+ All Categories
Home > Documents > DIALOG DE · 2018. 8. 30. · și cavalerul de onoare ˚ineau lumânările împodobite cu ie-deră,...

DIALOG DE · 2018. 8. 30. · și cavalerul de onoare ˚ineau lumânările împodobite cu ie-deră,...

Date post: 22-Oct-2020
Category:
Upload: others
View: 7 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
4
C reştinismul românesc a rodit şi el din sine mulţi și minunaţi sfinţi, chiar dacă smerenia carac- teristică poporului nostru sau alte împrejurări istorice nefavorabile în care a avut de trăit au făcut ca Biserica noastră să nu canonizeze decât un mic număr dintre ei și aceasta de-abia în 1955. Sfinţii români au existat însă în mod real și au fost recunoscuţi ca atare de evlavia populară, cu toate că Biserica nu i-a canonizat formal și nu le-a dedicat anumite zile în calendar și de aceea faptele lor nu au fost lăudate prin imne bisericești închinate lor. De altfel, timp îndelungat sfinţii s-au făcut cunoscuţi ca atare prin cinstirea pe care și-au câștigat-o în evlavia populară. De-abia de la un timp încoace Biserica a înce- put să purceadă și la o canonizare formală a sfinţilor de mai târziu, confirmând venerarea lor de că- tre cercuri largi ale credincioșilor. […] Toţi sfinţii, cu excepţia apostoli- lor și a misionarilor, și-au câștigat această calitate lucrând pentru credincioși sau remarcându-se prin viaţa lor de curăţie și jertfel- nicie între credincioșii dintr-un anumit loc sau ţinut. […] Astfel, toţi sfinţii sunt locali prin faptul că lucrează într-un anumit loc, dar sunt universali pentru credinţa universală pe care o slu- jesc în acel loc. Din acest punct de vedere nu există sfinţi locali și universali. Toţi sunt locali pen- tru oamenii dintr-un anumit loc cărora le slujesc în cursul vieţii prin faptele și pilda lor, dar toţi sunt universali pentru că această pildă e valabilă pentru credincio- șii de pretutindeni și ea se impu- ne spre unitate tuturor celor care ajung să-i cunoască. Toţi se um- plu de Același Hristos care stră- lucește prin fiinţa lor și toţi sunt purtătorii Aceluiași Duh Sfânt, chiar dacă Duhul Sfânt Care li se comunică lor a fost comunicat de ei prin altă limbă. Toţi apar- ţin prin Același Duh Sfânt Bise- ricii universale, care a început la Cincizecime și continuă de-a lungul secolelor, cuprinzând dife- rite neamuri (Fapte 2, 3). Limbi- le sunt diferite, dar sufletele sunt umplute de Același Duh și simt în Același Hristos. Astfel și sfinţii români, fie că au fost mucenici ai dreptei credinţe în secolul al IV-lea, sau în secolul al XVIII-lea, fie că au fost ierarhi care au luminat poporul cu cu- vântul și l-au ajutat cu fapta, fie că au fost sihaștri ajunși la cea mai mare înălţare a fiinţei lor în Dum- nezeu, prin rugăciune pentru ei și pentru credincioși, au înălţat pre- stigiul dreptei credinţe și chipul de om care o trăiește cu seriozita- te la o treaptă care îi îndeamnă pe credincioșii de pretutindeni, când ajung să fie cunoscuţi, să o trăias- că cu cât mai multă convingere și să le urmeze pilda. Cu cât mai mult se impun prin viaţa lor excepţională în locul în care trăiesc, cu atât chipul lor iradiază cu mai multă putere în Biserica universală. Dar unirea între slujirea lor locală și impor- tanţa sobornicească mai poate fi pusă în evidenţă și altfel. Un sfânt, chiar dacă ridică la cel mai înalt grad niște însușiri prin care se remarcă un anumit popor, înălţimea la care se ridică îl face să îmbrăţișeze cu o iubire cuprinză- toare toţi oamenii. În sfinţi nu mai e nici un pic de egoism individual sau de exclusivism naţional. Prin aceasta ei sunt adevărate punţi de înfrăţire între oameni și popoare. Prin sfinţi se adâncește mai mult decât prin toţi credincioșii so- bornicitatea Bisericii, chiar dacă aceasta nu înseamnă ștergerea de- osebirilor între popoarele ce fac parte din ea. Sobornicitatea se în- tărește prin ei și din partea drept- credincioșilor din alte popoare pe măsură ce ei devin cunoscuţi acelora. Căci credincioșii aceia își îndreaptă rugăciunile către ei cu convingerea că acești sfinţi se roa- gă lui Dumnezeu și pentru ei, cum de fapt se și întâmplă. […] E bine ca credincioșii Bisericii din orice loc să aibă cunoștinţă de sfinţii de pretutindeni, pentru că fiecare sfânt aduce prin fapte- le lui săvârșite în alte împrejurări model de fapte pentru orice fel de împrejurări din viaţa lor. Căci fap- tele sfinţilor și vieţuirea lor strălu- minată de prezenţa lui Dumnezeu în ei depășesc determinările loca- le, ridicându-se la ceea ce poate fi model și întărire pentru credin- cioșii din orice loc. […] Preot prof. dr. Dumitru Stăniloae, Epilog, în IPS Nestor Vornicescu, Ar- hiepiscop al Craiovei și Mitropolit al Olteniei, Sfinţi români și apărători ai legii strămoșești, EIBMBOR, București, 1987, pp. 674-677 Duminica Sfinţilor Români 1 Foaie parohială bilunară a bisericii ortodoxe Pogorârea Sfântului Duh - Sfântul Nicolae Militari - Bucureşti Anul 1, Nr. 10 / 14 iunie 2015 DIALOG DE DUMINICĂ
Transcript
  • Creştinismul românesc a rodit şi el din sine mulţi și minunaţi s� nţi, chiar dacă smerenia carac-teristică poporului nostru sau alte împrejurări istorice nefavorabile în care a avut de trăit au făcut ca Biserica noastră să nu canonizeze decât un mic număr dintre ei și aceasta de-abia în 1955. S� nţii români au existat însă în mod real și au fost recunoscuţi ca atare de evlavia populară, cu toate că Biserica nu i-a canonizat formal și nu le-a dedicat anumite zile în calendar și de aceea faptele lor nu au fost lăudate prin imne bisericești închinate lor. De altfel, timp îndelungat s� nţii s-au făcut cunoscuţi ca atare prin cinstirea pe care și-au câștigat-o în evlavia populară. De-abia de la un timp încoace Biserica a înce-put să purceadă și la o canonizare formală a s� nţilor de mai târziu, con� rmând venerarea lor de că-tre cercuri largi ale credincioșilor. […] Toţi s� nţii, cu excepţia apostoli-lor și a misionarilor, și-au câștigat această calitate lucrând pentru credincioși sau remarcându-se prin viaţa lor de curăţie și jertfel-nicie între credincioșii dintr-un anumit loc sau ţinut. […] Astfel, toţi s� nţii sunt locali prin faptul că lucrează într-un anumit loc, dar sunt universali pentru credinţa universală pe care o slu-jesc în acel loc. Din acest punct de vedere nu există s� nţi locali și universali. Toţi sunt locali pen-tru oamenii dintr-un anumit loc cărora le slujesc în cursul vieţii

    prin faptele și pilda lor, dar toţi sunt universali pentru că această pildă e valabilă pentru credincio-șii de pretutindeni și ea se impu-ne spre unitate tuturor celor care ajung să-i cunoască. Toţi se um-plu de Același Hristos care stră-lucește prin � inţa lor și toţi sunt purtătorii Aceluiași Duh Sfânt, chiar dacă Duhul Sfânt Care li se comunică lor a fost comunicat de ei prin altă limbă. Toţi apar-ţin prin Același Duh Sfânt Bise-ricii universale, care a început la Cincizecime și continuă de-a lungul secolelor, cuprinzând dife-rite neamuri (Fapte 2, 3). Limbi-le sunt diferite, dar su� etele sunt umplute de Același Duh și simt în Același Hristos. Astfel și s� nţii români, � e că au fost mucenici ai dreptei credinţe în secolul al IV-lea, sau în secolul al XVIII-lea, � e că au fost ierarhi care au luminat poporul cu cu-vântul și l-au ajutat cu fapta, � e că au fost sihaștri ajunși la cea mai mare înălţare a � inţei lor în Dum-nezeu, prin rugăciune pentru ei și pentru credincioși, au înălţat pre-stigiul dreptei credinţe și chipul de om care o trăiește cu seriozita-te la o treaptă care îi îndeamnă pe credincioșii de pretutindeni, când ajung să � e cunoscuţi, să o trăias-că cu cât mai multă convingere și să le urmeze pilda. Cu cât mai mult se impun prin viaţa lor excepţională în locul în care trăiesc, cu atât chipul lor iradiază cu mai multă putere în Biserica universală. Dar unirea între slujirea lor locală și impor-tanţa sobornicească mai poate � pusă în evidenţă și altfel.

    Un sfânt, chiar dacă ridică la cel mai înalt grad niște însușiri prin care se remarcă un anumit popor, înălţimea la care se ridică îl face să îmbrăţișeze cu o iubire cuprinză-toare toţi oamenii. În s� nţi nu mai e nici un pic de egoism individual sau de exclusivism naţional. Prin aceasta ei sunt adevărate punţi de înfrăţire între oameni și popoare. Prin s� nţi se adâncește mai mult decât prin toţi credincioșii so-bornicitatea Bisericii, chiar dacă aceasta nu înseamnă ștergerea de-osebirilor între popoarele ce fac parte din ea. Sobornicitatea se în-tărește prin ei și din partea drept-credincioșilor din alte popoare pe măsură ce ei devin cunoscuţi acelora. Căci credincioșii aceia își îndreaptă rugăciunile către ei cu convingerea că acești s� nţi se roa-gă lui Dumnezeu și pentru ei, cum de fapt se și întâmplă. […] E bine ca credincioșii Bisericii din orice loc să aibă cunoștinţă de s� nţii de pretutindeni, pentru că � ecare sfânt aduce prin fapte-le lui săvârșite în alte împrejurări model de fapte pentru orice fel de împrejurări din viaţa lor. Căci fap-tele s� nţilor și vieţuirea lor strălu-minată de prezenţa lui Dumnezeu în ei depășesc determinările loca-le, ridicându-se la ceea ce poate � model și întărire pentru credin-cioșii din orice loc. […]

    Preot prof. dr. Dumitru Stăniloae, Epilog, în IPS Nestor Vornicescu, Ar-hiepiscop al Craiovei și Mitropolit al Olteniei, S� nţi români și apărători ai legii strămoșești, EIBMBOR, București, 1987, pp. 674-677

    Duminica S� nţilor Români

    1

    Foaie parohială bilunară a bisericii ortodoxePogorârea Sfântului Duh - Sfântul Nicolae

    Militari - Bucureşti

    Anul

    1, N

    r. 10

    / 14

    iuni

    e 20

    15

    DIALOG DE DUMINICĂ

  • 2

    Nuntă în bătătură

    Pe 10 mai, ziua în care a fost pomenit Sfântul Apostol Simon Zilotul (mirele de la nunta din Cana Galileii), Ni-coleta și Cristian Ștefan s-au unit în faţa lui Dumnezeu. Le-au fost alături aproape 250 de nuntași, care au redes-coperit, în curtea bisericii, mângâierea simplităţii. Mai întâi, a răsărit în ușa bi-sericii un buchet de � ori albe, mărunte și delicate. Parcă ar � strâns, ca-ntr-un bulgăre de ză-padă, toată bucuria și nerăbda-rea zilei. Mirii și nașii, cu soa-rele pe chip, pășeau spre altar, însoţiţi de privirile celor dragi: rude, prieteni și cunoscuţi care știau că Nico și Cristi vor trăi o taină, nepătrunsă de minte omenească. Așa este înţeleasă slujba căsătoriei, momentul în care cei doi îndrăgostiţi încep împreună un drum iniţiatic al înălţării spre Dumnezeu. Și, în chip nevăzut, primesc ajutor de Sus, căci legământul se face în prezenţa S� nţilor, a Proo-rocilor și a Maicii Domnului, care îi vor ocroti să-și păstreze smerenia, blândeţea și asculta-rea. Este un început al ascezei pe care soţii o vor practica tră-ind unul lângă celălalt, marcat de o adâncă emoţie. „Mă gân-deam că, după cununie, Cristi n-o să-și mai poată folosi mâna stângă.”, povestește Nico. „Îl strângeam ca-ntr-o menghină ca să îmi stăpânesc lacrimile.” La fel de mișcaţi, domnișoara și cavalerul de onoare ţineau lumânările împodobite cu ie-deră, aprinse. „Ele simbolizea-ză � acăra credinţei mirilor”, spune părintele Visarion. „Cei doi trebuie să aibă nădejdea că, la capătul acestei vieţi, grele și pline de încercări, îi așteaptă

    totuși Dumnezeu.”

    Lucrare vieOdată cu slujba cunu-

    niei, se deschide o fe-reastră. „Dar nu

    în sensul că magic se întâmplă ceva.”, adaugă părintele Visari-on. „De-abia acum începe o lucrare a lui Dumnezeu și nu înseamnă că dacă am făcut slujba, n-o să ne mai despar-tă nimic. Ţine de tine să nu te desparţi, ţine de tine ca, de � ecare dată când îţi vine gân-dul părăsirii, să îţi amintești că te-ai angajat în faţa unui om, dar și în faţa lui Dumnezeu că o să renunţi la tine, la orgoliu, la nepotrivirile dintre tine și ea sau el.” Deci, după nuntă înce-pe crucea celor doi, căci până la sfârșitul vieţii, vor căuta să se smerească unul în faţa celui-lalt.

    Drum pe care Cristi și Nico nici nu bănuiau, în urmă cu câţiva ani, că îl vor parcurge împreună. „Am fost colegi de serie în ultimii trei ani de fa-cultate, dar niciodată nu am stat de vorbă”, spune Cristi. „O singură dată, mi-a împrumutat Nico niște cursuri de Microun-de, dar când i le-am dus înapoi, ea nu era în cămin, le-am lăsat colegei de cameră și apoi nu am mai vorbit. Ne-am reîntâl-nit abia anul trecut, la sfârșitul lunii august.” Povestesc cu atâ-ta bucurie încât ţi-e imposibil să nu-i îndrăgești într-o clipă. Le râd ochii, iar mâinile se fră-

    mântă a emoţie. Nu le trebuie prea multe cuvinte ca să își ex-plice ce li se întâmplă. „Ce să mai zicem, reîntâlnirea noastră e o minune.”

    Din iubire Fiecare moment al slujbei este încărcat de o semni� caţie aparte. „Când se pune inelul pe degetul miresei și al mi-relui, amintim de iertarea pe care soţii o vor practica unul faţă de celălalt până la moar-te.”, spune părintele Visarion. „În Vechiul Testament, inelul era darul cel mai de preţ pe care tatăl îl putea face � ului său. În Noul Testament, Iisus amintește de acest dar în Pil-da Fiului risipitor când, întors acasă, copilul primește iertarea părintelui. Așa că, inelul este semnul iertării, al devoţiunii faţă de un om și al promisiu-nii că nu-l vei părăsi și nu-l vei judeca.” Iar măsura iubirii ne este arătată de Hristos: până la moarte și prin jertfă personală. „Noţiunea de sacri� ciu poate suna bombastic astăzi, dar este ceva concret.”, spune părintele. „Amândoi trebuie să � e con-știenţi că au nevoie de răbdare și blândeţe în � ecare zi. Dacă măcinării cotidiene nu-i dai un sens duhovnicesc, ajungi să � i irascibil din orice și te distrugi. Când unul este furios, celălalt să-l rabde și să tacă - aici este jertfa.” Iar la � nalul slujbei, mi-rele și mireasa au mâncat pâine și au băut vin din același pahar, ca semn că vor împărţi hrana și tot ce au material în casă, în-tr-o unire desăvârșită.

    Faţă-n faţă Ca o prelungire � rească a rugăciunii din biserică, bucu-ria s-a continuat apoi în regă-sirea cu celălalt. Nuntașii au fost invitaţi la masă, în curte, dar fără muzică și lăutari. S-au

  • lăsat acompaniaţi doar de un chip drag și o vorbă bună. „Cu-vântul de bază a fost simplu”, spune Nico. „L-am tot repetat la nesfârșit chiar dacă, în une-le situații, ne-am complicat așa de mult că numai simplu nu a fost.” Și-au dorit o întâlnire � -rească cu amici din copilărie, colegi, prieteni dragi din facul-tate, rude și apropiați fără ca ei să se simtă constrânși de ținută sau de restaurant. „Pur și sim-plu, am vrut să luăm prânzul împreună și ne-am dat seama că cel mai frumos ar � să luăm masa acasă, în curtea bisericii.

    Ideea nunții fără lăutari a ri-dicat întrebări și discuții, dar până la urmă ne bucurăm că avem părinți cuminți și ascul-tători și ne-au lăsat să facem cum am vrut.”, completează Nico. „Singura noastră teme-re a fost ca nu cumva, din prea multă veselie, să se iște vreun incident neplăcut.”, spune Cris-ti. „N-ai de unde ști cum bucu-ria unuia smintește pe celălalt. Din fericire, nu s-a întâmplat nimic nepotrivit.” Cu ce nuanţe să „pictăm” de-corul?, se gândeau ei înainte de a începe pregătirile. Buchetul

    alcătuit din � orile miresei și iedera aleasă pentru ornarea lumânărilor au fost sursă de inspiraţie. A rezultat un cadru senin, în alb pur și verde in-tens, unde invitaţii s-au simţit extraordinar. „Nunta nu ar � ieșit așa frumos fără ajutorul câtorva prieteni dragi și oa-meni inimoși din parohie, care ne-au ajutat să pregătim totul, în cele mai mici detalii, de la � ori, mese, mărturii până la curtea bisericii.”, spune Nico.

    Surprize pentru miri Și nașii au pregătit, alături de prieteni, câteva daruri de su� et. La petrecere, tinerii căsătoriți au primit un tei pe care l-au plantat în curtea bisericii. „Am văzut eu că era săpată o groapă, dar nu mi-a mai stat mintea la asta.”, spune Cristi. „Mă și gân-deam, Doamne, cine s-a apu-cat de asta acum? Dacă o să se împiedice cineva și o să cadă? Apoi, am văzut că era pentru pomul nostru.” Și, ca să nu-i uite pe cei care le-au fost ală-turi, au primit și un poster mare cu fotogra� ile celor mai mulţi dintre invitaţi. „A fost mult mai frumos decât ne-am așteptat. Cel mai mult ne-am bucurat de oamenii care s-au strâns să îm-partă aceste momente cu noi.”, completează Nico.

    Iar peste câteva luni, vor pleca într-o excursie la Mânăstirea „Sfântul Ioan Botezătorul” din Essex, Anglia, locul unde a slu-jit părintele Sofronie Saharov mai bine de 30 de ani.

    În loc de epilog I-am întrebat pe Nico și pe Cristi cum simt prezenţa lui Dumnezeu în viaţa lor, iar răs-punsul lor a fost cât se poate de � resc: „Simţim că lucrează, că e Viu, altfel nu ar � atât de bine!” Cu o limpezime a cuge-tului și nelipsiţi de curaj, cei doi pornesc într-o călătorie pe care epoca modernă o face din ce în ce mai provocatoare astăzi. „La mult egoism, la asta îndeamnă societatea de consum.”, adau-gă părintele Visarion. „Spune Sfântul Pavel foarte frumos: așa cum Hristos a iubit Biserica așa și soţul să își iubească soţia. Nu e vorba despre iubire pasiona-lă ca în � lmele de dragoste sau telenovele, ci printr-o jertfă to-tală.” De fapt, să ne continuăm rugăciunea de � ecare zi și să nu ne pierdem nădejdea în Dom-nul, așa cum Nico și Cristi și-au dorit, oferindu-ne ca mărturie de la nunta lor o lumânare cu mesajul: „Și lumina luminează în întuneric și întunericul nu a cuprins-o.” (Ioan 1,5)

    Ana-Maria Sîrghi

    3

  • Contactul redacţiei: [email protected] 0742 451 895 - Natalia www.sf-nicolae-militari.roAdresa Parohiei Ortodoxe Pogorârea Sfântului Duh-Sfântul Nicolae Militari:

    Str. Aleea Politehnicii, Nr. 7, Sector 6, Bucureşti

    „Omul de azi trăiește totul în fugă, el nu prinde fru-musețea, nici lumina adevărului. […] Cu � ecare zi ce trece omul se îndepărtează de plaiurile bucuriei și ale înțelepciunii. Tru� a și îndemnul numai către ordinea ma-terială a lucrurilor îl fac să coboare cele mai de jos trepte ale condiției umane. […] Dimpotrivă, copilul, � ință nouă și neprihănită, necumpărată de ispitele aparențelor înșe-lătoare, culege pretutindeni urmele minunilor. Când un copil deschide pentru prima oară ochii, întreg universul cu tainele joacă în apele luminate ale ochilor săi. De aceea Iisus iubea atât de mult copiii, de aceea i-a arătat ca pe un simbol al Creștinismului, lume nouă care punea preț pe nevinovăție și naivitate îngerească, pe fră-gezime și sete de absolut. „De nu vă faceți la fel cu pruncii nici că veți intra în împărăția cerurilor”.

    Ernest Bernea, Preludii, Ed. Predania, București, 2011, p. 71

    Cuvânt pentru părinți

    Sfântul Ioan cel Nou de la Suce-va s-a născut în Trapezunt (Asia Mică), în jurul anului 1300. Sfântul Ioan își câștiga existenţa făcând ne-goţ împreună cu tatăl său. Vindeau icoane, smirnă, mătăsuri de prove-nienţă bizantină și cumpărau grâu, vite, miere sau diverse roade ale pă-mântului. Într-una dintre călătoriile sale spre Cetatea Albă, a discutat în contra-dictoriu pe teme religioase cu cato-licul Reiz. La sfârșitul acestei călăto-rii, catolicul i-a spus conducătorului tătar al cetăţii că Ioan dorește să de-vină musulman. Dar în faţa tătaru-lui, Ioan mărturisește că Hristos este singurul Dumnezeu. După multe

    chinuri, Ioan cel Nou de la Suceava a fost târât prin cetate de coada unui cal. În urma acestei pedepse, Ioan se roagă lui Dumnezeu: „Îţi mulţu-mesc, Stăpâne, Doamne, că m-ai învrednicit pe mine, ticălosul, să-mi spăl păcatele cu însuși sângele meu și curat a mă face de fărădele-gile mele cele multe ce am săvârșit înaintea Ta, din pricina neputinţei omenești”. Unul dintre chinuitori, uimit de puterea cu care Ioan primea chinuri-le, a scos sabia și i-a tăiat capul. Deși nu s-a permis îngroparea lui, acest lucru a fost posibil după ce, prin mi-nune, trei îngeri au tămâiat trupul său. Mai târziu, Ioan i s-a arătat în vis unui preot, care i-a luat moaște-le și le-a așezat în altarul bisericii în care slujea. Acolo au stat până când s� ntele sale moaște au fost luate de Alexandru cel Bun (1400-1432) și aduse la Suceava, pe 24 iunie 1402. Moaștele sfântului Ioan cel Nou au fost așezate în biserica Mirăuţilor, pe atunci catedrala mitropolitană. Amintim că în anul 1950, la pro-punerea Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe, între s� nţii cu moaște din România al căror cult a fost ge-neralizat în toată Biserica, s-a a� at și Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava. Acest sfânt este cinstit și ca ocrotitor al negustorilor.

    Din anul aducerii s� ntelor moaște la Suceava până astăzi, credincioșii moldoveni și ardeleni cinstesc acest odor fără preţ prin mici pelerinaje de închinare la Mănăstirea Sfântul Ioan, care au loc zilnic și mai ales vinerea, Duminica și în sărbători. Te cucerești de evlavia bunilor mol-doveni și a celor din toată ţara, vă-zându-i cum stau la rând de dimi-neaţa până seara cu feţele smerite și ochii înlăcrimaţi pentru a se închina la racla Sfântului Mucenic Ioan. Te umilești și crești în credinţă, văzând cu ce evlavie se închină bunii noștri creștini la moaștele marelui mar-tir; cum stau în genunchi, cum își mărturisesc păcatele în taină, cum își spun suferinţele lui Dumnezeu și Sfântului Ioan, cum își ating frun-tea, obrazul, mâinile și hainele de moaștele lui și vorbesc cu el ca și cu un prieten și părinte al lor duhov-nicesc. De unde și cum s-a născut această tainică legatură su� eteas-că la noi, între credincioși și s� nţi, între evlavioșii români, călugări și mucenici? Oare nu cumva căluga-rii se trag din martiri? Oare nu și ei suferă mucenicia de � ecare zi, cum spun S� nţii Părinţi? Oare nu și cre-dincioșii noștri au suferit martiriul vieţii de-a lungul istoriei cu aceeași răbdare și statornicie, ca martirii și călugarii? Surse: Părintele Ioanichie Bălan, Con-vorbiri duhovnicești; crestinortodox.ro

    Sfântul Ioan cel Nou de la Suceava

    Iubirea

    Părtași suntem multor iubiriUna singură e împlinire

    Celelalte numai presimțiriPână dăm în inimă de Mire

    Împodobit cu-nfățișarea LuiDinspre Înviere răsărindăPe cât în lacrimile orișicui

    Voi râvni iubirea să-și aprindă

    Ce există să iubesc nespusOceanul stingerii de sine

    Să rodească-n cele care nu-sRăsăritul ce le aparține

    de Ioan Alexandru


Recommended