+ All Categories
Home > Documents > GAUDEAMUS. Alma Mater Crisiensis · 2018. 4. 18. · forme, astfel fiind găsite morminte cu unul...

GAUDEAMUS. Alma Mater Crisiensis · 2018. 4. 18. · forme, astfel fiind găsite morminte cu unul...

Date post: 13-Mar-2021
Category:
Upload: others
View: 0 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
16
GAUDEAMUS. Alma Mater Crisiensis ____________________________________ Volumul cuprinde lucrările Sesiunii Naționale de Comunicări Științifice Studențești „Știință. Cultură. Civilizație”, ediția a XVIII-la
Transcript
Page 1: GAUDEAMUS. Alma Mater Crisiensis · 2018. 4. 18. · forme, astfel fiind găsite morminte cu unul sau mulți defuncți, cu sau fără inventar funerar, iar unii din ei posibil au

GAUDEAMUS. Alma Mater Crisiensis

____________________________________

Volumul cuprinde lucrările Sesiunii Naționale de Comunicări Științifice

Studențești „Știință. Cultură. Civilizație”, ediția a XVIII-la

Page 2: GAUDEAMUS. Alma Mater Crisiensis · 2018. 4. 18. · forme, astfel fiind găsite morminte cu unul sau mulți defuncți, cu sau fără inventar funerar, iar unii din ei posibil au

2

Coordonator Gaudeamus – Alma Mater Crisiensis: Roland OLAH

Redactor șef: Sorin FURDUI, Universitatea din Oradea

Colectiv de redacție:

Ștefan – Marius DEACONU, Universitatea din București

Robert RUSU, Universitatea din Oradea

Traian OSTAHIE, Universitatea din Oradea

Cosmin PATCA, Universitatea din Oradea

Responsabilitatea asupra textului și conținutului articolelor revin în

exclusivitatea autorilor.

Editura Universității din Oradea este recunoscută de către Consiliul Național

al Cercetării Științifice din Învătământul Superior, cod CNCSIS 149.

Page 3: GAUDEAMUS. Alma Mater Crisiensis · 2018. 4. 18. · forme, astfel fiind găsite morminte cu unul sau mulți defuncți, cu sau fără inventar funerar, iar unii din ei posibil au

3

Universitatea din Oradea

Asociația „Gheorghe Șincai” a studenților în Istorie

Asociația Geografică „Simion Mehedinți”

GAUDEAMUS. Alma Mater Crisiensis

numărul IV

Editura Universităţii din Oradea

Oradea – 2017

Page 4: GAUDEAMUS. Alma Mater Crisiensis · 2018. 4. 18. · forme, astfel fiind găsite morminte cu unul sau mulți defuncți, cu sau fără inventar funerar, iar unii din ei posibil au

4

CUPRINS

Istorie și viață cotidiană

Irina Briceag: Practici funerare în așezările primei epoci a fierului

din spațiul nord-vest pontic

8

Alin-Georgian Gheorghe: Depuneri rituale în așezări de tip

Babadag (sec. XI-VII a.Chr)

18

Traian Dumitru Ostahie: Școala capitulară din Oradea în Evul

Mediu

28

Adrian Stănilă: Vizite şi rezidenţe domneşti la Argeş, în secolele

XV-XVI

46

Ioana-Sorina Apetrei: Regimentul al II-lea de graniță în cadrul

sistemului de apărare a frontierelor Imperiului Austriac

61

Gheorghe Benzar: Imaginea dușmanului în Transilvania între

Revoluția de la 1848 și Primul Război Mondial

77

Andreea Neofotis: Imaginea U.R.S.S.-ului în presa centrală

comunistă: ziarul „Scânteia” (1945-1965)

90

Marinela Ioana Baciu: Mărturii ale unor oameni care au trăit

epoca colectivizării (secvențe de istorie orală)

107

Cristian Culiciu: Oradea anilor ´50 – aspecte demografice,

economice și edilitare

115

Iulius-Marius Morariu: Aspecte de autobiografie spirituală în

volumele memorialistice ale părintelui Gheorghe Calciu

Dumitreasa şi Ioan Ianolide

130

Roland Olah: Migrația ilegală a românilor în perioada 1980-1989 143

Page 5: GAUDEAMUS. Alma Mater Crisiensis · 2018. 4. 18. · forme, astfel fiind găsite morminte cu unul sau mulți defuncți, cu sau fără inventar funerar, iar unii din ei posibil au

5

Mihai Răzvan Dobai: Immigration to Romania in the period 2004-

2014

153

Maria Roxana Tataru: Education Policies for Immigrant Students

in EU- Measures taken by Spanish and Dutch governments in order

to ensure the right to education

165

Raluca Parfentie: Digerându-l pe a fost odată. O porție de identitate

și gust în poveștile românești

178

Geografia locală în contextul amenejării teritoriului

Robert George Rusu: Promovare turistică prin modelare 3D.

Studiu de caz sectorul Șuncuiuș-Vadu Crișului

193

Călin Bogdan Albu: Managementul Cetății Oradea asistat de GIS 206

Sorin Furdui: Parcul Natural Cefa.potenţialul cadrului natural 219

Page 6: GAUDEAMUS. Alma Mater Crisiensis · 2018. 4. 18. · forme, astfel fiind găsite morminte cu unul sau mulți defuncți, cu sau fără inventar funerar, iar unii din ei posibil au

6

Practici funerare în așezările primei epoci a fierului din

spațiul nord-vest pontic

Irina BRICEAG

Abstract. The first iron age in the area north-west of the Black Sea is characterized

by the discovery of several burrial sites human settlements in the context of several

archeological cultures like Babadag, Gava or Saharna-Solonceni. A possible explanation

could be the lack of burrial sites attributed to these communities, but it could also demonstrate

the reach spiritual life of Hallstatt communities. The unusual position of the dead in the graves,

but also, in some cases the lack of certain body parts could mean the existence of a burrial

ritual practiced by the respective community with the purpose of obtaining the favor of the

gods.

Keywords: funerals, ritual, settlement, culture, complex, ceramics, funeral

inventory.

Fenomenul înmormântărilor în așezările epocii fierului nu sunt o raritate

pentru spațiul nord-pontic, lucru dovedit prin descoperirea mai multor defuncți

îngropați în interiorul comunităților, aparținând diverselor culturi arheologice.

Descoperirile arheologice au arătat că înmormântările sunt întâlnite sub diverse

forme, astfel fiind găsite morminte cu unul sau mulți defuncți, cu sau fără

inventar funerar, iar unii din ei posibil au suferit un ritual funerar complex,

întrucât au o poziție neadecvată sau conțin urme al unui proces de incinerație.

Fig. 1 Babadag, Secțiunea II, mormântul 2 (după Ailincăi 2015)

* Studentă, anul I, Universitatea de Stat din Moldova, Facultatea de Istorie și Filosofie,

specialitatea Istorie, [email protected]

Page 7: GAUDEAMUS. Alma Mater Crisiensis · 2018. 4. 18. · forme, astfel fiind găsite morminte cu unul sau mulți defuncți, cu sau fără inventar funerar, iar unii din ei posibil au

7

Asemenea cazuri sunt cel mai des întânite în cadrul culturii Babadag, în

care scheletele sunt descoperite întregi, în conexiune anatomică, cum sunt cele

întâlnite în așezările de la Babadag, Bucu-Pochină, Enisala-Palanca. La

Babadag unele schelete conțin urme de ardere, în gropi, fiind găsite si câteva

fragmente ceramice.

În primul caz, în groapă s-a descoperit un schelet uman, în conexiune

anatomică având urme puternice de ardere, aparținând unui individ matur. În

alte cazuri, au mai fost descoperite oase din partea superioară a unui schelet,

mai puțin arse și care, probabil, ar aparține unui copil. Analizând desenul, „se

poate observa că oasele pot aparține unui singur individ, depus în poziție

decubit dorsal, pe direcția NE-SV”1.

Fig. 2 Babadag, secțiunea IV, gr. 9(după Ailincăi 2015)

1 Ailincăi Sorin-Cristian, Trăind cu morții. Înmormântări în așezările de la începutul epocii

fierului între Balcani, Tisa și Nistru, Editura Academia Română, Cluj-Napoca. 2015, p. 27

Page 8: GAUDEAMUS. Alma Mater Crisiensis · 2018. 4. 18. · forme, astfel fiind găsite morminte cu unul sau mulți defuncți, cu sau fără inventar funerar, iar unii din ei posibil au

8

În al doilea caz, într-o groapă, presupusă bordei după dimensiuni, au fost

descoperite mai multe fragmente ceramice, oase de animale, două vase întregi

și tibiile împreună cu falangele unui schelet2.

La Bucu, în S LXV, bordeiul 12, au fost descoperite două schelete,

aparținând unui barbat și unei femei. Un caz aparte reprezintă craniul

bărbatului care conține urme de violență perimortem. Analiza craniului a

demonstrat că individul a suferit o lovitură mortală cu un obiect, încă

neidentificat3.

Fig. 3 Bucu, bordeiul nr. 12 (după Ailincăi 2015)

La Enisala, S 6-7 prezintă, de asemenea, cazuri deosebite, aici find

descoperiți doi indivizi într-o poziție nefirească. Primul individ, era „aruncat”

în groapă cu fața în jos, avea craniul cu urme vizibile de violență, suferind în

timpul vieții șapte lovituri cu un obiect ascuțit, fiind dovadă a unei violențe

militare4. Al doilea individ, fiind aruncat deasupra primului, prezintă și el urme

de violență în zona craniului, produse perimortem.

2 Ibidem, p. 29 3 Ibidem, p. 42 4 Ibidem, p. 50

Page 9: GAUDEAMUS. Alma Mater Crisiensis · 2018. 4. 18. · forme, astfel fiind găsite morminte cu unul sau mulți defuncți, cu sau fără inventar funerar, iar unii din ei posibil au

9

Fig. 4 Enisala-Palanca, S 6-7 (după Ailincăi 2015)

Cazuri cu părți din schelete aflate în conexiune anatomică se întânesc la

Jijila, Niculițel, Novoselskoe, etc. La Jijila în S V, s-a descoperit un craniu și

un femur alături cu o bucată de vatră arsă, un fragment masiv de rocă, un os de

mamifer mare și trei fragmente de vase ceramice. Peste toate acestea era depus

un strat de cenusă și cărbune.

Fig. 5 Jijila Cetățuie S V (după Ailincăi 2015)

La Niculițel în S IV, gr 45, într-o groapă comună, cei trei indivizi se află

parțial în conexiune anatomică, iar în partea de nord a complexului, osemintele

erau acoperite cu cenușă și fragmente ceramice. Două dintre scheletele

Page 10: GAUDEAMUS. Alma Mater Crisiensis · 2018. 4. 18. · forme, astfel fiind găsite morminte cu unul sau mulți defuncți, cu sau fără inventar funerar, iar unii din ei posibil au

10

descoperite aparțin unor două fete, una de 25-30 ani și alta de 12 ani, iar al

treilea schelet aparține unui individ de vârstă infans I.

Fig. 6 Niculițel, S. IV, gr. 45 ( după Ailincăi 2015)

La Novoselsckoe în Sectorul sudic, gr. 7 conținea părți a unui schelet

uman parțial în conexiune anatomică și anume craniul, mandibula, brațul stâng,

o parte din coloana vertebtrală și un os lung, posibil de la un membru inferior.

Scheletul aparține unei femei cu vârsta cuprinsă între 30-40 de ani5. În groapă

au fost descoperite și o cană, două străchini și un fragment de vas grosier cu

brâu.

Depunere de craniu au fost descoperite la Babadag, Enisala, Bucu,

Garvăn. Cu excepția unei gropi de la Enisala, toate craniile din aceste situri au

fost descoperite fără mandibulă. Aceste cranii ar putea fi rezultate a unor

decapitări, întrucât în unele situri, de exemplu Enisala, Babadag au fost

descoperite cadavre fără cap.

În cadrul culturii Gava, schelete în conexiune anatomică s-au descoperit

în complexele Baciu, Nyregyhaza-Roszretszolo, Debrecen, ș.a.

În complexul de la Baciu a fost descoperită o groapă cu 2 defuncți aflați

în conexiune anatomică, în poziție chircită, ambii fiind copii cu vârsta între 5-

5 Brujako, I., Novițkii, E., Grădiștea Novoselskoe II (Satul Nou II)-un complex tracic la

Dunărea de Jos, Cercetări arheologice în aria nord-tracică 2, 1997, p. 113-168

Page 11: GAUDEAMUS. Alma Mater Crisiensis · 2018. 4. 18. · forme, astfel fiind găsite morminte cu unul sau mulți defuncți, cu sau fără inventar funerar, iar unii din ei posibil au

11

7 ani. Ambii erau depuși pe pe un strat ce conținea cenușă, câteva fragmente

ceramice, pietre, un zdrobitor și un fragment de vatră6.

Fig. 7 Baciu, gr. 9 (după Ailincăi 2015)

La Derbecen, în complexul 152 a fost descoperită o groapă în formă de

pâlnie, presupusă a fi o fântână sau un puț. Aceasta conținea oase de animale

mari, un craniu de câine și oase umane de la patru indivizi. Trei dintre schelete

erau depuse în poziție chircită, iar unul în poziție decubit dorsal. Unul dintre

indivizi era un copil cu vârsta cuprinsă între 4-5 ani7.

La Nyregyhaza, în gr 368, aflată la marginea așezării, au fost descoperite

două schelete de femei cu vârstă înaintată, ambele în poziție decubit dorsal.

Cadavrele erau depuse pe un strat de cenușă.

Fig. 8 Nyíregyháza–Roszrétszőlő, gr. 368 (după Ailincăi 2015)

6 Z. Kalmar, Contribuții la cunoașterea ritului funerar hallstattian, SCIVA 38, 2, 1987, p.166 7Ailincăi Sorin-Cristian, Trăind cu morții. Înmormântări în așezările de la începutul epocii

fierului între Balcani, Tisa și Nistru, Editura Academia Română, Cluj-Napoca. 2015, p. 46

Page 12: GAUDEAMUS. Alma Mater Crisiensis · 2018. 4. 18. · forme, astfel fiind găsite morminte cu unul sau mulți defuncți, cu sau fără inventar funerar, iar unii din ei posibil au

12

În cadrul acestei culturi, în câteva complexe s-au descoperit depuneri de

craniu, la Nyiregyhaza-Oros, iar în complexul de la Somotor a fost găsit un

defunct fără cap.

În cadrul culturii Saharna-Solonceni la Glinjeni au fost identificate un

număr mare de aglomerări compacte de oseminte și oase ale scheletor umane.

Complexele, în care au fost descoperite oseminte umane au fost numite de către

cercetători „aglomerații rituale de oseminte umane” și morminte8. Majoritatea

gropilor conțin resturi ale scheletului uman și fragmente ceramice. În tot acest

complex, 2 morminte sunt excepție. Unul în care se află scheletul unui individ

adult, în poziție chircită, fără craniu. Al doilea mormânt conținea două schelete

umane în conexiune anatomică, unul în poziție decubit dorsal, al doilea, în

poziție chircită.

Fig. 9, Glinjeni- La șanț, mormântul 2, gr. 84/ mormântul 3, gr. 89 (Desen după Ailincăi,

2015)

În complexul de la Saharna-Dealul Mănăstirii, secțiune 6, complexul 32

prezintă un caz deosebit. Aici a fost decoperit un schelet în conexiune

anatomică, depus pe partea dreaptă cu picioarele pliate în genunchi. În groapă

au mai fost identificate 68 fragmente ceramice de la mai multe categorii de

vase9. Lipsa unei porțiuni însemnate de frontal și existența unei fracturi

radiante par a fi indicii referitoare la cauza decesului.

8 N.V. Gol’ceva, M.T. Kasuba, Glinzeny II, Mnogoslojnyj pamjatnik Srednego Podnestrov’ja,

Tiraspol, 1995 9 Niculiță I., Nicic A., Practici funerare în situl din prima epocă a fierului de la Saharna-

Dealul Mănăstirii, Tyragetia, Arheologie. Istorie Antică, vol V [XX], nr. 1, 2011, pp. 225-227

Page 13: GAUDEAMUS. Alma Mater Crisiensis · 2018. 4. 18. · forme, astfel fiind găsite morminte cu unul sau mulți defuncți, cu sau fără inventar funerar, iar unii din ei posibil au

13

La Saharna Mică, în

complexul nr.1 într-o groapă

a fost descoperit un vas cu

paie, pleavă, de la care s-a

păstrat cenușa și boabe

carbonizate de grâu, iar

deasupra lor era depus un

craniu uman. În aceeași

groapă au fost identificate mai

multe fragmente ceramice10.

În incinta fortificată getică

de la Stolniceni au fost

descoperiți patru tumuli care

aveau, în total, 71 de defuncți.

În două morminte din tumulul

2, defuncții au fost depuși pe

o aglomerație de fragmente de lut galben, aparțind unei vetre, iar „în perimetrul

tumulului 3 au fost descoperite trei vetre, iar la baza tumulului 4, pe centru au

apărut două depuneri de fragmente de vatră, majoritatea dintre care erau cu

crusta întoarsă”11. Poziția defuncților variază, unii sunt depuși în poziție

decubit dorsal, alții în poziție chircită. Caz aparte îl prezintă tumulii 3 și 4, în

care defuncții sunt depuși sub formă circulară în jurul zonei unde era amplasată

vatra. În tumuli a fost descoperit și un bogat inventar funerar reprezentat prin

piese de harnașament, vârfuri de săgeți, fragmente de ustensile și de ceramică.

10 Niculiță, Zanoci, Arnăut, 2008 11 Arnăut. T., Naniu R., Vestigiile funerare getice de la Stolniceni (Raionul Hâncești,

Republica Moldova). Stadiu actual al cercetării, Archaelogy: making and practice. Studies in

honor of Mircea Babeș at this 70th aniversary, Pitești 2011

Fig. 10 Saharna Mică, complex nr.1 (după

Ailincăi)

Page 14: GAUDEAMUS. Alma Mater Crisiensis · 2018. 4. 18. · forme, astfel fiind găsite morminte cu unul sau mulți defuncți, cu sau fără inventar funerar, iar unii din ei posibil au

14

Fig. 10 Stolniceni, tumulul 4 (după Arnăut T., R. U. Naniu, 2011)

O posibilă interpretare a acestor înmormântări o prezintă Tudor Arnăut

acceptând existența unui sacrificiu sângeros, delimitând trei situații: sacrificii

umane prin dezmembrarea scheletului, decapitare sau depunerea anumitor

părți din oasele scheletului, sacrificarea soției la moartea soțului, sacrificiu de

fundare12. Ideea de sacrificiu uman se atestă și în operele populare specifice

spațiul nord-vest pontic. De exemplu, Mircea Eliade, în comentariul asupra

baladei Miorița în care compară mai multe exemple de tradiții arhaice ale

popoarelor din sud-estul Europei legate de obiceiul de a însufleți întemeierea

printr-o jertfă, de unde și concluzia despre memoria jertfei construcției

împărtășită în comunitățile umane, atestată și de sursele arheologice13.

Aceste sacrificii umane, probabil, nu erau consacrate unei anumite

zeități, ele puteau fi ucideri ritualice sau magice. Dar, ținând cont de scrierile

lui Herodot în care ritualul constă în trimiterea unui sol să comunice lui

Zamolxis mesajele pământenilor. În acest caz, sacrificiul uman reprezintă

comunicarea dintre credincioși și zeii lor, însoțit de banchetul ritualic, înălțare

12 Arnăut T., Spații Sacre și practici funerare din mileniul I a. Chr. în arealul carpato-

balcanic, Chișinău. 2014, p. 118 13 Ibidem, p. 131

Page 15: GAUDEAMUS. Alma Mater Crisiensis · 2018. 4. 18. · forme, astfel fiind găsite morminte cu unul sau mulți defuncți, cu sau fără inventar funerar, iar unii din ei posibil au

15

de rugăciuni, încântații și imnuri sacre, erau menite să dobândească bunăvoința

divinităților.

În concluzie, înmormântarea defuncților în cadrul comunității ar fi putut

fi impusă de faptul că nu există necropole sau de practicarea cultului

strămoșilor. Totodată, aceste înmormântări ar putea demonstra o viață

spirituală destul de bogată, iar înmormântările în interiorul comunității ar

prezenta anumite ritualuri consacrate zeilor pentru a obține bunăvoința lor, mai

ales în cazurile în care defunctul a murit din cauza unor lovituri produse

perimortem.

Bibliografie:

1. Ailincăi Sorin-Cristian, Trăind cu morții. Înmormântări în așezările de la începutul

epocii fierului între Balcani, Tisa și Nistru, Editura Academia Română, Cluj-Napoca.

2015

2. Arnăut. T., Naniu R., Vestigiile funerare getice de la Stolniceni (Raionul Hâncești,

Republica Moldova). Stadiu actual al cercetării, Archaelogy: making and practice.

Studies in honor of Mircea Babeș at this 70th aniversary, Pitești 2011

3. Arnăut T., Spații Sacre și practici funerare din mileniul I a. Chr. în arealul carpato-

balcanic, Chișinău. 2014

4. I. Niculiţă, A. Zanoci, T. Arnăut, Habitatul din mileniul I a.Chr. în regiunea

Nistrului Mijlociu. Siturile din zona Saharna, Biblioteca Tyragetia 18, Chişinău,

2008

5. Brujako, I., Novițkii, E., Grădiștea Novoselskoe II (Satul Nou II)-un complex tracic

la Dunărea de Jos, Cercetări arheologice în aria nord-tracică 2, 1997

6. Niculiță I., Nicic A., Practici funerare în situl din prima epocă a fierului de la

Saharna-Dealul Mănăstirii, Tyragetia, Arheologie. Istorie Antică, vol V [XX], nr. 1,

2011

7. V. Gol’ceva, M.T. Kasuba, Glinzeny II, Mnogoslojnyj pamjatnik Srednego

Podnestrov’ja, Tiraspol, 1995

8. Z. Kalmar, Contribuții la cunoașterea ritului funerar hallstattian, SCIVA 38, 2, 1987

Page 16: GAUDEAMUS. Alma Mater Crisiensis · 2018. 4. 18. · forme, astfel fiind găsite morminte cu unul sau mulți defuncți, cu sau fără inventar funerar, iar unii din ei posibil au

16


Recommended