+ All Categories
Home > Documents > H. G. Wells - Masina Timpului

H. G. Wells - Masina Timpului

Date post: 15-Oct-2015
Category:
Upload: ccostel43
View: 264 times
Download: 83 times
Share this document with a friend
Description:
SF, literatura
494
Transcript

O P E R E A L E S E V O L I.M A I N A T I M P U L U I

O M U L I N V I Z I B I L

INSULA DOCTORULUI MOREAUH. G. W E L L SM A I N A T I M P U L U IO M U L I N V I Z I B I LINSULA DOCTORULUI MOREAUEDITURA TINERETULUICoperta de BARBU TEODORESCURomanele cuprinse n acest volum au fost

traduse dup urmtoarele volume:THE TIME MACHINE

andTHE ISLAND OF DOCTOR MOREAUbyH. G. WELLS

copyright edition Leipzig, Bernhard Tauchnitz 1898iH. G. WELLS

THE INVISIBLE MAN

Bernhard Tauchnitz 1899HERBERT GEORGE WELLS1866 1946Wells ne iese n cale n copilrie, la vrsta cnd lumea e pentru noi plin nc de lucruri necunoscute, de posibiliti neexplorate, o lume att de atrgtoare i totodat att de nou! Scriitorul a crui carte am luat-o n mn pare c privete lumea aceasta cu aceiai ochi cu care o privim i noi. Misterul e inepuizabil. El st ascuns n fiecare ungher al vieii, n fiecare lucru. Prvlia fermecat unde l-a adus Wells pe micul su cititor se afl ntr-o ulicioar pierdut i nu pare s aib nimic deosebit e mititic, strmt, ntunecoas, dar cte lucruri uluitoare, fantastice i tulburtoare snt aici pentru cel care e n stare s le vad!Apoi Wells ne ia cu el ntr-o cltorie prin timp, n zborul pe Lun, ne povestete cum un om a devenit invizibil i cum au venit marienii pe Pmnt...Curnd ns aflm c nscocitorul nostru ndrgit ne-a pclit adeseori. Pe Jules Verne poi s te bizui. Dar nici-odat nu se va putea zbura n Lun cu aparatul inventat de eroul lui Wells, pentru c nu exist substane asupra crora s nu acioneze gravitaia terestr. Nu se poate cltori prin timp. Omul invizibil ar fi fost orb. Ce e drept, fantasticul lui Wells nu e ntotdeauna aidoma unui basm. nc n cel de-al doilea deceniu al secolului nostru, el a prezis un mare viitor energiei atomice. Urmrind zborul psrilor, el a tras concluzia, numai pe temeiul spiritului su de observaie scriitoricesc, cu douzeci de ani naintea constructorilor de avioane, c aviaia de mare vitez va adopta aripa n form de s-geat. nc la sfritul veacului trecut, Wells a pus pro- blema de mare importan pentru tiina modern a legturii strnse dintre progresul tehnicii i crearea unor materiale cu totul noi. i totui, nu-l putem pune pe Wells n rndul celorlali scriitori fantati. Desigur, forma romanului tiinifico-fantastic n-a fost pentru el accidental. n ea s-a oglindit credina scriitorului n progresul tehnic, dorina fierbinte de a sdi n cititori pasiunea cercetrii tiinifice. Dar romanele lui Wells vorbesc nu numai despre posibilitile tiinei, ci i de acele fore care mpiedic tiina s slujeasc oamenilor. El este unul dintre cei mai mari scriitori realiti englezi de la sfritul secolului al XIX-lea i din prima jumtate a secolului XX, care a tiut s cuprind un numr uria de probleme de stringent actualitate ale epocii sale. Pe acest Wells l cunoatem abia la maturitate. i atunci cnd deschidem din nou romanele lui, descoperim n ele ceea ce n-am tiut s vedem n anii copilriei.1Herbert George Wells s-a nscut la 21 septembrie 1866 n orelul Bromley din Anglia. Tatl lui a fost ntr-o vreme grdinar la o mare moie, unde a cunoscut-o pe viitoarea sa soie, care era camerist tot acolo. La nunta lor, o rud bo-gat le-a druit o prvlie de porelanuri, aa c atunci cnd s-au instalat la Bromley, erau deja n situaia unor mici burghezi. Cei doi tineri i-au lmurit foarte curnd msura drniciei acelei rude. Ce e drept, prvlia le ddea un oarecare prestigiu, dar nu aducea aproape de loc venituri. Ca s-i in familia, capul ei a devenit juctor profesionist de cri-cket. Cu timpul, casa s-a ndestulat i copiii au fost dai la coal cu plat. Dar bunstarea familiei Wells s-a dovedit a fi ubred. Atunci cnd tatl i-a rupt un picior, mama s-a vzut nevoit s se ntoarc la vechii ei stpni, de data aceasta n calitate de administratoare. Copiii ar fi trebuit s-i ctige existena, dar nu aveau nc vrsta cuvenit, aa c deocamdat mama i-a luat la dnsa.Herbert nu mplinise nc paisprezece ani cnd a nceput s lucreze n comerul de manufactur. Biatul a fost anga- jat ca om de serviciu, cu perspectiva de a deveni vnztor. Perspectiva aceasta se pare c nu-l prea ncnta pe tnrul Wells. Ceva mai trziu l gsim n postul de laborant la o farmacie, apoi e ajutor de nvtor la o coal primar i,n sfrit, student la aa numita coal normal, coal superioar care pregtea profesori de tiine naturale i de tiine exacte. coala normal fcea parte din sistemul Universitii din Londra. Wells, care ntre timp izbutise s atrag atenia celebrului profesor Huxley, a devenit la vrsta de douzeci i doi de ani liceniat n biologie.Wells, a dobndit acest succes datorit unei munci uriae. El i amintete pn i n lucrrile de mai trziu cum i petrecea nopile aplecat deasupra crilor n cmrua de la farmacie ori n mansarda ajutorului de nvtor, i aduce aminte de foamea pe care a ndurat-o pe cnd era student i tria dintr-o burs mizer, de simmntul umilitor al omului srac care strbtea cartierele luxoase ale Londrei.Dar a fost oare acesta un succes? Ce-l atepta n lumea aceasta pe un om srac i necunoscut, chiar dac avea o diplom n buzunar? Din nou lncezeal ntr-o coal provincial? Din nou societatea burghezilor tipicari, de care credea c a scpat? Gndurile de felul acesta l-au frmntat necontenit pe Wells n ultimii ani de studii.Altminteri a avut noroc. Talentul de scriitor al lui Wells s-a fcut simit n felul su nc de pe-atunci, ce e drept n- tr-un domeniu foarte ndeprtat de creaia artistic. Tnru- lui savant i s-a propus s scrie un manual de biologie i el a executat aceast lucrare cu atta miestrie, nct cartea lui a devenit unul din manualele de baz ale colii engleze. Ea a fost reeditat chiar i atunci cnd Wells devenise un scriitor cu renume. Se pare c lucrul la manual i-a dat lui Wells ideea de a se ndeletnici cu literatura. El ncepe s colaboreze la presa periodic. n anul 1895 s-a publicat culegerea lui de schie Convorbiri alese cu unchiul, iar numai cteva luni mai trziu romanul fantastic Maina timpului. Foarte curnd dup vreo trei-patru ani Wells a intrat n rn- dul maetrilor de frunte ai literaturii engleze, n rndul oamenilor dup ale cror opere e judecat ara lor. Romanele i nuvelele lui Wells erau editate n Anglia n tiraje colo- sale pentru acea vreme i se traduceau n alte limbi. Prima culegere din operele lui Wells n limba rus a nceput s se editeze n anul 1909.Wells a intrat n literatur ca un scriitor foarte strns legat de via. Puini dintre reprezentanii de-atunci ai litera- turii engleze erau att de strini ca el de ideile artei pentruart, puini erau acei care detestau aceste idei cum le detesta el. Wells a adus cu el ura fierbinte fa de tot ceea ce face viaa omului grea, mrginit, ntunecat, fa de tot ceea ce l coboar pe om pn la situaia unei vite de munc.Wells era ncredinat c viaa oamenilor se va mbunti o dat cu dezvoltarea tiinei. Sfritul secolului al XIX-lea a fost marcat de o seam de importante descoperiri tiinifice, de aplicarea tot mai intens a realizrilor tiinei n practic. Wells avea suficiente legturi cu lumea oamenilor de tiin pentru a nelege grandioasele posibiliti pe care le oferea omenirii progresul tehnic. El a promovat necontenit ideea aceasta n tot cursul vieii sale.Dendat ce a intrat n arena literar, Wells s-a opus hot- rt grupului puternic i extrem de influent n acea vreme al intelectualitii artistice engleze care avea ca figur proeminent pe cunoscutul critic de art Ruskin. Reprezentanii acestui grup, constatnd srcirea personalitii umane n societatea burghez, explicau acest lucru prin progresul tehnicii, ceea ce i fcea inevitabil s accepte unele teorii decadente, s tind a nfia omul separat de societate, iar pe muli dintre ei i ducea n ultim instan la teoria ,,artei pentru art. Wells l aprecia mult pe Ruskin pentru critica burgheziei i dorina lui de a introduce esteticul n via, dar considera totodat c, n ura lor fa de maini i de tiin, Ruskin i oamenii de litere i de art apropiai lui snt tot att de reacionari i netiinifici ca i lorzii i episcopii notri.De altfel, Wells e departe de a vedea n progresul tehnic un leac mpotriva oricrui ru. Progresul material este, dup prerea lui Wells, o condiie necesar, de prim ordin, dar nu singura condiie a progresului societii. La aceast concluzie l-a dus nu numai experiena lui personal, ci i toat viaa Angliei de la sfritui secolului al XIX-lea.Cu toate succesele tiinei, numrul englezilor care nu cti- gau minimul necesar existenei depea la nceputul secolu-lui XX ntreaga populaie pe caie o avusese Anglia cu patruzeci de ani mai nainte. Modernizarea industriei se fcea pe seama muncitorilor, care erau azvrlii n strad. Procesul tot mai intens de formare a monopolurilor a dus la ruinarea n mas a micii burghezii. Comerul de monopol a ruinatmii de mici negustori. Producia masiv a obiectelor de larg consum n fabrici a ruinat zeci de niii de meteugari.Venirea la putere n 1895 a unui nou cabinet, condus de fapt de Joseph Chamberlain, un reacionar i un ovinist nverunat, a marcat o activizare a politicii de cotropiri coloniale, aducnd represiuni mpotriva micrii muncitoreti i pregtiri de rzboi. n anii 18991902 Anglia a purtat un rzboi mpotriva republicii burilor din Africa de Sud.Reaciunea politic se mpletea cu o vast campanie demagogic, ce preconiza n unele privine metodele fascismului de mai trziu. n deceniul al zecelea, propaganda bur-ghez ncearc s demonstreze c n Anglia exist o na- iune unic, deosebit de toi strinii i mai ales de popoarele coloniale. Folosind lozincile care se bucurau de popularitate n rndurile clasei muncitoare, conservatorii reacionari fac uz de cuvntul colectivism, ncercnd s mascheze cu el i oprimarea personalitii n societatea burghez din epoca imperialismului, i cotropirile militare. Ei declarau existena statelor mici incompatibil cu principiul colectivismului, socotind imperiul britanic drept ntruchiparea cea mai nalt a acestui principiu. Organizaiile religioase cutau i ele ci noi de nrurire a credincioilor. Locul sectelor metodiste rzlee l ia Armata Salvrii, o organizaie religioas- filantropic militarizat, cu caracter colectivist, menit sa-i abat pe muncitori de la lupta de clas. Strachina de zeam i coltucul de pine cu margarin, pe care sracul putea s le capete dup ce sttea ore ntregi la coad n faa cantinei organizaiei de binefacere, se ddeau acum n adposturile Armatei Salvrii, n schimbul unei umilitoare proceduri de cin. Apoi cel convertit trebuia s ia parte la o proce-siune caraghioas a slujitorilor sfntului spirit, care strb-teau n alai strzile oraului n sunetele tamburinelor i urletele tromboanelor... n zdrngneala ritmic a jazz-band-ului i n fonetul greu al drapelelor naionale ce glasuri mai puteau fi auzite? Numai glasurile nemulumite ale muncitorilor din lumea industrial, care i exprimau protestul prin greve, scria mai trziu Wells, amintindu-i de aceast perioad.Dup criza din anii 18781879, micarea muncitoreasc din Anglia, care trecuse mai nainte printr-o perioad de stagnare provizorie provocat de nfrngerea chartismului, a in-trat ntr-o nou faz. Grevele se succedau una dup alta. Demonstraiile muncitorilor umpleau tot mai des strzile centrale ale Londrei. Clasa muncitoare se organiza tot mai bine, contiina ei politic cretea tot mai mult. Iau fiin noi sindicate, care se sprijin pe pturi mai largi ale clasei muncitoare dect vechile trade-union-uri corporative nchise n cercul lor. Pe baza lor ia fiin, n anul 1893, Partidul Muncitoresc Independent, care a cutat n primii ani de existen s duc o politic muncitoreasc de sine stttoare. Guver- nul nu mai era n stare s menin prin mijloace demagogice iluzia c statul burghez se situeaz deasupra claselor. n locurile unde aveau loc greve erau trimise trupe, se fceau ncercri de a li se rpi muncitorilor dreptul la lupta grevist.Tocmai n aceast perioad se ridic n Anglia pe talazul protestului popular astfel de mari scriitori ca Bernard Shaw, John Galsworthy i Herbert George Wells. Perioada grea de decaden din deceniile opt i nou a luat sfrit. n literatur a intrat o nou pleiad de emineni realiti critici. Scriitorii acetia erau departe de a repeta vechiturile realismului de la mijlocul secolului trecut, aa cum o fceau numeroi reprezentani ai literaturii de moravuri din acea vreme. Fiecare din ei a adus n literatur ceva nou, legat de condiiile sociale noi ale epocii.Herbert Wells a adus i el ceva nou. Pentru literatura englez era nou, nainte de toate, nsui genul tiinifico-fan- tastic. Nou era i coninutul pe care-l ddea acestui gen Wells.Orict de bogate n elemente tiinifice erau lucrrile lui Wells, tema lor cea mai important o constituiau problemele sociale ale timpului. Wells cuprinde viaa n proporii uriae, opereaz cu ntregi categorii sociale, caut struitor rspuns la problemele cele mai acute i cele mai importante ale epocii sale.Fantasticul i este necesar lui Wells mai mult pentru a critica epoca sa, dect pentru a prezice viitorul. Pentru el aceasta e o metod de exprimare plastic a tendinelor principale ale realitii, o metod de demascare a acelor laturi ale vieii pe care el nu le poate accepta. n aceast privin, Wells continu o veche tradiie a literaturii engleze i n primul rnd tradiia marelui scriitor satiric englez din seco- lul al XVIII-lea Jonathan Swift. ntmplrile de necrezut descrise n Cltoriile lui Gulliver nu li se preau chiar attde neverosimile contemporanilor scriitorului. n moravurile curii liliputane ei recunoteau moravurile de la curtea propriei lor ri, n admiraia lui Gulliver fa de manierele aristocrailor ghiceau ironia amar a autorului. i, n sfrit, n ultima parte a Cltoriilor lui Gulliver, Swift a creat cel mai tipic i cel mai odios dintre toate personajele sumbre ale nemuritoarei sale satire omul-fiar yehu, o fptur lacom i ticloas, care ntruchipeaz toat lcomia i ticlo-ia burghezului. Cnd citeti crile lui Wells, e greu s nu te gndeti c asiti la o renatere a satirei violente a lui Swift. Wells i spunea cuvntul n alte condiii, n faa lui stteau alte probleme. Lumea lui Wells Anglia industrial de la sfritul secolului al XIX-lea nu seamn cu lumea lui Swift, fantasticul lui poart un alt caracter. El i gsete personajele nu n cltorii ndeprtate, ci n atelierul inventatorului, undeva pe o binecunoscut strad din Londra, i totui Swift i Wells urmresc acelai el i folosesc aceeai metod a satirei. Wells e un Swift cu nfiare de Jules Verne....Din tineree l-am admirat profund pe Swift i am pstrat aceast admiraie de-a lungul ntregii mele viei, scria Wells. Lucrul acesta poate fi neles din multe din lucrrile mele, dar nainte de toate din predispoziia mea de a oglindi n nuvelele mele problemele sociale i politice ale contemporaneitii.Trsturile apropierii de Swift s-au manifestat deosebit de distinct n primele romane fantastice ale lui Wells scrise ntre anii 1895 i 1901. Ele constituie de fapt un singur ciclu. Lucrrile din acest ciclu snt apropiate prin problematica lor, prin procedeele artistice i, n sfrit, prin puternicul lor caracter polemic. n fiecare din ele, Wells lupt mpotriva adversarilor si de idei, aprndu-i cu pasiune punctul de vedere.nsui primul su roman, Maina timpului (1895), era un rspuns dat propagandei imperialiste care susinea c englezii snt o naiune unic. Snt unii care nu-s n stare s vad prpastia ce-i desparte pe oamenii muncii de exploatatori n societatea modern, s neleag c ea se lrgete mereu, declar scriitorul. Ei bine, el e gata s arate momentul din istoria omenirii cnd prpastia se va csca chiar sub picioarele clasei guvernante.Maina timpului e o satir sumbr n spiritul lui Swift. n societatea din viitorul ndeprtat pe care o descrie Wells, oamenii muncii i exploatatorii au devenit dou specii diferite de oameni. Privai vreme de milenii de binefacerile culturii, muncitorii au degenerat transformndu-se n morloci cu chip de fiar. Clasele superioare, obinuite s se foloseasc de roadele muncii altora, s-au transformat n eloi, fpturi plpnde, neadaptate pentru via. Societatea modern e divizat n oameni ai muncii i trntori, i aceasta duce inevitabil la degenerarea societii i la degenerarea omu- lui, avertizeaz Wells. Istoria se va rzbuna pe cercurile crmuitoare. Morlocii lui Wells continu s-i hrneasc pe eloi, dar numai pentru c acetia le servesc drept hran.n romanul Primii oameni n Lun (1901), care ncheie primul ciclu, Wells revine la situaia conturat n Maina timpului. El zugrvete din nou nite personaje groteti- fantastice, care, dup prerea lui, vor reda cel mai bine dac nu formele reale, atunci esena nsi a unei serii de contradicii ale civilizaiei burgheze.La selenii, locuitorii Lunii, specializarea a atins gradul cel mai nalt. Fiecare selenit are hipertrofiat o singur funcie de lucru, celelalte snt moarte. Savanii snt numai nite capete uriae, care abia se mai in pe trupurile lor plpnde. Unul din ei are nsuirea de a memora totul, fr a nelege nimic. Altul nelege orice, dar nu poate memora nimic. Pictorul i urte pe toi cei care nu picteaz i pe toi cei care picteaz mai bine ca el. Matematicianul i-a pierdut de mult nsuirea de a rde, dect poate atunci cnd descoper o original combinaie matematic. Muncitorii snt adaptai s execute fiecare o anumit operaie. Cnd nu e nevoie de muncitori, ei snt adormii i stivuii n pivnie. De altminteri, observ cu ironie Wells, comparnd rnauielile de pe Pmnt cu cele de pe Lun, aa e poate totui mai bine dect s fie dat afar din atelier muncitorul, ca s moar de foame n strad. Societatea de pe Lun este n felul ei ideal organizat. Aici domnete o ordine absolut, societatea aceasta funcioneaz ireproabil, dar ct de respingtoare, antiuman i lipsit de sens e ea! n Primii oameni n Lun Wells d un rspuns atotcuprinztor lui Herbert Spencer, a crui filozofie se bucura pe-atunci de o excepional popularitate n cercurile burgheze. Spencer susinea c societatea uman sesupune legilor biologice i de-aceea rnduielile statornicite de burghezie snt organice. El asemuia clasele crmuitoare cu capul, iar clasa muncitoare cu minile societii. Wells a nfiat o societate construit potrivit idealurilor lui Spencer, i a nfiat-o cu pana unui satiric.Maina timpului deschide primul ciclu al lui Wells. Primii oameni n Lun ncheie acest ciclu. Amprenta ciclului se vede pe ambele lucrri. Prima din ele aparine unui scriitor abia intrat n literatur, cea de-a doua unui om care se ndeprteaz de tinereea sa. Ambele lucrri se remarc printr-o anumit franchee raionalist; n ele e vorba de unele probleme deosebit de eseniale, dar puse separat de alte probleme ale contemporaneitii.Romanele care au urmat imediat dup Maina timpului nu sufer de aceast lips. n aceste romane gsim un cerc larg de probleme sociale din cele mai importante, ele snt mult mai convingtoare sub aspect realist i mai multilaterale.n centrul romanului Omul invizibil (1897) se afl talentatul savant Griffin, care a fcut o strlucit descoperire i i-a gsit moartea n lupta cu societatea. Viaa omului de tiin n societatea burghez e grea, rutina i ignorana mpiedic tiina s se dezvolte. Dar problema situaiei tiinei e pentru Wells doar o latur particular a problemei caracterului relaiilor sociale contemporane. Problema aceasta este o problem de baz n roman.Wells transport intenionat aciunea ntr-un trguor de provincie, un fel de rezervaie de filistini, oameni avari i obtuzi, mulumii de sine, care devin fiare numai la gndul c cineva poate s atenteze la rutina existenei lor. Att e destul ca s-l fac pe Griffin vinovat fa de ei. Griffin e prigonit pentru c nu seamn cu ceilali, pentru c aspir spre ceva neobinuit i gndirea lui e capabil s se avnte cuteztoare.Cu eroul romanului facem cunotin n ultima etap a vieii sale i abia dup multe pagini ne va relata autorul povestea lui. E limpede ns c Ipingul nu e doar un col slbatic unde a nimerit Griffin n disperarea lui. Ipingul este ntreaga Anglie burghez, care-i ntmpin cu huiduieli i fluierturi pe cei ce nu seamn cu ceilali i care au ndrznit s-i aleag un drum propriu vznd plictisitoarea eirutin. Fiecare pas care-l apropie pe Griffin de elul propus a ntmpinat ntotdeauna mpotrivirea nverunat a socie-tii.Dar societatea i-a pricinuit lui Griffin cel mai mare ru. Ea l-a silit s sacrifice succesului sufletul su viu. Griffin iese din lupta cu viaa pierzndu-i rmiele de omenie, nsuin- du-i odiosul principiu al cupiditii. Din acest moment de fapt din momentul n care a deschis el ua hanului din Iping simpatia autorului nu mai e de partea lui.n rzboiul pe care Griffin invizibilul l declar societii, adevrul nu e de partea nimnui. Acest rzboi nu ia proporiile unei ciocniri ntre principii opuse. Griffin se opune societii prvliailor ca un om cu o gndire cuteztoare, dar nu ca un om cu alte convingeri sociale. Individualismul, cinismul i cruzimea lui Griffin snt doar o ntruchipare mai pregnant a adevrateloi caliti morale ale unui burghez obinuit. Lupta lui mpotriva Ipingului e numai o manifestare concentrat a luptei slbatice a tuturor mpotriva tuturor, care clocotete necontenit n societatea burghez. Griffin i folosete fora tot aa cum ar dori s-o foloseasc oricare dintre adversarii lui. Wells ncheie romanul cu o scen splendid, care face bilanul celor spuse mai nainte. Hangiul Thomas Marvel, n mna cruia au ncput genialele lucrri ale lui Griffin, viseaz s devin i el invizibil. E drept c nu pricepe nimic din crile savantului rposat, dar nu-i prsete visul i, n fiecare sear, nainte de culcare, citete cteva rnduri, alctuite din cifre, cruciulie i semne misterioase.Se poate spune c nc din romanul Omul invizibil se contura antifascismul de mai trziu al scriitorului. Crendu-l pe Griffin, Wells a condamnat ideile filozofului reacionar german Nietzsche, care propovduia cultul supraomului i dispreul fa de popor, idei folosite ulterior de fascism. Mai mult dect att, el l-a artat pe Griffin ca pe un dement care visa s stpneasc omenirea, ca pe un uciga maniac, trup din trupul societii burgheze, o progenitur a ei. Moartea lui Griffin e fireasc este sfritul firesc al oricrui supra- om care i-a pus n gnd s-i supun societatea.Omul invizibil e un roman complex i profund, nvemntat ntr-o form clar i concis. Lucrarea aceasta a marcat un strlucit succes de creaie al tnrului scriitor. Romanul adat natere la o ntreag bibliotec de imitaii, printre care e interesant de menionat o povestire paradoxal a lui Chesterton despre un om invizibil intelectual; pe omul acesta nu-l observ nimeni numai pentru c toi s-au obinuit cu dnsul. Dup motivele Omului invizibil s-au turnat cteva filme. Dar cel mai interesant fapt care atest importana romanului lui Wells a ieit la iveal abia n anul 1910, cnd a fost publicat romanul lui Jules Verne Taina lui Wilhelm Storitz, rmas necunoscut n timpul vieii autorului. Marele fantast, cruia Wells i datoreaz fr ndoial multe, a devenit la btrnee elev al elevului su. n Taina lui Wilhelm Storitz el urmeaz i fabulaia, i ideile fundamentale din Omul invizibil. Din pcate, acest roman nu se numr printre cele mai bune lucrri ale lui Jules Verne. Mult mai prejos dect modelul s-au dovedit a fi i alte imitaii, att literare, ct i cinematografice.De la un roman la altul, Wells cuprindea tot mai larg fenomenele vieii, i adncea concepia despre lume. Rzboiul lumilor (1898), scris imediat dup Omul invizibil, cuprinde aproape toat problematica operei de pn atunci a scriitorului. Acesta e un roman despre destinele civilizaiei burgheze.Dup ct se pare, Wells considera Rzboiul lumilor ca fiind cel mai bun dintre romanele sale fantastice de nceput. n orice caz, acesta a fost singurul roman din cele scrise n perioada 18961901 pe care el l-a trimis n noiembrie 1906 lui Lev Tolstoi, atunci cnd marele scriitor i-a exprimat dorina de a-i cunoate lucrrile.Wells se ntoarce din nou la simbolurile fantastice grandioase pe care le prsise n Omul invizibil, dar de data aceasta tipizarea personajelor nu-l mpiedic s cuprind problema care-l intereseaz n multiplele ei aspecte.Omenirea, dup prerea lui Wells, merge mult prea ncet pe drumul civilizaiei. Ceea ce a atins tiina a fost atins ntr-o lupt necurmat cu forele obscurantismului, rutinei i cupiditii. Dar chiar i cuceririle tiinei care au fost traduse n via nu folosesc omenirii. Progresul tiinei duce la progresul societii numai atunci cnd societatea este organizat dup un principiu echitabil i uman. n Anglia contemporan, ns, progresul tehnic s-a dovedit a nu mbunti starea moral a societii, ba chiar dimpotriv.Marienii venii pe Pmnt ca s-l nrobeasc ntruchi- peaz forele progresului capitalist, al crui drum e presrat cu victime, i dac Wells nu recunoate c marienii snt de fapt pmnteni, aceasta numai pentru c ei nu au nimic omenesc.Sosirea primului cilindru de pe Marte l gsete pe povestitor lucrnd la un articol despre dezvoltarea moralitii o dat cu progresul general al civilizaiei. Cele vzute n timpul invaziei marienilor l fac s lase articolul neterminat. Marienii, care i-au depit cu mult pe locuitorii Pmntului n dezvoltarea cunotinelor tehnice, snt cu totul lipsii de sentimente omeneti. Le snt strine dragostea i ura, durerea i bucuria, iar singura lor emoie este desftarea pe care o simt cnd se hrnesc.Dar civilizaia Pmntului merge oare n alt direcie? nc n primul capitol autorul observa, parc n treact, c cruzimea marienilor, care i-au propus s nimiceasc cea mai mare parte a omenirii, nu-l va mira pe cel ce cunoate ndeajuns moravurile societii burgheze. Mai nainte de a-i judeca cu prea mult asprime, scrie Wells, trebuie s ne amintim cu ct cruzime au nimicit oamenii nii nu numai dobitoacele... ci i pe semenii lor din rasele inferioare. Locuitorii Tasmaniei, de pild, au fost nimicii pn la cel din urm de un rzboi de distrugere provocat de imigranii din Europa. Sntem noi oare chiar nite apostoli ai ndurrii ca s ne indigneze marienii care au acionat n acelai spiritZugrvind mpria marienilor, Wells nfieaz de o manier satiric societatea contemporan lui. Manifestrile cotidiene, mrunte, neobservate ale cupiditii i neomeniei gsesc n el un acuzator necrutor. Filistinul mulumit de sine cere s fie primit n cuca unui marian, unde i se asigur o bun ntreinere. Ce e drept, cu timpul va fi i el mncat, dar se poate consola cu rugciunile, iar dac nu e chiar un prostnac, cu erotismul. Unii snt nvai de mar- ieni s vneze ali oameni... Astfel, societatea aceasta va exista nu datorit forei marienilor, ci datorit slbiciunii i ticloiei filistinului.Poate c exist o ieire, cea pe care o fgduiete programul propus de soldatul artilerist, unul din personajele acestui roman? Ce-ar fi ca omenirea s fie organizat ca otabr militar, supus unei discipline severe, iar oamenii silii s renune la propria lor personalitate?... Nu, nu Wells e cel care vorbete prin gura artileristului. Prin acest personaj el demasc colectivismul imperialitilor, arat c un astfel de colectivism nu e dect o masc demagogic pentru individualismul burghez. Artileristul cel flecar are o singur preocupare: s nu-i ia nimeni rezervele de provizii...Rzboiul lumilor e ptruns de protestul unui scriitor umanist mpotriva cruzimii societii burgheze, mpotriva acelei degenerri a omului pe care o aduce ea. Pmntul trebuie s-i aparin omului. Pltind cu miliarde de viei, omul i-a cumprat, dreptul la via pe Pmnt, i acest drept i aparine n pofida tuturor veneticilor. El i-ar fi rmas chiar dac marienii ar fi fost de zece ori mai puternici, pentru c omul nu triete i nu moare n zadar.Progresul tehnic n sine nu va duce la un viitor fericit. Mai mult dect att, slujind unei ornduiri sociale antiumane, el prezint un serios pericol. Wells vorbete de data aceasta nu numai despre raportul invers proporional care exist, dup prerea lui, ntre dezvoltarea civilizaiei materiale i a celei spirituale, ci i de ameninarea direct la care este expus nsi existena omenirii. ntr-o societate antiuman, realizrile tehnicii snt puse n slujba distrugerii, iar fora i posibilitile lor de perfecionare snt nelimitate. Pmntul a ncetat de a mai fi un refugiu sigur pentru om! exclam autorul.Societatea contemporan e mult prea contradictorie pentru a avea o existen etern, iar cu trecerea timpului aceste contradicii vor spori i se vor ascui tot mai mult. Lumea oamenilor animai de spiritul proprietii, a oamenilor care seamn, aa cum spune Wells, cu nite cini legai de cru, va avea un sfrit inevitabil. Dar cum va fi acest sfrit? Ce societate va veni n locul celei de-acum? Wells a cutat s rspund la aceste ntrebri n romanele Insula doctorului Moreau i Cnd se va trezi cel care doarme. Ambele romane au aceeai for satiric pe care o vdesc lucrrile lui Wells menionate mai nainte, dar aici autorul vorbete nu numai despre contradiciile societii moderne, ci i despre sfritul posibil al acestor contradicii.2Biologul Edward Prendick a nimerit ntmpltor pe o mic insul aflat departe de liniile de navigaie i aici a dat de doctorul Moreau, unul din cei mai mari chirurgi ai lumii. Cu zece ani nainte de asta, Moreau a fost nevoit s fug din Europa, hituit de lupttorii mpotriva viviseciei, transfe- rndu-i experienele n acest col ndeprtat al globului p- mntesc. Moreau continu s lucreze aici, crend la animale caliti noi, care le apropie de oameni.Acesta este cadrul real al romanului lui Wells Insula doctorului Moreau (1896). Dar romanul are i un alt plan fantastico-simbolic. Doctorul Moreau capt proporiile unei colosale figuri simbolice. Povestea umanizrii treptate a Oa- menilor-Animale creai de Moreau capt sub pana lui Wells un mare neles social.Insula doctorului Moreau a fost un rspuns la Cartea junglei a lui Kipling, care a aprut cu un an naintea romanului lui Wells. n Cartea junglei, ca i n toat opera lui Kipling, idealizarea slbticiei primitive se mpletea, paradoxal la prima vedere, cu proclamarea misiunii civilizatoare a omului alb. De altminteri pentru Kipling i ceilali scriitori imperialiti aici nu exist nici o contradicie. Kipling accept fr rezerve normele societii burgheze. Societatea aceasta, declar Kipling, n-are de ce s fie poetizat, cci e prin ea nsi poetic. Kipling ncearc s gseasc aceast poezie n goana dup bani, n dispreul fa de cultur, n cultul forei brute, simbolizat de legea junglei.Da, rspunde Wells, societatea burghez nu trebuie idealizat, dar tocmai pentru c ea nu poate fi n nici un fel idealizat, cci e odioas, farnic i inuman. Primejdia rezid nu n progresul societii, ci n aceea c de fapt aceasta nu e o societate civilizat i se sprijin numai pe prejudeci i pe fora brut.Pe insula doctorului Moreau se desfoar n limitele unei singure generaii ntreg procesul civilizaiei, a crei for motrice este Moreau, narmat cu scalpelul, ntruchipnd legea istoriei. n prima zi a ederii sale pe insul, Prendick are impresia c Moreau e un scelerat, care-i transform pe oamenin animale. Dar el nelege curnd c i-a fcut o prere gre- it. Moreau face din animale oameni. Societatea burghez a luat locul unor organizaii sociale mai napoiate. Din punct de vedere istoric ea este progresist. n condiiile ei omenirea a cunoscut, indiscutabil, o anumit dezvoltare. Dar cu toate acestea ea e mrginit i contradictorie. Moreau umanizeaz animalele ntr-un laborator pe care locuitorii insulei l-au numit Casa Durerii. Animalele devin oameni numai pn la un anumit grad. Moreau nu e n stare s realizeze mai mult. Animalele umanizate au format o societate care parodiaz societatea uman, fr a deveni cu adevrat o astfel de societate. Ca s le poat stpni, Moreau le-a ataat o fptur monstruoas, numit Cel ce rostete legea. Toi cei care vor clca Legea snt ameninai c vor fi readui la Casa Durerii. Scena citirii legii e una din scenele satirice cele mai puternice din acest roman. Spune cuvintele, zise Omul-Maimu, repetnd, iar fpturile din deschiztura uii repetar i ele cu un ton de ameninare n glas.Mi-am dat seama c trebuie s repet aceast formul idi- oat. i atunci ncepu cea mai dement ceremonie. Glasul din ntuneric ncepu s intoneze, rnd pe rnd, o litanie smintit, iar eu (naraiunea i aparine lui Prendick) i ceilali repetam. ...Coliba ntunecoas, aceste fpturi vagi i groteti, ptate ici i colo de cte o raz de lumin, toi legnndu-se n caden i cntnd:S nu mergi n patru labe; aceasta este Legea. Oare nu sntem Oameni?S nu lipi cnd bei; aceasta este Legea. Oare nu sntem Oameni?S nu mnnci carne sau pete; aceasta este Legea. Oare nu sntem Oameni?...S nu vnezi ali Oameni; aceasta este Legea. Oare nu sntem Oameni?Eu snt Cel ce rostete Legea, zise fptura cenuie. Aici vin toi cei noi, ca s nvee Legea. Eu stau n ntuneric i spun Legea.Chiar aa este, zise unul din animalele de la intrare.Cumplite snt pedepsele celor care calc Legea. Nimeni nu scapNimeni nu scap, ziser Oamenii-Animale, privind pe furi unii la alii.Nimeni, nimeni, zise Omul-Maimu. Nimeni nu scap!n societatea burghez omul aparine nc pe jumtate regnului animal, n care domnete legea luptei tuturor mpotriva tuturor. Struina cu care repet Oamenii-Animale c nu e voie s se vneze unii pe alii cuprinde cea mai mare ironie a autorului.De altminteri, Oamenii-Animale s-au dezvoltat destul pentru a vedea n metodele de umanizare ceva inumani, contrar principiului n numele cruia pare s se svreasc ea. Pe insul izbucnete o rscoal. Moreau i gsete moartea. Dar aici Wells ncepe s dea ndrt. Dup prerea lui, revoluia poart i ea, la rndul ei, o contradicie interioar. ndrep- tat mpotriva cruzimii societii moderne, ea nsi e nfptuit prin cruzime. Acestei idei i este subordonat partea final a romanului. Iubim Legea i o vom respecta, spun Oamenii-Animale eliberai. Dar n ciuda acestor intenii bune, n procesul rzvrtirii dispare din ei tot ce e uman. Ei ncep s mearg din nou n patru labe. Civilizaia lor se prbuete.Polemica cu Kipling nu compenseaz tendina fundamental, antirevoluionar, conservatoare a autorului. Ba chiar, n focul disputei, Wells ncepe s foloseasc prea des limbajul adversarului su.Cu totul altfel apreciaz Wells revoluia n romanul Cnd se va trezi cel adormit, scris numai cu trei ani mai trziu. Acesta este cel mai pronunat roman social al tnrului Wells, ptruns de o critic ascuit a capitalului monopolist. Recurgnd la procedeul su preferat consemnarea tendinelor contemporaneitii n expresia lor final scriitorul renun ns la simbolul fantastic din Insula doctorului Moreau i din Rzboiul lumilor. Autorul ne transport ntr-un stat real dintr-un viitor ndeprtat, cu contradiciile i conflictele lui de clas, descrise aici ntr-o form direct.Dezvoltarea capitalismului a dus la formarea unui trust mondial, al crui consiliu de conducere aa-zisul Consiliu alb stpnete ntreaga omenire. n acest stat, nivelul nalt al forelor de producie se mpletete cu o exploatare i o teroare denat. Muncitorii snt pe cale s ajung la o starede morloci. Exist dousprezece feluri de poliii. Grandioasele posibiliti oferite de progresul tiinei snt folosite n detrimentul oamenilor.Consiliul alb gsete c nu mai are nici un rost s-i camufleze dominaia cu autoritatea tradiiilor i a instituiilor reprezentative. Regele Angliei s-a dedat beiei i joac pe scena unui music-hall de mna a doua. Parlamentul nu mai e dect o simpl rmi a vremurilor de altdat. Crearea unui stat universal nu a fcut s dispar ovinismul; dimpotriv, el este n fel i chip aat, pentru a slbi rezistena oamenilor muncii. Vrajba naional mbrac forme cu totul stupide, totui ea face bine jocul exploatatorilor. Cnd izbucnete la Paris o rscoal a muncitorilor, Consiliul alb aduce negri din Africa i acetia, cntnd cntecele lui Kipling probabil aceleai cntece n care e vorba de jugul omului alb iau cu asalt cartierele muncitoreti. Biserica, iremediabil degenerat, n care serviciul divin se oficiaz rapid, pentru oamenii de afaceri ocupai, i gsete i ea locul n sistemul Statului universal.Cel mai interesant dintre personajele romanului este inginerul Ostrog, reprezentant al cunotinelor tiinifice ndreptate mpotriva poporului, un fel de nou Griffin, nfiat pe un fond social mai larg. Scopul venirii lui la putere e acela de a preveni revoluia social, care, dup prerea lui, amenin Statul universal datorit politicii mrginite promovate de Consiliul alb...Dar revoluia izbucnete totui. De data aceasta, Wells nu mai vede n ea o primejdie la adresa civilizaiei; dimpotriv, ea i se arat drept singurul mijloc de a pstra nfptuirile omenirii, de a salva de la pieire personalitatea omului.Astfel, fcnd de dou ori apel n decurs de trei ani la tema revoluiei, Wells a dat dou rspunsuri contrarii la problema ridicat. Tendinele antidemocratice din Insula doctorului Moreau nu se pot mpca cu tezele fundamentale ale romanului Cnd se va trezi cel adormit. Cu aceast lucrare el a infirmat hotrt cele spuse n Insula doctorului Moreau. Wells nu va mai scrie niciodat un roman care s condamne revoluia. Dar n opera lui de mai trziu nu vom gsi nici acea acceptare a revoluiei prin care se distinge romanul Cnd se va trezi cel adormit. Wells se statornicete tot mai temeinic pe poziiile reformismului burghez.3Romanele despre care am vorbit pn acum ne permit s vedem ct de complexe erau noiunile lui Wells despre contemporaneitate, contradiciile de nempcat n care s-a n- clcit gndirea scriitorului n prima perioad a creaiei sale.Avntul luat de micarea muncitoreasc se fcea ntr-un fel sau altul simit n ntreaga via social a Angliei, inclusiv n literatur. n el rezid izvoarele atitudinii critice a lui Wells fa de societatea burghez, pe el se bazeaz nsuirea scriitorului de a cuprinde perspectivele largi ale dezvoltrii societii, de a ptrunde adnc esena conflictelor sociale ale realitii. Ideologia imperialismului ntmpin din partea lui o ripost viguroas.Dar condiiile istorice concrete ale Angliei de la sfritul secolului al XIX-lea perioada n care Wells s-a format ca scriitor i cugettor au contribuit la formarea att a laturilor progresiste, ct i a celor mrginit-burgheze ale concepiei sale.Micarea muncitoreasc englez a avut un destin complex. n perioada de avnt a maselor largi n aceast micare a acionat i o tendin contrar, reformist-conservatoare. Burghezia englez i pierduse n acea vreme monopolul industrial n Europa, dar dobndise i inea bine n mn monopolul colonial. Jefuind coloniile, clasele guvernante ale Angliei aveau putina de a alimenta pturile relativ largi ale vrfurilor clasei muncitoare; acestea, la rndul lor, cutau s ndrumeze nemulumirea maselor n albia revendicrilor legale, mai puin primejdioase pentru burghezie. Regenerarea burghez a conducerii Partidului Muncitoresc Independent a fcut foarte curnd ca acest partid s devin, aa cum s-a exprimat foarte bine V. I. Lenin, independent numai fat de micarea muncitoreasc, dar foarte dependent de liberalism. Socialismul era un atribut al unor grupri intelectuale nguste; conducerea lor sectar n-a ncercat s unifice socialismul cu micarea muncitoreasc. Aceasta din urm era lipsit de o baz tiinific; socialitii nu aveau sprijinul maselor. O parte considerabil a vechilor sindicate vedea singurul mijloc de a-i apra drepturile n lupta mpotriva inovaiilor tehnice, i era nvinuit de ctre adepii progresuluitehnic de felul lui Wells c e retrograd i... de o cupiditate burghez.Iluziile reformiste erau susinute i prin aceea c, dorind s sporeasc puterea de concuren a Angliei pe piaa mondial i posibilitile ei mobilizatoare, clasele guvernante ale rii au acceptat e drept n sil o serie de reforme de ordin particular n domeniul ocrotirii sntii i al nv- mntului. Firete c unul din scopurile acestor reforme i nu cel din urm era acela de a mpiedica agitaia socialist.n acea perioad se rspndiser foarte mult tot felul de teorii burghezo-reformiste. Una din gruprile cele mai marcante care se sprijineau pe teoriile de acest fel era Societatea fabian, care i-a luat numele de la acela al generalului roman Fabius Maximus, zis Cunctator Temperatul. Fabienii militau pentru introducerea treptat a socialismului n via pe calea unor reforme mrunte. elul urmrit de ei era acela de a ptrunde n aparatul de stat i n organele municipale i de a transforma apoi pe cale administrativ societatea modern pe bazele pcii ntre clase. Nu mai e nevoie de spus c nsui cuvntul socialism era privit de fabieni n- tr-un fel ct se poate de original. Ei nelegeau prin socia- lism o form specific a capitalismului organizat i o n- frnare a extremismelor individualismului.n acei ani se formeaz i concepia despre lume a lui Wells, care ajunge la concluzia c intelectualitii i revine un rol hotrtor n istoria civilizaiei umane. Poporul poate fi o teribil for destructiv, dar el nu e n stare s creeze ceva nou. Aceasta e sarcina intelectualitii, recrutate din toate clasele societii, printre altele i din crema clasei muncitoare, adic tocmai din acea ptur a ei care era purttoare a reformismului n micarea muncitoreasc englez. Din 1903 pn n 1908 Wells a fost membru al Societii fa- biene, dei n ultimii doi ani ai apartenenei sale la aceast societate el i-a criticat cu vehemen programul.Noiunile lui Wells despre legile sociale au fost ntotdeauna mai profunde dect cele ortodox-fabiene. Wells nelege n aceast perioad c minoritatea nu e capabil s distrug formele ordinii sociale contemporane, el cunoate puterea de rezisten a acestor forme. El, autorul Mainii timpului, al Insulei doctorului Moreau, al Rzboiului lumilor, era oareomul care putea s cread c apte-opt sute de administra-tori-socialiti acesta era n acea vreme efectivul grupului fabian pot s transforme societatea burghez ntr-un alt organism social?Dar Wells e de acord cu fabienii asupra obiectivelor principale. Punctul crucial de divergen dintre Wells i marxism nu const nicidecum n aceea c Wells consider revoluia o cale mult prea dureroas de trecere la socialism. Dup cum se tie, marxismul recunoate diferite ci de trecere la socialism. Pe de alt parte, Wells nsui nu se arat n toate cazurile un adversar al violenei revoluionare. El consider ns c socialismul poate fi nfptuit meninndu-se formele de proprietate burgheze.n anul 1901, Wells a publicat primul su studiu teoretic Previziuni cu privire la efectul exercitat de progresul tiinei i tehnicii asupra vieii i gndirii omului, n care a ncercat s-i expun, fr digresiuni satirice, concepiile cu privire la viitorul omenirii. Wells afirm aici c viitorul aparine noii clase muncitoare, legat, spre deosebire de vechii meteugari, de producia mecanic, i de-aceea mai instruit, mai dezvoltat, cu o inteligen mai flexibil. Wells i cuprinde n noiunea de noua clas muncitoare deopotriv i pe cei care lucreaz la strung, i pe cei care creeaz strungul n schiele lor, ca i pe savanii care rezolv problemele teoretice de ordin general. Apoi el face pasul urmtor i declar c puterea n societate va trece firesc la reprezentanii cei mai prestigioi ai acestei clase sociale, adic la oamenii de tiin i la intelectualitatea tehnic. Wells a nsoit una din ediiile ulterioare ale crii sale cu o not n care fcea rezerva c printre conductorii societii viitorului el i include i pe capitalitii care particip nemijlocit la conducerea produciei. n Previziuni ia natere ideea tehnocraiei a puterii intelectualitii tehnice pe care Wells a propovduit-o ulterior toat viaa.Lucrrile teoretice ale lui Wells scrise dup Previziuni repet n multe privine primul lui studiu. n centrul celor mai multe dintre ele se plaseaz problema dezvoltrii fore-lor de producie, pe care Wells o consider fundamental pentru studiul su. Abia dup ce o epuizeaz, el trece la lmurirea celorlalte teze ale sale privind ornduirea social. n aceast privin, Wells teoreticianul i Wells artistul erauntrutotul de acord i scriitorul avea ntr-o anumit msur dreptate cnd afirma c studiile exprim nsi chintesena creaiei sale artistice.i totui, n ultim instan, lucrrile artistice i cele teoretice ale lui Wells snt extrem de ndeprtate unele de altele. Primele urmeaz logica vieii, celelalte construciile logice artificiale ale autorului nsui.Vznd pe bun dreptate n dezvoltarea forelor de producie temelia dezvoltrii ornduirii sociale, Wells trage de-aici concluzii greite. Problema, declar Wells, se reduce la ntrebarea dac e posibil progresul tehnic continuu n capitalism. Da, este, fr ndoial, posibil. Viaa ne ofer n acest sens mii de exemple. Aceasta nseamn c forele burgheziei nu s-au epuizat nc i c trecerea la alte forme de proprietate, neburgheze, apare inutil.Dar cum se explic n acest caz numeroasele vicii ale timpului nostru? Scriitorul are rspunsul gata i la aceast ntrebare. n prezent, economia naional e dirijat de oa-meni necompeteni i cupizi. Trebuie s se svreasc o revoluie creatoare, oamenii acetia trebuie nlocuii cu specialiti dornici s slujeasc societii, i atunci omenirea va porni cu pai uriai spre secolul ei de aur. Viaa oamenilor se va mbunti, structura social a societii va evolua, adaptndu-se la cerinele ei materiale, iar funciile puterii se vor reduce treptat numai la dirijarea produciei, adic la o chestiune n care cei mai competeni snt inginerii i tehnicienii. Ei vor fi aceia care vor deine puterea n societatea viitorului.Din cele spuse apare destul de limpede c popularizarea tehnocraiei ascundea dorina lui Wells de a se menine formele burgheze ale proprietii i nicidecum o chemare spre o nou ornduire social. Este limpede, de asemenea, c divergenele dintre Wells i fabieni poart un caracter neprincipial. n locul administratorilor fabieni el i propune pe inginerii lui, lsnd de-o parte, ca i fabienii, masele populare.De-aici decurge i caracterul extrem de contradictoriu al concepiilor sociale ale lui Wells. Wells artistul i d seama c societatea burghez este o societate nedreapt i condamnat. Wells teoreticianul se manifest, de fapt, cu toate rezervele pe care le face, ca un aprtor activ al ei. Wellsartistul condamn aceast societate de pe poziii democratice. Wells teoreticianul cheam s se transmit puterea aristocrailor spiritului oamenilor de tiin i capitalitilor instruii. Astfel de contradicii erau greu de mpcat. Wells a scris attea utopii, observ foarte bine istoricul marxist englez A. L. Morton n cartea sa Utopia englez (1952), tocmai pentru c nu era n stare s cread n nici una din ele.Nu mai puin contradictoriu e i sistemul general al concepiei asupra lumii pe care l mprtete Wells. Dup cum e uor de observat, n acest sistem se mpac foarte simplu principiile materialiste cu cele idealiste. Wells analizeaz profund condiiile sociale moderne i ajunge la o serie de concluzii juste n ceea ce privete caracterul procesului istoric. Totodat, declarnd c totul depinde de om, Wells deschide drum unor teorii false, care i tulbur vederile de scriitor realist. n perioadele de criz teoriile de acest fel predominau n concepia scriitorului. Dac totul depinde de faptul c la crma puterii stau oameni inteligeni sau proti, egoiti sau omenoi, spune Wells, nseamn c trebuie s ne gndim nainte de toate nu cum s schimbm societatea, ci cum s schimbm omul, cum s schimbm contiina omului. n astfel de cazuri, Wells ncepe s trateze istoria omenirii ca pe o istorie a ideilor, explicnd perioadele de reaciune politic prin triumful elementului animal care rezid n fiecare om. El e gata s propovduiasc religia i s sprijine eugenia pseudotiina burghez a mbuntirii speei umane.Prile tari ale concepiei despre lume a lui Wells i-au gsit expresia mai ales n lucrrile artistice, cele slabe n lucrrile teoretice. Dar i n beletristica lui Wells se fac simite n felul lor, uneori foarte vizibil, nsuirile lui mrginite de cugettor.n biografia de scriitor a lui Wells au fost perioade ntregi cnd el a ncercat s-i subordoneze creaia artistic propagandei unor idei false. ncercrile de a trata problemele sociale din punctul de vedere biologic fceau inevitabil s ptrund n metoda lui Wells elementele naturalismului.Dup studiul Previziuni, n creaia iui Wells apare un nou gen aa zisul roman-studiu, n care Wells a ncercat dar n-a izbutit s mpace reformismul cu vederile sale artistice asupra realitii. Multe dintre lucrrile sale fantasticescrise n aceast perioad snt de fapt nite studii romanate. Ele snt mult mai slabe dect lucrrile de nceput ale scriitorului. Fiecare din ele vrea s demonstreze vreo tez speculativ ce decurge din construciile teoretice ale lui Wells i din aceast cauz pierde mult din valoarea artistica.Wells i expune concepia despre statul viitorului n ro- manul-studiu Utopia modern (1905). Utopia e organizat pe bazele capitalismului de stat. Pmntul i resursele naturale aparin statului, staiile energetice aparin consiliilor municipale. Industria i agricultura snt concesionate proprietarilor particulari i cooperaiei. Dreptul de succesiune e desfiinat. Prosperitatea cetenilor depinde exclusiv de dragostea lor de munc. Dar nu orice om e muncitor din fire i de-aceea Utopia are destui sraci. Cel mai mult se bucur de sprijinul statului tiina i eugenia.Utopia a aprut dup ce s-a prbuit vechea ornduire social. Aceasta a ngduit partidului intelectual, care i-a luat denumirea de samuraii Utopiei, s-i construiasc pe un loc golstatul ideal. Samuraii Utopiei snt un partid politic supus unei discipline severe i totodat un fel de ras intelectual superioar. n loc de clase sociale, n Utopia exist clase ale minii, patru la numr: poetic, analitic, mrginit, vulgar. Oricine poate dovedi c aparine uneia din cele dou clase superioare i dorete s se supun statutului sever al samurailor, poate intra n acest partid.De altminteri, Wells nsui nu prea crede n realizarea planurilor sale. E oare capabil societatea modern s se transforme ntr-o Utopie? Linajul din Statele Unite, pogromurile din Rusia arist, banditismul din Londra aceste titluri citite n ziare l fac pe autor s-i ncheie cartea cu o not de nesiguran i ndoial. n aceast lume se simte o for uria, scrie el n ncheierea crii. Ea te izbete, te drm la pmnt. Dar ce folos s te gndeti la Utopie, s-o aperi, s-i dovedeti superioritatea... mergnd cu pai mruni pe trotuar...n romanul Utopia modern scriitorul arat de fapt cum trebuie folosite n spirit fabian rezultatele revoluiei inevitabile. n urmtorul su roman-studiu, Noul Machiavel (1910), este expus ideia ortodox-fabian a necesitii de a reforma societatea modern fr a o distruge. Ce e drept,scriitorul vede caracterul utopic al propagandei fabiene a socialismului municipal. ...fiecare partid apr inevitabil interesele cuiva, i... elurile vieii, dac snt n general atinse, ele snt atinse ca un produs colateral al luptei dintre indivizi i clase, scrie Wells. Dar el trage de-aici concluzia surprinztoare c n transformarea societii moderne snt interesai nainte de toate oamenii de tiin i capitalitii, i propune ca societatea s se sprijine pe ei.n romanul Hrana zeilor (1904) scriitorul spune c mbuntirea biologic a speei umane ofer posibiliti pentru construirea unei societi fericite. O tez de acelai fel st i la baza romanului n zilele cometei (1906), n care, aa cum scria Wells n prefaa la prima culegere rus din operele sale, snt prezentate toate consecinele dezvoltrii brute a sentimentelor morale n omenire. O comet care a trecut prin apropierea Pmntului a lsat n atmosfer un gaz verde care regenereaz moralicete pe fiecare om n parte i n felul acesta ntreaga omenire n ansamblu. Din acest moment pe Pmnt s-a sfrit cu rutatea, cu invidia, cu incapacitatea oamenilor de a se nelege unii pe alii, i deci i cu rzboiul i nedreptatea social.Wells apreciaz ceva mai profund contemporaneitatea n romanele Rzboiul n aer (1908) i Lumea eliberat (1914). Scriitorul prezice c rzboiul care se apropie va distruge ornduirea social existent. Masele vor nelege din proprie experien viciile vechiului sistem, iar aparatul de stat va fi att de zdruncinat, nct nu va mai fi n stare s se opun apariiei spontane a unei noi ornduiri. De altminteri de rndul acesta Wells vorbete prea puin i prea vag despre felul cum va arta noua societate preconizat de el.Renunarea lui Wells la radicalismul din primele sale romane afecteaz, desigur, i caracterul criticii sale la adresa contemporaneitii. Niciunul din romanele scrise ntre anii 1901 i 1914 nu mai atinge fora demascatoare din Insula doctorului Moreau sau din Rzboiul lumilor. Critica lui capt uneori un caracter mrunt i pedant. Wells critic cu o furie de neneles obiceiul oamenilor de a-i strica picioarele purtnd ghete i spune c n societatea viitorului oamenii vor umbla desculi. Cu aceeai furie atac el i moda feminin a vremii.4Fantasticul lui Wells este ntotdeauna legat de analiza principalelor contradicii ale societii contemporane lui. E firesc, de-aceea, ca pe msur ce Wells i pierdea tot mai mult ardoarea i ndrzneala proprii lucrrilor sale de nceput, forma romanului fantastic s corespund tot mai puin sarcinilor pe care i le propune autorul.nc n perioada de nceput a creaiei sale, Wells critic vremea sa pe dou linii. ntr-un caz pe el l intereseaz mai mult problema discrepanei dintre progresul tiinei i situaia oamenilor muncii, n altul discrepana dintre progresul tiinei, pe de-o parte, i starea moral i cultural a societii, pe de alt parte. Dup 1901, critica moral-etic a societii burgheze devine predominant n opera lui Wells. Din aceast cauz, anume, scriitorul recurge la aa-zisul roman de moravuri. n romanele de moravuri ale lui Wells nu gsim sintetizrile ndrznee i acea nelegere adnc a legilor vieii moderne care caracterizeaz cele mai bune lucrri din genul fantastic create de el. Romanele nefantastice ale lui Wells au n cea mai mare parte caracterul literaturii de moravuri, realismul scriitorului scade n intensitate.i totui faptul c Wells face apel la romanul de moravuri nu poate fi privit ca un pas napoi. Dei cuprindeau larg fenomenele realitii, romanele fantastice ale lui Wells erau srace n indicii reale ale cotidianului i n figuri umane. Romanelor de moravuri le lipsesc, dimpotriv, sintetizrile, ele snt ns absolut concret-realiste. Aceste romane dezvluie noi laturi ale talentului lui Wells ca maestru al schiei satirice, al ironiei, al cercetrii minuioase a caracterului uman. Romanul de moravuri l-a mbogit n felul su pe Wells artistul i a marcat o etap important n evoluia creaiei sale.Tendinele romanului de moravuri i ale romanului fantastic se mbin deja n romanul O vizit miraculoas, scris n acelai an cu Maina timpului. Ceea ce apropie acest roman de romanele de moravuri este tema moral- etic, precum i cuprinderea ngust, n raport cu celelalte lucrri fantastice, a fenomenelor vieii. Wells trateaz nstoate problemele etice ridicate aici n legtur cu problema proprietii private i realizeaz o considerabil sintetizare artistic. Ca ntotdeauna la tnrul Wells, aceast sintetizare se realizeaz cu mijloacele fantasticului.Seadermorton e un trguor linitit din Anglia. Locuitorii trgului snt oameni cu teama lui Dumnezeu i nu calc n nici un fel preceptele moralei cretine. La Seadermorton oamenii nu se vrjmesc pe fa, aici nu snt furturi i nici adultere. Dar aceasta e numai o aparen. O dat preotul din localitate a mpucat din greeal la vntoare un nger. Btrnul milos l-a vindecat, l-a mbrcat ntr-un costum de-al su i l-a introdus n societate. Din ziua aceea s-a sfrit cu viaa tihnit din Seadermorton. ngerul lui Wells e omul natural al iluminitilor i el constat fr greutate c viaa statornicit la Seadermorton contravine din rdcini cerinelor raiunii i ale omeniei. ngerul oprete pe fiecare ran i-l ntreab de ce trebuie el s munceasc, n vreme ce moierul nu face nimic. El spune c toi trebuie s capete aceeai nvtur i c oamenii bo- gai i in nadins pe ceilali oameni n bezna netiinei. ngerul e i el vzut cu ochi ri la Seadermorton. ncon- jurat de oameni respectabili, el a gsit o singur fiin de care putea s se apropie Delia, o simpl slujnic. Pentru locuitorii de-aici aripile pe care le poart el n spinare snt o schilodire fizic. ngerul are foarte dezvoltat simul frumosului i nelege profund arta, un motiv n plus pentru a fi socotit anormal. Un nger venit n Anglia cre- tin risc s ajung la nchisoare sau la casa de nebuni. Norii care se strng deasupra lui l copleesc cu totul atunci cnd, dndu-i n sfrit seama care este rdcina tuturor relelor, el rupe srma cu care moierul din partea locului i-a ngrdit domeniile.Aici Wells ajunge la cunoscuta idee a lui Rousseau pe care acesta a exprimat-o n Reflecii cu privire la originea i bazele inegalitii oamenilor: Primul care a ngrdit un petec de pmnt, a cutezat s zic: Pmntul acesta e al meu i a gsit oameni att de naivi nct s dea crezare acestui lucru, a fost adevratul ntemeietor al societii ci-vice. De cte crime, de cte rzboaie, de cte nenorociri i orori ar fi scutit neamul omenesc cel care, smulgnd parii sau acoperind anurile care slujeau de hotar, ar fi spus,adresndu-se oamenilor: Nu dai ascultare acestui mincinos! Vei fi mori dac vei uita c rodul e al tuturor, iar pmntul al nimnui!Dup O vizit miraculoas, n creaia lui Wells apare un ciclu ntreg de lucrri care tratau aceeai idee, neleas n spirit iluminist, a ostilitii societii burgheze fa de frumos i fa de omenia sntoas. Dar tema din O vizit miraculoas e aici ngustat. Wells nu mai spune c rdcinile deprecierii omului stau n spiritul de proprietate. Nu gsim aici nici notele de protest plebeian care se fac att de puternic simite n O vizit miraculoas. Aceste lucrri snt ptrunse de nostalgia frumosului, a sentimentelor nltoare, nostalgie cu att mai desperat cu ct autorul nsui nu crede c visul su ar putea fi nfptuit. n realitate noi gsim numai aluzii la frumos, care ne mbie neltor. Frumosul triete numai pe trmul visului i nu se ntruchipeaz niciodat pn la capt n realitate.Merit a fi menionate trei lucrri de acest gen nuvela Fecioara mrii (1902) i povestirile Ua din zid i Cos- tumaul cel frumos (1911). Toate se sfresc cu moartea eroului care i-a declarat cu arogan drepturile asupra frumosului. Dup prerea lui Wells, nu se poate s dispreuim realitatea de dragul nzuinei spre ideal, orict de respingtoare ar fi realitatea i orict de nltor idealul. Dar omul care s-a lepdat de vis nu are cu ce s triasc. Aceasta era tragedia lui Wells nsui, cci realitatea cu care ncearc el s se mpace fie chiar i n anumite con- diii era aceeai realitate burghez a banului, iar visul era omenia, dat pn ntr-atta uitrii n societatea burghez, nct ncepuse s par ireal.La un an dup O vizit miraculoas, Wells a scris romanul Roile fericirii, care poate fi calificat drept un roman de moravuri n nelesul propriu al acestei expresii.Un vnztor dintr-un magazin de manufactur, un tnr necioplit, cu noiuni stupide despre via i cu numele nu mai puin stupid de Hoopdriver (ceea ce n traducere nseamn Cercul de butoi care se rostogolete), a cptat n sfrit mult ateptatul concediu de zece zile. Tnrul n- calec o biciclet veche, cumprat de la a treia mn i, plin de vnti de pe urma nenumratelor czturi, pr- sete cu un aer foarte mndru Londra.ncepe o nou cltorie de felul aceleia ntreprinse de Tom Jones sau de Don Quijotte, de data aceasta cu bicicleta. Vnztorul, care se d drept un pierde-var aristocrat aflat n voiaj, e grozav de caraghios i ntmpin tot felul de peripeii stupide. Dar el e cinstit i nobil. ntlnind o fat pe care voia s-o seduc un aventurier din lumea mare, el o ajut s fug. Acum, de team s nu fie urmrii (Hoopdriver a furat din greeal bicicleta perfidului seductor), ei bat mpreun drumurile Angliei de Nord. Dar, vai, fata, care e o persoan instruit, l ghicete repede pe falsul aristocrat, ceea ce nu face ns ca el s scad n ochii ei. La Hoopdriver se trezete sentimentul propriei demniti, ncepe i el s respecte omul dintr-nsul, viseaz s studieze, s se smulg din prvlia de manufactur, unde e exploatat i umilit, i s se cstoreasc cndva cu nsoitoarea lui.Aa cum mrturisete el nsui, n Roile fericirii Wells vorbete doar de micile nedrepti ale vieii. n urmtorul su roman, Dragostea i mister Lewisham (1900), el i propune un scop mai important. n societatea modern, spune Wells, poi dobndi succese numai uitnd de poruncile inimii. Wells vorbete despre un tnr ambiios, care a cptat cu foarte mare greutate posibilitatea de a nva la coala normal, dar s-a vzut nevoit s-o prseasc, pentru a se cstori cu fata pe care o iubete. Pe baza acestui material Wells ncearc s pun problema balzacian a iluziilor pierdute. De altminteri, ncercarea n-a izbutit. Romanul Dragostea i mister Lewisham a rmas n linii generale un roman de moravuri.Cel mai cunoscut dintre romanele de moravuri ale lui Wells, Kipps (1905) se apropie n multe privine de ,,Roile fericirii. Ca i Hoopdriver, eroul romanului, Kipps, e vnztor ntr-un magazin de manufactur. Coincid, de asemenea, i multe detalii ale naraiunii, pn la episoadele istovitoarei lupte cu bicicleta, n care se nveruneaz ambii eroi. Spre surprinderea sa, Kipps capt o mare motenire, se ruineaz, dar apoi, datorit unui fericit concurs de mprejurri, i restabilete prosperitatea material. n Kipps e povestit toat istoria vieii eroului, figura lui e prezentat mai amnunit dect n Roile fericirii. Dar i atitudinea autorului fa de el se schimb oarecum. Elcontinu s-l simpatizeze, dar simte n el mai puternic dect nainte omul mrunt mrunt nu numai prin situaia sa social, ci i prin posibilitile lui. Kipps e mai cinstit i mai bun dect domnii din lumea mare din jurul lui, dar el e lipsit de simul curiozitii i e mrginit. Cel mai mare vis al vieii lui e s fie primit cu drepturi egale n societate. Dar tainele manierelor frumoase rmn inaccesibile pentru Kipps. Atunci el se nsoar cu o slujnic, aceea cu care s-a logodit pe cnd era copil, i i sfrete n tihn zilele ca proprietar al unei mici librrii. Figura lui Kipps era extrem de tipic pentru anumite pturi ale societii engleze din acea vreme, i nsui numele de Kipps a devenit n Anglia sinonim cu acela de mic burghez lipsit de rutate, poate chiar simpatic, dar mrginit, tipicar i cu totul incapabil s se descurce n via.De altminteri, Wells nu putea s rmn mult vreme numai n cadrul literaturii de moravuri. Dac analizm romanele de moravuri ale lui Wells n ordinea apariiei lor, observm lesne c, nsuindu-i o form de naraiune nou pentru el, scriitorul se abate tot mai mult de la schia de gen i de la portretistic. n lucrrile sale ulterioare se menine veridicul vieii din Kipps, dar sarcinile romanului se lrgesc, reflectnd probleme sociale tot mai complexe. Aici l vedem din nou pe Wells satiricul, imparial i necrutor n concluziile sale, apreciind cu o privire ager multe laturi importante ale realitii.Din tot ce-a scris Wells n aceti ani se remarc romanul Tono-Bungay (1909), care a marcat un jalon important n dezvoltarea literaturii engleze.n ceea ce privete tendinele proprii epocii imperialismului, nainte de Wells, literatura englez atingea mai ales aspectul colonial al acestei epoci. n romanul su, Wells ofer cititorului un tablou al aa zisei a doua revoluii industriale, cnd producia englez a trecut pe o nou baz energetic, reechipndu-se n mod corespunztor din punct de vedere tehnic. n aceast perioad, n Anglia ia o amploare deosebit procesul de formare a monopolurilor, de contopire a capitalului industrial cu cel bancar. Acest pro- ces, anume, st n centrul ateniei scriitorului. Pn acum Wells a ridicat probleme att de importante numai n romanele sale fantastice.Nu putem s nu simim admiraia lui Wells fa de amploarea colosal a afacerilor iniiate de noile ntreprin- deri. Aceast admiraie, anume, alimenta ncrederea lui Wells n fora inepuizabil a capitalului, care sttea la temelia fabianismului su. Dar o dat cu aceasta, n carte se face auzit tot mai cu putere protestul scriitorului mpotriva civilizaiei mercantile. Dincolo de eficacitatea noului capitalism Wells tie s vad risipa inutil de for, energie i minte a omului, pus nu n slujba societii, ci a mbogirii monopolistului, care suge cu o lcomie de pianjen vlaga altor i altor pturi ale populaiei. Aristocraiei obtuze i ngmfate, care ducea o via parazitar pe trupul societii, i se altur zeci, sute i mii de parvenii. Acetia se nmulesc mereu, se simt tot mai mult stpni ai vieii, se vr n toate colioarele societii, i dicteaz gusturile i preiau experiena paraziilor cu un stagiu mai mare, a acelora care au reuit s se suie pe grumazul poporului cu cteva generaii mai nainte.n povestea ascensiunii i cderii lui Ponderwough, un farmacist de provincie, Wells simbolizeaz destinul capitalului monopolist. O reclam organizat tiinific i ngduie lui Ponderwough s desfac n cantiti uriae o butur duntoare sntii. Activitatea lui e o colosal ex- crocherie, menit s mute ct mai muli bani din buzunarele publicului n propriul lui buzunar. Cderea lui Ponderwough e inevitabil, pentru c el e un parazit i nu un creator.E drept, Ponderwough e zugrvit n culori blnde, dar aceasta nu nsemna nici un fel de compromis din partea lui Wells. Scriitorul dorea s sublinieze c vina pentru dezmul jafurilor legalizate din vremea sa o poart sistemul i nu oamenii n parte.Lipsurile acestui roman pot fi surprinse chiar i de un ochi neexersat. O anumit manier sumar i abstract, care l-a nsoit ntotdeauna pe Wells dendat ce se apuca s nfieze unele tendine cu caracter mai general ale contemporaneitii, se face simit i n Tono-Bungay. Aa cum foarte bine s-a exprimat criticul progresist englez A. Kettle, acest roman nu e ndeajuns de populat cu oameni. Multe din cele spuse de Wells aici snt spuse cu ajutorul unor simboluri abstracte i nu prin intermediul unor figuri de oameni. i totui caracterul concret-realist al romanuluiTono-Bungay atinge un grad cu mult mai nalt dect cele mai multe din romanele fantastice ale lui Wells. Tono-Bun- gay poate fi pus n acelai rnd cu romanele social-poli- tice pe care Wells le-a scris n perioada urmtoare a crea- iei sale.Ca un fel de pregtire pentru creaia ulterioar a fost i romanul Soia lui sir Isik Harman (1914). De altfel, acest roman prezint prin el nsui o apreciabil valoare artistic.Wells, relateaz cu o surprinztoare omenie povestea cstoriei nereuite a eroinei, sale. Scriitorul tie s-i citeasc toate gndurile, s vad cele mai mici sinuoziti ale acestui suflet fin. Tocmai fineea sufleteasc i puritatea interioar o fac pe lady Barman s fie fr voie judector al societii care o nconjoar. Cstorindu-se cu marele monopolist comerciant de pine Isik Harman, tnra femeie privete la nceput lumea cu ochii lui. Soul ei e un om care a adus servicii de nepreuit societii, el a fost pe merit rspltit cu o avere uria i cu titlul de baronet. Brutriile internaionale ale lui Harman snt o binefacere pentru popor. Dar viaa o face s neleag adevrul despre soul ei. Omul acesta e o fiar cu mirosul ascuit, care tie s simt naintea altora prada i s-o nghit mai repede. El nu se gndete la folosul societii. Pentru el oamenii nu exist. Cu ntreaga lui fiin el ntruchipeaz pasiunea mbogirii. Astfel, povestea nenelegerii dintre cei doi soi devine, sub pana lui Wells, povestea conflictului dintre eroin i societate. Ea se chinuie cutnd drumuri drepte n via. ntr-un rnd i se pare c a gsit o ieire. Cu preul unei rupturi vremelnice cu soul ei, ea l face s construiasc nite cmine ieftine (Refugii) pentru funcionarii Brutriilor internaionale, dar constat curnd ngrozit c filantropia burghez se ntoarce inevitabil mpotriva acelora pe care trebuie s-i fericeasc. Refugiile devin pentru Harrnan un nou mijloc de nrobire a vnztoarelor i de nsprire a exploatrii lor. Nu se schimb nimic nici dup moartea lui Harman. Omul acesta, care, aa cum credea ea, ntruchipa toat lcomia i neomenia societii burgheze, nu era dect un urub mic i lesne de schimbat al unei maini ntregi de exploatare i nrobire. Astfel l aduce Wells pe cititor, cu logica imaginilor artistice, la ideea c vina pentru suferin-ele maselor populare o poart nsui sistemul ornduirii sociale contemporane.Soia lui sir Iik Harman e ultimul roman al lui Wells scris nainte de primul rzboi mondial. Evenimentele din anii care au urmat l-au dus pe Wells la noi cutri pe trmul creaiei.5Primul rzboi mondial l-a gsit pe Wells ca pe un om care i-a pierdut n mare msur focul indignrii din tine- ree. Dar n creaia lui continuau s triasc tendinele realiste i el n-a putut s se mpace cu societatea nici pn la sfritul vieii. Prin torentul de scrieri reformiste plictisitoare rzbteau n rstimpuri lucrri nclzite de suflul viu al vieii, care aminteau de rzvrtirea de altdat a auto- rului lor.Seria de articole politice pe care Wells le-a scris n primele luni de rzboi (adunate de scriitor n cartea Rz- boi mpotriva rzboiului, 1914) ddea ap la moar propagandei oficiale. Wells susinea c rzboiul are un caracter eliberator, c scopul lui este acela de a distruge militarismul i ovinismul, deosebit de puternice n Germania. n cursul rzboiului Anglia va ti s se elibereze i ea de imperialism, ovinism i militarism. De-aceea, declar Wells, acest rzboi va fi ultimul din istoria omenirii.n 1916 Wells a publicat romanul Mister Britling a n- eles totul.Dup primul an de rzboi, un sfert de milion de familii engleze purtau doliu. Rzboiul s-a dovedit a nu fi zorile unei neobinuite purificri, cum visa Wells. El nu era un rzboi al ideilor, ci un rzboi imperialist, la fel ca toate rzboaiele, un rzboi lipsit de sens, care stropea lumea cu uvoaie de snge i de ur.Oare noi am luptat ntr-adevr mpotriva tiranilor pen- tru libertate? se ntreab Wells, care i mai pune o n- trebare cumplit aceea a rspunderii pe care o poart toicei ce au sprijinit ntr-un fel sau altul ordinea social existent.Eroul romanului, scriitorul englez cu renume mondial Britling, i amintete de tineree. Pe vremea aceea el nu-i elaborase nc filozofia blajin i comod a compromisului. Nu se ploconea dinaintea celui mblnzit de Dumnezeu, ci vorbea despre adevrul necrutor, nu se arta ngduitor fa de sistemul pseudoaristocratic inactiv, ci visa la o democraie cum n-a vzut nc lumea. Cu astfel de vise i-a nceput el viaa, i reflexele flcrii lor au contribuit poate i ele la succesul dobndit cu repeziciune. Acum e altul. Cu discursurile sale despre rzboiul democraiei mpotriva tiraniei el l-a trimis pe front i la moarte pe fiul su mai mare, pe care-l iubea cel mai mult. Oare n-a murit degeaba biatul lui? n casa lui mister Britling tria un tnr pre- ceptor german, pe nume Heydrich. La nceputul rzboiului el a rspuns la chemarea patriei i a murit i el. Oare n-a murit degeaba Heydrich? De ce s-au desprit, trecnd fiecare de alt parte a liniei frontului care s-a ntins deodat de-a lungul Europei, aceti doi biei, care se iubeau unul pe altul i care visau s fac multe n via?Sentimentul de mhnire provocat de moartea celor czui i protestul mpotriva rzboiului imperialist lipsit de sens i-au dictat lui Wells n acest roman cele mai bune, cele mai umane, cele mai profunde pagini din cte a scris el vreodat. La zece ani dup publicarea romanului, vizitatorii conacului lui Wells cereau s li se arate locul unde a plns mister Britling cnd a primit vestea morii fiului su, i din memoria lor nu s-a ters, de bun seam, ntlnirea dintre Leggie, secretara lui Britling, i soul ei, pe care-l socotea mort.Fr ndoial c aceasta e cea mai bun, cea mai ndrznea, cea mai veridic i mai uman carte care s-a scris n Europa n timpul acestui rzboi blestemat! i scria M Gorki lui Wells n ianuarie 1917. Snt ncredinat c mai trziu, cnd vom deveni mai umani, Anglia va fi mndr c primul glas de protest, i nc de protest att de vigu- ros, mpotriva atrocitilor rzboiului, s-a fcut auzit n Anglia, iar toi oamenii cinstii i toi intelectualii vor rosti cu recunotin numele dvs. Cartea dvs. face parte din acele cri care vor avea o via lung. Dvs., Wells, snteiun om mare i minunat, i eu snt foarte fericit c v-am vzut, c pot s-mi amintesc faa dvs., splendizii dvs. ochi. Poate c exprim toate acestea oarecum primitiv, dar a vrea s v spun doar c n zilele acestea de cruzime i barbarie universal cartea dvs, e o oper mare i cu adevrat uman.Dar cartea cinstit i uman a lui Wells, scris cu atta talent, n-a deschis orizonturi noi n faa scriitorului. Dimpotriv, ea cuprindea deja germenul unei adnci crize de creaie, care a durat civa ani. La sfritul scrisorii menionate mai sus Gorki arta c nu e de acord cu concluziile pe care le trage Wells din cartea sa.Eroul romanului, istovit i ajuns la desperare, face apel la Dumnezeu. De-acum nainte el vede ndejdile n mai bine numai n perfecionarea moral a oamenilor sub nru- rrea unei noi religii. Pe drumul. acesta a mers i Herbert Weils. n lucrrile din anii urmtori el se leapd de latu- rile cele mai progresiste ale concepiei sale. Recuz darwi- nismul i anatemizeaz socialismul, care poate s nceap cu Ruskin i s se sfreasc cu Karl Marx. Marxismul e, dup prerea lui, o teorie a distrugerii i nu a construirii unei viei noi. Chiar i n Marea Revoluie Socialist din Octombrie el vedea nu ndejdea ntr-un viitor mai bun al poporului, ci doar prbuirea fireasc a regimului arist putred.n anul 1922, lund cuvntul n faa studenilor de la Universitatea din Glasgow, Wells a declarat c se gndeste serios s nu mai scrie romane. De fapt, nu mai scria de mult. Lucrrile din aa-zisul ciclu al zidirii de Dumnezeu scrise de Wells n anii 19171919 (Dumnezeu, regele nevzut, 1917 Sufletul episcopului, 1917; Joan i Piter, 1918; Focul care nu se stinge, 1919) pot fi considerate cri meditative, tratate romanate, oricum numai nu romane, aa cum li se spune n subtitlu. Wells artistul trece printr-o puternic criz de creaie. La nceputul deceniului al treilea, el abordeaz mai ales probleme de istorie i pedagogie. Wells considera c dac se va modifica sistemul de predare n coli, toi oamenii vor putea fi educai n spiritul umanismului i n felul acesta se va aduce o contribuie la statornicirea unei pci eterne pe pmnt.Cnd Wells a plecat n Rusia, n toamna anului 1920, reacionarii jubilau cu anticipaie. Din partea scriitorului se a-teptau revelaii senzaionale, el era conjurat s nu cread n nimic bun din cte va vedea n Rusia. Cartea lui de reportaje Rusia n bezn (1920), aprut n urma acestei cltorii, i-a pus pe reacionari n derut. Emigranii albi au declarat noua lucrare a lui Wells o carte duntoare.Wells n-a neles nici pe departe totul din cele vzute. Cartea lui are multe lucruri de o naivitate uluitoare. Planul leninist de electrificare a Rusiei i s-a prut lui Wells un vis atrgtor, dar irealizabil. Despre Lenin, Wells scrie cu o sincer admiraie, dar numaidect i exprim prerea c el nu va reui s-i nfptuiasc ideile ntr-o ar de rani lovit de ruina economic. Nu putem trece cu vederea paginile din carte ndreptate mpotriva marxismului. De altfel, aceste pagini arat nainte de toate c Wells habar n-avea de teoria marxist.Cartea aceasta avea ns i o alt latur, extrem de important pentru acea vreme, cnd ntreaga pres burghez mproca cu uvoaie de minciuni i calomnii tnra Republic Sovietic. Wells i-a propus s spun adevrul despre Rusia Sovietic. Concluziile lui erau concluziile unui om cinstit.Rusia nu e un organism distrus de aciunea vreunei fore duntoare strine, scria el, dezminind calomniile presei burgheze. Acesta era deja de fapt un organism nesntos, care i-a cheltuit forele i a murit... Nu comunismul, ci imperialismul european a mpins acest uria imperiu, cu totul ubrezit, ntr-un rzboi istovitor de ase ani. i nu comunismul a fost acela care a supus Rusia suferind i poate muribund la seria de raiduri, invazii i rscoale care au urmat, i la o blocad ngrozitoare. Creditorul francez rzbuntor i ziaristul britanic neghiob snt ntr-o mult mai mare msur rspunztori de aceste suferine de moarte dect oricare comunist.Enumernd msurile luate de Puterea sovietic n domeniul aprovizionrii cu alimente, al nvmntului, al luptei mpotriva ruinei i a banditismului, Wells ajunge la concluzia c bolevicii au fost singurul guvern solidar n ideile sale, posibil n Rusia, i rmn ca atare i acum. Aventurierii suspeci de tot soiul Denikin, Kolceak, Vranghel i alii, care sfie Rusia profitnd de sprijinul unor puteri strine, nu au nici un fel de idei de conducere, nu pot da popu-laiei nimic trainic, nimic precis pe temeiul cruia s se poat uni toi cu ncredere. De fapt, acetia snt nite briganzi. Partidul comunist, dimpotriv, n ciuda criticilor care i se pot aduce, ntruchipeaz o anumit idee i putem fi pe deplin ncredinai c el va traduce cu perseveren aceast idee n via. n aceast privin putem spune c bolevicii stau din punct de vedere moral mai presus de tot ceea ce a luptat pn acum mpotriva lor.Cele vzute i auzite n Rusia i-au fcut cu timpul efectul i asupra creaiei lui Wells. n perioada de dup rzboi iluziile reformiste ale scriitorului au primit o nou lovitur n urma prbuirii planurilor de reorganizare a vieii crora burghezia englez le-a fcut o mare reclam. Fraza lui Lloyd-George Anglia trebuie s fie demn de eroii ei a rmas o simpl fraz. De data aceasta, ns, n condiiile unor conflicte sociale tot mai puternice i ale grevei gene- rale care se apropia, Wells ajunge la alte concluzii dect n timpul rzboiului.n romanul Lumea lui William Clissold (1926), Wells revine la planurile sale de reforme sociale nfptuite prin eforturile comune ale capitalismului i omului de tiin.O parte considerabil din acest roman cuprinde vaste digresiuni teoretice. Wells i expune aici foarte pe larg concepiile sociale i filozofice, artnd totodat care laturi aie vieii moderne l-au dus la unele concluzii sau la altele. Vorbind despre contemporaneitate, Wells e din nou critic de o manier autentic i dovedete perspicacitatea lui de scriitor. Pasiunea pentru ideile zidirii de Dumnezeu din anii precedeni i provoac acum numai ironia. Lumea lui William Clissold e un fel de confesiune a unui intelectual ostil marxismului, care se situeaz pe poziiile societii burgheze, dar totodat nu e n stare s-o accepte aa cum e. Dup Lumea lui William Clissold, Wells intr ntr-o perioad n care s-au manifestat cu aceeai putere ambele laturi ale concepiei lui i cea democratic, i cea reformist-con- servatoare. Rar s-a ntmplat ca aceste laturi s se mpace n cadrul aceleiai opere. n creaia artistic a lui Wells triumf elementele democratice, n publicistic elementele burghezo-reformiste.n Europa ncepea s-i ridice capul fascismul. ncercarea de a ncnta clasa muncitoare cu iluziile pcii ntre clase, cu fgduieli de viitor, n-a dat nici un rezultat. Burghezia avea nevoie de pumnii unor noi satrapi. n anul 1923, pe drumul deschis de marea burghezie vine la putere Mussolini. Hitler, care a organizat n acelai an la Mnchen puciul din berrie, aspir la putere. Toate scursorile Europei au intrat n solda monopolitilor, care i-au creat din ele un grup de oc pentru lupta mpotriva forelor democratice.Pericolul fascizrii ncepe s amenine Anglia. Greva general din 1926 a scos la iveal profundele contradicii din ar. Acesta a fost un adevrat rzboi al unei clase mpo- triva alteia. n acest rzboi burghezia a artat pe fa c aparatul de stat nu e nicidecum un instrument de mpcare a claselor, ci un mijloc de nfptuire a dictaturii capitaliti-lor. Cercurile guvernante ale Angliei viseaz tot mai mult, la un mesia fascist, care, punnd capt democraiei burgheze, s le ajute s se menin n a.

Lupta mpotriva fascismului devine de-acum nainte principala sarcin a lui Wells. nc n 1927 el public romanul n ajun, scris pe urmele proaspete ale grevei generale. Acest prim roman antifascist al lui Wells a fost i primul roman antifascist din literatura englez.n ajun e un roman intelectual, un roman meditativ. Schema subiectului e slab, caracterele snt abia conturate. Totui el captiveaz prin problemele profunde pe care le pune, prin fora gndirii autorului, prin apropierea lui de via. Scriitorul i-a propus s neleag legile realitii. Acesta era un drum rodnic, care l-a dus curnd pe Wells la noi realizri.Cutnd s scoat la iveal rdcinile de clas ale fascismului, Wells ajunge la concluzia c fascismul e o manifestare a panicii marii burghezii, care simte c-i fuge pmn- tul de sub picioare. ntreg romanul e ptruns de indignare fa de sistemul social care d natere la asemenea odioase explozii ale violenei reacionare ca fascismul. n aceast lucrare critica fascismului e inseparabil de critica societii burgheze. Dup romanul n ajun, n arena literar a Angliei revine un mare scriitor realist, un ndrzne acuzator al ornduirii dominante.Unul din cele mai interesante personaje ale romanului este utopistul Sempack. Personajul e o caricatur rutcioas fcut de Wells-realistul critic lui Wells-reformistul. Sem- pack e un savant de renume, autor al mai multor lucrri despre societatea ideal a viitorului. El e convins c ideea necesitii unor prefaceri sociale cardinale va pune ncetul cu ncetul stpnire pe contiina tuturor oamenilor i omenirea i va reorganiza fr dureri viaa potrivit cerinelor utilitii. Dar, vai, constat ironic Wells, teoriile lui Sempack au un mic viciu ele snt irealizabile. Sempack vrea ca patronul unei mine s ajute singur la nlturarea sa, ca zeci i sute de mii de oameni s renune la binefacerile pe care li le aducea ordinea existent. Clasele guvernante ale Angliei nu snt ns dispuse s fac una ca asta. n sfertul de veac care a trecut de cnd l-a zugrvit Galsworthy, b- trnul Soames Forsyth, omul ptruns de spiritul proprietii, s-a fcut mai ru. Presimind sfritul apropiat, el se ine cu dinii de avutul su. Idealurile sociale ale noilor specimene de soiul lui Soames Forsythe se reduc la axioma c e bun orice ajut la sporirea bogiilor lor i e ru ceea ce i amenin. Regele e bun pentru c abate atenia de la adevraii crmuitori ai rii. Religia e o formalitate comod, care ajut la meninerea ordinei n stat. Imperiul Britanic e o excelent main pentru protejarea capitalurilor investite n strintate... Burghezul fascist e o regul; burghezul care se ridic deasupra intereselor clasei sale e o rar excepie. Guvernul i banda care st n spatele guvernului snt alctuite aproape n ntregime numai din oameni de soiul acesta, ncheie Wells.Ce poate s fac Sempack acum, cnd tlharii i iau de beregat pe oamenii cinstii i ncearc s ntoarc napoi mersul civilizaiei umane? S se mrgineasc la observaia c peste cteva secole tlharii vor dispare?Nu, drumul lui Sempack este inacceptabil pentru Wells umanistul i democratul. El cheam la lupt mpotriva tu-turor forelor ntunecate, pentru viitorul omenirii. Orice furtun revoluionar e nsoit inevitabil de o reaciune slbatic, scrie el. i dac e s vorbim despre progres, ori-care ar fi el, toi oamenii cu vederi naintate vor trebui s lupte, vor trebui s se organizeze att pentru aprare, ct i pentru atac. Aceasta e o btlie pentru pmnt i pentru om. ntr-un asemenea rzboi cine oare poate tri linitit, cine poate fi lsat n pace?... Forele reaciunii nu snt n pre- zent mai puternice, dar ele snt mai evidente, mai active i mai combative, pentru c abia acum ncep ele s simt toat puterea i primejdia unui atac creator.Wells nu s-a mrginit numai s cheme la lupt mpotriva reaciunii, ci a acionat el nsui ca un antifascist activ.Un strlucit exemplu de lupt mpotriva violenei reacionare, mpotriva unei societi care se sprijin pe sistemul crimelor legalizate i pe prostia filistinului l-a constituit romanul Mister Blatsworthy pe insula Rampole (1928). Aceasta este cea mai remarcabil dintre lucrrile lui Wells scrise dup primul rzboi mondial.n prima sa culegere de povestiri, publicat n 1895, Wells a inclus i povestirea Strania ntmplare cu ochii lui Davidsohn. Un oarecare mister Davidsohn sufer de o ciudat boal psihic. El nu vede obiectele din jurul su i i se nzare c se afl pe o insul ndeprtat din Mrile Sudului. Dup civa ani, deja vindecat, Davidsohn afl c insula pe care a vzut-o el n timpul bolii exist n realitate.Treizeci de ani mai trziu, Wells reia fabulaia acestei povestiri din tineree, punnd-o la baza romanului Mister Blatsworthy pe insula Rampole. Fcnd o cltorie pe mare, mister Blatsworthy naufragiaz. E salvat i ajunge n America, unde i se dau toate ngrijirile. Dar n starea de delir n care se afl, i se pare c a nimerit pe insula Rampole, o insul populat de slbatici. De data aceasta, Wells a fo- losit toate posibilitile pe care le oferea o astfel de fabulaie unui scriitor satiric.Mister Blatsworthy pe insula Rampole e un roman de-spre slbticia i neomenia societii burgheze, o carte plin de mhnire i de mnie. Autorul i dedic lucrarea Memo-riei eterne a lui Candide. Ca i eroul povestirii lui Vol- taire, Wells respinge optimismul purttorilor de cuvnt ai ordinii burgheze. n lumea aceasta nu merge totul spre mai bine i lumea asta nu e cea mai bun dintre lumi. Ea i se nfieaz scriitorului ca un defileu nfiortor, unde nu ptrunde nici o raz de lumin. Oamenii snt mpiedicai sias pe podiurile scldate n soare de nite megatheri mon- struoi, care au pus stpinire pe partea cea mai fertil a pmntului i ursc tot ce e viu. Megatherii snt o rm- i n nelesul cel mai larg al acestui cuvnt. La vederea megatherilor, mister Blatsworthy se gndete i la instituiile politice i sociale nvechite, i la acele laturi ale contiinei oamenilor care i leag de trecut, la toate elementele ntunecate i animalice din firea lor.Blatsworthy viseaz s fug de pe insula Rampole i s se ntoarc n lumea civilizat. Dar iat-l din nou sntos. El merge pe strzile New York-ului i ale Londrei, recunoate locurile cunoscute i, de la o zi la alta, ngrozit, se convinge tot mai mult c lumea civilizat i omenoas la care visa el nu exist. Obiceiurile, moravurile i rnduielile de pe insula slbatic Rampole snt obiceiurile, moravurile i rnduielile societii burgheze. Primul rzboi mondial, asasinarea lui Sacco i Vanzetti, miile de ticloii mici i mari care se svresc n jurul eroului l conving din nou i din nou c insula Rampole e o realitate.Cum s scape omenirea de pe insula Rampole? Cum poate ea s se ridice pe culmile spiritului, spre echitate, belug i nflorire? Wells i pune din nou aceast ntrebare chinuitoare. Dar scriitorul d la aceast ntrebare acelai rs-puns pe care l-a dat cu un sfert de veac n urm.n acelai an 1928, Wells public tratatul Un complot pe fa, n care ideile tehnocraiei snt expuse ntr-o form mai finit.Ideile de felul acesta au determinat i multe din laturile eseniale ale urmtorului roman al lui Wells Autocraia lui mister Parham (1930). Dup prerea lui Wells, fascismului pot s-i bareze drumul numai oamenii de tiin, con- vingndu-i pe capitalitii progresiti s-i pun fora n slujba omenirii. Fascistul Parham, care a acaparat puterea n Anglia i a izgonit parlamentul, nu izbutete s se menin la pu- tere pentru c mpotriva lui s-au ridicat capitalistul Bassy i chimistul Kammelford, care se bucurau de sprijinul pasiv al poporului.i totui Autocraia lui mister Parham a avut o importan destul de mare pentru epoca sa. Trebuie amintit c romanul a fost scris cu trei ani nainte de venirea la putere a lui Hitler. n acea perioad numeroi reprezentani ai in-telectualitii burgheze din Anglia manifestau o atitudine tolerant fa de fascism. Printre ei erau destul de muli oa-meni cu convingeri conservatoare. Dezmul vandalismului hitlerist i-a fcut mai trziu s intre n rndurile antifasci-tilor, dar i atunci muli dintre ei priveau fascismul ca pe un fenomen pur continental, imposibil n Anglia. Cartea lui Wells se adreseaz unor astfel de cercuri. Ea cheam la o permanent vigilen, la aprarea libertilor democratice. Nu cochetai cu fascismul, avertizeaz Wells; dac-i dai degetul, ai s-i dai i mna. Venirea fascismului va face s se rentoarc barbaria.Wells citeaz n cartea sa numele acelora pe care el i consider purttori ai tendinelor fasciste n Anglia. Lovitura fascist o aplaud un oarecare Brinston Burchill i lordul Amery, Austin Chamberlain i lady Astor; Ramsay Mac- donald i prsete locul din parlament fr nici o mpotrivire.Fascismul nseamn rzboi, declar Wells. n cartea sa el zugrvete tabloul unui nou rzboi mondial, dezlnuit de puterile fasciste mpotriva Uniunii Sovietice i care se sfr- ete cu nfrngerea lor. De altfel, Wells observ c adver-sarii din viitorul rzboi vor fi hotri de faptul dac cercurile imperialiste din Occident se vor nelege s atace mpreun U.R.S.S. sau mai nti se vor bate ntre ele.Acum, dup un sfert de veac, ar fi deplasat s apreciem n amnunt prezicerile istorice ale lui Wells. El n-a avut dreptate n toate i de altfel nici nu i-a propus ntotdea- una s prezic evoluia real a istoriei. Cartea lui nu e o prorocire, ci un avertisment. Dar Wells a dovedit fr ndoial o remarcabil perspicacitate n aprecierea general a evenimentelor.n anul acaparrii puterii de ctre fasciti n Germania, Wells public noul su roman Belpington din Blaps (1933), care ocup un loc de seam n creaia lui. Ce i-a permis fascismului s gseasc un sprijin de mas n Europa? Aceasta e ntrebarea pe care i-o pune scriitorul relatnd povestea eroului su. Mai trziu, la zece ani dup apariia romanului lui Wells, aceast ntrebare a ajuns n centrul ateniei acelei literaturi europene care pstrase tradiiile umanismului. Nu e de mirare c scriitorii, mbogii cu experiena unui deceniu, au tiut s dea un rspuns mai com-plet. Totui romanul lui Wells ne dezvluie multe laturi eseniale ale vieii spirituale a Europei Occidentale din acea epoc. Umanismul lui se mpletete cu un imens patos demascator, oprobiul lui ascunde chemarea la lupt pentru om i omenire.Wells consider ideologia fascist ca o consecin a degenerrii spirituale a societii burgheze. Ea i are rdci- nile adnc nfipte n ntreaga istorie a ultimelor decenii. Iat de ce scriitorul i-a prevzut romanul cu un vast subtitlu, pe care autorul nsui l reduce la trei cuvinte: istoria unei contiine. Belpington din Blaps e n considerabil msur un roman de educaie intelectual, ndeosebi n primele capitole.Wells abordeaz problema n spirit iluminist. Barbaria fascist l silete din nou pe scriitor s-i pun ntrebri asupra naturii omului. Fascitii fac apel la cele mai ntunecate instincte i deocamdat au succes. Atunci, cum e omul din fire: bun sau ru? Care pri ale firii lui snt mai puter- nice: cele nalte sau cele josnice? Dac au dreptate filozofii din secolul al XVIII-lea, care au declarat natura omului divin, atunci de ce acest dumnezeu se preface tot mai des ntr-un animal abject?Wells urmrete atent povestea copilriei eroului su: impresiile din copilrie, frnturi din ideile pe care i le-a nsuit, primele semine ale ndoielii n sinceritatea celor din jur i primele licriri ale iubirii pentru fetia de care apoi fire luntrice l vor lega toat viaa. Ea va ntruchipa, feminitatea, francheea, omenia. n momentul de cea mai cumplit decdere moral, Belpington va fi condamnat s-i aminteasc de privarea cinstit a acestei femei. Numai puritatea sufleteasc i cile drepte n via dau o privire att de deschis i adnc. Va putea oare; Belpington s se uite astfel n ochii oamenilor?Prea c nimic nu prevestete la tnarul Belpington un viitor fascist. Era un om ca toi ceilali, cu germeni buni n el, nsetat s cunoasc lumea, visnd la glorie i fapte de ero


Recommended