+ All Categories
Home > Documents > Educatia Pentru Cetatenie Concepte Cheie

Educatia Pentru Cetatenie Concepte Cheie

Date post: 29-May-2018
Category:
Upload: christianal
View: 226 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 30

Transcript
  • 8/9/2019 Educatia Pentru Cetatenie Concepte Cheie

    1/30

    EDUCAIA PENTRUCETENIE NTR-O SOCIETATEDEMOCRATIC

    CONSILIUL EUROPEI

    Strasbourg, 26 iunie 2000 DGIV/EDU/CIT (2000) 23

    CONSILIUL PENTRU COOPERARE CULTURAL (CDCC)

    PROIECTUL EDUCAIA PENTRU CETENIE NTR-OSOCIETATE DEMOCRATIC

    Concepte de baz i competene eseniale referitoare la educaia pentru cetenientr-o societate democratic

    Prof. Franois Audigier Universitatea din Geneva, Elveia

  • 8/9/2019 Educatia Pentru Cetatenie Concepte Cheie

    2/30

    2

    Opiniile exprimate n lucrarea de fa aparin autoruluii nu reflect n mod specialpolitica oficial a Consiliului pentru Cooperare Cultural a Consiliului Europei sau aSecretariatului acestei instituii.Coresponden a referitoare la acest raport, la reproducerea sau traducerea n ntregime sau

    par ial a raportului se va trimite la Directorate General IV Council of Europe F-67075Strasbourg Cedex.

  • 8/9/2019 Educatia Pentru Cetatenie Concepte Cheie

    3/30

    3

    n 1997, a fost conceput proiectul Educaia pentru cetenie ntr-o societate democratic(ECSD) n vederea descoperirii valorilor i abilitilor necesare indivizilor pentru a deveniceteni activi, gsirii modalitilor ca ei s dobndeasc aceste abiliti i s nvee s letransmit i altora.

    La nceputul acestui proiect, a fost nfiinat un grup format din reprezentani ai ministerelor

    educaiei, specialiti, instituii internaionale i ONG-uri, cu toii implicai n domeniuleducaiei privind cetenia ntr-o societate democratic. Activitile proiectului, bazate peteorie, dar i pe experiena vieii de zi cu zi, au fost mpr ite n trei subgrupe, dup cumurmeaz:

    A concepte, definiii:

    Scopuri: realizarea unui cadru de concepte privind educaia ntr-o societate democratic i aterminologiei corespunztoare i identificarea principalelor abiliti necesare n practicademocratic a societilor europene.

    B proiecte pilot/iniiative privind cetenia

    Scopuri: identificarea, nvarea din experiena altora, evaluareai ncurajarea crerii deiniiative privind cetenia (iniiative inovatoarei stimulative n cadrul crora cetenii particip activ n societate, n special la nivel local). Sunt identificatei sprijinite parteneriatele ntre diver ii factori implicai n educaia pentru cetenie ntr-o societatedemocratic (de exemplu,coala, prinii, mass-media, mediul de afaceri, autoritile localeiinstituiile de educaie pentru aduli).

    C sistemele de formarei ajutor

    Scopuri: identificarea diverselor metodei moduri de nvare, predarei formare necesareconstruirii unei reele de multiplicatori, educatori aduli, formatori pentru profesori ndomeniul educaiei privind cetenia ntr-o societate democratic, schimbului de informaii iexperien n domeniul ECSD (educaia pentru cetenie ntr-o societate democratic) icrerii unor forumuri de reflecie i discuii.

    Numeroasele activiti desf urate ntre1997 i 2000 au condus, ntre altele, la raportul desintez al proiectuluii la cele trei studii complementare prezentate cu ocazia conferineifinale a proiectului (Strasbourg,14-16 septembrie 2000).

    n plus fa de prezentul raport, acestea sunt dup cum urmeaz:- Educaia pentru cetenie ntr-o societate democratic: educaie permanent, de Csar

    Birza, raportul de sintez al ntregului proiect ECSD- Iniiative privind cetenia: mputernicire, participarei parteneriate de Liam Carezi

    Keith Forrester - Strategii de nvare privind cetenia ntr-o societate democratic de KH Duerr, V.

    Spajic-Vrkasi I. Ferreira Martins.

    Informaii suplimentare privind activitile, studiile rapoartelei publicaiile proiectuluiECSD se pot gsi pe site-ul proiectului la adresahttp://culture.coe.int/citizenship.

    http://culture.coe.int/citizenshiphttp://culture.coe.int/citizenshiphttp://culture.coe.int/citizenship
  • 8/9/2019 Educatia Pentru Cetatenie Concepte Cheie

    4/30

    4

    CUPRINS

    INTRODUCERE 61. PROBLEMELE PRIVIND CETENIA, O PREOCUPARE CRESCND 7

    1.1 Cteva ipotezei interpretri 71.2 Limite, paradoxuri, msuri de precauie 9

    2. CONTEXT, CONTEXTE 103. CETEAN, CETENIE: VARIAII ALE NOIUNILOR DE BAZ I PROBLEMECONCEPTUALE 133.1. Nucleul conceptual 15

    3.2. Variaii i probleme conceptuale 174. COMPETENE DE BAZ 19

    4.1 Prima clasificare 204.2. A doua clasificare 22

    5. PRACTICI 235.1. Grupuri-int i domenii de intervenie: toi indivizii, toate instituiile 235.2. Iniiative privind cetenia 235.3. Practicile din mediulcolar 245.4. Educaia permanent i alte domenii 265.5. Abordri convergente, dificulti similare 27

    6. RISCURII PERICOLE 28PUNCTE DE SUSPENSIE 29

  • 8/9/2019 Educatia Pentru Cetatenie Concepte Cheie

    5/30

    5

    Scopul acestui studiu este examinarea conceptelor de baz i a competenelor esenialereferitoare la educaia pentru cetenie ntr-o societate democratic (ECSD). Studiulanalizeaz i completeaz un raport iniial consolidat prezentat cu numrul de referinDECS/CIT (98) 35. Se bazeaz n special pe activitatea recent desf urat sub egidaDirectoratului pentru Educaie, Cultur i Sport din cadrul proiectului Educaia pentrucetenie ntr-o societate democratic (ECSD)1. Studiul este completat de activiti prezente

    i viitoare desf urate n cadrul acestui directorati a altor directorate. Rezultatele acestor activiti se gsesc n urmtoarele rapoarte2:

    - Ctre cetenie ntr-o societate democratic, 1994-1995, de Ettore Gelpi- Rezumati concluzii la conferina final a proiectului Democraie, drepturile omului,

    minoriti: aspecte educaionalei culturale, de Etienne Grosjean- Raportul ntlnirii consultativ privind ECSD, de Csar Birzea- Document introductiv, de Ruud Veldhuisi raport de Marino Ostini la seminarul ECSD:

    concepte de baz i competene eseniale- Conferina Politicii drepturile omului: o problem de bun practic, 10-12 decembrie

    1997- Manual de predare orientat pe practic: poliia i drepturile omului,1998- Comemorarei cetenie: de la locuri la proiecte, seminar organizat la Delphi, 25-27

    septembrie1998- Participare democratic la educaie i formare, seminar organizat la Lillehammer, 22-24

    octombrie1998- Violena n coli: contientizarea problemei, prevenire, penalizri, simpozion organizat

    la Bruxelles, 26-28 noiembrie1998- Cultura tinerilor, stilurile de via i cetenia, seminar organizat la Budapesta, 8-13

    decembrie1998, completat de studiul Cultura tinerilor i modernizarea: o lume ndevenire

    - Colecia de rapoarte a membrilor grupului proiectului ECSD,17-19 februarie1999- Provocrile educaiei tiinifice, Forumul Comitetului pentru Educaie, Strasbourg, 30

    martie1999- Diversitatea lingvistic i cetenia ntr-o societate democratic n Europa, conferin

    organizat la Innsbruck,10-12 mai1999- Studii europene privind cetenia ntr-o societate democratic, rapoarte preliminare,1999- Societatea de consum, democraia, cetenia i solidaritatea: o zon de conflict

    Conferina parlamentarilor i a ONG-urilor, Strasbourg, 31 mai 1 iunie1999- Lista deciziilor subgrupului A din cadrul proiectului ECSD, 31 mai 1 iunie1999- Seminar pe probleme de mputernicirei responsabilitate: de la principiu la practic,

    Delphi, octombrie1999

    -

    Brainstormingi studiu cu privire la Educaia pentru cetenie ntr-o societatedemocratic i coeziunea social, 15-16 noiembrie1999- Conferin cu privire la educaia pentru cetenie ntr-o societate democratic: metode,

    practicii strategii, Var ovia, 4-8 decembrie1998.

    1 Prezentarea ntregului proiect se poate consulta pe internet la adresa:http://culture.coe.fr/postsummit/citizenship.2 Pentru ca textul s aib o lungime rezonabil, s-a optat pentru varianta n care nu se citeaz toi autorii. Este dela sine neles c ideile exprimate aici provin din aceste rapoarte, carei ele sunt prezentri consolidate alenumeroaselor studii efectuate n diverse contextei n care sunt implicai factori din toate statele membre aleConsiliului Europei.

  • 8/9/2019 Educatia Pentru Cetatenie Concepte Cheie

    6/30

    6

    INTRODUCERE

    n doar cteva decenii, cuvntul cetenie a ajuns s fie printre cele mai frecvent utilizate ndiscuiile comunitilor din cadrul societii. Acest cuvnt ne vine n ajutor cnd ne formulmreacia de r spuns la ceea ce uneori numim criza texturii sociale sau a coeziunii sociale.Conceptul de cetenie este folosit n special pentru a se ncerca stabilizareai redirecionarea

    anumitor practici n care sunt implicatecolilei, n sens mai general, educaia i formarea.Cu toate acestea, trebuie s mergem dincolo de consensul confortabili vag care reiese dinutilizarea permanent a acestor formulri generalei s ne implicm n dezbaterile ncinsecare se desf oar pe marginea problemei ceteniei. Un termen cu o semnificaie istoric isocial de o asemenea intensitate nu poate fi folosit n mod indiferenti nu trebuie redus la oserie de vagi rugmini menite s calmeze atmosfera din cartierele cu probleme sau srestabileasc ordinea n colile sc pate de sub control. Respectarea legiii simulresponsabilitii, condiiile de baz pentru orice societate democratic, nu pot fi reduse laobediena pasiv n faa unei ordini sociale echitabilei stabile n mod intrinsec. Pr buirearegimurilor comuniste din Europai aparentul consens cu privire la cetenie ntr-o societatedemocratic nu au condus la dispariia dezbaterilor, divergenelor i nici a conflictelor ntrediferitele state, grupurii indivizi.

    Aceste diferene provin nu numai din varietatea tradiiilor culturalei sociale destinate, nviitorul apropiat, s se contopeasc ntr-o ipotetic cetenie global. Ele reflect, deasemenea, diferitele modaliti de evaluare a lumii contemporane, de reconsiderare permanent a trecutului nostrui de configurare a ateptrilor i a viitorului nostru. Pare uor ciudat s continum s trmbim despre conceptele de libertatei responsabilitate, s facemapel la iniiativa individual i s aclamm diversitatea ca pe un bun inestimabil al societilor n care tr im i, n acelai timp, s nsoim aceste declaraii cu fraze despre cerinele iconstrngerile de nediscutati imuabile ale dezvoltrii globale.Libertatea ceteanului, saucel puin o form tradiional a acesteia, este libertatea de asocierei discuie ntr-uncadru public dominat teoretic de egalitate ntre indivizi.

    Bineneles, cele mai recente studii afirm c societile noastre s-au schimbat n mod radicali odat cu ele i concepiile teoreticei modalitile de aplicare a ceteniei n practic.Coninutul acestui concept se extindei crete odat cu diversificarea tipurilor de prezen nlumei de relaii cu ceilali. Relaiile i legturile devin multiplei mobile. Statul, n specialstatul-naiune, nu mai este privit ca deintorul absoluti legitim al puterii: este absolut, nsensul furnizrii modelului de co-existen ntr-o lume mpr it n teritorii clar determinate,ilegitim, n sensul c reprezint binele public.

    Reflecia asupra conceptelor de educaie pentru cetenie ntr-o societate democratic este parte integrant a aciunii: reflecia d sens aciunii i vice-versa. Reflecia i aciunea nu seafl n relaie ierarhic de tipul relaiei de favoritism sau n sfere total separate. Aciunea sesprijin ntotdeauna pe un plan al celor implicai, iar reflecia se hr nete ntotdeauna dinaciunei i asum sensul n funcie de experien. Experiena accept sensul doar mpreuncu gndireai cu cuvintele utilizate pentru a exprima, conducei menine respectivul gnd. nacest caz, gndul este de tip dialectic, dei, din motive carein de editare, unele texte seconcentreaz mai mult asupra experienei i deci pe diversitate existenial global, n timp cealtele, cum ar fi cel de fa, se ndeprteaz ntr-un fel de experiena concret. Provocareaconst n a aduce la un loc mai multe experiene, puncte de vederei imaginaii tr ite iexprimate n diversele universuri culturalei sociale. De aceea, acest studiu asupra

    conceptelor trebuie vzut mai nti n relaie cu rapoartele Consiliului Europeii alte publicaii i, n al doilea rnd, cu textele care finalizeaz proiectul Educaia pentru cetenie

  • 8/9/2019 Educatia Pentru Cetatenie Concepte Cheie

    7/30

    7

    ntr-o societate democratic. Toate aceste texte au alimentati inspirat acest studiu. n afaramarii varieti de resurse, trebuie s amintimi materialele puse la dispoziie, adevratelucr ri de c pti, de instituii ale drepturilor omuluii politico-democratice.

    Acest studiu ncepe cu o prezentare o propriului context social. Mai nti, vom examinacteva aspecte ale interesului crescnd pentru ceteniei vom descrie limitele acestui studiu

    care, n parte, sunt dictate de diversele posibile definiii ale ceteanului ca persoan. A douaseciune se refer la diversele studii ale Consiliului n vederea dezvoltrii discuiei desprecetenie. Se concentreaz asupra tinerilor, pentru c educaia este n primul rnd o problemcare i vizeaz pe tineri, dar i asupra autoritilor locale, lundu-se exemplul poliiei. Sprefinal, aceast seciune examineaz n general relaia dintre stat, societatea civil i pia, ceeace reprezint un subiect de foarte mare importan. Aceast prezentare a aspectelor privindcontextul general este urmat de o explicare a conceptului de cetenie bazat pe un modelcare definete un nucleu vital f r de care ideea de cetenie ar reprezenta nite afirmaiivagi i o serie de prelungiri care nc se discut i se prelucreaz. Aceast abordare scoate laiveal mai multe probleme conceptuale. n continuare, vom prezenta dou posibileclasificri ale competenelor eseniale, n vederea gener rii de activiti, combinrii lor ntr-untot mai mare, acordndu-le un sens mai largi ncurajndu-le coerena. Astfel, vom puteascoate n eviden ceea ce este sau nu acoperit de fiecare activitate n parte, n vederea gsiriialtor activiti care s completeze golurile r mase. Ultima seciune descrie diverse mijloace practice de punere n aplicare a proiectului Educaia pentru cetenie ntr-o societatedemocratic i concluzioneaz cu reafirmarea problematiciii naturii dinamice a ceteniei.Este esenial s se continue reflecia practic i teoretic asupra unui subiect n continutransformare. Sper m ca subiectul ceteniei ntr-o societate democratic s fie ntotdeauna demare importan i c nu l vom trata superficial.

    1. PROBLEMELE PRIVIND CETENIA, O PREOCUPARE CRESCND

    1.1 Cteva ipotezei interpretri

    Acest studiu, bazat pe activitatea desf urat n ultimii ani, nu se refer la tot ce s-a f cut ndomeniul educaiei cu privire la cetenie de la nfiinarea Consiliului Europei. Acest lucru ar necesita studii suplimentare, care ar fi f r ndoial extrem de utile. Spre exemplu, un studiuistoric ar ar ta c afirmareai extinderea termenului cetean sunt evoluii recente.

    De exemplu, Convenia european a drepturilor omului, textul fundamental al ConsiliuluiEuropei, nu include termenii cetean sau cetenie. Singura expresie care face referire laacest termen se afl n articolul 4 care se refer la munc for at sau obligatorie pentru a

    exclude din aceast categorie orice munc sau serviciu care face parte din obligaiile civiceobinuite. Declaraia universal a drepturilor omului nu este cu mult mai prolix; termenulcetenie nu este folosit nici aici, dei ntlnim termenul naionalitate, folosit pentru a seafirma c reprezint un drept. Apartenena la o comunitate politic nseamn nainte de toates apar ii i s depui un jur mnt fa de stat, cadrul legal care definete condiiile acesteiapartenene, calificat ca naionalitate. Cetenia este legat de naionalitate, cea din urmconferindu-i primei drepturile corespunztoare. Termenul naionalitate acoper mai multesensuri i se aplic mai multor situaii. Astfel, textele internaionale folosesc termeniipersoan, uneori individ, om, dar nu utilizeaz termenul cetean.

    Un alt studiu relevant s-ar putea concentra asupra schimbrilor terminologice ca semn al

    schimbrilor de preocupri i concepte. Dincolo de diferenele de vocabular i abordriadoptate de diferitele sisteme educaionale, atenia noastr s-a ndreptat, spre exemplu, de la

  • 8/9/2019 Educatia Pentru Cetatenie Concepte Cheie

    8/30

    8

    instrucia civic ctre educaia civic, iar acum ctre educaia pentru cetenie, iar nunele state ctre educaia privind ceteniile. Aceast evoluie reflect dou tipuri deschimbare: n primul rnd, trecerea de la o abordare n care prioritatea predrii eratransmiterea de cunotine, n special despre instituiile de politic local, regional saunaional, la o abordare care pune accentul pe experiena individual i gsirea de practici cares promoveze atitudinii comportamente care s dovedeasc respectarea drepturilor omuluii

    a ceteniei ntr-o societate democratic; a doua schimbare este o extindere substanial aacestui domeniu att n ceea ce privete coninutul, avnd n vedere c nu exist aspect alvieii comunitii care s nu fie relevant pentru cetenie, cti din punctul de vedere alinstituiilor i locurilor avute n vedere,innd cont c nevoia de educaie pentru ceteniedepete mediulcolar la care a fost limitat n mod tradiional.Astfel, ceteanul definit nrelaie cu autoritatea politic creia i aparine pare s fac loc ceteanului vzut capersoan care triete n societate cu alte persoane, ntr-o varietate de situaii icircumstane.

    S ncercm s dm o explicaie acestor evoluii. Termeni ca persoan, individi om, acror prezen n textele internaionale a fost deja subliniat, afirm superioritatea drepturilor individuale n faa celor colective, n special cele ale statelor. Drepturile individuale protejeaz persoana mpotriva oricrui abuz de putere, de orice tip ar fi el. n conformitate cunelegerea actual a drepturilor omului n Europa, aceste drepturi plaseaz individul pe poziia cea mai nalt din societatei presupun c drepturile separate stabilite n fiecare stattrebuie s se supun principiilor acestor drepturi ale omului definite la nivel internaional.Societatea este creat de i pentru oameni. Relativ recenta revenire a termenuluicetean ar fi o modalitate de a reveni la problema vieii mpreun, o problem care a fostmai mult sau mai puin uitat n statele democrate pentru cteva decenii, dar care revine acummai acut, sub presiunea diferitor factori: excluderea unui numr tot mai mare din populaie,extinderea globalizrii economiilor i culturilor, cultura fiind diseminat prin mass-mediainternaional, aducnd n discuie trimiterile politice la ultimele dou secole n Europa, cumar fi statul-naiune i mai recenta dimensiune social a statului bunstrii, riscurilefragmentrii etnicei dezvoltarea specificitilor exclusive, punerea n discuie a valorilor de baz ale societilor noastre, fenomenele de rasismi xenofobie etc. Unii scriitori au afirmatc conceptul de munc a devenit inseparabil de cel de coeziune social, ceea ce nseamn cexcluderea din lumea muncii este una dintre principalele cauze ale ameninrii coeziuniisociale. Evoluiile care au loc pe piaa munciii n politicile publice tind s arate c nici piaai nici intervenia public nu sunt suficiente pentru a reface coeziunea n ntregime. Acestefort necesit o intervenie activ din partea tuturor cetenilor, n special sub formaasociaiilor voluntare, dei acestea nu vor putea anula nevoia de instituii publice. Spreexemplu, operatorii sociali voluntari nu i vor putea permite niciodat msurile de siguran

    pe care le-au introdus diferite state sub forma salariilor minime. Se pune mai degrab problema asigur rii unei cooper ri, dect a nlocuirii unei agenii cu alta. Afirmarea cetenieintr-o societate democratic se dorete a fi un r spuns la marile schimbri care au loc nsocietile noastrei la deficienele structurilor politice, economice, socialei culturale(Raymond Weber).

    Astfel, am trecut de la o nelegere a ceteniei care punea accentul pe sentimentulapartenenei i care, printr-o educaie corespunztoare, asigura transmiterea acestuisentiment, punnd un accent deosebit pe supunere la regulile colectivitii, la o nelegere mai individualist i mai instrumental a ceteniei care acord importanlocului individuluii drepturilor acestuiai pune pe plan secund afirmarea identitilor

    colective i pariale, n sens geografici cultural, identiti ntruchipate de stat.Identitateai apartenena sunt n schimbarei sunt exprimate n contexte noii cu alte

  • 8/9/2019 Educatia Pentru Cetatenie Concepte Cheie

    9/30

    9

    nelesuri pe care trebuie s le nelegemi s le st pnim. Viaa reflect tot mai mult for aimaginaiei, emoiile i afectivul n construcia i exprimarea acestor identiti individualeicolective.

    1.2 Limite, paradoxuri, msuri de precauie

    nainte de a reveni la anumite aspecte ale acestui context, trebuie s stabilim limitele, paradoxurilei msurile de precauie ale acestui studiu. Ceteniai educaia pentru ceteniesunt domenii aflate n schimbare radical care afecteaz toate aspectele vieii n societate.Domeniul este astfel imposibil de delimitat cu preciziei, dincolo de propria subiectivitate,autorul poate fi suspectat de a fi tr dat sau uitat ceva. Sursele utilizate n realizarea acestuistudiu, dei provin, din punct de vedere material, de la Consiliu, reproduc n felul lor diversitatea de abordri, definiii i puncte de vedere exprimate pe continentul europeanicare l influeneaz. Dei apar puncte de convergen la citirea lor, exist i multe diferene ichiar puncte opuse. Acest lucru este normali de dorit n orice domeniu democratic. Deaceea, voi ncerca s scot n eviden punctele importante comune, dar i divergenele idezacordurile, adresnd astfel multe invitaii spre a continua dezbaterilei studiile.

    O alt limit se refer la ceea ce se ateapt din partea educaiei privind ceteniai termeniifolosii pentru a vorbi despre aceasta. Riscul n acest caz este mbr carea ceteniei ntr-ohain prea idilic, referirea permanent la cetenie n cazul oricrei activiti sociale sauresponsabiliti, f r a fi ntotdeauna clar ce nseamn aceast referire. De aceea, este necesar s avem grij ce cuvinte folosim cnd vorbim despre cetenie, schimbrile care au loc ncadrul ei i aciunile cetenilor, cum ar fi participarea, responsabilitatea, ceteniamultipl, identitatea multipl, bogat n diversitate, educaie neoficial etc., f r a uitageneralizrile incluse n categoriile pe care le folosim pentru a vorbi despre lumei oameni:tineret, culturi, cultur civil, criza statului-naiunei aceea a statului bunstrii, etc.Aceste cuvinte ne sunt eseniale pentru a putea gndii aciona, dar ar trebui s fim precauin ceea ce privete falsa lor autodefinire, simplificrile la care pot conduce, rolul pe care l pot juca ca sloganuri. n mod evident, autorul nu este nici imun la astfel de utilizri i nici n afaradezbaterilor actuale. De aceea, este necesar s nu uitm nici un moment c cuvintele nu suntlucrurile la care se refer , c acest studiui toate textele pe care se bazeaz sunt construciiintelectuale care ncearc s fac inteligibil, fiecare n felul ei, o realitate schimbtoare idivers, reinventat permanent de factorii indivizi n contexte infinit de variate. n situaiile particulare n care ne putem afla, lacoal sau n alte locuri n care este prezent educaia pentru cetenie, fie sub forma unui proiect explicit sau cu o intenie mai discret, putemrealiza doar lucruri limitatei modeste. Condiiile eseniale ale reuitei sunt dimensiunile

    pragmaticei atenia pentru realitatei oameni. Aceast modestie garanteaz ea nsisuccesul acestor aciuni i contribuia lor la afirmarea, dezvoltareai aprofundarea cetenieintr-o societate democratic.

    n cele din urm, acest text este o sintez conceptual care ncearc s adune tot ceea censeamn cetenie ntr-o societate democratic, aa cum este ea neleas n momentul defa, i tot ceea ce se refer la practici educaionale n vasta lor multiplicitate, practici careconduc la reflecii conceptuale. Diferitele concepte, ale cror prezen i importan suntsubliniate n aceste pagini, nu funcioneaz izolat, ci fac parte dintr-o reea, chemndu-se unul pe cellalt, dndu-i sens unul altuia, constituind, n baza unor relaii stabilite, modele degndire a realitii i aciunii. Este evident c n ceea ce privete polisemia conceptelor

    utilizate n acest studiu exist mai multe modele. Ori de cte ori va fi posibil, vom ncerca sexplicm anumite aspecte ale acestor modele. Aceste ncercri r mn la periferia unor

  • 8/9/2019 Educatia Pentru Cetatenie Concepte Cheie

    10/30

    10

    probleme mult mai delicate privind concepiile pe care fiecare dintre noi le are cu privire lafiina uman, viaa n societate, ceea ce i determin pe diver i oameni s acioneze,importana acordat tradiiei, motenirii sau lucrurilor noi, felul n care ntrevedem destinulcolectivi viitorul societilor noastre.

    Astfel, relaia dintre ceteni i instituiile publice politice n spaiul democratic european este

    vzut ca aflndu-se ntre doi poli. Unul dintre aceti poli l are pe cetean ca suveranabsolut, membru al unei comuniti locale care deleag autoritilor superioare doar acele probleme de care nu se poate ocupa sau pe care nu le poate rezolva; cellalt pol defineteceteanul mai nti ca membru al unei comuniti politice naionale ale crei instituiigaranteaz drepturilei libertile de care se bucur acest cetean. n primul caz, putereacentral reprezint ntotdeauna o posibil ameninare a libertilor individuale; n al doileacaz, aceast putere este nsi condiia libertilor, fiind de la sine neles c, la toate nivelurilei n ambele cazuri, aceast putere este generat de ceteni liberii egali, iar cei care oexercit se afl sub controlul acelorai ceteni. Aceast diferen de concepii nu esteniciodat absolut i exist diverse poziii intermediare ntre aceti doi poli, n funcie dear .

    2. CONTEXT, CONTEXTEntreaga activitate a Consiliului, direct sau indirect legat de ECSD, subliniaz importanacontextului. Contextul este fie mediul n care cineva tr iete sau un obiect a cruitransformare este necesar n vederea afirmrii principiilor legate de drepturile omului. nacest din urm sens, se impune modificarea contextului, mai precis a contextelor, pentru a permite fiecruia exercitarea drepturilor sale. Acesta este cazul liberei circulaii a persoanelor i bunurilor, inclusiv a bunurilor culturalei a ideilor, a deschiderii mass-mediei ctrediversitatea cultural i nu o deschidere ctre fiecare individ sau ctre fiecare grup, ci maidegrab o deschidere a ntregii mass-media ctre ceilali, ctre producia cultural a celorlali;aceast deschidere ridic de asemenea problema accesului fiecruia la mass-media, care esten mare parte foarte ndeaproape controlat. La fel stau lucrurilei cu tot ceea ce necesitmodificri de context, cum ar fi creterea marginalizrii i a excluderii economicei sociale.

    Preocuparea pentru coeziune social joac un rol central n toate analizele contextuale.Vocabularul care contureaz aceast preocupare creeaz adeseori o imagine negativ i pesimist asupra societilor noastre: fragmentare, nesiguran, corupie, instabilitate,infiltrarea mafiei, discriminare, inechitabilitate crescnd, individualismi ncercarea de a fin frunte, concurena dur etc. Aceti termeni, aflai n relaie de polisemiei pe care i-amfolosit ca exemple, acoper o gam larg de realiti. Aceti termeni ambigui sunt folosii pentru a descrie situaii pe care unii le vd ca fiind problematice, iar alii pozitive; spre

    exemplu, fragmentarea nseamn i diversitate, concurena nseamn i iniiativ, iar instabilitatea poate fii micare. Fr a minimiza problemelei suferina uman care apareadeseori n procesul descris, o asemenea acumulare poate fi alarmant n mod falsi trebuies evitm crearea strii de panic. Exist riscul impunerii unei imagini asupra lumii, mpr itn nvingtori i nvini, participani i intrui; n acest scenariu, nvingtorii/nvinii se potnvinovi doar pe ei nii pentru situaia n care se afl, datorit incapacitii lor de a acceptaconstrngerile acestei lumi n schimbarei de a lua iniiativa necesar . Este esenial s seanalizeze cauzelei configuraiile clare ale acestor procese, care variaz n funcie de locurile,societile i culturile n care tr iesc cei implicai.

    nsi ideea de context acoper realiti care pot fi analizate n diferite moduri. Spre exemplu,

    putem identifica mai multe nivele:

  • 8/9/2019 Educatia Pentru Cetatenie Concepte Cheie

    11/30

    11

    - contextele statului, cu tradiiile, culturile, instituiilei legile lor. Aceste state sunt spaii icadre n care cetenii discut, se ceart, i confrunt concepiile despre cetenie, putere,educaie, via mpreun etc. Studiereai promovarea ECSD n Europai n afara einseamn deschidere ctre diferenele de contexte dintre state, dar i ctre diferenele dincadrul fiecrui stat n parte, sc pnd astfel de reflexelei stereotipurile care i determin pe oameni s atribuie anumite caracteristicii concepii tuturor cetenilor unui stat

    anume, n timp ce n spaiul nostru democratic avem n comun multe referine, preocuprii teme de dezbatere;- contextele locale,innd cont de faptul c termenul local se poate aplica unor zone de

    mrimi i configuraii foarte variate, de la cartier sau sat la regiune, contexte determinatede granie administrative sau de alte criterii, contextele locale n care cetenii acioneazfoarte unii ctre punctul lor de integrare social i teritorial;

    - contextele mai generale legate de fenomenul de globalizare se refer la proceseleitendinele care includ att realiti locale, cti pe cele ale statului.

    Aceast distincie ntre diferitele contexte, n funcie de nevoile la nivel teritorial, trebuiecompletat avndu-se n vedere reelele. n lumea contemporan, multe fenomene economice,socialei culturale exist i se dezvolt sub form de reele, n funcie de sisteme de relaiicare nuin cont de granie, n special de cele politicei administrative.

    n cadrul acestui proiect, nu ne putem ocupa de toate studiile Consiliului Europei care discutaceste contextei s ncercm n acelai timp s stabilim relaii ntre ele, s evideniemcaracteristicile fiecruia, s le identificm evoluia i s anticipm viitoarele tendine. Ne vomlimita la discutarea a trei dintre aceste teme studiate ca fiind deosebit de importante n cazulcontextului att pentru reflecie, cti pentru practica ECSD.

    Culturile tinerilori stilurile de via au reprezentat subiectul unor studii aprofundate. Aufost abandonate formele tradiionale de participare politic i social, ca moduri de gsire alocului n societatei stabilire de relaii cu ceilali, n favoarea formrii de grupuri bazate pesub-culturi, prefixul sub reprezentnd nu o apreciere a valorii, ci o categorie anumedintr-un tot cunoscut sub numele de cultura tinerilor. Unii specialiti interpreteaz acestesub-culturi ca modaliti de rezisten mpotriva culturii dominantei de creaie, prin stiluri devia, n care mbr cmintea, muzicai petrecerea timpului liber joac un rol esenial, de altfelunicul, n metoda de construire a identitii, constituindi un proces de socializare. Acestemetode funcioneaz n afara instituiilor tradiionale ale familieii colii. Numeroicercettori analizeaz aceste sub-culturi ca instrumente de adaptare la schimbrile sociale.Sentimentul c tr ieti ntr-o lume n continu micare accentueaz atitudinea de zapare permanent. n multe dintre manifestri, important este mai nti de toate s participi la

    evenimentul care are loc la un moment dat, eveniment care are loc prin nsi participarea ta.Dac unii specialiti vorbesc despre capacitatea acestor sub-culturi ale tinerilor de a pune subsemnul ntrebrii controlul industriilor de cultur comercial, ali specialiti pun accentul peimportana i puterea de recuperare a acestor industrii. Interpretarea acestor micri cu referirela cetenie este deosebit de delicat. Dac aspectul creativi de identificare care creeazidentiti flexibilei mobile este de netgduit, importana extraordinar acordat prezentului,satisfaciei resimite n prezent, mpiedic luarea n considerare a problemelor pe carei le pun societile noastrei care necesit implicarea pe termen lung a tuturor cetenilor. Cndapare o expresie politic direct, ea se concentreaz pe un singur subiecti privete problemele ntr-un mod foarte fragmentar. Ordinea social i posibila ei aducere n discuie nusunt cu siguran principala preocupare a acestor sub-culturi.

  • 8/9/2019 Educatia Pentru Cetatenie Concepte Cheie

    12/30

    12

    Studiile privindpoliia i drepturile omuluisunt emblematice n ceea ce privete aciunile pecare trebuie s le ntreprind cei care dein orice tip de autoritate public. Aceste studii,efectuate n general n sectorul de drepturi ale omului din cadrul Consiliului Europei,accentueaz importana, n orice societate democratic, a unei for e poliieneti de calitate,format din oameni care sunt pe deplin contieni de drepturile omului, ceea ce reprezint ogaranie pentru absena corupiei. Poliia este un serviciu public, pentru ceteni i pentru toi

    oamenii. Sarcina poliiei este s asigure protecie, nu s i pedepseasc pe infractori. Aceastaeste responsabilitatea sistemului juridic. Protecia presupune i asigurarea libertilor fiecruia, astfel nct societatea civil s fie un loc al iniiativelor i n care fiecare i asumresponsabiliti. Aceast cerin este n special important n rile care au nfiinat de curndinstituii politice democrate. Comportamentuli atitudinea poliiei sunt cu att mai importantecu ct constituie manifestarea cea mai vizibil a puterilor publice. Cai n cazul celorlaltezone de lucru pe care le-a deschis, Consiliul Europei este un spaiu pentru schimburii dialog pe aceast tem, n care diverse oficialiti, reprezentani ai instituiilor implicatei cercettoridescriu experiena lor n crearea unei for e poliieneti democrate. Cai n cazul altor zone alestudiului social, analizele converg afirmnd rolul crucial pe care l are formarea, fie c e vorbade formare de baz sau de formare la locul de munc. Acest aspect are legtur att cuactivitatea legat de atitudineai comportamentul poliiei fa de oameni, cti cu activitateareferitoare la drepturile poliiei n cadrul instituiilor sale. nclcri ale drepturilor omului sentlnesc n modul n care poliitii se comport cu oamenii, cti n modul n care secomport unii cu alii. Aceste studii asupra poliiei arat de asemenea c drepturile omuluiicetenia ntr-o societate democratic revin, ca responsabilitate, unor instituii, n specialinstituiilor publice,i nu doar indivizilor.

    A treia tem pe care o discutm este mult mai cuprinztoare. Ea se refer la binecunoscutarelaie dintrestat, societatea civil i pia, care este cunoscut i ca economia de pia,democraia, cetenia i solidaritatea. Sunt aceste elemente compatibile n ntregime?R spunsul este bineneles foarte complexi depete cu mult domeniul acestui raportconsolidat. Exist opinii divergente cu privire la aceast tem sau chiar diametral opuse. Uniioameni consider societatea civil ca principalul forum de iniiativ i libertate, n care statuleste un organism subsidiar care, la nevoie, are un domeniu minim de aciune: justiia, poliia,armata i diplomaia sunt singurele domenii n care poate interveni. Binele comun, presupunnd c aceast idee are deja un sens, este rezultatul firesc al exprimrii intereselor specifice ale celor implicai care se bucur n ntregime de libertate. Opusul este oconfiguraie care se concentreaz pe importana unei autoriti publice puternice care sgaranteze binele comun, care la rndul lui se construiete i se dezbate n mediul decizionali egalitar definit de cetenie ntr-o societate democratic. Cele dou extreme se ntlnescrareori ntr-o form att de radical, societatea noastr democratic ocupnd deseori diverse

    poziii intermediare. Cu toate acestea, dificultile cu care se confrunt statele, n specialstatele bunstrii, i transformrile actuale fac ca prima concepie s fie foarte interesant.Adepii ei interpreteaz criza coeziunii sociale ca un eec al statului bunstrii i propun s seacorde societii civile cadrul maxim, ceea ce este definit ca economie de pia. Adepiiacestei concepii vd aceast criz ca rezultat al schimbrilor care fie sunt necontrolate, fiesunt cel puin cauze ale excluderiii ale rupturilor sociale. Aceast discuie trebuie scontinue pentru c ne provoac nelegerea, analizarea dificultilor existentei implicitdefinirea aciunii care se impune, inclusiv educaia pentru cetenie ntr-o societatedemocratic.

    Oricare va fi rezultatul acestor discuii, dac vom combina elementele menionate anterior sau

    realitile la care se refer ntr-un mod ct mai firesc, ele nu vor fi fixate suficient, aa cum ar prea. Spre exemplu, diferena de nivel a veniturilor se accentueaz, cei bogai, att indivizii

  • 8/9/2019 Educatia Pentru Cetatenie Concepte Cheie

    13/30

    13

    ct i statul, se mbogesc, iar sracii sr cesc. Marile ntreprinderi multinaionale itransnaionalei instituiile economice sunt mult mai puternice dect majoritatea statelor; celmai recent raport UNDP arat c averea celor mai bogai 200 de oameni din lume depete laun loc venitul unui grup de state care reprezint 41% din populaia mondial (2,3 miliarde deoameni). Unii vorbitori prezeni la Conferina parlamentarilor i a ONG-urilor au subliniat caciunile guvernamentale, n special n Europa, sunt orientate de civa ani ctre o mai mare

    integrare a economiilor naionale n comer ul mondial, conducnd la renunarea lasuveranitate, nu n favoarea instituiilor democratice infranaionale sau supranaionale, ci ninteresul acestor ntreprinderi sau instituii, care nu sunt deloc democratice. Exist o tendin puternic de declanare a unei crize de dezamgire datorat politiciii de punere sub semnulntrebrii a puterilor statului, n special a dimensiunii de bunstare a statului,i de aceea seateapt ca societatea civil s ia iniiativele necesare n vederea meninerii i dezvoltriilegturilor sociale. Este oarecum paradoxal exprimarea ngrijor rii cu privire la insuficienademocraiei i totodat acceptarea dezmembr rii instituiilor politicei democratice n folosulunei micri mai mult sau mai puin coerente a iniiativelor sociale a cror legitimitate esteafirmat prin nsui faptul de a exista. Formele democraticei politice trebuie s evoluezeis se schimbe, ns nu trebuie s lum n considerare ntoarcerea ceteanului, apelulnecesar la o cetenie care presupune iniiativ, proximitatei responsabilitate, ca rezultatfericit al crizei statuluii al instituiilor politico-democratice. Nu exist nici un motiv pentrucare piaa, i anume oameniii instituiile care o domin, ar trebui s decid n favoarea binelui comun. Este oare piaa unul din acele locuri sau chiar singurul loc unde se produce binele comun? Este eficiena economic, n conformitate cu principiile unei economii de pialiber foarte nereglementat, o cale sau chiar singura cale de a ajunge la binele comun, ladefiniia luii la realizarea lui? Problema binelui comun este de natur politic i necesit odiscuie cu toi cetenii i existena unor instituii care s garanteze respectarea principiilor democraiei i a drepturilor omului, n special egalitateai libertatea. Astfel, societatea civilnu poate exista n mod democratic f r instituii politico-democratice,i anume instituiicontrolate de toi cetenii, care s garanteze libertile fundamentalei liberul acces al tuturor la bunurile publice, fie c este vorba de drepturi cum ar fi educaia sau ngrijirea medical, fiede justiie. n schimb, tot responsabilitatea societii civile estei promovareai organizareadezbaterii democratice n vederea identificrii i discutrii problemelor marii mici dinsocietate de care sunt responsabili cetenii. n ultimul rnd, un subiect de discuie este justiia, n sens mai degrab etic dect instituional. Aceast problem revine ntr-o gam largde proiecte de cercetare din domeniile filozofici de tiine politice. Problema include oabordare specific o sensului noiunii de via de comunitate, coexisten i scopul necesar alfiecrei societi. Ne vom ntoarce la aceast problem ulterior, cnd vom discuta despreresponsabiliti.

    3. CETEAN, CETENIE: VARIAII ALE NOIUNILOR DE BAZ IPROBLEME CONCEPTUALE

    n cele ce urmeaz, vom stabili nucleul conceptelor de cetean i cetenie i de asemeneavom introduce variaii i ntrebri crora este supus nucleul conceptual. Datorit schimbrilor rapide care au loc n societile noastrei a modurilor n care este privit i tr it cetenia,este esenial s se reafirme ce reprezint elementele eseniale ale conceptului de cetenie ntr-o societate democratic. Aceasta ne-ar permite s evitm s numim cetean orice iniiativ,comportament sau atitudine dac sunt luai i alii n considerare. Toate societile au creati pus n aplicare reguli cu privire la viaa n colectiv, metode de rezolvare a conflictelor,modaliti de a tr i mpreun cu alii, cu alii n cadrul societii i n afara eii cu cei care nu

    fac parte din societate. Ce are deosebit referirea la cetenie ntr-o societate democratic? Ce presupune aceast referire n ceea ce i privete pe indivizi sau instituii, oricare ar fi acetia?

  • 8/9/2019 Educatia Pentru Cetatenie Concepte Cheie

    14/30

    14

    Un cuvnt sau o referire care se transform n ceva vagi neclar nu ne mai ajut pentru agndi sau orienta aciunea, ci servete doar la realizarea unui consens f r implicaii majore,cu care fiecare se poate mpca, pentru c nimeni nu a pus nimic vital n joc.

    Ca toi termenii folosii cnd este vorba despre via politic i social, cetenia estedeparte de a avea un sens general acceptati stabil. Este tot mai mult acceptat c este vorba de

    un concept multiform3

    . Fr ndoial, acest lucru are consecine importante asupracompetenelor de baz ale ECSD. Aceast situaie este perfect normal i legitim. Dacaceste competene ncearc s nu fie n contradicie cu principiile comun acceptate pentrudefinirea unei societi democratice, instituiile noastre politicei sociale se ncadreaz ndiverse tradiii i iau forme multiple. n plus, sensurile termenului cetenie sunt deschisenoilor experiene pe care viaa ne determin permanent s le inventm i noilor forme pe careceteniai viaa politic i democratic le vor lua n viitor; este, de aceea, normali chiar dedorit ca toate acestea s se schimbe. Cuvintele folosite n fiecare limb reprezint o dovad aacestei diversiti. Cuvintele sunt instrumentele cu care fiecare persoan, cultur , prinutilizare, i construiete i exprim concepiile proprii cu privire la viaa social i politic,libertatei relaiile cu ceilali. Aceasta face ca orice ncercare de construcie sintetic sdevin deosebit de dificil, pentru c orice ncercare n acest sens ar putea fi suspectat dereducere a diversitii experienelor, a modului de a gndii, n consecin, de ameninare astandardizrii, o ameninare real sau presupus, foarte prezent n multe discursuri oralei nmulte imaginaruri individualei colective. n acest loc, ne gsim ntotdeauna ntre afirmareaidentitilor colective bazate pe diversele concepii politice care s-au dezvoltat n contextulstatelor care sunt astzi recunoscute la nivel internaionali cutarea de elemente comune nvederea construirii unei Europe democratice, un spaiu european al libertii, egalitii isolidaritii. Acest spaiu european are multe dimensiunii aspecte complexe, care n modevident nu sunt limitate doar la universul politic, chiar dac examinarea condiiilor juridicei politice este ntotdeauna necesar pentru exercitarea libertilor i protejarea drepturilor.

    O privire rapid n cinci dicionare4 ale unor limbi diferite este foarte pertinent. Putem astfelscoate n eviden nuanele i chiar diferenele, care sunt prezente n textele de baz aleacestui studiu, redactate de autori din diverse state, cti numeroase culturi legislativei politice diferite. Fiecare dintre aceti autori se exprim n propriul cadru cultural, chiar dac ian considerare, ct mai mult posi bil, multitudinea punctelor de vedere exprimate nedinelede lucru ale Consiliului Europei5.

    Englez: cetean 1 persoan care locuiete ntr-un ora i nu laar : cet enii Parisului . 2 persoan care are drepturi depline ntr-un stat, fie prin natere, fie prin ctigarea acestor drepturi:imigran ii care au devenit cet eni ai Statelor Unite . Cf. supus britanic ; cet ean al

    lumii , persoan cosmopolit. cetenie a fi cetean; drepturilei ndatoririle unui cetean.German: cetean, burghez() locuitor al unui ora sau al unui stat; persoan care face

    parte din starea a treia, din burghezia nst rit ; civil; cet ean al Statelor Unite ale Americii; persoan care face parte dintr-o universitate; un cet ean onorabil al ora ului nostru 3 Dl Ernst Jouthe, sub-ministru adjunct, responsabil cu relaiile civice n Qubec, vorbete de un concept polisemantici contestat. Seminarul Concepte de baz i competene eseniale,1997, documentul DECS/CIT(98) 7 addenda.4 Alegerea acestor cinci dicionare a fost determinat de capacitatea autorului prezentului studiu de a nelegesensul definiiilor incluse n respectivele dicionare.5 i aceasta este o problem delicat. Dei fiecare se exprim n contextul culturii din care face parte, cultura saeste f r ndoial omogen i nchis. n fiecare stat european se dezbate, uneori cu aprindere, problemanoiunilor de via politic i social. n cele din urm, nimeni nu reprezint o cultur , nici o cultur nu estereprezentat de o persoan.

  • 8/9/2019 Educatia Pentru Cetatenie Concepte Cheie

    15/30

    15

    Calitatea de a fi burghez() persoan care face parte din burghezie, persoan nenobil

    Spaniol: cetenie 1. Calitatea de cetean al unui ora. Dreptul de a fi cetean al uneianumiteri. (v. NAIONALITATE, NATURALIZARE). 2. Civism. Comportamentul unui bun cetean: Se voteaz pe baza ceteniei.

    cetean, (adjectivi substantiv)1. Locuitor i vecin al unui ora . 2. Se aplic oamenilor dintr-un ora vechi sau dintr-un stat modern, mpreun cu drepturilei ndatoririle pe care le presupune; datorit acestor drepturii ndatoriri, cuvntul capt i primete prin intermediuladjectivelor o valoare moral i un coninut afectiv: Este un bun cetean cel care respectlegea. Este cetean al lumii. (v. ORIGINAR DIN, SUPUS; PATRICIAN,cet ean roman,cet ean al republicii. CIVISM, VALOARE civic. NAIONALIZARE, NATURALIZARE.LIBER, CETEAN) 3. Altdat, locuitor al unui ora, apar innd unei clase intermediarentre cavaleri artizan. 4. Om bun. Persoan care face parte dintre oamenii de rnd.

    Italian: Cetenie,toi locuitorii unui ora; cet enii sunt invita i la o s rb toare dantesc . 2.apartenena la o societate organizat a unui stat; cetenia de origine; cetenia dobndit /cetenie mic, nu se bucur de drepturile politicei de obligaia serviciului militar / ceteniedubl, apartenena unui singur individ n calitate de cetean a dou state.

    Francez: cetean, (sec. XVI, concetean; alora ului ). 1 nv. sau ir. Locuitor alunui ora 2 (sfr itul sec. XVII)antic Cel care apar ine unui ora (2 ), este abilitat s se bucure, pe teritoriul acestuia, de dreptul oraului 3 (sec. XVIII)Modern Individconsiderat ca persoan civic, n special dintr-oar care este republic 4 (sec. XVII;1 ). Cet ean al lumii , care pune interesul umanitii mai presus de cel naionalCetenie: calitatea de a fi cetean.Cet enia francez .

    3.1. Nucleul conceptual

    n ciuda diferenelor din cadrul fiecrei definiii i dintre limbi, exist cteva puncte comunecare confer astfel o baz solid pentru explorarea ceteniei. ntotdeauna se pune problemaapartenenei la o comunitate, ceea ce presupune politic i drepturi, n special drepturi politice. n acest sens, ceteanul este ntotdeauna co-cetean, cineva care tr iete mpreuncu ceilali. Aceast comunitate se definete n principal la dou niveluri: pe de o parte, nivelullocal, oraul, adeseori n sensul urban, n care persoana locuiete, cruia i apar ine, i pe dealt parte, statul, care are legtur cu calitatea de cetean6 care confer drepturi deplineacordate membrilor statului respectiv. Aceast apartenen se refer ntotdeauna la un nivel deorganizare politic, la un nivel de autoritatei la drepturi; cu alte cuvinte, ceteani cetenie presupun ntotdeauna delimitarea unui teritoriu sau a unui grup, un teritoriu unde se aplicdrepturile, un grup format din toate persoanele crora li se aplic aceste drepturi; drepturilesunt legate mai nti de toate de politici juridic. n cele din urm, n funcie de tradiie,accentul poate fi pe nivelul local, ca prim nivel de apartenen, i un spaiu suficient de limitatastfel nct s-i fie mai uor persoanei s fie activ i s participe, sau pe nivelul statuluinaional, ca nivel principal, unde se stabilete legea i se construiete identitatea public 6 Stat, naiune, stat naiune aceste concepte necesit o analiz care depete cadrul acestui studiu. Naiuneaeste asociat cu diferite noiuni, nu numai aceea a contractului social sau politic, dar i de cultur i culturi, limbi limbi, posibilitatea de a apar ine, etc. De asemenea, ar fi necesar plasarea ntr-un context istoric a ideii de statnaiune i a formelor specifice pe care le-a luat n diversele state europene, pentru a o examina ca noiuneistoric, creat la un moment dat, ntr-un context anumei care nu judec anterior alte forme politice care vor aprea n viitor.

  • 8/9/2019 Educatia Pentru Cetatenie Concepte Cheie

    16/30

    16

    colectiv. Nici unul dintre nivele nu este exclusiv n nici un stat; este mai degrab o problemde prioritate care trebuie pus n acord cu unul sau altul dintre nivele, o alegere care areconsecine pentru concepiile de ECSD.

    Aceast trecere n revist poate prea paradoxal ntr-un moment n care puterea politic, nspecial cea a statelor, este pus sub semnul ntrebrii de dezvoltarea unor mari entiti

    economice multi-statei a unor mari ntreprinderi multi-, trans-i chiar supra-naionale. Estede asemenea paradoxal acest lucru ntr-un moment n care se nmulesc solicitrile anumitor drepturii cnd se dezbat posibilitile de extindere a msurilor menite s recunoasc i s protejeze anumite drepturi ale persoanelor i grupurilor.

    Aceast trecere n revist este nc incomplet. Ar trebui adugat c ceteanul i ceteniaexist n spaii democratice, spre exemplu n spaiile n care persoanele au drepturiidemniti egale i unde legea este f cut de oameni pentru oameni. Egalitatea politic i juridic, mpreun cu principiul nediscriminrii, se combin cu urmrirea maximului deextindere a libertilor. Ceteanul este o persoan care are drepturi i ndatoriri ntr-osocietate democratic. Primul drept este acela de a stabili legea; prima ndatorire este aceeade a respecta legea, exercitndu-i libertatea, dezvoltndu-i iniiativele, organizndu-irelaiile cu ceilali n cadrul definit de lege. Cetenia ntr-o societate democratic implicastfel autonomia individului ca valoare primar , cu toate riscurile implicate pentru puteri; n plus, numeroase discuii i aciuni corespunztoare ncearc s realizeze un fel de moderare aacestei autonomii-libertate f cnd apel la simul responsabilitii i la cunoaterea obligaiilor juridicei chiar morale pe care le presupune viaa mpreun i respectarea celuilalti a altor grupuri.

    Competenele de baz asociate cu cetenia ntr-o societate democratic sunt celedeterminate de construirea unei persoane liberei autonome, contient de drepturile iresponsabilitile sale ntr-o societate n care puterea de a stabili legea,i anume regulilevieii comunitii care definesc cadrul n care libertatea este astfel exercitat, i undenumirea i controlul asupra persoanelor care exercit aceast putere se afl subsupravegherea tuturor cetenilor.

    Cu toii vom recunoate aici primul principiu al drepturilor omului - Toi oamenii se nascliberii egali n demnitatei drepturi i consecinele acestuia ntr-o societate democraticcare este legat n mod intrinsec de acest principiu. La toate nivelurile, autoritatea public esteo emanaie a cetenilor, n folosul cetenilor, controlat de ceteni. Accesul la bunurilecomune, cum ar ficolarizarea, ngrijirea sntii i chiar munca, este supus teoretic regulilor egalitii. Criza politic din democraiile noastre este astfel o criz n cutarea egalitii n faa

    tendinelor ctre fragmentarei putere crescnd a for elor economice importante. n cele dinurm, trebuie observat c drepturile se afl deasupra tuturor libertilor, capacitilor de aacionai sunt mai puin nite constrngeri impusei recepionate n mod pasiv.

    Accentul pus pe nucleul noiunii de cetenie nu eclipseaz celelalte aspecte ale ceteniei economic, sociali cultural. Mult timp, cetenia a fost limitat la sfera politiciii nc i maimult la simplul act de a vota; declarareai existena drepturilor economicei sociale au fostdezbtute un timp n legtur cu drepturile omului. Fr a dori s reafirmm conceptul sugeratde Marshall, este important s afirmm natura complementar a drepturilor civilei politiceia drepturilor economicei sociale. Este vital asigurarea condiiilor materiale minime pentrusupravieuirea i accesul la anumite bunuri eseniale dac se dorete ca drepturilei

    libertile politice garantate tuturor s nu ajung la zero; pe de alt parte, definirea drepturilor economicei socialei a condiiilor de acces la ele pot rezulta dintr-o dezbatere democratic

  • 8/9/2019 Educatia Pentru Cetatenie Concepte Cheie

    17/30

    17

    susinut de drepturile civilei politice. Departe de a se afla n opoziie, aceste dou categoriide drepturi se susin una pe cealalt. Aceste drepturi economicei sociale au n mod clar odimensiune juridic. Ne vom referi ulterior la problema drepturilor culturale, avnd n vederec ele sunt controversatei nu au fost nc precis definite. Ne vom referi ulterior la problemadrepturilor culturale, avnd n vedere c ele nu au fost nc asigurate, cu att mai puinstabilizate,i sunt controversate.

    Pe acest fundal, ECSD este proiectul de educaie i formare n care exist cele mai multetensiuni, ambivalene i chiar contradicii. Scopul su nu este nici tehnic, nici profesional. Serefer la individi la relaiile lui cu ceilali, la construirea de identiti personalei colective,la condiiile vieii mpreun. Acest proiect trebuie s se confrunte cu inser ia individual isocial, particular i universal, i deja prezent, i cu inventarea viitorului, construirea uneilumi a viitorului, acceptarea unei realiti pre-existentei dezvoltarea unei abordri critice.

    Toi cetenii statelor democratice pot beneficiai n acelai timp pot oferi educaiepentru cetenie ntr-o societate democratic.

    Aceast abordare definete scopul principal al ECSD. La acest nivel, distingem ntre:- definiia politic i juridic a ceteniei ntr-o societate democratic legat de statutulacordat tuturor celor care apar in de drept unei comuniti publice; avnd n vedere ccetenia se bazeaz pe aceast apartenen, nu trebuie uitat c str inii aui ei numeroasedrepturi, printre care majoritatea drepturilor economicei sociale;

    - competenele dorite sau ateptate, cerute sau visate, astfel nct modul n care acest statuteste priviti n care drepturilei ndatoririle corespunztoare sunt tr ite permit meninereai evoluia acestui statut ctre o mai mare libertate, egalitatei democraie.

    3.2. Variaii i probleme conceptuale

    n plus fa de conceptele de baz legate n principal de dimensiunea politic i juridic aceteniei ntr-o societate democratic i de drepturile omului egalitate, libertate, demnitate,drept, lege, puterei alte cteva trebuie atribuit un loc aparte unor abordri i domeniirelativ noi care sunt bogatei controversate.

    n primul rnd, trebuie s avem n vedere toate adjectivele pe care oamenii le altur termenului cetenie. Fr a fi exemple de preiozitate lingvistic, aceste adjective indic maimult sau mai puin sensuri precisei mpr ite. Primul dintre ele este binenelesdemocratic. Pentru Consiliul Europei, acest adjectiv subliniaz faptul c este vorba despre o

    cetenie bazat pe principiilei valorile pluralismului, ntietatea legii, respectarea demnitiiumanei a diversitii culturale ca bogie. Alte adjective cum ar fi pluralist, deschis, cuexperien, etc. exprim refuzul de a fi limitat la un singur concept rigid care s sune ca unslogan care ar putea nmuli ncercrile motivate de a construi sensul ceteniei ntr-o societatedemocratic i a inventa continuu noile forme pe care le ia.

    Astfel, conceptele de participare, democraie sau cetenie participant par s fie tot mai multrecunoscute ca fiind vitale pentru viitorul vieii noastre mpreun. Se pune problema cafiecare s aib un loc n societatei s contribuie la dezvoltarea ei la orice nivel, dincolo deactul politic de a vota. Se pune problema ca fiecare s aib control asupra mediului n caretr iete. Reducerea obstacolelor la participare, n special a obstacolelor socio-economice,

    reprezint o parte integrant a oricrei strategii menite s ntreasc cetenia ntr-o societatedemocratic.

  • 8/9/2019 Educatia Pentru Cetatenie Concepte Cheie

    18/30

    18

    n al doilea rnd pentru ECSD, apare tot ceea ce are legtur cu instituiile de educaie iformare. Dac am face un inventar, chiar i unul incomplet, ar fi prea lung pentru aceastlucrare. Cu toate acestea, dac ECSD trebuie s fie o preocupare constant a tuturor cetenilor i a tuturor instituiilor ntr-o societate democratic, are sau trebuie s aib o prezen explicit i prioritar n instituiile de educaie i formare, n special ncoli.

    Cooperare, participare, dialogi respect sunt cuvinte care desemneaz atitudini pe caretrebuie s le aib toi oamenii dintr-ocoal, n special adulii, atitudini care trebuie sinspire activitile ncolii atmosfera general a vieii ntr-ocoal.

    n al treilea rnd, un nou domeniu s-a dezvoltat n ultimii ani referitor la problema drepturilor culturale, pe care aici o asociem cu cea a identitilor. Numeroi autori subliniaz astziimportana identitii individului ca fiind mobil i pluralist, avnd capacitatea s garantezelibertatea de apartenen la un grup sau altul sau la mai multe grupuri, libertatea de a nuapar ine sau de a schimba. O component esenial a identitii individului este binenelescomponenta cultural, inclusiv n primul rnd limbai tot ce implic ea; aceast componentridic imediat problema calitii de membru a unor grupuri, comuniti, popoare (acestecuvinte au o mare ncrctur emoional), care construiesc identitatea fiecrui individ, nspecial aceea n care crete o persoan, i care reprezint att o motenire, cti un aiciiacum. Drepturile culturale sunt considerate ca o nou generaie de drepturi ale omului, dupdrepturile civice, drepturile politicei drepturile economicei sociale. Dei exist un acorddestul de mare asupra importanei acestor drepturi culturalei asupra a ceea ce le justific,cum ar fi respectarea diversitii culturilor i afirmarea bogiei schimburilor i a fertilizriincruciate, luarea lor n calcul efectiv n cadrul unor concepte politice a diferitelor state estemai delicat.

    Gndireai decizia oscileaz ntre necesitatea construirii unui spaiu public comun n carecetenii s mprteasc suficiente referine pentru a putea discuta, tr i mpreun i a-iconstrui viitoruli un ntreg set de consecine la care sper sau de care se tem, legate de foarte puternica afirmare a diferenelor i particularitilor. Dei realitatea multicultural asocietilor noastre este n general acceptat, tratamentul politici juridic al acestei realiti,cum ar fi definirea acestor drepturi, cele care revin persoanelor i chiar cele ale grupurilor responsabile de aceste drepturi, f r a uita dimensiuneateritorial a definiiei grupurilor sunti trebuie s fie n continuare discutatei construite7. Deschiderea ctre ceilali este ocompetent de baz a ceteniei (vezi mai jos); la ea se adaug, dup multe altele, realitateaivaloarea fertilizrii ncruciate, nevoia de a face loc dimensiunii istoricei critice, ceea ceface posibil istoricizarea culturilor, pentru a scoate n eviden instabilitatea lor, liniile lor defor , continuitatea schimburilor i evoluiilor i invenia foarte frecvent a tradiiilor. Nutim

    cum vor ar ta culturile de mine, dar cu siguran nu vor fi ceea ce sunt astzi sau ce au fostieri.

    Problema dimensiunii culturale a ceteniei se pune pe un plan mai general. Un scopfundamental al ceteniei ntr-o societate democratic este reintroducerea culturii democraiei.n mod similar, dei sentimentul de apartenen se diminueaz n mod clar n termeni devalori mprtite, identitate, motenire istoric i memorie, dimensiunea cultural este legatn mod inextricabil de o proiecie n viitor, de capacitatea de a realiza un proiect colectiv.

    n paralel cu ideea unui proiect colectiv care implic o relaie cu ceilali, n special capacitateade iniiativ i recunoatere a celorlali, un mare accent se pune n prezent pe conceptul de

    7 Vezi Drepturile culturale la Consiliul Europei,1949-1997, document DECS/SE/DHRM (97) 5.

  • 8/9/2019 Educatia Pentru Cetatenie Concepte Cheie

    19/30

    19

    responsabiliti. Este oare un r spuns la individualizareai fragmentarea societilor noastre,urmrirea coeziunii socialei a noilor baze morale ale vieii mpreun? n mod clar, aceastnoiune trebuie studiat mai mult, f r a se aduce n discuie principiile drepturilor omuluiif r a face din ea instrumentul unei noi conformri sociale. Spre exemplu, accentul peresponsabilitate la nivel local nu trebuie s ne determine s neglijm alte forme deresponsabilitate, mai ndeprtate, repercusiunile deciziilor locale n alte locurii impactul

    deciziilor luate n alt parte asupra situaiilor locale. Analizarea responsabilitii va avea dectigat fiind bazat pe practica educaiei privind cetenia ntr-o societate democratic.

    Cuvntul responsabiliti deschide cel puin dou ci de cercetare, aceea a legii, careinclude ideea de responsabilitate juridic, i una mai larg a unei capaciti de a-i recunoate pe ceilali i a unei datorii de a r spunde la libertatea lor ca persoane care se afl n posesiaunor drepturi. Aceast din urm abordare este diferit de primai o completeaz. Estediferit pentru c este n favoarea identificrii ideii unei ci complementare a responsabilitii8 pentrufiecare individi este complementar pentru c nu neag importana relaiilor socialeiinterpersonale. Aceasta ndeprteaz orice ruptur ntre instituiile publice, pe de o parte,avnd relaii bazate pe conceptul de supunere puin incorect din punct de vedere politici pe de alt parte, comunitatea n totalitate, societatea civil neinfluenat de nici o instituie,aprobat de societate care ar considera-o ca mediul arhetipal pentru libertate. O asemenealibertate nu este a oricrui individ care are putere n afara societii, care consider societateaca o limit a puterii. Libertatea este un proces continuu de construcie n interiorul relaieintre individi ceilali, ntre lumei el nsui. Instituiile nu sunt obstacole, ci cadrele necesareumane, prescriptivei axiologice ale aciunii. Responsabilitile sunt legate de ideile delibertatei putere, ceea ce confer conceptului de cale ntregul su sens.

    4. COMPETENE DE BAZ

    Aici s-a deschis un domeniu aproape nelimitat de experien i atitudini, de cunotine icomportamente. Mai muli autori i exprim rezerva cu privire la posibilitateai, mai nti detoate, valoarea crerii unei liste. Ei subliniaz natura oficial i foarte nerealist a unei astfelde aciuni. Lista care s-ar realiza ar fi ntotdeauna provizorie, ceea ce nu ar fi un lucru serios,dar, lucru mai important, lista ar constitui o serie de generalizri i locuri comune, dndimpresia c este necesar s fie nvate toate competenele menionate prin educaie. Aceastextindere infinit ar avea efectul pervers de discreditare a unei astfel de listei a valorilor, principiilor i obiectivelor pe care le conine. Cum s evitm o lung litanie de competene acror sum ar trebui s defineasc perfeciunea uman personal i social, n timp ce viaa dezi cu zi ar avea grij s o anuleze aproape n permanen? Aceti autori prefer s puneforturile n slujba studierii condiiilor necesare acestei educaii. Ali autori consider c

    dimpotriv este necesar s se pun puin ordine ntr-un domeniu att de vast: pentru ei, unefort care trebuie f cut l reprezint ncercarea de a clarificai clasifica natura extensibil lainfiniti permanent schimbtoare a competenelor cetenilor.

    Aceste dou abordri nu sunt antagonice. Conceptele care listeaz i clasific competenele nu pot ine locul aciuniii interveniei, dar pot fi utile n sensul c aduc puin claritate n acestunivers permanent deschis. Ele ofer un cadru teoretic care poate fi utilizat pentru a defini,orienta, incitai analiza activitile. Au fost propuse mai multe clasificri n mai multe ocazii,de autori diferii, pentru a ne ajuta, avnd n vedere c exist multe ci de a explica ECSD.Am dori s accentum c aceste concepte sunt create pentru a ne ajutai de aceea trebuie s lelum ca atarei s ncercm s le mbuntim comparndu-le permanent cu realitatea.

    8 Vezi Seminarul privind mputernicireai responsabilitatea: de la teorie la practic, Delphi (Grecia), octombrie1999, Document CDCC/Delphes (99) 4.

  • 8/9/2019 Educatia Pentru Cetatenie Concepte Cheie

    20/30

    20

    4.1 Prima clasificare

    Prima clasificare cuprinde trei categorii mari de competene: competene cognitive,competene afectivei cele legate de alegerea valorilor, cele care au legtur cu aciunea. n

    cele ce urmeaz vom clarifica puin coninutul fiecreia dintre aceste categorii:- competenele cognitive. Se pot separa n patru familii:

    competenele de natur juridic i politic, spre exemplu cunotinele privind regulilevieii n colectivi condiiile democratice de stabilire a acestor reguli, cunotinele privind puterile ntr-o societate democratic, la toate nivelurile vieii politice; cu alte cuvinte,cunotinele despre instituiile publice democraticei regulile care guverneaz libertateaiaciunea, necesitnd contientizarea c aceste instituii i liberti sunt responsabilitateatuturor cetenilor. Competenele juridice sunt arme cu care cetenii i apr libertile,i protejeaz indiviziii lupt mpotriva abuzului de putere al celor care dein autoritatea;

    cunotine din lumea actual, cunotine care implic, ca i cele menionate anterior, odimensiune istoric i una cultural. Pentru a putea lua parte la dezbaterea public i pentru a lua o decizie valabil cu privire la alegerile oferite ntr-o societate democratic,trebuie s tim despre ce este vorba, s avem cunotine despre subiectele care se discut.n vederea nmulirii domeniilor cunotinelor teoreticei practice, nici un individ nu poate avea competen total; aceasta ridic probleme dureroase de alegere n domeniuleducaiei. Aceste dificulti au fost accentuate de natura provizorie a unei mari pr i aacestor cunotine i de nevoia de a forma oameni pentru a accepta mobilitateai ideilenoi. Capacitatea de analiz critic a societii este esenial aici. Astfel de cunotine alelumii de azi includ de asemenea capacitatea de a anticipa, spre exemplu capacitatea de avedea problemele

    i solu

    iile pe termen lung

    i a evita analizele pe termen scurt,

    superficiale.tim, dar uneori prem s uitm, c multe decizii luate azi vor avea unimpact mine, fie c se refer la restabilirea echilibrului n interiorul unui habitat altdatnatural care a devenit ntre timp n ntregime creat de mna omuluii care ofer suficientenergie sau resurse alimentare generaiilor viitoare, fie este vorba despre investiiile petermen lung n energie nuclear sau manipulri genetice, pentru a lua doar ctevaexemple;

    competene de natur procedural, care sper m c sunt transferabilei utilizabile nnumeroase situaii. n plus fa de diversele capaciti intelectuale generale, necesare spreexemplu pentru analiz i sintez, am dori s subliniem dou capaciti avnd o relevanaparte pentru cetenia ntr-o societate democratic: capacitatea de a argumenta, care este

    legat de dezbaterei de capacitatea de reflecie, i capacitatea de a re-analiza aciunileiargumentele n lumina principiilor i valorilor drepturilor omului, de a reflecta asupradireciei i limitelor aciunilor posibile, asupra conflictelor de valorii de interese, etc.;

    cunoaterea principiilori valorilor drepturilor omuluii a ceteniei ntr-o societatedemocratic. Aceste principiii valori provin n primul rnd dintr-un concept raional,dar, la un nivel mai profund, ele necesit o concepie a fiinei umane bazat pe demnitateaechitabil i liber a fiecrui individ.

    Aceast ultim familie ne aduce direct la al doilea domeniu de competene:

    competene etice i opiuni privind valorile. Indivizii se construiesc pe ei nii irelaiile lor cu ceilali n conformitate cu anumite valori. Aceast dimensiune etic tot mai prezent include aspecte afectivei emoionale. Unii cred c acceptarea valorilor

  • 8/9/2019 Educatia Pentru Cetatenie Concepte Cheie

    21/30

    21

    drepturilor omuluii ale democraiei ar trebui s fie rezultatul unui concept raional, ntimp ce alii cred c nu este suficient s impui prin lege acceptarea ca s o i obii.Aspectele afectivei emoionale sunt ntotdeauna prezente atunci cnd cineva se consider ca individ n relaie cu alii i cu lumea. ECSD necesit mult munc n privina acestor aspecte. Cetenia nu poate fi redus la un catalog de drepturii ndatoriri, ea necesitapartenena unui grup sau a unor grupuri, aducnd n joc identitile ntr-un mod foarte

    profund. n consecin, cetenia necesit o mutare etic care include o dimensiuneemoional personal i colectiv.

    Orict de numeroase ar prea, valorile pentru care este necesar munca de construcie ireflecie sunt orientate pelibertate, egalitate i solidaritate. Ele implic recunoaterea irespectarea de sinei a celorlali, capacitatea de a asculta, reflecii asupra locului pe care locup violena n societatei cum poate fi controlat n vederea rezolvrii conflictelor. Acestevalori necesit acceptarea pozitiv a diferenelor i a diversitii i necesit ncrederea nceilali. n acest sens, este necesar s mergem dincolo de conceptul ngust de toleran, la carese face apel prea adesea. Adevrul este c tolerana nu se reduce la acceptarea diferenei,acceptare care uneori nseamn indiferen; tolerana necesit recunoaterea propriilor limitei acceptarea celuilalt ca fiind persoana n care s ai ncredere; fiecare individ are nevoie deceilali pentru a se construi ca subiect uman; aceast trimitere la valori este extrem deimportant pentru a se preveni instrumentalizarea legii; capacitile de aciune, cunoscutei ca competene sociale.Cunotinele, atitudinilei

    valorile aduc sens n viaa personal i social de zi cu zi; ele se regsesc n capacitile deaciune, n competenele socialei ne ajut s dm sens prezenei fiecruia pentru ceilalii pentru ntreaga lume. Este un mod de mbuntire a capacitii oamenilor de a luainiiative i de a accepta responsabiliti n societate. O dat n plus, este imposibil srealizm o list exhaustiv; cu toate acestea, putem s analizm cteva dintre acestecapaciti att de frecvent menionate:

    - capacitatea de a tri mpreun cu ceilali, de a coopera, de a construi, de a pune naplicare proiectei de a ne asuma responsabiliti. n sens larg, aceast capacitatecontribuie la interculturalitate, n special sub forma nevoii oamenilor de a nva maimulte limbi. Limbile sunt privite n acest context nu doar ca instrumente de comunicare cuali indivizi, dar, mai presus de toate, ca deschideri ctre alte moduri de a gndii nelegei ctre alte culturi. Interculturalismul nu se limiteaz la dimensiunea lingvistic, ciimplic toate aspectele culturilor, inclusiv istoria.

    - capacitatea de a soluiona conflicte n conformitate cu principiile legilor democratice,n special cele dou principii fundamentale care se refer la solicitarea opiniei unei a treia persoane neimplicate n conflicti la dezbaterea deschis care presupune audierea pr ilor n cauz i ncercarea de a ajunge la adevr, conflictele putnd fi soluionate prin mediere

    menit s conduc la un acord ntre pr i sau n conformitate cu principiile juridice, caz ncare decizia este luat de un ter n baza legilor i regulilor existente anterior conflictuluirespectiv,

    - capacitatea de a lua parte la dezbateri publice, de a argumentai alege ntr-o situaiereal de via.

    Am fi putut prezenta trei competene sub forma unui triunghi, cele trei unghiuri fiindcognitiv, afectivi valorii social pentru a ar ta legturile n mod vizual. Nici ocategorie nu le exclude pe celelaltei n fiecare situaie aceste trei categorii suntinterdependente; acestea sunt trei dimensiuni ale prezenei fiecruia n lumei n raport cuceilali. Spre exemplu, rezolvarea panic a conflictelor implic cunoaterea principiilor

    democratice care organizeaz aceast rezolvare, o atitudine personal care nseamn s aicontrolul asupra propriei violene i s accepi s nu pui st pnire pe lege,i capacitatea de a

  • 8/9/2019 Educatia Pentru Cetatenie Concepte Cheie

    22/30

    22

    aciona n raport cu dezbaterea. Majoritatea competenelor astfel clasificate se refer i lacelelalte dou domenii. Spre exemplu, argumentaia i dezbaterea necesit cunotine cu privire la tema dezbaterii, capacitatea de a-l asculta pe cellalt i de a-i recunoate punctul devedere, dar i aplicarea acestor capaciti n situaii concrete n care se afl oamenii. Ceteniaeficient este doar cea exercit de i prin aciunile individului; pe de alt parte, cunoatereaireflecia asupra aciunilor individuluii a semnificaiei socialei personale, practicei etice a

    acestor aciuni este la fel de important. n conformitate cu criteriile de formarei educaie,accentul trebuie pus pe dimensiunea aflat ntr-o poziie mai dezavantajat. Un alt avantaj alacestui tip de concept este faptul c constituie un instrument care este un ajutor pentruevaluareai reorientarea practicilor.

    4.2. A doua clasificare

    S-a propus o a doua clasificare, n special de ctre Ruud Veldhuis, care distinge patrudimensiuni ale ceteniei, dimensiuni bazate pe o analiz a vieii n societate. Acestedimensiuni sunt: politic i juridic, social, cultural i economic. Ca i n cazul primeiclasificri, aceste dimensiuni nu sunt finite n sine, ci sunt concepute ca sprijin n clasificareiclarificarea competenelor pentru ESCD. Pentru unii, cele patru dimensiuni sunt egale; pentrualii, cea politic i juridic constituie o dimensiune transversal, problemele privind putereai legea ntlnindu-sei n celelalte trei dimensiuni, economic, social i cultural.

    Cu riscul de a repeta unele dintre informaiile oferite n prima clasificare, vom prezentaconinutuli scopurile fiecreia dintre aceste dimensiuni:

    dimensiunea politic i juridic se refer la drepturilei ndatoririle legate de sistemul politic i de lege. Sunt necesare cunotine de drept i de sistem politic, atitudiniledemocraticei capacitatea de a participa pentru a exercita responsabilitile la toatenivelurile vieii publice;

    dimensiunea social se refer la relaiile dintre indivizii necesit cunotine cu privire lafundamentul acestor relaii i la modul n care funcioneaz n societate. Competenelesociale au o mare importan aici. Aceast dimensiune este legat de altele, n special deurmtoarea, prin importana valorilor, cum ar solidaritatea;

    dimensiunea economic se refer la producia i consumul de bunurii servicii. Aredeschidere direct ctre munc i modul n care este organizat aceasta, ctre rezultatelemunciii distribuia lor. Necesit competene economice,i anume cunoaterea moduluin care funcioneaz economia mondial, inclusiv piaa muncii;

    dimensiunea cultural se refer la reprezentrile colective, la elementele imaginatei la

    valorile comune. Cai celelalte dimensiuni, uneori mai mult dect celelalte, presupunecompeten istoric, recunoaterea unei moteniri comune cu diferitele ei componente, omotenire mobil, care poate fi schimbat cu cea a altora. Cultura este de asemenea legatde capacitile care formeaz baza ncolile din Europa, scrisul, cititul, capacitatea de a semica ntr-un univers lingvistici de a dobndi unul nou. Aceste din urm capaciti suntcondiii necesare pentru ECSD.

    Dei sunt diferite ca prezentare, ambele clasificri pun accentul pe importana construirii uneicontiine critice sociale, adic contiina apartenenei la lume, o cetenie-parteneriat care presupune c ceteanul i asum responsabilitile n viaa zilnic, dar i c este nevoie de odimensiune mai vast dincolo de preocuprile imediate, la nivel local. O astfel de contiinsocial, dar i istoric i geografic, presupune dezvoltarea capacitii de a se gndii laceilali i a crea un forum public de dezbatere.

  • 8/9/2019 Educatia Pentru Cetatenie Concepte Cheie

    23/30

    23

    5. PRACTICI

    ECSD nu este numai un concept teoretic, ci, mai nti de toate, o invitaie zilnic, i anume oinvitaie zilnic la exercitarea libertilor n cadrul stabilit de legile democraiei i a drepturilor omuluii la aciune n vederea ntririi acestor drepturii liberti pentru toi oamenii. Cu

    toate acestea, s ne amintim c nimic nu este mai absurd dect s pui fa n fa teoria i practica, reflecia i aciunea. A tr i nseamn a gndi i a aciona; a gndii a acionanseamn a tr i. Experiena este conceptual: aciunea ne pune ntotdeauna n legtur cucircumstanelei cu contextul n care are loci cu percepiile participantului despre lumei curelaiile umane. Activitile Consiliului Europei, n special cele ntreprinse n cadrul proiectului ECSD, ncearc n consecin s combine aceste dou faete ale educaiei.

    Problema relaiei dintre teoriei practic nu este deloc retoric. Am motenit abordri aleacestei relaii n educaie care oscileaz ntre doi poli, nici unul fiind satisf ctor luat separat:unul dintre poli, fiind n favoarea predrii coninutuluii a cunotinelor despre drepturileomuluii cetenie ntr-o societate democratic, se bazeaz pe raiune, care se presupune cgenereaz un comportament n conformitate cu aceste cunotine; al doilea pol izoleazexperiena i poate da natere unei contientizri profunde a nevoii de a aciona nconformitate cu drepturile omuluii cetenia ntr-o societate democratic, iar tria acesteinevoi va genera ulterior un comportament corespunztor.

    5.1. Grupuri-int i domenii de intervenie: toi indivizii, toate instituiile

    ECSD este orientat ctre toi indivizii, indiferent de rolul acestora n societate. n nici un caznu poate fi rezervat celor care sunt marginalizai i n pericol s fie exclui. Bineneles,cunoaterea drepturilor lor este esenial pentru ei dac vrem s poat sc pa din acest procesde retrogradare, dar cunoaterea drepturilor i ndatoririlor este de asemenea necesar celor care trebuie s exercite puterea la orice nivel n societatei n special celor care dein o parte aautoritii publice. ECSD nu poate fi un mijloc pentru cei aflai la putere de a impune un felde acceptare social asupra celorlali. Cea mai mare responsabilitate civic, dac o astfel declasificare este relevant aici, este aceea a persoanelor care au puterei responsabilitate maimare n societate.

    n consecin, ECSD depete mediulcolii n care a fost aplicat iniial. Se dovedete a fi onevoie resimit de oameni n viaa lor i n diversele sfere ale existenei lor. Iniiative privind cetenia o tr stur cheie pentru proiectul ECSD ilustreaz importana acestei

    noi abordri. Le vom prezenta mai nti, nainte de a analizacolile i alte posibiliti deiniiative pentru aciunile de promovare a ceteniei ntr-o societate democratic.

    5.2. Iniiative privind cetenia

    Iniiativele privind cetenia sunt forme noi, inovatoare de gestionare a vieii democratice. Eleinclud orice iniiativ (centru, instituie, comunitate, cartier, ora, regiune, etc.) unde sencearc definireai punerea n aplicare a principiilor ceteniei ntr-o societate democratic.Acest tip de iniiativ este o practic, o serie de practici, care vor ilustra sensul contemporanal ceteniei i structurile pe care se sprijin. Aceasta este definiia acestui concept, specific pentru proiectul Educaia pentru cetenie ntr-o societate democratic, aa cum a fost

  • 8/9/2019 Educatia Pentru Cetatenie Concepte Cheie

    24/30

    24

    stabilit n proiectul de activitate pentru19989. Astfel, aceste practici devin un mijloc n plusde punere n aplicare a educaiei privind cetenia ntr-o societate democratic prin comparaiecu abordrile tradiionale, care se concentreaz n principal pe instituiile existente, cum ar colile. Aceste instituii sunt ideale pentru lucrul cu tinerii care nu se simt n largul lor sau nuau rezultate bune lacoal i fac parte dintr-o perspectiv de nvare de-a lungul vieii.

    Aceste iniiativei modul n care sunt definite, studiatei utilizate reflect n mod clar nouafor pe care o are ECSD. Spre exemplu, iniiativele acoper o gam larg de proiecte,ncurajeaz formarea de parteneriate, aduce mpreun mai muli participani, exploreazdiferitele forme de participare, combate excludereai aa mai departe; ele se bazeaz pevalorilei procesele democratice pe care intenioneaz s le promovezei consolideze. ncadrul acestor iniiative, dezvoltarea competenelor ECSD se combin cu aciunea pentru a leconstruii consolida. Iniiativele pot astfel include o serie de activiti coordonare cu proiectele locale, crearea de comitete de comunicare intercultural pentru a media ntrediferitele comuniti, nvndu-i pe tinerii din zonele mai srace care le sunt drepturileiresponsabilitile, crearea de proiecte n veder ea reconcilierii comunitilor aflate n r zboi icrearea unui climat democratic ncoli, etc10. Oriunde s-ar desf ura, aceste activiti ofer ocazii de exprimarei negociere, identific nevoi de formarei pun accentul pe nevoiaautoritilor de a adopta o atitudine deschis i pozitiv. Una dintre cele mai promitoare liniide construire a mediului european democratic este stabilirea dialogului dintre toate acesteiniiative prin intermediul noilor tehnologii. Acest dialog ne poate ajuta s-i scoatem pe aceiindivizi preocupai din mediile lor adeseori ngustei restrictive pentru a face schimburi deexperien i pentru a lua noi iniiative.

    5.3. Practicile din mediulcolar

    n momentul de fa colile sunt foarte criticate. Nu este acum momentul s analizmargumentele foarte contradictorii care se vehiculeaz i imperativele la fel de contradictoriiimpuse colilor. Spre exemplu, cum putem asigura un nivel minim de acces echitabil lacunotine i nvarea deprinderilor cndcolile clasific, ndeprteaz i exclud oameniichiar la cererea societii? Cum putem s mpiedicm ca recunoaterea diversitii culturaleia diferitelor tipuri de inteligen i moduri de a nva s nu conduc la izolarea n identitidistinctei la accentuarea inegalitilor? Ar trebui probabil s nu uitm c acolo unde estevorba despre educaia pentru cetenie ntr-o societate democratic, dac coala se pr buete,societatea se pr buete i ea, i sunt adeseori singurele instituii stabile care se ocup de unntreg segment de vrst i ncearc din r sputeri s ndeprteze ameninrile aduse coeziuniisociale. Din nou, aicicoala nu poate reface singur coeziunea social i nici nu poate

    transmite valori, pentru c face parte dintr-o lume unde aceast coeziune se pr buete i setransform, unde aceste valori sunt zilnic sub tirul violenei fizicei psihicei unde exist ofor exercitat de un fel de concuren financiar care ignor nsui conceptul de solidaritate.Violena i concurena aceasta sunt transmise zilnic de mass-media.

    Dincolo de judecile cu privire lacolii de schimbrile care au loc, aceste instituii sunt ncvitale n ceea ce privete educaia cu privire la cetenie ntr-o societate democratic. ncoal, trebuie avute n vedere cele trei tipuri de competene identificate n prima clasificare:competenele cognitive, competenele etice i competenele legate de aciune. Existe treimoduri diferite de a ne preocupa de aceste competene: viaa colar , i anume toate aspectelelegate de coal ca mediu de via i social, cu regulile sale colective, conflictele

    9 Vezi documentul DECS/CIT (98) 38 rev.10 Vezi documentul DECS/EDU/CIT (99) 40.

  • 8/9/2019 Educatia Pentru Cetatenie Concepte Cheie

    25/30

    25

    interpersonale, momentelei ocaziile de cooperare, etc.; leciile propriu-zise care reprezintraiunea de a fi acolii; i momentele, locurilei ocaziile pentru iniiative spontane aleelevilor n afara activitilor de predare propriu-zise. Dei ECSD este inclus n coli, trebuieamintit c ECSD trebuie s asocieze ndeaproape construirea cunotinelor, practiciii aciuniicu reflecia critic asupra fiecruia dintre aceste elemente, pentru a lucra la principiileivalorile care pun n valoare aceast form de educaie i care le explic. Dac coala trebuie

    s educe oamenii cu privire la ceteni ntr-o societate democratic, trebuie s se asigure permanent c modurile n care funcioneaz nu contravin cu drepturile omului. Nu este vorbadespre a transformacoala ntr-un forum permanent, ci mai degrab despre introducerea destructuri, cum s-a ntmplat n numeroase locuri, n vederea realizrii dialogului, schimburilor,reglementrii i participrii. Subliniem pe de o parte nevoia de a lsa elevii s fie n poziia dea lua iniiativei de a-i exercita responsabilitile i pe de alt parte importana crerii unor moduri de a conducecoala care s permit tuturor, tinerii aduli, s vad c drepturile lor sunt respectate. Acestea sunt aceleai orientri fundamentale care formeaz baza iniiativelor privind cetenia.

    Educaia n coal are la baz un coninut de predarei formare organizat n disciplineimaterii. Din punctul de vedere al comportamentelor i relaiilor ntre indivizi, toate acestematerii sunt avute n vedere pentru c situaiile de predarei formare aduc la un loc indiviziale cror activiti trebuie s respecte principiile drepturilor omului. Este posibil ca aici dinnou s se pun un prea mare accent pe competene ca ascultarea, dialogul, participareairesponsabilitatea.

    n ceea ce privete coninutul, cele patru dimensiuni, politic i juridic, social, economic icultural, se afl bineneles pe primul loc. Aceasta ofer un loc privilegiat tuturor disciplinelor detiine sociale, care, studiind societi trecute i prezente, construiescmodaliti de nelegere a vieii sociale, economice, politicei culturale, modaliti care includo dimensiune istoric i una teritorial i care se afl n relaie cu valorilei concepiileumane.

    Dac tiinele sociale ocup un loc firesc, alte materii sprijin puternic ECSD. Acest lucru afost demonstrat de mai multe studii. Este cazul limbilor modernei a educaiei artistice, totceea ce are legtur cu creaia i schimburile culturale. A nva o limb str in nseamn snvei o cultur , un alt mod de a categorisii clasifica lumeai astfel de a-i construi gndurilei emoiile. A-i dezvolta educaia artistic nseamn s nvei alte limbaje dect cel vorbit pentru a explica lumeai relaia ta cu ea, nseamn s te ntlneti cu munca altora. Acestlucru extinde iniiativele precisei activitile pentru a construi competenele cerute decetenie ntr-o societate democratic. tiinele aduci ele o contribuie vital, mai nti n

    termeni de coninut, avnd n vedere c lumea n care tr im este tot mai mult influenat detiin i tehnologie,i n al doilea rnd n termeni de metodei formare intelectual, nspecial critic, prin inculcarea dorinei de a afla adevrul, de a cuta argumente raionale, de afolosi un limbaj clar i de a face apel la imaginaie.

    La aceast list scurt de materii tradiionale de predare oferite n gimnaziui n unele cazurii n coala primar , ar trebui s adugm noile tehnologii care, n ntreaga diversitate aformelor lor fizice, a potenialitii i utilitii lor, i au i ele locul n ECSD. nelegereaideprinderea lor ne conduce la noi competene pentru care este nevoie de educaie i formare.

    Indiferent de domeniu sau coninut, toate studiile recente subliniaz independena elevilor sau

    a celor care nva fa de aplicarea metodelor active care necesit iniiativ, descoperire,spirit de cercetare, responsabilitatei experimentare riguros structurat i gndit.

  • 8/9/2019 Educatia Pentru Cetatenie Concepte Cheie

    26/30

    26

    n cele din urm, colile se ndreapt tot mai mult ctre fenomene care, pn de curnd, seaflau tot mai mult n afara experienei lor zilnice fenomene grupate acum mpreun larubrica violen. Studiile privind violena n coli n ultimii zece ani nu ne permit s facemgeneralizri gr bite. nc o dat, este important s evalum gama de situaii i varietatea deactiviti pe care le include termenul violen. Este absolut esenial s lum n calcul aceast

    diversitate pentru a evita impunerea de planuri greit conceputei luarea de msuri i deciziicare nu vor face dect s nr uteasc problema. Dei coala nu poate face totul, nu poateremedia singur bolile socialei dei este afectat de conflictelei contradiciile societilor noastre, are o contribuie vital la abordareai rezolvarea problemelor legate de violen. Cai n alte contextei n mod aproape arhetipal, toate studiile referitoare la violenconcluzioneaz c eforturile privind abordarea problemei violenei trebuie s se concentrezendeaproape, pe situaii concrete,i c este nevoie de un angajament clar din partea adulilor,de cooperare ntre acetia, discuii frecvente, purtate cu r bdare cu eleviii cu tinerii,construirea unor modaliti de comunicarei utilizarea metodelor de soluionare a conflictelor bazate fie pe mediere sau, n cazurile mai serioase, pe sistemul juridic. O asemenea aciune se bazeaz ntotdeauna pe principiilei valorile drepturilor umane. Spre exemplu, soluionareaconflictelor implic chemarea unei ter e pr i i desf urarea unei dezbateri n contradicie.Aceasta nseamn c adulii trebuie s adopte atitudinii comportamente responsabile; nu putem cere mai mult responsabilitate din partea tinerilor i apoi s ne comportm ca i cumaceste situaii nu ar fi importante. n cele din urm, trebuie acordat o atenie apartevictimelor. Legea pedepsete, protejeaz i compenseaz; mai exact, le cere celor aflai n poziii de autoritatei care au responsabilitatea s se asigure c nclcrile i delictele sunt pedepsite, c victimele sunt despgubite i ngrijitei c oamenii sunt protejai mpotrivaactelor de violen i a altor nclcri ale drepturilor lor.

    Un aspect final referitor lacoal este educaia cu privire la drepturi. n multeri, tinerii intr n general n posesia deplin a drepturilor lor cu ocazia majoratului (stabilit n general lavrsta de18 ani), dar aceasta nu nseamn c pn la aceast vrst nu au drepturi. De aceea,ei ar trebui s fie nvai despre aceste drepturii semnificaia lor. Scopul nu este de a formaavocai, ci ceteni care s i cunoasc drepturilei responsabilitile i care s poat astfelaciona n societate n baza acestor drepturi. Cnd mplinesc aceast vrst, tinerii nu trec brusc de la o stare de total dependen de prinii sau tutorii lor, la o stare de total libertate.Drepturile minorilor variaz de la un stat la altul, dar minorii sunt supui oriunde anumitor obligaii specifice, iar drepturile lor se nmulesc odat cu vrsta. Cai n alte domenii aleECSD, aceasta nu este o abordare teoretic, ci o inducie n cetenia de zi cu zi care seconcentreaz asupra vieii zilnice, ncercnd s ofere un cadru pentru explicarea principiilor ivalorilor pe care se bazeaz. Aceast preocupare pentru educaia cu privire la drepturi nu este

    foarte evident n anumite studii, n special n relaie cu o anume iniiativ privind cetenia,dar este adesea prezent i este de ajutor n multe rapoarte.

    5.4. Educaia permanent i alte d


Recommended