda, Cântece din Praga, Bucureşti, 1958;

Page 6: Horia Arama - Verde Aixa (1976)

• Vasil Iv. Stoianov, Zumbai zum, Bucureşti, 1959;

• Szabo Magda, Spuneţi-i Zsofiei, Bucureşti, 1974 (în colaborare cu Eugen Haidai);

• Lucjan Wolanowski, Adio, bumerang. Australia ieri şi azi, Bucureşti, 1977 (în colaborare cu Teodor Holban);

• David Brin, Poştaşul vine după Apocalips, Bucureşti, 1993;

• Pierre Bellemare, Marile crime ale istoriei, Bucureşti, 1999.

Horia Aramă (1931-2007) de Mircea Opriţă

Horia Aramă şi-a început cariera literară ca poet, iar calitatea aceasta îi va marca atât povestirile, cât şi romanele de mai târziu. Chiar dacă acestea se înscriu, tematic vorbind, în genul cunoscut sub numele de science-fiction. Un gen care se rezumă adesea la prezentarea unui spectacol anticipativ printr-o scriitură exactă, "terestră", câteodată chiar dezordonată. La fel ca Vladimir Colin, Aramă n-a pătruns pe terenul SF doar ca să exerseze lejer printre ideile-şablon şi motivele patentate ale genului. El nu este un autor oarecare, ci un scriitor veritabil, care revarsă peste clişee emoţie şi talent. Le însufleţeşte, le dă consistenţă, le inserează într-un peisaj omenesc.

Există în sumarul volumului intitulat Moartea păsării-săgeată (1966), povestiri de un lirism difuz, neostentativ. Textele se "încălzesc" mai greu decât în cazul autorilor specializaţi, epicul demarează leneş şi evoluează o vreme (dintr-o abilitate tactică) pe un teren relativ plat, înainte de a prinde momentul urcuşului vertical, spre simbol. Tablourile au nevoie de acumularea unui mare număr de amănunte din sfera banalului cotidian. Printre ele, poezia ideilor SF se strecoară însă tenace, concentrân-du-se în albia principală spre final.

Horia Aramă elaborează apoi, în }ărmul interzis (1972), un roman compozit, unde combină - prelucrate în regim SF - trei mari teme ale literaturii fantastice: migraţia conştiinţelor (un fel de metempsihoză recondiţionată "ştiinţific"), creaţia artificială (Homunculus) şi "tinereţea fără bătrâneţe" (varianta târzie a

Page 7: Horia Arama - Verde Aixa (1976)

motivului, cu o rădăcină folclorică şi alta în Faust-ul goethean). Caracterul ambiţios al lucrării priveşte nu numai fuziunea tematică pe care o încearcă, avantajată de garanţiile unor izbânzi literare anterioare, ci şi formula stilistică. Autorul şi-a plasat experimentul sub semnul complexităţii. Aventura insolită îşi caută suportul în normalitatea unor scene profund realiste. Pagina de ponderată exaltare metaforică alunecă fără stridenţe spre mai sobra meditaţie etico-filosofică. Pasajele de atmosferă coexistă cu cele de investigaţie psihologică. Soluţii de o surprinzătoare originalitate estetică alternează cu clişeele unei acţiuni de tip poliţist. Sub o mână mai puţin expertă, rezultatul ar fi fost un eşec. Horia Aramă mizează însă pe dozaj, obţinând echilibrul acestui material eterogen. O tensiune a relatării, a faptului de conştiinţă "trăit", străbate până şi fragmentele eseistice, armătura "teoretică" a romanului.

Subtilităţi de scriitură găsim şi în microromanul Verde Aixa (1976), inclusiv imagini de o extravagantă poezie cum e plantarea, la propriu, a unui corp omenesc în solul unei planete "inteligente" care îl transformă, văzând cu ochii, într-un copac cu reminiscenţe umanoide. Faţă de romanul anterior, psihologiile sunt mai liniare, fără mister, acţiunile previzibile - lucruri cerute de logica strictă a unei simplificate aventuri cvasipoliţiste. Motivul planetei populate de vegetaţie raţională vine dinspre povestirea lui Vladimir Colin Broasca. În contextul luptelor sofisticate pe care pădurea, spre a-şi apăra integritatea ameninţată, trebuie să le dea cu diverşi invadatori antropomorfi şi neantropomorfi, această idee urcă însă până la mai vechea Bucolică a lui A. E. van Vogt. Horia Aramă are meritul de a fi dat aici o acţiune tensionată, sub semnul terorii produse de dispariţia treptată, în condiţii enigmatice, a mai tuturor pământenilor debarcaţi pe Aixa. Arma infailibilă a pădurii este un produs cameleonic ce ia formă umană pentru a se putea infiltra nebănuit între invadatori. Din nevoia unei mici lovituri de teatru, creatura se va contamina în final de sentimentele omeneşti ale vânatului său. Ceea ce în principiu nu e rău, ca soluţie estetică, dar în roman convinge mai puţin.

Colecţionarul de insule (1981), Insulele fericite (1986) şi O insulă în spaţiu (1991) constituie părţi ale unui inteligent eseu despre utopie, redactat cu mijloacele prozei mai curând decât cu cele ale criticii literare. Figuri reale şi imaginare au în egală măsură acces la statutul de personaj în această amplă, documentată, savant-ironică şi multiplu faţetată construcţie, parţial exegetică,

Page 8: Horia Arama - Verde Aixa (1976)

parţial epică, din moment ce - un exemplu la întâmplare - scrisoarea prin care vârstnicul Bernardin de Saint-Pierre "acceptă" mâna tinerei domnişoare Félicité Didot (îndată după succesul romanului Paul et Virginie) o putem vedea fără nici o dificultate ca un remarcabil document utopic, completând în acest sens mărturii produse, bunăoară, de un Raphael Hythlodaeus sau de Lemuel Gulliver.

Într-o recentă carte de memorii, Horia Aramă lăsa să se înţeleagă că omul şi opera ajunseseră în faţa unui final. O anticipaţie funestă, dar lucidă în fond şi coborâtă în normalitatea spre care scriitorul şi-a îndreptat mereu motivele scrisului său, oricât de extravagante vor fi fost ele într-o panoplie simbolică a SF-ului. "Omul care are timp" rămâne de-acum înainte suspendat într-un timp anume, al scrisului, şi în memoria cititorilor.

Page 9: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 10: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 11: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 12: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 13: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 14: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 15: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 16: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 17: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 18: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 19: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 20: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 21: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 22: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 23: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 24: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 25: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 26: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 27: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 28: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 29: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 30: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 31: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 32: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 33: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 34: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 35: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 36: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 37: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 38: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 39: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 40: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 41: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 42: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 43: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 44: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 45: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 46: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 47: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 48: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 49: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 50: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 51: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 52: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 53: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 54: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 55: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 56: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 57: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 58: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 59: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 60: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 61: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 62: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 63: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 64: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 65: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 66: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 67: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 68: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 69: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 70: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 71: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 72: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 73: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 74: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 75: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 76: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 77: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 78: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 79: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 80: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 81: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 82: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 83: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 84: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 85: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 86: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 87: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 88: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 89: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 90: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 91: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 92: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 93: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 94: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 95: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 96: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 97: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 98: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 99: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 100: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 101: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 102: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 103: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 104: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 105: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 106: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 107: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 108: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 109: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 110: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 111: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 112: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 113: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 114: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 115: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 116: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 117: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 118: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 119: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 120: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 121: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 122: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 123: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 124: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 125: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 126: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 127: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 128: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 129: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 130: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 131: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 132: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 133: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 134: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 135: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 136: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 137: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 138: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 139: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 140: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 141: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 142: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 143: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 144: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 145: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 146: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 147: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 148: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 149: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 150: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 151: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 152: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 153: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 154: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 155: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 156: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 157: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 158: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 159: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 160: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 161: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 162: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 163: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 164: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 165: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 166: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 167: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 168: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 169: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 170: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 171: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 172: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 173: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 174: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 175: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 176: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 177: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 178: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 179: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 180: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 181: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 182: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 183: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 184: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 185: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 186: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 187: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 188: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 189: Horia Arama - Verde Aixa (1976)
Page 190: Horia Arama - Verde Aixa (1976)

Recommended