+ All Categories
Home > Documents > ă Cole Brâncuş FFe ebracobra.rdsor.ro/files/revista/revista2009.pdf · orag. a de r. e scoa. t...

ă Cole Brâncuş FFe ebracobra.rdsor.ro/files/revista/revista2009.pdf · orag. a de r. e scoa. t...

Date post: 18-Jan-2021
Category:
Upload: others
View: 0 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
12
DIN C inaNr.9 - Martie Revistă de cu Colegiului Teh CUPRINS Şcoala în ha Adevărata s Locul lui Brâ Mărţişorul Bonjour la F Desenatorii Informatizar Paşaportul b Viziune asu Copilul dific Blogul ca fo Poezii, ghic Primul nuugurarea liceu e 2009 ultură si divertism hnic “Constantin aine de sărbătoa semnificaţie a op âncuşi în sculptu obiceiuri şi lege France la muncă rea bibliotecii biomtric pra liricii modern il şi educaţia lui. ormă de promova itori, desene. măr al reviste ului si a 125 de ment editată de C n Brâncuşi ” - Ora F are – interviu cu perelor lui Brânc ură. ende niste. are. i noastre a fos e ani de la naşt Consiliul Elevilor adea Fe directorul şcolii uşi st dedicat Zile erea lui CONS r ebr MOTO PORUN MUNCE elor şcolii, mar STANTIN BRÂN ra : « CREEAZĂ C NCEŞTE CA UN EŞTE CA UN RO rtie 2001, ocaz NCUŞI - patro CA UN ZEU ! N REGE ! OB ! » zionate de ani onul spiritual a C. BRÂNCUŞI iversarea a 35 l şcolii. 5 de ani de la
Transcript
Page 1: ă Cole Brâncuş FFe ebracobra.rdsor.ro/files/revista/revista2009.pdf · orag. a de r. e scoa. t şcoa. l achiz recep urmă fost o şcoli. i mod. e în am 12,00 cated geam meta proce

DIN C

inau

Nr.9 - Martie Revistă de cuColegiului Teh

CUPRINS

Şcoala în ha Adevărata s Locul lui Brâ Mărţişorul – Bonjour la F Desenatorii Informatizar Paşaportul b Viziune asu Copilul dific Blogul ca fo Poezii, ghic

Primul numugurarea liceu

e 2009

ultură si divertismhnic “Constantin

aine de sărbătoasemnificaţie a opâncuşi în sculptu– obiceiuri şi legeFrance la muncă rea bibliotecii biomtric pra liricii modernil şi educaţia lui.

ormă de promovaitori, desene.

măr al revisteului si a 125 de

ment editată de Cn Brâncuşi ” - Ora

F

are – interviu cu perelor lui Brâncură. ende

niste. are.

i noastre a fose ani de la naşt

Consiliul Eleviloradea

Fe

directorul şcolii uşi

st dedicat Zileerea lui CONS

r

ebr

MOTO PORUN MUNCE

elor şcolii, marSTANTIN BRÂN

ra

: « CREEAZĂ CNCEŞTE CA UNEŞTE CA UN RO

rtie 2001, ocazNCUŞI - patro

CA UN ZEU ! N REGE ! OB ! »

zionate de anionul spiritual a

C. BRÂNCUŞI

iversarea a 35l şcolii.

5 de ani de la

Page 2: ă Cole Brâncuş FFe ebracobra.rdsor.ro/files/revista/revista2009.pdf · orag. a de r. e scoa. t şcoa. l achiz recep urmă fost o şcoli. i mod. e în am 12,00 cated geam meta proce
Page 3: ă Cole Brâncuş FFe ebracobra.rdsor.ro/files/revista/revista2009.pdf · orag. a de r. e scoa. t şcoa. l achiz recep urmă fost o şcoli. i mod. e în am 12,00 cated geam meta proce

oraga

de rescoatşcoalachizrecepurmă

fost o

şcoliimodeîn am12,00catedgeammeta

proce

cu patenţam uurmaînvaţprofe

accenachizpsihocalcuecranprogrmatebiblio

sporicalita

distrucond

mar“C. sărb

anizate activitAceste zil

ealizări şi perta în evidenţala in ultimuziţiilor şi ptivitatea D-ătoarele întreb

T.A. : Văorientarea fin

M.C. : Îni, a fost uernizarea aspe

menajarea cu p00 lei, s-a dre, dulapuri muri termopanalice in valoar

T.A. : Cesul instructiv

M.C. : Avprofil tehnic, ţia noastră dinurmarit o eduarit stabilireaţarea eficentăesorului.

Pentru îmnt şi pe doziţionarea de ologie în valulatoare, douane pentru salram informatrial sportiv otecă 12,500

Toate acirea confortuativă a proces

T.A. : În ugeri şi acte

ducerea şcolii

3 rtie este “ZiuBrâncuşi”, câătoare şi timtaţi educativele devin un prspective. Intea câteva din pul an, 2008modernizării

-lui Directorbari: ă rugăm să nanciară în anu

n anul şcolar una de oriectului interioparchet a patr

achiziţionat totalizând 22

n la corpul B re de 7,500 leiCare au fosv-educativ ? vând în veder

procesul insn mai multe pucaţie centra

a nevoilor elă, pe schimb

mbunătăţirea potarea şcolii

material didloare de 16,0a laptopuri şia festivă şi s

tic pentru bibîn valoare dlei, scule pen

cestea aprecilui din şcoal

sului de invaţăciuda acestorde indiscipli?

ŞcoaInterviu

di

ua şcolii Colând şcoala îmmp de o săe-sportive. prilej de analierviul acesta prefacerile pri8, mai ales i ei. Am r, care ne-

ne prezentaţi pul 2008 ? 2008, politic

entare a foor al acesteiaru săli de clas

mobilier, m2,950 lei. Auin valoare dei. st măsurile

re faptul că sustructiv-educapuncte de vedata pe profesolevilor, am parea rolurilor

procesului edi şi moderndactic pentru000 lei, am i doua videopsala 15, s-a a

bliotecă în valde 11,700 lentru ateliere 1iem că vorla şi vor ducământ. r realizări, au ină. Ce măsu

ala în harealizat de elerectorul Coleg

egiului Tehnmbracă haine dăptamana su

iză şi un bilaîşi propune

in care a trecin domeniprofitat d

a răspuns

pe scurt care

ca financiară ondurilor sp, care a constsă in valoare dmese, scaunu fost monta

e 16,800 lei, u

care au viz

untem o şcoaativ se află

dere. Ca urmaor şi elev, apus accent pr elevului şi

ducativ am punizrea ei pru Cabinetul dachiziţonat 1

proiector, douachiziţionat uloare de 2,60

ei, cărţi pent6,000 lei. r contribui ce la ridicare

loc numeroauri a intreprin

aine de s

evul Toia Andrgiului Tehnic “

nic de

unt

anţ să

cut iul de la

e a

a pre tat de

ne, ate uşi

zat

ala în

are am pe a

us rin de 10 ua un 00, tru

la ea

se ns

puna cfiecmăclăfin

cor

sunSunacetima tuse

int

mâbucSărezmesă-muma

sărbatoarrei cu Dl Prof. M“C. Brâncuşi” O

M.C : nct de vederecelor vinovaţcare clădire.ăsuri de montădirile B şi C,nanciar.

T.A. : rpul profesora

M.C. : Ant pentru toţintem o şcoalaeste profile a

mpului în careutur elevilor acuvine patron

T.A. :ermediul revi

M.C. : ândri că aparţcura de prestmearga pe u

zultatele la eserii, examen-i îndemn să pult cu cât aceari eforturi fin

re Mihai Creţu, Oradea

În fiecare ane financiar, sei, se organizePentru o maitare a camere care s-au rid

Ce atenţie al şi elevii, ziAşa cum am i factorii din a cu profil deavem multe e trăim. Mobare loc în fiecnul nostru spi: Ce îndemistei şcolii ? Doresc să-i iin acestui Co

tigiu în cadruuzrmele foştilo

concursurile nul de bacalaupăstreze ordineastă nouă înfnanciare, aşa c

n se fac efore iau măsuri dează serviciui bună disciplelor de supra

dicat la 8,300

acordă condlelor şcolii ?mai subliniaşcoală un pr

e construcţii, altele, cerut

ilizarea noastcare an pentruritual Constan

mn adresaţi

ndemn pe toţolegiu care s-aul învaţamantuor elevi în ceşcolare, oli

ureat. Dorescnea, disciplinfaţisare a şcocum am arăta

Inteelev

rturi mari dinde sancţionareu pe şcoala înlinare am luaaveghere şi în

n e n at

lei în acest ann n

ducerea şcolii

at, zilele şcolirilej de bilanţdar alături de

te de nevoiletră, precum şu a cinsti cum

i,

ii ţ. e e şi

ntin Brâncuşim

elevilor prin

ţi elevii să fiea bucurat şi seului bihorean

eea ce privesteimpiadele pe

c de asemeneana, cu atât ma

i.

olii se face cu

n

e e

n. e e a

ai u

at şi mai sus.

erviu realizat dvul Toia Andre

de

Clasa a IX-a Cei C

Page 4: ă Cole Brâncuş FFe ebracobra.rdsor.ro/files/revista/revista2009.pdf · orag. a de r. e scoa. t şcoa. l achiz recep urmă fost o şcoli. i mod. e în am 12,00 cated geam meta proce

AD ELE LUI BRÂNCUŞI EVĂRUL DESPRE OPER  Am aflat de  la un doctor de 

aici, care acum este mort (a murit in 1999)  şi  care  a  locuit  lângă Tg.  Jiu, câteva  lucruri  despre  adevărata semnificație  a  operelor  marelui artist. Părinții săi au fost directori la şcolile  din  Tg.  Jiu:  cea  de  băieți  şi cea de fete. 

Tatăl  său, Matei  Stoicoiu,  a cumpăra it  o  casa  ch ar  în  Tg.  Jiu  ca să fie aproape de şcoală. 

Într‐o  vară,  când  se plimba prin parcul  de  la Tg.  Jiu  l‐a  întâlnit pe Brâncuşi în parc. Ei se cunoşteau  căci fuseseră colegi în clasele primare. 

L‐a  întrebat  de  ce  a  venit,  iar  el  a  spus  că  a  venit  ca  să cerceteze locul în parc, unde să amplaseze nişte monumente, care au  fost comandate  in memoria eroilor din primul război mondial. Apoi Mate i‐a spus că o să‐i facă cunoştință cu fiul său, doctorul de care  v‐a im  spus,  Traian  Sto coiu.  Astfel  că  atunci  când  Traian  l‐a cunoscut pe Brâncuşi, a rămas impresionat. 

e s c cTraian  ra  upărat  ând  îmi  povestea  cum  omuniştii  au schimbat adevăratele nume ale operelor lui Brâncuşi şi anume: 

‐  Nu  se  chema  “Coloana  infinitului”,  ci  “Coloana sacrificiului  infinit”  dat  de  eroii  nostri.  Pe  de  altă  parte,  daca numărați modulele din  care  este  alcătuită  coloana,  veți  obține un număr care reprezintă anul când a fost primul război mondial şi se termină cu o jumătate de modul, adică reprezintă jumătatea anului respectiv. 

‐ Al doilea monument, aşa cum l‐a conceput Brâncuşi, este o masă înconjurată de 12 scaune. Deci nu “Masa tacerii”, ci “Masa apostolilor neamului”, iar in mijloc s‐ar afla Isus Christos. Al treilea monument arata ca o poarta, dar nici pe departe nu este poarta. Deci nu se numeste “Poarta sarutului”, căci nu are legătură cu mem i r ioria ero lor, ci monumentul “Înt egiri  neamului”, deoarece fiecare stâlp este alcătuit din 4 stâlpi, uniți sus cu o grindă. 

m rSărutul  ai  înseamnă  unitate.  Deci  acestea  eprezintă  8 regiuni care trebuiau să se alipească patriei mame, Romania. 

Trebuie  să  ştie  lumea  ca  Brâncuşi  a  fost  un  sculptor simbolist.  Comuniştilor  nu  le‐au  plăcut  numele  date  de  Brâncuşi operelor lui. De atunci a ramas asa, iar romanii parcă sunt drogati, u vor sa schimbe nimic. Doctorul inainte de a muri, mi‐a spus să 

te lucruri pe care el le stia perfect. ntransmit in tara aces Cu stima, Liviu Pop 

Culese de elevii: Blăjan Alex si Varga Cristina  Cls a IX­a A 

LOCUL LUI BRÂNCUŞI IN SCULPTURĂ 

 Constantin Brâncuşi a eliberat sculptura de preponderența 

imitației  mecanice  a  naturii,a  refuzat  reprezentarea  figurativă  a realitații,  a  preconizat  exprimarea  esenței  lucrurilor,  a  vitalitații formei,  a  creat  unitatea  dintre  sensibil  si  spiritual.  În  opera  sa, Brâncuşi  a  oglindit  felul  de  a  gândi  lumea  țăranului  român.  Prin obârşia sa țărănească, şi‐a aflat rădăcinile adânci ale operei sale in tradițiile,  miturile  şi  funcția  magică  a  artei  populare  româneşti. Brâncuşi a relevat lumii occidentale dimensiunea sacră a realitații.  

Figura  centrală  în mişcarea  artistică moderna,  Constantin Brâncuşi  este  considerat  unul  dintre  cei  mai  marii  sculptori  ai secolului al XX‐lea. Sculpurile sale se remarcă prin eleganța formei 

şi  utilizarea  sensibilă  a materialelor,  combinând  simplitatea  artei populare  româneşti  cu  rafinamentul  avangardei  pariziene. Verticalitatea,  orizontalitatea,  greutatea,  densitatea  cât  şi  spațiul sunt  trăsăturile  caracteristice ale creației  lui Brâncuşi. Opera sa a influențat  profund  conceptul  modern  de  formă  în  sculptură, pictură şi desen.  

 În anul 1934, sculptorul Constantin Brâncuşi a  fost  invitat să  ridice  un monument  pentru  faptele  eroice  ale  gorjenilor  şi  cu deosebire,  a  rezistenței  populației  oraşului  Târgu‐Jiu,  din  timpul primului  Război  Mondial.  Artistul  dorise  din  totdeauna  „să  facă ceva pentu țară”, aşa încât a acceptat bucuros comanda, socotind‐o un  punct  culminant  în  cariera  sa.  Brâncuşi  a  avut  de  multe  ori intenția  să  ridice  monumente  de  for  public,  dar  cu  excepția ansamblului  de  la  Târgu‐Jiu,  nici  unul  din  proiectele  sale  nu  s‐a materializat. Unele proiecte au fost respinse chiar de comanditarii monumenteleor,  incapabili  să  le  ridice  la  înalțimea  concepției artistului. Tema „Coloanei infinite” l‐a obsedat de mult pe sculptor, care a cioplit‐o mai întai din lemn. Este o structură specială care se deosebeşte de  coloanele  clasice  cu  soclu  şi  capitel,  întrucât  ea nu are  nici  început  nici  sfârşit.  Este  alcătuită  dintr‐o  succesiune nesfârşită de module  identice  (triunchiuri de piramidă unite prin baza  mare),  cu  semimodule  la  capete.  Brâncuşi  a  hotărât  ca  la Târgu‐Jiu  o  „Coloană  infinită”  de  mari  dimensiuni  era  cel  mai potivit monument pentru comemorarea eroilor căzuți in război. 

    „Poarta  Sărutului”  care  se  află  amplasată  pe  aleea  de  la intrarea  din  parcul  oraşului,  este  dăltuită  din  piatră  poroasă extrasă  din  carierele  aflate  în  împrejurimi  fiind  alcătuită  din coloane  groase  paralelipipedice,  ce  spijină  o  arhitravă  cu dimensiuni mai mari decât ale coloanelor, având lățimea de 6,45m, înălțimea de 5,1m şi grosimea de 1,69m. Pe fețele fiecărei coloane se regăseşte simbolul sărutului, două jumătăți ale unui cerc, atât de  caracteristic  operei  lui  Constantin  Brâncuşi.  Arhitrava  are  de asemenea încrustat acest simbol, ca un fel de filigram. În plus tot în filigram se află încrustații ce aduc cu un fel de acoperiş al porții ca şi  când  poarta  ar  fi  acoperită  cu  şindrilă.  Bolta  porții  are  un ornament liniar delicat: este o continuitate de cercuri mici, iar mai sus are trei linii orizontale.  

„Masa tăcerii” ‐ Lucrată în calcar, reprezintă masa dinaintea confruntării  în  bătălii  la  care  urmează  să  participe  combatanții. Timpul  este  reprezentat  prin  dispunerea  circulară  a  celor  12 scaune – clepsidre – care măsoară timpul. Totul decurge în tăcere. 

  

Merce Cristian, cls X­B 

Page 5: ă Cole Brâncuş FFe ebracobra.rdsor.ro/files/revista/revista2009.pdf · orag. a de r. e scoa. t şcoa. l achiz recep urmă fost o şcoli. i mod. e în am 12,00 cated geam meta proce

ceades

ştie mar

romMâ

fundiprimtrifo

Ti

noştrnumeprimprim1 macâmpnaturconfeMartiînşira

Acare Tipulsociaavea 

Dfrumerau apoi 

PDochşi  rende mIuno 

Lde  codimin

Esărbăsau  lporumagățaMărțidrăgă

D366 doile  l

e semnica,  nimeeMulte 

tradițfără ni  nu

ficațieişorul, babele ărtişoruM l estnească câ are cărțişoarM ele  sță  roşuăvara ‐ li   cu 

a care cu patru foi, pradiția mărT țiri romani. Cuvele  popular  ala  zi  a  lui  măverii. La Romartie, luna carepului  şi  al  turrii. Pe  vremeaecționate  în  tie.  Mărțişoareate pe o ață.  Alte  surse  arăerau  atârnatl  de  monedăal.  Ele erau  p  uo vreme bunăDacii  credeauusețe  şi  prevpurtate pânăatârnate de crPrima  zi  a  prhia este o bătrnaşte de Muc

mar  zeiță Teea rde la romani şLa  sfârşitul  seopii,  fete  şi  bneața zilei de El era scos, în ătoare a primala  înflorirea  umbar,  trandaat  pe  ramurisorului vor  fiăstoşi, bogați şDupă unele trade zile, ar fi fola munte. Ase

M din  obiceițile  noastre  aconținut  şi, u‐şi  aminteştee au avut la înşi măcinicii. te o sărbătoarcelebrează vensunt  formatealb  ‐  roşu

  

e se adaugă apotcoavă, coşaişorului este ovântul ,,mărțisl  lunii martiemartie,  consima, începutul e purta numelrmelor,  zeu  ca  dacilor,  simtimpul  iernii ele  rau  atue n

ătau  că mărțise  de  fire  sub:  aur,  argint urtate pentr  uă.  u  ca  aceste vin  arsurile  dă  când  copaciirengile lor.  rimaverii  esteână zeiță agraenici,  pe 9 mrra Mater şi pşi cu Hera şi Aecolului  al  XIXbăieți,  fără  d1 martie, înainraport de zonaverii (Măciniunor  arbuşti afir,  păducel, rile  înflorite. i  sănătoşi şi  fşi norocoşi, feadiții, firul Măst tors de Babemenea Ursito

M

urile  şi au  rămas cel  mai e  sau  nu nceputuri 

e specific nirea primaverîn  mod  tradisemnifică  ialte simboluri ar, inimă o moştenire dor" are origin.  Sărbătoarea iderată  ca  panului nou sele zeului Martcare  personifimbolurile  prişi  se  purtau nci  pietricele 

soarele  constabțiri  de  lână, sau  bronz  in

u  oa  avea  n ro

amulete  addin  cauza  soai  ncepeau  săî  

e  ziua  Babei ară, care moarartie. Dochia poate fi asociaArtemis de la gX‐lea Martişordeosebire,  de nte de răsărituna etnograficăici, Florii, Paştşi  pomi  frucvişin,  zarzăr,Se  credea 

frumoşi ca  floeriți de boli şi dărțişorului, funba Dochia în tioarelor  care  to

MĂRȚIŞOR, BA obiceiuri

rii.  ițional  dintr‐oarna  şi  albulale norocului

de la strămoşini latine şi estelui  are  loc  în

prima  lună  ae sărbătorea late, ocrotitor aca  renaştereaimăverii  eraudoar  după  1albe  şi  roşi

au  în monedenegru  cu  albndica  statutuoc  şi  pentru  a

uc  fertilitaterelui.  Acesteaînflorească 

Dochia.  Bab

ş

are de 1 martieaduce aminteată cu Diana şgreci. rul  era  primitla  părinți  înul soarelui. ă, la o anumităte, Arminden)ctiferi  (măceş,  cireş  etc)  şcă  purtătoririle, plăcuți şde deochi. nie de 365 sauimp ce urca cuorc  firul  vieții

ABE şi MĂCINIi şi legendă  

o l : 

i e n a a l a u 1 i 

e . l a 

e, a i 

a e e i 

t n 

ă ) , i i i 

u u i 

copinaşt

alte 

Muclor în

CfiecaBuco

Mopt (înduMăci

Fantrogeommarcador

DA găzile îrănitînvesrăsăr

Cimacunul sau ceste Albuprim

Itradi1 ma2 ma(bab3 ma(bab

Caşa vanot9 maCumaşa vDacăcă iaApril

CI, 

lului  la terea

  naş anului ag

De  la  romani popoare din c9 martie  esteenici din Calen Cetatea SevaCa aliment rituare  an  în  ziuovina, BasarabMăcinicii sunt(8) sau cerc, c

 lcită cu miereinici. Forma  cifrei opomorf  şi morfe,  sunt  scau,  prin  subrat al Anului NDrumul lui a dsit castelul zmîntregi până ct,  tânărul  eliselind  şi  bucureau flori albeCând  ultima culată, muri.  Dalb  şi  unul  rcelor apropiațfrumos,  ami

ul  simbolizeazma floare a primIată câteva semiția populară:artie: baba de artie: baba de a muncii de vaartie: baba de a culesului) Cum vor fi celvor fi şi cele trimpuri. artie: mucenic e vremea în 9va fi timp de 4ă în ziua de Murna va continulie). 

ere,  Dochia grar. şi  aromâni,  o

centrul şi sud‐e data de  cele

indarul Biser castiei.  ual, Măcinicii ua  de  9  Marbia, Banat. t figurine modopt, uns cu me   a sşi  cu dao  

opt,  repreza  colăceilor

supraviețuiri bstituție,  moaNou Agrar.  durat 3 anotimmeului şi au încând zmeul fu beră  Soareleurând  lumea. e, ghioceii, vespicatură  de  sDe  atunci  tineroşu. Ei  le  ofeți. Roşul înseaintind  de  culză  sănătateamaverii.  mnificații ale z

primăvară (bavară ară) toamnă 

e 3 zile, rei 

cii 9 martie, 0 de zile. ucenici va înghua până în i z u

toarce  firul 

obiceiul  a  fostestul Europeibrare ale  celocesc, jertfiți p

se împart şi stie  în  Munte

delate din aluamiere şi nucă, sde miez de n 

zentare  plastr,  reprezentale  jertfelorartea  şi  rena

mpuri: vara, tonceput  lupta.  doborât. Slăb.  Acesta  se 

ePe  când  actitorii primăvsânge  se  scuerii  împletes  ră  fetelor pe 

c

amnă dragosteloarea  sângea  şi  puritate

zilelor din ma

aba semănatu

heța şi va fi friua de Sfântul G

Prof. 

primaverii,  la

t preluat  şi  de. or 40 de Sfințentru credința

unt mâncați înenia,  Moldova

at, în forma desau fiert în apăucă    iua dîn z e

tică  a  zeulutare  a  zeițer  umane  careaşterea  zeulu

oamna şi iarnaS‐au înfruntabit de puteri şridică  pe  ceasta  se  topeaverii.  rse  în  zăpadadoi  ciucuraşicare  le  iubese pentru tot celui  voiniculuia  ghiocelului

artie, în 

ului) 

ți a 

n a, 

e ă e 

ui ei e ui 

a. at şi r a, 

a i: c e i. i, 

ig, este semn Gheorghe (23 

Ing. Pop Elen

  aa 

Page 6: ă Cole Brâncuş FFe ebracobra.rdsor.ro/files/revista/revista2009.pdf · orag. a de r. e scoa. t şcoa. l achiz recep urmă fost o şcoli. i mod. e în am 12,00 cated geam meta proce

Bonjour la France! 

cia  resct  în aamul „

În  primc

rumarț IoanÎnainteGal  Lian

entru a doua oară am salutat prezența tinerilor francezi la C.T.  “Constantin  Brâncuşi”.  Aceştia  fac  parte  din  „Association Ouvrière  des Compagnons du Devoir‐France”  care  efectuează 

uceni pectiv  schimbul  de  experiență  in  diferite  țări.  După  un  prim conta nul şcolar 2007‐2008 în urma unui contract de parteneriat  în progr Leonardo da Vinci” aprobat de d‐l director Crețu Mihai, un alt grup de 20 de ucenici au sosit în luna noiembrie 2008. 

a  etapă  din  perioada  de  3  saptamâni  aceştia  au  efectuat  în colaborare  u elevii de la SAM o jardinieră în fața şcolii. Au urmat două săptămâni de practică pe şantierul C.I.A.C. cu sprijinul şi  înd ea d‐lui directir Crețu Mihai,  a d‐nei directaore adj.,  ing. Tabacu Aurora  şi  a domnilor maiştri Droj Laurențiu  şi Negru  şi a elevului Bac Sabin Călin din cls. a XIII‐a A SAM.  

a de  începerea activităților  comune,  tinerii  francezi au urmat un curs  intens de  limba română susținut de d‐na prof.  a,  având  astfel  posibilitatea  să  dobândească  noțiuni  de  bază  în  limba  română  precum  şi  cunoaşterea  istoriei civilizației  şi  culturii  poporului  român.  De  asemenea  aceştia  au  participat  la  ore  de  specialitate  alături  de  cls.  a  XIII‐a  A, îndrumat de d‐na prof. Gale Monica. Ucenicii  francezi  au  efectuat  în  comun  cu  elevii  români desene  tehnice,  o bună ocazie pentru aceştia din urmă de a‐şi aplica şi exersa cunoştințele în limba franceză. Vizita de lucru la fabrica de cărămizi şi B.C.A. SC Simcor Oradea a permis cunoaşterea tehnologiilor de fabricație folosite la noi.  

În timpul liber programul de activitate a fost bogat şi diversificat având ca traducători pe d‐nele prof. Gal Liana şi Dragian Ana, ocazie cu care s‐a vizitat oraşul, monumente reprezentative, şantiere, cetatea, complexele comerciale, Băile Felix, a căror celeb jritate a a uns şi în Franța. Cu participarea d‐nei dir. Tabacu Aurora, d‐nei prof. Rus Georgeta şi a unor elevi din cls. a Xa A s‐a efectuat o excursie interesantă la Peştera Urşilor, a cărui unicitate şi splendoare a trezit admirația tutror. 

Seratele  culturale  organizate  de  d‐na  dir.  Tabacu  Aurora,  d‐nele  prof.  Iova  Ana‐Maria,  Gale  monica,  Pop  Elena  s‐au bucurat  de mult  succes.  Elevii  francezi  au  putut  admira  icoanele  expuse de  eleva  Ştefan  Ioana,  reproduceri  din  operele  lui Brâncuşi ale elevei Şandro Delia, costume populare şi ceramică. În aceleaşi timp au făcut cunoştință cu tradițiile şi obiceiurile din România. Mult gustat la propriu şi figurat a fost tortul sub forma Franței cu turnul Eiffel oferit de d‐a prof. Rus Georgeta. S‐a dansat pe muzică populară şi cu siguranță ritmul şi vivacitatea specific romââneşti, vor ajunge şi în Franța.  

Sperăm că în anii următori acest mesaj de colaborare şi prietenie să fie trnasmis personal de către elevii colegiului nostru când vor pleca la rândul lor să ne reprezinte în Franța.  

A bientôt !  Rusu Tiberiu, 12B 

 Blogul, cea mai eficientă formă de promovare

Prof. R. Nemeth

logul  este  forma  modernă  a  clasicului  jurnal  personal, adaptată online‐ului.  Este show‐ul moderat de tine, este ziarul  editat  de  tine,  este  emisiunea  în  care  prezinți 

punctul tău de vedere, iar spectatorii îți comentează ideile.  Blogul este o pagină de web, unde se aduc regulat noi informații. 

Cele  mai  proaspete  articole  se  află  în  partea  de  sus  a  paginii. Vizitatorii  pot  comenta,  pot  lăsa  linkuri  sau  îți  pot  trimite comentariile lor. Tu hotărăşti dacă oferi sau nu dreptul la replică. Un blog este definit de  tema sa şi de autor.  În comparație cu site‐urile obişnuite, blog‐ul a pus foarte mult accent pe experiențele personale ale  persoanei  care  scrie  în  el.  Există  multe  tipuri  de  bloguri: personal, de afaceri, fotoblog samd. Blogurile permit si relaționarea celor  cu  interese  comune  prin  adăugarea  unei  liste  de  prieteni, permițând astfel cititorilor sa descopere pagini asemănătoare cu cea curentă sau pur şi simplu să afle care sunt gusturile autorului. 

De când au fost lansate primele bloguri, acestea au remodelat fața actuală a Internetului, au avut impact în lumea politicii, au schimbat conceptul de jurnalism şi au oferit un glas gândurilor utilizatorilor şi posibilitatea  ca  aceştia  să  intre  în  legătura  unii  cu  alții.  Este  de departe mijlocul de comunicare care poate fi cel mai puțin suspectat de subiectivism. 

 Brâncuşi dă tonul la bloguri 

 Ne  mândrim  cu  Laurentiu  Balaban  (www.oradeanul.com), 

absolvent  al  şcolii  noastre  care  este  recunoscut    primul  dintre orădeni într‐un clasament al www.zelist.ro , cel mai autorizat motor de interogare si statistică pentru bloguri din România. Recent, acesta a acordat un interviu ziarului Adevărul, în care puteți afla mai multe despre el dar şi despre viața de bloger(articolul preluat pe pagina lui dar si a şcolii, la zona „news” – da, suntem prima şcoală cu blog ☺ ). 

Am  încurajat  elevii  fiecărei  clase  cu  care  lucrez  să  îşi  creeze un blog,  observând  ca  genul  acesta  de  manipulare  a  informației  este pentru  ei  mai  captivant,  dar  şi  pentru  că  în  timp  îşi  dezvoltă cursivitatea  exprimării,  acuratețea  scrisului  şi  deprind  normele standard de redactare, ajutați de platforma pusă gratuit la dispoziția lor  de  către  marii  dezvoltatori  de  blog(www.blogger.com , www.wordpress.com ) dar  şi  de articolele  citite  la  ceilalți blogeri, unii ajunşi notorietăți ale online‐ului. 

Între elevii de acum se remarcă cei din clasa XII B, care se află toți în  primii  1000  ai  clasamentului  național,  care  totalizează  pe  puțin 40.000 de poziții. Blogul şcolii este www.stiu.info şi de acolo puteți ajunge  la  toți  cei  care  au  deja.  Primul  care  a  luat  în  serios  acest instrument de promovare este Rusu Tibi din 12B, care îşi publică nu doar gândurile, dar şi melodiile compuse de el pe www.oraselul.info

P

 B

Page 7: ă Cole Brâncuş FFe ebracobra.rdsor.ro/files/revista/revista2009.pdf · orag. a de r. e scoa. t şcoa. l achiz recep urmă fost o şcoli. i mod. e în am 12,00 cated geam meta proce

inforutilizşcoliibiblio

biblio

indifeDatoruşor cititoAvânbiblio

 

maționale  cazatorilor  ce  fai noas re bent eoteq. Este  simplu otecari dornicAcesta  ge

erent  de  dimrită volumulude generat raori. nd o interfață poteq este o ad

Labiş, vL‐am  d

dorinței decu  dragostaltădată, a

Era atâDar cre

Stindard aromâni, diromâna.  

Dacă daceleaşi co

A fost pdoar “douălumina unu

A last îNu îl vo

INFORMATIZ

î

are  extind ac  parte  din  seficiază de un

de  utilizatci să‐şi uşurezeestionează  rmensiune  şi  nui mare de  infapoarte cu de

prietenoasă şievărată relaxa

venit prea târzidescoperit  în  ane a astâmpăra fte,  cu  înțelegerrzând odată cu ât de frumos, deedința sa a fostal generației  salin frumosul târg

estinul său ar fioordonate cu cepoate prea cuteăzeci de ani si îui alt Luceafar :n urma sa operoi uita niciodată

AREA BIBLIO

În epocao  cultură  a cultură  a  eleînceput  inbibliotecilor, conectarea  încă  peste tradițională  îsuprapună electronică  iacontribuie transformareaclasice  într‐uDin  acestbibliotecile  tiadevărate ariile  de  csegmentul  vizn  emen a pas e r

t,  fiind  rop ie munca. esursele  u

 n

numărul  de formații stocaetalii precise d

i intuitivă lucrare, deoarece 

u, plecat prea dnii  tinereții mefoamea familieire,  uneori  cu  liel, în credința se curajos acest tt zădărnicită dele, venit de pe g al bălinilor, N

i fost mai blândele eminescieneezător, prea îndîncă unul “. No: tânărul Labiş. ra unui luptătoră, născut şi plec

TECILOR – AJBibliotec

a trecerii de lahârtiei,  la  oectronicii,  s‐anformatizareaurmată  de

n  rețele,  astfebiblioteca

începe  să  sebiblioteca

ar  aceasta  săla

a  biblioteciuna  virtualăt  momentind  să  devină

centrecercetare  alezat.  Bibliotecarogram numit

iect t  pentra u

nei  biblioteccărți  deținutte, este foartedespre cărți ş

rul cu nu necesită 

Cuvdevreme… ele  fiind  profuni sale, tatăl poeinişte,  plimbânsa într‐o viață ntânăr atins de are realitățile noimeleagurile  “dNicolae Labiş (N

d cu el, am fi văz. drăzneț şi într‐oua societate, pr r : a ars de viu pcat înainte de a 

UTOR SUBSTAcar: Florica Ro

 a o a a e l a e a ă a i ă. t, ă e e a t 

i t. e i 

cunoCataldeoautiliz

cu o prog

cititodeoacăutasituabibliinforcărțiDacfoa

pe orcă  foacestDe aprogacelaîmprca  şisufic

vânt pentrnd  impresionattului a sacrificandu‐mă  prin  frunoua mai bună, ripa genialitățiii societăți, caredulcii” Moldove,Nelu cum îl alin

zut poate şi astă

o dimineață nefrea dură, prea b

ână la cerumă naste. 

ri. 

ANȚIAL PENToibu 

oştințe amănulogarea cărțiloarece biblioteqzator a moduluPentru ca mumultitudine dgram adecvat sCând avem nor  este  foartarece  este  diare  şi  afişareație,  nu  existoteq,  fiind  prmații  desprelor. că se doreşte crte accesibilă,

mail unei Programul u

rice tip de calcoloseşte cititort program, acceea, trebuie gram,  munca aşi  timp,  mai rumut şi alte hi  cum  mi‐aş  ccient să caut ti

ru Labiş tă  de  durerea  dat cea mai fragiumusețea  suflemai demnă. i, asemeni lui Eme era departe d,  leagăn al  “sosnta familia) a st

ăzi în Labiş un n

fastă de decembbrutală, mincin

TRU CITITORU

nțite în utilizaor şi a cititorilq permite persui de lucru în unca să nu fiede teme care pstării de spiritevoie de inforte  simplu  şsponibilă  o  ge  a  rezultatelotă  un  mod puse  la  dispoe  inventar,  s

contactarea un, permițând trsingure sau mutilizează celeculator şi un ar de cod de bctivitatea de bsă recunosc cmea  a  devencaptivantă.  Ghârtii! A găsi citi  e‐mailul, tlul cărții. Într

din  ochii  copilulă vietate a pădetului  său,  de  a

minescu, încât ne lumea în caresirii” pe  lume atrălucit asemen

nou Eminescu, c

brie “pasărea cunoasă şi răzbun

UL DE AZI 

area calculatorlor este o activsonalizarea deprogram.  plictisitoare, pot fi alese pent a fiecăruia. rmații despre i  comod  de gamă  largă  dor.  Când  trebmai  simplu oziție  rapoarstarea  cititori

nui cititor, operimiterea de mmai multor pere mai noi tehnaspect foarte ibare. După fambibliotecar devcă, de când amnit  mult  mai Gata  cu  dosao carte e floardacă  nu,  chiar‐un cuvânt: S

ului,  atunci,  cândurii : o caprioaadoleşcent  pur 

nu puteai să nue credea cu adeal  celor mai  rednea unei comete

căci spiritul său

u clonț de rubinătoare a stins p

Prof. Io

rului. vitate simplă e către 

biblioteq vinentru a avea un

o carte sau unîntrebuințat

de  opțiuni  debuie  predată  odecât  mediute  care  oferăilor  şi  starea

erațiunea estemesaje prin e‐rsoane nologii, ruleazăimportant estemiliarizarea cuvine o plăcerem instalat aceseficientă  şi  înarele,  fişele  dere la ureche. Ear  mai  uşor.  ESuper!

e n 

n t, e o ul ă a 

ă e u e. st n e E E 

nd,  în  numele ară. L‐am citit 

vat, şi  nevino

‐l iubeşti. evărat poetul. dutabili artişti e în literatura 

u creator avea 

n” l‐a răpus la prea devreme 

ova Ana­Maria

 

Page 8: ă Cole Brâncuş FFe ebracobra.rdsor.ro/files/revista/revista2009.pdf · orag. a de r. e scoa. t şcoa. l achiz recep urmă fost o şcoli. i mod. e în am 12,00 cated geam meta proce

BANC 1.Şefu‐Faci tincet!‐Da,ob 2.Prof Elev.‐ Profe Elev.‐ 3.Bula‐Tată,‐Pastrsă iți lse cul‐Ce ai‐Un b 4.Prof‐Copii‐Ce ne‐Carn‐Brav‐Ce ne La ca‐Teme 5.Învă‐Copii Răspu‐Pai:p‐BinLa c

e   a‐ Bufn

GHIC 1.E o fNebunGlumeŞi de f(Onea 2.BlonFace gÎn oreDar p(Firez 3.ToaDiscuCu tovIancu(Țenț 

t4.As aTot mPe bPe n

ăic

(Mora 5.ToaPe toțCu toț

CURI 

ul ii spune angajtotul atat de incFaci vre‐un lucbosesc repede! 

fesor.‐Ce studie‐Geografia esor.‐Poți să‐mi‐La pagina 70…

a era cu tatal lu, uite, mi‐a cazurează‐l şi disearlase ceva in loculcă. A doua zi ta găsit sub pernăilet cu ,,Mai înce

fesoara la şcoali,să vă pun câtee dă nouă porcue! vo! e dă nouă vaca?are Bulă: e pentru acasă 

ățătoarea: i,enumerați niştunde Bulă: porcuşorrr,căprBulă,dar nu maare Bulă: a,vevera… 

CITORI CU, CO

fată petrecăreanatică,glumeațăeşte şi te amuzafete face bâză a Georgiana) 

ndă,cu sprâncenglume nesăratee pare liniştiauzele o cam

tă  ag

zar Florina) 

ată ora el glumetă şi se prosteştvaraşii de prost,Beni şi Florin ț Dan) 

a‐i ea,asta‐i ea, mereu face ce vr

eştieți ii cucer eci unul nu‐l iubear Lavinia) 

ată ziua ea vorbeți ii îndrăgeşte! ții o iubim, 

jatului: cet!Gândesti încru repede? 

ezi acolo? 

pui unde se a s f… 

i la piața.La un ut un dinte! ră il pui sub perul lui. Zis şi făcuatăl îl întreabă: ă puiule? earcă”! 

lă lava 

 ora de bioîntrebări: 

l

ul? 

te animale! 

rițăăă,văcuțăăă…ai zi aşa cu dimi

OLEGII DIN CL

ața ă! a 

ne tatuate . 

gită 

şte, te, tii 

ea, e eşte!  

eşte, 

cet,vorbeşti inc

flă Brazilia? 

momendat ii ca

rnă, să vină Zânut. Pune dintele

ogie: 

… inutive! 

LS. a ­X­ a A 

et,te mişti 

ade un dinte

a Măseluța 

e sub pernă si 

Că(Co 6.CEstÎn a BL( u ­Te­Ilu   Un

AmSenCarReu

A aE uCu Se 

ZileDoPotÎnc

UnSinCarE‐o

UnLucDaSig

ÎntoMăCânCân

ȘtieOriDe Nu

ÎnsNuE nCa 

Mi‐SenCarPrie

 ne face să zâmorcea Diana) 

Colegul nostru cte foarte isteț…ore el vorbeşteascultat încremuzle Florin) 

ext:Amărioarei Coustraţie: Ţenţ Dan

n prieten 

m știut ca exista ntimentul prețiosre a pierit din toțiușindu‐i a‐ntrista.

avea încredere un lucru ce se pierdun pas ratat din pofilește ca un crin

ele trec cuprinzânar un singur aprigt din nou a câștigacrederea cuiva? 

 răspuns există nuncera prietenie, re nu stă din bețieo comoară dac‐o a

 prieten sincer spucruri bune despre ca îl voi supăra gur el mă va ierta.

otdeauna‐i lângă ă ascultă si‐nțelegnd sunt trist, e trisnd eu râd şi el e ve

e totul despre minice‐i rău si orice‐i bbârfit el nu se ținmai adevărul spu

să o prietenie ‐i compusă doar dnevoie şi de minesă fac aceleași luc

‐am dat seama cantimentul prețiosre n‐a pierit din toetenia. Încă trăieș

bim! 

creț, … e, meneşte 

osmina(10A) n(10A) 

i. 

de. plin n. 

d g gând: a 

umai: 

e; ai. 

une mine. 

 

mine ge. st şi el, esel. 

ne bine. ne, ne. 

dintr‐unul. 

cruri. 

a trăiește 

oți: ște. 

Po

Ilustratie

oezie: Rusu Tiberiu

e: Negrea Daniela(

u(12B) – Un priete

(10A) –„ Întâlnirea

a” 

Page 9: ă Cole Brâncuş FFe ebracobra.rdsor.ro/files/revista/revista2009.pdf · orag. a de r. e scoa. t şcoa. l achiz recep urmă fost o şcoli. i mod. e în am 12,00 cated geam meta proce

Paşaportul biometric 

Ce este paşaportul biometric Paşaportul biometric e un act de identitate format

dintr-o combinaţie de hârtie şi componente electronice. Informaţia e stocată pe un cip RFID (Radio-frequency identification – o metodă automată de identificare, care stochează şi transmite informaţiile ). Pasaportul conţine un cip non-contact, care asigură integritatea paşaportului şi a datelor biometrice. Standardul biometric folosit pentru acest tip de identificare e format din recunoaşterea facială, recunoaşterea amprentelor şi a irisului.

Numai imaginea digitală ( in format JPEG sau JPEG2000 ) e stocată pe cip. Comparaţia datelor biometrice are loc în afara paşaportului cu ajutorul unui sistem de “graniţe” electronice ( e-border ). Acest sistem e format dintr-o bază de date şi un scaner. Scaner-ul preia informaţia emisă de paşaport, care e comparată cu cea din baza de date. Pentru stocarea datelor pe cipul non-contact e necesară o memorie EEPROM (Electrically Erasable Programmable Read-Only Memory ) de 32 de kilobiti.

Opoziţie şi proteste Există grupuri care protestează împotriva

paşaporturilor biometrice, deoarece încă nu se ştie exact care va fi conţinutul final al cipului şi felul în care va afecta libertăţile civile. Cea mai mare problemă e cea a transferului wirelles de date, care are loc între cip şi e-border şi se poate transforma într-o vulnerabilitate majoră.

Dacă datele personale şi numărul paşaportului de pe cip nu sunt criptate, informaţia poate ajunge în mâini străine. Pentru a preveni citirea neautorizată, în America, pe lângă criptarea datelor, se mai foloseşte şi o ţesătură metalică, inserată în coperta paşaportului.. Noile paşapoarte pot fi falsificate în continuare, asemenea celor vechi, iar modelele actuale pot fi folosite şi în alte scopuri, mult mai grave decât furtul de identitate.

Metode de protecţie Paşapoartele biometrice recente sunt dotate cu un set de protecţii standard pentru a evita atacurile. Aceste protecţii sunt:

• Control de bază al accesului: adică cipul trebuie să fie activat prin folosirea zonei destinate citirii de pe paşaport.  

• Numărul  aleatoriu  de  identificare:  numărul  paşaportului  e aleatoriu până în clipa în care cipul e citit e activat de către scaner. 

• Autentificarea activă: cipul conține o cheie numerică privată care nu  poate  fi  citită  sau  copiată,  dar  a  cărei  existență  poate  fi confirmată ( pentru a împiedica clonarea ). 

• Control  extins  al  accesului:  scanerul  trebuie  să  se  autentifice folosind  un  certificat  de  criptare,  pentru  a  putea  accesa  datele biometrice. Acest nivel de protecție e cel mai sigur, dar e  întâlnit foarte rar.  

Paşaport spre iad? 

Există multe articole pe internet care dezbat această problemă – adică faptul că paşapoartele bionice ar fi semnul despre care vorbeşte cartea Apocalipsa din Biblie – dar scopul articolului de faţă enu este acesta, ci are un caracter pur informativ. Nu am de gând să lămuresc problema legată de Biblie, deoarece fiecare om crede ce vrea şi ce ii place. Nu vreau ca revista şcolii să se transforme într-o revistă propagandistă, de aceea m-am limitat la partea tehnică ale acestor dispozitive minuscule: paşapoartele biometrice.

Rusu Tiberiu, cl. a XII-a B

 

ISTORIA PARFUMULUI De  ce  este  împortant  parfumul?  Pentru  că  în  ziua  de  azi 

mirosul personal are o tot mai mare semnificație. Cum vorbim, cum ne  îmbrăcăm,  chiar  şi  tunsoarea  sunt  semnale  spre  cei  cu  care intrăm  in  contact.  Semnale  despre  modul  în  care  am  dori  să  fim percepuți.  Ele  transmit  celorlalți    câteva  informatii  despre  noi. Despre felul nostru de‐a fi. Dar de multe ori, aceste semnale sunt fie îndepărtate,  fie eronate. Cei cărora le sunt adresate, deseori nu au timp decât pentru ,,prima impresie”. Astfel siguranța de sine poate fi  doar  timiditate,  amabilitatee,  fals  interpretate  ca  prietenie,  etc. ,,Si  ce s‐i  cu  asta?,  veti  spune  ”Ei  bine,  am  să  vă  pun  un  secret: parfumul poate fi micul ,,atu” care să descopere lucrurile nespuse. 

Simțul  olfactiv(mirosul)  este  cel  mai  puțin  ințeles,  cel  mai neglijat,  dar  şi  cel  mai  surprinzător  dintre  simțuri.  De  obicei parfumul  lucrează  in  două  direcții  opuse:  spre  exterior  sugerând caracterul  persoanei  respective:sunt  mândru  de  mine…sunt sensibil  îmi place  luxul nu‐mi pasă părerea  lumii sunt puternică o părere  bună  despre  mine;  şi  spre  interior,  influențând  propriile trăiri şi chiar starea de spirit. 

Interesant este că în ultimii ani s‐a acordat o atenție ştiințifică acestor influente benefice. Care a fost concluzia? Să vă spun acum? Concluzia  cercetării  lor  a  fost  că,  in  funcție  de  subiect,  acelaşi parfu a  m  po te  avea  impact  pozitiv  sau  negativ. Doar  opt  stări sufleteşti influențate de parfum, pot fi descifrate riguros. 

Patru  sunt  pozitive:  stimularea,  relaxarea,  senzualitatea  şi mulțumirea,  dar  patru  sunt  negative:  iritarea,  stresul,  depresia  şi antipatia. 

Elev:Amărioarei Cosmina Clasa:a­X­a   A 

Page 10: ă Cole Brâncuş FFe ebracobra.rdsor.ro/files/revista/revista2009.pdf · orag. a de r. e scoa. t şcoa. l achiz recep urmă fost o şcoli. i mod. e în am 12,00 cated geam meta proce

VIZIUNE ASUPRA LIRICII MODERNISTE

irica interbelică se constituie într-o perioadă de mare diversitate atât în ceea ce priveşte temele şi motivele poetice abordate, cât şi în privinţa limbajului şi a

noutăţii unor formule estetice. Acestei perioade îi este specific modernismul, deşi ea a

conservat şi mai vechea direcţie, tradiţionalistă, a liricii româneşti, diversificată însă prin apariţia unor teme literare noi şi manifestată, în principal, prin linia ortodoxistă imprimată de revista Gândirea şi de articolul-program Sensul tradiţiei, al lui Nichifor Crainic. Desigur avangarda şi simbolismul îşi fac şi ele simţită prezenţa, dar în mai mică măsură. Punând accentul pe poezia modernistă, vorbim, în principal despre trei reprezentanţi extrem de cunoscuţi: Ioan Barbu, Tudor Arghezi şi Lucian Blaga.

Un poet ca Ion Barbu, a ilustrat un gen de poezie ermetică, pură, cultivat printre alţii şi de francezul Stéphane Mallarmé, a cărui lirică se caracterizează prin violentarea sintaxei, vocabular compozit, aluzii erudite. Ermetismul lui Barbu presupune un imaginar poetic caracterizat atât de folosirea unor simboluri încifrate, cât şi de prezenţa unor sintaxe poetice aparte, reprezentată în special prin elipse şi dislocări topice, dar şi prin imagini intelectuale, abstracte şi vocabular neologic.

El consideră poezia un „nadir latent”, un adânc în care se oglindeşte zenitul, aşa cum ilustrează în arta poetică „Din ceas, dedus…”. Iată cum priveşte Ion Barbu treptele cunoaşterii în „Ritmuri pentru nunţile necesare”: „Roata Venirii / Inimii,Roata Capului/ Mercur / În topire, de azur, / Roata Soarelui / Marelui.” Roata Venirii reprezintă cunoaşterea elementară, prin simţuri, a lui Mercur, cunoaşterea raţională, iar a Soarelui, cunoaşterea poetică. Trecerea nu se poate face decât gradat. Dar mai există şi o altă lume, increatul, eternul, o stare de graţie a cărei echivalenţă ar putea fi harul arghezian. Increatul conţine în sine toate posibilităţile, asemeni aleph-ului din povestirea lui Jorge Luis Borges, dar în stare latentă, embrionară, amorfă, „existenţa inexistenţei”.

În cazul lui Tudor Arghezi se poate vorbi despre o poezie a „dramelor metafizice” şi despre o estetică a urâtului, ultima avându-şi sursa în concepţia baudelariană asupra poeziei.

Arghezi susţine în principal importanţa meşteşugului literar ce trebuie să modeleze inspiraţia, profesionalizarea scriitorului, abandonarea anecdoticii, căutarea expresivităţii limbajului poetic, care trebuie să fie altul decât simpla şi banala notaţia amatoristică. El vede poezia ca pe un joc superior, care menţine trează ingeniozitatea.

Volumul „Flori de mucegai” (1931) este cel mai unitar ciclu din poezia argheziană, unii considerând chiar că „poezia argheziană autentică, lipsită de orice ecouri străine, aici începe” aşa cum afirmă G. Călinescu în Istoria literaturii române de la origini până în prezent. Aici apare şi una din obsesiile lui Arghezi, recurentă mai ales în acest volum: claustralul. Spaţiul închis (chilia monahală, celula închisorii) transmite spaima opresiunii şi tentaţia evadării. În acest volum este cultivată în primul rând estetica urâtului.

În opinia mea, estetica argheziană este una dintre cele mai complexe ilustrate în această perioadă. La Arghezi în afară de cultivarea esteticii urâtului, care este specifică, se mai observă o multitudine de alte elemente prezente în estetica argheziană. Un prim astfel de element ar putea fi apologia creaţiei populare, chiar poetul susţinând că „Poezia cultă a limbii noastre n-a atins încă valoarea poeziei ţărăneşti, de la care poeţii au încă mult de învăţat.” Arghezi susţine necesitatea unei anume naivităţi a poeziei, în sensul ingenuităţii originare, primare. Ca o consecinţă a acestei viziuni el vede poezia ca un sentiment religios, „o stare religioasă a sufletului nostru” aşa cum afirmă poetul. Crenguţa Gânscă spune că „e un fel de panteism estetizant”. Poezia este văzută în opoziţie cu proza, ca „literatură concentrată”, esenţializată în structuri cristaline „de

gheaţă”. În acest sens el preconizează şi abandonarea elementului parazitar al anecdoticii în poezie. Tudor Arghezi susţine, de asemenea, necesitatea aliajului har-meşteşug şi nu se revendică de la nici o grupare literară, iar manifestările fals înnoitoare ale avangardei îl repugnă. Respinge şi literatura ortodoxistă în genul celei promovate de gândirişti. În viziunea lui Arghezi poetul se identifică cu Creatorul de fiinţe vii, repetând în mic actul creaţiei originare.

Arghezi a îmbogăţit şi înnoit vocabularul poetic românesc, prin impunerea, nu numai de termeni consideraţi până la el „tabu”, ci şi de alte cuvinte, fără acces până atunci în literatură, recoltate din toate zonele limbii. El a sfârtecat toate clişeele, a dinamitat stereotipiile, a restituit cuvintelor „harul” originar.

Tudor Arghezi rămâne, poate, cea mai frapantă personalitate a literaturii noastre interbelice, realizatorul celei mai originale sinteze între tradiţie şi modernitate. Tudor Vianu afirmă un lucru de foarte mare veridicitate, după părerea mea, şi anume că „rolul istoric a lui Arghezi a fost să depăşească eminescianismul, prezent încă în opera atâtora din poeţii generaţiei lui”.

Lucian Blaga a cultivat o poezie predominant metaforică, marcată de tensiune imagistică, integrându-se în bună măsură în curentul expresionist al epocii.

O primă etapă a creaţiei sale poetice este marcată de volumele „Poemele luminii” şi „Paşii Profetului”. Ea stă sub semnul expresionismului, al elanurilor vitaliste nietzscheene şi beţiei dionisiace proiectate la dimensiuni cosmice.

„Poemele luminii”, îl definesc pe Blaga ca poet-filozof, iar poezia programatică ce deschide volumul exprimă şi o atitudine filozofică, anticipând teoria minus-cunoaşterii, dezvoltată mai târziu în „Trilogia cunoaşterii”. Este bine cunoscută mărturisirea scriitorului din „Pietre pentru templul meu”: „câteodată, datoria noastră în faţa unui adevărat mister nu este să-l lămurim, cu să-l adâncim atât de mult încât să-l prefacem într-un mister şi mai mare”.

Lumea din volumul „Paşii Profetului”, aşezată sub emblema zeului Pan, zeul forţelor telurice, câştigă în densitate plastică.

Analizând atât în ansamblu, cât şi detaliat, opera lui Blaga, consider că observaţia făcută de Dumitru Micu în Istoria literaturii române de la creaţia populară la postmodernism este cea mai veridică pentru a pune în evidenţă semnificaţia poeziei sale: „El se apleacă spre fondul primitiv etnic, spre fenomenul originar autohton reflectat în mituri. Modernismul său nu înseamnă deci urbanism, exotism, excentricitate, vocabular neologic, periferic sau ezoteric. Modernismul blagian este înainte de toate «metaforă revelatorie» ca să folosim o sintagmă ce aparţin chiar scriitorului, adică poezie de cunoaştere având ca instrument gândirea mitică.”

Deşi au o viziune asupra poeziei şi a universului extrem de diferită, deşi au metode distincte de abordare a textului şi cu toate că stilistica fiecăruia diferă foarte mult, la fel ca şi temele şi motivele ilustrate în lirica lor, cei trei poeţi, Barbu, Arghezi şi Blaga se pot considera aparţinători ai modernismului, tocmai prin autenticitatea şi inovaţiile lor. Ilustrată anterior în prea puţine cuvinte, opera create de ei îşi pune amprenta definitiv asupra literaturii române.

În concluzie poeţii reprezentativi ai modernismului, putem afirma, că alcătuiesc o pleiadă lirică fără de care literatura noastră nu poate fi imaginată. Creaţia lor nu e doar o sinteză a poeziei româneşti, sau un moment în care ea îşi dobândeşte autonomia, ci şi expresia unei lărgiri fără precedent a orizontului tematic şi de viziune, a unei sincronizări cu marea poezie europeană.

Ioana Ş tefan, XII-a A

L

Page 11: ă Cole Brâncuş FFe ebracobra.rdsor.ro/files/revista/revista2009.pdf · orag. a de r. e scoa. t şcoa. l achiz recep urmă fost o şcoli. i mod. e în am 12,00 cated geam meta proce

întotdgenerpersorestulnumitnecescondigrad dfi  difiopun exigenajungtulburar  cocercetfiind caracttendindezvoinadaaracc tpropr faptuldoar laudăelemepersode reafactorcopil, exteriindivisă‐l  faîntrea maniftem dnu vacare  îchiar de  drcantitcelălapersoimagide a oar  fi  tîncercar facmăcarplăcerse maabsoluse ara părințafectivfi iubi

olicităi  toate

a  crizelaceste

 criză de ii. Astfeltatea  sa, rin opozna  uşor 

coinînopiluțelerepi

deau deral p ițieonali prl lum  crtă şi pesitate or ția  ca  a de intensitate pcil  ş   acela  s rile nțele adultului.gem  să‐i  numimrările de caractonstitui  premitări  nu  certificînceputul  uneteriologică  connțe  caracteriolooltarea  nearmptare  familialăter sunt privite rii fiecărui indiv

Factorii de l că un mare nula  şcoală,  iar  p  copiii.  Unii  psentul  congenitaoane, dar cei caracție ale individrul  reacțional  ctulburările  d

ioare  a  dificultidul, caută să‐i acă   adaptabil faga societate.  

Influența  pfestarea  unor  tde o oarecare  ina fi în stare să seîşi  aşteaptă  cop13‐14 ani. Suntragoste  dar  tretate  ci  şi  de  calalt,  copilul  cere oanei  sale  şi  nunea căruia  îi  ceobține dovada ctentat  cu  atâtacare pe cei de le. Copilul respir dreptul de a trii. Cum s‐ar maai interesează dut necesari, cerate recunoscăto

În  concluziții, însă de obicv înseamnă dejit decât de către

C  ul dificil este o leg  şi  care  îngente  într‐o  alului.  E  firese  educat  întruce. Spunând „NUrin  acest  cuvânriza de opozițieersonalitate. Astîn  procesul  dsă  nu  fie  repetprea mare. Existestea  se  aseamexprimate  de  a Acestea duc lam  copii  cu  cater ca având o sele  unor  stăcă  considerareaei  evoluții  alansideră  tulburogice  adică  tulmonioasă  a  pă,  şcolară,  soca exagerări alvid.  inadaptare a coumăr de copii dpărinții  sunt  fosihologi  au  menal  de  elementure definesc caradului la ceea ce îcât  şi  de  cel  cde  comportamtăților  interioaimpună un fel fie  grupul i  du i

părinților  poattulburări  de  carndependență a e descurce fărăpiii  la  şcoală  ctem de acord căebuie  să  se  ținlitatea  dragoste  o  dragoste  caru  imaginii  pe er să se conforcă este iubit; daa  îndărătnicie  sla care el pretinns în permanentrăi. El nu mai eai putea el intere el? Părinții vorând copilului cor pentru „tot ceie,  toată  lumeacei nimeni nu îna „a da”, întruce cei pe care‐i iu

expresie pe carglobează  o  serianumită  etapăc  ca  un  copcât  caracterele U”, copilul devinnt  simplu  el  se e în jurul vârstetfel putem afirmde  educație  al tate  des  şi  să  ntă sute, poate mănă  prin  rezistadult.  Ei  pur  şia tulburări de caaracter  dificil. tendință psihiaări  patologice, a  tulburărilor rmante.  La  Serările  de  caralburările  de  capersonalității, ocială.  Astfel  de unor moduri 

opilului pot fi vdificili sunt aşa arte  mirați  cânnționat  că  e  diul  dobândit  în acterul ca ansamîl înconjoară, țicongenital.  Se  cent  reprezintăre.  Mediul  tindde a fi, a gândiin  are  f ce c a pa

te  avea  un  roracter  la  copil. copiilor  lor şi ă ajutorul lor. Aând  aceştia  auă odrasla are nenă  cont  nu  doei.  Şi  de  la  un  pre  să  se  adresecare  şi‐o  făuremeze. Pentru cacă are aceastăsă  displacă  pennde să‐l găseascnță crede că nu este sensibil decresa de cineva or să fie consideca, prin compore s‐a făcut pentra  solicită,  pretinnțelege că „a cerât nu resimți neubeşti.  

COPILUL D

re toți părinții oe  de  problemeă  a  educațiepil  să  nu  fiese  formează  înne conştient dediferențiază deei de 3 ani a fostma că se admiteunui  copil  cu

nu  ajungă  la  unmii de feluri de atența  pe  care  oi  simplu  refuzăaracter şi astfeUnii  considerăatrică, adică eleînsă  ultimelede  caracter  caenne  şi  şcoalacter  ca  avândaracter  exprimăantrenând  o

dificultățile  dede reacții tipice

variați. Este certdoar acasă saund  alți  adulți  leificil  să  distingcaracterul  unemblul modurilorn seama atât deconsideră  că  laă  manifestărilede  să  absoarbăi şi a simți, careart   fie  față e de

ol  deosebit  înUnii  părinți  secred că odraslam văzut părințu  10‐11  ani  sauevoie nestăvilităoar  de  factorupărinte  şi  de  laeze  cu  adevăratesc  părinții  săicopil este vorbaă certitudine nuntru  a‐i  pune  lacă plăcut orice‐i se acordă niccât la principiucând nimeni nuerați de copil catamentul lui, săru el.”  nde,  şi  copiii  şre” în domeniuevoia reală de a

DIFICIL ŞI ED

o e i e n e e t e u n a o ă l ă e e a a d ă o e e 

t u e i i r e a e ă e e 

n e a i u ă l a t i, a u a ‐i l u a ă 

i l a 

simtăvremdesfiisusținrealitnevoiConstechiva‐l  repentrşcoalpresuajung

multeîmpiepseudpe prautomconfrcele mdecâtnaşte

DUCAȚIA LU

Tinerii  au ă  decalajul  dintm să‐i convingemințeze automatne  drepturile tate. Consideră ie  să  fie  mtrângerea  nu valează cu a mâeaduce  la  stareru  ansamblul ă,  familie,  viațupună  un  resorge ce vrei.  

Trebuie săe  probleme  deedicăm  în  adopedagogice tropriile automamatisme se obțirunți  cu  copii  emai mari  şanset cei care spun ere.  

 

UI 

uneori  antenetre  adevărul  pm. Opoziția se mismele. A se opudar  protestul mama ca fiind

motivat  pentrupoate  ține  locânui sforile în fuea  de  marionede  activități  pță  cotidiană.  Orrt  afectiv,  trebu

ă recunoaştem ecât  alții.  Nu a  recurge  ltradiționale şi catisme, căci se pin rezultate maetichetați  ca  fiine  de  a  crea  un că nu se mai p

Ilustraţ

  sensibile  careur  şi  pseudoadmanifestă ca unune înseamnă asău  vizează  u

d o maşină de du  tot  ceea  cc  de  motivațieuncție de care ctă.  O  motivațiepe  care  copilulrice  comportamuie  să  doreşti  c

că unii  copii  crcred  că  este la  metode onvenționale, npare, că rupândai satisfăcătoarend  caractere  dclimat  educati

poate cu ei sau 

 

ţie: Onea Georgi

‐i  fac  uneori  sdevărul  de  carn factor menit sa protesta şi a‐şn  nou  mod  ddat ordine şi arce  întreprindee;  a  constrângcopilul se mişcăe  este  necesarl  le  desfăşoarăment  trebuie  sce  vrei  pentru 

reează mult manecesar  să  npedagogice  şnici să ne bizuimd şi renunțând le. Atunci când tificile  poți  aveiv mai  favorabică aşa sunt din

PsihologNelu Tama

ana(10a) ­ Frica

ă e ă şi e e e. e ă, ă ă: ă a 

ai e şi m a e a il n 

g, aş  

 a      

Page 12: ă Cole Brâncuş FFe ebracobra.rdsor.ro/files/revista/revista2009.pdf · orag. a de r. e scoa. t şcoa. l achiz recep urmă fost o şcoli. i mod. e în am 12,00 cated geam meta proce

CONS*** El

•••

••

C

SILIUL CONSUlevi • Tiberiu Rus• Cârciumaru• Bulzan And

sportive • Ardelean A• Corda Aure

Kristof Ştef

OLEGIUL TEHNCOLECT

ww

Clasa a XII-a AC

ULTATIV AL E

su ‐ preşedinte,u Georgiana ‐ vidrei XII D, Carțiş

Alexandra XI A, Kelian XII B, Harafan XII B, Activit

NIC „CONSTANTIVUL DE REDACww.cobra.rdsor

ŞI N

Costa

Şte

A lucrând la proieCalificarea tehnic

 ELEVILOR : 

 Cls. a XII‐a B icepreşedinte Cş Mihai IX B, eve

Kallos Patricia Xabagiu Gheorghtăți extraşcolar

TIN BRÂNCUŞI”CTIE:           PROr.ro RUSU

 NOI CONS

a Tudor – Casa

efan Ioana – C

ectul pentru obtincian desenator p

ls. a XI‐a A,  enimente 

X B, ev.mondeiță XII BSam, e 

n

” ‐ ORADEA, STROF. IOAN PIȚ – CU TIBERIU(XII 

STRUIM F

a unifamilială, 

asă unifamilia

nerea certificatupentru construcţi

*** Pro••

    

R. Menumorut 3COORDONATORB), BERKA FLO

RUMOS...

, plan parter

ală, fațade

lui de calificare pii şi instalaţii. (foto

ofesori coordonIng. Aurora TProf. Iova An

33, tel/fax 0259R *** PROF. RADRINA, BAKO AN

 

profesională de Radu Nemeth)

Îndrumăt

natori: Tabacu ‐ directoamaria – consil

9/431696, EMADU NEMETH – TNITA, POPA CAM

nivel 3.

tori:           Prof. IProf. Ing. B

or adjunct lier educativ  

AIL: lic_cobra@yTEXT ŞI IMAGINMELIA(X B)

Ing. Gale MonicaBrad Magdalena

yahoo.comNE 


Recommended